Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20702398 -
ELEMENTS OF ITALIAN LITERATURE
(objectives)
Obiettivo del corso è l’acquisizione della capacità di muoversi con sicurezza nel panorama storico della letteratura italiana, attraverso l’assimilazione delle nozioni basilari per una corretta esegesi e interpretazione storico-critica delle opere degli scrittori più importanti.
Group:
AL
-
MARCOZZI LUCA
( syllabus)
Italian literature institutions. The lyric from the stilnovo to the mannerism. The course intends to examine the development of lyric production over four centuries, starting from the stilnovists and following the progressive affirmation of the "leu" manner first with Cino and Petrarca and then, through it, with the renewal of the genre implemented between Quattro and Five hundred from Bembo and Sannazaro, until reaching the threshold of the Baroque, paying attention to the many discordant and singular voices of this historiographical picture (Poliziano, Boiardo, Della Casa, etc.)
( reference books)
- F. Petrarca, Canzoniere, a cura di S. Stroppa, Torino, Einaudi, 2011 - Lessico critico petrarchesco, a cura di L. Marcozzi e R. Brovia, Roma, Carocci, 2016. - F.Rico-L.Marcozzi, I venerdì di Petrarca, Milano, Adelphi, 2016. - A. Asor Rosa, Breve storia della letteratura italiana, Torino, Einaudi, 2013, 2 voll. - M. Ariani, I lirici, in Storia letteraria d’Italia, nuova edizione, a cura di A. Balduino, Il Cinquecento, vol. II. La normativa e il suo contrario (1533-1573), Padova, Ed. Piccin Nuova Libraria-Vallardi, 2006, pp. 943-998.
|
12
|
L-FIL-LET/10
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Optional group:
L-FIL-LET/12 LINGUISTICA ITALIANA - ATTIVITA' DI BASE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20710149 -
ISTITUZIONI DI LINGUISTICA ITALIANA ( M-Z )
(objectives)
Il corso si propone di illustrare il processo di formazione e di sviluppo della lingua italiana dal Medioevo al Novecento, con particolare riferimento alla formazione del volgare (e quindi con l’acquisizione dei fondamenti della grammatica storica), al rapporto tra latino e volgare e tra toscano e altre varietà dialettali e regionali, alla costituzione della lingua letteraria e della tradizione scritta, alla fissazione della norma, alla storia del dibattito linguistico, ai processi di alfabetizzazione e di italianizzazione.
-
DE ROBERTO ELISA
( reference books)
Cella, Roberta (2015), Storia dell’italiano, Bologna, il Mulino: chapters 1-3. D’Achille, Paolo (20032), Breve grammatica storica dell’italiano, Roma, Carocci.
Papers provided by the teacher (avalaible from November 2016): Castellani, Arrigo (1999), Da sé a sei, «Studi linguistici italiani», 25, pp. 3-15. Ventigenovi, Aldo (1993), Il monottongamento di uo a Firenze, «Studi linguistici italiani», 19, pp. 153-212.
|
12
|
L-FIL-LET/12
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
LETTERATURA E LINGUISTICA ITALIANA - ATTIVITÀ DI BASE - STORIA, FILOSOFIA, PSICOLOGIA, PEDAGOGIA, ANTROPOLOGIA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702421 -
MEDIEVAL HISTORY
(objectives)
Il corso ha carattere istituzionale e intende offrire una conoscenza di base delle grandi fasi della storia dell'Occidente nel periodo medievale, ognuno dei due moduli mettendo l'accento su un determinato settore della realtà storica ossia: nel primo modulo sulle forme di dominazione politica, in modo da illustrare la loro diversità e il loro succedersi in relazione con i mutamenti della società e le peculiarità sociali, economiche e culturali di ogni area; nel secondo modulo sugli aspetti religiosi e culturali della storia dell'Occidente, con particolare attenzione al ruolo della religione nella società e all'evoluzione delle strutture ecclesiastiche, ai mutamenti e alle modalità di acquisizione e di circolazione della cultura scritta.
|
|
20702421-1 -
STORIA MEDIEVALE I
(objectives)
IL CORSO HA CARATTERE ISTITUZIONALE E INTENDE OFFRIRE UNA CONOSCENZA DI BASE DELLE GRANDI FASI DELLA STORIA DELL'OCCIDENTE NEL PERIODO MEDIEVALE, OGNUNO DEI DUE MODULI METTENDO L'ACCENTO SU UN DETERMINATO SETTORE DELLA REALTÀ STORICA OSSIA: NEL PRIMO MODULO SULLE FORME DI DOMINAZIONE POLITICA, IN MODO DA ILLUSTRARE LA LORO DIVERSITÀ E IL LORO SUCCEDERSI IN RELAZIONE CON I MUTAMENTI DELLA SOCIETÀ E LE PECULIARITÀ SOCIALI, ECONOMICHE E CULTURALI DI OGNI AREA; NEL SECONDO MODULO SUGLI ASPETTI RELIGIOSI E CULTURALI DELLA STORIA DELL'OCCIDENTE, CON PARTICOLARE ATTENZIONE AL RUOLO DELLA RELIGIONE NELLA SOCIETÀ E ALL'EVOLUZIONE DELLE STRUTTURE ECCLESIASTICHE, AI MUTAMENTI E ALLE MODALITÀ DI ACQUISIZIONE E DI CIRCOLAZIONE DELLA CULTURA SCRITTA.
-
MICHETTI RAIMONDO
( reference books)
1) G. Sergi, L’idea di Medioevo. Fra storia e senso comune, Donzelli. 2) G. Vitolo, Medioevo. I caratteri originali di un'età di transizione, Sansoni.
|
6
|
M-STO/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702421-2 -
STORIA MEDIEVALE II
(objectives)
IL CORSO HA CARATTERE ISTITUZIONALE E INTENDE OFFRIRE UNA CONOSCENZA DI BASE DELLE GRANDI FASI DELLA STORIA DELL'OCCIDENTE NEL PERIODO MEDIEVALE, OGNUNO DEI DUE MODULI METTENDO L'ACCENTO SU UN DETERMINATO SETTORE DELLA REALTÀ STORICA OSSIA: NEL PRIMO MODULO SULLE FORME DI DOMINAZIONE POLITICA, IN MODO DA ILLUSTRARE LA LORO DIVERSITÀ E IL LORO SUCCEDERSI IN RELAZIONE CON I MUTAMENTI DELLA SOCIETÀ E LE PECULIARITÀ SOCIALI, ECONOMICHE E CULTURALI DI OGNI AREA; NEL SECONDO MODULO SUGLI ASPETTI RELIGIOSI E CULTURALI DELLA STORIA DELL'OCCIDENTE, CON PARTICOLARE ATTENZIONE AL RUOLO DELLA RELIGIONE NELLA SOCIETÀ E ALL'EVOLUZIONE DELLE STRUTTURE ECCLESIASTICHE, AI MUTAMENTI E ALLE MODALITÀ DI ACQUISIZIONE E DI CIRCOLAZIONE DELLA CULTURA SCRITTA.
-
MICHETTI RAIMONDO
( reference books)
- Percorsi di storia religiosa del Medioevo. Dispense a cura del docente da ritirare presso la copisteria di fronte alla facoltà. Per i non frequentanti è consigliabile, seppur non obbligatorio, un colloquio con il docente durante l’orario di ricevimento per acquisire alcune coordinate utili alla preparazione.
|
6
|
M-STO/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702423 -
ROMAN HISTORY
(objectives)
The student will acquire the cultural and methodological presuppositions of the study of Roman history and a solid knowledge of his entire development (up to the 6th century AD). He will also acquire knowledge related to the treatment in a monographic sense of specific themes and problems of Roman history.
|
|
20702423-1 -
STORIA ROMANA I
(objectives)
The student will acquire the cultural and methodological assumptions of the study of Roman history and a solid knowledge of its entire development (until the 6th century AD). It will also acquire knowledge connected with the treatment in a monographic sense of specific themes and problems of Roman history.
-
PORENA PIERFRANCESCO
( syllabus)
First part of the course of ROMAN HISTORY: Critical paths of Roman history
It is hardly possible to summarize Roman history, since it extends along a long time frame and involves different and wide geographical and cultural spaces. Moreover Roma egemony has produced a variety of experiences and transformations. The course is meant to underline, through the analysis of literary, epigraphic and artistics sources, the original characters of Roman history, in order also to neutralize some chichés and commonplaces about the ancient Rome, which depends on deeply rooted preconceptions.
( reference books)
For all the syudents:
- G. Geraci - A. Marcone, Storia romana, Le Monnier, (nuova edizione) Firenze 2011 (o edizione precedente). - G. Geraci - A. Marcone, Fonti per la storia romana, Le Monnier, Firenze 2006. - Atlante Storico, De Agostini, Novara 2003 o altra edizione
Another text for not following students : - A. Giardina (a cura di), L’uomo romano, Roma-Bari (Laterza) (1989) 2008 (economica).
|
6
|
L-ANT/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702423-2 -
STORIA ROMANA II
(objectives)
The student will acquire the cultural and methodological assumptions of the study of Roman history and a solid knowledge of its entire development (until the 6th century AD). It will also acquire knowledge connected with the treatment in a monographic sense of specific themes and problems of Roman history.
-
MARCONE ARNALDO
( syllabus)
This course offers a study of the society, culture and religion of the Principate of Augustus and of its evolution. Students will read the ancient biographical account of this emperor by Suetonius and they will become familiar with the genre of ancient biography as a form of historical evidence. Other forms of evidence such as literature, epigraphy, and numismatics will also be used.
( reference books)
Svetonio- Vita di Augusto (any edition in Italian or English) Augusto- Res Gestae- I miei Atti (a cura di P. Arena), Edipuglia Bari 2014. A. Marcone- Augusto, Salerno Editrice, Roma 2015 P. Zanker- Augusto e il potere delle immagini, Bollati Boringhieri, Torino 2009 (or other edition). Per i non frequentanti F. Guidetti, L'Impero romano in 100 date, Dalla Porta, Pisa 2016
|
6
|
L-ANT/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702487 -
CONTEMPORARY HISTORY - B
|
|
20702487-1 -
STORIA CONTEMPORANEA - B
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702487-2 -
STORIA CONTEMPORANEA -B
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702481 -
MODERN HISTORY
|
|
20702481-1 -
Storia moderna - 1
|
6
|
M-STO/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702481-2 -
Storia moderna - 2
|
6
|
M-STO/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
20704002 -
Italian literature
(objectives)
Obiettivo del corso è l’acquisizione della capacità di una corretta interpretazione della letteratura italiana attraverso la conoscenza delle metodologie ermeneutiche e delle conoscenze teoriche atte all’interpretazione di uno o più testi letterari o di un solo autore oppure di generi diversi
Group:
MZ
-
SUITNER FRANCO
( syllabus)
Comic poetry of the Middle Age - The jesters. Origins and characteristics of this poetic current. Reading and interpretation of selected texts.
( reference books)
- G. Ferroni, e altri, Storia e testi della letteratura italiana, 1. dalle origini al 1300, Milano, Mondadori Università; Poesia comica del medioevo italiano, a cura di M. Berisso, Milano, BUR Rizzoli - F. Suitner, I poeti del medio evo, Roma, Carocci
Further bibliographical indications will be provided throughout the course. Non-attending students will be requested to contact the professor for further bibliographical guidelines.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702396 -
ELEMENTS OF ITALIAN PHILOLOGY
(objectives)
Obiettivo del corso è l’acquisizione dei fondamenti del metodo filologico (censimento dei testimoni, collazione, costituzione dello stemma, ricostruzione del testo, elaborazione dell’apparato), attraverso l’analisi di varie tipologie di edizioni critiche di opere della letteratura italiana dalle Origini all’età contemporanea, con attenzione anche al percorso genetico-evolutivo dei testi.
|
6
|
L-FIL-LET/13
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702721 -
THEORIES OF LITERATURE
(objectives)
Il corso intende fornire specifiche conoscenze in materia di Teorie della letteratura, con particolare riferimento alle acquisizioni epistemologiche prodotte, in ambito internazionale, nel secolo scorso. Lo studente sarà messo in grado di distinguere nel discorso critico i vari orientamenti teorici e, in generale, di leggere consapevolmente testi di riflessione metaletteraria.
|
6
|
L-FIL-LET/14
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional group:
LETTERATURA E LINGUISTICA ITALIANA - ATTIVITÀ CARATTERIZZANTE - FILOLOGIA, LINGUISTICA E LETTERATURA - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20702410 -
CONTEMPORARY ITALIAN LINGUISTICS
(objectives)
Lo studente acquisirà la conoscenza delle diverse problematiche dell’italiano di oggi, in un quadro d’assieme che evidenzia i caratteri distintivi dell’italiano odierno. Il corso propone di volta in volta aspetti legati alla fonologia, alla morfologia, alla sintassi, al lessico e alla testualità dell’italiano contemporaneo, con intenti descrittivi e di addestramento metodologico.
-
D'ACHILLE PAOLO
( syllabus)
Contemporary Italian: structures and trend. This course aims to show the structures of contemporary Italian at all levels of linguistic analysis (phonetics and phonology, morphology, syntax and lexicon), paying attention also to variational aspects (relations with regional varieties, differences between written, spoken, transmitted usage etc.).
( reference books)
- Paolo D’Achille, L’italiano contemporaneo, 3. ed., Bologna, il Mulino, 2010.
- Francesco Sabatini, Analisi del linguaggio giuridico. Il testo normativo in una tipologia generale dei testi, in Corso di studi superiori legislativi 1988-89, a cura di Mario D’Antonio, Padova, Cedam, 1990, pp. 675-724; alsoo in Francesco Sabatini, L’italiano nel mondo moderno, vol. II, Tra grammatica e testi, Napoli, Liguori, 2012, pp. 273-320 (photocopies are available in the shop before the main entrance of the Faculty).
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702470 -
ITALIAN DIALECTOLOGY
(objectives)
Obiettivo del corso di Dialettologia è conferire allo studente le conoscenze dei fondamenti della dialettologia italiana dal punto di vista sia storico, con attenzione alla formazione del dominio italo-romanzo, sia sincronico, con riferimento anche a problemi sociolinguistici di carattere variazionale.
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
LETTERATURA E LINGUISTICA ITALIANA - ATTIVITÀ CARATTERIZZANTE - LETTERATURE MODERNE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20707083 -
LETTERATURA FRANCESE I LTI
|
6
|
L-LIN/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20707085 -
LETTERATURA SPAGNOLA I LTI
|
6
|
L-LIN/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20707091 -
LETTERATURA INGLESE I LTI
Group:
CANALE I
-
Derived from
20707091 LETTERATURA INGLESE I LTI in LINGUE E CULTURE STRANIERE (DM 270) L-11 A - H GUARDUCCI MARIA PAOLA
( syllabus)
This course provides an overview of English literature through the study of a variety of texts by some of the most representative authors of the British canon. The course will focus on topics, contexts and textual strategies with a view to underlining the literary representation of childhood/adolescence and its interaction with culture.
( reference books)
Literary texts: Charles Dickens, Oliver Twist (any unabridged English edition); James Joyce, a selection from Dubliners (provided by the teacher) J. M. Coetzee, The Childhood of Jesus (any unabridged English edition)
Critical essays: a list of essays on the above authors/texts will be provided during the course. References will be available on my website.
Reading list (one of your choice): 1. Joseph Conrad, The Shadow Line 2. Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray 3. Selection of Victorian poetry: Alfred Tennyson, Ulysses; Robert Browning, My Last Duchess; Matthew Arnold, Dover Beach, Elizabeth Barrett Browning, Sonnets from the Portuguese: sonnets 1 and 43; Rudyard Kipling, The White Man’s Burden (if you make this choice you have to read all the poems) 4. Virginia Woolf, “Modern Fiction” and Mrs Dalloway 5. Samuel Beckett, Waiting for Godot
Literary history (one of your choice): P. Bertinetti (ed.), Storia della letteratura inglese, vol. II, chap. II-III-IV, Einaudi, 2000 or A. Sanders, The Short Oxford History of English Literature, chap. 7-8-9, Oxford, Clarendon Press, 1994.
Optional readings:
Textual analysis (one of your choice): Roland Bourneuf, Réal Ouellet, L’universo del romanzo, Torino, Einaudi 1976 (I ed. 1972) or Gérard Genette, Figure III. Discorso del racconto, Torino, Einaudi 1976 [I ed. 1972] or Roland Barthes, L’analisi del racconto, Milano, Bompiani, 2002 [I ed. 1969], or Angelo Marchese, L’officina del racconto. Semiotica della narratività, Milano, Mondadori, 1990 [I ed. 1983] , or Loredana Chines, Carlo Varotti, Che cos’è un testo letterario, Roma, Carocci, 2001
-
Derived from
20707091 LETTERATURA INGLESE I LTI in LINGUE E CULTURE STRANIERE (DM 270) L-11 I - Q CORSO SIMONA
( syllabus)
ATTRAVERSO LA LETTURA DI QUATTRO ROMANZI COMPOSTI DALLA METÀ DELL’OTTOCENTO A OGGI, E LA VISIONE DI UNA SCELTA DI FILM, IL CORSO INDAGA IL TEMA DEL RAPPORTO TRA LE GENERAZIONI. IL COMPLESSO LEGAME GENITORI-FIGLI, O PIÙ SEMPLICEMENTE VECCHI-GIOVANI, DIVENTA NEI TESTI SCELTI UNA LENTE ATTRAVERSO CUI NARRARE IL MONDO, E SPESSO DELINEARE I CARATTERI POLITICI, SOCIALI E CULTURALI DI UN’EPOCA. DA DICKENS A COETZEE, IL TEMA DEL RAPPORTO TRA LE GENERAZIONI, ORA PACIFICO ORA VIOLENTO, SI RIVELA TRA I PIÙ FECONDI DELLA LETTERATURA IN LINGUA INGLESE.
( reference books)
TESTI LETTERARI: CHARLES DICKENS, GREAT EXPECTATIONS (1861) (QUALSIASI EDIZIONE INGLESE); VIRGINA WOOLF, TO THE LIGHTHOUSE (1927) (QUALSIASI EDIZIONE INGLESE); DORIS LESSING, MARTHA QUEST (1952) (QUALSIASI EDIZIONE INGLESE); J. M. COETZEE, DISGRACE, SECKER & WARBURG 1999. FILM DA DEFINIRE.
TESTI CRITICI: RACHEL BOWLBY, A CHILD OF ONE’S OWN. PARENTAL STORIES, OXFORD UNIVERSITY PRESS 2013 (CAPITOLI SCELTI, IN FOTOCOPIA). ALTRO MATERIALE CRITICO SARÀ INDICATO DALLA DOCENTE ALL’INIZIO DEL CORSO E FORNITO, SE POSSIBILE, IN PDF.
STORIA DELLA LETTERATURA (UN TESTO A SCELTA TRA QUELLI INDICATI): P. BERTINETTI (A CURA DI), STORIA DELLA LETTERATURA INGLESE, VOL. II, (CAPITOLI 2, 3, 4 E PARTI DEL 5), EINAUDI, 2000; A. SANDERS, THE SHORT OXFORD HISTORY OF ENGLISH LITERATURE, (CAPITOLI 7, 8, 9), CLARENDON PRESS, 1994.
-
Derived from
20707091 LETTERATURA INGLESE I LTI in LINGUE E CULTURE STRANIERE (DM 270) L-11 R - Z AMBROSINI RICCARDO
( syllabus)
Objectives: Students will develop a good knowledge of the literature and culture of Anglophone countries from the Victorian Age to the present day. The course will introduce students to the most significant critical approaches of literary theory with particular emphasis on the specificities of literary language and on the intertextual, intermedial, intercultural aspects of a good range of literary texts. Students will develop an ability to critically engage with literary works and their cultural and historical contexts.
Programme
The course will introduce students to a number of texts which exemplify the variety of narrative forms as well as the transformations which have shaped English occurred 1848-1999 during the period covered by the course.
Prescribed reading
Fiction Charles Dickens, “The Haunted Man” (1848) Joseph Conrad, “The Secret Sharer” (1910) Hanif Kureishi, “My Son the Fanatic” (1994) J. M. Coetzee, Disgrace (1999)
Drama Samuel Beckett, Waiting for Godot (1953)
Poetry The exam programme includes the following nineteenth- and twentieth century poems, which will be made available before the course starts. At the end of the course the instructor will prepare for non-attending students a critical guide to a selection of these poems.
- Alfred Tennyson, Ulysses; - Robert Browning, My Last Duchess; - Matthew Arnold, Dover Beach; - Elizabeth Barrett Browning, Sonnets from the Portuguese: sonnets 1 and 43; - Rudyard Kipling, The White Man’s Burden; - Thomas Hardy, The Convergence of the Twain (Lines on the loss of the Titanic); - T. S. Eliot, The Love Song of J. Alfred Prufrock; - Ezra Pound, In a Station of the Metro; - W. B. Yeats, Leda and the Swan; - W. H. Auden, Funeral Blues; - Dylan Thomas, Do Not Go Gentle into That Good Night; - Philip Larkin, Church Going.
Reading List
Students are required to study on their own one of the following novels:
- Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray (1889)/Il ritratto di Dorian Gray (Feltrinelli, 2013) - E. M. Forster, A Passage to India (1924) /Passaggio in India (Mondadori, 2001)
Criticism and Historical Background
A list of materials will be available after the summer.
Students who do not plan to attend classes should come and speak to the instructor during his office hours (Tuesday, 14:30-16:30)
( reference books)
Fiction Charles Dickens, “The Haunted Man” (1848) Joseph Conrad, “The Secret Sharer” (1910) Hanif Kureishi, “My Son the Fanatic” (1994) J. M. Coetzee, Disgrace (1999)
Drama Samuel Beckett, Waiting for Godot (1953)
Poetry The exam programme includes the following nineteenth- and twentieth century poems, which will be made available before the course starts. At the end of the course the instructor will prepare for non-attending students a critical guide to a selection of these poems.
- Alfred Tennyson, Ulysses; - Robert Browning, My Last Duchess; - Matthew Arnold, Dover Beach; - Elizabeth Barrett Browning, Sonnets from the Portuguese: sonnets 1 and 43; - Rudyard Kipling, The White Man’s Burden; - Thomas Hardy, The Convergence of the Twain (Lines on the loss of the Titanic); - T. S. Eliot, The Love Song of J. Alfred Prufrock; - Ezra Pound, In a Station of the Metro; - W. B. Yeats, Leda and the Swan; - W. H. Auden, Funeral Blues; - Dylan Thomas, Do Not Go Gentle into That Good Night; - Philip Larkin, Church Going.
Reading List
Students are required to study on their own one of the following novels:
- Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray (1889)/Il ritratto di Dorian Gray (Feltrinelli, 2013) - E. M. Forster, A Passage to India (1924) /Passaggio in India (Mondadori, 2001)
Group:
CANALE II
-
Derived from
20707091 LETTERATURA INGLESE I LTI in LINGUE E CULTURE STRANIERE (DM 270) L-11 A - H GUARDUCCI MARIA PAOLA
( syllabus)
This course provides an overview of English literature through the study of a variety of texts by some of the most representative authors of the British canon. The course will focus on topics, contexts and textual strategies with a view to underlining the literary representation of childhood/adolescence and its interaction with culture.
( reference books)
Literary texts: Charles Dickens, Oliver Twist (any unabridged English edition); James Joyce, a selection from Dubliners (provided by the teacher) J. M. Coetzee, The Childhood of Jesus (any unabridged English edition)
Critical essays: a list of essays on the above authors/texts will be provided during the course. References will be available on my website.
Reading list (one of your choice): 1. Joseph Conrad, The Shadow Line 2. Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray 3. Selection of Victorian poetry: Alfred Tennyson, Ulysses; Robert Browning, My Last Duchess; Matthew Arnold, Dover Beach, Elizabeth Barrett Browning, Sonnets from the Portuguese: sonnets 1 and 43; Rudyard Kipling, The White Man’s Burden (if you make this choice you have to read all the poems) 4. Virginia Woolf, “Modern Fiction” and Mrs Dalloway 5. Samuel Beckett, Waiting for Godot
Literary history (one of your choice): P. Bertinetti (ed.), Storia della letteratura inglese, vol. II, chap. II-III-IV, Einaudi, 2000 or A. Sanders, The Short Oxford History of English Literature, chap. 7-8-9, Oxford, Clarendon Press, 1994.
Optional readings:
Textual analysis (one of your choice): Roland Bourneuf, Réal Ouellet, L’universo del romanzo, Torino, Einaudi 1976 (I ed. 1972) or Gérard Genette, Figure III. Discorso del racconto, Torino, Einaudi 1976 [I ed. 1972] or Roland Barthes, L’analisi del racconto, Milano, Bompiani, 2002 [I ed. 1969], or Angelo Marchese, L’officina del racconto. Semiotica della narratività, Milano, Mondadori, 1990 [I ed. 1983] , or Loredana Chines, Carlo Varotti, Che cos’è un testo letterario, Roma, Carocci, 2001
-
Derived from
20707091 LETTERATURA INGLESE I LTI in LINGUE E CULTURE STRANIERE (DM 270) L-11 I - Q CORSO SIMONA
( syllabus)
ATTRAVERSO LA LETTURA DI QUATTRO ROMANZI COMPOSTI DALLA METÀ DELL’OTTOCENTO A OGGI, E LA VISIONE DI UNA SCELTA DI FILM, IL CORSO INDAGA IL TEMA DEL RAPPORTO TRA LE GENERAZIONI. IL COMPLESSO LEGAME GENITORI-FIGLI, O PIÙ SEMPLICEMENTE VECCHI-GIOVANI, DIVENTA NEI TESTI SCELTI UNA LENTE ATTRAVERSO CUI NARRARE IL MONDO, E SPESSO DELINEARE I CARATTERI POLITICI, SOCIALI E CULTURALI DI UN’EPOCA. DA DICKENS A COETZEE, IL TEMA DEL RAPPORTO TRA LE GENERAZIONI, ORA PACIFICO ORA VIOLENTO, SI RIVELA TRA I PIÙ FECONDI DELLA LETTERATURA IN LINGUA INGLESE.
( reference books)
TESTI LETTERARI: CHARLES DICKENS, GREAT EXPECTATIONS (1861) (QUALSIASI EDIZIONE INGLESE); VIRGINA WOOLF, TO THE LIGHTHOUSE (1927) (QUALSIASI EDIZIONE INGLESE); DORIS LESSING, MARTHA QUEST (1952) (QUALSIASI EDIZIONE INGLESE); J. M. COETZEE, DISGRACE, SECKER & WARBURG 1999. FILM DA DEFINIRE.
TESTI CRITICI: RACHEL BOWLBY, A CHILD OF ONE’S OWN. PARENTAL STORIES, OXFORD UNIVERSITY PRESS 2013 (CAPITOLI SCELTI, IN FOTOCOPIA). ALTRO MATERIALE CRITICO SARÀ INDICATO DALLA DOCENTE ALL’INIZIO DEL CORSO E FORNITO, SE POSSIBILE, IN PDF.
STORIA DELLA LETTERATURA (UN TESTO A SCELTA TRA QUELLI INDICATI): P. BERTINETTI (A CURA DI), STORIA DELLA LETTERATURA INGLESE, VOL. II, (CAPITOLI 2, 3, 4 E PARTI DEL 5), EINAUDI, 2000; A. SANDERS, THE SHORT OXFORD HISTORY OF ENGLISH LITERATURE, (CAPITOLI 7, 8, 9), CLARENDON PRESS, 1994.
-
Derived from
20707091 LETTERATURA INGLESE I LTI in LINGUE E CULTURE STRANIERE (DM 270) L-11 R - Z AMBROSINI RICCARDO
( syllabus)
Objectives: Students will develop a good knowledge of the literature and culture of Anglophone countries from the Victorian Age to the present day. The course will introduce students to the most significant critical approaches of literary theory with particular emphasis on the specificities of literary language and on the intertextual, intermedial, intercultural aspects of a good range of literary texts. Students will develop an ability to critically engage with literary works and their cultural and historical contexts.
Programme
The course will introduce students to a number of texts which exemplify the variety of narrative forms as well as the transformations which have shaped English occurred 1848-1999 during the period covered by the course.
Prescribed reading
Fiction Charles Dickens, “The Haunted Man” (1848) Joseph Conrad, “The Secret Sharer” (1910) Hanif Kureishi, “My Son the Fanatic” (1994) J. M. Coetzee, Disgrace (1999)
Drama Samuel Beckett, Waiting for Godot (1953)
Poetry The exam programme includes the following nineteenth- and twentieth century poems, which will be made available before the course starts. At the end of the course the instructor will prepare for non-attending students a critical guide to a selection of these poems.
- Alfred Tennyson, Ulysses; - Robert Browning, My Last Duchess; - Matthew Arnold, Dover Beach; - Elizabeth Barrett Browning, Sonnets from the Portuguese: sonnets 1 and 43; - Rudyard Kipling, The White Man’s Burden; - Thomas Hardy, The Convergence of the Twain (Lines on the loss of the Titanic); - T. S. Eliot, The Love Song of J. Alfred Prufrock; - Ezra Pound, In a Station of the Metro; - W. B. Yeats, Leda and the Swan; - W. H. Auden, Funeral Blues; - Dylan Thomas, Do Not Go Gentle into That Good Night; - Philip Larkin, Church Going.
Reading List
Students are required to study on their own one of the following novels:
- Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray (1889)/Il ritratto di Dorian Gray (Feltrinelli, 2013) - E. M. Forster, A Passage to India (1924) /Passaggio in India (Mondadori, 2001)
Criticism and Historical Background
A list of materials will be available after the summer.
Students who do not plan to attend classes should come and speak to the instructor during his office hours (Tuesday, 14:30-16:30)
( reference books)
Fiction Charles Dickens, “The Haunted Man” (1848) Joseph Conrad, “The Secret Sharer” (1910) Hanif Kureishi, “My Son the Fanatic” (1994) J. M. Coetzee, Disgrace (1999)
Drama Samuel Beckett, Waiting for Godot (1953)
Poetry The exam programme includes the following nineteenth- and twentieth century poems, which will be made available before the course starts. At the end of the course the instructor will prepare for non-attending students a critical guide to a selection of these poems.
- Alfred Tennyson, Ulysses; - Robert Browning, My Last Duchess; - Matthew Arnold, Dover Beach; - Elizabeth Barrett Browning, Sonnets from the Portuguese: sonnets 1 and 43; - Rudyard Kipling, The White Man’s Burden; - Thomas Hardy, The Convergence of the Twain (Lines on the loss of the Titanic); - T. S. Eliot, The Love Song of J. Alfred Prufrock; - Ezra Pound, In a Station of the Metro; - W. B. Yeats, Leda and the Swan; - W. H. Auden, Funeral Blues; - Dylan Thomas, Do Not Go Gentle into That Good Night; - Philip Larkin, Church Going.
Reading List
Students are required to study on their own one of the following novels:
- Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray (1889)/Il ritratto di Dorian Gray (Feltrinelli, 2013) - E. M. Forster, A Passage to India (1924) /Passaggio in India (Mondadori, 2001)
|
6
|
L-LIN/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20707095 -
LETTERATURA TEDESCA I LTI
|
6
|
L-LIN/13
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
20702382 -
BIBLIOGRAPHY AND LIBRARIANSHIP
(objectives)
Subject: Library and Information Science (LIS) - AY 2016-17
OVERALL OBJECTIVES OF THE COURSE: acquiring basic knowledge of LIS, and the history and development of the book and libraries; main principles of communicational mediation to be implemented by a library.
Sound abilities in reading (conceived as a set of literacies: functional, multimedia, information…) are required to every citizen in order to understand the phenomena of our complex, transitional, “liquid” society, and to be able at self-orienteering and learning in such a globalised and interconnected context. Libraries, archives, documentation and information centers (and museums as well) are vital learning environments that enable their users to acquire, reinforce, improve Information Literacy and therefore a competent use of information.
Objectives: Becoming aware of the strategic relevance of information literacy and of the role played in it by libraries, in the informational and learning process in complex societies.
Knowing the theoretical basic fundamentals and acquiring the techniques of Bibliography, Librarianship and Documentation, in particularly concerning: - Information and documentation - technologies and tools (web 2.0, banche dati etc.) to access information, to promote and deliver library services - planning, organization and management of library services
-
MARQUARDT LUISA
( syllabus)
Content: The course: - takes in account definitions of "Information Literacy" and introduces the concept of "Media and Information Literacy", starting from the most recent documents of Unesco and library associations and institutions - presents and analyzes several approaches and methos of the information seeking process, with reference to the Information Overload and Digital Divide phenomena - reflects on the role of library and librarians in contrasting such phenomena, through the development and delivery of customized services (e.g. reference library/work), taking care of the user's education, thanks also to the new social networks that are offered by the web 2.0 - presents the foundational concepts of library and information science (LIS), in particular bibliography, librarianship and documentation (definitions, field of competence, history, relationships amongst the three subjects).
Bibliography (Reference): definition; field of competence; history; types; reference citation and citation styles; compilation of reference lists: the bibliographic chain; tools; ISO standards.
Librarianship: definition; field of competence; history (history of libraries with some history of books and publishing); library types (government, university, public etc. libraries) – Library legislation – Intellectual property and copyright - Library as a complex system – the 5 library laws.
Documentation: Document and documentation - Document types – Information processing - Documentation chain. Information process and management - Descriptive cataloguing: headings choice and form (REICAT) and ISBD - Semantic cataloguing: Dewey, UDC, subject headings and thesauri - OPAC
( reference books)
Teaching Materials: 1. MARCO SANTORO, Lezioni di bibliografia, Milano: Editrice Bibliografica, 2012. ISBN 9788870757224. 2. GIOVANNA GRANATA, Introduzione alla biblioteconomia, Bologna: Il Mulino, 2013. 3. a volume in the series “Conoscere la biblioteca” (Editrice Bibliografica).
Furthermore, some resources developed by the teacher of the course can be accessed in the Moodle platform.
|
6
|
M-STO/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
Optional group:
LETTERATURA E LINGUISTICA ITALIANA-ATTIVITÀ CARATTERIZZANTE - FILOLOGIA, LINGUISTICA E LETTERATURA - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional group:
LETTERATURA E LINGUISTICA ITALIANA -ATTIVITÀ CARATTERIZZANTE - STORIA, ARCHEOLOGIA E STORIA DELL'ARTE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20705283 -
MEDIEVAL ART HISTORY
|
|
20705283-1 -
STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE I
|
6
|
L-ART/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20705283-2 -
STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE II
|
6
|
L-ART/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20705284 -
STORIA DELL'ARTE MODERNA
|
|
20705284-1 -
STORIA DELL'ARTE MODERNA I
|
6
|
L-ART/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20705284-2 -
STORIA DELL'ARTE MODERNA II
|
6
|
L-ART/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20705285 -
STORIA DELL'ARTE CONTEMPORANEA
|
|
20705285-1 -
STORIA DELL'ARTE CONTEMPORANEA I
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20705285-2 -
STORIA DELL'ARTE CONTEMPORANEA II
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
LETTERATURA E LINGUISTICA ITALIANA - ATTIVITÀ AFFINE E INTEGRATIVA I - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20710141 -
TEORIA E STORIA DEI GENERI LETTERARI
(objectives)
Obiettivo del corso è fornire un’introduzione ai principali problemi connessi con la questione dei generi letterari - codificazione, funzione normativa, frontiere e zone di intersezione, evoluzione storica - attraverso l'analisi di opere particolarmente rappresentative di un dato genere, della sua concreta morfologia, e delle concezioni estetiche ad esso riferibili.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702403 -
CONTEMPORARY ITALIAN LITERATURE
(objectives)
Obiettivo del corso, sulla base di già acquisite conoscenze del panorama generale della letteratura italiana contemporanea, è l’approfondimento delle competenze metodologiche e critiche che consentono di avviare una pratica ermeneutica su alcuni testi di base, in prosa e in versi.
|
6
|
L-FIL-LET/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional group:
LETTERATURA E LINGUISTICA ITALIANA - ATTIVITÀ AFFINE E INTEGRATIVA II - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20703156 -
GREEK LANGUAGE AND LITERATURE I
(objectives)
Obiettivo del corso è l’acquisizione della conoscenza della letteratura greca, considerata nel suo sviluppo storico, nella sua articolazione in generi letterari, sullo sfondo dell’evoluzione economica e politica nonché in relazione alle progressive trasformazioni del sistema di comunicazione; inoltre, attraverso la studio e la traduzione di un testo breve o di una circoscritta selezione antologica di diversi testi in lingua originale, sarà in grado di acquisire capacità ermeneutiche soprattutto dal punto di vista linguistico ma anche nozioni fondamentali di tipo storico-letterario.
|
6
|
L-FIL-LET/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710121 -
LINGUA E LETTERATURA GRECA II
(objectives)
Obiettivo del corso è, attraverso l’assimilazione delle nozioni ermeneutiche basilari nonché attraverso lo studio e la traduzione di un testo o di una selezione di diversi testi in lingua originale, l’acquisizione di capacità per affrontare una corretta esegesi linguistica dei testi di uno o di più autori greci e per interpretarli inquadrandoli anche dal punto di vista delle differenti problematiche che essi possono comportare (storiche, letterarie, filologiche e performative e/o drammaturgiche).
|
6
|
L-FIL-LET/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702773 -
CLASSICAL PHILOLOGY I
(objectives)
Lo studente acquisirà le competenze di base della Filologia classica e sarà introdotto all’uso dei più comuni strumenti di studio e di ricerca, con offerta di miniprove pratiche sui testi. Acquisirà conoscenza di materiali e strumenti di base per lo studio della comunicazione letteraria nelle sue forme artistiche più ambiziose, anche attraverso prove di laboratorio.
-
RONCHEY SILVIA
( syllabus)
Fundamentals of History of the Tradition and Criticism of the Text. The course aims to provide students with a reasonable command of that science and that discipline once called the history of tradition and criticism of the text, through their theoretical understanding, their practical assimilation and their final application to an agile sampling of Greek texts, chosen among those on which philological science has so far little exercised itself, whose constitutio textus is still at a pioneering level and whose discussion, therefore, is still open and able to amaze and perhaps even amuse those who dedicate themselves to it. All this, with the aim of introducing the students from the beginning of their curriculum not only to a historical perspective and a critical vision in their relationship with the texts, but also to a disposition to intellectual research that is free and unprejudiced, ultimately to a method - the philological method -, which is considered valid for the exploration of the whole reality. After a presentation of the subject and meaning of the monographic course, and an introduction to the historical and philosophical roots of the philological discipline in the modern age, the course will provide the main stages of the theorization of philology as a method, from Richard Bentley to Karl Lachmann up to Giorgio Pasquali and Paul Maas. Students will be introduced to the reading of manuscripts and to the understanding of material techniques, inner procedures and types of errors of their copyists. We will examine the developments of "external criticism" and of the history of codices, and the application of codicology to the history of the manuscript tradition. It will be shown through what vicissitudes the manuscripts of ancient authors have reached us we will therefore address, albeit briefly, the general mechanisms that determine the passing on of texts from the ancient world to the modern one due to the Byzantine scholarship. The second purpose of the course is less technical and more general in form. The need to initiate or better train students who have just come from secondary school to a good and wide capacity to receive non-fiction literature, to expand their ancient culture, to extend their methodological horizons beyond the initial explorations, which led them to the choice of their course of study, will lead, during the lessons, to identify together with them nuclei of readings of great classics of studies on the ancient world, which will be personalized by the teacher based on direct listening to the individual experiences of attending students and interaction with them. The confrontation with the elements of their scholastic and personal education will allow to better understand attitudes and personal interests and to suggest the most suitable reading paths for each one. The indicated readings can be both studied for the exam and conducted with more ease, regardless of deadlines, as a form of enrichment and discipline in view of a more punctual and conscious ability to write the three-year thesis.
( reference books)
A) Mandatory texts - P. Maas, Critica del testo, trad. it., Firenze, Le Monnier, 1984 - U. von Wilamowitz-Möllendorf, Storia della filologia classica, trad. it., Torino, Einaudi, 1997 B) Additional texts - Giorgio Pasquali, Storia della tradizione e critica del testo, Firenze, Le Lettere, 1988 - G. Pasquali, Le «leggi» della filologia, in Id., Filologia e storia, Mondadori Education (Bibliotechina del Saggiatore), Milano 1998 - H. F. Fränkel, Testo critico e critica del testo, Firenze, Le Monnier, 1983 - S. Timpanaro, La genesi del metodo del Lachmann, Torino, UTET, 2004 - L. D. Reynolds - N.G. Wilson, Copisti e filologi. La tradizione dei classici dall'antichità ai tempi moderni, trad. it. Padova, Antenore, 1987 - Nigel Wilson, Filologi bizantini, trad. it., Napoli, Morano, 1990 - G. Cavallo (a c. di), Libri, editori e pubblico nel mondo antico, Roma-Bari, Laterza 1975 - G. Cavallo (a c. di), Libri e lettori nel mondo bizantino, Roma-Bari, Laterza 1982 - G. Cavallo (a c. di), Le biblioteche nel mondo antico e medievale, Roma-Bari, Editori Laterza 1988 - L. Canfora, Le collezioni superstiti, in: Lo spazio letterario della Grecia antica, II. La ricezione e l’attualizzazione del testo, Roma, Salerno editrice 1995, pp. 95-250 - L. Canfora, La biblioteca scomparsa, Palermo, Sellerio, 1986 - L. Canfora, Il copista come autore, Palermo (Sellerio) 2002 - R. Tosi, Studi sulla tradizione indiretta dei classici greci, Bologna (CLUEB) 1988, Introduzione,pp. 31-57 - A. Stussi, Fondamenti di critica testuale, Bologna, Il Mulino 2006 (seconda ed.) - Fabio Stok, I classici dal papiro a internet, Roma, Carocci 2012 - Marina Scialuga, Introduzione allo studio della filologia classica, Alessandria, Edizioni Dell'Orso, 2003 - Martin Litchfield West, Critica del testo e tecnica dell'edizione, trad. it, Palermo, L'Epos, 1991, (ed. or. Textual Criticism and Editorial Technique Applicable to Greek and Latin Texts, Stuttgart, Teubner, 1973), C) Texts in foreign languages - J.E. Sandys, A History of Classical Scholarship, third edition, Cambridge 1921 [testo online: http://www.archive.org/stream/historyofclassic01sandiala#page/n8/mode/1up Pdf: http://ia700306.us.archive.org/1/items/historyofclassic01sandiala/historyofclassic01sandiala.pdf] A. Dain, Les manuscrits, Paris 1964 Jacqueline de Romilly “Le Trésor des savoirs oubliés”, Faillois Stuart Gillespie, “The Poets on the Classics. An Anthology”, Routlege D) Optional readings Claude Lévi-Strauss, “Leggere, guardare, ascoltare”, Il Saggiatore Wilhelm Nestle, “Storia della religiosità greca”, La Nuova Italia Friedrich Nietzsche, “La nascita della tragedia” Adelphi Giorgio Colli, “La nascita della filosofia” Adelphi Giorgio Colli, “Per una enciclopedia di autori classici” Adephi Eric Auerbach, “Mimesis”, I-II, Einaudi Eric R. Dodds, “I greci e l’irrazionale”, La Nuova Italia Erwin Rohde “Psiche”, I-II, Laterza Walter Otto, “Gli dèi della Grecia”, La Nuova Italia Werner Jaeger, “La teologia dei primi pensatori greci”, La Nuova Italia Werner Jaeger, “Paideia. La formazione dell’uomo greco”, vol. I, La Nuova Italia Bruno Snell, “La cultura greca e le origini del pensiero europeo”, Einaudi Arnold J. Toynbee, “Il mondo ellenico”, Einaudi Arnold J.Toynbee, “Storia e religione. Alle radici delle civiltà”, Rizzoli Peter Brown, “Il mondo tardo antico”, Einaudi Peter Brown, “Per la cruna di un ago. La ricchezza, la caduta di Roma e lo sviluppo del cristianesimo, 350-550 d.C.”, Einaudi Jean-Pierre Vernant, “Mito e pensiero presso i greci” Einaudi Jean-Pierre Vernant, “Mito e tragedia nell’antica Grecia” Einaudi Jean-Pierre Vernant – Aldo Schiavone, “Ai confini della storia”, Einaudi Heinrich Lausberg, “Elementi di retorica” Il Mulino Roland Barthes, “La retorica antica”, Bompiani
|
6
|
L-FIL-LET/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702414 -
SOCIOLINGUISTICS II
(objectives)
Lo studente acquisirà la conoscenza dei concetti avanzati della ricerca sociolinguistica attraverso lo studio dei metodi della sociolinguistica interazionale.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20706018 -
FRENCH LANGUAGE AND TRANSLATION 1 - FIRST LANGUAGE / SECOND LANGUAGE / OCI
|
6
|
L-LIN/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20706019 -
SPANISH LANGUAGE AND TRANSLATION 1 - FIRST LANGUAGE / SECOND LANGUAGE / OCI
|
6
|
L-LIN/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20706130 -
ENGLISH LANGUAGE AND TRANSLATION 1 - FIRST LANGUAGE / SECOND LANGUAGE / OCI
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20706102 -
GERMAN LANGUAGE AND TRANSLATION 1
|
6
|
L-LIN/14
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702666 -
PHILOSOPHY OF SCIENCE
|
6
|
M-FIL/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710082 -
STORIA DELLE TEORIE ESTETICHE
|
6
|
M-FIL/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703104 -
PHILOSOPHY OF LANGUAGE
|
6
|
M-FIL/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710014 -
HISTORY OF PHILOSOPHY
|
6
|
M-FIL/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702418 -
HISTORY OF RELIGIONS
(objectives)
Lo studente acquisirà attraverso lo studio le competenze necessarie a valutare il fatto religioso in senso storico e le sue ricadute sulla cultura moderna, oltreché il costituirsi della disciplina.
|
6
|
M-STO/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702775 -
HISTORY OF ANCIENT CHRISTIANITY
(objectives)
Obiettivo del corso è offrire una presentazione organica della storia del cristianesimo antico dalle origini a Gregorio Magno.
-
NOCE CARLA
( syllabus)
The course will explore fundamental questions through a thematic approach: What is still possible to know about Jesus’person and message) ? Through what processes did a model of Christianity succeed to impose itself on the others? How did change through time the relationship between Christianity and Judaism? What kind of relationship did Christianity establish with political power during these first centuries? How did Christian communities develop their organizational stuctures and how did they establish hierarchies? How did cult, liturgy and theological thought develop themselves? What was the canon formation like? How did Christians christianize times and sites? During the course we will visit significant Christian historical sites.
( reference books)
E.Prinzivalli (a cura di), Storia del cristianesimo. 1. L’età antica (secoli I-VII), Carocci editore, Roma 2015. For the students who can not attend class E.Prinzivalli (a cura di), Storia del cristianesimo. 1. L’età antica (secoli I-VII), Carocci editore, Roma 2015. M.Rizzi, Cesare e Dio. Potere spirituale e potere secolare in Occidente, Il Mulino “Saggi”, Bologna 2009.
|
6
|
M-STO/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702412 -
PALEOGRAPHY
(objectives)
Lo studente disporrà di conoscenze avanzate di storia della scrittura sia greca che latina, dopo aver esaminato le principali scritture di età antica, medievale e moderna.
|
6
|
M-STO/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20704283 -
STORIA DELL'ETICA
|
6
|
M-FIL/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710131 -
introduction to editing informatic
|
6
|
INF/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702652 -
CULTURAL ANTHROPOLOGY
-
Derived from
20702652 ANTROPOLOGIA CULTURALE in DAMS (DISCIPLINE DELLE ARTI, DELLA MUSICA E DELLO SPETTACOLO) (DM 270) L-3 N0 APOLITO PAOLO
( syllabus)
Rhythm and storytelling Cultural anthropology today explores how people act and give meaning their actions in globalized world. The course deals with theory, method, and interpretation that this project demands. A part of course deals with communicative musicality and Festival.
( reference books)
(students attending): - After an introduction to contemporary anthropology topics, the course consists of lectures, seminars and workshops focusing on the communicative musicality and narratives. The reference texts will be announced during the lectures (students not attending): - E.A.Schultz, R.H.Lavenda, Antropologia culturale, Zanichelli, Bologna, 2009, capitoli da 1 a 9 - P.Apolito, Ritmi di festa. Corpo, danza, socialità, Il Mulino, Bologna, 2014. - A. Rossi, Lettere da una tarantata, Squilibri, Roma, 2015.
|
6
|
M-DEA/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702664 -
THEORETICAL PHILOSOPHY
|
6
|
M-FIL/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710066 -
CARTOGRAFIA
|
6
|
M-GGR/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional group:
IDONEITA' DI LINGUA - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional group:
ULTERIORI ABILITA', STAGE E TIROCINI - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional group:
24 CFU A SCELTA DELLO STUDENTE - (show)
|
24
|
|
|
|
|
|
|
|
20703179 -
LATIN LITERATURE (FOR S.C.P.A. - HISTORY OF CONSERVATION OF CULTURAL HERITAGE)
(objectives)
IL MODULO DI STORIA DELLA LETTERATURA LATINA, ANCHE ATTRAVERSO LETTURE DI OPERE LATINE, SI PONE COME OBIETTIVO L'APPROCCIO ALLA CULTURA E AL MONDO LATINO IN GENERALE, DI STUDENTI CHE AD ESSO SI AVVICINANO ANCHE PER LA PRIMA VOLTA.
-
AGOSTI MARCO
( syllabus)
Outline of history and texts of the Latin literature
Description of the course: The course aims to present an outline of Latin literature and of its historical and sogìcial context from its origin up to the II century a. D., through an anthology of passages of the most significant works.
( reference books)
Anthology of Latin texts downloadable at the link https://drive.google.com/drive/folders/0B2XF4R7QU6IPb1N2bHpFcGhsQ1E
|
6
|
L-FIL-LET/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709851 -
LETTERATURA ITALIANA (PER S.C.P.A)
(objectives)
IL CORSO SI PROPONE DI FAR CONSEGUIRE AGLI STUDENTI UNA PREPARAZIONE DI BASE SULLA STORIA DELLA LETTERATURA ITALIANA, SVILUPPANDO PROBLEMATICHE GENERALI DI TIPO STORICO-LETTERARIO E METODOLOGICO.
|
12
|
L-FIL-LET/10
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20703169 -
ITALIAN LITERATURE (FOR L.C.S., LANGUAGES, LINGUISTICS AND HISTORY)
(objectives)
IL CORSO PREVEDE L'APPROFONDIMENTO DELLA DEFINIZIONE E DELL'INDIVIDUAZIONE STORICO-CRITICA DELLA CATEGORIA DEL "MODERNO" NELLA LETTERATURA ITALIANA PER PASSARE POI, CON LA CONSIDERAZIONE DEL FUTURISMO, A UNO STUDIO SPECIFICO SULLE FORME ARTISTICHE E LETTERARIE DELL'AVANGUARDIA PRIMONOVECENTESCA.
Group:
2
-
PEDULLA' GABRIELE
( syllabus)
L’umanesimo italiano. Il corso è organizzato come introduzione all’Umanesimo italiano, dal quale hanno preso avvio tutte le moderne letterature europee. Prima di ogni lezione verranno prese le presenze. Il numero massimo di assenze accettate è 6 ore (3 lezioni). Sopra questo numero gli studenti saranno considerati a tutti gli effetti non frequentanti e dovranno portare alcuni testi in più.
( reference books)
TESTI DA ACQUISTARE (sono da studiare anche le introduzioni): -- Leon Battista Alberti, Autobiografia e altre opere latine, a cura di L. Chines e A. Severi, BUR -- Angelo Poliziano, Commentario alla congiura dei Pazzi, a cura di L. Perini, Firenze University Press -- Giovanni Pontano, Dialoghi, a cura di L. Geri, BUR -- Lorenzo Valla, La falsa donazione di Costantino, a cura di O. Pugliese, BUR
Testi critici da acquistare: -- Guido Cappelli, L’umanesimo italiano da Petrarca a Valla, Carocci, Roma 2014 -- Sergio Luzzatto e Gabriele Pedullà (a cura di), Atlante della letteratura italiana. Dalle origini al Rinascimento, vol. I, a cura di Amedeo De Vincentiis, Einaudi, Torino 2010 (da leggersi limitatamente ai saggi indicati lezione per lezione)
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709860 -
LINGUISTICA ITALIANA CONTEMPORANEA (LINGUE E CULTURE STRANIERE)
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20703162 -
THEORY AND PRACTICE IN LITERARY COMMUNICATION (FOR COMMUNICATION)
-
SALSANO ROBERTO
( syllabus)
The course stimulates the theoretical and practical comprehension of the specific identity of the literary text. Discussions and analyses will be about the literary and theatrical works of Luigi Pirandello.
( reference books)
Roberto Salsano, Luigi Pirandello, Firenze, Cesati, 2016 (in corso di stampa). Roberto Salsano, Pirandello. Scrittura e alterità, Firenze, Cesati, 2005. Antoine Compagnon, Il demone della teoria, Torino, Einaudi, 2000.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|