Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22901946 -
CONTEMPORARY HISTORY (L39/40)
(objectives)
Contemporary history: ab quo and ad quem term; Contemporary history: sources; historiographic schools; Industrial revolution: developments and consequences; Demographic evolution, urbanism and migrations; Restoration: subjects and ideologies; National States; Socialist and Social Christian movements; Colonialism; Apogee and crisis of progress idea; The First World War; Socialism becomes State; Interwar crisis; Authoritarian and Totalitarian regimes; The Second World War; Cold War and bipolarism; Decolonisation and Non Aligned Nations Movement; Economy Golden Age; Republican Italy; World economy, globalisation and international organisations.
|
|
22901946-1 -
STORIA CONTEMPORANEA (L39/L40)
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22901946-2 -
STORIA CONTEMPORANEA (L39/L40)
|
3
|
M-STO/04
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22901947 -
ELEMENTS OF PUBLIC LAW (L39/40)
(objectives)
The course aims to provide an overview of sources of law, organization of public powers, the organs of the State, the European Union, Regional and Local Government. It is also proposed to introduce and analyze the legislation for the protection of fundamental rights and freedoms guaranteed by the Constitution.
|
|
22901947-1 -
ISTITUZIONI DI DIRITTO PUBBLICO (L39/L40)
|
6
|
IUS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901947-2 -
ISTITUZIONI DI DIRITTO PUBBLICO (L39/L40)
|
3
|
IUS/09
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901949 -
SOCIOLOGY OF THE FAMILY AND EDUCATION (L39/40)
(objectives)
1. the analysis of family dynamics and the relationship between sexes and generations 2. the use of statistical and demographic data about family and school systems 3. to be able to use the major theoretical frameworks in designing the research on family and education 4. the analysis of family situation respect to the labour market 5. to what extent school is still the major mechanism of social mobility 6. to introduce the student to the use of the research methods on family and education
|
|
22901949-1 -
SOCIOLOGIA DELLA FAMIGLIA E DELL'EDUCAZIONE (L39/L40)
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901949-2 -
SOCIOLOGIA DELLA FAMIGLIA E DELL'EDUCAZIONE (L39/L40)
|
3
|
SPS/08
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901951 -
GENERAL PSYCHOLOGY (L39)
(objectives)
The course provides an introduction to theoretical, methodological, and research approaches aimed at understanding the basic psychological processes. This course provides the skills necessary to understand cognitive and affective processes.
-
MASTANDREA STEFANO
( syllabus)
STORIA, MODELLI TEORICI E METODI DI INDAGINE NELLA RICERCA PSICOLOGICA. STATI E LIVELLI DI COSCIENZA. I PROCESSI COGNITIVI: PERCEZIONE, APPRENDIMENTO, MEMORIA, PENSIERO, LINGUAGGIO, INTELLIGENZA. LE DINAMICHE AFFETTIVE: EMOZIONI, MOTIVAZIONI E CONFLITTO PSICHICO.
( reference books)
1) DARLEY J. M., GLUCKSBERG S., KINCHLA R. A., FONDAMENTI DI PSICOLOGIA (A CURA DI L. ANOLLI). IL MULINO, BOLOGNA, 2005 (ESCLUSI I CAPP. II E III). 2) BARTOLI G., BONAIUTO P., PSICODINAMICA E SPERIMENTAZIONE. CAROCCI, ROMA, 2006 (ESCLUSIVAMENTE I CAPITOLI 1, 2, 5 E 7). 3) MASTANDREA S., LA PSICOLOGIA DELLA PERCEZIONE: DALLA SENSAZIONE ALLA COMUNICAZIONE. IDELSON-GNOCCHI, NAPOLI, 2004. 4) BARTOLI G., MASTANDREA S. (A CURA DI). IL NERO È LUGUBRE PRIMA ANCORA DI ESSERE NERO: L’ESPRESSIVITÀ: TEORIA E RICERCA. MONOLITE EDITRICE, 2009 (ESCLUSIVAMENTE I CAPITOLI 4, 6, 9).
|
6
|
M-PSI/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22901953 -
SPANISH LANGUAGE (L39)
-
CASTORINA ANTONIO
( syllabus)
La prima parte del corso riguarda gli aspetti essenziali della grammatica spagnola, in dettaglio:a) Fonetica, ortografia, accentazione b) Morfologia - Articoli determinativi e indeterminativi - Sostantivi: genere e numero.; diminutivi e accrescitivi - Aggettivi e pronomi: possessivi, dimostrativi, numerali - Verbo. Le tre coniugazioni regolari: tempi semplici e composti. I principali verbi irregolari- Pronomi personali soggetto e complemento - Gradi della comparazione - Aggettivi e pronomi relativi, interrogativi, indefiniti - Preposizioni, avverbi e congiunzionic) Sintassi - Uso dei verbi ser, estar, haber, tener - Differenze nell’uso del presente,dell’imperfetto, e del passato remoto del modo indicativo - Le principali perifrasi verbaliLa seconda parte del corso si basa sugli aspetti della traduzione dallo spagnolo all’italiano con esercitazioni pratiche. Inoltre, si prenderà in esame la figura di Simón Bolívar e le vicende politico costituzionali dell’America latina del XIX sec. sulla base del volume di Giuseppe Cacciatore e Antonio Scocozza, El gran Majadero de América, Napoli, La città del sole, 2008 da pag. 29 a pag. 76, e sempre dallo stesso testo le letture: Manifiesto de Cartagena e Discurso de Angostura.
( reference books)
Manuel Carrera Díaz, Grammatica spagnola, Laterza, 2006.Giuseppe Cacciatore e Antonio Scocozza, El gran Majadero de América, Napoli, La città del sole, 2008.DizionariLaura Tam, Grande dizionario di spagnolo, Hoepli, 2004.Real Academia Española, Diccionario de la lengua española, XXII ed., disponibile on-line al sito: http://www.rae.es/
|
6
|
L-LIN/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22901955 -
METHODS AND TECHNIQUES FOR SOCIAL SERVICE I (L39)
(objectives)
The course aims to deepen the professional discipline from the basic concepts and the specific nomenclature and to decline the theoretical references in relation to the practice and the professional methodology in relation to the social worker's principal stakeholders: the individual and the family context, the referential community context and its combinations, the public organizations, the tertiary sector's agencies and the voluntary organizations.
The aim is to arouse students' knowledge and analysis tools that will enable them to integrate theoretical knowledge with practical knowledge, in order to obtain an ongoing training and an empirical learning.
|
|
22901955-1 -
METODI E TECNICHE DEL SERVIZIO SOCIALE I (L39)
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901955-2 -
METODI E TECNICHE DEL SERVIZIO SOCIALE I (L39)
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901957 -
SOCIAL POLICY AND LEGISLATION FOR SOCIAL SERVICES (L39)
(objectives)
THIS COURSE INTRODUCES STUDENTS TO THE ANALYSIS OF CONTEMPORARY SOCIAL WELFARE POLICY DESCRIBING ITS DIFFERENT SECTORS: EMPLOYMENT, HEALTH, SOCIAL EXCLUSION, SOCIAL SERVICES
|
|
22901957-1 -
POLITICA SOCIALE E LEGISLAZIONE DEI SERVIZI SOCIALI (L39)
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901957-2 -
POLITICA SOCIALE E LEGISLAZIONE DEI SERVIZI SOCIALI (L39)
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901958 -
ECONOMIC SOCIOLOGY AND SOCIOLOGY OF DEVELOPMENT (L39/40)
-
TOGNONATO CLAUDIO ALBERTO
( syllabus)
INTRODUZIONE ALLO STUDIO SOCIALE DELL’ECONOMIA. BREVE STORIA ECONOMICA DELLA FORMAZIONE DEL SISTEMA MONDIALE. STRUMENTI TEORICI DI BASE PER LA COMPRENSIONE DEI PROCESSI ECONOMICI CONTEMPORANEI. GLOBALIZZAZIONE E DISUGUAGLIANZE. LE ISTITUZIONI FINANZIARIE INTERNAZIONALI. LA COSTRUZIONE SOCIALE DEL MERCATO. EVOLUZIONE DEL CONCETTO DI LAVORO. INNOVAZIONE TECNOLOGICA ED OCCUPAZIONE. ANALISI DELL’INTERAZIONE UMANA IN CAMPO ECONOMICO. ETICA ED ECONOMIA. COMPORTAMENTO ECONOMICO E RAZIONALITÀ. L’OBIETTIVO DEL CORSO È FORNIRE UN ORIZZONTE PIÙ AMPIO ALLE PROBLEMATICHE LOCALI. IL TERMINE SVILUPPO È CONSIDERATO QUI NON SOLO NELLA SUA ACCEZIONE PRETTAMENTE ECONOMICA, MA SOPRATTUTTO COME UN MODELLO INTEGRATO ED ECOLOGICO CAPACE DI SUPERARE LE CONDIZIONI CHE PORTANO ALL’IMPOVERIMENTO E TRA QUESTE L’IGNORANZA, L’ANALFABETISMO, LA VIOLENZA, LA VIOLAZIONE DEI DIRITTI UMANO.
( reference books)
SACHS WOLFGANG, (A CURA DI), DIZIONARIO DELLO SVILUPPO, EGA, TORINO 2004. • BECK, ULRICH, LIBERTÀ O CAPITALISMO, CAROCCI, ROMA 2001. • UNDP 14. LO SVILUPPO UMANO. RAPPORTO 2004. LA LIBERTÀ CULTURALE IN UN MODO DI DIVERSITÀ. ROSENBERG & SELLIER, TORINO 2004. (PP.1-170 CIRCA)
|
6
|
SPS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901959 -
SOCIAL STATISTICS (L39/40)
(objectives)
The course introduce sto the principal statistical tecniques applied in the social sciences. The topics taught are relative sto the univariate and bivariate statistics.Emphasis is put mostly on the concept comprehensions more that on the formulas. The second part of the course is about the indicators, simple and complex, in the social sciences.
|
|
22901959-1 -
STATISTICA SOCIALE (L39/L40)
|
6
|
SECS-S/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901959-2 -
STATISTICA SOCIALE (L39/L40)
|
3
|
SECS-S/05
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901960 -
SOCIOLOGY OF CULTURAL PROCESSES AND OF RELIGION (L39/40)
|
|
22901960-1 -
SOCIOLOGIA DEI PROCESSI CULTURALI E DELLA RELIGIONE (L39/L40)
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901960-2 -
SOCIOLOGIA DEI PROCESSI CULTURALI E DELLA RELIGIONE (L39/L40)
|
3
|
SPS/08
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22901962 -
SOCIAL MEDICINE (L39)
(objectives)
Learning of ways and means of prevention and diffusion of most common diseases and their impact on population
|
6
|
MED/42
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22901963 -
METHODS AND TECHNIQUES FOR SOCIAL SERVICE II (L39)
(objectives)
The Bachelor of Social Work Methods and Techniques II aims at making students, having reached the third and final year of training, technical and cultural tools and skills to be able to practice as a social worker. In addition to consolidating the evidence obtained in previous years its purpose is to enable students to make connections between theoretical learning and practical experience collected during the apprenticeship. The European context is the background of natural reference on which to make comparisons and comparisons
|
|
22901963-1 -
METODI E TECNICHE DEL SERVIZIO SOCIALE II (L39)
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901963-2 -
METODI E TECNICHE DEL SERVIZIO SOCIALE II INTEGRAZIONE (L39)
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901964 -
PSYCHOLOGY OF DEVELOPMENT AND EDUCATION (L39/40)
(objectives)
The choice of the theme of the course of Developmental Psychology and Educational is linked to the need to unify themes and contents of developmental psychology and educational in a broader perspective of knowledge, which draws on the knowledge of other disciplines such as sociology, economics and environmental studies.
|
6
|
M-PSI/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901971 -
SOCIOLOGY OF DEVIANCY (L39/40)
(objectives)
The course will lead the students to understand the relationship between social structure and deviant behavior by providing them of theoretical and methodological instruments to analyze these phenomena. It will be shown statistical and demographic data of different types of deviant behavior. And finally the method of “empathy” developed by the symbolic interctionism will be explained.
