Degree Course: Master of Science - Urban Design
A.Y. 2015/2016
Autonomia di giudizio
c - Autonomia di giudizio (making judgements)
I laureati devono essere capaci di:
c1 - utilizzare le loro conoscenze, capacità di comprensione ed abilità nel campo del progetto e della cultura architettonica, integrandole con la comprensione della complessità e contraddittorietà del reale e con la consapevolezza delle responsabilità sociali ed etiche che questo esercizio comporta;
c2 - maturare una propria autonomia di giudizio nell'esercizio delle proprie conoscenze, capacità di comprensione ed abilità nel campo del progetto e della cultura architettonica, evitandone ogni applicazione meramente meccanica, ripetitiva o tecnicistica.
Il raggiungimento di una libera e consapevole autonomia di giudizio è un obiettivo centrale per un corso di laurea al cui centro sta il progetto architettonico (edilizio, urbano o di restauro che sia), attività che chiede appunto l'esercizio di responsabili, complesse, e spesso molto difficili scelte individuali (non per caso il progetto è fra le attività a cui viene attribuito un potenziale rischio sociale), ed è un obiettivo - infine - che può essere perseguito soltanto attraverso un complesso sistema di procedimenti maieutici: cioè attraverso strategie interdisciplinari, confronto fra opinioni, pratiche di discussione e comunicazione, piuttosto che attraverso l'insegnamento di singole discipline.
Per questo, innanzi tutto, il presente corso di laurea magistrale è fortemente strutturato per far interagire l'attività progettuale sia con discipline miranti a un costante aggiornamento metodologico, conoscitivo, scientifico e sociologico, sia anche con discipline che promuovano un arco di riflessioni più generalmente culturale e umanistico: qui vale in particolare il ruolo delle discipline storiche (o storico-critiche), che soprattutto nei corsi di laurea magistrali assumono un carattere eminentemente formativo piuttosto che informativo.
Poi ancora concorrono a questo obiettivo ed implicitamente alla sua valutazione (o, meglio, autovalutazione):
- la pratica di discussioni collettive dei risultati progettuali, applicata in tutti i laboratori;
- la pratica dell'esposizione finale dei progetti in mostre pubbliche;
- la pubblicità della discussione delle tesi di laurea e l'esposizione pubblica dei loro elaborati;
- la pubblicità dei vari prodotti (progettuali e no) del corso di laurea, ottenuta attraverso il sito di facoltà e varie pubblicazioni dedicate;
- l'uso di strumenti in rete per la comunicazione e la discussione dei lavori progettuali in itinere.
- la frequente programmazione di conferenze e "lectures" di docenti, critici e professionisti di valore nazionale ed internazionale;
- l'interazione e lo scambio di esperienze fra più corsi (di laurea, magistrali, di perfezionamento, master) nella stessa facoltà;
- gli scambi Erasmus, i viaggi di studio, ecc.;
- lo sviluppo e l'incentivo di sistemi di valutazione dei corsi e di iniziative di discussione da parte degli studenti.Abilità comunicative
d - Abilità comunicative (communication skills)
Il presente corso di laurea si attende che i propri laureati debbano saper comunicare a interlocutori specialisti e non specialisti in modo chiaro e privo di ambiguità (sia sul piano verbale e letterario, che su quello tecnico: cioè attraverso tutti gli strumenti grafici, informatici e mediatici propri della cultura architettonica contemporanea) le loro idee, le loro ragioni, i loro progetti e ricerche.
A quest'obiettivo, sul versante della comunicazione tecnica, sono dedicati alcuni corsi e/o moduli, specialmente rivolti a fornire strumenti ed aggiornamenti sul piano del disegno, della rappresentazione e del rilievo (con modalità sia tradizionali che informatiche).
Queste attività didattiche, che procedono alla valutazione dei risultati con le modalità descritte più sopra, sono supportate da vari laboratori applicativi attivati dalla Facoltà: si tratta in particolare di un laboratorio informatico, dotato di software ed hardware adeguati e di un laboratorio modelli (ad ambedue i laboratori applicativi sono connessi corsi opzionali per l'addestramento e l'aggiornamento strumentale).
Sul versante della comunicazione scritta e verbale, il corso di laurea si affida:
- alla richiesta, avanzata da quasi tutti i corsi teorici e nei laboratori, di presentazioni scritte (tesine, ricerche, curricula ragionati e critici delle proprie attività, ecc.), intese come elementi essenziali per la valutazione dei risultati specifici e delle abilità comunicative;
- all'utilizzazione generalizzata, sia nella sede dei laboratori progettuali (in itinere ed all'esame), che in sede di laurea, di articolate e complete presentazioni pubbliche orali (con o senza supporti informatici) delle proprie proposizioni progettuali o teoriche; anche questa pratica è intesa come essenziale elemento di valutazione.Capacità di apprendimento
e - Capacità di apprendimento (learning skills)
Il presente corso di laurea si attende che i propri laureati debbano aver sviluppato capacità di apprendimento ed abilità progettuali tali da permetter loro un costante aggiornamento e un reale progresso conoscitivo nell'esercizio di una professione che (oggi in particolare) è soggetta a un rapidissimo processo di modificazione strutturale.
La strategia didattica messa in atto per puntare a tale obiettivo si può riassumere in questo: il corso di laurea integra, in ogni caso (anche nelle attività formative dedicate agli aspetti normativi, tecnici, tecnologici e strumentali), gli aspetti e i momenti formativi con quelli informativi.
In sintesi, e facendo riferimento a quanto è stato scritto per i precedenti descrittori, tale strategia vede come punti essenziali:
- l'interdisciplinarità, presente sia all'interno alle singole unità didattiche che nella complessiva articolazione del corso;
- l'interazione tra fasi operative e fasi di riflessione culturale;
- l'accentuazione della responsabilità autocritica nella pratica del progetto;
- l'aggiornamento prodotto dal (e cercato nel) confronto di diverse esperienze.
Il criterio essenziale per la valutazione del raggiungimento di questo obiettivo sta nello spazio che viene dato, istitutivamente, all'autonoma espressione e discussione delle proprie proposizioni, motivazioni e proposte progettuali, che (vedi il descrittore d) ha una così gran parte nello svolgimento e nell'esame dei corsi teorici e progettuali, nonché nello svolgimento e presentazione della tesi di laurea.Requisiti di ammissione
Ai sensi della normativa vigente, per essere ammessi ad un corso di laurea magistrale LM-4,
- occorre essere in possesso di una laurea o di un diploma universitario di durata triennale (DM 270/04, art.
6),
- è requisito curricolare inderogabile l'adempimento delle attività formative indispensabili riportate nella tabella relativa alla laurea in Scienze dell'Architettura L-17 (108 CFU vedi ordinamento classe L-17 DM 16 marzo 2007),
- aver superato i test d'ammissione obbligatori per l'iscrizione ad un corso di laurea e/o di laurea magistrale a ciclo unico, con la esplicita finalizzazione diretta "alla formazione di architetto", come regolato a livello nazionale ogni anno dal Ministero che determina a livello nazionale, con proprio decreto, il numero di posti per le immatricolazioni degli studenti per tali corsi di studio.
Non vengono considerate ai fini della valutazione dei requisiti le attività didattiche acquisite con attività extra-curriculari, post-lauream o corsi singoli.Prova finale
La prova finale consiste:
1) nella presentazione di un portfolio, illustrante il percorso, comprensivo della Laurea in Scienze dell'Architettura, degli studi e delle ricerche del laureando.
2) nella esposizione di un elaborato progettuale o di una tesi scritta originali.
3) nella discussione sostenuta con la commissione dal laureando su quanto ha presentato.
La tesi di laurea è un elaborato originale realizzato individualmente su temi scientifici e culturali concordati col relatore ed attinente, per contenuti e metodi, il corso di laurea magistrale.
Orientamento in ingresso
Nella giornata di orientamento, organizzata nell'ambito delle Giornate di Vita Universitaria previste dal nostro Ateneo, di fatto si illustrano anche i percorsi delle tre Lauree Magistrali presenti nel Dipartimento.
Inoltre, durante il ciclo di studi triennale, vengono organizzati una serie di workshop su temi caratteristici dei tre indirizzi di Laurea magistrale, anche in collaborazione con Università straniere (europee ed extra europee), al fine di aiutare gli studenti ad orientarsi nella scelta.
Il sito architettura.uniroma3.it permette l'accesso ad ogni informazione specifica o generale riguardo l'offerta didattica (dagli avvisi, agli orari, ai contenuti culturali dei programmi didattici) e riguardo le attività didattico-culturali (promosse da docenti e studenti ), ovvero attivate all'esterno, ma attinenti agli interessi dei CdS); nel sito sono attivi vari corsi in rete integrativi ed è disponibile un'ampia documentazione delle tesi di laurea.
Le attività di orientamento/informazione si raccordano a quelle organizzate dall'Ateneo, che prevedono eventi, distribuiti nel corso dell'anno accademico, ai quali partecipano tutti i CdS.
• Salone dello studente “Campus orienta”, si svolge presso la fiera di Roma fra ottobre e novembre e coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro.
Roma Tre partecipa a questo evento con un proprio spazio espositivo e con conferenze di presentazione dell'offerta formativa dell'Ateneo.
• Orientarsi a Roma Tre rappresenta la manifestazione che chiude le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
Oltre all'offerta formativa sono presentati tutti i principali servizi di Roma Tre rivolti agli studenti e le segreterie didattiche sono a disposizione per tutte le informazioni relative alle pratiche di immatricolazione.
Le attività di orientamento, tirocinio, stage e placement, a livello di Ateneo, sono promosse e coordinate dal Gruppo di Lavoro per l'Orientamento di Ateneo (GLOA) costituito dal Delegato del Rettore per le politiche di orientamento, con ruolo di coordinatore, da due delegati dei Direttori per ciascun Dipartimento, un Delegato dei Presidenti per le due Scuole e dalla Responsabile della Divisione Politiche per gli Studenti.
Il GLOA promuove azioni relative all'orientamento in ingresso, all'orientamento in itinere (tutorato, tirocini e stage) e all'orientamento in uscita (politiche attive per il lavoro e placement).
Il Corso di Studio in breve
Il Corso di Laurea magistrale in Architettura - Progettazione Urbana individua il centro della ricerca progettuale non nel singolo edificio, ma in un insieme urbano più ampio, come risultato equilibrato di fattori compositivi, urbanistici, funzionali, ambientali, sociali ed economici, con attenzione al rapporto con l'ambiente e il tessuto urbano preesistente sia moderno che antico.
L'obiettivo è formare professionisti consapevoli e capaci di partecipare efficacemente ai processi di trasformazione della città contemporanea, contribuendo a innalzare il livello qualitativo dell'ambiente urbano – nel senso della sostenibilità ambientale/ecologica, della vivibilità, accessibilità, fruibilità e qualità intrinseca degli spazi urbani – attraverso l'utilizzazione di specifiche tecniche di progettazione, valutazione e comunicazione.
Il progetto didattico si fonda sulla conoscenza delle radici storiche e degli attuali processi sociali, politici, economici e amministrativi che sono alla base dell'evoluzione dell'ambiente costruito.
Temi e argomenti di studio sono fondamentalmente quelli che concorrono alla costruzione del progetto urbano, inteso come strumento per la messa in atto e realizzazione di azioni complesse e integrate di trasformazione urbana (iniziative, programmi, progetti) riguardo i soggetti, le funzioni, la tipologia degli interventi, la gestione delle risorse, le procedure amministrative, etc.
Ciò consente di raggiungere una preparazione culturale e professionale adeguata ad analizzare e comprendere criticamente il contesto ambientale e sociale entro cui si collocano tali trasformazioni, nonché a progettare e valutare gli interventi necessari ad attuarle in concreto, con specifico riguardo alle forme fisiche di organizzazione e alle modalità d'uso dello spazio urbano, e in particolare degli spazi pubblici e d'uso collettivo.
Attraverso l'utilizzazione dei metodi e delle tecniche di più recente definizione, lo studente è indirizzato ad affrontare i temi della ristrutturazione, riqualificazione e riorganizzazione della città e del territorio, con particolare attenzione al contesto spaziale e morfologico, e alle ricadute ambientali e sociali delle trasformazioni indotte.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
21002060 -
THE URBAN SPACE PROJECT
(objectives)
Analysis and design of architectural ensembles with particular regard to social components and relationships of the urban context. Introduction on examination behavior in public spaces and relations between practices of use and design.
|
|
21002060-1 -
PROGETTAZIONE
(objectives)
Analysis and design of architectural ensembles with particular regard to social components and relationships of the urban context. Introduction on examination behavior in public spaces and relations between practices of use and design.
|
6
|
ICAR/14
|
75
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002060-2 -
URBANISTICA
(objectives)
Analysis and design of architectural ensembles with particular regard to social components and relationships of the urban context. Introduction on examination behavior in public spaces and relations between practices of use and design.
|
2
|
ICAR/21
|
25
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002061 -
THE STRUCTURE OF THE CITY
(objectives)
The course provides the tools for understanding the formative, typological and construction characters of the city, the purpose of a conscious action of recovery, transformation or restoration, through the structural and architectural survey and the subsequent critical and philological analysis of the urban fabric.
|
|
21002061-1 -
RESTAURO
(objectives)
The course provides the tools for understanding the formative, typological and construction characters of the city, the purpose of a conscious action of recovery, transformation or restoration, through the structural and architectural survey and the subsequent critical and philological analysis of the urban fabric.
|
4
|
ICAR/19
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002061-2 -
DISEGNO
(objectives)
The course provides the tools for understanding the formative, typological and construction characters of the city, the purpose of a conscious action of recovery, transformation or restoration, through the structural and architectural survey and the subsequent critical and philological analysis of the urban fabric.
|
4
|
ICAR/17
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002061-3 -
STRUTTURE
(objectives)
The course provides the tools for understanding the formative, typological and construction characters of the city, the purpose of a conscious action of recovery, transformation or restoration, through the structural and architectural survey and the subsequent critical and philological analysis of the urban fabric.
|
4
|
ICAR/08
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002062 -
HISTORY OF TOWN AND TERRITORY
(objectives)
Objectives: The course examines topics relating to the foundation-transformation of the city in history, with special regard to the period between the seventh and eighteenth century. Acquired concepts are applied through the development of papers intended to extend some specific topics: whole cities or parts of them (main streets and squares) particularly significant; of them will put in evidence the first setting up and the subsequent changes, from the origins to the present stage.
|
8
|
ICAR/18
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002070 -
OTHER TRAINING ACTIVITIES
(objectives)
Additional language skills, computer skills, job training and guidance, other useful knowledge for entering the labor market.
|
6
|
|
75
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Optional Group:
COMUNE Orientamento unico INSEGNAMENTI A SCELTA DELLO STUDENTE II - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
21010005 -
Urban markets and real estate developers
|
Also available in another semester or year
|
21010006 -
Managing complex urban programs
(objectives)
Training objectives: The course will deal mainly with the redevelopment and sustainable urban regeneration with dell ' " urban method of making. " educational objective of the course of the implementation procedures of complex programs is the study of different types of complex and urban regeneration programs , their design procedures , approval and implementation on the ground , their implications and complexities quota in technical, administrative and social , highlighting the interrelationships with other sectors of the territorial government and with the elements of innovation useful for the management of urban phenomena and the development strategies . Upon completion of the course students will be able to read an urban program and to draw up a management plan ( zoning and planivolumetrico ) .
|
4
|
ICAR/21
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002138 -
URBAN STUDIES: SPACES AND COMMUNITIES
|
Also available in another semester or year
|
21010002 -
HISTORY OF MODERN AND CONTEMPORARY CITY
|
Also available in another semester or year
|
21002139 -
Planning of the Urban Recovery
|
Also available in another semester or year
|
21002140 -
GESTIONE URBANA
|
4
|
ICAR/20
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21010003 -
Restoration building sites
|
4
|
ICAR/19
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002143 -
CONTEMPORARY ISSUES IN ARCHITECTURAL RESTORATION IN EUROPE AND BEYOND
|
Also available in another semester or year
|
21002130 -
AUTOMATED STRUCTURAL ANALYSIS
(objectives)
THE LECTURES COVER A WIDE FIELD OF APPLICATIONS WHERE FINITE ELEMENT METHOD (FEM) CAN BE APPLIED, CONFORMING TO THE FOLLOWING OUTLINE: 1) LINEAR ALGEBRA AND ANALYSIS AIMED AT INTRODUCING THE FE METHOD; 2) LINEAR ELASTIC ANALYSIS OF BOTH 1D AND 2D STRUCTURES; 3) COLLAPSE ANALYSIS WITHIN PERFECT PLASTICITY.
|
4
|
ICAR/08
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002131 -
Complements on Design of Structures in Masonry, Timber and Prestressed Concrete
|
|
21002131-1 -
COMPLEMENTI DI PROGETTAZIONE STRUTTURALE - PARTE I
|
Also available in another semester or year
|
21002131-2 -
COMPLEMENTI PROGETTAZIONE STRUTTURALE - PARTE II
|
Also available in another semester or year
|
21002132 -
DESIGNING AND BUILDING ON SAFETY
(objectives)
THE COURSE IS DIRECTED TO TRAINING FOR THE DIRECTORATE OF WORKS, DIRECTORATE FOR CONSTRUCTION AND FOR THE ROLE OF SAFETY COORDINATOR AT RUN TIME, ESPECIALLY WITH REGARD TO THE PRODUCTION STAGE IN THE CONSTRUCTION SITE. THE COURSE COVERS THE FOLLOWING TOPICS TEACHING, DEVELOPED A THEORETICAL PART AND AN APPLICATION PART: THE WORKERS AND PROCEDURES OF THE CONSTRUCTION PROCESS. IS IDENTIFIED WITH A REPRESENTATION OF THE BUILDING PROCESS THAT DESCRIBES THE VARIOUS FIGURES PRESENT (CLIENT, DESIGNER, MANUFACTURER, ETC.) AND THEIR NATURE, THE SKILLS THAT EACH OF THEM SHOULD POSSESS, RELATIONSHIPS AND PROCEDURES IDENTIFIED IN BOTH LEGISLATIVE OR REGULATORY AND TECHNICAL THAT CUSTOMARY. FINALLY, ARE PRESENTED THE DIFFERENT STEPS THAT CHARACTERIZE THE CONSTRUCTION OF PUBLIC WORKS.
|
8
|
ICAR/12
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002135 -
BIM - PARAMETRIC AND RULE BASED DESIGN
|
Also available in another semester or year
|
21002134 -
CIVIC ARTS
|
Also available in another semester or year
|
21010001 -
SEMINARIO VILLARD
|
8
|
ICAR/14
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21010000 -
CONTEMPORARY ARCHITECTURES, 1960-2010
|
Also available in another semester or year
|
21010008 -
ANCIENT ARCHITECTURE:THEORIES, TYPES, AND TECHNIQUES
(objectives)
THE COURSE AIMS AT OFFERING THE STUDENTS A CHANCE TO GAIN A DEEPER KNOWLEDGE OF ANCIENT ARCHITECTURE, IN PARTICULAR THAT OF IMPERIAL ROME, THROUGH A DIDACTIC STRATEGY THAT CONSIDERS BOTH A HISTORICAL PROCESS-BASED OUTLOOK (CRUCIAL IN AN ARCHITECT’S BACKGROUND), AND MORE PRACTICAL DESIGN-BASED ASPECTS, SUCH AS BUILDING OR REPRESENTATION TECHNIQUES, TYPOLOGY, AND THE ARCHITECTURAL LANGUAGE OF ANCIENT BUILDINGS.
|
|
-
ARCHITETTURA ANTICA: TEORIE, TIPI E TECNICHE - PARTE 1
(objectives)
THE COURSE AIMS AT OFFERING THE STUDENTS A CHANCE TO GAIN A DEEPER KNOWLEDGE OF ANCIENT ARCHITECTURE, IN PARTICULAR THAT OF IMPERIAL ROME, THROUGH A DIDACTIC STRATEGY THAT CONSIDERS BOTH A HISTORICAL PROCESS-BASED OUTLOOK (CRUCIAL IN AN ARCHITECT’S BACKGROUND), AND MORE PRACTICAL DESIGN-BASED ASPECTS, SUCH AS BUILDING OR REPRESENTATION TECHNIQUES, TYPOLOGY, AND THE ARCHITECTURAL LANGUAGE OF ANCIENT BUILDINGS.
|
4
|
ICAR/18
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
-
ARCHITETTURA ANTICA: TEORIE, TIPI E TECNICHE - PARTE 2
(objectives)
THE COURSE AIMS AT OFFERING THE STUDENTS A CHANCE TO GAIN A DEEPER KNOWLEDGE OF ANCIENT ARCHITECTURE, IN PARTICULAR THAT OF IMPERIAL ROME, THROUGH A DIDACTIC STRATEGY THAT CONSIDERS BOTH A HISTORICAL PROCESS-BASED OUTLOOK (CRUCIAL IN AN ARCHITECT’S BACKGROUND), AND MORE PRACTICAL DESIGN-BASED ASPECTS, SUCH AS BUILDING OR REPRESENTATION TECHNIQUES, TYPOLOGY, AND THE ARCHITECTURAL LANGUAGE OF ANCIENT BUILDINGS.
|
4
|
ICAR/18
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002092 -
HISTORY AND METHODOLOGY OF ANALYSIS IN ARCHITECTURE
(objectives)
THE KNOWLEDGE OF HISTORIC ARCHITECTURE IS VERY IMPORTANT TO HELP THE STUDENTS TO IMPROVE THEIR CAPACITY OF UNDERSTANDING THE BUILDINGS AND THEIR DESIGN AND TECHNICAL FEATURES; THIS KNOWLEDGE IS GAINED THROUGH THE STUDY OF THE WHOLE OF BUILDINGS’ MOTIVATIONS, HISTORIC CONTEXT AND DESIGN FEATURES. THE WIDE VARIETY OF COURSES DEALING WITH HISTORY OF ARCHITECTURE COMES FROM THIS CONVICTION. THE COURSE OF HISTORY OF ARCHITECTURE AND METHODS OF ANALYSIS AIMS AT CRITICALLY RETRACING THE COMPOSITION PROCESS - EITHER IDEOLOGICAL, METHODICAL OR PROCEDURAL- AT THE BASIS OF EVERY ARCHITECTURE; IT IS DIRECTED MAINLY TOWARDS THE STUDENTS OF THE FOURTH YEAR OF COURSE, THAT ARE ALREADY AWARE OF THE ROLE THAT HISTORY OF ARCHITECTURE PLAYS IN THE ARCHITECTURAL PROCESS. IN PARTICULAR, THE VERY ROLE OF HISTORY IN RELATION TO ARCHITECTURAL DESIGN DURING CENTURIES IS AT THE BASIS OF THE DISCIPLINARY ORIENTATION MEANT FOR THE TOPICS AT HAND, AVOIDING TO TAKE INTO ACCOUNT THE USE OF SIMPLE STYLISTIC ISSUES AS REPERTOIRE-CATALOGUE AND PREFERRING THE METHODOLOGICAL LESSON FROM THE PAST. ONCE THE INTENTION OF CONSIDERING ABOVE ALL THE HISTORICAL EVOLUTION OF THE DESIGN METHOD HAS BEEN STATED, THE LANGUAGE WILL BE DEALT WITH CLOSELY DURING THE CLASSES, TOGETHER WITH THE PROGRAMMATIC CRITERIA AND THE MOTIVATIONS - EVEN IDEOLOGICAL - FOUND IN THE PERIOD OF TIME BETWEEN THE FIFTEENTH CENTURY AND NOWADAYS.
|
8
|
ICAR/18
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002015 -
HISTORY OF CONTEMPORARY ART
|
Also available in another semester or year
|
21002016 -
MUSEOLOGY, ART AND CONSERVATION CRITICISM
|
Also available in another semester or year
|
21002144 -
Lighting Design and Acoustics
|
Also available in another semester or year
|
21002142 -
MATHEMATICAL MODELLING AND APPLICATIONS
|
|
21002142-2 -
PARTE II
|
2
|
MAT/07
|
15
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002142-1 -
PARTE I
|
2
|
MAT/07
|
15
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
21002063 -
PLANNING STUDIO
(objectives)
The development of a project on an urban scale (masterplan) with particular attention to the relationship between physical and social form. Among the topics discussed: use of space; temporality of movement of the inhabitants; open and built spaces; design of soil and infrastructure; places of social life, of living and working. In addition, they analyze the models of urban development and demographic, land use, traffic, food sustainability, social interactions and urban spaces, the economy and the metabolism of the city. "
|
|
21002063-1 -
URBANISTICA
(objectives)
The development of a project on an urban scale (masterplan) with particular attention to the relationship between physical and social form. Among the topics discussed: use of space; temporality of movement of the inhabitants; open and built spaces; design of soil and infrastructure; places of social life, of living and working. In addition, they analyze the models of urban development and demographic, land use, traffic, food sustainability, social interactions and urban spaces, the economy and the metabolism of the city."
|
8
|
ICAR/21
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002063-2 -
DIRITTO
(objectives)
The development of a project on an urban scale (masterplan) with particular attention to the relationship between physical and social form. Among the topics discussed: use of space; temporality of movement of the inhabitants; open and built spaces; design of soil and infrastructure; places of social life, of living and working. In addition, they analyze the models of urban development and demographic, land use, traffic, food sustainability, social interactions and urban spaces, the economy and the metabolism of the city.
|
4
|
IUS/10
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002063-3 -
METODI E MODELLI MATEMATICI E STATISTICI
(objectives)
The development of a project on an urban scale (masterplan) with particular attention to the relationship between physical and social form. Among the topics discussed: use of space; temporality of movement of the inhabitants; open and built spaces; design of soil and infrastructure; places of social life, of living and working. In addition, they analyze the models of urban development and demographic, land use, traffic, food sustainability, social interactions and urban spaces, the economy and the metabolism of the city."
|
4
|
MAT/06
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
21002064 -
OPEN SPACES DESIGN
(objectives)
The interdisciplinary nature of the course allows you to recognize and describe the areas of natural and man-made landscape in which intervenes, to deal consciously with the different phases of human settlement, with the history and form of urban structures.
|
|
21002064-1 -
ARCHITETTURA DEL PAESAGGIO
(objectives)
The interdisciplinary nature of the course allows you to recognize and describe the areas of natural and man-made landscape in which intervenes, to deal consciously with the different phases of human settlement, with the history and form of urban structures.
|
6
|
ICAR/15
|
75
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
21002064-2 -
ECOLOGIA VEGETALE
(objectives)
The interdisciplinary nature of the course allows you to recognize and describe the areas of natural and man-made landscape in which intervenes, to deal consciously with the different phases of human settlement, with the history and form of urban structures.
|
2
|
BIO/03
|
25
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
21002064-3 -
RAPPRESENTAZIONE DEL PAESAGGIO
(objectives)
The interdisciplinary nature of the course allows you to recognize and describe the areas of natural and man-made landscape in which intervenes, to deal consciously with the different phases of human settlement, with the history and form of urban structures.
|
2
|
ICAR/17
|
25
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002065 -
STRUCTURAL ENGINEERING
(objectives)
Finalize the tools acquired in previous structural courses for the design of simple structures, both for new buildings and that the recovery and upgrading of existing assets, with reference to the existing legislation, introducing some new concepts on seismic design.
|
4
|
ICAR/09
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
Optional Group:
COMUNE Orientamento unico INSEGNAMENTI A SCELTA DELLO STUDENTE II - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
21010005 -
Urban markets and real estate developers
(objectives)
THE CENTRAL CONCERN OF THE COURSE IS TO IDENTIFY IDEAS AND METHODS OF ENHANCING URBAN PRODUCTIVITY WHILE PROMOTING SUSTAINABILITY AND EQUITY THROUGH PUBLIC INTERVENTION AT THE CITY LEVEL. BRINGING ECONOMIC ANALYSIS TO CITY PLANNING AND MANAGEMENT, THE COURSE WILL FOCUS ON URBAN PUBLIC POLICY & PRIVATE ECONOMIC DEVELOPMENT, MAINLY IN THE REAL ESTATE SECTOR. THE COURSE EMPHASIZES THE IMPORTANCE OF THE ECONOMIC CONTEXT, THE UNDERSTANDING OF THE UNDERLYING RATIONALE FOR POLICIES, AND THE RESPONSE PRIVATE AGENTS GIVE TO PUBLIC ACTION AND INCENTIVES.
|
4
|
ICAR/21
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21010006 -
Managing complex urban programs
|
Also available in another semester or year
|
21002138 -
URBAN STUDIES: SPACES AND COMMUNITIES
(objectives)
The aims of Urban Studies course are to provide students with the essential theoretical framework for a critical understanding of urban issues and to be able to compare these with the more large vision of the urban project. The structure of the course and the issues proposed will allow the student to put his university training experience in dialogue with the themes of architecture and those of urban studies by establishing interconnections to build a more global picture of urban skills.
|
8
|
ICAR/21
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21010002 -
HISTORY OF MODERN AND CONTEMPORARY CITY
(objectives)
THE COURSE AIMS TO PROVIDE A FRAMEWORK OF THE CITY BETWEEN THE END OF THE MODERN AGE AND THE BEGINNING OF THE CONTEMPORARY AGE, HIGHLIGHTING THE OCCURRENCE, WITH GROWING EVIDENCE, OF HETEROGENEOUS FEATURES IN THE HISTORY OF WESTERN URBANISM: FROM THE CULTURED INSTANCES OF THE ENLIGHTENMENT AND THE ARRIVAL ON THE URBAN SCENE OF THE NEEDS OF THE EARLY INDUSTRIALIZATION, UNTIL THE BIRTH AND EARLY DEVELOPMENT OF CONTEMPORARY URBAN PLANNING.
|
4
|
ICAR/18
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002139 -
Planning of the Urban Recovery
(objectives)
THE COURSE AIMS AT PROVIDING THE ELEMENTS OF THE DISCIPLINE, METHODOLOGY AND TECHNIQUE TO INTERVENE IN THOSE URBAN AREAS, HISTORIC AND NON, IDENTIFIED SINCE 1978 BY THE LAW 457, WHICH INTRODUCED THE INSTRUMENT OF THE RECOVERY PLAN. THIS ALSO AND ESPECIALLY IN THE LIGHT OF THE EVOLUTION THAT THE INSTRUMENT HAD OVER THE YEARS AND THE CURRENT URBAN DYNAMICS, EVER MORE INTERESTED IN THE RECOVERY OF THE EXISTING URBAN AREAS.
|
8
|
ICAR/21
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002140 -
GESTIONE URBANA
|
Also available in another semester or year
|
21010003 -
Restoration building sites
|
Also available in another semester or year
|
21002143 -
CONTEMPORARY ISSUES IN ARCHITECTURAL RESTORATION IN EUROPE AND BEYOND
(objectives)
THE COURSE EXAMINES THEMES AND EXEMPLARY AND/OR CONTROVERSIAL INTERNATIONAL CASES RELATED TO THE RESTORATION OF MONUMENTS AND THE CONSERVATION OF CULTURAL HERITAGE. CRITERIA, TRADITIONS, METHODS AND TECHNIQUES TIED TO SPECIFIC GEOGRAPHIC AREAS WILL BE USED TO ORIENT AND CONSOLIDATE WORKING METHODS IN OTHER LATITUDES, IN MANY CASES ANALOGOUS, IN OTHERS IN OPEN CONTRAST WITH THE PRINCIPLES OF THE DISCIPLINE OF RESTORATION IN ITALY. THE EXAMINATION OF CASE STUDIES IS ACCOMPANIED BY A CONTINUOUS INVESTIGATION OF INTERNATIONAL DOCUMENTS AND CHARTERS ON RESTORATION, WHICH EVOLVE IN PARALLEL TO THE GROWTH AND DEVELOPMENT OF CONCEPTIONS OF THE NATURE AND SPECIFICITY OF “CULTURAL HERITAGE”. THESE LATTER ARE DIFFERENTIATED BY THE CONTEXTS AND GEOGRAPHIC LOCATIONS IN WHICH THEY ARE LOCATED, AND THE HISTORIES AND CULTURES THAT HAVE ACCOMPANIED THEM THROUGHOUT THE CENTURIES. THE STUDY OF DIVERSITY, TOGETHER WITH SINGULAR CULTURAL ELEMENTS – IN THE FIELD OF RESTORATION – IN OTHER NATIONS WILL CONTRIBUTE TO ENRICHING AN UNDERSTANDING OF THE ISSUES AT HAND AND AMPLIFYING THE HORIZONS OF REFERENCE FOR THOSE CALLED UPON TO INTERVENE, OVERCOMING IDEOLOGICAL BARRIERS AND PREJUDICES, AND EMPLOYING A GREATER AWARENESS AND RESPONSIBILITY TOWARDS EXISTING STRUCTURES.
|
4
|
ICAR/19
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002130 -
AUTOMATED STRUCTURAL ANALYSIS
|
Also available in another semester or year
|
21002131 -
Complements on Design of Structures in Masonry, Timber and Prestressed Concrete
|
|
21002131-1 -
COMPLEMENTI DI PROGETTAZIONE STRUTTURALE - PARTE I
|
2
|
ICAR/09
|
15
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002131-2 -
COMPLEMENTI PROGETTAZIONE STRUTTURALE - PARTE II
|
2
|
ICAR/09
|
15
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002132 -
DESIGNING AND BUILDING ON SAFETY
|
Also available in another semester or year
|
21002135 -
BIM - PARAMETRIC AND RULE BASED DESIGN
|
4
|
ICAR/14
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002134 -
CIVIC ARTS
(objectives)
HE STUDIO PROPOSE AN EXPERIENCE OF A PHENOMENOLOGICAL ANALYSIS OF THE ACTUAL CITY TROUGH A RELATIONAL, ARTISTIC AND TRANSDISCIPLINARY APPROACH.
FOR MORE INFO SEE:
HTTP://WWW.ARTICIVICHE.NET/LAC/ARTI_CIVICHE/ARTI_CIVICHE.HTML
AND THE BLOG OF PROF. CARERI : HTTP://ARTICIVICHE.BLOGSPOT.IT/
|
4
|
ICAR/14
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21010001 -
SEMINARIO VILLARD
|
8
|
ICAR/14
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21010000 -
CONTEMPORARY ARCHITECTURES, 1960-2010
(objectives)
At the end of the course the student will demonstrate a good knowledge of the Italian and international architecture of the last fifty years, as well as an adequate understanding of languages and architectural trends of the period considered. He will be able to contextualize the architectural works too, proving to get the sources and the cultural tools to know and understand the various schools of thought and the underlying critical developments.
|
4
|
ICAR/18
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21010008 -
ANCIENT ARCHITECTURE:THEORIES, TYPES, AND TECHNIQUES
(objectives)
THE COURSE AIMS AT OFFERING THE STUDENTS A CHANCE TO GAIN A DEEPER KNOWLEDGE OF ANCIENT ARCHITECTURE, IN PARTICULAR THAT OF IMPERIAL ROME, THROUGH A DIDACTIC STRATEGY THAT CONSIDERS BOTH A HISTORICAL PROCESS-BASED OUTLOOK (CRUCIAL IN AN ARCHITECT’S BACKGROUND), AND MORE PRACTICAL DESIGN-BASED ASPECTS, SUCH AS BUILDING OR REPRESENTATION TECHNIQUES, TYPOLOGY, AND THE ARCHITECTURAL LANGUAGE OF ANCIENT BUILDINGS.
|
|
-
ARCHITETTURA ANTICA: TEORIE, TIPI E TECNICHE - PARTE 1
|
Also available in another semester or year
|
-
ARCHITETTURA ANTICA: TEORIE, TIPI E TECNICHE - PARTE 2
|
Also available in another semester or year
|
21002092 -
HISTORY AND METHODOLOGY OF ANALYSIS IN ARCHITECTURE
|
Also available in another semester or year
|
21002015 -
HISTORY OF CONTEMPORARY ART
(objectives)
A good knowledge of the art movements from Neoclassicism to our days
|
4
|
L-ART/03
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002016 -
MUSEOLOGY, ART AND CONSERVATION CRITICISM
(objectives)
Obiettivi Formativi del corso IL CORSO MIRA AD OFFRIRE AGLI STUDENTI UNA SOLIDA, BENCHÉ SINTETICA, FORMAZIONE SULLA STORIA DEI MUSEI, DALLE COLLEZIONI RINASCIMENTALI AL MUSEO CONTEMPORANEO, CON COSTANTE ATTENZIONE AL SUO INTERSECARSI CON LA STORIA DELLA CRITICA, DELLA TUTELA E DELLA CONSERVAZIONE. LA SEZIONE PRATICA - LABORATORIO DI MUSEOLOGIA E MUSEOGRAFIA – MIRA A FAR ENTRARE GLI STUDENTI NEL PROCESSO DI PROGETTAZIONE DI UN ALLESTIMENTO ESPOSITIVO, GUIDANDOLI NELL’IDENTIFICAZIONE DELLE COMPONENTI CONOSCITIVE CHE CONCORRONO AL PROCESSO PROGETTUALE E A COINVOLGERLI IN DIALOGO TRA LE ESIGENZE DELLA STORIA DELL’ARTE E DELL’ARCHITETTURA, DELLA CRITICA E DELLA COMUNICAZIONE, PORTANDOLI AD ELABORARE UN LINGUAGGIO CONDIVISO. AL TERMINE DELLE LEZIONI GLI STUDENTI DOVRANNO DIMOSTRARE DI CONOSCERE I PERCORSI TRACCIATI NELLA STORIA DELLA MUSEOLOGIA E DI AVERE CONSAPEVOLEZZA DELLE RIFLESSIONI RECENTI E ATTUALI IN RELAZIONE ALLE FUNZIONI DEL MUSEO, CON RIFERIMENTO AGLI ASPETTI CRITICI, LEGISLATIVI E FUNZIONALI.
|
4
|
L-ART/04
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002144 -
Lighting Design and Acoustics
(objectives)
IL CORSO INTRODUCE GLI STUDENTI ALLE PROBLEMATICHE DEL PROGETTO ILLUMINOTECNICO, AFFRONTATE MEDIANTE L’APPRENDIMENTO DELLE LEGGI E DELLE TECNICHE DI BASE DELLA DISCIPLINA. ALLE NOZIONI SULLA LUCE COME FENOMENO FISICO E MISURABILE FA SEGUITO UN APPROFONDIMENTO SULLA PERCEZIONE VISIVA E DEL COLORE. LUCE NATURALE ED ARTIFICIALE VENGONO STUDIATE IN APPLICAZIONI INDOOR E OUTDOOR, CON PARTICOLARE ATTENZIONE ALL’INTERAZIONE TRA LUCE E MATERIALI.
|
4
|
ING-IND/11
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002142 -
MATHEMATICAL MODELLING AND APPLICATIONS
|
|
21002142-2 -
PARTE II
|
Also available in another semester or year
|
21002142-1 -
PARTE I
|
Also available in another semester or year
|
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
21002066 -
URBAN AND ARCHITECTURAL DESIGN STUDIO
(objectives)
To explore issues raised by the Laboratory of Urban Planning with the tools of architectural design at the urban scale, with particular attention to the structural components. The laboratory offers a new architectural and urban design for the study area and the actions of modification of the spaces that could lead to an overall project, acquiring the basis for an economic evaluation of projects.
|
|
21002066-1 -
PROGETTAZIONE ARCHITETTONICA
(objectives)
To explore issues raised by the Laboratory of Urban Planning with the tools of architectural design at the urban scale, with particular attention to the structural components. The laboratory offers a new architectural and urban design for the study area and the actions of modification of the spaces that could lead to an overall project, acquiring the basis for an economic evaluation of projects.
|
8
|
ICAR/14
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002066-2 -
ESTIMO
(objectives)
To explore issues raised by the Laboratory of Urban Planning with the tools of architectural design at the urban scale, with particular attention to the structural components. The laboratory offers a new architectural and urban design for the study area and the actions of modification of the spaces that could lead to an overall project, acquiring the basis for an economic evaluation of projects.
|
4
|
ICAR/22
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002067 -
CITIES AND THE ENVIRONMENT
(objectives)
The course deals with the design of urban space considering the interaction with the built surroundings and environmental factors, the compatibility and incompatibility at different scales, in order to identify innovative technological solutions, which meet the requirements of users, enhance places and pursue the objectives of environmental sustainability. Key methodologies in performance, parameters, indicators and evaluation criteria guide the various stages of the process.
|
|
21002067-1 -
TECNOLOGIA DELL'ARCHITETTURA
(objectives)
The course deals with the design of urban space considering the interaction with the built surroundings and environmental factors, the compatibility and incompatibility at different scales, in order to identify innovative technological solutions, which meet the requirements of users, enhance places and pursue the objectives of environmental sustainability. Key methodologies in performance, parameters, indicators and evaluation criteria guide the various stages of the process.
|
6
|
ICAR/12
|
75
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002067-2 -
FISICA TECNICA
(objectives)
The course deals with the design of urban space considering the interaction with the built surroundings and environmental factors, the compatibility and incompatibility at different scales, in order to identify innovative technological solutions, which meet the requirements of users, enhance places and pursue the objectives of environmental sustainability. Key methodologies in performance, parameters, indicators and evaluation criteria guide the various stages of the process.
|
4
|
ING-IND/11
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002068 -
URBAN AND SPATIAL POLICIES
|
6
|
ICAR/21
|
75
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
21002069 -
Urban planning innovations
(objectives)
Approfondimento delle competenze in materia di programmazione e progettazione dello spazio urbano e territoriale e della sostenibilità urbana e dell’adattamento climatico degli insediamenti, alle differenti scale.
|
|
21002069-1 -
RIGENERAZIONE URBANA
(objectives)
Deepening the skills in planning and design of urban and territorial space, urban sustainability and climate adaptation of settlements on different scales.
|
4
|
ICAR/21
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002069-2 -
SOSTENIBILITÀ E ADATTAMENTO CLIMATICO
(objectives)
Deepening the skills in planning and design of urban and territorial space, urban sustainability and climate adaptation of settlements on different scales.
|
2
|
ICAR/21
|
25
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002071 -
FINAL EXAM
|
10
|
|
125
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |