Course | Credits | Scientific Disciplinary Sector Code | Contact Hours | Exercise Hours | Laboratory Hours | Personal Study Hours | Type of Activity | Language | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20702398 -
ELEMENTS OF ITALIAN LITERATURE
(objectives)
Obiettivo del corso è l’acquisizione della capacità di muoversi con sicurezza nel panorama storico della letteratura italiana, attraverso l’assimilazione delle nozioni basilari per una corretta esegesi e interpretazione storico-critica delle opere degli scrittori più importanti.
Group:
AL
-
MARCOZZI LUCA
(syllabus)
The aim of the course is to provide students with analytical tools and basic knowledge about a large chronological field of Italian literature, taking into account the works from Dante to Tasso, through the stilnovo, poets, Petrarch, Boiardo, Bembo, Della Casa and other significant authors.
(reference books)
Class notes.
A. Asor Rosa, Breve storia della letteratura italiana, Torino, Einaudi, 2013, 2 voll. (suggested). F. Rico, I venerdì del Petrarca, Milano, Adelphi, 2016. Lessico critico petrarchesco, a cura di L. Marcozzi e R. Brovia, Roma, Carocci, 2016. L. Marcozzi, Bembo, Firenze, Cesati, 2017.further materials will be published on the lecturer's website
Group:
MZ
-
LEONELLI GIUSEPPE
(syllabus)
Description of the course: From Saint Francis to Leopardi
(reference books)
possible propedeutics: the course is propedeutic to all the courses of Italian literature Bibliography:
- A goog Anthology of Italian literature; - Giuseppe Leonelli, Istituzioni di Letteratura italiana, Roma, Studium 2016 |
12 | L-FIL-LET/10 | 72 | - | - | - | Basic compulsory activities | ITA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702409 -
GREEK LANGUAGE AND LITERATURE
(objectives)
Lo studente acquisirà la conoscenza dello sviluppo storico della letteratura greca, considerata nella sua articolazione in generi letterari, sullo sfondo dell’evoluzione economica e politica nonchè in relazione alle progressive trasformazioni del sistema di comunicazione; inoltre, attraverso l’assimilazione delle nozioni ermeneutiche basilari, acquisirà la competenza per affrontare una corretta esegesi linguistica dei testi di un o più autori greci inquadrandoli anche dal punto di vista delle problematiche storico-letterarie che essi comportano.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702409-1 -
LINGUA E LETTERATURA GRECA I
(objectives)
Obbiettivo del corso è l’acquisizione della conoscenza della letteratura greca, considerata nel suo sviluppo storico, nella sua articolazione in generi letterari, sullo sfondo dell’evoluzione economica e politica nonchè in relazione alle progressive trasformazioni del sistema di comunicazione; inoltre, attraverso la studio e la traduzione di un testo breve o di una circoscritta selezione antologica di diversi testi in lingua originale, sarà in grado di acquisire capacità ermeneutiche soprattutto dal punto di vista linguistico ma anche nozioni fondamentali di tipo storico-letterario.
-
Derived from
20702409 LINGUA E LETTERATURA GRECA in LETTERE L-10 (docente da definire)
(syllabus)
I part of the course of GREEK LITERATURE (Profs. Giuseppetti - Cozzoli): The art of narration in Horodotus and Thucydides
(reference books)
The course of Greek literature consists of two parts First part: The course aims to present an historicla outline of the Greek literature up to the Roman age through a review of the most significant genres and authors. The reading of selected passages of Herodotus and Thucydides will be the starting point to reflect on the art of narration which developed in the Athenian cultur at the end of the V century. Historiograpghy offers a special point of view for observing how such authors as Herodotus and Thucydides are related to their social and political contest and how the interpreted the past and tradition. In particular, students will read passages from the books I, II and IV of Herodotus, which allow to consider the relationship between the author and some intellectual trends of his time and, on the other side, between the historian and Homer, the poems of the epic cycle and the archaic poetry in general. As far as Thucydides is concerned, students will read passages from the archaiologia in the first book, in order to analyse the problems of the truthfulness of Homer and of the origins of the Athenian empire. Bibliography of the first part of the course:
Students are required to acquire the general outiline of Greek literature through the use of an handbook. The passages of Herodotus and Thucydides will be discussed on texts provided by the teacher during the course and avalible on his online page (http://studiumanistici.uniroma3.it/mgiuseppetti/bacheca/). |
6 | L-FIL-LET/02 | 36 | - | - | - | Core compulsory activities | ITA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702409-2 -
LINGUA E LETTERATURA GRECA II
(objectives)
Obbiettivo del corso è, attraverso l’assimilazione delle nozioni ermeneutiche basilari nonchè attraverso lo studio e la traduzione di un testo o di una selezione di diversi testi in lingua originale, l’acquisizione di capacità per affrontare una corretta esegesi linguistica dei testi di uno o di più autori greci e per interpretarli inquandrandoli anche dal punto di vista delle differenti problematiche che essi possono comportare (storiche, letterarie, filologiche e performative e/o drammaturgiche).
-
Derived from
20702409 LINGUA E LETTERATURA GRECA in LETTERE L-10 (docente da definire)
(syllabus)
The Clouds of Aristophanes and the comic character of Socrates.
(reference books)
Giuseppe Mastromarco- Piero Totaro, Storia del teatro
greco, Milano 2008, Mondadori Università. Una lettura a scelta tra A. Capizzi, Platone nel suo tempo, Edizioni dell’Ateneo Roma 1984 e L. Segoloni, Socrate a Banchetto, GEI Roma 1994. An greek text of Aristophanes Clouds wih translation Aristofane, Le Nuvole a c. di G. Guidorizzi, Lorenzo Valla, Mondadori, 1996 is raccomanded |
6 | L-FIL-LET/02 | 36 | - | - | - | Core compulsory activities | ITA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Course | Credits | Scientific Disciplinary Sector Code | Contact Hours | Exercise Hours | Laboratory Hours | Personal Study Hours | Type of Activity | Language | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702393 -
GEOGRAPHY
(objectives)
Obiettivo del corso è quello di far acquisire allo studente i
contenuti del sapere geografico e, in particolare, di introdurre alla conoscenza sistematica dei processi che regolano le dinamiche del rapporto società umane - ambiente naturale. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702393-1 -
GEOGRAFIA I
(objectives)
Obiettivo del corso è quello di far acquisire allo studente i
contenuti del sapere geografico e, in particolare, di introdurre alla conoscenza sistematica dei processi che regolano le dinamiche del rapporto società umane - ambiente naturale.
-
Derived from
20702393-1 GEOGRAFIA I in SCIENZE STORICHE, DEL TERRITORIO E PER LA COOPERAZIONE INTERNAZIONALE L-42 MASETTI CARLA
(syllabus)
GEOGRAPHY I - First module (6 cfu)
(reference books)
The module will provide an introduction to the knowledge of those physical environmental characteristics of our planet that constitute the natural component of the landscape Top topics to be covered during the I Module: Basic Concepts of Astronomical Geography; The planet Earth; The representation of the Earth's surface; The lithosphere: minerals and rocks; Stratigraphy and Tectonics; Volcanic phenomena; Seismic phenomena; The Plaque Tettonica and the Evolution of the Earth; Marine hydrography; Continental hydrography; The terrestrial atmosphere; Elements and factors of the climate; Modeling the Earth's surface For the II module program cfr GEOGRAFIA II a) First Module
Attending students: - a good high school manual, lesson notes and supplementary learning material that will be provided during the course. Non-Attending Students: -E. Lupia Palmieri, M. Parotto, Il Globo terrestre e la sua evoluzione, Milano, Zanichelli, testo unico. b) First and Second modules Attending students: - a good high school manual, lesson notes and supplementary learning material that will be provided during the course. Non-Attending Students: -E. Lupia Palmieri, M. Parotto, Il Globo terrestre e la sua evoluzione, Milano, Zanichelli, testo unico. - A.L. Greiner, G. Dematteis, C. Lanza. Geografia umana. Un approccio visuale, UTET, 2016 (seconda edizione). |
6 | M-GGR/01 | 36 | - | - | - | Basic compulsory activities | ITA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702393-2 -
GEOGRAFIA II
(objectives)
Obiettivo del corso è quello di far acquisire allo studente i
contenuti del sapere geografico e, in particolare, di introdurre alla conoscenza sistematica dei processi che regolano le dinamiche del rapporto società umane - ambiente naturale.
-
Derived from
20702393-2 GEOGRAFIA II in SCIENZE STORICHE, DEL TERRITORIO E PER LA COOPERAZIONE INTERNAZIONALE L-42 MASETTI CARLA
(syllabus)
GEOGRAPHY II - II Module (6 cfu)
(reference books)
The second module (6 cfu) will emphasize the different aspects of the territorial organization of the relationship between man and the environment, interpreted in a space-time dimension. A series of lessons will be directed in particular to the deepening of the physical-anthropic evolution of Italian landscapes. During the course there is an excursion that is an integral part of the didactics. Main topics to be addressed during the second module: What is human geography; Spatial interaction and spatial behavior; Population and migration; Geography of languages; Ethnic Geography; Urban systems and urban structures; Territorial economic structures: primary, secondary, tertiary and beyond; Environmental challenges. Specific topics covered by the didactic excursion For the I Module (6 cfu) cfr. GEOGRAFIA I a) II module (6 cfu)
Attending students: - lesson notes and supplementary learning material that will be provided during the course. Non-Attending Students: b) First and Second modules Attending students: - a good high school manual, lesson notes and supplementary learning material that will be provided during the course. Non-Attending Students: -E. Lupia Palmieri, M. Parotto, Il Globo terrestre e la sua evoluzione, Milano, Zanichelli, testo unico. |
6 | M-GGR/01 | 36 | - | - | - | Basic compulsory activities | ITA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702408 -
LATIN LANGUAGE AND LITERATURE
(objectives)
THE COURSE IS AIMED TO GIVE A COMPETENT AND UP-TO-DATE KNOWLEDGE OF THE HISTORICAL DEVELOPMENTO OF LATIN LITERATURE, FROM THE BEGINNINGS TO THE SECOND CENTURY C.E. A NUMBER OF SIGNIFICANT LITERARY WORKS WILL BE READ, TRANSLATED AND COMMENTED AT VARIOUS LEVELS.
Group:
1
-
DE NONNO MARIO
(syllabus)
Description of the course: The course of "Latin Language and literature" is meant for the students who aim to acquire a sound basic knowledge of the themes and forms of the Latin Language, grounded on adequate linguistic abilities and, consequently, on the direct reading of some of the most significant textes of the literary production of the classical ages.
(reference books)
To this end it includes: 1. A cycle of lessons meanto to offer a complete framework of the authors and the trends of the "literary space" in the ancient Rome, with special attention to the realtionship with the political and institutional history, to the typologies of the literary genres and to their develpment, to the nexus between the intellectuals and society, to the process of differentiation of the various levels and forms of the Latin written production. Special attention will be paid to the question of constituion and tradition of the corpus of survived textes, in reference to their medieval and modern fortune. 2. A framework of the main features of the Latin Language, with specific reference to the general structure of Latin and to the forms of the literary language. 3. Contextualization, reading, translation and comment of the follong work of the Latin literature: - (a) Apuleius, Metamorphoses, IV 28 – VI 22 (la favola di Amore e Psiche); - (b) Sallust, De coniuratione Catilina; - (c) Vergil, Aeneis, Book XII. Possible propedeutics: none. The students who have not studied Latin at the High school are invidet to attend the preparatory course of "Basic Latin". Bibliography
In reference to point 1: - G.B. Conte, Letteratura latina, Firenze (ed. Le Monnier), parti I-IV (dalle Origini alla fine del II secolo d. C.). - E. Norden, La letteratura romana, Bari (Laterza), la sola appendice intitolata Le fonti antiche, disponibile nella bacheca on line del docente. - Further didactic material will be provided during the course or will be available on the teacher's online page In reference to point 2: - R. Oniga, Il latino: breve introduzione linguistica, seconda edizione, Milano (ed. Franco Angeli). In reference to point 3: - Apuleio, Le metamorfosi o L’asino d’oro, a cura di A. Fo, Torino (ed. Einaudi), 2014 [oppure Apuleio, La novella di Amore e Psiche, a cura di C. Moreschini, Padova (ed. Esedra), 1990]. - Sallustio, La congiura di Catilina, a cura di L. Piazzi, Milano (Ed. Rusconi), 2015. - Virgilio. L’utopia e la storia. Il libro XII dell’Eneide e antologia delle opere, a c. di A. Traina, Bologna (ed. Pàtron), 2017 [oppure Publio Virgilio Marone, Eneide, Traduzione a cura di A. Fo. Note di F. Giannotti, Torino (ed. Einaudi), 2012]. - further indications will be provided at the beginning of the course.
Group:
2
-
LUCERI ANGELO
(syllabus)
Description of the course: The course of "Latin Language and literature" is meant for the students who aim to acquire a sound basic knowledge of the themes and forms of the Latin Language, grounded on adequate linguistic abilities and, consequently, on the direct reading of some of the most significant textes of the literary production of the classical ages.
(reference books)
To this end it includes: 1. A cycle of lessons meanto to offer a complete framework of the authors and the trends of the "literary space" in the ancient Rome, with special attention to the realtionship with the political and institutional history, to the typologies of the literary genres and to their develpment, to the nexus between the intellectuals and society, to the process of differentiation of the various levels and forms of the Latin written production. Special attention will be paid to the question of constituion and tradition of the corpus of survived textes, in reference to their medieval and modern fortune. 2. A framework of the main features of the Latin Language, with specific reference to the general structure of Latin and to the forms of the literary language. 3. Contextualization, reading, translation and comment of the follong work of the Latin literature: - (a) Apuleius, Metamorphoses, IV 28 – VI 22 (la favola di Amore e Psiche); - (b) Sallust, De coniuratione Catilina; - (c) Vergil, Aeneis, Book XII. Possible propedeutics: none. The students who have not studied Latin at the High school are invidet to attend the preparatory course of "Basic Latin". Bibliography
In reference to point 1: - G.B. Conte, Letteratura latina, Firenze (ed. Le Monnier), parti I-IV (dalle Origini alla fine del II secolo d. C.). - E. Norden, La letteratura romana, Bari (Laterza), la sola appendice intitolata Le fonti antiche, disponibile nella bacheca on line del docente. - Further didactic material will be provided during the course or will be available on the teacher's online page In reference to point 2: - R. Oniga, Il latino: breve introduzione linguistica, seconda edizione, Milano (ed. Franco Angeli). In reference to point 3: - Apuleio, Le metamorfosi o L’asino d’oro, a cura di A. Fo, Torino (ed. Einaudi), 2014 [oppure Apuleio, La novella di Amore e Psiche, a cura di C. Moreschini, Padova (ed. Esedra), 1990]. - Sallustio, La congiura di Catilina, a cura di L. Piazzi, Milano (Ed. Rusconi), 2015. - Virgilio. L’utopia e la storia. Il libro XII dell’Eneide e antologia delle opere, a c. di A. Traina, Bologna (ed. Pàtron), 2017 [oppure Publio Virgilio Marone, Eneide, Traduzione a cura di A. Fo. Note di F. Giannotti, Torino (ed. Einaudi), 2012]. - further indications will be provided at the beginning of the course. |
12 | L-FIL-LET/04 | 72 | - | - | - | Basic compulsory activities | ITA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702882 -
COMPUTER SKILLS - LITERATURE, HISTORY AND PHILOSOPHY
(objectives)
The course aims to provide students with the basic knowledge for the use of IT tools, in accordance with the basic program of the ECDL Core**. During the meetings we will cover topics related to information technology and their application areas, with special attention to multimedia, Internet and the new opportunities offered by cloud computing.
-
GUARRACINO MARCO
(syllabus)
An introduction to the basis of information technology, basic elements of information science, perpectives of multimedial tecnologies
(reference books)
The course aims to prepare to the informatic abilities required to the students of the three curricula of the course in Letters (DM 270). The course is also valid for students who aim to acquire 6 CFU (or 4 CFU required according to the DM 509) in "Further informatic and telematic abilities". Information, schedule, didactic material are available on the lecturer's online page. ATTENTAND STUDENTS:
The necessary material is avaliable on the lecturer's online page: http://umanistici.lms.uniroma3.it/mguarracino/ OTHERS STUDENTS: ICT Basic elements Office automation Database Informatic nets [topics 1-4, https://drive.google.com/drive/folders/0B21Kq5m5mcgONnAzVWpPa1hLWlk] The humanities bibliographic research: from paper to internet [topic 5: https://www.slideshare.net/bianca_gai/la-ricerca-umanisticagai]
-
L'ERARIO MONICA
(syllabus)
An introduction to the basis of information technology, basic elements of information science, perpectives of multimedial tecnologies.
(reference books)
The course aims to prepare to the informatic abilities required to the students of the three curricula of the course in Letters (DM 270). The course is also valid for students who aim to acquire 6 CFU (or 4 CFU required according to the DM 509) in "Further informatic and telematic abilities". Information, schedule, didactic material are available on the lecturer's online page. ATTENTAND STUDENTS:
The necessary material is avaliable on the lecturer's online page: https://sites.google.com/site/abilitainformatiche02/ OTHER STUDENTS ICT Basic elements Office automation Database Informatic nets [topics 1-4: https://drive.google.com/drive/folders/0B21Kq5m5mcgONnAzVWpPa1hLWlk] The humanities bibliographic research: from paper to internet [topic 5: https://www.slideshare.net/bianca_gai/la-ricerca-umanisticagai] |
6 | 36 | - | - | - | Other activities | ITA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20703175 -
FINAL EXAM
|
6 | 36 | - | - | - | Final examination and foreign language test | ITA |
Course | Credits | Scientific Disciplinary Sector Code | Contact Hours | Exercise Hours | Laboratory Hours | Personal Study Hours | Type of Activity | Language | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20702398 -
ELEMENTS OF ITALIAN LITERATURE
(objectives)
Obiettivo del corso è l’acquisizione della capacità di muoversi con sicurezza nel panorama storico della letteratura italiana, attraverso l’assimilazione delle nozioni basilari per una corretta esegesi e interpretazione storico-critica delle opere degli scrittori più importanti.
Group:
AL
-
MARCOZZI LUCA
(syllabus)
The aim of the course is to provide students with analytical tools and basic knowledge about a large chronological field of Italian literature, taking into account the works from Dante to Tasso, through the stilnovo, poets, Petrarch, Boiardo, Bembo, Della Casa and other significant authors.
(reference books)
Class notes.
A. Asor Rosa, Breve storia della letteratura italiana, Torino, Einaudi, 2013, 2 voll. (suggested). F. Rico, I venerdì del Petrarca, Milano, Adelphi, 2016. Lessico critico petrarchesco, a cura di L. Marcozzi e R. Brovia, Roma, Carocci, 2016. L. Marcozzi, Bembo, Firenze, Cesati, 2017.further materials will be published on the lecturer's website
Group:
MZ
-
LEONELLI GIUSEPPE
(syllabus)
Description of the course: From Saint Francis to Leopardi
(reference books)
possible propedeutics: the course is propedeutic to all the courses of Italian literature Bibliography:
- A goog Anthology of Italian literature; - Giuseppe Leonelli, Istituzioni di Letteratura italiana, Roma, Studium 2016 |
12 | L-FIL-LET/10 | 72 | - | - | - | Basic compulsory activities | ITA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702421 -
MEDIEVAL HISTORY
(objectives)
Il corso ha carattere istituzionale e intende offrire una conoscenza di base delle grandi fasi della storia dell'Occidente nel periodo medievale, ognuno dei due moduli mettendo l'accento su un determinato settore della realtà storica ossia: nel primo modulo sulle forme di dominazione politica, in modo da illustrare la loro diversità e il loro succedersi in relazione con i mutamenti della società e le peculiarità sociali, economiche e culturali di ogni area; nel secondo modulo sugli aspetti religiosi e culturali della storia dell'Occidente, con particolare attenzione al ruolo della religione nella società e all'evoluzione delle strutture ecclesiastiche, ai mutamenti e alle modalità di acquisizione e di circolazione della cultura scritta.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702421-1 -
STORIA MEDIEVALE I
(objectives)
IL CORSO HA CARATTERE ISTITUZIONALE E INTENDE OFFRIRE UNA CONOSCENZA DI BASE DELLE GRANDI FASI DELLA STORIA DELL'OCCIDENTE NEL PERIODO MEDIEVALE, OGNUNO DEI DUE MODULI METTENDO L'ACCENTO SU UN DETERMINATO SETTORE DELLA REALTÀ STORICA OSSIA: NEL PRIMO MODULO SULLE FORME DI DOMINAZIONE POLITICA, IN MODO DA ILLUSTRARE LA LORO DIVERSITÀ E IL LORO SUCCEDERSI IN RELAZIONE CON I MUTAMENTI DELLA SOCIETÀ E LE PECULIARITÀ SOCIALI, ECONOMICHE E CULTURALI DI OGNI AREA; NEL SECONDO MODULO SUGLI ASPETTI RELIGIOSI E CULTURALI DELLA STORIA DELL'OCCIDENTE, CON PARTICOLARE ATTENZIONE AL RUOLO DELLA RELIGIONE NELLA SOCIETÀ E ALL'EVOLUZIONE DELLE STRUTTURE ECCLESIASTICHE, AI MUTAMENTI E ALLE MODALITÀ DI ACQUISIZIONE E DI CIRCOLAZIONE DELLA CULTURA SCRITTA.
|
6 | M-STO/01 | 36 | - | - | - | Core compulsory activities | ITA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702421-2 -
STORIA MEDIEVALE II
(objectives)
IL CORSO HA CARATTERE ISTITUZIONALE E INTENDE OFFRIRE UNA CONOSCENZA DI BASE DELLE GRANDI FASI DELLA STORIA DELL'OCCIDENTE NEL PERIODO MEDIEVALE, OGNUNO DEI DUE MODULI METTENDO L'ACCENTO SU UN DETERMINATO SETTORE DELLA REALTÀ STORICA OSSIA: NEL PRIMO MODULO SULLE FORME DI DOMINAZIONE POLITICA, IN MODO DA ILLUSTRARE LA LORO DIVERSITÀ E IL LORO SUCCEDERSI IN RELAZIONE CON I MUTAMENTI DELLA SOCIETÀ E LE PECULIARITÀ SOCIALI, ECONOMICHE E CULTURALI DI OGNI AREA; NEL SECONDO MODULO SUGLI ASPETTI RELIGIOSI E CULTURALI DELLA STORIA DELL'OCCIDENTE, CON PARTICOLARE ATTENZIONE AL RUOLO DELLA RELIGIONE NELLA SOCIETÀ E ALL'EVOLUZIONE DELLE STRUTTURE ECCLESIASTICHE, AI MUTAMENTI E ALLE MODALITÀ DI ACQUISIZIONE E DI CIRCOLAZIONE DELLA CULTURA SCRITTA.
|
6 | M-STO/01 | 36 | - | - | - | Core compulsory activities | ITA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Course | Credits | Scientific Disciplinary Sector Code | Contact Hours | Exercise Hours | Laboratory Hours | Personal Study Hours | Type of Activity | Language | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702408 -
LATIN LANGUAGE AND LITERATURE
(objectives)
THE COURSE IS AIMED TO GIVE A COMPETENT AND UP-TO-DATE KNOWLEDGE OF THE HISTORICAL DEVELOPMENTO OF LATIN LITERATURE, FROM THE BEGINNINGS TO THE SECOND CENTURY C.E. A NUMBER OF SIGNIFICANT LITERARY WORKS WILL BE READ, TRANSLATED AND COMMENTED AT VARIOUS LEVELS.
Group:
1
-
DE NONNO MARIO
(syllabus)
Description of the course: The course of "Latin Language and literature" is meant for the students who aim to acquire a sound basic knowledge of the themes and forms of the Latin Language, grounded on adequate linguistic abilities and, consequently, on the direct reading of some of the most significant textes of the literary production of the classical ages.
(reference books)
To this end it includes: 1. A cycle of lessons meanto to offer a complete framework of the authors and the trends of the "literary space" in the ancient Rome, with special attention to the realtionship with the political and institutional history, to the typologies of the literary genres and to their develpment, to the nexus between the intellectuals and society, to the process of differentiation of the various levels and forms of the Latin written production. Special attention will be paid to the question of constituion and tradition of the corpus of survived textes, in reference to their medieval and modern fortune. 2. A framework of the main features of the Latin Language, with specific reference to the general structure of Latin and to the forms of the literary language. 3. Contextualization, reading, translation and comment of the follong work of the Latin literature: - (a) Apuleius, Metamorphoses, IV 28 – VI 22 (la favola di Amore e Psiche); - (b) Sallust, De coniuratione Catilina; - (c) Vergil, Aeneis, Book XII. Possible propedeutics: none. The students who have not studied Latin at the High school are invidet to attend the preparatory course of "Basic Latin". Bibliography
In reference to point 1: - G.B. Conte, Letteratura latina, Firenze (ed. Le Monnier), parti I-IV (dalle Origini alla fine del II secolo d. C.). - E. Norden, La letteratura romana, Bari (Laterza), la sola appendice intitolata Le fonti antiche, disponibile nella bacheca on line del docente. - Further didactic material will be provided during the course or will be available on the teacher's online page In reference to point 2: - R. Oniga, Il latino: breve introduzione linguistica, seconda edizione, Milano (ed. Franco Angeli). In reference to point 3: - Apuleio, Le metamorfosi o L’asino d’oro, a cura di A. Fo, Torino (ed. Einaudi), 2014 [oppure Apuleio, La novella di Amore e Psiche, a cura di C. Moreschini, Padova (ed. Esedra), 1990]. - Sallustio, La congiura di Catilina, a cura di L. Piazzi, Milano (Ed. Rusconi), 2015. - Virgilio. L’utopia e la storia. Il libro XII dell’Eneide e antologia delle opere, a c. di A. Traina, Bologna (ed. Pàtron), 2017 [oppure Publio Virgilio Marone, Eneide, Traduzione a cura di A. Fo. Note di F. Giannotti, Torino (ed. Einaudi), 2012]. - further indications will be provided at the beginning of the course.
Group:
2
-
LUCERI ANGELO
(syllabus)
Description of the course: The course of "Latin Language and literature" is meant for the students who aim to acquire a sound basic knowledge of the themes and forms of the Latin Language, grounded on adequate linguistic abilities and, consequently, on the direct reading of some of the most significant textes of the literary production of the classical ages.
(reference books)
To this end it includes: 1. A cycle of lessons meanto to offer a complete framework of the authors and the trends of the "literary space" in the ancient Rome, with special attention to the realtionship with the political and institutional history, to the typologies of the literary genres and to their develpment, to the nexus between the intellectuals and society, to the process of differentiation of the various levels and forms of the Latin written production. Special attention will be paid to the question of constituion and tradition of the corpus of survived textes, in reference to their medieval and modern fortune. 2. A framework of the main features of the Latin Language, with specific reference to the general structure of Latin and to the forms of the literary language. 3. Contextualization, reading, translation and comment of the follong work of the Latin literature: - (a) Apuleius, Metamorphoses, IV 28 – VI 22 (la favola di Amore e Psiche); - (b) Sallust, De coniuratione Catilina; - (c) Vergil, Aeneis, Book XII. Possible propedeutics: none. The students who have not studied Latin at the High school are invidet to attend the preparatory course of "Basic Latin". Bibliography
In reference to point 1: - G.B. Conte, Letteratura latina, Firenze (ed. Le Monnier), parti I-IV (dalle Origini alla fine del II secolo d. C.). - E. Norden, La letteratura romana, Bari (Laterza), la sola appendice intitolata Le fonti antiche, disponibile nella bacheca on line del docente. - Further didactic material will be provided during the course or will be available on the teacher's online page In reference to point 2: - R. Oniga, Il latino: breve introduzione linguistica, seconda edizione, Milano (ed. Franco Angeli). In reference to point 3: - Apuleio, Le metamorfosi o L’asino d’oro, a cura di A. Fo, Torino (ed. Einaudi), 2014 [oppure Apuleio, La novella di Amore e Psiche, a cura di C. Moreschini, Padova (ed. Esedra), 1990]. - Sallustio, La congiura di Catilina, a cura di L. Piazzi, Milano (Ed. Rusconi), 2015. - Virgilio. L’utopia e la storia. Il libro XII dell’Eneide e antologia delle opere, a c. di A. Traina, Bologna (ed. Pàtron), 2017 [oppure Publio Virgilio Marone, Eneide, Traduzione a cura di A. Fo. Note di F. Giannotti, Torino (ed. Einaudi), 2012]. - further indications will be provided at the beginning of the course. |
12 | L-FIL-LET/04 | 72 | - | - | - | Basic compulsory activities | ITA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702397 -
ELEMENTS OF ANCIENT CHRISTIAN LITERATURE
(objectives)
Acquisizione della conoscenza della letteratura cristiana antica nel suo sviluppo storico con particolare riferimento ai rapporti tematici e formali con le coeve letterature del mondo antico greco e latino e con l’eredità giudaica. Acquisizione di capacità critiche nella raccolta e nell’interpretazione dei dati, che consentano l’espressione e la comunicazione di giudizi autonomi.
|
6 | L-FIL-LET/06 | 36 | - | - | - | Core compulsory activities | ITA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702882 -
COMPUTER SKILLS - LITERATURE, HISTORY AND PHILOSOPHY
(objectives)
The course aims to provide students with the basic knowledge for the use of IT tools, in accordance with the basic program of the ECDL Core**. During the meetings we will cover topics related to information technology and their application areas, with special attention to multimedia, Internet and the new opportunities offered by cloud computing.
|
6 | 36 | - | - | - | Other activities | ITA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20703175 -
FINAL EXAM
|
6 | 36 | - | - | - | Final examination and foreign language test | ITA |
Course | Credits | Scientific Disciplinary Sector Code | Contact Hours | Exercise Hours | Laboratory Hours | Personal Study Hours | Type of Activity | Language | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20702398 -
ELEMENTS OF ITALIAN LITERATURE
(objectives)
Obiettivo del corso è l’acquisizione della capacità di muoversi con sicurezza nel panorama storico della letteratura italiana, attraverso l’assimilazione delle nozioni basilari per una corretta esegesi e interpretazione storico-critica delle opere degli scrittori più importanti.
Group:
AL
-
MARCOZZI LUCA
(syllabus)
The aim of the course is to provide students with analytical tools and basic knowledge about a large chronological field of Italian literature, taking into account the works from Dante to Tasso, through the stilnovo, poets, Petrarch, Boiardo, Bembo, Della Casa and other significant authors.
(reference books)
Class notes.
A. Asor Rosa, Breve storia della letteratura italiana, Torino, Einaudi, 2013, 2 voll. (suggested). F. Rico, I venerdì del Petrarca, Milano, Adelphi, 2016. Lessico critico petrarchesco, a cura di L. Marcozzi e R. Brovia, Roma, Carocci, 2016. L. Marcozzi, Bembo, Firenze, Cesati, 2017.further materials will be published on the lecturer's website
Group:
MZ
-
LEONELLI GIUSEPPE
(syllabus)
Description of the course: From Saint Francis to Leopardi
(reference books)
possible propedeutics: the course is propedeutic to all the courses of Italian literature Bibliography:
- A goog Anthology of Italian literature; - Giuseppe Leonelli, Istituzioni di Letteratura italiana, Roma, Studium 2016 |
12 | L-FIL-LET/10 | 72 | - | - | - | Basic compulsory activities | ITA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20704002 -
Italian literature
(objectives)
Obiettivo del corso è l’acquisizione della capacità di una corretta interpretazione della letteratura italiana attraverso la conoscenza delle metodologie ermeneutiche e delle conoscenze teoriche atte all’interpretazione di uno o più testi letterari o di un solo autore oppure di generi diversi
Group:
AL
-
ARIANI MARCO
(syllabus)
Title of the course: An introduction to Dante: The Vita Nuova as an intellectual biography
(reference books)
Description of the course: An early years work, Dante's Vita nuova will be studied as an intellectual biography which is propedeutic to the Whole biographic and poetic experience of the author. Manifesto of a new literature and at the same time example novel and confession, it will turn out to be the foundamental - alaborated and fully developed - premise to understand the extraordinary trend which will arrive to the Comedy. Bibliography:
- DANTE, Vita nova, a cura di S. Carrai (Ruzzoli, BUR) -G. Inglese, Vita di Dante, Roma, Carocci, 2015 - La gloriosa donna de la mente, a cura di V. Moleta, Firenze, Olschki, 1994 (solo le pp. 11-20, 37-60, 141-224, 249-91). - C. Singleton, Saggio sulla ‘Vita nuova’, Bologna, il Mulino, 1968 *More bibliography will be added during the course.
Group:
MZ
-
SUITNER FRANCO
(syllabus)
Comic poetry of the Middle Age - The jesters. Origins and characteristics of this poetic current. Reading and interpretation of selected texts.
(reference books)
Bibliography
- G. Ferroni, e altri, Storia e testi della letteratura italiana, 1. dalle origini al 1300, Milano, Mondadori Università; Poesia comica del medioevo italiano, a cura di M. Berisso, Milano, BUR Rizzoli - F. Suitner, I poeti del medio evo, Roma, Carocci - - Knowledge of the features of the History of Italian literature of the thirteenth century, to be studied (or to be refreshed if already studied during the three-year period or for other exams) on a good manual of Italian literary history for high schools. Further bibliographical indications will be provided throughout the course. Non-attending students will be requested to contact the professor for further bibliographical guidelines. |
6 | L-FIL-LET/10 | 36 | - | - | - | Core compulsory activities | ITA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702396 -
ELEMENTS OF ITALIAN PHILOLOGY
(objectives)
Obiettivo del corso è l’acquisizione dei fondamenti del metodo filologico (censimento dei testimoni, collazione, costituzione dello stemma, ricostruzione del testo, elaborazione dell’apparato), attraverso l’analisi di varie tipologie di edizioni critiche di opere della letteratura italiana dalle Origini all’età contemporanea, con attenzione anche al percorso genetico-evolutivo dei testi.
|
6 | L-FIL-LET/13 | 36 | - | - | - | Core compulsory activities | ITA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702721 -
THEORIES OF LITERATURE
(objectives)
Il corso intende fornire specifiche conoscenze in materia di Teorie della letteratura, con particolare riferimento alle acquisizioni epistemologiche prodotte, in ambito internazionale, nel secolo scorso. Lo studente sarà messo in grado di distinguere nel discorso critico i vari orientamenti teorici e, in generale, di leggere consapevolmente testi di riflessione metaletteraria.
|
6 | L-FIL-LET/14 | 36 | - | - | - | Core compulsory activities | ITA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702382 -
BIBLIOGRAPHY AND LIBRARIANSHIP
(objectives)
Subject: Library and Information Science (LIS) - AY 2016-17
OVERALL OBJECTIVES OF THE COURSE: acquiring basic knowledge of LIS, and the history and development of the book and libraries; main principles of communicational mediation to be implemented by a library. Sound abilities in reading (conceived as a set of literacies: functional, multimedia, information…) are required to every citizen in order to understand the phenomena of our complex, transitional, “liquid” society, and to be able at self-orienteering and learning in such a globalised and interconnected context. Libraries, archives, documentation and information centers (and museums as well) are vital learning environments that enable their users to acquire, reinforce, improve Information Literacy and therefore a competent use of information. Objectives: Becoming aware of the strategic relevance of information literacy and of the role played in it by libraries, in the informational and learning process in complex societies. Knowing the theoretical basic fundamentals and acquiring the techniques of Bibliography, Librarianship and Documentation, in particularly concerning: - Information and documentation - technologies and tools (web 2.0, banche dati etc.) to access information, to promote and deliver library services - planning, organization and management of library services
-
MARQUARDT LUISA
(syllabus)
Library and Information Science – LIS (AY 2017‐18)
(reference books)
PRESENTATION Sound abilities in reading (conceived as a set of literacies: functional, multimedia, information…) are required to any citizen in order to understand the phenomena of our complex, transitional, “liquid” society, and to be able to self‐orienteering and learning in such a globalised and interconnected context. Libraries, archives, documentation and information centers (and museums as well) are vital learning environments that enable their users to acquire, reinforce, improve Information Literacy and therefore a competent use of information. OBJECTIVES Becoming aware of the strategic relevance of information literacy and of the role played in it by libraries, especially the school library, in the learning process in a complex society. Knowing the theoretical basic fundamentals and acquiring the techniques of Bibliography, Librarianship and Documentation, in particularly concerning: o Information and documentation as an instructional, educational and cultural resource o web 2.0 in media and information literacy education and as a means of communication and outreach of library services addressed to academic students o planning, organization and management of libraries of different types (academic libraries, public libraries, school libraries, children’s libraries) and libraries as a learning environment PRE-REQUIREMENTS A basic knowledge of the following fields is appreciated: History, Computer Science (PC, Internet, e‐mail), English language. TEACHING PROGRAMME Description The course is divided in three modules: 1) Introduction (on Info‐complexity, Media and Information Literacy, Bibliographic research and Academic Writing) 2) Bibliography 3) Librarianship o Presents and analyzes the definitions of Information Literacy, and, more recently, MIL – Media and Information Literacy, starting from UNESCO and library associations documents; o Suggests and analyzes approaches and methods of information seeking, taking into account the information overload and digital divide phenomena; o Reflects on the role of libraries and librarians in contrasting such exclusion phenomena through customized services such as the Reference Library, users’ education, tank to new web 2.0 tools. Basic concepts of: 1. Bibliography: definition; history in brief; types, reference citation and styles; compilation; tools; ISO standards. 2. Librarianship: definition; history in brief; types of libraries; standards, IFLA guidelines and manifestos, automation; 3. Documentation: types of documents, the documentation chain etc. Cataloging, Indexing (Dewey, CDU, subject and thesauri), OPAC. Collection development and space designing and planning. User education Library services assessment and evaluation Course textbooks:
1) Giovanna GRANATA, Introduzione alla biblioteconomia, Bologna: il Mulino, 2014. 2) Marco SANTORO, Lezioni di bibliografia, Milano: Editrice Bibliografica, 2012. 3) un volume a scelta nella collana “Conoscere la biblioteca”, Milano: Editrice Bibliografica Further teaching materials will be available on Edmodo online platform (select class "Bibl&Bibl-17-18"). Recommended reading: JOSÉ M. PRELLEZO – JESUS M. GARCIA, Invito alla ricerca. Metodologia e tecniche del lavoro scientifico, Roma: LAS, 2007. |
6 | M-STO/08 | 36 | - | - | - | Related or supplementary learning activities | ITA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702882 -
COMPUTER SKILLS - LITERATURE, HISTORY AND PHILOSOPHY
(objectives)
The course aims to provide students with the basic knowledge for the use of IT tools, in accordance with the basic program of the ECDL Core**. During the meetings we will cover topics related to information technology and their application areas, with special attention to multimedia, Internet and the new opportunities offered by cloud computing.
|
6 | 36 | - | - | - | Other activities | ITA |
Course | Credits | Scientific Disciplinary Sector Code | Contact Hours | Exercise Hours | Laboratory Hours | Personal Study Hours | Type of Activity | Language | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20702393 -
GEOGRAPHY
(objectives)
Obiettivo del corso è quello di far acquisire allo studente i
contenuti del sapere geografico e, in particolare, di introdurre alla conoscenza sistematica dei processi che regolano le dinamiche del rapporto società umane - ambiente naturale. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702393-1 -
GEOGRAFIA I
(objectives)
Obiettivo del corso è quello di far acquisire allo studente i
contenuti del sapere geografico e, in particolare, di introdurre alla conoscenza sistematica dei processi che regolano le dinamiche del rapporto società umane - ambiente naturale.
-
Derived from
20702393-1 GEOGRAFIA I in SCIENZE STORICHE, DEL TERRITORIO E PER LA COOPERAZIONE INTERNAZIONALE L-42 MASETTI CARLA
(syllabus)
GEOGRAPHY I - First module (6 cfu)
(reference books)
The module will provide an introduction to the knowledge of those physical environmental characteristics of our planet that constitute the natural component of the landscape Top topics to be covered during the I Module: Basic Concepts of Astronomical Geography; The planet Earth; The representation of the Earth's surface; The lithosphere: minerals and rocks; Stratigraphy and Tectonics; Volcanic phenomena; Seismic phenomena; The Plaque Tettonica and the Evolution of the Earth; Marine hydrography; Continental hydrography; The terrestrial atmosphere; Elements and factors of the climate; Modeling the Earth's surface For the II module program cfr GEOGRAFIA II a) First Module
Attending students: - a good high school manual, lesson notes and supplementary learning material that will be provided during the course. Non-Attending Students: -E. Lupia Palmieri, M. Parotto, Il Globo terrestre e la sua evoluzione, Milano, Zanichelli, testo unico. b) First and Second modules Attending students: - a good high school manual, lesson notes and supplementary learning material that will be provided during the course. Non-Attending Students: -E. Lupia Palmieri, M. Parotto, Il Globo terrestre e la sua evoluzione, Milano, Zanichelli, testo unico. - A.L. Greiner, G. Dematteis, C. Lanza. Geografia umana. Un approccio visuale, UTET, 2016 (seconda edizione). |
6 | M-GGR/01 | 36 | - | - | - | Basic compulsory activities | ITA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702393-2 -
GEOGRAFIA II
(objectives)
Obiettivo del corso è quello di far acquisire allo studente i
contenuti del sapere geografico e, in particolare, di introdurre alla conoscenza sistematica dei processi che regolano le dinamiche del rapporto società umane - ambiente naturale.
-
Derived from
20702393-2 GEOGRAFIA II in SCIENZE STORICHE, DEL TERRITORIO E PER LA COOPERAZIONE INTERNAZIONALE L-42 MASETTI CARLA
(syllabus)
GEOGRAPHY II - II Module (6 cfu)
(reference books)
The second module (6 cfu) will emphasize the different aspects of the territorial organization of the relationship between man and the environment, interpreted in a space-time dimension. A series of lessons will be directed in particular to the deepening of the physical-anthropic evolution of Italian landscapes. During the course there is an excursion that is an integral part of the didactics. Main topics to be addressed during the second module: What is human geography; Spatial interaction and spatial behavior; Population and migration; Geography of languages; Ethnic Geography; Urban systems and urban structures; Territorial economic structures: primary, secondary, tertiary and beyond; Environmental challenges. Specific topics covered by the didactic excursion For the I Module (6 cfu) cfr. GEOGRAFIA I a) II module (6 cfu)
Attending students: - lesson notes and supplementary learning material that will be provided during the course. Non-Attending Students: b) First and Second modules Attending students: - a good high school manual, lesson notes and supplementary learning material that will be provided during the course. Non-Attending Students: -E. Lupia Palmieri, M. Parotto, Il Globo terrestre e la sua evoluzione, Milano, Zanichelli, testo unico. |
6 | M-GGR/01 | 36 | - | - | - | Basic compulsory activities | ITA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702408 -
LATIN LANGUAGE AND LITERATURE
(objectives)
THE COURSE IS AIMED TO GIVE A COMPETENT AND UP-TO-DATE KNOWLEDGE OF THE HISTORICAL DEVELOPMENTO OF LATIN LITERATURE, FROM THE BEGINNINGS TO THE SECOND CENTURY C.E. A NUMBER OF SIGNIFICANT LITERARY WORKS WILL BE READ, TRANSLATED AND COMMENTED AT VARIOUS LEVELS.
Group:
1
-
DE NONNO MARIO
(syllabus)
Description of the course: The course of "Latin Language and literature" is meant for the students who aim to acquire a sound basic knowledge of the themes and forms of the Latin Language, grounded on adequate linguistic abilities and, consequently, on the direct reading of some of the most significant textes of the literary production of the classical ages.
(reference books)
To this end it includes: 1. A cycle of lessons meanto to offer a complete framework of the authors and the trends of the "literary space" in the ancient Rome, with special attention to the realtionship with the political and institutional history, to the typologies of the literary genres and to their develpment, to the nexus between the intellectuals and society, to the process of differentiation of the various levels and forms of the Latin written production. Special attention will be paid to the question of constituion and tradition of the corpus of survived textes, in reference to their medieval and modern fortune. 2. A framework of the main features of the Latin Language, with specific reference to the general structure of Latin and to the forms of the literary language. 3. Contextualization, reading, translation and comment of the follong work of the Latin literature: - (a) Apuleius, Metamorphoses, IV 28 – VI 22 (la favola di Amore e Psiche); - (b) Sallust, De coniuratione Catilina; - (c) Vergil, Aeneis, Book XII. Possible propedeutics: none. The students who have not studied Latin at the High school are invidet to attend the preparatory course of "Basic Latin". Bibliography
In reference to point 1: - G.B. Conte, Letteratura latina, Firenze (ed. Le Monnier), parti I-IV (dalle Origini alla fine del II secolo d. C.). - E. Norden, La letteratura romana, Bari (Laterza), la sola appendice intitolata Le fonti antiche, disponibile nella bacheca on line del docente. - Further didactic material will be provided during the course or will be available on the teacher's online page In reference to point 2: - R. Oniga, Il latino: breve introduzione linguistica, seconda edizione, Milano (ed. Franco Angeli). In reference to point 3: - Apuleio, Le metamorfosi o L’asino d’oro, a cura di A. Fo, Torino (ed. Einaudi), 2014 [oppure Apuleio, La novella di Amore e Psiche, a cura di C. Moreschini, Padova (ed. Esedra), 1990]. - Sallustio, La congiura di Catilina, a cura di L. Piazzi, Milano (Ed. Rusconi), 2015. - Virgilio. L’utopia e la storia. Il libro XII dell’Eneide e antologia delle opere, a c. di A. Traina, Bologna (ed. Pàtron), 2017 [oppure Publio Virgilio Marone, Eneide, Traduzione a cura di A. Fo. Note di F. Giannotti, Torino (ed. Einaudi), 2012]. - further indications will be provided at the beginning of the course.
Group:
2
-
LUCERI ANGELO
(syllabus)
Description of the course: The course of "Latin Language and literature" is meant for the students who aim to acquire a sound basic knowledge of the themes and forms of the Latin Language, grounded on adequate linguistic abilities and, consequently, on the direct reading of some of the most significant textes of the literary production of the classical ages.
(reference books)
To this end it includes: 1. A cycle of lessons meanto to offer a complete framework of the authors and the trends of the "literary space" in the ancient Rome, with special attention to the realtionship with the political and institutional history, to the typologies of the literary genres and to their develpment, to the nexus between the intellectuals and society, to the process of differentiation of the various levels and forms of the Latin written production. Special attention will be paid to the question of constituion and tradition of the corpus of survived textes, in reference to their medieval and modern fortune. 2. A framework of the main features of the Latin Language, with specific reference to the general structure of Latin and to the forms of the literary language. 3. Contextualization, reading, translation and comment of the follong work of the Latin literature: - (a) Apuleius, Metamorphoses, IV 28 – VI 22 (la favola di Amore e Psiche); - (b) Sallust, De coniuratione Catilina; - (c) Vergil, Aeneis, Book XII. Possible propedeutics: none. The students who have not studied Latin at the High school are invidet to attend the preparatory course of "Basic Latin". Bibliography
In reference to point 1: - G.B. Conte, Letteratura latina, Firenze (ed. Le Monnier), parti I-IV (dalle Origini alla fine del II secolo d. C.). - E. Norden, La letteratura romana, Bari (Laterza), la sola appendice intitolata Le fonti antiche, disponibile nella bacheca on line del docente. - Further didactic material will be provided during the course or will be available on the teacher's online page In reference to point 2: - R. Oniga, Il latino: breve introduzione linguistica, seconda edizione, Milano (ed. Franco Angeli). In reference to point 3: - Apuleio, Le metamorfosi o L’asino d’oro, a cura di A. Fo, Torino (ed. Einaudi), 2014 [oppure Apuleio, La novella di Amore e Psiche, a cura di C. Moreschini, Padova (ed. Esedra), 1990]. - Sallustio, La congiura di Catilina, a cura di L. Piazzi, Milano (Ed. Rusconi), 2015. - Virgilio. L’utopia e la storia. Il libro XII dell’Eneide e antologia delle opere, a c. di A. Traina, Bologna (ed. Pàtron), 2017 [oppure Publio Virgilio Marone, Eneide, Traduzione a cura di A. Fo. Note di F. Giannotti, Torino (ed. Einaudi), 2012]. - further indications will be provided at the beginning of the course. |
12 | L-FIL-LET/04 | 72 | - | - | - | Basic compulsory activities | ITA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20709853 -
ISTITUZIONI DI LETTERATURA ITALIANA CONTEMPORANEA
(objectives)
The aim of the course is the acquisiton of methodological, historical and critical abilities for the understanding of the basic moments of contemporary Italian literature and for the knowledge of its main authors and their works, focusing them in their historical context.
Group:
AL
-
VENTURINI MONICA
(syllabus)
Starting from the formation of the new Italian State and arriving to the second half of the twentieth century, the course will follow the development of Italian literary history, with regard to both poetry and novel.Each of the considered authors will be studied in his hitorical and geographical context and some samples of his main works will be read and critically analysed during the lessons. Part of the course will be dedicated to the analysis of poetical works, especially by Carducci, D'annunzio and Pascoli.
(reference books)
Bibliography:
For the study of Italian literature from 1861 to the Seventies of the Nineteenth century student can use an handbook of Italian Literature (for example Giulio Ferroni, Storia della letteratura Italiana, Dall’Ottocento al Novecento e Il Novecento e il nuovo millennio, Mondadori Università). As the novel is concerned, beside the general cultural and literary movements the students are required to have a deep knowledge of the following authors Carducci, Nievo, Verga, Capuana, De Roberto, Fogazzaro, Deledda, Serao, D’Annunzio, Pirandello, Tozzi, Svevo, Palazzeschi, Gadda, Moravia, Flaiano, Pavese, Vittorini, Fenoglio, Calvino, Pratolini, Tomasi di Lampedusa, Bassani, Cassola, Pasolini, Sciascia, Primo Levi, Elsa Morante, Anna Maria Ortese. A good knowledge of the Twentieth century novel is required, with special regard of the following authors: Pascoli, D’Annunzio, Gozzano, Marinetti, Palazzeschi, Campana, Saba, Ungaretti, Montale, Quasimodo, Luzi, Caproni, Penna, Bertolucci, Sereni, Pavese, Pasolini, Rosselli. Critical Bibliography: Exams texts: -E. Giammattei, Introduzione in G. Carducci, Opere, tomo II (Ricciardi): la versione pdf dell’introduzione si può leggere sul sito www.treccani.it. -S. Costa, D’Annunzio (Salerno, 2012): capitoli I, III, IV, VIII. -M. Pazzaglia, Pascoli, (Salerno, 2002): capitoli I, V, VII, VIII. -M. Venturini, L’unità discontinua. Poesia e identità nazionale nel Novecento (Morlacchi, 2016): Parte I Recommended texts (for eventual more detailed study): F. Benozzo, Carducci (Salerno, 2015); G. Leonelli, Itinerari del fanciullino: studi pascoliani (Clueb, 1989), A. Andreoli, Introduzione in G. D’Annunzio, Versi d’amore e gloria. Further indication on bibliography will be offerede during the lessons. Students attending the classes are require to add the full reading and analysis of the poetry works of one of the following authors: -G. Carducci, G. Pascoli e G. D’Annunzio. Students who do not attend the classes are required to add to the exams texts above indicated the full reading of two poetry collections and two prose work of the mentioned authors; Erasmus students will add only the full reading of one poetic collection and one novel by one of the above listed authors. Student who do not attend lessons are invited to contact the teacher for the exam program.
Group:
MZ
-
COSTA SIMONA
(syllabus)
Description of the course: The course aims to study, also in a comparative perspective, authors, works and literary movements of the late Nineteenth century and of the early two Thousands. Starting from the social and cultural changes of the Sixties and arriving to these days, the student will follow the development of Italian literary history from both the poetic and narrative point of view. Every author will be studied in his historical and geographical context and through the reading ad analysis of his main works.
(reference books)
Possible propedeutics: The exam is propedeutic to CONTEMPORARY ITALIAN LITERATURE Bibliography:
The exam program include the knowledge of the whole literary context of the late twentieth century and of the early Two Thousands. It also includes the reading of four of the followings works (and detailed knowledge of their authors), whose choose should be prearranged in agreement with the teacher: Narrative works: Italo Calvino, Le città invisibili o Se una notte d’inverno un viaggiatore, o Palomar Paolo Volponi, Memoriale, o Le mosche del capitale Umberto Eco, Il nome della rosa Luigi Malerba, Salto mortale o Il pianeta azzurro Alberto Arbasino, Fratelli d’Italia Gianni Celati, Parlamenti buffi o Narratori delle pianure Franco Cordelli, un romanzo a scelta Sebastiano Vassalli, La chimera Antonio Tabucchi, un romanzo o una raccolta di racconti, a scelta Pier Vittorio Tondelli, Altri libertini Aldo Busi, Seminario sulla gioventù Poetry: Andrea Zanzotto: one collection Giovanni Giudici: one collection Amelia Rosselli: one collection Jolanda Insana: one collection Patrizia Cavalli: one collection Maurizio Cucchi: one collection Cesare Viviani: one collection Vivian Lamarque: one collection Milo De Angelis: one collection Patrizia Valduga: one collection Attendant students are required to read entirely 4 texts of the above mentioned (two novels and two poetic collections); Students who do NOT attend classes are required to read entirely 6 texts of the above mentioned (three novels and three poetic collections); Erasmus students are required to read only 2 textes among the above mentioned (1 novel and 1 poetic collection). |
6 | L-FIL-LET/11 | 36 | - | - | - | Core compulsory activities | ITA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20703175 -
FINAL EXAM
|
6 | 36 | - | - | - | Final examination and foreign language test | ITA |
Course | Credits | Scientific Disciplinary Sector Code | Contact Hours | Exercise Hours | Laboratory Hours | Personal Study Hours | Type of Activity | Language | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20702398 -
ELEMENTS OF ITALIAN LITERATURE
(objectives)
Obiettivo del corso è l’acquisizione della capacità di muoversi con sicurezza nel panorama storico della letteratura italiana, attraverso l’assimilazione delle nozioni basilari per una corretta esegesi e interpretazione storico-critica delle opere degli scrittori più importanti.
Group:
AL
-
MARCOZZI LUCA
(syllabus)
The aim of the course is to provide students with analytical tools and basic knowledge about a large chronological field of Italian literature, taking into account the works from Dante to Tasso, through the stilnovo, poets, Petrarch, Boiardo, Bembo, Della Casa and other significant authors.
(reference books)
Class notes.
A. Asor Rosa, Breve storia della letteratura italiana, Torino, Einaudi, 2013, 2 voll. (suggested). F. Rico, I venerdì del Petrarca, Milano, Adelphi, 2016. Lessico critico petrarchesco, a cura di L. Marcozzi e R. Brovia, Roma, Carocci, 2016. L. Marcozzi, Bembo, Firenze, Cesati, 2017.further materials will be published on the lecturer's website
Group:
MZ
-
LEONELLI GIUSEPPE
(syllabus)
Description of the course: From Saint Francis to Leopardi
(reference books)
possible propedeutics: the course is propedeutic to all the courses of Italian literature Bibliography:
- A goog Anthology of Italian literature; - Giuseppe Leonelli, Istituzioni di Letteratura italiana, Roma, Studium 2016 |
12 | L-FIL-LET/10 | 72 | - | - | - | Basic compulsory activities | ITA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20704002 -
Italian literature
(objectives)
Obiettivo del corso è l’acquisizione della capacità di una corretta interpretazione della letteratura italiana attraverso la conoscenza delle metodologie ermeneutiche e delle conoscenze teoriche atte all’interpretazione di uno o più testi letterari o di un solo autore oppure di generi diversi
Group:
AL
-
ARIANI MARCO
(syllabus)
Title of the course: An introduction to Dante: The Vita Nuova as an intellectual biography
(reference books)
Description of the course: An early years work, Dante's Vita nuova will be studied as an intellectual biography which is propedeutic to the Whole biographic and poetic experience of the author. Manifesto of a new literature and at the same time example novel and confession, it will turn out to be the foundamental - alaborated and fully developed - premise to understand the extraordinary trend which will arrive to the Comedy. Bibliography:
- DANTE, Vita nova, a cura di S. Carrai (Ruzzoli, BUR) -G. Inglese, Vita di Dante, Roma, Carocci, 2015 - La gloriosa donna de la mente, a cura di V. Moleta, Firenze, Olschki, 1994 (solo le pp. 11-20, 37-60, 141-224, 249-91). - C. Singleton, Saggio sulla ‘Vita nuova’, Bologna, il Mulino, 1968 *More bibliography will be added during the course.
Group:
MZ
-
SUITNER FRANCO
(syllabus)
Comic poetry of the Middle Age - The jesters. Origins and characteristics of this poetic current. Reading and interpretation of selected texts.
(reference books)
Bibliography
- G. Ferroni, e altri, Storia e testi della letteratura italiana, 1. dalle origini al 1300, Milano, Mondadori Università; Poesia comica del medioevo italiano, a cura di M. Berisso, Milano, BUR Rizzoli - F. Suitner, I poeti del medio evo, Roma, Carocci - - Knowledge of the features of the History of Italian literature of the thirteenth century, to be studied (or to be refreshed if already studied during the three-year period or for other exams) on a good manual of Italian literary history for high schools. Further bibliographical indications will be provided throughout the course. Non-attending students will be requested to contact the professor for further bibliographical guidelines. |
6 | L-FIL-LET/10 | 36 | - | - | - | Core compulsory activities | ITA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702396 -
ELEMENTS OF ITALIAN PHILOLOGY
(objectives)
Obiettivo del corso è l’acquisizione dei fondamenti del metodo filologico (censimento dei testimoni, collazione, costituzione dello stemma, ricostruzione del testo, elaborazione dell’apparato), attraverso l’analisi di varie tipologie di edizioni critiche di opere della letteratura italiana dalle Origini all’età contemporanea, con attenzione anche al percorso genetico-evolutivo dei testi.
-
FIORILLA MAURIZIO
(syllabus)
Bases of Italian Philology
(reference books)
The course aims to show the bases of the critical and Philological analysis of texts (collection of the ancient evidences, collation, constitution of the stemma and of the critical apparatus). During the course a series oof different philological methods will be explained, studied (with special attention to Lachmann's and Bédier's mathods) and applied to paradigmatic examples of works of the Italian literature from its origin to the modern and contemporary age. - P. STOPPELLI, Filologia della letteratura italiana, Roma, Carocci, 2008 (e successive ristam In addition to the lessons and to the study of the handbook students are required to study some parts of the following book, Franca Brambilla Ageno, L’edizione critica dei testi volgari, Padova, Antenore, 1984 (partic. pp. 31-93, 103-106, 157-162, 197-209, 211-215, 218-231), of which the teacher will provide photocophies during the course, along with oter texts: essays of textual critics, reproduction of manuscripts and printed texts, diplomatic transcrptions, pages of critical editions (containing information on the examined works and examples of texts and apparatus), notes up to the teacher. |
6 | L-FIL-LET/13 | 36 | - | - | - | Core compulsory activities | ITA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702721 -
THEORIES OF LITERATURE
(objectives)
Il corso intende fornire specifiche conoscenze in materia di Teorie della letteratura, con particolare riferimento alle acquisizioni epistemologiche prodotte, in ambito internazionale, nel secolo scorso. Lo studente sarà messo in grado di distinguere nel discorso critico i vari orientamenti teorici e, in generale, di leggere consapevolmente testi di riflessione metaletteraria.
-
FRACASSA UGO
(syllabus)
Title of the course: Realisms in the Twentieth Century: Literary and Reality
(reference books)
Description of the course: In the background of the studies of literary theory about the Twentieth century, the course will presents studies which have determined the realistic paradigm in the contemporary age. A special attention will be reserved, among the others, to the theories of Erich Auerbach, György Lukács, Lucien Goldmann, Roland Barthes. Bibliography:
- Federico Bertoni, Realismo e letteratura. Una storia possibile, Einaudi, 2007 - Other bibliographical indications (and the correspondent material) will be provided during the course |
6 | L-FIL-LET/14 | 36 | - | - | - | Core compulsory activities | ITA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702882 -
COMPUTER SKILLS - LITERATURE, HISTORY AND PHILOSOPHY
(objectives)
The course aims to provide students with the basic knowledge for the use of IT tools, in accordance with the basic program of the ECDL Core**. During the meetings we will cover topics related to information technology and their application areas, with special attention to multimedia, Internet and the new opportunities offered by cloud computing.
|
6 | 36 | - | - | - | Other activities | ITA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Course | Credits | Scientific Disciplinary Sector Code | Contact Hours | Exercise Hours | Laboratory Hours | Personal Study Hours | Type of Activity | Language | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702393 -
GEOGRAPHY
(objectives)
Obiettivo del corso è quello di far acquisire allo studente i
contenuti del sapere geografico e, in particolare, di introdurre alla conoscenza sistematica dei processi che regolano le dinamiche del rapporto società umane - ambiente naturale. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702393-1 -
GEOGRAFIA I
(objectives)
Obiettivo del corso è quello di far acquisire allo studente i
contenuti del sapere geografico e, in particolare, di introdurre alla conoscenza sistematica dei processi che regolano le dinamiche del rapporto società umane - ambiente naturale. |
6 | M-GGR/01 | 36 | - | - | - | Basic compulsory activities | ITA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702393-2 -
GEOGRAFIA II
(objectives)
Obiettivo del corso è quello di far acquisire allo studente i
contenuti del sapere geografico e, in particolare, di introdurre alla conoscenza sistematica dei processi che regolano le dinamiche del rapporto società umane - ambiente naturale. |
6 | M-GGR/01 | 36 | - | - | - | Basic compulsory activities | ITA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20702408 -
LATIN LANGUAGE AND LITERATURE
(objectives)
THE COURSE IS AIMED TO GIVE A COMPETENT AND UP-TO-DATE KNOWLEDGE OF THE HISTORICAL DEVELOPMENTO OF LATIN LITERATURE, FROM THE BEGINNINGS TO THE SECOND CENTURY C.E. A NUMBER OF SIGNIFICANT LITERARY WORKS WILL BE READ, TRANSLATED AND COMMENTED AT VARIOUS LEVELS.
Group:
1
-
DE NONNO MARIO
(syllabus)
Description of the course: The course of "Latin Language and literature" is meant for the students who aim to acquire a sound basic knowledge of the themes and forms of the Latin Language, grounded on adequate linguistic abilities and, consequently, on the direct reading of some of the most significant textes of the literary production of the classical ages.
(reference books)
To this end it includes: 1. A cycle of lessons meanto to offer a complete framework of the authors and the trends of the "literary space" in the ancient Rome, with special attention to the realtionship with the political and institutional history, to the typologies of the literary genres and to their develpment, to the nexus between the intellectuals and society, to the process of differentiation of the various levels and forms of the Latin written production. Special attention will be paid to the question of constituion and tradition of the corpus of survived textes, in reference to their medieval and modern fortune. 2. A framework of the main features of the Latin Language, with specific reference to the general structure of Latin and to the forms of the literary language. 3. Contextualization, reading, translation and comment of the follong work of the Latin literature: - (a) Apuleius, Metamorphoses, IV 28 – VI 22 (la favola di Amore e Psiche); - (b) Sallust, De coniuratione Catilina; - (c) Vergil, Aeneis, Book XII. Possible propedeutics: none. The students who have not studied Latin at the High school are invidet to attend the preparatory course of "Basic Latin". Bibliography
In reference to point 1: - G.B. Conte, Letteratura latina, Firenze (ed. Le Monnier), parti I-IV (dalle Origini alla fine del II secolo d. C.). - E. Norden, La letteratura romana, Bari (Laterza), la sola appendice intitolata Le fonti antiche, disponibile nella bacheca on line del docente. - Further didactic material will be provided during the course or will be available on the teacher's online page In reference to point 2: - R. Oniga, Il latino: breve introduzione linguistica, seconda edizione, Milano (ed. Franco Angeli). In reference to point 3: - Apuleio, Le metamorfosi o L’asino d’oro, a cura di A. Fo, Torino (ed. Einaudi), 2014 [oppure Apuleio, La novella di Amore e Psiche, a cura di C. Moreschini, Padova (ed. Esedra), 1990]. - Sallustio, La congiura di Catilina, a cura di L. Piazzi, Milano (Ed. Rusconi), 2015. - Virgilio. L’utopia e la storia. Il libro XII dell’Eneide e antologia delle opere, a c. di A. Traina, Bologna (ed. Pàtron), 2017 [oppure Publio Virgilio Marone, Eneide, Traduzione a cura di A. Fo. Note di F. Giannotti, Torino (ed. Einaudi), 2012]. - further indications will be provided at the beginning of the course.
Group:
2
-
LUCERI ANGELO
(syllabus)
Description of the course: The course of "Latin Language and literature" is meant for the students who aim to acquire a sound basic knowledge of the themes and forms of the Latin Language, grounded on adequate linguistic abilities and, consequently, on the direct reading of some of the most significant textes of the literary production of the classical ages.
(reference books)
To this end it includes: 1. A cycle of lessons meanto to offer a complete framework of the authors and the trends of the "literary space" in the ancient Rome, with special attention to the realtionship with the political and institutional history, to the typologies of the literary genres and to their develpment, to the nexus between the intellectuals and society, to the process of differentiation of the various levels and forms of the Latin written production. Special attention will be paid to the question of constituion and tradition of the corpus of survived textes, in reference to their medieval and modern fortune. 2. A framework of the main features of the Latin Language, with specific reference to the general structure of Latin and to the forms of the literary language. 3. Contextualization, reading, translation and comment of the follong work of the Latin literature: - (a) Apuleius, Metamorphoses, IV 28 – VI 22 (la favola di Amore e Psiche); - (b) Sallust, De coniuratione Catilina; - (c) Vergil, Aeneis, Book XII. Possible propedeutics: none. The students who have not studied Latin at the High school are invidet to attend the preparatory course of "Basic Latin". Bibliography
In reference to point 1: - G.B. Conte, Letteratura latina, Firenze (ed. Le Monnier), parti I-IV (dalle Origini alla fine del II secolo d. C.). - E. Norden, La letteratura romana, Bari (Laterza), la sola appendice intitolata Le fonti antiche, disponibile nella bacheca on line del docente. - Further didactic material will be provided during the course or will be available on the teacher's online page In reference to point 2: - R. Oniga, Il latino: breve introduzione linguistica, seconda edizione, Milano (ed. Franco Angeli). In reference to point 3: - Apuleio, Le metamorfosi o L’asino d’oro, a cura di A. Fo, Torino (ed. Einaudi), 2014 [oppure Apuleio, La novella di Amore e Psiche, a cura di C. Moreschini, Padova (ed. Esedra), 1990]. - Sallustio, La congiura di Catilina, a cura di L. Piazzi, Milano (Ed. Rusconi), 2015. - Virgilio. L’utopia e la storia. Il libro XII dell’Eneide e antologia delle opere, a c. di A. Traina, Bologna (ed. Pàtron), 2017 [oppure Publio Virgilio Marone, Eneide, Traduzione a cura di A. Fo. Note di F. Giannotti, Torino (ed. Einaudi), 2012]. - further indications will be provided at the beginning of the course. |
12 | L-FIL-LET/04 | 72 | - | - | - | Basic compulsory activities | ITA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20709853 -
ISTITUZIONI DI LETTERATURA ITALIANA CONTEMPORANEA
(objectives)
The aim of the course is the acquisiton of methodological, historical and critical abilities for the understanding of the basic moments of contemporary Italian literature and for the knowledge of its main authors and their works, focusing them in their historical context.
Group:
AL
-
VENTURINI MONICA
(syllabus)
Starting from the formation of the new Italian State and arriving to the second half of the twentieth century, the course will follow the development of Italian literary history, with regard to both poetry and novel.Each of the considered authors will be studied in his hitorical and geographical context and some samples of his main works will be read and critically analysed during the lessons. Part of the course will be dedicated to the analysis of poetical works, especially by Carducci, D'annunzio and Pascoli.
(reference books)
Bibliography:
For the study of Italian literature from 1861 to the Seventies of the Nineteenth century student can use an handbook of Italian Literature (for example Giulio Ferroni, Storia della letteratura Italiana, Dall’Ottocento al Novecento e Il Novecento e il nuovo millennio, Mondadori Università). As the novel is concerned, beside the general cultural and literary movements the students are required to have a deep knowledge of the following authors Carducci, Nievo, Verga, Capuana, De Roberto, Fogazzaro, Deledda, Serao, D’Annunzio, Pirandello, Tozzi, Svevo, Palazzeschi, Gadda, Moravia, Flaiano, Pavese, Vittorini, Fenoglio, Calvino, Pratolini, Tomasi di Lampedusa, Bassani, Cassola, Pasolini, Sciascia, Primo Levi, Elsa Morante, Anna Maria Ortese. A good knowledge of the Twentieth century novel is required, with special regard of the following authors: Pascoli, D’Annunzio, Gozzano, Marinetti, Palazzeschi, Campana, Saba, Ungaretti, Montale, Quasimodo, Luzi, Caproni, Penna, Bertolucci, Sereni, Pavese, Pasolini, Rosselli. Critical Bibliography: Exams texts: -E. Giammattei, Introduzione in G. Carducci, Opere, tomo II (Ricciardi): la versione pdf dell’introduzione si può leggere sul sito www.treccani.it. -S. Costa, D’Annunzio (Salerno, 2012): capitoli I, III, IV, VIII. -M. Pazzaglia, Pascoli, (Salerno, 2002): capitoli I, V, VII, VIII. -M. Venturini, L’unità discontinua. Poesia e identità nazionale nel Novecento (Morlacchi, 2016): Parte I Recommended texts (for eventual more detailed study): F. Benozzo, Carducci (Salerno, 2015); G. Leonelli, Itinerari del fanciullino: studi pascoliani (Clueb, 1989), A. Andreoli, Introduzione in G. D’Annunzio, Versi d’amore e gloria. Further indication on bibliography will be offerede during the lessons. Students attending the classes are require to add the full reading and analysis of the poetry works of one of the following authors: -G. Carducci, G. Pascoli e G. D’Annunzio. Students who do not attend the classes are required to add to the exams texts above indicated the full reading of two poetry collections and two prose work of the mentioned authors; Erasmus students will add only the full reading of one poetic collection and one novel by one of the above listed authors. Student who do not attend lessons are invited to contact the teacher for the exam program.
Group:
MZ
-
COSTA SIMONA
(syllabus)
Description of the course: The course aims to study, also in a comparative perspective, authors, works and literary movements of the late Nineteenth century and of the early two Thousands. Starting from the social and cultural changes of the Sixties and arriving to these days, the student will follow the development of Italian literary history from both the poetic and narrative point of view. Every author will be studied in his historical and geographical context and through the reading ad analysis of his main works.
(reference books)
Possible propedeutics: The exam is propedeutic to CONTEMPORARY ITALIAN LITERATURE Bibliography:
The exam program include the knowledge of the whole literary context of the late twentieth century and of the early Two Thousands. It also includes the reading of four of the followings works (and detailed knowledge of their authors), whose choose should be prearranged in agreement with the teacher: Narrative works: Italo Calvino, Le città invisibili o Se una notte d’inverno un viaggiatore, o Palomar Paolo Volponi, Memoriale, o Le mosche del capitale Umberto Eco, Il nome della rosa Luigi Malerba, Salto mortale o Il pianeta azzurro Alberto Arbasino, Fratelli d’Italia Gianni Celati, Parlamenti buffi o Narratori delle pianure Franco Cordelli, un romanzo a scelta Sebastiano Vassalli, La chimera Antonio Tabucchi, un romanzo o una raccolta di racconti, a scelta Pier Vittorio Tondelli, Altri libertini Aldo Busi, Seminario sulla gioventù Poetry: Andrea Zanzotto: one collection Giovanni Giudici: one collection Amelia Rosselli: one collection Jolanda Insana: one collection Patrizia Cavalli: one collection Maurizio Cucchi: one collection Cesare Viviani: one collection Vivian Lamarque: one collection Milo De Angelis: one collection Patrizia Valduga: one collection Attendant students are required to read entirely 4 texts of the above mentioned (two novels and two poetic collections); Students who do NOT attend classes are required to read entirely 6 texts of the above mentioned (three novels and three poetic collections); Erasmus students are required to read only 2 textes among the above mentioned (1 novel and 1 poetic collection). |
6 | L-FIL-LET/11 | 36 | - | - | - | Core compulsory activities | ITA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20703175 -
FINAL EXAM
|
6 | 36 | - | - | - | Final examination and foreign language test | ITA |