Optional group:
ATTIVITA' AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20710032 -
EPIGRAFIA CRISTIANA - LM
-
BISCONTI FABRIZIO
( syllabus)
I semester Prof. Fabrizio Bisconti Christian Epigraphy
Texts and Figures carved in Roman Epigraphy
Relations between iconography and epigraphy in the inscribed production of roman christian cemeteries. The evolution of epigraphy till the poems of pope Damasus.
( reference books)
Assignment: F. Bisconti, M.Braconi, Incisioni figurate della Tarda Antichità, Città del Vaticano 2013 A. Ferrua, C. Carletti, Damaso e i martiri di Roma, Città del Vaticani 1985
|
6
|
L-ANT/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702458 -
ANCIENT NUMISMATICS L.M.
(objectives)
LO STUDENTE PERVERRÀ, DA UN LATO, ALLA CONOSCENZA DELLE METODOLOGIE DELLA DISCIPLINA COME FONTE STORICO-ARCHEOLOGICA, DALL’ALTRO, ACQUISIRÀ CONOSCENZE MAGISTRALI DELLA STORIA DELLA PREMONETA ANTICA E DELLA STORIA CONCERNENTE LA MONETAZIONE GRECA E ROMANA.
|
6
|
L-ANT/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702590 -
HISTORY OF MEDIEVAL ART - L.M.
-
Derived from
20702590 STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE - LM in STORIA DELL'ARTE (DM 270) LM-89 FOBELLI MARIA LUIGIA
( syllabus)
Pre-requiments or conditions Students are strongly encouraged to take the exam of History of Byzantine art.
Course title and contents Roma and Lazio in the 13th century between Byzantine trends and Gothic culture. The module will deal with painting in Rome of the 13th century, marked by the presence of craftsmen from Monreale and Venice (12th-13th century), continuing with episodes such as the composite and complex pictorial workshops of the cathedral of Anagni and the Santi Quattro Coronati in Rome, up to the apex around the end of the century, just before the appearance of the Roman painters Torriti and Cavallini. Visits to the main pictorial cycles will be planned as part of the course.
( reference books)
Bibliography Attending students • M. Andaloro, Il mosaico con la testa di S. Pietro…; Ead.,“A dexteris eius beatissima deipara Virgo”…; F. Gandolfo, Il ritratto di Gregorio IX dal mosaico di facciata di S. Pietro in Vaticano, in Fragmenta Picta. Affreschi e mosaici staccati del Medioevo romano, catalogo della mostra, Roma 1989, pp.111-118, fig.1 p. 65; pp.139-140; 131-134, fig.5 p. 68. • A. Iacobini, Il mosaico in Italia dall’XI all’inizio del XIII secolo: spazio, immagini, ideologia, in L’arte medievale nel contesto. 300-1300. Funzioni, iconografia, tecniche, a cura di P. Piva, Jaca Book, Milano, 2006, pp. 463-499. • Idem, Roma anno 1200: pittura e mosaico al tempo della IV Crociata, in Saggi e memorie di storia dell’arte, 28, 2004 (2005), pp. 33-62. • Idem, La pittura e le arti suntuarie da Innocenzo III a Innocenzo IV (1198-1254), in Roma nel Duecento. L’arte nella città dei papi da Innocenzo III a Bonifacio VIII, a cura di A. M. Romanini, Seat Edizioni, Torino 1991, pp. 239-290. • E. Parlato, S. Romano, Roma e il Lazio. Il Romanico, Jaca Book, Milano, 2001, I SS. Quattro Coronati, pp. 126-131; Il Sacro Speco e Santa Scolastica a Subiaco, pp. 233-239; La cattedrale di Anagni, pp. 240-255. • G. Matthiae, Pittura romana del Medioevo. Secoli XI-XV. Aggiornamento scientifico di F. Gandolfo, v. II, Fratelli Palombi Editori, Roma 1988: Matthiae, pp. 111-115 (S. Speco, Subiaco), pp. 121-134 (cripta di Anagni), pp. 135-144 (Cappella di S. Silvestro ai SS. Quattro Coronati); Aggiornamento pp. 283-285 (S. Speco, Subiaco), pp. 