Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20702664 -
THEORETICAL PHILOSOPHY
(objectives)
LA NOSTRA CONTEMPORANEITÀ APPARE IMMERSA IN UNA SITUAZIONE PARADOSSALE, RILEVATA DALLA FILOSOFIA COME DA ALTRI AMBITI DEL SAPERE (SCIENTIFICO, SOCIOCULTURALE ED ESTETICO-PERFORMATIVO). QUANTO PIÙ IL MONDO GLOBALE È AFFOLLATO DI IMMAGINI (DALLE IMMAGINI ARTISTICHE A QUELLE DELLO SCHERMO DEL COMPUTER, DELLA TELEVISIONE, DEL CINEMA), TANTO PIÙ ESSO SEMBRA SFUGGIRE A QUALUNQUE TENTATIVO DI “MAPPARLO” E “CARTOGRAFARLO”: LA CRISI DELLA RAPPRESENTAZIONE NON È TUTTAVIA UN TEMA NUOVO, ANCHE SE OGGI SI RIPROPONE CON SEMBIANZE E FENOMENOLOGIE PER MOLTI ASPETTI INEDITE. SCOPO DEL CORSO È APPUNTO QUELLO DI RIPERCORRERNE LA GENEALOGIA, TENTANDO DI ELABORARE CONCETTI PIÙ ADEGUATI AD AFFERRARE LA STRUTTURA LOGICA E LA DINAMICA DI MUTAMENTO DEL NOSTRO PRESENTE.
|
|
20702664-1 -
Filosofia teoretica
|
6
|
M-FIL/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702664-2 -
FILOSOFIA TEORETICA
|
6
|
M-FIL/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702688 -
HISTORY OF PHILOSOPHY
|
|
20702688-1 -
Storia della filosofia
|
6
|
M-FIL/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702688-2 -
STORIA DELLA FILOSOFIA
|
6
|
M-FIL/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702768 -
LABORATORY: PHILOSOPHICAL AND TEXTUAL PRACTICES
(objectives)
Reading philosophical and literary texts, the workshop proposes an introduction to the basic philosophical and textual practices: analysis, synthesis, problematization, conceptualization, argumentation, imagination, storytelling, meditation, dialogue. The meeting with classical texts and meaningful interpretations will give the opportunity for a training in attention, active listening and writing.
-
ESPOSTO SIMONETTA
( syllabus)
NELLA LETTURA DI TESTI FILOSOFICI E LETTERARI, IL LABORATORIO SI PROPONE, DI INTRODURRE GLI STUDENTI ALLE PRATICHE FILOSOFICHE E TESTUALI DI BASE: L’ANALISI, LA SINTESI, LA PROBLEMATIZZAZIONE, LA CONCETTUALIZZAZIONE, L’ARGOMENTAZIONE, L’IMMAGINAZIONE, LA NARRAZIONE, LA MEDITAZIONE, IL DIALOGO. L’INCONTRO CON TESTI CLASSICI E INTERPRETAZIONI SIGNIFICATIVE FORNIRÀ L’OPPORTUNITÀ PER UN ADDESTRAMENTO ALL’ATTENZIONE, ALL’ASCOLTO ATTIVO E ALLA SCRITTURA.
( reference books)
BENASAYAG M., SCHMIT G., L’EPOCA DELLE PASSIONI TRISTI, FELTRINELLI, MILANO 2005 GADAMER, H.G., DOVE SI NASCONDE LA SALUTE, CORTINA, MILANO 1997 MAGRELLI, V., NEL CONDOMINIO DI CARNE, EINAUDI, TORINO 2003 SAMONÀ, C., FRATELLI, GARZANTI, MILANO1991
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20704222 -
AESTHETICS
(objectives)
The course is dedicated to the comparison between the arts. First, we will discuss some philosophical works published in Eighteenth century, then, we will deal with the transformation of the system of the arts caused by the birth of cinema.
