Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional group:
comune Orientamento unico OBB. - CARATTERIZZANTI - (show)
|
30
|
|
|
|
|
|
|
|
20703006 -
HISTORY AND THEORY OF CONTEMPORARY ART L.M.
(objectives)
The course encourages the development of students’ capacity for autonomous interpretation and critical understanding of contemporary artistic practices.
-
CHIODI STEFANO
( syllabus)
IL CORSO RIPERCORRE LO SVILUPPO DEL MODERNISMO NELLA ARTI VISIVE, DALL’ETÀ DELLE AVANGUARDIE SINO AGLI ANNI SESSANTA DEL NOVECENTO, ANALIZZANDO OPERE, POETICHE, LINGUAGGI, E DANDO RILIEVO AI DIVERSI ASPETTI TEORICI ED ESTETICI CONNESSI ALLA PRODUZIONE ARTISTICA. PARTICOLARE ATTENZIONE SARÀ RIVOLTA AL DIBATTITO CRITICO SUL MODERNISMO E AL CONFRONTO TRA LE SUE DIVERSE INTERPRETAZIONI.
( reference books)
LA BIBLIOGRAFIA SARÀ INDICATA NEL CORSO DELLE LEZIONI. PER LA PREPARAZIONE GENERALE, UN MANUALE DI STORIA DELL’ARTE A SCELTA DELLO STUDENTE TRA HAL FOSTER ET AL., ARTE DAL 1900, ZANICHELLI 2006; GILLO DORFLES, ANGELA VETTESE, ARTI VISIVE. IL NOVECENTO, ATLAS 2005.
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico A SCELTA TRA - CARATTERIZZANTI 1 - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20702663 -
DIGITAL MEDIA: TV, VIDEO AND INTERNET L.M.
(objectives)
THE COURSE IS AIMED TO EXPLAIN SOCIAL AND CULTURAL TRANSFORMATIONS CONNECTED WITH THE COMING OF DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRACTICES, ESPECIALLY IN THE AUDIOVISUAL DOMAIN.
-
MENDUNI ENRICO
( syllabus)
A) DIGITALIZZAZIONE DEI MEDIA AUDIOVISIVI, CONVERGENZA MULTIMEDIALE, CROSSMEDIALITÀ, MOLTIPLICAZIONE DELLE PIATTAFORME DISTRIBUTIVE, MULTIMEDIA STORYTELLING.
B) PROSUMER, “SPETTAUTORI”, USERS’ GENERATED CONTENTS: L’INTERATTIVITÀ, I DISPOSITIVI E LE PRATICHE. WEB 2.5, SOCIAL NETWORK, FANDOM, MASHUP, IL NUOVO REGIME DELLA VISIONE;
C) SEMINARIO: PRODUZIONI DI FUTURO NELLA FANTASCIENZA: PHILIP DICK E IL CINEMA.
( reference books)
E. MENDUNI, I MEDIA DIGITALI. TECNOLOGIE, LINGUAGGI E USI SOCIALI, ROMA-BARI, LATERZA, 2008; E. MENDUNI, G. NENCIONI, M. PANNOZZO, SOCIAL NETWORK. FACEBOOK, TWITTER, YOUTUBE E GLI ALTRI: RELAZIONI SOCIALI, ESTETICA, EMOZIONI, MILANO, MONDADORI UNIVERSITÀ, 2011. “IMAGO” N. 3, 2011: RIVOLUZIONI DIGITALI E NUOVE FORME ESTETICHE.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702665 -
CINEMA MOVEMENTS AND DIRECTORS
(objectives)
URBAN IMAGE IN EXPERIMENTAL CINEMA ANALYSIS OF THE INTERACTION BETWEEN URBAN AND ARTISTIC SPACE FROM THE EARLY 900 TO THE PRESENT TIME: EXPERIENCES, PERCEPTIVE AND COGNITIVE DYNAMICS, SYSTEMS OF VISION AND RECEPTION.
-
PARIGI STEFANIA
( syllabus)
URBAN IMAGE IN EXPERIMENTAL CINEMA. Program: Analysis of the interaction between urban and artistic space from the early 900 to the present time: experiences, perceptive and cognitive dynamics, systems of vision and reception.The reflexions from the end of the 800 and of the 900 century by Simmel and Benjamin to the recent theories on post-metropolis and post-mediality. The image of the city in the cinema of the historical avant-gardes, in the experimental cinema of the 60s, in the intermedial texture of the contemporary time: videoart, computer graphics, music video, VJing, installations and performances, advertisement, web art.
( reference books)
TEXTS: G. Ravesi, La città delle immagini, Rubettino, Soveria Mannelli, 2011; collection of texts edited by the teacher. FILMOGRAPHY: LUMIÈRE Exposition Universelle de 1900: vue prise d'une plate-forme mobile; Paris: Champs-Elysées; Venise: Panorama du Grand Canal pris d'un bateau; Londres: entrée du cinématographe; Dublin: pompiers - un incendie; Belfast: exercises de sauvetage; Berlin: panoptikum - Friedrichstrasse, Espagne: dance au bivouac; New York: arrivée d'un train à Battery Place; Brooklyn: Fulton Street; New York. Whitehall Street; Chicago: défilé de policemen. AMERICAN FILMS The Blizzard (autore sconosciuto, 1899); Lower Broadway (Robert. K. Bonine, 1902), Beginning of a Skyscraper (Robert K. Bonine, 1905); Panorama from Times Building, New York (Wallace McCutcheon, 1905); Skyscrapers of NYC from North River (J.B. Smith, 1903); Panorama from Tower of the Brooklyn Bridge (G.W. "Billy" Bitzer, 1903); Building Up and Demolishing the Star Theatre (Frederick Armitage, 1902); Coney Island at Night (Edwin S. Porter, 1905); Interior New York Subway (Frederick Armitage e A. e. Weed, 1902); 2 Looney Lens: Split Skyscrapers (Al Brick, 1924); Tenth Avenue, NYC (Al Brick, 1924), 4 scene da Ford Educational Weekly (autori sconosciuti,1916-1924). TWENTIES Charles Sheeler e Paul Strand, Manhatta (1921) Robert Flaherty, Twentyfour-Dollar Island (c. 1926) René Clair, Paris qui dort (1923) Alberto Cavalvanti, Rien que les heures (1926) Walter Ruttmann Berlin. Die Sinfonie der Großstadt (1927) Fritz Lang, Metropolis (1927) Dziga Vertov, Čelovek s kinoapparatom (1929) Joris Ivens, De Brug (1928) e Regen ( 1929) Jean Vigo, Á propos de Nice (1930) PARIS-NOUVELLE VAGUE Jean Douchet, Jean-Daniel Pollet, Erich Rohmer, Jean-Luc Godard e Claude Chabrol, Paris vu par... (1964) Jean-Luc Godard, Deux ou trois choses qui je sais d'elle (1966) FROM THE FIFTIES TO TODAY FILMS AND VIDEO The Corridor (Norman McLaren, anni '50); Blinkity Blank (Norman McLaren, 1955); N.Y., N.Y. – A Day in New York (Francis Thompson, 1957); Bridges-Go-Round (Shirley Clarke, 1958); Broadway by Light (William Klein, 1958); New York Lightboard (Norman McLaren, 1961); Sulle scale mobili (Bruno Munari e Marcello Piccardo, 1964); Empire (Andy Warhol, 1964); Lights (Marie Menken, 1964-1966);Tre e basta (Luca Maria Patella, 1965); (Back and Forth, 1968) di Michael Snow (1968); Necrology (Roll Call Of The Dead) di Standish D. Lawder (1969); Serene Velocity (Ernie Gehr, 1970); Broadwalk (William Raban, 1971); Synchromy (Norman McLaren, 1971); Shift (Ernie Gehr, 1972-1974); Park Film (Chris Welsby, 1973); Eureka (Ernie Gehr,1974); Nuovo libro (Nowa ksiazka, Zbigniew Rybczynski, 1975); Analogies: Studies in the Movement of Time (Peter Rose, 1977); Mein Fenster (La mia finestra, Zbigniew Rybczynski, 1979); Media (Zbigniew Rybczynski, 1980); Tango (Zbigniew Rybczynski, 1980); Mistaken Memories of Mediaeval Manhattan (Brian Eno, 1981-1982); Koyaanisqatsi (Godfrey Reggio, 1983); Two Times in One Space (Ivan Ladislav Galeta, 1976-1984); Signal – Germany on the Air (Ernie Gehr, 1985); Steel Cathedrals (Yasuyuki Yamaguchi, David Sylvian, 1985); Le deuxième jour (Robert Cahen, 1988); Hong Kong Song (Robert Cahen, 1989); Appunti di viaggio su moda e città (Wim Wenders, 1989); Surveillance (Jem Cohen, 1995); X-Rays (Jem Cohen, 1995); Lost Book Found (Jem Cohen, 1996); Lucy et le fantôme de Marcushelmons (Valérie Pavia, 1996); Monocodes (Alexander Rutterford, 2000); Naqoyqatsi (Godfrey Reggio, 2002); Crossings (H.C. Gilje, 2002); Panorama_Roma (ZimmerFrei, 2004); Crossings (Marina Chernikova, 2004); Exchangeable Cities (Kentaro Taki, 2004); Site specific_Roma 04 (Olivo Barbieri, 2004); Site specific_Las Vegas 05 (Olivo Barbieri, 2005); Tournis (François Vogel, 2006); Reflect (spot Motorola, François Vogel, 2007); Fell It (spot ATP, Luis Nieto, 2007); Empire II (Amos Poe, 2007). INSTALLATIONS, VIDEO INSTALLATIONS, INTERACTIVE ART Intervento per lo Scalone, IX Triennale di Milano (Lucio Fontana, 1951); Italia 61 (Soffitto Padiglione, Torino, Lucio Fontana, 1961); Ambienti stroboscopici (Davide Boriani, 1965-1967); Live-taped Video Corridor (Bruce Nauman, 1970); Present Continuous Past (Dan Graham, 1974); Video Piece for Showcase Windows In Shopping Arcade (Dan Graham, 1976);Video Piece for Two Glass Office Buildings (Dan Graham, 1976); Alteration to a Suburban House (Dan Graham, 1978); Video Projection Outside Home (Dan Graham, 1978); Titled Arc (Federal Plaza, New York, Richard Serra, 1981);Vedute – quel tale non sta mai fermo (Studio Azzurro, 1985); The Legible City (Jeffrey Shaw, 1988-1991); The Stairs I – Geneva (Peter Greenaway, 1994); The Georgetown Loop (Ken Jacobs, 1996); Périphérie (Miguel Chevalier, 1998);On View (Antoni Muntadas, 1999); Megalopoli (Studio Azzurro, 2000); Naples (piazza Plebiscito, Napoli, Richard Serra, 2000); Exercising Nowheres (1), (2) e (3) (Hans op de Beeck, 2000); CECUT Projection (Omnimax Theater, Centro Cultural Tijuana, Mexico, Krzysztof Wodiczko, 2000); Macchina dell’arcobaleno (Alberto Biasi, 2000); Location (2) (Hans op de Beeck, 2001); WalkAround (Patrick Tuttofuoco , 2002); Metapolis (Miguel Chevalier, 2002); Y (Patrick Tuttofuoco, 2004); T-Mart (Hans op de Beeck, 2004); Location (5) (Hans op de Beeck, 2004); Celestial Subway Lines/ Salvaging Noise (Ken Jacobs, 2004); Revolving Landscape (Patrick Tuttofuoco, 2006); Sleepwalkers (Doug Aitken, 2007); Crossborders (Miguel Chevalier, 2007); Location (6) (Hans op de Beeck, 2008). MUSIC VIDEO, VISUAL, VJ’ING Se telefonando (spot Barilla, Piero Gherardi, 1966); Under pressure (music video Queen feat. David Bowie) di David Mallet e Andy Morahan (1982); Imagine (music video John Lennon) di Zbig Rybczynski (1987); La tour de Pisa (music video Jean François Cohen) di Michel Gondry (1992); Big Time Sensuality (music video Björk) di Stéphane Sednaoui (1992); Love is Strong (music video Rolling Stones) di David Fincher (1995); Children (music video Robert Miles) di Elizabeth Bailey (1996); Ray of Light (music video Madonna) di Jonas Âkerlund (1997); Non è mai stato subito (music video Biagio Antonacci) di Stefano Salvati (1998); Brown Paper Bag (music video Roni Size/Reprazent, 1998); The Child (music video dj Alex Gopher) di Antoine Bardou-Jacquet (1999); Strong Enough (music video Cher) di Nigel Dick (1999); Freestyler (music video Bomfunk MC’S, 2000); This strange effect (music video Hooverphonic, 2000); Analyse (music video Cranberries) di Keir McFarlane (2001); Star Guitar (music video The Chemical Brothers) di Michel Gondry (2002); Come Into My World (music video Kylie Minogue) di Michel Gondry (2002); Growing Up (music video Peter Gabriel) di François Vogel (2002); Sit Down. Stand Up (music video Radiohead) di Ed Holdsworth (2003); Woodsroads (Saul Saguatti , 2003-2004); Tension (visual Orbital) di Giles Thacker (2004); I Citizen The Loathsome (visual Plaid) di Bob Jaroc (2006); Colombo (music video Baustelle) di Stefano Poletti (2007); Presunti Accenni (music video IG) di Fabio Massimo Iaquone, Luca Attilii (2007); Se vuoi (music video IG) di Fabio Massimo Iaquone, Luca Attilii (2007); Transit City #2 RomAstratta (Saul Saguatti, 2008) NET E SOFTWARE ART Blinkenlights (2001) – Chaos Computer Club Arcade (2002) – Chaos Computer Club Avatar's Portraits (2006) – Eva e Franco Mattes Stereoscope (2008) – Chaos Computer Club
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20702668 -
PRODUCTION METHODS AND STYLE IN CINEMA AND TELEVISION
(objectives)
IL MODULO INTENDE RI-VEDERE IL CINEMA ITALIANO, DAL NEOREALISMO AGLI ANNI 2000, PASSANDO PER IL CINEMA DEI GRANDI “AUTORI”, LA COMMEDIA ALL’ITALIANA, IL CINEMA DI GENERE, L’INIZIO DELLA CRISI E POI LA RINASCITA DEL “NUOVO CINEMA ITALIANO”. DA VISCONTI A DE SICA, DA ROSSELLINI A DE SANTIS, DA LATTUADA A BOLOGNINI, DA BERTOLUCCI A FERRERI, SINO AL GIOVANE CINEMA ITALIANO, VENGONO PRESI IN CONSIDERAZIONE VARI FILM EMBLEMATICI DEL CINEMA ITALIANO NEL SUO MOMENTO DI MAGGIORE FAMA (LA FASE DI MAGGIORE ESPANSIONE PRODUTTIVA E AUTORIALE DEL FILM NAZIONALE), INDAGANDONE LA REGIA, I MOVIMENTI DI MACCHINA, IL LINGUAGGIO FILMICO, CONIUGANDO L’APPROCCIO TECNICO A QUELLO ESTETICO. ATTRAVERSO UNA RIVISITAZIONE DELLA STORIA DEL CINEMA ITALIANO, IL CORSO OFFRE UNO STRUMENTO TEORICO SU COME FARE “ANALISI DEL FILM”.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico A SCELTA TRA. - CARATTERIZZANTI 1 - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702663 -
DIGITAL MEDIA: TV, VIDEO AND INTERNET L.M.
(objectives)
THE COURSE IS AIMED TO EXPLAIN SOCIAL AND CULTURAL TRANSFORMATIONS CONNECTED WITH THE COMING OF DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRACTICES, ESPECIALLY IN THE AUDIOVISUAL DOMAIN.
-
MENDUNI ENRICO
( syllabus)
A) DIGITALIZZAZIONE DEI MEDIA AUDIOVISIVI, CONVERGENZA MULTIMEDIALE, CROSSMEDIALITÀ, MOLTIPLICAZIONE DELLE PIATTAFORME DISTRIBUTIVE, MULTIMEDIA STORYTELLING.
B) PROSUMER, “SPETTAUTORI”, USERS’ GENERATED CONTENTS: L’INTERATTIVITÀ, I DISPOSITIVI E LE PRATICHE. WEB 2.5, SOCIAL NETWORK, FANDOM, MASHUP, IL NUOVO REGIME DELLA VISIONE;
C) SEMINARIO: PRODUZIONI DI FUTURO NELLA FANTASCIENZA: PHILIP DICK E IL CINEMA.
( reference books)
E. MENDUNI, I MEDIA DIGITALI. TECNOLOGIE, LINGUAGGI E USI SOCIALI, ROMA-BARI, LATERZA, 2008; E. MENDUNI, G. NENCIONI, M. PANNOZZO, SOCIAL NETWORK. FACEBOOK, TWITTER, YOUTUBE E GLI ALTRI: RELAZIONI SOCIALI, ESTETICA, EMOZIONI, MILANO, MONDADORI UNIVERSITÀ, 2011. “IMAGO” N. 3, 2011: RIVOLUZIONI DIGITALI E NUOVE FORME ESTETICHE.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702665 -
CINEMA MOVEMENTS AND DIRECTORS
(objectives)
URBAN IMAGE IN EXPERIMENTAL CINEMA ANALYSIS OF THE INTERACTION BETWEEN URBAN AND ARTISTIC SPACE FROM THE EARLY 900 TO THE PRESENT TIME: EXPERIENCES, PERCEPTIVE AND COGNITIVE DYNAMICS, SYSTEMS OF VISION AND RECEPTION.
-
PARIGI STEFANIA
( syllabus)
URBAN IMAGE IN EXPERIMENTAL CINEMA. Program: Analysis of the interaction between urban and artistic space from the early 900 to the present time: experiences, perceptive and cognitive dynamics, systems of vision and reception.The reflexions from the end of the 800 and of the 900 century by Simmel and Benjamin to the recent theories on post-metropolis and post-mediality. The image of the city in the cinema of the historical avant-gardes, in the experimental cinema of the 60s, in the intermedial texture of the contemporary time: videoart, computer graphics, music video, VJing, installations and performances, advertisement, web art.
( reference books)
TEXTS: G. Ravesi, La città delle immagini, Rubettino, Soveria Mannelli, 2011; collection of texts edited by the teacher. FILMOGRAPHY: LUMIÈRE Exposition Universelle de 1900: vue prise d'une plate-forme mobile; Paris: Champs-Elysées; Venise: Panorama du Grand Canal pris d'un bateau; Londres: entrée du cinématographe; Dublin: pompiers - un incendie; Belfast: exercises de sauvetage; Berlin: panoptikum - Friedrichstrasse, Espagne: dance au bivouac; New York: arrivée d'un train à Battery Place; Brooklyn: Fulton Street; New York. Whitehall Street; Chicago: défilé de policemen. AMERICAN FILMS The Blizzard (autore sconosciuto, 1899); Lower Broadway (Robert. K. Bonine, 1902), Beginning of a Skyscraper (Robert K. Bonine, 1905); Panorama from Times Building, New York (Wallace McCutcheon, 1905); Skyscrapers of NYC from North River (J.B. Smith, 1903); Panorama from Tower of the Brooklyn Bridge (G.W. "Billy" Bitzer, 1903); Building Up and Demolishing the Star Theatre (Frederick Armitage, 1902); Coney Island at Night (Edwin S. Porter, 1905); Interior New York Subway (Frederick Armitage e A. e. Weed, 1902); 2 Looney Lens: Split Skyscrapers (Al Brick, 1924); Tenth Avenue, NYC (Al Brick, 1924), 4 scene da Ford Educational Weekly (autori sconosciuti,1916-1924). TWENTIES Charles Sheeler e Paul Strand, Manhatta (1921) Robert Flaherty, Twentyfour-Dollar Island (c. 1926) René Clair, Paris qui dort (1923) Alberto Cavalvanti, Rien que les heures (1926) Walter Ruttmann Berlin. Die Sinfonie der Großstadt (1927) Fritz Lang, Metropolis (1927) Dziga Vertov, Čelovek s kinoapparatom (1929) Joris Ivens, De Brug (1928) e Regen ( 1929) Jean Vigo, Á propos de Nice (1930) PARIS-NOUVELLE VAGUE Jean Douchet, Jean-Daniel Pollet, Erich Rohmer, Jean-Luc Godard e Claude Chabrol, Paris vu par... (1964) Jean-Luc Godard, Deux ou trois choses qui je sais d'elle (1966) FROM THE FIFTIES TO TODAY FILMS AND VIDEO The Corridor (Norman McLaren, anni '50); Blinkity Blank (Norman McLaren, 1955); N.Y., N.Y. – A Day in New York (Francis Thompson, 1957); Bridges-Go-Round (Shirley Clarke, 1958); Broadway by Light (William Klein, 1958); New York Lightboard (Norman McLaren, 1961); Sulle scale mobili (Bruno Munari e Marcello Piccardo, 1964); Empire (Andy Warhol, 1964); Lights (Marie Menken, 1964-1966);Tre e basta (Luca Maria Patella, 1965); (Back and Forth, 1968) di Michael Snow (1968); Necrology (Roll Call Of The Dead) di Standish D. Lawder (1969); Serene Velocity (Ernie Gehr, 1970); Broadwalk (William Raban, 1971); Synchromy (Norman McLaren, 1971); Shift (Ernie Gehr, 1972-1974); Park Film (Chris Welsby, 1973); Eureka (Ernie Gehr,1974); Nuovo libro (Nowa ksiazka, Zbigniew Rybczynski, 1975); Analogies: Studies in the Movement of Time (Peter Rose, 1977); Mein Fenster (La mia finestra, Zbigniew Rybczynski, 1979); Media (Zbigniew Rybczynski, 1980); Tango (Zbigniew Rybczynski, 1980); Mistaken Memories of Mediaeval Manhattan (Brian Eno, 1981-1982); Koyaanisqatsi (Godfrey Reggio, 1983); Two Times in One Space (Ivan Ladislav Galeta, 1976-1984); Signal – Germany on the Air (Ernie Gehr, 1985); Steel Cathedrals (Yasuyuki Yamaguchi, David Sylvian, 1985); Le deuxième jour (Robert Cahen, 1988); Hong Kong Song (Robert Cahen, 1989); Appunti di viaggio su moda e città (Wim Wenders, 1989); Surveillance (Jem Cohen, 1995); X-Rays (Jem Cohen, 1995); Lost Book Found (Jem Cohen, 1996); Lucy et le fantôme de Marcushelmons (Valérie Pavia, 1996); Monocodes (Alexander Rutterford, 2000); Naqoyqatsi (Godfrey Reggio, 2002); Crossings (H.C. Gilje, 2002); Panorama_Roma (ZimmerFrei, 2004); Crossings (Marina Chernikova, 2004); Exchangeable Cities (Kentaro Taki, 2004); Site specific_Roma 04 (Olivo Barbieri, 2004); Site specific_Las Vegas 05 (Olivo Barbieri, 2005); Tournis (François Vogel, 2006); Reflect (spot Motorola, François Vogel, 2007); Fell It (spot ATP, Luis Nieto, 2007); Empire II (Amos Poe, 2007). INSTALLATIONS, VIDEO INSTALLATIONS, INTERACTIVE ART Intervento per lo Scalone, IX Triennale di Milano (Lucio Fontana, 1951); Italia 61 (Soffitto Padiglione, Torino, Lucio Fontana, 1961); Ambienti stroboscopici (Davide Boriani, 1965-1967); Live-taped Video Corridor (Bruce Nauman, 1970); Present Continuous Past (Dan Graham, 1974); Video Piece for Showcase Windows In Shopping Arcade (Dan Graham, 1976);Video Piece for Two Glass Office Buildings (Dan Graham, 1976); Alteration to a Suburban House (Dan Graham, 1978); Video Projection Outside Home (Dan Graham, 1978); Titled Arc (Federal Plaza, New York, Richard Serra, 1981);Vedute – quel tale non sta mai fermo (Studio Azzurro, 1985); The Legible City (Jeffrey Shaw, 1988-1991); The Stairs I – Geneva (Peter Greenaway, 1994); The Georgetown Loop (Ken Jacobs, 1996); Périphérie (Miguel Chevalier, 1998);On View (Antoni Muntadas, 1999); Megalopoli (Studio Azzurro, 2000); Naples (piazza Plebiscito, Napoli, Richard Serra, 2000); Exercising Nowheres (1), (2) e (3) (Hans op de Beeck, 2000); CECUT Projection (Omnimax Theater, Centro Cultural Tijuana, Mexico, Krzysztof Wodiczko, 2000); Macchina dell’arcobaleno (Alberto Biasi, 2000); Location (2) (Hans op de Beeck, 2001); WalkAround (Patrick Tuttofuoco , 2002); Metapolis (Miguel Chevalier, 2002); Y (Patrick Tuttofuoco, 2004); T-Mart (Hans op de Beeck, 2004); Location (5) (Hans op de Beeck, 2004); Celestial Subway Lines/ Salvaging Noise (Ken Jacobs, 2004); Revolving Landscape (Patrick Tuttofuoco, 2006); Sleepwalkers (Doug Aitken, 2007); Crossborders (Miguel Chevalier, 2007); Location (6) (Hans op de Beeck, 2008). MUSIC VIDEO, VISUAL, VJ’ING Se telefonando (spot Barilla, Piero Gherardi, 1966); Under pressure (music video Queen feat. David Bowie) di David Mallet e Andy Morahan (1982); Imagine (music video John Lennon) di Zbig Rybczynski (1987); La tour de Pisa (music video Jean François Cohen) di Michel Gondry (1992); Big Time Sensuality (music video Björk) di Stéphane Sednaoui (1992); Love is Strong (music video Rolling Stones) di David Fincher (1995); Children (music video Robert Miles) di Elizabeth Bailey (1996); Ray of Light (music video Madonna) di Jonas Âkerlund (1997); Non è mai stato subito (music video Biagio Antonacci) di Stefano Salvati (1998); Brown Paper Bag (music video Roni Size/Reprazent, 1998); The Child (music video dj Alex Gopher) di Antoine Bardou-Jacquet (1999); Strong Enough (music video Cher) di Nigel Dick (1999); Freestyler (music video Bomfunk MC’S, 2000); This strange effect (music video Hooverphonic, 2000); Analyse (music video Cranberries) di Keir McFarlane (2001); Star Guitar (music video The Chemical Brothers) di Michel Gondry (2002); Come Into My World (music video Kylie Minogue) di Michel Gondry (2002); Growing Up (music video Peter Gabriel) di François Vogel (2002); Sit Down. Stand Up (music video Radiohead) di Ed Holdsworth (2003); Woodsroads (Saul Saguatti , 2003-2004); Tension (visual Orbital) di Giles Thacker (2004); I Citizen The Loathsome (visual Plaid) di Bob Jaroc (2006); Colombo (music video Baustelle) di Stefano Poletti (2007); Presunti Accenni (music video IG) di Fabio Massimo Iaquone, Luca Attilii (2007); Se vuoi (music video IG) di Fabio Massimo Iaquone, Luca Attilii (2007); Transit City #2 RomAstratta (Saul Saguatti, 2008) NET E SOFTWARE ART Blinkenlights (2001) – Chaos Computer Club Arcade (2002) – Chaos Computer Club Avatar's Portraits (2006) – Eva e Franco Mattes Stereoscope (2008) – Chaos Computer Club
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20702668 -
PRODUCTION METHODS AND STYLE IN CINEMA AND TELEVISION
(objectives)
IL MODULO INTENDE RI-VEDERE IL CINEMA ITALIANO, DAL NEOREALISMO AGLI ANNI 2000, PASSANDO PER IL CINEMA DEI GRANDI “AUTORI”, LA COMMEDIA ALL’ITALIANA, IL CINEMA DI GENERE, L’INIZIO DELLA CRISI E POI LA RINASCITA DEL “NUOVO CINEMA ITALIANO”. DA VISCONTI A DE SICA, DA ROSSELLINI A DE SANTIS, DA LATTUADA A BOLOGNINI, DA BERTOLUCCI A FERRERI, SINO AL GIOVANE CINEMA ITALIANO, VENGONO PRESI IN CONSIDERAZIONE VARI FILM EMBLEMATICI DEL CINEMA ITALIANO NEL SUO MOMENTO DI MAGGIORE FAMA (LA FASE DI MAGGIORE ESPANSIONE PRODUTTIVA E AUTORIALE DEL FILM NAZIONALE), INDAGANDONE LA REGIA, I MOVIMENTI DI MACCHINA, IL LINGUAGGIO FILMICO, CONIUGANDO L’APPROCCIO TECNICO A QUELLO ESTETICO. ATTRAVERSO UNA RIVISITAZIONE DELLA STORIA DEL CINEMA ITALIANO, IL CORSO OFFRE UNO STRUMENTO TEORICO SU COME FARE “ANALISI DEL FILM”.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico A SCELTA TRA - AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702679 -
HISTORY AND HISTORIOGRAPHY OF THE CONTEMPORARY AGE L.M.
(objectives)
THE COURSE INTRODUCES STUDENTS TO THE MAIN METHODOLOGICAL TOOLS AND CRITICAL ANALYSIS OF HISTORY.
-
MONINA GIANCARLO
( syllabus)
PRENDE LE MOSSE DAGLI ASPETTI DI METODOLOGIA DELLA RICERCA STORICA, INTESA SIA COME INSIEME DI TECNICHE E STRUMENTI OPERATIVI, SIA COME TEORIA STORIOGRAFICA PER POI CONCENTRARSI SULLA STORIA DEI DIRITTI UMANI.
( reference books)
G. DE LUNA, "LA PASSIONE E LA RAGIONE. IL MESTIERE DELLO STORICO CONTEMPORANEO", MILANO, BRUNO MONDADORI, 2004; M. FLORES, "STORIA DEI DIRITTI UMANI", BOLOGNA, IL MULINO, 2008; ANTOLOGIA DI TESTI A CURA DEL DOCENTE.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico LISTINO - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702679 -
HISTORY AND HISTORIOGRAPHY OF THE CONTEMPORARY AGE L.M.
(objectives)
THE COURSE INTRODUCES STUDENTS TO THE MAIN METHODOLOGICAL TOOLS AND CRITICAL ANALYSIS OF HISTORY.
-
MONINA GIANCARLO
( syllabus)
PRENDE LE MOSSE DAGLI ASPETTI DI METODOLOGIA DELLA RICERCA STORICA, INTESA SIA COME INSIEME DI TECNICHE E STRUMENTI OPERATIVI, SIA COME TEORIA STORIOGRAFICA PER POI CONCENTRARSI SULLA STORIA DEI DIRITTI UMANI.
( reference books)
G. DE LUNA, "LA PASSIONE E LA RAGIONE. IL MESTIERE DELLO STORICO CONTEMPORANEO", MILANO, BRUNO MONDADORI, 2004; M. FLORES, "STORIA DEI DIRITTI UMANI", BOLOGNA, IL MULINO, 2008; ANTOLOGIA DI TESTI A CURA DEL DOCENTE.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20706032 -
COMUNICAZIONE ARTISTICA
(objectives)
The course aims at analyzing the ways in which the artistic and cultural institutions (museums, art galleries, theatres, cinema, festivals and cultural events) contribute, on the one hand, to produce the carrier of the objects and the artists and, on the other hand, to shape the processes of reception.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico A SCELTA TRA - CARATTERIZZANTI 2 - (show)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20706032 -
COMUNICAZIONE ARTISTICA
(objectives)
The course aims at analyzing the ways in which the artistic and cultural institutions (museums, art galleries, theatres, cinema, festivals and cultural events) contribute, on the one hand, to produce the carrier of the objects and the artists and, on the other hand, to shape the processes of reception.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico A SCELTA TRA - CARATTERIZZANTI 2 - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20706032 -
COMUNICAZIONE ARTISTICA
(objectives)
The course aims at analyzing the ways in which the artistic and cultural institutions (museums, art galleries, theatres, cinema, festivals and cultural events) contribute, on the one hand, to produce the carrier of the objects and the artists and, on the other hand, to shape the processes of reception.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|