Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22901697 -
GENERAL SOCIOLOGY
(objectives)
Analysis of the development of sociology through the analysis of the historical, political, economic and social context in the XVIII and XIX centuries.
|
|
22901697-1 -
SOCIOLOGIA GENERALE
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901697-2 -
SOCIOLOGIA GENERALE
|
3
|
SPS/07
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901953 -
SPANISH LANGUAGE (L39)
(objectives)
THE SPANISH LANGUAGE COURSE IS AIMED AT DEVELOPING THE FOUR LANGUAGE SKILLS TO REACH LEVEL A2 OF COMMON EUROPEAN FRAMEWORK OF REFERENCE FOR LANGUAGES.THE COURSE WILL BE REFLECTIONS ON LEARNING FOREIGN LANGUAGES WITH THEORETICAL AND PRACTICAL APPLICATIONS. IN PARTICULAR, WE WILL FOCUS ON THE IMPORTANCE OF LOCAL LANGUAGES IN THE LEARNING OF EUROPEAN LANGUAGES, WITH PARTICULAR ATTENTION TO THE CONVERGENCE BETWEEN ITALIAN AND SPANISH LANGUAGES. WE WILL ALSO WORK ON READING AND TRANSLATION WORK IN HOUSE AIMED AT IMPROVING UNDERSTANDING AND LINGUISTIC PRODUCTION.
|
6
|
L-LIN/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902002 -
CONTEMPORARY HISTORY - BASIC COURSE (L39/40)
(objectives)
Contemporary history: ab quo and ad quem term; Contemporary history: sources; historiographic schools; Industrial revolution: developments and consequences; Demographic evolution, urbanism and migrations; Restoration: subjects and ideologies; National States; Socialist and Social Christian movements; Colonialism; Apogee and crisis of progress idea; The First World War; Socialism becomes State; Interwar crisis; Authoritarian and Totalitarian regimes; The Second World War; Cold War and bipolarism; Decolonisation and Non Aligned Nations Movement; Economy Golden Age; Republican Italy; World economy, globalisation and international organisations.
-
CASULA CARLO FELICE
( syllabus)
PRIMO SEMESTRE IL CORSO SI PREFIGGE DI FORNIRE LE CONOSCENZE DI FONDO DELLE TRASFORMAZIONI DELL’ECONOMIA, DELLA SOCIETÀ E DELLE ISTITUZIONI DEGLI ULTIMI DUE SECOLI. GLI STUDENTI DISPORRANNO ALLA FINE DEL CORSO DI ALCUNE CHIAVI DI LETTURA DELLA MODERNITÀ CONTEMPORANEA, ASSUMENDO COME PUNTO DI PARTENZA LA PRIMA RIVOLUZIONE INDUSTRIALE E IL PASSAGGIO DALLO STATO ASSOLUTO ALLO STATO LIBERAL-COSTITUZIONALE E PUNTO DI ARRIVO LA GLOBALIZZAZIONE E LA FINE DEL BIPOLARISMO EST-OVEST. NELLE LEZIONI INTRODUTTIVE SI PROPONGONO ALCUNE QUESTIONI DI METODO RELATIVE ALL’APPROCCIO INTERDISCIPLINARE NELLA RICERCA STORICA E ALLA PERIODIZZAZIONE NELLA STORIA ECONOMICO-SOCIALE E IN QUELLA POLITICO-ISTITUZIONALE. SECONDO SEMESTRE IL CORSO SI ARTICOLA IN DUE MODULI: 1. LEZIONI INTRODUTTIVE IN CUI SONO APPROFONDITI ALCUNI GRANDI TEMI DELLA STORIA DEL NOVECENTO, SIA PER QUANTO CONCERNE LE DINAMICHE DELLA POLITICA INTERNAZIONALE, SIA PER QUANTO RIGUARDA I GRANDI MUTAMENTI SOCIALI, POLITICI E CULTURALI INTERVENUTI NEL SECOLO APPENA TRASCORSO; 2. LEZIONI-SEMINARIO SULL’ITALIA REPUBBLICANA CON PRESENZA IN AULA DI STUDIOSI E PROTAGONISTI. NELLO SVOLGIMENTO DI QUESTO MODULO SARANNO INDIVIDUATI DEI PERCORSI DI RICERCA INDIVIDUALI E DI GRUPPO E SARANNO ORGANIZZATI DEGLI INCONTRI DI STORIA E CINEMA, CON PROIEZIONE DI FILM, DOCUMENTARI E FILM-FICTION.
( reference books)
PRIMO SEMESTRE UN BUON MANUALE DI STORIA CONTEMPORANEA DI RECENTE PUBBLICAZIONE ( A HISTORY MANUAL RECENTLY PUBLISHED) C. F. CASULA, STORIA E STORIE TRA OTTO E NOVECENTO, AM&D, CAGLIARI 2007 C. F. CASULA, NOVECENTO. IL SECOLO DELLE ANTINOMIE, ANICIA, ROMA 2011 SECONDO SEMESTRE E. HOBSBAWM, IL SECOLO BREVE. 1914-1991: L’ERA DEI GRANDI CATACLISMI, RIZZOLI, MILANO 1995 C. F. CASULA, LE ACLI. UNA BELLA STORIA ITALIANA, ANICIA, ROMA, 2008
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901844 -
GENERAL PSYCHOLOGY
(objectives)
The course provides an introduction to theoretical, methodological, and research approaches aimed at understanding the basic psychological processes. This course provides the skills necessary to understand cognitive and affective processes.
|
|
22901844-1 -
PSICOLOGIA GENERALE
|
6
|
M-PSI/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901844-2 -
PSICOLOGIA GENERALE
|
3
|
M-PSI/01
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901927 -
HISTORY OF SCHOOLS AND EDUCATIONAL INSTITUTIONS - BASIC COURSE
(objectives)
The course aims to cover the milestones in the history of the school Italian Unit today. In particular will be addressed issues related to the history of legal and administrative institutions school, but also issues relating to the social dimension Literacy and educational experiences to. The student will also be called to deal with the major school-educational-pedagogical theories emerged during the period under review.
-
Derived from
22901927 STORIA DELLA SCUOLA E DELLE ISTITUZIONI EDUCATIVE BASE in FORMAZIONE E SVILUPPO DELLE RISORSE UMANE (DM 270) L-19 N0 LEUZZI MARIA CRISTINA
( syllabus)
A) DURANTE LE LEZIONI IN PRESENZA I DOCENTI PRESENTERANNO AGLI STUDENTI UN PANORAMA COMPLETO DEL SISTEMA SCOLASTICO ITALIANO DALL’UNITÀ AL SECONDO DOPOGUERRA, SOFFERMANDOSI SU MOMENTI, FIGURE E PROBLEMI DI PARTICOLARE RILIEVO (ANALFABETISMO, OBBLIGO SCOLASTICO, ISTRUZIONE TECNICA, FORMA-ZIONE DEGLI INSEGNANTI, INSEGNAMENTO DELLA RELIGIONE CATTOLICA NELLA SCUOLA PUBBLICA, SCUOLA E FASCISMO, LA SCUOLA MEDIA UNICA ECC.). IN QUESTA FASE SARÀ GIÀ POSSIBILE PARTECIPARE A DISCUSSIONI E CONFRONTI FRA DOCENTI, TUTOR E STUDENTI SULLA PIATTAFORMA DELLA FACOLTÀ DI SCIENZE DELLA FORMA-ZIONE (HTTP://FORMONLINE.UNIROMA3.IT). B) IL PERCORSO DI APPROFONDIMENTO AVRÀ L’OBBIETTIVO DI FAR ACQUISIRE AGLI STUDENTI CAPACITÀ CRITICO-INTERPRETATIVE DEI TESTI IN PROGRAMMA D’ESAME, ATTRAVERSO ESERCITAZIONI IN PRESENZA E A DISTANZA TRAMITE LA PIATTAFORMA DI FACOLTÀ. LE ESERCITAZIONI, CHE SI SVOLGERANNO FRA MARZO E MAGGIO 2012, SARANNO OBBLIGATORIE PER SOSTENERE L’ESAME FINALE E IL LORO ESITO RIENTRERÀ NELLA VALUTAZIONE DELL’ESAME STESSO.
( reference books)
S. SANTAMAITA, STORIA DELLA SCUOLA, MILANO, BRUNO MONDADORI G. CHIOSSO, ALFABETI D’ITALIA. LA LOTTA CONTRO L’IGNORANZA NELL’ITALIA UNITA, SEI, TORINO (TRE CAPITOLI A SCELTA DELLO STUDENTE) E. DE AMICIS, CUORE, FELTRINELLI, MILANO
|
6
|
M-PED/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901929 -
HISTORY OF PEDAGOGY AND EDUCATION - BASIC COURSE
(objectives)
HAVING KNOWLEDGE OF GENDER PREJUDICE AND STERETYPES IN REFERENCE TO MODERN AND CONTEMPORARY EDUCATION.
-
Derived from
22901929 STORIA DELLA PEDAGOGIA E DELL'EDUCAZIONE BASE in FORMAZIONE E SVILUPPO DELLE RISORSE UMANE (DM 270) L-19 N0 LEUZZI MARIA CRISTINA
( reference books)
STORIA DELLA PEDAGOGIA E DELL’EDUCAZIONE AA 2014-2015 PROF. MARIA CRISTINA LEUZZI PRIMO E SECONDO SEMESTRE TITOLO DEL CORSO: COME ERAVAMO.
TESTI D’ESAME: M.C. LEUZZI, ALFABETIZZAZIONE NAZIONALE E IDENTITÀ CIVILE. UN PICCOLO POPOLO PER UNA GRANDE NAZIONE (1880-1911), ROMA, ANICIA, 2012. M.C. LEUZZI, ERMINIA FUÀ FUSINATO. UNA VITA IN ALTRO MODO, ROMA, ANICIA, 2008. J. WORTH, CHIAMATE LA LEVATRICE, PALERMO, SELLERIO, 2013. IL TESTO SARÀ OGGETTO DI SEMINARIO VALIDO PER IL TIROCINIO INTERNO PER TUTTE LE STUDENTESSE E GLI STUDENTI DEL DIPARTIMENTO.
|
6
|
M-PED/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901845 -
LANGUAGE AND TRANSLATION - ENGLISH
(objectives)
* Goals: The educational path aims at making students already possessing a pre-intermediate language level consolidate their skills, globally responding to Common European Framework of Reference for Languages level B1 (see European Language Portfolio at http://www.coe.int/portfolio). The tasks proposed will particularly refer to the practicing of the main linguistic constructions, the formulation of complex phrases, the enrichment of specialized vocabulary. The skills of adapting and reformulating different kinds of texts into another language will be implemented too.