291-298 (cripta di Anagni), 300-302 (Cappella di S. Silvestro ai SS. Quattro Coronati). • C. Frugoni, Alcune considerazioni in margine agli affreschi; A. Tomei, Gli affreschi: una lettura, in Un universo di simboli. Gli affreschi della cripta della cattedrale di Anagni, a cura di G. Giammaria, Viella, Roma 2001, pp. 1-8; pp. 39-45; inoltre tavv. 1-61. • L. Barelli, Il complesso monumentale dei Ss. Quattro Coronati a Roma, Viella, Roma 2009, parti scelte. • A. Draghi, Il complesso dei Santi Quattro Coronati. L’Aula gotica, La decorazione della Cappella di S. Silvestro; K. Queijo, I fregi nel sottarco del portico…, in S. Romano, Il Duecento e la cultura gotica. 1198-1287 ca., Corpus v. V, Jaca Book, Milano 2012, pp. 136-208; pp. 209-215. • M. Nimmo, C. Olivetti, “Sulle tecniche di trasposizione dell’immagine in epoca medievale”, in “Rivista dell’Istituto Nazionale di Archeologia e Storia dell’Arte”, s. III, 8-9, 1985-1986 (1986), pp. 399-341. • Further references will be provided throughout the course.
To visualize the mural paintings in their contexts, is seen besides: • M. Andaloro, Atlante. Percorsi visivi, Milano-Roma 2006: San Pietro; San Paolo f.l.m..
Non-attending students Must add to the above texts: • Un universo di simboli. Gli affreschi della cripta della cattedrale di Anagni, a cura di G. Giammaria, Viella, Roma 2001. • M. Andaloro, S. Romano, Arte e iconografia a Roma. Da Costantino a Cola di Rienzo, Iaca Book, Roma 2000.
“Ex-509” students The programme for “ex 509” students, equal to 4 CF, is as follows: • M. Andaloro, Il mosaico con la testa di S. Pietro…; Ead.,“A dexteris eius beatissima deipara Virgo”…; F. Gandolfo, Il ritratto di Gregorio IX dal mosaico di facciata di S. Pietro in Vaticano, in Fragmenta Picta. Affreschi e mosaici staccati del Medioevo romano, catalogo della mostra, Roma 1989, pp.111-118, fig.1 p. 65; pp.139-140; 131-134, fig.5 p. 68. • A. Iacobini, Roma anno 1200: pittura e mosaico al tempo della IV Crociata, in Saggi e memorie di storia dell’arte, 28, 2004 (2005), pp. 33-62. • E. Parlato, S. Romano, Roma e il Lazio. Il Romanico, Jaca Book, Milano, 2001, I SS. Quattro Coronati, pp. 126-131; Il Sacro Speco e Santa Scolastica a Subiaco, pp. 233-239; La cattedrale di Anagni, pp. 240-255. • G. Matthiae, Pittura romana del Medioevo. Secoli XI-XV. Aggiornamento scientifico di F. Gandolfo, v. II, Fratelli Palombi Editori, Roma 1988: Matthiae, pp. 111-115 (S. Speco, Subiaco), pp. 121-134 (cripta di Anagni), pp. 135-144 (Cappella di S. Silvestro ai SS. Quattro Coronati); Aggiornamento pp. 283-285 (S. Speco, Subiaco), pp. 291-298 (cripta di Anagni), 300-302 (Cappella di S. Silvestro ai SS. Quattro Coronati). • A. Tomei, Gli affreschi: una lettura, in Un universo di simboli. Gli affreschi della cripta della cattedrale di Anagni, a cura di G. Giammaria, Viella, Roma 2001, pp. 39-45; inoltre tavv. 1-61. • L. Barelli, Il complesso monumentale dei Ss. Quattro Coronati a Roma, Viella, Roma 2009, parti scelte. • A. Draghi, Il complesso dei Santi Quattro Coronati. L’Aula gotica, La decorazione della Cappella di S. Silvestro, in S. Romano, Il Duecento e la cultura gotica. 1198-1287 ca., Corpus v. V, Jaca Book, Milano 2012, pp. 136-208. • M. Nimmo, C. Olivetti, “Sulle tecniche di trasposizione dell’immagine in epoca medievale”, in “Rivista dell’Istituto Nazionale di Archeologia e Storia dell’Arte”, s. III, 8-9, 1985-1986 (1986), pp. 399-341. • Further references will be provided throughout the course.
