Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Contact Hours
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Exercise Hours
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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20702464 -
HISTORY OF RELIGIONS L.M.
(objectives)
Il corso, rivolto a studenti già provvisti di competenze di base nell’ambito della storia delle religioni, si pone l’obiettivo di approfondire su base storica la conoscenza delle vie orientali di saggezza e liberazione prendendo in esame concetti fondamentali, correnti dottrinali, testi canonici elaborati nell’ambito di una o più tradizioni, anche con l’ausilio del rispettivo patrimonio iconografico. Particolare attenzione sarà posta nell’analizzare le strutture concettuali che fondano la peculiare differenza di queste culture religiose da quelle del ceppo abramico.
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20702464-1 -
STORIA DELLE RELIGIONI I L.M.
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6
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M-STO/06
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
20702464-2 -
STORIA DELLE RELIGIONI II L.M.
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6
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M-STO/06
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
20702465 -
HISTORY OF CHRISTIANITY AND CHURCHES L.M.
(objectives)
Lo studente acquisirà approfondita e dettagliata conoscenza di questioni rilevanti della storia del cristianesimo in epoche diverse, attraverso l’analisi di fonti di diversa tipologia e il confronto con la letteratura secondaria. Acquisirà strumenti scientifici di ricerca e principi metodologici necessari per la lettura delle fonti. Lo studente acquisirà altresì capacità critica nella raccolta e nell’interpretazione dei dati, in modo da esprimere e comunicare in un linguaggio scientificamente corretto giudizi autonomi sulle questioni analizzate.
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20702465-1 -
STORIA DEL CRISTIANESIMO E DELLE CHIESE I L.M.
(objectives)
The student will acquire deepened and detailed knowledge of remarkable questions of the history of the Christianity in different epochs, analyzing sources of different typology and facing the bibliographical debate. The student will also acquire scientific tools of search, the necessary methodological principles for reading the sources, critical ability in collecting and interpreting the data, so that to express and to communicate in a language scientifically correct autonomous judgments on the analyzed matters.
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NOCE CARLA
( syllabus)
After an historical critical introduction, the course will go on to read the Gospel of Mark in Greek: the reading will be a good exercise for learning basic neotestamentary Greek. Students are expected to complete homework assignements , in order to fix in their mind what they have learned in the class.
( reference books)
Novum Testamentum graece, ed. NESTLE – ALAND, a cura di K. Aland - M. Blackl - C.M. Martini - B.M. Metzger - A. Wikgren, Stuttgart, Deutsche Bibelgesellschaft, 1999.27 R.Calzecchi Onesti, Leggo Marco e imparo il greco, PIEMME, Casale Monferrato (Al),1993. One text to choose between: G.Jossa, La verità dei Vangeli. Gesù di Nazaret tra storia e fede, Carocci editore, Roma 20114. A. Destro-M.Pesce, Il racconto e la scrittura. Introduzione alla lettura dei vangeli, Carocci editore, Roma 2014. For the students who can't attend the class_ B.Metzger, Il canone del Nuovo Testamento. Origine, sviluppo e significato, Paideia, Brescia 1997. One text to choose between: G.Jossa, La verità dei Vangeli. Gesù di Nazaret tra storia e fede, Carocci editore, Roma 20114. A. Destro-M.Pesce, Il racconto e la scrittura. Introduzione alla lettura dei vangeli, Carocci editore, Roma 2014.
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M-STO/07
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
20702465-2 -
STORIA DEL CRISTIANESIMO E DELLE CHIESE II L.M.
(objectives)
Lo studente acquisirà approfondita e dettagliata conoscenza di questioni rilevanti della storia del cristianesimo in epoche diverse, attraverso l’analisi di fonti di diversa tipologia e il confronto con la letteratura secondaria. Acquisirà strumenti scientifici di ricerca e principi metodologici necessari per la lettura delle fonti. Lo studente acquisirà altresì capacità critica nella raccolta e nell’interpretazione dei dati, in modo da esprimere e comunicare in un linguaggio scientificamente corretto giudizi autonomi sulle questioni analizzate.
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LUPI MARIA
( syllabus)
Christianity and religion in modern historiography The course aims to introduce students to the main historiographical problems related to early modern and modern Christianity, debated in the last century. It’ll start from an excursus on the history of religious historiography, which would show the evolution over time of the characteristics, the purposes and methods of work of historians, both regarding use of the sources, both on the same drafting of the historical writing, both with regard to its teaching , then it’ll move on to the reconstruction of the search paths of some important scholars who have dealt with Christian religious history. We will try to give students the ability to read and interpret critically historical essays and deepen its historiographical debates, in order to provide them with methodological expertise to independently develop their own research paths, analyzing scientifically the sources and its historiography. held methodological lessons and practical exercises of research, of discussion of the historiography and of use of tools and aids. In the academic year 2017-2018 the course will be about the History of Christianity in Early Modern Age.
( reference books)
- Storici e religione nel Novecento italiano, a cura di D. MENOZZI – M. MONTACUTELLI, Brescia, Morcelliana, 2011 (Storia, 47), pp. 5-93; 109-220; 293-327; 371-417. - Cristianesimo e storia. Rapporti e percorsi, a cura di P. SINISCALCO, Roma, Studium, 2002 (Religione e società, 42), pp. 85-167.
It is recommended to those who have never supported an examination on the modern history of Christianity to provide themselves with a manual, such as the Storia del Cristianesimo, dir. E. PRINZIVALLI, IV. L'età contemporanea (secc. XIX-XXI), a cura di GIOVANNI VIAN, Roma, Carocci, 2015 (Frecce, 195) or another in different language.
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M-STO/07
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
Optional group:
CARATTERIZZANTI - DISCIPLINE STORICHE, FILOSOFICHE, ANTROPOLOGICHE, GEOGRAFICHE, PSICOLOGICHE E SOCIOLOGICHE - (show)
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12
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20702439 -
ROMAN HISTORY L.M.
(objectives)
Lo studente approfondirà la propria esperienza di studio e di ricerca affrontando un tema specifico della materia.
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Derived from
20702439 STORIA ROMANA L.M. in FILOLOGIA, LETTERATURE E STORIA DELL'ANTICHITA' (DM 270) LM-15 MARCONE ARNALDO
( syllabus)
The course will be dedicated to the reign of Claudius and its assessments in the current historical debate During the course, there will be two lectures devoted to the comparison between the Roman Empire and the Chinese Empire and a series of seminars on the political lexicon in the East greek
( reference books)
Svetonio- Vita di Claudio (qualsiasi edizione) A. Momigliano, L'opera dell'imperatore Claudio (nuova ed. a cura di D. Faoro), Jouvence, Napoli 2016 J. Scheid- Fr. Jacques, Roma e il suo Impero. Istituzioni, economia, religione, Laterza, Roma-Bari 20155 F. Guidetti, L'Impero romano in 100 date, Dalla Porta, Pisa 2016
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6
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L-ANT/03
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Core compulsory activities
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ITA |
20703032 -
MEDIEVAL HISTORY II L.M.
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M-STO/01
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
20703200 -
Greek epigraphy
(objectives)
Lo studente acquisirà le conoscenze essenziali sulla disciplina (origine e sviluppo della scrittura alfabetica in Grecia, caratteristiche degli alfabeti locali, tipologia delle iscrizioni e dei relativi supporti, bibliografia di settore, strumenti informatici specialistici ecc.), insieme con un’autonoma capacità d’inquadramento e di approfondimento storico-critico delle iscrizioni greche antiche. Apprenderà inoltre le tecniche e le convenzioni fondamentali per la schedatura e per l’edizione dei testi epigrafici.
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L-ANT/02
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
20710063 -
GEOGRAFIA E LETTERATURA DEL VIAGGIO
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Derived from
20710063 GEOGRAFIA E LETTERATURA DEL VIAGGIO in STORIA E SOCIETA' (DM 270) LM-84 D'ASCENZO ANNALISA
( syllabus)
Travel’s reports of the past are a preferred source for the construction of geographical thought and culture. Particularly between the late Middle Ages and Modern Age, travel’s relations allows to retrace the complex process of widening of Europeans’ geographical horizon. In western society the relationship between geography and travel’s reports has changed over the centuries, to the need to sort and reprocess the information gathered, to create a geographical knowledge built on valid rules, correlations between phenomena and rational criteria for classification. During the course will be analyzed practices of travel, travelers and travel’s reports, in their various types. Will also be considered some examples of travel’s reports that, throughout history, have marked the collective imagination and the construction of the world’s modern image. Testimony of travel’s experiences, travel literature has become ever more an instrument of knowledge of the territory and of human communities, through understanding the other and the elsewhere, but also the culture that looks at the other and at the space, for as this was and still is organized on the basis of many human needs (exploration, knowledge, tourism, etc.).
( reference books)
Texts: • Marina Marengo, Geografia e letteratura. Piccolo manuale d’uso, Bologna, Pàtron Editore, 2016. • Two articles from the issue Geotema, n° 8 (1997), Ilaria Luzzana Caraci (a cura di), Il viaggio come fonte di conoscenze geografiche (The magazine is difficult to find, ask the teacher): - Ilaria Luzzana Caraci, Dall’esperienza del viaggio al sapere geografico, pp. 3-12; - Claudio Cerreti, Breve ragionamento intorno ai sette paradossi principali del viaggio, pp. 52-59.
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M-GGR/01
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
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Optional group:
CARATTERIZZANTI - RELIGIONI ANTICHE E MODERNE - (show)
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20702443 -
LATIN LITERATURE L.M.
(objectives)
Lo studente acquisirà conoscenze connesse con l’analisi di livello magistrale di uno o più testi letterari latini, con particolare attenzione agli aspetti formali e interazione di carattere seminariale con i frequentanti.
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Derived from
20702443 LETTERATURA LATINA L.M. in ITALIANISTICA (DM 270) LM-14 N0 DE NONNO MARIO
( syllabus)
Seneca and the Power: the two faces of an intellectual between commitment and compromise. In the course an historical and literary setting of Seneca's Apokolokyntosis and Consolatio ad Polybium will be offered, toghether with a close reading of the latin text, an italian interpretation and a full commentary, with particular care to the aspects of literary shape and style.
( reference books)
- As for the Apokolokyntosis, an edition as preferred among: Lucio Anneo Seneca, Apokolokyntosis, a cura di G. Vannini, Milano (Mondadori), Lucio Anneo Seneca, Apokokyntosis, introduzione, traduzione e note a cura di R. Mugellesi, Milani (Rizzoli) e Lucio Anneo Seneca, Apokokyntosis, a cura di G. Focardi, Firenze (Giunti). - As for the Consolation ad Polybium: Lucio Anneo Seneca, Le consolazioni: a Marcia, alla madre Helvia, a Polibio, introduzione, traduzione e note di A. Traina, Milano (Rizzoli).
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L-FIL-LET/04
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Core compulsory activities
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ITA |
20702456 -
MEDIEVAL LATIN LITERATURE L.M.
(objectives)
Lo studente acquisirà conoscenze avanzate attraverso l’analisi di livello specialistico di uno o più testi letterari latini medievali, con attenzione specifica agli aspetti formali e interazione di carattere seminariale con i frequentanti.
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Derived from
20702456 LETTERATURA LATINA MEDIEVALE L.M. in FILOLOGIA, LETTERATURE E STORIA DELL'ANTICHITA' (DM 270) LM-15 N0 DI MARCO MICHELE
( syllabus)
TITLE OF THE COURSE: The pseudo-Augustinian treatise De spiritu et anima (late 12th-early 13th century).
DESCRIPTION: First of all, the course intends to outline, in broad terms, the developments of a theme - that of the soul - dear to the tradition of Western thought since its beginnings, and capable, in addition to incessantly nourishing high-level philosophical and religious reflection, also to have a singular impact on mentalities, on the imaginary, on life conduct, on the self-perception and representation of man in Western culture, and in particular in the Latin Middle Ages. A work will then be analyzed - the De spiritu et anima - of uncertain attribution, datable between the end of the 12th and the beginning of the 13th century, which enjoyed great success in the Middle Ages, and which - due to its eclectic character, but not lacking of originality - is well suited to provide a complex and problematic status quaestionis on the subject, before the most complete elaborations of Scholasticism. - As part of the module will also be activated exercises designed to guide the knowledge and use of the main electronic resources for the study and research on the Latin authors of the Middle Ages.
( reference books)
Alcherus Claraeuallensis (dubium) [= ps. Augustinus], De spiritu et anima, PL 40, coll. 779-832.
- Anima e corpo nella cultura medievale, C. Casagrande & S. Vecchio (eds.), Ed. SISMEL, Firenze 1999 (Millennio medievale, 15).
Optional readings:
- Studi su anima e corpo. Lessico, idee, figurazioni letterarie e iconografiche nell'Antichità e nell'alto Medioevo, a cura di A. M. Luiselli Fadda e P. Vaciago, Ed. Herder, Roma 2011 (Romanobarbarica, 20).
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L-FIL-LET/08
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
20702457 -
LATIN LANGUAGE AND LITERATURE - ROMAN-BARBARIAN PERIOD - L.M.
(objectives)
Lo studente acquisirà consapevolezza, attraverso la diretta conoscenza di documenti letterari e giuridici, dei dinamismi culturali dell'Europa tardoromana e subromana, con particolare attenzione all’integrazione dei diversi popoli immigrati nell'Occidente latino.
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Derived from
20702457 LINGUA E LETTERATURA LATINA ROMANOBARBARICA L. M. in FILOLOGIA, LETTERATURE E STORIA DELL'ANTICHITA' (DM 270) LM-15 N0 LUCERI ANGELO
( syllabus)
The course is aimed at all students wishing to gain a solid understanding, in a historical-cultural perspective, of themes and forms of Latin literature ranging from the phases immediately preceding the fall of the Western Roman Empire to the threshold of the Carolingian Renaissance, with particular reference to the culture of the so-called Roman-barbarian kingdoms. To this end, it is divided into two parts. 1) An initial cycle of lessons will offer an organic picture of authors and tendencies of Latin literary production determined by the meeting of the barbarian civilizations with Romans and Christians, between the end of the 5th century and the end of the 7th century 2) In the second part, paying attention to the aspects of form, style and metric, the course will proceed with the complete reading, interpretation and commentary of Dracontius' "Epithalamia" (Romulea 6-7).
( reference books)
- Gli epitalami di Draconzio, edited by A. Luceri, Roma, Herder, 2007 (avalaible on teacher's web site)
Non-attending students will integrate the program with the individual study of the following text: - F. Gasti, Profilo storico della letteratura tardolatina, Pavia University Press, 2013 (only chapters: 1-4, 8-9, 11-12, 23-26, 28-29). - Further teaching materials will be distributed in class and / or uploaded to the teacher's page available on the website of the Department of Humanities.
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L-FIL-LET/04
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
20702781 -
HEBREW L.M.
(objectives)
Lo studente approfondirà la conoscenza dei testi biblici intesi come espressione della cultura religiosa ebraica antica e i problemi testuali e linguistici relativi, progredendo nell’apprendimento della lingua ebraica.
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L-OR/08
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
20703158 -
GREEK LITERATURE I L.M.
(objectives)
Obiettivo del corso è l’acquisizione di conoscenze avanzate e il perfezionamento delle competenze precedentemente acquisite nel campo della letteratura greca. Attraverso lo studio e la traduzione di un testo o di una selezione di diversi testi in lingua originale dai vari punti di vista (storico, letterario, filologico e performativo o drammaturgico), anche tramite esperienze di laboratorio o seminariali, lo studente sarà in grado di acquisire competenze metodologiche specifiche e specialistiche e di affrontare l’esegesi di autori o testi che presentano maggiori problematiche ermeneutiche dalle più diverse prospettive, soprattutto filologiche e di ricostruzione testuale.
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6
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L-FIL-LET/02
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
20703159 -
GREEK LITERATURE II L.M.
(objectives)
Obiettivo del corso è l’acquisizione di conoscenze avanzate e il perfezionamento delle competenze precedentemente acquisite nel campo della letteratura greca. Lo studente in particolare acquisirà capacità di applicare una metodologia ermeneutica critica e filologica ad un testo o a più testi letterari greci e di prospettare un percorso critico di ricerca e d’indagine su uno o più testi letterari, attraverso lo studio esemplificativo di un testo o di una selezione di testi diversi in lingua originale affrontato dai vari punti di vista (storico, letterario, filologico e performativo o drammaturgico), anche coinvolgendosi in proficue esperienze di laboratorio e/o seminariali.
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6
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L-FIL-LET/02
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
20703161 -
BYZANTINE CIVILISATION L.M.
(objectives)
Obiettivo del corso è promuovere l’acquisizione delle nozioni storiche, delle conoscenze storico-letterarie, delle competenze linguistico-filologiche e degli strumenti metodologiche che consentono agli studenti della laurea magistrale di attingere al patrimonio della cultura bizantina e di affrontare di prima mano i testi, con particolare attenzione a quanto attiene alla millenaria vicenda di conservazione, elaborazione e trasmissione della tradizione classica a Bisanzio.
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Derived from
20703161 CIVILTA' BIZANTINA L.M. in FILOLOGIA, LETTERATURE E STORIA DELL'ANTICHITA' (DM 270) LM-15 N0 RONCHEY SILVIA
( syllabus)
Constantinople, May 29, 1453: fall or conquest? The "clash of civilizations" that sealed the beginning of the modern era in the testimony of the sources. There are days that can change history, dates that become a symbol, a hologram, a mantra. Think of the initials Nine Eleven, on 11 September 2002, of the fall of the Twin Towers, which gave the 21st century the seal of what is called a "clash of civilizations". Or even less chilling, but equally symbolic dates, such as those to which the birth of the modern age is usually referred: 1492, when the discovery of America projected the Europeans far from the area of irradiation of the former Roman and later Byzantine empire, that is, of what Fernand Braudel called the Greater Mediterranean, the trade routes that for centuries had fought against Genoa and Venice; or 1517, when Martin Luther posted his ninety-five theses on the portal of the church of the castle of Wittemberg. These two events are closely linked to a third party: indeed, they could be considered epiphenomena. If we wanted to indicate the date that really marks the beginning of the modern age, because it is also the cause of the other two, because it changed course to the Mediterranean trade, because it freed papacy from an antagonist – orthodoxy - and left space to the Protestant Reformation, and for a thousand other reasons, we should mention another date: that of May 29, 1453, the day of the fall - or conquest, depending on the point of view with which we want to look at it - of the Byzantine Empire, that is, ultimately, the Roman Empire. Through the reading and exegesis of the sources of both sides in the field, namely not only the Byzantine and Western, but also the Islamic ones, and in particular the Ottoman chroniclers of the court of Mehmet II, and through the analysis of facts and phenomena that preceded and determined on the one hand the Ottoman expansion towards the Mediterranean, on the other the growing isolation of the millennial "Roman" empire of Byzantium with respect to the new European powers, the course aims to induce students to develop an independent opinion, historical, methodologically founded and critically articulated, on this epochal event, which changed the history of two civilizations and which violently and powerfully inserted Islam into our European history: an event that has also acquired a new topicality in the contemporary geopolitical framework, and that is often evoked by the media, but in an almost always inexact manner, influenced by prejudice and ideological conditioning as well as, more simply, by the superficiality with which our Western historiography - almost always deprived of the tools available today of the young Byzantine discipline - wanted to simplify and disseminate it.
( reference books)
Bibliography A) Mandatory texts - S. Ronchey, Lo Stato bizantino, Torino, Einaudi, 2002 - A. Pertusi (a c. di), La caduta di Costantinopoli, 2 voll., Fondazione Lorenzo Valla / Mondadori, Milano 1976
B) Additional texts: - G. Ostrogorsky, Storia dell’impero bizantino, Einaudi Tascabili 2005 - A. Pertusi, Testi inediti e poco noti sulla caduta di Costantinopoli. Edizione postuma a c. di A. Carile, Pàtron, Bologna 1983 - A. Pertusi, Fine di Bisanzio e fine del mondo. Significato e ruolo storico delle profezie sulla caduta di Costantinopoli in Oriente e in Occidente. Edizione postuma a c. di E. Morini, Istituto Storico Italiano per il Medio Evo, Roma 1988 - S. Runciman, Gli ultimi giorni di Costantinopoli (trad. it.), Piemme, Casale Monferrato, 1997 - I. Djuric, Il crepuscolo di Bisanzio (1392-1448) (trad. it.), Donzelli, Roma 1989 - F. Babinger, Maometto il Conquistatore, Einaudi, Torino 1970 - N. Gürsel, Il romanzo del Conquistatore, Pironti, Napoli 1997 C) Texts in foreign languages - E. Pears, The Destruction of the Greek Empire and the Story of the Capture of Constantinople by the Turks, London 1903 - G. Schlumberger, Le siège de Constantinople en 1453, Plon, Paris 1922 - G. Walter, La ruine de Byzance (1204-1453), Albin Michel, Paris 1958 - D.M. Nicol, The End of the Byzantine Empire, Edward Arnold Publishers, London 1979 - D.M. Nicol, The Immortal Emperor. The Life and Legend of Constantine Palaiologos, Last Emperor of the Romans, Cambridge University Press, 1992 - R. Crowley, 1453. The Holy War for Constantinople and the Crash of Islam and the West, Hyperion, New York 2005; - C. Imber, The Ottoman Empire, 1300-1650. The Structure of Power, Palgrave Macmillan, New York 2002
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6
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L-FIL-LET/07
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
20710159 -
STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE E BIZANTINA - LM
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Optional group:
AFFINE E INTEGRATIVE - (show)
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12
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20702449 -
CLASSICAL PHILOLOGY L.M.
(objectives)
Lo studente acquisirà conoscenze circa il quadro delle problematiche che la constitutio textus affronta in relazione alla diversificazione dei linguaggi nei grandi modelli letterari.
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Derived from
20702449 FILOLOGIA CLASSICA L.M. in FILOLOGIA, LETTERATURE E STORIA DELL'ANTICHITA' (DM 270) LM-15 N0 RONCHEY SILVIA
( syllabus)
The constitutio textus. Ecdotic workshop. The LM module of Classical and Late Antique Philology intends to introduce the students of the master's degree course to the real ecdotic practice, placing them in direct and active confrontation with the multiplicity and complexity of the processes necessary for the constitutio textus of a critical edition, updated to the most recent techniques and methodologies of research, the preparation of the critical text and apparatuses, as well as of prolegomena, indexes and other editorial aids, always starting from the examination of manuscripts and from the reconstruction of their history, one preliminary, the other complementary to the recensio and to the constitution of the stemma codicum, as well as to the history of tradition. Students will be introduced to the 'laboratory' of the recent edition of an important and so far critically unexplored text by the greatest Byzantine philologist, Eustathius of Thessalonica: the Exegesis in canonem iambicum, the author's latest work, destined in all probability to the higher education in Constantinople at the end of the 12th century, perhaps within the didaskaleion of the Prodromos Petra monastery, within which the history of its tradition developed and was probably confined. The Eustatian text is notable not only for the vastness and variety of the critical-methodological problems that it poses to its philologist publisher, but also for the conspicuous treasure of indirect tradition of classical and Late Antiquity texts, which bears in itself and which is still waiting to be completely excavated, screened, studied and adequately documented in the apparatus fontium et testimoniorum.
( reference books)
Bibliography:
A) Mandatory texts
S. Ronchey, Introduzione storico-filologica, in P. Cesaretti – S. Ronchey (edd.), Eustathii exegesis in canonem iambicum de Pentecoste, De Gruyter, Berlin-New York, 2013
P. Cesaretti, Introduzione storico-letteraria, in P. Cesaretti – S. Ronchey (edd.), Eustathii exegesis in canonem iambicum de Pentecoste, De Gruyter, Berlin-New York, 2013
B) Additional texts
S. Ronchey, L’ Exegesis in Canonem Iambicum di Eustazio di Tessalonica. Saggio di edizione critica (acrostico-irmo dell’ode prima), Aev 59 (1985), pp. 241-266.
S. Ronchey, Crise et continuité à Byzance. Georges Choiroboskos, Jean Arklas: deux auteurs de l’époque iconoclaste dans le prologue de l’ exegesis in canonem iambicum d’Eustathe de Théssalonique, IntByzCongr 1986, pp. 297-298. S. Ronchey, Sulla datazione dell’Exegesis in Canonem Iambicum di Eustazio di Tessalonica, Ath, N.S. 74 (1986), pp. 103-110.
P. Cesaretti, Eustazio di Tessalonica e l'etimologia di physis: una fonte stoica?, SCO 36 (1986), pp. 139-145. S. Ronchey, Riferimenti pindarici nell’ exegesis in canonem iambicum di Eustazio di Tessalonica, QUCC, N.S. 25 (1987), pp. 53-56.
P. Cesaretti, Eustathios' Commentary on the pentecostal Hymn ascribed to St John Damascene: a New Critical Edition, SKBSB 5 (1987), pp. 19-22.
P. Cesaretti, Interpretazioni aristofanee nel commento di Eustazio all'inno pentecostale attribuito a Giovanni Damasceno, RFC 3 (1987), pp. 169-213. P. Cesaretti, Su Eustazio e Venezia, Aev 62 (1988), pp. 218-227.
S. Ronchey, An Introduction to Eustathios’ Exegesis in Canonem Iambicum, DOP 45 (1991), pp. 149-158.
P. Cesaretti, Allegoristi di Omero a Bisanzio. Ricerche ermeneutiche (XI-XII secolo), Milano 1991.
S. Ronchey, Those “whose writings were exchanged”. John of Damascus, George Choeroboscus and John ‘Arklas’ according to the Prooimion of Eustathius’s Exegesis in Canonem Iambicum de Pentecoste, in Sode - Takács 2001, pp. 327-336.
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6
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L-FIL-LET/05
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20702459 -
PALEOGRAPHY L.M.
(objectives)
Lo studente disporrà di conoscenze avanzate di storia della scrittura sia greca che latina, dopo aver esaminato le principali scritture di età antica, medievale e moderna, affrontando un corso seminariale dedicato a uno specifico tema paleografico.
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6
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M-STO/09
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20702460 -
PAPYROLOGY L.M
(objectives)
Lo studente disporrà di conoscenze per lo studio dei papiri greci e latini. Affronterà inoltre, in contesto seminariale, l’esame di un gran numero di papiri indagandone le caratteristiche di forma e contenuto.
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6
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L-ANT/05
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20702466 -
HISTORY OF ANCIENT CHRISTIANITY L.M.
(objectives)
Lo studente acquisirà approfondita e dettagliata conoscenza di questioni rilevanti della storia del cristianesimo antico, attraverso l'analisi di fonti di diversa tipologia e il confronto con la letteratura secondaria. Acquisirà strumenti scientifici di ricerca e principi metodologici necessari per la lettura delle fonti. Lo studente acquisirà altresì capacità di esprimere e comunicare in forma chiara giudizi autonomi sulle questioni analizzate
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Derived from
20702466 STORIA DEL CRISTIANESIMO ANTICO L.M. in FILOLOGIA, LETTERATURE E STORIA DELL'ANTICHITA' (DM 270) LM-15 N0 NOCE CARLA
( syllabus)
After an historical critical introduction, the course will go on to read the Gospel of Mark in Greek: the reading will be a good exercise for learning basic neotestamentary Greek. Students are expected to complete homework assignements , in order to fix in their mind what they have learned in the class.
( reference books)
Novum Testamentum graece, ed. NESTLE – ALAND, a cura di K. Aland - M. Blackl - C.M. Martini - B.M. Metzger - A. Wikgren, Stuttgart, Deutsche Bibelgesellschaft, 1999.27 R.Calzecchi Onesti, Leggo Marco e imparo il greco, PIEMME, Casale Monferrato (Al),1993.
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M-STO/07
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
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20704166 -
OTHER ACTIVITIES
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Other activities
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ITA |
22901497 -
STUDENT'S CHOICE OF COURSE
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Elective activities
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ITA |
20705051 -
FINAL EXAM
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Final examination and foreign language test
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