Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20702657 -
DANCE THEORIES AND PRACTICES FROM THE 18TH THROUGH THE 21ST CENTURIES
(objectives)
THE COURSE IS DESIGNED: A) TO DEEPEN UNDERSTANDING OF THEORIES (I.E. DELSARTE, JAQUES-DALCROZE AND LABAN); B) TO INCREASE ABILITY TO OBSERVE DANCE - ITS MOVEMENT, ITS COMPOSITIONAL COMPONENTS - AS WELL AS STYLISTIC CODES AND MODES OF EXPRESSION.
-
LO IACONO CONCETTA
( syllabus)
EMIGRAZIONE E MIGRAZIONI. I CAMBIAMENTI NELLA CONCEZIONE DEL CORPO DANZANTE. PER VERIFICARE LA PERMANENZA E IL DIVENIRE DELL’IDEALE CLASSICO NEL TEATRO DI DANZA IL CORSO APPROFONDIRÀ: A) LA “BELLA FIGURA” DEL DANZATORE E I CAMBIAMENTI DELLA CONCEZIONE DEL CORPO DANZANTE; B) LA COREOGRAFIA ITALIANA ALL’ESTERO. EMIGRAZIONE DI DANZATRICI TRA EUROPA E RUSSIA (XIX SEC.); C) LA SCENA INTERNAZIONALE AI GIORNI NOSTRI. MIGRAZIONI DI CULTURE, IMMAGINI E FORME COREOGRAFICHE.
( reference books)
C. LO IACONO, DISPENSE; A. PONTREMOLI, DANZA E RINASCIMENTO. CULTURA COREICA E «BUONE MANIERE» NELLA SOCIETÀ DI CORTE DEL XV SECOLO, EPHEMERIA, MACERATA 2011; E. VACCARINO, DANZE PLURALI/L’ALTROVE QUI, EPHEMERIA, MACERATA 2009. IN PIÙ PER I NON FREQUENTANTI: E. CERVELLATI, THÉOPHILE GAUTIER E LA DANZA, CLUEB, BOLOGNA 2007; OPPURE M. L. CATONI, LA COMUNICAZIONE NON VERBALE NELLA GRECIA ANTICA, BOLLATI BORINGHIERI, TORINO 2008.
VIDEOGRAFIA: BELLA FIGURA (COR. J. KYLIAN) OPPURE "NUREYEV: RITRATTO" OPPURE "BOLLE: LA MIA DANZA"; IL LAGO DEI CIGNI (COR. IVANOV-PETIPA; COR. M. EK); APOLLON MUSAGÈTE O SERENADE (COR. G. BALANCHINE), O FROM A CLASSICAL POSITION (W. FORSYTHE); SACRED MONSTERS (COR. A. KHAN, CON SYLVIE GUILLEM) O ZERO DEGREES O SUTRA (COR. S.L. CHERKAOUI); SHEN WEI, CONNECT TRANSFER. PROVA D'ESAME ORALE CLOIACON@UNIROMA3.IT
|
6
|
L-ART/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702680 -
DOCUMENTS AND METHODOLOGIES IN THEATRE HISTORY L.M.
(objectives)
ANALYSIS OF THE INTERPLAY BETWEEN ACTORS, STAGES AND FILM IN THEORIES AND PRACTICES, FOCUSING ON ACTING AND THEATRE LABORATORIES IN 1920S SOVIET CULTURE.
-
GUARINO RAIMONDO
( syllabus)
LETTURA DI TESTI DI BENJAMIN, BRECHT, EJZENŠTEJN E DI ALTRI AUTORI DELLA CRITICA E DELLA TEORIA DELL’ATTORE TEATRALE E CINEMATOGRAFICO. VISIONE E ANALISI DI FILM COME DOCUMENTI SULL’ATTORE. PROVA D'ESAME: ORALE.
( reference books)
B. BRECHT, SCRITTI TEATRALI, EINAUDI, 1962 E SUCCESSIVE RISTAMPE ED EDIZIONI; W. BENJAMIN, L’OPERA D’ARTE NELL’EPOCA DELLA SUA RIPRODUCIBILITÀ TECNICA, EINAUDI, 1966 E SUCCESS. ED.; S. M. EJZENŠTEJN, IL MOVIMENTO ESPRESSIVO, MARSILIO, 1998 E SUCCESSIVE RISTAMPE; S. M. EJZENŠTEJN, SULLA BIOMECCANICA. AZIONE SCENICA E MOVIMENTO, ARMANDO, 2009. FILMOGRAFIA: IL GABINETTO DEL DOTTOR CALIGARI DI R. WIENE; L’ULTIMO UOMO (DER LETZTE MANN) DI F. W. MURNAU; METROPOLIS DI F. LANG; IL VECCHIO E IL NUOVO (LA LINEA GENERALE) DI S. M. EJZENŠTEJN; LA PASSIONE DI GIOVANNA D’ARCO, DI T. DREYER; IL VASO DI PANDORA (LULU) DI G. W. PABST. ALTRI FILM SARANNO PROIETTATI DURANTE LE LEZIONI.
|
6
|
L-ART/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20705261 -
THEORIES AND PRACTICES OF THEATRICAL WORK
(objectives)
ADVANCED COURSE IN THEATRE STUDIES; THROUGH THE ANALYSIS OF REFERENCE TEXTS THE COURSE WILL DISCUSS THE ISSUE OF (SYMBIOTIC, INEXISTENT OR ANTITHETICAL) RELATIONSHIPS BETWEEN THEATRE THEORIES AND PRACTICES, AS WELL AS THEIR HISTORIOGRAPHICAL AND OTHER CONSEQUENCES.
-
SCHINO MIRELLA
( syllabus)
IL TEATRO ITALIANO NEGLI ANNI DEL FASCISMO IL CORSO SI PROPONE DI INDAGARE UN PERIODO DI SNODO: GLI ANNI DELLA GRANDE RIFORMA, NEL TEATRO EUROPEO, E DEL COSIDDETTO “RITARDO” DELL’ITALIA. GLI ANNI DEL PASSAGGIO TRA IL TEATRO DEL GRANDE ATTORE E IL TEATRO DI REGIA. ALL’INTERNO DEL CORSO SI INDAGHERANNO IN PARTICOLARE I PROBLEMI RELATIVI AL RAPPORTO TRA LA VITA TEATRALE E IL SUO CONTESTO STORICO. IL CORSO COMPRENDERÀ UNA SERIE DI LEZIONI SPERIMENTALI INTERDISCIPLINARI INSIEME AL PROF. GIANCARLO MONINA, DOCENTE DI STORIA CONTEMPORANEA.
( reference books)
PROGRAMMA PER I FREQUENTANTI: GIANFRANCO PEDULLA, TEATRO ITALIANO NEL TEMPO DEL FASCISMO, TITIVILLUS MIRELLA SCHINO, LA NASCITA DELLA REGIA TEATRALE, LATERZA IL NUMERO 32 DELLA RIVISTA “TEATRO E STORIA”, ED. BULZONI (MAIL: BULZONI@BULZONI.IT) MATERIALI DIDATTICI (CHE SARANNO DISTRIBUITI DURANTE IL CORSO)
PROGRAMMA PER NON FREQUENTANTI GIANFRANCO PEDULLA, TEATRO ITALIANO NEL TEMPO DEL FASCISMO, TITIVILLUS MIRELLA SCHINO, LA NASCITA DELLA REGIA TEATRALE, LATERZA MIRELLA SCHINO, IL TEATRO DI ELEONORA DUSE, BULZONI IL NUMERO 32 DELLA RIVISTA “TEATRO E STORIA”, ED. BULZONI (MAIL: BULZONI@BULZONI.IT) FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI LEGGERANNO: LUIGI PIRANDELLO: IL GIUOCO DELLE PARTI; L’UOMO, LA BESTIA E LA VIRTÙ; SEI PERSONAGGI IN CERCA D’AUTORE; SAGRA DEL SIGNORE DELLA NAVE; I GIGANTI DELLA MONTAGNA (CON LA RACCOMANDAZIONE DI LEGGERE ALMENO LA VOCE LUIGI PIRANDELLO DELLA VOCE ON-LINE DELL’ENCICLOPEDIA TRECCANI: HTTP://WWW.TRECCANI.IT/ENCICLOPEDIA/TAG/LUIGI-PIRANDELLO/)
|
12
|
L-ART/05
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20709115 -
LETTERATURA FRANCESE LM
|
6
|
L-LIN/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional group:
comune Orientamento unico A SCELTA -DISC.STORICHE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional group:
comune Orientamento unico LISTINO 1 - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20702679 -
HISTORY AND HISTORIOGRAPHY OF THE CONTEMPORARY AGE L.M.
(objectives)
THE COURSE INTRODUCES STUDENTS TO THE MAIN METHODOLOGICAL TOOLS AND CRITICAL ANALYSIS OF HISTORY.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20709118 -
FILOSOFIA DELLA MUSICA
(objectives)
The course aims at studying the essential components of the philosophy of listening in the twentieth century, from the chapter concerning musicology in Ernst Bloch’s The spirit of utopia to Nancy’s work All’ecout.
|
6
|
M-FIL/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709136 -
MODI DI PRODUZIONE E STILE DEL CINEMA E DELLA TELEVISIONE
(objectives)
IL MODULO INTENDE RI-VEDERE IL CINEMA ITALIANO, DAL NEOREALISMO AGLI ANNI 2000, PASSANDO PER IL CINEMA DEI GRANDI “AUTORI”, LA COMMEDIA ALL’ITALIANA, IL CINEMA DI GENERE, L’INIZIO DELLA CRISI E POI LA RINASCITA DEL “NUOVO CINEMA ITALIANO”. DA VISCONTI A DE SICA, DA ROSSELLINI A DE SANTIS, DA LATTUADA A BOLOGNINI, DA BERTOLUCCI A FERRERI, SINO AL GIOVANE CINEMA ITALIANO, VENGONO PRESI IN CONSIDERAZIONE VARI FILM EMBLEMATICI DEL CINEMA ITALIANO NEL SUO MOMENTO DI MAGGIORE FAMA (LA FASE DI MAGGIORE ESPANSIONE PRODUTTIVA E AUTORIALE DEL FILM NAZIONALE), INDAGANDONE LA REGIA, I MOVIMENTI DI MACCHINA, IL LINGUAGGIO FILMICO, CONIUGANDO L’APPROCCIO TECNICO A QUELLO ESTETICO. ATTRAVERSO UNA RIVISITAZIONE DELLA STORIA DEL CINEMA ITALIANO, IL CORSO OFFRE UNO STRUMENTO TEORICO SU COME FARE “ANALISI DEL FILM”.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709137 -
MEDIA DIGITALI: TELEVISIONE, VIDEO, INTERNET
(objectives)
THE COURSE IS AIMED TO EXPLAIN SOCIAL AND CULTURAL TRANSFORMATIONS CONNECTED WITH THE COMING OF DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRACTICES, ESPECIALLY IN THE AUDIOVISUAL DOMAIN.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709138 -
MOVIMENTI E AUTORI DEL CINEMA
(objectives)
GOALS: The course will analyze the personality and films of Fellini within the context of Italian and international cinema.
-
PARIGI STEFANIA
( syllabus)
THE CINEMA OF FEDERICO FELLINI Program: Considering the wide bibliography on this author and the most diverse methodologies, we will study the dominant themes of Fellini's imagery and the style of his works. Special attention will be devoted to Fellini's thoughts on cinema (from 8 1/2 to Intervista), on show business and on media (humorous magazines, photonovels, music-hall, circus, television, advertisement).
( reference books)
TEXTS: F. Fellini, Fare un film, Einaudi, Torino 2006 (I ed. 1980); P. Bondanella, Il cinema di Federico Fellini, Guaraldi, Parma 1994 (also available as eBook); Andrea Minuz, Viaggio al termine dell'Italia. Fellini politico, Rubbettino, Soveria Mannelli 2012. FILMOGRAPHY: Lo sceicco bianco (1952), La strada (1954), Le notti di Cabiria (1957), La dolce vita (1960), 8 1/2 (1963), Toby Dammit (1968, ep. di Tre passi nel delirio), I clowns (1970), Roma (1972), Amarcord (1973), Il Casanova di Federico Fellini (1976), Ginger e Fred (1985), Intervista (1987). Films will be shown in full or in part during lessons. Dvd copies will be available at the Biblioteca "Lino Miccichè", via Ostiense 139.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709140 -
THE HOLLYWOOD FILM
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709141 -
TEORIE E PRATICHE DEL CINEMA MODERNO
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico AFFINI E INTEGRATIVE - A SCELTA TRA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20709118 -
FILOSOFIA DELLA MUSICA
(objectives)
The course aims at studying the essential components of the philosophy of listening in the twentieth century, from the chapter concerning musicology in Ernst Bloch’s The spirit of utopia to Nancy’s work All’ecout.
|
6
|
M-FIL/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709136 -
MODI DI PRODUZIONE E STILE DEL CINEMA E DELLA TELEVISIONE
(objectives)
IL MODULO INTENDE RI-VEDERE IL CINEMA ITALIANO, DAL NEOREALISMO AGLI ANNI 2000, PASSANDO PER IL CINEMA DEI GRANDI “AUTORI”, LA COMMEDIA ALL’ITALIANA, IL CINEMA DI GENERE, L’INIZIO DELLA CRISI E POI LA RINASCITA DEL “NUOVO CINEMA ITALIANO”. DA VISCONTI A DE SICA, DA ROSSELLINI A DE SANTIS, DA LATTUADA A BOLOGNINI, DA BERTOLUCCI A FERRERI, SINO AL GIOVANE CINEMA ITALIANO, VENGONO PRESI IN CONSIDERAZIONE VARI FILM EMBLEMATICI DEL CINEMA ITALIANO NEL SUO MOMENTO DI MAGGIORE FAMA (LA FASE DI MAGGIORE ESPANSIONE PRODUTTIVA E AUTORIALE DEL FILM NAZIONALE), INDAGANDONE LA REGIA, I MOVIMENTI DI MACCHINA, IL LINGUAGGIO FILMICO, CONIUGANDO L’APPROCCIO TECNICO A QUELLO ESTETICO. ATTRAVERSO UNA RIVISITAZIONE DELLA STORIA DEL CINEMA ITALIANO, IL CORSO OFFRE UNO STRUMENTO TEORICO SU COME FARE “ANALISI DEL FILM”.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709137 -
MEDIA DIGITALI: TELEVISIONE, VIDEO, INTERNET
(objectives)
THE COURSE IS AIMED TO EXPLAIN SOCIAL AND CULTURAL TRANSFORMATIONS CONNECTED WITH THE COMING OF DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRACTICES, ESPECIALLY IN THE AUDIOVISUAL DOMAIN.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709138 -
MOVIMENTI E AUTORI DEL CINEMA
(objectives)
GOALS: The course will analyze the personality and films of Fellini within the context of Italian and international cinema.
-
PARIGI STEFANIA
( syllabus)
THE CINEMA OF FEDERICO FELLINI Program: Considering the wide bibliography on this author and the most diverse methodologies, we will study the dominant themes of Fellini's imagery and the style of his works. Special attention will be devoted to Fellini's thoughts on cinema (from 8 1/2 to Intervista), on show business and on media (humorous magazines, photonovels, music-hall, circus, television, advertisement).
( reference books)
TEXTS: F. Fellini, Fare un film, Einaudi, Torino 2006 (I ed. 1980); P. Bondanella, Il cinema di Federico Fellini, Guaraldi, Parma 1994 (also available as eBook); Andrea Minuz, Viaggio al termine dell'Italia. Fellini politico, Rubbettino, Soveria Mannelli 2012. FILMOGRAPHY: Lo sceicco bianco (1952), La strada (1954), Le notti di Cabiria (1957), La dolce vita (1960), 8 1/2 (1963), Toby Dammit (1968, ep. di Tre passi nel delirio), I clowns (1970), Roma (1972), Amarcord (1973), Il Casanova di Federico Fellini (1976), Ginger e Fred (1985), Intervista (1987). Films will be shown in full or in part during lessons. Dvd copies will be available at the Biblioteca "Lino Miccichè", via Ostiense 139.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709139 -
CINEMA E PSICOANALISI
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709140 -
THE HOLLYWOOD FILM
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709141 -
TEORIE E PRATICHE DEL CINEMA MODERNO
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|