-
ANGELUCCI DANIELA
( syllabus)
LA NASCITA DELL’ESTETICA E IL PARAGONE TRA LE ARTI IN QUESTO PRIMO MODULO VERRÀ AFFRONTATA LA QUESTIONE DELLA NASCITA SETTECENTESCA DELL’ESTETICA (BAUMGARTEN, KANT), CON PARTICOLARE RIFERIMENTO AL TEMA DEL RAPPORTO E DEL CONFRONTO TRA LE DIVERSE ARTI (BATTEUX, LESSING). IL NOVECENTO E LA TRASFORMAZIONE DEL SISTEMA DELLE ARTI NEL CORSO DEL SECONDO MODULO VERRÀ AFFRONTATO IL TEMA DELLA TRASFORMAZIONE DEL SISTEMA DELLE ARTI, A PARTIRE DALLA QUESTIONE DELLA RIPRODUCIBILITÀ TECNICA EMERSA CON LA NASCITA DELLA FOTOGRAFIA E DEL CINEMA (BENJAMIN, BAZIN).
( reference books)
MOD. A) CH. BATTEUX, LE BELLE ARTI RICONDOTTE AD UN UNICO PRINCIPIO, AESTHETICA, PALERMO.
MOD. B) W. BENJAMIN, L’OPERA D’ARTE NELL’EPOCA DELLA SUA RIPRODUCIBILITÀ TECNICA, EINAUDI, TORINO. A. BAZIN, CHE COSA È IL CINEMA?, GARZANTI, MILANO (IN PARTIC. LA SEZIONE IL CINEMA E LE ALTRE ARTI). D. ANGELUCCI, FILOSOFIA DEL CINEMA, CAROCCI, ROMA 2013. ESTETICA E CINEMA, A CURA DI D. ANGELUCCI, IL MULINO, BOLOGNA 2009.
P. D’ANGELO, ESTETICA, LATERZA, ROMA-BARI 2012. ESTETICA, A CURA DI P. D’ANGELO, E. FRANZINI, G. SCARAMUZZA, CORTINA, MILANO.
|
12
|
M-FIL/04
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional group:
comune Orientamento unico A SCELTA - CARATTERIZZANTI - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20702418 -
HISTORY OF RELIGIONS
(objectives)
LO STUDENTE ACQUISIRÀ ATTRAVERSO LO STUDIO LE COMPETENZE NECESSARIE A VALUTARE IL FATTO RELIGIOSO IN SENSO STORICO E LE SUE RICADUTE SULLA CULTURA MODERNA, OLTRECHÉ IL COSTITUIRSI DELLA DISCIPLINA.
|
6
|
M-STO/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico A SCELTA - AFFINI - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
20702423 -
ROMAN HISTORY
(objectives)
THIS MODULE AIMS TO PROVIDE, WITH A CULTURAL AND METHODOLOGY FOR THE STUDY OF ROMAN HISTORY AT UNIVERSITY LEVEL, A SOUND KNOWLEDGE OF ITS ENTIRE DEVELOPMENT (UNTIL THE SIXTH CENTURY AD).
|
12
|
L-ANT/03
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702754 -
GENERAL LINGUISTICS 1
(objectives)
1st yr 12 ECTS LLE and OCI curriculum “Language structures” Knowledge of the basic concepts of Linguistics (phonemes, morphemes, phrases, lexemes). Understanding of the distinctions among the various levels of analysis. Development of skills in the use of linguistic methods (commutation tests, syntactic representations, etc). “Languages of the world” Acquisition of skills in the syntactic analysis and comparison of different languages. Language classifications (genetic comparison, typology and language contact), interfaces between formal, semantic and pragmatic aspects of languages. “Languages of the world” Acquisition of skills in the syntactic analysis and comparison of different languages. Language classifications (genetic comparison, typology and language contact), interfaces between formal, semantic and pragmatic aspects of languages.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702888 -
PHILOSOPHICAL ANTHROPOLOGY
(objectives)
The lecture propose to analyse Scheler’s conception of man with special reference to the emotional sphere
|
6
|
M-FIL/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20704026 -
ARCHITECTURE OF INFORMATION AND COMMUNICATION
(objectives)
THIS COURSE AIMS TO PROVIDE A MODERN INTRODUCTION TO THE THEORY AND TECHNOLGIES OF INFORMATION AND COMMUNICATION SYSTEMS AND TO THE ALGORITHMIC SOLUTION OF ELEMENTARY PROBLEMS. STUDENTS WILL BE ABLE: - TO GET A BASIC KNOWLEDGE OF TECHNOLOGY AND METHODS OF BOTH COMPUTER SCIENCE AND INFORMATION THEORY IN ORDER TO BE ABLE TO USE DIGITAL TOOLS WITH CRITICAL CONSCIOUSNESS; - TO MONITOR DEVELOPMENTS OF THE COMPUTER AND INFORMATION SCIENCE; - TO SOLVE ELEMENTARY ALGORITHMIC PROBLEMS AND SIMPLE AUTOMATIC TASKS.
