Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20702430 -
ITALIAN LITERATURE L.M.
(objectives)
LO STUDENTE, AFFRONTANDO TEMI SPECIALISTICI, ACQUISIRÀ LA CONOSCENZA DI TEMI SPECIALISTICI, ATTRAVERSO L’USO DI STRUMENTI ESEGETICI PIÙ CONSONI ALL’ANALISI DEL TESTO E LO STUDIO DI MODELLI DI INDAGINE SCIENTIFICA, PER UN APPROFONDIMENTO DELLO STUDIO DELLA LETTERATURA ITALIANA.
|
12
|
L-FIL-LET/10
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702436 -
LITERARY CRITICISM L.M.
(objectives)
LO STUDENTE APPRENDERÀ CONOSCENZE SPECIALISTICHE RELATIVE ALLE PRINCIPALI CORRENTI CRITICHE MODERNE E CONTEMPORANEE, A ESERCITARNE ALCUNE PROPOSTE SU CAMPIONI DI TESTI LETTERARI IN MODO ORIGINALE.
|
6
|
L-FIL-LET/14
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703620 -
LETTERATURA ITALIANA CONTEMPORANEA L.M
|
6
|
L-FIL-LET/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20703625 -
FILOLOGIA ITALIANA L.M.
-
FIORILLA MAURIZIO
( syllabus)
TITOLO: LE BIOGRAFIE DANTESCHE DI GIOVANNI BOCCACCIO E LEONARDO BRUNI
IL CORSO SARÀ INCENTRATO SULLE BIOGRAFIE DANTESCHE DI GIOVANNI BOCCACCIO E LEONARDO BRUNI, ESAMINATE E MESSE A CONFRONTO TRA LORO E CON ALTRE ANTICHE VITE DELL’ALIGHIERI (COMPOSTE TRA XIV E XV SECOLO). PARTICOLARE ATTENZIONE SARÀ DEDICATA ANCHE ALLE NOTIZIE BIOGRAFICHE RICAVABILI DAI PIÙ ANTICHI COMMENTI ALLA "COMMEDIA".
( reference books)
- GIOVANNI BOCCACCIO, "TRATTATELLO IN LAUDE DI DANTE", INTRODUZIONE, PREFAZIONE E NOTE DI L. SASSO, MILANO, GARZANTI, 1995. - LEONARDO BRUNI, "LE VITE DI DANTE E DEL PETRARCA", A CURA DI A. LANZA, ROMA, ARCHIVIO GUIDO IZZI, 1987, PP. 31-52*. - G. PADOAN, "BOCCACCIO, GIOVANNI", IN "ENCICLOPEDIA DANTESCA", ROMA, ISTITUTO DELL’ENCICLOPEDIA ITALIANA, 1970-1976, VOL. I PP. 645-50*. - C. DIONISOTTI, "BRUNI, LEONARDO", IN "ENCICLOPEDIA DANTESCA", CIT., VOL. I PP. 708-9*. - M. BERTÉ-M. FIORILLA, "IL TRATTATELLO IN LAUDE DI DANTE E LA SUA FORTUNA", IN "BOCCACCIO EDITORE E INTERPRETE DI DANTE", A CURA DI L. AZZETTA E A. MAZZUCCHI, ROMA, SALERNO EDITRICE, 2014, PP. 41-72*. - M. SANTAGATA, "DANTE", MILANO, MONDADORI, 2012; OPPURE, IN ALTERNATIVA, G. PETROCCHI, "VITA DI DANTE", ROMA-BARI, LATERZA, 1983 (E SUCCESSIVE RISTAMPE; TESTO DISPONIBILE ANCHE IN VERSIONE GRATUITA SUL SITO HTTP://WWW.LIBERLIBER.IT). - G. INDIZIO, "DANTE SECONDO I SUOI ANTICHI (E MODERNI) BIOGRAFI: SAGGIO PER UN NUOVO CANONE DANTESCO", IN «STUDI DANTESCHI», LXX, 2005, PP. 237-94*. - I SAGGI CONTRASSEGNATI CON ASTERISCO SARANNO MESSI A DISPOSIZIONE DEGLI STUDENTI IN FOTOCOPIA NELLE DISPENSE, INSIEME AD ALTRI MATERIALI (RIPRODUZIONI E SCHEDE DI MANOSCRITTI, PAGINE TRATTE DAI PIÙ ANTICHI ESEGETI DELLA "COMMEDIA", BRANI DI ALTRE VITE DANTESCHE TRECENTESCHE E QUATTROCENTESCHE, APPUNTI A CURA DEL DOCENTE).
|
6
|
L-FIL-LET/13
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20709852 -
LETTERATURA ITALIANA L.M. (CANALI A-L/M-Z)
|
12
|
L-FIL-LET/10
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional group:
comune Orientamento unico LISTA ATTIVITA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702430 -
ITALIAN LITERATURE L.M.
(objectives)
LO STUDENTE, AFFRONTANDO TEMI SPECIALISTICI, ACQUISIRÀ LA CONOSCENZA DI TEMI SPECIALISTICI, ATTRAVERSO L’USO DI STRUMENTI ESEGETICI PIÙ CONSONI ALL’ANALISI DEL TESTO E LO STUDIO DI MODELLI DI INDAGINE SCIENTIFICA, PER UN APPROFONDIMENTO DELLO STUDIO DELLA LETTERATURA ITALIANA.
|
12
|
L-FIL-LET/10
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702432 -
ITALIAN THEATRICAL LITERATURE L.M.
(objectives)
LO STUDENTE ACQUISIRÀ, ATTRAVERSO LO STUDIO DI TEMI SPECIALISTICI, GLI STRUMENTI DI ANALISI TESTUALE E CRITICA E TEORICA DI AUTORI E DI OPERE DELLA LETTERATURA ITALIANA RELATIVI ALLA PRODUZIONE TEATRALE, IN PARTICOLARE DEL SECOLO XIX E XX.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702433 -
CONTEMPORARY ITALIAN LITERATURE L.M.
|
6
|
L-FIL-LET/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702435 -
ITALIAN PHILOLOGY L.M.
|
|
20702436 -
LITERARY CRITICISM L.M.
(objectives)
LO STUDENTE APPRENDERÀ CONOSCENZE SPECIALISTICHE RELATIVE ALLE PRINCIPALI CORRENTI CRITICHE MODERNE E CONTEMPORANEE, A ESERCITARNE ALCUNE PROPOSTE SU CAMPIONI DI TESTI LETTERARI IN MODO ORIGINALE.
|
6
|
L-FIL-LET/14
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702437 -
PRAGMATIC LINGUISTICS L.M.
(objectives)
LO STUDENTE ACQUISIRÀ A LIVELLO AVANZATO L'APPARATO TEORICO E GLI STRUMENTI DI METODO PER LA RICERCA SOCIOLINGUISTICA SUL CAMPO, CON PARTICOLARE RIGUARDO PER LO STUDIO DELL'INTERAZIONE NELLA VITA QUOTIDIANA E IN CONTESTI ISTITUZIONALI.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702459 -
PALEOGRAPHY L.M.
|
6
|
M-STO/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702520 -
HISTORY OF CONTEMPORARY ITALY
(objectives)
IL CORSO INTENDE RIPERCORRERE I PROCESSI DI PROFONDE TRASFORMAZIONI POLITICHE, ECONOMICHE E SOCIALI CHE, ALL’INDOMANI DELLA PRIMA GUERRA MONDIALE E DELLA RIVOLUZIONE RUSSA, HANNO PROVOCATO, DA UN LATO, LA MOBILITAZIONE DI CETI POPOLARI E L’AFFERMAZIONE DEI PARTITI DI MASSA E, DALL’ALTRO, L’ IRRUZIONE DI FERMENTI NAZIONALISTICI E IL SUCCESSO DI IDEOLOGIE TOTALITARIE. DOPO AVER DOCUMENTATO L’INSTABILITÀ DEL QUADRO ISTITUZIONALE E L’INCAPACITÀ DELLE CLASSI DIRIGENTI DI COMPRENDERE A FONDO LA NATURA DEI MOVIMENTI REAZIONARI, IL CORSO ESAMINERÀ LE DIVERSE CAUSE DELLA NASCITA E DELL’AVVENTO DEL FASCISMO ITALIANO, DALLA PRIMA GUERRA CIVILE ALLA DITTATURA.
|
|
20702520-2 -
STORIA DELL'ITALIA CONTEMPORANEA II L.M.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702520-1 -
STORIA DELL'ITALIA CONTEMPORANEA I L.M.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702656 -
THEATRICAL AND LITERARY CULTURE IN THE 20TH CENTURY L.M.
(objectives)
IL CORSO ANALIZZA GLI USI DELLA LETTERATURA E LE FORME DELLA DRAMMATURGIA NEI CONTESTI OPERATIVI DEI TEATRI E LE RELAZIONI TRA PRODUZIONE DEGLI SPETTACOLI, STORIA DEL LIBRO E MERCATO EDITORIALE
|
6
|
L-ART/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702665 -
CINEMA MOVEMENTS AND DIRECTORS
(objectives)
GOALS: THE COURSE WILL ANALYZE THE PERSONALITY AND FILMS OF FELLINI WITHIN THE CONTEXT OF ITALIAN AND INTERNATIONAL CINEMA.
-
Derived from
20702665 MOVIMENTI E AUTORI DEL CINEMA LM in CINEMA, TELEVISIONE E PRODUZIONE MULTIMEDIALE (DM 270) LM-65 N0 PARIGI STEFANIA
( syllabus)
THE CINEMA OF MICHELANGELO ANTONIONI Program: The path of the director and his working method. The stylistic analysis of his films. The key components of a reflection on the aesthetics of Antonioni: the nature of the image, the conception of space and time, the forms of modernity, the interpretation of the social, existential and artistic changes in the contemporary world.
( reference books)
TEXTS: Michelangelo Antonioni, Fare un film è per me vivere, Marsilio, Venezia 1994; Giorgio Tinazzi, Michelangelo Antonioni, Il Castoro Cinema, Milano 2002. FILMOGRAPHY: Cronaca di un amore (1950), I vinti, episodio inglese (1952), Il grido (1957), L'avventura (1959), L'eclisse (1962), Il deserto rosso (1964), Blow-up (1966), Zabriskie Point (1970), The Passenger (1974). Films will be shown in full or in part during lessons. Dvd copies will be available at the Biblioteca "Lino Miccichè", via Ostiense 139.
FOR NON ATTENDING STUDENTS: PROGRAM: Landscape in film: theories, figures and authors. On Michelangelo Antonioni's landscapes. TEXTS: Sandro Bernardi, Il paesaggio nel cinema italiano, Marsilio, Venezia 2002; Stefania Parigi, Giacomo Ravesi (a cura di), Il paesaggio nel cinema contemporaneo, «Imago», 9, I semestre 2014. FILMOGRAPHY: Gente del Po (1943-1947), Cronaca di un amore (1950), I vinti, Eglish sketch (1952), Il grido (1957), L'avventura (1959), L'eclisse (1962), Il deserto rosso (1964), Blow-up (1966), Zabriskie Point (1970), The Passenger (1974).
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703166 -
HISTORY OF THE ITALIAN LANGUAGE L.M.
|
|
20703614 -
ENGLISH LITERATURE MASTER'S LEVEL COURSE FOR ARTS
|
6
|
L-LIN/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702438 -
HISTORY OF THE BOOK AND PUBLISHING L.M.
|
6
|
M-STO/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703530 -
FRENCH LITERATURE I MASTER'S LEVEL 2ND LANGUAGE
|
6
|
L-LIN/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703534 -
ENGLISH LITERATURE I MASTER'S LEVEL COURSE 2ND LANGUAGE
|
6
|
L-LIN/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703612 -
FRENCH LITERATURE MASTER'S LEVEL COURSE FOR ARTS
|
6
|
L-LIN/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703613 -
SPANISH LITERATURE MASTER'S LEVEL COURSE FOR ARTS
|
6
|
L-LIN/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703615 -
GERMAN LITERATURE MASTER'S LEVEL COURSE FOR ARTS
|
6
|
L-LIN/13
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20705253 -
HISTORY OF THE RISORGIMENTO
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico LISTA ATTIVITA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702430 -
ITALIAN LITERATURE L.M.
(objectives)
LO STUDENTE, AFFRONTANDO TEMI SPECIALISTICI, ACQUISIRÀ LA CONOSCENZA DI TEMI SPECIALISTICI, ATTRAVERSO L’USO DI STRUMENTI ESEGETICI PIÙ CONSONI ALL’ANALISI DEL TESTO E LO STUDIO DI MODELLI DI INDAGINE SCIENTIFICA, PER UN APPROFONDIMENTO DELLO STUDIO DELLA LETTERATURA ITALIANA.
|
12
|
L-FIL-LET/10
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702432 -
ITALIAN THEATRICAL LITERATURE L.M.
(objectives)
LO STUDENTE ACQUISIRÀ, ATTRAVERSO LO STUDIO DI TEMI SPECIALISTICI, GLI STRUMENTI DI ANALISI TESTUALE E CRITICA E TEORICA DI AUTORI E DI OPERE DELLA LETTERATURA ITALIANA RELATIVI ALLA PRODUZIONE TEATRALE, IN PARTICOLARE DEL SECOLO XIX E XX.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702433 -
CONTEMPORARY ITALIAN LITERATURE L.M.
|
6
|
L-FIL-LET/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702435 -
ITALIAN PHILOLOGY L.M.
|
|
20702436 -
LITERARY CRITICISM L.M.
(objectives)
LO STUDENTE APPRENDERÀ CONOSCENZE SPECIALISTICHE RELATIVE ALLE PRINCIPALI CORRENTI CRITICHE MODERNE E CONTEMPORANEE, A ESERCITARNE ALCUNE PROPOSTE SU CAMPIONI DI TESTI LETTERARI IN MODO ORIGINALE.
|
6
|
L-FIL-LET/14
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702437 -
PRAGMATIC LINGUISTICS L.M.
(objectives)
LO STUDENTE ACQUISIRÀ A LIVELLO AVANZATO L'APPARATO TEORICO E GLI STRUMENTI DI METODO PER LA RICERCA SOCIOLINGUISTICA SUL CAMPO, CON PARTICOLARE RIGUARDO PER LO STUDIO DELL'INTERAZIONE NELLA VITA QUOTIDIANA E IN CONTESTI ISTITUZIONALI.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702459 -
PALEOGRAPHY L.M.
|
6
|
M-STO/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702520 -
HISTORY OF CONTEMPORARY ITALY
(objectives)
IL CORSO INTENDE RIPERCORRERE I PROCESSI DI PROFONDE TRASFORMAZIONI POLITICHE, ECONOMICHE E SOCIALI CHE, ALL’INDOMANI DELLA PRIMA GUERRA MONDIALE E DELLA RIVOLUZIONE RUSSA, HANNO PROVOCATO, DA UN LATO, LA MOBILITAZIONE DI CETI POPOLARI E L’AFFERMAZIONE DEI PARTITI DI MASSA E, DALL’ALTRO, L’ IRRUZIONE DI FERMENTI NAZIONALISTICI E IL SUCCESSO DI IDEOLOGIE TOTALITARIE. DOPO AVER DOCUMENTATO L’INSTABILITÀ DEL QUADRO ISTITUZIONALE E L’INCAPACITÀ DELLE CLASSI DIRIGENTI DI COMPRENDERE A FONDO LA NATURA DEI MOVIMENTI REAZIONARI, IL CORSO ESAMINERÀ LE DIVERSE CAUSE DELLA NASCITA E DELL’AVVENTO DEL FASCISMO ITALIANO, DALLA PRIMA GUERRA CIVILE ALLA DITTATURA.
|
|
20702520-2 -
STORIA DELL'ITALIA CONTEMPORANEA II L.M.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702520-1 -
STORIA DELL'ITALIA CONTEMPORANEA I L.M.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702656 -
THEATRICAL AND LITERARY CULTURE IN THE 20TH CENTURY L.M.
(objectives)
IL CORSO ANALIZZA GLI USI DELLA LETTERATURA E LE FORME DELLA DRAMMATURGIA NEI CONTESTI OPERATIVI DEI TEATRI E LE RELAZIONI TRA PRODUZIONE DEGLI SPETTACOLI, STORIA DEL LIBRO E MERCATO EDITORIALE
|
6
|
L-ART/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702665 -
CINEMA MOVEMENTS AND DIRECTORS
(objectives)
GOALS: THE COURSE WILL ANALYZE THE PERSONALITY AND FILMS OF FELLINI WITHIN THE CONTEXT OF ITALIAN AND INTERNATIONAL CINEMA.
-
Derived from
20702665 MOVIMENTI E AUTORI DEL CINEMA LM in CINEMA, TELEVISIONE E PRODUZIONE MULTIMEDIALE (DM 270) LM-65 N0 PARIGI STEFANIA
( syllabus)
THE CINEMA OF MICHELANGELO ANTONIONI Program: The path of the director and his working method. The stylistic analysis of his films. The key components of a reflection on the aesthetics of Antonioni: the nature of the image, the conception of space and time, the forms of modernity, the interpretation of the social, existential and artistic changes in the contemporary world.
( reference books)
TEXTS: Michelangelo Antonioni, Fare un film è per me vivere, Marsilio, Venezia 1994; Giorgio Tinazzi, Michelangelo Antonioni, Il Castoro Cinema, Milano 2002. FILMOGRAPHY: Cronaca di un amore (1950), I vinti, episodio inglese (1952), Il grido (1957), L'avventura (1959), L'eclisse (1962), Il deserto rosso (1964), Blow-up (1966), Zabriskie Point (1970), The Passenger (1974). Films will be shown in full or in part during lessons. Dvd copies will be available at the Biblioteca "Lino Miccichè", via Ostiense 139.
FOR NON ATTENDING STUDENTS: PROGRAM: Landscape in film: theories, figures and authors. On Michelangelo Antonioni's landscapes. TEXTS: Sandro Bernardi, Il paesaggio nel cinema italiano, Marsilio, Venezia 2002; Stefania Parigi, Giacomo Ravesi (a cura di), Il paesaggio nel cinema contemporaneo, «Imago», 9, I semestre 2014. FILMOGRAPHY: Gente del Po (1943-1947), Cronaca di un amore (1950), I vinti, Eglish sketch (1952), Il grido (1957), L'avventura (1959), L'eclisse (1962), Il deserto rosso (1964), Blow-up (1966), Zabriskie Point (1970), The Passenger (1974).
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703166 -
HISTORY OF THE ITALIAN LANGUAGE L.M.
|
|
20703614 -
ENGLISH LITERATURE MASTER'S LEVEL COURSE FOR ARTS
|
6
|
L-LIN/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702438 -
HISTORY OF THE BOOK AND PUBLISHING L.M.
|
6
|
M-STO/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703530 -
FRENCH LITERATURE I MASTER'S LEVEL 2ND LANGUAGE
|
6
|
L-LIN/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703534 -
ENGLISH LITERATURE I MASTER'S LEVEL COURSE 2ND LANGUAGE
|
6
|
L-LIN/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703612 -
FRENCH LITERATURE MASTER'S LEVEL COURSE FOR ARTS
|
6
|
L-LIN/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703613 -
SPANISH LITERATURE MASTER'S LEVEL COURSE FOR ARTS
|
6
|
L-LIN/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703615 -
GERMAN LITERATURE MASTER'S LEVEL COURSE FOR ARTS
|
6
|
L-LIN/13
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20705253 -
HISTORY OF THE RISORGIMENTO
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico ATTIVITÀ CARATTERIZZANTE - LETTERATURA ITALIANA - CONSIGLIATA AL 2° ANNO - (show)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20702432 -
ITALIAN THEATRICAL LITERATURE L.M.
(objectives)
LO STUDENTE ACQUISIRÀ, ATTRAVERSO LO STUDIO DI TEMI SPECIALISTICI, GLI STRUMENTI DI ANALISI TESTUALE E CRITICA E TEORICA DI AUTORI E DI OPERE DELLA LETTERATURA ITALIANA RELATIVI ALLA PRODUZIONE TEATRALE, IN PARTICOLARE DEL SECOLO XIX E XX.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico ATTIVITÀ CARATTERIZZANTE - LETTERATURA ITALIANA - CONSIGLIATA AL 2° ANNO - (show)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20702432 -
ITALIAN THEATRICAL LITERATURE L.M.