Attending, non-attending and “ex 509” students: They are expected to have direct knowledge of the following monuments: • Basilica di San Paolo f.lm., Roma; • Sacro Speco di Subiaco (RM); • Cattedrale di Anagni (FR); • Complesso dei Santi Quattro Coronati, Roma.
Attendance Attendance to the course is highly recommended. Those who are unable to attend the lectures due to serious circumstances, should supplement the programme (see above) with additional readings to be agreed with the teacher.
N.B. Apart from whole books, which can be either found at public libraries or bought, any other materials will be available as photocopy or PDF at: a) c/o Mr Fulvio Pagano, Laboratorio Informatico, Dipartimento di Studi Umanistici, Via Ostiense 234, Roma; b) Biblioteca delle Arti, Piazza della Repubblica 10, Roma.
|
6
|
L-ART/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702625 -
CULTURAL HERITAGE LEGISLATION - L.M.
|
6
|
IUS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703338 -
ARCHAEOLOGY OF ARCHITECTURE - L.M.
-
MEDRI MAURA
( syllabus)
D.M. 270/2004 - A.A. 2015-2016 Course: S.S.D. L-ANT/10 ARCHAEOLOGY OF STANDING BUILDINGS PROFESSOR: Maura Medri LAUREA MAGISTRALE Semestre II
CFU: 6 Course Programme Course description The course consists in 1 D.U. (didactic units); the following issues will be discussed. The art of constructing: materials, building techniques, construction sites set-up, roofing, walls and foundations. On-buildings stratigraphy: identifing marks, recording, interpreting, reconstructing ancient buildings. Whithin the course, practice excercise of architectural drawing and archaeological sketchs reading will be scheduled.
Basic reference texts: - J. P. Adam, L’arte del costruire presso i romani, Longanesi, Milano 1988. - C. F. Giuliani, L’edilizia nell’antichità, Carocci, Roma 2006 (new edition with CDRom). - M. Medri, V. Di Cola, Le Terme del Nuotatore. Cronologia di un’insula ostiense, Roma 2013, part I.
Prerequisite: M. Medri, Manuale di rilievo archeologico, Laterza, Roma-Bari 2003
Digital materials about basic knowledge and texts can be found on line: www.archeologiametodologie.com.
Follow-up materials will be specified within the course. Students not able to attend lessons must ask the Professor for supplementary texts.
Final examination procedures Final exam consists in a test. Before taking the test, the students must have activated in advance their own official Roma Tre email address. Please find instructions at this link: http://portalestudente.uniroma3.it/index.php?p=posta_studenti
( reference books)
Basic reference texts: - J. P. Adam, L’arte del costruire presso i romani, Longanesi, Milano 1988. - C. F. Giuliani, L’edilizia nell’antichità, Carocci, Roma 2006 (new edition with CDRom). - M. Medri, V. Di Cola, Le Terme del Nuotatore. Cronologia di un’insula ostiense, Roma 2013, part I.
Prerequisite: M. Medri, Manuale di rilievo archeologico, Laterza, Roma-Bari 2003
Digital materials about basic knowledge and texts can be found on line: www.archeologiametodologie.com.
Follow-up materials will be specified within the course. Students not able to attend lessons must ask the Professor for supplementary texts.
Final examination procedures Final exam consists in a test. Before taking the test, the students must have activated in advance their own official Roma Tre email address. Please find instructions at this link: http://portalestudente.uniroma3.it/index.php?p=posta_studenti
|
6
|
L-ANT/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703340 -
HISTORY OF BYZANTINE ART - L.M.
-
Derived from
20703340 STORIA DELL'ARTE BIZANTINA - LM in SCIENZE DELLE RELIGIONI (DM 270) LM-64 N0 FOBELLI MARIA LUIGIA
( syllabus)
Pre-requisites and conditions Students are strongly encouraged to take the exam of History of Medieval art.
Course title and contents a) History of Byzantine art (4th-9th century): outlines. b) The icon: from its Byzantine origins to the Russian avant-garde. The course consists of two parts. a) The first part, dealing with the history of Byzantine art from the foundation of Constantinople (AD 330) to the end of Iconoclasm (AD 843). b) The 2nd part is meant to investigate the byzantine icon, tracing its genesis, models and theological statute, on the grounds of the reflections of the Fathers of the Church (4th and 5th century) and the debate stemmed from the Iconoclastic crisis (726-843). At the same time, the module will take into account the main pre-iconoclastic icons from the Byzantine East and some of the most significant painted tables of ancient Rus'. It will also introduce the rediscovery of icons in the 20th century in Russia, between traditionalism and artistic avant-garde. Finally, we will read selected writings by Pavel A. Florenskij (1882-1937), the most rigorous and passionate modern advocate of the thought on images developed in Byzantium within the Second Council of Nicaea (787). The course includes visits to some Roman pre-iconoclastic icons.
( reference books)
Bibliography Attending students • s. v. Costantinopoli, in Enciclopedia dell’Arte Antica, II, Roma 1985, pp. 880-919. • C. Mango, Architettura bizantina, trad. it., Electa, Milano 1978, pp. 18-86. • E. Kitzinger, Alle origini dell’arte bizantina. Correnti stilistiche nel mondo mediterraneo dal III al VII secolo, trad. it., Jaca Book, Milano 2004, pp. 27-150; figg. 35-231. • M. L. Fobelli, Un tempio per Giustiniano. Santa Sofia di Costantinopoli e la Descrizione di Paolo Silenziario, Viella, Roma 2005, pp. 181-207, figg. 1-142. • W. Tatarkiewicz, Storia dell’estetica, v. II. L’estetica medievale, Einaudi, Torino 1979, pp. 3-59. • H. Belting, Il culto delle immagini. Storia dell’icona dall’età imperiale al tardo Medioevo, Carocci Editore, Roma 2001, pp. 13-203. • Thomas F. Mathews, L’icona intima, in Scontro di dei. Una reinterpretazione dell’arte paleocristiana, Jaca Book, Milano 2005, pp. 91-100, 209-213, figg. 139-145. • H. Belting, Gli inizi…; S. Romano, L’acheropita lateranense…; E. Parlato, La processione di Ferragosto…; H. Kessler, Il mandylion…; G. Wolf, Or fu sì fatta la sembianza vostra?”…, in Il volto di Cristo, catalogo a cura di G. Morello e G. Wolf, Electa, Milano 2000, pp. 25-31; 51-52; 67-76,77-99; 103-114. • P. Zancher, Dal culto della “paideia” alla visione di Dio; M. Andaloro, I prototipi pagani e l’archetipo di Cristo; L’icona cristiana e gli artisti; Schede nn. 374-378, in Aurea Roma. Dalla città pagana alla città cristiana, catalogo a cura di S. Ensoli e E. La Rocca, “L’Erma” di Bretschneider, Roma 2000, pp. 407-412; 413-415; 416-424; 660-663. • M. Andaloro, L’acheropita, in Il Palazzo apostolico lateranense, a cura di C. Pietrangeli, Nardini Editore, Firenze 1991, pp. 80-88. • K. Weitzmann, The Monastery of Saint Catharine at Mount Sinai: the icons. From the sixth to the tenth centry, v. 1, Princeton University Press, Princeton 1976, pagine scelte. • Pavel A. Florenskij, Le porte regali. Saggio sull’icona, a cura di E. Zolla, Adelphi, Milano 1977 (10 ed.), pagine scelte. • Further references will be provided throughout the course.
Non-attending students Must add to the above texts: • A. Grabar, Le origini dell’estetica medievale, Jaca Book, Milano 2001. • E. Kitzinger Il culto delle immagini. L’arte bizantina dal cristianesimo delle origini all’Iconoclastia, La Nuova Italia, Firenze 1992. • Pavel A. Florenskij, Le porte regali. Saggio sull’icona, a cura di E. Zolla, Adelphi, Milano 1977 (10 ed.).
“Ex 509” students The programme, equal to 4 CF, is as follows: • s. v. Costantinopoli, in Enciclopedia dell’Arte Antica, II, Roma 1985, pp. 880-919. • C. Mango, Architettura bizantina, trad. it., Electa, Milano 1978, pp. 18-86. • E. Kitzinger, Alle origini dell’arte bizantina. Correnti stilistiche nel mondo mediterraneo dal III al VII secolo, trad. it., Jaca Book, Milano 2004, pp. 27-150; figg. 35-231. • M. L. Fobelli, Un tempio per Giustiniano. Santa Sofia di Costantinopoli e la Descrizione di Paolo Silenziario, Viella, Roma 2005, pp. 181-207, figg. 1-142. • W. Tatarkiewicz, Storia dell’estetica, v. II. L’estetica medievale, Einaudi, Torino 1979, pp. 3-59. • H. Belting, Il culto delle immagini. Storia dell’icona dall’età imperiale al tardo Medioevo, Carocci Editore, Roma 2001, pp. 13-203. • P. Zancher, Dal culto della “paideia” alla visione di Dio; M. Andaloro, I prototipi pagani e l’archetipo di Cristo; L’icona cristiana e gli artisti; Schede nn. 374-378, in Aurea Roma. Dalla città pagana alla città cristiana, catalogo a cura di S. Ensoli e E. La Rocca, “L’Erma” di Bretschneider, Roma 2000, pp. 407-412; 413-415; 416-424; 660-663. • M. Andaloro, L’acheropita, in Il Palazzo apostolico lateranense, a cura di C. Pietrangeli, Nardini Editore, Firenze 1991, pp. 80-88. • Pavel A. Florenskij, Le porte regali. Saggio sull’icona, a cura di E. Zolla, Adelphi, Milano 1977 (10 ed.), pagine scelte. • Further references will be provided throughout the course.
Attending, non-attending, ex 509 students: They are all expected to have direct knowledge of the following icons: • the Hodighitria from Santa Maria Antiqua, now in Santa Maria Nova; • the Madonna della Clemenza, Santa Maria in Trastevere; • the Hodighitria of Santa Maria ad Martyres, or Pantheon; • the Haghiosoritissa, Oratorio di Santa Maria del Rosario in Montemario; • the Salus Populi Romani, Santa Maria Maggiore; • the acheiropoieta Christ, Sancta Sanctorum Chapel.
Attendance Attendance to the course is highly recommended. Those who are unable to attend the lectures due to serious circumstances, should supplement the programme (see above) with additional readings to be agreed with the teacher.
N.B. Apart from whole books, which can be either found at public libraries or bought, any other materials will be available as photocopy or PDF at: a) c/o Mr Fulvio Pagano, Laboratorio Informatico, Dipartimento di Studi Umanistici, Via Ostiense 234, Roma; b) Biblioteca delle Arti, Piazza della Repubblica 10, Roma.
|
6
|
L-ART/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20705279 -
MUSEOLOGIA II - LM
|
6
|
L-ART/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703343 -
UNDERWATER ARCHAEOLOGY - L.M.
(objectives)
CONOSCENZA DI BASE DELLA STORIA DELLA DISCIPLINA E DEGLI ASPETTI TECNICI CONNESSI. CAPACITÀ DI COMPRENSIONE DELLA TIPOLOGIA DEI BENI ARCHEOLOGICI ARTISTICI E STORICI SUBACQUEI; CONOSCENZE ELEMENTARI SULLA CONSERVAZIONE IN SITU E IL RECUPERO DEI REPERTI; CONOSCENZA DI BASE DEL RESTAURO CONSERVATIVO E DEI PARAMETRI PER L’ESPOSIZIONE MUSEALE, CAPACITÀ DI COMUNICARE IDEE E INFORMAZIONI IN FORMA SCRITTA E ORALE A SPECIALISTI E NON
|
6
|
L-ANT/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
21002040 -
PROGETTO DEL RESTAURO ARCHITETTONICO
-
Derived from
21002040 PROGETTO DEL RESTAURO ARCHITETTONICO in ARCHITETTURA - PROGETTAZIONE ARCHITETTONICA (DM 270) LM-4 CANALE I PORRETTA PAOLA
( syllabus)
The course proposes the study of some archaeological sites in the Mediterranean, in particular Rome (Roman Forum, Palatine Hill, Roman Forum) and Athens (Acropolis). The lectures are focalized on the history of change and re-use that have led to the loss of original architectonic identity until its intentional “re-creation” after the second half of the eighteenth century. This new tradition and its different manifestations during the last two centuries will be analyzed: excavations, restorations, reconstructions, anastylosis and programs of valorization. Lectures with the course of "Design and Restoration B" and possible exercises and papers are planned.
( reference books)
- Paolo Marconi, Materia e significato. La questione del restauro architettonico, Bari 1999.
- Paolo Marconi, Il recupero della bellezza, Milano 2005.
- A. Ricci, Attorno alla nuda pietra. Archeologia e città tra identità e progetto, Roma 2006.
- E. Pallottino (a cura di), Architetti e archeologi costruttori d’identità, in Ricerche di Storia dell’arte, 95, 2008, pp. 30-43.
- D. Manacorda, R. Santangeli Valenzani, L. Franciosini, E. Pallottino, S. Picciola, A. Carlini, P. Porretta (a cura di), Arch.it.arch,
dialoghi di archeologia e architettura, seminari 2005|2006, Roma 2009.
- E. Pallottino (a cura di), Roma, Torre dei Conti. Ricerca, formazione, progetto, in Ricerche di Storia dell'arte, n. 108, 2012.
|
6
|
ICAR/19
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20706009 -
German language and translation 1A/1B MA
(objectives)
1st yr 12 ECTS 1A and 1B (1st and 2nd language) courses for each language are unified since the required entry level (B2+) is the same. Development of: a) ability to communicate ideas, attitudes, intentions and to solve foreign language-specific communicative problems; b) knowledge and understanding of theoretical and methodological translation issues; c) analytic and translation skills in a range of texts produced in selected domains. Teaching/learning activities include: lectures; language improvement classes; use of language laboratory; text analysis and translation workshop.
|
6
|
L-LIN/14
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709151 -
STORIA DELL'ARTE MODERNA II - LM
(objectives)
THE COURSE AIMS TO OFFER A CHANCE TO STUDY AND, IN THE GROUP WORK, AN OCCASION TO PRACTICE SOME OF THE METHODS OF ART HISTORICAL RESEARCH.
-
Derived from
20709151 STORIA DELL'ARTE MODERNA II - LM in STORIA DELL'ARTE (DM 270) LM-89 N0 GINZBURG SILVIA
( syllabus)
The aim of the course is to study the stylistic development of Antonio Allegri da Correggio and to examine his position in 16th century artistic context in a stylistic, critical and historiographical perspective.
After some class lessons given by the teacher, students will be ask to participate with some specific research activity to a seminar group.
( reference books)
- G. Vasari, Le Vite de’ più eccellenti pittori, scultori e architettori nelle redazioni del 1550 e 1568, testo a cura di R. Bettarini, commento secolare a cura di P. Barocchi, Firenze 1966-1987, IV, pp. 49-56 (Antonio da Correggio's biography in both Vasari's Lives edition, torrentiniana and giuntina).
- A. C. Quintavalle, A. Bevilacqua, L’opera completa del Correggio, Milano 1970.
- D. Ekserdjian, Correggio, Cinisello Balsamo (Milano) 1997.
A wider reading list will be given during the course.
|
6
|
L-ART/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|