Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20702430 -
ITALIAN LITERATURE L.M.
(objectives)
LO STUDENTE, AFFRONTANDO TEMI SPECIALISTICI, ACQUISIRÀ LA CONOSCENZA DI TEMI SPECIALISTICI, ATTRAVERSO L’USO DI STRUMENTI ESEGETICI PIÙ CONSONI ALL’ANALISI DEL TESTO E LO STUDIO DI MODELLI DI INDAGINE SCIENTIFICA, PER UN APPROFONDIMENTO DELLO STUDIO DELLA LETTERATURA ITALIANA.
|
12
|
L-FIL-LET/10
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702433 -
CONTEMPORARY ITALIAN LITERATURE L.M.
(objectives)
LO STUDENTE, SULLA BASE DI UNA PREGRESSA PREPARAZIONE TRIENNALE CHE GLI CONSENTE DI MUOVERSI CON SICUREZZA NEL QUADRO DIACRONICO DELLA LETTERATURA CONTEMPORANEA, ATTRAVERSO APPROFONDIMENTO DI MOMENTI E TEMATICHE PARTICOLARI DEL NOVECENTO DOVRÀ ACQUISIRE GLI STRUMENTI METODOLOGICI NON UNIVOCI DELL’ANALISI TESTUALE TALI DA CONSENTIRE UN SOLIDO BAGAGLIO SPECIALISTICO DI CONOSCENZE CRITICHE IN PIÙ CAMPI DI INDAGINE: STORICISTICO, FILOLOGICO, STRUTTURALE, PSICOANALITICO, METRICO-STILISTICO, RETORICO, ANCHE IN VISIONE COMPARATIVISTICA.
|
6
|
L-FIL-LET/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20703166 -
HISTORY OF THE ITALIAN LANGUAGE L.M.
|
|
20703166-1 -
STORIA DELLA LINGUA ITALIANA I L.M.
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20703166-2 -
STORIA DELLA LINGUA ITALIANA II L.M.
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional group:
comune Orientamento unico LISTA ATTIVITA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702430 -
ITALIAN LITERATURE L.M.
(objectives)
LO STUDENTE, AFFRONTANDO TEMI SPECIALISTICI, ACQUISIRÀ LA CONOSCENZA DI TEMI SPECIALISTICI, ATTRAVERSO L’USO DI STRUMENTI ESEGETICI PIÙ CONSONI ALL’ANALISI DEL TESTO E LO STUDIO DI MODELLI DI INDAGINE SCIENTIFICA, PER UN APPROFONDIMENTO DELLO STUDIO DELLA LETTERATURA ITALIANA.
|
12
|
L-FIL-LET/10
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702432 -
ITALIAN THEATRICAL LITERATURE L.M.
(objectives)
LO STUDENTE ACQUISIRÀ, ATTRAVERSO LO STUDIO DI TEMI SPECIALISTICI, GLI STRUMENTI DI ANALISI TESTUALE E CRITICA E TEORICA DI AUTORI E DI OPERE DELLA LETTERATURA ITALIANA RELATIVI ALLA PRODUZIONE TEATRALE, IN PARTICOLARE DEL SECOLO XIX E XX.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702433 -
CONTEMPORARY ITALIAN LITERATURE L.M.
(objectives)
LO STUDENTE, SULLA BASE DI UNA PREGRESSA PREPARAZIONE TRIENNALE CHE GLI CONSENTE DI MUOVERSI CON SICUREZZA NEL QUADRO DIACRONICO DELLA LETTERATURA CONTEMPORANEA, ATTRAVERSO APPROFONDIMENTO DI MOMENTI E TEMATICHE PARTICOLARI DEL NOVECENTO DOVRÀ ACQUISIRE GLI STRUMENTI METODOLOGICI NON UNIVOCI DELL’ANALISI TESTUALE TALI DA CONSENTIRE UN SOLIDO BAGAGLIO SPECIALISTICO DI CONOSCENZE CRITICHE IN PIÙ CAMPI DI INDAGINE: STORICISTICO, FILOLOGICO, STRUTTURALE, PSICOANALITICO, METRICO-STILISTICO, RETORICO, ANCHE IN VISIONE COMPARATIVISTICA.
|
6
|
L-FIL-LET/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702435 -
ITALIAN PHILOLOGY L.M.
(objectives)
LO STUDENTE A CONCLUSIONE DEL CORSO ACQUISIRÀ STRUMENTI FILOLOGICI PER AFFRONTARE I PRINCIPALI PROBLEMI ECDOTICI ED ESEGETICI DEI TESTI DELLA LETTERATURA ITALIANA DALL’ETÀ MEDIEVALE A QUELLA CONTEMPORANEA, CON PARTICOLARE ATTENZIONE ALLA RICOSTRUZIONE DEL TESTO, ALL’ESAME DELLE FONTI CLASSICHE E VOLGARI, ALL’ANALISI GENETICO-EVOLUTIVA DELLE OPERE LETTERARIE D’AUTORE.
|
|
20702438 -
HISTORY OF THE BOOK AND PUBLISHING L.M.
(objectives)
LO STUDENTE ACQUISIRÀ NEL CORSO DEGLI STUDI GLI STRUMENTI ESSENZIALI DI ORIENTAMENTO CRONOLOGICO E METODOLOGICO DELLA STORIA DEL LIBRO E DELL'EDITORIA IN ITALIA.
|
6
|
M-STO/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702448 -
LATIN EPIGRAPHY L.M.
(objectives)
LO STUDENTE SARÀ AVVIATO ALLO STUDIO AVANZATO DELL'EPIGRAFIA LATINA SIA ATTRAVERSO LA TRATTAZIONE DEI CONTENUTI E DELLE METODOLOGIE PROPRI DELLA DISCIPLINA, SIA ATTRAVERSO L'ESEGESI DI DOCUMENTI EPIGRAFICI QUALI FONTI DI PRIMARIA IMPORTANZA PER APPROFONDIRE PARTICOLARI MOMENTI E ASPETTI DELLA STORIA DEL MONDO ROMANO E ROMANIZZATO.
|
6
|
L-ANT/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702519 -
HISTORY OF EUROPE (EASTERN)
(objectives)
AVERE UNA CONOSCENZA SPECIFICA DI FENOMENI POLITICO-ISTITUZIONALI, ECONOMICO-SOCIALI, RELIGIOSI, CULTURALI E LINGUISTICI DELL'AREA CONSIDERATA CON PARTICOLARE RIFERIMENTO ALLE PROBLEMATICHE DELL’ETÀ CONTEMPORANEA ED AL RUOLO DEI SINGOLI PAESI DELL’EUROPA ORIENTALE NELLA POLITICA INTERNAZIONALE
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702520 -
HISTORY OF CONTEMPORARY ITALY
(objectives)
IL CORSO INTENDE RIPERCORRERE I PROCESSI DI PROFONDE TRASFORMAZIONI POLITICHE, ECONOMICHE E SOCIALI CHE, ALL’INDOMANI DELLA PRIMA GUERRA MONDIALE E DELLA RIVOLUZIONE RUSSA, HANNO PROVOCATO, DA UN LATO, LA MOBILITAZIONE DI CETI POPOLARI E L’AFFERMAZIONE DEI PARTITI DI MASSA E, DALL’ALTRO, L’ IRRUZIONE DI FERMENTI NAZIONALISTICI E IL SUCCESSO DI IDEOLOGIE TOTALITARIE. DOPO AVER DOCUMENTATO L’INSTABILITÀ DEL QUADRO ISTITUZIONALE E L’INCAPACITÀ DELLE CLASSI DIRIGENTI DI COMPRENDERE A FONDO LA NATURA DEI MOVIMENTI REAZIONARI, IL CORSO ESAMINERÀ LE DIVERSE CAUSE DELLA NASCITA E DELL’AVVENTO DEL FASCISMO ITALIANO, DALLA PRIMA GUERRA CIVILE ALLA DITTATURA.
|
|
20702520-1 -
STORIA DELL'ITALIA CONTEMPORANEA I L.M.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702520-2 -
STORIA DELL'ITALIA CONTEMPORANEA II L.M.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702656 -
THEATRICAL AND LITERARY CULTURE IN THE 20TH CENTURY L.M.