-
Derived from
22901845 LINGUA E TRADUZIONE INGLESE in FORMAZIONE E SVILUPPO DELLE RISORSE UMANE (DM 270) L-19 N0 LEPRONI RAFFAELLA
( syllabus)
NELL’OTTICA DI PROPORRE UN CORSO DI LINGUA A LIVELLO UNIVERSITARIO, CHE PERMETTA ALLO STUDENTE DI SVILUPPARE CAPACITÀ DI ANALISI CULTURALE OLTRE CHE LINGUISTICA, SONO STATI ADOTTATI SIA TESTI DI INTERESSE PEDAGOGICO-FORMATIVO, SIA TESTI RAPPRESENTATIVI DELLA CULTURA PEDAGOGICA BRITANNICA, DI CUI È PREVISTA L’ANALISI LINGUISTICO-STILISTICA E SOCIO-CULTURALE IN SENSO DIACRONICO E SINCRONICO. NELLE ATTIVITÀ IN AULA IN VISTA DELL’ESAME, SI INCORAGGERÀ L’USO COSTANTE DELLA LINGUA INGLESE E LA RIFLESSIONE SULLA STESSA IN CONTRASTO CON LA PROPRIA LINGUA MADRE, ATTRAVERSO LA PRATICA TRADUTTIVA.
( reference books)
** TESTO DI LETTURA: - G. SANDFORD, CAMBRIDGE ENGLISH FOR HUMAN RESOURCES, CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS, 2011 - C. DOWNES, CAMBRIDGE ENGLISH FOR JOB-HUNTING, CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS, 2008 (2013) - MARIA EDGEWORTH, THE PURPLE JAR E THE LITTLE MERCHANTS (QUALSIASI EDIZIONE INTEGRALE IN LINGUA ORIGINALE) [PER UNA TRADUZIONE ITALIANA DI RIFERIMENTO, R. LEPRONI (A CURA DI) DUE RACCONTI DI MARIA EDGEWORTH, KAPPA ED., ROMA, 2009] - GLI STUDENTI SONO INVITATI AD APPROFONDIRE I TESTI E GLI ARGOMENTI DI SEGUITO ELENCATI: - THE PURPLE JAR TUTTO - THE LITTLE MERCHANTS INTRODUZIONE A THE PARENT’S ASSISTANT (TUTTA) + CAP. 1-2 - CAMBRIDGE ENGLISH FOR HUMAN RESOURCES UNITS 1-3-6 + GLOSSARY - CAMBRIDGE ENGLISH FOR JOB HUNTING UNITS 1-2-3-5 + APPENDIX 1-2-3 NB. PER QUANTO ATTIENE AI DUE TESTI DI CAMBRIDGE ENGLISH, NEL PROGRAMMA SONO COMPRESI I TESTI RELATIVI AD OGNI UNIT RIPORTATI NELLA SEZIONE AUDIOSCRIPT ** TESTO DI APPROFONDIMENTO TECNICO: - C. TAYLOR, LANGUAGE TO LANGUAGE, CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS (ULTIMA EDIZIONE) ** TESTI DI GRAMMATICA (CONSIGLIATI, A SCELTA): - M. VINCE, L. PALLINI, ENGLISH GRAMMAR PRACTICE FOR ITALIAN STUDENTS, MACMILLAN & HEINEMANN; OPPURE L. PALLINI, GRAMMAR TACTICS, GRAMMATICA CONTRASTIVA PER STUDENTI ITALIANI DI LIVELLI B1/B2, BLACK CAT – CIDEB ** TESTI DI PREPARAZIONE SPECIFICA RELATIVA AL LIVELLO B1 (CONSIGLIATI, A SCELTA): - S. IRELAND, J. KOSTA, PET DIRECT, CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS - S. ASHTON, L. HASHEMI, B. THOMAS, PET PRACTICE TESTS PLUS ½ (WITH KEY), PEARSON LONGMAN, 2010 ** TESTI DI CONSULTAZIONE: - DIZIONARI BILINGUE CONSIGLIATI: HAZON GARZANTI , NUOVA EDIZIONE, OPPURE F.PICCHI, GRANDE DIZIONARIO INGLESE-ITALIANO/ITALIANO-INGLESE, HOEPLI. - DIZIONARI MONOLINGUE CONSIGLIATI: MACMILLAN ENGLISH DICTIONARY FOR ADVANCED LEARNERS OPPURE OXFORD ADVANCED LEARNER’S ENGLISH DICTIONARY, OPPURE COLLINS COBUILD ADVANCED LEARNER’S ENGLISH DICTIONARY
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902122 -
GENERAL SOCIOLOGY - BASIC COURSE
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902123 -
GENERAL SOCIOLOGY - ADDITIONAL COURSE
(objectives)
Analysis of the development of sociology through the analysis of the historical, political, economic and social context in the XVIII and XIX centuries.
-
COTESTA VITTORIO
( syllabus)
IL CORSO È ARTICOLATO IN DUE PARTI, CHE CORRISPONDONO ALLA SUDDIVISIONE DEI SEMESTRI. NELLA PARTE GENERALE VERRÀ DELINEATO IL PERCORSO DI SVILUPPO DELLA SOCIOLOGIA ESAMINANDO IL CONTESTO STORICO, POLITICO, ECONOMICO E SOCIALE DEI SECOLI XVIII E XIX. SARÀ APPROFONDITO IL PENSIERO DEI CLASSICI DELLA SOCIOLOGIA (COMTE, DURKHEIM, MARX, WEBER) ATTRAVERSO CUI DEFINIRE I PRINCIPALI CONCETTI SOCIOLOGICI. SI ARRIVERÀ A CONOSCERE ANCHE LE FONDAMENTALI TEORIE MODERNE CONCENTRANDOSI SUL PENSIERO DI ALCUNI AUTORI DEL XX SECOLO. CON LA PARTE MONOGRAFICA SI INTENDE INTRODURRE GLI STUDENTI ALL’ANALISI DELLA SOCIETÀ GLOBALE, A PARTIRE DALL’OSSERVAZIONE DEI FENOMENI SOCIO-CULTURALI E POLITICI, DELLE ANTICHE IMMAGINI DEL MONDO COME POSTO UNICO PER TUTTI GLI ESSERI UMANI, FINO ALLE PRINCIPALI TEORIE CONTEMPORANEE. NELLA SECONDA PARTE DI PROGRAMMA SI PREVEDE UN LABORATORIO DI 18 ORE VOLTO AD APPROFONDIRE LO STUDIO DELLE DINAMICHE GLOBALI, CONCENTRANDOSI SULLE DIVERSE TEORIE CHE RIGUARDANO IDENTITÀ, CULTURE, CONFLITTI SOCIALI. IL SEMINARIO HA INVECE LO SCOPO DI INTRODURRE GLI STUDENTI ALLA METODOLOGIA DELLA RICERCA SOCIALE ATTRAVERSO L’ANALISI DEI PRINCIPALI APPROCCI E STRUMENTI DI RICERCA.
( reference books)
PER 6, 5 E 4 CFU: -A. GIDDENS, FONDAMENTI DI SOCIOLOGIA, BOLOGNA, IL MULINO, 2006; -V. COTESTA, SOCIOLOGIA DEL MONDO GLOBALE, ROMA-BARI, LATERZA, 2004. PER 10 E 9 CFU AGGIUNGERE AI TESTI PRECEDENTI: MONTESPERELLI, INTRODUZIONE ALLA METODOLOGIA DELLA RICERCA, (DISPENSA DA SCARICARE DALLA BACHECA ELETTRONICA DEL DOCENTE SOTTO LA VOCE “METODOLOGIA DELLA RICERCA SOCIALE”). PIÙ UN TESTO A SCELTA TRA: -V. COTESTA, SOCIETÀ GLOBALE E DIRITTI UMANI, RUBBETTINO, 2008. ESCLUSI I CAPITOLI 8, 9 E 10. -V. COTESTA, SOCIOLOGIA DELLO STRANIERO, CAROCCI, 2012.
|
3
|
SPS/07
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901846 -
GENERAL PSYCHOLOGY -BASIC COURSE
(objectives)
The course provides an introduction to theoretical, methodological, and research approaches aimed at understanding the basic psychological processes. This course provides the skills necessary to understand cognitive and affective processes.
|
6
|
M-PSI/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901847 -
GENERAL PSYCHOLOGY - ADDITIONAL COURSE
(objectives)
The course provides an introduction to theoretical, methodological, and research approaches aimed at understanding the basic psychological processes. This course provides the skills necessary to understand cognitive and affective processes.
-
MASTANDREA STEFANO
( syllabus)
STORIA, MODELLI TEORICI E METODI DI INDAGINE NELLA RICERCA PSICOLOGICA. STATI E LIVELLI DI COSCIENZA. I PROCESSI COGNITIVI: PERCEZIONE, APPRENDIMENTO, MEMORIA, PENSIERO, LINGUAGGIO, INTELLIGENZA. LE DINAMICHE AFFETTIVE: EMOZIONI, MOTIVAZIONI E CONFLITTO PSICHICO.
( reference books)
1) FELDMAN, R. S. (2013, SECONDA EDIZIONE). PSICOLOGIA GENERALE. MCGRAW-HILL, MILANO (NON SONO DA STUDIARE: I PARAGRAFI 2.1 E 2.2 DEL CAPITOLO 2; TUTTO IL CAPITOLO 3 E TUTTO IL CAPITOLO 4). 2) BARTOLI G., BONAIUTO P. (2006). PSICODINAMICA E SPERIMENTAZIONE. CAROCCI, ROMA (NON SONO DA STUDIARE I CAPITOLI 3, 4 E 6). 3) MASTANDREA S., LA PSICOLOGIA DELLA PERCEZIONE: DALLA SENSAZIONE ALLA COMUNICAZIONE. IDELSON-GNOCCHI, NAPOLI, 2004.
* LA FREQUENZA AL CORSO È AUSPICABILE MA NON OBBLIGATORIA. I TESTI PER LA PREPARAZIONE DELL’ESAME SONO GLI STESSI SIA PER CHI FREQUENTA SIA PER CHI NON FREQUENTA LE LEZIONI E IL LABORATORIO.
|
3
|
M-PSI/01
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901848 -
GENERAL EDUCATION
(objectives)
General objectives and competencies in output, defined as knowledge, skills, abilities (Dublin descriptors) Students must show organic knowledge, coherently organized, in the field of fundamental theoretical frameworks of the discipline (the main pedagogical theories and approaches with particular reference to the contemporaneity). Students must show knowledge of the international debate on general education regarding in particular the analysis of complex society and post-modernity and the new questions posed to education by European policies. Knowledge and understanding Problematizations understanding of the key issues (the relationship between authority and freedom, the central position of the student, denotative characteristics of the “growth-oriented person” process, opposing theoretical approaches in the interpretation of adults training (such as personalism, the hermeneutics, etc..), the role of society – in its several systems and interaction processes – with the spheres of teaching, in reference to the scenarios and the interpretive perspectives of the late modernity (capability approach and human development).
Applying knowledge and understanding Students must show ability to apply their knowledge and understanding with reference to a professional approach, emphasizing problem solving skills, knowing how to communicate issues, ideas and operating approaches, even dealing with specific study areas (family, micro-and macro-systems, etc.). Students will apply the acquired knowledge to reading texts, to the description and interpretation of multi-cultural contexts, to the analysis of projects and initiatives which promote multicultural societies and to solve problems arising in intercultural relations. Making judgments Students should be able to argue autonomously about key issues of general education with reference to interpretive perspectives of the contemporary society. Communication skills Students will be able to develop various forms of (oral and written) Communication in group teaching situations. Learning skills Students will also be able to develop learning skills (information gathering and reliable web and bibliographic sources search), in view of further discussion and elaboration of an independent research.
-
Derived from
22901848 PEDAGOGIA GENERALE in FORMAZIONE E SVILUPPO DELLE RISORSE UMANE (DM 270) L-19 N0 ALESSANDRINI GIUDITTA
( syllabus)
IL CORSO SI PROPONE DI DELINEARE L’IMPIANTO CONCETTUALE PER L’ANALISI E LA RIFLESSIONE SUL TEMA DELL’INNOVAZIONE E DELLO SVILUPPO NELLA SOCIETÀ DELLA CONOSCENZA. SARANNO FORNITI GLI STRUMENTI METODOLOGICI PER LEGGERE LA COMPLESSITÀ DELLO SVILUPPO EDUCATIVO E FORMATIVO. LA PEDAGOGIA GENERALE PUÒ ESSERE IDENTIFICATA COME LA DISCIPLINA DELLO SVILUPPO INDIVIDUALE E COLLETTIVO, CHE PIÙ DI ALTRE, DIALOGANDO CON LA SOCIOLOGIA E L’ECONOMIA, PUÒ SVILUPPARE POSSIBILI RISPOSTE ED EVIDENZIARE ASPETTI PROBLEMATICI ANTINOMICI DELL’INNOVAZIONE. IL CORSO SI SOFFERMERÀ SULLE DIMENSIONI TEORICHE E DI RIFLESSIONE SUGLI SCENARI SOCIO EDUCATIVI PER PRESENTARE IN PARTICOLARE I SEGUENTI APPROCCI: POLITICHE EDUCATIVO -FORMATIVE PER LA COOPERAZIONE E LO SVILUPPO (CON PARTICOLARE RIGUARDO ALL’AZIONE DEGLI ORGANISMI INTERNAZIONALI COME UNESCO, ECC); GLI SCENARI DEL LIFE LONG LEARNING IN AMBITO EUROPEO E NUOVE DOMANDE DI EDUCAZIONE/FORMAZIONE. IL CORSO È ORGANIZZATO PER AREE DI 12 ORE OGNUNO, PER UN TOTALE DI 36 ORE. ALL’INTERNO DI OGNI AREA È PREVISTO UN LABORATORIO DI PROGETTAZIONE FORMATIVA SU TEMATICHE ATTINENTE ALL’AREA STESSA. NEL LABORATORIO SI AVVIERANNO LAVORI DI PROGETTAZIONE COLLABORATIVA CHE SARANNO PARTE INTEGRANTE DELL’ESAME.
( reference books)
TESTI DI RIFERIMENTO • ALESSANDRINI G. (2003), PEDAGOGIA SOCIALE, CAROCCI, ROMA • ALESSANDRINI G. (2005), MANUALE PER L’ESPERTO DEI PROCESSI FORMATIVI, CAROCCI, ROMA (TUTTO)
PER I NON FREQUENTANTI • NUSSBAUM M.C. (2010), NON PER PROFITTO. PERCHÉ LE DEMOCRAZIE HANNO BISOGNO DELLA CULTURA UMANISTICA, IL MULINO, BOLOGNA
|
6
|
M-PED/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901849 -
INTERCULTURAL EDUCATION
(objectives)
To understand the scenario and the dynamic of our days To develop the skills of observation and analysis To avoid the possibility of simplify and generalize the reality around us and relationships that characterize it To focus on the learning process, above all on the significations that we create To develop certain relationship skills in a intercultural background
-
Derived from
22901849 PEDAGOGIA INTERCULTURALE in FORMAZIONE E SVILUPPO DELLE RISORSE UMANE (DM 270) L-19 N0 ALUFFI PENTINI ANNA
( syllabus)
IL CORSO PRESENTA IL DIBATTITO ATTUALE SULLA PEDAGOGIA INTERCULTURALE E GLI AMBITI DI INTERVENTO CON PARTICOLARE RIFERIMENTO AL TEMA DELLA COMPETENZA E MEDIAZIONE INTERCULTURALE. INTENDE FORNIRE COMPETENZE DI BASE PER AFFRONTARE LE QUESTIONI LEGATE ALLE DIFFERENZE CULTURALI E ESEMPI DI STRUMENTI OPERATIVI PER ANALIZZARE I CONTESTI INTERCULTURALI.
( reference books)
NB PER NUMERO DI CREDITI DIVERSI È NECESSARIO CONCORDARE UN’INTEGRAZIONE DI PROGRAMMA CON LA DOCENTE• NB PER NUMERO DI CREDITI DIVERSI È NECESSARIO CONCORDARE UN’INTEGRAZIONE DI PROGRAMMA CON LA DOCENTEESAME L’ESAME È ORALE. TESTI PER LA PREPARAZIONE DELL’ESAME - FORWARD PROGETTO EUROPEO E STRUMENTI, DISPENSE - PER I DATI QUANTITATIVI GLI STUDENTI DOVRANNO FARE RIFERIMENTO AL DOSSIER CARITAS MIGRANTES 2014 STIMA DELLA PRESENZA COMPLESSIVA DEGLI IMMIGRATI IN ITALIA E PAESI DI PROVENIENZA. SITUAZIONE DELLE DONNE. SCUOLA E ISTRUZIONE. SITUAZIONE DEL LAZIO E DI ROMA.
- ALUFFI PENTINI A.. F. OLIVIERI (2014) DALLA VALIGIA AL WEB, ALPES, ROMA - PORTERA A. (2013) MANUALE DI PEDAGOGIA INTERCULTURALE, LATERZA, BARI - ALUFFI PENTINI (2004) LA MEDIAZIONE INTERCULTURALE DALLA BIOGRAFIA ALLA PROFESSIONE, F. ANGELI, MILANO
DISPENSE E LUCIDI CHE VERRANNO UTILIZZATI CON I FREQUENTANTI E LASCIATI IN COPISTERIA IN VIA VARESE A FINE CORSO E FARANNO PARTE DEL MATERIALE D’ESAME PER TUTTI. SI PREGA DI NON SCRIVERE PER AVERLE PRIMA
|
6
|
M-PED/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901850 -
TECHNOLOGY FOR TEACHING AND LEARNING
(objectives)
To consider the media as brain-frames of our experience and knowledge To be able to analyse and create digital objects To understand the difference between a book and a digital book To be able to apply the patterns of social networks to the reading
|
|
22901850-1 -
TECNOLOGIE DELL'ISTRUZIONE E DELL'APPRENDIMENTO
|
6
|
M-PED/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901850-2 -
TECNOLOGIE DELL'ISTRUZIONE E DELL'APPRENDIMENTO
( syllabus)
LA PARTE GENERALE AFFRONTA IL TEMA DELLA CRISI DEL GENERE DI RAGIONE SULLA QUALE È STATO COSTRUITO IL MONDO CHE ABBIAMO CONOSCIUTO FINORA. È NECESSARIO CERCARE E ADOTTARE UN DIVERSO TIPO DI RAGIONE. LE TECNOLOGIE MULTIMEDIALI E DIGITALI, MENTRE ALIMENTANO LA CRISI CON LA LORO DIFFUSIONE E AZIONE, ALLO STESSO TEMPO, OFFRONO OPPORTUNITÀ PER AFFRONTARLA. UNA PARTE SPECIFICA DEL CORSO È DEDICATA AL CIBERSPAZIO E LA COSTRUZIONE DELL’IO.
( reference books)
EDGAR MORIN, LA VIA. PER L'AVVENIRE DELL'UMANITÀ, RAFFAELLO CORTINA, 2012 REMEDIOS ZAFRA, SEMPRE CONNESSI. SPAZI VIRTUALI E COSTRUZIONE DELL'IO, GIUNTI 2012
|
3
|
M-PED/03
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901851 -
TECHNOLOGY FOR TEACHING AND LEARNING - BASIC COURSE
(objectives)
To consider the media as brain-frames of our experience and knowledge To be able to analyse and create digital objects To understand the difference between a book and a digital book To be able to apply the patterns of social networks to the reading
-
MARTINI ORNELLA
( syllabus)
LA PARTE GENERALE AFFRONTA IL TEMA DEL “DISORDINE” COME DIVERSO PRINCIPIO DI ORDINAMENTO DEGLI OGGETTI E DELLE CONOSCENZE, DIFFUSO DAI PROCESSI DI DIGITALIZZAZIONE IN RETE. TALI PROCESSI PRODUCONO SISTEMI DI CATEGORIZZAZIONE E DI ARCHIVIAZIONE APERTI, INTERATTIVI, PERSONALI, CONDIVISI, COSTANTEMENTE MUTABILI: ATTRAVERSO METADATI, TAG E LINK OGNI UTENTE DI RETE PUÒ COSTRUIRE IL SUO ORDINE “DISORDINATO” E, IN QUESTO MODO, PRODURRE E CONDIVIDERE IL SAPERE. LA PARTE SPECIFICA DEL CORSO È LA LETTURA IN AMBIENTE DIGITALE. SONO PRESENTATI SCHEMI MENTALI E SOCIALI.
( reference books)
DAVID WEINBERGER, ELOGIO DEL DISORDINE. LE REGOLE DEL NUOVO MONDO DIGITALE, BUR, MILANO, 2010.
SHERRY TURKLE, INSIEME MA SOLI, CODICE, MILANO, 2012 (DISPONIBILE ANCHE IN EDIZIONE EBOOK; THIS BOOK IS ALSO SOLD IN EBOOK VERSION)
|
6
|
M-PED/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901852 -
TECHNOLOGY FOR TEACHING AND LEARNING - ADDITIONAL COURSE
(objectives)
To consider the media as brain-frames of our experience and knowledge To be able to analyse and create digital objects To understand the difference between a book and a digital book To be able to apply the patterns of social networks to the reading
-
MARTINI ORNELLA
( syllabus)
LA PARTE GENERALE AFFRONTA IL TEMA DEL “DISORDINE” COME DIVERSO PRINCIPIO DI ORDINAMENTO DEGLI OGGETTI E DELLE CONOSCENZE, DIFFUSO DAI PROCESSI DI DIGITALIZZAZIONE IN RETE. TALI PROCESSI PRODUCONO SISTEMI DI CATEGORIZZAZIONE E DI ARCHIVIAZIONE APERTI, INTERATTIVI, PERSONALI, CONDIVISI, COSTANTEMENTE MUTABILI: ATTRAVERSO METADATI, TAG E LINK OGNI UTENTE DI RETE PUÒ COSTRUIRE IL SUO ORDINE “DISORDINATO” E, IN QUESTO MODO, PRODURRE E CONDIVIDERE IL SAPERE. LA PARTE SPECIFICA DEL CORSO È LA LETTURA IN AMBIENTE DIGITALE. SONO PRESENTATI SCHEMI MENTALI E SOCIALI.
( reference books)
DAVID WEINBERGER, ELOGIO DEL DISORDINE. LE REGOLE DEL NUOVO MONDO DIGITALE, BUR, MILANO, 2010.
SHERRY TURKLE, INSIEME MA SOLI, CODICE, MILANO, 2012 (DISPONIBILE ANCHE IN EDIZIONE EBOOK; THIS BOOK IS ALSO SOLD IN EBOOK VERSION)
|
3
|
M-PED/03
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901853 -
EXPERIMENTAL EDUCATION
(objectives)
Problems and methods of research in education. The course is divided into three parts, each pursuing specific goals: - lessons, acquire the basic concepts of experimentalism; distinguish common sense from scientific judgment; critically examine words and concepts of the language of education; define the main features of deduction and induction; identify a problem; formulate hypotheses; select problem solving procedures; make decisions; evaluate risks in the decision-making process; acquire the theoretical and methodological bases of empirical research; acquire the theoretical, methodological and technical bases of evaluation in education; - laboratory (alternative to the seminar), grasp the complexity of educational phenomena, formulate hypotheses to interpret these phenomena, identify changes in individuals and groups both synchronically and diachronically; - seminar (alternative to the laboratory), read and comment significant texts of the English writer Mary Wollenstonecraft in order to study female conditions in the XVIII century and the suggestions for social and cultural equal opportunities that she proposes in her writings.
|
|
22901853-1 -
PEDAGOGIA SPERIMENTALE
|
6
|
M-PED/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901853-2 -
PEDAGOGIA SPERIMENTALE
|
3
|
M-PED/04
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901854 -
EXPERIMENTAL EDUCATION - BASIC COURSE
(objectives)
Problems and methods of research in education. The course is divided into three parts, each pursuing specific goals: - lessons, acquire the basic concepts of experimentalism; distinguish common sense from scientific judgment; critically examine words and concepts of the language of education; define the main features of deduction and induction; identify a problem; formulate hypotheses; select problem solving procedures; make decisions; evaluate risks in the decision-making process; acquire the theoretical and methodological bases of empirical research; acquire the theoretical, methodological and technical bases of evaluation in education; - laboratory (alternative to the seminar), grasp the complexity of educational phenomena, formulate hypotheses to interpret these phenomena, identify changes in individuals and groups both synchronically and diachronically; - seminar (alternative to the laboratory), read and comment significant texts of the English writer Mary Wollenstonecraft in order to study female conditions in the XVIII century and the suggestions for social and cultural equal opportunities that she proposes in her writings.
-
VERTECCHI BENEDETTO
( syllabus)
SPAZIO E TEMPO. CHE COS’È L’EDUCAZIONE. LE INTERAZIONI UOMO-NATURA. LA POPOLAZIONE ITALIANA: RIFERIMENTI STATISTICI (1861-1981). ANDAMENTO DELLE NASCITE, DURATA MEDIA DELLA VITA. DISTRIBUZIONE PER SESSO DEGLI ISCRITTI NEI DIVERSI CICLI SCOLASTICI. NATURA, NATURALE, NATURALISMO. EDUCAZIONE E ISTRUZIONE. FORMAZIONE. PERSONALITÀ: ASPETTI AFFETTIVI E COGNITIVI. ATTITUDINE, CAPACITÀ, DOTE. SOCIALIZZAZIONE. METODO, STRATEGIA, PROCEDURA. PROGRAMMA, PROGRAMMAZIONE. SOSTEGNO, VALUTAZIONE E VERIFICA. VALUTAZIONE: PSICOLOGIA, SOCIOLOGIA E DIDATTICA. VALIDITÀ E ATTENDIBILITÀ DELLE MISURAZIONI. FUNZIONI E OGGETTI DELLA VALUTAZIONE. LA VALUTAZIONE DEL PROFITTO. LE MISURE DI TENDENZA CENTRALE. LA MISURA DELLA DISPERSIONE. I PUNTEGGI STANDARDIZZATI. CRITERI E MODI DELL’INTERVENTO DIDATTICO. CARATTERISTICHE DEGLI ALLIEVI. EGUAGLIANZA DELLE OPPORTUNITÀ EDUCATIVE. RISULTATI DELL’APPRENDIMENTO. ANALISI QUANTITATIVA DELLA PRODUTTIVITÀ DELLA SCUOLA. LA SCUOLA NELLA RAPPRESENTAZIONE NARRATIVA (LETTERARIA E FILMICA).
( reference books)
PER IL CICLO DI LEZIONI: - BENEDETTO VERTECCHI, PAROLE PER LA SCUOLA, MILANO, ANGELI, 2011 - BENEDETTO VERTECCHI - GABRIELLA AGRUSTI - BRUNO LOSITO, ORIGINI E SVILUPPI DELLA RICERCA VALUTATIVA, MILANO, ANGELI, 2010; PER IL SEMINARIO: LETTURA E COMMENTO DI UN TESTO CLASSICO; - FILM E FONTI NARRATIVE PER IL LABORATORIO NATURA, CULTURA, EDUCAZIONE. ALL’INDIRIZZO WWW.DIPED.IT SONO DISPONIBILI GLI SCHEMI DELLE LEZIONI FRONTALI ED UNA SINTESI DEI TEMI E DEI CONCETTI AFFRONTATI. IL MEDESIMO SITO CONSENTE DI PARTECIPARE IN RETE AL LABORATORIO E DI FRUIRE DI SUPPORTO DIDATTICO PER IL SEMINARIO. AD OGNI LEZIONE CORRISPONDE UN QUADRO DI SINTESI (IL PUNTO) DERIVANTE DALLE INTERAZIONI CON GLI STUDENTI.
-
ANGELINI CINZIA
( syllabus)
SPAZIO E TEMPO. CHE COS’È L’EDUCAZIONE. LE INTERAZIONI UOMO-NATURA. LA POPOLAZIONE ITALIANA: RIFERIMENTI STATISTICI (1861-1981). ANDAMENTO DELLE NASCITE, DURATA MEDIA DELLA VITA. DISTRIBUZIONE PER SESSO DEGLI ISCRITTI NEI DIVERSI CICLI SCOLASTICI. NATURA, NATURALE, NATURALISMO. EDUCAZIONE E ISTRUZIONE. FORMAZIONE. PERSONALITÀ: ASPETTI AFFETTIVI E COGNITIVI. ATTITUDINE, CAPACITÀ, DOTE. SOCIALIZZAZIONE. METODO, STRATEGIA, PROCEDURA. PROGRAMMA, PROGRAMMAZIONE. SOSTEGNO, VALUTAZIONE E VERIFICA. VALUTAZIONE: PSICOLOGIA, SOCIOLOGIA E DIDATTICA. VALIDITÀ E ATTENDIBILITÀ DELLE MISURAZIONI. FUNZIONI E OGGETTI DELLA VALUTAZIONE. LA VALUTAZIONE DEL PROFITTO. LE MISURE DI TENDENZA CENTRALE. LA MISURA DELLA DISPERSIONE. I PUNTEGGI STANDARDIZZATI. CRITERI E MODI DELL’INTERVENTO DIDATTICO. CARATTERISTICHE DEGLI ALLIEVI. EGUAGLIANZA DELLE OPPORTUNITÀ EDUCATIVE. RISULTATI DELL’APPRENDIMENTO. ANALISI QUANTITATIVA DELLA PRODUTTIVITÀ DELLA SCUOLA. LA SCUOLA NELLA RAPPRESENTAZIONE NARRATIVA (LETTERARIA E FILMICA).
( reference books)
PER IL CICLO DI LEZIONI: - BENEDETTO VERTECCHI, PAROLE PER LA SCUOLA, MILANO, ANGELI, 2011 - BENEDETTO VERTECCHI - GABRIELLA AGRUSTI - BRUNO LOSITO, ORIGINI E SVILUPPI DELLA RICERCA VALUTATIVA, MILANO, ANGELI, 2010; PER IL SEMINARIO: LETTURA E COMMENTO DI UN TESTO CLASSICO; - FILM E FONTI NARRATIVE PER IL LABORATORIO NATURA, CULTURA, EDUCAZIONE. ALL’INDIRIZZO WWW.DIPED.IT SONO DISPONIBILI GLI SCHEMI DELLE LEZIONI FRONTALI ED UNA SINTESI DEI TEMI E DEI CONCETTI AFFRONTATI. IL MEDESIMO SITO CONSENTE DI PARTECIPARE IN RETE AL LABORATORIO E DI FRUIRE DI SUPPORTO DIDATTICO PER IL SEMINARIO. AD OGNI LEZIONE CORRISPONDE UN QUADRO DI SINTESI (IL PUNTO) DERIVANTE DALLE INTERAZIONI CON GLI STUDENTI.
|
6
|
M-PED/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901855 -
EXPERIMENTAL EDUCATION - ADDITIONAL COURSE
(objectives)
Problems and methods of research in education. The course is divided into three parts, each pursuing specific goals: - lessons, acquire the basic concepts of experimentalism; distinguish common sense from scientific judgment; critically examine words and concepts of the language of education; define the main features of deduction and induction; identify a problem; formulate hypotheses; select problem solving procedures; make decisions; evaluate risks in the decision-making process; acquire the theoretical and methodological bases of empirical research; acquire the theoretical, methodological and technical bases of evaluation in education; - laboratory (alternative to the seminar), grasp the complexity of educational phenomena, formulate hypotheses to interpret these phenomena, identify changes in individuals and groups both synchronically and diachronically; - seminar (alternative to the laboratory), read and comment significant texts of the English writer Mary Wollenstonecraft in order to study female conditions in the XVIII century and the suggestions for social and cultural equal opportunities that she proposes in her writings.
|
3
|
M-PED/04
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901856 -
HISTORY OF PHILOSOPHY
(objectives)
First Module: 6 credits - I Semester Part Monographic: Retraced will be the most signifcant moments of philosophical thought which poses the problem of the body: the "madness of the body" in Plato's condemnation of the flesh in the biblical tradition, the problem of soul that Aristotle sets in biological terms and therefore of life, from Cartesian dualism between res cogitans and res extensa, the anatomy of the body by science to the revaluation of the Phenomenology of Husserl, Sartre and Mereau-Ponty.
|
|
22901856-1 -
STORIA DELLA FILOSOFIA
|
6
|
M-FIL/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901856-2 -
STORIA DELLA FILOSOFIA
( syllabus)
IL CORSO SI PROPONE DI OFFRIRE UNA RIFLESSIONE SUL TEMA DELLA LIBERTÀ CHE ACCOMPAGNA TUTTA LA STORIA DEL PENSIERO FILOSOFICO DELL’ANTICHITÀ AL PENSIERO CONTEMPORANEO CON ACCENTI ED APPROCCI DIVERSI. IN QUESTO SENSO VI SONO MOLTE E DIVERSE LIBERTÀ: MORALE, GIURIDICA, POLITICA, RELIGIOSA, ECONOMICA ECC. NEL PRIMO SEMESTRE VERRANNO ANALIZZATI SARTRE, CARTESIO E I TEMI DELLA LIBERTÀ E DEL LIBERO ARBITRIO. LA LIBERTÀ PUÒ ESSERE DEFINITA IN RIFERIMENTO A TRE ELEMENTI: 1) IL SOGGETTO O I SOGGETTI DI LIBERTÀ (CHI È LIBERO?) 2) I CAMPI ENTRO CUI SONO LIBERI (CAMPI DEFINITI DAI VINCOLI) 3) GLI SCOPI O I BENI CHE SI È LIBERI DI PERSEGUIRE (CHE COSA SI È LIBERI DI FARE?)
( reference books)
JEAN-PAUL SARTRE, LA LIBERTÉ CARTÉSIENNE. DIALOGO SUL LIBERO ARBITRIO, MILANO CHRISTIAN MARINOTTI, 2007 JEAN-PAUL SARTRE, L’ESISTENZIALISMO È UN UMANISMO, MILANO, MURSIA, 1946, CON INTRODUZIONE DI P. CARUSO. J.-L. NANCY, L’ESPERIENZA DELLA LIBERTÀ, TORINO, EINAUDI, 2000. J.F. LYOTARD, PERCHÉ LA FILOSOFIA È NECESSARIA, MILANO, RAFFAELLO CORTINA EDITORE, 2013. R. ARON, IL CONCETTO DI LIBERTÀ, IDEAZIONE EDITRICE, 1997 J.-P. SARTRE, LE MOSCHE E PORTE CHIUSE, MILANO, BOMPIANI J.-P. SARTRE, IL DIAVOLO E IL BUON DIO, MILANO, MONDADORI J.-P. SARTRE, BARIONA O IL FIGLIO DEL TUONO MILANO, CHRISTIAN MARINOTTI, 2004
|
3
|
M-FIL/06
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901857 -
HISTORY OF PHILOSOPHY - BASIC COURSE
(objectives)
First Module: 6 credits - I Semester Part Monographic: Retraced will be the most signifcant moments of philosophical thought which poses the problem of the body: the "madness of the body" in Plato's condemnation of the flesh in the biblical tradition, the problem of soul that Aristotle sets in biological terms and therefore of life, from Cartesian dualism between res cogitans and res extensa, the anatomy of the body by science to the revaluation of the Phenomenology of Husserl, Sartre and Mereau-Ponty.
|
6
|
M-FIL/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901858 -
HISTORY OF PHILOSOPHY - ADDITIONAL COURSE
(objectives)
First Module: 6 credits - I Semester Part Monographic: Retraced will be the most signifcant moments of philosophical thought which poses the problem of the body: the "madness of the body" in Plato's condemnation of the flesh in the biblical tradition, the problem of soul that Aristotle sets in biological terms and therefore of life, from Cartesian dualism between res cogitans and res extensa, the anatomy of the body by science to the revaluation of the Phenomenology of Husserl, Sartre and Mereau-Ponty.
-
FARINA GABRIELLA
( syllabus)
IL CORSO COMPRENDE UNA PARTE MONOGRAFICA, DEDICATA AL TEMA "LA FENOMENOLOGIA NELLA FILOSOFIA FRANCESE CONTEMPORANEA ED UNA ISTITUZIONALE.
( reference books)
* ANTONIO CIMINO, VINCENZO COSTA, STORIA DELLA FENOMENOLOGIA, CAROCCI EDITORE, 2012, *E. HUSSERL, LA CRISI DELLE SCIENZE EUROPEE E LA FENOMENOLOGIA TRASCENDENTALE , IL SAGGIATORE (BRANI SCELTI) *M. MERLEAU - PONTY, LA FENOMENOLOGIA DELLA PERCEZIONE, BOMPIANI EDITORE (BRANI SCELTI) *J. - P.SARTRE, L'IDEA FONDAMENTALE DELLA FENOMENOLOGIA DI HUSSERL: L'INTENZIONALITA' (TESTO DISTRIBUITO DAL DOCENTE) J.-P.SARTRE, LA TRASCENDENZA DELL'EGO, MARINOTTI ED.2011 G.FARINA, FENOMENOLOGIA E PASSIONI DELLA CRISI, EDIZIONI LE LETTERE, 2012
|
3
|
M-FIL/06
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901862 -
ADULT EDUCATION
(objectives)
The adult education course is aimed to develop knowledge related to the new paradigm of Adult Education in the lifelong learning perspective. The main objectives and learning outcomes of the course are: - to provide students with historical, theoretical, epistemological and methodological knowledge concerning the field of adult education (basic institutional activity); - to develop abilities and competences of those professionals involved in adult education and in human resources development and management (laboratory activities); - to promote analysis and understanding abilities through reading seminar focused on the most relevant researchers/lecturers in adult education (reading seminar).
|
|
22901862-1 -
EDUCAZIONE DEGLI ADULTI
|
6
|
M-PED/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901862-2 -
EDUCAZIONE DEGLI ADULTI
|
3
|
M-PED/01
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901863 -
BASIC ADULT EDUCATION
(objectives)
The adult education course is aimed to develop knowledge related to the new paradigm of Adult Education in the lifelong learning perspective. The main objectives and learning outcomes of the course are: - to provide students with historical, theoretical, epistemological and methodological knowledge concerning the field of adult education (basic institutional activity); - to develop abilities and competences of those professionals involved in adult education and in human resources development and management (laboratory activities); - to promote analysis and understanding abilities through reading seminar focused on the most relevant researchers/lecturers in adult education (reading seminar).
|
6
|
M-PED/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901864 -
ADULT EDUCATION - ADDITIONAL COURSE
(objectives)
The adult education course is aimed to develop knowledge related to the new paradigm of Adult Education in the lifelong learning perspective. The main objectives and learning outcomes of the course are: - to provide students with historical, theoretical, epistemological and methodological knowledge concerning the field of adult education (basic institutional activity); - to develop abilities and competences of those professionals involved in adult education and in human resources development and management (laboratory activities); - to promote analysis and understanding abilities through reading seminar focused on the most relevant researchers/lecturers in adult education (reading seminar).
-
DI RIENZO PAOLO
( syllabus)
IL CORSO DI EDUCAZIONE DEGLI ADULTI PROPONE LO STUDIO DEI SEGUENTI ARGOMENTI: - TEORIE DELL’EDUCAZIONE DEGLI ADULTI, CON PARTICOLARE RIFERIMENTO ALL’APPRENDIMENTO PERMANENTE; - POLITICHE EUROPEE PER IL LIFELONG LEARNING; - PRESENTAZIONE DI METODOLOGIE QUALITATIVE NELL’EDUCAZIONE DEGLI ADULTI.
( reference books)
INSTITUTIONAL COURSE ALBERICI A., IMPARARE SEMPRE NELLA SOCIETÀ DELLA CONOSCENZA, MILANO, BRUNO MONDADORI, 2002 (FINO A PAG. 160) DI RIENZO P. (A CURA DI), IL RICONOSCIMENTO E LA VALIDAZIONE DEGLI APPRENDIMENTI NON FORMALI E INFORMALI NELL’UNIVERSITÀ, ROMA, ANICIA, 2010 LABORATORY ALBERICI A., CATARSI C., COLAPIETRO V., LOIODICE I., ADULTI E UNIVERSITÀ. SFIDE ED INNOVAZIONI NELLA FORMAZIONE UNIVERSITARIA E CONTINUA, MILANO, FRANCO ANGELI, 2007 READING SEMINAR KNOWLES M., LA FORMAZIONE DEGLI ADULTI COME AUTOBIOGRAFIA, MILANO, RAFFAELLO CORTINA, 1996
|
3
|
M-PED/01
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901871 -
SOCIOLOGY OF ORGANISATIONS
(objectives)
The teaching of sociology of organizations will make the students acquire the basic concepts and theoretical framework of organizational sociology and examine the interconnections with other disciplines that have as their object of study, work and organizations, through the analysis of organizational theories and empirical study of new organizational models operating in innovative companies and public administrations.
|
|
22901871-1 -
SOCIOLOGIA DELLE ORGANIZZAZIONI
|
6
|
SPS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901871-2 -
SOCIOLOGIA DELLE ORGANIZZAZIONI
|
3
|
SPS/09
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901872 -
SOCIOLOGY OF ORGANISATIONS - BASIC COURSE
(objectives)
The teaching of sociology of organizations will make the students acquire the basic concepts and theoretical framework of organizational sociology and examine the interconnections with other disciplines that have as their object of study, work and organizations, through the analysis of organizational theories and empirical study of new organizational models operating in innovative companies and public administrations.
-
TOMASSINI MASSIMO
( syllabus)
IL CORSO SI PROPONE DI PERSEGUIRE, IN PARTICOLARE, I SEGUENTI OBIETTIVI DIDATTICI: 1. FORNIRE LE CONOSCENZE DI TIPO STORICO, TEORICO E METODOLOGICO RELATIVE AL PASSAGGIO DAI MODELLI ORGANIZZATIVI DI TIPO TAYLOR-FORDISTA E BUROCRATICO ALL’APPROCCIO “COGNITIVO”, E ALL’ANALISI DELLE INTERCONNESSIONI DI CARATTERE CULTURALE E GESTIONALE RELATIVE ALL’AFFERMAZIONE DELLA AZIENDA RETE E DELLA TOTAL QUALITY MANAGEMENT. 2. SVILUPPARE ABILITÀ E COMPETENZE NELL’AMBITO DELL’ANALISI DEI PROCESSI DI EVOLUZIONE DEI MODELLI ORGANIZZATIVI, IN MERITO ALLO SVILUPPO DELL’APPRENDIMENTO ORGANIZZATIVO, IN UN’OTTICA DI INTRECCIO DELLE DINAMICHE INDIVIDUALI E COLLETTIVE NEL FUNZIONAMENTO DELLE ORGANIZZAZIONI E ALLA NECESSARIA INTEGRAZIONE STRATEGICA TRA LE VARIABILI: PERSONE, PROCESSI, TECNOLOGIE E STRUTTURE. 3. PROMUOVERE CAPACITÀ DI ANALISI CRITICA DELL’EVOLUZIONE DEI MODELLI ORGANIZZATIVI NELLE PUBBLICHE AMMINISTRAZIONI, IN MERITO ALLA TRASFORMAZIONE DEL MODELLO BUROCRATICO E ALL’AFFERMAZIONE DEL MODELLO TELOCRATICO DEL NEW PUBLIC MANAGEMENT, SULLA BASE DI ANALISI DI CASE STUDIES E DI TESTIMONIANZE AZIENDALI.
( reference books)
COCOZZA A., DIREZIONE RISORSE UMANE. POLITICHE E STRUMENTI PER L’ORGANIZZAZIONE E LA GESTIONE DELLE RELAZIONI DI LAVORO, FRANCO ANGELI, MILANO, 2006 (I CAPITOLO). COCOZZA A., IL SISTEMA SCUOLA. AUTONOMIA, SVILUPPO E RESPONSABILITÀ NEL LIFEWIDE LEARNING, FRANCO ANGELI, MILANO, 2012.
|
6
|
SPS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901873 -
SOCIOLOGY OF ORGANISATIONS - ADDITIONAL COURSE
(objectives)
The teaching of sociology of organizations will make the students acquire the basic concepts and theoretical framework of organizational sociology and examine the interconnections with other disciplines that have as their object of study, work and organizations, through the analysis of organizational theories and empirical study of new organizational models operating in innovative companies and public administrations.
|
3
|
SPS/09
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901874 -
STATISTICS
(objectives)
The course provides basic concepts of descriptive univariate and bivariate statistics. Particular attention is devoted to the concepts of central tendency and dispersion, association and correlation.
|
|
22901874-1 -
STATISTICA
Group:
AL
-
BOVE GIUSEPPE
( syllabus)
BASICS STATISTICS (6 CFU) Arguments considered are: frequency distributions, graphics, measure of central tendency (mean, mode, median), measure of dispersion (standard deviation, variance, variation coefficient), bivariate contingency tables, correlation analysis (covariance, correlation coefficient).
STATISTICS (INTEGRATION) (3 CFU)
Computation by Excel: statistical frequencies and percentages, tables, graphical representations, means and dispersion indices, covariance and correlation.
( reference books)
BASICS STATISTICS (6 CFU) BOVE G., Slide delle lezioni del Corso base di Statistica a.a. 2014-15, (available on-line).
MARELLA D., Esercizi e domande di riepilogo di Statistica a.a. 2014-15. (available on-line).
CORBETTA P., GASPERONI G., PISATI M., Statistica per la ricerca sociale, Il Mulino, Bologna, 2001. CHAPTERS AND SECTIONS TO STUDY ON CORBETTA, GASPERONI E PISATI Chap. 1: ALL Chap 2: ALL (EXCEPT: INDICE DI OMOGENEITÀ, Par. 6.) Chap 3: ALL (EXCEPT: Par. 4; Par 5.) Chap. 4: ALL Chap. 5: ALL (EXCEPT: Par. 2; Par 3; CHI-QUADRATO and V DI CRAMÉR; Subpar. 4.2; Subpar. 4.3 Subpar. 4.4; Par 5)
STATISTICS (INTEGRATION) (3 CFU) Marella D., Dispensa sull''utilizzo di Excel, pdf manuscript available on-line.
Group:
MZ
-
MARELLA DANIELA
( syllabus)
BASICS STATISTICS (6 CFU) Arguments considered are: frequency distributions, graphics, measure of central tendency (mean, mode, median), measure of dispersion (standard deviation, variance, variation coefficient), bivariate contingency tables, correlation analysis (covariance, correlation coefficient).
STATISTICS (INTEGRATION) (3 CFU) Computation by Excel: statistical frequencies and percentages, tables, graphical representations, means and dispersion indices, covariance and correlation.
( reference books)
BASICS STATISTICS (6 CFU) BOVE G., Slide delle lezioni del Corso base di Statistica a.a. 2014-15, (available on-line).
MARELLA D., Esercizi e domande di riepilogo di Statistica a.a. 2014-15. (available on-line).
CORBETTA P., GASPERONI G., PISATI M., Statistica per la ricerca sociale, Il Mulino, Bologna, 2001. CHAPTERS AND SECTIONS TO STUDY ON CORBETTA, GASPERONI E PISATI Chap. 1: ALL Chap 2: ALL (EXCEPT: INDICE DI OMOGENEITÀ, Par. 6.) Chap 3: ALL (EXCEPT: Par. 4; Par 5.) Chap. 4: ALL Chap. 5: ALL (EXCEPT: Par. 2; Par 3; CHI-QUADRATO and V DI CRAMÉR; Subpar. 4.2; Subpar. 4.3 Subpar. 4.4; Par 5)
STATISTICS (INTEGRATION) (3 CFU) Marella D., Dispensa sull''utilizzo di Excel, pdf manuscript available on-line.
|
6
|
SECS-S/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22901874-2 -
STATISTICA
|
3
|
SECS-S/01
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22901875 -
BASIC STATISTICS
(objectives)
The course provides basic concepts of descriptive univariate and bivariate statistics. Particular attention is devoted to the concepts of central tendency and dispersion, association and correlation.
Group:
AL
-
BOVE GIUSEPPE
( syllabus)
BASICS STATISTICS (6 CFU)
Arguments considered are: frequency distributions, graphics, measure of central tendency (mean, mode, median), measure of dispersion (standard deviation, variance, variation coefficient), bivariate contingency tables, correlation analysis (covariance, correlation coefficient).
( reference books)
BASICS STATISTICS (6 CFU)
BOVE G., Slide delle lezioni del Corso base di Statistica a.a. 2014-15, (available on-line).
MARELLA D., Esercizi e domande di riepilogo di Statistica a.a. 2014-15. (available on-line).
CORBETTA P., GASPERONI G., PISATI M., Statistica per la ricerca sociale, Il Mulino, Bologna, 2001. CHAPTERS AND SECTIONS TO STUDY ON CORBETTA, GASPERONI E PISATI Chap. 1: ALL Chap 2: ALL (EXCEPT: INDICE DI OMOGENEITÀ, Par. 6.) Chap 3: ALL (EXCEPT: Par. 4; Par 5.) Chap. 4: ALL Chap. 5: ALL (EXCEPT: Par. 2; Par 3; CHI-QUADRATO and V DI CRAMÉR; Subpar. 4.2; Subpar. 4.3 Subpar. 4.4; Par 5)
Group:
MZ
-
MARELLA DANIELA
( syllabus)
BASICS STATISTICS (6 CFU) Arguments considered are: frequency distributions, graphics, measure of central tendency (mean, mode, median), measure of dispersion (standard deviation, variance, variation coefficient), bivariate contingency tables, correlation analysis (covariance, correlation coefficient).
( reference books)
BASICS STATISTICS (6 CFU)
BOVE G., Slide delle lezioni del Corso base di Statistica a.a. 2014-15, (available on-line).
MARELLA D., Esercizi e domande di riepilogo di Statistica a.a. 2014-15. (available on-line).
CORBETTA P., GASPERONI G., PISATI M., Statistica per la ricerca sociale, Il Mulino, Bologna, 2001. CHAPTERS AND SECTIONS TO STUDY ON CORBETTA, GASPERONI E PISATI Chap. 1: ALL Chap 2: ALL (EXCEPT: INDICE DI OMOGENEITÀ, Par. 6.) Chap 3: ALL (EXCEPT: Par. 4; Par 5.) Chap. 4: ALL Chap. 5: ALL (EXCEPT: Par. 2; Par 3; CHI-QUADRATO and V DI CRAMÉR; Subpar. 4.2; Subpar. 4.3 Subpar. 4.4; Par 5)
|
6
|
SECS-S/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22901876 -
STATISTICS - ADDITIONAL COURSE
(objectives)
THE COURSE PROVIDES BASIC CONCEPTS OF DESCRIPTIVE UNIVARIATE AND BIVARIATE STATISTICS. PARTICULAR ATTENTION IS DEVOTED TO THE CONCEPTS OF CENTRAL TENDENCY AND DISPERSION, ASSOCIATION AND CORRELATION.
Group:
AL
-
BOVE GIUSEPPE
( syllabus)
STATISTICS (INTEGRATION) (3 CFU)
Introduction to statistical computation by the Office Excel program.
( reference books)
STATISTICS (INTEGRATION) (3 CFU)
Introduction to statistical computation by the Office Excel program.
Group:
MZ
-
MARELLA DANIELA
( syllabus)
STATISTICS (INTEGRATION) (3 CFU)
Computation by Excel: statistical frequencies and percentages, tables, graphical representations, means and dispersion indices, covariance and correlation.
( reference books)
STATISTICS (INTEGRATION) (3 CFU)
Marella D., Dispensa sull''utilizzo di Excel, pdf manuscript available on-line.
|
3
|
SECS-S/01
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22901886 -
LABOUR LAW
(objectives)
The course will deal mainly with the right to work in the Italian Costitution and the rights relating to the worker: the formation and implemantation of employment and the dismissal: It will also examine the juridical nature of the term in the employment contact; project works; part time works; the apprenticeship, the concept of long life learling; labour on call; staff leasing; the notion of fair retribution; incevite wages; worker's rights and duties; the development of industrial relations, the role of the union, the bargaining and the collective right to strike.
-
Derived from
22901886 DIRITTO DEL LAVORO in FORMAZIONE E SVILUPPO DELLE RISORSE UMANE (DM 270) L-19 N0 SIGILLÒ MASSARA GIUSEPPE
( syllabus)
1) FORNISCE AGLI STUDENTI LE CONOSCENZE GIURIDICHE ED APPLICATIVE SULLA DISCIPLINA DEL RAPPORTO DI LAVORO, PROMUOVENDO LO STUDIO DELLA NORMATIVA (LEGALE, AMMINISTRATIVA E CONTRATTUALE) E DELLA GIURISPRUDENZA IN MATERIA ; 2) SVILUPPSARE COMPETENZE PROFESSIONALI E CAPACITÀ INNOVATIVA; 3) VALORIZZARE UNA SERIE DI FATTORI "PROFESSIONALI", QUALI: - CONOSCENZA E COMPRENSIONE DELLE PROBLEMATICHE ATTINENTI AL RAPPORTO DI LAVORO. - CAPACITÀ DI SINTESI E DI RISOLUZIONE PRATICA DELLE QUESTIONI AFFRONTATE. - ATTITUDINE AL LAVORO DI GRUPPO E AD ORGANIZZARSI E RELAZIONARSI IN METITO ALLE DIVERSE QUESTIONI AFFRONTATE. - ABILITÀ COMUNICATIVA ED INFORMATIVA, FUNZIONALI ALLA FACILITAZIONE DEI PROCESSI COGNITIVI, FORMATIVI E RELAZIONALI. - TENSIONE AL PROBLEM SOLVING NELLA GESTIONE DELLE PROBLEMATICHE COMPLESSE. - FLESSIBILITÀ DI GIUDIZIO E DI SCELTA. - CAPACITÀ DI CONFRONTO E DI VALUTAZIONE. - ORIENTAMENTO ALL'INNOVAZIONE.
( reference books)
GALANTINO, DIRITTO DEL LAVORO, EDITIO MINOR, GIAPPICHELLI, TORINO, 2012.
|
6
|
IUS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901888 -
ECONOMIC POLICY AND HUMAN RESOURCES MANAGEMENT
(objectives)
The final exam is structured in a written and an oral test. Students who attend classes will take two written intermediate tests, whose results will be considered in the final exam: 1 - at the end of the first part of the course (27 hours), for students who have attended at least 20 hours; 2 - for those who have passed thr initial written examination, at the end of the second part of the course ( last 27 hours lessons), with a frequency of at least 20 hours. The two midterm tests, if passed, can replace the final written exam. The two written interim tests and the final written one have both closed and open-response questions. A part of the oral test will concern the monogtaphic topic chosen by the student.
|
|
22901888-1 -
POLITICA ECONOMICA E GESTIONE RISORSE UMANE
|
6
|
SECS-P/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22901888-2 -
POLITICA ECONOMICA E GESTIONE RISORSE UMANE
( syllabus)
IL CORSO SI ARTICOLA IN DUE MACROAREE DI APPROFONDIMENTO. NELLA PRIMA SI PROPONE DI : *DOTARE LO STUDENTE DI NOZIONI DI BASE DI ECONOMIA POLITICA QUALI: LA MISURAZIONE DEL SISTEMA ECONOMICO (GLI OPERATORI, LA PRODUZIONE, IL REDDITO NAZIONALE E LA SUA UTILIZZAZIONE, LA SPESA PUBBLICA), LA FORMAZIONE DEI PREZZI, COSTI, INVESTIMENTI, RISPARMIO, IL FUNZIONAMENTO ED I LIMITI DEL MERCATO, L'INTERVENTO DELLO STATO NELL'ECONOMIA E NEL MERCATO DEL LAVORO, IL RUOLO DELLA SOCIETA' CIVILE, ECC. *FORNIRE ALCUNI STRUMENTI INTERPRETATIVI DEI FENOMENI ECONOMICI ATTRAVERSO LA CONOSCENZA DELLE TEORIE, DELLE ANALISI QUANTITATIVE E DEI RIFERIMENTI ISTITUZIONALI PIU' RECENTI, CON UNA PARTICOLARE ATTENZIONE ALLE POLITICHE DI INTERVENTO NEL CAMPO DELL'ECONOMIA DEL LAVORO E DELLE RISORSE UMANE. NELLA SECONDA PARTE SI PROPONE: • APPROFONDIRE, CON UN APPROCCIO MACROECONOMICO, IL RUOLO DELLE RISORSE UMANE AI FINI DELLA CRESCITA DEI SISTEMI ECONOMICI, NEL BREVE E NEL LUNGO PERIODO; • ANALIZZARE I FATTI PIÙ RILEVANTI CHE STANNO CARATTERIZZANDO L’ATTUALE SITUAZIONE DI CRISI ECONOMICA E SOCIALE, UNITAMENTE ALLE DINAMICHE ECONOMICHE E ALL’EVOLUZIONE DEL MERCATO DEL LAVORO ITALIANO NEL CORSO DEGLI ULTIMI ANNI; • ATTRAVERSO L’APPROFONDIMENTO DI ALCUNI TEMI MONOGRAFICI, FORNIRE STRUMENTI INTERPRETATIVI INERENTI IL RUOLO DELLE ISTITUZIONI E DEGLI ATTORI COLLETTIVI NEL DETERMINARE L’IMPLEMENTAZIONE DELLE POLITICHE PER L’OCCUPAZIONE E DEL LAVORO, E NELL’ORGANIZZAZIONE DEL LAVORO NEL SETTORE PUBBLICO E PRIVATO. LA PARTE DEL CORSO AVENTE NATURA APPLICATIVA SARÀ CONDOTTO ATTRAVERSO L’ANALISI DI DOCUMENTI UFFICIALI E STATISTICHE DELL’UNIONE EUROPEA, DEL GOVERNO ITALIANO, DI ENTI ED ISTITUZIONI ITALIANE E STRANIERE DI ALCUNE REGIONI.
( reference books)
LA PREPARAZIONE DOVRÀ AVVENIRE ATTRAVERSO: 1) SINTESI DELLA LEZIONE (INSERITE NELLA BACHECA DI FACOLTÀ), IL CUI TESTO VIENE AGGIORNATO OGNI ANNO, CON AMPLIAMENTI ED INTEGRATO CON APPROFONDIMENTI E RINVII A CONTRIBUTI DI RICERCATORI, DOCENTI E DI ISTITUZIONI NAZIONALI E INTERNAZIONALI. SI È PREFERITA LA VIA DI UN CONTINUO AGGIORNAMENTO TRAMITE LE LEZIONI, PIÙ CHE SISTEMATIZZARE L’INTERO IMPIANTO DEL CORSO IN UN VOLUME A STAMPA, VISTO IL RAPIDO EVOLVERSI DEGLI SCENARI ECONOMICI E SOCIALI, DELLE DINAMICHE DEL MERCATO, L’INTENSO DIBATTITO CHE AFFIANCA LA PROPOSTE E LE INIZIATIVE (COMUNITARIE, NAZIONALI, REGIONALI) DI POLITICA ECONOMICA E DI INTERVENTI PER AGEVOLARE L’OCCUPAZIONE; 2) ALLEGATI A SINGOLI ASPETTI APPROFONDITI NELLE LEZIONI; 3) ALTRI APPROFONDIMENTI CONSIGLIATI, CHE SARANNO MESSI A DISPOSIZIONE AL TERMINE DELLE LEZIONI DEL SITO WEB DELLA FACOLTÀ. GLI STUDENTI NON FREQUENTANTI , PER LA PROVA ORALE, DOVRANNO CONCORDARE UN TEMA MONOGRAFICO (DA APPROFONDIRE CON ARTICOLI O SAGGI), DA PRESENTARE E ESPORRE IN FORMA ORALE. PER I LAVORATORI - STUDENTI IMPOSSIBILITATI A FREQUENTARE, VERRANNO SPERIMENTATE MODALITÀ DI APPRENDIMENTO ON LINE, CON L'ASISTENTZA ALLA REALIZZAZIONE DI "TESINE", COME PREVISTO PER GLI STUDENTI FREQUENTATI.
|
3
|
SECS-P/02
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22901889 -
ECONOMIC POLICY AND HUMAN RESOURCES MANAGEMENT - BASIC COURSE
(objectives)
The final exam is structured in a written and an oral test. Students who attend classes will take two written intermediate tests, whose results will be considered in the final exam: 1 - at the end of the first part of the course (27 hours), for students who have attended at least 20 hours; 2 - for those who have passed thr initial written examination, at the end of the second part of the course ( last 27 hours lessons), with a frequency of at least 20 hours. The two midterm tests, if passed, can replace the final written exam. The two written interim tests and the final written one have both closed and open-response questions. A part of the oral test will concern the monogtaphic topic chosen by the student.
-
GANDIGLIO ALDO
( syllabus)
IL CORSO SI ARTICOLA IN DUE MACROAREE DI APPROFONDIMENTO. NELLA PRIMA, SI PROPONE DI : - DOTARE LO STUDENTE DI NOZIONI DI BASE DI ECONOMIA E DI POLIOTICA ECONOMICA, QUALI: LA MISURAZIONE DEL SISTEMA ECONOMICO(GLI OPERATORI, LA PRODUZIONE, IL REDDITO NAZIONALE E LA SUA UTILIZZAZIONE, LA SPESA PUBBLICA), LA FORMAZIONE DEI PREZZI, COSTI, INVESTIMENTI, RISPARMIO, IL FUNZIONAMENTO ED I LIMITI DEL MERCATO, L'INTERVENTO DELLO STATO NELL'ECONOMIA ENEL MERCATO DEL LAVORO, IL RUOLO DELLA SOCIETA' CIVILE, ECC.; - FORNIRE ALCUNISTRUMENTI INTERPRETATIVI DEI FENOMINI ECONOMICI ATTRAVERSO LA CONOSCENZA DELLE TEORIE, DELLE ANALISI QUANTITATIVE E DEI RIFERIMENTI ISTITUZIONALI PIU' RECENTI, CON UNA PARTICOLARE ATTENZIONE ALLE POLITICHE DI INTERVENTO NEL CAMPO DELL'ECONOMIA DEL LAVORO E DELLE RISORSE UMANE. NELLA SECONDA, SI PROPONE DI: - APPROFONDIRE, CON UN APPROCCIO MACROECONOMICO E MICROECONOMICO, IL RUOLO DELLE RISORSE UMANE AI FINI DELLA COMPETITIVITA' E DELLA CRESCITA DEI SISTEMI ECONOMICI, NEL BREVE E NEL LUNGO PERIODO; - ANALIZZARE I FATTI PIU' RILEVANTI CHE STANNO CARATTERIZZANDO L'ATTUALE SITUAZIONE DI CRISI ECONOMICA E SOCIALE, UNITAMENTE ALLE DINAMIICHE ECONOMICHE E ALL'EVOLUZIONEDEL MERCATO DEL LAVORO ITALIANO NEL CORSO DEGLI ULTIMI ANNI; - ATTRAVERSO L'APPROFONDIMENTO DI ALCUNI TEMI MONOGRAFICI, FORNIRE STRUMENTI INTERPRETATIVI INERENTI IL RUOLO DELLE ISTITUZIONIE DEGLI ATTORI COLLETTIVI NEL DETERMINARE L'IMPLEMENTAZIONE DELLE POLITICHE PER L'OCCUPAZIONE E DEL LAVORO, E NELL'ORGANIZZAZIONE DEL LAVORO NEL SETTORE PUBBLICO E PRIVATO. - DOTARE LO STUDENTE DI NOZIONI DI BASE DI ECONOMIA E DI POLITICA ECONOMICA, QUALI: LA MISURAZIONE DEL SISTEMA ECONOMICO(GLI OPERATORI, LA PRODUZIONE, IL REDDITO NAZIONALE E LA SUA UTILIZZAZIONE, LA SPESA PUBBLICA), LA FORMAZIONE DEI PREZZI, COSTI, INVESTIMENTI, RISPARMIO, IL FUNZIONAMENTO ED I LIMITI DEL MERCATO, L'INTERVENTO DELLO STATO NELL'ECONIMIA E NEL MERCATO DEL LAVORO, IL RUOLO DELLA SOCIETÀ CIVILE, ECC.; - FORNIRE ALCUNI STRUMENTI INTERPRETATIVI DEI FENOMINI ECONOMICI ATTRAVERSO LA CONOSCENZA DELLE TEORIE, DELLE ANALISI QUANTITATIVE E DEI RIFERIMENTI ISTITUZIONALI PIÙ RECENTI , CON LA PARTICOLARE ATTENZIONE ALLE POL.ITICHE DI INTERVENTO NEL CAMPO DELL'ECONOMIA DEL LAVORO E DELLE RISORSE UMANE. NELLA SECONDA, SI PROPONE DI: - APPROFONDIRE CON UN APPROCCIO MACROECONOMICO E MICROECONOMICO, IL RUOLO DELLE RISORSE UMANE AI FINI DELLA COMPETITIVITÀ E DELLA CRESCITA DEI SISTEMI ECONOMICI, NEL BREVE E NEL LUNGO PERIODO; - ANALIZZARE I FATTI PIÙ RELATIVI CHE STANNO CARATTERIZZANDO L'ATTUALE SITUAZIONE DI CRISI ECONOMICA E SOCIALE, UNITAMENTE ALLE DINAMICHE ECONOMICHE E ALL'EVOLUZIONE DEL MERVATO E DEL LAVORO ITALIANO NEL CORSO DEGLI ULTIMI ANNI; - ATTRAVERSO L'APPROFONDIMENTO DI ALCUNITEMI MONOGRAFICI, FORNIRE STRUMENTI INTERPRETATIVI INERENTI IL RUOLO DELLE ISTITUZIONI E DEGLI ATTORI COLLETTIVI NEL DETERMINARE L'IMPLEMENTAZIONE DELLE POLITICHE PER L'OCCUPAZIONE E DEL LAVORO, E NELL'ORGANIZZAZIONE DEL LAVORO NEL SETTORE PUBBLICO E PRIVATO.
( reference books)
LA PREPARAZIONE DOVRÀ AVVENIRE ATTRAVERSO: - UNA VERSIONE A STAMPA DEL CICLO DELLE LEZIONI(DISPONIBILE ENTRO IL MESE DI NOVEMBRE 2012), CON TESTO AMPLIATO E INTEGRATO CON APPROFONDIMENTI E RINVII A CONTRIBUTI DI RICERCATORI, DOCENTI E DI ISTITUZIONI NAZIONALI E INTERNAZIONALI; - ALTRI APPROFONDIMENTI CONSIGLIATI, CHE SARANNO MESSI A DISPOSIZIONE AL TERMINE DELLE LEZIONI SUL SITO WEB DELLA FACOLTA'. DELLA FACOLTÀ. È IN CORSO DI REALIZZAZIONE UNA VERSIONE A STAMPA DEL CICLO DELLE LEZIONI, CON TESTO AMPLIATO E INTEGRATO CON APPROFONDIMENTI E RINVII A CONTRIBUTI DI RICERVATORI DOCENTI E DI ISTITUZIONI NAZIONALI E INTERNAZIONALI. PRIMA DEL TERMINE DEL CICLO DELLE LEZIONI, LO STUDENTE DOVRÀ CONCORDARE UN TEMA MONOGRAFICO(DA APPROFONDIRE CON ARTICOLI E SAGGI), CHE SARÀ PRESENTATO ALLA PROVA ORALE.
|
6
|
SECS-P/02
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22901890 -
ECONOMIC POLICY AND HUMAN RESOURCES MANAGEMENT - ADDITIONAL COURSE
(objectives)
The final exam is structured in a written and an oral test. Students who attend classes will take two written intermediate tests, whose results will be considered in the final exam: 1 - at the end of the first part of the course (27 hours), for students who have attended at least 20 hours; 2 - for those who have passed thr initial written examination, at the end of the second part of the course ( last 27 hours lessons), with a frequency of at least 20 hours. The two midterm tests, if passed, can replace the final written exam. The two written interim tests and the final written one have both closed and open-response questions. A part of the oral test will concern the monogtaphic topic chosen by the student.
|
3
|
SECS-P/02
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22901820 -
INFORMATICS AND MULTIMEDIA COMPUTER SKILLS - BASIC COURSE
|
6
|
INF/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22910001 -
LINGUISTIC POSITIONING - ENGLISH
|
1
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22910002 -
LINGUISTIC POSITIONING - FRENCH
|
1
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22910003 -
LINGUISTIC POSITIONING - SPANISH
|
1
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22902440 -
SOCIAL PSYCHOLOGY
(objectives)
The course aims at providing the scientific and disciplinary contents for understanding the individual and group processes affecting (and affected by) social psychological systems (e.g., individual differences, attitudes, communication, social interaction). The course aims also at providing the tools necessary to understand the contribution of applied social psychological science to address important social issues in real-life domains, such as health promotion, environmental education, and pro-sustainability human behaviour.
-
CARRUS GIUSEPPE
( syllabus)
TEORIE E METODI DI STUDIO DELLA PSICOLOGIA SOCIALE. CONOSCENZA E RAPPRESENTAZIONE DEL MONDO SOCIALE. LA COGNIZIONE SOCIALE. MODELLI DUALI E COGNIZIONE SOCIALE IMPLICITA. ATTEGGIAMENTI, STEREOTIPI E PREGIUDIZI. LE RELAZIONI SOCIALI: INTERAZIONE NEI GRUPPI E RELAZIONI INTER-GRUPPI. LA COMUNICAZIONE, LA PERSUASIONE E L’INFLUENZA SOCIALE. LE APPLICAZIONI DELLA PSICOLOGIA SOCIALE: AMBIENTE, SALUTE E SVILUPPO SOSTENIBILE.
( reference books)
- HOGG E VAUGHAN. PSICOLOGIA SOCIALE. PEARSON EDITORE. - PASSAFARO, CARRUS, PIRCHIO. I BAMBINI E L’ECOLOGIA: ASPETTI PSICOLOGICI DELL’EDUCAZIONE AMBIENTALE. CAROCCI EDITORE.
|
6
|
M-PSI/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902442 -
The seminar aims:
- to contribute to develop knowledge and understanding of the new paradigm of Adult Education in the LLL perspective,-
- to promote analysis and understanding abilities concerning Adult Education literature
(objectives)
THE SEMINAR AIMS: - TO CONTRIBUTE TO DEVELOP KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING OF THE NEW PARADIGM OF ADULT EDUCATION IN THE LLL PERSPECTIVE,- - :TO PROMOTE ANALYSIS AND UNDERSTANDING ABILITIES CONCERNING ADULT EDUCATION LITERATURE
-
DI RIENZO PAOLO
( syllabus)
IL SEMINARIO PRESENTA UN APPROFONDIMENTO DELLE QUESTIONI RELATIVE LO SVILUPPO DELLE TEORIE RELATIVE ALL’EDUCAZIONE DEGLI ADULTI ATTRAVERSO LO STUDIO DEL PENSIERO DI STUDIOSI CLASSICI E CONTEMPORANEI SULL’EDUCAZIONE DEGLI ADULTI.
( reference books)
KNOWLES M (1996)., LA FORMAZIONE DEGLI ADULTI COME AUTOBIOGRAFIA, MILANO, RAFFAELLO CORTINA.
|
3
|
M-PED/01
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22902443 -
a.Narrative-bographical guidance b. The "Bilan de competences" method c. The "Retravailler" method
d. Skills description in Job Placement e. Job Club F. Internship g. Group guidance
h. Personal cases
(objectives)
The Laboratory on METHODS AND TECHNIQUES IN CAREER GUIDANCE FOR ADULTS aims to: Develop historical- cultural knowledge on Professional Guidance Place the Lifelong Guidance paradigm within the Lifelong Learning paradigm Qualify and define the semantic range of the Guidance for Adults concept Develop professional skills and competences in the field of Guidance for Adults Facilitate the learning of the better established dedicated methods in the professional practice of Guidance for Adults
-
SERRERI PAOLINO
( syllabus)
1) INTRODUZIONE:
A. DALL’ORIENTAMENTO SCOLASTICO-PROFESSIONALE AL LIFELONG GUIDANCE B. LA SPECIFICITÀ DELL’ORIENTAMENTO IN ETÀ ADULTA
2) METODI DELL’ORIENTAMENTO IN ETÀ ADULTA: A. L’ORIENTAMENTO NARRATIVO-BIOGRAFICO B. IL BILANCIO DI COMPETENZE; C. IL METODO “RETRAVAILLER” D. IL DESCRITTIVO DELLE COMPETENZE NEL JOB PLACEMENT E. IL JOB CLUB F. LO STAGE G. L’ORIENTAMENTO DI GRUPPO H. GLI “AUTOCASI”
( reference books)
M.L. RODRIGUEZ, ORIENTARSI E FORMARSI PER TUTTA LA VITA, ROMA, ANICIA, 2007
|
6
|
SPS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22901892 -
FINAL EXAM - FSRU (TRAINING & DEVELOPMENT FOR HUMAN RESOURCES)
|
5
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Per la prova finale e la lingua straniera (art.10, comma 5, lettera c)
|
5
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Per la prova finale e la lingua straniera (art.10, comma 5, lettera c)
|
|
ITA |
Optional group:
comune Orientamento unico A SCELTA 3 ANNO - (show)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22901886 -
LABOUR LAW
(objectives)
The course will deal mainly with the right to work in the Italian Costitution and the rights relating to the worker: the formation and implemantation of employment and the dismissal: It will also examine the juridical nature of the term in the employment contact; project works; part time works; the apprenticeship, the concept of long life learling; labour on call; staff leasing; the notion of fair retribution; incevite wages; worker's rights and duties; the development of industrial relations, the role of the union, the bargaining and the collective right to strike.
-
SIGILLÒ MASSARA GIUSEPPE
( syllabus)
1) FORNISCE AGLI STUDENTI LE CONOSCENZE GIURIDICHE ED APPLICATIVE SULLA DISCIPLINA DEL RAPPORTO DI LAVORO, PROMUOVENDO LO STUDIO DELLA NORMATIVA (LEGALE, AMMINISTRATIVA E CONTRATTUALE) E DELLA GIURISPRUDENZA IN MATERIA ; 2) SVILUPPSARE COMPETENZE PROFESSIONALI E CAPACITÀ INNOVATIVA; 3) VALORIZZARE UNA SERIE DI FATTORI "PROFESSIONALI", QUALI: - CONOSCENZA E COMPRENSIONE DELLE PROBLEMATICHE ATTINENTI AL RAPPORTO DI LAVORO. - CAPACITÀ DI SINTESI E DI RISOLUZIONE PRATICA DELLE QUESTIONI AFFRONTATE. - ATTITUDINE AL LAVORO DI GRUPPO E AD ORGANIZZARSI E RELAZIONARSI IN METITO ALLE DIVERSE QUESTIONI AFFRONTATE. - ABILITÀ COMUNICATIVA ED INFORMATIVA, FUNZIONALI ALLA FACILITAZIONE DEI PROCESSI COGNITIVI, FORMATIVI E RELAZIONALI. - TENSIONE AL PROBLEM SOLVING NELLA GESTIONE DELLE PROBLEMATICHE COMPLESSE. - FLESSIBILITÀ DI GIUDIZIO E DI SCELTA. - CAPACITÀ DI CONFRONTO E DI VALUTAZIONE. - ORIENTAMENTO ALL'INNOVAZIONE.
( reference books)
GALANTINO, DIRITTO DEL LAVORO, EDITIO MINOR, GIAPPICHELLI, TORINO, 2012.
|
6
|
IUS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico BONUS 3 ANNO - (show)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional group:
comune Orientamento unico PROVA FINALE - (show)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|