-
D'AGOSTINO FEDERICO
( syllabus)
IL CORSO METTE A FUOCO LE LINEE TEORETICHE E METODOLOGICHE PER ANALIZZARE I PROCESSI DEL DIVENIRE DEVIANTE, IL FENOMENO DELLA DIVERSITÀ SOCIALE E DELLA DELINQUENZA IN UNA PROSPETTIVA SOCIOLOGICA . I TEMI DELLA DEVIANZA SARANNO ANALIZZATI RISPETTO ALLE MAGGIORI TRASFORMAZIONI DEL NOSTRO TEMPO, I PROCESSI DI SOCIALIZZAZIONE NELL’AMBITO DELLA FAMIGLIA, DELLA SCUOLA, E DEL GRUPPO DEI PARI. SARÀ APPROFONDITO IL RUOLO DEI MASS MEDIA, LA LORO INFLUENZA E LA LORO RAPPRESENTAZIONE DEL COMPORTAMENTO DEVIANTE.
( reference books)
H. BECKER OUTSIDERS. SAGGI DI SOCIOLOGIA DELLA DEVIANZA, EDIZIONE DEL GRUPPO ABALE, TORINO, 1987 F. D’AGOSTINO, IL CODICE DEVIANTE: LA COSTRUZIONE SIMBOLICA DELLA DEVIANZA, A. ARMANDO, ROMA, 1984 E. GOFFMAN, STIGMA, GIUFFRÈ, MILANO 1983
|
6
|
SPS/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22901973 -
SOCIOLOGY OF ETHNIC RELATIONS (L39/40)
(objectives)
THIS COURSE WILL BE INTENDED TO PROVIDE THE LEARNERS WITH THEORETICAL GROUND TO ANALYZE CULTURAL CONFLICTS FOLLOWING THE INCREASING GLOBAL CONNECTIONS.
-
COTESTA VITTORIO
( syllabus)
LE RELAZIONI ETNICHE NELL’ERA DELLA SOCIETÀ GLOBALE. NELLA PARTE GENERALE SARANNO STUDIATI I PRINCIPALI MODELLI DI RELAZIONI ETNICHE E LE TEORIE ESPLICATIVE DELL’OSTILITÀ E DELLA VIOLENZA ETNICA PROPOSTE DALLA PSICOLOGIA SOCIALE, DALLA SOCIOLOGIA D’ANTROPOLOGIA E DALL’ECONOMIA. SARANNO INOLTRE STUDIATE LE TEORIE DELLA SOCIETÀ GLOBALE IN RELAZIONE ALLA MOBILITÀ UMANA E AI CONFLITTI ETNICI. NELLA PARTE MONOGRAFICA SARANNO ANALIZZATE LE IMMAGINI, LE RAPPRESENTAZIONI SOCIALI E LA CONDIZIONE CULTURALE DELLO STRANIERO NELLA SOCIETÀ GLOBALE.
( reference books)
V. COTESTA, SOCIOLOGIA DEI CONFLITTI ETNICI (SECONDA EDIZIONE RIVEDUTA E CORRETTA), LATERZA, ROMA-BARI, 2009.
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22901974 -
HISTORY OF THE CITY AND TERRITORY (L39/40)
(objectives)
The course aims to illustrate the transition of Rome from the ancien régime city to the modern one.
-
TEDESCO LUCA
( syllabus)
IL CORSO INTENDE RIPERCORRERE LE VICENDE DELL’AMMINISTRAZIONE DELLA CAPITALE DURANTE LA GIUNTA GUIDATA DA ERNESTO NATHAN (1907-1913). DOPO UNA PRESENTAZIONE DEL CONTESTO POLITICO NAZIONALE IN CUI SI INSERISCE QUESTA ESPERIENZA DI GOVERNO DELLA CAPITALE, VERRANNO PRESENTATE LE DIVERSE LINEE DI INTERVENTO IN CUI SI IMPEGNÒ IL BLOCCO DI FORZE ‘POPOLARI’, VALE A DIRE QUELLE DELL’ISTRUZIONE, DELLA PROFILASSI SANITARIA, DELLE MUNICIPALIZZAZIONI, DEL PIANO REGOLATORE E DELL’EDILIZIA RESIDENZIALE PUBBLICA.
( reference books)
V. VIDOTTO, ROMA CONTEMPORANEA, ROMA-BARI, LATERZA (QUALUNQUE EDIZIONE). DI QUESTO VOLUME DEVONO ESSERE STUDIATI I PRIMI QUATTRO CAPITOLI (OF THIS VOLUME, STUDENTS MUST STUDY THE FIRST FOUR CHAPTERS).
AA. VV. MUNICIPALISMO DEMOCRATICO IN ETÀ GIOLITTIANA. L’ESPERIENZA DELLA GIUNTA NATHAN; SOVERIA MANNELLI, RUBBETTINO, 2010. OF THIS VOLUME, STUDENTS MUST STUDY THE FOLLOWING CHAPTERS: M. DE NICOLÒ, L’OCCASIONE LAICA: ERNESTO NATHAN SINDACO DI ROMA; S. VISCIOLA, IL CAMMINO DELL’IGIENE SOCIALE IN ITALIA E LA “SFIDA IGIENISTA” DI TULLIO ROSSI DORIA ASSESSORE DEL “BLOCCO” ROMANO; T. BERTILOTTI, SCUOLA E ISTRUZIONE NELL’ATTIVITÀ DELL’AMMINISTRAZIONE NATHAN.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22901980 -
LABORATORY: THE ZONING PLAN (L39)
(objectives)
The course aims to develop in students the working knowledge of Piano di Zona as instrument of local planning, into the frame of Italian and local laws.
|
2
|
SPS/07
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22901981 -
LABORATORY: PROFESSIONAL DOCUMENTATION (L39)
(objectives)
By the end of the term, students should be able to: 1. Utilize a generalist perspective in understanding the relationship between interviewing, assessment and documentation; 2. Understand the importance of social work ethics and professionalism when addressing accountability, reimbursement and legal liability considerations in social work documentation; 3. Demonstrate the ability to document micro (individual client), mezzo (groups) and macro agency (meeting agendas, minutes, etc) social work services; 4. Demonstrate the ability to integrate knowledge about client diversity (ethnic, racial, class, religious, gender, age, sexual orientation, social and economic justice), when recording client data; 5. Utilize the planned change process to communicate in writing appropriate suggestions for agency and client change; 6. Demonstrate the ability to utilize various formats when writing progress notes and written treatment/goal plans. 7. Demonstrate awareness of documentation considerations in special client cases (child abuse, high-risk clients, suicide, etc..)
|
2
|
SPS/07
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22901982 -
LABORATORY: THE ETHICAL DIMENSION OF THE HELPING RELATIONSHIP
(objectives)
Theoretical/practical activities will focus on specific professional aspects:
• helping relationship; • relational processes handling on micro and macro levels, in different professional contests; • experiential and situational case presentation connected to social, professional and institutional mandate and related to deontological aspects and professional ethic; • the ethical code study and in-depth examination; • the professional secret, privacy and trust related to public ethic and civil rights; • reflexivity in professional action and on professional action.
|
2
|
SPS/07
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22901985 -
METHODOLOGY OF SOCIAL RESEARCH (L40)
(objectives)
THE COURSE METHODOLOGY OF THE SOCIAL SEARCH INTRODUCES THE STUDENTS TO THE ACTIVITY OF EMPIRICAL RESEARCH IN THE SOCIAL SCIENCES. THE COURSE ARTICULATES IN TWO DIDACTIC MODULES OF TWENTY-SEVEN HOURS EACH: THE FIRST IS DEVOTED TO THE QUALITATIVE AND QUANTITATIVE TECHNIQUES OF DATA COLLECTION WITH PARTICOLAR REFERENCE TO THE FORMULATION OF THE PROBLEM SCIENTIFIC-COGNITIVE AND TO THE LAYOUT OF A DESIGN OF THE RESEARCH; THE SECOND CONCERNS ON THE DIFFERENT TECHNIQUES OF DATA ANALYSIS, QUALITATIVE AND QUANTITATIVE, APPROPRIATE FOR THE OBJECTIVE OF THE SOCIOLOGICAL RESEARCHES. DURING THE WHOLE COURSE THE TREATED MATTERS WILL BE EXEMPLIFIED RESORTING TO THE ILLUSTRATION OF THE CONCRETE PROCEDURES OF SEARCH ADOPTED IN AN EMPIRICAL RESEARCH CONDUCTED BY THE TEACHER AND HAVING AS CIRCLE OF SEARCH THE VALUES AND THE ATTITUDES OF THE YOUNG ROMANS.
|
|
22901985-1 -
METODOLOGIA DELLA RICERCA SOCIALE(L40)
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901985-2 -
METODOLOGIA DELLA RICERCA SOCIALE(L40)
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901986 -
SOCIOLOGY - ADVANCED COURSE (L40)
|
|
22901986-1 -
SOCIOLOGIA CORSO AVANZATO (L40)
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901986-2 -
SOCIOLOGIA CORSO AVANZATO (L40)
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901988 -
HISTORY OF SOCIOLOGICAL THOUGHT (L40)
|
|
22901988-1 -
STORIA DEL PENSIERO SOCIOLOGICO (L40)
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901988-2 -
STORIA DEL PENSIERO SOCIOLOGICO (L40)
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901989 -
FURTHER FRENCH LANGUAGE STUDIES (L40)
(objectives)
The course aims to help students to strengthen grammar, vocabulary and listening at intermediate/upper-intermediate level (B1 /B2 The Common European Framework of Reference for Languages) through the development of the four skills - speaking, reading, writing and listening – using English in a range of real communicative situations. It also aims to improve the knowledge and understanding of English language, in order to allow students to acquire practical reading and speaking skills, to learn to read, understand and produce texts about social and cultural themes relating in particular to social sciences and social services.
-
MANGIALAVORI MARIA DOMENICA
( syllabus)
1. LA PRIMA PARTE (24 ORE) VERTERÀ SULLA CONSIDERAZIONE DELLA LINGUA INGLESE COME STRUMENTO DI COMUNICAZIONE ALL’INTERNO DI CONTESTI SOCIALI SPECIFICI. SARÀ INCENTRATA SULLA LETTURA E L’ANALISI LINGUISTICA DI TESTI RELATIVI ALLA CULTURA E ALLE ISTITUZIONI DEI PAESI DI LINGUA INGLESE. PARTICOLARE ATTENZIONE SARÀ DATA ALL’APPROFONDIMENTO DI BRANI DI CARATTERE SOCIALE E ALL’ACQUISIZIONE DELLA TERMINOLOGIA LEGATA AI SEGUENTI ARGOMENTI: IL LAVORO NEL SOCIALE, IL VOLONTARIATO, LA FAMIGLIA E IL DIVORZIO, L’EDUCAZIONE, L’INFANZIA, L’ADOLESCENZA E I PROBLEMI AD ESSA LEGATI (EDUCAZIONE ALLA SALUTE E DISORDINI ALIMENTARI, DEVIANZA, ALCOLISMO, DROGHE, DISOCCUPAZIONE), L’ANZIANO (IL TEMPO LIBERO, MALATTIE, SOLITUDINE, ASSISTENZA). 2. LA SECONDA PARTE (12 ORE), SARÀ INCENTRATA SULL’ANALISI DI “I MORTI” (JAMES JOYCE – ED. MONDADORI 2011, CON L’INTRODUZIONE DI F. RUGGIERI), ULTIMO RACCONTO DELLA RACCOLTA GENTE DI DUBLINO. IL QUADRO DELLE FASI DELLE ETÀ DELL’UOMO SI CHIARISCE IN QUEST’ULTIMA STORIA CHE RIASSUME E RICAPITOLA I TEMI PRINCIPALI ESPOSTI NEI RACCONTI PRECEDENTI. TESTO CRITICO: M.D. MANGIALAVORI, LA MEMORIA INTERMITTENTE E LA MUSICA DISTANTE. JOYCE, WOOLF, BERIO, NEU – NUOVA EDITRICE UNIVERSITARIA – ROMA 2012 (IN CORSO DI STAMPA).
( reference books)
• R. AMBROSINI, A. RUTT, A. ELIA, THE UK: LEARNING THE LANGUAGE, STUDYING THE CULTURE, CAROCCI, ROMA 2005 (PP.15-80) • G. LUDBROOK, ENGLISH FOR WELFARE SERVICES, EDITRICE CAFOSCARINA, VENEZIA 1999 (UNA SELEZIONE DI BRANI) • A. BELLADELLI, R. FACCHINETTI, ENGLISH FOR EDUCATORS, CEDAM PADOVA 2011. • D. BELLOMARÌ , L. VALGIUSTI, CARING FOR PEOPLE. ENGLISH FOR SOCIAL SERVICES, ZANICHELLI, BOLOGNA 2004 (UNA SELEZIONE DI BRANI) • J. JOYCE, “I MORTI”, MONDADORI, MILANO 2011 (INTRODUZIONE DI FRANCA RUGGIERI. TESTO A FRONTE) • M.D. MANGIALAVORI, LA MEMORIA INTERMITTENTE E LA MUSICA DISTANTE. JOYCE, WOOLF, BERIO, NEU – NUOVA EDITRICE UNIVERSITARIA – ROMA 2012 (IN CORSO DI STAMPA)
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22901990 -
FURTHER FRENCH LANGUAGE STUDIES (L40)
|
5
|
L-LIN/04
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
22901991 -
CULTURAL ANTHROPOLOGY (L40)
(objectives)
IL CORSO INTENDE FORNIRE AGLI STUDENTI GLI STRUMENTI DI ANALISI DELLA TRASFORMAZIONE SOCIO-CULTURALE IN ATTO. DEFINIZIONE E RIDEFINIZIONE DEL CONCETTO DI CULTURA NEL SUO USO SOCIALE E NEL SUO USO SCIENTIFICO ATTRAVERSO L’ANALISI DI CULTURA, CULTURE, PANORAMA CULTURALE, PROCESSO DI CREOLIZZAZIONE. DISCUSSIONE SULLE QUESTIONI DI METODO E RICERCA DI NUOVI MODELLI CULTURALI CHE CONSENTONO UNA PIÙ ADEGUATA LETTURA DEI FATTI SOCIALI E DEI NOMADISMI CONTEMPORANEI. PERCORSO DI INDIVIDUAZIONE DELLE OCCASIONI DI CONFLITTUALITÀ, DELLE OPPORTUNITÀ E DELLE RISORSE PER UNA SOCIETÀ CHE SI DECLINA NELLA DIFFERENZA CULTURALE.
|
|
22901991-1 -
ANTROPOLOGIA CULTURALE (L40)
|
6
|
M-DEA/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901991-2 -
ANTROPOLOGIA CULTURALE (L40)
|
3
|
M-DEA/01
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901992 -
STATISTICAL METHODS FOR SOCIAL RESEARCH (L40)
(objectives)
The course introduces to the inferential statistical techniques applied in the social sciences. The topics taught are relatives to the estimation theory, the tests of hypothesis, the association between two variables and the linear model. Emphasis is put mostly on the concept comprehensions more that on the formulas.
|
|
22901992-1 -
METODI STATISTICI PER LA RICERCA SOCIALE (L40)
|
6
|
SECS-S/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901992-2 -
METODI STATISTICI PER LA RICERCA SOCIALE (L40)
|
3
|
SECS-S/01
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902000 -
SOCIOLOGY OF POLITICS AND LAW (L40)
-
DIOTALLEVI LUCA
( syllabus)
INTRODUZIONE ALLA ANALISI SOCIOLOGICA DI POLITICA, DIRITTO, LEGGE E STATO.
( reference books)
LUHMANN N., POTERE E COMPLESSITÀ SOCIALE, IL SAGGIATORE. LUHMANN N., I DIRITTI FONDAMENTALI COME ISTITUZIONE, DEDALO. CHI LO DESIDERI, PUÒ CONCORDARE CON IL DOCENTE UN PROGRAMMA PERSONALIZZATO – ADEGUATAMENTE MOTIVATO –. LETTURE CONSIGLIATE DURANTE LE LEZIONI VERRANNO FORNITE ULTERIORI INDICAZIONI DI LETTURA. AGLI STUDENTI ED ALLE STUDENTESSE VERRÀ PROPOSTO DI ADOTTARE LA BIBLIOTECA COME LUOGO ABITUALE DI STUDIO E DI RICERCA. SI RACCOMANDA DI TENER PRESENTE: CASSESE S., LO STATO INTROVABILE. MODERNITÀ E ARRETRATEZZA DELLE ISTITUZIONI ITALIANE, DONZELLI. WEBER M., ECONOMIA E SOCIETÀ (UNA QUALSIASI EDIZIONE CRITICA, IN PARTICOLARE IL PRIMO LIBRO).
|
6
|
SPS/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22902001 -
LABORATORY: SOCIAL ETHICS (L40)
(objectives)
THE LABORATORY ACTIVITIES INTEND TO SOLICIT A THOUGHT ABLE TO FACE THE UNSTOPPABLE PHENOMENA OF GLOBALIZATION OVERCOMING PREJUDICES AND STEREOTYPES AND TO GO TOWARD COSMOPOLITANISM THROUGH AN OPEN AND CRITICAL MIND.
-
MOSCHINI LAURA
( syllabus)
I TEMI PROPOSTI SARANNO: - CENNI SULLE PRINCIPALI CORRENTI DEL PENSIERO ETICO CLASSICO IN CORRELAZIONE CON IL PENSIERO CONTEMPORANEO; - LE CAPACITÀ, LA VALORIZZAZIONE DELLE DIFFERENZE, LA “CITTADINANZA DEL MONDO”, L’EDUCAZIONE LIBERALE, IL DIRITTO E I DIRITTI UMANI, LE PARI OPPORTUNITÀ, IL RUOLO DEI MASS MEDIA NELLA CREAZIONE E TRASMISSIONE DEI PREGIUDIZI E NEGLI STEREOTIPI; - LA CONCEZIONE DI ETICA COME SCIENZA DEL QUOTIDIANO E LA PRESENTAZIONE DI ESPERIENZE A SOSTEGNO DELLE TESI ESPOSTE.
( reference books)
TESTO CONSIGLIATO (SUGGESTED READING): NUSSBAUM MARTHA, COLTIVARE L’UMANITÀ. I CLASSICI, IL MULTICULTURALISMO, L’EDUCAZIONE CONTEMPORANEA, ROMA, CAROCCI 1999 E UNO A SCELTA TRA (AND ONE CHOSEN AMONG): BREZZI FRANCESCA, ANTIGONE E LA PHILÌA. LE PASSIONI TRA ETICA E POLITICA, MILANO, FRANCO ANGELI, 2004; MARCO AURELIO, A SE STESSO. PENSIERI, MONDADORI, 2006; NUSSBAUM MARTHA, DIVENTARE PERSONE, IL MULINO, 2001; RAWLS JOHN, UNA TEORIA DELLA GIUSTIZIA, FELTRINELLI, 2008; ARENDT HANNAH, LA MENZOGNA IN POLITICA, GENOVA-MILANO, MARIETTI, 2006
|
3
|
M-FIL/03
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22902002 -
CONTEMPORARY HISTORY - BASIC COURSE (L39/40)
(objectives)
Contemporary history: ab quo and ad quem term; Contemporary history: sources; historiographic schools; Industrial revolution: developments and consequences; Demographic evolution, urbanism and migrations; Restoration: subjects and ideologies; National States; Socialist and Social Christian movements; Colonialism; Apogee and crisis of progress idea; The First World War; Socialism becomes State; Interwar crisis; Authoritarian and Totalitarian regimes; The Second World War; Cold War and bipolarism; Decolonisation and Non Aligned Nations Movement; Economy Golden Age; Republican Italy; World economy, globalisation and international organisations.
-
CASULA CARLO FELICE
( syllabus)
PRIMO SEMESTRE IL CORSO SI PREFIGGE DI FORNIRE LE CONOSCENZE DI FONDO DELLE TRASFORMAZIONI DELL’ECONOMIA, DELLA SOCIETÀ E DELLE ISTITUZIONI DEGLI ULTIMI DUE SECOLI. GLI STUDENTI DISPORRANNO ALLA FINE DEL CORSO DI ALCUNE CHIAVI DI LETTURA DELLA MODERNITÀ CONTEMPORANEA, ASSUMENDO COME PUNTO DI PARTENZA LA PRIMA RIVOLUZIONE INDUSTRIALE E IL PASSAGGIO DALLO STATO ASSOLUTO ALLO STATO LIBERAL-COSTITUZIONALE E PUNTO DI ARRIVO LA GLOBALIZZAZIONE E LA FINE DEL BIPOLARISMO EST-OVEST. NELLE LEZIONI INTRODUTTIVE SI PROPONGONO ALCUNE QUESTIONI DI METODO RELATIVE ALL’APPROCCIO INTERDISCIPLINARE NELLA RICERCA STORICA E ALLA PERIODIZZAZIONE NELLA STORIA ECONOMICO-SOCIALE E IN QUELLA POLITICO-ISTITUZIONALE. SECONDO SEMESTRE IL CORSO SI ARTICOLA IN DUE MODULI: 1. LEZIONI INTRODUTTIVE IN CUI SONO APPROFONDITI ALCUNI GRANDI TEMI DELLA STORIA DEL NOVECENTO, SIA PER QUANTO CONCERNE LE DINAMICHE DELLA POLITICA INTERNAZIONALE, SIA PER QUANTO RIGUARDA I GRANDI MUTAMENTI SOCIALI, POLITICI E CULTURALI INTERVENUTI NEL SECOLO APPENA TRASCORSO; 2. LEZIONI-SEMINARIO SULL’ITALIA REPUBBLICANA CON PRESENZA IN AULA DI STUDIOSI E PROTAGONISTI. NELLO SVOLGIMENTO DI QUESTO MODULO SARANNO INDIVIDUATI DEI PERCORSI DI RICERCA INDIVIDUALI E DI GRUPPO E SARANNO ORGANIZZATI DEGLI INCONTRI DI STORIA E CINEMA, CON PROIEZIONE DI FILM, DOCUMENTARI E FILM-FICTION.
( reference books)
PRIMO SEMESTRE UN BUON MANUALE DI STORIA CONTEMPORANEA DI RECENTE PUBBLICAZIONE ( A HISTORY MANUAL RECENTLY PUBLISHED) C. F. CASULA, STORIA E STORIE TRA OTTO E NOVECENTO, AM&D, CAGLIARI 2007 C. F. CASULA, NOVECENTO. IL SECOLO DELLE ANTINOMIE, ANICIA, ROMA 2011 SECONDO SEMESTRE E. HOBSBAWM, IL SECOLO BREVE. 1914-1991: L’ERA DEI GRANDI CATACLISMI, RIZZOLI, MILANO 1995 C. F. CASULA, LE ACLI. UNA BELLA STORIA ITALIANA, ANICIA, ROMA, 2008
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22902003 -
CONTEMPORARY HISTORY - ADDITIONAL COURSE (L39/40)
(objectives)
Contemporary history: ab quo and ad quem term; Contemporary history: sources; historiographic schools; Industrial revolution: developments and consequences; Demographic evolution, urbanism and migrations; Restoration: subjects and ideologies; National States; Socialist and Social Christian movements; Colonialism; Apogee and crisis of progress idea; The First World War; Socialism becomes State; Interwar crisis; Authoritarian and Totalitarian regimes; The Second World War; Cold War and bipolarism; Decolonisation and Non Aligned Nations Movement; Economy Golden Age; Republican Italy; World economy, globalisation and international organisations.
-
CASULA CARLO FELICE
( syllabus)
PRIMO SEMESTRE IL CORSO SI PREFIGGE DI FORNIRE LE CONOSCENZE DI FONDO DELLE TRASFORMAZIONI DELL’ECONOMIA, DELLA SOCIETÀ E DELLE ISTITUZIONI DEGLI ULTIMI DUE SECOLI. GLI STUDENTI DISPORRANNO ALLA FINE DEL CORSO DI ALCUNE CHIAVI DI LETTURA DELLA MODERNITÀ CONTEMPORANEA, ASSUMENDO COME PUNTO DI PARTENZA LA PRIMA RIVOLUZIONE INDUSTRIALE E IL PASSAGGIO DALLO STATO ASSOLUTO ALLO STATO LIBERAL-COSTITUZIONALE E PUNTO DI ARRIVO LA GLOBALIZZAZIONE E LA FINE DEL BIPOLARISMO EST-OVEST. NELLE LEZIONI INTRODUTTIVE SI PROPONGONO ALCUNE QUESTIONI DI METODO RELATIVE ALL’APPROCCIO INTERDISCIPLINARE NELLA RICERCA STORICA E ALLA PERIODIZZAZIONE NELLA STORIA ECONOMICO-SOCIALE E IN QUELLA POLITICO-ISTITUZIONALE. SECONDO SEMESTRE IL CORSO SI ARTICOLA IN DUE MODULI: 1. LEZIONI INTRODUTTIVE IN CUI SONO APPROFONDITI ALCUNI GRANDI TEMI DELLA STORIA DEL NOVECENTO, SIA PER QUANTO CONCERNE LE DINAMICHE DELLA POLITICA INTERNAZIONALE, SIA PER QUANTO RIGUARDA I GRANDI MUTAMENTI SOCIALI, POLITICI E CULTURALI INTERVENUTI NEL SECOLO APPENA TRASCORSO; 2. LEZIONI-SEMINARIO SULL’ITALIA REPUBBLICANA CON PRESENZA IN AULA DI STUDIOSI E PROTAGONISTI. NELLO SVOLGIMENTO DI QUESTO MODULO SARANNO INDIVIDUATI DEI PERCORSI DI RICERCA INDIVIDUALI E DI GRUPPO E SARANNO ORGANIZZATI DEGLI INCONTRI DI STORIA E CINEMA, CON PROIEZIONE DI FILM, DOCUMENTARI E FILM-FICTION.
( reference books)
PRIMO SEMESTRE UN BUON MANUALE DI STORIA CONTEMPORANEA DI RECENTE PUBBLICAZIONE ( A HISTORY MANUAL RECENTLY PUBLISHED) C. F. CASULA, STORIA E STORIE TRA OTTO E NOVECENTO, AM&D, CAGLIARI 2007 C. F. CASULA, NOVECENTO. IL SECOLO DELLE ANTINOMIE, ANICIA, ROMA 2011 SECONDO SEMESTRE E. HOBSBAWM, IL SECOLO BREVE. 1914-1991: L’ERA DEI GRANDI CATACLISMI, RIZZOLI, MILANO 1995 C. F. CASULA, LE ACLI. UNA BELLA STORIA ITALIANA, ANICIA, ROMA, 2008
|
3
|
M-STO/04
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22902004 -
BASIC SOCIOLOGY - (L39/40)
(objectives)
IL CORSO MIRA A FARE ACQUISIRE I FONDAMENTI DELLA CONOSCENZA SOCIOLOGICA CON PARTICOLARE RIFERIMENTO AL CARATTERE SCIENTIFICO DELLA SOCIOLOGIA.
-
CIPRIANI ROBERTO
( syllabus)
L'APPROCCIO QUALITATIVO.LA COSTRUZIONE DELLA TEORIA.RELIGIONE E SOCIETÀ.
( reference books)
R.CIPRIANI (A CURA DI), SOCIOLOGIA DEL PELLEGRINAGGIO, FRANCOANGELI, MILANO R. CIPRIANI, G. LOSITO (A CURA DI), DAI DATI ALLA TEORIA, ANICIA, ROMA R. CIPRIANI, NUOVO MANUALE DI SOCIOLOGIA DELLA RELIGIONE, BORLA, ROMA
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902008 -
SOCIOLOGY - ADDITIONAL COURSE (L39/40)
(objectives)
IL CORSO MIRA A FARE ACQUISIRE I FONDAMENTI DELLA CONOSCENZA SOCIOLOGICA CON PARTICOLARE RIFERIMENTO AL CARATTERE SCIENTIFICO DELLA SOCIOLOGIA.
-
CIPRIANI ROBERTO
( syllabus)
L'APPROCCIO QUALITATIVO. LA COSTRUZIONE DELLA TEORIA. RELIGIONE E SOCIETÀ.
( reference books)
R.CIPRIANI (A CURA DI), SOCIOLOGIA DEL PELLEGRINAGGIO, FRANCOANGELI, MILANO R. CIPRIANI, G. LOSITO (A CURA DI), DAI DATI ALLA TEORIA, ANICIA, ROMA R. CIPRIANI, NUOVO MANUALE DI SOCIOLOGIA DELLA RELIGIONE, BORLA, ROMA
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902009 -
ELEMENTS OF PUBLIC LAW - BASIC COURSE (L39/40)
(objectives)
The course aims to provide an overview of sources of law, organization of public powers, the organs of the State, the European Union, Regional and Local Government. It is also proposed to introduce and analyze the legislation for the protection of fundamental rights and freedoms guaranteed by the Constitution.
|
6
|
IUS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902010 -
ELEMENTS OF PUBLIC LAW - ADDITIONAL COURSE (L39/40)
(objectives)
The course aims to provide an overview of sources of law, organization of public powers, the organs of the State, the European Union, Regional and Local Government. It is also proposed to introduce and analyze the legislation for the protection of fundamental rights and freedoms guaranteed by the Constitution.
|
3
|
IUS/09
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902011 -
SOCIOLOGY OF THE FAMILY AND EDUCATION - BASIC COURSE (L39/40)
(objectives)
1. the analysis of family dynamics and the relationship between sexes and generations 2. the use of statistical and demographic data about family and school systems 3. to be able to use the major theoretical frameworks in designing the research on family and education 4. the analysis of family situation respect to the labour market 5. to what extent school is still the major mechanism of social mobility 6. to introduce the student to the use of the research methods on family and education
-
D'AGOSTINO FEDERICO
( syllabus)
IL CORSO OFFRE UN ARTICOLATO PERCORSO DI STUDIO FINALIZZATO ALLA ACQUISIZIONE DI CATEGORIE CONCETTUALI, TEORIE, METODI E PRINCIPALI RISULTATI DI RICERCA INTORNO AL TEMA DEI PROCESSI DI SOCIALIZZAZIONE E, PIÙ IN GENERALE, SULLE TEMATICHE CHE RIGUARDANO LA FAMIGLIA E L’EDUCAZIONE ALL’INTERNO DELL’AMBITO DISCIPLINARE DEI PROCESSI CULTURALI. SOCIOLOGIA DELLA FAMIGLIA: TEMI DEL SEMINARIO 1. TEORIE CLASSICHE DELLA SOCIALIZZAZIONE E DELLA FAMIGLIA (CONCEZIONI E MODELLI) 2. CICLO DI VITA FAMILIARE, RITI DI PASSAGGIO E PROCESSI DI SOCIALIZZAZIONE IN FAMIGLIA 3. PERSONALITÀ/IDENTITÀ 4. FAMIGLIA, SOCIALIZZAZIONE NEW MEDIA 5. CRISI E TRANSIZIONE DELLA FAMIGLIA 6. LA FAMIGLIA IN UNA PROSPETTIVA TRIANGOLARE: NUCLEO SIMBOLICO, VALENZA POLITICA E STRUTTURA ECONOMICA 7. FAMIGLIA E DINAMICHE DEL PRIVATO/PUBBLICO: LA TRASFORMAZIONE DELL’INTIMITÀ, DELLA SESSUALITÀ E DELLE POLITICHE PER LA FAMIGLIA. 8. NASCITA DELLA COPPIA E DELLA FAMIGLIA IN PROSPETTIVA PROCESSUALE 9. FAMIGLIA E GENITORIALITÀ TRA LAVORO E WELFARE 10. NUOVE FORME FAMILIARI, FAMIGLIE MIGRANTI, MISTE E RICOMPOSTE SOCIOLOGIA DELL’EDUCAZIONE: TEMI DEL CORSO 1. TEORIE CLASSICHE E CONTEMPORANEE DELL’ISTRUZIONE 2. SOCIALIZZAZIONE (CONCEZIONI E MODELLI) 3. TRASMISSIONE CULTURALE DI NORME E VALORI 4. CICLO DI VITA E SOCIALIZZAZIONE 5. PERSONALITÀ/IDENTITÀ 6. DIVERSITÀ/DIFFERENZE DISUGUAGLIANZA 7. QUALITÀ DELL’ISTRUZIONE E CHANCES DI MOBILITÀ SOCIALE 8. CAPITALE CULTURALE E VIOLENZA SIMBOLICA IN BOURDIEU 9. TEORIA DELLA RESISTENZA IN WILLIS, APPLE, GIROUX, AGGLETON E WHITTY 10. EDUCAZIONE E POTERE “PASTORALE” IN FOUCAULT
( reference books)
TESTI PER IL SEMINARIO DI SOCIOLOGIA DELLA FAMIGLIA: 1) SCABINI, E., CIGOLI, V., (2000). IL FAMIGLIARE. LEGAMI, SIMBOLI E TRANSIZIONI. MILANO: RAFFAELLO CORTINA. 2) RUSSELL HOCHSCHILD, A., (2006). PER AMORE O PER DENARO. LA COMMERCIALIZZAZIONE DELLA VITA INTIMA. BOLOGNA: IL MULINO. 3) DIZARD, J. E. , GADLIN, H., (1996). LA FAMIGLIA MINIMA. FORME DELLA VITA FAMILIARE MODERNA. MILANO: FRANCO ANGELI.
LETTURE CONSIGLIATE • ZANATTA, A. L., (2011). NUOVE MADRI E NUOVI PADRI. ESSERE GENITORI OGGI. BOLOGNA: IL MULINO. • DEL BOCA, D., ROSINA, A., (2009). FAMIGLIE SOLE. SOPRAVVIVERE CON UN WELFARE INEFFICIENTE. BOLOGNA: IL MULINO. • SIMONI, M., ZUCCA, G., (2007). FAMIGLIE MIGRANTI. PRIMO RAPPORTO NAZIONALE SUI PROCESSI DI INTEGRAZIONE DELLE FAMIGLIE IMMIGRATE IN ITALIA. MILANO: FRANCO ANGELI. • D’AGOSTINO, F., (2001). LA METAFORA GIOVANILE. ROMA: SEAM. • AROSIO, L., (2008). SOCIOLOGIA DEL MATRIMONIO. ROMA: CAROCCI. • PICCONE STELLA, S. SARACENO, C. ,(1996). GENERE. LA COSTRUZIONE SOCIALE DEL FEMMINILE E DEL MASCHILE. BOLOGNA: IL MULINO. • MANZI, C., RANIERI, S., (2001). APPUNTI DI METODOLOGIA DELLA RICERCA SULLA FAMIGLIA. MILANO: ISU UNIVERSITÀ CATTOLICA.
TESTI PER IL CORSO DI SOCIOLOGIA DELL’EDUCAZIONE: 4) BRINT, S., (1999). SCUOLA E SOCIETÀ. BOLOGNA: IL MULINO. 5) BESOZZI, E., (2006). SOCIETÀ, CULTURA, EDUCAZIONE. ROMA: CAROCCI. 6) COLOMBO, M., (2010). DISPERSIONE SCOLASTICA E POLITICHE PER IL SUCCESSO FORMATIVO. TRENTO: ERIKCSON.
LETTURE CONSIGLIATE • CICCARELLI, R., ALLEGRI, G., (2011). LA FURIA DEI CERVELLI. ROMA: MANIFESTOLIBRI. • PRIULLA, G. L’ITALIA DELL’IGNORANZA. MILANO: FRANCO ANGELI. • BESOZZI E., COLOMBO, M. (1998). METODOLOGIA DELLA RICERCA SOCIALE NEI CONTESTI SOCIO EDUCATIVI. MILANO: GUERINI. • DEI, M., (2007). LA SCUOLA IN ITALIA. BOLOGNA: IL MULINO. • REGINI, M. (2009), MALATA E DENIGRATA, ROMA: DONZELLI.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902013 -
METHODOLOGY OF SOCIAL RESEARCH - BASIC COURSE (L40)
(objectives)
THE COURSE INTRODUCES THE STUDENTS TO THE ACTIVITY OF EMPIRICAL RESEARCH IN THE SOCIAL SCIENCES. THE COURSE ARTICULATES IN TWO DIDACTIC MODULES OF TWENTY-SEVEN HOURS EACH: THE FIRST IS DEVOTED TO THE QUALITATIVE AND QUANTITATIVE TECHNIQUES OF DATA COLLECTION WITH PARTICOLAR REFERENCE TO THE FORMULATION OF THE PROBLEM SCIENTIFIC-COGNITIVE AND TO THE LAYOUT OF A DESIGN OF THE RESEARCH; THE SECOND CONCERNS ON THE DIFFERENT TECHNIQUES OF DATA ANALYSIS, QUALITATIVE AND QUANTITATIVE, APPROPRIATE FOR THE OBJECTIVE OF THE SOCIOLOGICAL RESEARCHES. DURING THE WHOLE COURSE THE TREATED MATTERS WILL BE EXEMPLIFIED RESORTING TO THE ILLUSTRATION OF THE CONCRETE PROCEDURES OF SEARCH ADOPTED IN AN EMPIRICAL RESEARCH CONDUCTED BY THE TEACHER AND HAVING AS CIRCLE OF SEARCH THE VALUES AND THE ATTITUDES OF THE YOUNG ROMANS.
-
DI FRANCO GIOVANNI
( syllabus)
Primo modulo: Le tecniche di raccolta dei dati, la formulazione del problema scientifico e l’impostazione di un disegno della ricerca empirica.La rilevazione dei fenomeni sociali per il controllo empirico delle ipotesi nelle scienze sociali. Procedure logiche di concettualizzazione e definizione operativa dei concetti. La classificazione, la misurazione e il conteggio. Concetti-termini, dimensioni, indicatori, variabili e indici. Contesti, tipi e funzioni degli indicatori. Tipi di disegni di ricerca sociale: descrittivo-esplorativo, esplicativo. Ricerca di sfondo, osservazione ed esperimento. Tecniche di raccolta dei dati: tipi di intervista, analisi secondaria dei dati, analisi del contenuto, analisi di documenti, storie di vita, focus group. L’inchiesta campionaria. Tipi di questionario e strategie di codifica.Secondo modulo: Tecniche di analisi dei dati.Costruzione della matrice dei dati. Principi di analisi monovariata. Principi di analisi dei dati bivariata. Logica dell’analisi trivariata finalizzata al controllo della genuinità di una relazione bivariata. Tecniche di costruzione degli indici. Indicatori multipli e modelli-indicatori. I concetti di attendibilità, validità fedeltà. Approccio multicriterio-multitecnica. Procedure di analisi comparativa, mappe concettuali.
( reference books)
Primo modulo:1) P.G. Corbetta, 2003, La Ricerca Sociale: metodologia e tecniche. Volume II le tecniche quantitative. Bologna, il Mulino.Secondo modulo:1) G. Di Franco, 2011, Dalla matrice dei dati all’analisi trivariata. Introduzione all’analisi dei dati. Milano, FrancoAngeli.Entrambi i moduli:1) G. Di Franco (a cura di), 2006, Far finta di essere sani. Valori e atteggiamenti dei giovani a Roma, Milano, FrancoAngeli.
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902014 -
METHODOLOGY OF SOCIAL RESEARCH - ADDITIONAL COURSE (L40)
(objectives)
THE COURSE METHODOLOGY OF THE SOCIAL SEARCH INTRODUCES THE STUDENTS TO THE ACTIVITY OF EMPIRICAL RESEARCH IN THE SOCIAL SCIENCES. THE COURSE ARTICULATES IN TWO DIDACTIC MODULES OF TWENTY-SEVEN HOURS EACH: THE FIRST IS DEVOTED TO THE QUALITATIVE AND QUANTITATIVE TECHNIQUES OF DATA COLLECTION WITH PARTICOLAR REFERENCE TO THE FORMULATION OF THE PROBLEM SCIENTIFIC-COGNITIVE AND TO THE LAYOUT OF A DESIGN OF THE RESEARCH; THE SECOND CONCERNS ON THE DIFFERENT TECHNIQUES OF DATA ANALYSIS, QUALITATIVE AND QUANTITATIVE, APPROPRIATE FOR THE OBJECTIVE OF THE SOCIOLOGICAL RESEARCHES. DURING THE WHOLE COURSE THE TREATED MATTERS WILL BE EXEMPLIFIED RESORTING TO THE ILLUSTRATION OF THE CONCRETE PROCEDURES OF SEARCH ADOPTED IN AN EMPIRICAL RESEARCH CONDUCTED BY THE TEACHER AND HAVING AS CIRCLE OF SEARCH THE VALUES AND THE ATTITUDES OF THE YOUNG ROMANS.
-
DI FRANCO GIOVANNI
( syllabus)
Primo modulo: Le tecniche di raccolta dei dati, la formulazione del problema scientifico e l’impostazione di un disegno della ricerca empirica.La rilevazione dei fenomeni sociali per il controllo empirico delle ipotesi nelle scienze sociali. Procedure logiche di concettualizzazione e definizione operativa dei concetti. La classificazione, la misurazione e il conteggio. Concetti-termini, dimensioni, indicatori, variabili e indici. Contesti, tipi e funzioni degli indicatori. Tipi di disegni di ricerca sociale: descrittivo-esplorativo, esplicativo. Ricerca di sfondo, osservazione ed esperimento. Tecniche di raccolta dei dati: tipi di intervista, analisi secondaria dei dati, analisi del contenuto, analisi di documenti, storie di vita, focus group. L’inchiesta campionaria. Tipi di questionario e strategie di codifica.Secondo modulo: Tecniche di analisi dei dati.Costruzione della matrice dei dati. Principi di analisi monovariata. Principi di analisi dei dati bivariata. Logica dell’analisi trivariata finalizzata al controllo della genuinità di una relazione bivariata. Tecniche di costruzione degli indici. Indicatori multipli e modelli-indicatori. I concetti di attendibilità, validità fedeltà. Approccio multicriterio-multitecnica. Procedure di analisi comparativa, mappe concettuali.
( reference books)
Primo modulo:1) P.G. Corbetta, 2003, La Ricerca Sociale: metodologia e tecniche. Volume II le tecniche quantitative. Bologna, il Mulino.Secondo modulo:1) G. Di Franco, 2011, Dalla matrice dei dati all’analisi trivariata. Introduzione all’analisi dei dati. Milano, FrancoAngeli.Entrambi i moduli:1) G. Di Franco (a cura di), 2006, Far finta di essere sani. Valori e atteggiamenti dei giovani a Roma, Milano, FrancoAngeli.
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902015 -
SOCIOLOGY - ADVANCED COURSE - BASIC COURSE (L40)
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902016 -
SOCIOLOGY - ADVANCED COURSE - ADDITIONAL COURSE (L40)
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902017 -
METHODS AND TECHNIQUES FOR SOCIAL SERVICE I - BASIC COURSE (L39)
(objectives)
The course aims to deepen the professional discipline from the basic concepts and the specific nomenclature and to decline the theoretical references in relation to the practice and the professional methodology in relation to the social worker's principal stakeholders: the individual and the family context, the referential community context and its combinations, the public organizations, the tertiary sector's agencies and the voluntary organizations.
The aim is to arouse students' knowledge and analysis tools that will enable them to integrate theoretical knowledge with practical knowledge, in order to obtain an ongoing training and an empirical learning.
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902018 -
METHODS AND TECHNIQUES FOR SOCIAL SERVICE I - ADDITIONAL COURSE (L39)
(objectives)
The course aims to deepen the professional discipline from the basic concepts and the specific nomenclature and to decline the theoretical references in relation to the practice and the professional methodology in relation to the social worker's principal stakeholders: the individual and the family context, the referential community context and its combinations, the public organizations, the tertiary sector's agencies and the voluntary organizations.
The aim is to arouse students' knowledge and analysis tools that will enable them to integrate theoretical knowledge with practical knowledge, in order to obtain an ongoing training and an empirical learning.
|
6
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902019 -
SOCIOLOGY OF CULTURAL PROCESSES AND OF RELIGION - BASIC COURSE (L39/40)
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902021 -
BASIC CULTURAL ANTHROPOLOGY (L40)
(objectives)
IL CORSO INTENDE FORNIRE AGLI STUDENTI GLI STRUMENTI DI ANALISI DELLA TRASFORMAZIONE SOCIO-CULTURALE IN ATTO. DEFINIZIONE E RIDEFINIZIONE DEL CONCETTO DI CULTURA NEL SUO USO SOCIALE E NEL SUO USO SCIENTIFICO ATTRAVERSO L’ANALISI DI CULTURA, CULTURE, PANORAMA CULTURALE, PROCESSO DI CREOLIZZAZIONE. DISCUSSIONE SULLE QUESTIONI DI METODO E RICERCA DI NUOVI MODELLI CULTURALI CHE CONSENTONO UNA PIÙ ADEGUATA LETTURA DEI FATTI SOCIALI E DEI NOMADISMI CONTEMPORANEI. PERCORSO DI INDIVIDUAZIONE DELLE OCCASIONI DI CONFLITTUALITÀ, DELLE OPPORTUNITÀ E DELLE RISORSE PER UNA SOCIETÀ CHE SI DECLINA NELLA DIFFERENZA CULTURALE.
|
6
|
M-DEA/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902022 -
CULTURAL ANTHROPOLOGY - ADDITIONAL COURSE)
(objectives)
IL CORSO INTENDE FORNIRE AGLI STUDENTI GLI STRUMENTI DI ANALISI DELLA TRASFORMAZIONE SOCIO-CULTURALE IN ATTO. DEFINIZIONE E RIDEFINIZIONE DEL CONCETTO DI CULTURA NEL SUO USO SOCIALE E NEL SUO USO SCIENTIFICO ATTRAVERSO L’ANALISI DI CULTURA, CULTURE, PANORAMA CULTURALE, PROCESSO DI CREOLIZZAZIONE. DISCUSSIONE SULLE QUESTIONI DI METODO E RICERCA DI NUOVI MODELLI CULTURALI CHE CONSENTONO UNA PIÙ ADEGUATA LETTURA DEI FATTI SOCIALI E DEI NOMADISMI CONTEMPORANEI. PERCORSO DI INDIVIDUAZIONE DELLE OCCASIONI DI CONFLITTUALITÀ, DELLE OPPORTUNITÀ E DELLE RISORSE PER UNA SOCIETÀ CHE SI DECLINA NELLA DIFFERENZA CULTURALE.
|
3
|
M-DEA/01
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902023 -
STATISTICAL METHODS FOR SOCIAL RESEARCH - BASIC COURSE (L40)
(objectives)
The course introduces to the inferential statistical techniques applied in the social sciences. The topics taught are relatives to the estimation theory, the tests of hypothesis, the association between two variables and the linear model. Emphasis is put mostly on the concept comprehensions more that on the formulas.
|
6
|
SECS-S/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902024 -
STATISTICAL METHODS FOR SOCIAL RESEARCH - ADDITIONAL COURSE (L40)
(objectives)
The course introduces to the inferential statistical techniques applied in the social sciences. The topics taught are relatives to the estimation theory, the tests of hypothesis, the association between two variables and the linear model. Emphasis is put mostly on the concept comprehensions more that on the formulas.
|
3
|
SECS-S/01
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902025 -
SOCIAL POLICY AND LEGISLATION FOR SOCIAL SERVICES - BASIC COURSE (L39)
(objectives)
THIS COURSE INTRODUCES STUDENTS TO THE ANALYSIS OF CONTEMPORARY SOCIAL WELFARE POLICY DESCRIBING ITS DIFFERENT SECTORS: EMPLOYMENT, HEALTH, SOCIAL EXCLUSION, SOCIAL SERVICES
-
BURGALASSI MARCO
( syllabus)
COME NASCE E A COSA SERVE IL WELFARE STATE. I MODELLI DI WELFARE E I MODELLI DI POLITICA SOCIALE. IL CAMBIAMENTO SOCIALE E LA TRASFORMAZIONE DEI BISOGNI. LA PROGRAMMAZIONE DEI SERVIZI SOCIALI. IL WELFARE LOCALE. ASPETTI COSTITUZIONALI, NORMATIVI E REGOLAMENTARI RELATIVI ALL’ORGANIZZAZIONE DEL SISTEMA INTEGRATO DEI SERVIZI E DEGLI INTERVENTI SOCIALI IN ITALIA
( reference books)
- FERRERA M., LE POLITICHE SOCIALI, BOLOGNA, IL MULINO, 2006 - GUALDANI A., I SERVIZI SOCIALI TRA UNIVERSALISMO E SELETTIVITÀ, GIUFFRÈ, 2007, PP.83-143 E 175-252 - FERRARIO P., POLITICA DEI SERVIZI SOCIALI. STRUTTURE, TRASFORMAZIONI, LEGISLAZIONE, CAROCCI, 2009. - TESTO COMPLETO DELLA LEGGE 328/2000. IL TESTO È SCARICABILE DA INTERNET, DOVE SI TROVANO ANCHE VERSIONI COMMENTATE O SISTEMATIZZATE IN SCHEDE, QUINDI PARTICOLARMENTE UTILI PER LO STUDIO APPROFONDITO. PER LA PREPARAZIONE DELL’ESAME È NECESSARIA UNA PUNTUALE CONOSCENZA DEL CONTENUTO DEI PRINCIPALI ARTICOLI DELLA LEGGE
-
CIARPI MICHELE
( syllabus)
COME NASCE E A COSA SERVE IL WELFARE STATE. I MODELLI DI WELFARE E I MODELLI DI POLITICA SOCIALE. IL CAMBIAMENTO SOCIALE E LA TRASFORMAZIONE DEI BISOGNI. LA PROGRAMMAZIONE DEI SERVIZI SOCIALI. IL WELFARE LOCALE. ASPETTI COSTITUZIONALI, NORMATIVI E REGOLAMENTARI RELATIVI ALL’ORGANIZZAZIONE DEL SISTEMA INTEGRATO DEI SERVIZI E DEGLI INTERVENTI SOCIALI IN ITALIA
( reference books)
- FERRERA M., LE POLITICHE SOCIALI, BOLOGNA, IL MULINO, 2006 - GUALDANI A., I SERVIZI SOCIALI TRA UNIVERSALISMO E SELETTIVITÀ, GIUFFRÈ, 2007, PP.83-143 E 175-252 - FERRARIO P., POLITICA DEI SERVIZI SOCIALI. STRUTTURE, TRASFORMAZIONI, LEGISLAZIONE, CAROCCI, 2009. - TESTO COMPLETO DELLA LEGGE 328/2000. IL TESTO È SCARICABILE DA INTERNET, DOVE SI TROVANO ANCHE VERSIONI COMMENTATE O SISTEMATIZZATE IN SCHEDE, QUINDI PARTICOLARMENTE UTILI PER LO STUDIO APPROFONDITO. PER LA PREPARAZIONE DELL’ESAME È NECESSARIA UNA PUNTUALE CONOSCENZA DEL CONTENUTO DEI PRINCIPALI ARTICOLI DELLA LEGGE
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902026 -
SOCIAL POLICY AND LEGISLATION FOR SOCIAL SERVICES - ADDITIONAL COURSE
(objectives)
THIS COURSE INTRODUCES STUDENTS TO THE ANALYSIS OF CONTEMPORARY SOCIAL WELFARE POLICY DESCRIBING ITS DIFFERENT SECTORS: EMPLOYMENT, HEALTH, SOCIAL EXCLUSION, SOCIAL SERVICES
-
BURGALASSI MARCO
( syllabus)
COME NASCE E A COSA SERVE IL WELFARE STATE. I MODELLI DI WELFARE E I MODELLI DI POLITICA SOCIALE. IL CAMBIAMENTO SOCIALE E LA TRASFORMAZIONE DEI BISOGNI. LA PROGRAMMAZIONE DEI SERVIZI SOCIALI. IL WELFARE LOCALE. ASPETTI COSTITUZIONALI, NORMATIVI E REGOLAMENTARI RELATIVI ALL’ORGANIZZAZIONE DEL SISTEMA INTEGRATO DEI SERVIZI E DEGLI INTERVENTI SOCIALI IN ITALIA
( reference books)
- FERRERA M., LE POLITICHE SOCIALI, BOLOGNA, IL MULINO, 2006 - GUALDANI A., I SERVIZI SOCIALI TRA UNIVERSALISMO E SELETTIVITÀ, GIUFFRÈ, 2007, PP.83-143 E 175-252 - FERRARIO P., POLITICA DEI SERVIZI SOCIALI. STRUTTURE, TRASFORMAZIONI, LEGISLAZIONE, CAROCCI, 2009. - TESTO COMPLETO DELLA LEGGE 328/2000. IL TESTO È SCARICABILE DA INTERNET, DOVE SI TROVANO ANCHE VERSIONI COMMENTATE O SISTEMATIZZATE IN SCHEDE, QUINDI PARTICOLARMENTE UTILI PER LO STUDIO APPROFONDITO. PER LA PREPARAZIONE DELL’ESAME È NECESSARIA UNA PUNTUALE CONOSCENZA DEL CONTENUTO DEI PRINCIPALI ARTICOLI DELLA LEGGE
-
CIARPI MICHELE
( syllabus)
COME NASCE E A COSA SERVE IL WELFARE STATE. I MODELLI DI WELFARE E I MODELLI DI POLITICA SOCIALE. IL CAMBIAMENTO SOCIALE E LA TRASFORMAZIONE DEI BISOGNI. LA PROGRAMMAZIONE DEI SERVIZI SOCIALI. IL WELFARE LOCALE. ASPETTI COSTITUZIONALI, NORMATIVI E REGOLAMENTARI RELATIVI ALL’ORGANIZZAZIONE DEL SISTEMA INTEGRATO DEI SERVIZI E DEGLI INTERVENTI SOCIALI IN ITALIA
( reference books)
- FERRERA M., LE POLITICHE SOCIALI, BOLOGNA, IL MULINO, 2006 - GUALDANI A., I SERVIZI SOCIALI TRA UNIVERSALISMO E SELETTIVITÀ, GIUFFRÈ, 2007, PP.83-143 E 175-252 - FERRARIO P., POLITICA DEI SERVIZI SOCIALI. STRUTTURE, TRASFORMAZIONI, LEGISLAZIONE, CAROCCI, 2009. - TESTO COMPLETO DELLA LEGGE 328/2000. IL TESTO È SCARICABILE DA INTERNET, DOVE SI TROVANO ANCHE VERSIONI COMMENTATE O SISTEMATIZZATE IN SCHEDE, QUINDI PARTICOLARMENTE UTILI PER LO STUDIO APPROFONDITO. PER LA PREPARAZIONE DELL’ESAME È NECESSARIA UNA PUNTUALE CONOSCENZA DEL CONTENUTO DEI PRINCIPALI ARTICOLI DELLA LEGGE
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22910001 -
LINGUISTIC POSITIONING - ENGLISH
|
1
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22910002 -
LINGUISTIC POSITIONING - FRENCH
|
1
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22910003 -
LINGUISTIC POSITIONING - SPANISH
|
1
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22902273 -
LABORATORY: PROFESSIONALISATION FOR SOCIAL SERVICES REGARDING LEGAL MATTERS (L39)
(objectives)
On completion of the course participants will be able to describe and evaluate: 1. The complex relationships between justice, care and control in social welfare and community justice and the practical and their ethical implications; 2. Factors guiding the choice and evaluation of interventions in different circumstances; 3. The relationship between agency policies, legal requirements, ethical principles and professional boundaries; 4. Relationships between agency policies, legal and regulatory requirements and professional boundaries in shaping the nature of services provided in inter-disciplinary contexts; 5. Issues associated with working across professional boundaries and with different disciplines; 6. Factors and processes facilitating effective service integration, inter-agency collaboration and partnership.
|
3
|
SPS/09
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22902274 -
LABORATORY: PROFESSIONALISATION FOR SOCIAL SERVICES AND SOCIAL AND HEALTH INTEGRATION
(objectives)
The course aims to develop in students the knowledge of the theoretical basis of social-health integration and enable them to read critically its concrete realization in operating contexts in which will work.
|
3
|
MED/42
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22902417 -
METODI E TECNICHE DEL SERVIZIO SOCIALE II- BASE L39
(objectives)
The Bachelor of Social Work Methods and Techniques II aims at making students, having reached the third and final year of training, technical and cultural tools and skills to be able to practice as a social worker. In addition to consolidating the evidence obtained in previous years its purpose is to enable students to make connections between theoretical learning and practical experience collected during the apprenticeship. The European context is the background of natural reference on which to make comparisons and comparisons
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902418 -
METODI E TECNICHE DEL SERVIZIO SOCIALE II-INTEGRAZIONE L39
(objectives)
The Bachelor of Social Work Methods and Techniques II aims at making students, having reached the third and final year of training, technical and cultural tools and skills to be able to practice as a social worker. In addition to consolidating the evidence obtained in previous years its purpose is to enable students to make connections between theoretical learning and practical experience collected during the apprenticeship. The European context is the background of natural reference on which to make comparisons and comparisons
-
POMPEI DANIELA
( syllabus)
PARTE GENERALE: ARGOMENTI: O IL LAVORO SOCIALE PER PROGETTI O RUOLO PROFESSIONALE/ STRUMENTI E TECNICHE PROFESSIONALI O IL LAVORO SOCIALE DI RETE O PROTEZIONE SOCIALE E INCLUSIONE SOCIALE IN EUROPA
PARTE MONOGRAFICA: ESPERIENZE INNOVATIVE DI INTERVENTO E PROGRAMMAZIONE SOCIALE: • IMMIGRAZIONE- ROM • ANZIANI
( reference books)
PARTE GENERALE A. ZILIANI E B.ROVAI, ASSISTENTI SOCIALI PROFESSIONISTI- METODOLOGIA DEL LAVORO SOCIALE, CAROCCI FABER, ROMA 2007 L. LEONE E M. PREZZA, COSTRUIRE E VALUTARE I PROGETTI NEL SOCIALE, FRANCO ANGELI, MILANO 1999 R. SENNETT, RISPETTO, IL MULINO BOLOGNA 2004 COMMISSIONE EUROPEA, SITUAZIONE SOCIALE NELL’UNIONE EUROPEA, 2005, COMMISSIONE EUROPEA, RELAZIONE CONGIUNTA SULLA PROTEZIONE SOCIALE E L’INCLUSIONE SOCIALE, BRUXELLES, GENNAIO 2005 PARTE MONOGRAFICA D.POMPEI, R.CUTINI I DIRITTI SOCIALI DEGLI STRANIERI, UTET GIURIDICA, 2009 M.IMPAGLIAZZO ( A CURA DI), IL CASO ZINGARI, LEONARDO INTERNATIONAL, MILANO 2008 D. POMPEI, IL SERVIZIO SOCIALE E L’IMMIGRAZIONE: L’ACCESSO AL SERVIZIO SANITARIO NAZIONALE. IN LA RIVISTA DI SERVIZIO SOCIALE N. 2 GIUGNO 2002 COMUNITÀ DI SANT’EGIDIO- A CURA DI RITA CUTINI, VIVA GLI ANZIANI! UN SERVIZIO INNOVATIVO PER I NUOVI SCENARI DEMOGRAFICI E URBANI, SANT’ARCANGELO DI ROMAGNA MAGGIOLI EDITORE MAGGIO 2010 D. POMPEI IL BRAIN DRAIN VERSO OCCIDENTE: DEPAUPERAMENTO DELLE RISORSE UMANE E INTELLETTUALI IN AFRICA. LA TRATTA DEI CERVELLI DAL SUD AL NORD DEL MONDO. RIVISTA CIVITAS, NUMERO SPECIALE AFRICA, APRILE 2006
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902419 -
laboratory live dialogue: cultures and religions in the Mediterranean
(objectives)
Particularly the focus will be on inter-religious dialogue. The workshop is going to analyse some concepts like the religious and post-secolarization effect in the Mediterranean multicultural society
|
3
|
SPS/08
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902420 -
history of social basic
-
TOGNONATO CLAUDIO ALBERTO
( syllabus)
LE ORIGINI DEL PENSIERO SOCIOLOGICO E I SUOI PRECURSORI. LA SOCIOLOGIA, LA SCIENZA CHE STUDIA LA REALTÀ SOCIALE IN QUANTO TALE, È NATA SOLO DUE SECOLI FA, QUANDO LA RIVOLUZIONE INDUSTRIALE, CON L’AFFERMARSI DELLA BORGHESIA E L’AFFACCIARSI DEL PROLETARIATO SULLA SCENA DELLA STORIA, HA CREATO LA NECESSITÀ DI RINNOVARE LE ANTICHE STRUTTURE SOCIALI DI ORIGINE MEDIEVALE. LA SOCIOLOGIA È PREVALENTEMENTE CIÒ CHE ESSA È STATA, È STORIA DEL PENSIERO SOCIOLOGICO.
( reference books)
RAYMOND ARON, TAPPE LE TAPPE DEL PENSIERO SOCIOLOGICO. MONTESQUIEU, COMTE, MARX, TOCQUEVILLE, DURKHEIM, PARETO, WEBER, MONDADORI, MILANO 1989.
CLAUDIO TOGNONATO, IL CORPO DEL SOCIALE. APPUNTI PER UNA SOCIOLOGIA ESISTENZIALE, LIGUORI, NAPOLI 2006.
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902421 -
histroy of social integration
-
TOGNONATO CLAUDIO ALBERTO
( syllabus)
LE ORIGINI DEL PENSIERO SOCIOLOGICO E I SUOI PRECURSORI. LA SOCIOLOGIA, LA SCIENZA CHE STUDIA LA REALTÀ SOCIALE IN QUANTO TALE, È NATA SOLO DUE SECOLI FA, QUANDO LA RIVOLUZIONE INDUSTRIALE, CON L’AFFERMARSI DELLA BORGHESIA E L’AFFACCIARSI DEL PROLETARIATO SULLA SCENA DELLA STORIA, HA CREATO LA NECESSITÀ DI RINNOVARE LE ANTICHE STRUTTURE SOCIALI DI ORIGINE MEDIEVALE. LA SOCIOLOGIA È PREVALENTEMENTE CIÒ CHE ESSA È STATA, È STORIA DEL PENSIERO SOCIOLOGICO.
( reference books)
RAYMOND ARON, TAPPE LE TAPPE DEL PENSIERO SOCIOLOGICO. MONTESQUIEU, COMTE, MARX, TOCQUEVILLE, DURKHEIM, PARETO, WEBER, MONDADORI, MILANO 1989.
CLAUDIO TOGNONATO, IL CORPO DEL SOCIALE. APPUNTI PER UNA SOCIOLOGIA ESISTENZIALE, LIGUORI, NAPOLI 2006.
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902422 -
philosophy of language
(objectives)
The course aims to study the uses of language in the different contexts of any subject in a community experience
-
ABBATE FABRIZIA
( syllabus)
IL LINGUAGGIO DELLE DELIBERAZIONI POLITICHE, IL LINGUAGGIO CHE DIFENDE LA GIUSTIZIA ED ACCUSA L’INGIUSTIZIA IN AMBITO GIUDIZIARIO, I LINGUAGGI POETICI DELL’ESTETICA E DELLA LETTERATURA PER ESPRIMERE LA BELLEZZA E I SIGNIFICATI DELL’ARTE: IL FILO CONDUTTORE DELLE ANALISI DEL CORSO SARÀ LA RETORICA DI ARISTOTELE. LO STUDIO ARISTOTELICO CI CONDURRÀ AD ESAMINARE IL RAPPORTO TRA LA STRUTTURA LINGUISTICA/POETICA E LA VERITÀ DEL SENSO NELLE FUNZIONI DEL LINGUAGGIO, LE SUE PRATICHE, IL SUO LEGAME CON LA NOSTRA VOCAZIONE ALLA FELICITÀ.
( reference books)
ARISTOTELE, RETORICA, LIBRO I E III, OSCAR MONDADORI, MILANO 2006. FABRIZIA ABBATE, EST-ETICHE DEL GRIGIO, EDITORI RIUNITI UNIVERSITY PRESS, ROMA 2012.
|
6
|
M-FIL/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22902423 -
sociology of gender culture
-
CANTA CARMELINA
( syllabus)
IL CORSO ANALIZZA CONTENUTI E PROBLEMI DELLE PRINCIPALI SITUAZIONE DI GENERE E MODELLI CULTURALI AD ESSI CONNESSI (POLITICHE PUBBLICHE; ORGANIZZAZIONI DI GENERE; RAPPORTI FAMILIARI; RELAZIONI DI POTERE; SIMBOLISMO E CULTURA; PRODUZIONE E CONSUMI DI GENERE; ECC…). IN PARTICOLARE, UN MODULO APPROFONDIRÀ IN PARTICOLARE LE TEMATICHE RELATIVE ALL’IMMIGRAZIONE TRANSNAZIONALE FEMMINILE NELLA GLOBALIZZAZIONE. UN ALTRO MODULO SARÀ FOCALIZZATO SULLE PROBLEMATICHE RELATIVE AL RUOLO DELLE DONNE NELL’AMBITO DELLE CULTURE RELIGIOSE SOPRATTUTTO NEL MEDITERRANEO.
( reference books)
1. CONNELL R. W., QUESTIONI DI GENERE, IL MULINO, BOLOGNA 2011; 2. PEPE M., LA PRATICA DELLA DISTINZIONE. UNO STUDIO SULL’ASSOCIAZIONISMO DELLE DONNE MIGRANTI, UNICOPLI, MILANO 2009; OPPURE DAQURI S., LA DONNA ARABA TRA PRESENZA E ASSENZA. L’HAREM DEL XXI SECOLO”, MARIETTI, GENOVA 2009. NEL CORSO DELLE LEZIONI SARANNO FORNITI ULTERIORI RIFERIMENTI BIBLIOGRAFICI.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22902427 -
LABORATORIO DI TIROCINIO I ANNO L39
(objectives)
Orientation to the internship through the presentation of the local social services, roles and functions within the social services, in order to enable students to identify the professional field of interest.
-
FRALLEONI ALESSANDRA
( syllabus)
LE LEZIONI TRATTERANNO I SEGUENTI TEMI: 1. IL RAPPORTO TRA TEORIA E PRASSI NELLA FORMAZIONE UNIVERSITARIA A. DEFINIZIONE E SIGNIFICATO DEL TIROCINIO PROFESSIONALE 2. IL SISTEMA INTEGRATO DEI SERVIZI SOCIO-SANITARI: A. LA NORMATIVA ISTITUTIVA, B. IL MANDATO ISTITUZIONALE DELL’ASSISTENTE SOCIALE, C. IL RUOLO DEL SERVIZIO SOCIALE, D. I SERVIZI OFFERTI 3. ATTORI E RUOLI DEL TIROCINIO: A. IL TIROCINANTE, B. IL SUPERVISORE, C. L’UNIVERSITÀ D. L’ISTITUZIONE 4. ORGANIZZAZIONE E REGOLE DEL TIROCINIO 5. LA DOCUMENTAZIONE PROFESSIONALE, DA STRUMENTO NEL TIROCINIO A STRUMENTO DI LAVORO A. DOCUMENTAZIONE PROFESSIONALE: TIPOLOGIA E FINALIZZAZIONE, DOCUMENTAZIONE PRODOTTA E DOCUMENTAZIONE DA CONSULTARE, DOCUMENTAZIONE INTERNA ED ESTERNA, ECC. B. PIANO DI LAVORO C. MAPPATURA DEL SERVIZIO D. RELAZIONI, REGISTRAZIONI E VERBALI E. DOCUMENTAZIONE CONCLUSIONE E VALUTATIVA DELL’ESPERIENZA: PRODOTTA DAL TIROCINANTE, PRODOTTA DAL SUPERVISORE
( reference books)
A. BARTOLOMEI, A.L. PASSERA, L’ASSISTENTE SOCIALE. MANUALE DI SERVIZIO SOCIALE PROFESSIONALE CIERE, ROMA, 2010 (III PARTE)
DELLAVALLE MARILENA, IL TIROCINIO NELLA FORMAZIONE AL SERVIZIO SOCIALE. UN MODELLO DI APPRENDIMENTO DELL’ESPERIENZA, CAROCCI FABER, ROMA, 2011
E. NEVE TIROCINIO IN M. DAL PRA PONTICELLI, DIZIONARIO DI SERVIZIO SOCIALE, CAROCCI, ROMA, 2005
|
3
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
ITA |
22902428 -
social statistics based
(objectives)
The course introduce sto the principal statistical tecniques applied in the social sciences. The topics taught are relative sto the univariate and bivariate statistics.Emphasis is put mostly on the concept comprehensions more that on the formulas. The second part of the course is about the indicators, simple and complex, in the social sciences.
|
6
|
SECS-S/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902429 -
social statistics integration
(objectives)
The course introduce sto the principal statistical tecniques applied in the social sciences. The topics taught are relative sto the univariate and bivariate statistics.Emphasis is put mostly on the concept comprehensions more that on the formulas. The second part of the course is about the indicators, simple and complex, in the social sciences.
-
CAPOBIANCO ROSA
( syllabus)
ELEMENTI DI STATISTICA DESCRITTIVA: DATI E TIPI DI TABELLE. RAPPRESENTAZIONI GRAFICHE. INDICI DI POSIZIONE: MEDIA, MEDIANA, MODA, QUARTILI E PERCENTILI. INDICI DI DISPERSIONE: VARIANZA, SCARTO QUADRATICO MEDIO, COEFFICIENTE DI VARIAZIONE, RANGE, MEDIAN ABSOLUTE DEVIATION, DIFFERENZA INTERQUARTILE. L’INDICE DI CONCENTRAZIONE DI GINI. IL BOX-PLOT. TRASFORMAZIONE DEI DATI. CORRELAZIONE E REGRESSIONE. ANALISI DELLE TABELLE DI CONTINGENZA: ASSOCIAZIONE E INDICE CHI-QUADRATO, DIPENDENZA IN MEDIA GLI INDICATORI NELLE SCIENZE SOCIALI: DAL QUALITATIVO AL QUANTITATIVO: LE SCALE DI MISURA. IL PROCESSO DI MISURAZIONE: LA SCOMPOSIZIONE DEL CONCETTO IN COMPONENTI MISURABILI. LA COSTRUZIONE DI UN INDICATORE PER MISURARE UN CONCETTO COMPLESSO
( reference books)
DIAMOND I., JEFFRIES J. (2006), INTRODUZIONE ALLA STATISTICA PER LE SCIENZE SOCIALI, MCGRAW HILL, MILANO (SECONDA EDIZIONE). BORRA S., DI CIACCIO A. (2008), STATISTICA. METODOLOGIE PER LE SCIENZE ECONOMICHE E SOCIALI, MCGRAW HILL, MILANO.
|
3
|
SECS-S/05
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902432 -
STATISTICA SOCIALE L39 6 CFU
(objectives)
The course introduce sto the principal statistical tecniques applied in the social sciences. The topics taught are relative sto the univariate and bivariate statistics.Emphasis is put mostly on the concept comprehensions more that on the formulas. The second part of the course is about the indicators, simple and complex, in the social sciences.
|
6
|
SECS-S/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional group:
SOCIOLOGIA Orientamento unico 2 ANNO - ESAMI A SCELTA SERSS L40 - (show)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22901953 -
SPANISH LANGUAGE (L39)
-
CASTORINA ANTONIO
( syllabus)
La prima parte del corso riguarda gli aspetti essenziali della grammatica spagnola, in dettaglio:a) Fonetica, ortografia, accentazione b) Morfologia - Articoli determinativi e indeterminativi - Sostantivi: genere e numero.; diminutivi e accrescitivi - Aggettivi e pronomi: possessivi, dimostrativi, numerali - Verbo. Le tre coniugazioni regolari: tempi semplici e composti. I principali verbi irregolari- Pronomi personali soggetto e complemento - Gradi della comparazione - Aggettivi e pronomi relativi, interrogativi, indefiniti - Preposizioni, avverbi e congiunzionic) Sintassi - Uso dei verbi ser, estar, haber, tener - Differenze nell’uso del presente,dell’imperfetto, e del passato remoto del modo indicativo - Le principali perifrasi verbaliLa seconda parte del corso si basa sugli aspetti della traduzione dallo spagnolo all’italiano con esercitazioni pratiche. Inoltre, si prenderà in esame la figura di Simón Bolívar e le vicende politico costituzionali dell’America latina del XIX sec. sulla base del volume di Giuseppe Cacciatore e Antonio Scocozza, El gran Majadero de América, Napoli, La città del sole, 2008 da pag. 29 a pag. 76, e sempre dallo stesso testo le letture: Manifiesto de Cartagena e Discurso de Angostura.
( reference books)
Manuel Carrera Díaz, Grammatica spagnola, Laterza, 2006.Giuseppe Cacciatore e Antonio Scocozza, El gran Majadero de América, Napoli, La città del sole, 2008.DizionariLaura Tam, Grande dizionario di spagnolo, Hoepli, 2004.Real Academia Española, Diccionario de la lengua española, XXII ed., disponibile on-line al sito: http://www.rae.es/
|
6
|
L-LIN/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22902437 -
french
(objectives)
The cours ams to join a B1 B2 Level . Trough the practce of french language t wll brng the student to understand, analyze and produce tests n french language, expecally n the requested feld.
-
DI FOLCO ROSARIA
( syllabus)
L’ANALISI DELLE FORME GRAMMATICALI VERTERÀ SU FONETICA, MORFOLOGIA E SINTASSI: - L’ALPHABET (VOYELLES NASALES, SEMI-VOYELLES, MODIFICATION DES SONS), - LES SIGNES ORTHOGRAPHIQUES (LES ACCENTS, LA CÉDILLE, LE TRÉMA) - LA SPHÈRE DU NOM (DÉTERMINANTS, QUANTIFICATION, QUALIFICATION) - LES MOTS INVARIABLES (PRÉPOSITIONS, ADVERBES) - LA SPHÈRE DU VERBE (MODES, TEMPS, ASPECTS, LES AUXILIAIRES) - LES DIFFÉRENTS TYPES DE PHRASES (INTERROGATIVE, NÉGATIVE, EXCLAMATIVE, MISE EN RELIEF) - LES RELATIONS LOGICO-TEMPORELLES (EXPRESSION DU TEMPS, DE LA CAUSE, DE LA CONSÉQUENCE ET DU BUT, DE L’OPPOSITION ET DE LA CONCESSION, DE LA CONDITION ET DE L’HYPOTHÈSE, D’INTENSITÉ ET DE COMPARAISON).
( reference books)
_ L.PARODI-M.VALLACCO, GRAMMATHÈQUE, GRAMMATICA CONTRASTIVA PER ITALIANI, CIDEB, 2003 L.PARODI-M.VALLACCO, GRAMMATHÈQUE-EXERCICES, CIDEB, 2003 F. BIDAUD, NOUVELLE GRAMMAIRE DU FRANÇAIS POUR ITALOPHONES, TORINO, UTET, 2008 S.BAFFI-E. ESPOSITO, MANUEL DE TRADUCTION ITALIEN L.E.A., EDITIONS ELLIPSES, PARIS 2001 MF. MERGER-L.SINI, CÔTE À CÔTE, PRÉPARATION À LA TRADUCTION DE L’ITALIEN AU FRANÇAIS, LA NUOVA ITALIA, FIRENZE, 2000
|
6
|
L-LIN/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22902486 -
ENGLISH LANGUAGE II (L39/40)
(objectives)
THE COURSE AIMS TO HELP STUDENTS TO STRENGTHEN GRAMMAR, VOCABULARY AND LISTENING AT INTERMEDIATE/UPPER-INTERMEDIATE LEVEL (B1/B2 THE COMMON EUROPEAN FRAMEWORK OF REFERENCE FOR LANGUAGES) THROUGH THE DEVELOPMENT OF THE FOUR SKILLS - SPEAKING, READING, WRITING AND LISTENING – USING ENGLISH IN A RANGE OF REAL COMMUNICATIVE SITUATIONS. IT ALSO AIMS TO IMPROVE THE KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING OF ENGLISH LANGUAGE, IN ORDER TO ALLOW STUDENTS TO ACQUIRE PRACTICAL READING AND SPEAKING SKILLS, TO LEARN TO READ, UNDERSTAND AND PRODUCE TEXTS ABOUT SOCIAL AND CULTURAL THEMES RELATING IN PARTICULAR TO COMMUNICATION, EDUCATION AND SOCIETY.
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|