Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20702733 -
LINGUISTICS AND COMMUNICATION
(objectives)
The course aims to present the ways in which the linguistic research analyses: 1. the structures of the verbal codes 2. the use of the languages. In the first part , the course makes the students aware of the patterns used to describe the sounds, the words, the syntax, the texts and the pragmatics, with the objective of explaining the complex nature of communication. The second part of the course is intended to clarify the different variables linked to the social aspects, the communicative skills and the media use. By the end of the course the students should be familiar with some of the technique terminology and be able to apply this knowledge to observe and explore an aspect of the linguistic variation. There are no prerequisites. Specific activities could be organized to support the study of the foreign students and the working students.
-
CATRICALA' MARIA
( syllabus)
The programm aims to present the different levels of analysis of the linguistic systems and to describe various approaches to studying. Index of the arguments: - phonetics and phonology - morphology and lexicon - syntax - semantic - texts - pragmatics - the linguistic variations - criteria of the linguistic classifications
The foreign students can be read the handbook of George Yule The study of Language in original language
Some articles and other materials will be used in class and downloadable on line
( reference books)
Simone R., Fondamenti di Linguistica , Mc Graw Grandi N., Fondamenti di tipologia linguistica, Carocci
Some articles and other materials, in particolar about the noun, will be used in class and distribued on line
|
12
|
L-LIN/01
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20704034 -
ELEMENTS OF CONTEMPORARY HISTORY
(objectives)
The course aims to help students acquire knowledge of historical processes in the contemporary age considering the interaction of world history. Moreover the students will develop a critical awareness of the historicity of political, economical, cultural and social phenomena and learn about methodological and hermeneutic trends of historical studies in the contemporary age.
-
ROCCUCCI ADRIANO
( syllabus)
The course starts with an introduction to the reasons and sense of historical knowledge and aims to give students knowledge and understanding of the fundamental processes of the contemporary. Major historiographical and methodological issues will be addressed.
( reference books)
L. Caracciolo-A. Roccucci, Storia contemporanea, Le Monnier Università, Milano 2017.
2. A book at your choice among the ones in group “A”: - E.J. Hobsbawm, L’età degli imperi 1875-1914, Laterza, Roma-Bari 2005; - M. Del Pero, Libertà e impero. Gli Stati Uniti e il mondo 1776-2011, Laterza, Roma-Bari 2017; - W. Reinhard, Storia del colonialismo, Einaudi, Torino 2002; - B. Droz, Storia della decolonizzazione nel XX secolo, Bruno Mondadori, Milano 2010; - O. Janz, 1914-1918. La grande guerra, Einaudi, Torino 2014; - I. Kershaw, Hitler e l'enigma del consenso, Laterza, Roma-Bari 2007 + G.L. Mosse, Intervista sul nazismo, Laterza, Roma-Bari 2004; - R.J. Overy, La strada della vittoria. Perché gli alleati hanno vinto la seconda guerra mondiale, il Mulino Bologna 2011; - T. Snyder, Terre di sangue. L’Europa nella morsa di Hitler e di Stalin, Rizzoli, Milano 2011; - A. Ferrara-N. Pianciola, L’età delle migrazioni forzate. Esodi e deportazioni in Europa 1853-1953, il Mulino, Bologna 2012; - O.V. Chlevnjuk, Stalin. Biografia di un dittatore, Mondadori, Milano 2017; - M. Mazower, Le ombre dell’Europa. Democrazie e totalitarismi nel XX secolo, Garzanti, Milano 2005; - J.L. Harper, La guerra fredda. Storia di un mondo in bilico, il Mulino, Bologna 2013; - G. Samarani, La Cina nel 900. Dalla fine dell’Impero a oggi, Einaudi, Torino 2008; - Jü. Osterhammel, Storia della Cina moderna. Secoli XVIII-XX, Einaudi, Torino 1992 - A. Roccucci, Stalin e il patriarca. Chiesa ortodossa e potere sovietico 1917-1958, Einaudi, Torino 2011.
3. A book at your choice among the ones in group “B”: - G.L. Mosse, La nazionalizzazione delle masse. Simbolismo politico e movimenti di massa in Germania (1815-1933), il Mulino, Bologna 2009; - P. Macry, La società contemporanea. Una introduzione storica, il Mulino, Bologna 1995; - P. Fussel, La grande guerra e la memoria moderna, il Mulino, Bologna 2014; - M. Isnenghi, Il mito della grande guerra, il Mulino, Bologna 2014; - A. Riccardi, La strage dei cristiani. Mardin, gli armeni e la fine di un mondo, Laterza, Roma-Bari 2016; - A. Riccardi, L’inverno più lungo. 1943-44. Pio XII, gli ebrei e i nazisti a Roma, Laterza, Roma-Bari 2012; - H. Mommsen, La soluzione finale. Come si è giunti allo sterminio degli ebrei, il Mulino, Bologna 2003; - S. Lupo, Il fascismo. La politica di un regime totalitario, Feltrinelli, Milano 2013; - E. Gentile, Fascismo, Storia e interpretazione, Laterza, Roma-Bari 2005; - A. Giovagnoli, La Repubblica degli italiani, Laterza, Roma-Bari 2016; - A. Giovagnoli, Storia e globalizzazione, Laterza, Roma-Bari 2009.
Students are advised to consult a historical atlas.
-
MERLO SIMONA
( syllabus)
The course starts with an introduction to the reasons and sense of historical knowledge and aims to give students knowledge and understanding of the fundamental processes of the contemporary. Major historiographical and methodological issues will be addressed.
( reference books)
1. L. Caracciolo-A. Roccucci, Storia contemporanea, Le Monnier Università, Milano 2017.
2. A book at your choice among the ones in group “A”: - E.J. Hobsbawm, L’età degli imperi 1875-1914, Laterza, Roma-Bari 2005; - M. Del Pero, Libertà e impero. Gli Stati Uniti e il mondo 1776-2011, Laterza, Roma-Bari 2017; - W. Reinhard, Storia del colonialismo, Einaudi, Torino 2002; - B. Droz, Storia della decolonizzazione nel XX secolo, Bruno Mondadori, Milano 2010; - O. Janz, 1914-1918. La grande guerra, Einaudi, Torino 2014; - I. Kershaw, Hitler e l'enigma del consenso, Laterza, Roma-Bari 2007 + G.L. Mosse, Intervista sul nazismo, Laterza, Roma-Bari 2004; - R.J. Overy, La strada della vittoria. Perché gli alleati hanno vinto la seconda guerra mondiale, il Mulino Bologna 2011; - T. Snyder, Terre di sangue. L’Europa nella morsa di Hitler e di Stalin, Rizzoli, Milano 2011; - A. Ferrara-N. Pianciola, L’età delle migrazioni forzate. Esodi e deportazioni in Europa 1853-1953, il Mulino, Bologna 2012; - O.V. Chlevnjuk, Stalin. Biografia di un dittatore, Mondadori, Milano 2017; - M. Mazower, Le ombre dell’Europa. Democrazie e totalitarismi nel XX secolo, Garzanti, Milano 2005; - J.L. Harper, La guerra fredda. Storia di un mondo in bilico, il Mulino, Bologna 2013; - G. Samarani, La Cina nel 900. Dalla fine dell’Impero a oggi, Einaudi, Torino 2008; - Jü. Osterhammel, Storia della Cina moderna. Secoli XVIII-XX, Einaudi, Torino 1992 - A. Roccucci, Stalin e il patriarca. Chiesa ortodossa e potere sovietico 1917-1958, Einaudi, Torino 2011.
3. A book at your choice among the ones in group “B”: - G.L. Mosse, La nazionalizzazione delle masse. Simbolismo politico e movimenti di massa in Germania (1815-1933), il Mulino, Bologna 2009; - P. Macry, La società contemporanea. Una introduzione storica, il Mulino, Bologna 1995; - P. Fussel, La grande guerra e la memoria moderna, il Mulino, Bologna 2014; - M. Isnenghi, Il mito della grande guerra, il Mulino, Bologna 2014; - A. Riccardi, La strage dei cristiani. Mardin, gli armeni e la fine di un mondo, Laterza, Roma-Bari 2016; - A. Riccardi, L’inverno più lungo. 1943-44. Pio XII, gli ebrei e i nazisti a Roma, Laterza, Roma-Bari 2012; - H. Mommsen, La soluzione finale. Come si è giunti allo sterminio degli ebrei, il Mulino, Bologna 2003; - S. Lupo, Il fascismo. La politica di un regime totalitario, Feltrinelli, Milano 2013; - E. Gentile, Fascismo, Storia e interpretazione, Laterza, Roma-Bari 2005; - A. Giovagnoli, La Repubblica degli italiani, Laterza, Roma-Bari 2016; - A. Giovagnoli, Storia e globalizzazione, Laterza, Roma-Bari 2009.
Students are advised to consult a historical atlas.
|
12
|
M-STO/04
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702728 -
LOGIC AND COMMUNICATION
(objectives)
TO KNOW MAIN THEMES OF LOGIC AND LOGICAL CONCEPTS WHICH ARE NECESSARY FOR A CORRECT REASONING AND AN EFFICIENT COMMUNICATION, ALSO AS AN INTRODUCTION TO THE TRAINING IN CONTEMPORARY COMPUTER SCIENCE.
-
ABRUSCI VITO MICHELE
( syllabus)
THE PROGRAM IS SUBDIVIDED IN TWO PARTS. FIRST PART (36 HOURS) A) THE THEMES OF LOGIC B) CLASSICAL LOGIC : PROPOSITIONS, PROOFS, MAIN PROPOSITIONAL CONNECTIVES, QUANTIFIERS SECOND PART (36 HOURS) A) CLASSICAL LOGC : FIRST-ORDER LOGIC, CLASSES AND SETS, BINARY CODES, BOOLEAN ALGEBRA) B) TURING MACHINE AND COMPUTABILITY C) AXIOMATIZATION OF LOGIC
( reference books)
V. MICHELE ABRUSCI, LOGICA. LEZIONI DI PRIMO LIVELLO, Wolters Kluwer Italia, 2016
|
12
|
M-FIL/02
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional group:
METODOLOGIE, ANALISI E TECNICHE DELLA COMUNICAZIONE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20704031 -
HISTORY AND LANGUAGES OF RADIO AND TELEVISION
(objectives)
Acquisition of history, culture and lifestyle determined by the advent of radio and television and the effects in terms of supply and of the various forms of consumption part of the users . Meetings with professionals and practitioners.
-
BISOGNO ANNA
( syllabus)
- F. Monteleone, History of Radio and Television in Italy, Marsilio Editori, Venice (updated 2006) - E. Menduni, Television and Radio in the 21st Century, Laterza, Bari, 2016 - A. Bisogno, TV Invasive. The reality of pain from Vermicino to Avetrana, Carocci, Rome, 2015 - A. Bisogno, The history on TV. Image and collective memory. Carocci, Rome, 2013
( reference books)
- F. Monteleone, History of Radio and Television in Italy, Marsilio Editori, Venice (updated 2006) - E. Menduni, Television and Radio in the 21st Century, Laterza, Bari, 2016 - A. Bisogno, TV Invasive. The reality of pain from Vermicino to Avetrana, Carocci, Rome, 2015 - A. Bisogno, The history on TV. Image and collective memory. Carocci, Rome, 2013
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
20704037 -
JOURNALISM
(objectives)
The subject aims at outlining the main issues related to the theoretical-politics dimension of communication. The primary topics concern the transformation of the concepts of culture, democracy and multiculturalism, the relationship between rationality and identity, between values and interests, the perspectives on interculturality, politics and identity conflicts in global society.
-
Pelati Manuela
( syllabus)
"From the 19th century newspaper till metropolitan journalists" its the journalism course based on chronical elements for the beginners. During the lessons its necessary to read quickly three newspaper and three web site or blog every day. The final examination will be with a test (could be in english or spanish) written in 30 lines and a second oral part in the same day. During the lessons: the differences between hard and soft news, front page and home page, titles and text, form and content, traditional and citizen journalism. The analysis of the news begins from the actuality such as heartquote, terriristic attack and so on. What is an investigation, an interview, a campain and other examples of different kind of journalism. Contents: The structure of newspaper, the duties, the professional rules on paper, web and social network. The truth and the fake, trend topic and opinion leader. How does it work an editorial office and an editorial staff. The differences between text on paper and on web, the traditional journalist and the citizen journalist. The importance of the source of a piece of information. The path to became a professional journalist. The 5 w rule, the quote, the problems with the law.
( reference books)
Both "Giornalismo digitale" by Sergio Bulzoni and "Giornalismi e società" by Francesco Giorgino will be replace by text on the web in english. Text and video be the italian 'Ordine dei Giornalismi about rules and duties will be replace by those of each country
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional group:
ATTIVITÀ FORMATIVE AFFINI O INTEGRATIVE - MASSIMO 6 CFU - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20710283 -
INTRODUZIONE ALLE SCIENZE COGNITIVE
(objectives)
The main goal of this course is to introduce students into basic concepts of cognitive science, the basic methods of cognitive science and the main researches in the field of cognitive science.
-
MARRAFFA MASSIMO
( syllabus)
Cognitive science is the study of cognition as information processing by complex organisms or artificial systems. Cognitive science is not a discipline, but rather a “doctrine” that has oriented and is orienting inquiries in a number of disciplines — some descriptive and empirical (e.g., cognitive psychology, linguistics and, more recently, neuroscience), some speculative and foundational (e.g., philosophy), and some both speculative and applied (e.g., AI). This course will provide an introduction to cognitive science by exploring some foundational concepts and claims (such as the computational theory of mind, functionalism, the idea of folk psychology, and accounts of the nature of mental representation), as well as topics of contemporary research in cognitive science.
( reference books)
Per i frequentanti: materiali forniti durante il corso.
Per i non frequentanti, *uno* fra questi due testi: - Massimo Marraffa e Alfredo Paternoster (a cura di) - Scienze cognitive. Un’introduzione filosofica. Roma: Carocci (2011). - Massimo Marraffa e Alfredo Paternoster - Persone, menti, cervelli. Storia, metodi e modelli delle scienze della mente. Milano: Mondadori Education (2012).
|
6
|
M-FIL/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
20704065 -
EPISTEMOLOGY OF THE NEW MEDIA
(objectives)
Familiarize with the basic theoretical questions raised by communication technology diffusion Identify the crucial concepts that allowed the development and organization of the digital communication devices Introduce the critical questions about the digital management of information, and the consequent organization of knowledge
-
NUMERICO TERESA
( syllabus)
The network as a tool for knowledge creation: Data, control and freedom. The course aims at analysing the most common devices for sharing information in order to focus on risks and opportunities. The communication technologies revolution faces a big transformation: the original open spaces are about to be substituted by private walled gardens, in which the user is welcomed as well as restrained.
The data mining activity – well-knows as big data technology – extraction of valuable pieces of information among those directly or indirectly offered by the users, represents one of the central elements of the network organization both in economical and social terms. These strategies pose not only privacy problems (as it is easily shown) but also problems relative to the knowledge model that seems to impose on humanities as well as social sciences. Such a model can be adopted, by using an epistemological approach that could foresee as well as a monitor human habits and behaviours. We speak about platform capitalism and algorithmic governamentality. They attribute to the algorithms not only the commercial choices but also the social and political decisions that are relevant for pacific, civic citizenship practices. The opacity of the algorithms risks to undermine the democratic possibilities even in western democracies.
The course is based on a critical approach on the relationships between freedom and control within the digital communication devices. It tackles the question from the point of view of the interaction between freedom opportunities and control mechanisms, which stands at the core of practices and techniques of digital apparatuses, with special regards to their social, political, epistemological dimensions. This course can be considered inside the area of critical enquiry on the philosophy of technology. During the course there will be a laboratory on the digital press office work. In the laboratory it is preview an active presence of experts in the field that will share their expertise with the students.
( reference books)
Mayer-Schönberger V., Cukier N., Big Data, Houghton Mifflin Harcourt, 2013. Lovink G. (2016) the abyss of social media, Polity press, London, 2016 Numerico T. (et al.), the digital humanist, Punctum Press, Brooklyn, 2015, cap. I-II e cap. V
|
6
|
M-FIL/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20202021 -
ENGLISH LANGUAGE - PASS/FAIL CERTIFICATE
(objectives)
Level B1 of english knowledge
www.cla.uniroma3.it
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Optional group:
A SCELTA DELLO STUDENTE - E’ possibile inserire tra gli esami a scelta al massimo 12 CFU di attività di Laboratorio, non è possibile inserire tra gli esami a scelta ulteriori “Idoneità di lingua” conseguite al CLA. Anche se approvato il piano di studi che non rispetta tali regole potrà essere oggetto di revisione. - (show)
|
24
|
|
|
|
|
|
|
|
20704090 -
LABORATORY: MUSIC LANGUAGE
(objectives)
The workshop provides an opportunity for students to deepen their knowledge of composers, songs and nodal points of the history of music, by attending an exhibition of 12 lecture-concerts. In all the concerts, with the presence of both important artists of young professionals, the performance will be preceded by a theoretical and critical lesson. The workshop aims to introduce students to the great repertoire of art music, by live listening and through the study of different genres and compositional forms.
-
AVERSANO LUCA
( syllabus)
http://www.r3o.org/laboratori-di-linguaggio-musicale/non-categorizzato/laboratorio-di-linguaggio-musicale
( reference books)
http://www.r3o.org/laboratori-di-linguaggio-musicale/non-categorizzato/laboratorio-di-linguaggio-musicale
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20702497 -
ECONOMIC HISTORY
(objectives)
After providing the essential methodological tools to understand the economic history, the course outlines the formation and the development of the main capitalistic economies both in Europe and out of Europe between 19th and 20th centuries.
-
SABATINI GAETANO
( syllabus)
The course outlines the formation and the development of the main capitalistic economies both in Europe and out of Europe between 19th and 20th centuries: I. The first and second industrial revolution - The preconditions for capitalist development in modern Eastern Atlantic, Centuries 17-18th. - Expanded commercial agricultural revolution and industrial revolution in Britain in the eighteenth century. - The process of capitalist concentration in the nineteenth century and the second industrial revolution. II. Economic development in the 20th century - Industry, trade networks, financial markets on the eve of the First World War. - The economic cycles in the postwar period - The crisis of 1929 and national policies in the '30s.
( reference books)
- F. Braudel, Espansione europea e capitalismo. 1450-1650, Bologna, Il Mulino, the newest edition available. - R.Cameron, L.Neal, Storia economica del mondo, vol II, Dal XVIII secolo ai nostri giorni, Bologna, Il Mulino, the newest edition available.
|
6
|
SECS-P/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710117 -
LABORATORIO DI FOTOGIORNALISMO
(objectives)
Give to the students knowledge and abilities in order to tell by pictures, through a theoretical and practical iter focusing on:
- reportage - work and experiences of the most important photo-reporters - building a way to look into the world in order to tell it by pictures - how to approach other's stories - meeting and interviewing testimonials - writing with words and writing with light
-
VANDELLI ANNALISA
( syllabus)
Il percorso di questo seminario tende a fornire prima di tutto un metodo. La fotografia di reportage infatti non nasce solo dagli occhi, ma dal loro dialogare in equilibrio con la mente e il cuore. E’ dunque fondamentale capire come nutrirli, come “addestrarli” a tradurre le storie da raccontare nel modo più onesto possibile. S’intendono fornire tali strumenti di lettura della realtà che preparano alla costruzione del racconto, ma si vuole anche portare una riflessione su come quest’ultimo viene recepito dal lettore, dunque sull’impatto. Verranno illustrati esempi pratici attinti sia da miei reportage, sia di colleghi illustri. Non si trascurerà anche il racconto verbale, per valorizzare le capacità di scrittura attraverso la luce e attraverso la parola. Sarà d’aiuto, per rendere ancora più pratico il percorso, la presenza di alcuni “ospiti” che porteranno la loro esperienza di lavoro e il loro portato di riflessione: da una collega di una testata nazionale esperta nella scelta delle immagini per il quotidiano a una docente di letteratura che affronterà la provocazione di “Dante fotoreporter?” fornendo altri spunti sulla creazione dell’immaginario e il potere della descrizione e altri. Rifletterò insieme agli studenti sul concetto di verità e menzogna nel fotogiornalismo, attraverso esempi che hanno fatto la storia e quindi sull’etica giornalistica. Non mancheranno infine esercitazioni pratiche, per mettere in gioco quanto appreso e verificare insieme il portato di ogni singolo racconto per immagini e per parole. Materiale didattico
- proiezione di video e fotografie - esempi di reportage - elenco dei fotoreporter di riferimento con cui confrontarsi - una uscita sul campo - eventuale visita a una mostra di fotogiornalismo - lista di testi facoltativi per approfondire il percorso
( reference books)
Bibliografia consigliata
Susan Sontag, Davanti al dolore degli altri Mondadori Adam Hochschild, Gli spettri di Re Leopoldo, Rizzoli Reporters sans frontieres, I media dell’odio Edizioni Gruppo Abele Chinua Achebe, Il crollo Edizioni E/O Susan Meiselas, Nicaragua Pantheon Uliano Lucas La vita e nient’altro Le cultures Mario Dondero, Lo scatto umano Edizioni Laterza Mario Dondero, Catalogo della mostra Electa Michele Smargiassi, Un’autentica bugia Contrasto Luigi Ghirri, Lezioni di fotografia Quodlibet Vivian Maier, Street Photographer Edited by John Maloof Fonju Ndemesah, La radio e il machete Infinito Edizioni P. W. Singer, I signori delle mosche Feltrinelli Jean Ziegler, L’impero della vergogna Marco Tropea Editore S. Michel, M Beuret, Cinafrica Il Saggiatore Divina Commedia Stig Dagarman, Il nostro bisogno di consolazione Iperborea Scianna, Etica e giornalismo Mondadori Electa
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20703162 -
THEORY AND PRACTICE IN LITERARY COMMUNICATION (FOR COMMUNICATION)
(objectives)
The course stimulates the theoretical and practical comprehension of the specific identity of the literary text. Discussions and analyses will be about the literary an theatrical production of Luigi Pirandello.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710192 -
STRATEGIE DELLE RICERCHE DI OPINIONE E DI MERCATO
(objectives)
The course aims to acquire knowledge of the main methods and techniques of qualitative and quantitative research in the context of social, political and economic sciences.
-
BALDASSARI ROBERTO
( syllabus)
The course aims to introduce students in the field of marketing research and opinion, with focus and insight on both the world of public companies and public institutions, with the aim of providing the course participants the main tools you need to: • Structuring marketing strategies through the design and analysis of market research; • Developing marketing plans for companies and public bodies; • Develop and successfully read research briefing; • Develop and read research reports; • Integrate communication with data and scenario analysis; • Identify, analyze and manage social events and critical massmediatici. The main topics to be discussed during classes through support of research, models, analysis, test media products: • Introduction to market research: keywords, methods, techniques and goals • The market for market research in Italy and in the world of tradition and innovation • The trends of Italian public opinion: politics-current and trend scenarios of parties and political leaders • The trends of Italian public opinion: culture and economy • Qualitative research – Focus groups and in-depth interviews • Quantitative research-MARKETING-Customer satisfaction and corporate image • Quantitative research – OPINION – polls, exit polls, projections • Territorial marketing research: Learn about and engage the community to co-create experiences, promote destinations and attracting investments • Political communication – election campaigns • Political communication – history and trends of political election logos and labels
( reference books)
Attending-Students: N. Piepoli/ R. Baldassari, The opinion of the Italians at the time of Renzi and Gentiloni, Yearbook 2015-2016, Aton Editions Rome 2017.
Non Attending-Students: N. Piepoli/ R. Baldassari, The opinion of the Italians at the time of Renzi and Gentiloni, Yearbook 2015-2016, Aton Editions Rome 2017 (for those who couldn't find the book, please contact the teacher);
L. Gigliuto, How to promote the city. Tools and effective actions of territorial marketing, Franco Angeli Milan 2015.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
20710041 -
SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE E DEI MEDIA
(objectives)
The course aims to provide students with both theoretical and methodological tools enabling them to understand and analyze the role played by the media in modern society and in the social, cultural, and institutional transformations occurred over the last decades. By the end of the course, students are expected to have developed a full understanding of the main paradigms developed within different disciplines- with particular reference to sociology – in order to study the media, their languages, and audiences.
-
GIOMI ELISA
( syllabus)
The course is based on lessons, screenings, and textbooks. The slides showed during lessons will not be made available. Students who do not wish or can attend lessons are required to study a third book in addition to the two textbooks. The course consists of two parts, Introductory and Thematic.
INTRODUCTORY PART This part is based on the following textbook:1) Denis McQuail, Sociologia dei Media, Bologna, Il Mulino 2007. Lessons will address the following topics: - interpersonal and mediated communication - the concept of “mass”: born of modern society, rise and development of mass media - key concepts in media studies: power and identity - the “media effects” theory and its phases - Cultural Studies and Audience Studies - news and news media: newsmaking, news values, frames and framing - computer mediated communication: rise and spread of the www, digital media, digital divide - digital media and “transmedia storytelling”.
THEMATIC PART: violence and the media. This part is based on the following textbook: E. Giomi, S. Magaraggia, Relazioni brutali. Genere e violenza nella cultura mediale, Il Mulino, Bologna, 2017 - from Tom & Jerry to Eminem and Rihanna: the gender of violence - anesthetization and romanticization of violence: advertising, rap music, social media - when she is the one who kills: sci-fi, police series, docufictions
( reference books)
TEXTBOOKS FOR STUDENTS WHO WILL BE ATTENDING LESSONS: 1) Denis McQuail, Sociologia dei Media, Bologna, Il Mulino 2007. Elenco dei capitoli da studiare: I Introduzione; II La nascita dei mezzi di comunicazione di massa; III Concetti e modelli per la comunicazione di massa; IV Teorie dei media e teorie della società; V Comunicazione di massa e cultura; VI Una nuova teoria per i nuovi media?; XI La produzione della cultura mediale; XV La formazione del pubblico e l’esperienza mediale; XVI La ricerca sugli effetti; XVII Effetti socio-culturali; XVIII Informazione, opinione pubblica e comunicazione politica. + slides lezioni 2) E. Giomi, S. Magaraggia, Relazioni brutali. Genere e violenza nella cultura mediale, Bologna, Il Mulino, 2017
TEXTBOOKS FOR STUDENTS WHO WILL NOT BE ATTENDING LESSONS: 1) Denis McQuail, Sociologia dei Media, Bologna, Il Mulino 2007 (per intero) 2) E. Giomi, S. Magaraggia, Relazioni brutali. Genere e violenza nella cultura mediale, Bologna, Il Mulino, 2017 3) E. Menduni, G., Nencioni, M. Pannozzo, Social network. Facebook, Twitter, YouTube e gli altri: relazioni sociali, estetica, emozioni, Milano, Mondadori Università, 2017.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20704089 -
PSYCHOLOGY OF COMMUNICATION
(objectives)
To provide knowledge concerning the definition and analysis of communicative processes and their elements: signal, meaning, communicative act, goal to communicate, sender, addressee and receiver, receptive and productive modalities, verbal and body communication systems, multimodality. To develop competences for the application of theoretical knowledge in analyzing the cognitive, affective and social aspects of interpersonal and public communication at work, in education, media, politics, technology, entertainment.
-
POGGI ISABELLA
( syllabus)
In-depth investigation of communication in all of its modalities: verbal and body (words and sentences, prosody and intonation, gestures, facial expression, gaze, touch, posture, proxemics), and technological media. Analysis and detection of sincere and deceptive, cooperative and aggressive communication, and its uses in interpersonal interaction, at work, in education, politics, entertainment.
( reference books)
I testi da portare all’esame sono quattro:
A. Anolli I.: Fondamenti di psicologia della comunicazione. Il Mulino, Bologna 2011. B. Poggi I.: Le parole del corpo. Introduzione alla comunicazione multimodale. Carocci, Roma 2006. C. Castelfranchi C. e Poggi I.: Bugie, finzioni, sotterfugi, per una scienza dell’inganno, Carocci, Roma 2012: solo i capitoli da 1 a 13.
D. Un testo (o serie di testi) a scelta fra le voci del seguente elenco:
1. CASELLI C., MARAGNA S. e VOLTERRA V.: Linguaggio e sordità. Gesti, segni e parole nello sviluppo e nell’educazione. Il Mulino, Bologna 2007. 2. GIGLIOLI P.P., CAVICCHIOLI P. e FELE G.: Rituali di degradazione. Anatomia del processo Cusani. Mulino, Bologna, 1997. 3. DIDEROT D.: Paradosso dell'attore. Editori Riuniti, Roma, 1974. 4. ORLETTI F.: La conversazione diseguale. Carocci, Roma, 2000. 5. LUGLI L. e MIZZAU M.: L’ascolto. Il Mulino, Bologna. 6. FELE G. e PAOLETTI I.: L’interazione in classe. Mulino, Bologna, 2003. 7. PARISI D. (a cura di): Per una educazione linguistica razionale. Mulino, Bologna, 1979. 8. POGGI I. (a cura di): Le parole nella testa. Guida a un'educazione linguistica cognitivista. Mulino, Bologna 1987 (fuori stampa; reperibile presso la Biblioteca di Scienze dell’Educazione). 9. POGGI I.: La grammatica del significato. Un itinerario didattico. Mulino, Bologna, 1989. 10. POGGI I. (a cura di): La mente del cuore. Armando, Roma, 2008. 11. LEVORATO M.C.: Le emozioni della lettura. Mulino, Bologna, 1999. 12. GALLESE V. e GUERRA M.: Lo schermo empatico. Cinema e neuroscienze. Raffaello Cortina, Milano 2015. 13. LAKOFF G.: Non pensate all'elefante. Fusi Orari, Milano, 2006. 14. Battistelli P. (a cura di): Io penso che tu pensi… Le origini della comprensione della mente. Franco Angeli, Milano1997. 15. Arcidiacono F. (a cura di): Conflitti e interazione in famiglia. Carocci, Roma 2007. 16. Bazzanella C. Linguistica cognitiva. Un’introduzione. Laterza, Bari 2014. 17. Cacciari C.: Psicologia del linguaggio. Il Mulino, Bologna 2011. 18. Bara B.: Pragmatica cognitiva. Bollati Boringhieri, Torino 1999. 19. Domaneschi F. e Penco C.: Come non detto. Usi e abusi dei sottintesi. Laterza, Bari 2016. 20. Pennisi A. e Perconti P. (a cura di): Le scienze cognitive del linguaggio. Il Mulino, Bologna 2006. 21. Vicari S. e Caselli C. (a cura di) Neuropsicologia dello sviluppo. Il Mulino, Bologna 2007. 22. Belacchi C. e Benelli B.: Il significato delle parole. La competenza definitoria nello sviluppo tipico e atipico. Mulino, Bologna 2007. 23. Bruno N., Pavani F., Zampini M.: La percezione multisensoriale. Mulino Bologna 2010. 24. Boulez P., Changeux J.P. e Manoury P.: I neuroni magici. Musica e cervello. Carocci, Roma 2016. 25. Invece che UN libro in italiano, tre articoli in inglese scaricati dai seguenti siti web: http://host.uniroma3.it/docenti/poggi/inglese2.htm http://www.comunicazione.uniroma3.it/it/page/25/_/___22 (esposizione in italiano)
Altri testi d’esame in alternativa a quelli suddetti potranno essere comunicati in bacheca o concordati con la docente.
2. Esame da 6 CFU
Per chi deve sostenere l'esame da soli 6 CFU il programma è il seguente: 1. Rumiati R. e Lotto L. (a cura di). Introduzione alla psicologia della comunicazione. Il Mulino, Bologna 2012.
2. Poggi I.: Le parole del corpo. Introduzione alla comunicazione multimodale. Carocci, Roma 2006.
3. Castelfranchi C. e Poggi I.: Bugie, finzioni, sotterfugi, per una scienza dell’inganno, Carocci, Roma 2012: solo i capitoli da 1 a 13 compresi.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
3. Integrazione di 6 CFU
Per chi ha già sostenuto un esame di Psicologia della Comunicazione da 6 CFU e deve sostenere l'integrazione per altri 6 CFU, il programma è il seguente:
a. P.DI GIOVANNI . Psicologia della comunicazione. Zanichelli, Bologna, 2007 (i capitoli da 3 a 7 compresi).
b. Castelfranchi C. Poggi I.: Bugie, finzioni, sotterfugi, per una scienza dell’inganno, Carocci, Roma, 1998 (i Capitoli da 13 alla fine, compresi).
|
12
|
M-PSI/05
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |