Degree Course: Cognitive Sciences of Communication and Action
A.Y. 2018/2019
Autonomia di giudizio
L'attenzione rivolta alla concentrazione dello studio e delle pratiche di laboratorio e del tirocinio secondo la ripartizione di cui al punto precedente conferiranno ai laureati a conclusione del curriculum la capacità di orientarsi criticamente nella sfera dei processi storico sociali, nell'analisi dei media e della loro struttura sia linguistica che e logica con l'uso dei mezzi offerti dall'informatica .
Ciò conferirà ad essi capacità di raccogliere dati e interpretare criticamente testi provenienti dalla stampa, dalla radio, dalla televisione e dalla pubblicità, nonché di formulare motivati giudizi autonomi sui processi sociali, economici, giuridici e politici ad essi sottesi e ai loro effetti in una dimensione internazionale e globale.Abilità comunicative
A conclusione del curriculum i laureati avranno approfondito attraverso lo studio teorico ( discipline semiotiche e linguistiche) e l'analisi storico-sociale e giuridico dei media ( discipline sociali e mediologiche, il panorama dei processi di comunicazione dal piano interpersonale a quello sociale politico e di impresa istituzionale e in virtù delle esercitazioni pratiche cui avranno atteso possederanno capacità di comunicare con chiarezza contenuti e
abilità di progettazione di contenuti, anche di tipo multimediale e ipertestuale, e servizi per ambienti
multipiattaforma (web, tv digitale, telefonia ecc.);
abilità di comunicazione in relazione ad una conoscenza critica della specificità dei destinatari; essi sapranno in seguito al significativo impegno costituito dalla redazione della tesi redigere rapporti e comunicati nei diversi settori dei media, in organizzazioni internazionali e negli enti pubblici e privati;
padroneggiare le tecniche di progettazione e gestione del software sotteso.
Capacità di apprendimento
L'impegno sul piano teorico e disciplinare e la pratica dei tirocini conferiranno ai laureati capacità padronanza metodologica e abilità di apprendimento utili per l'accesso al Dottorato di ricerca o a un Master anche di secondo livello.
Le attività obbligatorie del corso di Laurea sono finalizzate all'accesso ai Dottorati nelle seguenti aree disciplinari:.
11 - Scienze storiche, filosofiche, pedagogiche e psicologiche.
14 - Scienze politiche e sociali.
Le attività a libera scelta permettono di migliorare la preparazione per tali Dottorati, nonché di agevolare l'accesso
ad altre tipologie di Dottorato.
A conclusione di ciascun corso o, in alcuni casi di più unità didattiche) la preparazione acquisita sarà accertata attraverso una prova di esame la cui forma ( scritta orale, prova pratica) sarà determinata e specificata nel regolamento didattico del corso di studio e resa nota all'inizio di ciascun anno accademico)
Requisiti di ammissione
Per l'ammissione al corso di Laurea Magistrale in Scienze cognitive della comunicazione e dell’azione sono richieste le conoscenze corrispondenti al possesso di una Laurea nonché quelle conoscenze che permettono di intraprendere con successo un percorso formativo secondo questo ordinamento.
Le conoscenze richieste per l'ammissione sono automaticamente accertate in ciascuno dei due casi seguenti:
a) conseguimento del titolo di I livello in una delle seguenti classi di Laurea:
L-3 Discipline delle arti figurative, della musica, dello spettacolo e della moda
L-5 Filosofia
L-10 Lettere
L-11 Lingue culture moderne
L-12 Mediazione linguistica
L-20 Scienze della Comunicazione
L-42 Storia
Il titolo di I livello deve essere comprensivo di 60 CFU complessivi nei settori scientifico disciplinari indicati in un elenco definito a livello di Regolamento del Corso di Studi;
b) conseguimento del titolo di I livello in una classe diversa da quelle di cui al punto a) comprensivo di almeno 90 CFU complessivi nei settori scientifico disciplinari indicati in un elenco definito a livello di Regolamento del Corso di Studi.
