Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20702657 -
DANCE THEORIES AND PRACTICES FROM THE 18TH THROUGH THE 21ST CENTURIES
(objectives)
THE COURSE IS DESIGNED: A) TO DEEPEN UNDERSTANDING OF THEORIES (I.E. DELSARTE, JAQUES-DALCROZE AND LABAN); B) TO INCREASE ABILITY TO OBSERVE DANCE - ITS MOVEMENT, ITS COMPOSITIONAL COMPONENTS - AS WELL AS STYLISTIC CODES AND MODES OF EXPRESSION.
-
D'ORAZI MARIA PIA
( syllabus)
PROGRAMMA: LA COSTRUZIONE DEL CORPO: VASLAV NIJINSKY, ISADORA DUNCAN, RUDOL LABAN, RUDOLF STEINER, AKIRA KASAI. ESAME DI TRE DIVERSE MESSE IN SCENA DI AKIRA KASAI A PARTIRE DALL’ “ELIOGABALO” DI ANTONIN ARTAUD CON UNA COMPAGNIA ITALIANA E DUE GIAPPONESI.
( reference books)
TESTI PER L'ESAME. DISPENSE A CURA DEL DOCENTE VASLAV NIJINSKY, “DIARI”, MILANO, ADELPHI, 2000 ISADORA DUNCAN, “LETTERE DALLA DANZA”, FIRENZE, LA CASA USHER, 1980 RUDOLF LABAN, “L’ARTE DEL MOVIMENTO”, MACERATA, EPHEMERIA, 1999
LETTURE DA: ANTONIN ARTAUD, “ELIOGABALO”, MILANO, ADELPHI, 1969
|
6
|
L-ART/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702680 -
DOCUMENTS AND METHODOLOGIES IN THEATRE HISTORY L.M.
(objectives)
ANALYSIS OF THE INTERPLAY BETWEEN ACTORS, STAGES AND FILM IN THEORIES AND PRACTICES, FOCUSING ON ACTING AND THEATRE LABORATORIES IN 1920S SOVIET CULTURE.
-
GUARINO RAIMONDO
( syllabus)
LETTURA DI TESTI DI BENJAMIN, BRECHT, EJZENŠTEJN E DI ALTRI AUTORI DELLA CRITICA E DELLA TEORIA DELL’ATTORE TEATRALE E CINEMATOGRAFICO. VISIONE E ANALISI DI FILM COME DOCUMENTI SULL’ATTORE. PROVA D'ESAME: ORALE.
( reference books)
W. BENJAMIN, L’OPERA D’ARTE NELL’EPOCA DELLA SUA RIPRODUCIBILITÀ TECNICA, EINAUDI, 1966 E SUCCESS. ED.; S. M. EJZENŠTEJN, IL MOVIMENTO ESPRESSIVO, MARSILIO, 1998 E SUCCESSIVE RISTAMPE; S. M. EJZENŠTEJN, SULLA BIOMECCANICA. AZIONE SCENICA E MOVIMENTO, ARMANDO, 2009. FILMOGRAFIA: IL GABINETTO DEL DOTTOR CALIGARI DI R. WIENE; L’ULTIMO UOMO (DER LETZTE MANN) DI F. W. MURNAU; METROPOLIS DI F. LANG; IL VECCHIO E IL NUOVO (LA LINEA GENERALE) DI S. M. EJZENŠTEJN; LA PASSIONE DI GIOVANNA D’ARCO, DI T. DREYER; IL VASO DI PANDORA (LULU) DI G. W. PABST. ALTRI FILM SARANNO PROIETTATI DURANTE LE LEZIONI.
|
6
|
L-ART/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20705261 -
THEORIES AND PRACTICES OF THEATRICAL WORK
(objectives)
ADVANCED COURSE IN THEATRE STUDIES; THROUGH THE ANALYSIS OF REFERENCE TEXTS THE COURSE WILL DISCUSS THE ISSUE OF (SYMBIOTIC, INEXISTENT OR ANTITHETICAL) RELATIONSHIPS BETWEEN THEATRE THEORIES AND PRACTICES, AS WELL AS THEIR HISTORIOGRAPHICAL AND OTHER CONSEQUENCES.
-
SCHINO MIRELLA
( syllabus)
IL TEATRO ITALIANO NEGLI ANNI DEL FASCISMO IL CORSO SI PROPONE DI INDAGARE UN PERIODO DI SNODO: GLI ANNI DELLA GRANDE RIFORMA, NEL TEATRO EUROPEO, E DEL COSIDDETTO “RITARDO” DELL’ITALIA. GLI ANNI DEL PASSAGGIO TRA IL TEATRO DEL GRANDE ATTORE E IL TEATRO DI REGIA. ALL’INTERNO DEL CORSO SI INDAGHERANNO IN PARTICOLARE I PROBLEMI RELATIVI AL RAPPORTO TRA LA VITA TEATRALE E IL SUO CONTESTO STORICO. IL CORSO COMPRENDERÀ UNA SERIE DI LEZIONI SPERIMENTALI INTERDISCIPLINARI INSIEME AL PROF. GIANCARLO MONINA, DOCENTE DI STORIA CONTEMPORANEA.
( reference books)
PROGRAMMA PER I FREQUENTANTI: GIANFRANCO PEDULLA, TEATRO ITALIANO NEL TEMPO DEL FASCISMO, TITIVILLUS MIRELLA SCHINO, LA NASCITA DELLA REGIA TEATRALE, LATERZA IL NUMERO 32 DELLA RIVISTA “TEATRO E STORIA”, ED. BULZONI (MAIL: BULZONI@BULZONI.IT) MATERIALI DIDATTICI (CHE SARANNO DISTRIBUITI DURANTE IL CORSO)
PROGRAMMA PER NON FREQUENTANTI GIANFRANCO PEDULLA, TEATRO ITALIANO NEL TEMPO DEL FASCISMO, TITIVILLUS MIRELLA SCHINO, LA NASCITA DELLA REGIA TEATRALE, LATERZA MIRELLA SCHINO, IL TEATRO DI ELEONORA DUSE, BULZONI IL NUMERO 32 DELLA RIVISTA “TEATRO E STORIA”, ED. BULZONI (MAIL: BULZONI@BULZONI.IT) FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI LEGGERANNO: LUIGI PIRANDELLO: IL GIUOCO DELLE PARTI; L’UOMO, LA BESTIA E LA VIRTÙ; SEI PERSONAGGI IN CERCA D’AUTORE; SAGRA DEL SIGNORE DELLA NAVE; I GIGANTI DELLA MONTAGNA (CON LA RACCOMANDAZIONE DI LEGGERE ALMENO LA VOCE LUIGI PIRANDELLO DELLA VOCE ON-LINE DELL’ENCICLOPEDIA TRECCANI: HTTP://WWW.TRECCANI.IT/ENCICLOPEDIA/TAG/LUIGI-PIRANDELLO/)
|
12
|
L-ART/05
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20709115 -
LETTERATURA FRANCESE LM
|
6
|
L-LIN/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20709116 -
FORME E LINGUAGGI DELLA MUSICA CONTEMPORANEA
(objectives)
MUSICAL DRAMATURGIES OF THE TWENTIETH CENTURY. AND BEYOND…AIMS: ANALYSIS OF THE MOST RECENT AND HIGHLY SIGNIFICANT EXPRESSIONS OF MUSICAL THEATER.
-
GUANTI GIOVANNI
( syllabus)
SUOI OBIETTIVI SONO, DA UN LATO, LA VERIFICA DELLA CONTINUITÀ E/O DELLA DISARTICOLAZIONE DELLA TRADIZIONE MELODRAMMATICA NEL SECOLO SCORSO, DALL'ALTRO, AVVICINARE GLI STUDENTI AD ALCUNI SPECIFICI PROBLEMI DRAMMATURGICO-MUSICALI, QUALI QUELLI LEGATI ALL'ELETTROACUSTICA E AI NUOVI SPAZI SCENICI, ALL'"OPERA PER BAMBINI", ALLE POETICHE DELL'ANTI-OPERA.
( reference books)
AA. VV., DRAMMATURGIE MUSICALI DEL NOVECENTO. TEORIE E TESTI, A CURA DI MARCO VINCENZI, LIM LIBRERIA MUSICALE ITALIANA, LUCCA 2008
MATERIALI INTEGRATIVI FORNITI DAL DOCENTE NEL CORSO DELLE LEZIONI
|
6
|
L-ART/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional group:
comune Orientamento unico A SCELTA -DISC.STORICHE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20702679 -
HISTORY AND HISTORIOGRAPHY OF THE CONTEMPORARY AGE L.M.
(objectives)
THE COURSE INTRODUCES STUDENTS TO THE MAIN METHODOLOGICAL TOOLS AND CRITICAL ANALYSIS OF HISTORY.
-
MONINA GIANCARLO
( syllabus)
PRENDE LE MOSSE DAGLI ASPETTI DI METODOLOGIA DELLA RICERCA STORICA, INTESA SIA COME INSIEME DI TECNICHE E STRUMENTI OPERATIVI, SIA COME TEORIA STORIOGRAFICA PER POI CONCENTRARSI SULLA STORIA DEL FASCISMO. ALL’INTERNO DEL CORSO SI INDAGHERANNO IN PARTICOLARE GLI ASPETTI CULTURALI DEL REGIME. IL CORSO COMPRENDERÀ UNA SERIE DI LEZIONI SPERIMENTALI INTERDISCIPLINARI INSIEME ALLA PROF. MIRELLA SCHINO, DOCENTE DI TEATRO
( reference books)
- G. DE LUNA, LA PASSIONE E LA RAGIONE. IL MESTIERE DELLO STORICO CONTEMPORANEO, MILANO, BRUNO MONDADORI, 2004. PP. 259, € 20,00 - E. GENTILE, FASCISMO: STORIA E INTERPRETAZIONI, ROMA-BARI, LATERZA, 2011, PP. 324, € 12,00 - A. TARQUINI, STORIA DELLA CULTURA FASCISTA, BOLOGNA, IL MULINO, 2011, PP. 240, € 18,00
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20709133 -
STORIA MODERNA LAUREA MAGISTRALE
(objectives)
1) TO PROMOTE THE INTEREST OF THE STUDENTS FOR A SINGLE THEME BY PRESENTING DIFFERENTS MONOGRAPHS AND ESSAIS; 2) TO ENCOURAGE THE CRITICAL DISCUSSION IN CLASS OF THE TEXTS AND THE SOURCES IN PROGRAM.
|
6
|
M-STO/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico LISTINO 1 - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702679 -
HISTORY AND HISTORIOGRAPHY OF THE CONTEMPORARY AGE L.M.
(objectives)
THE COURSE INTRODUCES STUDENTS TO THE MAIN METHODOLOGICAL TOOLS AND CRITICAL ANALYSIS OF HISTORY.
-
MONINA GIANCARLO
( syllabus)
PRENDE LE MOSSE DAGLI ASPETTI DI METODOLOGIA DELLA RICERCA STORICA, INTESA SIA COME INSIEME DI TECNICHE E STRUMENTI OPERATIVI, SIA COME TEORIA STORIOGRAFICA PER POI CONCENTRARSI SULLA STORIA DEL FASCISMO. ALL’INTERNO DEL CORSO SI INDAGHERANNO IN PARTICOLARE GLI ASPETTI CULTURALI DEL REGIME. IL CORSO COMPRENDERÀ UNA SERIE DI LEZIONI SPERIMENTALI INTERDISCIPLINARI INSIEME ALLA PROF. MIRELLA SCHINO, DOCENTE DI TEATRO
( reference books)
- G. DE LUNA, LA PASSIONE E LA RAGIONE. IL MESTIERE DELLO STORICO CONTEMPORANEO, MILANO, BRUNO MONDADORI, 2004. PP. 259, € 20,00 - E. GENTILE, FASCISMO: STORIA E INTERPRETAZIONI, ROMA-BARI, LATERZA, 2011, PP. 324, € 12,00 - A. TARQUINI, STORIA DELLA CULTURA FASCISTA, BOLOGNA, IL MULINO, 2011, PP. 240, € 18,00
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20706033 -
COMUNICAZIONE ARTISTICA
(objectives)
THE COURSE ANALYSES HOW AND TO WHAT EXTENT THE ARTISTIC AND CULTURAL INSTITUTIONS CONTRIBUTE, ON THE ONE HAND, TO PRODUCE THE CAREERS OF ARTWORKS AND ARTISTS, AND, ON THE OTHER HAND, TO SHAPE THE PROCESSES OF CONSUMPTION.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709102 -
CONVEGNO EUROVISIONI
|
2
|
|
12
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709134 -
TEORIE DEL CINEMA E DEL FILM
|
|
20709134-1 -
TEORIE DEL CINEMA E DEL FILM
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709134-2 -
TEORIE DEL CINEMA E DEL FILM
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709135 -
INTERPRETAZIONE E ANALISI DEL FILM
|
|
20709135-1 -
INTERPRETAZIONE E ANALISI DEL FILM
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709135-2 -
INTERPRETAZIONE E ANALISI DEL FILM
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709136 -
MODI DI PRODUZIONE E STILE DEL CINEMA E DELLA TELEVISIONE
(objectives)
IL MODULO INTENDE RI-VEDERE IL CINEMA ITALIANO, DAL NEOREALISMO AGLI ANNI 2000, PASSANDO PER IL CINEMA DEI GRANDI “AUTORI”, LA COMMEDIA ALL’ITALIANA, IL CINEMA DI GENERE, L’INIZIO DELLA CRISI E POI LA RINASCITA DEL “NUOVO CINEMA ITALIANO”. DA VISCONTI A DE SICA, DA ROSSELLINI A DE SANTIS, DA LATTUADA A BOLOGNINI, DA BERTOLUCCI A FERRERI, SINO AL GIOVANE CINEMA ITALIANO, VENGONO PRESI IN CONSIDERAZIONE VARI FILM EMBLEMATICI DEL CINEMA ITALIANO NEL SUO MOMENTO DI MAGGIORE FAMA (LA FASE DI MAGGIORE ESPANSIONE PRODUTTIVA E AUTORIALE DEL FILM NAZIONALE), INDAGANDONE LA REGIA, I MOVIMENTI DI MACCHINA, IL LINGUAGGIO FILMICO, CONIUGANDO L’APPROCCIO TECNICO A QUELLO ESTETICO. ATTRAVERSO UNA RIVISITAZIONE DELLA STORIA DEL CINEMA ITALIANO, IL CORSO OFFRE UNO STRUMENTO TEORICO SU COME FARE “ANALISI DEL FILM”.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709137 -
MEDIA DIGITALI: TELEVISIONE, VIDEO, INTERNET
(objectives)
THE COURSE IS AIMED TO EXPLAIN SOCIAL AND CULTURAL TRANSFORMATIONS CONNECTED WITH THE COMING OF DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRACTICES, ESPECIALLY IN THE AUDIOVISUAL DOMAIN.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709138 -
MOVIMENTI E AUTORI DEL CINEMA
(objectives)
GOALS: The course will analyze the personality and films of Antonioni within the context of Italian and international cinema.
-
Derived from
20702665 MOVIMENTI E AUTORI DEL CINEMA LM in CINEMA, TELEVISIONE E PRODUZIONE MULTIMEDIALE (DM 270) LM-65 N0 PARIGI STEFANIA
( syllabus)
THE CINEMA OF MICHELANGELO ANTONIONI Program: The path of the director and his working method. The stylistic analysis of his films. The key components of a reflection on the aesthetics of Antonioni: the nature of the image, the conception of space and time, the forms of modernity, the interpretation of the social, existential and artistic changes in the contemporary world.
( reference books)
TEXTS: Michelangelo Antonioni, Fare un film è per me vivere, Marsilio, Venezia 1994; Giorgio Tinazzi, Michelangelo Antonioni, Il Castoro Cinema, Milano 2002. FILMOGRAPHY: Cronaca di un amore (1950), I vinti, episodio inglese (1952), Il grido (1957), L'avventura (1959), L'eclisse (1962), Il deserto rosso (1964), Blow-up (1966), Zabriskie Point (1970), The Passenger (1974).
FOR NON ATTENDING STUDENTS: PROGRAM: Landscape in film: theories, figures and authors. On Michelangelo Antonioni's landscapes. TEXTS: Sandro Bernardi, Il paesaggio nel cinema italiano, Marsilio, Venezia 2002; Stefania Parigi, Giacomo Ravesi (a cura di), Il paesaggio nel cinema contemporaneo, «Imago», 9, I semestre 2014. FILMOGRAPHY: Gente del Po (1943-1947), Cronaca di un amore (1950), I vinti, Eglish sketch (1952), Il grido (1957), L'avventura (1959), L'eclisse (1962), Il deserto rosso (1964), Blow-up (1966), Zabriskie Point (1970), The Passenger (1974).
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709140 -
THE HOLLYWOOD FILM
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709141 -
TEORIE E PRATICHE DEL CINEMA MODERNO
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709301 -
LABORATORIO DI OPERATORE RADIOFONICO
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709302 -
TIROCINIO PALLADIUM- BIBLIOTECA DELLE ARTI
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico AFFINI E INTEGRATIVE - A SCELTA TRA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20703006 -
HISTORY AND THEORY OF CONTEMPORARY ART L.M.
(objectives)
THE COURSE ENCOURAGES THE DEVELOPMENT OF STUDENTS’ CAPACITY FOR AUTONOMOUS INTERPRETATION AND CRITICAL EVUALUATION OF CONTEMPORARY ARTISTIC PRACTICES.
-
CHIODI STEFANO
( syllabus)
LA FOTOGRAFIA COME ARTE CONTEMPORANEA L’AFFERMAZIONE DELLA FOTOGRAFIA È TRA I FENOMENI CHE PIÙ HANNO CONTRIBUITO A RIDEFINIRE IL PAESAGGIO DELLE ARTI VISIVE TRA IL 1960 E IL 2000. SFIDANDO LA CONCEZIONE TRADIZIONALE CHE PONEVA PITTURA E SCULTURA ALL’APICE DELLA GERARCHIA ESPRESSIVA, GLI ARTISTI HANNO INIZIATO A SONDARE LE QUALITÀ CONCETTUALI DELLA FOTOGRAFIA METTENDONE ALLO STESSO TEMPO IN DISCUSSIONE LA PRESUNTA CAPACITÀ DI CATTURARE LA “VERITÀ” OBIETTIVA. LA FOTOGRAFIA È COSÌ STATA UTILIZZATA IN MODI DIVERSI – DALL’ARTE CONCETTUALE E PROCESSUALE, DALLA PERFORMANCE ALL’ARTE FEMMINISTA, DALLA PICTURES GENERATION ALLA FOTOGRAFIA “OGGETTIVA” TEDESCA DEGLI ANNI OTTANTA – CON APPROCCI DIVERSI E DISTANTI DALLE ESTETICHE CHE AVEVANO CARATTERIZZATO LA SUA VICENDA MODERNISTA E ANZI SPESSO VICINI A MANIFESTAZIONI PIÙ ANONIME E VERNACOLARI (FOTO RICORDO, ILLUSTRAZIONE, PUBBLICITÀ ECC.). IL CORSO ESAMINA IN PARALLELO OPERE ED ELABORAZIONI TEORICHE SOFFERMANDOSI SU ALCUNE DELLE FIGURE CHIAVE DEL PERIODO, COME VITO ACCONCI, DIANE ARBUS, BERND E HILLA BECHER, NAN GOLDIN, DOUGLAS HUEBLER, RICHARD LONG, BRUCE NAUMAN, GIULIO PAOLINI, FRANCESCA WOODMAN, ED RUSCHA, CINDY SHERMAN, THOMAS RUFF, JEFF WALL, ANDY WARHOL E ALTRI.
( reference books)
DAVID CAMPANY, ART AND PHOTOGRAPHY, PHAIDON; ULTERIORE BIBLIOGRAFIA SARÀ FORNITA NEL CORSO DELLE LEZIONI. PER LA PREPARAZIONE GENERALE: HAL FOSTER ET AL., ARTE DAL 1900, ZANICHELLI 2006.
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20706033 -
COMUNICAZIONE ARTISTICA
(objectives)
THE COURSE ANALYSES HOW AND TO WHAT EXTENT THE ARTISTIC AND CULTURAL INSTITUTIONS CONTRIBUTE, ON THE ONE HAND, TO PRODUCE THE CAREERS OF ARTWORKS AND ARTISTS, AND, ON THE OTHER HAND, TO SHAPE THE PROCESSES OF CONSUMPTION.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709117 -
ANTROPOLOGIA CULTURALE LAUREA MAGISTRALE
|
6
|
M-DEA/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709135 -
INTERPRETAZIONE E ANALISI DEL FILM
|
|
20709135-1 -
INTERPRETAZIONE E ANALISI DEL FILM
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709135-2 -
INTERPRETAZIONE E ANALISI DEL FILM
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709136 -
MODI DI PRODUZIONE E STILE DEL CINEMA E DELLA TELEVISIONE
(objectives)
IL MODULO INTENDE RI-VEDERE IL CINEMA ITALIANO, DAL NEOREALISMO AGLI ANNI 2000, PASSANDO PER IL CINEMA DEI GRANDI “AUTORI”, LA COMMEDIA ALL’ITALIANA, IL CINEMA DI GENERE, L’INIZIO DELLA CRISI E POI LA RINASCITA DEL “NUOVO CINEMA ITALIANO”. DA VISCONTI A DE SICA, DA ROSSELLINI A DE SANTIS, DA LATTUADA A BOLOGNINI, DA BERTOLUCCI A FERRERI, SINO AL GIOVANE CINEMA ITALIANO, VENGONO PRESI IN CONSIDERAZIONE VARI FILM EMBLEMATICI DEL CINEMA ITALIANO NEL SUO MOMENTO DI MAGGIORE FAMA (LA FASE DI MAGGIORE ESPANSIONE PRODUTTIVA E AUTORIALE DEL FILM NAZIONALE), INDAGANDONE LA REGIA, I MOVIMENTI DI MACCHINA, IL LINGUAGGIO FILMICO, CONIUGANDO L’APPROCCIO TECNICO A QUELLO ESTETICO. ATTRAVERSO UNA RIVISITAZIONE DELLA STORIA DEL CINEMA ITALIANO, IL CORSO OFFRE UNO STRUMENTO TEORICO SU COME FARE “ANALISI DEL FILM”.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709137 -
MEDIA DIGITALI: TELEVISIONE, VIDEO, INTERNET
(objectives)
THE COURSE IS AIMED TO EXPLAIN SOCIAL AND CULTURAL TRANSFORMATIONS CONNECTED WITH THE COMING OF DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRACTICES, ESPECIALLY IN THE AUDIOVISUAL DOMAIN.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709138 -
MOVIMENTI E AUTORI DEL CINEMA
(objectives)
GOALS: The course will analyze the personality and films of Antonioni within the context of Italian and international cinema.
-
Derived from
20702665 MOVIMENTI E AUTORI DEL CINEMA LM in CINEMA, TELEVISIONE E PRODUZIONE MULTIMEDIALE (DM 270) LM-65 N0 PARIGI STEFANIA
( syllabus)
THE CINEMA OF MICHELANGELO ANTONIONI Program: The path of the director and his working method. The stylistic analysis of his films. The key components of a reflection on the aesthetics of Antonioni: the nature of the image, the conception of space and time, the forms of modernity, the interpretation of the social, existential and artistic changes in the contemporary world.
( reference books)
TEXTS: Michelangelo Antonioni, Fare un film è per me vivere, Marsilio, Venezia 1994; Giorgio Tinazzi, Michelangelo Antonioni, Il Castoro Cinema, Milano 2002. FILMOGRAPHY: Cronaca di un amore (1950), I vinti, episodio inglese (1952), Il grido (1957), L'avventura (1959), L'eclisse (1962), Il deserto rosso (1964), Blow-up (1966), Zabriskie Point (1970), The Passenger (1974).
FOR NON ATTENDING STUDENTS: PROGRAM: Landscape in film: theories, figures and authors. On Michelangelo Antonioni's landscapes. TEXTS: Sandro Bernardi, Il paesaggio nel cinema italiano, Marsilio, Venezia 2002; Stefania Parigi, Giacomo Ravesi (a cura di), Il paesaggio nel cinema contemporaneo, «Imago», 9, I semestre 2014. FILMOGRAPHY: Gente del Po (1943-1947), Cronaca di un amore (1950), I vinti, Eglish sketch (1952), Il grido (1957), L'avventura (1959), L'eclisse (1962), Il deserto rosso (1964), Blow-up (1966), Zabriskie Point (1970), The Passenger (1974).
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709139 -
CINEMA E PSICOANALISI
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709140 -
THE HOLLYWOOD FILM
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709141 -
TEORIE E PRATICHE DEL CINEMA MODERNO
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709142 -
TEORIE E PRATICHE POST-COLONIALI DEL CINEMA E DEI MEDIA
(objectives)
Our aim is to offer to the students a selections of historical and theoretical concepts and keywords useful to articulate a postcolonial approach in the analysis of texts and contexts.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709143 -
TEORIE DELL'IMMAGINE
(objectives)
THE COURSE WILL EXPOUND THE MOST IMPORTANT THEORIES OF FILMIC EMOTION, WITH PARTICULAR REFERENCE TO INTERACTIONS BETWEEN FILM STUDIES AND PICTURE THEORIES.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709144 -
TEORIE DELL'INTERMEDIALITA'
(objectives)
Acquisition of knowledge of theoretical concepts recently spread in Italy like “expanded cinema” and “expanded television”
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
20703428 -
LABORATORY: THEATRICAL ARTS
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Optional group:
comune Orientamento unico A SCELTA -DISC.STORICHE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20702679 -
HISTORY AND HISTORIOGRAPHY OF THE CONTEMPORARY AGE L.M.
(objectives)
THE COURSE INTRODUCES STUDENTS TO THE MAIN METHODOLOGICAL TOOLS AND CRITICAL ANALYSIS OF HISTORY.
-
MONINA GIANCARLO
( syllabus)
PRENDE LE MOSSE DAGLI ASPETTI DI METODOLOGIA DELLA RICERCA STORICA, INTESA SIA COME INSIEME DI TECNICHE E STRUMENTI OPERATIVI, SIA COME TEORIA STORIOGRAFICA PER POI CONCENTRARSI SULLA STORIA DEL FASCISMO. ALL’INTERNO DEL CORSO SI INDAGHERANNO IN PARTICOLARE GLI ASPETTI CULTURALI DEL REGIME. IL CORSO COMPRENDERÀ UNA SERIE DI LEZIONI SPERIMENTALI INTERDISCIPLINARI INSIEME ALLA PROF. MIRELLA SCHINO, DOCENTE DI TEATRO
( reference books)
- G. DE LUNA, LA PASSIONE E LA RAGIONE. IL MESTIERE DELLO STORICO CONTEMPORANEO, MILANO, BRUNO MONDADORI, 2004. PP. 259, € 20,00 - E. GENTILE, FASCISMO: STORIA E INTERPRETAZIONI, ROMA-BARI, LATERZA, 2011, PP. 324, € 12,00 - A. TARQUINI, STORIA DELLA CULTURA FASCISTA, BOLOGNA, IL MULINO, 2011, PP. 240, € 18,00
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20709133 -
STORIA MODERNA LAUREA MAGISTRALE
(objectives)
1) TO PROMOTE THE INTEREST OF THE STUDENTS FOR A SINGLE THEME BY PRESENTING DIFFERENTS MONOGRAPHS AND ESSAIS; 2) TO ENCOURAGE THE CRITICAL DISCUSSION IN CLASS OF THE TEXTS AND THE SOURCES IN PROGRAM.
|
6
|
M-STO/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
20702670 -
HISTORY AND ANALYSIS OF MUSICAL INTERPRETATION L.M.
(objectives)
THE COURSE AIMS TO GIVE A KNOWLEDGE OF THE MAIN PRINCIPLES OF MUSICAL PERFORMANCE, BOTH IN HISTORICAL AND STYLISTIC PERSPECTIVE, WITH SPECIFIC REGARD TO THE RELATIONSHIPS WITH “EXTRA-MUSICAL” ELEMENTS.
|
6
|
L-ART/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20705084 -
THEATRICAL CULTURE AND LITERARY CULTURE
(objectives)
LEARNING OBJECTIVES: THIS COURSE AIMS TO PROVIDE STUDENTS AN INTRODUCTION WITH THE RELATIONSHIPS BETWEEN TEXT AND PERFORMANCE, THEATER AND PRINT, ACTORS AND WRITERS.
|
12
|
L-ART/05
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20706031 -
Problems of Historiography of the play
(objectives)
to provide tools to face the study of the main problems posed by theatrical historiography, by tackling the theatrical cultures from time to time examined in relation to their historical context, to the operating modes that they have produced and the traditions that they have created.
|
6
|
L-ART/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20703008 -
PROVA FINALE LM
|
24
|
|
144
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |