Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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20702454 -
GREEK LITERATURE L.M.
(objectives)
Obiettivo del corso è l’acquisizione di conoscenze avanzate e il perfezionamento delle competenze precedentemente acquisite nel campo della letteratura greca. Attraverso lo studio e la traduzione di un testo o di una selezione di diversi testi in lingua originale secondo un percorso di ricerca e d’indagine prospettato sui medesimi dai vari punti di vista (storico, letterario, filologico e performativo o drammaturgico), anche tramite esperienze di laboratorio o seminariali, lo studente sarà in grado di acquisire una competenza metodologica critica e filologica ad ampio spettro che gli consenta di affrontare l’esegesi di qualsiasi altro testo letterario greco, dall’età arcaica all’età ellenistica.
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20702454-1 -
LETTERATURA GRECA I L.M.
(objectives)
Obiettivo del corso è l’acquisizione di conoscenze avanzate e il perfezionamento delle competenze precedentemente acquisite nel campo della letteratura greca. Attraverso lo studio e la traduzione di un testo o di una selezione di diversi testi in lingua originale secondo un percorso di ricerca e d’indagine prospettato sui medesimi dai vari punti di vista (storico, letterario, filologico e performativo o drammaturgico), anche tramite esperienze di laboratorio o seminariali, lo studente sarà in grado di acquisire una competenza metodologica critica e filologica ad ampio spettro che gli consenta di affrontare l’esegesi di qualsiasi altro testo letterario greco, dall’età arcaica all’età ellenistica.
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L-FIL-LET/02
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Core compulsory activities
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ITA |
20702454-2 -
LETTERATURA GRECA II L.M.
(objectives)
Obiettivo del corso è l’acquisizione di conoscenze avanzate e il perfezionamento delle competenze precedentemente acquisite nel campo della letteratura greca. Attraverso lo studio e la traduzione di un testo o di una selezione di diversi testi in lingua originale secondo un percorso di ricerca e d’indagine prospettato sui medesimi dai vari punti di vista (storico, letterario, filologico e performativo o drammaturgico), anche tramite esperienze di laboratorio o seminariali, lo studente sarà in grado di acquisire una competenza metodologica critica e filologica ad ampio spettro che gli consenta di affrontare l’esegesi di qualsiasi altro testo letterario greco, dall’età arcaica all’età ellenistica.
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COZZOLI ADELE TERESA
( syllabus)
The Fall of Athens and the Utopia of the Comedy: the Frogs of Aristophanes
( reference books)
BIBLIOGRAFIA D. Musti, Storia greca, Bari 1989, Laterza. le Rane a c. di Dario del Corno, Lorenzo Valla 1085 The Student could choose or Victor Ehrenberg, L’Atene di Aristofane, La nuova italia 1988 or Carlo Ferdinando Russo, Aristofane autore di teatro, Firenze 1984, Sansoni Editore.
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L-FIL-LET/02
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
20702455 -
LITERATURE AND LATIN PHILOLOGY L.M.
(objectives)
Lo studente acquisirà conoscenze avanzate attraverso: 1) il commento filologico di brani scelti; 2) l’analisi degli stessi passi seguendo percorsi diversi - linguistico, storico-letterario, antropologico -, interrogandosi di volta in volta sulla ‘permanenza’ del genere in ambiti specifici della nostra cultura (gli studenti saranno parte attiva in questa parte del corso, che si configura come un laboratorio di ricerche); 3) il commento di passi di grandi autori della letteratura latina alla luce degli scritti critico-esegetici di eminenti filologi contemporanei. Lo studente acquisirà inoltre conoscenze connesse con l’analisi di livello magistrale di uno o più testi letterari latini, con particolare attenzione agli aspetti formali e interazione di carattere seminariale con i frequentanti.
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20702455-1 -
LETTERATURA E FILOLOGIA LATINA I L.M.
(objectives)
The student will acquire advanced knowledge through: 1) the philological commentary of selected passages; 2) the analysis of the same steps following different paths - linguistic, historical-literary, anthropological -, questioning each time on the 'permanence' of the genre in specific areas of our culture (the students will be an active part in this part of the course, which takes the form of a research laboratory); 3) commentary on the passages of great authors of Latin literature in the light of the critical-exegetical writings of eminent contemporary philologists.
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DE NONNO MARIO
( syllabus)
The course «Latin literature & philology L.M.» will be articulated, in the year 2016-17, in two modules: «Latin literature L.M.» (prof. De Nonno), and «Latin philology L.M.» (prof. Spallone). As for the contents, see their own programmes.
( reference books)
See the bibliographies for «Letteratura latina L.M.», and for «Filologia latina L.M.».
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L-FIL-LET/04
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Core compulsory activities
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ITA |
20702455-2 -
LETTERATURA E FILOLOGIA LATINA II L.M.
(objectives)
The student will acquire advanced knowledge through: 1) the philological commentary of selected passages; 2) the analysis of the same steps following different paths - linguistic, historical-literary, anthropological -, questioning each time on the 'permanence' of the genre in specific areas of our culture (the students will be an active part in this part of the course, which takes the form of a research laboratory); 3) commentary on the passages of great authors of Latin literature in the light of the critical-exegetical writings of eminent contemporary philologists.
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SPALLONE PECERE MADDALENA
( syllabus)
Catullus and the Greek culture.
( reference books)
Istituzioni di filologia latina, testo a cura del docente (disponibile presso l’Area di Antichistica del Dipartimento di Studi Umanistici.). A. Traina - G. Bernardi Perini, Propedeutica al latino universitario, Bologna, 1992. D.F.S. Thomson (ed. and comm. by), Catullus, Toronto 1997 P. Fedeli, Introduzione a Catullo, Roma-Bari 1990 Gaio Valerio Catullo.Canti. Introduzione e note di Alfonso Traina, traduzione di Enzo Mandruzzato. Nuova edizione riveduta e aggiornata. Milano, 2007. Paolo Fedeli, Catullo poeta d’amore, poeta alessandrino in https://basnico.files.wordpress.com/2011/01/catullo-paolo-fedeli.pdf Mizar.unive.it/mqdq/public S. BOLDRINI, Fondamenti di prosodia e metrica latina, Roma 2006.
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L-FIL-LET/04
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Core compulsory activities
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ITA |
Optional group:
ATTIVITA' CARATTERIZZANTI - STORIA ANTICA - (show)
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12
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20702439 -
ROMAN HISTORY L.M.
(objectives)
Lo studente approfondirà la propria esperienza di studio e di ricerca affrontando un tema specifico della materia.
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MARCONE ARNALDO
( syllabus)
The course will be dedicated to the reign of Claudius and its assessments in the current historical debate During the course, there will be two lectures devoted to the comparison between the Roman Empire and the Chinese Empire and a series of seminars on the political lexicon in the East greek
( reference books)
Svetonio- Vita di Claudio (qualsiasi edizione) A. Momigliano, L'opera dell'imperatore Claudio (nuova ed. a cura di D. Faoro), Jouvence, Napoli 2016 J. Scheid- Fr. Jacques, Roma e il suo Impero. Istituzioni, economia, religione, Laterza, Roma-Bari 20155 F. Guidetti, L'Impero romano in 100 date, Dalla Porta, Pisa 2016
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L-ANT/03
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Core compulsory activities
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ITA |
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20702449 -
CLASSICAL PHILOLOGY L.M.
(objectives)
Lo studente acquisirà conoscenze circa il quadro delle problematiche che la constitutio textus affronta in relazione alla diversificazione dei linguaggi nei grandi modelli letterari.
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RONCHEY SILVIA
( syllabus)
The constitutio textus. Ecdotic workshop. The LM module of Classical and Late Antique Philology intends to introduce the students of the master's degree course to the real ecdotic practice, placing them in direct and active confrontation with the multiplicity and complexity of the processes necessary for the constitutio textus of a critical edition, updated to the most recent techniques and methodologies of research, the preparation of the critical text and apparatuses, as well as of prolegomena, indexes and other editorial aids, always starting from the examination of manuscripts and from the reconstruction of their history, one preliminary, the other complementary to the recensio and to the constitution of the stemma codicum, as well as to the history of tradition. Students will be introduced to the 'laboratory' of the recent edition of an important and so far critically unexplored text by the greatest Byzantine philologist, Eustathius of Thessalonica: the Exegesis in canonem iambicum, the author's latest work, destined in all probability to the higher education in Constantinople at the end of the 12th century, perhaps within the didaskaleion of the Prodromos Petra monastery, within which the history of its tradition developed and was probably confined. The Eustatian text is notable not only for the vastness and variety of the critical-methodological problems that it poses to its philologist publisher, but also for the conspicuous treasure of indirect tradition of classical and Late Antiquity texts, which bears in itself and which is still waiting to be completely excavated, screened, studied and adequately documented in the apparatus fontium et testimoniorum.
( reference books)
Bibliography:
A) Mandatory texts
S. Ronchey, Introduzione storico-filologica, in P. Cesaretti – S. Ronchey (edd.), Eustathii exegesis in canonem iambicum de Pentecoste, De Gruyter, Berlin-New York, 2013
P. Cesaretti, Introduzione storico-letteraria, in P. Cesaretti – S. Ronchey (edd.), Eustathii exegesis in canonem iambicum de Pentecoste, De Gruyter, Berlin-New York, 2013
B) Additional texts
S. Ronchey, L’ Exegesis in Canonem Iambicum di Eustazio di Tessalonica. Saggio di edizione critica (acrostico-irmo dell’ode prima), Aev 59 (1985), pp. 241-266.
S. Ronchey, Crise et continuité à Byzance. Georges Choiroboskos, Jean Arklas: deux auteurs de l’époque iconoclaste dans le prologue de l’ exegesis in canonem iambicum d’Eustathe de Théssalonique, IntByzCongr 1986, pp. 297-298. S. Ronchey, Sulla datazione dell’Exegesis in Canonem Iambicum di Eustazio di Tessalonica, Ath, N.S. 74 (1986), pp. 103-110.
P. Cesaretti, Eustazio di Tessalonica e l'etimologia di physis: una fonte stoica?, SCO 36 (1986), pp. 139-145. S. Ronchey, Riferimenti pindarici nell’ exegesis in canonem iambicum di Eustazio di Tessalonica, QUCC, N.S. 25 (1987), pp. 53-56.
P. Cesaretti, Eustathios' Commentary on the pentecostal Hymn ascribed to St John Damascene: a New Critical Edition, SKBSB 5 (1987), pp. 19-22.
P. Cesaretti, Interpretazioni aristofanee nel commento di Eustazio all'inno pentecostale attribuito a Giovanni Damasceno, RFC 3 (1987), pp. 169-213. P. Cesaretti, Su Eustazio e Venezia, Aev 62 (1988), pp. 218-227.
S. Ronchey, An Introduction to Eustathios’ Exegesis in Canonem Iambicum, DOP 45 (1991), pp. 149-158.
P. Cesaretti, Allegoristi di Omero a Bisanzio. Ricerche ermeneutiche (XI-XII secolo), Milano 1991.
S. Ronchey, Those “whose writings were exchanged”. John of Damascus, George Choeroboscus and John ‘Arklas’ according to the Prooimion of Eustathius’s Exegesis in Canonem Iambicum de Pentecoste, in Sode - Takács 2001, pp. 327-336.
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L-FIL-LET/05
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Core compulsory activities
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ITA |
Optional group:
ATTIVITÀ CARATTERIZZANTI - FONTI, TECNICHE E STRUMENTI DELLA RICERCA - (show)
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20702456 -
MEDIEVAL LATIN LITERATURE L.M.
(objectives)
Lo studente acquisirà conoscenze avanzate attraverso l’analisi di livello specialistico di uno o più testi letterari latini medievali, con attenzione specifica agli aspetti formali e interazione di carattere seminariale con i frequentanti.
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DI MARCO MICHELE
( syllabus)
TITLE OF THE COURSE: The pseudo-Augustinian treatise De spiritu et anima (late 12th-early 13th century).
DESCRIPTION: First of all, the course intends to outline, in broad terms, the developments of a theme - that of the soul - dear to the tradition of Western thought since its beginnings, and capable, in addition to incessantly nourishing high-level philosophical and religious reflection, also to have a singular impact on mentalities, on the imaginary, on life conduct, on the self-perception and representation of man in Western culture, and in particular in the Latin Middle Ages. A work will then be analyzed - the De spiritu et anima - of uncertain attribution, datable between the end of the 12th and the beginning of the 13th century, which enjoyed great success in the Middle Ages, and which - due to its eclectic character, but not lacking of originality - is well suited to provide a complex and problematic status quaestionis on the subject, before the most complete elaborations of Scholasticism. - As part of the module will also be activated exercises designed to guide the knowledge and use of the main electronic resources for the study and research on the Latin authors of the Middle Ages.
( reference books)
Alcherus Claraeuallensis (dubium) [= ps. Augustinus], De spiritu et anima, PL 40, coll. 779-832.
- Anima e corpo nella cultura medievale, C. Casagrande & S. Vecchio (eds.), Ed. SISMEL, Firenze 1999 (Millennio medievale, 15).
Optional readings:
- Studi su anima e corpo. Lessico, idee, figurazioni letterarie e iconografiche nell'Antichità e nell'alto Medioevo, a cura di A. M. Luiselli Fadda e P. Vaciago, Ed. Herder, Roma 2011 (Romanobarbarica, 20).
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L-FIL-LET/08
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Core compulsory activities
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ITA |
20702459 -
PALEOGRAPHY L.M.
(objectives)
Lo studente disporrà di conoscenze avanzate di storia della scrittura sia greca che latina, dopo aver esaminato le principali scritture di età antica, medievale e moderna, affrontando un corso seminariale dedicato a uno specifico tema paleografico.
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M-STO/09
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Core compulsory activities
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ITA |
20702460 -
PAPYROLOGY L.M
(objectives)
Lo studente disporrà di conoscenze per lo studio dei papiri greci e latini. Affronterà inoltre, in contesto seminariale, l’esame di un gran numero di papiri indagandone le caratteristiche di forma e contenuto.
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L-ANT/05
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Core compulsory activities
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ITA |
20702466 -
HISTORY OF ANCIENT CHRISTIANITY L.M.
(objectives)
Acquisition of deepened and detailed knowledge of remarkable questions of the history of the ancient Christianity, analyzing sources of different typology and facing the historiographical debate. Acquisition of the scientific tools of search and of the necessary methodological principles for reading the sources. Ability to express and to communicate in form clear autonomous judgments on the analyzed matters.
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NOCE CARLA
( syllabus)
After an historical critical introduction, the course will go on to read the Gospel of Mark in Greek: the reading will be a good exercise for learning basic neotestamentary Greek. Students are expected to complete homework assignements , in order to fix in their mind what they have learned in the class.
( reference books)
Novum Testamentum graece, ed. NESTLE – ALAND, a cura di K. Aland - M. Blackl - C.M. Martini - B.M. Metzger - A. Wikgren, Stuttgart, Deutsche Bibelgesellschaft, 1999.27 R.Calzecchi Onesti, Leggo Marco e imparo il greco, PIEMME, Casale Monferrato (Al),1993.
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M-STO/07
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Core compulsory activities
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ITA |
20703161 -
BYZANTINE CIVILISATION L.M.
(objectives)
Obiettivo del corso è promuovere l’acquisizione delle nozioni storiche, delle conoscenze storico-letterarie, delle competenze linguistico-filologiche e degli strumenti metodologiche che consentono agli studenti della laurea magistrale di attingere al patrimonio della cultura bizantina e di affrontare di prima mano i testi, con particolare attenzione a quanto attiene alla millenaria vicenda di conservazione, elaborazione e trasmissione della tradizione classica a Bisanzio.
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RONCHEY SILVIA
( syllabus)
Constantinople, May 29, 1453: fall or conquest? The "clash of civilizations" that sealed the beginning of the modern era in the testimony of the sources. There are days that can change history, dates that become a symbol, a hologram, a mantra. Think of the initials Nine Eleven, on 11 September 2002, of the fall of the Twin Towers, which gave the 21st century the seal of what is called a "clash of civilizations". Or even less chilling, but equally symbolic dates, such as those to which the birth of the modern age is usually referred: 1492, when the discovery of America projected the Europeans far from the area of irradiation of the former Roman and later Byzantine empire, that is, of what Fernand Braudel called the Greater Mediterranean, the trade routes that for centuries had fought against Genoa and Venice; or 1517, when Martin Luther posted his ninety-five theses on the portal of the church of the castle of Wittemberg. These two events are closely linked to a third party: indeed, they could be considered epiphenomena. If we wanted to indicate the date that really marks the beginning of the modern age, because it is also the cause of the other two, because it changed course to the Mediterranean trade, because it freed papacy from an antagonist – orthodoxy - and left space to the Protestant Reformation, and for a thousand other reasons, we should mention another date: that of May 29, 1453, the day of the fall - or conquest, depending on the point of view with which we want to look at it - of the Byzantine Empire, that is, ultimately, the Roman Empire. Through the reading and exegesis of the sources of both sides in the field, namely not only the Byzantine and Western, but also the Islamic ones, and in particular the Ottoman chroniclers of the court of Mehmet II, and through the analysis of facts and phenomena that preceded and determined on the one hand the Ottoman expansion towards the Mediterranean, on the other the growing isolation of the millennial "Roman" empire of Byzantium with respect to the new European powers, the course aims to induce students to develop an independent opinion, historical, methodologically founded and critically articulated, on this epochal event, which changed the history of two civilizations and which violently and powerfully inserted Islam into our European history: an event that has also acquired a new topicality in the contemporary geopolitical framework, and that is often evoked by the media, but in an almost always inexact manner, influenced by prejudice and ideological conditioning as well as, more simply, by the superficiality with which our Western historiography - almost always deprived of the tools available today of the young Byzantine discipline - wanted to simplify and disseminate it.
( reference books)
Bibliography A) Mandatory texts - S. Ronchey, Lo Stato bizantino, Torino, Einaudi, 2002 - A. Pertusi (a c. di), La caduta di Costantinopoli, 2 voll., Fondazione Lorenzo Valla / Mondadori, Milano 1976
B) Additional texts: - G. Ostrogorsky, Storia dell’impero bizantino, Einaudi Tascabili 2005 - A. Pertusi, Testi inediti e poco noti sulla caduta di Costantinopoli. Edizione postuma a c. di A. Carile, Pàtron, Bologna 1983 - A. Pertusi, Fine di Bisanzio e fine del mondo. Significato e ruolo storico delle profezie sulla caduta di Costantinopoli in Oriente e in Occidente. Edizione postuma a c. di E. Morini, Istituto Storico Italiano per il Medio Evo, Roma 1988 - S. Runciman, Gli ultimi giorni di Costantinopoli (trad. it.), Piemme, Casale Monferrato, 1997 - I. Djuric, Il crepuscolo di Bisanzio (1392-1448) (trad. it.), Donzelli, Roma 1989 - F. Babinger, Maometto il Conquistatore, Einaudi, Torino 1970 - N. Gürsel, Il romanzo del Conquistatore, Pironti, Napoli 1997 C) Texts in foreign languages - E. Pears, The Destruction of the Greek Empire and the Story of the Capture of Constantinople by the Turks, London 1903 - G. Schlumberger, Le siège de Constantinople en 1453, Plon, Paris 1922 - G. Walter, La ruine de Byzance (1204-1453), Albin Michel, Paris 1958 - D.M. Nicol, The End of the Byzantine Empire, Edward Arnold Publishers, London 1979 - D.M. Nicol, The Immortal Emperor. The Life and Legend of Constantine Palaiologos, Last Emperor of the Romans, Cambridge University Press, 1992 - R. Crowley, 1453. The Holy War for Constantinople and the Crash of Islam and the West, Hyperion, New York 2005; - C. Imber, The Ottoman Empire, 1300-1650. The Structure of Power, Palgrave Macmillan, New York 2002
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L-FIL-LET/07
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
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Optional group:
ATTIVITA' AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
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12
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20702443 -
LATIN LITERATURE L.M.
(objectives)
Lo studente acquisirà conoscenze connesse con l’analisi di livello magistrale di uno o più testi letterari latini, con particolare attenzione agli aspetti formali e interazione di carattere seminariale con i frequentanti.
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Derived from
20702443 LETTERATURA LATINA L.M. in ITALIANISTICA (DM 270) LM-14 N0 DE NONNO MARIO
( syllabus)
Horace’s Epodes. In this course a literary setting of the liber Epodum by Horace will be offered, toghether with a reading of the latin text, an italian interpretation and a commentary, with particular care to the aspects of poetical shape and form (models, metrics, style).
( reference books)
- Orazio, Il libro degli Epodi, a cura di A. Cavarzere, Venezia (ed. Marsilio). - E. Fraenkel, Horace, Clarendon Press: Chapters I (‘Vita Horati’) e II (‘The Epodes’).
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L-FIL-LET/04
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20702450 -
LATIN PHILOLOGY L.M.
(objectives)
The student will acquire advanced knowledge through: 1) the philological commentary of selected passages; 2) the analysis of the same steps following different paths - linguistic, historical-literary, anthropological -, questioning each time on the 'permanence' of the genre in specific areas of our culture (the students will be an active part in this part of the course, which takes the form of a research laboratory); 3) commentary on the passages of great authors of Latin literature in the light of the critical-exegetical writings of eminent contemporary philologists.
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SPALLONE PECERE MADDALENA
( syllabus)
Catullus and the Greek culture
DESCRIPTION OF THE COURSE The course will be divided into the following teaching units: a) Institutions of Latin philology; b) Reading, translation and literary, linguistic-stylistic and philological commentary on a selection of the charms of Liber catullianus (which will be communicated in class).
( reference books)
Istituzioni di filologia latina, testo a cura del docente (disponibile presso l’Area di Antichistica del Dipartimento di Studi Umanistici.). A. Traina - G. Bernardi Perini, Propedeutica al latino universitario, Bologna, 1992. D.F.S. Thomson (ed. and comm. by), Catullus, Toronto 1997 P. Fedeli, Introduzione a Catullo, Roma-Bari 1990 Gaio Valerio Catullo.Canti. Introduzione e note di Alfonso Traina, traduzione di Enzo Mandruzzato. Nuova edizione riveduta e aggiornata. Milano, 2007. Paolo Fedeli, Catullo poeta d’amore, poeta alessandrino in https://basnico.files.wordpress.com/2011/01/catullo-paolo-fedeli.pdf Mizar.unive.it/mqdq/public S. BOLDRINI, Fondamenti di prosodia e metrica latina, Roma 2006.
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L-FIL-LET/04
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20702457 -
LATIN LANGUAGE AND LITERATURE - ROMAN-BARBARIAN PERIOD - L.M.
(objectives)
Lo studente acquisirà consapevolezza, attraverso la diretta conoscenza di documenti letterari e giuridici, dei dinamismi culturali dell'Europa tardoromana e subromana, con particolare attenzione all’integrazione dei diversi popoli immigrati nell'Occidente latino.
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LUCERI ANGELO
( syllabus)
The course is aimed at all students wishing to gain a solid understanding, in a historical-cultural perspective, of themes and forms of Latin literature ranging from the phases immediately preceding the fall of the Western Roman Empire to the threshold of the Carolingian Renaissance, with particular reference to the culture of the so-called Roman-barbarian kingdoms. To this end, it is divided into two parts. 1) An initial cycle of lessons will offer an organic picture of authors and tendencies of Latin literary production determined by the meeting of the barbarian civilizations with Romans and Christians, between the end of the 5th century and the end of the 7th century 2) In the second part, paying attention to the aspects of form, style and metric, the course will proceed with the complete reading, interpretation and commentary of Dracontius' "Epithalamia" (Romulea 6-7).
( reference books)
- Gli epitalami di Draconzio, edited by A. Luceri, Roma, Herder, 2007 (avalaible on teacher's web site)
Non-attending students will integrate the program with the individual study of the following text: - F. Gasti, Profilo storico della letteratura tardolatina, Pavia University Press, 2013 (only chapters: 1-4, 8-9, 11-12, 23-26, 28-29). - Further teaching materials will be distributed in class and / or uploaded to the teacher's page available on the website of the Department of Humanities.
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L-FIL-LET/04
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20703032 -
MEDIEVAL HISTORY II L.M.
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M-STO/01
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20703166 -
HISTORY OF THE ITALIAN LANGUAGE L.M.
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20703166-1 -
STORIA DELLA LINGUA ITALIANA I L.M.
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L-FIL-LET/12
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20703166-2 -
STORIA DELLA LINGUA ITALIANA II L.M.
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L-FIL-LET/12
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20703200 -
Greek epigraphy
(objectives)
Lo studente acquisirà conoscenze avanzate sulla disciplina attraverso (a) l’approfondimento seminariale delle caratteristiche formali e contenutistiche e dei modi di utilizzazione in sede storica di determinate categorie di testi epigrafici; (b) la collaborazione alle operazioni di lemmatizzazione, lettura, trascrizione, interpretazione ed inquadramento storico-critico di iscrizioni inedite; (c) la collaborazione al trattamento informatico di iscrizioni o di calchi cartacei digitalizzati, in vista della loro fruizione all’interno di database o siti web.
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L-ANT/02
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20710143 -
LETTERATURA ITALIANA DEL MEDIOEVO L.M.
(objectives)
Il corso intende fornire strumenti specifici per lo studio e l'analisi dei testi letterari del medioevo italiano. Attraverso la lettura approfondita di un'opera, o gruppo di opere, lo studente acquisirà un modello interpretativo fondato sull'intreccio tra "saperi" diversi - storico-letterari, linguistico-filologici, dottrinari - particolarmente idoneo a cogliere la complessa fisionomia del testo letterario medievale e le sue peculiarità.
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Derived from
20710143 LETTERATURA ITALIANA DEL MEDIOEVO L.M. in ITALIANISTICA (DM 270) LM-14 PEGORETTI ANNA
( syllabus)
Close reading of the "Vita nova" by Dante Alighieri. The aim of this course is to provide students with specialised instruments for a close reading of medieval Italian texts in their linguistic and stylistic features, and with regard to critique of source, reconstruction of their cultural context, and analysis of tradition. A majority of lectures will be devoted to a close reading and commentary of Dante's text, and to the analysis of its main interpretative problems. Attention will be paid to the reception of this text and to its manuscript tradition.
( reference books)
Bibliography: - Dante ALIGHIERI, Vita nova, a cura di Stefano Carrai, Milano, BUR - Rizzoli, 2009 - notes from lectures
NB: students not attending lectures will integrate their reading of Carrai's edition with: Dante ALIGHIERI, Vita nuova, a cura di Donato Pirovano, in Nuova edizione commentata delle opere di Dante, I. Vita nuova - Rime, tomo I, a cura di Donato Pirovano e Marco Grimaldi, Roma, Salerno Editrice, 2015, pp. 1-289
Critical bibliography: - Saverio BELLOMO, Filologia e critica dantesca, nuova ed. ampliata e corretta, Brescia, Editrice La Scuola, 2012, pp. 55-89 - Stefano CARRAI, Dante elegiaco. Una chiave di lettura per la «Vita nova», Firenze, Olschki, 2006, pp. 43-75 (cap. «La testura di un racconto artefatto») - Enrico FENZI, Il libro della memoria, in Dante in lettura. Atti del Convegno internazionale di studi (Foggia, 28-29 marzo 2003), a cura di G. De Matteis, Ravenna, Longo, 2005, pp. 15-38 - Guglielmo GORNI, La Beatrice di Dante, dal tempo all’eterno, in Dante ALIGHIERI, Vita Nova, a cura di Luca Carlo Rossi, Milano, Mondadori, 1999, pp. V–LX
For an introduction to Dante's Life and works, see "Filologia e critica dantesca" by Saverio Bellomo, and Giorgio INGLESE, Vita di Dante. Una biografia possibile, Roma, Carocci, 2015.
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L-FIL-LET/10
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20710144 -
LETTERATURA ITALIANA DEL RINASCIMENTO L.M.
(objectives)
Obiettivo del corso è l’acquisizione di conoscenze specialistiche sulla letteratura italiana del Rinascimento, attraverso l’approfondimento di un autore, un’opera o uno specifico tema secondo le più aggiornate prospettive di ricerca. Al termine del corso lo studente si doterà degli strumenti interpretativi più adeguati di carattere storico, storico-letterario e linguistico per l’analisi dei testi letterari del Rinascimento e potrà applicare su di essi metodologie d’analisi avanzate.
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MARCOZZI LUCA
( syllabus)
Italian Renaissance literature. Love treatises between two centuries: from Ficino to Bembo. The course intends to examine in depth the themes at the center of the interest of amorous treatise between the last years of the fifteenth and early sixteenth centuries, which saw the publication of the Commentarium in Convivium Platonis de Amore (1484) by Ficino and the composition and publication of the Asolani di Bembo (1497-1505). A comparison between the two texts and a close analysis of the latter and its stylistic, formal and philosophical assumptions will be proposed.
( reference books)
- P. Bembo, Gli Asolani, (sarà reso disponibile on line il testo secondo l’edizione Dilemmi). - C. Dionisotti, Introduzione, in P. Bembo, Prose e rime, Torino, UTET, 1960, pp. 9-60. - L. Marcozzi, Pietro Bembo, Firenze, Cesati, 2016. - C. Berra, La scrittura degli ‘Asolani’, Firenze, La Nuova Italia, 1996. - S. Gentile, “Commentarium in Convivium de amore / El libro dell’Amore” di Marsilio Ficino, in Letteratura italiana. Le opere, I, Dalle Origini al Cinquecento, Einaudi, Torino 1992, pp. 743-767.
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L-FIL-LET/10
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Related or supplementary learning activities
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20710150 -
LINGUISTICA ITALIANA
(objectives)
Il corso mira a fornire allo studente una conoscenza approfondita di vari aspetti teorici e metodologici della linguistica italiana e degli strumenti più importanti della disciplina, affinché possa acquisire una preparazione approfondita nei principali campi della ricerca linguistica.
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L-FIL-LET/12
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20703159 -
GREEK LITERATURE II L.M.
(objectives)
Obiettivo del corso è l’acquisizione di conoscenze avanzate e il perfezionamento delle competenze precedentemente acquisite nel campo della letteratura greca. Lo studente in particolare acquisirà capacità di applicare una metodologia ermeneutica critica e filologica ad un testo o a più testi letterari greci e di prospettare un percorso critico di ricerca e d’indagine su uno o più testi letterari, attraverso lo studio esemplificativo di un testo o di una selezione di testi diversi in lingua originale affrontato dai vari punti di vista (storico, letterario, filologico e performativo o drammaturgico), anche coinvolgendosi in proficue esperienze di laboratorio e/o seminariali.
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L-FIL-LET/02
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Related or supplementary learning activities
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20705051 -
FINAL EXAM
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Final examination and foreign language test
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