Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20702399 -
ELEMENTS OF ITALIAN LINGUISTICS
|
|
20702399-1 -
ISTITUZIONI DI LINGUISTICA ITALIANA I
(objectives)
Obiettivo del corso è l’illustrazione del processo di formazione e di sviluppo della lingua italiana dal Medioevo al Novecento, con particolare riferimento al rapporto tra latino e volgare, e tra toscano e altre varietà dialettali e regionali, alla costituzione della lingua letteraria e della tradizione scritta, alla fissazione della norma, alla storia del dibattito linguistico, ai processi di alfabetizzazione e di italianizzazione.
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702399-2 -
ISTITUZIONI DI LINGUISTICA ITALIANA II
(objectives)
Obiettivo del corso è l’illustrazione del processo di formazione e di sviluppo della lingua italiana dal Medioevo al Novecento, con particolare riferimento al rapporto tra latino e volgare, e tra toscano e altre varietà dialettali e regionali, alla costituzione della lingua letteraria e della tradizione scritta, alla fissazione della norma, alla storia del dibattito linguistico, ai processi di alfabetizzazione e di italianizzazione.
-
D'ACHILLE PAOLO
( syllabus)
Institutions of historical Italian linguistics. The course will address some fundamental aspects of the history of the Italian language: the passage from Latin to Italian in the Italo-Romance picture; the establishment of the Florentine basic literary language, the language issue; the changes in Italian, at various levels of analysis, over the centuries from the Middle Ages to the present.
( reference books)
- Francesco Bruni, L’italiano letterario nella storia, Bologna, il Mulino, 2007. - Paolo D’Achille, Breve grammatica storica dell’italiano, Roma, Carocci, 2001 (last reprint 2014). - Roberta Cella, Storia dell’italiano, Bologna, Il Mulino, 2015.
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702398 -
ELEMENTS OF ITALIAN LITERATURE
(objectives)
Obiettivo del corso è l’acquisizione della capacità di muoversi con sicurezza nel panorama storico della letteratura italiana, attraverso l’assimilazione delle nozioni basilari per una corretta esegesi e interpretazione storico-critica delle opere degli scrittori più importanti
Group:
AL
-
MARCOZZI LUCA
( syllabus)
Dante's Comedy and his fortune. The course, dedicated to the genesis and fortune of Dante's Comedy, is distinguished ina first section dealing with the reading and interpretation of selected songs of the poem, and onesecond in which the fortune of the work is examined - and of the figure of its author - over the centuries up tolate nineteenth century.
( reference books)
A. Asor Rosa, Breve storia della letteratura italiana, Torino, Einaudi, 2013, 2 voll. L’edizione di riferimento per la Commedia è quella a cura di G. Inglese pubblicata da Carocci per Inferno e Purgatorio, mentre per il Paradiso si può usare l’ed. Pasquini- Quaglio o Chiavacci Leonardi. Parte integrante della bibliografia sono gli appunti delle lezioni, da integrare con G. Inglese, Dante: guida alla Divina Commedia, Roma, Carocci, 2012.
|
12
|
L-FIL-LET/10
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Optional group:
LETTERATURA E LINGUISTICA ITALIANA Orientamento unico ATTIVITÀ DI BASE - STORIA, FILOSOFIA, PSICOLOGIA, PEDAGOGIA, ANTROPOLOGIA - CONSIGLIATA AL 1° ANNO - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702421 -
MEDIEVAL HISTORY
|
|
20702421-1 -
STORIA MEDIEVALE I
|
6
|
M-STO/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702421-2 -
STORIA MEDIEVALE II
|
6
|
M-STO/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702423 -
ROMAN HISTORY
|
|
20702423-1 -
STORIA ROMANA I
|
6
|
L-ANT/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702423-2 -
STORIA ROMANA II
|
6
|
L-ANT/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702487 -
CONTEMPORARY HISTORY - B
|
|
20702487-1 -
STORIA CONTEMPORANEA - B
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702487-2 -
STORIA CONTEMPORANEA -B
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702481 -
STORIA MODERNA
|
|
20702481-1 -
Storia moderna - 1
|
6
|
M-STO/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702481-2 -
Storia moderna - 2
|
6
|
M-STO/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
20702408 -
LATIN LANGUAGE AND LITERATURE
(objectives)
THE COURSE IS AIMED TO GIVE A COMPETENT AND UP-TO-DATE KNOWLEDGE OF THE HISTORICAL DEVELOPMENTO OF LATIN LITERATURE, FROM THE BEGINNINGS TO THE SECOND CENTURY CE. A NUMBER OF SIGNIFICANT LITERARY WORKS WILL BE READ, TRANSLATED AND COMMENTED AT VARIOUS LEVELS.
-
DE NONNO MARIO
( syllabus)
The course ‘Latin: language and literature’ is aimed at giving a thorough and no-anthological knowledge of some important Latin authors and literary works, read in original and explicated as regards both the language and the contents. It consists of:
(1) A number of lectures about the so-called ‘Literary Space’ of ancient Rome, minded in particular (a) to the links between literature and politics (and between men of letters and society), (b) to tipology and development of the literary genres in Rome, (c) to the range of different levels and functions of the latin written texts. Problems of preservation and transmission of the corpus of the latin classics will be envisaged also, even as regards their medieval and modern heritage.
(2) Some lectures about the main features of latin language.
(3) Setting, reading, italian translation and commentary of:
- (a) Lucrece, The Nature of Things, Book One - (b) Cicero, Pro Caelio - (c) Virgil, Aeneid, book II.
( reference books)
The course ‘Latin: language and literature’ is aimed at giving a thorough and no-anthological knowledge of some important Latin authors and literary works, read in original and explicated as regards both the language and the contents. It consists of:
(1) A number of lectures about the so-called ‘Literary Space’ of ancient Rome, minded in particular (a) to the links between literature and politics (and between men of letters and society), (b) to tipology and development of the literary genres in Rome, (c) to the range of different levels and functions of the latin written texts. Problems of preservation and transmission of the corpus of the latin classics will be envisaged also, even as regards their medieval and modern heritage.
(2) Some lectures about main features of latin language.
(3) Setting, reading, italian translation and commentary of:
- (a) Lucrece, The Nature of Things, Book One - (b) Cicero, Pro Caelio - (c) Virgil, Aeneid, book II.
|
12
|
L-FIL-LET/04
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20704002 -
Italian literature
(objectives)
Obiettivo del corso è l’acquisizione della capacità di una corretta interpretazione della letteratura italiana attraverso la conoscenza delle metodologie ermeneutiche e delle conoscenze teoriche atte all’interpretazione di uno o più testi letterari o di un solo autore oppure di generi diversi.
Group:
MZ
-
SUITNER FRANCO
( syllabus)
Romanticism and literary theory: from Europe to Italy. Characteristics of the European Romanticism and Origins of the Romanticism in Italy. The literary theory of romantic authors. Reading of selected passages.
( reference books)
- Reading a literary masterpiece of the period, selected during the course, and a monography related to the same book: Ugo Foscolo, Ultime lettere di Jacopo Ortis, a cura di G. Ioli, Torino, Einaudi, e Giacomo Leopardi, Operette morali, a cura di L. Melosi, Milano, Bur Rizzoli (half of the book). - M. Puppo, Il Romanticismo, Roma, Studium, or E. Raimondi, Romanticismo italiano e romanticismo europeo, Milano, Bruno Mondadori. Further and more detailed indications about the exam texts will be provided during the course. Students who do not attend the classes are invited to contact the teacher for additional bibliographical material.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20709853 -
ISTITUZIONI DI LETTERATURA ITALIANA CONTEMPORANEA
(objectives)
The aim of the course is the acquisiton of methodological, historical and critical abilities for the understanding of the basic moments of contemporary Italian literature and for the knowledge of its main authors and their works, focusing them in their historical context.
Group:
MZ
-
COSTA SIMONA
( syllabus)
Description of the course. The course examines basic literary Italian authors, works and movements of the second part of the nineteenth century and of the twentieth century taking into consideration also a comparative perspective. From the birth of the new Italian state up to the present times it will follow the development of our literary history both on the lyrical and narrative sides, placing all authors in their historical and geographical contexts and giving examples of reading and of textual analysis of their major works..
Typology of the exam: written and oral exam; a written part on the literary context of the second part of the nineteenth century and of the twentieth century and an oral part discussing the written paper and two works (with their authors) chosen among the following: Narrative: - Ippolito Nievo, Le confessioni di un italiano - Gabriele d’Annunzio Il piacere or Il Fuoco - Federico De Roberto, I vicerè - Carlo Emilio Gadda, La cognizione del dolore or Il Pasticciaccio - Elsa Morante, Menzogna e sortilegio - Beppe Fenoglio, Il partigiano Johnny or Una questione privata - Italo Calvino, I nostri antenati (Il visconte dimezzato, Il barone rampante, Il cavaliere inesistente) Poetry: - D’Annunzio: Alcyone - Montale, Ossi di seppia or Le occasioni or La bufera - Saba, Il Canzoniere: two collections of poems included in the Canzoniere - Ungaretti: L’Allegria - Mario Luzi: a collection as preferred - Giorgio Caproni: a collection as preferred - Vittorio Sereni: a collection as preferred - Andrea Zanzotto: a collection as preferred
Students attending the course are required to read in their unabridged edition two texts as preferred (one of narrative and one of poetry) among those mentioned above; Students not attending the course are required to read in their unabridged edition four texts as preferred (two of narrative and two of poetry) among those mentioned abovei.
Bibliography: The history of Italian literature from 1861 to the present times must be studied on a handbook of Italian literature (we advise Giulio Ferroni, Storia della letteratura Italiana, Dall’Ottocento al Novecento e Il Novecento e il nuovo millennio, Mondadori Università, but students can use other histories and anthologies of Italian literature already written for secondary high schools). In addition to the general movements students are required to show at least the knowledge of the following authors, placed in their respective chronological contexts and movements: Nievo, Dossi, Tarchetti, Verga, Capuana, De Roberto, Fogazzaro, Deledda, D’Annunzio, Pirandello, Tozzi, Svevo, Palazzeschi, Gadda, Landolfi, Buzzati, Moravia, Brancati, Soldati, Flaiano, Pavese, Vittorini, Fenoglio, Calvino, Pratolini, Tomasi di Lampedusa, Bassani, Cassola, Volponi, Pasolini, Sciascia, Primo Levi, Elsa Morante, Anna Maria Ortese, Parise, Arbasino, Malerba, Eco, Tabucchi. Students are also required to be masters of an outline of nineteenth-century poetry and to show at least the knowledge of the following authors, placed in their respective chronological contexts and movementsi: Carducci, Pascoli, D’Annunzio, Gozzano, Marinetti, Palazzeschi, Govoni, Campana, Sbarbaro, Saba, Ungaretti, Montale, Quasimodo, Gatto, Luzi, Caproni, Penna, Bertolucci, Sereni, Erba, Giudici, Raboni, Cucchi, Pavese, Pasolini, Fortini, Tessa, Marin, Noventa, Pierro, Zanzotto, Sanguineti, Amelia Rosselli, Bellezza, Zeichen, Conte, Vivian Lamarque, Patrizia Cavalli, Patrizia Valduga, Viviani, Magrelli.
N.B. Preparatory to the teaching of contemporary Italian literature
|
6
|
L-FIL-LET/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702396 -
ELEMENTS OF ITALIAN PHILOLOGY
(objectives)
Obiettivo del corso è l’acquisizione degli strumenti di base della critica testuale atti alla ricostruzione dei testi della letteratura italiana attraverso l’uso di metodologie prevalentemente filologiche: analisi di edizioni critiche dei classici della letteratura italiana medievale, moderna e contemporanea, con particolare attenzione alle edizioni genetiche evolutive.
|
6
|
L-FIL-LET/13
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional group:
LETTERATURA E LINGUISTICA ITALIANA Orientamento unico ATTIVITÀ CARATTERIZZANTE - FILOLOGIA, LINGUISTICA E LETTERATURA - CONSIGLIATA AL 2° ANNO - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20702470 -
ITALIAN DIALECTOLOGY
(objectives)
Obiettivo del corso di Dialettologia è conferire allo studente le conoscenze dei fondamenti della dialettologia italiana dal punto di vista sincronico, senza trascurare il necessario panorama storico.
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
LETTERATURA E LINGUISTICA ITALIANA Orientamento unico ATTIVITÀ CARATTERIZZANTE - LETTERATURE MODERNE - CONSIGLIATA AL 2° ANNO - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20707083 -
LETTERATURA FRANCESE I LTI
|
6
|
L-LIN/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20707085 -
LETTERATURA SPAGNOLA I LTI
|
6
|
L-LIN/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20707091 -
LETTERATURA INGLESE I LTI
Group:
CANALE I
-
Derived from
20707091 LETTERATURA INGLESE I LTI in LINGUE E CULTURE STRANIERE (DM 270) L-11 A - H GUARDUCCI MARIA PAOLA
( syllabus)
This course provides an overview of English literature through the study of a variety of texts by some of the most representative authors of the British canon. The course will focus on topics, contexts and textual strategies with a view to underlining the literary representation of childhood/adolescence and its interaction with culture.
( reference books)
Literary texts: Charles Dickens, Oliver Twist (any unabridged English edition); James Joyce, a selection from Dubliners (provided by the teacher) J. M. Coetzee, The Childhood of Jesus (any unabridged English edition)
Critical essays: a list of essays on the above authors/texts will be provided during the course. References will be available on my website.
Reading list (one of your choice): 1. Joseph Conrad, The Shadow Line 2. Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray 3. Selection of Victorian poetry: Alfred Tennyson, Ulysses; Robert Browning, My Last Duchess; Matthew Arnold, Dover Beach, Elizabeth Barrett Browning, Sonnets from the Portuguese: sonnets 1 and 43; Rudyard Kipling, The White Man’s Burden (if you make this choice you have to read all the poems) 4. Virginia Woolf, “Modern Fiction” and Mrs Dalloway 5. Samuel Beckett, Waiting for Godot
Literary history (one of your choice): P. Bertinetti (ed.), Storia della letteratura inglese, vol. II, chap. II-III-IV, Einaudi, 2000 or A. Sanders, The Short Oxford History of English Literature, chap. 7-8-9, Oxford, Clarendon Press, 1994.
Optional readings:
Textual analysis (one of your choice): Roland Bourneuf, Réal Ouellet, L’universo del romanzo, Torino, Einaudi 1976 (I ed. 1972) or Gérard Genette, Figure III. Discorso del racconto, Torino, Einaudi 1976 [I ed. 1972] or Roland Barthes, L’analisi del racconto, Milano, Bompiani, 2002 [I ed. 1969], or Angelo Marchese, L’officina del racconto. Semiotica della narratività, Milano, Mondadori, 1990 [I ed. 1983] , or Loredana Chines, Carlo Varotti, Che cos’è un testo letterario, Roma, Carocci, 2001
-
Derived from
20707091 LETTERATURA INGLESE I LTI in LINGUE E CULTURE STRANIERE (DM 270) L-11 I - Q CORSO SIMONA
( syllabus)
ATTRAVERSO LA LETTURA DI QUATTRO ROMANZI COMPOSTI DALLA METÀ DELL’OTTOCENTO A OGGI, E LA VISIONE DI UNA SCELTA DI FILM, IL CORSO INDAGA IL TEMA DEL RAPPORTO TRA LE GENERAZIONI. IL COMPLESSO LEGAME GENITORI-FIGLI, O PIÙ SEMPLICEMENTE VECCHI-GIOVANI, DIVENTA NEI TESTI SCELTI UNA LENTE ATTRAVERSO CUI NARRARE IL MONDO, E SPESSO DELINEARE I CARATTERI POLITICI, SOCIALI E CULTURALI DI UN’EPOCA. DA DICKENS A COETZEE, IL TEMA DEL RAPPORTO TRA LE GENERAZIONI, ORA PACIFICO ORA VIOLENTO, SI RIVELA TRA I PIÙ FECONDI DELLA LETTERATURA IN LINGUA INGLESE.
( reference books)
TESTI LETTERARI: CHARLES DICKENS, GREAT EXPECTATIONS (1861) (QUALSIASI EDIZIONE INGLESE); VIRGINA WOOLF, TO THE LIGHTHOUSE (1927) (QUALSIASI EDIZIONE INGLESE); DORIS LESSING, MARTHA QUEST (1952) (QUALSIASI EDIZIONE INGLESE); J. M. COETZEE, DISGRACE, SECKER & WARBURG 1999. FILM DA DEFINIRE.
TESTI CRITICI: RACHEL BOWLBY, A CHILD OF ONE’S OWN. PARENTAL STORIES, OXFORD UNIVERSITY PRESS 2013 (CAPITOLI SCELTI, IN FOTOCOPIA). ALTRO MATERIALE CRITICO SARÀ INDICATO DALLA DOCENTE ALL’INIZIO DEL CORSO E FORNITO, SE POSSIBILE, IN PDF.
STORIA DELLA LETTERATURA (UN TESTO A SCELTA TRA QUELLI INDICATI): P. BERTINETTI (A CURA DI), STORIA DELLA LETTERATURA INGLESE, VOL. II, (CAPITOLI 2, 3, 4 E PARTI DEL 5), EINAUDI, 2000; A. SANDERS, THE SHORT OXFORD HISTORY OF ENGLISH LITERATURE, (CAPITOLI 7, 8, 9), CLARENDON PRESS, 1994.
-
Derived from
20707091 LETTERATURA INGLESE I LTI in LINGUE E CULTURE STRANIERE (DM 270) L-11 R - Z AMBROSINI RICCARDO
( syllabus)
Objectives: Students will develop a good knowledge of the literature and culture of Anglophone countries from the Victorian Age to the present day. The course will introduce students to the most significant critical approaches of literary theory with particular emphasis on the specificities of literary language and on the intertextual, intermedial, intercultural aspects of a good range of literary texts. Students will develop an ability to critically engage with literary works and their cultural and historical contexts.
Programme
The course will introduce students to a number of texts which exemplify the variety of narrative forms as well as the transformations which have shaped English occurred 1848-1999 during the period covered by the course.
Prescribed reading
Fiction Charles Dickens, “The Haunted Man” (1848) Joseph Conrad, “The Secret Sharer” (1910) Hanif Kureishi, “My Son the Fanatic” (1994) J. M. Coetzee, Disgrace (1999)
Drama Samuel Beckett, Waiting for Godot (1953)
Poetry The exam programme includes the following nineteenth- and twentieth century poems, which will be made available before the course starts. At the end of the course the instructor will prepare for non-attending students a critical guide to a selection of these poems.
- Alfred Tennyson, Ulysses; - Robert Browning, My Last Duchess; - Matthew Arnold, Dover Beach; - Elizabeth Barrett Browning, Sonnets from the Portuguese: sonnets 1 and 43; - Rudyard Kipling, The White Man’s Burden; - Thomas Hardy, The Convergence of the Twain (Lines on the loss of the Titanic); - T. S. Eliot, The Love Song of J. Alfred Prufrock; - Ezra Pound, In a Station of the Metro; - W. B. Yeats, Leda and the Swan; - W. H. Auden, Funeral Blues; - Dylan Thomas, Do Not Go Gentle into That Good Night; - Philip Larkin, Church Going.
Reading List
Students are required to study on their own one of the following novels:
- Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray (1889)/Il ritratto di Dorian Gray (Feltrinelli, 2013) - E. M. Forster, A Passage to India (1924) /Passaggio in India (Mondadori, 2001)
Criticism and Historical Background
A list of materials will be available after the summer.
Students who do not plan to attend classes should come and speak to the instructor during his office hours (Tuesday, 14:30-16:30)
( reference books)
Fiction Charles Dickens, “The Haunted Man” (1848) Joseph Conrad, “The Secret Sharer” (1910) Hanif Kureishi, “My Son the Fanatic” (1994) J. M. Coetzee, Disgrace (1999)
Drama Samuel Beckett, Waiting for Godot (1953)
Poetry The exam programme includes the following nineteenth- and twentieth century poems, which will be made available before the course starts. At the end of the course the instructor will prepare for non-attending students a critical guide to a selection of these poems.
- Alfred Tennyson, Ulysses; - Robert Browning, My Last Duchess; - Matthew Arnold, Dover Beach; - Elizabeth Barrett Browning, Sonnets from the Portuguese: sonnets 1 and 43; - Rudyard Kipling, The White Man’s Burden; - Thomas Hardy, The Convergence of the Twain (Lines on the loss of the Titanic); - T. S. Eliot, The Love Song of J. Alfred Prufrock; - Ezra Pound, In a Station of the Metro; - W. B. Yeats, Leda and the Swan; - W. H. Auden, Funeral Blues; - Dylan Thomas, Do Not Go Gentle into That Good Night; - Philip Larkin, Church Going.
Reading List
Students are required to study on their own one of the following novels:
- Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray (1889)/Il ritratto di Dorian Gray (Feltrinelli, 2013) - E. M. Forster, A Passage to India (1924) /Passaggio in India (Mondadori, 2001)
Group:
CANALE II
-
Derived from
20707091 LETTERATURA INGLESE I LTI in LINGUE E CULTURE STRANIERE (DM 270) L-11 A - H GUARDUCCI MARIA PAOLA
( syllabus)
This course provides an overview of English literature through the study of a variety of texts by some of the most representative authors of the British canon. The course will focus on topics, contexts and textual strategies with a view to underlining the literary representation of childhood/adolescence and its interaction with culture.
( reference books)
Literary texts: Charles Dickens, Oliver Twist (any unabridged English edition); James Joyce, a selection from Dubliners (provided by the teacher) J. M. Coetzee, The Childhood of Jesus (any unabridged English edition)
Critical essays: a list of essays on the above authors/texts will be provided during the course. References will be available on my website.
Reading list (one of your choice): 1. Joseph Conrad, The Shadow Line 2. Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray 3. Selection of Victorian poetry: Alfred Tennyson, Ulysses; Robert Browning, My Last Duchess; Matthew Arnold, Dover Beach, Elizabeth Barrett Browning, Sonnets from the Portuguese: sonnets 1 and 43; Rudyard Kipling, The White Man’s Burden (if you make this choice you have to read all the poems) 4. Virginia Woolf, “Modern Fiction” and Mrs Dalloway 5. Samuel Beckett, Waiting for Godot
Literary history (one of your choice): P. Bertinetti (ed.), Storia della letteratura inglese, vol. II, chap. II-III-IV, Einaudi, 2000 or A. Sanders, The Short Oxford History of English Literature, chap. 7-8-9, Oxford, Clarendon Press, 1994.
Optional readings:
Textual analysis (one of your choice): Roland Bourneuf, Réal Ouellet, L’universo del romanzo, Torino, Einaudi 1976 (I ed. 1972) or Gérard Genette, Figure III. Discorso del racconto, Torino, Einaudi 1976 [I ed. 1972] or Roland Barthes, L’analisi del racconto, Milano, Bompiani, 2002 [I ed. 1969], or Angelo Marchese, L’officina del racconto. Semiotica della narratività, Milano, Mondadori, 1990 [I ed. 1983] , or Loredana Chines, Carlo Varotti, Che cos’è un testo letterario, Roma, Carocci, 2001
-
Derived from
20707091 LETTERATURA INGLESE I LTI in LINGUE E CULTURE STRANIERE (DM 270) L-11 I - Q CORSO SIMONA
( syllabus)
ATTRAVERSO LA LETTURA DI QUATTRO ROMANZI COMPOSTI DALLA METÀ DELL’OTTOCENTO A OGGI, E LA VISIONE DI UNA SCELTA DI FILM, IL CORSO INDAGA IL TEMA DEL RAPPORTO TRA LE GENERAZIONI. IL COMPLESSO LEGAME GENITORI-FIGLI, O PIÙ SEMPLICEMENTE VECCHI-GIOVANI, DIVENTA NEI TESTI SCELTI UNA LENTE ATTRAVERSO CUI NARRARE IL MONDO, E SPESSO DELINEARE I CARATTERI POLITICI, SOCIALI E CULTURALI DI UN’EPOCA. DA DICKENS A COETZEE, IL TEMA DEL RAPPORTO TRA LE GENERAZIONI, ORA PACIFICO ORA VIOLENTO, SI RIVELA TRA I PIÙ FECONDI DELLA LETTERATURA IN LINGUA INGLESE.
( reference books)
TESTI LETTERARI: CHARLES DICKENS, GREAT EXPECTATIONS (1861) (QUALSIASI EDIZIONE INGLESE); VIRGINA WOOLF, TO THE LIGHTHOUSE (1927) (QUALSIASI EDIZIONE INGLESE); DORIS LESSING, MARTHA QUEST (1952) (QUALSIASI EDIZIONE INGLESE); J. M. COETZEE, DISGRACE, SECKER & WARBURG 1999. FILM DA DEFINIRE.
TESTI CRITICI: RACHEL BOWLBY, A CHILD OF ONE’S OWN. PARENTAL STORIES, OXFORD UNIVERSITY PRESS 2013 (CAPITOLI SCELTI, IN FOTOCOPIA). ALTRO MATERIALE CRITICO SARÀ INDICATO DALLA DOCENTE ALL’INIZIO DEL CORSO E FORNITO, SE POSSIBILE, IN PDF.
STORIA DELLA LETTERATURA (UN TESTO A SCELTA TRA QUELLI INDICATI): P. BERTINETTI (A CURA DI), STORIA DELLA LETTERATURA INGLESE, VOL. II, (CAPITOLI 2, 3, 4 E PARTI DEL 5), EINAUDI, 2000; A. SANDERS, THE SHORT OXFORD HISTORY OF ENGLISH LITERATURE, (CAPITOLI 7, 8, 9), CLARENDON PRESS, 1994.
-
Derived from
20707091 LETTERATURA INGLESE I LTI in LINGUE E CULTURE STRANIERE (DM 270) L-11 R - Z AMBROSINI RICCARDO
( syllabus)
Objectives: Students will develop a good knowledge of the literature and culture of Anglophone countries from the Victorian Age to the present day. The course will introduce students to the most significant critical approaches of literary theory with particular emphasis on the specificities of literary language and on the intertextual, intermedial, intercultural aspects of a good range of literary texts. Students will develop an ability to critically engage with literary works and their cultural and historical contexts.
Programme
The course will introduce students to a number of texts which exemplify the variety of narrative forms as well as the transformations which have shaped English occurred 1848-1999 during the period covered by the course.
Prescribed reading
Fiction Charles Dickens, “The Haunted Man” (1848) Joseph Conrad, “The Secret Sharer” (1910) Hanif Kureishi, “My Son the Fanatic” (1994) J. M. Coetzee, Disgrace (1999)
Drama Samuel Beckett, Waiting for Godot (1953)
Poetry The exam programme includes the following nineteenth- and twentieth century poems, which will be made available before the course starts. At the end of the course the instructor will prepare for non-attending students a critical guide to a selection of these poems.
- Alfred Tennyson, Ulysses; - Robert Browning, My Last Duchess; - Matthew Arnold, Dover Beach; - Elizabeth Barrett Browning, Sonnets from the Portuguese: sonnets 1 and 43; - Rudyard Kipling, The White Man’s Burden; - Thomas Hardy, The Convergence of the Twain (Lines on the loss of the Titanic); - T. S. Eliot, The Love Song of J. Alfred Prufrock; - Ezra Pound, In a Station of the Metro; - W. B. Yeats, Leda and the Swan; - W. H. Auden, Funeral Blues; - Dylan Thomas, Do Not Go Gentle into That Good Night; - Philip Larkin, Church Going.
Reading List
Students are required to study on their own one of the following novels:
- Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray (1889)/Il ritratto di Dorian Gray (Feltrinelli, 2013) - E. M. Forster, A Passage to India (1924) /Passaggio in India (Mondadori, 2001)
Criticism and Historical Background
A list of materials will be available after the summer.
Students who do not plan to attend classes should come and speak to the instructor during his office hours (Tuesday, 14:30-16:30)
( reference books)
Fiction Charles Dickens, “The Haunted Man” (1848) Joseph Conrad, “The Secret Sharer” (1910) Hanif Kureishi, “My Son the Fanatic” (1994) J. M. Coetzee, Disgrace (1999)
Drama Samuel Beckett, Waiting for Godot (1953)
Poetry The exam programme includes the following nineteenth- and twentieth century poems, which will be made available before the course starts. At the end of the course the instructor will prepare for non-attending students a critical guide to a selection of these poems.
- Alfred Tennyson, Ulysses; - Robert Browning, My Last Duchess; - Matthew Arnold, Dover Beach; - Elizabeth Barrett Browning, Sonnets from the Portuguese: sonnets 1 and 43; - Rudyard Kipling, The White Man’s Burden; - Thomas Hardy, The Convergence of the Twain (Lines on the loss of the Titanic); - T. S. Eliot, The Love Song of J. Alfred Prufrock; - Ezra Pound, In a Station of the Metro; - W. B. Yeats, Leda and the Swan; - W. H. Auden, Funeral Blues; - Dylan Thomas, Do Not Go Gentle into That Good Night; - Philip Larkin, Church Going.
Reading List
Students are required to study on their own one of the following novels:
- Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray (1889)/Il ritratto di Dorian Gray (Feltrinelli, 2013) - E. M. Forster, A Passage to India (1924) /Passaggio in India (Mondadori, 2001)
|
6
|
L-LIN/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20707095 -
LETTERATURA TEDESCA I LTI
|
6
|
L-LIN/13
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
20702382 -
BIBLIOGRAPHY AND LIBRARIANSHIP
(objectives)
Obiettivo del corso, articolabile in due parti, è condurre all’apprendimento del quadro storico-istituzionale delle biblioteche italiane così come si è configurato durante la storia e del concreto modo di funzionare della struttura bibliotecaria in relazione alle esigenze di studio e di ricerca. In particolare, la parte biblioteconomica del corso comprenderà l’esposizione di lineamenti di storia delle biblioteche e la trattazione dei principi soggiacenti ai processi di mediazione comunicativa che la biblioteca è chiamata ad attuare.
|
6
|
M-STO/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
Optional group:
LETTERATURA E LINGUISTICA ITALIANA Orientamento unico ATTIVITÀ CARATTERIZZANTE - FILOLOGIA, LINGUISTICA E LETTERATURA - CONSIGLIATA AL 3° ANNO - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional group:
LETTERATURA E LINGUISTICA ITALIANA Orientamento unico ATTIVITÀ CARATTERIZZANTE - STORIA, ARCHEOLOGIA E STORIA DELL'ARTE - CONSIGLIATA AL 3° ANNO - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20705283 -
MEDIEVAL ART HISTORY
|
|
20705283-1 -
STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE I
|
6
|
L-ART/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20705283-2 -
STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE II
|
6
|
L-ART/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20705284 -
STORIA DELL'ARTE MODERNA
|
|
20705284-1 -
STORIA DELL'ARTE MODERNA I
|
6
|
L-ART/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20705284-2 -
STORIA DELL'ARTE MODERNA II
|
6
|
L-ART/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20705285 -
STORIA DELL'ARTE CONTEMPORANEA
|
|
20705285-1 -
STORIA DELL'ARTE CONTEMPORANEA I
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20705285-2 -
STORIA DELL'ARTE CONTEMPORANEA II
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
LETTERATURA E LINGUISTICA ITALIANA Orientamento unico ATTIVITÀ AFFINE E INTEGRATIVA - CONSIGLIATA AL 3° ANNO - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20702403 -
CONTEMPORARY ITALIAN LITERATURE
(objectives)
Obiettivo del corso, sulla base di già acquisite conoscenze del panorama generale della letteratura italiana contemporanea, è l’approfondimento delle competenze metodologiche e critiche che consentono di avviare una pratica ermeneutica su alcuni testi di base, in prosa e in versi.
-
PEDULLA' GABRIELE
( syllabus)
Letteratura italiana contemporanea. Il romanzo e il racconto italiano del Novecento.
( reference books)
- Italo Svevo, La coscienza di Zeno, a cura di Mario Lavagetto, Einaudi. - Luigi Pirandello, Racconti fantastici, a cura di Gabriele Pedullà, Einaudi. - Carlo Emilio Gadda, Gli accoppiamenti giudiziosi, a cura di Paola Italia, Adelphi. - Vitaliano Brancati, Il vecchio con gli stivali (in fotocopia). - Primo Levi, Se questo è un uomo, edizione commentata a cura di Alberto Cavaglion, Einaudi.- Giuseppe Tomasi di Lampedusa, Il Gattopardo, a cura di Gioacchino Lanza Tomasi, Feltrinelli (assicurarsi che sia un’edizione stampata dopo 2002, quando è stata approntata l’edizione critica). - Beppe Fenoglio, Una questione privata, a cura di Gabriele Pedullà, Einaudi. - Italo Calvino, a giornata di uno scrutatore, Mondadori (con un testo di Guido Piovene). Le introduzioni e gli apparati fanno parte integrante del programma; per questo è importante acquistare le edizioni indicate. Altri saggi saranno forniti in fotocopia. Non frequentanti: Chi manca per più di sei ore deve sostenere l’esame da non frequentante e portare anche: - Giacomo Debenedetti, Il romanzo italiano del Novecento, Garzanti
|
6
|
L-FIL-LET/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional group:
LETTERATURA E LINGUISTICA ITALIANA Orientamento unico ATTIVITÀ AFFINE E INTEGRATIVA - CONSIGLIATA AL 3° ANNO - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20702406 -
MEDIEVAL LATIN LITERATURE
(objectives)
Lo studente sarà introdotto alla conoscenza degli aspetti linguistici salienti, delle personalità e delle forme letterarie più significative, che, nell'Occidente latino, caratterizzano il mondo medievale.
-
DI MARCO MICHELE
( syllabus)
Title of the course: Transformations of culture in the early Middle Ages
Description of the course: The course has institutional character, and aims to outline the main linguistic features, the personalities and the most significant literary forms which mark the passage between Late Antiquity and Middle Ages in the Latin West. The course involves practic exercises meant to verify the knowledge and the usage of the main bibliographical and informatic tools for the study of Latin authors, with a special attention to lexicography.
( reference books)
Bibliography:
1. D. NORBERG, Manuale di latino medievale, a cura di M. Oldoni. Bibliografia aggiornata a cura di P. Garbini, Avagliano Ed., Cava de’ Tirreni 1999. - In alternative to the second part of the handbook (“Testi scelti”), students attending the course can choose to study the textes provided and analysed during the course.
2. One of the following books: - P. STOTZ, Il latino nel Medioevo. Guida allo studio di un'identità linguistica europea, a cura di Luigi G. G. Ricci, Ed. SISMEL, Firenze 2013. - A. DE PRISCO, Il latino tardoantico e altomedievale, Ed. Jouvence, Roma 1991. - E. AUERBACH, Lingua letteraria e pubblico nella tarda antichità latina e nel Medioevo, trad. it., Ed. Feltrinelli, Milano 2007.
3. An handbook of literary history chosen between the following: - M. SIMONETTI, Romani e Barbari. Le lettere latine alle origini dell’Europa (secoli V-VIII), Ed. Carocci, Roma 2006. - G. POLARA, Letteratura latina tardoantica e altomedievale, Jouvence Ed., Roma 1987.
|
6
|
L-FIL-LET/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702414 -
SOCIOLINGUISTICS II
(objectives)
Lo studente acquisirà la conoscenza dei concetti avanzati della ricerca sociolinguistica attraverso lo studio dei metodi della sociolinguistica interazionale.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702418 -
HISTORY OF RELIGIONS
(objectives)
Lo studente acquisirà attraverso lo studio le competenze necessarie a valutare il fatto religioso in senso storico e le sue ricadute sulla cultura moderna, oltreché il costituirsi della disciplina.
|
6
|
M-STO/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702666 -
PHILOSOPHY OF SCIENCE
-
Derived from
20702666 FILOSOFIA DELLA SCIENZA in FILOSOFIA (DM 270) L-5 N0 DORATO MAURO
( syllabus)
Introduction to Philosophy of Science
( reference books)
S. Okasha, Il mio primo libro di filosofia della scienza, Einaudi, Torino, 2006 K. Popper, Scienza e Filosofia, Einaudi, Torino 2000 B. Russell, I problemi della Filosofia, nuova edizione, Feltrinelli, 2007 (1912 ed or.)
|
6
|
M-FIL/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702773 -
CLASSICAL PHILOLOGY I
(objectives)
Lo studente acquisirà le competenze di base della Filologia classica e sarà introdotto all’uso dei più comuni strumenti di studio e di ricerca, con offerta di miniprove pratiche sui testi. Acquisirà conoscenza di materiali e strumenti di base per lo studio della comunicazione letteraria nelle sue forme artistiche più ambiziose, anche attraverso prove di laboratorio.
-
RONCHEY SILVIA
( syllabus)
Fundamentals of History of the Tradition and Criticism of the Text. The course aims to provide students with a reasonable command of that science and that discipline once called the history of tradition and criticism of the text, through their theoretical understanding, their practical assimilation and their final application to an agile sampling of Greek texts, chosen among those on which philological science has so far little exercised itself, whose constitutio textus is still at a pioneering level and whose discussion, therefore, is still open and able to amaze and perhaps even amuse those who dedicate themselves to it. All this, with the aim of introducing the students from the beginning of their curriculum not only to a historical perspective and a critical vision in their relationship with the texts, but also to a disposition to intellectual research that is free and unprejudiced, ultimately to a method - the philological method -, which is considered valid for the exploration of the whole reality. After a presentation of the subject and meaning of the monographic course, and an introduction to the historical and philosophical roots of the philological discipline in the modern age, the course will provide the main stages of the theorization of philology as a method, from Richard Bentley to Karl Lachmann up to Giorgio Pasquali and Paul Maas. Students will be introduced to the reading of manuscripts and to the understanding of material techniques, inner procedures and types of errors of their copyists. We will examine the developments of "external criticism" and of the history of codices, and the application of codicology to the history of the manuscript tradition. It will be shown through what vicissitudes the manuscripts of ancient authors have reached us we will therefore address, albeit briefly, the general mechanisms that determine the passing on of texts from the ancient world to the modern one due to the Byzantine scholarship.
( reference books)
Bibliography A) Mandatory texts - P. Maas, Critica del testo, trad. it., Firenze, Le Monnier, 1984 - U. von Wilamowitz-Möllendorf, Storia della filologia classica, trad. it., Torino, Einaudi, 1997 B) Testi aggiuntivi da portare all’esame (a scelta) - Giorgio Pasquali, Storia della tradizione e critica del testo, Firenze, Le Lettere, 1988 - G. Pasquali, Le « leggi» della filologia, in Id., Filologia e storia, Mondadori Education (Bibliotechina del Saggiatore), Milano 1998 - H. F. Fränkel, Testo critico e critica del testo, Firenze, Le Monnier, 1983 - S. Timpanaro, La genesi del metodo del Lachmann, Torino, UTET, 2004 - L. D. Reynolds - N.G. Wilson, Copisti e filologi. La tradizione dei classici dall'antichità ai tempi moderni, trad. it., Padova, Antenore, 1987 - Nigel Wilson, Filologi bizantini, trad. it., Napoli, Morano, 1990
C) Additional texts - G. Cavallo (a c. di) , Libri, editori e pubblico nel mondo antico, Roma-Bari, Laterza 1975 - G. Cavallo (a c. di), Libri e lettori nel mondo bizantino, Roma-Bari, Laterza 1982 - G. Cavallo (a c. di), Le biblioteche nel mondo antico e medievale, Roma-Bari, Editori Laterza 1988 - L. Canfora, Le collezioni superstiti, in: Lo spazio letterario della Grecia antica, II. La ricezione e l’attualizzazione del testo, Roma, Salerno editrice 1995, pp. 95-250 - L. Canfora, La biblioteca scomparsa, Palermo, Sellerio, 1986 - L. Canfora, Il copista come autore, Palermo (Sellerio) 2002 - R. Tosi, Studi sulla tradizione indiretta dei classici greci, Bologna (CLUEB) 1988, Introduzione,pp. 31-57 - A. Stussi, Fondamenti di critica testuale, Bologna, Il Mulino 2006 (seconda ed.) - Fabio Stok, I classici dal papiro a internet, Roma, Carocci 2012 - Marina Scialuga, Introduzione allo studio della filologia classica, Alessandria, Edizioni Dell'Orso, 2003 - Martin Litchfield West, Critica del testo e tecnica dell'edizione, trad. it, Palermo, L'Epos, 1991, (ed. or. Textual Criticism and Editorial Technique Applicable to Greek and Latin Texts, Stuttgart, Teubner, 1973)
D) Texts in foreign languages: - J.E. Sandys, A History of Classical Scholarship, third edition, Cambridge 1921 [testo online: http://www.archive.org/stream/historyofclassic01sandiala#page/n8/mode/1up Pdf: http://ia700306.us.archive.org/1/items/historyofclassic01sandiala/historyofclassic01sandiala.pdf] - A. Dain, Les manuscrits, Paris 1964
|
6
|
L-FIL-LET/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702775 -
HISTORY OF ANCIENT CHRISTIANITY
(objectives)
Obiettivo del corso è offrire una presentazione organica della storia del cristianesimo antico dalle origini a Gregorio Magno
-
NOCE CARLA
( syllabus)
An introduction to the History of Ancient Christianity from Jesus to Gregory the Great.
( reference books)
E.Prinzivalli (a cura di), Storia del cristianesimo. 1. L’età antica (secoli I-VII), Carocci editore, Roma 2015. For the students who can not attend class: - E.Prinzivalli (a cura di), Storia del cristianesimo. 1. L’età antica (secoli I-VII), Carocci editore, Roma 2015. - A.Giudice e G.Rinaldi ( a cura di), Fonti documentarie per la storia del cristianesimo antico, Carocci editore, Roma 2014
|
6
|
M-STO/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703104 -
PHILOSOPHY OF LANGUAGE
-
Derived from
20703104 FILOSOFIA DEL LINGUAGGIO in FILOSOFIA (DM 270) L-5 N0 VIRNO PAOLO
( syllabus)
Saussure, Wittgenstein, Chomsky: a comparison of three perspectives
( reference books)
Testi F. de Saussure, Corso di linguistica generale, Laterza (da acquistare), limitatamente alle seguenti parti: Introduzione, capp. II-V; Parte prima. Principi generali, capp. I-III (del capitolo III soltanto i paragrafi 1 e 4); Parte seconda. Linguistica sincronica, capp. I-VI; Parte terza. Linguistica diacronica, capp. IV-V
L. Wittgenstein, Ricerche filosofiche, Einaudi (da acquistare), limitatamente alle seguenti parti: Prefazione dell’autore; §§ 1-32, 65-98, 198-207, 243-265. Agli studenti non frequentanti si consiglia di consultare il libro di Marco Mazzeo, Le onde del linguaggio. Una guida alle Ricerche filosofiche di Wittgenstein, Carocci.
N. Chomsky, Linguaggio e problemi della conoscenza, il Mulino (da acquistare), limitatamente alle seguenti parti: Capitoli primo, secondo (fino a p. 45), quinto e sesto.
Coloro che intendono sostenere un esame da soli 4 CFU, non devono studiare i paragrafi 243-265 delle Ricerche filosofiche di Wittgenstein e il capitolo sesto del libro di Chomsky. Coloro che intendono sostenere un esame da 8 CFU, devono concordare con il docente alcuni testi supplementari.
|
6
|
M-FIL/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703156 -
GREEK LANGUAGE AND LITERATURE I
(objectives)
Lo studente acquisirà una conoscenza sistematica della storia della letteratura, dei nodi tematici affrontati dagli autori nei diversi periodi, della sua articolazione in generi letterari, visti sullo sfondo dell’evoluzione economica e politica, nonchè delle progressive trasformazioni relative alle tecniche di comunicazione. In modo particolare entrerà in contatto con l’ epica arcaica che tra le più antiche attestazioni letterarie documenta un’importantissima transizione da una fase di oralità integrale ad una mista di oralità e scrittura
|
6
|
L-FIL-LET/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20704283 -
STORIA DELL'ETICA
-
Derived from
20704283 STORIA DELL'ETICA in FILOSOFIA (DM 270) L-5 N0 CIPOLLETTA PATRIZIA
( reference books)
M. Heidegger, Essere e Tempo, §§ 28,29,30,39,40,41 M.Heidegger, Concetti fondamentali della metafisica, il melangolo M. Heidegger, Che cos’è la filosofia, il melangolo M.T. Pansera (a cura di), Etica e filosofia pratica, Mimesis 2010
|
6
|
M-FIL/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20706018 -
French language and translation 1st/2nd language LLE and OCI curricula
|
6
|
L-LIN/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20706019 -
Spanish language and translation 1st/2nd language LLE and OCI curricula
|
6
|
L-LIN/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20706130 -
ENGLISH LANGUAGE AND TRANSLATION 1 - 1ST & 2ND LANGUAGE/OCI
Group:
AEP-3
-
Derived from
20706130 LINGUA E TRADUZIONE INGLESE 1 - 1^ LINGUA / 2^ LINGUA / OCI in LINGUE E MEDIAZIONE LINGUISTICO-CULTURALE (DM 270) L-12 Q - Z ZANOTTI SERENELLA
( syllabus)
The module illustrates the main phonological, morphological, syntactic and lexical features of contemporary English. It also trains students in the use of monolingual dictionaries. Language improvement classes: reading, writing, listening and speaking activities leading to the required level.
( reference books)
1. Jeffries L., Discovering language. The Structure of Modern English, Palgrave MacMillan, 2006 (chapters 1-6). 2. Jackson H., Words and Their Meaning, Longman, 1988 (chapters 2, 3, 12). 3. One of the following monolingual dictionaries (latest edition): - Cambridge Advanced Learner’s Dictionary - Collins Cobuild Advanced Learner’s English Dictionary - Longman Dictionary of Contemporary English - MacMillan English Dictionary for Advanced Learners - Oxford Advanced Learner’s Dictionary
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20706102 -
LINGUA E TRADUZIONE TEDESCA 1
|
6
|
L-LIN/14
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710013 -
Filosofia teoretica
-
Derived from
20710013 FILOSOFIA TEORETICA in FILOSOFIA (DM 270) L-5 CALCATERRA ROSA MARIA
( syllabus)
Module A The first module will focus on the lexical and conceptual analysis of the themes of the course as they are displayed in Plato’s Teeteto and in Hume’s naturalism.
Module B The second module will focus on the relationship between the theory of truth and the ontology as it is conceived by William James and Hilary Putnam.
( reference books)
Module A 1) Platone, Teeteto, a cura di A. M. Ioppolo, Laterza 1998. 2) D. Hume, Ricerca sull’intelletto umano, Laterza 2009. Module B 1) Il pragmatismo. Dalle origini agli sviluppi contemporanei, a cura di R. M. Calcaterra, G. Maddalena, G. Marchetti, Carocci, 2015. 2) W. James, Il significato della verità, Aragno 2010.
|
6
|
M-FIL/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710014 -
STORIA DELLA FILOSOFIA
-
Derived from
20710014 STORIA DELLA FILOSOFIA in FILOSOFIA (DM 270) L-5 FAILLA MARIANNINA
( syllabus)
The modalities of the subject from Leibniz to Kant: Kant’s criticism of rationalism. The theme of the entirety of the subject from Hegel to Heidegger and the issue of the eclipse of the formal subject.
( reference books)
Leibniz, Principi sulla natura e sulla grazia, edizione Bompiani Kant, Critica della ragione pura, (Estetica ed Analitica trascendentali) edizione Utet o Bompiani Hegel, Fenomenologia dello spirito, (Introduzione), edizione La Nuova Italia o Bompiani Husserl, Idea della fenomenologia, edizione Laterza Heidegger, Essere e tempo, edizione Longanesi
|
6
|
M-FIL/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710082 -
STORIA DELLE TEORIE ESTETICHE
-
Derived from
20710082 STORIA DELLE TEORIE ESTETICHE in FILOSOFIA (DM 270) L-5 D'ANGELO PAOLO
( syllabus)
The course aims to study the development of Manzoni’s ideas of poetry and history and of their mutual relations, from the Conte di Carmagnola’s preface to the dialogue Dell’invenzione.
( reference books)
Alessandro Manzoni, Scritti di teoria letteraria, Milano, Rizzoli Alessandro Manzoni, Dell’invenzione, in Scritti filosofici, Milano, Rizzoli Paolo D’Angelo, Le nevrosi di Manzoni, Bologna, Il Mulino
|
6
|
M-FIL/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702742 -
INFORMATICA PER L'EDITORIA E IL GIORNALISMO
-
Derived from
20702742 INFORMATICA PER L'EDITORIA E IL GIORNALISMO in INFORMAZIONE, EDITORIA, GIORNALISMO (DM 270) LM-19 N0 PEDICINI MARCO
( syllabus)
The network infrastructure. Transmission of information. Circuit-switched and packet-switched networks. Local networks. Topologies for local area networks. LANs interconnection. Software architecture for the network. Principles of operation of the TCP/IP. IP addressing, dotted decimal notation, netmask, gateway, DNS. Name authorities. (Chapter 5 of [1])
Network applications. Client/server Architectures. DBMS relational model. Differences between databases and data warehouses. HTTP Protocol: visualisation, http queries, http document specification, URI specification, HTML Language, the browser as a language interpreter; Definition of service proxy. Structuring of information in view of automatic processing. (Chapter 8 of [1]). The case of the processing and analysis of cultural information. Example: Lev Manovich [2] and examples of applications [3] and [4].
Search engines. Ranking algorithms: the mathematics underlying search engine. Browsing the Web and probability. Transition matrices and their eigenvalues. Interpretation of the principal eigenvector as a ranking measure (notes in [5]). Ranking algorithms, search engines and interfaces. Advanced Google queries [6].
Structuring information. Introduction to the XML tagging language. XML syntax; Definition of a grammar using regular expressions. Definition of the DTD (Data Type Definition). XSLT language for XML. Complete description of a specific DTD. Validation of XML documents against a DTD. Using XSLT for XHTML documents from XML. RSS specification. ([7])
Wikipedia as an example of information infrastructure. User interface: editing of articles in Wikipedia. Dynamic web server; Open Source Software; Description of the LAMP architecture. Analysis and application of XML for the management of information.
( reference books)
[1] AA.VV., Fondamenti di Informatica 2 ISBN: 9788808044372 (2004). [2] Lev Manovich, Cultural Analytics, Software Studies Initiative (2009). [3] Lisa Jevbratt, 1 to 1: internet visualisation [4] Stefanie Posavec, Literary Spaces [5] Lecture Notes of MIT Course on Page Ranking. [6] Advanced Operators Reference (Google Guide): [7] Luca Roversi, Gestione Strutturata dell'Informazione.
|
6
|
INF/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710042 -
PROGETTAZIONE TELEMATICA
|
6
|
INF/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710121 -
LINGUA E LETTERATURA GRECA II
(objectives)
Lo studente acquisirà conoscenza di una fondamentale creazione greca, il teatro, nei suoi diversi aspetti sia di evento religioso e politico, sia di esperienza culturale, letteraria e drammaturgica
|
6
|
L-FIL-LET/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702383 -
CARTOGRAFIA
|
6
|
M-GGR/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional group:
IDONEITA' DI LINGUA - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional group:
ULTERIORI ABILITA', STAGE E TIROCINI - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20710067 -
CORSO DI LATINO DI BASE
(objectives)
Lo studente perverrà a una competenza morfologico-sintattica della lingua latina sufficiente a decodificare un testo latino in pros
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20710068 -
CORSO DI GRECO DI BASE
(objectives)
Lo studente acquisirà una conoscenza della lingua greca che gli consenta di comprendere e tradurre testi di media difficoltà
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20710071 -
LABORATORIO DI SCRITTURA TESTUALE
(objectives)
Lo studente rafforzerà e amplierà le proprie competenze nel campo degli usi della lingua scritta attraverso la produzione di testi di vario tipo, con particolare riguardo a quelle tipologie necessarie al suo percorso di studio.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
|
Optional group:
24 CFU A SCELTA DELLO STUDENTE - (show)
|
24
|
|
|
|
|
|
|
|
20703179 -
LETTERATURA LATINA (PER SCPA)
(objectives)
IL MODULO DI STORIA DELLA LETTERATURA LATINA, ANCHE ATTRAVERSO LETTURE DI OPERE LATINE, SI PONE COME OBIETTIVO L'APPROCCIO ALLA CULTURA E AL MONDO LATINO IN GENERALE, DI STUDENTI CHE AD ESSO SI AVVICINANO ANCHE PER LA PRIMA VOLTA.
-
AGOSTI MARCO
( syllabus)
Outline of history and texts of the Latin literature
Description of the course: The course aims to present an outline of Latin literature and of its historical and sogìcial context from its origin up to the II century a. D., through an anthology of passages of the most significant works.
( reference books)
Anthology of Latin texts downloadable at the link https://drive.google.com/drive/folders/0B2XF4R7QU6IPb1N2bHpFcGhsQ1E
|
6
|
L-FIL-LET/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709851 -
LETTERATURA ITALIANA (PER S.C.P.A)
(objectives)
IL CORSO SI PROPONE DI FAR CONSEGUIRE AGLI STUDENTI UNA PREPARAZIONE DI BASE SULLA STORIA DELLA LETTERATURA ITALIANA, SVILUPPANDO PROBLEMATICHE GENERALI DI TIPO STORICO-LETTERARIO E METODOLOGICO.
|
12
|
L-FIL-LET/10
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20703169 -
LETTERATURA ITALIANA (PER L.C.S, LINGUE E LINGUISTICA E STORIA)
(objectives)
IL CORSO PREVEDE L'APPROFONDIMENTO DELLA DEFINIZIONE E DELL'INDIVIDUAZIONE STORICO-CRITICA DELLA CATEGORIA DEL "MODERNO" NELLA LETTERATURA ITALIANA PER PASSARE POI, CON LA CONSIDERAZIONE DEL FUTURISMO, A UNO STUDIO SPECIFICO SULLE FORME ARTISTICHE E LETTERARIE DELL'AVANGUARDIA PRIMONOVECENTESCA.
Group:
2
-
PEDULLA' GABRIELE
( syllabus)
Il trattato politico-morale del primo Cinquecento: Machiavelli, Castiglione, Della Casa
( reference books)
- Niccolò Machiavelli, Il Principe, a cura di Gabriele Pedullà, Donzelli, 2103. - Baldassar Castiglione, Il Cortegiano, a cura di Nicola Longo, Garzanti 2007. - Giovanni Della Casa, Il Galateo, a cura di Cesare Prandi, Einaudi 2006. - Gabriele Pedullà, Contro il Principe, Quodlibet 2015. - Norbert Elias, La civiltà delle buone maniere, Il Mulino 2009. - Amedeo Quondam, La conversazione, Donzelli 2007. Le introduzioni e gli apparati di commento fanno parte integrante del programma. Altri saggi saranno forniti in fotocopia. Letture in più per i non frequentanti Ci manca per più di sei ore deve sostenere l’esame da non frequentante e portare anche: - Amedeo Quondam, Forma del vivere, Il Mulino 2010.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20703029 -
LINGUISTICA ITALIANA CONTEMPORANEA (LINGUE E LINGUISTICA)
(objectives)
The course aims to provide students with basic skills in Italian linguistics, clarifying terms, themes and concepts of the discipline and encouraging reflection on contemporary language and its structures.
-
DE ROBERTO ELISA
( syllabus)
The first part of the course aims to describe the basic structures of contemporary Italian, providing an overview of the Italian phonology, morphology, syntax and lexicon, with particular attention to innovative phenomena and linguistic changes in place. The second part will be devoted to the study of the diffusion of Italian as a foreign language and its teaching, especially in university settings and institutes of Italian culture abroad.
( reference books)
Texts:
Paolo D’Achille, L’italiano contemporaneo, Bologna, il Mulino, 20103. Giovanardi, Claudio - Trifone, Pietro, L’italiano nel mondo, Roma, Carocci, 2012.
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
20702882 -
COMPUTER SKILLS - LITERATURE, HISTORY AND PHILOSOPHY
(objectives)
The course aims to provide students with the basic knowledge for the use of IT tools, in accordance with the basic program of the ECDL Core**. During the meetings we will cover topics related to information technology and their application areas, with special attention to multimedia, Internet and the new opportunities offered by cloud computing.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |