Degree Course: Philosophical Sciences
A.Y. 2013/2014
Conoscenza e capacità di comprensione
I laureati devono acquisire capacità di comprensione e strumenti metoodologico-concettuali che, tramite l'estensione delle conoscenze conseguite nel triennio e l'approfondimento di un ambito specifico del sapere filosofico, li mettano in grado di elaborare o applicare idee originali entro un contesto autonomo di ricerca.
Per raggiungere questo obiettivo è necessario approfondire, attraverso lezioni, seminari e prove di verifica, oltre che attraverso l'apprendimento dei metodi e delle tecniche di interpretazione dei testi classici e di critica delle fonti, le conoscenze filosofiche nei diversi settori disciplinari: M.Fil/01, M.Fil/02, M.Fil/03, M.Fil/04, M.Fil/05, M.Fil/06, M.Fil/07, M.Fil/08 privilegiando comunque il settore scelto per il conseguimento della tesi di laurea attraverso mirate ricerche bibliografiche e schedatura di testi.Capacità di applicare conoscenza e comprensione
I laureati devono dimostrarsi capaci di applicare le conoscenze e gli strumenti acquisiti per impostare ricerche
originali sia in ambito storico-filosofico sia in relazione ai grandi problemi della filosofia teoretica o della filosofia
pratica, della logica o dell'epistemologia, dell'estetica o della filosofia del linguaggio, aprendo il sapere filosofico al
confronto interculturale e alle sfide del futuro.
Per raggiungere questo obiettivo lo studente dovrà partecipare a lezioni, seminari, laboratori e stages (e alle relative prove di verifica) appositamente indirizzati all'impostazione di ricerche filosofiche originali nei diversi settori scientifico-disciplinari, in particolare .Fil/01, M.Fil/02, M.Fil/03, M.Fil/04, M.Fil/05, M.Fil/06.Autonomia di giudizio
I laureati devono essere in grado di operare un'interazione tra i diversi ambiti filosofici, come pure tra la filosofia e
altre aree disciplinari (dalle scienze umane alle scienze naturali), al fine di formulare giudizi ponderati e perspicui
sulle principali questioni sociali.
Per conseguire questo obiettivo lo studente dovrà impegnarsi nelle discipline politico-sociali (Sps/01 e Sps/08) nonché in quelle affini e integrative per stabilire una proficuo interscambio con le discipline filosofiche.Abilità comunicative
I laureati devono essere capaci di comunicare le proprie conoscenze e valutazioni avvalendosi di un linguaggio
logico-argomentativo lessicalmente rigoroso con gli interlocutori specialisti, chiaro e puntuale con i non specialisti.
Per raggiungere questo obiettivo lo studente potrà partecipare a seminari e laboratori specificamente volti ad acquisire abilità nell'interpretazione dei testi classici, nella ricerca filosofica e nella produzione di testi scritti con un adeguato uso del linguaggio proprio delle discipline di riferimento.Capacità di apprendimento
I laureati devono acquisire, alla fine del corso magistrale, una capacità di apprendimento che li metta in grado per
un verso di perseguire, in modo autonomo e in armonia con le proprie vocazioni, un ulteriore approfondimento e
ampliamento delle conoscenze filosofiche acquisite, per l'altro di applicarle ai problemi del presente.
Per raggiungere questo obiettivo lo studente dovrà essere in grado di elaborare, dimostrandolo attraverso lo svolgimento della tesi di laurea, una ricerca originale e logicamente ben strutturata in cui si dimostri una notevole capacità di impostare i problemi e di risolverli secondo nuove prospettive.
Requisiti di ammissione
Per l'ammissione al corso di Laurea Magistrale in Scienze Filosofiche sono richieste le conoscenze corrispondenti al possesso di una Laurea nonché quelle conoscenze che permettono di intraprendere con successo un percorso formativo secondo questo ordinamento.
Gli studenti in possesso di laurea triennale in Filosofia vengono ammessi tramite un colloquio di verifica del grado di preparazione.
Le conoscenze richieste per l'ammissione degli studenti che abbiano conseguito una Laurea in altra disciplina saranno accertate tramite un colloquio secondo modalità stabilite nel Regolamento Didattico del Corso di Studi.
Prova finale
La Laurea Magistrale in Scienze filosofiche si consegue previo superamento di una prova finale, che consiste nella
presentazione e discussione di una tesi elaborata in forma originale dallo studente sotto la guida di un relatore,
nell'ambito di uno dei settori scientifico-disciplinari presenti nell'ordinamento del corso di Laurea per il quale sono
previsti insegnamenti nel regolamento del corso di Laurea e nel quale lo studente ha conseguito crediti.
Per la determinazione dell'argomento della tesi, lo studente deve aver conseguito almeno 30 CFU.
L'argomento
della tesi va concordato con il relatore almeno un anno prima della prova finale.
Le modalità per la determinazione
e la preparazione dell'argomento della tesi nonché per la scelta del relatore sono fissate nel Regolamento del corso
di Laurea Magistrale secondo le linee stabilite dal Consiglio di Facoltà.
Per essere ammesso alla discussione dell'elaborato per la prova finale, che porta all'acquisizione di 30 CFU, lo
studente deve aver conseguito 90 CFU.
Le modalità dello svolgimento della prova finale sono fissate nel
Regolamento del corso di Laurea Magistrale secondo le linee stabilite dal Consiglio di Facoltà.
Sbocchi occupazionali e professionali previsti per i laureati
Gli sbocchi professionali previsti direttamente per i laureati del corso di Laurea Magistrale in Scienze filosofiche
sono:
1.
editoria;
2.
gestione di biblioteche o musei;
3.
mostre, premi letterari ed altre attività culturali che richiedano particolari competenze in campo estetico,
letterario e storico-artistico;
4.
centri stampa e/o di comunicazione intermediale, servizi di pubbliche relazioni, direzione del personale (settore
amministrativo) in enti pubblici o aziende private;
5.
organizzazione di corsi di aggiornamento nel campo della bioetica, dell'etica ambientale e più in generale
dell'etica applicata, diretti in particolare agli operatori sanitari e degli altri settori interessati; consulenza continuata
nei medesimi settori;
6.
collaborazione a servizi e uffici preposti alla promozione di attività culturali nella pubblica amministrazione;
7.
marketing e pubblicità creativa;
8.
assistenza per l'ideazione e la gestione di corsi di formazione professionale;
9.
insegnamento nelle scuole secondo le vigenti normative.
Le attività a libera scelta dello studente possono permettere di migliorare la sua preparazione per questi sbocchi
professionali, nonché di agevolare l'accesso ad altri sbocchi professionali.
I laureati del corso di Laurea Magistrale in Scienze filosofiche.
avranno la possibilità di accedere ad un corso di
Dottorato di ricerca, secondo le disposizioni dei regolamenti ministeriali e dei singoli Atenei, o ad un Master anche
di secondo livello secondo le normative dell'Ateneo che lo organizza.
Le attività obbligatorie del corso di Laurea
sono finalizzate alla preparazione per l'accesso ai corsi di Dottorati di ricerca nelle seguenti aree disciplinari:
Filosofia
Le attività a libera scelta dello studente possono permettere di migliorare la sua preparazione a queste tipologie di
dottorato di ricerca nonché di agevolare l'accesso ad altre tipologie di dottorato di ricerca.
I laureati possono prevedere come occupazione l'insegnamento nella scuola, una volta completato il processo di abilitazione all'insegnamento e superati i concorsi previsti dalla normativa vigenteOrientamento in ingresso
Le attività di orientamento, tirocinio, stage e placement, a livello di Ateneo, sono promosse e coordinate dal Gruppo di Lavoro per l’Orientamento di Ateneo (GLOA) costituito, sino ad ora, da due delegati dei Presidi per ciascuna Facoltà, dalla Responsabile della Divisione Politiche per gli Studenti e coordinato dal delegato del Rettore per le politiche di orientamento.
Il GLOA promuove azioni relative all’orientamento in ingresso, all’orientamento in itinere (tutorato, tirocini e stage) e all’orientamento in uscita (politiche attive per il lavoro e placement).
Orientamento in ingresso
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di processi di raccordo con la scuola secondaria di secondo grado.
Si concretizzano in attività di carattere informativo sui Corsi di Studio (CdS) dell’Ateneo ma anche come impegno condiviso da Scuola e Università per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attività promosse si articolano in:
a) seminari e attività formative realizzate in collaborazione con i docenti della scuola;
b) incontri e manifestazioni informative rivolte alle future matricole;
c) sviluppo di servizi on line per l’orientamento e l’auto-orientamento.
Tra le attività svolte in collaborazione con le scuole, il “progetto di auto-orientamento” costituisce un notevole impegno finalizzato a promuovere un raccordo particolarmente qualificato con alcune scuole superiori che costituiscono il principale “bacino di utenza” di Roma Tre.
Il progetto è articolato in incontri svolti presso le scuole dagli esperti dell’Ufficio Orientamento con la collaborazione di studenti seniores ed è finalizzato a sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di scelta (gli incontri si svolgono nel periodo ottobre-febbraio).
La presentazione dell’offerta formativa agli studenti delle scuole superiori prevede tre eventi principali, ai quali partecipano tutti i CdS, distribuiti nel corso dell’anno accademico.
• Salone dello studente “Campus orienta”, si svolge presso la fiera di Roma nel periodo ottobre/novembre, coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro.
Roma Tre partecipa a questo evento con un proprio spazio espositivo e con conferenze di presentazione dell’offerta formativa dell’Ateneo.
• Le Giornate di Vita Universitaria (GVU) si svolgono nel periodo gennaio/febbraio e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Partecipano annualmente oltre 6.000 studenti delle secondarie.
Si svolgono in tutte le Facoltà dell’Ateneo e costituiscono una importante occasione delle future matricole per vivere la realtà universitaria.
Durante gli incontri, oltre alla presentazione dei CdS, si sollecita l’esperienza diretta degli studenti alla vita universitaria con la partecipazione ad attività didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una mediazione di tipo tutoriale.
• Orientarsi a Roma Tre rappresenta la manifestazione che chiude le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L’evento accoglie mediamente circa 3.000 studenti romani e non, che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Oltre all’offerta formativa sono presentati tutti i principali servizi di Roma Tre rivolti agli studenti e le segreterie didattiche sono a disposizione per tutte le informazioni relative alle pratiche di immatricolazione.
In tutte le manifestazioni di presentazione dell’offerta formativa, sono illustrati anche i vari servizi on line che possono aiutare gli studenti nella scelta: dai siti web delle Facoltà al sito del POS (Prove di Orientamento Simulate) che consente alle future matricole di autovalutarsi rispetto ai requisiti di accesso per tutti i CdS di Roma Tre.
In tutte le manifestazioni che si svolgono in Ateneo sono somministrati ai partecipanti questionari di soddisfazione che vengono elaborati ed utilizzati per proporre miglioramenti all’organizzazione degli eventi.
Il Corso di Studio in breve
Il corso di laurea magistrale in Scienze filosofiche si propone di fornire una solida formazione filosofica privilegiando i seguenti percorsi: approfondimento delle problematiche e delle metodologie essenziali della filosofia teoretica, particolare attenzione all'evoluzione storica del pensiero, agli sviluppi delle tematiche etiche, politiche e sociali, alle tematiche estetiche, a quelle che legano la filosofia alle scienze naturali e umane, alla logica e alle sue intersezioni con le discipline matematiche e informatiche.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
comune
FIRST YEAR
Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Contact Hours
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Exercise Hours
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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Optional Group:
comune Orientamento unico A SCELTA - CARATTERIZZANTI - (show)
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6
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Optional Group:
comune Orientamento unico A SCELTA - AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
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24
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20702699 -
PHILOSOPHY OF RELIGIONS - L.M.
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Also available in another semester or year
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20702704 -
PHILOSOPHICAL PRACTICES - L.M.
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Also available in another semester or year
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20702742 -
COMPUTATIONAL JOURNALISM
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Also available in another semester or year
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20702810 -
GENERAL LINGUISTICS 1 LM
(objectives)
Pragmatics Pragmatics, text-contest interaction, illocutionary force, speech acts, principles of cooperation, implicatures; presuppositions, information structure; Lexicon semantics.
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6
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L-LIN/01
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36
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-
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20703031 -
MEDIEVAL HISTORY I L.M.
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Also available in another semester or year
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20704045 -
THEORIES OF MEANING
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Also available in another semester or year
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20704047 -
PHILOSOPHY OF THE MIND
(objectives)
The aim of the course is for each student to be able to articulate the basic problems examined, to describe some possible solutions to those problems, and to evaluate those solutions critically.
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6
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M-FIL/05
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36
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-
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20704048 -
PHILOSOPHY OF PSYCHOLOGY
(objectives)
The aim of the course is for each student to be able to articulate the basic problems examined, to describe some possible solutions to those problems, and to evaluate those solutions critically.
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6
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M-FIL/02
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36
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-
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20704061 -
TEORIE LOGICHE 1
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Also available in another semester or year
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20704264 -
AESTHETICS MODULE 2
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Also available in another semester or year
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20706044 -
STORIA DELLA FILOSOFIA MODERNA
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Also available in another semester or year
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20706075 -
STORIA DELL'EUROPA E DEL MEDITERRANEO
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Also available in another semester or year
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20706082 -
ECONOMIC AND FINANCIAL HISTORY OF MODERN AGE
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Also available in another semester or year
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20709132 -
LETTERATURA ITALIANA CONTEMPORANEA
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12
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L-FIL-LET/11
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72
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-
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20708996 -
TEORIA DELLA COMUNICAZIONE LETTERARIA
(objectives)
The course aims to analyze the changes introduced by the new media in the context of theory and literary writing
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6
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L-FIL-LET/14
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36
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-
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20709050 -
STORIA DELLA FILOSOFIA DELL'ILLUMINISMO - L.M.
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Also available in another semester or year
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20709051 -
PSICOLOGIA DINAMICA - L.M.
(objectives)
Individual psychology and collective psychology. Freudian theory of humor. New developments in Psychoanalytic research on Art, Literature and Religion. Freud’s meditation on Judaism and Christian Religion. Freud’s meditation on Antisemitism and Racism.
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12
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M-PSI/07
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72
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-
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20709052 -
TEORIE DELL'ARGOMENTAZIONE E DELLA DECISIONE - L.M.
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6
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M-FIL/02
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36
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-
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
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Optional Group:
comune Orientamento unico CARATTERIZZANTI - (show)
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24
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20702697 -
THEORETICAL PHILOSOPHY - L.M.
(objectives)
This course will point out the most significant aspects of the problem of self-knowledge, focusing on the contemporary perspectives characterized by an intertwining of theoretical and psychological researches.
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20702697-2 -
FILOSOFIA TEORETICA - L.M.
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Also available in another semester or year
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20702697-1 -
Filosofia teoretica - L.M.
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Also available in another semester or year
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20702700 -
PHILOSOPHY OF NATURAL SCIENCES - L.M.
(objectives)
The course aims to examine the nature of scientific reasoning and the cognitive value of science. In particular, the problem of induction will be introduced, with a view to indicating its relevance for science and the philosophy of science. After that, some specific perspectives on the nature of science and the sort of knowledge it produces (i.e., the problem of scientific realism versus antirealism) will be illustrated.
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20702700-2 -
FILOSOFIA DELLE SCIENZE NATURALI - L.M.
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Also available in another semester or year
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20702700-1 -
Filosofia delle scienze naturali - L.M.
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Also available in another semester or year
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20702702 -
MORAL PHILOSOPHY - L.M.
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Also available in another semester or year
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20702710 -
AESTHETICS - L.M
(objectives)
How to read Giambattista Vico’s “La scienza Nuova”
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20702710-2 -
ESTETICA - L.M
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Also available in another semester or year
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20702710-1 -
Estetica - L.M.
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Also available in another semester or year
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20702908 -
MUSICAL AESTHETICS - L.M.
(objectives)
The course aims at studying the essential components of the philosophy of listening in the twentieth century, from the chapter concerning musicology in Ernst Bloch’s The spirit of utopia to Nancy’s work All’ecout.
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6
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M-FIL/04
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36
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20703105 -
PHILOSOPHY OF LANGUAGE - L.M
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Also available in another semester or year
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20704140 -
THEOREMS IN LOGIC 2
(objectives)
Application of the compactness theorem, Löwenheim-Skolem’s theorem. Basic recursion theory, decidability. Completeness and decidability of a first order theory, examples. Peano’s arithmetic and Gödel’s incompleteness theorems.
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6
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M-FIL/02
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36
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20704142 -
DIRECTIONS IN ETHICS L.M.
(objectives)
The course examines the reflection of Plato and Foucault on the “pharresia” , its political and ethical role in the government of self and others. Á style of existence essential to the exercise of democracy that pose the question of who is telling the truth and who tells lie, who should govern and who must obey
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12
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M-FIL/03
|
72
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20704147 -
QUESTIONS OF MORAL PHILOSOPHY - L.M.
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Also available in another semester or year
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20704152 -
AESTHETICS 1 - L.M.
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Also available in another semester or year
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20704245 -
THEORETICAL PHILOSOPHY MODULE 1 - L.M
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Also available in another semester or year
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20704247 -
PHILOSOPHY OF NATURAL SCIENCES - MODULE 1
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Also available in another semester or year
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20704249 -
QUESTIONS OF MORAL PHILOSOPHY MODULE 1
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Also available in another semester or year
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20704267 -
PHILOSOPHY OF LANGUAGE MODULE 1
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Also available in another semester or year
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Optional Group:
comune Orientamento unico A SCELTA - CARATTERIZZANTI - (show)
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6
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20702439 -
ROMAN HISTORY L.M.
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6
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L-ANT/03
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36
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-
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-
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-
|
Core compulsory activities
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ITA |
20702443 -
LATIN LITERATURE L.M.
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6
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L-FIL-LET/04
|
36
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20702462 -
GREEK HISTORY L.M.
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Also available in another semester or year
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20702464 -
HISTORY OF RELIGIONS L.M.
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6
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M-STO/06
|
36
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20702908 -
MUSICAL AESTHETICS - L.M.
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Also available in another semester or year
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20703158 -
GREEK LITERATURE I L.M.
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6
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L-FIL-LET/02
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36
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20704305 -
CONTEMPORARY HISTORY 1 - POSTGRADUATE
(objectives)
The course aims to give students chance of acquiring analytical skills in order to identify the many factors involved in the dynamics of historical processes and understand their interconnections. The students will also develop a research method and investigation abilities in order to discover the inner complexity of the present age in its historical depth; they will be educated on how to understand otherness disclosing in the study of human events that constitute historical development.
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6
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M-STO/04
|
36
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20705077 -
COMMUNICATION IN ADVERTSISING
(objectives)
The course will introduce the basic concepts in relation to the advertising communication, and it will provide to the students the analytical tools for analyzing the advertisements and how they can affect the public discourse. A special focus will be devoted to the analysis and the impact of the culture jamming techniques.
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6
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SPS/08
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36
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20706038 -
FILOSOFIA SOCIALE
(objectives)
The course has two aims: a) a critique of the “exchange” paradigm moving from Marcel Mauss analysis of “gift”; b) to highlight the theoretical implication of the concept of gift in K. Polanyi and Georges Bataille.
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6
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SPS/01
|
36
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-
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-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20708096 -
FILOSOFIA POLITICA
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Also available in another semester or year
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Optional Group:
comune Orientamento unico CARATTERIZZANTI - (show)
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24
|
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20702697 -
THEORETICAL PHILOSOPHY - L.M.
(objectives)
This course will point out the most significant aspects of the problem of self-knowledge, focusing on the contemporary perspectives characterized by an intertwining of theoretical and psychological researches.
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20702697-2 -
FILOSOFIA TEORETICA - L.M.
|
6
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M-FIL/01
|
36
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
|
ITA |
20702697-1 -
Filosofia teoretica - L.M.
|
6
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M-FIL/01
|
36
|
-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20702700 -
PHILOSOPHY OF NATURAL SCIENCES - L.M.
(objectives)
The course aims to examine the nature of scientific reasoning and the cognitive value of science. In particular, the problem of induction will be introduced, with a view to indicating its relevance for science and the philosophy of science. After that, some specific perspectives on the nature of science and the sort of knowledge it produces (i.e., the problem of scientific realism versus antirealism) will be illustrated.
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20702700-2 -
FILOSOFIA DELLE SCIENZE NATURALI - L.M.
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6
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M-FIL/02
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36
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20702700-1 -
Filosofia delle scienze naturali - L.M.
|
6
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M-FIL/02
|
36
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20702702 -
MORAL PHILOSOPHY - L.M.
(objectives)
The course aims at analysing the ethical dimension of Joachim Ritter’s ethics
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6
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M-FIL/03
|
36
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20702710 -
AESTHETICS - L.M
(objectives)
How to read Giambattista Vico’s “La scienza Nuova”
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20702710-2 -
ESTETICA - L.M
|
6
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M-FIL/04
|
36
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
|
ITA |
20702710-1 -
Estetica - L.M.
|
6
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M-FIL/04
|
36
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
|
ITA |
20702908 -
MUSICAL AESTHETICS - L.M.
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Also available in another semester or year
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20703105 -
PHILOSOPHY OF LANGUAGE - L.M
(objectives)
The course aims to shed light on the conditions of the linguistic notion of "transcendence", showing how this notion has both a religious and a materialistic declination.
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12
|
M-FIL/05
|
72
|
-
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-
|
-
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Core compulsory activities
|
ITA |
20704140 -
THEOREMS IN LOGIC 2
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Also available in another semester or year
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20704142 -
DIRECTIONS IN ETHICS L.M.
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Also available in another semester or year
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20704147 -
QUESTIONS OF MORAL PHILOSOPHY - L.M.
(objectives)
The lecture propose to investigate the depth of the emotional sphere through the analysis of its related phenomena, and to clear its important and crucial role in Max Scheler’s moral and anthropological thought. Overcoming formal ethics derived from Kant, Scheler will reach an ethics based on “material a priori”, understood as the human capacity to perceive the value.
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12
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M-FIL/03
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704152 -
AESTHETICS 1 - L.M.
(objectives)
How to read Giambattista Vico’s “La scienza Nuova”
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6
|
M-FIL/04
|
36
|
-
|
-
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-
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Core compulsory activities
|
ITA |
20704245 -
THEORETICAL PHILOSOPHY MODULE 1 - L.M
(objectives)
This course will point out the most significant aspects of the problem of self-knowledge, focusing on the contemporary perspectives characterized by an intertwining of theoretical and psychological researches.
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6
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M-FIL/01
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36
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20704247 -
PHILOSOPHY OF NATURAL SCIENCES - MODULE 1
(objectives)
The course aims to examine the nature of scientific reasoning and the cognitive value of science. In particular, the problem of induction will be introduced, with a view to indicating its relevance for science and the philosophy of science. After that, some specific perspectives on the nature of science and the sort of knowledge it produces (i.e., the problem of scientific realism versus antirealism) will be illustrated.
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6
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M-FIL/02
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
20704249 -
QUESTIONS OF MORAL PHILOSOPHY MODULE 1
(objectives)
The lecture propose to investigate the depth of the emotional sphere through the analysis of its related phenomena, and to clear its important and crucial role in Max Scheler’s moral and anthropological thought. Overcoming formal ethics derived from Kant, Scheler will reach an ethics based on “material a priori”, understood as the human capacity to perceive the value.
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6
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M-FIL/03
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36
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20704267 -
PHILOSOPHY OF LANGUAGE MODULE 1
(objectives)
The course aims to shed light on the conditions of the linguistic notion of "transcendence", showing how this notion has both a religious and a materialistic declination.
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6
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M-FIL/05
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36
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
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Optional Group:
comune Orientamento unico A SCELTA - AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
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24
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20702699 -
PHILOSOPHY OF RELIGIONS - L.M.
(objectives)
The course explores the relationship between the philosophical and religious domains attempting to reconcile the two poles in the thought of Levinas and Ricoeur.
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6
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M-FIL/01
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20702704 -
PHILOSOPHICAL PRACTICES - L.M.
(objectives)
Starting from some kantian thoughts the course will analyse how the “matter” has become increasingly complicated, broadening its scope and forcing us to rethink its ethical implications, of its ties to the joint problematics of republicanism and federalism.
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6
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M-FIL/03
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20702742 -
COMPUTATIONAL JOURNALISM
(objectives)
The course aims at introducing aspects of information technology that we expect to be of greatest impact for information professionals. Automated information processing allows analysis and manipulation of sources provided awareness of its potential and limits. New editors are creating new media and a completely new discipline has emerged: computational journalism. In this course we aim at providing basic computer skills necessary for understanding the issues related to the new media, addressing the following points: consolidate the basic knowledge of computer technology and of the methods of information science; consider specific solutions related to the automatic flow of information; to become familiar with the technologies currently in use.
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6
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INF/01
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20702810 -
GENERAL LINGUISTICS 1 LM
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Also available in another semester or year
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20703031 -
MEDIEVAL HISTORY I L.M.
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6
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M-STO/01
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20704045 -
THEORIES OF MEANING
(objectives)
The course aims to analyze the notion of "meaning" from the perspective of the cognitive sciences, that is to say in reference to the processes of production and comprehension of verbal expressions. Specifically, the course will discuss the main theories developed in this regard within the cognitive pragmatics. Particular attention will be paid to the pragmatics of discourse.
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6
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M-FIL/05
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20704047 -
PHILOSOPHY OF THE MIND
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Also available in another semester or year
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20704048 -
PHILOSOPHY OF PSYCHOLOGY
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Also available in another semester or year
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20704061 -
TEORIE LOGICHE 1
(objectives)
A DEEP AND CRITICAL INTRODUCTION TO A SPECIFIC LOGICAL THEORY WHICH CONCERNS THE THEME OF THE INTERACTION AND IS CENTRAL IN THE CONTEMPORARY RESEARCH ON INFROMATION AND COMMUNICATION: LINEAR LOGIC AND ITS DEVELOPMENTS.
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6
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MAT/01
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20704264 -
AESTHETICS MODULE 2
(objectives)
The purpose of these lectures is t o give students an overview of the topic concerning the death of art from Hegel till today.
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6
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M-FIL/04
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20706044 -
STORIA DELLA FILOSOFIA MODERNA
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6
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M-FIL/06
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20706075 -
STORIA DELL'EUROPA E DEL MEDITERRANEO
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12
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M-STO/02
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72
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20706082 -
ECONOMIC AND FINANCIAL HISTORY OF MODERN AGE
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6
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SECS-P/12
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20709132 -
LETTERATURA ITALIANA CONTEMPORANEA
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Also available in another semester or year
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20708996 -
TEORIA DELLA COMUNICAZIONE LETTERARIA
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Also available in another semester or year
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20709050 -
STORIA DELLA FILOSOFIA DELL'ILLUMINISMO - L.M.
(objectives)
THE MAIN OBJECTIVE OF THE COURSE IS TO ENABLE STUDENTS TO DEVELOP A THOROUGH UNDERSTANDING OF THE PARADIGM OF INTERIORITY THAT OVERLOOKS THE LATE EIGHTEENTH CENTURY, AND IT IS STATED IN THE FIRST HALF OF THE NINETEENTH CENTURY. THE FOCUS ON WRITING MODE AND THE CHOICES MADE BY THE AUTHORS TREATED AIMS TO ENCOURAGE THE STUDENTS TO REFLECT ON THE INTERPLAY BETWEEN PHILOSOPHICAL AND LITERARY ASPECTS IN THE PRODUCTION OF PHILOSOPHICAL TEXTS.
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6
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M-FIL/06
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20709051 -
PSICOLOGIA DINAMICA - L.M.
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Also available in another semester or year
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20709052 -
TEORIE DELL'ARGOMENTAZIONE E DELLA DECISIONE - L.M.
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Also available in another semester or year
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Optional Group:
comune Orientamento unico A SCELTA - CARATTERIZZANTI - (show)
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20702712 -
HISTORY OF PHILOSOPHY - L.M.
(objectives)
The relevance of Marx's text is the subject of deep discussions and disagreements of interpretation. The course aims to introduce students to the understanding of this issue through an analytical reading of the text of Marx.
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6
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M-FIL/06
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
20702716 -
HISTORY OF ANCIENT PHILOSOPHY - L.M.
(objectives)
The ancient philosophy class will focus on Aristotle’s treatise On soul, book 2. The main topics will be Aristotle’s hylomorphic view of soul and his theory of perception. Furthermore, a general overview will be given of the main issues in Aristotle’s psychology
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6
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M-FIL/07
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
20702717 -
HISTORY OF MEDIEVAL PHILOSOPHY - L.M.
(objectives)
The course aims to reconstruct the most relevant topics of the complex interpretation of Aristotle's philosophy of John Duns Scotus. Following analytically some key issues of John Duns Scotus will open a direct and systematic and in-depth discussion with the original proposal by the great master medieval, studying the developments in modern philosophy.
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6
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M-FIL/08
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
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Optional Group:
comune Orientamento unico A SCELTA - CARATTERIZZANTI - (show)
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6
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Optional Group:
comune Orientamento unico ALTRE ATTIVITA FORMATIVE - (show)
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SECOND YEAR
Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Contact Hours
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Exercise Hours
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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Optional Group:
comune Orientamento unico A SCELTA - CARATTERIZZANTI - (show)
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6
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Optional Group:
comune Orientamento unico CARATTERIZZANTI - (show)
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24
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20702697 -
THEORETICAL PHILOSOPHY - L.M.
(objectives)
This course will point out the most significant aspects of the problem of self-knowledge, focusing on the contemporary perspectives characterized by an intertwining of theoretical and psychological researches.
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20702697-2 -
FILOSOFIA TEORETICA - L.M.
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Also available in another semester or year
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20702697-1 -
Filosofia teoretica - L.M.
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Also available in another semester or year
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20702700 -
PHILOSOPHY OF NATURAL SCIENCES - L.M.
(objectives)
The course aims to examine the nature of scientific reasoning and the cognitive value of science. In particular, the problem of induction will be introduced, with a view to indicating its relevance for science and the philosophy of science. After that, some specific perspectives on the nature of science and the sort of knowledge it produces (i.e., the problem of scientific realism versus antirealism) will be illustrated.
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20702700-2 -
FILOSOFIA DELLE SCIENZE NATURALI - L.M.
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Also available in another semester or year
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20702700-1 -
Filosofia delle scienze naturali - L.M.
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Also available in another semester or year
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20702702 -
MORAL PHILOSOPHY - L.M.
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Also available in another semester or year
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20702710 -
AESTHETICS - L.M
(objectives)
How to read Giambattista Vico’s “La scienza Nuova”
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20702710-2 -
ESTETICA - L.M
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Also available in another semester or year
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20702710-1 -
Estetica - L.M.
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Also available in another semester or year
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20702908 -
MUSICAL AESTHETICS - L.M.
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Also available in another semester or year
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20703105 -
PHILOSOPHY OF LANGUAGE - L.M
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Also available in another semester or year
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20704140 -
THEOREMS IN LOGIC 2
(objectives)
Application of the compactness theorem, Löwenheim-Skolem’s theorem. Basic recursion theory, decidability. Completeness and decidability of a first order theory, examples. Peano’s arithmetic and Gödel’s incompleteness theorems.
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6
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M-FIL/02
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36
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20704142 -
DIRECTIONS IN ETHICS L.M.
(objectives)
The course examines the reflection of Plato and Foucault on the “pharresia” , its political and ethical role in the government of self and others. Á style of existence essential to the exercise of democracy that pose the question of who is telling the truth and who tells lie, who should govern and who must obey
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12
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M-FIL/03
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72
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20704147 -
QUESTIONS OF MORAL PHILOSOPHY - L.M.
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Also available in another semester or year
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20704152 -
AESTHETICS 1 - L.M.
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Also available in another semester or year
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20704245 -
THEORETICAL PHILOSOPHY MODULE 1 - L.M
(objectives)
This course will point out the most significant aspects of the problem of self-knowledge, focusing on the contemporary perspectives characterized by an intertwining of theoretical and psychological researches.
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6
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M-FIL/01
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36
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20704247 -
PHILOSOPHY OF NATURAL SCIENCES - MODULE 1
(objectives)
The course aims to examine the nature of scientific reasoning and the cognitive value of science. In particular, the problem of induction will be introduced, with a view to indicating its relevance for science and the philosophy of science. After that, some specific perspectives on the nature of science and the sort of knowledge it produces (i.e., the problem of scientific realism versus antirealism) will be illustrated.
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6
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M-FIL/02
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
20704249 -
QUESTIONS OF MORAL PHILOSOPHY MODULE 1
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Also available in another semester or year
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20704267 -
PHILOSOPHY OF LANGUAGE MODULE 1
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Also available in another semester or year
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Optional Group:
comune Orientamento unico A SCELTA - AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
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24
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Optional Group:
comune Orientamento unico A SCELTA - CARATTERIZZANTI - (show)
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6
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Optional Group:
comune Orientamento unico A SCELTA - CARATTERIZZANTI - (show)
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6
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Optional Group:
comune Orientamento unico A SCELTA - AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
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24
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Optional Group:
comune Orientamento unico CARATTERIZZANTI - (show)
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24
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20702697 -
THEORETICAL PHILOSOPHY - L.M.
(objectives)
This course will point out the most significant aspects of the problem of self-knowledge, focusing on the contemporary perspectives characterized by an intertwining of theoretical and psychological researches.
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20702697-2 -
FILOSOFIA TEORETICA - L.M.
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Also available in another semester or year
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20702697-1 -
Filosofia teoretica - L.M.
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Also available in another semester or year
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20702700 -
PHILOSOPHY OF NATURAL SCIENCES - L.M.
(objectives)
The course aims to examine the nature of scientific reasoning and the cognitive value of science. In particular, the problem of induction will be introduced, with a view to indicating its relevance for science and the philosophy of science. After that, some specific perspectives on the nature of science and the sort of knowledge it produces (i.e., the problem of scientific realism versus antirealism) will be illustrated.
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20702700-2 -
FILOSOFIA DELLE SCIENZE NATURALI - L.M.
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Also available in another semester or year
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20702700-1 -
Filosofia delle scienze naturali - L.M.
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Also available in another semester or year
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20702702 -
MORAL PHILOSOPHY - L.M.
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Also available in another semester or year
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20702710 -
AESTHETICS - L.M
(objectives)
How to read Giambattista Vico’s “La scienza Nuova”
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20702710-2 -
ESTETICA - L.M
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Also available in another semester or year
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20702710-1 -
Estetica - L.M.
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Also available in another semester or year
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20702908 -
MUSICAL AESTHETICS - L.M.
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Also available in another semester or year
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20703105 -
PHILOSOPHY OF LANGUAGE - L.M
(objectives)
The course aims to shed light on the conditions of the linguistic notion of "transcendence", showing how this notion has both a religious and a materialistic declination.
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12
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M-FIL/05
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72
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Core compulsory activities
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ITA |
20704140 -
THEOREMS IN LOGIC 2
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Also available in another semester or year
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20704142 -
DIRECTIONS IN ETHICS L.M.
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Also available in another semester or year
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20704147 -
QUESTIONS OF MORAL PHILOSOPHY - L.M.
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Also available in another semester or year
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20704152 -
AESTHETICS 1 - L.M.
(objectives)
How to read Giambattista Vico’s “La scienza Nuova”
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6
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M-FIL/04
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
20704245 -
THEORETICAL PHILOSOPHY MODULE 1 - L.M
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Also available in another semester or year
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20704247 -
PHILOSOPHY OF NATURAL SCIENCES - MODULE 1
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Also available in another semester or year
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20704249 -
QUESTIONS OF MORAL PHILOSOPHY MODULE 1
(objectives)
The lecture propose to investigate the depth of the emotional sphere through the analysis of its related phenomena, and to clear its important and crucial role in Max Scheler’s moral and anthropological thought. Overcoming formal ethics derived from Kant, Scheler will reach an ethics based on “material a priori”, understood as the human capacity to perceive the value.
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6
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M-FIL/03
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36
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20704267 -
PHILOSOPHY OF LANGUAGE MODULE 1
(objectives)
The course aims to shed light on the conditions of the linguistic notion of "transcendence", showing how this notion has both a religious and a materialistic declination.
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6
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M-FIL/05
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36
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
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Optional Group:
comune Orientamento unico A SCELTA - CARATTERIZZANTI - (show)
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20702712 -
HISTORY OF PHILOSOPHY - L.M.
(objectives)
The relevance of Marx's text is the subject of deep discussions and disagreements of interpretation. The course aims to introduce students to the understanding of this issue through an analytical reading of the text of Marx.
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6
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M-FIL/06
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
20702716 -
HISTORY OF ANCIENT PHILOSOPHY - L.M.
(objectives)
The ancient philosophy class will focus on Aristotle’s treatise On soul, book 2. The main topics will be Aristotle’s hylomorphic view of soul and his theory of perception. Furthermore, a general overview will be given of the main issues in Aristotle’s psychology
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6
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M-FIL/07
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36
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20702717 -
HISTORY OF MEDIEVAL PHILOSOPHY - L.M.
(objectives)
The course aims to reconstruct the most relevant topics of the complex interpretation of Aristotle's philosophy of John Duns Scotus. Following analytically some key issues of John Duns Scotus will open a direct and systematic and in-depth discussion with the original proposal by the great master medieval, studying the developments in modern philosophy.
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6
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M-FIL/08
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
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Optional Group:
comune Orientamento unico A SCELTA - CARATTERIZZANTI - (show)
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6
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Optional Group:
comune Orientamento unico ALTRE ATTIVITA FORMATIVE - (show)
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