(objectives)
LO STUDENTE ACQUISIRÀ, ATTRAVERSO LO STUDIO DI TEMI SPECIALISTICI, GLI STRUMENTI DI ANALISI TESTUALE E CRITICA E TEORICA DI AUTORI E DI OPERE DELLA LETTERATURA ITALIANA RELATIVI ALLA PRODUZIONE TEATRALE, IN PARTICOLARE DEL SECOLO XIX E XX.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico ATTIVITÀ AFFINE E INTEGRATIVA CONSIGLIATA AL 2° ANNO - (show)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20702437 -
PRAGMATIC LINGUISTICS L.M.
(objectives)
LO STUDENTE ACQUISIRÀ A LIVELLO AVANZATO L'APPARATO TEORICO E GLI STRUMENTI DI METODO PER LA RICERCA SOCIOLINGUISTICA SUL CAMPO, CON PARTICOLARE RIGUARDO PER LO STUDIO DELL'INTERAZIONE NELLA VITA QUOTIDIANA E IN CONTESTI ISTITUZIONALI.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702459 -
PALEOGRAPHY L.M.
|
6
|
M-STO/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702656 -
THEATRICAL AND LITERARY CULTURE IN THE 20TH CENTURY L.M.
(objectives)
IL CORSO ANALIZZA GLI USI DELLA LETTERATURA E LE FORME DELLA DRAMMATURGIA NEI CONTESTI OPERATIVI DEI TEATRI E LE RELAZIONI TRA PRODUZIONE DEGLI SPETTACOLI, STORIA DEL LIBRO E MERCATO EDITORIALE
|
6
|
L-ART/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702665 -
CINEMA MOVEMENTS AND DIRECTORS
(objectives)
GOALS: THE COURSE WILL ANALYZE THE PERSONALITY AND FILMS OF FELLINI WITHIN THE CONTEXT OF ITALIAN AND INTERNATIONAL CINEMA.
-
Derived from
20702665 MOVIMENTI E AUTORI DEL CINEMA LM in CINEMA, TELEVISIONE E PRODUZIONE MULTIMEDIALE (DM 270) LM-65 N0 PARIGI STEFANIA
( syllabus)
THE CINEMA OF MICHELANGELO ANTONIONI Program: The path of the director and his working method. The stylistic analysis of his films. The key components of a reflection on the aesthetics of Antonioni: the nature of the image, the conception of space and time, the forms of modernity, the interpretation of the social, existential and artistic changes in the contemporary world.
( reference books)
TEXTS: Michelangelo Antonioni, Fare un film è per me vivere, Marsilio, Venezia 1994; Giorgio Tinazzi, Michelangelo Antonioni, Il Castoro Cinema, Milano 2002. FILMOGRAPHY: Cronaca di un amore (1950), I vinti, episodio inglese (1952), Il grido (1957), L'avventura (1959), L'eclisse (1962), Il deserto rosso (1964), Blow-up (1966), Zabriskie Point (1970), The Passenger (1974). Films will be shown in full or in part during lessons. Dvd copies will be available at the Biblioteca "Lino Miccichè", via Ostiense 139.
FOR NON ATTENDING STUDENTS: PROGRAM: Landscape in film: theories, figures and authors. On Michelangelo Antonioni's landscapes. TEXTS: Sandro Bernardi, Il paesaggio nel cinema italiano, Marsilio, Venezia 2002; Stefania Parigi, Giacomo Ravesi (a cura di), Il paesaggio nel cinema contemporaneo, «Imago», 9, I semestre 2014. FILMOGRAPHY: Gente del Po (1943-1947), Cronaca di un amore (1950), I vinti, Eglish sketch (1952), Il grido (1957), L'avventura (1959), L'eclisse (1962), Il deserto rosso (1964), Blow-up (1966), Zabriskie Point (1970), The Passenger (1974).
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702929 -
FRENCH LITERATURE I MASTER'S LEVEL
(objectives)
Students will improve their skills and knowledge of the intermedial and intercultural dynamics related to contemporary literatures and cultures of French-speaking countries. They will also develop an ability to properly use theoretical tools to analyze complex literary texts as well as the interrelations between literature and other forms of expression.
|
6
|
L-LIN/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702931 -
SPANISH LITERATURE I MASTER'S LEVEL COURSE
(objectives)
Students will develop specialistic and applied abilities in methodologies for the analysis of texts and literary phenomena in Spain in their cross-cultural dimension, in a wide chronological perspective that permits intertextual comparison and capitalizes knowledge acquired in the previous degree course. Students will also study and apply literary translation issues, and interrelations between literary language and other expressive forms.
|
6
|
L-LIN/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702936 -
ENGLISH LITERATURE I MASTER'S LEVEL COURSE
(objectives)
Students will acquire specialized competences to be applied to methodologies of text analysis of the literatures of English-speaking countries, considered in their transcultural dimension and also in relation to relevant issues in the teaching of literature. Students will refine their abilities in independently referring to, and problematizing, updated theoretical frameworks in their analyses of texts and literary phenomena from a cultural and linguistic point of view. They will also be trained to recognize interconnections between literary language and the languages of other forms of expression, with specific reference to methods and problems in teaching literature.
|
6
|
L-LIN/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702939 -
GERMAN LITERATURE I MASTER'S LEVEL COURSE
(objectives)
The student will acquire specialistic and applied skills in the methods of analysis of texts and literary phenomena of the German speaking countries, in their transcultural dimension and in relation to the didactics of literature. The student will sharpen his ability of using individually the most recent theorical instruments toward a thorough culturological and linguistical analysis of texts and literary phenomena, identifying relations between the language of literature and that of other expressive forms, with particular attention to the didactics of literature.
|
6
|
L-LIN/13
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico ATTIVITÀ AFFINE E INTEGRATIVA CONSIGLIATA AL 2° ANNO - (show)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20702437 -
PRAGMATIC LINGUISTICS L.M.
(objectives)
LO STUDENTE ACQUISIRÀ A LIVELLO AVANZATO L'APPARATO TEORICO E GLI STRUMENTI DI METODO PER LA RICERCA SOCIOLINGUISTICA SUL CAMPO, CON PARTICOLARE RIGUARDO PER LO STUDIO DELL'INTERAZIONE NELLA VITA QUOTIDIANA E IN CONTESTI ISTITUZIONALI.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702459 -
PALEOGRAPHY L.M.
|
6
|
M-STO/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702665 -
CINEMA MOVEMENTS AND DIRECTORS
(objectives)
GOALS: THE COURSE WILL ANALYZE THE PERSONALITY AND FILMS OF FELLINI WITHIN THE CONTEXT OF ITALIAN AND INTERNATIONAL CINEMA.
-
Derived from
20702665 MOVIMENTI E AUTORI DEL CINEMA LM in CINEMA, TELEVISIONE E PRODUZIONE MULTIMEDIALE (DM 270) LM-65 N0 PARIGI STEFANIA
( syllabus)
THE CINEMA OF MICHELANGELO ANTONIONI Program: The path of the director and his working method. The stylistic analysis of his films. The key components of a reflection on the aesthetics of Antonioni: the nature of the image, the conception of space and time, the forms of modernity, the interpretation of the social, existential and artistic changes in the contemporary world.
( reference books)
TEXTS: Michelangelo Antonioni, Fare un film è per me vivere, Marsilio, Venezia 1994; Giorgio Tinazzi, Michelangelo Antonioni, Il Castoro Cinema, Milano 2002. FILMOGRAPHY: Cronaca di un amore (1950), I vinti, episodio inglese (1952), Il grido (1957), L'avventura (1959), L'eclisse (1962), Il deserto rosso (1964), Blow-up (1966), Zabriskie Point (1970), The Passenger (1974). Films will be shown in full or in part during lessons. Dvd copies will be available at the Biblioteca "Lino Miccichè", via Ostiense 139.
FOR NON ATTENDING STUDENTS: PROGRAM: Landscape in film: theories, figures and authors. On Michelangelo Antonioni's landscapes. TEXTS: Sandro Bernardi, Il paesaggio nel cinema italiano, Marsilio, Venezia 2002; Stefania Parigi, Giacomo Ravesi (a cura di), Il paesaggio nel cinema contemporaneo, «Imago», 9, I semestre 2014. FILMOGRAPHY: Gente del Po (1943-1947), Cronaca di un amore (1950), I vinti, Eglish sketch (1952), Il grido (1957), L'avventura (1959), L'eclisse (1962), Il deserto rosso (1964), Blow-up (1966), Zabriskie Point (1970), The Passenger (1974).
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702929 -
FRENCH LITERATURE I MASTER'S LEVEL
(objectives)
Students will improve their skills and knowledge of the intermedial and intercultural dynamics related to contemporary literatures and cultures of French-speaking countries. They will also develop an ability to properly use theoretical tools to analyze complex literary texts as well as the interrelations between literature and other forms of expression.
|
6
|
L-LIN/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702931 -
SPANISH LITERATURE I MASTER'S LEVEL COURSE
(objectives)
Students will develop specialistic and applied abilities in methodologies for the analysis of texts and literary phenomena in Spain in their cross-cultural dimension, in a wide chronological perspective that permits intertextual comparison and capitalizes knowledge acquired in the previous degree course. Students will also study and apply literary translation issues, and interrelations between literary language and other expressive forms.
|
6
|
L-LIN/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702936 -
ENGLISH LITERATURE I MASTER'S LEVEL COURSE
(objectives)
Students will acquire specialized competences to be applied to methodologies of text analysis of the literatures of English-speaking countries, considered in their transcultural dimension and also in relation to relevant issues in the teaching of literature. Students will refine their abilities in independently referring to, and problematizing, updated theoretical frameworks in their analyses of texts and literary phenomena from a cultural and linguistic point of view. They will also be trained to recognize interconnections between literary language and the languages of other forms of expression, with specific reference to methods and problems in teaching literature.
|
6
|
L-LIN/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702939 -
GERMAN LITERATURE I MASTER'S LEVEL COURSE
(objectives)
The student will acquire specialistic and applied skills in the methods of analysis of texts and literary phenomena of the German speaking countries, in their transcultural dimension and in relation to the didactics of literature. The student will sharpen his ability of using individually the most recent theorical instruments toward a thorough culturological and linguistical analysis of texts and literary phenomena, identifying relations between the language of literature and that of other expressive forms, with particular attention to the didactics of literature.
|
6
|
L-LIN/13
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico ATTIVITÀ CARATTERIZZANTE - DISIPLINE STORICHE, FILOSOFICHE, ANTROPOLOGICHE E SOCIOLOGICHE - CONSIGLIATA AL 1° ANNO - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702520 -
HISTORY OF CONTEMPORARY ITALY
(objectives)
IL CORSO INTENDE RIPERCORRERE I PROCESSI DI PROFONDE TRASFORMAZIONI POLITICHE, ECONOMICHE E SOCIALI CHE, ALL’INDOMANI DELLA PRIMA GUERRA MONDIALE E DELLA RIVOLUZIONE RUSSA, HANNO PROVOCATO, DA UN LATO, LA MOBILITAZIONE DI CETI POPOLARI E L’AFFERMAZIONE DEI PARTITI DI MASSA E, DALL’ALTRO, L’ IRRUZIONE DI FERMENTI NAZIONALISTICI E IL SUCCESSO DI IDEOLOGIE TOTALITARIE. DOPO AVER DOCUMENTATO L’INSTABILITÀ DEL QUADRO ISTITUZIONALE E L’INCAPACITÀ DELLE CLASSI DIRIGENTI DI COMPRENDERE A FONDO LA NATURA DEI MOVIMENTI REAZIONARI, IL CORSO ESAMINERÀ LE DIVERSE CAUSE DELLA NASCITA E DELL’AVVENTO DEL FASCISMO ITALIANO, DALLA PRIMA GUERRA CIVILE ALLA DITTATURA.
|
|
20702520-2 -
STORIA DELL'ITALIA CONTEMPORANEA II L.M.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702520-1 -
STORIA DELL'ITALIA CONTEMPORANEA I L.M.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|