-
Derived from
20704026 ARCHITETTURA DELL'INFORMAZIONE E DELLA COMUNICAZIONE in SCIENZE DELLA COMUNICAZIONE (DM 270) L-20 N0 MAIELI ROBERTO
( syllabus)
IL CORSO SI ARTICOLA IN DUE PARTI. PER LA PRIMA PARTE DI TEORIA DELL''INFORMAZIONE, LO STUDENTE DOVRA'' ARRIVARE A CONOSCERE LA FORMALIZZAZIONE DELLA NOZIONE DI INFORMAZIONE E I PRINCIPI SU CUI SI BASA LA SUA MISURA. MENTRE, PER QUANTO RIGUARDA LA SECONDA PARTE DI INFORMATICA, LO STUDENTE DOVRA'' ARRIVARE A CONOSCERE I PRINCIPI E LA STRUTTURA DI BASE DELL''ARCHITETTURA DI UN CALCOLATORE E DELLE RETI DI CALCOLATORI, I COMPITI E LE PRINCIPALI COMPONENTI FUNZIONALI DI UN SISTEMA OPERATIVO, LA STRUTTURA E I COSTRUTTI DI BASE DEI MODERNI LINGUAGGI DI PROGRAMMAZIONE.
( reference books)
- Introduzione ai sistemi informatici (4/ed). Donatella Sciuto, Giacomo Buonanno, Luca Mari. Edizione McGraw-Hill, Giugno 2008.
- Progetto A3 - FONDAMENTI DI INFORMATICA - Edizione Zanichelli, 2007, volumi 1 e 2.
- Appunti delle lezioni
|
12
|
INF/01
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709049 -
PSICOLOGIA GENERALE
|
6
|
M-PSI/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709761 -
STORIA DELL'EUROPA ORIENTALE
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20707006 -
STORIA MEDIEVALE - B
(objectives)
IL CORSO SI PROPONE DI INTRODURRE GLI STUDENTI AI TEMI PRINCIPALI DELLA STORIA MEDIEVALE, CON PARTICOLARE ATTENZIONE ALLA DIVERSA TIPOLOGIA DELLE FONTI PER L'ALTO E PIENO MEDIOEVO E AGLI SNODI STORIOGRAFICI FONDAMENTALI.
|
6
|
M-STO/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico A SCELTA DI BASE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702481 -
MODERN HISTORY
|
|
20702481-1 -
STORIA MODERNA I
|
6
|
M-STO/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702481-2 -
STORIA MODERNA II
( syllabus)
NEL CORSO VERRANNO ANALIZZATE E ARGOMENTATE LE LINEE PRINCIPALI CHE IDENTIFICANO I CONTENUTI DELL’ETÀ MODERNA DAL XV SECOLO ALLA PRIMA METÀ DEL XIX SECOLO CON UN’ATTENZIONE PRELIMINARE ALLE CATEGORIE STORIOGRAFICHE, AGLI ORIENTAMENTI INTERPRETATIVI, ALLE FONTI E AGLI STRUMENTI PROPRI DELLA DISCIPLINA. L’OBIETTIVO FORMATIVO È DI OFFRIRE AGLI STUDENTI SOLIDE BASI PER ACQUISIRE UNA FAMILIARITÀ CONOSCITIVA E CRITICA SULLA “STORIA GENERALE” DELL’ETÀ MODERNA. LE LEZIONI VERTERANNO PRINCIPALMENTE SUI SEGUENTI TEMI: L’EUROPA E LA SUA INTERRELAZIONE CON I MONDI EXTRAEUROPEI; CRISI E IDENTITÀ DELL’ITALIA MODERNA; UMANESIMO E RINASCIMENTO; RIFORMA PROTESTANTE E CONTRORIFORMA CATTOLICA; LA SOCIETÀ DI ANTICO REGIME: CETI E CLASSI; MODELLI ECONOMICI: LA TERRA, IL LAVORO, LA FINANZA E IL MERCATO NELL’ETÀ MODERNA; I SISTEMI POLITICI E LE LORO DINAMICHE: IMPERO, MONARCHIE E REPUBBLICHE; FAMIGLIA E DEMOGRAFIA; ALFABETIZZAZIONE E CULTURA; LA NASCITA DELLA SCIENZA MODERNA; ILLUMINISMO E RIFORME; LA PRIMA RIVOLUZIONE INDUSTRIALE; LA RIVOLUZIONE AMERICANA E LA NASCITA DEGLI STATI UNITI; LA RIVOLUZIONE FRANCESE; L’ETÀ NAPOLEONICA E L’EUROPA DELLE NAZIONI.
( reference books)
TESTI D’ESAME A) UN MANUALE UNIVERSITARIO DI STORIA MODERNA, A SCELTA DELLO STUDENTE TRA :
1) F. BENIGNO, L’ETÀ MODERNA. DALLA SCOPERTA DELL’AMERICA ALLA RESTAURAZIONE, ROMA-BARI, LATERZA 2) C. CAPRA, STORIA MODERNA (1492-1848), FIRENZE, LE MONNIER UNIVERSITÀ 3) G. GULLINO-G. MUTO-E.STUMPO, IL MONDO MODERNO, BOLOGNA, MONDUZZI
B) P. PRODI, LA STORIA MODERNA, BOLOGNA, IL MULINO
|
6
|
M-STO/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702488 -
CONTEMPORARY HISTORY - C
(objectives)
THE AIM OF THE COURSE IS TO GRASP THE MEANING OF THE MAJOR PROCESSES OF TRANSFORMATION OCCURRED IN THE WESTERN WORLD BETWEEN THE SECOND INDUSTRIAL REVOLUTION AND THE END OF THE COLD WAR. BOTH THE FEATURES OF THESE PROCESSES AND THEIR CONSEQUENCES WITHIN AND OUTSIDE THE EURO-AMERICAN REGION ARE CONSIDERED, STRESSING IN PARTICULAR THE EMERGENCE OF A MASS SOCIETY AND A GLOBAL WORLD. A DISCUSSION OF THE MAIN TRENDS IN CONTEMPORARY HISTORIOGRAPHY IS INCLUDED
|
12
|
M-STO/04
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico A SCELTA- CARATTERIZZANTI - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702666 -
PHILOSOPHY OF SCIENCE
(objectives)
An introduction to central issues of the philosophy of science, including the nature of scientific explanation, scientific reasoning and hypotheses, and the epistemic content of scientific theories. Besides introducing the main themes and problems, the course will be based on the direct examination of texts - in particular, of the work of two key figures in 20th century philosophy of science: C.G. Hempel and K.R. Popper.
|
6
|
M-FIL/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702728 -
LOGIC AND COMMUNICATION
(objectives)
TO KNOW MAIN THEMES OF LOGIC AND LOGICAL CONCEPTS WHICH ARE NECESSARY FOR A CORRECT REASONING AND AN EFFICIENT COMMUNICATION, ALSO AS AN INTRODUCTION TO THE TRAINING IN CONTEMPORARY COMPUTER SCIENCE.
|
6
|
M-FIL/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704059 -
THEOREMS IN LOGIC
(objectives)
TO KNOW – AT A GRADUATE LEVEL – RESULTS ON LOGIC, INDEED MATHEMATICAL THEOREMS ON LOGIC, WHICH ARE AT THE BASIS OF THE INTERACTION BETWEEN LOGIC, COMPUTER SCIENCES AND OTHER SCIENCES (IN PARTICUALR, COMMUNICATION SCIENCES).
-
Derived from
20704059 TEOREMI SULLA LOGICA in TEORIA DELLA COMUNICAZIONE (DM 270) LM-92 N0 TORTORA DE FALCO LORENZO
( syllabus)
IL PROGRAMMA SI ARTICOLA IN DUE UNITÀ DIDATTICHE. PRIMA UNITÀ DIDATTICA (36 ORE) • DIMOSTRABILITÀ E SODDISFACIBILITÀ, TRASFORMAZIONE DELLE DIMOSTRAZIONI. • TEOREMA DI COMPATTEZZA DELLA LOGICA DEL PRIMO ORDINE. • TEOREMA DI COMPLETEZZA DELLA LOGICA DEL PRIMO ORDINE. • TEOREMA DI ELIMINAZIONE DEL TAGLIO PER LA LOGICA DEL PRIMO ORDINE. SECONDA UNITÀ DIDATTICA (36 ORE) • TEOREMA DI INCOMPLETEZZA DELLA LOGICA • RELAZIONI TRA LOGICA E COMPUTABILITÀ • RELAZIONI TRA LOGICA E ARITMETICA
( reference books)
PRIMA PARTE DEL CORSO: VITO MICHELE ABRUSCI, LORENZO TORTORA DE FALCO: LOGICA ,VOL. 1, SPRINGER, 2014 SECONDA PARTE DEL CORSO: DISPENSE DISPONIBILI ON LINE.
|
6
|
M-FIL/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico A SCELTA - CARATTERIZZANTI - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702693 -
HISTORY OF ANCIENT PHILOSOPHY
|
|
20702694 -
HISTORY OF MEDIEVAL PHILOSOPHY
(objectives)
The course will analyze the theological interpretation of Aristotle's philosophy of Thomas Aquinas. After a preliminary general historical introduction to the most important philosophical questions of the Middle Ages, the lessons will focus on the reading of the Commentary of Thomas the twelfth book of Aristotle's Metaphysics.
|
|
20702694-1 -
Storia della filosofia medievale
|
6
|
M-FIL/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702694-2 -
STORIA DELLA FILOSOFIA MEDIEVALE
|
6
|
M-FIL/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704233 -
HISTORY OF MEDIEVAL PHILOSOPHY MODULE 1
(objectives)
The course will analyze the theological interpretation of Aristotle's philosophy of Thomas Aquinas. After a preliminary general historical introduction to the most important philosophical questions of the Middle Ages, the lessons will focus on the reading of the Commentary of Thomas the twelfth book of Aristotle's Metaphysics.
|
6
|
M-FIL/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
20702695 -
POLITICAL PHILOSOPHY
(objectives)
Layout of the course:a) The question of power after the state b) Sovereignty and potestas indirectae c) Ancient and modern cosmopolitanism d) Postcolonial cosmopolitanism e) Political difference: hybridations, identity conflicts, new antagonisms
|
6
|
SPS/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702759 -
HISTORY OF MODERN PHILOSOPHY
(objectives)
The course aims to examine the problem of determinism in moral action: the investigation starts examining Leibniz’s meditation on divine perfection and on the origin of the evil, and develops considering the relation between the categorical imperatives and Kant’s reflections at the time of the “critics”.
|
6
|
M-FIL/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20703104 -
PHILOSOPHY OF LANGUAGE
(objectives)
The course aims to highlight the convergence or even the substantial identity between the two famous Aristotelian definition of Homo sapiens animal that has language and political animal. studying the texts of some important linguists and philosophers of language, as well as the major work of Hannah Arendt, Vita Activa, we would like to clarify the reasons for which the verbal language can be considered the biological organ of public praxis.
|
6
|
M-FIL/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704154 -
PRACTICAL PHILOSOPHY
(objectives)
The course aims to match the aristotelic conception of friendship wich is in Etica Nicomachea with some questions made by Derrida in Politiche dell'Amicizia.
|
12
|
M-FIL/03
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704283 -
STORIA DELL'ETICA
(objectives)
THE COURSE AIMS TO HIGHLIGHT THE THOUGHT OF AUTHORS THAT ARE BASICAL TO UNDERSTAND THE OCCIDENTAL PHILOSOPHY'S ITER ABOUT AETHIC PROBLEMS.
|
6
|
M-FIL/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Optional group:
comune Orientamento unico A SCELTA - AFFINI - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
20702420 -
GREEK HISTORY
|
12
|
L-ANT/02
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702497 -
ECONOMIC HISTORY
|
6
|
SECS-P/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702681 -
ELEMENTS OF MATHEMATICS FOR PHILOSOPHERS
|
6
|
MAT/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702683 -
ELEMENTS OF PHYSICS FOR PHILOSOPHERS
|
6
|
FIS/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702754 -
GENERAL LINGUISTICS 1
(objectives)
1st yr 12 ECTS LLE and OCI curriculum “Language structures” Knowledge of the basic concepts of Linguistics (phonemes, morphemes, phrases, lexemes). Understanding of the distinctions among the various levels of analysis. Development of skills in the use of linguistic methods (commutation tests, syntactic representations, etc). “Languages of the world” Acquisition of skills in the syntactic analysis and comparison of different languages. Language classifications (genetic comparison, typology and language contact), interfaces between formal, semantic and pragmatic aspects of languages. “Languages of the world” Acquisition of skills in the syntactic analysis and comparison of different languages. Language classifications (genetic comparison, typology and language contact), interfaces between formal, semantic and pragmatic aspects of languages.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702889 -
SOCIAL ETHICS
(objectives)
Its possible to live humanly and act politically in a world where man has been expelled or retired? This is the question that lives through the entire reflection of Hannah Arendt on the contemporary human condition – question about the humanist inheritance of Europe – that incapable of passion and dialogue seems condemned to solitude.
|
6
|
M-FIL/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702965 -
MOVEMENTS AND WRITERS IN 20TH CENTURY ITALIAN LITERATURE
(objectives)
L’INSEGNAMENTO SI PROPONE DI FAR INCONTRARE LO STUDENTE CON AUTORI, MOMENTI, GENERI E TEMATICHE CARATTERIZZANTI LA LETTERATURA ITALIANA DEL NOSTRO TEMPO, A PARTIRE DAL PRIMO NOVECENTO. PER TAGLIO E MODALITÀ DELL’INTERPRETAZIONE CHE DEI TESTI VERRÀ PROPOSTA DURANTE IL CORSO, L’INSEGNAMENTO INTENDE FORNIRE ALLO STUDENTE GLI STRUMENTI BASILARI PER UN PRIMO CONTATTO CON LE OPERE DELLA LETTERATURA CONTEMPORANEA.
|
6
|
L-FIL-LET/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20704029 -
PHILOSOPHY, SOCIETY AND COMMUNICATION
(objectives)
IL CORSO INTENDE METTERE A FUOCO I NUOVI TERMINI IN CUI SI P ONE LA QUESTIONE DEL POTERE NELL’ATTUALE FASE DI PASSAGGIO DALL’ORDINE SOCIALE MODERNO, INCENTRATO SULLE NOZIONI DI “STATO” E “SOVRANITÀ”, ALLA NUOVA MAPPA DEI POTERI E ALLE NUOVE LOGICHE DEL CONFLITTO CONNESSE ALLA DINAMICA DELLA MONDIALIZZAZIONE E AI DILEMMI DELLA GOVERNANCE GLOBALE.
|
36
|
SPS/01
|
6
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20704270 -
AESTHETICS 2
(objectives)
IL CORSO INTRODURRÀ ALLA LETTURA DEGLI SCRITTI DI POETICA ED ESTETICA DI MANZONIA.
|
6
|
M-FIL/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20704281 -
ERMENEUTICA FILOSOFICA
(objectives)
The course aims to highlight a starting issue of Western philosophy – that of the “beginning of thought” – through the reading and analysis of selected passages of ancient and modern classics of philosophical thought (Aristotle, Descartes, Kant, Hegel).
|
6
|
M-FIL/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20704291 -
FILOSOFIA DELLA CONOSCENZA
(objectives)
This course will illustrate some important aspects of the contemporary debate on the relationship between ethics and the construction of knowledge, focusing on the “pragmatic turn” of 20th century philosophy.
|
6
|
M-FIL/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709048 -
LETTERATURA E ARTI VISIVE
(objectives)
THE COURSE AIMS TO ANALYZE, IN THE LITERATURE AND VISUAL CULTURE, SOME CRUCIAL MODES OF REPRESENTATION OF THE EVIL THAT MARK OUR PRESENT.
-
Derived from
20709048 LETTERATURA E ARTI VISIVE in SCIENZE DELLA COMUNICAZIONE (DM 270) L-20 N0 MAZZARELLA ARTURO
( syllabus)
IL MALE E LE SUE RAFFIGURAZIONI NELLA CONTEMPORANEITÀ
( reference books)
A. MAZZARELLA, "IL MALE NECESSARIO", BOLLATI BORINGHIERI, TORINO 2014; E. CARRÈRE, "L''AVVERSARIO", ADELPHI, MILANO 2014. FILMOGRAFIA: A. SOKUROV, "MOLOCH" (1999); M. HANEKE, "LA PIANISTA" (2001);G. VAN SANT, "ELEPHANT" (2003); L. VON TRIER, "DOGVILLE" (2003), "ANTICHRIST" (2009).
|
12
|
L-FIL-LET/14
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20706073 -
STORIA DELLA SCIENZA E DELLE TECNICHE
(objectives)
INTRODUCTION TO THE ORIGINS OF MODERN SCIENCE, FROM THE 6TH ENTURY B.C TO A.D. 1543: SCIENCE, PHILOSOPPHY AND TECHNOLOGY IN THE ANCIENT WORLD; SCIENCE AND RELIGION IN THE MIDDLE AGES; SCIENCE AND TECHNOLOGY IN THE RENAISSANCE.
|
12
|
M-STO/05
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico A SCELTA - CARATTERIZZANTI - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20702471 -
CULTURAL ANTHROPOLOGY
|
6
|
M-DEA/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704097 -
SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE E DEI MEDIA
(objectives)
THE FIRST MODULE WILL INTRODUCE BASIC CONCEPTS IN SOCIOLOGY OF INTERPERSONAL COMMUNICATION AND ADDRESS USE OF DIGITAL MEDIA IN POLITICS. THE SECOND MODULE WILL FOCUS ON THE INCREASING IMPORTANCE OF MEDIA IN CONTEMPORARY SOCIETY BY DISCUSSING KEY THEORIES AND ISSUES IN COMMUNICATION RESEARCH AND BY ILLUSTRATING THE HOW MEDIA WORK AND THEIR SOCIAL USES.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20706072 -
HUMAN GEOGRAPHY
(objectives)
THE COURSE IS DIVIDED INTO TWO TEACHING UNITS. IT AIMS TO PROVIDE STUDENTS WITH THE CONCEPTUAL TOOLS AND KNOWLEDGE BASE NECESSARY TO EXAMINE AND UNDERSTAND THE DYNAMICS OF THE RELATIONSHIP BETWEEN HUMAN POPULATION AND ENVIRONMENT.
|
6
|
M-GGR/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico A SCELTA - CARATTERIZZANTI - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702693 -
HISTORY OF ANCIENT PHILOSOPHY
|
|
20702693-1 -
Storia della filosofia antica
|
6
|
M-FIL/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702693-2 -
STORIA DELLA FILOSOFIA ANTICA
|
6
|
M-FIL/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702694 -
HISTORY OF MEDIEVAL PHILOSOPHY
(objectives)
The course will analyze the theological interpretation of Aristotle's philosophy of Thomas Aquinas. After a preliminary general historical introduction to the most important philosophical questions of the Middle Ages, the lessons will focus on the reading of the Commentary of Thomas the twelfth book of Aristotle's Metaphysics.
|
|
20704231 -
HISTORY OF ANCIENT PHILOSOPHY - MODULE 1
|
6
|
M-FIL/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
20702515 -
A SCELTA DELLO STUDENTE
|
24
|
|
144
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20202021 -
IDONEITA LINGUA - INGLESE
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
20704302 -
PROVA FINALE
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
20710000 -
ULTERIORI CON.LING.INF.STAGE E TIROCINI
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |