Degree Course: Social Work and Sociology
A.Y. 2014/2015
Conoscenza e capacità di comprensione
Il laureato deve possedere conoscenze di base nelle principali aree delle scienze sociali (diritto, storia, psicologia, sociologia, statistica) tali da consentirgli di analizzare i fenomeni della realtà contemporanea riconducendoli ad un quadro descrittivo condivisibile ed a consolidati modelli interpretativi.
Deve inoltre detenere un solido patrimonio conoscitivo di tipo teorico, metodologico, tecnico ed operativo nell'ambito di studi prescelto.
Le conoscenze e le capacità di comprensione sopra elencate sono conseguite sia attraverso la partecipazione alle lezioni frontali e ai seminari sia attraverso lo studio personale di testi a carattere introduttivo o di tipo avanzato.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento attesi si realizza attraverso la redazione di elaborati scritti su temi assegnati, nel contesto delle attività seminariali previste a corredo della didattica tradizionale, in sede di esame (scritto e/o orale) della singola disciplina nonché nelle procedure di predisposizione e svolgimento della prova finale.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Il laureato deve possedere una adeguata conoscenza degli strumenti tecnici ed operativi della analisi sociale e dell'intervento finalizzato al problem solving nonché una buona competenza ad interagire con altre figure professionali nell'ambito di un lavoro di equipe.
Deve inoltre aver acquisito un solido patrimonio di "sapere professionale" in grado di consentirgli di poter identificare, programmare e valutare gli interventi sociali idonei alla situazione concreta.
Le capacità di applicare conoscenza e comprensione sopra elencate sono conseguite tramite la riflessione critica sulle sollecitazioni provenienti della frequenza delle lezioni e dallo studio dei testi nonché attraverso la partecipazione alle attività laboratoriali previste a corredo della didattica tradizionale.
Al riguardo, tuttavia, risultano essere decisive soprattutto le attività di tirocinio o stage nelle quali al laureato sarà richiesto di mettere in pratica il sapere acquisito e che saranno oggetto di puntuale verifica attraverso le relazioni conclusive redatte dallo studente e dal tutor esterno.
Autonomia di giudizio
Il laureato deve aver sviluppato una adeguata capacità critica tale da consentirgli di affrontare con giudizio indipendente e adeguato i problemi concreti con cui si misura.
Deve quindi saper fondare in modo appropriato sul patrimonio conoscitivo e sulle competenze acquisite le indicazioni strategiche ed operative che nel suo futuro professionale sarà chiamato ad esprimere.
L'autonomia di giudizio viene sviluppata principalmente nelle attività seminariali e laboratoriali previste a corredo della didattica tradizionale, nello svolgimento delle attività di tirocinio o stage nonché nel percorso di preparazione della prova finale.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento attesi si realizza valutando il contenuto delle esperienze di tirocinio o stage oltre che nella predisposizione della prova finale.
Abilità comunicative
Il laureato deve possedere competenze di comunicazione scritta e orale non solo in lingua italiana nonché una adeguata capacità d'impiego della terminologia tecnica.
Deve inoltre detenere abilità comunicative adatte e adattabili a diverse situazioni e ambienti, che lo rendano anche capace di lavorare in gruppo apportando un contributo positivo nei processi di analisi o decisionali in cui risulta coinvolto.
Il laureato deve poi avere la capacità di formulare in modo professionale una relazione tecnica o un rapporto di ricerca e deve aver maturato competenze idonee all'uso delle tecnologie informatiche non solo per esigenze espositive ma anche per gestire database e collegarsi o lavorare in rete.
Le abilità comunicative sono acquisite sia nelle attività laboratoriali e seminariali previste a corredo della didattica tradizionale, sia nelle esperienze di tirocinio e stage, sia negli insegnamenti specificamente dedicati (lingue e abilità informatiche).
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento attesi si realizza attraverso la valutazione dei materiali prodotti dallo studente in funzione di attività seminariali o laboratoriali oltre che attraverso la valutazione delle esperienze svolte sul campo.
Capacità di apprendimento
Il laureato deve aver acquisito una capacità di apprendimento idonea a sostenerlo nella autonoma definizione di un eventuale percorso di approfondimento degli studi (laurea magistrale o master) ovvero di aggiornamento professionale occasionale o continuativo.
Il laureato deve altresì possedere un orientamento cognitivo aperto e riflessivo utile per rispondere efficacemente alla costante esigenza di rielaborare le proprie conoscenze in funzione del rapido cambiamento dei fenomeni della società contemporanea.
Le capacità di apprendimento sono sviluppate attraverso la partecipazione a tutte le attività formative proposte che facilitano la crescita culturale, lo sviluppo e l'aggiornamento professionale e l'autonomia verso successivi percorsi di studio.
Requisiti di ammissione
Al Corso di Studio si è ammessi se in possesso di un diploma di scuola media superiore o altro titolo conseguito all'estero e riconosciuto idoneo.
Le conoscenze necessarie per l'accesso sono quelle fornite dalla scuola superiore, Indipendentemente dall'indirizzo seguito.
In particolare, tali conoscenze consistono nella comprensione della lettura, nelle abilità logico-linguistiche e logico-matematiche.
Sono inoltre richieste conoscenze di cultura generale, lingua italiana, lingua inglese, nonché competenze informatiche di base.
Per accertare il possesso di tali conoscenze e competenze è previsto una prova di ingresso selettiva che propone quesiti a scelta multipla.
La modalità di svolgimento della prova sono determinate e rese note con il bando (pubblicato nel periodo giugno-luglio sul portale dello studente del sito di ateneo) nel quale sono altresì indicate le scadenze per la preimmatricolazione, la data in cui la prova viene effettuata nonché i criteri di valutazione per i passaggi di corso, i trasferimenti e le abbreviazioni di carriera.
Le procedure per il recupero delle eventuali lacune di preparazione accertate nella prova di ingresso sono determinate nel Regolamento Didattico del corso di laurea e si realizzando anche con il supporto di appositi servizi attivati a livello di Dipartimento.
Prova finale
La prova finale consiste in un elaborato scritto che può assumere tanto la forma di una ricerca approfondita su un argomento concordato con il docente-relatore quanto quella di un testo in cui vengono presentati e criticamente discussi alcuni aspetti della esperienza di tirocinio o stage.
Alla prova finale sono attribuiti 6 CFU.Sbocchi occupazionali e professionali previsti per i laureati
Il corso interclasse forma un laureato in grado di sapersi inserire nella multiforme dinamica del mercato del lavoro nell'area delle professionali sociali.
A chi consegue il titolo di studio in servizio sociale si apre in primo luogo la opportunità di acquisire, previo esame di stato, l'iscrizione all'ordine degli assistenti sociali (albo B) e con ciò l'accesso ad un orizzonte occupazionale ancora assai ricettivo nell'ambito di strutture pubbliche, private o di terzo settore.
Le competenze acquisite nel percorso formativo gli consentono infatti di poter svolgere ruoli di progettazione, organizzazione e gestione di servizi sociali a favore di minori, famiglie, anziani.
Chi consegue il titolo di studio in sociologia è invece prioritariamente destinato a svolgere attività lavorativa in qualità di esperto di analisi dei contesti sociali e di progettista e coordinatore dei conseguenti programmi di intervento, di ricercatore sociale, di professionista dei problemi dello sviluppo del sistema territoriale, di esperto di problemi formativi e della organizzazione.
Ha inoltre competenze per ricoprire ruoli di responsabilità e organizzazione nell'area dei servizi alla persona all'interno di amministrazioni pubbliche o private.Orientamento in ingresso
ATTIVITÀ ORGANIZZATE A LIVELLO DI ATENEO
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di processi di raccordo con la scuola media secondaria.
Si concretizzano in attività di carattere informativo sui Corsi di Studio (CdS) dell’Ateneo ma anche come impegno condiviso da Scuola e Università per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attività promosse si articolano in:
a) seminari e attività formative realizzate in collaborazione con i docenti della scuola;
b) incontri e manifestazioni informative rivolte alle future matricole;
c) sviluppo di servizi on line per l’orientamento e l’auto-orientamento.
Tra le attività svolte in collaborazione con le scuole per lo sviluppo di una maggiore consapevolezza nella scelta, il “progetto di auto-orientamento” è un intervento significativo che consente di promuovere un raccordo particolarmente qualificato con alcune scuole medie superiori che insistono sul territorio limitrofo a Roma Tre.
Il progetto, infatti, è articolato in incontri svolti presso le scuole dagli esperti dell’Ufficio Orientamento con la collaborazione di studenti seniores ed è finalizzato a sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di scelta (gli incontri si svolgono nel periodo ottobre-dicembre).
La presentazione dell’offerta formativa agli studenti delle scuole superiori prevede tre eventi principali, distribuiti nel corso dell’anno accademico, ai quali partecipano tutti i CdS.
• Salone dello studente “Campus orienta”, si svolge presso la fiera di Roma fra ottobre e novembre e coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro.
Roma Tre partecipa a questo evento con un proprio spazio espositivo e con conferenze di presentazione dell’offerta formativa dell’Ateneo.
• Le Giornate di Vita Universitaria (GVU) si svolgono ogni anno da gennaio a marzo e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Si svolgono in tutti i Dipartimenti dell’Ateneo e costituiscono una importante occasione per le future matricole per vivere la realtà universitaria.
Gli incontri sono strutturati in modo tale che accanto alla presentazione dei CdS, gli studenti possano anche fare un’esperienza diretta di vita universitaria con la partecipazione ad attività didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una significativa mediazione di tipo tutoriale.
Partecipano annualmente oltre 6.000 studenti delle secondarie.
• Orientarsi a Roma Tre rappresenta la manifestazione che chiude le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L’evento accoglie mediamente circa 3.000 studenti romani e non solo, che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Oltre all’offerta formativa sono presentati tutti i principali servizi di Roma Tre rivolti agli studenti e le segreterie didattiche sono a disposizione per tutte le informazioni relative alle pratiche di immatricolazione.
In tutte le manifestazioni di presentazione dell’offerta formativa, sono illustrati anche i vari servizi on line che possono aiutare gli studenti nella scelta: dai siti web dei Dipartimenti al sito del POS (Prove di Orientamento Simulate) che consente alle future matricole di autovalutarsi rispetto ai requisiti di accesso per tutti i CdS di Roma Tre.
Inoltre durante i suddetti incontri agli studenti viene presentato il sito web Orientarsi, un servizio pensato proprio in loro funzione, iscrivendosi al quale, possono ricevere sulla propria casella di posta elettronica, le informazioni relative ai CdS ai cui sono interessati e le informazioni di carattere pratico relative alle procedure amministrative di preiscrizione.
Infine, in tutte le manifestazioni che si svolgono in Ateneo sono somministrati ai partecipanti questionari di soddisfazione che vengono elaborati ed utilizzati per proporre miglioramenti all’organizzazione degli eventi.
ATTIVITÀ ORGANIZZATE DAL DIPARTIMENTO PER IL CORSO DI LAUREA
Gli studenti del corso di laurea oltre ad usufruire delle attività promosse a livello di Ateneo possono fruire di ulteriori attività e servizi realizzati dal Dipartimento di Scienze della Formazione, a cui il corso di laurea appartiene.
Per l'orientamento in ingresso, in particolare, gli studenti del corso di laurea hanno a disposizione anche il Servizio di Tutorato Matricole (S.Tu.M.).
Il servizio, curato da docenti del Dipartimento e da studenti laureandi che svolgono la funzione di tutor, si propone di:
- facilitare l'inserimento attivo delle matricole nei corsi di studio;
- migliorare l'accessibilità alle informazioni utili;
- offrire un sostegno nel percorso universitario di ogni studente;
- promuovere tra studenti la costituzione di gruppi di studio.
Il funzionamento dello S.Tu.M è assicurato dall'inizio alla fine delle attività didattiche (ottobre-maggio) e trova collocazione nell'atrio posto al piano terra di Piazza della Repubblica 10.
Il Corso di Studio in breve
Il Corso di Studio in Servizio sociale e Sociologia mira alla formazione di professionalità dotate di un bagaglio teorico, metodologico, tecnico ed esperenziale in grado di consentire l'analisi dei fenomeni sociali, la progettazione di azioni capaci di rispondere in modo adeguato ai problemi della società odierna e la realizzazione di interventi appropriati nell'area dei bisogni e delle attese di welfare.
In quanto interclasse, il Corso di studio rilascia alternativamente i titoli di dottore in Sociologia (classe L 40) oppure di dottore in Servizio sociale (classe L 39).
La sua strutturazione, quindi, valorizza pienamente gli aspetti comuni alla formazione sociologica e a quella di servizio sociale – che convergono nella esigenza di una buona cultura interdisciplinare, di adeguate capacità analitiche e organizzative per la predisposizione di ricerche e di strategie di intervento sociale, di idonee competenze comunicativo-relazionali e pratico-operative – lasciando però ampio spazio alla specifica caratterizzazione dei distinti percorsi di studio.
CORSO DI LAUREA IN SERVIZIO SOCIALE
La laurea in Servizio sociale fornisce agli studenti conoscenze, competenze e abilità in grado di attribuire loro una specifica professionalità nell'ambito dei servizi di assistenza sociale.
In particolare la laurea in Servizio sociale consente l'acquisizione di saperi finalizzati a: prevenire e risolvere situazioni di disagio di singoli, gruppi e comunità in ambito istituzionale; promuovere e valorizzare nuove risorse, anche di volontariato e di terzo settore; svolgere compiti di gestione, organizzazione, programmazione dei servizi sociali; contribuire ad una diffusione delle strategie di informazione e formazione sui servizi e sui diritti degli utenti.
La laurea in Servizio sociale si consegue al termine di un triennio di studi che comporta il superamento di 20 esami.
Tra le discipline oggetto di studio vi sono i principi e i fondamenti del servizio sociale, la psicologia, la politica sociale, la storia contemporanea, la sociologia dell'educazione, la psicologia sociale, i metodi e le tecniche del servizio sociale, la psicologia dello sviluppo e dell'educazione, la lingua inglese e l'informatica.
Il corso di laurea prevede anche che lo svolgimento di un impegnativo percorso di tirocinio professionale (450 ore) essenziale per la acquisizione delle competenze e delle abilità che consentono un proficuo inserimento nel mercato del lavoro.
Completano l'offerta formativa del Corso di Laurea una ricca offerta di laboratori con finalità professionalizzanti.
CORSO DI LAUREA IN SOCIOLOGIA
La laurea in Sociologia fornisce agli studenti la capacità di osservare, descrivere, spiegare e interpretare i problemi e le trasformazioni della società contemporanea.
Le questioni che sono oggetto di studio in questo corso di laurea attengono sia ai macrofenomeni della società odierna (i processi migratori, i modelli di consumo, le forme della globalizzazione, le tendenze demografiche, le matrici sociali della conoscenza e dell'educazione, il ruolo delle grandi religioni) sia ai problemi della vita quotidiana (le dinamiche di gruppo, i processi di interazione e comunicazione interpersonale, la comunità locale).
Alla base di questo percorso formativo si colloca una preparazione interdisciplinare nella quale trovano particolare rilievo i presupposti metodologici e tecnici che presiedono alla ricerca sociale.
La formazione che il Corso di Laurea propone intende essere operativa, mirata a far acquisire le competenze idonee per effettuare indagini sociali e per produrre modelli interpretativi dei diversi aspetti della realtà contemporanea.
La laurea in Sociologia si consegue al termine di un triennio di studi che comporta il superamento di 20 esami.
Tra le discipline oggetto di studio vi sono la sociologia generale, la storia contemporanea, la sociologia dell'educazione, la psicologia sociale, la metodologia della ricerca sociale, la psicologia dello sviluppo e dell'educazione, la lingua inglese e l'informatica.
Il Corso di Laurea prevede anche che lo svolgimento di un percorso di stage (300 ore) che consente la acquisizione di competenze e abilità utili per un proficuo inserimento nel mercato del lavoro.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
SOCIOLOGIA
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22902434 -
informatics
(objectives)
Course Syllabus: Structure of the computer. Hardware and Software. General diagram of a data processing system. Type of computers. The use of the computer memories. The processor. The multiprocessor architectures. Input / Output: Ports for input / output of the computer. The units of input. The units of output. Operating systems. Characteristics of the operating systems. The multitasking operating systems. The Windows operating system. The graphical interface. Computer networks. The communication between computers. Protocols and interfaces. The local networks. The transmission media. The types of network. The network technologies. The wide area networks. Client-server architecture and peer-to-peer networks. Internetwork. Internet. The services of the Internet.
|
6
|
INF/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22901947 -
ELEMENTS OF PUBLIC LAW (L39/40)
(objectives)
Training objectives of the course The course aims at offering the acquisition of the main elements of public law. The course provides a full investigation of our constitutional law system and of the organization of our public powers in light of the contribution of the Supreme court decisions, of our presence in the European Union.
|
|
22901947-1 -
ISTITUZIONI DI DIRITTO PUBBLICO (L39/L40)
(objectives)
The course aims at offering the acquisition of the main elements of public law. The course provides a full investigation of our constitutional law system and of the organization of our public powers in light of the contribution of the Constitutional Court decisions and of our presence in the European Union. Following this line, the course will focus on regional self-government and his function in dealings with problems such as immigration, the need for housing, and social and civil rights.
|
6
|
IUS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901947-2 -
ISTITUZIONI DI DIRITTO PUBBLICO (L39/L40)
(objectives)
The course aims at offering the acquisition of the main elements of public law. The course provides a full investigation of our constitutional law system and of the organization of our public powers in light of the contribution of the Constitutional Court decisions and of our presence in the European Union. Following this line, the course will focus on regional self-government and his function in dealings with problems such as immigration, the need for housing, and social and civil rights.
|
3
|
IUS/09
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902435 -
english
(objectives)
* Goals: The educational path aims at making students already possessing a pre-intermediate language level consolidate their skills, globally responding to Common European Framework of Reference for Languages level B1 (see European Language Portfolio at http://www.coe.int/portfolio). The tasks proposed will particularly refer to the practicing of the main linguistic constructions, the formulation of complex phrases, the enrichment of specialized vocabulary. The skills of adapting and reformulating different kinds of texts into another language will be implemented too.
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22901946 -
CONTEMPORARY HISTORY (L39/40)
(objectives)
Contemporary history: ab quo and ad quem term; Contemporary history: sources; historiographic schools; Industrial revolution: developments and consequences; Demographic evolution, urbanism and migrations; Restoration: subjects and ideologies; National States; Socialist and Social Christian movements; Colonialism; Apogee and crisis of progress idea; The First World War; Socialism becomes State; Interwar crisis; Authoritarian and Totalitarian regimes; The Second World War; Cold War and bipolarism; Decolonisation and Non Aligned Nations Movement; Economy Golden Age; Republican Italy; World economy, globalisation and international organisations.
|
|
22901946-2 -
STORIA CONTEMPORANEA (L39/L40)
|
Also available in another semester or year
|
22901946-1 -
STORIA CONTEMPORANEA (L39/L40)
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901948 -
SOCIOLOGY (L39/40)
(objectives)
THE COURSE AIMS AT ACQUIRING BASICS OF SOCIOLOGICAL KNOWLEDGE WITH SPECIFIC REFERENCE TO SCIENTIFIC FEATURE OF SOCIOLOGY. STARTING FROM THE ANALYSIS OF HISTORICAL DEVELOPMENT OF DISCIPLINE THROUGH MAIN LINE AUTHORS AN APPROACH TO MAJOR THEORIES AND STREAMS IS PROPOSED. SPECIFIC PROBLEMS OF METHODOLOGY AND TECHNIQUES ARE ANALYZED, TOGETHER WITH SAMPLING AND REPRESENTATIVENESS, QUANTITATIVE AND QUALITATIVE RESEARCH, AND EMPIRICAL PROCEDURES BASED ON MIXED METHODS (QUALI-QUANTITATIVE PERSPECTIVE). MAIN CONCEPTS AND THEIR EMPIRICAL USES ARE EXPLAINED. PECULIAR EXEMPLES OF FIELD RESEARCH ARE GIVEN.
|
|
22901948-2 -
SOCIOLOGIA (L39/L40)
|
Also available in another semester or year
|
22901948-1 -
SOCIOLOGIA (L39/L40)
(objectives)
The lessons' purpose is providing a cognitive base useful to analyze elements and processes that characterize social domain in general and mainly society.
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902572 -
"SOCIAL RESEARCH METHODOLOGY" AND “LABORATORY OF SOCIAL RESEARCH METHODOLOGY”
(objectives)
THE COURSE AIMS AT PROVIDING STUDENTS WITH: A) SOME ELEMENTS ON THE FORMS AND TYPES OF KNOWLEDGE WHICH IT IS POSSIBLE TO HAVE OF THE SOCIAL REALITY; B) TERMINOLOGICAL AND METHODOLOGICAL BASICS PERTAINING TO THE USE OF THE DATA MATRIX IN THE “METHOD OF THE ASSOCIATION” WITHIN THE FRAMEWORK OF THE STANDARD SOCIAL RESEARCH APPROACH; C) AN INTRODUCTION TO SOME SOCIAL RESEARCH TECHNIQUES, CURRENTLY UNDER EXPANSION, WITHIN THE FRAMEWORK OF THE NON STANDARD/QUALITATIVE APPROACH; D) AN ANALYSIS OF SOME RESEARCH APPROACHES CONCERNING THE CATEGORIES IN THE SOCIAL SCIENCES.
|
|
22902572-1 -
METODOLOGIA DELLA RICERCA SOCIALE
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902572-2 -
LABORATORIO DI METODOLOGIA DELLA RICERCA SOCIALE
|
Also available in another semester or year
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22901948 -
SOCIOLOGY (L39/40)
(objectives)
THE COURSE AIMS AT ACQUIRING BASICS OF SOCIOLOGICAL KNOWLEDGE WITH SPECIFIC REFERENCE TO SCIENTIFIC FEATURE OF SOCIOLOGY. STARTING FROM THE ANALYSIS OF HISTORICAL DEVELOPMENT OF DISCIPLINE THROUGH MAIN LINE AUTHORS AN APPROACH TO MAJOR THEORIES AND STREAMS IS PROPOSED. SPECIFIC PROBLEMS OF METHODOLOGY AND TECHNIQUES ARE ANALYZED, TOGETHER WITH SAMPLING AND REPRESENTATIVENESS, QUANTITATIVE AND QUALITATIVE RESEARCH, AND EMPIRICAL PROCEDURES BASED ON MIXED METHODS (QUALI-QUANTITATIVE PERSPECTIVE). MAIN CONCEPTS AND THEIR EMPIRICAL USES ARE EXPLAINED. PECULIAR EXEMPLES OF FIELD RESEARCH ARE GIVEN.
|
|
22901948-2 -
SOCIOLOGIA (L39/L40)
(objectives)
The lessons' purpose is providing a cognitive base useful to analyze elements and processes that characterize social domain in general and mainly society.
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901948-1 -
SOCIOLOGIA (L39/L40)
|
Also available in another semester or year
|
22901946 -
CONTEMPORARY HISTORY (L39/40)
(objectives)
Contemporary history: ab quo and ad quem term; Contemporary history: sources; historiographic schools; Industrial revolution: developments and consequences; Demographic evolution, urbanism and migrations; Restoration: subjects and ideologies; National States; Socialist and Social Christian movements; Colonialism; Apogee and crisis of progress idea; The First World War; Socialism becomes State; Interwar crisis; Authoritarian and Totalitarian regimes; The Second World War; Cold War and bipolarism; Decolonisation and Non Aligned Nations Movement; Economy Golden Age; Republican Italy; World economy, globalisation and international organisations.
|
|
22901946-2 -
STORIA CONTEMPORANEA (L39/L40)
|
3
|
M-STO/04
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901946-1 -
STORIA CONTEMPORANEA (L39/L40)
|
Also available in another semester or year
|
22902572 -
"SOCIAL RESEARCH METHODOLOGY" AND “LABORATORY OF SOCIAL RESEARCH METHODOLOGY”
(objectives)
THE COURSE AIMS AT PROVIDING STUDENTS WITH: A) SOME ELEMENTS ON THE FORMS AND TYPES OF KNOWLEDGE WHICH IT IS POSSIBLE TO HAVE OF THE SOCIAL REALITY; B) TERMINOLOGICAL AND METHODOLOGICAL BASICS PERTAINING TO THE USE OF THE DATA MATRIX IN THE “METHOD OF THE ASSOCIATION” WITHIN THE FRAMEWORK OF THE STANDARD SOCIAL RESEARCH APPROACH; C) AN INTRODUCTION TO SOME SOCIAL RESEARCH TECHNIQUES, CURRENTLY UNDER EXPANSION, WITHIN THE FRAMEWORK OF THE NON STANDARD/QUALITATIVE APPROACH; D) AN ANALYSIS OF SOME RESEARCH APPROACHES CONCERNING THE CATEGORIES IN THE SOCIAL SCIENCES.
|
|
22902572-1 -
METODOLOGIA DELLA RICERCA SOCIALE
|
Also available in another semester or year
|
22902572-2 -
LABORATORIO DI METODOLOGIA DELLA RICERCA SOCIALE
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
SOCIOLOGIA 1 ANNO - ESAMI OBBLIGATORI A SCELTA L40 - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
22902473 -
sociology of the family and social networks and communication
(objectives)
EDUCATIONAL GOALS: TO BE ABLE TO DEFINE AND ANALYZE, IN A SOCIOLOGICAL INTERPRETATION, SOCIAL, FAMILY AND COMMUNICATIONS RELATIONSHIPS. TO KNOW AND IDENTIFY THE PROCESSES OF THE FAMILY TRANSFORMATIONS IN RELATION TO EDUCATION, LABOR MARKET AND SOCIAL PROTECTION FORMS. TO BE ABLE TO ANALYZE RELATIONSHIPS AND GENDER IDENTITIES AND GENERATIONS CONNECTIONS. TO HAVE USEFUL SKILLS FOR DETECTION AND ANALYSIS OF WORK CHANGES, SOCIAL POLICIES AND WELFARE SCHEMES IN RELATION TO DIFFUSION OF NEW FAMILY FORMS. TO KNOW HOW TO INTERPRET THE ISSUES OF DIFFERENCES AND GENDER INEQUALITY IN RELATION TO DOMESTIC WORKLOAD, PARENTAL RESPONSIBILITIES, CARE ACTIVITIES.
|
|
22902473-2 -
SOCIOLOGIA DELLA FAMIGLIA E DELLE RETI SOCIALI E COMUNICATIVE ( INTEGRAZIONE L39/40)
|
3
|
SPS/08
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902473-1 -
SOCIOLOGIA DELLA FAMIGLIA E DELLE RETI SOCIALI E COMUNICATIVE ( BASE L39/40)
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902476 -
sociology of education
(objectives)
The course intends to analyze the transformations of educative processes in relationship to changes of society through the study of principal classical and contemporaneous sociological theories. The school system will be studied as a fundamental actor in development processes of society, it will be also paid attention to cultural and socio-educative policies, socialization processes, cultural marginality, social participation of children in public spaces of modern towns.
|
|
22902476-2 -
SOCIOLOGIA DELL'EDUCAZIONE (L39/40)
|
3
|
SPS/08
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902476-1 -
SOCIOLOGIA DELL'EDUCAZIONE (L39/40)
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22901961 -
SOCIAL PSYCHOLOGY (L39/40)
(objectives)
The course aims at providing the scientific and disciplinary contents for understanding the individual and group processes affecting (and affected by) social psychological systems (e.g., individual differences, attitudes, communication, social interaction). The course aims also at providing the tools necessary to understand the contribution of applied social psychological science to address important social issues in real-life domains, such as health promotion, environmental education, and pro-sustainability human behaviour.
|
|
22901961-1 -
PSICOLOGIA SOCIALE (L39/L40)
|
6
|
M-PSI/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901961-2 -
PSICOLOGIA SOCIALE (L39/L40)
|
3
|
M-PSI/05
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902332 -
Sociology of culture and religion and laboratory "Living in the box: cultures and religions in the Mediterranean"
|
|
22902332-2 -
LABORATORIO " ABITARE IL DIALOGO: CULTURE E RELIGIONI NEL MEDITERRANEO"
|
3
|
SPS/08
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902332-1 -
SOCIOLOGIA DEI PROCESSI CULTURALI E DELLA RELIGIONE
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901987 -
SOCIAL POLICY (L40)
(objectives)
THIS COURSE INTRODUCES STUDENTS TO THE ANALYSIS OF CONTEMPORARY SOCIAL WELFARE POLICY DESCRIBING ITS DIFFERENT SECTORS: EMPLOYMENT, HEALTH, SOCIAL EXCLUSION, SOCIAL SERVICES
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901986 -
SOCIOLOGY - ADVANCED COURSE (L40)
|
|
22901986-1 -
SOCIOLOGIA CORSO AVANZATO (L40)
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901986-2 -
SOCIOLOGIA CORSO AVANZATO (L40)
|
Also available in another semester or year
|
22902550 -
social statistics and laboratory data analysis
|
|
22902550-2 -
LABORATORIO DI ANALISI DEI DATI
|
3
|
SECS-S/05
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902550-1 -
STATISTICA SOCIALE
|
6
|
SECS-S/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
THIRD YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22901964 -
PSYCHOLOGY OF DEVELOPMENT AND EDUCATION (L39/40)
|
6
|
M-PSI/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901992 -
STATISTICAL METHODS FOR SOCIAL RESEARCH (L40)
|
|
22901992-2 -
METODI STATISTICI PER LA RICERCA SOCIALE (L40)
|
3
|
SECS-S/01
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901992-1 -
METODI STATISTICI PER LA RICERCA SOCIALE (L40)
|
6
|
SECS-S/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901988 -
HISTORY OF SOCIOLOGICAL THOUGHT (L40)
(objectives)
The course seeks to investigate the historical and empirical relationship that the founders of sociological thought have established with their time. Through their analysis attempts to identify the tools they are given to the understanding of the present. Only on this basis it will be possible to devise a new contemporary sociology.
|
|
22901988-2 -
STORIA DEL PENSIERO SOCIOLOGICO (L40)
|
Also available in another semester or year
|
22901988-1 -
STORIA DEL PENSIERO SOCIOLOGICO (L40)
(objectives)
THE HISTORY OF SOCIOLOGICAL THOUGHT Target The course seeks to investigate the historical and empirical relationship that the founders of sociological thought have established with their time. Through their analysis attempts to identify the tools they are given to the understanding of the present. Only on this basis it will be possible to devise a new contemporary sociology.
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901996 -
INTERNSHIP (L40)
|
3
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
9
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
|
ITA |
Optional Group:
3 ANNO- ESAMI A SCELTA DI LINGUE SERSS L40 - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
22901953 -
SPANISH LANGUAGE (L39)
(objectives)
THE SPANISH LANGUAGE COURSE IS AIMED AT DEVELOPING THE FOUR LANGUAGE SKILLS TO REACH LEVEL A2 OF COMMON EUROPEAN FRAMEWORK OF REFERENCE FOR LANGUAGES. THE COURSE WILL BE REFLECTIONS ON LEARNING FOREIGN LANGUAGES WITH THEORETICAL AND PRACTICAL APPLICATIONS. IN PARTICULAR, WE WILL FOCUS ON THE IMPORTANCE OF LOCAL LANGUAGES IN THE LEARNING OF EUROPEAN LANGUAGES, WITH PARTICULAR ATTENTION TO THE CONVERGENCE BETWEEN ITALIAN AND SPANISH LANGUAGES. WE WILL ALSO WORK ON READING AND TRANSLATION WORK IN HOUSE AIMED AT IMPROVING UNDERSTANDING AND LINGUISTIC PRODUCTION.
|
6
|
L-LIN/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22902437 -
french
|
Also available in another semester or year
|
22902486 -
ENGLISH LANGUAGE II (L39/40)
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
SOCIOLOGIA 3 ANNO- ESAMI A SCELTA DELLO STUDENTE -6 CFU ESAMI CONSIGLIATI L40 - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22901988 -
HISTORY OF SOCIOLOGICAL THOUGHT (L40)
(objectives)
The course seeks to investigate the historical and empirical relationship that the founders of sociological thought have established with their time. Through their analysis attempts to identify the tools they are given to the understanding of the present. Only on this basis it will be possible to devise a new contemporary sociology.
|
|
22901988-2 -
STORIA DEL PENSIERO SOCIOLOGICO (L40)
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901988-1 -
STORIA DEL PENSIERO SOCIOLOGICO (L40)
|
Also available in another semester or year
|
22901484 -
FINAL EXAM
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Optional Group:
3 ANNO- ESAMI A SCELTA DI LINGUE SERSS L40 - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
22901953 -
SPANISH LANGUAGE (L39)
|
Also available in another semester or year
|
22902437 -
french
(objectives)
The cours ams to join a B1 B2 Level . Trough the practce of french language t wll brng the student to understand, analyze and produce tests n french language, expecally n the requested feld.
|
6
|
L-LIN/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22902486 -
ENGLISH LANGUAGE II (L39/40)
(objectives)
THE COURSE AIMS TO HELP STUDENTS TO STRENGTHEN GRAMMAR, VOCABULARY AND LISTENING AT INTERMEDIATE/UPPER-INTERMEDIATE LEVEL (B1/B2 THE COMMON EUROPEAN FRAMEWORK OF REFERENCE FOR LANGUAGES) THROUGH THE DEVELOPMENT OF THE FOUR SKILLS - SPEAKING, READING, WRITING AND LISTENING – USING ENGLISH IN A RANGE OF REAL COMMUNICATIVE SITUATIONS. IT ALSO AIMS TO IMPROVE THE KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING OF ENGLISH LANGUAGE, IN ORDER TO ALLOW STUDENTS TO ACQUIRE PRACTICAL READING AND SPEAKING SKILLS, TO LEARN TO READ, UNDERSTAND AND PRODUCE TEXTS ABOUT SOCIAL AND CULTURAL THEMES RELATING IN PARTICULAR TO COMMUNICATION, EDUCATION AND SOCIETY.
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
SOCIOLOGIA 3 ANNO- ESAMI A SCELTA DELLO STUDENTE -6 CFU ESAMI CONSIGLIATI L40 - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
SOCIOLOGIA 3 ANNO - 6 CFU A SCELTA SERSS L40 - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SERVIZIO SOCIALE
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22902434 -
informatics
(objectives)
Course Syllabus: Structure of the computer. Hardware and Software. General diagram of a data processing system. Type of computers. The use of the computer memories. The processor. The multiprocessor architectures. Input / Output: Ports for input / output of the computer. The units of input. The units of output. Operating systems. Characteristics of the operating systems. The multitasking operating systems. The Windows operating system. The graphical interface. Computer networks. The communication between computers. Protocols and interfaces. The local networks. The transmission media. The types of network. The network technologies. The wide area networks. Client-server architecture and peer-to-peer networks. Internetwork. Internet. The services of the Internet.
|
6
|
INF/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22902435 -
english
(objectives)
* Goals: The educational path aims at making students already possessing a pre-intermediate language level consolidate their skills, globally responding to Common European Framework of Reference for Languages level B1 (see European Language Portfolio at http://www.coe.int/portfolio). The tasks proposed will particularly refer to the practicing of the main linguistic constructions, the formulation of complex phrases, the enrichment of specialized vocabulary. The skills of adapting and reformulating different kinds of texts into another language will be implemented too.
