Insegnamento | CFU | SSD | Ore Lezione | Ore Eserc. | Ore Lab | Ore Studio | Attività | Lingua | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20110469 -
Diritto del Mercato interno e dell’Unione monetaria
(obiettivi)
Lo studente acquisisce la conoscenza e la comprensione del diritto del mercato interno, della normativa sugli aiuti di Stato e dell’Unione monetaria. Il raggiungimento di tali obiettivi avverrà anche tramite l’esame di casi giurisprudenziali. Lo studente svilupperà una consapevolezza critica delle normative in oggetto, potrà formulare giudizi autonomi sulla base di un uso corretto del linguaggio giuridico. Lo studente maturerà altresì capacità comunicative sugli argomenti del corso con buona tecnica espressiva. In termini di capacità di apprendimento, lo studente sarà in grado di condurre la propria valutazione di questioni giuridiche mettendo in pratica il metodo e l’apprendimento acquisito durante le lezioni e i seminari.
|
7 | IUS/14 | 56 | - | - | - | Attività formative caratterizzanti | ITA | |||||||||
20110502 -
Economia monetaria
(obiettivi)
Economia monetaria (SECS-P/01) - Il corso si propone di fornire le conoscenze di base per comprendere il ruolo della moneta e il funzionamento dei mercati finanziari nei sistemi economici avanzati, fornendo anche gli strumenti per un futuro apprendimento in autonomia da parte degli studenti. Particolare attenzione è riservata all'analisi delle funzioni e delle caratteristiche degli intermediari finanziari, degli strumenti finanziari più diffusi e del meccanismo di formazione dei prezzi delle attività finanziarie. Con riferimento ai descrittori di Dublino, particolare attenzione sarà dedicata a sviluppare negli studenti autonomia di giudizio rispetto al dibattito in corso.
Nell'ambito degli obiettivi generali del corso di laurea, il corso consente agli studenti di acquisire un'autonoma capacità di analizzare e riconoscere i meccanismi che guidano l'evoluzione del sistema finanziario in cui operano le imprese, e la capacità di trasferire i risultati dell'analisi personale al gruppo di persone con cui interagiranno nel loro lavoro. |
7 | SECS-P/01 | 56 | - | - | - | Attività formative caratterizzanti | ITA | |||||||||
20110505 -
Diritto della banca e degli intermediari finanziari
(obiettivi)
Diritto della banca e degli intermediari finanziari (IUS/05) – Il corso mira a fornire nozioni di base per far comprendere come funzionano i sistemi finanziari, le differenze fra banche e altri intermediari finanziari, nonché le ragioni che spiegano regole speciali e controlli pubblici sugli intermediari. La prima parte del corso è dedicata alla illustrazione delle caratteristiche dei sistemi finanziari e alle differenze fra banche e altri intermediari finanziari. La seconda parte approfondisce le regole che disciplinano la vigilanza bancaria e la gestione delle crisi bancarie alla luce dell’evoluzione del processo di armonizzazione delle leggi nel settore finanziario in Europa.
|
7 | IUS/05 | 56 | - | - | - | Attività formative caratterizzanti | ITA | |||||||||
|
|||||||||||||||||
|
Insegnamento | CFU | SSD | Ore Lezione | Ore Eserc. | Ore Lab | Ore Studio | Attività | Lingua | |||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20110471 -
Diritto delle autorità amministrative indipendenti
(obiettivi)
Diritto delle autorità amministrative indipendenti (IUS/10) – Il corso mira a far comprendere le ragioni alla base della nascita di questo “nuovo” modello di amministrazione e le differenze rispetto alle amministrazioni tradizionali. Il corso intende altresì, fornire le nozioni di base sull’organizzazione e sull’attività delle Autorità amministrative indipendenti. Al fine di offrire agli studenti una comprensione approfondita del modello delle autorità amministrative indipendenti e di come attualmente le stesse si collochino nello scacchiere istituzionale, il corso si concentrerà sulle ragioni alla base della nascita delle autorità amministrative indipendenti; sul fondamento costituzionale dell’azione delle autorità indipendenti; sui settori di intervento delle autorità indipendenti; sull’organizzazione delle AI con particolare riferimento ai meccanismi che ne assicurano l’indipendenza; sui poteri esercitati dalle autorità indipendenti, sulle regole procedimentali e sulle tipologie di provvedimenti adottati, con particolare riferimento al problema della legalità procedurale; sull’evoluzione del sindacato giurisdizionale sugli atti delle AI e sulle altre forme di controllo. Tali tematiche saranno approfondite non solo con riferimento alle AI nazionali, ma anche con riferimento alle autorità indipendenti europee. L’azione delle AI inoltre, sarà analizzata anche attraverso la lente dell’analisi economica del diritto che individua con riferimento alle autorità amministrative indipendenti, una particolare forma di rapporto di agenzia.
|
9 | IUS/10 | 72 | - | - | - | Attività formative caratterizzanti | ITA | |||||||||||||||||||||||||||
21201485 -
DIRITTO DEI MERCATI FINANZIARI
(obiettivi)
Il corso tratta le tematiche giuridiche riguardanti gli intermediari finanziari, i mercati, gli emittenti ed il complessivo assetto della vigilanza affrontando, più specificamente, i seguenti temi: inquadramento generale del diritto dei mercati finanziari; l’appello al pubblico risparmio; i servizi e le imprese di investimento; gli investitori istituzionali; la disciplina dei mercati; la disciplina delle società con azioni quotate; i controlli sul mercato mobiliare
|
7 | IUS/05 | 56 | - | - | - | ITA | ||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Insegnamento | CFU | SSD | Ore Lezione | Ore Eserc. | Ore Lab | Ore Studio | Attività | Lingua | |||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
20110781 - Prova finale | 21 | 210 | - | - | - | Per la prova finale e la lingua straniera (art.10, comma 5, lettera c) | ITA |
TOTALE | 120 |
Insegnamento | CFU | SSD | Ore Lezione | Ore Eserc. | Ore Lab | Ore Studio | Attività | Lingua | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20110785 -
Corporations
(obiettivi)
General concepts of US company law.
US corporate law: Financial structure Organization Directors’ duties Transactions on corporate control. |
8 | IUS/04 | 64 | - | - | - | Attività formative caratterizzanti | ENG | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20110466 -
Economics of Digital Competition and Innovation
(obiettivi)
This course examines the economic principles that underlie digital competition and innovation. It begins by introducing basic microeconomic principles and then delves into exploring the strategies of firms and governments in the digital economy, along with their implications for markets, consumers, and society. The course introduces a wide range of topics, including network effects, platform competition, data privacy issues, intellectual property, and antitrust policy.
LEARNING OUTCOMES Demonstrate a fair understanding of the basic microeconomic principles that form the foundation of digital competition and innovation. Apply microeconomic concepts such as supply and demand, market structure, cost analysis, and pricing strategies to analyze and interpret the functioning of digital markets. Identify and explain the key economic drivers behind digital competition and innovation, including factors such as economies of scale, network effects, and information asymmetry. Apply economic reasoning to analyze the effects of digital competition and innovation on market outcomes, including consumer surplus, producer surplus, market efficiency, and market concentration. Evaluate the role of government intervention and regulation in digital markets from a microeconomic perspective, considering both the benefits and potential distortions they may introduce. KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING Demonstrate knowledge and understanding of the economic principles that shape digital competition and innovation, including the key theories, concepts, and models relevant to the field. Explain the relationship between digital markets, the digital economy, and society, considering the interplay of economic factors, technological advancements, and social dynamics. Recognize and evaluate the implications of digital competition on markets, consumers, and society, including both positive and negative outcomes. APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING Analyze real-world case studies to digital economy, innovation and related policy interventions. Assess the effectiveness of different strategies employed by firms and governments in the digital economy. Evaluate the effects of digital competition on market outcomes, consumer welfare, innovation, and overall economic efficiency. MAKING JUDGEMENTS Critically evaluate the economic implications of different strategies and policies in the digital economy, taking into account their potential benefits, drawbacks, and unintended consequences. Assess the ethical and social considerations associated with digital competition and innovation, weighing the trade-offs between economic efficiency, consumer welfare, privacy, equity, and societal well-being. Formulate reasoned judgments and arguments based on economic analysis, incorporating relevant evidence and counterarguments in support of specific positions or policy recommendations. COMMUNICATION SKILLS Effectively communicate economic concepts, theories, and analysis related to digital competition and innovation, using clear and concise language that is appropriate for diverse audiences, including policymakers, industry professionals, and the general public. Present economic arguments and findings in a coherent and structured manner. Engage in discussions and debates on economic issues related to digital ecomomy and innovation. LEARNING SKILLS Engage in independent and self-directed learning, demonstrating the ability to acquire and integrate new knowledge and perspectives related to the economics of digital competition and innovation. Locate, evaluate, and critically analyze relevant academic literature, research papers, and industry reports to deepen understanding and support arguments. Collaborate effectively in group work and team projects, contributing actively, respecting diverse perspectives, and leveraging collective expertise to achieve shared learning objectives. |
7 | SECS-P/01 | 56 | - | - | - | Attività formative caratterizzanti | ENG | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20110554 -
European Union Law
(obiettivi)
Students acquire knowledge and understanding of both the Union's institutional system and the internal market law. These objectives will also be achieved through the evaluation of case law. Students will develop a critical awareness of the Union's legal system, and will be able to have autonomous judgments based in particular on the correct use of legal language. Students will also develop communication skills as regards the topics of the course with good expressive technique. In terms of learning skills, the student will be able to conduct his/her own evaluation of legal issues by putting into practice the method and learning acquired during lessons and seminars.
|
7 | IUS/14 | 56 | - | - | - | Attività formative caratterizzanti | ENG | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Insegnamento | CFU | SSD | Ore Lezione | Ore Eserc. | Ore Lab | Ore Studio | Attività | Lingua | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20101111 -
LINGUA GIURIDICA INGLESE (IDONEITA')
(obiettivi)
Il corso intende fornire la comprensione del linguaggio Anglo-Americano giuridico moderno usato nel settore. Lo studente acquisterà il lessico giuridico specifico della lingua inglese per comprendere, analizzare e criticare testi giuridici, articoli di trattati, direttive, regolamenti, decisioni, pareri, ecc. Durante le spiegazioni, le attività interattive di gruppo, i dibattiti in classe e le presentazioni, lo studente imparerà ad usare il lessico giuridico inglese acquisito durante le lezioni e dimostrerà infine una comprensione relativa agli specifici contenuti del corso necessari per la prova finale in lingua inglese.
|
4 | 32 | - | - | - | ENG | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21210098 - RISK AND ACCOUNTING | 9 | SECS-P/07 | 72 | - | - | - | ENG | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20110783 -
Fintech and digital money
(obiettivi)
Digital innovation is reshaping every aspect of our lives, and finance is no exception. Digital developments bring in new operational tools, infrastructures, and interfaces, which, in turn, are revolutionizing market structures, business models and their platforms, clients’ access to financial services and payment tools, and the regulation and supervision of each of these aspects. Indeed, digital technologies open up new opportunities for financial and non-financial businesses, investors, and retail clients. However, these opportunities are coupled by corresponding risks. We can expect: more competition but also new oligopolies or monopolies; more financial inclusion but also new hurdles and discriminations to access financial services or risks of criminal use of the financial sector; more investors’ choices but also risks to their privacy; better diversification but also new vulnerabilities to financial stability or monetary policy; etc..
The course intends to provide the students with a toolkit to understand these on-going changes, and frame the related legal and regulatory challenges. In particular, specific attention will be given to the extent to which these changes: (i) are bringing about a “revolution” or rather an “evolution” of the financial system and the related institutional, regulatory, and supervisory framework; (ii) require new skills and conceptual legal tools to be adequately addressed; (iii) introduce new trade-offs between concurring public interests, and the ensuing need for regulatory intervention. The course will be structured in two parts. The fist one provides an introduction to the concepts of centralized and decentralized finance, and their application to the evolving financial ecosystem. For this purpose, it will kick off from the basic legal and economic concepts underlying financial intermediation; its traditional articulation between banking and the payment system, on the one hand, and market finance, on the other hand; the public interests underlying their regulation and supervision. This first layer is the basis to move to the “enabling” and “triggering” role of technology: we review the innovative digital tools which are reshaping the financial sector (distributed ledger technologies and the blockchain, API, clouds, machine learning, etc.) and the ensuing current and expected economic impacts and legal implications. The second part delves into the institutional and regulatory response to the above innovations, at the international level (G-20 and G7), European and Italian level, with a focus to the main trade-offs that this regulatory response tries to address. Specific attention will be given to the Digital Finance Package and other European initiatives in this area: MICAR, DLT Pilot Regime, Open Finance and PSD3, retail payments strategy and digital euro project, DORA, Crowdfunding, Sandboxes. Each of these will be analyzed within the broader context of the international framework. |
7 | IUS/05 | 56 | - | - | - | Attività formative caratterizzanti | ENG | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20110691 -
Capital Markets
(obiettivi)
The course deals with the fundamental principles of European regulation of capital markets, focusing on the main chapters of securities markets, issuers and financial intermediaries.
The course covers the institutional aspects (EU legislative framework and processes, EU and national supervisory authorities), the public law regulation strategies (e.g., access to markets, disclosure, sanctions) and the private law elements of regulation (e.g., rules of conduct, corporate governance, private enforcement), with the aim to provide students with a background on the following main topics: (i) functioning of the EU market infrastructures; (ii) law and economics of information theory and market abuses; (iii) access of issuers to capital markets; (iv) regulation of investment services; (v) regulation of investment funds; (vi) financial regulation on crypto-assets; (vii) sustainability issues in capital markets regulation. |
9 | IUS/04 | 72 | - | - | - | Attività formative caratterizzanti | ENG | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Insegnamento | CFU | SSD | Ore Lezione | Ore Eserc. | Ore Lab | Ore Studio | Attività | Lingua |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20110477 -
EU Financial Law: Institutional Framework
(obiettivi)
EU Financial Law: Institutional framework (IUS/05) – Il corso si propone di introdurre gli studenti allo studio della regolamentazione europea del settore finanziario, con particolare attenzione alla architettura dei controlli in Europa. La prima parte del corso è dedicata alla illustrazione delle funzioni del sistema finanziario e degli intermediari attraverso i quali tali funzioni vengono svolte; dei principi e degli obiettivi fondamentali che regolano la regolamentazione finanziaria. La seconda parte approfondisce l'architettura istituzionale della supervisione sulla finanza in Europa, con particolare attenzione alla Banking Union e ai compiti della Banca Centrale Europea. Lo studio è condotto con l’ausilio delle pronunce della Corte di Giustizia europea.
|
7 | IUS/05 | 56 | - | - | - | ENG | |
20110784 -
Business Administration and Financial Intermediaries Strategies
(obiettivi)
The cours aims to provide a solid understanding of the operation of bank sector. It examines the nature and characteristics of the various activities carried out by banks, the products submitted to customers and the factors of production used, organization, business model, also considering the impact of regulation and supervision on management choices. By the end of the cours, students will have developed the ability to analyze and understand the behavior of banks, according to existing regulations.
|
9 | SECS-P/07 | 72 | - | - | - | Attività formative caratterizzanti | ENG |
20110476 -
Comparative Competition Law
(obiettivi)
This course, taught in English, focuses on competition law from a comparative perspective (with particular reference to the European Union and the United States). It aims to provide students with the tools for understanding antitrust policies and their concrete implementation through the study of EU and U.S. legislation, case law and enforcement practice. In addition to dealing with individual cases, the course includes in-depth study of specific topics related to sectors of interest (including digital markets) and the intersections between competition law and other areas of law, such as intellectual property law. In addition, the course provides for the active participation of students in the analysis and discussion of relevant case law and in the simulation of trials.
|
7 | IUS/02 | 56 | - | - | - | Attività formative caratterizzanti | ENG |
Insegnamento | CFU | SSD | Ore Lezione | Ore Eserc. | Ore Lab | Ore Studio | Attività | Lingua |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20110585 -
Advanced Administrative Law
(obiettivi)
The Course consists of lectures and case law discussions, meant to encourage active students’ participation. Each case will be examined in the context of its specific jurisdiction and through comparative overview. Students’ evaluation will be based on class work, oral presentations and comments, and a final exam. Academic papers, cases and materials will be made available in class and on the website.
|
7 | IUS/10 | 56 | - | - | - | Attività formative caratterizzanti | ENG |
20110781 - Prova finale | 21 | 210 | - | - | - | Per la prova finale e la lingua straniera (art.10, comma 5, lettera c) | ITA |
TOTALE | 120 |