Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20709852 -
LETTERATURA ITALIANA L.M. (CANALI A-L/M-Z)
(objectives)
Lo studente affronterà uno o più temi specialistici. Gli sarà proposto un esempio di approfondimento di un autore o di una tematica rilevante della letteratura italiana, secondo le più aggiornate prospettive di ricerca. Acquisirà i necessari strumenti ermeneutici per l’analisi dei testi e l’applicazione a essi delle metodologie anche tecniche più adeguate (analisi delle strutture metriche o narrative), nel quadro di un’ idonea propedeutica allo studio letterario di tipo avanzato.
Group:
AL
-
SUITNER FRANCO
( syllabus)
Title of the course: From the Thirteenth century poetry to Dante's Comedy
Description of the course: The course will deal with the origin of Italian literature, with special regard to the passage from the early thirteenth century poetry to Dante's Comedy. It will be articulated in lesson about the historical background and readings of the texts. Also the methodological and metrical propedeutics will be object of the course.
( reference books)
Bibliography: - G. Contini, Letteratura italiana delle origini, Milano, BUR Rizzoli; - F. Suitner, I poeti del medio evo, Roma, Carocci; - a good edition of the Divine Comedy; - a general knowledge of the features of Italian lietrature in the Thirteenth century (students can use a highschool handbook) - Two classics of Italian literature (with the relative critical essays), which be indicated during the course.
N.B. Students who choose not to attend the course are invited to contact the lecturer in order to arrange specific integration to the exam schedule.
Group:
MZ
-
ARIANI MARCO
( syllabus)
Title of the course: Poetry and Rhetoric in the Middle Ages: metaphors in Dante and Petrarch
Description of the course: In Dante and petrarch the strong dynamic coherence between rhetoric an poetic writing works according to experimental and innovative elemens, which different from those of the classical and medieval rhetorical tradition. Nonetheless, it remains their cultural and technical background. Through the analysis of lyrical texts of dante and Petrarch and of the Comedy (in particular the Paradise), the course aims to show the status of metaphor in these two authors, whose work will mark a reference point for the poetic tradition in Italy and abroad.
( reference books)
BIBLIOGRAPHY:
- Dante, Commedia (an integral edition provided with commentary)** - Petrarca, Canzoniere (an integral edition provided with commentary)** - U. Eco et alii, La metafora nel Medioevo, Milano, CUEM. 2004 - A. Henry, Morfologia della metafora, in Id., Metonimia e metafora, Torino, Einaudi, 1975, pp. 97-146 - H. Weinrich, Metafora e menzogna, Bologna, il Mulino, 1976, pp. 55-103 - La metafora in Dante, a cura di M. Ariani, Firenze, Olschki, 2009 - Dante e la retorica, a cura di L. Marcozzi, Ravenna, Longo, 2017 - L. Marcozzi, Petrarca platonico. Studi sull’immaginario filosofico del Canzoniere, Roma, Aracne, 2011, pp. 13-95 - S. Finazzi, Fusca claritas. La metafora nei Rerum vulgarium fragmenta di Francesco Petrarca, Roma, Aracne, 2011
*OTher bibliografic indication will be possible provided during the course. **Some commented editions will be indicated during the course.
|
12
|
L-FIL-LET/10
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20703625 -
FILOLOGIA ITALIANA L.M.
(objectives)
Lo studente, attraverso percorsi monografici su una o più tradizioni, condotti a partire dall’esame diretto di testimoni manoscritti e a stampa, acquisirà strumenti filologici avanzati e competenze attive per affrontare i principali problemi ecdotici, esegetici e interpretativi dei testi della letteratura italiana. Attraverso l’analisi di varie tipologie di materiali di lavoro autografi (abbozzi, zibaldoni, libri annotati etc.), potrà sviluppare ulteriori competenze finalizzate allo studio della genesi dei testi e avrà modo di affinare la metodologia di approccio alle fonti.
-
FIORILLA MAURIZIO
( syllabus)
Boccaccio's Decameron between classical, biblical and Romanic tradition
The course will examine the Decameron considering the comparisons with the classical, biblical and Romanic antecedents which were the point of reference for the creation of the frame, the tales or of single passages of the work. The intertextual analysis will consider also the manuscipts of Boccaccio's library and will aim to show the elements of innovation (included the overthrow of cultural perspectives) which the author introduced in the re-elaboration of his sources.
( reference books)
- GIOVANNI BOCCACCIO, Decameron, Introduzione, note e repertorio di Cose (e parole) del mondo di A. Quondam, Testo critico e Nota al testo a cura di M. Fiorilla, Schede introduttive e notizia biografica di G. Alfano, Milano, Bur-Rizzoli, 2013 (e successive edizioni): scelta di novelle che saranno esaminate durante il corso. - L. BATTAGLIA RICCI, Scrivere un libro di novelle. Giovanni Boccaccio autore, lettore, editore, Ravenna, Longo, 2013: scelta di capitoli che saranno indicati durante le lezioni. - *C. DI GIROLAMO-C. LEE, Fonti, in Lessico critico decameroniano, a cura di R. Bragantini e P.M. Forni, Torino, Bollati Boringhieri, 1995, pp. 142-161. - * G. VELLI, Memoria, in in Lessico critico decameroniano, cit., pp. 221-248. - *A. BETTINZOLI, Occasioni dantesche nel ‘Decameron’, in Dante e Boccaccio, a cura di E. Sandal, Roma-Padova, Antenore, 2006, pp. 55-85. - *M. CURSI-M. FIORILLA, Boccaccio, in Autografi dei letterati italiani. Le Origini e il Trecento, I, a cura di G. Brunetti, M. Fiorilla e M. Petoletti, Roma, Salerno Editrice, 2013, pp. 43-103 (solo le pp. 43-56, 68-70, 98-103).
The volumes marked with an asterisk will be available in photocopies along with other materials: an Anthology of classical, biblical and Romanic sources, copies of manuscripts, passages of other works, critical essays.
students who chose not to attend the course are invited to contact the lecturer.
|
6
|
L-FIL-LET/13
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20703166 -
HISTORY OF THE ITALIAN LANGUAGE L.M.
(objectives)
Lo studente acquisirà la conoscenza di aspetti, momenti, questioni della storia linguistica italiana dalle Origini a oggi, con attenzione anche alle fasi più antiche della nostra lingua, e con specifica attenzione alla lettura e all’analisi di testi, letterari e di altro genere, considerati paradigmatici da vari punti di vista.
|
|
20703166-1 -
STORIA DELLA LINGUA ITALIANA I L.M.
(objectives)
Lo studente acquisirà la conoscenza di aspetti, momenti, questioni della storia linguistica italiana dalle Origini a oggi, con attenzione anche alle fasi più antiche della nostra lingua, e con specifica attenzione alla lettura e all’analisi di testi, letterari e di altro genere, considerati paradigmatici da vari punti di vista.
-
GIOVANARDI CLAUDIO
( syllabus)
II part of the course of HISTORY OF ITALIAN LANGUAGE (Profs. D'achille - Giovanardi)
Title of the course: Biccaccio's Language
Descrption of the course: The course will be centred on the main features of Boccaccio's prose.
( reference books)
Bibliography of the second part of the course:
- P. Manni, La lingua di Boccaccio, Bologna, Il Mulino, 2016.
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20703166-2 -
STORIA DELLA LINGUA ITALIANA II L.M.
(objectives)
Lo studente acquisirà la conoscenza di aspetti, momenti, questioni della storia linguistica italiana dalle Origini a oggi, con attenzione anche alle fasi più antiche della nostra lingua, e con specifica attenzione alla lettura e all’analisi di testi, letterari e di altro genere, considerati paradigmatici da vari punti di vista.
-
D'ACHILLE PAOLO
( syllabus)
Title: "The Italian language of Poetry"
Course description: The course intends to present- in different stages of analysis, with particular reference to the morphological aspect- the "grammatical system" of the language of italian poetry, which was adopted from the 13th century, until the 19th century.
( reference books)
Bibliography:
- Luca Serianni, La lingua poetica italiana. Grammatica e testi, Roma, Carocci, 2009. - Paolo D’Achille, Breve grammatica storica dell’italiano, Roma, Carocci, 2004.
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702436 -
LITERARY CRITICISM L.M.
(objectives)
Lo studente, sulla scorta delle competenze teorico-letterarie acquisite durante il corso di laurea triennale, sarà chiamato a confrontarsi con temi, questioni e corpora letterari, al fine di applicare metodi e strumenti della critica adeguati all’orizzonte interpretativo contemporaneo. L’obiettivo fondamentale del corso consiste nel favorire il primo approccio ad una pratica consapevole della critica letteraria.
-
FRACASSA UGO
( syllabus)
Title of the course: The others' travel. Contemporary narrations of migration to Italy
Description of the course: In the last fifteen years the epochal phaenomenon of migrations has had literary repercussion also in Italy. The course will present some samples of this recent literary production in order to describe the different strategies of narration employed to give voice to the migratory experience.
( reference books)
- U. Fracassa, Patria e lettere. Per una critica della letteratura postcoloniale e migrante in Italia, Perrone, 2012
- 4 of the following texts: • Wu ming 2, Antar Mohamed, Timira. Romanzo meticcio, Torino , Einaudi, 2012 • Paolo Di stefano, I pesci devono nuotare, Rizzoli, 2016 • Melania Mazzucco, Io sto con te. Storia di Brigitte, Einaudi 2017 • Eraldo Affinati, Vita di vita, Mondadori, 2014 • Erri De Luca, Solo andata. Righe che vanno troppo spesso a capo, Einaudi, 2005 • Marco Rovelli, La parte del fuoco, Barbès, 2012 • Giuseppe Catozzella, Non dirmi che hai paura, Feltrinelli, 2014 • Fabio Geda, Nel mare ci sono i coccodrilli. Storia vera di Enaiatollah Akbari, Baldini&Castoldi, 2010 • Ibrahim Kane Annour, Elisa Cozzarini, Il deserto negli occhi, Nuovadimensione, 2013
Further indications will be provided during the course
|
6
|
L-FIL-LET/14
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
Optional group:
ATTIVITÀ CARATTERIZZANTE - LETTERATURA ITALIANA - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20702431 -
HISTORY OF ITALIAN LITERARY CRITICISM L.M.
(objectives)
Lo studente acquisirà durante il corso conoscenze specialistiche relative allo sviluppo e all'articolazione della riflessione critica sugli autori della letteratura italiana dalle origini ai nostri giorni. Particolare attenzione sarà prestata all'acquisizione degli strumenti dell’ermeneutica letteraria che dovrà essere esercitata in modo originale. Sono previste esercitazioni pratiche di interpretazione di testi in prosa e in poesia.
-
LEONELLI GIUSEPPE
( syllabus)
Title of the course: Ippolito Nievo's “Le confessioni di un italiano"
Description of the course: Information about the course will be communicated at the beginning of lessons
( reference books)
Bibliography:
- G.Leonelli, Istituzioni di Letteratura italiana, Roma, Studium, 2016 - I. Nievo, Le confessioni di un italiano, (una qualunque edizione) - Further materila will be provided during the course
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702432 -
ITALIAN THEATRICAL LITERATURE L.M.
(objectives)
Lo studente acquisirà, attraverso lo studio di temi specialistici, gli strumenti di analisi testuale e critica e teorica di autori e di opere della letteratura italiana relativi alla produzione teatrale, in particolare del secolo XIX e XX. L'acquisita capacità di analisi su testi esemplari dovrà renderlo teoricamente consapevole dei connotati di genere che distinguono l'esperienza comunicativa teatrale da quella letteraria, e di quelli che viceversa a essa la omologano.
-
SALSANO ROBERTO
( syllabus)
Title of the course: Verga's drama in the background of the Veristic poetics
Description of the course: The cours aims to the analysis and to the comment of the Atti unici (Unique acts) of Giovanni Verga and will propose a study of contextualization of the dramatic works in the whole background of the drama production between the Nineteenth and the Twentieth century and of the theories that develop in Italy and in europe in this period. Students are invited to an active partecipation
( reference books)
Bibliography: The essential bibliography will be provided during the course. Texts and editions that are difficult to find will be available in photocopies.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710143 -
LETTERATURA ITALIANA DEL MEDIOEVO L.M.
(objectives)
Il corso intende fornire strumenti specifici per lo studio e l'analisi dei testi letterari del medioevo italiano. Attraverso la lettura approfondita di un'opera, o gruppo di opere, lo studente acquisirà un modello interpretativo fondato sull'intreccio tra "saperi" diversi - storico-letterari, linguistico-filologici, dottrinari - particolarmente idoneo a cogliere la complessa fisionomia del testo letterario medievale e le sue peculiarità.
-
PEGORETTI ANNA
( syllabus)
Dante's first Readers, between verbal and visual exegesis (1321-1340)
The course aims to present a framework of the earliest reception of Dante's Comedy (within 1340), through an analysis of the first commentator and of the most important illuminated manuscripts of the time (especiallyEgerton 943, Dante Chantilly, Riccardianus-Braidensis) The course will start from the analysis of the difficult epistle to Cangrande (through its latest edition); secondly it will take into exam the earliest commentary (especially the prologues) of Iacopo Aligueri and Guido from Pisa, then Iacomo della Lana, The Anonimous theologist and the Florentine Exegesis. The third part of the course will be centred on the exam of the main illuminated manuscipts of the poem and on the analysis of the cncept o visula exegesis, that is what it means to comment a text through images.
( reference books)
- 'Epistola XIII', a cura di L. Azzetta, in 'Nuova edizione commentata delle opere di Dante, vol. V. Epistole. Egloge. Questio de aqua et terra', a cura di Marco Baglio, Luca Azzetta, Marco Petoletti e Michele Rinaldi, Introduzione di Andrea Mazzucchi, Roma, Salerno editrice, 2016 - AZZETTA L., '«Ad intelligenza del la presente Comedia... ». I primi esegeti di fronte al “poema sacro”', in 'Dante e la sua eredità a Ravenna nel Trecento', a cura di Marco Petoletti, Ravenna, Longo, 2014, pp. 87–114 - BELLOMO S., 'Dizionario dei commentatori danteschi. L’esegesi della «Commedia» da Iacopo Alighieri a Nidobeato', Firenze, Olschki, 2004 (Introduzione) - ID., 'L’interpretazione di Dante nel Tre e nel Quattrocento', in 'Storia della letteratura italiana, IX. La critica letteraria dal Due al Novecento', a cura di Paolo Orvieto, Roma, Salerno editrice, 2003, pp. 131–59 - notepaper about commentators (Iacopo e Pietro Alighieri, Graziolo Bambaglioli, Iacomo della Lana, Anonimo Latino (Anonimo Lombardo e Anonimo Teologo), Ottimo, Amico dell’Ottimo, Andrea Lancia, Guido da Pisa) in 'Censimento dei commenti danteschi, 1. Commenti di tradizione manoscritta (fino al 1480)', a cura di E. Malato e A. Mazzucchi, Roma, Salerno editrice, 2011.
About the figurative tradition of the Comedy: - BATTAGLIA RICCI L., 'La tradizione iconografica della «Commedia»', in 'Dante e la fabbrica della Commedia'. Atti del Convegno internazionale di studi «Dante e la fabbrica della Commedia» (Ravenna 2006), a cura di D. Domini, G. Gruppioni e A. Cottignoli, Ravenna, Longo, 2008, pp. 239–54 - EAD., 'Un sistema esegetico complesso: il Dante Chantilly di Guido da Pisa', in «Rivista di Studi Danteschi», VIII, 1 (2008), pp. 83–100 - MIGLIO L., 'I commenti danteschi: i commenti figurati', in 'Intorno al testo. Tipologie del corredo esegetico e soluzioni editoriali', Atti del Convegno di Urbino (1-3 ottobre 2001), Roma, Salerno editrice, 2003, pp. 377–401 - PEGORETTI A., 'Il manoscritto Egerton 943 della British Library', in 'Il manoscritto Egerton 943. Dante Alighieri, Commedia. Saggi e commenti', a cura di Marco Santagata, Roma, Istituto dell’Enciclopedia Italiana, 2015, pp. 41–87 - ZANICHELLI G. Z., 'L’immagine come glossa. Considerazioni su alcuni frontespizi miniati della «Commedia»', in M.M. DONATO et alii, 'Dante e le arti visive', Milano, Unicopli, 2006, pp. 109-148
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710144 -
LETTERATURA ITALIANA DEL RINASCIMENTO L.M.
(objectives)
Obiettivo del corso è l’acquisizione di conoscenze specialistiche sulla letteratura italiana del Rinascimento, attraverso l’approfondimento di un autore, un’opera o uno specifico tema secondo le più aggiornate prospettive di ricerca. Al termine del corso lo studente si doterà degli strumenti interpretativi più adeguati di carattere storico, storico-letterario e linguistico per l’analisi dei testi letterari del Rinascimento e potrà applicare su di essi metodologie d’analisi avanzate.
-
MARCOZZI LUCA
( syllabus)
The course – intended as a seminar – aims to investigate the multifarious aspects of early 16th-century Roman antiquarian and literary culture (by the papacy of Julius II to the sack of Rome), with particular attention to the relationship of the men of letters with the rediscovery of classical antiquity, archaeology and the arts; and to illustrate the relations maintained with Rome by the protagonists of the literature of that era: Bembo, Castiglione, Ariosto, Bibbiena, Sadoleto, Michelangelo, Cellini, Aretino, and others; the frequency is highly recommended.
( reference books)
The bibliography will be provided from time to time during classes and published with other materials on the website of the lecturer. The lecture notes are an integral part of the bibliography.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710145 -
LETTERATURA ITALIANA MODERNA L.M.
(objectives)
L’obiettivo del corso è quello di approfondire il rapporto storia/poesia nella letteratura del secondo Ottocento, una fase decisiva per la formazione dell’identità nazionale e per l’affermarsi di nuovi modelli culturali e letterari.In particolare, attraverso l’esame dell’opera di Carducci, si analizzeranno, oltre ai caratteri peculiari della poetica carducciana, anche i rapporti del poeta con il contesto letterario italiano ed europeo. La lettura e l’analisi dei testi saranno parte integrante del corso. Il corso intende dunque offrire un’analisi dell’opera carducciana in chiave moderna e, soprattutto, ricostruire, tramite i testi e l’epistolario, la rete di rapporti e relazioni che il “Vate della terza Italia” seppe intrattenere, creando le premesse per alcune fondamentali esperienze novecentesche.
-
COLOMBI ROBERTA
( syllabus)
Title of the course: The Confessioni di un Italiano: a literary and ethic model. "Testified history" as a choise of responsability
Description of the course: The course aims to study in depth the relationship between history and novel within Italian literature. The Nineteenth centuty is a time of transition and a decisive moment for the formation of Italian national identity; on the literary side, it brings to the creation of new models and offers an interesting starting point for reflecting on these models. In particular the course will take into exam Nievo's novel "Le confessioni di un italiano" and will try to show the peculiar feature of this kind of novel (which is also practiced in the Twentieth century) that recurs to history in order to a critical rewriting of it.
( reference books)
Bibliographic indications will be published on the lecturer's online page (bit.ly/dsu-colombi) before the beginning of the course.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
CARATTERIZZANTI- LINGUE E LETTERATURE MODERNE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional group:
ATTIVITÀ CARATTERIZZANTE - DISCIPLINE STORICHE, FILOSOFICHE, ANTROPOLOGICHE E SOCIOLOGICHE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20702439 -
ROMAN HISTORY L.M.
(objectives)
Lo studente che abbia già seguito il modulo istituzionale e il modulo monografico di storia romana approfondirà in senso specialistico la conoscenza di metodologie di ricerca e di temi storiografici.
-
MARCONE ARNALDO
( syllabus)
Title of the course: Claudius' principate in the opinion of his contemporary and in modern historiography
The course aims to present and discuss the opinions expressed on Emperor Claudius' personality by his contemporary, in particular Seneca and the historian and biographers who lived few years later, such as Suetonius and Tacitus. Moreover, the course will analyse Claudius' figure in modern historiography. The course includes lessons on the polictical Roman lexicon and a seminar, in which scholars who have recently studied the Julio-Claudian age, will take part.
( reference books)
Bibliography:
- Suetonius, Claudius' life (any edition) - Seneca, De Clementia (any edition) - Seneca, Consolation to Polybius (any edition) - A. Momigliano, L'opera dell'imperatore Claudio (edited by D. Faoro), Jouvence, Napoli 2016 - G. Geraci – A. Marcone, Storia romana, Editio Maior, Roma-Bari 2017.
Additional books for students who d attend the course: - J. Scheid – Fr. Jacques, Roma e il suo Impero. Istituzioni, economia, religione, Laterza, Roma-Bari 20155 - F. Guidetti, L’Impero romano in 100 date, Dalla Porta, Pisa 2016
|
6
|
L-ANT/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
ATTIVITA' CARATTERIZZANTI - DISCIPLINE LINGUISTICHE, FILOLOGICHE E METODOLOGICHE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20702437 -
PRAGMATIC LINGUISTICS L.M.
(objectives)
Il corso ha l’obiettivo di presentare lo studio del linguaggio in relazione ai suoi utenti e al contesto. Lo studente acquisirà nella prima parte del corso i fondamenti della disciplina e la sua collocazione nell’ambito delle scienze del linguaggio, mentre nella seconda parte, a carattere seminariale, apprenderà ad applicarla a dati reali, tratti dalla comunicazione quotidiana e dai media.
-
ORLETTI FRANCA
( syllabus)
Description of the course: The course is articulated in frontal lessons and analysis of materials. it aims to present an introduction to the study of Language in reference to its users and to the context. subjects matters: different approaches to the study of pragmatic lingustics.
( reference books)
Bibliography: - Caffi, C., Pragmatica. Sei lezioni, Carocci. - Orletti, Fra conversazione e discorso, Carocci. - Levinson, La pragmatica, Il Mulino.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
ATTIVITÀ AFFINE E INTEGRATIVA - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20702443 -
LATIN LITERATURE L.M.
(objectives)
Lo studente acquisirà conoscenze connesse con l’analisi di livello magistrale di uno o più testi letterari latini, con particolare attenzione agli aspetti formali e interazione di carattere seminariale con i frequentanti.
-
DE NONNO MARIO
( syllabus)
Title of the course: "The old poet teaches": critics and didactics in Horace's poetry The course will offer an introduction of the historical and literary context of Horace's Epistula ad Augustum (Epist. II 1) and Ars poetica; both woks will be read entirely, interpreted actcommented, paying particular attention to the formal aspects of the exegesis and to the fortune of Horatian poetics.
Possible propedeutics: The course is mostly intended to students who have already accomplished 12 CFU in the field L-FIL-LET/04.
( reference books)
Bibliography: - Horace, Epistles Book II and ‘Epistle to Pisones (‘Ars poetica’), ed. by N. Rudd (Cambridge University Press 2010). In the lecturer's online page students will find also: Orazio, Arte poetica, a cura di A. Rostagni (Loescher – fuori commercio) and further material. A complete edition of Horace's Epistles is recommended (e. g. Orazio, Le Lettere, a cura di M. Ramous, Garzanti). Additional texts will be indicated during the course.
|
6
|
L-FIL-LET/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702461 -
HISTORY OF THE LATIN LANGUAGE L.M.
(objectives)
Lo studente acquisirà una conoscenza della lingua latina in prospettiva diacronica e diastratica, dalle origini al neolatino, attraverso la lettura diretta di documenti e testimonianze contemporanee ai vari fenomeni linguistica. La comprensione dei dinamismi della lingua – intesa come mezzo di comunicazione sia di registro informale sia di registro standard – consentirà una migliore conoscenza della civiltà romana e una più attenta valutazione delle varietà linguistiche.
-
MALASPINA ELENA
( syllabus)
Title of the course: History of linguistic communication in Latin
Description of the course: The course will present some aspect of the linguistic communication in Latin, considering its diacron (from the early history to Romance Latin) and its differents levels (standard and informal), on the bases of linguistic documents and evidences of the same historical period of the analysed linguistic phaenomena.
Possible propedeutics: The knowlege of Latin grammar is required.
( reference books)
Bibliography:
- E. Malaspina – E. Malaspina, La comunicazione linguistica in latino. Testimonianze e documenti, Ed. Dell’Orso, 2014.
|
6
|
L-FIL-LET/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710313 -
LETTERATURA, GIORNALISMO E NUOVI MEDIA L.M.
(objectives)
Il corso Letteratura, giornalismo e nuovi media, L.M., si propone di arricchire la formazione specialistica dello studente sulla letteratura italiana contemporanea tramite le interrelazioni con giornalismo, cinema e televisione che nel corso del Novecento hanno profondamento mutato il sistema della comunicazione letteraria. La prospettiva didattica, aperta alle trasformazioni ancora in atto della scrittura letteraria in rapporto alle nuove strategie comunicative, intende preparare lo studente alle potenzialità di multipli sbocchi professionali.
-
VENTURINI MONICA
( syllabus)
Title of the course: Writers and cinema in the Twentieth century
Description of the course: The course aims to study in depth and in an interdisciplinary perspective, the relationship between literature and cinema in the Twentieth century, a decisive moment for the diffusion of new technologies that have radically changed the systems of literary communication. Through practice exercises and with the help of audiovisual equipment, the main feutures of the interrelatio will be analysed, paying attention to the relationshipship between the phaenomenon and the Italian and European literary context. The course will include the study of texts and films, in order to present an anlysis of contemporary literature and its new communication strategies, and of the critical reconstruction, by means of documents and texts, of the several important experiences of the Twentieth century.
( reference books)
Bibliography: Exam books: - G. Pedullà, In piena luce. I nuovi spettatori e il sistema delle arti, Bompiani, 2008 - G. Bonsaver, M. McLaughlin, F. Pellegrini, Sinergie narrative: cinema e letteratura nell’Italia contemporanea, Cesati, 2008
Additional books: - C. Bertoni, Letteratura e giornalismo, Carocci, 2009. - R. Caputo e P. Parenti (a cura di), Transcodificazioni. Scambi, interazioni, prestiti e traduzioni della letteratura e delle (altre) arti, Euroma, 2000. - F. Contorbia, Introduzione, in Giornalismo italiano, vol. II, 1901-1939, a cura e con un saggio di F. Contorbia, Mondadori, 2007. - M. Costantino (a cura di), Cinema e letteratura. Incontri con gli autori, Franco Angeli, 2008. - G. Grazzini, Scrittori al cinema, Firenze, Cadmo, 2002. - Fuori campo. Letteratura e giornalismo nell’Italia coloniale. 1920-1940, a cura di M. Venturini, Morlacchi, 2013. - G. Manzoli, Cinema e letteratura, Carocci, 2003. - A. Mazzarella, La grande rete della scrittura: la letteratura dopo la rivoluzione digitale, Bollati Boringhieri, 2008. - E. Menduni, La grande accusata. La televisione nei romanzi e nel cinema, Archetipo, 2012. - G. Tinazzi, La scrittura e lo sguardo. Cinema e letteratura, Marsilio, 2010.
Students are invited to choose two works among the following: -C. Boito: Senso di L. Visconti (1954) -Fogazzaro: M. Soldati, autore di film Piccolo mondo antico (1941) - Tarchetti: Nel 1981 E. Scola con Passione d'amore ha riletto Fosca di I.U. Tarchetti; -G. D’Annunzio: Cabiria di G. Pastrone, La figlia di Iorio di E. Bencivenga (1916), Il delitto di Giovanni Episcopo di A. Lattuada (1947), L'innocente (1976) di L. Visconti. -L. Pirandello, Quaderni di Serafino Gubbio operatore. Le feu Mathias Pascal di M. L'Herbier (1925); Il fu Mattia Pascal (1937) di P. Chenal, realizzato contemporaneamente in versione francese (L'homme de nulle part); Le due vite di Mattia Pascal di M. Monicelli (1985); Die lebende Maske - Heinrich der Vierte (1926) di A. Palermi, tratto da Enrico IV; Enrico IV di M. Bellocchio (1984); Kaos dei fratelli Taviani (1984), ispirato a quattro racconti delle Novelle per un anno; La canzone dell'amore (1930) di G. Righelli, basato sulla novella In silenzio, a As you desire me (1932; Come tu mi vuoi) di G. Fitzmaurice, tratto dall'omonima commedia pirandelliana e interpretato da G. Garbo e E. von Stroheim. -F. Tozzi: F. Archibugi (1994) Con gli occhi chiusi. -C. E. Gadda: Germi, Un maledetto imbroglio, 1960 (con lettura e analisi del Pasticciaccio) - G. Tomasi di Lampedusa: Il Gattopardo (1963) di L. Visconti - E. Vittorini: Straub-Huillet, Conversazione in Sicilia (with the reading of Vittorini's novel); Il garofano rosso di Faccini (1976) -C. Pavese: Antonioni, Le amiche (with the reading of Cesare Pavese's Tra donne sole) - C. Cassola: La ragazza di Bube un film del 1960 di Comencini -V. Pratolini: Metello di Bolognini nel 1970; Cronache di poveri amanti di Lizzani (1954) - A. Moravia: Bertolucci, Il conformista (with the reading of Moravia's novel); La ciociara(1960) directed by V. De Sica, Le mépris (1963; Il disprezzo) di J.-L. Godard, Gli indifferenti directed by F. Maselli -E. Morante, La storia di Comencini (1986). L’isola di Arturo di Damiani (1962) -C. Levi, Cristo si è fermato a Eboli (1979) by F. Rosi - G. Bassani: Il giardino dei Finzi Contini (1970), di De Sica, taken from the homonimous novel by G. Bassani. -P. Levi: F. Rosi produced in 1997 La tregua. -P. P. Pasolini, Decameron (and reading of the pertinent Boccaccio's tales) o Che cosa sono le nuvole (with the reading of Otello) o Teorema; Edipo Re (1967), Medea (1970), Il Decameron (1971), I racconti di Canterbury (1972); da Ragazzi di vita, La notte brava di Bolognini (1959) with Pasolini's screenplay. -L. Sciascia: Il giorno della civetta di Damiani (1967); A ciascuno il suo (1967) by E. Petri; Todo modo (1976) by E. Petri. -A. Tabucchi: Sostiene Pereira, con M. Mastroianni, tratto da A. Tabucchi e diretto nel 1995 da R. Faenza. -N. Ammaniti: Io non ho paura di Salvatores. -M. Mazzucco: Un giorno perfetto di Ozpetek.
Online page: bit.ly/dsu-venturini
|
6
|
L-FIL-LET/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710336 -
BIBLIOGRAFIA E BIBLIOTECONOMIA L.M.
-
MARQUARDT LUISA
( syllabus)
Teaching: LIS ‐ Library and Information Science LM14 (AY 2017‐18) Curriculum (draft) Objectives Acquiring adequate theoretical and technical knowledge on commonalities and differences of bibliography and library science, their field of competence and development (the digital one included) in particular concerning: 1) bibliography (reference list) designing and implementation; 2) organization, management, evaluation and promotion of libraries; 3) evolution and usage of technologies for document processing (both for reference and library aims); 4) history of printing and publishing (digital, too). At the end of the course learners will be able to apply the acquired knowledge to referencing; understand the issues of library management, the implications of ICT usage in the two disciplines (Bibliography and Library Science), and in the editorial one, too. Prerequirements Recommended: previous examination of “Bibliografia e Biblioteconomia” (L10) and basic knowledge of: history, computer science (PC, Internet, email), English language. Course Description The course is delivered in three modules: 1) Introduction: overview on information complexity, the “docuverse”, the importance of media and information literacy acquisition and library/librarians’ role in such a process. Furthermore the learner will be introduced to information seeking towards the final work, the variety of dissertations, and the academic writing at post‐graduate master course level. 2) Bibliography: the course: examines the definitions of “bibliography”; illustrates the historical evolution of bibliography and other disciplines of books and documents (history, diplomatic, archival studies); discusses the informational complexity and reflects on digital information and tools to access it (catalogue, opac, discovery tool, database etc.); deapen the metamorphosis of the book (digital books, Google books etc.), text, reading and scientific communication, and the relationship between bibliography and web; includes practical training of bibliographic search, with compilation of reference citations according to different referencing styles ‐ es. APA, MLA, Chicago/Turabian ecc. –starting from the “bibliographic chain”. 3) Library Science: definition; field of competence; historical development (history of libraries and books); library types (academic, public etc.); the library as a complex system: organization, planning; management and evaluation; material and digital collections building; organization of physical and virtual spaces, that are functional to resource‐based learning. Teaching Material 1. MAURIZIO VIVARELLI, Le dimensioni della bibliografia: scrivere di libri al tempo della rete, Roma: Carocci, 2013. ISBN 9788843069088. 2. FREDERIC BARBIER, Storia delle biblioteche dall’antichità a oggi, Milano. Editrice Bibliografia, 2016.. 3. CARLO BIANCHINI, I fondamenti della biblioteconomia: attualità del pensiero di S.R. Ranganathan, Milano: Editrice Bibliografica, 2016. Further teaching materials developed by the teacher will be posted on Edmodo platform. Suggested reading (optional): 1. JOSÉ M. PRELLEZO – JESUS M. GARCIA, Invito alla ricerca. Metodologia e tecniche del lavoro scientifico, Roma: LAS, 2007. Teaching/Learning Methods Mainly face to face lectures, integrated by Edmodo platform where resources and teaching materials, communication etc. will be made available. Seminars, library visits, workshops and training in libraries, documentation centres and archives will form an integral part of the course. Examination “In itinere” assessment: written exercise/essay (to be posted on Edmodo platform) at the end of each of the three modules. Final evaluation: written exercise of reference citation based on the documents at students’ disposal; administration of multiple choice test; a reading form related to the 3rd book. Foreign students Special measures are arranged according to the previous curriculum of the student. Foreign students can be examined in English/French/Spanish/Portuguese languages.
( reference books)
Teaching: LIS ‐ Library and Information Science L14 (AY 2017‐18) Curriculum (draft) Objectives Acquiring adequate theoretical and technical knowledge on commonalities and differences of bibliography and library science, their field of competence and development (the digital one included) in particular concerning: 1) bibliography (reference list) designing and implementation; 2) organization, management, evaluation and promotion of libraries; 3) evolution and usage of technologies for document processing (both for reference and library aims); 4) history of printing and publishing (digital, too). At the end of the course learners will be able to apply the acquired knowledge to referencing; understand the issues of library management, the implications of ICT usage in the two disciplines (Bibliography and Library Science), and in the editorial one, too. Prerequirements Recommended: previous examination of “Bibliografia e Biblioteconomia” (L10) and basic knowledge of: history, computer science (PC, Internet, email), English language. Course Description The course is delivered in three modules: 1) Introduction: overview on information complexity, the “docuverse”, the importance of media and information literacy acquisition and library/librarians’ role in such a process. Furthermore the learner will be introduced to information seeking towards the final work, the variety of dissertations, and the academic writing at post‐graduate master course level. 2) Bibliography: the course: examines the definitions of “bibliography”; illustrates the historical evolution of bibliography and other disciplines of books and documents (history, diplomatic, archival studies); discusses the informational complexity and reflects on digital information and tools to access it (catalogue, opac, discovery tool, database etc.); deapen the metamorphosis of the book (digital books, Google books etc.), text, reading and scientific communication, and the relationship between bibliography and web; includes practical training of bibliographic search, with compilation of reference citations according to different referencing styles ‐ es. APA, MLA, Chicago/Turabian ecc. –starting from the “bibliographic chain”. 3) Library Science: definition; field of competence; historical development (history of libraries and books); library types (academic, public etc.); the library as a complex system: organization, planning; management and evaluation; material and digital collections building; organization of physical and virtual spaces, that are functional to resource‐based learning. Teaching Material 1. MAURIZIO VIVARELLI, Le dimensioni della bibliografia: scrivere di libri al tempo della rete, Roma: Carocci, 2013. ISBN 9788843069088. 2. FREDERIC BARBIER, Storia delle biblioteche dall’antichità a oggi, Milano. Editrice Bibliografia, 2016.. 3. CARLO BIANCHINI, I fondamenti della biblioteconomia: attualità del pensiero di S.R. Ranganathan, Milano: Editrice Bibliografica, 2016. Further teaching materials developed by the teacher will be posted on Edmodo platform. Suggested reading (optional): 1. JOSÉ M. PRELLEZO – JESUS M. GARCIA, Invito alla ricerca. Metodologia e tecniche del lavoro scientifico, Roma: LAS, 2007. Teaching/Learning Methods Mainly face to face lectures, integrated by Edmodo platform where resources and teaching materials, communication etc. will be made available. Seminars, library visits, workshops and training in libraries, documentation centres and archives will form an integral part of the course. Examination “In itinere” assessment: written exercise/essay (to be posted on Edmodo platform) at the end of each of the three modules. Final evaluation: written exercise of reference citation based on the documents at students’ disposal; administration of multiple choice test; a reading form related to the 3rd book. Foreign students Special measures are arranged according to the previous curriculum of the student. Foreign students can be examined in English/French/Spanish/Portuguese languages.
|
6
|
M-STO/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710150 -
LINGUISTICA ITALIANA - LM
(objectives)
Il corso mira a fornire allo studente una conoscenza approfondita di vari aspetti teorici e metodologici della linguistica italiana e degli strumenti più importanti della disciplina, affinché possa acquisire una preparazione approfondita nei principali campi della ricerca linguistica
-
CONSALES ILDE
( syllabus)
Title of the course: In the lexicographer's laboratory
Description of the course: The history of our Language can be retraced also through the dictionaries that, along the time, have described and codified it and that often mirror the specific historical moment during which they were produced. The course is centred on the diacronic and syncronic study of Italian lexicon through lexicography. It will retrace the history of dictionaries in Italy, from their origin up to now, and will take into exam their various typologies and structure of composition.
( reference books)
Bibliography:
- V. Della Valle (2005), Dizionari italiani: storia, tipi, struttura, Roma, Carocci. - C. Marazzini (2009), L’ordine delle parole. Storia di vocabolari italiani, Bologna, il Mulino: capp. III, VI, VIII.3 (Photocopies provided at lesson). -V. Della Valle- G.Patota (2016), Lezioni di lessicografia. Storie e cronache di vocabolari, Roma, Carocci
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
20710093 -
12 CFU A SCELTA DELLO STUDENTE
|
12
|
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710001 -
ULTERIORI ABILITA', LABORATORI, STAGES E TIROCINI
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20705042 -
FINAL EXAM
|
30
|
|
180
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |