Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
21801045 -
INTERNATIONAL ORGANISATION AND PROTECTION OF HUMAN RIGHTS
(objectives)
THE COURSE IS AIMED AT ANALYSING THE GLOBAL AND REGIONAL IOS PHENOMENON ALONG THE LINES OF THEIR INSTITUTIONAL AND OPERATIVE FEATURES IN THE PERSPECTIVE OF THE INTER-GOVERNMENTAL COOPERATION AS WELL AS THE HUMAN RIGHTS PROTECTION. THE LAST TOPIC HAS A PROPER CROSS-CUTTING IMPACT IN BOTH UNIVERSAL AND REGIONAL INSTITUTIONAL SYSTEMS. THE SUBSTANTIAL NOTIONS ARE FUNDAMENTAL FOR ACCEDING THE DIPLOMATIC OR IOS OFFICIAL CARRIER, OR TO WORK IN PUBLIC AND PRIVATE INSTITUTIONS AS WELL AS EUROPEAN AND INTERNATIONAL NGOS.
-
ZANGHI' CLAUDIO
( syllabus)
IL CORSO SI ARTICOLA IN DUE PARTI. PARTE I: STUDIO DEL FENOMENO DELL'ORGANIZZAZIONE INTERNAZIONALE - UNIVERSALE E REGIONALE - NEI SUOI ELEMENTI ISTITUZIONALI ED OPERATIVI. 1. IL FENOMENO DELLE ORGANIZZAZIONI INTERNAZIONALI A. ORIGINI E SVILUPPO B. L’ISTITUZIONE DELLE ORGANIZZAZIONI INTERNAZIONALI C. LA PERSONALITÀ GIURIDICA DELLE ORGANIZZAZIONI INTERNAZIONALI D. IL REGIONALISMO INTERNAZIONALE 2. COMPETENZE E FUNZIONI DELLE ORGANIZZAZIONI INTERNAZIONALI 3. EVENTI MODIFICATIVI DELLE ORGANIZZAZIONI INTERNAZIONALI 4. LO STATUS DI MEMBRO NELLE ORGANIZZAZIONI INTERNAZIONALI 5. LA STRUTTURA DELLE ORGANIZZAZIONI INTERNAZIONALI 6. GLI ATTI DELLE ORGANIZZAZIONI INTERNAZIONALI 7. LA FORMAZIONE DELLA VOLONTÀ PARTE II: LA PROMOZIONE E LA PROTEZIONE DEI DIRITTI UMANI - SISTEMI E STRUMENTI UNIVERSALI E REGIONALI; APPROFONDIMENTO DEL PROCESSO DI RIFORMA DEI PRINCIPALI MECCANISMI OPERANTI NEL QUADRO DELLE NAZIONI UNITE (CONSIGLIO DEI DIRITTI UMANI, TREATY BODIES). 1.ORIGINI ED EVOLUZIONE DEI DIRITTI UMANI 2.IL SISTEMA DELLE NAZIONI UNITE A)I PATTI DELLE NAZIONI UNITE SUI DIRITTI DELL’UOMO B)DALLA COMMISSIONE AL CONSIGLIO PER I DIRITTI UMANI DELLE NAZIONI UNITE 3. ASPETTI REGIONALI DELLA PROTEZIONE DEI DIRITTI DELL’UOMO 4.LA CONVENZIONE EUROPEA DEI DIRITTI DELL’UOMO A) LA CONVENZIONE ED I SUOI ORGANI B) LA PROCEDURA DI CONTROLLO 5. I DIRITTI DELL’UOMO NELL’UNIONE EUROPEA 6. IL SISTEMA INTERAMERICANO DI TUTELA DEI DIRITTI DELL’UOMO (CENNI) 7. LA PROTEZIONE DEI DIRITTI DELL’UOMO IN AFRICA (CENNI)
( reference books)
PER 10 CFU: ZANGHI' C., DIRITTO DELLE ORGANIZZAZIONI INTERNAZIONALI, GIAPPICHELLI, TORINO, II ED. ZANGHI' C., LA PROTEZIONE INTERNAZIONALE DEI DIRITTI DELL’UOMO, GIAPPICHELLI, TORINO, II ED.