Negli altri casi l'accertamento è compiuto secondo modalità definite dal Regolamento del corso di Laurea Magistrale.
Ai fini dell'ammissione, oltre ai crediti indicati (punto a, punto b), la cui esplicitazione sarà inserita nel Regolamento del Corso di studio, si deve dimostrare il possesso o l'acquisizione di una preparazione personale da verificare negli ambiti dell’informazione e comunicazione socio-economico, storico e politico, linguistico e cognitivo; una comprovata e solida capacità di pieno uso espositivo e argomentativo dell'italiano sia in forma scritta che orale, nonchè una conoscenza elevata di almeno una lingua straniera dell'Unione Europea, e degli strumenti informatici.
La preparazione sarà accertata anche con colloqui e secondo le modalità stabilite dal Regolamento didattico del Corso di Laurea.Prova finale
La Laurea Magistrale in Teorie della Comunicazione si consegue previo superamento di una prova finale, che consiste nella presentazione e discussione di una tesi elaborata in forma originale dallo studente sotto la guida di un relatore, nell'ambito di uno dei settori scientifico-disciplinari presenti nell'ordinamento del corso di Laurea per il quale sono previsti insegnamenti nel regolamento del corso di Laurea e nel quale lo studente ha conseguito almeno crediti .
Le modalità per la determinazione e la preparazione dell'argomento della tesi nonché per la scelta del relatore sono fissate nel Regolamento del corso di Laurea Magistrale secondo le linee stabilite dal Consiglio di Facoltà.
Per essere ammesso alla discussione dell'elaborato per la prova finale, che porta all'acquisizione di 30 crediti, lo studente deve aver conseguito 90 crediti.
Le modalità dello svolgimento della prova finale sono fissate nel Regolamento del corso di Laurea Magistrale secondo le linee stabilite dal Consiglio di Facoltà.
Orientamento in ingresso
L'Ateneo Roma Tre organizza Orientarsi a Roma Tre.
La manifestazione incentrata su attività di orientamento in entrata si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
Durante l'evento viene presentata l'offerta formativa dei Corsi di Laurea e dei Corsi di Laurea Magistrale e sono presenti, con un proprio spazio, tutti i principali servizi di Roma Tre, le segreterie didattiche e la segreteria studenti.
Attività di Orientamento in ingresso vengono svolte con regolarità dalla Segreteria Didattica e dai tutor durante l'intero Anno Accademico.
Tutte le informazioni relative allo svolgimento dei corsi, agli orari delle lezioni ed ai risultati delle prove di esame, sono rese pubbliche mediante pubblicazione sul sistema di gestione dell'offerta formativa di Ateneo (GOMP), e parte di esse sono pubblicate sul sito www.comunicazione.uniroma3.it e sulle bacheche della Segreteria Didattica.
All'inizio di ogni anno accademico sono rese disponibili tutte le informazioni utili agli studenti, relative in particolare a: orari e calendari, orari di ricevimento dei docenti, servizi di segreteria didattica, raggiungibilità della sede, immatricolazioni e iscrizioni, passaggi, trasferimenti, abbreviazioni di corso, piani di studio.Il Corso di Studio in breve
La scienza cognitiva è lo studio dei processi cognitivi intesi come elaborazioni di informazione da parte di un sistema naturale o artificiale.
Nel caso in cui lo studio riguardi le elaborazioni del sistema biologico si tratterà di ricerche di psicologia cognitiva o di neuroscienza cognitiva; nel caso in cui le elaborazioni siano quelle di un sistema artificiale, si tratterà di ricerche di intelligenza artificiale o di robotica.
Di conseguenza, la scienza cognitiva è non già una disciplina, bensì un programma di ricerca che ha orientato e orienta ricerche in antropologia, economia, filosofia, linguistica, neuroscienza, psicologia, robotica.
Il corso di laurea magistrale in Scienze cognitive della comunicazione e dell’azione (LM-92) si propone di formare laureati in grado di sfruttare l’apparato teorico e metodologico messo a disposizione dalle discipline che contribuiscono alla scienza cognitiva al fine di indagare i molteplici domini della comunicazione.
A tal fine, il corso vuole fornire allo studente sia conoscenze di taglio storico-concettuale relative alla genesi e allo stato attuale delle scienze cognitive, sia le conoscenze metodologiche e statistiche necessarie ai fini della progettazione e della realizzazione di attività di ricerca nei vari ambiti della comunicazione.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
corso_generico
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
DISCIPLINE SOCIO-ECONOMICHE, STORICO-POLITICHE E COGNITIVE - (show)
|
24
|
|
|
|
|
|
|
|
Non è possibile sostenere Neuroetica se si sostiene Etica e Comunicazione
20704053 -
NEUROETHICS
|
Also available in another semester or year
|
20710113 -
ETHIC AND COMUNICATION
|
Also available in another semester or year
|
20710279 -
PSICOLOGIA DELLE EMOZIONI - LM
(objectives)
To develop competences for the application of theoretical knowledge in analyzing the cognitive, affective and social aspects of interpersonal and public communication at work, in education, media, politics, technology, entertainment.
|
6
|
M-PSI/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710099 -
PSICOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE MULTIMODALE - LM
|
Also available in another semester or year
|
20710100 -
NEUROSCIENZE DELLA COMUNICAZIONE E DEL LINGUAGGIO - LM
|
Also available in another semester or year
|
20710270 -
SOCIAL PSYCHOLOGY
(objectives)
To provide knowledge on main theoretical approaches on social psychology, on cognitive, affective and communicative processes of social interaction, on social cognition and social identity, on the construction and change of opinions and attitudes, on social influence and persuasion either on face to face and distance interaction, and in interpersonal and public communication, with particular attention to political field. To describe recent study on aggressive, prosocial and inter-group behaviors and relations. To forster competences in the application of acquired knowledge in communication work and research
|
6
|
M-PSI/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710268 -
CONTEMPORARY HISTORY - POSTGRADUATE
|
Also available in another semester or year
|
20710269 -
History of Parties and political Information
(objectives)
Students will acquire the ability to understand the evolution of the italian political system and the political press from 1848 to 1994.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
TEORIE E TECNICHE DELL'INFORMAZIONE E DELLA COMUNICAZIONE - (show)
|
30
|
|
|
|
|
|
|
|
20704050 -
LEXICON AND SEMANTICS
(objectives)
Cognitive studies on the lexicon and the semantics of verbs and acquisition of the abilities to conduct lexical analysis by means of language corpora and technological tools for empirical analyses.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20709687 -
PRAGMATICA - LM
|
Also available in another semester or year
|
20710075 -
LINGUISTICA E GIORNALISMO
(objectives)
The course aims to illustrate how the historical perspective, the sociolinguistics, the pragmatics and the semiotics can analyze the language of newspapers highlighting the lexical, syntactic and morphological features and the intercultural aspects of different texts. A part of course will focus on the cognitive paradigm, the titles and the metaphors. There are no prerequisites. Specific activities could be organized to support the study of the foreign students and the working students.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710322 -
LINGUISTICA E SOCIETA' - LM
(objectives)
The course aims at providing students with a basic knowledge of methods, tools and approaches characterizing sociolinguistics, taking also into account the epistemological problems concerning its adjacency to other branches of linguistic and social knowledge. At the end of the course, students will write an essay showing their competence in gathering data and analyzing them in sociolinguistic perspective.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710272 -
LINGUISTICS, MEDIA AND ADVERTISING
|
Also available in another semester or year
|
20709712 -
FILOSOFIA DELLA MENTE - LM
(objectives)
Upon completion of this course, students should be familiar with a number of classical and contemporary philosophical positions concerning key issues in the philosophy of mind and the major arguments for and against those positions.
|
6
|
M-FIL/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20709711 -
HISTORY AND THEORY OF COMPUTER SCIENCE
(objectives)
GAIN BASIC KNOWLEDGE UNIT TO UNDERSTAND THE GENEALOGY OF COMMUNICATION TECHNOLOGIES DEEPEN THE MEANING OF TECHNOLOGICAL TOOLS THAT ARE PART OF OUR EVERYDAY LIFE DEVELOP A CRITICAL VISION OF POLITICAL, SOCIAL AND PHILOSOPHICAL CONSEQUENCES OF COMMUNICATION TECHNOLOGIES
|
6
|
M-FIL/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710098 -
FILOSOFIA DELLA PSICHIATRIA - LM
|
Also available in another semester or year
|
20704054 -
AESTHETICS - POSTGRADUATE
|
Also available in another semester or year
|
20710271 -
COGNITIVE SCIENCES OF LANGUAGE
|
Also available in another semester or year
|
20709714 -
FUNZIONI E PATOLOGIE DEL LINGUAGGIO E DELLA COMUNICAZIONE - LM
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
ATTIVITÀ FORMATIVE AFFINI O INTEGRATIVE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
A SCELTA DELLO STUDENTE - E’ possibile inserire tra gli esami a scelta al massimo 6 CFU di attività di Laboratorio, non è possibile inserire tra gli esami a scelta ulteriori “Idoneità di lingua” conseguite al CLA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20704046 -
ENGLISH LANGUAGE SKILLS
(objectives)
level B2 ( advanced level)
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
DISCIPLINE SOCIO-ECONOMICHE, STORICO-POLITICHE E COGNITIVE - (show)
|
24
|
|
|
|
|
|
|
|
Non è possibile sostenere Neuroetica se si sostiene Etica e Comunicazione
20704053 -
NEUROETHICS
(objectives)
This course will offer an orientation in the contemporary discussions in neuroethics, with a particular reference to the free will and the moral responsibility issues.
|
6
|
M-FIL/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710113 -
ETHIC AND COMUNICATION
(objectives)
The course is divided into two parts: A. The first part of the course will offer an orientation in the contemporary discussions in neuroethics, with a particular reference to the free will and the moral responsibility issues. The question of how to communicate these discussions to the general public will be analyzed. B. The secund part will deal with some of the fundamental questions of moral philosophy by referring to movies that present those questions in a particularly stimulating and interesting way.
|
12
|
M-FIL/03
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710279 -
PSICOLOGIA DELLE EMOZIONI - LM
|
Also available in another semester or year
|
20710099 -
PSICOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE MULTIMODALE - LM
(objectives)
To provide knowledge and competences in research on communication in all its modalities, words, body, media. To investigate the devices of face to face and distance communication, their cognitive, affective and interaction functions in sincere and deceptive usies of interpersonal, public, social anc institutional interaction. To develop competences in the analysis of communication and theit application in professional and research domains.
|
6
|
M-PSI/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710100 -
NEUROSCIENZE DELLA COMUNICAZIONE E DEL LINGUAGGIO - LM
(objectives)
In this class students will learn - the main features of verbal and non verbal communication - the cognitive substrates of human communication - the interconnection between language, perception, memory, attention, and executive functions - the neuroanatomical substrates of human communication
|
6
|
M-PSI/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710270 -
SOCIAL PSYCHOLOGY
|
Also available in another semester or year
|
20710268 -
CONTEMPORARY HISTORY - POSTGRADUATE
(objectives)
The course aims to give students chance of acquiring analytical skills in order to identify the many factors involved in the dynamics of historical processes and understand their interconnections. The students will also develop a research method and investigation abilities in order to discover the inner complexity of the present age in its historical depth; they will be educated on how to understand otherness disclosing in the study of human events that constitute historical development.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710269 -
History of Parties and political Information
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
TEORIE E TECNICHE DELL'INFORMAZIONE E DELLA COMUNICAZIONE - (show)
|
30
|
|
|
|
|
|
|
|
20704050 -
LEXICON AND SEMANTICS
|
Also available in another semester or year
|
20709687 -
PRAGMATICA - LM
(objectives)
Study of the foundations of pragmatics
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710075 -
LINGUISTICA E GIORNALISMO
|
Also available in another semester or year
|
20710322 -
LINGUISTICA E SOCIETA' - LM
|
Also available in another semester or year
|
20710272 -
LINGUISTICS, MEDIA AND ADVERTISING
(objectives)
The course aims to illustrate how the historical perspective, the sociolinguistics, the pragmatics and the semiotics can analyze the language of advertising highlighting the lexical, syntactic and morphological features and the intercultural aspects of different texts. The linguistic variants and structures are linked to the functional aspects with the objective of explaining the meaning and the grammar of slogans, jingles and commercials. There are no prerequisites. Specific activities could be organized to support the study of the foreign students and the working students.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20709712 -
FILOSOFIA DELLA MENTE - LM
|
Also available in another semester or year
|
20709711 -
HISTORY AND THEORY OF COMPUTER SCIENCE
|
Also available in another semester or year
|
20710098 -
FILOSOFIA DELLA PSICHIATRIA - LM
(objectives)
The course introduces major themes in the field of philosophy of psychiatry. Students will learn what philosophy (phenomenology, philosophy of mind, philosophy of science) has to offer psychiatry.
|
6
|
M-FIL/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704054 -
AESTHETICS - POSTGRADUATE
(objectives)
The course aims to provide students with advanced knowledge about the history of aesthetics. Specific attention will be deserved to the most significant authors in the discipline. The course also aims to provide participants with the with the acquisition of critical skills in the reading of ancient and contemporary classics of the history of the discipline.
|
6
|
M-FIL/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710271 -
COGNITIVE SCIENCES OF LANGUAGE
(objectives)
Analysis and critical evaluation of the main theoretical models of language elaborated within cognitive sciences Evaluation of the contribution of empirical research on the comprehension of language processing.
|
12
|
M-FIL/05
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20709714 -
FUNZIONI E PATOLOGIE DEL LINGUAGGIO E DELLA COMUNICAZIONE - LM
(objectives)
The course has two main goals. The first one is to propose an education finalized to learn the main classification methods of language disorders in pathologies such as aphasia, autism, schizophrenia. The second is to illustrate how the investigation of language disorders might be used to inform theoretical models on language functioning.
|
6
|
M-FIL/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
ATTIVITÀ FORMATIVE AFFINI O INTEGRATIVE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20710102 -
ANALISI DELL'AMBIENTE E DEL TERRITORIO - LM
(objectives)
Territory is a multidisciplinary notion, requiring both a cartography and an overlapping of different disciplinary and practical approaches social policies and alternative economies, e.g. The course is devoted to the profiling of a new field of research, through the contribution of political philosophy, esthetics, history of economics, environmental justice, social geography, urban studies, etc.
|
6
|
SPS/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710101 -
TEORIE E TECNICHE DELLA NARRAZIONE - LM
|
Also available in another semester or year
|
20709051 -
PSICOLOGIA DINAMICA - L.M.
(objectives)
General aspects. Freudian theory of the unconscious. primary process and secondary process. Logic and biologic. Dreams, lips, symptoms and wits.. The cognitive unconscious. Specific aspects. Unconscious process and process of artistic creation. Analogy and differences. Humor as tertiary process. The freudian concept of historical true. judaism and Christianity in the sought prof Sigmund Freud. Antisemitism and Racism in the sough of Sigmund Freud. Psychoanalytic exploration in art and literature. Psychoanalytic insights on the religious experience.
|
6
|
M-PSI/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710114 -
LOGICA, COMPUTAZIONE, COGNIZIONE - LM
(objectives)
AN INTRODUCTION TO RESEARCH THEMES CONNECTING LOGIC, COMPUTATION AND COGNITION.
|
6
|
MAT/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710097 -
FILOSOFIA DELLA TECNOLOGIA - LM
(objectives)
Introduce the fundamental arguments in the debate of philosophy of technology Deepen the epistemological, ethical, political issues raised by the introduction in society of technical artifacts, including digital objects Analyze the connections between technical developments and social changes
|
6
|
M-FIL/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710282 -
STORIA DELLE SCIENZE DELLA MENTE E DEL CERVELLO - LM
(objectives)
Upon completion of this course, students will develop an understanding of the historical and philosophical antecedents and contexts of psychology; they will be able to describe the development of psychology as a scientific discipline and a professional practice; they will be able to characterize major relationships between psychology and other disciplines, particularly philosophy, biology, and social sciences.
|
6
|
M-FIL/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710392 -
ANALISI E DIDATTICA DELL’INTERPRETAZIONE MUSICALE
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
A SCELTA DELLO STUDENTE - E’ possibile inserire tra gli esami a scelta al massimo 6 CFU di attività di Laboratorio, non è possibile inserire tra gli esami a scelta ulteriori “Idoneità di lingua” conseguite al CLA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20708659 -
LETTERATURA ITALIANA CONTEMPORANEA - LM
(objectives)
The course aims to deepen the authors , moments , genres and themes that characterize the Italian literature of our time , from the early twentieth century , taking into account also , as much as possible , the links with the other systems of literary expression , other arts , the literatures of other countries , as well as the history and geography of our country. Critical and analytical tools that will be used during the course will also help , the student , to hone their reading mode .
|
12
|
L-FIL-LET/11
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710117 -
LABORATORIO DI FOTOGIORNALISMO
|
Also available in another semester or year
|
20710040 -
LABORATORIO DI LINEAMENTI DI GENERE
(objectives)
Dedicated to the keywords of feminism from the seventies until today , the seminar aims to provide the tools to address both elementary and fundamental rhetoric is more advanced analysis of the contemporary. Speaking of a gap in the academic education , but also on the discontinuity in the memory of the struggle and the knowledge produced by women , the initiative is aimed at those who want to learn , update , discuss , have tools for action.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710207 -
Laboratory of environmental and territory analysis
(objectives)
Territory is a multidisciplinary notion, requiring both a cartography and an overlapping of different disciplinary and practical approaches social policies and alternative economies, e.g. The course is devoted to the profiling of a new field of research, through the contribution of political philosophy, esthetics, history of economics, environmental justice, social geography, urban studies, etc.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710323 -
SCIENZE COGNITIVE DEL LINGUAGGIO - MOD.A - LM
(objectives)
Analysis and critical evaluation of the main theoretical models of language elaborated within cognitive sciences Evaluation of the contribution of empirical research on the comprehension of language processing.
|
6
|
M-FIL/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710280 -
TEORIE E METODI DELLA RICERCA PSICOSOCIALE - LM
|
Also available in another semester or year
|
20704090 -
LABORATORY: MUSIC LANGUAGE
|
Also available in another semester or year
|
20710383 -
LABORATORIO DI SCIENZE COGNITIVE - LM
(objectives)
Providing the basic knowledge necessary to plan, create and administer experimental designs.
|
6
|
|
-
|
-
|
36
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710194 -
RUSSIAN AND EURASIAN CONTEMPORARY HISTORY
(objectives)
The course has the following learning objectives: • Getting to know the historical trends characterizing contemporary age in Russian and Eurasian territories that first were part of the Russian Empire and then of the USSR; • Understanding the major questions and interpretations of Russian and Eurasian history in contemporary historiography; • Appreciating how cultural, political, religious, social, geopolitical elements have constantly been intertwined in the historical development of the area; • Becoming aware of how that characteristic ‘Russian otherness’ has been shaped in contemporary age through the relation with global events and concurrent differentiation processes .
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20702749 -
ITALIAN LINGUISTICS - POSTGRADUATE
(objectives)
Expand the knowledge of the use of Italian contemporary considered in terms diatopic , diafasico , dianesico and diastratic . Activate the possibility to use the variety of Italian , spoken, written , transmitted, with reference to contexts and different fields of use . The development of communication skills in Italian.
|
12
|
L-FIL-LET/12
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
20704055 -
RESEARCH SEMINAR OR TRIP
(objectives)
Providing an overview of the current research characterizing the different disciplines within cognitive sciences.
|
6
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20705051 -
FINAL EXAM
|
30
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Teachings extracurricular:
(hide)
|
|
|