Degree Course: Mathematics
A.Y. 2021/2022
Conoscenza e capacità di comprensione
Il Corso di Laurea in Matematica si propone la formazione di laureati che abbiano una solida preparazione di base nell'ambito delle discipline matematiche e abbiano acquistato familiarita con il metodo scientifico.
In particolare, il laureato
- sara provvisto di una robusta preparazione scientifica nelle discipline che caratterizzano la classe di laurea, precipuamente nell'analisi (calcolo differenziale e integrale), nell'algebra lineare, nella geometria di curve e superfici, nella geometria algebrico-proiettiva, nella topologia, nelle principali strutture algebriche, nella fisica matematica, nelle equazioni differenziali e nella teoria della probabilita;
- possiedera conoscenze di base di fisica generale e di informatica;
- avra conseguito un'approfondita conoscenza degli strumenti matematici, sia di base che avanzati, e delle loro applicazioni pratiche, con particolare attenzione alla fisica e all'informatica;
- sara fornito di adeguate competenze computazionali e informatiche, inclusa la conoscenza di linguaggi di programmazione e software specifici;
- sara in grado di riconoscere e riprodurre dimostrazioni rigorose e avra la capacita di costruire e sviluppare argomenti di matematica con una chiara identificazione di assunti e conclusioni;
- sara capace di leggere e comprendere testi avanzati di matematica, nonche di consultare articoli di ricerca in matematica, anche in lingua inglese.
Le conoscenze sono acquisite attraverso sia gli insegnamenti comuni ai vari percorsi formativi che gli insegnamenti curricolari avanzati.
Per ogni insegnamento, l'apprendimento e verificato mediante il superamento di una prova finale secondo quanto previsto dal Regolamento Didattico del Corso di Laurea.Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Il Corso di Laurea in Matematica si propone la formazione di laureati che siano familiari con il metodo scientifico e siano in grado di applicarlo in situazioni pratiche.
In particolare il laureato
- avra conseguito un'approfondita conoscenza degli strumenti matematici, sia di base che avanzati, e sara in grado di applicarli proficuamente in contesti lavorativi e in ambito scientifico, con particolare attenzione alla fisica, all'informatica e al calcolo numerico;
- sara in grado di formalizzare matematicamente problemi formulati nel linguaggio naturale;
- sara in grado di produrre dimostrazioni rigorose e risolvere problemi di moderata difficolta in ambito matematico;
- sara in grado di comprendere, utilizzare ed elaborare modelli matematici che descrivano situazioni d'interesse scientifico o economico;
- sara in grado di svolgere compiti tecnici o professionali definiti, che richiedano eventualmente anche responsabilita e capacita organizzativa e manageriale;
- avra la capacita di estrarre informazioni qualitative da dati quantitativi, e di utilizzare strumenti informatici e linguaggi di programmazione o software specifici come supporto ai processi matematici;
- avra acquisito una solida preparazione di base, un'elevata capacita di apprendimento e un'adeguata autonomia di giudizio, tali da consentire di seguire un corso di laurea magistrale in Matematica o in altre discipline di carattere scientifico.
La capacita di applicare le conoscenze acquisite e
- conseguita svolgendo esercizi, anche guidati, relativi ai programmi degli insegnamenti seguiti e prendendo parte ad attivita di didattica integrativa e di studio assistito, in aula o in laboratorio, previste per la maggior parte degli insegnamenti;
- verificata attraverso il superamento di prove scritte e/o colloqui orali relativi agli insegnamenti curricolari, eventualmente sostituiti o integrati da prove di esonero in itinere, attraverso apposite attivita seminariali o di laboratorio e attraverso la discussione di elaborati, previsti per alcuni insegnamenti e per la prova finale.Autonomia di giudizio
Il Corso di Laurea in Matematica dell'Universita Roma Tre si propone la formazione di laureati che:
- siano in grado di svolgere in modo autonomo attivita esterne, come tirocini formativi presso aziende, strutture della pubblica amministrazione e laboratori, e siano pronti a soggiorni presso altre universita italiane ed europee, utilizzando in modo appropriato le competenze matematiche, computazionali e linguistiche acquisite;
- siano in grado di costruire e sviluppare argomentazioni logiche con una chiara identificazione d'assunti e conclusioni;
- siano in grado di riconoscere dimostrazioni corrette e di individuare ragionamenti fallaci;
- siano in grado di proporre e analizzare modelli matematici associati a situazioni concrete derivanti da altre discipline, e di usare tali modelli per facilitare lo studio della situazione originale;
- abbiano esperienza di lavoro di gruppo, ma sappiano anche lavorare bene autonomamente.
L'autonomia di giudizio e conseguita seguendo la varie attivita formative offerte dal corso di laurea e verificata attraverso gli esami degli insegnamenti curricolari e la prova finale del corso di studio.Abilità comunicative
Il Corso di Laurea in Matematica dell'Universita Roma Tre si propone la formazione di laureati che:
- siano in grado di comunicare problemi, idee e soluzioni riguardanti la Matematica, sia proprie sia di altri autori, ad un pubblico specializzato o generico, nella propria lingua e in inglese, sia in forma scritta sia orale;
- siano capaci di lavorare in gruppo e di operare con definiti gradi d'autonomia.
Le abilita comunicative sono conseguite seguendo la varie attivita formative offerte dal corso di laurea e verificate attraverso gli esami degli insegnamenti curricolari, in particolare durante il colloquio orale e la discussione di un elaborato, ove previsto.
Capacità di apprendimento
Il Corso di Laurea in Matematica dell'Universita Roma Tre si propone la formazione di laureati che:
- siano in grado di inserirsi prontamente nei vari ambienti di lavoro adattandosi a nuove problematiche acquisendo facilmente e con rapidita eventuali conoscenze specifiche;
- siano in grado di adattarsi rapidamente all'evoluzione degli strumenti informatici e di mantenere adeguate le loro competenze scientifiche;
- siano in grado di proseguire gli studi con un buon grado d'autonomia, sia in Matematica sia in altre discipline.
Le capacita di apprendimento sono conseguite seguendo la varie attivita formative offerte dal corso di laurea e verificate attraverso il superamento degli esami degli insegnamenti curricolari e della prova finale.Requisiti di ammissione
Possono essere ammessi al Corso di Laurea in Matematica gli studenti in possesso di un diploma di scuola secondaria superiore italiana o di altro titolo di studio conseguito all'estero riconosciuto idoneo.
Requisiti utili per iniziare regolarmente gli studi sono l'abitudine al ragionamento rigoroso, la familiarita con il linguaggio matematico dell'aritmetica, dell'algebra e della geometria.
Per l'accesso al Corso di Laurea in Matematica sono anche richieste, oltre che una buona capacita di comunicazione scritta e orale, adeguate conoscenze e competenze di matematica elementare.
Il Regolamento Didattico del Corso di Laurea riporta con precisione l'elenco delle conoscenze e competenze di matematica elementare richieste.
Precisa, inoltre, le modalita con cui la struttura didattica procede alla verifica di tali conoscenze e competenze e rende disponibili agli studenti e ai pre-iscritti opportune forme di autovalutazione e corsi introduttivi per aiutare a colmare eventuali inadeguatezze della preparazione.
Nel caso in cui la verifica non risulti positiva, il Regolamento Didattico del Corso di Laurea indica specifici obblighi formativi aggiuntivi da soddisfare nel primo anno di corso.
Prova finale
Dopo aver superato le prove didattiche relative alle attivita formative regolamentate dall'ordinamento del Corso di Laurea, lo studente accede alla prova finale per il conseguimento della Laurea in Matematica di fronte ad una Commissione designata in accordo con le modalita generali previste dal Regolamento Didattico di Ateneo.
Al fine del superamento della prova finale per il conseguimento della Laurea in Matematica si richiede anche l'accertamento della conoscenza della lingua inglese, mediante lettura e traduzione di testi scientifici.
Per la prova finale, lo studente potra scegliere tra due opzioni:
1.
l'esposizione di una relazione su un argomento matematico di particolare interesse teorico, algoritmico o applicativo, proposto da un relatore,
2.
una prova scritta di tipo interdisciplinare su argomenti fondamentali riguardanti il curriculum del Corso di Laurea, consigliata agli studenti che intendono proseguire gli studi in un Corso di Laurea Magistrale in Matematica o in Scienze Computazionali.
Le modalita di svolgimento della Prova finale vengono precisate dal Regolamento Didattico del Corso di Laurea e possono prevedere anche attivita pratiche, di laboratorio e/o tirocinio.Orientamento in ingresso
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di processi di raccordo con la scuola media secondaria.
Si concretizzano in attivita di carattere informativo sui Corsi di Studio (CdS) dell'Ateneo ma anche come impegno condiviso da scuola e universita per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli/delle studenti/esse nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attivita promosse si articolano in:
a) autorientamento;
b) incontri e manifestazioni informative rivolte alle future matricole;
c) sviluppo di servizi online e pubblicazione di guide sull'offerta formativa dei CdS.
Tra le attivita svolte in collaborazione con le scuole per lo sviluppo di una maggiore consapevolezza nella scelta, il progetto di autorientamento e un intervento che consente di promuovere un raccordo particolarmente qualificato con alcune scuole medie superiori.
Il progetto, infatti, e articolato in incontri svolti presso le scuole ed e finalizzato a sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di scelta.
La presentazione dell'offerta formativa agli/alle studenti/esse delle scuole superiori prevede tre eventi principali distribuiti nel corso dell'anno accademico ai quali partecipano tutti i CdS:
◦ Salone dello studente, si svolge presso la fiera di Roma fra ottobre e novembre e coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro;
◦ Giornate di Vita Universitaria (GVU), si svolgono ogni anno da dicembre a marzo e sono rivolte agli/alle studenti/esse degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Si svolgono in tutti i Dipartimenti dell'Ateneo e costituiscono un'importante occasione per le future matricole per vivere la realta universitaria.
Gli incontri sono strutturati in modo tale che accanto alla presentazione dei Corsi di Laurea, gli/le studenti/esse possano anche fare un'esperienza diretta di vita universitaria con la partecipazione ad attivita didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti/esse seniores che svolgono una significativa mediazione di tipo tutoriale.
Partecipano annualmente circa 5.000 studenti/esse;
◦ Orientarsi a Roma Tre, rappresenta la manifestazione che riassume le annuali attivita di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L'evento accoglie, perlopiu, studenti/esse romani/e che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Durante la manifestazione viene presentata l'offerta formativa e sono presenti, con un proprio spazio, tutti i principali servizi di Roma Tre, le segreterie didattiche e la segreteria studenti.
I servizi di orientamento online messi a disposizione dei/delle futuri/e studenti/esse universitari/rie sono nel tempo aumentati tenendo conto dello sviluppo delle nuove opportunita di comunicazione tramite web.
Inoltre, durante tutte le manifestazioni di presentazione dell'offerta formativa, sono illustrati quei servizi online (siti web di Dipartimento, di Ateneo, Portale dello studente etc.) che possono aiutare gli/le studenti/esse nella loro scelta.
Il Dipartimento di Matematica e Fisica attribuisce una particolare importanza a tutte le attivita volte a fornire informazioni necessarie per orientare gli/le studenti/esse nella scelta del corso di studio in linea con le politiche dell'Ateneo.
Infatti partecipa a tutte le principali iniziative d'Ateneo dedicate all'orientamento: il Salone dello Studente; le Giornata di Vita Universitaria e la manifestazione 'Orientarsi a Roma Tre'.
Per la realizzazione dei propri progetti di orientamento, il Dipartimento:
◦ aderisce al Piano Nazionale Lauree Scientifiche promosso dal MIUR, dalla Conferenza Nazionale dei Presidenti e dei direttori delle strutture Universitarie di Scienze (Con.Scienze) e dalla Confindustria, offrendo alle scuole partner laboratori di matematica e di fisica;
◦ propone percorsi all'interno del progetto ministeriale Alternanza Scuola-Lavoro, come definito dalla legge 107 del 2015 (La Buona Scuola).
◦ promuove iniziative di divulgazione e comunicazione scientifica rivolte sia alle scuole (studenti/esse ed insegnanti) sia a tutti/e i/le cittadini/e, e corsi di formazione ed aggiornamento per insegnanti.
Tra quest'ultime particolare rilievo assumono le seguenti attivita:
◦ Masterclass in Astrofisica, Fisica delle Particelle, Fisica Terrestre e dell'Ambiente, Ottica e Fisica della Materia, Logica, Geometria, Algebra e Crittografia, che offrono la possibilita di trascorrere una giornata da ricercatore ad alcune centinaia di studenti/esse fra i/le piu motivati/e degli ultimi due anni della Scuola Secondaria;
◦ Gare di Matematica, che comprendono la selezione provinciale delle Olimpiadi di Matematica, con circa 500 partecipanti provenienti dalle scuole superiori di tutta la provincia di Roma, e il concorso 'Immatricolazione gratuita a Roma Tre', con la partecipazione di piu di 400 studenti/esse dell'ultimo anno della scuola secondaria;
◦ 'La Fisica incontra la Citta', ciclo di seminari serali aperti al pubblico in cui vengono trattate le principali tematiche e scoperte della Fisica Moderna;
◦ 'Notte dei Ricercatori' e 'Occhi su ......', serate aperte al pubblico (con alcune migliaia di presenze in totale) in cui studenti/esse e ricercatori/trici diffondono conoscenze ed esperienze attraverso esperimenti, laboratori, dimostrazioni scientifiche, spettacoli, conferenze e seminari divulgativi.
Per ciascun Corso di Laurea e di Laurea Magistrale sono predisposte Guide Informative e Opuscoli, tra cui il ' benvenuto@matematica', che vengono distribuiti in occasione degli eventi dedicati all'orientamento e in fase di iscrizione ai corsi stessi e resi disponibili sul sito d'Ateneo e del Dipartimento.
Per aiutare gli/le studenti/esse a scegliere con maggiore consapevolezza il proprio percorso di studi, sono previste delle prove di valutazione delle conoscenze in ingresso al corso di laurea in Matematica che si svolgono in piu periodi: anticipata nei mesi aprile-agosto,a settembre e a ottobre.
Vengono inoltre offerti corsi di preparazione alla prova con lezioni in presenza o in modalita a distanza e materiale on line disponibile nella piattaforma e-learning del Dipartimento.Il Corso di Studio in breve
Il Corso di Laurea, attraverso l'offerta di piani di studio differenziati ma culturalmente coerenti, e rivolto sia a coloro che intendano acquisire rapidamente un'alta professionalita nelle discipline matematiche, tecnologiche e informatiche, sia a coloro che mirino a gettare le basi di un percorso destinato ad approfondimenti di alto livello, che trovano sbocco naturale sia nel Corso di Laurea Magistrale in Matematica che nel Corso di Laurea Magistrale in Scienze Computazionali.
Alcune iniziative, ideate per consentire agli/alle studenti/esse un rapido e proficuo inserimento in ambito universitario nonche per facilitare il superamento di eventuali difficolta iniziali, sono le seguenti:
- corso di preparazione alla prova di valutazione, obbligatoria ma non selettiva, richiesta per l'accesso;
- corso di raccordo per colmare eventuali lacune nella preparazione iniziale ai fini del recupero degli Obblighi Formativi Aggiuntivi (OFA);
- servizi di tutorato di varia natura, specialmente per i primi due anni, tra cui quello in classe svolto in modo retribuito da studenti/esse magistrali meritevoli;
- servizi di didattica on line, completi e aggiornati;
- borse di studio ed agevolazioni per studenti/esse immatricolati/e meritevoli.
Il primo e il secondo anno, i cui insegnamenti sono comuni a tutti gli indirizzi, hanno caratteristiche orientative ad ampio spettro.
In essi, oltre ai fondamenti delle materie matematiche di base, si offrono le basi per le competenze di tipo informatico e modellistico.
Al terzo anno i percorsi formativi si differenziano a seconda che si scelga il curriculum teorico-didattico, consigliato a chi sia interessato agli aspetti piu teorici, o il curriculum modellistico-applicativo, professionalizzante e pensato anche per un rapido inserimento nel mondo del lavoro.
All'interno del curriculum teorico-didattico sono consigliati i due percorsi formativi 'Matematica generale' e 'Matematica per l'insegnamento', che sono rivolti, rispettivamente, a chi intenda proseguire gli studi nell'ambito della matematica teorica (curriculum Teorico del Corso di Laurea Magistrale in Matematica) e a chi preveda di dedicarsi all'insegnamento o comunque all'approfondimento di tematiche legate alla didattica (curriculum Didattica e comunicazione scientifica del Corso di Laurea Magistrale in Matematica).
Il curriculum modellistico-applicativo prevede il percorso formativo consigliato 'Matematica per l'informatica e il calcolo scientifico', rivolto principalmente agli/alle studenti/esse che vogliano acquisire maggiori competenze di carattere modellistico, computazionale e informatico (curriculum Modellistico-applicativo del Corso di Laurea Magistrale in Matematica o Corso di Laurea Magistrale in Scienze Computazionali).
In particolare, nel presentare il proprio piano di studio, gli/le studenti/esse hanno la facolta di inserire insegnamenti di carattere avanzato che anticipino e completino tematiche che saranno poi approfondite in un successivo corso di laurea magistrale o che forniscano loro competenze utili ad un proficuo inserimento in ambito lavorativo.
Inoltre, lo/la studente/essa interessato/a puo svolgere un tirocinio formativo ('stage') presso enti di ricerca, laboratori o aziende, utile ai fini della prova finale, oppure usufruire delle molte opportunita di svolgere parte del proprio percorso formativo in mobilita internazionale.
La grande flessibilita dei percorsi formativi offerti, che lasciano largo margine ad attivita a scelta ampia e comunque prevedono la possibilita di presentare piani di studio individuali, consente agli/alle studenti/esse di predisporre il proprio piano di studio sulla base dei propri interessi culturali e delle proprie prospettive lavorative.
Nell'ambito del percorso formativo 'Matematica per l'insegnamento' lo/la studente/essa puo scegliere insegnamenti di scienze e di pedagogia/psicologia/antropologia, in modo da conseguire gia nel corso della laurea triennale conoscenze di base fondamentali per l'insegnamento; agli/alle studenti/esse che optino per il percorso 'Matematica generale' sono offerti insegnamenti avanzati in tutti i settori scientifico-disciplinari della matematica, in modo da avviare una specializzazione che sara poi completata nel prosieguo degli studi; infine, chi sceglie il percorso 'Matematica per l'informatica e il calcolo scientifico' ha a sua disposizione una vasta scelta di insegnamenti applicativi che preparano in modo naturale a successivi approfondimenti, nel campo della gestione e protezione dei dati, della modellistica fisica e simulazioni numeriche.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
Teorico-didattico
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20410386 -
AL110-ALGEBRA 1
(objectives)
Provide the elements of the "mathematical language" (set theory, elementary logic, numerical sets) and the knowledge of the basic tools of modern algebra (notions of operation, group, ring, field) through the development of examples that provide the motivations.
|
9
|
MAT/02
|
48
|
42
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20410405 -
AM110 - MATHEMATICAL ANALYSIS 1
(objectives)
To acquire a good knowledge of the basic concepts and methods of differential and integral calculus in a real variable through the study of models, examples and problems.
|
9
|
MAT/05
|
48
|
54
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20410336 -
IN110 - Algorithms and Data Structure
(objectives)
Provide a good knowledge in the design of algorithms for the solution of problems and in algorithm coding with a programming language (C language). Introduce the student to some of the fundamental concepts of discrete mathematics (with brief overview on graph theory) and in particular to the basic elements of discrete optimization (optimization algorithms on graphs, visit of graph, shortest paths, spanning trees).
|
9
|
INF/01
|
48
|
42
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20202021 -
ENGLISH LANGUAGE - PASS/FAIL CERTIFICATE
(objectives)
Demonstrate to be able to use a foreign language (Englis, French, German or Spanish)
|
3
|
|
75
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20410335 -
GE110 - Geometry and linear algebra 1
(objectives)
Acquire a good knowledge of the concepts and methods of basic linear algebra, with particular attention given to the study of linear systems, matrices and determinants, vector spaces and linear applications, affine geometry.
|
9
|
MAT/03
|
48
|
42
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20410388 -
AM120 - MATHEMATICAL ANALYSIS 2
(objectives)
To acquire a good knowledge of the main theorems of the Mathematical Analysis in R and of the corresponding methods of proof.
|
9
|
MAT/05
|
48
|
54
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20410406 -
FS110 - Physics 1
(objectives)
The course provides the fundamental theoretical knowledge in developing mathematical modeling for mechanics and thermodynamics.
|
9
|
FIS/01
|
48
|
42
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20402075 -
AL210 - ALGEBRA 2
(objectives)
Introduce the basic notions and techniques of abstract algebra through the study of the first properties of fundamental algebraic structures: groups, rings and fields.
|
9
|
MAT/02
|
48
|
30
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402076 -
AM210 - MATHEMATICAL ANALYSIS 3
(objectives)
I. To acquire a good knowledge of the theory for series and sequences of functions in R. II. To develop and acquire the methods in the theory of continuous and regular functions in several real variables.
|
9
|
MAT/05
|
48
|
30
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20410340 -
GE210 - Geometry and linear algebra 2
(objectives)
Acquire a good knowledge of the theory of bilinear forms and their geometric applications. An important application will be the study of Euclidean geometry, mainly in the plane and in the space, and the Euclidean classification of the conics and of the quadratic surfaces.
|
9
|
MAT/03
|
48
|
30
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20410338 -
CP210 - Introduction to Probability
(objectives)
Elementary probability theory: discrete distributions, repeated trials, continuous random variables. Some basic limit theorems and introduction to Markov chains.
|
9
|
MAT/06
|
48
|
30
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20410339 -
FM210 - Analytical Mechanics
(objectives)
To acquire a basic knowledge of the theory of conservative mechanical systems and of the elements of analytical mechanics, in particular of Lagrangian and Hamiltonian mechanics.
|
9
|
MAT/07
|
48
|
30
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20410341 -
GE220 - Topology
(objectives)
Acquire a good knowledge of concepts and methods of general topology, with particular regard to the study of the main properties of topological spaces such as connection and compactness. Introduce the student to the basic elements of algebraic topology, through the introduction of the fundamental group and the topological classification of curves and surfaces.
|
9
|
MAT/03
|
48
|
30
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20410586 -
AM220 - MATHEMATICAL ANALYSIS 4
(objectives)
I. To acquire technics and methods regarding inverse and implicit functions in R^n with applications to constrained problems. II. To acquire a good knowledge of the concepts and methods in the classical integration theory on R^n, and, in particular, on curves and surfaces in R^3 with corresponding applications in Physics.
|
9
|
MAT/05
|
48
|
30
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
THIRD YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20402082 -
FS220- Physics 2
(objectives)
The course provides the fundamental theoretical knowledge in developing mathematical modeling for electromagnetism, optics and special relativity.
|
9
|
FIS/01
|
48
|
30
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20402131 -
SCIENTIFIC ENGLISH
|
Also available in another semester or year
|
Optional Group:
SCEGLIERE 1 INSEGNAMENTO (9 cfu) oppure 2 INSEGNAMENTI (6 cfu+ 3 cfu) NEL GRUPPO 1 - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
20410442 -
IN420 - Information Theory
|
Also available in another semester or year
|
20410426 -
IN480 - PARALLEL AND DISTRIBUTED COMPUTING
(objectives)
Acquire parallel and distributed programming techniques, and know modern hardware and software architectures for high-performance scientific computing. Parallelization paradigms, parallelization on CPU and GPU, distributed memory systems. Data-intensive, Memory Intensive and Compute Intensive applications. Performance analysis in HPC systems.
|
9
|
INF/01
|
48
|
24
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410427 -
IN490 - PROGRAMMING LANGUAGES
(objectives)
Introduce the main concepts of formal language theory and their application to the classification of programming languages. Introduce the main techniques for the syntactic analysis of programming languages. Learn to recognize the structure of a programming language and the techniques to implement its abstract machine. Study the object-oriented paradigm and another non-imperative paradigm.
|
9
|
INF/01
|
48
|
24
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410561 -
FS230 - Elements of contemporary theoretical physics
|
Also available in another semester or year
|
20410562 -
FS240 - Principles of condensed matter
|
Also available in another semester or year
|
20410563 -
FS250 - Principles of earth and environment physics
|
Also available in another semester or year
|
20410448 -
FS410 - DIDACTICS OF PHYSICS WORKSHOP
|
Also available in another semester or year
|
20410436 -
FS420 - QUANTUM MECHANICS
(objectives)
Provide a basic knowledge of quantum mechanics, discussing the main experimental evidence and the resulting theoretical interpretations that led to the crisis of classical physics, and illustrating its basic principles: notion of probability, wave-particle duality, indetermination principle. Quantum dynamics, the Schroedinger equation and its solution for some relevant physical systems are then described.
|
6
|
FIS/02
|
48
|
12
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410437 -
FS430- Theory of Relativity
(objectives)
Make the student familiar with the theoretical underpinnings of General Relativity, both as a geometric theory of space-time and by stressing analogies and differences with the field theories based on local symmetries that describe the interactions among elementary particles. Illustrate the basic elements of differential geometry needed to correctly frame the various concepts. Introduce the student to extensions of the theory of interest for current research.
|
6
|
FIS/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410435 -
FS440 - Data Acquisition and Experimental Control
|
Also available in another semester or year
|
20410434 -
FS450 - Elements of Statistical Mechanics
|
Also available in another semester or year
|
20410461 -
FS460 - Dydactics of Physics
|
Also available in another semester or year
|
20410566 -
FS470 - Principles of astrophysics
|
Also available in another semester or year
|
20410569 -
FS480 - Reural Networks
|
Also available in another semester or year
|
20410570 -
FS490 - Educational & Outreach - Science communication
(objectives)
To provide the student with the basic concepts of communication, such as techniques for public speaking and for the preparation of presentation materials and scientific communication texts. To acquire skills on the design and implementation of communication products (images, audio, video) and on the Communication Plan (plan to organize the communication of an event or scientific project).
|
6
|
FIS/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410588 -
IN400 - MODULE B - MATLAB programming
(objectives)
Acquire the ability to implement high-level programs in the interpreted language MATLAB. Understand the main constructs used in MATLA Band its application to scientific computing and data processing scenarios.
|
3
|
INF/01
|
24
|
6
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410587 -
IN400 - MODULE A - PYTHON programming
(objectives)
Acquire the ability to implement high-level programs in the interpreted language Python. Understand the main constructs used in Python and its application to scientific computing and data processing scenarios.
|
3
|
INF/01
|
24
|
6
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410591 -
FS290 - L'Agenda 2030 delle Nazioni Unite per lo sviluppo sostenibile: le implicazioni per le scienze matematiche e fisiche
|
Also available in another semester or year
|
20410592 -
LM400 - INTRODUZIONE ALLA LOGICA
|
Also available in another semester or year
|
20410560 -
IN400- Python and MATLAB programming
(objectives)
Acquire the ability to implement high-level programs in the interpreted languages Python and MATLAB. Understand the main constructs used in Python and MATLAB and their application to scientific computing and data processing scenarios.
|
|
20410560-1 -
MODULE A - PYTHON programming
(objectives)
Acquire the ability to implement high-level programs in the interpreted language Python. Understand the main constructs used in Python and its application to scientific computing and data processing scenarios.
|
3
|
INF/01
|
24
|
6
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410560-2 -
MODULE B - MATLAB programming
(objectives)
Acquire the ability to implement high-level programs in the interpreted language MATLAB. Understand the main constructs used in MATLA Band its application to scientific computing and data processing scenarios.
|
3
|
INF/01
|
24
|
6
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410751 -
FS260 - Philosophy of science
|
3
|
M-FIL/02
|
40
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
CURRICULUM TEORICO: SCEGLIERE 2 INSEGNAMENTI (18 cfu) NEL GRUPPO 2 - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
ELECTIVE CFU (2 TEACHINGS SELECTED BY THE STUDENT) (12 cfu) - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20402131 -
SCIENTIFIC ENGLISH
(objectives)
To be able to translate in Italian mathematical books or papers written in English.
|
1
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Optional Group:
SCEGLIERE 1 INSEGNAMENTO (9 cfu) oppure 2 INSEGNAMENTI (6 cfu+ 3 cfu) NEL GRUPPO 1 - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
20410442 -
IN420 - Information Theory
(objectives)
Introduce key questions in the theory of signal transmission and quantitative analysis of signals, such as the notions of entropy and mutual information. Show the underlying algebraic structure. Apply the fundamental concepts to code theory, data compression and cryptography
|
9
|
INF/01
|
48
|
24
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410426 -
IN480 - PARALLEL AND DISTRIBUTED COMPUTING
|
Also available in another semester or year
|
20410427 -
IN490 - PROGRAMMING LANGUAGES
|
Also available in another semester or year
|
20410561 -
FS230 - Elements of contemporary theoretical physics
(objectives)
Introduce at an elementary level about the concepts and principles of research in contemporary theoretical physics.
|
3
|
FIS/02
|
24
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410562 -
FS240 - Principles of condensed matter
(objectives)
Provide the student with an introduction to some of the topics important for research in condensed matter physics.
|
3
|
FIS/03
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410563 -
FS250 - Principles of earth and environment physics
(objectives)
Acquire skills related to the basic physical principles of the study of the planet earth and the interactive dynamics between geosphere, hydrosphere, atmosphere and cryosphere and of the Physics of the Environment.
|
1,5
|
FIS/06
|
12
|
-
|
-
|
-
|
Attività formative affini ed integrative
|
1,5
|
FIS/07
|
12
|
-
|
-
|
-
|
Attività formative affini ed integrative
|
|
ITA |
20410448 -
FS410 - DIDACTICS OF PHYSICS WORKSHOP
(objectives)
Learn statistical and laboratory techniques for the preparation of didactic physics experiments.
|
6
|
FIS/08
|
48
|
12
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410436 -
FS420 - QUANTUM MECHANICS
|
Also available in another semester or year
|
20410437 -
FS430- Theory of Relativity
|
Also available in another semester or year
|
20410435 -
FS440 - Data Acquisition and Experimental Control
(objectives)
The lectures and laboratories allow the student to learn the basic concepts pinpointing the data acquisition of a high energy physics experiment with specific regard to the data collection, control of the experiment and monitoring.
|
6
|
FIS/04
|
48
|
12
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410434 -
FS450 - Elements of Statistical Mechanics
(objectives)
Gain knowledge of fundamental principles of statistical mechanics for classical and quantum systems.
|
6
|
FIS/02
|
48
|
12
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410461 -
FS460 - Dydactics of Physics
(objectives)
The objectives of the course are to enable the students to acquire the necessary skills to practice an affective teaching of Physics in the secondary school, with particular attention to: a) knowledgeÿof literature research on Physic teaching; the Italian educational system and school regulations; b) the design of culturally significant educational paths for Physics teaching; c) the production of materials for the measurement and verification of learning through the exercise of formative evaluation; d) the role of the "laboratory" as a way of working that involves students in an active and participated way, which encourages experimentation and planning.
|
6
|
FIS/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410566 -
FS470 - Principles of astrophysics
(objectives)
Provide the student with a first view of some of the fundamental topics of Astrophysics and Cosmology using the mathematical and physical knowledge acquired in the first two years
|
6
|
FIS/05
|
48
|
12
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410569 -
FS480 - Reural Networks
|
Also available in another semester or year
|
20410570 -
FS490 - Educational & Outreach - Science communication
|
Also available in another semester or year
|
20410588 -
IN400 - MODULE B - MATLAB programming
|
Also available in another semester or year
|
20410587 -
IN400 - MODULE A - PYTHON programming
|
Also available in another semester or year
|
20410591 -
FS290 - L'Agenda 2030 delle Nazioni Unite per lo sviluppo sostenibile: le implicazioni per le scienze matematiche e fisiche
(objectives)
• Introduction to the United Nations Sustainable Development Agenda 2030 as a whole and in its general structure • Analysis of the 17 SDGs (Sustainable Development Goals) • Critical discussion on the organization of the Agenda and the links between its various objectives, both in terms of synergies and of conflicts • Insights on some of the Agenda objectives, especially concerning the specific interests and/or study plans of the students The main objective of the course is to make the student aware of the 2030 Agenda document, illustrating its birth, the main SDGs (Sustainable Development Goals) and the connections between them. The student will also learn what are the strategies that can be implemented and the physical-mathematical models that can be used for the achievement of the SDGs within sustainable development.
|
3
|
FIS/06
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410592 -
LM400 - INTRODUZIONE ALLA LOGICA
(objectives)
To Introduce students to themes, concepts, methods and results of logic that are at the basis of every discipline, in order to provide students - having any kind of background- with a deep interdisciplinary approach and an appropriate training for school teaching
|
6
|
M-FIL/02
|
48
|
12
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410560 -
IN400- Python and MATLAB programming
(objectives)
Acquire the ability to implement high-level programs in the interpreted languages Python and MATLAB. Understand the main constructs used in Python and MATLAB and their application to scientific computing and data processing scenarios.
|
|
20410560-1 -
MODULE A - PYTHON programming
|
Also available in another semester or year
|
20410560-2 -
MODULE B - MATLAB programming
|
Also available in another semester or year
|
20410751 -
FS260 - Philosophy of science
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
CURRICULUM TEORICO: SCEGLIERE 2 INSEGNAMENTI (18 cfu) NEL GRUPPO 2 - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
ELECTIVE CFU (2 TEACHINGS SELECTED BY THE STUDENT) (12 cfu) - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20410466 -
FINAL EXAM
(objectives)
Written test on fundamental topics of Mathematics or discussione of a brief essay.
|
11
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Modellistico-applicativo
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20410386 -
AL110-ALGEBRA 1
(objectives)
Provide the elements of the "mathematical language" (set theory, elementary logic, numerical sets) and the knowledge of the basic tools of modern algebra (notions of operation, group, ring, field) through the development of examples that provide the motivations.
|
9
|
MAT/02
|
48
|
42
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20410405 -
AM110 - MATHEMATICAL ANALYSIS 1
(objectives)
To acquire a good knowledge of the basic concepts and methods of differential and integral calculus in a real variable through the study of models, examples and problems.
|
9
|
MAT/05
|
48
|
54
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20410336 -
IN110 - Algorithms and Data Structure
(objectives)
Provide a good knowledge in the design of algorithms for the solution of problems and in algorithm coding with a programming language (C language). Introduce the student to some of the fundamental concepts of discrete mathematics (with brief overview on graph theory) and in particular to the basic elements of discrete optimization (optimization algorithms on graphs, visit of graph, shortest paths, spanning trees).
|
9
|
INF/01
|
48
|
42
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20202021 -
ENGLISH LANGUAGE - PASS/FAIL CERTIFICATE
(objectives)
Demonstrate to be able to use a foreign language (Englis, French, German or Spanish)
|
3
|
|
75
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20410335 -
GE110 - Geometry and linear algebra 1
(objectives)
Acquire a good knowledge of the concepts and methods of basic linear algebra, with particular attention given to the study of linear systems, matrices and determinants, vector spaces and linear applications, affine geometry.
|
9
|
MAT/03
|
48
|
42
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20410388 -
AM120 - MATHEMATICAL ANALYSIS 2
(objectives)
To acquire a good knowledge of the main theorems of the Mathematical Analysis in R and of the corresponding methods of proof.
|
9
|
MAT/05
|
48
|
54
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20410406 -
FS110 - Physics 1
(objectives)
The course provides the fundamental theoretical knowledge in developing mathematical modeling for mechanics and thermodynamics.
|
9
|
FIS/01
|
48
|
42
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20402075 -
AL210 - ALGEBRA 2
(objectives)
Introduce the basic notions and techniques of abstract algebra through the study of the first properties of fundamental algebraic structures: groups, rings and fields.
|
9
|
MAT/02
|
48
|
30
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402076 -
AM210 - MATHEMATICAL ANALYSIS 3
(objectives)
I. To acquire a good knowledge of the theory for series and sequences of functions in R. II. To develop and acquire the methods in the theory of continuous and regular functions in several real variables.
|
9
|
MAT/05
|
48
|
30
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20410340 -
GE210 - Geometry and linear algebra 2
(objectives)
Acquire a good knowledge of the theory of bilinear forms and their geometric applications. An important application will be the study of Euclidean geometry, mainly in the plane and in the space, and the Euclidean classification of the conics and of the quadratic surfaces.
|
9
|
MAT/03
|
48
|
30
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20410338 -
CP210 - Introduction to Probability
(objectives)
Elementary probability theory: discrete distributions, repeated trials, continuous random variables. Some basic limit theorems and introduction to Markov chains.
|
9
|
MAT/06
|
48
|
30
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20410339 -
FM210 - Analytical Mechanics
(objectives)
To acquire a basic knowledge of the theory of conservative mechanical systems and of the elements of analytical mechanics, in particular of Lagrangian and Hamiltonian mechanics.
|
9
|
MAT/07
|
48
|
30
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20410341 -
GE220 - Topology
(objectives)
Acquire a good knowledge of concepts and methods of general topology, with particular regard to the study of the main properties of topological spaces such as connection and compactness. Introduce the student to the basic elements of algebraic topology, through the introduction of the fundamental group and the topological classification of curves and surfaces.
|
9
|
MAT/03
|
48
|
30
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20410586 -
AM220 - MATHEMATICAL ANALYSIS 4
(objectives)
I. To acquire technics and methods regarding inverse and implicit functions in R^n with applications to constrained problems. II. To acquire a good knowledge of the concepts and methods in the classical integration theory on R^n, and, in particular, on curves and surfaces in R^3 with corresponding applications in Physics.
|
9
|
MAT/05
|
48
|
30
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
THIRD YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20402082 -
FS220- Physics 2
(objectives)
The course provides the fundamental theoretical knowledge in developing mathematical modeling for electromagnetism, optics and special relativity.
|
9
|
FIS/01
|
48
|
30
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20402131 -
SCIENTIFIC ENGLISH
|
Also available in another semester or year
|
Optional Group:
SCEGLIERE 1 INSEGNAMENTO (9 cfu) oppure 2 INSEGNAMENTI (6 cfu+ 3 cfu) NEL GRUPPO 1 - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
20410442 -
IN420 - Information Theory
|
Also available in another semester or year
|
20410426 -
IN480 - PARALLEL AND DISTRIBUTED COMPUTING
(objectives)
Acquire parallel and distributed programming techniques, and know modern hardware and software architectures for high-performance scientific computing. Parallelization paradigms, parallelization on CPU and GPU, distributed memory systems. Data-intensive, Memory Intensive and Compute Intensive applications. Performance analysis in HPC systems.
|
9
|
INF/01
|
48
|
24
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410427 -
IN490 - PROGRAMMING LANGUAGES
(objectives)
Introduce the main concepts of formal language theory and their application to the classification of programming languages. Introduce the main techniques for the syntactic analysis of programming languages. Learn to recognize the structure of a programming language and the techniques to implement its abstract machine. Study the object-oriented paradigm and another non-imperative paradigm.
|
9
|
INF/01
|
48
|
24
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410561 -
FS230 - Elements of contemporary theoretical physics
|
Also available in another semester or year
|
20410562 -
FS240 - Principles of condensed matter
|
Also available in another semester or year
|
20410563 -
FS250 - Principles of earth and environment physics
|
Also available in another semester or year
|
20410448 -
FS410 - DIDACTICS OF PHYSICS WORKSHOP
|
Also available in another semester or year
|
20410436 -
FS420 - QUANTUM MECHANICS
(objectives)
Provide a basic knowledge of quantum mechanics, discussing the main experimental evidence and the resulting theoretical interpretations that led to the crisis of classical physics, and illustrating its basic principles: notion of probability, wave-particle duality, indetermination principle. Quantum dynamics, the Schroedinger equation and its solution for some relevant physical systems are then described.
|
6
|
FIS/02
|
48
|
12
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410437 -
FS430- Theory of Relativity
(objectives)
Make the student familiar with the theoretical underpinnings of General Relativity, both as a geometric theory of space-time and by stressing analogies and differences with the field theories based on local symmetries that describe the interactions among elementary particles. Illustrate the basic elements of differential geometry needed to correctly frame the various concepts. Introduce the student to extensions of the theory of interest for current research.
|
6
|
FIS/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410435 -
FS440 - Data Acquisition and Experimental Control
|
Also available in another semester or year
|
20410434 -
FS450 - Elements of Statistical Mechanics
|
Also available in another semester or year
|
20410461 -
FS460 - Dydactics of Physics
|
Also available in another semester or year
|
20410566 -
FS470 - Principles of astrophysics
|
Also available in another semester or year
|
20410569 -
FS480 - Reural Networks
|
Also available in another semester or year
|
20410570 -
FS490 - Educational & Outreach - Science communication
(objectives)
To provide the student with the basic concepts of communication, such as techniques for public speaking and for the preparation of presentation materials and scientific communication texts. To acquire skills on the design and implementation of communication products (images, audio, video) and on the Communication Plan (plan to organize the communication of an event or scientific project).
|
6
|
FIS/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410588 -
IN400 - MODULE B - MATLAB programming
(objectives)
Acquire the ability to implement high-level programs in the interpreted language MATLAB. Understand the main constructs used in MATLA Band its application to scientific computing and data processing scenarios.
|
3
|
INF/01
|
24
|
6
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410587 -
IN400 - MODULE A - PYTHON programming
(objectives)
Acquire the ability to implement high-level programs in the interpreted language Python. Understand the main constructs used in Python and its application to scientific computing and data processing scenarios.
|
3
|
INF/01
|
24
|
6
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410591 -
FS290 - L'Agenda 2030 delle Nazioni Unite per lo sviluppo sostenibile: le implicazioni per le scienze matematiche e fisiche
|
Also available in another semester or year
|
20410592 -
LM400 - INTRODUZIONE ALLA LOGICA
|
Also available in another semester or year
|
20410560 -
IN400- Python and MATLAB programming
(objectives)
Acquire the ability to implement high-level programs in the interpreted languages Python and MATLAB. Understand the main constructs used in Python and MATLAB and their application to scientific computing and data processing scenarios.
|
|
20410560-1 -
MODULE A - PYTHON programming
(objectives)
Acquire the ability to implement high-level programs in the interpreted language Python. Understand the main constructs used in Python and its application to scientific computing and data processing scenarios.
|
3
|
INF/01
|
24
|
6
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410560-2 -
MODULE B - MATLAB programming
(objectives)
Acquire the ability to implement high-level programs in the interpreted language MATLAB. Understand the main constructs used in MATLA Band its application to scientific computing and data processing scenarios.
|
3
|
INF/01
|
24
|
6
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410751 -
FS260 - Philosophy of science
|
3
|
M-FIL/02
|
40
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
CURRICULUM MODELLISTICO - APPLICATIVO: SCEGLIERE 1 INSEGNAMENTO (9 cfu) NEL GRUPPO 2 - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
CURRICULUM MODELLISTICO - APPLICATIVO: SCEGLIERE 1 INSEGNAMENTO (6 cfu) NEL Gruppo 3 - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
20410413 -
AN410 - NUMERICAL ANALYSIS 1
(objectives)
Provide the basic elements (including implementation in a programming language) of elementary numerical approximation techniques, in particular those related to solution of linear systems and nonlinear scalar equations, interpolation and approximate integration.
|
9
|
MAT/08
|
48
|
24
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20410414 -
CP410 - Theory of Probability
(objectives)
Foundations of modern probability theory: measure theory, 0/1 laws, independence, conditional expectation with respect to sub sigma algebras, characteristic functions, the central limit theorem, branching processes, discrete parameter martingale theory.
|
9
|
MAT/06
|
48
|
24
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20410410 -
FM310 - Equations of Mathematical Physics
(objectives)
To acquire a good knowledge of the elementary theory of partial differential equations and of the basic methods of solution, with particular focus on the equations describing problems in mathematical physics.
|
9
|
MAT/07
|
48
|
24
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
ELECTIVE CFU (2 TEACHINGS SELECTED BY THE STUDENT) (12 cfu) - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20402131 -
SCIENTIFIC ENGLISH
(objectives)
To be able to translate in Italian mathematical books or papers written in English.
|
1
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Optional Group:
SCEGLIERE 1 INSEGNAMENTO (9 cfu) oppure 2 INSEGNAMENTI (6 cfu+ 3 cfu) NEL GRUPPO 1 - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
20410442 -
IN420 - Information Theory
(objectives)
Introduce key questions in the theory of signal transmission and quantitative analysis of signals, such as the notions of entropy and mutual information. Show the underlying algebraic structure. Apply the fundamental concepts to code theory, data compression and cryptography
|
9
|
INF/01
|
48
|
24
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410426 -
IN480 - PARALLEL AND DISTRIBUTED COMPUTING
|
Also available in another semester or year
|
20410427 -
IN490 - PROGRAMMING LANGUAGES
|
Also available in another semester or year
|
20410561 -
FS230 - Elements of contemporary theoretical physics
(objectives)
Introduce at an elementary level about the concepts and principles of research in contemporary theoretical physics.
|
3
|
FIS/02
|
24
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410562 -
FS240 - Principles of condensed matter
(objectives)
Provide the student with an introduction to some of the topics important for research in condensed matter physics.
|
3
|
FIS/03
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410563 -
FS250 - Principles of earth and environment physics
(objectives)
Acquire skills related to the basic physical principles of the study of the planet earth and the interactive dynamics between geosphere, hydrosphere, atmosphere and cryosphere and of the Physics of the Environment.
|
1,5
|
FIS/06
|
12
|
-
|
-
|
-
|
Attività formative affini ed integrative
|
1,5
|
FIS/07
|
12
|
-
|
-
|
-
|
Attività formative affini ed integrative
|
|
ITA |
20410448 -
FS410 - DIDACTICS OF PHYSICS WORKSHOP
(objectives)
Learn statistical and laboratory techniques for the preparation of didactic physics experiments.
|
6
|
FIS/08
|
48
|
12
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410436 -
FS420 - QUANTUM MECHANICS
|
Also available in another semester or year
|
20410437 -
FS430- Theory of Relativity
|
Also available in another semester or year
|
20410435 -
FS440 - Data Acquisition and Experimental Control
(objectives)
The lectures and laboratories allow the student to learn the basic concepts pinpointing the data acquisition of a high energy physics experiment with specific regard to the data collection, control of the experiment and monitoring.
|
6
|
FIS/04
|
48
|
12
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410434 -
FS450 - Elements of Statistical Mechanics
(objectives)
Gain knowledge of fundamental principles of statistical mechanics for classical and quantum systems.
|
6
|
FIS/02
|
48
|
12
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410461 -
FS460 - Dydactics of Physics
(objectives)
The objectives of the course are to enable the students to acquire the necessary skills to practice an affective teaching of Physics in the secondary school, with particular attention to: a) knowledgeÿof literature research on Physic teaching; the Italian educational system and school regulations; b) the design of culturally significant educational paths for Physics teaching; c) the production of materials for the measurement and verification of learning through the exercise of formative evaluation; d) the role of the "laboratory" as a way of working that involves students in an active and participated way, which encourages experimentation and planning.
|
6
|
FIS/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410566 -
FS470 - Principles of astrophysics
(objectives)
Provide the student with a first view of some of the fundamental topics of Astrophysics and Cosmology using the mathematical and physical knowledge acquired in the first two years
|
6
|
FIS/05
|
48
|
12
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410569 -
FS480 - Reural Networks
|
Also available in another semester or year
|
20410570 -
FS490 - Educational & Outreach - Science communication
|
Also available in another semester or year
|
20410588 -
IN400 - MODULE B - MATLAB programming
|
Also available in another semester or year
|
20410587 -
IN400 - MODULE A - PYTHON programming
|
Also available in another semester or year
|
20410591 -
FS290 - L'Agenda 2030 delle Nazioni Unite per lo sviluppo sostenibile: le implicazioni per le scienze matematiche e fisiche
(objectives)
• Introduction to the United Nations Sustainable Development Agenda 2030 as a whole and in its general structure • Analysis of the 17 SDGs (Sustainable Development Goals) • Critical discussion on the organization of the Agenda and the links between its various objectives, both in terms of synergies and of conflicts • Insights on some of the Agenda objectives, especially concerning the specific interests and/or study plans of the students The main objective of the course is to make the student aware of the 2030 Agenda document, illustrating its birth, the main SDGs (Sustainable Development Goals) and the connections between them. The student will also learn what are the strategies that can be implemented and the physical-mathematical models that can be used for the achievement of the SDGs within sustainable development.
|
3
|
FIS/06
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410592 -
LM400 - INTRODUZIONE ALLA LOGICA
(objectives)
To Introduce students to themes, concepts, methods and results of logic that are at the basis of every discipline, in order to provide students - having any kind of background- with a deep interdisciplinary approach and an appropriate training for school teaching
|
6
|
M-FIL/02
|
48
|
12
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20410560 -
IN400- Python and MATLAB programming
(objectives)
Acquire the ability to implement high-level programs in the interpreted languages Python and MATLAB. Understand the main constructs used in Python and MATLAB and their application to scientific computing and data processing scenarios.
|
|
20410560-1 -
MODULE A - PYTHON programming
|
Also available in another semester or year
|
20410560-2 -
MODULE B - MATLAB programming
|
Also available in another semester or year
|
20410751 -
FS260 - Philosophy of science
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
CURRICULUM MODELLISTICO - APPLICATIVO: SCEGLIERE 1 INSEGNAMENTO (9 cfu) NEL GRUPPO 2 - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
CURRICULUM MODELLISTICO - APPLICATIVO: SCEGLIERE 1 INSEGNAMENTO (6 cfu) NEL Gruppo 3 - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
ELECTIVE CFU (2 TEACHINGS SELECTED BY THE STUDENT) (12 cfu) - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20410466 -
FINAL EXAM
(objectives)
Written test on fundamental topics of Mathematics or discussione of a brief essay.
|
11
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |