Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Contact Hours
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Exercise Hours
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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22901906 -
DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY
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22901906-1 -
PSICOLOGIA DELLO SVILUPPO I
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6
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M-PSI/04
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
22901906-2 -
PSICOLOGIA DELLO SVILUPPO II
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3
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M-PSI/04
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18
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Core compulsory activities
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ITA |
22901857 -
HISTORY OF PHILOSOPHY - BASIC COURSE
(objectives)
First Module: 6 credits - I Semester Part Monographic: Retraced will be the most signifcant moments of philosophical thought which poses the problem of the body: the "madness of the body" in Plato's condemnation of the flesh in the biblical tradition, the problem of soul that Aristotle sets in biological terms and therefore of life, from Cartesian dualism between res cogitans and res extensa, the anatomy of the body by science to the revaluation of the Phenomenology of Husserl, Sartre and Mereau-Ponty.
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FARINA GABRIELLA
( syllabus)
IL CORSO COMPRENDE UNA PARTE MONOGRAFICA (6 CREDITI) DEDICATA AL TEMA: "CORPO E CORPOREITA NELLA STORIA DELLA FILOSOFIA" ED UNA PARTE ISTITUZIONALE (TIROCINIO, 3 CREDITI) IN CUI SARANNO LETTI ED ANALIZZATI AUTORI ANTICHI E MODERNI CHE, IN MODI DIVERSI, OFFRONO SPUNTI DI RIFLESSIONE SUI COMPLESSI RAPPORTI CORPO/ANIMA; CORPO/COSCIENZA; SOMA/PSICHE; CORPO/MONDO.
( reference books)
PLATONE, IL TEETETO, (MATERIALE DISTRIBUITO DAL DOCENTE) ARISTOTELE, DE ANIMA (MATERIALE DISTRIBUITO DAL DOCENTE) CARTESIO VI ° MEDITAZIONE METAFISICA, IN OPERE COMPLETE, LATERZA, PP.249-265. NIETZSCHE, LA GAIA SCIENZA, ADELPHI (BRANI SCELTI) HUSSERL, LA CRISI DELLE SCIENZE EUROPEE, IL SAGGIATORE, (BRANI SCELTI) SARTRE, IL CORPO, IN L'ESSERE E IL NULLA, PARTE TERZA, CAPITOLO SECONDO, PP. 378-443 MERLEAU-PONTY, IL CORPO, IN FENOMENOLOGIA DELLA PERCEZIONE, BAMPIANI, PP. 111-243. FARINA, SARTRE. FENOMENOLOGIA E PASSIONI DELLA CRISI, LE LETTERE, FIRENZE
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6
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M-FIL/06
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36
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Basic compulsory activities
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ITA |
22902402 -
History of moral philosophy
(objectives)
The object of the course is the study of the fundament of history of moral philosophy. The moral philosophy has a long tradition and a history which begin in the ancient Greece. The arguments of the ethic reflection are strictly connected to the gender studies and the post-modern thought with a big bibliography, but also an other space for many thinkers. In the course we have the recognition of the different positions of the moral philosophy, with the lecture and interpretation of the recent production. Is very important the lecture of the classic authors in the history of moral philosophy with more attention to the female thought: H. Arendt, E. Stein, S. Weil.
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RUSSO MARIA TERESA
( syllabus)
IL CORSO HA COME OBIETTIVO QUELLO DI SEGUIRE IL PERCORSO E ANALIZZARE IL PENSIERO DI ALCUNE FILOSOFE DEL NOVECENTO CHE HANNO AVUTO UN’IMPLICANZA E UN VALORE SOSTANZIALE NEL DIBATTITO E NELLA STORIA DELLA FILOSOFIA MORALE CONTEMPORANEA. LA CURA, LA FEDELTÀ AL MONDO, ALLE COSE, AGLI ALTRI, IL VALORE DELLA COMUNITÀ SONO TEMI CRUCIALI IN EDITH STEIN E HANNAH ARENDT CHE HANNO COSÌ POTUTO CONSEGNARE ALLA RIFLESSIONE FILOSOFICA E MORALE UNA NUOVA SOGGETTIVITÀ NEL SENTIRE, NEL CONOSCERE, NELL’APERTURA ALL’ALTRO. UNA SOGGETTIVITÀ CHE FA ESPERIENZA DI CIÒ CHE VIVE E A PARTIRE DA UN SENTIRE CHE SI RADICA NELLA PROFONDITÀ DEI VISSUTI SEGNATI DALL’INCONTRO CON L’ALTRO. A TALE RIGUARDO SI ANALIZZERANNO I TESTI DI EDITH STEIN, “L’EMPATIA E IL TESTO DI ARENDT ”.SI INTENDE OFFRIRE UN ORIENTAMENTO PRELIMINARE SULLO SCHEMA COMPORTAMENTALE ED ETICO PROSPETTATO DELL’EMPATIA DI E. STEIN CHE NON È IDENTIFICAZIONE CON L’ALTRO, MA L’ALTRO ATTRAVERSO CUI IO COMPRENDO IL DIVERSO DA ME IL VALORE DELLA COMUNITÀ, IL RADICAMENTO E LA PARTECIPAZIONE ALLA VITA SOCIALE E QUINDI POLITICA È ANCHE IL TEMA PRINCIPALE DEL PENSIERO DI H. ARENDT. CI SI SOFFERMERÀ SUL VALORE ETICO E POLITICO DEL PENSIERO CHE PER ARENDT NON È MERA CONTEMPLAZIONE, MA EVOLUZIONE DELL’ESPERIENZA. IL PENSIERO NASCE DAI FATTI DELLA VIVA ESPERIENZA E LA PLURALITÀ È IL CONTESTO DI VITA FONDAMENTALE PER L’ESSERE UMANO TALI CAPACITÀ DI COMUNICAZIONE INTERATTIVA ED EMPATICA, UNA VOLTA ACQUISITE, AIUTANO NELLA SOLUZIONE DEI PROBLEMI E PROGRESSIVAMENTE CONTRIBUISCONO ALLA CREAZIONE DI UN CLIMA FORMATIVO FINALIZZATO ALLO SVILUPPO E ALLA CRESCITA PERSONALE.IL SÉ E L’ALTRO, L’INTERAZIONE SOCIALE E LA QUESTIONE DELLA SOGGETTIVITÀ SONO COORDINATE COMUNI A MOLTE PENSATRICI CHE SI INSERISCONO NEL PANORAMA ATTUALE DELLA RIFLESSIONE MORALE. IL CORSO SI SNODA QUINDI ATTRAVERSO UN PERCORSO TEORICO-PRATICO CHE VEDE PROTAGONISTI-E ALCUNE PENSATRICI DEL NOSTRO TEMPO, NELLA CONVINZIONE CHE SI PUÒ FAR EMERGERE CAPACITÀ LATENTI NELLE PERSONE ATTRAVERSO L’ARTE MAIEUTICA MUTUATA DA SOCRATE, STABILENDO UN LEGAME EMPATICO DI CUI È SOSTENITRICE E. STEIN, FILOSOFA FENOMMENOLOGA CHE ALLA RELAZIONE CON L’ALTRO E ALLA RIFLESSIONE MORALE HA DEDICATO MOLTA ATTENZIONE.IN QUESTO SENSO LA RELAZIONE E LA COMUNICAZIONE ACQUISTANO ANCORA UNA VOLTA UNA CONNOTAZIONE ETICA. ANCHE PER H. ARENDT IL VALORE DATO ALL’ALTRO È LEGATO ALLA PARTECIPAZIONE DI OGNUNO ALLA COMUNITÀ DI APPARTENENZA ED AL CONFRONTO CRITICO CON ESSA PER CUI IL RAPPORTO IO-ALTRO È UN ELEMENTO DECISIVO NELLA SUA RIFLESSIONE IL CORSO, PUR RIPERCORRENDO IL PENSIERO DI ALCUNE PENSATRICI E PENSATORI CONTEMPORANEI HA COME INTERESSE ANCHE IL BINOMIO PERSONA-RELAZIONE, NELLA CONVINZIONE CHE ATTRAVERSO LE PRATICHE DEL RISPETTO, DELL’ASCOLTO ATTIVO E PARTECIPATO, DELLA COMPRENSIONE EMPATICA E DELLA COLLABORAZIONE NELLA SOLUZIONE DI CONFLITTI E PROBLEMI SIA POSSIBILE INSTAURARE UNA RELAZIONE PIÙ AUTENTICA E RISPETTOSA DELLA DIFFERENZA DELL’ALTRO. IL CORSO INTENDE INFINE FAR RIFLETTERE GLI STUDENTI, LE STUDENTESSE SUL FATTO CHE LE QUESTIONI MORALI SONO REGOLE CHE RIGUARDANO LA CONDOTTA ED IL COMPORTAMENTO DELL’INDIVIDUO, MA CHE DEBBONO ESSERE PARTECIPATE E CONDIVISE SPECIALMENTE A FRONTE DELLA CADUTA DI MODELLI DI RAZIONALITÀ UNIVOCA DELL’AGIRE.PENSARE E DOPO GLI ORRORI DELLA STORIA DEL XX SECOLO.
( reference books)
TESTI CONSIGLIATI (2 A SCELTA)
- F.BREZZI . AMORE ED EMPATIA , FRANCOANGELI , MILANO , 2004. - L. BOELLA .H. ARENDT, AGIRE POLITICAMENTE . PENSARE POLITICAMENTE , FELTRINELLI , 1995.E SUCCESS. EDIZIONI.. - L. BOELLA , CUORI PENSANTI , EDIZIONI TRE LUNE ,MANTOVA , 2006. -M. C. BRIGANTI, AMO DUNQUE SONO , FRANCOANGELI ,MILANO 2005 . -AA.VV , DI UN ALTRO GENERE DI ETICA : ETICA AL FEMMINILE , A CURA DI P. RICCI SINDONI E C. VIGNA , VITA E PENSIERO, MILANO, 2008. MC.BRIGANTI , B. FELCINI, SENTIRE MATERNO E GENITORIALITA’. METTERE AL MONDO L’ESPERIENZA. ( A CURA DI ) , ED ARACNE ,ROMA 2001.
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6
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M-FIL/03
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36
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Basic compulsory activities
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ITA |
Optional group:
comune Orientamento unico II ANNO - M-PED/01, M-PED/03, M-PED/04 - (show)
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22901677 -
EXPERIMENTAL PEDAGOGY
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22901677-1 -
PEDAGOGIA SPERIMENTALE I
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TORNAR CLARA
( syllabus)
The lectures will discuss the contribution of the experimental pedagogy to the growth of knowledge in education
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6
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M-PED/04
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36
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Basic compulsory activities
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ITA |
22901677-2 -
PEDAGOGIA SPERIMENTALE II
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3
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M-PED/04
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18
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Basic compulsory activities
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ITA |
22901895 -
INTERCULTURAL EDUCATION
(objectives)
To frame the theoretical and practical field of intercultural education. To understand the relationship between economic and cultural factors. To recognize the educational and cultural needs of immigrants. To know the history of Italian emigration in relationship with the present immigration in Italy. To describe the different strategies of inclusion of foreign students in schools.
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22901897 -
SOCIAL EDUCATION
(objectives)
THE COURSE AIMS TO PROVIDE A FRAMEWORK OF KEY CONCEPTS OF SOCIAL PEDAGOGY (PROCESSES AND EDUCATION SYSTEMS, EDUCATIVE EMERGENCIES, EDUCATIONAL AND CULTURAL NEEDS) THROUGH THE USE OF SEVERAL DISCIPLINARY APPROACHES. MOREOVER, THE COURSE AIMS TO DEVELOP RESEARCH AND INTERVENTION SKILLS IN THE EDUCATIONAL AND SOCIAL FIELDS, WITH PARTICULAR REGARD TO THE PLANNING OF EDUCATION PROGRAMS TARGETED TO GROUPS AT RISK OF SOCIAL EXCLUSION. THEREFORE, THROUGH THE REFLECTIONS AND PROPOSALS OF SEVERAL AUTHORS (JOHN DEWEY, BERTRAND SCHWARTZ, PAULO FREIRE, ALDO CAPITINI), THE COURSE WILL FOCUS ON A PERSPECTIVE OF EDUCATION AS A MEANS OF COMBATING SOCIAL EXCLUSION.
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22901897-1 -
PEDAGOGIA SOCIALE I
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6
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M-PED/01
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36
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Basic compulsory activities
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ITA |
22901897-2 -
PEDAGOGIA SOCIALE II
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3
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M-PED/01
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18
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-
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-
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Basic compulsory activities
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ITA |
22901902 -
SPECIAL EDUCATION
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22901902-1 -
PEDAGOGIA SPECIALE I
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GRASSELLI BRUNA
( syllabus)
Section A - LessonsSection B – Workshop “Counselling and disability”; Workshop “Dyslexia”; training experiential GroupsThe course aims at analyzing disability, especially in adults, by exploring new educational questions, set of issues, desires and expectations, ways of pedagogic intervention according to a long life training.The course aims at learning of fundamental knowledge of Special Pedagogy and its contribution to the development of school and social integration; it further aims to analyze legislation and international and national documents leading to an inclusive culture.To know specific needs, answers, desires, expectations, potential and limits in different social and cultural contexts, as well as to hypothesize innovative experimentations, some study and research courses will be specially structured.In this view, knowledge and ways of helping and care will be explored to realize courses made of empathy and gift as fundamental resources.The Service of Tutoring for disabled students, the Service for dyslexic students, the Special Service of tutoring and work orientation for disabled students in collaboration with the International Committee for the development of peoples, the “experiential” training groups for students in collaboration with the' Center for Clinical and training (CCF), the Associations of parents of children with disabilities; as well as the schools... will all contribute.Educational aims and contents To know the history and evolution of Special Pedagogy, as well as its contribution to the development of a culture of school and social integration; To know the rules, the most recent international and national documents able to give new views and perspectives; To examine reality in order to critical issues, unsolved problems, educational and social answers, as well as strengths, effective interventions and innovative experiments; To find ways of intervention, relationship and care, trough scientific texts, literature, filmography, storytelling, and in the more recent researches, starting with those of the present chair;
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6
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M-PED/03
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36
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Basic compulsory activities
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ITA |
22901902-2 -
PEDAGOGIA SPECIALE II
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3
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M-PED/03
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18
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Basic compulsory activities
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ITA |
22901903 -
METHODOLOGY OF DIDACTIC RESEARCH
(objectives)
•IDENTIFY THE REFERENCE PARADIGMS OF RESEARCH IN EDUCATION (POSITIVISTIC / QUANTITATIVE APPROACHES AND INTERPRETATIVE / QUALITATIVE APPROACHES); •RECOGNIZE THE MAIN PHASES OF EDUCATIONAL RESEARCH; •MAKE THE DISTINCTION BETWEEN EXPERIMENTAL AND NON-EXPERIMENTAL RESEARCH AND BETWEEN QUANTITATIVE AND QUALITATIVE RESEARCH; •BE FAMILIAR WITH THE MAIN THEORIES OF MEASUREMENT IN THE EDUCATIONAL FIELD; •GATHER, PROCESS AND REPRESENT DATA; •CONSTRUCT AND USE CHECKLISTS, QUESTIONNAIRES, INTERVIEWS, STRUCTURED AND SEMI-STRUCTURED TESTS, SYSTEMATIC GRIDS OF OBSERVATION; •IDENTIFY THE CHARACTERISTICS OF THE MOST IMPORTANT STATISTICAL SAMPLES; •SIMULATE SIMPLE PATHS OF INVESTIGATION; •ANALYZE THE RELATIONSHIP BETWEEN EDUCATIONAL RESEARCH AND TEACHING PRACTICE.
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22901903-1 -
METODOLOGIA DELLA RICERCA DIDATTICA I
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6
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M-PED/03
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36
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-
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Basic compulsory activities
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ITA |
22901903-2 -
METODOLOGIA DELLA RICERCA DIDATTICA II
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3
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M-PED/03
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18
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-
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Basic compulsory activities
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ITA |
22901900 -
DIDACTIC PLANNING FOR TRAINING ON THE NET
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6
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M-PED/03
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36
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Basic compulsory activities
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ITA |
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Optional group:
comune Orientamento unico II ANNO M-PSI - (show)
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22901907 -
PSYCHOLOGY OF ADOLESCENCE
(objectives)
THE PURPOSE OF THE COURSE OF PSYCHOLOGY OF ADOLESCENCE IS TO PROVIDE SOME BASIC NOTIONS ABOUT DIFFERENT THEORETICAL AND EMPIRICAL STUDIES THAT HAVE CONTRIBUTED TO THE KNOWLEDGE OF THIS SPECIFIC PERIOD OF HUMAN DEVELOPMENT AND ALSO TO ILLUSTRATE AND TO DISCUSS THE MOST IMPORTANT DEVELOPMENTAL TASKS OF ADOLESCENCE. A MORE SPECIFIC ASPECT REGARDS THE PROBLEMS CONCERNING THE RELATIONS BETWEEN ADULTS AND ADOLESCENT STUDENTS IN EDUCATIONAL SETTINGS.
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22901907-1 -
PSICOLOGIA DELL'ADOLESCENZA I
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3
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M-PSI/04
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18
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
22901907-2 -
PSICOLOGIA DELL'ADOLESCENZA II
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3
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M-PSI/04
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18
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
22901908 -
CLINICAL PSYCHOLOGY
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3
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M-PSI/08
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18
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
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Optional group:
comune Orientamento unico II ANNO - AMBITO LINGUISTICO, ARTISTICO - (show)
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22901909 -
AESTHETICS
(objectives)
SI VUOLE DARE AGLI STUDENTI LA CONOSCENZA DI DUE INTERPRETAZIONI DELL’ARTE TIPICHE DEL NOSTRO TEMPO, QUELLA PSICOLOGICA E QUELLA SOCIO-POLITICA .
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ABBATE FABRIZIA
( syllabus)
CHE COSA È STATA LA TRAGEDIA ATTICA? CHE COSA HA RAPPRESENTATO PER IL MONDO GRECO E CHE COSA RAPPRESENTA ANCORA PER L’ESTETICA CONTEMPORANEA?IL CORSO SI PROPONE DI FAR CHIAREZZA SULLA CONCEZIONE TRAGICA DEL MONDO ANTICO: DALLE RAPPRESENTAZIONI TEATRALI A CUI IL PUBBLICO GRECO ASSISTEVA COME SPETTATORE, PROVENGONO IN REALTÀ DOMANDE, DUBBI, CERTEZZE E MODELLI CHE RICADONO SULLA CONCEZIONE FILOSOFICA DELLA VITA. L’ARTE E LE SUE FORME ESTETICHE DIVENTANO IL MODELLO DELLE FORME DELL’ESISTENZA:ATTRAVERSO LA LETTURA DI NIETZSCHE, SCOPRIREMO IL VALORE DI DIONISO ED APOLLO COME RAPPRESENTAZIONI ARTISTICHE DI UNA DUALITÀ ESISTENZIALE CHE CONNOTA DA SEMPRE IL VERSANTE DELLA “ESPRESSIVITÀ” UMANA. GLI STUDENTI DOVRANNO AFFIANCARE ALLA LETTURA DELLA NASCITA DELLA TRAGEDIA DI FRIEDRICH NIETZSCHE, LO STUDIO DI ALCUNI CAPITOLI DEL SAGGIO DI GIANNI CARCHIA CHE INTRODUCONO ALLA STORIA E ALL’ERMENEUTICA DEI TEMI ESTETICI TRATTATI NEL CORSO.
( reference books)
GIANNI CARCHIA, L’ESTETICA ANTICA, LATERZA, ROMA-BARI 2000; CAPITOLO 1”DA OMERO AI TRAGICI”, CAPITOLO 3, “ARISTOTELE”; FRIEDRICH NIETZSCHE, LA NASCITA DELLA TRAGEDIA, LATERZA, ROMA-BARI 2006.
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6
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M-FIL/04
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
22901910 -
GENERAL LINGUISTICS
(objectives)
THE AIM OF THIS COURSE IS TO REJECT SOME OF THE MOST COMMON PREJUDICES AND POPULAR IDEAS ABOUT LANGUAGE AND LANGUAGES – WHICH ARE STILL WIDELY FOUND IN SCHOOL AND AMONG EDUCATIONALISTS – AND TO REPLACE THEM WITH THE ACQUISITIONS OF CURRENT RESEARCH IN THE SCIENCES OF LANGUAGE.
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6
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L-LIN/01
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
22901911 -
THEATRE AND TRAINING
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6
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L-ART/05
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
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