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22901947 -
ELEMENTS OF PUBLIC LAW (L39/40)
(objectives)
Training objectives of the course The course aims at offering the acquisition of the main elements of public law. The course provides a full investigation of our constitutional law system and of the organization of our public powers in light of the contribution of the Supreme court decisions, of our presence in the European Union.
|
|
22901947-1 -
ISTITUZIONI DI DIRITTO PUBBLICO (L39/L40)
(objectives)
The course aims at offering the acquisition of the main elements of public law. The course provides a full investigation of our constitutional law system and of the organization of our public powers in light of the contribution of the Constitutional Court decisions and of our presence in the European Union. Following this line, the course will focus on regional self-government and his function in dealings with problems such as immigration, the need for housing, and social and civil rights.
|
6
|
IUS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901947-2 -
ISTITUZIONI DI DIRITTO PUBBLICO (L39/L40)
(objectives)
The course aims at offering the acquisition of the main elements of public law. The course provides a full investigation of our constitutional law system and of the organization of our public powers in light of the contribution of the Constitutional Court decisions and of our presence in the European Union. Following this line, the course will focus on regional self-government and his function in dealings with problems such as immigration, the need for housing, and social and civil rights.
|
3
|
IUS/09
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901951 -
GENERAL PSYCHOLOGY (L39)
(objectives)
The course provides an introduction to theoretical, methodological, and research approaches aimed at understanding the basic psychological processes. This course provides the necessary skills to understand cognitive and affective processes.
|
6
|
M-PSI/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901950 -
PRINCIPLES AND BASICS OF SOCIAL SERVICE
(objectives)
Objectives
Arguments discussed will deal with: 1) social-anthropological and juridical-philosophical basics of social work; 2) inspiring and operative principles in/of social work; 3) historical, social and juridical genesis of social worker profession; 4) object, goals, functions and institutional position of social work; 5) ethical dimension of/in the profession. 6) The construction of a professional identity.
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901946 -
CONTEMPORARY HISTORY (L39/40)
(objectives)
Contemporary history: ab quo and ad quem term; Contemporary history: sources; historiographic schools; Industrial revolution: developments and consequences; Demographic evolution, urbanism and migrations; Restoration: subjects and ideologies; National States; Socialist and Social Christian movements; Colonialism; Apogee and crisis of progress idea; The First World War; Socialism becomes State; Interwar crisis; Authoritarian and Totalitarian regimes; The Second World War; Cold War and bipolarism; Decolonisation and Non Aligned Nations Movement; Economy Golden Age; Republican Italy; World economy, globalisation and international organisations.
|
|
22901946-2 -
STORIA CONTEMPORANEA (L39/L40)
|
Also available in another semester or year
|
22901946-1 -
STORIA CONTEMPORANEA (L39/L40)
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901948 -
SOCIOLOGY (L39/40)
(objectives)
THE COURSE AIMS AT ACQUIRING BASICS OF SOCIOLOGICAL KNOWLEDGE WITH SPECIFIC REFERENCE TO SCIENTIFIC FEATURE OF SOCIOLOGY. STARTING FROM THE ANALYSIS OF HISTORICAL DEVELOPMENT OF DISCIPLINE THROUGH MAIN LINE AUTHORS AN APPROACH TO MAJOR THEORIES AND STREAMS IS PROPOSED. SPECIFIC PROBLEMS OF METHODOLOGY AND TECHNIQUES ARE ANALYZED, TOGETHER WITH SAMPLING AND REPRESENTATIVENESS, QUANTITATIVE AND QUALITATIVE RESEARCH, AND EMPIRICAL PROCEDURES BASED ON MIXED METHODS (QUALI-QUANTITATIVE PERSPECTIVE). MAIN CONCEPTS AND THEIR EMPIRICAL USES ARE EXPLAINED. PECULIAR EXEMPLES OF FIELD RESEARCH ARE GIVEN.
|
|
22901948-2 -
SOCIOLOGIA (L39/L40)
|
Also available in another semester or year
|
22901948-1 -
SOCIOLOGIA (L39/L40)
(objectives)
The lessons' purpose is providing a cognitive base useful to analyze elements and processes that characterize social domain in general and mainly society.
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
1 ANNO - ESAMI OBBLIGATORI A SCELTA IN COMUNE SERSS L39 - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
22902473 -
sociology of the family and social networks and communication
(objectives)
EDUCATIONAL GOALS: TO BE ABLE TO DEFINE AND ANALYZE, IN A SOCIOLOGICAL INTERPRETATION, SOCIAL, FAMILY AND COMMUNICATIONS RELATIONSHIPS. TO KNOW AND IDENTIFY THE PROCESSES OF THE FAMILY TRANSFORMATIONS IN RELATION TO EDUCATION, LABOR MARKET AND SOCIAL PROTECTION FORMS. TO BE ABLE TO ANALYZE RELATIONSHIPS AND GENDER IDENTITIES AND GENERATIONS CONNECTIONS. TO HAVE USEFUL SKILLS FOR DETECTION AND ANALYSIS OF WORK CHANGES, SOCIAL POLICIES AND WELFARE SCHEMES IN RELATION TO DIFFUSION OF NEW FAMILY FORMS. TO KNOW HOW TO INTERPRET THE ISSUES OF DIFFERENCES AND GENDER INEQUALITY IN RELATION TO DOMESTIC WORKLOAD, PARENTAL RESPONSIBILITIES, CARE ACTIVITIES.
|
|
22902473-2 -
SOCIOLOGIA DELLA FAMIGLIA E DELLE RETI SOCIALI E COMUNICATIVE ( INTEGRAZIONE L39/40)
|
3
|
SPS/08
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902473-1 -
SOCIOLOGIA DELLA FAMIGLIA E DELLE RETI SOCIALI E COMUNICATIVE ( BASE L39/40)
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902476 -
sociology of education
(objectives)
The course intends to analyze the transformations of educative processes in relationship to changes of society through the study of principal classical and contemporaneous sociological theories. The school system will be studied as a fundamental actor in development processes of society, it will be also paid attention to cultural and socio-educative policies, socialization processes, cultural marginality, social participation of children in public spaces of modern towns.
|
|
22902476-2 -
SOCIOLOGIA DELL'EDUCAZIONE (L39/40)
|
3
|
SPS/08
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902476-1 -
SOCIOLOGIA DELL'EDUCAZIONE (L39/40)
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
22901946 -
CONTEMPORARY HISTORY (L39/40)
(objectives)
Contemporary history: ab quo and ad quem term; Contemporary history: sources; historiographic schools; Industrial revolution: developments and consequences; Demographic evolution, urbanism and migrations; Restoration: subjects and ideologies; National States; Socialist and Social Christian movements; Colonialism; Apogee and crisis of progress idea; The First World War; Socialism becomes State; Interwar crisis; Authoritarian and Totalitarian regimes; The Second World War; Cold War and bipolarism; Decolonisation and Non Aligned Nations Movement; Economy Golden Age; Republican Italy; World economy, globalisation and international organisations.
|
|
22901946-2 -
STORIA CONTEMPORANEA (L39/L40)
|
3
|
M-STO/04
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901946-1 -
STORIA CONTEMPORANEA (L39/L40)
|
Also available in another semester or year
|
22901948 -
SOCIOLOGY (L39/40)
(objectives)
THE COURSE AIMS AT ACQUIRING BASICS OF SOCIOLOGICAL KNOWLEDGE WITH SPECIFIC REFERENCE TO SCIENTIFIC FEATURE OF SOCIOLOGY. STARTING FROM THE ANALYSIS OF HISTORICAL DEVELOPMENT OF DISCIPLINE THROUGH MAIN LINE AUTHORS AN APPROACH TO MAJOR THEORIES AND STREAMS IS PROPOSED. SPECIFIC PROBLEMS OF METHODOLOGY AND TECHNIQUES ARE ANALYZED, TOGETHER WITH SAMPLING AND REPRESENTATIVENESS, QUANTITATIVE AND QUALITATIVE RESEARCH, AND EMPIRICAL PROCEDURES BASED ON MIXED METHODS (QUALI-QUANTITATIVE PERSPECTIVE). MAIN CONCEPTS AND THEIR EMPIRICAL USES ARE EXPLAINED. PECULIAR EXEMPLES OF FIELD RESEARCH ARE GIVEN.
|
|
22901948-2 -
SOCIOLOGIA (L39/L40)
(objectives)
The lessons' purpose is providing a cognitive base useful to analyze elements and processes that characterize social domain in general and mainly society.
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901948-1 -
SOCIOLOGIA (L39/L40)
|
Also available in another semester or year
|
22902427 -
LABORATORIO DI TIROCINIO I ANNO L39
(objectives)
Lessons will deal with the following topics: 1. The relationship between theory and practice in university education a. Definition and meaning of professional internship 2. Health and social services’ integrated system: a. established rules, b. institutional mandate of the social worker c. the role of social service d. services provided 3. Internship’s protagonists and roles : a. The trainee, b. The supervisor, c. University d. Institution 4. Internship’s organization and rules 5. Professional documentation, from tool inside the internship, to working tool a. Professional documentation: typology and aims, produced documentation and documentation to refer to, internal and external documentation et cetera b. Working plan c. Service mapping d. Reports, recordings and minutes e. Conclusive documentation and value judgment regarding the experience: produced by the trainee, produced by the supervisor
|
3
|
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22902332 -
Sociology of culture and religion and laboratory "Living in the box: cultures and religions in the Mediterranean"
|
|
22902332-2 -
LABORATORIO " ABITARE IL DIALOGO: CULTURE E RELIGIONI NEL MEDITERRANEO"
|
3
|
SPS/08
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902332-1 -
SOCIOLOGIA DEI PROCESSI CULTURALI E DELLA RELIGIONE
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901961 -
SOCIAL PSYCHOLOGY (L39/40)
(objectives)
The course aims at providing the scientific and disciplinary contents for understanding the individual and group processes affecting (and affected by) social psychological systems (e.g., individual differences, attitudes, communication, social interaction). The course aims also at providing the tools necessary to understand the contribution of applied social psychological science to address important social issues in real-life domains, such as health promotion, environmental education, and pro-sustainability human behaviour.
|
|
22901961-1 -
PSICOLOGIA SOCIALE (L39/L40)
|
6
|
M-PSI/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901961-2 -
PSICOLOGIA SOCIALE (L39/L40)
|
3
|
M-PSI/05
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901955 -
METHODS AND TECHNIQUES FOR SOCIAL SERVICE I (L39)
|
|
22901955-1 -
METODI E TECNICHE DEL SERVIZIO SOCIALE I (L39)
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901955-2 -
METODI E TECNICHE DEL SERVIZIO SOCIALE I (L39)
|
Also available in another semester or year
|
22901957 -
SOCIAL POLICY AND LEGISLATION FOR SOCIAL SERVICES (L39)
(objectives)
THIS COURSE INTRODUCES STUDENTS TO THE ANALYSIS OF CONTEMPORARY SOCIAL WELFARE POLICY DESCRIBING ITS DIFFERENT SECTORS: EMPLOYMENT, HEALTH, SOCIAL EXCLUSION, SOCIAL SERVICES
|
|
22901957-2 -
POLITICA SOCIALE E LEGISLAZIONE DEI SERVIZI SOCIALI (L39)
|
Also available in another semester or year
|
22901957-1 -
POLITICA SOCIALE E LEGISLAZIONE DEI SERVIZI SOCIALI (L39)
(objectives)
Goal of the discipline is to provide students with the conceptual tools and knowledge bases in order to understand the organizational structure and operation of welfare systems. To this end it is proposed a brief on the development of modern social protection in the Western world, describes its main interpretative models, is represented the current configuration of welfare systems and of their role in their joints sottosistemiche. The study of the mechanisms of functioning of the system of social services in Italy and its legal framework constitutes a discussion aimed at check in a concrete context of knowledge acquired.
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901956 -
TIROCINIO I (L39)
|
9
|
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
ITA |
Optional Group:
SERVIZIO SOCIALE 2 ANNO - CREDITI A SCELTA DELLO STUDENTE - ESAMI CONSIGLIATI SERSS L39 - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22901955 -
METHODS AND TECHNIQUES FOR SOCIAL SERVICE I (L39)
|
|
22901955-1 -
METODI E TECNICHE DEL SERVIZIO SOCIALE I (L39)
|
Also available in another semester or year
|
22901955-2 -
METODI E TECNICHE DEL SERVIZIO SOCIALE I (L39)
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901957 -
SOCIAL POLICY AND LEGISLATION FOR SOCIAL SERVICES (L39)
(objectives)
THIS COURSE INTRODUCES STUDENTS TO THE ANALYSIS OF CONTEMPORARY SOCIAL WELFARE POLICY DESCRIBING ITS DIFFERENT SECTORS: EMPLOYMENT, HEALTH, SOCIAL EXCLUSION, SOCIAL SERVICES
|
|
22901957-2 -
POLITICA SOCIALE E LEGISLAZIONE DEI SERVIZI SOCIALI (L39)
(objectives)
Goal of the discipline is to provide students with the conceptual tools and knowledge bases in order to understand the organizational structure and operation of welfare systems. To this end it is proposed a brief on the development of modern social protection in the Western world, describes its main interpretative models, is represented the current configuration of welfare systems and of their role in their joints sottosistemiche. The study of the mechanisms of functioning of the system of social services in Italy and its legal framework constitutes a discussion aimed at check in a concrete context of knowledge acquired.
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901957-1 -
POLITICA SOCIALE E LEGISLAZIONE DEI SERVIZI SOCIALI (L39)
|
Also available in another semester or year
|
22901958 -
ECONOMIC SOCIOLOGY AND SOCIOLOGY OF DEVELOPMENT (L39/40)
|
6
|
SPS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
SERVIZIO SOCIALE 2 ANNO - CREDITI A SCELTA DELLO STUDENTE - ESAMI CONSIGLIATI SERSS L39 - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
22901966 -
SOCIAL EDUCATION (L39)
|
Also available in another semester or year
|
22902423 -
sociology of gender culture
|
Also available in another semester or year
|
22902482 -
CULTURAL AND SOCIAL ANTHROPOLOGY
|
6
|
M-DEA/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22902495 -
LABORATORIO PROFESSIONALIZZANTE "LA DOCUMENTAZIONE PROFESSIONALE" (L39)
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22902481 -
LABORATORIO DI ETNOGRAFIA (L39)
(objectives)
The objectives of the training activity are a) to retrace some conceptual nodes of the ethno-anthropological debate and research, from the overcoming of the concept of race to the formulation of the concept of culture, up to the deconstruction of the contradictions of culturalism, from the point of view of a new ethnography of contemporary worlds; b) to provide critical elements to deal with themes and problems related to contemporary globalisation as a complex interweaving of local and transnational processes; c) to develop the perspective of political anthropology studies, in the analysis of the historical contradictions linked to the concept of ethnic identity as well as in the reflections that define the sphere of multiculturalism, placing them in relation with the realities of migration and in the study of the different forms in which old and new racisms, together with other practices of exclusion, articulate new processes of social construction of difference.
|
3
|
M-DEA/01
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22910006 -
DOCUMENTAZIONE E SCRITTURA DI SERVIZIO SOCIALE
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
THIRD YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22901964 -
PSYCHOLOGY OF DEVELOPMENT AND EDUCATION (L39/40)
|
6
|
M-PSI/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902432 -
STATISTICA SOCIALE L39 6 CFU
|
6
|
SECS-S/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901967 -
TRAINING II (L39)
|
9
|
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
ITA |
22901963 -
METHODS AND TECHNIQUES FOR SOCIAL SERVICE II (L39)
|
|
22901963-2 -
METODI E TECNICHE DEL SERVIZIO SOCIALE II INTEGRAZIONE (L39)
|
Also available in another semester or year
|
22901963-1 -
METODI E TECNICHE DEL SERVIZIO SOCIALE II (L39)
(objectives)
The course aims at strengthening in students the trifocal perspective on professional social service in continuity with the first year course. Within this conceptual framework it points to deepen two main issues. The first focuses on person and family through the knowledge of the main professional tools and the connection between needs/demands and resources. The second issue concerns the development of the other two dimensions of social work, by analyzing the role and the professional skills of social workers in organizational contexts within and between services, promoting the work in the community and starting to enhance students’ evaluative perspective.
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
SERVIZIO SOCIALE 3 ANNO - ESAMI LINGUA SERSS L39 - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
22901953 -
SPANISH LANGUAGE (L39)
(objectives)
THE SPANISH LANGUAGE COURSE IS AIMED AT DEVELOPING THE FOUR LANGUAGE SKILLS TO REACH LEVEL A2 OF COMMON EUROPEAN FRAMEWORK OF REFERENCE FOR LANGUAGES. THE COURSE WILL BE REFLECTIONS ON LEARNING FOREIGN LANGUAGES WITH THEORETICAL AND PRACTICAL APPLICATIONS. IN PARTICULAR, WE WILL FOCUS ON THE IMPORTANCE OF LOCAL LANGUAGES IN THE LEARNING OF EUROPEAN LANGUAGES, WITH PARTICULAR ATTENTION TO THE CONVERGENCE BETWEEN ITALIAN AND SPANISH LANGUAGES. WE WILL ALSO WORK ON READING AND TRANSLATION WORK IN HOUSE AIMED AT IMPROVING UNDERSTANDING AND LINGUISTIC PRODUCTION.
|
6
|
L-LIN/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22901954 -
FRENCH LANGUAGE (L39)
|
Also available in another semester or year
|
22902486 -
ENGLISH LANGUAGE II (L39/40)
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
SERVIZIO SOCIALE 3 ANNO - CREDITI A SCELTA DELLO STUDENTE - ESAMI CONSIGLIATI SERSS L39 - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
SERVIZIO SOCIALE 3 ANNO - ESAMI LINGUA SERSS L39 - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
22901953 -
SPANISH LANGUAGE (L39)
|
Also available in another semester or year
|
22901954 -
FRENCH LANGUAGE (L39)
(objectives)
THE FORMATIVE OBJECTIVES OF THE FRENCH COURSE WILL BE ADAPTED IN FLEXIBLE WAY TO THE PREVIOUS STUDENT’S KNOWLEDGE OF THIS FOREIGN LANGUAGE. THE STUDENTS THAT ALREADY HAVE GOOD LINGUISTIC BASES WILL BE STIMULATED TO IMPROVE THEIR FRENCH LEVEL THROUGH THE STUDY AND THE ELABORATION OF COMPLEX TEXTS. THE STUDENTS THAT HAVE POOR INITIAL KNOWLEDGE OF FRENCH LANGUAGE MUST HAVE ACQUIRED, AT THE END OF THE COURSE, A GOOD PRONUNCIATION OF FRENCH AND THE BASIC KNOWLEDGE OF GRAMMAR, LEXICON AND SYNTAX; THEY MUST, THROUGH THESE COMPETENCIES, BE ABLE TO UNDERSTAND AND USE SOME TEXTS ABOUT TOPICS OF EDUCATION STUDIES, EUROPEAN CITIZENSHIP, INTERCULTURALITY AND FRANCOPHONY.
|
6
|
L-LIN/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22902486 -
ENGLISH LANGUAGE II (L39/40)
(objectives)
THE COURSE AIMS TO HELP STUDENTS TO STRENGTHEN GRAMMAR, VOCABULARY AND LISTENING AT INTERMEDIATE/UPPER-INTERMEDIATE LEVEL (B1/B2 THE COMMON EUROPEAN FRAMEWORK OF REFERENCE FOR LANGUAGES) THROUGH THE DEVELOPMENT OF THE FOUR SKILLS - SPEAKING, READING, WRITING AND LISTENING – USING ENGLISH IN A RANGE OF REAL COMMUNICATIVE SITUATIONS. IT ALSO AIMS TO IMPROVE THE KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING OF ENGLISH LANGUAGE, IN ORDER TO ALLOW STUDENTS TO ACQUIRE PRACTICAL READING AND SPEAKING SKILLS, TO LEARN TO READ, UNDERSTAND AND PRODUCE TEXTS ABOUT SOCIAL AND CULTURAL THEMES RELATING IN PARTICULAR TO COMMUNICATION, EDUCATION AND SOCIETY.
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
22902633 -
DIRITTI SOCIALI E DIMENSIONE ETICA NELLA RELAZIONE DI AIUTO
|
6
|
IUS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901962 -
SOCIAL MEDICINE (L39)
|
6
|
MED/42
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901963 -
METHODS AND TECHNIQUES FOR SOCIAL SERVICE II (L39)
|
|
22901963-2 -
METODI E TECNICHE DEL SERVIZIO SOCIALE II INTEGRAZIONE (L39)
(objectives)
The course aims at strengthening in students the trifocal perspective on professional social service in continuity with the first year course. Within this conceptual framework it points to deepen two main issues. The first focuses on person and family through the knowledge of the main professional tools and the connection between needs/demands and resources. The second issue concerns the development of the other two dimensions of social work, by analyzing the role and the professional skills of social workers in organizational contexts within and between services, promoting the work in the community and starting to enhance students’ evaluative perspective.
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901963-1 -
METODI E TECNICHE DEL SERVIZIO SOCIALE II (L39)
|
Also available in another semester or year
|
22901484 -
FINAL EXAM
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Optional Group:
SERVIZIO SOCIALE 3 ANNO - CREDITI A SCELTA DELLO STUDENTE - ESAMI CONSIGLIATI SERSS L39 - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|