PER GLI STUDENTI ERASMUS: IL PROGRAMMA D'ESAME SARÀ CONCORDATO DAL DOCENTE IN BASE AI CFU RICHIESTI.
|
10
|
IUS/13
|
80
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21801550 -
INTERNATIONAL ECONOMICS
(objectives)
THIS COURSE STUDIES ECONOMIC AND FINANCIAL INTERDEPENDENCE IN OPEN ECONOMIES. IT ADDRESSES RELEVANT ISSUES AS THE DETERMINANTS OF INTERNATIONAL TRADE, TRADE POLICIES, THE GLOBALISATION OF FINANCIAL MARKETS, MACROECONOMIC EQUILIBRIUM (OR DISEQUILIBRIUM), THE INTERNATIONAL BUSINESS CYCLE, THE FINANCIAL MONETARY SYSTEM AND THE FUNCTIONING OF FOREIGN EXCHANGE MARKETS. THIS COURSE PROVIDES BASIC TOOLS FOR THE ANALYSIS OF THE MAIN THEORIES OF INTERNATIONAL TRADE AS WELL AS OF INTERNATIONAL MACROECONOMICS.
|
8
|
SECS-P/01
|
64
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21801983 -
POLITICAL SCIENCE
(objectives)
THE TERM POLITICS INCLUDES ALL ACTIVITIES THAT REFER TO THE ACQUIRING, THE ORGANIZATION, THE CARRYING OUT AND CONSERVATION OF THE POWER OF A STATE, OR BETWEEN STATES. POWER IS POLITICS WHEN ITS DECISIONS CAN BECOME POWER IN REGARDS TO SOME COMPONENTS OF A GROUP, EVEN WHEN REVERTING TO ITS STRENGTH. POLITICAL SCIENCE IS AFFIRMED AS THE DISCIPLINE OF STUDY AND RESEARCH OF SEVERAL ASPECTS OF THE REALITY OF POLITICS USING THE METHOD OF EMPIRICAL SCIENCE. OVER AND ABOVE THE VARIOUS METHODOLOGIES USED (STUDY OF COMPARISON, STUDY OF SINGLE CASES) AND BY VARIOUS APPROACHES, WHERE THE CENTER OF THE INTEREST OF POLITICAL SCIENCE LIES IN THE APPROACH TO EXPLAIN THE PHENOMENON AND THE PROCESSES OF THE POLITICS, THROUGH THE INTERNAL OR INTERNATIONAL DIMENSION. BEGINNING FROM THESE PREMISES, THE COURSE USES AN ILLUSTRATION SCOPE AND THE ANALYSIS OF THE PRINCIPLE CONCEPTS, PROBLEMS AND THEORIES CHALLENGED BY CONTEMPORARY POLITICAL SCIENCE. THE SCOPE IS TO FURNISH THE STUDENTS WITH THE RELATIVE ESSENTIAL UNDERSTANDINGS OF THE CHARACTERISTICS AND THE FUNCTION OF THE CONTEMPORARY POLITICAL SYSTEMS, WITH PARTICULAR REFERENCE TO THE DEMOCRATIC SYSTEM, EVEN THOUGH THE INSTRUMENT FOR ANALYSIS IS THE UNDERSTANDING OF THE POLITICS.
Group:
MZ
-
CHIARINI ROSALBA
( syllabus)
LA PRIMA PARTE DEL CORSO MIRA A FORNIRE ALLO STUDENTE ALCUNE NOZIONI FONDAMENTALI RELATIVE A: - LA DEFINIZIONE DI POLITICA; - LE DIFFERENZE FRA SCIENZA E NON-SCIENZA; - COME SI COSTRUISCONO LE TEORIE SCIENTIFICHE; - L’AMBITO DI STUDIO DELLA SCIENZA POLITICA E LE METODOLOGIE PIÙ UTILIZZATE (CENNI ALLA COMPARAZIONE); - ALCUNI TEMI CRUCIALI, COME LO STATO E I PROCESSI DI STATE-BUILDING E NATION-BUILDING E IL PROCESSO DI INTEGRAZIONE EUROPEA; - I TIPI E LE CARATTERISTICHE DEI REGIMI POLITICI (NON-DEMOCRATICI E DEMOCRATICI) E IL LORO MUTAMENTO; - LE UNITÀ DEL SISTEMA POLITICO (ÉLITE E CLASSI POLITICHE, PARTITI, GRUPPI). LA SECONDA PARTE DEL CORSO AFFRONTERÀ, SEMPRE IN UNA PROSPETTIVA COMPARATA, IL TEMA DELLA DEMOCRAZIA E DEL SUO FUNZIONAMENTO. SI PRENDERANNO IN ESAME VARI ASPETTI: - LE ELEZIONI E I SISTEMI ELETTORALI; - LA RAPPRESENTANZA POLITICA; - LE ISTITUZIONI DEI SISTEMI DEMOCRATICI (PARLAMENTI, GOVERNI); - GLI ATTORI E LE DINAMICHE DEL POLICY-MAKING.
( reference books)
TESTI D’ESAME PER L’ANNO ACCADEMICO 2014-2015:
1) MANUALE - PIETRO GRILLI DI CORTONA, ORAZIO LANZA, BARBARA PISCIOTTA, CAPIRE LA POLITICA. UNA PROSPETTIVA COMPARATA, UTET – UNIVERSITÀ, NOVARA, 2012 (TUTTO);
2) TESTO MONOGRAFICO - ELISABETTA GUALMINI, L’AMMINISTRAZIONE NELLE DEMOCRAZIE CONTEMPORANEE, LATERZA, ROMA-BARI, EDIZIONE 2011 (TUTTO).
|
2
|
SPS/04
|
16
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
8
|
SPS/04
|
64
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
|
ITA |
Optional group:
comune Orientamento unico LISTA ATTIVITA' CONSIGLIATE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
21801047 -
COMPARATIVE POLITICS
|
|
21801047-2 -
POLITICA COMPARATA SECONDO
|
4
|
SPS/04
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21801047-1 -
POLITICA COMPARATA
|
4
|
SPS/04
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21801064 -
HISTORY OF EARLY MODERN EUROPE
(objectives)
IL CORSO È DEDICATO AL TEMA DELLA STORIA DELLA TOLLERANZA E DELL'INTOLLERANZA NELL'EUROPA MODERNA.
|
|
21801064-2 -
STORIA DELL'EUROPA SECONDO
|
4
|
M-STO/02
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21801064-1 -
STORIA DELL'EUROPA
|
4
|
M-STO/02
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21801469 -
HISTORY OF PUBLIC LAW
(objectives)
IL CORSO SI PROPONE DI RICOSTRUIRE L’EVOLUZIONE DELLA STORIA DEL DIRITTO PUBBLICO DALLA PRIMA ETA’ MODERNA FINO AL XX SECOLO. IN PARTICOLARE SI EVIDENZIERANNO LE CARATTERISTICHE DELL’ASSOLUTISMO E DEL COSTITUZIONALISMO LIBERALE. NELL’ULTIMA PARTE DEL CORSO SI FORNIRANNO ALCUNI SPUNTI DI ANALISI DELLA STORIA COSTITUZIONALE DELL’ITALIA REPUBBLICANA
|
|
21801469-2 -
STORIA DEL DIRITTO PUBBLICO SECONDO
|
4
|
IUS/19
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21801469-1 -
STORIA DEL DIRITTO PUBBLICO
|
4
|
IUS/19
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21801478 -
ADMINISTRATION SCIENCE
|
|
21801478-2 -
SCIENZA DELL'AMMINISTRAZIONE SECONDO
|
4
|
SPS/04
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21801478-1 -
SCIENZA DELL'AMMINISTRAZIONE
|
4
|
SPS/04
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21801593 -
CIVIL LAW
(objectives)
The first part treats, in a pragmatical approach, the “phenomenology” of contract, including principles and rules concerning the essential elements of contract, the formation of consent; the types of contracts; the consumer contracts, in a perspective that looks at progressive developments of legal system. The second part regards the different kinds of disputive resolution, in particular the contract of “transazione”.
|
|
21801593-2 -
DIRITTO CIVILE SECONDO
|
4
|
IUS/01
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21801593-1 -
DIRITTO CIVILE
|
4
|
IUS/01
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21801594 -
REGIONAL LAW
(objectives)
Since the mid-1990s the importance of regional law has constantly increased. With the devolopment of the "new regionalism" that led to the constitutional reform of 1999 and 2001. So, the Regions have obtained a central position in the "Republic of the autonomies", as outlined by art. 114 Cost. Now the season of the "new regionalism" seems to be at the sunset, so the course will examine carefully the constitutional reform now in progress that aim to the reform the relationship between the State, the Regions and the local autonomies.
|
|
21801779 -
PUBLIC ACCOUNTANCY
(objectives)
THE AIM OF THE COURSE IS TO PROVIDE THE TOOLS FOR UNDERSTANDING THE STATE ACCOUNTING, A MATTER THAT IN THE RECENT YEARS HAS BEEN SUBJECT OF IMPORTANT REFORM MEASURESUNDER THE PRESSURE OF THE EUROPEAN UNION. THE EDUCATIONAL OBJECTIVES ARE INTENDED TO PROVIDE: A) AN ANALYSIS OF THE CONSTITUTIONAL FRAMEWORK, REGULATORY INSTITUTIONS, THE SUBJECTS AND DOCUMENTS, AS WELL AS THE INFLUENCE OF THE EUROPEAN UNION WITH THE TOOLS ANDCHOICES USED BY THE PUBLIC FINANCE; B) A CRITICAL STUDY WITH A SPECIFIC ATTENTION TO CURRENT ISSUES: FISCAL FEDERALISM, THE OBLIGATION OF A BALANCED BUDGET, RELATIONS WITH THE EUROPEAN UNION, SPENDING REVIEW.
IT WILL THUS ENABLE LEARNERS ON THE ONE HAND, TO LEARN THE MAIN ELEMENTS OF THIS SUBJECT, EVEN FOR BANKRUPTCY FOR THE FUTURE CHALLENGES OF THEIR POST-GRADUATE COURSE. ON THE OTHER HAND, TO ACQUIRE A CRITICAL ANALYSIS ON THE ISSUES, BECAUSE THE STATE ACCOUNTING IS A MATTER THAT ESCAPES FROM THE NARROW SPACE OF THE SCIENCE BOOKS AND THAT STUDIES THE FUNCTION OF PLANNING, COORDINATION AND PLANNING OF PUBLIC RESOURCES. IT AFFECTS THE ECONOMIC AND SOCIAL LIFE OF OUR COUNTRY.
|
|
21801779-2 -
CONTABILITA' DI STATO SECONDO
|
4
|
IUS/10
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21801779-1 -
CONTABILIA' DI STATO
|
4
|
IUS/10
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21801942 -
HISTORY AND CULTURE OF THE ENVIRONMENT
|
|
21801942-2 -
STORIA E CULTURE DELL'AMBIENTE SECONDO
|
4
|
M-STO/04
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21801942-1 -
STORIA E CULTURE DELL'AMBIENTE
|
4
|
M-STO/04
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21802035 -
HISTORY AND INSTITUTIONS LATIN AMERICA
(objectives)
THE OBJECTIVE OF THE COURSE IS TO PROVIDE THE STUDENTS WITH THE FOUNDATIONS NECESSARY TO RECONSTRUCT, IN THE LIGHT OF MORE RECENT HISTORIOGRAPHY- THE ESSENTIAL ELEMENTS OF THE HISTORICAL DEVELOPMENT OF LATIN AMERICA WITHIN THE BROADER CONTEXT OF THE EVENTS THAT CHARACTERISED THE HISTORY OF THE WESTERN WORLD.
-
STABILI MARIA ROSARIA
( syllabus)
IL CORSO SARÀ ORGANIZZATO IN DUE PARTI. LA PRIMA, DI CARATTERE ISTITUZIONALE, VERRÀ SVOLTA DURANTE LE PRIME QUARANTA ORE DEL CORSO. DOPO AVER AFFRONTATO IL NODO DELLA PERIODIZZAZIONE, SI FOCALIZZERÀ L’ATTENZIONE SUI TEMI E I PROBLEMI CHE SEGNANO IL PERCORSO STORICO DELL’AMERICA LATINA DALLA SCOPERTA AL NUOVO MILLENNIO. CI SI SOFFERMERÀ IN MODO PARTICOLARE SU: LE AMERICHE INDIGENE; EUROPA, SPAGNA E PORTOGALLO ALLE SOGLIE DEL ‘500; SCOPERTA E CONQUISTA; COLONIA: STRUTTURE AMMINISTRATIVE, ECONOMICHE, SOCIALI E RELIGIOSE; SETTECENTO EUROPEO E RIFORMISMO BORBONICO; PROCESSO D’INDIPENDENZA E NASCITA DELLE REPUBBLICHE LATINOAMERICANE; L’ECCEZIONE BRASILIANA; L’ EPOCA DEI CAUDILLOS E IL LIBERALISMO LATINOAMERICANO; IL PATTO NEOCOLONIALE; L’ IMPERIALISMO INGLESE E NORDAMERICANO; L’EMIGRAZIONE EUROPEA; LA COSTRUZIONE DELLE IDENTITÀ NAZIONALI; I MOVIMENTI SOCIALI E I PARTITI POLITICI; LA RIVOLUZIONE MESSICANA; LE TENSIONI DELLA MODERNIZZAZIONE; IL POPULISMO E IL DESARROLLISMO; LE RIVOLUZIONI E LA CRISI ECONOMICA DEGLI ANNI SESSANTA; IL MODELLO NEOLIBERISTA; LE DITTATURE MILITARI; LE TRANSIZIONI POLITICHE. NELLA SECONDA PARTE, DI CARATTERE SPECIALISTICO, SI APPROFONDIRÀ LA CONOSCENZA DEI PROCESSI CHE CARATTERIZZANO L’ULTIMO TERZO DEL NOVECENTO LATINOAMERICANO E IL PRIMO DECENNIO DEL NUOVO MILLENNIO (DITTATURE MILITARI, TRANSIZIONI POLITICHE, CONSOLIDAMENTO DEMOCRATICO, PRESENZA SULLO SCENARIO GLOBALE).
( reference books)
I MANUALI CONSIGLIATI SONO I SEGUENTI: - DANIELE POMPEIANO, STORIA DELL’ AMERICA LATINA, MILANO, BRUNO MONDADORI, 2012; - LORIS ZANATTA, STORIA DELL’ AMERICA LATINA CONTEMPORANEA, LATERZA, ROMA-BARI, 2010.
GLI STUDENTI ITALIANI CHE ABBIANO INTERESSE A STUDIARE SU UN MANUALE IN UNA LINGUA DIVERSA DALL’ITALIANO E GLI STUDENTI ERASMUS POTRANNO ADOTTARE UNO DEI SEGUENTI : • B. KEEN – K. HAYNES, A HISTORY OF LATIN AMERICA, HOUGHTON MIFFLIN COMPANY, BOSTON NEW YORK, 2004; • C. MALAMUD, HISTORIA DE AMÉRICA, ALIANZA EDITORIAL, MADRID 2007.
DUE, A SCELTA, TRA I SEGUENTI VOLUMI: • TIZIANA BERTACCINI, IL TRAMONTO DEL REGIME RIVOLUZIONARIO. MESSICO 1970-2010, TORINO, OTTO ED., 2012; • BENEDETTA CALANDRA, LA GUERRA FREDDA CULTURALE. ESPORTAZIONE E RICEZIONE DELL’ AMERICAN WAY OF LIFE” IN AMERICA LATINA, OMBRE CORTE, 2011; • MASSIMO DE GIUSEPPE, LA RIVOLUZIONE MESSICANA, BOLOGNA, IL MULINO, 2013; • GIAN LUCA GARDINI, L’AMERICA LATINA NEL XXI SECOLO, ROMA, CAROCCI, 2009; • LAURA GIRAUDO, LA QUESTIONE INDIGENA IN AMERICA LATINA, ROMA, CAROCCI, 2009; • RAFFAELE NOCERA – ANGELO TRENTO, 1910-2010. UN SECOLO DI STORIA LATINOAMERICANA, ROMA, CAROCCI, 2012; • MARZIA ROSTI, ARGENTINA, ROMA, MULINO, 2011; • MARIA R. STABILI (A CURA DI), VIOLENZE DI GENERE. STORIE E MEMORIE NELL’ AMERICA LATINA DI FINE NOVECENTO, NUOVA CULTURA EDIZIONI, ROMA 2009. • LORIS ZANATTA, IL PERONISMO, ROMA, CAROCCI, 2008.
|
8
|
SPS/05
|
64
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico LINGUA A SCELTA II ANNO - SCIENZE POLITICHE - (show)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21801977 -
LANGUAGE, CULTURE AND INSTITUTIONS IN FRENCH SPEAKING COUNTRIES
-
SPANDRI FRANCESCO
( syllabus)
-PROGRAMMA: VALIDO PER TUTTI GLI STUDENTI: ORDINAMENTI PREVIGENTI (9 CFU), NUOVO ORDINAMENTO (7/8 CFU), FREQUENTANTI, NON FREQUENTANTI.
-TITOLO: “LETTERATURA, ECONOMIA E SOCIETÀ TRA RESTAURAZIONE E SECONDO IMPERO”. IL CORSO SI CONCENTRERÀ SULLE GRANDI TRASFORMAZIONI DELLA FRANCIA POST-RIVOLUZIONARIA E PROPORRÀ LA LETTURA DI DUE ROMANZI: "EUGÉNIE GRANDET" (1833) DI BALZAC E "NANA" (1880) DI ZOLA.
-IL CORSO DEDICHERÀ UN SIGNIFICATIVO SPAZIO ALLA GRAMMATICA FRANCESE.
( reference books)
-BALZAC, EUGÉNIE GRANDET, CHRONOLOGIE, PRÉSENTATION, NOTES, DOSSIER, BIBLIOGRAPHIE PAR ÉLÉONORE ROY-REVERZY, PARIS, FLAMMARION, GF, 2008 (O UNA QUALSIASI ALTRA EDIZIONE ECONOMICA IN LINGUA FRANCESE) -ZOLA, NANA, ÉDITION ÉTABLIE PAR HENRI MITTERAND, PARIS, GALLIMARD, COLL. FOLIO CLASSIQUE, NOUVELLE ÉD., 2002 (O UNA QUALSIASI ALTRA EDIZIONE ECONOMICA IN LINGUA FRANCESE) -IL ROMANZO FRANCESE DELL’OTTOCENTO, A CURA DI ANNA MARIA SCAIOLA, BARI, LATERZA, 2008 (CAPITOLI III E V) -LES CONSTITUTIONS DE LA FRANCE DEPUIS 1789, PRÉSENTATION PAR JACQUES GODECHOT, ÉDITION CORRIGÉE ET MISE À JOUR PAR HERVÉ FAUPIN, PARIS, FLAMMARION, COLL. GF, 2006 (CAPITOLI I E II : DISPENSE REPERIBILI PRESSO COPISTERIA ‘APPUNTI’ VIA CHIABRERA, 174)
-GRAMMATICHE CONSIGLIATE (NON OGGETTO D’ESAME): 1) MAÏA GRÉGOIRE ET ODILE THIÉVENAZ, GRAMMAIRE PROGRESSIVE DU FRANÇAIS (NIVEAU INTERMÉDIAIRE), NOUVELLE ÉDITION, PARIS, CLÉ INTERNATIONAL, 2003 OPPURE 2) DOMINIQUE BERGER ET NERINA SPICACCI, SAVOIR-DIRE, SAVOIR-FAIRE (NIVEAUX A1/A2/B1), BOLOGNA, ZANICHELLI 2007
-IL MATERIALE DIDATTICO È REPERIBILE PRESSO LA SEGUENTE LIBRERIA: FELTRINELLI INTERNATIONAL, VIA V. E. ORLANDO, 84/86 00185 ROMA.
|
7
|
L-LIN/03
|
56
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21801979 -
LANGUAGE, CULTURE AND INSTITUTIONS IN SPANISH SPEAKING COUNTRIES
(objectives)
THE MAIN PURPOSE IS TO REACH A COMMUNICATIVE AND SOCIO-CULTURAL COMPETENCE. THE COURSE AIMS TO DEEPEN THE STUDY OF SPANISH LANGUAGE AND HISPANIC CULTURE. FOR THIS REASON, THREE MAIN ASPECTS WILL BE DEVELOPED: FIRST, THE GRAMMATIC RULES OF SPANISH LANGUAGE (LEVEL B1); SECONDLY, THE FORMAL AND SEMANTIC FEATURES OF PHRASEOLOGICAL UNITS AT DIFFERENT LEVELS (MORPHOLOGICAL, SYNTACTIC, SEMANTIC AND CONTRASTIVE), AND THIRDLY, SOME THEMES RELATED TO THE SOCIO-CULTURAL HISPANIC ENVIRONMENT WILL BE ADDRESED.
|
7
|
L-LIN/07
|
56
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
21801980 -
LANGUAGE, CULTURE AND INSTITUTIONS IN GERMAN SPEAKING COUNTRIES
(objectives)
IL CORSO MIRA A: A) FORNIRE E PERFEZIONARE LE PRINCIPALI COMPETENZE GRAMMATICALI ATTRAVERSO UN APPROFONDIMENTO DELLE STRUTTURE MORFOLOGICHE E SINTATTICHE DELLA LINGUA; B) A UN AMPLIAMENTO LESSICALE, SVILUPPANDO LE CAPACITÀ DI COMPRENSIONE E LETTURA; C) A MEDIARE ASPETTI CULTURALI DEL MONDO DI LINGUA TEDESCA.
-
FIANDRA EMILIA
( syllabus)
GRAMMATICA (COMPLETAMENTO DELLA SINTASSI, REGGENZE VERBALI E NOMINALI, PREPOSIZIONI); LA PARTE LINGUISTICA DEL CORSO SI FONDA SULL’ACQUISIZIONE DELLE STRUTTURE FONETICHE GRAMMATICALI E LESSICALI. INFORMAZIONI DI DEUTSCHE LANDESKUNDE (POLITICA, AMMINISTRAZIONE, STORIA, TRADIZIONI E USI IN GERMANIA)
( reference books)
- H. DREYER , R. SCHMITT, LEHR- UND ÜBUNGSBUCH DER DEUTSCHEN GRAMMATIK. DIE GELBE AKTUELL, VERLAG FÜR DEUTSCH - ZUR ORIENTIERUNG, BASISWISSEN DEUTSCHLAND, HUEBER VERLAG
|
7
|
L-LIN/13
|
56
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico LINGUA A SCELTA II ANNO - SCIENZE POLITICHE - (show)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21801977 -
LANGUAGE, CULTURE AND INSTITUTIONS IN FRENCH SPEAKING COUNTRIES
-
SPANDRI FRANCESCO
( syllabus)
-PROGRAMMA: VALIDO PER TUTTI GLI STUDENTI: ORDINAMENTI PREVIGENTI (9 CFU), NUOVO ORDINAMENTO (7/8 CFU), FREQUENTANTI, NON FREQUENTANTI.
-TITOLO: “LETTERATURA, ECONOMIA E SOCIETÀ TRA RESTAURAZIONE E SECONDO IMPERO”. IL CORSO SI CONCENTRERÀ SULLE GRANDI TRASFORMAZIONI DELLA FRANCIA POST-RIVOLUZIONARIA E PROPORRÀ LA LETTURA DI DUE ROMANZI: "EUGÉNIE GRANDET" (1833) DI BALZAC E "NANA" (1880) DI ZOLA.
-IL CORSO DEDICHERÀ UN SIGNIFICATIVO SPAZIO ALLA GRAMMATICA FRANCESE.
( reference books)
-BALZAC, EUGÉNIE GRANDET, CHRONOLOGIE, PRÉSENTATION, NOTES, DOSSIER, BIBLIOGRAPHIE PAR ÉLÉONORE ROY-REVERZY, PARIS, FLAMMARION, GF, 2008 (O UNA QUALSIASI ALTRA EDIZIONE ECONOMICA IN LINGUA FRANCESE) -ZOLA, NANA, ÉDITION ÉTABLIE PAR HENRI MITTERAND, PARIS, GALLIMARD, COLL. FOLIO CLASSIQUE, NOUVELLE ÉD., 2002 (O UNA QUALSIASI ALTRA EDIZIONE ECONOMICA IN LINGUA FRANCESE) -IL ROMANZO FRANCESE DELL’OTTOCENTO, A CURA DI ANNA MARIA SCAIOLA, BARI, LATERZA, 2008 (CAPITOLI III E V) -LES CONSTITUTIONS DE LA FRANCE DEPUIS 1789, PRÉSENTATION PAR JACQUES GODECHOT, ÉDITION CORRIGÉE ET MISE À JOUR PAR HERVÉ FAUPIN, PARIS, FLAMMARION, COLL. GF, 2006 (CAPITOLI I E II : DISPENSE REPERIBILI PRESSO COPISTERIA ‘APPUNTI’ VIA CHIABRERA, 174)
-GRAMMATICHE CONSIGLIATE (NON OGGETTO D’ESAME): 1) MAÏA GRÉGOIRE ET ODILE THIÉVENAZ, GRAMMAIRE PROGRESSIVE DU FRANÇAIS (NIVEAU INTERMÉDIAIRE), NOUVELLE ÉDITION, PARIS, CLÉ INTERNATIONAL, 2003 OPPURE 2) DOMINIQUE BERGER ET NERINA SPICACCI, SAVOIR-DIRE, SAVOIR-FAIRE (NIVEAUX A1/A2/B1), BOLOGNA, ZANICHELLI 2007
-IL MATERIALE DIDATTICO È REPERIBILE PRESSO LA SEGUENTE LIBRERIA: FELTRINELLI INTERNATIONAL, VIA V. E. ORLANDO, 84/86 00185 ROMA.
|
7
|
L-LIN/03
|
56
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21801979 -
LANGUAGE, CULTURE AND INSTITUTIONS IN SPANISH SPEAKING COUNTRIES
(objectives)
THE MAIN PURPOSE IS TO REACH A COMMUNICATIVE AND SOCIO-CULTURAL COMPETENCE. THE COURSE AIMS TO DEEPEN THE STUDY OF SPANISH LANGUAGE AND HISPANIC CULTURE. FOR THIS REASON, THREE MAIN ASPECTS WILL BE DEVELOPED: FIRST, THE GRAMMATIC RULES OF SPANISH LANGUAGE (LEVEL B1); SECONDLY, THE FORMAL AND SEMANTIC FEATURES OF PHRASEOLOGICAL UNITS AT DIFFERENT LEVELS (MORPHOLOGICAL, SYNTACTIC, SEMANTIC AND CONTRASTIVE), AND THIRDLY, SOME THEMES RELATED TO THE SOCIO-CULTURAL HISPANIC ENVIRONMENT WILL BE ADDRESED.
|
7
|
L-LIN/07
|
56
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
21801980 -
LANGUAGE, CULTURE AND INSTITUTIONS IN GERMAN SPEAKING COUNTRIES
(objectives)
IL CORSO MIRA A: A) FORNIRE E PERFEZIONARE LE PRINCIPALI COMPETENZE GRAMMATICALI ATTRAVERSO UN APPROFONDIMENTO DELLE STRUTTURE MORFOLOGICHE E SINTATTICHE DELLA LINGUA; B) A UN AMPLIAMENTO LESSICALE, SVILUPPANDO LE CAPACITÀ DI COMPRENSIONE E LETTURA; C) A MEDIARE ASPETTI CULTURALI DEL MONDO DI LINGUA TEDESCA.
-
FIANDRA EMILIA
( syllabus)
GRAMMATICA (COMPLETAMENTO DELLA SINTASSI, REGGENZE VERBALI E NOMINALI, PREPOSIZIONI); LA PARTE LINGUISTICA DEL CORSO SI FONDA SULL’ACQUISIZIONE DELLE STRUTTURE FONETICHE GRAMMATICALI E LESSICALI. INFORMAZIONI DI DEUTSCHE LANDESKUNDE (POLITICA, AMMINISTRAZIONE, STORIA, TRADIZIONI E USI IN GERMANIA)
( reference books)
- H. DREYER , R. SCHMITT, LEHR- UND ÜBUNGSBUCH DER DEUTSCHEN GRAMMATIK. DIE GELBE AKTUELL, VERLAG FÜR DEUTSCH - ZUR ORIENTIERUNG, BASISWISSEN DEUTSCHLAND, HUEBER VERLAG
|
7
|
L-LIN/13
|
56
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico ULTERIORI ATTIVITA' FORMATIVE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional group:
comune Orientamento unico ULTERIORI ATTIVITA' FORMATIVE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|