20709851 -
LETTERATURA ITALIANA (PER S.C.P.A)
Group:
AL
-
Derived from
20709851 LETTERATURA ITALIANA (PER S.C.P.A) in LETTERE L-10 1 COLOMBI ROBERTA
( syllabus)
Heroical-chicalric tradition and novel
The course aims to show the development of the narrative genre in the Italian literature; it will provide the critical means necessary to study in depth some aspects of the transformation and evolution of this genre and to read and analyse some of the most representative texts of Italian literary tradition.
( reference books)
Bibliography:
General context: The exam program includes the knowledge of Italian literature from its origin to the late Nineteenth century (Verga e De Roberto are included). Students can use an highschool handbook; alternatively the can use Storia della letteratura italiana di UGO DOTTI, Roma, Carocci, 2007 (and following editions), up a p. 450.
Monographic course:
- An antology selected by the teacher, available at the copy shop Copyando; it includes texts from the followings works: • Ludovico Ariosto, Orlando furioso. • Torquato Tasso, Gerusalemme Liberata.
- Luca Assarino, Stratonica, Lecce, PensaMultimedia, 2003 - Ferrante Pallavicino, Il Principe hermafrodito, Roma, Salerno Editrice, 2005. - Roberta Colombi, Lo sguardo che “s’interna”. Immaginario interiore nel romanzo italiano del Seicento, Roma, Aracne, 2002
Students who do not attend classes will added to the above mention texts: • Chiara Dini, Ariosto. Guida all’Orlando Furioso, Roma, Carocci, 2001 • Emilio Russo, Guida alla lettura della “Gerusalemme Liberata” di Tasso, Roma-Bari, Laterza, 2014
Link to on-line page: bit.ly/dsu-colombi
Group:
MZ
-
Derived from
20709851 LETTERATURA ITALIANA (PER S.C.P.A) in LETTERE L-10 2 CRIMI GIUSEPPE
( syllabus)
Title of the course: The poets' freedom and Orlando' frenzy: Ludovico Ariosto between the Satire and the Orlando Furioso
The course will take into consideration Ariosto's Satire and Orlando Furioso; the literary antecents, the main themes and the composition phases of both works will be studied in depth.
( reference books)
Bibliography:
1. Texts: a. L. ARIOSTO, Orlando furioso (any Italian edition provided with a commentary: L. ARIOSTO, Orlando furioso, introduzione e commento di E. BIGI, a cura di C. ZAMPESE, indici di P. FLORIANI, Milano, Rizzoli, 2015). b. L. ARIOSTO, Satire (qualsiasi edizione purché commentata).
2. Studies:
A) Two of the following texts:
- W. BINNI, Metodo e poesia di Ludovico Ariosto e altri studi ariosteschi, Firenze, La Nuova Italia, 1996; - A. CASADEI, Ariosto. I metodi e i mondi possibili, Venezia, Marsilio, 2016; - D. JAVITCH, Saggi sull’Ariosto e la composizione dell’‘Orlando Furioso’, Lucca, Maria Pacini Fazzi, 2012; - S. ZATTI, Leggere l’‘Orlando furioso’, Bologna, Il mulino, 2016; - G. FERRONI, Ariosto, Roma, Salerno Editrice, 2008; - M. PRALORAN, Tempo e azione nell’‘Orlando furioso’, Firenze, Olschki, 1999.
B) - A. GODIOLI, La prima satira di Ariosto e la poesia delle corti padane, in «Italianistica», XXXIX, 2010, 2, pp. 115-127; - P. MARINI, Ariosto magnanimo. Sulla figura dell’io poetico nelle “Satire”, in «Lettere Italiane», LX, 2008, pp. 84-101; - C. SEGRE, Struttura dialogica delle ‘Satire’ ariostesche, in ID., Semiotica filologica, Torino, Einaudi, 1979, pp. 117-30. - G.M. STELLA GALBIATI, Per una teoria della satira fra Quattro e Cinquecento, in «Italianistica», XVI, 1987, pp. 9-37; - A. TISSONI BENVENUTI, La tradizione della terza rima e l’Ariosto, in Ludovico Ariosto: lingua, stile e tradizione. Atti del Congresso (Reggio Emilia-Ferrara, 12-16 ottobre 1974), a cura di C. SEGRE, Milano, Feltrinelli, 1976, pp. 303-314; - A. VILLA, Ludovico Ariosto e la ‘famiglia d’allegrezza piena’ con una riflessione sul progetto delle “Satire”, in «Giornale storico della letteratura italiana», CLXXXV, 2008, pp. 510-535;
C) C. VECCE, Letteratura italiana. Piccola storia, 2 voll., Napoli, Liguori, 2011-2013 (vol. I e vol. II fino a p. 102).
Students who do not attend classes will add the reading of one of the following texts:
1. F. CANEPARO, «Di molte figure adornato»: l’‘Orlando furioso’ nei cicli pittorici tra Cinque e Seicento, Milano, Officina Libraria, 2015; 2. C. RIVOLETTI, Ariosto e l’ironia della finzione. La ricezione letteraria e figurativa dell’‘Orlando furioso’ in Francia, Germania e Italia, Venezia, Marsilio, 2014.
|
12
|
L-FIL-LET/10
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Optional group:
Curriculum Comune ATTIVITA' DI BASE - DISCIPLINE STORICHE - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
20702423 -
ROMAN HISTORY
|
6
|
L-ANT/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702421 -
MEDIEVAL HISTORY
|
6
|
M-STO/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702487 -
CONTEMPORARY HISTORY - B
-
Derived from
20702487 STORIA CONTEMPORANEA - B in SCIENZE STORICHE, DEL TERRITORIO E PER LA COOPERAZIONE INTERNAZIONALE L-42 (docente da definire)
( syllabus)
Contemporary History XIX and XX Century
( reference books)
Testi A) XIX Century : Le “Rivoluzioni borghesi”, la Seconda rivoluzione industriale e la Società di massa, available on Website
B) XX Century. One of those books: - Alberto Mario Banti, L’età Contemporanea. Dalla Grande Guerra a oggi, Laterza, Roma – Bari, 2009 - Lucio Caracciolo, Adriano Roccucci, Storia contemporanea, Le Monnier Università, Milano 2017, dal capitolo 10 in poi.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702481 -
MODERN HISTORY
-
Derived from
20702481 STORIA MODERNA in SCIENZE STORICHE, DEL TERRITORIO E PER LA COOPERAZIONE INTERNAZIONALE L-42 (docente da definire)
( syllabus)
Anno accademico 2017-2018 S.S.D. STORIA MODERNA M-STO/02
I SEMESTRE
STORIA MODERNA (6 CFU) (Prof. Stefano ANDRETTA)
I modulo (6 CFU)
Titolo del corso: Istituzioni di Storia Moderna Nel corso verranno analizzate e argomentate le linee principali che identificano i contenuti dell’età moderna dal XV secolo alla prima metà del XIX secolo con un’attenzione preliminare alle categorie storiografiche, agli orientamenti interpretativi, alle fonti e agli strumenti propri della disciplina. L’obiettivo formativo è di offrire agli studenti solide basi per acquisire una familiarità conoscitiva e critica sulla “storia generale” dell’età moderna. Le lezioni verteranno principalmente sui seguenti temi: l’Europa e la sua interrelazione con i mondi extraeuropei; Crisi e identità dell’Italia moderna; Umanesimo e Rinascimento; Riforma protestante e Controriforma cattolica; La società di antico regime: ceti e classi; Modelli economici: la terra, il lavoro, la finanza e il mercato nell’età moderna; I sistemi politici e le loro dinamiche: impero, monarchie e repubbliche; Famiglia e demografia; Alfabetizzazione e cultura; La nascita della scienza moderna; Illuminismo e riforme; La prima rivoluzione industriale; La Rivoluzione americana e la nascita degli Stati Uniti; La Rivoluzione francese; l’Età napoleonica e l’Europa delle nazioni.
II modulo (6 CFU)
Titolo del corso: L’età del Rinascimento tra Italia ed Europa Nel corso saranno presi in esame i principali eventi storici che hanno caratterizzato la storia d’Italia e delle principali monarchie europee dall’ultimo trentennio del XV secolo alla prima metà del XVI secolo. Verranno inoltre affrontate tematiche in grado di illustrare la gamma dei contenuti intellettuali e concettuali dell’epoca rinascimentale e delineati i termini principali della discussione metodologica e interpretativa interni ai tempi e agli spazi di manifestazione e applicazione della categoria storiografica Rinascimento attraverso l’analisi di autorevoli testi e fonti appropriate.
Testi d’esame
A)
1)P. Burke, Il Rinascimento europeo. Centri e periferie, Roma-Bari, Laterza 2) M. Pellegrini, Le guerre d’Italia, Bologna, Il Mulino
B)Un testo a scelta tra i seguenti :
1) L’uomo del Rinascimento, a cura di E. Garin, Roma-Bari, Laterza, 2) A. Tenenti, L’Italia del Quattrocento. Economia e società, Roma-Bari, Laterza 3)R. von Albertini, Firenze dalla Repubblica al principato. Storia e coscienza politica, Torino, Einaudi 4) F. Chabod, Scritti sul Rinascimento, Torino, Einaudi (pp.1-239) 5) J. Burckhardt, La civiltà del Rinascimento in Italia ,Firenze, Sansoni 6) E. Bonora, Aspettando l’imperatore. Principi italiani tra il papa e Carlo V, Torino, Einaudi 7) M. Pellegrini, Il papato nel Rinascimento, Bologna, Il Mulino 8)Niccolò Machiavelli, Il principe, Torino, Einaudi , (o Milano,Garzanti) 9) Francesco Guicciardini, Storia d’Italia (1490-1534), 3 voll.(un volume a scelta), Torino, Einaudi, (o Milano, Mondadori) 10)Baldassar Castiglione, Il libro del cortegiano, Milano, Rizzoli
I corsi avranno inizio il 2 ottobre 2017
Orario delle lezioni
Lunedì ore 9-11, Martedì ore 9-11, Mercoledì ore 9-11 (aula A)
Orario di ricevimento
Nel primo semestre è fissato nei seguenti giorni: Lunedì e Martedì immediatamente dopo la lezione, Mercoledì ore 11-13. Dipartimento di Studi Umanistici area di Storia e Geografia (stanza 136 ). Per il ricevimento nel secondo semestre seguiranno successive informazioni.
Importante: si ricorda che tutti gli studenti iscritti al Collegio didattico di Scienze Storiche e coloro che, provenienti da altri Collegi didattici, intendono ottenere 12 CFU dell’insegnamento sono tenuti a sostenere l’esame su entrambe le unità inderogabilmente solo nelle date previste delle sessioni (Modulo I-II per 12 CFU complessivi). Per informazioni particolarmente urgenti l’ indirizzo di posta elettronica del docente è stefano.andretta@uniroma3.it. Per qualunque problema di carattere organizzativo o amministrativo (problemi di prenotazione, problemi di registrazione, di inserimento dati, di collegamento ai siti di Ateneo, difformità nei piani di studio, collocazione delle bacheche per informazioni ecc.) si prega di rivolgersi alla segreteria del Collegio Didattico di Scienze Storiche il cui indirizzo telefonico e telematico è il seguente:
Tel. +39.06.57338487 / Fax +39.06.57338541 / e-mail: didattica.scienzestoriche@uniroma3.it
( reference books)
Testi d’esame A) Un manuale universitario di storia moderna, a scelta dello studente tra :
1) F. Benigno, L’età moderna. Dalla scoperta dell’America alla Restaurazione, Roma-Bari, Laterza 2) C. Capra, Storia Moderna (1492-1848), Firenze, Le Monnier Università 3) G. Gullino-G. Muto-E.Stumpo, Il Mondo Moderno, Bologna, Monduzzi
B) P. Prodi, La storia moderna, Bologna, Il Mulino
|
6
|
M-STO/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
Curriculum Comune ATTIVITA' AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
|
24
|
|
|
|
|
|
|
|
20703314 -
MUSEOLOGY
|
6
|
L-ART/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709776 -
STORIA DELLE TECNICHE ARTISTICHE
|
6
|
L-ART/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703329 -
HISTORY OF ART CRITICISM
-
BARROERO LILIANA
( syllabus)
The leading protagonists of Art Criticism in the Twentieth-Century will be considered through specific texts. The knowledge of the Artistic Literature and History of the Art, from Renaissance to Nineteenth Century, is required, as the attendance to lessons as well.
( reference books)
Roberto Longhi, Proposte per una critica d’arte, in “Paragone” 1950, 1, pp. 5-19; Silvia Ginzburg (a cura di), Obituaries. 37 epitaffi di storici dell’arte del Novecento, Milano, Electa, 2008; Orietta Rossi Pinelli (a cura di), La storia delle storie dell’arte, Torino, Einaudi, 2014, pp. 3-179 (i testi di Orietta Rossi Pinelli, Maria Beatrice Failla, Chiara Piva).
|
6
|
L-ART/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702970 -
CONTEMPORARY ART - L.M.
-
Derived from
20702970 STORIA DELL'ARTE CONTEMPORANEA in DAMS (Discipline delle Arti, della Musica e dello Spettacolo) L-3 A - L CHIODI STEFANO
( syllabus)
Photography as Contemporary Art
The acceptance of photography as an artistic medium is among the phenomena that most contributed to redefining the landscape of the visual arts between 1960 and 2000. Challenging the traditional conception of painting and sculpture as the "apex" of the expressive hierarchy of the arts, artists began to probe the conceptual qualities of photography while at the same time questioning the alleged ability to capture objective "truth". Photography has thus been used in different ways - from conceptual and process art, from performance to feminist art, from "objective" German photography of the 1980s to the "Pictures Generation" -, all approaches which differed from the aesthetics that had characterized its modernist uses and often close to anonymous and vernacular manifestations (amateur photos, illustration, advertising, etc.). The course examines in parallel artworks and theoretical elaborations, focusing on key figures of the period.
Pop Constellation: Robert Rauschenberg, Andy Warhol, Ed Ruscha, Diane Arbus. Conceptual photography I: Douglas Huebler, Bruce Nauman, John Baldessari. Conceptual photography II: Ugo Mulas, Franco Vaccari. Performance: Vito Acconci, Luigi Ontani, Anna Wilke, Giuseppe Penone. The Düsseldorf School: Bernd e Hilla Becher, Andreas Gursky, Thomas Struth. Pictures Generation: Cindy Sherman, Richard Prince. Self-portrait: Francesca Woodman, Nan Goldin, Robert Mapplethorpe. New topographies: Jeff Wall, Lewis Baltz, Robert Adams. Viaggio in Italia: Luigi Ghirri, Gabriele Basilico.
For further informations please check this link: https://romatrecontemporanea.blogspot.it/
( reference books)
Philippe Dubois, L'atto fotografico, Urbino 2009, pp. 25-108 Claudio Marra, Fotografia e pittura nel Novecento, Milano 2012, pp. 168-248 David Campany, Art an Photography, London 2011: Introduction Rosalind Krauss, Nota sulla fotografia e il simulacro, in Teoria e storia della fotografia, Milano 2006, pp. 219-32. Roberta Valtorta (a cura di), Il pensiero dei fotografi, Milano 2008 Stefan Gronert, La scuola di Düsseldorf, Monza 2010
Some of these texts are downloadable at: https://romatrecontemporanea.blogspot.it/, in the relative 2017-18 post.
All images used during the classes are easily available on the internet, including on major museums websites (MoMA, Tate, Centre Pompidou ecc.).
Textbook: Hal Foster et al., Art since 1900, Thames & Hudson
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709775 -
ARTISTI E CULTURA VISIVA NELL'ETA' CONTEMPORANEA
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710157 -
STORIA DELL'ARTE BIZANTINA
-
FOBELLI MARIA LUIGIA
( syllabus)
Pre-requisites and conditions The students are strongly encouraged to attend and possibly pass the general exam of History of Medieval Art (12 CFU) from the Laurea Triennale.
Course title and contents History of Byzantine art from the foundation of Constantinople to its fall (1453) The course is devised to provide the students with basic, general knowledge of Byzantine Art from the 4th to the 14th century, introducing artworks of different techniques and types (painting, sculpture, architecture, as well as miniatures, ivories, silverware), with special attention to the trends in commissioning and to works and building which can be seen as paradigmatic of the Eastern Roman Empire.
( reference books)
Bibliography Attending students • s. v. Costantinopoli, in Enciclopedia dell’Arte Antica, II, Roma 1985, pp. 880-919. • C. Mango, Architettura bizantina, trad. it., Milano, Electa 1978, pp. 5-138. • V. Lazarev, Storia della pittura bizantina, trad. it., Torino, Einaudi 1967, pp. 124-136. • E. Kitzinger, Alle origini dell’arte bizantina. Correnti stilistiche nel mondo mediterraneo dal III al VII secolo, trad. it., Milano, Jaca Book 2004, pp. 49-150 e figg. 81-231. • M. Della Valle, Costantinopoli e il suo impero. Arte, architettura, urbanistica nel millennio bizantino, Milano, Jaca Book 2007, pp. 77-143 e figg. 74-147. • M. L. Fobelli, Un tempio per Giustiniano. Santa Sofia di Costantinopoli e la Descrizione di Paolo Silenziario, Roma, Viella 2005, pp. 1-31, 181-207, figg. 1-142. • M. L. Fobelli, Fonti e cronologia dei piatti argentei di Cipro con le storie di Davide, “Rivista dell’Istituto Nazionale di Archeologia e Storia dell’Arte”, s. III, anni VI-VII (1983-1984), pp. 191-219. • Further references will be provided throughout the course.
Non-attending students Must add to the above texts: • E. Kitzinger, Alle origini dell’arte bizantina. Correnti stilistiche nel mondo mediterraneo dal III al VII secolo, trad. it., Milano, Jaca Book 2005 (whole book). • E. Kitzinger Il culto delle immagini. L’arte bizantina dal cristianesimo delle origini all’Iconoclastia, trad. it., Firenze, La Nuova Italia 1992. • R. Krautheimer, Santa Sofia e gli edifici annessi, in Architettura paleocristiana e bizantina, Torino, Einaudi 1986, pp. 239-267 and figg. 105-114.
N.B. Apart from whole books, which can be either found at public libraries or bought, and additional readings for non-attending students, any other materials will be available as photocopy or PDF at: a) Mario Mefistofele e Antonio Rossi, Area Didattica di Beni Culturali, Dipartimento di Studi Umanistici, Via Ostiense 234, Roma; b) Biblioteca delle Arti in Piazza della Repubblica 10 – Roma.
|
6
|
L-ART/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703309 -
CHRISTIAN ARCHAEOLOGY
|
6
|
L-ANT/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703313 -
ARCHAEOLOGY OF ARCHITECTURE
|
6
|
L-ANT/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710274 -
ARCHEOLOGIA DEI PAESAGGI
|
6
|
L-ANT/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710156 -
Archeologia e Storia dell'Arte Greca
-
LATINI ALEXIA
( syllabus)
The aim of course is to deepen student's knowledge on fundamental issues and problems from the diverse perspectives of the Greek mainland and colonies in the period between between the Battle of Chaeronea and the last Hellenistic kingdom to fall to Rome. This course will be divided into lectures and visits to museums and archaeological sites.
( reference books)
E. Lippolis, G. Rocco, Archeologia Greca, Milano 2011, parte terza, pp. 343-426. L. Burn, Hellenistic art from Alexander the Great to Augustus, London, The British Museum Press, 2004 A. Celani, Scultura dell’ ellenismo: problemi di metodo, in ASAtene, 83,1, 2005 (2006), pp. 299-338. E. Lippolis, L’architettura di III secolo a.C. tra Oriente e Occidente, problemi e nuove analisi, in corso di stampa (disponibile on-line). Additional material, provided during the course, will be available at the students Students not attending should contact the lecturer during the consultation times or by e-mail.
|
6
|
L-ANT/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702382 -
BIBLIOGRAPHY AND LIBRARIANSHIP
-
Derived from
20702382 BIBLIOGRAFIA E BIBLIOTECONOMIA in LETTERE L-10 MARQUARDT LUISA
( syllabus)
Library and Information Science – LIS (AY 2017‐18)
PRESENTATION Sound abilities in reading (conceived as a set of literacies: functional, multimedia, information…) are required to any citizen in order to understand the phenomena of our complex, transitional, “liquid” society, and to be able to self‐orienteering and learning in such a globalised and interconnected context. Libraries, archives, documentation and information centers (and museums as well) are vital learning environments that enable their users to acquire, reinforce, improve Information Literacy and therefore a competent use of information.
OBJECTIVES Becoming aware of the strategic relevance of information literacy and of the role played in it by libraries, especially the school library, in the learning process in a complex society. Knowing the theoretical basic fundamentals and acquiring the techniques of Bibliography, Librarianship and Documentation, in particularly concerning: o Information and documentation as an instructional, educational and cultural resource o web 2.0 in media and information literacy education and as a means of communication and outreach of library services addressed to academic students o planning, organization and management of libraries of different types (academic libraries, public libraries, school libraries, children’s libraries) and libraries as a learning environment
PRE-REQUIREMENTS A basic knowledge of the following fields is appreciated: History, Computer Science (PC, Internet, e‐mail), English language.
TEACHING PROGRAMME Description The course is divided in three modules: 1) Introduction (on Info‐complexity, Media and Information Literacy, Bibliographic research and Academic Writing) 2) Bibliography 3) Librarianship o Presents and analyzes the definitions of Information Literacy, and, more recently, MIL – Media and Information Literacy, starting from UNESCO and library associations documents; o Suggests and analyzes approaches and methods of information seeking, taking into account the information overload and digital divide phenomena; o Reflects on the role of libraries and librarians in contrasting such exclusion phenomena through customized services such as the Reference Library, users’ education, tank to new web 2.0 tools. Basic concepts of: 1. Bibliography: definition; history in brief; types, reference citation and styles; compilation; tools; ISO standards. 2. Librarianship: definition; history in brief; types of libraries; standards, IFLA guidelines and manifestos, automation; 3. Documentation: types of documents, the documentation chain etc. Cataloging, Indexing (Dewey, CDU, subject and thesauri), OPAC. Collection development and space designing and planning. User education Library services assessment and evaluation
( reference books)
Course textbooks: 1) Giovanna GRANATA, Introduzione alla biblioteconomia, Bologna: il Mulino, 2014. 2) Marco SANTORO, Lezioni di bibliografia, Milano: Editrice Bibliografica, 2012. 3) un volume a scelta nella collana “Conoscere la biblioteca”, Milano: Editrice Bibliografica
Further teaching materials will be available on Edmodo online platform (select class "Bibl&Bibl-17-18").
Recommended reading: JOSÉ M. PRELLEZO – JESUS M. GARCIA, Invito alla ricerca. Metodologia e tecniche del lavoro scientifico, Roma: LAS, 2007.
|
6
|
M-STO/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710258 -
LETTERATURA GRECA: L'ATTUALITA' DELL'ANTICO
-
Derived from
20710258 LETTERATURA GRECA: L'ATTUALITA' DELL'ANTICO in LETTERE L-10 COZZOLI ADELE TERESA
( syllabus)
Title of the course: Ulysses' great narration
Description of the course: The course will be centred on the reading of selected passages from the Odyssey and to the contextualitation of the work in the historical and social background for which it was produced. In particular the course aims to read a Greek text as a literary text and to consider the relevance which the tale of Ulysses has had during the centuries in the ancient and modern world.
Possible propedeutics: Students are invited to attend the course regularly. he knowledge of the Grrek Language is not required, since the texts will be read in Italian translation.
( reference books)
Bibliography: - an Italian translation of the Odyssey with original text. - Piero Boitani, Il grande racconto di Ulisse, Il Mulino 2016
|
6
|
L-FIL-LET/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702775 -
HISTORY OF ANCIENT CHRISTIANITY
|
6
|
M-STO/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702496 -
HISTORY OF THE CHURCH
-
Derived from
20702496 STORIA DELLA CHIESA in SCIENZE STORICHE, DEL TERRITORIO E PER LA COOPERAZIONE INTERNAZIONALE L-42 N0 (A-Z) LUPI MARIA
( syllabus)
Outlines of the Church history in early modern age (XIV-XVIII century)
The course will provide a basic knowledge of the principal events and problems on the Church history in the early modern and modern age, also in connection with another religious confessions. It will pay particular attention to the space-time placement of the discussed subjects, to the exact terminology and to the religious institutions’ significance and role. It will pay particular attention to the discipline’s technical language, the discussed subjects’ contextualization, the principal religious institutions’ significance and role, the interactions with the society and the culture. In order to introduce the students to the literature and documents’ critical approach, it will confront the historiographical debates and it will spend much time for documents’ reading and comment about the discussed subjects also with use of the maps, graphics and iconographic sources and another audiovisual tools. In the academic year 2018-2019 the course will be about the Church History in Modern Age.
( reference books)
Texts: - Dossier of documents provided from the teacher (download from personal website). - G. MARTINA, Storia della Chiesa da Lutero ai nostri giorni. 1. L'età della Riforma, Brescia, Morcelliana, 1993, pp. 15-28; 55-275. - G. MARTINA, Storia della Chiesa da Lutero ai nostri giorni. 2. L'età dell'assolutismo, Brescia, Morcelliana, 1994, pp. 13-208; 259-371. The students that frequent the lessons will have other information during the course.
|
6
|
M-STO/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710261 -
CIVILTA' BIZANTINA I
-
Derived from
20710261 CIVILTA' BIZANTINA I in LETTERE L-10 RONCHEY SILVIA
( syllabus)
Title of the course: What is Byzantium and why to study it? An introduction to Byzantine culture
Description of the course: Between the second World War and the beginning of the XXI century, studies have registrered an "explosive growth" of researches on the Byzantine world, as Glenn Bowersock (G. Bowersock, Storms over Byzantium, “New York Review of Books”, 21 November 2013) wrote. In these years Byzantine studies “grew dramatically from academic obscurity into an industry”. The first part of the course of BYZANTINE CULTURE aims to anwer the questions: What is Byzantium? Why to study it? Why is it important? And why should it be for scholars of other disciplines? The two main purposes of the course are thus: (1) show the role of Byzantium in the perpetuation of the forms of literature, art, study and thought of 'our' west European culture; (2) enlighten the sesnse of the thousand-year old Byzantine experimen not only in political and religious history but also in the history of the idea of state and in the geopolitical trends.
( reference books)
- Mandatory texts: • S. Ronchey, Lo Stato Bizantino, Torino, Einaudi Tascabili, 2002 • S. Ronchey, Bisanzio fino alla quarta crociata, in A. Barbero e S. Carocci (a cura di), Storia d'Europa e del Mediterraneo, vol. VIII, Roma, Salerno, 2006, pp. 215-255
- Optional exam texts:
• G. Ostrogorsky, Storia dell’impero bizantino, Torino, Einaudi Tascabili, 2005 • Pertusi, Bizantina, Civiltà, in “Enciclopedia Italiana”, App. II/1 (1938-48), Roma 1948, pp. 414 sgg • AA.VV., Il mondo bizantino, I: L’impero romano d’Oriente (330-641), C. a c. di C. Morrisson, edizione italiana a c. di S. Ronchey e T. Braccini, Torino, Einaudi, 2007 [capitoli a scelta da concordare con la docente] • AA.VV., Il mondo bizantino, II: l’Impero bizantino (641-1204), a c. di J.-C. Cheynet, edizione italiana a c. di S. Ronchey e T. Braccini, Torino, Einaudi, 2008 [capitoli a scelta da concordare con la docente] • AA.VV., Il mondo bizantino. III: L’Impero greco (1204-1453), a c. di A. Laiou e C. Morrisson, edizione italiana a c. di S. Ronchey e T. Braccini, Torino, Einaudi, 2013 [capitoli a scelta da concordare con la docente] • AA.VV., Lo spazio letterario del Medioevo, III/2. La cultura bizantina, a c. di G. Cavallo, Roma, Salerno, 2004 [capitoli a scelta da concordare con la docente] • AA.VV., L’uomo bizantino, a c. di G. Cavallo, Roma-Bari, Laterza, 1992 • Kazhdan, Bisanzio e la sua civiltà, Roma-Bari, Laterza, 1995 • Kazhdan, La produzione intellettuale a Bisanzio. Libri e scrittori in una società colta, Napoli, Liguori, 1983 • A.P. Kazhdan - S. Ronchey, L’aristocrazia bizantina, postfazione di L. Canfora, Palermo, Sellerio, 1999 • G. Dagron, Costantinopoli. Nascita di una capitale, trad. it. Einaudi 1991 • P. Schreiner, Costantinopoli, metropoli dai mille volti, Roma, Salerno, 2009 • S. Ronchey – T. Braccini, Il romanzo di Costantinopoli. Guida letteraria alla Roma d’Oriente, Torino, Einaudi, 2010 • J. Herrin, Bisanzio. Storia straordinaria di un impero millenario, trad. it., Milano, Corbaccio, 2008 • L. Brubaker, L’invenzione dell’iconoclasmo bizantino, trad. it., a c. di M. C. Carile, Roma, Viella, 2016 • S. Ronchey, Bisanzio Continuata. Presupposti ideologici dell’attualizzazione di Bisanzio nell’età moderna, in G. Cavallo (a cura di), Lo spazio letterario del medioevo, III/1. La cultura bizantina, Roma, Salerno, 2005, pp. 691-727 • S. Ronchey, Charles Diehl, o del bizantinismo, in C. Diehl, Figure bizantine, ed. it., Torino, Einaudi 2007, pp. vii-xiv • G. Ravegnani, I bizantini in Italia, Bologna, Il Mulino, 2004 - Foreign languages texts: N.B. Those who wish to use exam text in English, French or German are invited to ask the teacher.
|
6
|
L-FIL-LET/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20704222 -
AESTHETICS
-
Derived from
20704222 ESTETICA in FILOSOFIA L-5 N0 ANGELUCCI DANIELA
( syllabus)
The first part of the course will deal with the birth of the aesthetics and the concept of aesthetical experience, the second one will analyze the concepts of beauty and sublime, with reference to some authors.
( reference books)
P. D’Angelo, Estetica, Laterza, Roma-Bari. Estetica, a cura di P. D’Angelo, E. Franzini, G. Scaramuzza, Raffaello Cortina, Milano. E. Burke, Inchiesta sul bello e il sublime, Aesthetica, Palermo. I. Kant, Analitica del bello; Analitica del sublime, in Critica della facoltà di giudizio (a cura di E. Garroni, H. Hohenegger, Einaudi, Torino, o altra edizione). J.-F. Lyotard, Anima Minima, Pratiche, Parma (fotocopie fornite dalla docente).
|
6
|
M-FIL/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710265 -
DIPLOMATICA
-
Derived from
20710265 DIPLOMATICA in LETTERE L-10 AMMIRATI SERENA
( syllabus)
The course aims to introduce the main features of the documents in the west juridical tradition, with special regard to thei value for historical studies. Documents will be taken into exam in thier internal and external features, in relation to the cultural program of the times and places of production of the main documentary typologies and to the juridic tradition of the west history. In this way the discipline of Diplomatic is meant as an hitorical science able to provide a critical support to the main historical disciplines, which find in manuscript documents a primary source of their studies. ISpecial reguards will be reserved to Latin medieval documents, which proves to be particularly difficult as an historical source. A deep study of the medieval documentary sistem in the town of rome is also in program.
The course includes both the examination of copies of documents and the direct analysis of manuscripts, carried out through visits in Archives and liberies. The knowledge of Latin is recommended.
( reference books)
The final exam will include the knowledge of the material provided during the course. Students are required to add the study ofthe following texts: - Alessandro Pratesi, Genesi e forme del documento medievale, III edizione, Roma, Jouvence, 1999 (Guide, 3); - Two essays among those distributed during the course
|
6
|
M-STO/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702412 -
PALEOGRAPHY
|
6
|
M-STO/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20706081 -
MEDIA SOCIOLOGY
-
Derived from
20706081 SOCIOLOGIA DEI MEDIA in DAMS (Discipline delle Arti, della Musica e dello Spettacolo) L-3 N0 NOVELLI EDOARDO
( syllabus)
The course aims to introduce students to the theories of media communication and their sociological analysis, promoting a critical comprehension of the relationship between mass media and contemporary society. The course is divided into two parts: a general theoretical and one specific on the Italian society. The first part is devoted to the analysis of the main theories and the most important models developed within the research on mass communication with special reference to the sociological field. The second part of the module is devoted to the impact of television on Italian society and culture from from the fifties to the present day. This part will provide knowledge of the history of Italian television and its main programs at different stages and seasons of the hystory of the Nation, as well the analysis of their consequences on the behavior and on the private and collective identity of the Italians. The second part of the course includes the viewing and analysing of some of the major programs of the history of Italian television.
( reference books)
Programma d’esame: - Luciano Paccagnella, Sociologia della Comunicazione, ed. 2012 Bologna, Il Mulino, chap. 3 – 4 – 5. - Francesca Anania, Breve storia della radio e della televisione italiana, Roma, Carocci 2015. - Edoardo Novelli, La democrazia del Talk-show, Carocci, Roma 2016.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703197 -
EPIGRAFIA GRECA
-
Derived from
20703197 EPIGRAFIA GRECA in LETTERE L-10 FABIANI ROBERTA
( syllabus)
Title of the course: An introduction to Greek Epigraphy
Description of the course: The course includes. (a) a general introduction to the field of study (origin and develpment of the alphabetic writing in Greece, features of the local alphabeths, typology of the inscriptions and of their supports, bibliography, informatic tools); (b) practicla exercises meant to acquire the main techniques and conventions for recording and editing epigraphical texts; (c) readind and historical and critical analysis of different kinds of epigraphic texts.
Possible propedeutisc: The course is address to students of classical antiquities: the exam implies a good knowledge of the Greek history and of the Greek language.
( reference books)
Bibliography: A) M. Guarducci, L'Epigrafia greca dalle origini al tardo impero, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 1987 (e successive ristampe). B) M. Guarducci, Epigrafia greca, I, Roma 20052, pp. 391-487. C) Further material provided during the course.
|
6
|
L-ANT/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|