Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20709852 -
LETTERATURA ITALIANA L.M. (CANALI A-L/M-Z)
(objectives)
Lo studente affronterà uno o più temi specialistici. Gli sarà proposto un esempio di approfondimento di un autore o di una tematica rilevante della letteratura italiana, secondo le più aggiornate prospettive di ricerca. Acquisirà i necessari strumenti ermeneutici per l’analisi dei testi e l’applicazione a essi delle metodologie anche tecniche più adeguate (analisi delle strutture metriche o narrative), nel quadro di un’ idonea propedeutica allo studio letterario di tipo avanzato.
Group:
AL
-
SUITNER FRANCO
( syllabus)
A portrait of a novel and of his birth: I Promessi sposi di Alessandro Manzoni. Reading and interpretation of Manzoni's masterpiece, including the most important critical problems. Some lessons will be focusing on problems of methodology in literary Studies, for a specialized study of Italian literature.
( reference books)
- Alessandro Manzoni, I Promessi Sposi, in una buona edizione commentata; - F. Suitner, I Promessi Sposi: un’idea di romanzo, Roma, Carocci. Reading a literary masterpiece of the period, selected during the course, and a monography related to the same book. Reading and interpreting two classical pieces of the Italian literature, to be chosen throughout the course (including appropriate introduction and explanatory notes). Non-attending students will be requested to contact the professor for further bibliographical guidelines.
|
12
|
L-FIL-LET/10
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20703620 -
LETTERATURA ITALIANA CONTEMPORANEA L.M
(objectives)
Lo studente, già in grado di padroneggiare il quadro diacronico della letteratura contemporanea, attraverso l’approfondimento di autori, momenti e tematiche dell’Otto e Novecento, dovrà padroneggiare gli strumenti metodologici non univoci dell’analisi testuale, tali da consentire un solido bagaglio specialistico di conoscenze critiche in più campi di indagine: storicistico, filologico, linguistico, strutturale, metrico-stilistico, retorico.
Group:
MZ
-
PEDULLA' GABRIELE
( syllabus)
Federico De Roberto. Il corso si propone di analizzare l’opera narrativa di uno dei nostri massimi scrittori dell’Ottocento, Federico De Roberto.
( reference books)
TESTI NARRATIVI DA ACQUISTARE (sono da studiare anche le introduzioni): -- Federico De Roberto, Processi verbali, Sellerio -- Federico De Roberto, La sorte, Sellerio -- Federico De Roberto, I Viceré -- Federico De Roberto, L’imperio, BUR -- Federico De Roberto, La paura e altri racconti di guerra, Garzanti
FILM DA VEDERE: -- Luchino Visconti, Il Gattopardo
TESTI CRITICI DA ACQUISTARE: -- Antonio Di Grado, La vita, le carte, i turbamenti di Federico De Roberto, Gentiluomo, Bonanno, 2007 -- Sergio Luzzatto e Gabriele Pedullà (a cura di), Atlante della letteratura italiana. Dal Risorgimento a oggi, vol. III, a cura di Domenico Scarpa, Einaudi, Torino 2012
NB. Altri saggi e testi saranno forniti in fotocopia
TESTI IN PIU’ PER I NON FREQUENTANTI: -- Giuseppe Tomasi di Lampedusa, Il Gattopardo, Feltrinelli
N.B. Prima di ogni lezione verranno prese le presenze. Il numero massimo di assenze accettate è 6 ore (3 lezioni). Sopra questo numero gli studenti saranno considerati a tutti gli effetti non frequentanti e dovranno portare un libro in più
|
6
|
L-FIL-LET/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20706094 -
ROMANCE PHILOLOGY AND LINGUISTICS 1 LM
|
6
|
L-FIL-LET/09
|
150
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional group:
ATTIVITÀ CARATTERIZZANTE - DISCIPLINE STORICHE, FILOSOFICHE, ANTROPOLOGICHE E SOCIOLOGICHE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702448 -
LATIN EPIGRAPHY L.M.
(objectives)
The student will start the advanced study of Latin epigraphy through the exegesis of epigraphic documents useful to deepen aspects of the Roman and Romanized world.
-
PORENA PIERFRANCESCO
( syllabus)
"Aristocratic model, productive sectors and constraints of social representation" The rich epigraphic heritage of the city of Rome, and of other cities of the Latin West, allows us to examine the paths of self-representation, in life and in death, of the different, stratified, heterogeneous components of a multiform urban society. In the universe of production workers, different in origin, age, category and social weight, illustrates by means of latin inscriptions the attraction of the aristocratic model, but also eccentric forms of exaltation of subordinate roles. A world suspended between dominant thought and eccentricity.
( reference books)
Testi: - A. Buonopane, Manuale di epigrafia latina, Roma (Carocci) 2009 [obbligatorio]; un volume a scelta tra: - M.L. Caldelli, F. Zevi, M. Cébeillac-Gervasoni, Epigrafia latina. Ostia: cento iscrizioni in contesto, Roma (Quasar) 2010 [328 pp. - € 28,00]: studio integrale. - Terme di Diocleziano. La collezione epigrafica, a cura di R. Friggeri, M.G. Granino Cecere, G. Gregori, Milano (Electa) 2012 [757 pp. - € 49,00]: studio obbligatorio della Sala I + 4 Sale a scelta. Esercitazioni: - Visita della ‘Collezione Epigrafica’ del Museo Nazionale Romano alle Terme di Diocleziano a Roma.
N.B. Testi aggiuntivi per i non frequentanti: da concordare con il docente. Si richiede la conoscenza della lingua latina. Si consiglia di affrontare l’esame di Epigrafia Latina dopo aver sostenuto un esame di Storia Romana.
|
6
|
L-ANT/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20706067 -
STORIA DEL RISORGIMENTO
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20706075 -
STORIA DELL'EUROPA E DEL MEDITERRANEO
|
6
|
M-STO/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710011 -
STORIA DELL'ISTITUZIONE DIPLOMATICA IN ETA' MODERNA
|
6
|
M-STO/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710064 -
STORIA DELL'ITALIA CONTEMPORANEA
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
ATTIVITÀ CARATTERIZZANTE - LETTERATURA ITALIANA - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20710147 -
LETTERATURA CONTEMPORANEA COMPARATA L.M.
(objectives)
Obiettivo del corso è analizzare alcune grandi questioni della letteratura italiana contemporanea nel quadro delle maggiori letterature straniere. Lo studio verrà effettuato in prospettiva comparatistica, essenziale per la letteratura del XIX, XX e del XXI secolo, quando lo scambio tra le diverse culture si è fatto più intenso e i modelli e le poetiche elaborati all’estero hanno avuto spesso profonda influenza sugli autori italiani. Lo studente approfondirà un genere, un tema, una poetica, la storia della ricezione di un autore o di una istituzione culturale.
-
PEDULLA' GABRIELE
( syllabus)
Il Giallo modernista. Il corso si propone di ricostruire gli usi “modernisti” della forma gialla nella narrativa italiana e straniera del secondo Novecento.
( reference books)
TESTI NARRATIVI DA ACQUISTARE (sono da studiare anche le introduzioni): -- Jorge Luis Borges, Finzioni, Adelphi -- Vladimir Nabokov, La vera vita di Sebastian Knight, Adelphi -- Carlo Emilio Gadda, Quer pasticciaccio brutto de via Merulana, Garzanti -- Alain Robbe-Grillet, Il voyeur, Nonostante -- Friedrich Dürrenmatt, La promessa. Requiem per il romanzo giallo, Einaudi (fuori commercio - da acquistare usato) -- Luigi Malerba, Salto mortale, Mondadori -- George Perec, La scomparsa, Guida -- Leonardo Sciascia, Il contesto, Adelphi
FILM DA VEDERE: -- Pietro Germi, Quel maledetto imbroglio -- Orson Welles, Quarto potere -- Ettore Scola, La più bella serata della mia vita -- Francesco Rosi, Cadaveri eccellenti -- Elio Petri, Todo modo
TESTI CRITICI DA ACQUISTARE: -- Mauro Bersani, Carlo Emilio Gadda, Einaudi -- Siegfried Kacauer, Il romanzo poliziesco, SE
NB. Altri saggi e testi saranno forniti in fotocopia
TESTI IN PIU’ PER I NON FREQUENTANTI: -- Marco Belpoliti, Settanta, Einaudi, 2010 (nuova edizione ampliata)
N.B. Prima di ogni lezione verranno prese le presenze. Il numero massimo di assenze accettate è 6 ore (3 lezioni). Sopra questo numero gli studenti saranno considerati a tutti gli effetti non frequentanti e dovranno portare un libro in più.
|
6
|
L-FIL-LET/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
ATTIVITÀ AFFINE E INTEGRATIVA - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20702437 -
PRAGMATIC LINGUISTICS L.M.
(objectives)
Il corso ha l’obiettivo di presentare lo studio del linguaggio in relazione ai suoi utenti e al contesto. Lo studente acquisirà nella prima parte del corso i fondamenti della disciplina e la sua collocazione nell’ambito delle scienze del linguaggio, mentre nella seconda parte, a carattere seminariale, apprenderà ad applicarla a dati reali, tratti dalla comunicazione quotidiana e dai media.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702461 -
HISTORY OF THE LATIN LANGUAGE L.M.
(objectives)
Lo studente acquisirà una conoscenza della lingua latina in prospettiva diacronica e diastratica, dalle origini al neolatino, attraverso la lettura diretta di documenti e testimonianze contemporanee ai vari fenomeni linguistica. La comprensione dei dinamismi della lingua – intesa come mezzo di comunicazione sia di registro informale sia di registro standard – consentirà una migliore conoscenza della civiltà romana e una più attenta valutazione delle varietà linguistiche.
|
6
|
L-FIL-LET/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702710 -
AESTHETICS - L.M
-
Derived from
20702710 ESTETICA - L.M. in SCIENZE FILOSOFICHE (DM 270) LM-78 N0 D'ANGELO PAOLO
( syllabus)
Module A Reading of the Preface and Introduction to the Critique of Judgment and Analytic of the Beautiful.
Module B Reading of the Analytic of the Sublime, the Deduction of the Pure Aesthetic Judgements and the Dialectic of Aesthetic Judgment.
( reference books)
Module A Immanuel Kant, Critica del Giudizio, Roma-Bari, Laterza: Prefazione, Introduzione, §§ 1-22 Module B Immanuel Kant, Critica del Giudizio, Roma-Bari, Laterza, §§ 23-60
|
6
|
M-FIL/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702929 -
FRENCH LITERATURE I MASTER'S LEVEL
|
6
|
L-LIN/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702931 -
SPANISH LITERATURE I MASTER'S LEVEL COURSE
|
6
|
L-LIN/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702936 -
ENGLISH LITERATURE I MASTER'S LEVEL COURSE
-
Derived from
20702936 LETTERATURA INGLESE I MAGISTRALE in LETTERATURE E TRADUZIONE INTERCULTURALE (DM 270) LM-37 AMBROSINI RICCARDO
( syllabus)
English Version Instructor: Richard Ambrosini Subject: Letteratura inglese I magistrale CFU: 6 Semester: I & II
Wednesday 11:-13:00 (Aula 21) Thursday 11:00-13:00 (Aula 3) First Class: Wednesday October 7, 2015
Objectives: Students are expected to acquire the advanced skills required to analyze complex texts and the literary phenomena of the Anglophone world viewed in a transcultural context, also in relation to translation and the teaching of literature. They are also expected to refine their ability to employ in a problematic manner the sophisticated theoretical tools which will enable them to engage in a culturalist and linguistic analysis of texts and cultural phenomena, as well as in the analysis of the interrelations between literary language and other narrative forms.
Programme
The course will set out by attempting an historical and cultural synthesis of the different strands that went into the making of British Modernism, which was at the same time a transnational phenomenon and a crucial passage in the history of English literature. The study of some of the major Modernist poets’ and novelists’ main texts will serve the purpose of casting light on the theoretical significance of the formal and stylistic experimentations that went into their making. This way, it will become possible to then understand the role those theories played once an institutionalized version of ‘Modernism’ became the foundation of the academic teaching of English literature. Prescribed reading
Essays Henry James, “The Art of Fiction” (1884) R. L. Stevenson, “A Humble Remonstrance” (1884) Joseph Conrad, “Preface” to The Nigger of the “Narcissus” (1897), selection from his letters T. S. Eliot, “Tradition and the Individual Talent” (1919), “Ulysses, Order and Myth” (1923) D. H. Lawrence, “Surgery for the Novel – or, a Bomb” (1923) Virginia Woolf, “Modern Fiction” (1919), “Mr. Bennett and Mrs. Brown” (1923) E. M. Forster, Aspects of the Novel (1927) [Extracts]
Fiction
Joseph Conrad, Lord Jim (1900) D. H. Lawrence, “Odour of Chrysanthemums” (1911) James Joyce, Portrait of the Artist as a Young Man (1916) Virginia Woolf, To the Lighthouse (1927) E. M. Forster, A Passage to India (1924)
Poems Thomas Hardy, Selection from Poems of 1912-13 W. B. Yeats, “Easter, 1916” (1916), “The Wild Swans at Coole” (1917), “Sailing to Byzantium” (1928) T. S. Eliot, “The Love Song of J. Alfred Prufrock” (1915), The Waste Land (1922) Ezra Pound, “A Few Don’ts by an Imagiste” (1913), “In a Station of the Metro” (1913), “Homage to Sextus Propertius” (1919)
Reading List Students are required to study on their own one of the following novels:
D. H. Lawrence, Sons and Lovers (1913) Ford Madox Ford, The Good Soldier (1915)
Criticism and Historical Background
A list of secondary texts will be available in early October.
The course will be held in English.
Students who do not plan to attend classes should come and speak to the instructor during his office hours (Tuesday, 14:30-16:30)
( reference books)
Essays Henry James, “The Art of Fiction” (1884) R. L. Stevenson, “A Humble Remonstrance” (1884) Joseph Conrad, “Preface” to The Nigger of the “Narcissus” (1897), e una selezione dall’epistolario T. S. Eliot, “Tradition and the Individual Talent” (1919), “Ulysses, Order and Myth” (1923) D. H. Lawrence, “Surgery for the Novel – or, a Bomb” (1923) Virginia Woolf, “Modern Fiction” (1919), “Mr. Bennett and Mrs. Brown” (1923) E. M. Forster, Aspects of the Novel (1927) [Estratti]
Fiction Joseph Conrad, Lord Jim (1900) D. H. Lawrence, “Odour of Chrysanthemums” (1911) James Joyce, Portrait of the Artist as a Young Man (1916) Virginia Woolf, To the Lighthouse (1927) E. M. Forster, A Passage to India (1924)
Poems Thomas Hardy, una scelta di poesie tratte dalla raccolta Poems of 1912-13 W. B. Yeats, “Easter, 1916” (1916), “The Wild Swans at Coole” (1917), “Sailing to Byzantium” (1928) T. S. Eliot, “The Love Song of J. Alfred Prufrock” (1915), The Waste Land (1922) Ezra Pound, “A Few Don’ts by an Imagiste” (1913), “In a Station of the Metro” (1913), “Homage to Sextus Propertius” (1919)
Reading List
E. M. Forster, Howards End (1910) D. H. Lawrence, Sons and Lovers (1913)
|
6
|
L-LIN/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702939 -
GERMAN LITERATURE I MASTER'S LEVEL COURSE
|
6
|
L-LIN/13
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20705084 -
THEATRICAL CULTURE AND LITERARY CULTURE
-
Derived from
20705084 CULTURA TEATRALE E CULTURA LETTERARIA in DAMS TEATRO, MUSICA, DANZA (DM 270) LM-65 N0 GERACI STEFANO
( syllabus)
History and art of the actor (L-ART/05) credits 6 - Teacher: Stefano Geraci Learning objectives: The course introduces the study of the actor in the European theatrical culture from the modern age to the twentieth century.
Programme. The art and the practices of the actors will be analyzed through the traces, the memories, the visual documents and their relationships with the life of the theaters. TEXT BOOKS: Lecture notes edited by the teacher, (available at the beginning of the course on the site https://sites.google.com/com/site/stefanogeraci1);L. Jouvet, Lezioni su Molière, a cura di S.Geraci, Officina Edizioni, 2015 ; The non-attending students must add to the program one of the following books : Copeau, Artigiani di una tradizione vivente: l’attore e la pedagogia teatrale; a cura di Maria Ines Aliverti, La casa Usher, 2009; C. Dullin, La ricerca degli dei. Pedagogia di attore e professione di teatro, a cura di D. Seragnoli, ETS, 2005. Oral examination E-MAIL geraci@uniroma3.it LESSONS: semester II
I
( reference books)
TEXT BOOKS: Lectures notes edit by the teacher; (available at the beginning of the course on the site https://sites.google.com/com/site/stefanogeraci1) S.E Ėjzenštejn, Stili di regia, Venezia Marsilio,1987 e succ.ed.; Text books for the non-attending students : Lecture notes edited by the teacher:, P. Szondi, Teoria del dramma moderno,Torino, Einaudi,1962 e succ.ed.; B. Brecht, Scritti teatrali, Torino, Einaudi,1962 e succ ed.; S.E.Ėjzenštejn ,Stili di regia, Venezia Marsilio,1987 e succ.ed , Venezia , Marsilio, 1988 e succ. ed.
|
6
|
L-ART/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709138 -
FILM STYLES AND FILMMAKERS
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|