Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional group:
ATTIVITA' CARATTERIZZANTI A - (show)
|
36
|
|
|
|
|
|
|
|
20710159 -
STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE E STORIA DELL'ARTE BIZANTINA - LM
|
|
20710158 -
FONTI E METODI PER LO STUDIO DELLA STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE - LM
-
BALLARDINI ANTONELLA
( syllabus)
The research on the architectural and decorative development of St. Peter’s Basilica in the Vatican during the Middle Ages gives us the opportunity to experience survey strategies of a different kind. Old Saint Peter’s Basilica was built during the Constantinian period over the burial place of the apostle Peter and it was preserved until the beginning of Renaissance when, in the space of a century, it was gradually demolished and rebuilt. Starting from the final phase of its destruction, this course aims to reconstruct the image of a paradigmatic monument of medieval Europe that continues to live not only in its disiecta membra and in the written sources but, even today, in the main body of the basilica that we can visit. The course will include several visits to Saint Peter’s Basilica, the Treasury museum and the Vatican Grottoes.
( reference books)
TESTI DI ESAME comprese le note a piè di pagina (!):
Ch. Thoenes, Persistenze, ricorrenze e innovazioni nella storia della Basilica Vaticana, in Quaderni dell’Istituto di Storia dell’Architettura N.S. 57/59.2011/12, pp. 85-92
A. Ballardini, La Basilica di San Pietro nel Medioevo, in H. Brandemburg, A. Ballardini, Ch. Thoenes, H. Brandenburg, A. Ballardini, Ch. Thönes, S. Pietro. Storia di un monumento, Milano 2015, pp. 34-75 e le note alle pp. 325-330
A. Ballardini, La distruzione dell’abside dell’antico San Pietro e la tradizione iconografica del mosaico innocenziano tra la fine del sec. XVI e il sec. XVII, in Miscellanea Bibliothecae Apostolicae Vaticanae, 11 (2004), pp. 7-80.
A. Ballardini, Un oratorio per la Theotokos: Giovanni VII (705-707) committente a San Pietro, in Medioevo: i committenti, XIII Convegno internazionale di studi, Parma, 21-26 settembre 2010, a cura di A.C. Quintavalle, Milano-Parma 2011, pp. 98-116.
A. Ballardini, Piccola ma aurea: la Porta Santa nell'antico San Pietro, in Quando la Fabbrica costruì San Pietro. Un cantiere di lavoro, di pietà cristiana e di umanità (XVI-XIX secolo), a cura di Assunta Di Sante e Simona Turriziani, Foligno 2016, pp. 19-41.
V. Lucherini, Alfarano, Tiberio / Tiberius Alpharanus, Historiker, ad vocem in Personenlexicon zur Christlichen Archäologie, 2012, I, pp. 62-63 (con traduzione italiana)
M. Ceresa, Grimaldi, Giacomo, ad vocem in Dizionario Biografico degli italiani (vol. 59, 2002) http://www.treccani.it/enciclopedia/giacomo-grimaldi_(Dizionario-Biografico)
Breve raccolta di appunti su G. Grimaldi a cura di Antonella Ballardini (dattiloscritto)
N.B. occorre aver sfogliato e consultato in BIBLIOTECA: Tiberii Alpharani de Basilicae Vaticanae antiquissima et nova structura,a cura di M. Cerrati (Studi e testi, XXVI), Roma 1914
G. Grimaldi, Descrizione della basilica antica di S. Pietro in Vaticano. Codice Barberini latino 2733, (Codices e Vaticanis selecti, XXXII), Città del Vaticano 1972
PER GLI STDENTI ERASMUS PUO' ESSERE UTILE LA CONSULTAZIONE DEL VOLUME (testo reperibile presso la Biblioteca L.Grassi, Piazza della Repubblica, 10):
Old Saint Peter’s, Rome, edited by Rosamond McKitterich, John Osborne, Carol M. Richardson and Johanna Story, Cambridge University Press 2013.
CONSULTAZIONE CONSIGLIATA (A SECONDA DELLE CONOSCENZE DI BASE DI CIASCUNO) (testi reperibili presso la Biblioteca L.Grassi, Piazza della Repubblica, 10):
S. De Blaauw, Cultus ed Decor, 2 voll., Città del Vaticano 1994, I, pp. 451-756
A. Ballardini, Stat Roma pristina nomine. La terminologia artistica nel Liber Pontificalis, in La committenza artistica dei Papi a Roma nel Medioevo, a cura di M. D'Onofrio, Roma 2016, pp. 381-439.
Ch. Thoenes, La fabbrica di San Pietro nelle incisioni dal Cinquecento all’Ottocento, il Poliphilo, Roma 2000
S. Romano, Giotto e la basilica di San Pietro. Il polittico Stefaneschi, in Giotto, l'Italia, catalogo della mostra (Milano, Palazzo Reale, 2 settembre 2015-10 gennaio 2016) a cura di Serena Romano, Pietro Petraroia, pp. 96-113
P. Zander, Giotto e la basilica di San Pietro. Il Polittico nella Basilica, in Giotto, l'Italia, catalogo della mostra (Milano, Palazzo Reale, 2 settembre 2015-10 gennaio 2016) a cura di Serena Romano, Pietro Petraroia, pp. 114-127
M. Andaloro, Giotto tradotto. A proposito del mosaico della Navicella, in Frammenti di memoria. Giotto, Roma e Bonifacio VIII, a cura di M. Andaloro, S. Maddalo, M. Miglio, Roma 2009, pp. 17-35
H. L. Kessler, Giotto e Roma, in Giotto e il Trecento "Il più sovrano Maestro stato in dipintura", catalogo della mostra (Roma, Complesso del Vittoriano, 6 marzo-29 giugno 2009), a cura di A. Tomei, I saggi, Milano2009, pp. 85-99
Nel volume: M. Andaloro, L’orizzonte tardo-antico e le nuove immagini (312-468), (La pittura medievale in Italia. Corpus I), Milano 2006 Le seguenti schede: F.R. Moretti, La Traditio legis nell'abside, pp. 87-90
P. Liverani, Costantino offre il modello della basilica sull'arco trionfale, pp. 87-91 M. Viscontini, I cicli vetero e neo testamentari della navata di San Pietro in Vaticano, pp. 411-424 G. Bordi, L'agnus Dei, i quattro simboli degli Evangelisti e i ventiquattro Seniores nel mosaico della facciata di San Pietro in Vaticano, pp. 416-418
Nel volume: S. Romano, Il Duecento e la cultura gotica (1198-1287 ca.), (La pittura medievale in Italia. Corpus V), Milano 2012 Le seguenti schede: K. Queijo, Il mosaico absidale di San Pietro in Vaticano, pp. 62-66 K. Queijo, Il mosaico della Facciata di San Pietro in Vaticano, pp. 113-116 I. Quadri, Il ciclo con le Storie dei santi Pietro e Paolo e di san Silvestro e Costantino nel Portico di San Pietro in Vaticano, pp. 316-320
|
6
|
L-ART/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704133 -
HISTORY OF MODERN ART - L.M
|
|
20709152 -
STORIA DELL'ARTE A ROMA IN ETA' MODERNA
(objectives)
Aim of the course is to give skills in reading an artist's work within the relationship with Roman artistic context in the modern age (15th-18th centuries)
-
GINZBURG SILVIA
( syllabus)
Aim of the course is to examine Raphael's oeuvre in the relationship with the roman artistic context, since his arrival in 1508 up to his death in 1520.
( reference books)
- G. Vasari, Vita di ‘Raffaello da Urbino pittore e architetto’, in Idem, Le Vite de’ più eccellenti pittori scultori e architettori nelle redazioni del 1550 e del 1568, a cura di R. Bettarini e P. Barocchi, 6 voll., Firenze 1966-1997, IV, pp. 155-215;
- K. Oberhuber, Raffaello. L'opera pittorica, Milano 1999, pp. 85-249.
- Raffaello a Roma. Restauri e ricerche, in corso di stampa.
Further bibliography will be given during the course.
|
6
|
L-ART/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710035 -
FONTI E MATERIALI PER L'ARTE CONTEMPORANEA - LM
|
|
20710160 -
TEORIA E CRITICA DELL'ARTE CONTEMPORANEA - LM
|
|
20710161 -
STORIA DELL'ARTE CONTEMPORANEA DEL XX SECOLO - LM
(objectives)
Advanced knowledge of the history of art in the 1970s, chiefly in Italy.
-
IAMURRI LAURA
( syllabus)
Art and feminism in the Seventies The course will address the history of art and artistic debate in Italy in the years of the neo-feminist wave in Western countries. Lectures and seminars. A basic knowledge of history of XIXth- and XXth-century art is required. Paper on a topic assigned by the teacher. Papers must be submitted no later than 15 days before the scheduled exam.
( reference books)
The reading list will be provided at the beginning of the course.
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20709781 -
MODELS AND LANGUAGES OF MODERN PHOTOGRAPHY
-
FRONGIA ANTONELLO
( syllabus)
The course is a reading, discussion, and writing seminar on the theme of "contemporary landscapes" as a defining issue of photographic language in the postwar period. Class lectures on specific images will introduce the theme, together with a presentation of the main issues of the critical and theoretical debate. The seminar will develop a program of weekly readings, with individual presentations followed by class discusssions. For the final exam, students are required to write an original paper on one of the themes discussed in class. The theme, sources, and deadlines of the final paper must be discussed with the instructor during the seminar. Attendance is strictly required.
( reference books)
A detailed syllabus with scheduled readings and discussion sessions will be issued at the beginning of the class.
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
20702625 -
CULTURAL HERITAGE LEGISLATION - L.M.
(objectives)
The course deals with the matter cultural heritage legislation in the view of constitutional law. In particular, the course will address the issues of protection and promotion of cultural heritage both in the light of the system of sources of law and, more specifically, through the analysis of settled constitutional case-law in the matter.
-
SCARLATTI PAOLO
( syllabus)
General Section: System of sources of law. State, Regions and local authorities powers. Changes in legislation and institutions for the protection and promotion of cultural heritage. The distinction between protection and promotion of cultural heritage. The "Codice dei beni culturali". Cultural heritage administration.
Special Section: Constitutional case-law on cultural heritage (Sentt. nn. 94/2003; 9/2004; 232/2005, in the matter of protection of cultural heritage; Sentt. nn. 196/2004; 49/2006, in the matter of promotion of cultural heritage; Sent. n. 388/2005, in the matter of management of cultural heritage; Sentt. nn. 160/2005; 205/2005, in the matter of promotion and organization of cultural activities).
( reference books)
General Section one required reading to be chosen from the following: - R. Bin, G. Pitruzzella, Le fonti del diritto, Giappichelli, Torino, 2012 (2. Ed); - F. Sorrentino, Le fonti del diritto italiano, Wolters Kluwer / CEDAM, Padova, 2015 (2. Ed).
Special Section - Sentt. nn. 94/2003; 9/2004; 232/2005 (in the matter of protection of cultural heritage); - Sentt. nn. 196/2004; 49/2006 (in the matter of promotion of cultural heritage); - Sent. n. 388/2005 (in the matter of management of cultural heritage); - Sentt. nn. 160/2005; 205/2005 (in the matter of promotion and organization of cultural activities).
In addition to the aforementioned judgments of the Constitutional Court, available on www.cortecostituzionale.it and www.giurcost.org sites, the student must be in possession of the current text of the Italian Constitution.
|
6
|
IUS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional group:
ATTIVITA' CARATTERIZZANTI B - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
20703341 -
MUSEOLOGY - L.M.
(objectives)
L’arte e il suo doppio: Originali, repliche, copie, falsi. Il corso ha l’obiettivo di illustrare la complessa ma affascinante storia della riproduzione dell’opera d’arte dall’antichità all’età moderna chiarendo la diversa natura e funzioni delle repliche, copie e falsi rispetto agli originali da cui derivano.
|
6
|
L-ART/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20703344 -
HISTORY AND TECHNIQUES OF RESTORATION - L.M.
(objectives)
OBJECTIVE OF THE COURSE IS TO PROMOTE THE ACQUISITION OF AN EXHAUSTIVE KNOWLEDGE OF THE ISSUES CONCERNING THE THEORY AND METHODOLOGY OF THE RESTORATION AND CONSERVATION OF CULTURAL HERITAGE.
-
MICHELI MARIO
( syllabus)
WITHIN THE COURSE WILL BE ANALYZED THE HISTORY OF THEORETICAL THOUGHT OF CONSERVATION AND RESTORATION IN THE NINETEENTH AND TWENTIETH CENTURIES, CONSIDERING ACQUIRED DURING THE FIRST LEVEL DEGREE THE KNOWLEDGE OF THE MAIN STEPS OF THE HISTORY OF THE RESTORATION. THE DIDACTIC PROGRAM, IN THE FIRST PART OF THE COURSE, PROVIDES A DEEPENING OF THE LITERATURE OF THE RESTORATION, PRODUCED IN ITALY AND IN THE DIFFERENT EUROPEAN COUNTRIES, SINCE THE BEGINNING OF THE NINETEENTH CENTURY UNTIL THE THIRTIES OF THE TWENTIETH CENTURY.
( reference books)
G. C, Argan, Introduzione, voce Tecnica in Enciclopedia Universale dell’Arte, Novara, Istituto Geografico De Agostini, 1983, vol.XIII, pp. 686-692. S. B. Tosatti, Trattati tecnico-artistici, in "Enciclopedia dell’arte medievale", XI, Roma, Istituto dell’Enciclopedia Italiana, 2000, pp. 316-319. P.Mora, L. Mora, P.Philippot, La Conservazione delle pitture murali, Bologna, Compositori,1999, pp. 69-171. A. Conti, Storia del restauro e della conservazione delle opere d’arte, Electa, 1988: Cap. VI Venezia e Pietro Edwards, pp. 154-187; Cap. VII Tra Settecento e Ottocento, pp. 188-227; Cap. VIII Il restauro tra accademia e romanticismo, pp. 228- 275;C. IX Il restauro nell’Italia Unita, pp. 276-328. M. Ciatti, Appunti per un manuale di storia e di teoria del restauro, EDIFIR, 2009, pp. 208-275. M. Cardinali, M.B. De Ruggieri, C. Falcucci, Diagnostica artistica, Palombi ed. 2002, pp. 13-50. P. Bensi, Scienziati e restauratori nell’Italia dell’Ottocento, in Bollettino d’arte, supplemento al nr. 98, 1998, pp. 25-32. J. Anderson, Sir Charles Eastlake e i suoi restauratori italiani: Giuseppe Molteni e Raffaele Pinti, in Bollettino d’arte, supplemento al nr. 98, 1998, pp.57-62. C. Giannini, Giovanni Secco Suardo: gli anni del collezionismo, in Bollettino d’arte, supplemento al nr. 98, 1998, pp.63-72. M. Cordaro, Metodologie e tecniche del restauro nell’opera e negli scritti di Giovanni Secco Suardo: eredità, fortuna critica, innovazioni, in Bollettino d’arte, supplemento al nr. 98, 1998, pp.73-77. G. Bonsanti, Giovanni Secco Suardo e Ulisse Forni: tecniche e tradizioni a confronto, in Bollettino d’arte, supplemento al nr. 98, 1998, pp.79-82. M. Marabelli, Le scienze chimiche per la conservazione dei dipinti nell'Italia dell'Ottocento. Il trattato del Conte Secco Suardo "Il restauratore dei dipinti", in “Kermes”, n. 81, 2011. G.Perusini, Il dibattito sulla pulitura dei dipinti della National Gallery e del Louvre alla metà dell'Ottocento: alcune considerazioni generali, in La cultura del restauro. Modelli di ricezione per la museologia e la storia dell’ arte, M. B. Failla, S. A. Meyer, C. Piva, S. Ventra (a cura di), Atti del Convegno Internazionale La cultura del restauro. Modelli di ricezione per la metodologia della storia dell’arte, Roma 2015, pp. 335-350.
|
6
|
L-ART/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
ATTIVITA' AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20704261 -
HISTORY OF ART CRITICISM II - L.M.
(objectives)
To help students to reach an adequate knowledge of a specific theme.
-
BARROERO LILIANA
( syllabus)
The Landscape and ‘Veduta’ in the XVIIIth Century.
Also on recent publications and exhibitions, the aim is to reflect upon a historiographical issue involving the European culture of the eighteenth century.
( reference books)
Il Settecento a Roma, catalogo della mostra a cura di Anna Lo Bianco e Angela Negro, Roma, De Luca, 2005. Liliana Barroero, Le arti e i lumi. Pittura e scultura da Piranesi a Canova, Torino, Einaudi, 2011 Hugh Honour, Neoclassicismo. Torino, Einaudi, 2006
Orietta Rossi Pinelli, Le arti nel Settecento europeo, Torino, Einaudi 2009
|
6
|
L-ART/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20705279 -
MUSEOLOGIA II - LM
(objectives)
Il museo tra ricerca scientifica e didattica.
Il corso, partendo dalla identificazione giuridica e istituzionale del museo, ha l’obiettivo di presentare le diverse finalità e scopi del museo: dalla conservazione e studio dei materiali ivi conservati alla loro presentazione al pubblico come strumento di comunicazione ed educazione.
|
6
|
L-ART/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709151 -
STORIA DELL'ARTE MODERNA II - LM
(objectives)
Aim of the course is to given the skill of analasying the style of an artist in his development and in the relationship with other artists of his context. Works of art, sources and scientific literature will be examined.
-
GINZBURG SILVIA
( syllabus)
Aim of the course is to examine the stylistic development of Fra Bartolomeo.
( reference books)
- L’età di Savonarola. Fra Bartolomeo e la scuola di San Marco, catalogo della mostra a cura di S. Padovani, Firenze, Palazzo Pitti e Museo di San Marco, 25 aprile-28 luglio 1996, Firenze 1996, le seguenti parti: - E. Fahy, Ritornando alle origini. Riconsiderazione della produzione giovanile di Fra Bartolomeo, ivi, pp. 3-11; - C. Fischer, Fra Bartolomeo disegnatore, ivi, pp. 13-17 - P. Scapecchi, Bartolomeo frate e pittore nella Congregazione di San Marco, ivi, pp. 19-27; - S. Padovani, Fra Bartolomeo rivisitato, ivi, pp. 29-45; - M. Chiarini, Fra Bartolomeo, i Medici e il ritorno della pala Pitti, ivi, pp. 48-49; - M. Scudieri e G. Damiani, Fra Bartolomeo e San Marco, ivi, pp. 158-159; - F. Sricchia Santoro, La scuola di San Marco, ivi, pp. 160-162; e le seguenti schede di catalogo: - dalla scheda 1 alla scheda 28 compresa; - dalla scheda 39 alla scheda 40 compresa; - dalla scheda 44 alla scheda 63 compresa; - scheda 66; - scheda 68; - dalla scheda 97 alla scheda 100 compresa.
- C. Fischer, Introduzione, in Disegni di Fra Bartolomeo e della sua scuola, catalogo della mostra a cura di C. Fischer, Firenze, Gabinetto Disegni e Stampe degli Uffizi 1986, Firenze 1986, pp. 9-19;
C. Fischer, Raphael and Fra Bartolommeo – Drawing on Friendship, in Raffael als Zeichner, die Beiträge des Frankfurter Kolloquiums, a cura di J. Jakoby, Petersberg 2015, pp. 133-148.
Further bibliography will be given during the course.
|
6
|
L-ART/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703347 -
COMPARATIVE HISTORY OF THE ART OF EUROPEAN COUNTRIES - L.M.
(objectives)
Il corso si propone l'analisi di un periodo denso di implicazioni culturali ed artistiche: il Rinascimento nel meridione d'Italia, principalmente a Napoli. Dopo la fioritura artistica angioina, fu un altro momento di grande valore culturale per la capitale del regno, soprattutto per gli apporti fiamminghi e catalani che porteranno agli esiti pittorici di Colantonio e di Antonello da Messina. Non saranno trascurati gli aspetti dell'architettura e della scultura, citiamo solo il celeberrimo esempio dell'arco trionfale di Castel Nuovo e la chiesa di S. Maria di Monteoliveto (Chiesa dei Lombardi) che conserva, oltre a notevolissimi esempi di scultura quattrocentesca fiorentina, il gruppo statuario di Guido Mazzoni. Si prevede di organizzare una visita di Napoli dedicata alle vestigia del periodo.
|
6
|
L-ART/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710036 -
STORIA E TECNICA DEL RESTAURO II - LM
(objectives)
OBJECTIVE OF THE COURSE IS TO PROMOTE THE ACQUISITION OF AN EXHAUSTIVE KNOWLEDGE OF THE ISSUES CONCERNING THE THEORY AND METHODOLOGY OF THE RESTORATION AND CONSERVATION OF CULTURAL HERITAGE.
-
MICHELI MARIO
( syllabus)
EACH STUDENT WILL DEEPEN A HISTORICAL TEXT AND WILL BE GUIDED IN THE REALIZATION OF A PAPER. ALL THE STUDENT CONTRIBUTIONS WILL BE PRESENTED AND DISCUSSED AT THE END OF THE COURSE.
( reference books)
Each student will receive a historic bibliographic source and a selected bibliography useful for the start of the individual research.
|
6
|
L-ART/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20704132 -
HISTORY OF ARCHITECTURE - L.M.
|
6
|
ICAR/18
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional group:
A SCELTA DELLO STUDENTE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20710203 -
Art and Environmentalism - LM
-
Isaak Jo Anna L
( syllabus)
Communication: I am available s after every class and by appointment, by email and by phone.
This course is an introduction to artists, writers, and filmmakers who have employed their talents raising awareness about some of our most pressing environmental issues such as climate change, waste management, industrial pollution, deforestation, habitat loss, migration, food sustainability, etc. and these artists are finding imaginative and practical solutions to some of these problems. Drawing from a broad range of disciplines including art history, literature, and philosophy, as well as contemporary activism and public policy, this course will explore the way artists have embraced the radical idea that art can useful. While the focus will be on the work being done today by contemporary artists, the course will begin with nineteenth-century American landscape painters who were among the first to raise the alarm about what was being done to the wilderness. We will then look at the documentary photography of the 1930s, the Works Progress Administration (WPA), and the artists associated with the Sierra Club who were instrumental in the creation of America’s national parks and in the passage of the Wilderness Act of 1964, legislation that would guarantee the permanence of the nation’s wilderness preserves. We will also examine the way Earth and Land Art movements of the 1960s and 1970s moved out of the galleries and museums and into the land which, in many cases, led artists to realize their role as stewards of the natural environment. Among the artists to be considered are Albert Bierstadt, Thomas Cole, John Gast, Ansel Adams, Eliot Porter, Dorothea Lange, Joseph Beuys, Robert Smithson, Michael Heizer, Robert Morris, Nancy Holt, Hans Haacke, James Turrell, Betty Beaumont, Ana Mendieta, Mel Chin, Andy Golsworthy, Mierle Ukeles Laderman, Alan Sonfist, Maya Lin, Subhankar Banerjee, Pedro Reyes, Tania Bruguera, and Vik Muniz. The course will be taught in English with Italian subtitles.
( reference books)
Recommended Text: Kastner & Wallis, Land and Environmental Art, Phaidon Press Limited, 1998. All other readings will be provided on pdfs Readings are not obligatory.
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
Optional group:
ALTRE ATTIVITA' - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20704182 -
LABORATORY
(objectives)
Acquisizione di nozioni basilari sull’intervento di restauro di un’opera d’arte attraverso la disamina delle problematiche metodologiche e teoriche, nell’ambito di un proficuo dialogo fra le discipline tecniche e storico-artistiche.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20704176 -
TRAINING
|
6
|
|
150
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
|
20702114 -
FINAL EXAM
|
30
|
|
180
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |