Optional group:
ATTIVITA' CARATTERIZZANTI A - (show)
|
36
|
|
|
|
|
|
|
|
20702590 -
STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE - LM
-
FOBELLI MARIA LUIGIA
( syllabus)
Pre-requiments or conditions Students are strongly encouraged to take the exam of History of Byzantine art.
Course title and contents Roma and Lazio in the 13th century between Byzantine trends and Gothic culture. The module will deal with painting in Rome of the 13th century, marked by the presence of craftsmen from Monreale and Venice (12th-13th century), continuing with episodes such as the composite and complex pictorial workshops of the cathedral of Anagni and the Santi Quattro Coronati in Rome, up to the apex around the end of the century, just before the appearance of the Roman painters Torriti and Cavallini. Visits to the main pictorial cycles will be planned as part of the course.
( reference books)
Bibliography Attending students • M. Andaloro, Il mosaico con la testa di S. Pietro…; Ead.,“A dexteris eius beatissima deipara Virgo”…; F. Gandolfo, Il ritratto di Gregorio IX dal mosaico di facciata di S. Pietro in Vaticano, in Fragmenta Picta. Affreschi e mosaici staccati del Medioevo romano, catalogo della mostra, Roma 1989, pp.111-118, fig.1 p. 65; pp.139-140; 131-134, fig.5 p. 68. • A. Iacobini, Il mosaico in Italia dall’XI all’inizio del XIII secolo: spazio, immagini, ideologia, in L’arte medievale nel contesto. 300-1300. Funzioni, iconografia, tecniche, a cura di P. Piva, Jaca Book, Milano, 2006, pp. 463-499. • Idem, Roma anno 1200: pittura e mosaico al tempo della IV Crociata, in Saggi e memorie di storia dell’arte, 28, 2004 (2005), pp. 33-62. • Idem, La pittura e le arti suntuarie da Innocenzo III a Innocenzo IV (1198-1254), in Roma nel Duecento. L’arte nella città dei papi da Innocenzo III a Bonifacio VIII, a cura di A. M. Romanini, Seat Edizioni, Torino 1991, pp. 239-290. • E. Parlato, S. Romano, Roma e il Lazio. Il Romanico, Jaca Book, Milano, 2001, I SS. Quattro Coronati, pp. 126-131; Il Sacro Speco e Santa Scolastica a Subiaco, pp. 233-239; La cattedrale di Anagni, pp. 240-255. • G. Matthiae, Pittura romana del Medioevo. Secoli XI-XV. Aggiornamento scientifico di F. Gandolfo, v. II, Fratelli Palombi Editori, Roma 1988: Matthiae, pp. 111-115 (S. Speco, Subiaco), pp. 121-134 (cripta di Anagni), pp. 135-144 (Cappella di S. Silvestro ai SS. Quattro Coronati); Aggiornamento pp. 283-285 (S. Speco, Subiaco), pp. 291-298 (cripta di Anagni), 300-302 (Cappella di S. Silvestro ai SS. Quattro Coronati). • C. Frugoni, Alcune considerazioni in margine agli affreschi; A. Tomei, Gli affreschi: una lettura, in Un universo di simboli. Gli affreschi della cripta della cattedrale di Anagni, a cura di G. Giammaria, Viella, Roma 2001, pp. 1-8; pp. 39-45; inoltre tavv. 1-61. • L. Barelli, Il complesso monumentale dei Ss. Quattro Coronati a Roma, Viella, Roma 2009, parti scelte. • A. Draghi, Il complesso dei Santi Quattro Coronati. L’Aula gotica, La decorazione della Cappella di S. Silvestro; K. Queijo, I fregi nel sottarco del portico…, in S. Romano, Il Duecento e la cultura gotica. 1198-1287 ca., Corpus v. V, Jaca Book, Milano 2012, pp. 136-208; pp. 209-215. • M. Nimmo, C. Olivetti, “Sulle tecniche di trasposizione dell’immagine in epoca medievale”, in “Rivista dell’Istituto Nazionale di Archeologia e Storia dell’Arte”, s. III, 8-9, 1985-1986 (1986), pp. 399-341. • Further references will be provided throughout the course.
To visualize the mural paintings in their contexts, is seen besides: • M. Andaloro, Atlante. Percorsi visivi, Milano-Roma 2006: San Pietro; San Paolo f.l.m..
Non-attending students Must add to the above texts: • Un universo di simboli. Gli affreschi della cripta della cattedrale di Anagni, a cura di G. Giammaria, Viella, Roma 2001. • M. Andaloro, S. Romano, Arte e iconografia a Roma. Da Costantino a Cola di Rienzo, Iaca Book, Roma 2000.
“Ex-509” students The programme for “ex 509” students, equal to 4 CF, is as follows: • M. Andaloro, Il mosaico con la testa di S. Pietro…; Ead.,“A dexteris eius beatissima deipara Virgo”…; F. Gandolfo, Il ritratto di Gregorio IX dal mosaico di facciata di S. Pietro in Vaticano, in Fragmenta Picta. Affreschi e mosaici staccati del Medioevo romano, catalogo della mostra, Roma 1989, pp.111-118, fig.1 p. 65; pp.139-140; 131-134, fig.5 p. 68. • A. Iacobini, Roma anno 1200: pittura e mosaico al tempo della IV Crociata, in Saggi e memorie di storia dell’arte, 28, 2004 (2005), pp. 33-62. • E. Parlato, S. Romano, Roma e il Lazio. Il Romanico, Jaca Book, Milano, 2001, I SS. Quattro Coronati, pp. 126-131; Il Sacro Speco e Santa Scolastica a Subiaco, pp. 233-239; La cattedrale di Anagni, pp. 240-255. • G. Matthiae, Pittura romana del Medioevo. Secoli XI-XV. Aggiornamento scientifico di F. Gandolfo, v. II, Fratelli Palombi Editori, Roma 1988: Matthiae, pp. 111-115 (S. Speco, Subiaco), pp. 121-134 (cripta di Anagni), pp. 135-144 (Cappella di S. Silvestro ai SS. Quattro Coronati); Aggiornamento pp. 283-285 (S. Speco, Subiaco), pp. 291-298 (cripta di Anagni), 300-302 (Cappella di S. Silvestro ai SS. Quattro Coronati). • A. Tomei, Gli affreschi: una lettura, in Un universo di simboli. Gli affreschi della cripta della cattedrale di Anagni, a cura di G. Giammaria, Viella, Roma 2001, pp. 39-45; inoltre tavv. 1-61. • L. Barelli, Il complesso monumentale dei Ss. Quattro Coronati a Roma, Viella, Roma 2009, parti scelte. • A. Draghi, Il complesso dei Santi Quattro Coronati. L’Aula gotica, La decorazione della Cappella di S. Silvestro, in S. Romano, Il Duecento e la cultura gotica. 1198-1287 ca., Corpus v. V, Jaca Book, Milano 2012, pp. 136-208. • M. Nimmo, C. Olivetti, “Sulle tecniche di trasposizione dell’immagine in epoca medievale”, in “Rivista dell’Istituto Nazionale di Archeologia e Storia dell’Arte”, s. III, 8-9, 1985-1986 (1986), pp. 399-341. • Further references will be provided throughout the course.
Attending, non-attending and “ex 509” students: They are expected to have direct knowledge of the following monuments: • Basilica di San Paolo f.lm., Roma; • Sacro Speco di Subiaco (RM); • Cattedrale di Anagni (FR); • Complesso dei Santi Quattro Coronati, Roma.
Attendance Attendance to the course is highly recommended. Those who are unable to attend the lectures due to serious circumstances, should supplement the programme (see above) with additional readings to be agreed with the teacher.
N.B. Apart from whole books, which can be either found at public libraries or bought, any other materials will be available as photocopy or PDF at: a) c/o Mr Fulvio Pagano, Laboratorio Informatico, Dipartimento di Studi Umanistici, Via Ostiense 234, Roma; b) Biblioteca delle Arti, Piazza della Repubblica 10, Roma.
|
6
|
L-ART/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704133 -
STORIA DELL'ARTE MODERNA - LM
|
|
20709782 -
STORIA DELL'ARTE DEL SEI E SETTECENTO - LM
-
TERZAGHI MARIA CRISTINA
( syllabus)
Beyond Caravaggism: Orazio and Artemisia Gentileschi (about 1600 – 1653) (6CFU)
The course aims to analyse Orazio Gentileschi’s and his daughter Artemisia’s ouvre. The two painters were the most personal exponents of Caravaggio’s painting and caravaggesque international movement. Stylistic reading of the paintings and reconstruction of the artistic career and lives of the Gentileschis will be the method use during the course. The knowledge of Caravaggio’s ouvre is basic for the course. During the course lectures about paintings’ identification will be given.
( reference books)
Selected Bibliography: More bibliography will be given during the course. At the end of the course slides of the lectures could be found at Ufficio Informatica. They are fundamental to prepare for the exam. R. Longhi, Gentileschi padre e figlia, in “L’arte”, 1916, pp. 245-314. R. Longhi, Gentileschi padre e figlia, Milano, Abscondita, 2011 (ried.). R.W. Bissell, Orazio Gentileschi and the poetic tradition in Caravaggesque painting, London 1981. R.W. Bissell, Artemisia Gentileschi and the authority of art; critical reading and catalogue raissoné, Pennsylvania State University 1999. Orazio e Artemisia Gentileschi, catalogo della mostra (Roma-New York-Saint Louis), a cura di K. Christiansen – J. Mann, Milano 2001.
|
6
|
L-ART/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710035 -
FONTI E MATERIALI PER L'ARTE CONTEMPORANEA - LM
|
|
20710035-1 -
FONTI E MATERIALI PER L'ARTE CONTEMPORANEA - LM
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710035-2 -
FONTI E MATERIALI PER L'ARTE CONTEMPORANEA - LM
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20709779 -
TEORIA E CRITICA DELL'ARTE CONTEMPORANEA - LM
-
CHIODI STEFANO
( syllabus)
In the artistic landscape of the twentieth century the comic passes through the age of avant-garde reaching the postmodern threshold as a constant presence. The grotesque, the hilarious, the irony, the entire register of its possibilities defines from time to time different rewritings of the aesthetic canon. Comic or ironic gestures and words become subversive or iconoclastic forces that pushes towards the rethinking of the social role of the artist, the relevance of his/her work, its autonomy and relationship with the historical, social, political spheres.
Exams
The final exam consists of a written test, and requires a capacity for critical exposition of the course topics as well as a general knowledge of the visual arts from 1960 to 2000. Students who regularly attend classes only are required to submit a paper at least 10 days in advance of the exam (minimum length 18,000 signs). Updates and more information on http://artedams.blogspot.it/
( reference books)
• The Artist’s Joke, edited by Jennifer Higgie, Whitechapel/MIT • Stefano Chiodi, Il ridicolo sublime, in Encicolopedia delle arti contemporanee. I portatori del tempo, I: Il tempo comico, a cura di Achille Bonito Oliva, Electa, Milano 2010, pp. 138-79. • Sigmund Freud, Il motto di spirito, Bollati Boringhieri • The Artist’s Joke, a cura di Jennifer Higgie, Whitechapel/MIT
Textbook
• Hal Foster et al., Arte since 1900, Thames and Hudson.
Further texts will be listed during the course.
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
ATTIVITA' AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20703006 -
HISTORY AND THEORY OF CONTEMPORARY ART L.M.
-
Derived from
20703006 STORIA E TEORIE DELL'ARTE CONTEMPORANEA LM in CINEMA, TELEVISIONE E PRODUZIONE MULTIMEDIALE (DM 270) LM-65 N0 CHIODI STEFANO
( syllabus)
VIOLENT IMAGES
Since the beginning of the twentieth century the representation of violence, caught in action or just in a symbolical way, has accompanied the path of modernity, from Futurism to postmodernist deconstruction. The course presents a series of studies focusing three forms of representing or addressing violence in images: violence through the medium itself, violence on the body and the representation of historical violent events. Examples of the first kind are Fontana’s “cuts” or the self-destructive machines of Jean Tinguely; for the second modality, for example the performances of Chris Burden, Vettor Pisani, Marina Abramović or Santiago Sierra; for the third, well known examples as Picasso’s Guernica, the murals by Siqueiros and Orozco or the paintings by Leon Golub. Through a series of case studies and critical essays the course offers an assessment of the importance of the topic of violence in the imagination of twentieth century and a deeper comprehension of its metamorphosis and shifting cultural significations.
Exams
The final exam consists of a written test, and requires a capacity for critical exposition of the course topics as well as a general knowledge of the visual arts from 1900 to 2000. Students who regularly attend classes only are required to submit a paper at least 10 days in advance of the exam (minimum length 18,000 signs). Updates and more information on http://artedams.blogspot.it/
( reference books)
Bibliography
• Kathy O'Dell, Contract with the Skin, University of Minnesota Press, 1998. Downloadable here: https://www.dropbox.com/s/v10e7cn0rtrazbc/O%27Dell%20-%20Contract%20with%20the%20Skin%20-%20text.pdf?dl=0 • Jean-Charles Masséra, Dance with the Law; Vincent Labaume, Bruce Nauman. Are you roman or italic?; Gijs van Tuyl, Human condition/Human body; in Bruce Nauman: Image/Text 1966-96, catalogo di esposizione, Hayward Gallery, London 1998. Downloadable here: https://www.dropbox.com/s/y8fr9dj38hr8rih/Bruce%20Nauman%20-%20Catalogo.pdf?dl=0 • Wolfgang Sofsky, Saggio sulla violenza, Einaudi, Torino 1998 • Susan Sontag, Regarding the Pain of Others, 2002: Downloadable here: https://www.dropbox.com/s/8sh3xwfthhdzlw6/Sontag_Susan_2003_Regarding_the_Pain_of_Others.pdf?dl=0
Textbook
• Hal Foster et al., Arte since 1900, new edition 2013
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703347 -
COMPARATIVE HISTORY OF THE ART OF EUROPEAN COUNTRIES - L.M.
-
RANGONI FIORENZA
( syllabus)
THE COURSE AIMS A CRITICAL ANALYSIS OF THE ACCEPTANCE DURING SIXTEENTH AND SEVENTEENTH CENTURIES IN ITALIAN PAINTING OF THE A. DURER'S ENGRAVINGS AND PICTURES.
( reference books)
E. PANOFKY, LA VITA E LE OPERE DI ALBRECHT DURER, ABSCONDITA 2015 (O ALTRA EDIZIONE DISPONIBILE SUL MERCATO)
DURER E L'ITALIA, CATALOGO MOSTRA, ROMA 2007, ELECTA 2007
G.M. FARA, ALBRECHT DUERER. ORIGINALI, COPIE, DERIVAZIONI. SOPRINTENEDENZA PER IL POLO MUSEALE FIORENTINO. GABINETTO DISEGNI E STAMPE DEGLI UFFIZI. INVENTARIO GENERALE DELLE STAMPE, VOL.I, LEO S. OLSCHKI, FIRENZE 2007 N.B. PARTS OF THIS TEXT WILL BE PROVIDED BY THE TEACHER.
|
6
|
L-ART/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702710 -
ESTETICA - L.M.
-
Derived from
20702710 ESTETICA - L.M. in SCIENZE FILOSOFICHE (DM 270) LM-78 N0 D'ANGELO PAOLO
( syllabus)
Module A Reading of the Preface and Introduction to the Critique of Judgment and Analytic of the Beautiful.
Module B Reading of the Analytic of the Sublime, the Deduction of the Pure Aesthetic Judgements and the Dialectic of Aesthetic Judgment.
( reference books)
Module A Immanuel Kant, Critica del Giudizio, Roma-Bari, Laterza: Prefazione, Introduzione, §§ 1-22 Module B Immanuel Kant, Critica del Giudizio, Roma-Bari, Laterza, §§ 23-60
|
6
|
M-FIL/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709117 -
ANTROPOLOGIA CULTURALE LAUREA MAGISTRALE
-
Derived from
20709117 ANTROPOLOGIA CULTURALE LAUREA MAGISTRALE in DAMS TEATRO, MUSICA, DANZA (DM 270) LM-65 N0 APOLITO PAOLO
( syllabus)
Anthropology of ritual and festival
( reference books)
(students attending): - P.Apolito, Ritmi di festa. Corpo, danza, socialità, Il Mulino, Bologna, 2014. - V.Turner, Antropologia della performance, Il Mulino, Bologna, 1993 (capp.1,3,5)
(students not attending): - P.Apolito, Ritmi di festa. Corpo, danza, socialità, Il Mulino, Bologna, 2014 - V.Turner, Antropologia dell’esperienza, Il Mulino, 2014 - F. Remotti, Per un’antropologia inattuale, Elèuthera, Milano, 2014
|
6
|
M-DEA/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20706009 -
German language and translation 1A/1B MA
|
6
|
L-LIN/14
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|