(objectives)
IL CORSO ANALIZZA GLI USI DELLA LETTERATURA E LE FORME DELLA DRAMMATURGIA NEI CONTESTI OPERATIVI DEI TEATRI E LE RELAZIONI TRA PRODUZIONE DEGLI SPETTACOLI, STORIA DEL LIBRO E MERCATO EDITORIALE
|
6
|
L-ART/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702665 -
CINEMA MOVEMENTS AND DIRECTORS
-
PARIGI STEFANIA
( syllabus)
URBAN IMAGE IN EXPERIMENTAL CINEMA. Program: Analysis of the interaction between urban and artistic space from the early 900 to the present time: experiences, perceptive and cognitive dynamics, systems of vision and reception.The reflexions from the end of the 800 and of the 900 century by Simmel and Benjamin to the recent theories on post-metropolis and post-mediality. The image of the city in the cinema of the historical avant-gardes, in the experimental cinema of the 60s, in the intermedial texture of the contemporary time: videoart, computer graphics, music video, VJing, installations and performances, advertisement, web art.
( reference books)
TEXTS: G. Ravesi, La città delle immagini, Rubettino, Soveria Mannelli, 2011; collection of texts edited by the teacher. FILMOGRAPHY: LUMIÈRE Exposition Universelle de 1900: vue prise d'une plate-forme mobile; Paris: Champs-Elysées; Venise: Panorama du Grand Canal pris d'un bateau; Londres: entrée du cinématographe; Dublin: pompiers - un incendie; Belfast: exercises de sauvetage; Berlin: panoptikum - Friedrichstrasse, Espagne: dance au bivouac; New York: arrivée d'un train à Battery Place; Brooklyn: Fulton Street; New York. Whitehall Street; Chicago: défilé de policemen. AMERICAN FILMS The Blizzard (autore sconosciuto, 1899); Lower Broadway (Robert. K. Bonine, 1902), Beginning of a Skyscraper (Robert K. Bonine, 1905); Panorama from Times Building, New York (Wallace McCutcheon, 1905); Skyscrapers of NYC from North River (J.B. Smith, 1903); Panorama from Tower of the Brooklyn Bridge (G.W. "Billy" Bitzer, 1903); Building Up and Demolishing the Star Theatre (Frederick Armitage, 1902); Coney Island at Night (Edwin S. Porter, 1905); Interior New York Subway (Frederick Armitage e A. e. Weed, 1902); 2 Looney Lens: Split Skyscrapers (Al Brick, 1924); Tenth Avenue, NYC (Al Brick, 1924), 4 scene da Ford Educational Weekly (autori sconosciuti,1916-1924). TWENTIES Charles Sheeler e Paul Strand, Manhatta (1921) Robert Flaherty, Twentyfour-Dollar Island (c. 1926) René Clair, Paris qui dort (1923) Alberto Cavalvanti, Rien que les heures (1926) Walter Ruttmann Berlin. Die Sinfonie der Großstadt (1927) Fritz Lang, Metropolis (1927) Dziga Vertov, Čelovek s kinoapparatom (1929) Joris Ivens, De Brug (1928) e Regen ( 1929) Jean Vigo, Á propos de Nice (1930) PARIS-NOUVELLE VAGUE Jean Douchet, Jean-Daniel Pollet, Erich Rohmer, Jean-Luc Godard e Claude Chabrol, Paris vu par... (1964) Jean-Luc Godard, Deux ou trois choses qui je sais d'elle (1966) FROM THE FIFTIES TO TODAY FILMS AND VIDEO The Corridor (Norman McLaren, anni '50); Blinkity Blank (Norman McLaren, 1955); N.Y., N.Y. – A Day in New York (Francis Thompson, 1957); Bridges-Go-Round (Shirley Clarke, 1958); Broadway by Light (William Klein, 1958); New York Lightboard (Norman McLaren, 1961); Sulle scale mobili (Bruno Munari e Marcello Piccardo, 1964); Empire (Andy Warhol, 1964); Lights (Marie Menken, 1964-1966);Tre e basta (Luca Maria Patella, 1965); (Back and Forth, 1968) di Michael Snow (1968); Necrology (Roll Call Of The Dead) di Standish D. Lawder (1969); Serene Velocity (Ernie Gehr, 1970); Broadwalk (William Raban, 1971); Synchromy (Norman McLaren, 1971); Shift (Ernie Gehr, 1972-1974); Park Film (Chris Welsby, 1973); Eureka (Ernie Gehr,1974); Nuovo libro (Nowa ksiazka, Zbigniew Rybczynski, 1975); Analogies: Studies in the Movement of Time (Peter Rose, 1977); Mein Fenster (La mia finestra, Zbigniew Rybczynski, 1979); Media (Zbigniew Rybczynski, 1980); Tango (Zbigniew Rybczynski, 1980); Mistaken Memories of Mediaeval Manhattan (Brian Eno, 1981-1982); Koyaanisqatsi (Godfrey Reggio, 1983); Two Times in One Space (Ivan Ladislav Galeta, 1976-1984); Signal – Germany on the Air (Ernie Gehr, 1985); Steel Cathedrals (Yasuyuki Yamaguchi, David Sylvian, 1985); Le deuxième jour (Robert Cahen, 1988); Hong Kong Song (Robert Cahen, 1989); Appunti di viaggio su moda e città (Wim Wenders, 1989); Surveillance (Jem Cohen, 1995); X-Rays (Jem Cohen, 1995); Lost Book Found (Jem Cohen, 1996); Lucy et le fantôme de Marcushelmons (Valérie Pavia, 1996); Monocodes (Alexander Rutterford, 2000); Naqoyqatsi (Godfrey Reggio, 2002); Crossings (H.C. Gilje, 2002); Panorama_Roma (ZimmerFrei, 2004); Crossings (Marina Chernikova, 2004); Exchangeable Cities (Kentaro Taki, 2004); Site specific_Roma 04 (Olivo Barbieri, 2004); Site specific_Las Vegas 05 (Olivo Barbieri, 2005); Tournis (François Vogel, 2006); Reflect (spot Motorola, François Vogel, 2007); Fell It (spot ATP, Luis Nieto, 2007); Empire II (Amos Poe, 2007). INSTALLATIONS, VIDEO INSTALLATIONS, INTERACTIVE ART Intervento per lo Scalone, IX Triennale di Milano (Lucio Fontana, 1951); Italia 61 (Soffitto Padiglione, Torino, Lucio Fontana, 1961); Ambienti stroboscopici (Davide Boriani, 1965-1967); Live-taped Video Corridor (Bruce Nauman, 1970); Present Continuous Past (Dan Graham, 1974); Video Piece for Showcase Windows In Shopping Arcade (Dan Graham, 1976);Video Piece for Two Glass Office Buildings (Dan Graham, 1976); Alteration to a Suburban House (Dan Graham, 1978); Video Projection Outside Home (Dan Graham, 1978); Titled Arc (Federal Plaza, New York, Richard Serra, 1981);Vedute – quel tale non sta mai fermo (Studio Azzurro, 1985); The Legible City (Jeffrey Shaw, 1988-1991); The Stairs I – Geneva (Peter Greenaway, 1994); The Georgetown Loop (Ken Jacobs, 1996); Périphérie (Miguel Chevalier, 1998);On View (Antoni Muntadas, 1999); Megalopoli (Studio Azzurro, 2000); Naples (piazza Plebiscito, Napoli, Richard Serra, 2000); Exercising Nowheres (1), (2) e (3) (Hans op de Beeck, 2000); CECUT Projection (Omnimax Theater, Centro Cultural Tijuana, Mexico, Krzysztof Wodiczko, 2000); Macchina dell’arcobaleno (Alberto Biasi, 2000); Location (2) (Hans op de Beeck, 2001); WalkAround (Patrick Tuttofuoco , 2002); Metapolis (Miguel Chevalier, 2002); Y (Patrick Tuttofuoco, 2004); T-Mart (Hans op de Beeck, 2004); Location (5) (Hans op de Beeck, 2004); Celestial Subway Lines/ Salvaging Noise (Ken Jacobs, 2004); Revolving Landscape (Patrick Tuttofuoco, 2006); Sleepwalkers (Doug Aitken, 2007); Crossborders (Miguel Chevalier, 2007); Location (6) (Hans op de Beeck, 2008). MUSIC VIDEO, VISUAL, VJ’ING Se telefonando (spot Barilla, Piero Gherardi, 1966); Under pressure (music video Queen feat. David Bowie) di David Mallet e Andy Morahan (1982); Imagine (music video John Lennon) di Zbig Rybczynski (1987); La tour de Pisa (music video Jean François Cohen) di Michel Gondry (1992); Big Time Sensuality (music video Björk) di Stéphane Sednaoui (1992); Love is Strong (music video Rolling Stones) di David Fincher (1995); Children (music video Robert Miles) di Elizabeth Bailey (1996); Ray of Light (music video Madonna) di Jonas Âkerlund (1997); Non è mai stato subito (music video Biagio Antonacci) di Stefano Salvati (1998); Brown Paper Bag (music video Roni Size/Reprazent, 1998); The Child (music video dj Alex Gopher) di Antoine Bardou-Jacquet (1999); Strong Enough (music video Cher) di Nigel Dick (1999); Freestyler (music video Bomfunk MC’S, 2000); This strange effect (music video Hooverphonic, 2000); Analyse (music video Cranberries) di Keir McFarlane (2001); Star Guitar (music video The Chemical Brothers) di Michel Gondry (2002); Come Into My World (music video Kylie Minogue) di Michel Gondry (2002); Growing Up (music video Peter Gabriel) di François Vogel (2002); Sit Down. Stand Up (music video Radiohead) di Ed Holdsworth (2003); Woodsroads (Saul Saguatti , 2003-2004); Tension (visual Orbital) di Giles Thacker (2004); I Citizen The Loathsome (visual Plaid) di Bob Jaroc (2006); Colombo (music video Baustelle) di Stefano Poletti (2007); Presunti Accenni (music video IG) di Fabio Massimo Iaquone, Luca Attilii (2007); Se vuoi (music video IG) di Fabio Massimo Iaquone, Luca Attilii (2007); Transit City #2 RomAstratta (Saul Saguatti, 2008) NET E SOFTWARE ART Blinkenlights (2001) – Chaos Computer Club Arcade (2002) – Chaos Computer Club Avatar's Portraits (2006) – Eva e Franco Mattes Stereoscope (2008) – Chaos Computer Club
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703530 -
FRENCH LITERATURE I MASTER'S LEVEL 2ND LANGUAGE
(objectives)
Students will acquire specialized and applied competences regarding the methodologies of textual analysis and the analysis of French literary phenomena of the eighteenth and nineteenth centuries. Students will also improve their ability to use theoretical tools critically and autonomously in a thorough analysis of texts and literary phenomena.
|
6
|
L-LIN/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703534 -
ENGLISH LITERATURE I MASTER'S LEVEL COURSE 2ND LANGUAGE
(objectives)
Students will acquire specialized competences to be applied to methodologies of text analysis of the literatures of English-speaking countries, considered in their transcultural dimension. Students will refine their abilities in independently referring to, and problematizing, updated theoretical frameworks in their analyses of texts and literary phenomena from a cultural and linguistic point of view. They will also be trained to recognize interconnections between literary language and the languages of other forms of expression.
|
6
|
L-LIN/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703166 -
HISTORY OF THE ITALIAN LANGUAGE L.M.
|
|
20703166-1 -
STORIA DELLA LINGUA ITALIANA I L.M.
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20703166-2 -
STORIA DELLA LINGUA ITALIANA II L.M.
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20703612 -
FRENCH LITERATURE MASTER'S LEVEL COURSE FOR ARTS
|
6
|
L-LIN/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703613 -
SPANISH LITERATURE MASTER'S LEVEL COURSE FOR ARTS
(objectives)
ACQUISIZIONE DI COMPETENZE SPECIALISTICHE E APPLICATE NELLE METODOLOGIE DI ANALISI DEI TESTI LETTERARI IN PROGRAMMA, CON PARTICOLARE ATTENZIONE AI RAFFRONTI DI TIPO INTERTESTUALE E INTERGENERICO. PROPEDEUTICITÀ: NESSUNA
|
6
|
L-LIN/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703614 -
ENGLISH LITERATURE MASTER'S LEVEL COURSE FOR ARTS
(objectives)
ACQUISIZIONE DI UNA BUONA CONOSCENZA DELLA STORIA DELLA LETTERATURA E DELLA CULTURA DEI PAESI DI LINGUA INGLESE DAL VITTORIANESIMO (1830) AI GIORNI NOSTRI, CON ATTENZIONE ALLE GEOGRAFIE CULTURALI E LETTERARIE. LO STUDENTE ACQUISIRÀ INOLTRE UNA BUONA COMPETENZA RELATIVA ALLE METODOLOGIE DI ANALISI E DELLA RICERCA CRITICO-LETTERARIA E FILOLOGICA, ATTRAVERSO LO STUDIO DI TESTI CON APPROFONDIMENTO DEGLI ASPETTI TEMATICI, FORMALI, INTERTESTUALI E INTERMEDIALI, NONCHÉ CONOSCENZE APPROFONDITE E AGGIORNATE SUL DIBATTITO TEORICO-METODOLOGICO E LA CAPACITÀ DI ARGOMENTARE IN FORMA CRITICA SUI TEMI E LE PROBLEMATICHE TRATTATE. PROPEDEUTICITÀ: NESSUNA
|
6
|
L-LIN/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703615 -
GERMAN LITERATURE MASTER'S LEVEL COURSE FOR ARTS
(objectives)
LO STUDENTE ACQUISIRÀ COMPETENZE SPECIALISTICHE NELLE METODOLOGIE DI ANALISI DI TESTI E FENOMENI LETTERARI DEI PAESI DI LINGUA TEDESCA. ACQUISIRÀ INOLTRE UNA CONOSCENZA CRITICA DEGLI STRUMENTI TEORICI PIÙ AGGIORNATI PER UNA APPROFONDITA ANALISI CULTUROLOGICA E LINGUISTICA DEI FENOMENI LETTERARI, NONCHÉ DELLE INTERRELAZIONI FRA IL LINGUAGGIO LETTERARIO E QUELLO DI ALTRE FORME ESPRESSIVE.
|
6
|
L-LIN/13
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20705253 -
HISTORY OF THE RISORGIMENTO
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico LISTA ATTIVITA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702430 -
ITALIAN LITERATURE L.M.
(objectives)
LO STUDENTE, AFFRONTANDO TEMI SPECIALISTICI, ACQUISIRÀ LA CONOSCENZA DI TEMI SPECIALISTICI, ATTRAVERSO L’USO DI STRUMENTI ESEGETICI PIÙ CONSONI ALL’ANALISI DEL TESTO E LO STUDIO DI MODELLI DI INDAGINE SCIENTIFICA, PER UN APPROFONDIMENTO DELLO STUDIO DELLA LETTERATURA ITALIANA.
|
12
|
L-FIL-LET/10
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702432 -
ITALIAN THEATRICAL LITERATURE L.M.
(objectives)
LO STUDENTE ACQUISIRÀ, ATTRAVERSO LO STUDIO DI TEMI SPECIALISTICI, GLI STRUMENTI DI ANALISI TESTUALE E CRITICA E TEORICA DI AUTORI E DI OPERE DELLA LETTERATURA ITALIANA RELATIVI ALLA PRODUZIONE TEATRALE, IN PARTICOLARE DEL SECOLO XIX E XX.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702433 -
CONTEMPORARY ITALIAN LITERATURE L.M.
(objectives)
LO STUDENTE, SULLA BASE DI UNA PREGRESSA PREPARAZIONE TRIENNALE CHE GLI CONSENTE DI MUOVERSI CON SICUREZZA NEL QUADRO DIACRONICO DELLA LETTERATURA CONTEMPORANEA, ATTRAVERSO APPROFONDIMENTO DI MOMENTI E TEMATICHE PARTICOLARI DEL NOVECENTO DOVRÀ ACQUISIRE GLI STRUMENTI METODOLOGICI NON UNIVOCI DELL’ANALISI TESTUALE TALI DA CONSENTIRE UN SOLIDO BAGAGLIO SPECIALISTICO DI CONOSCENZE CRITICHE IN PIÙ CAMPI DI INDAGINE: STORICISTICO, FILOLOGICO, STRUTTURALE, PSICOANALITICO, METRICO-STILISTICO, RETORICO, ANCHE IN VISIONE COMPARATIVISTICA.
|
6
|
L-FIL-LET/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702435 -
ITALIAN PHILOLOGY L.M.
(objectives)
LO STUDENTE A CONCLUSIONE DEL CORSO ACQUISIRÀ STRUMENTI FILOLOGICI PER AFFRONTARE I PRINCIPALI PROBLEMI ECDOTICI ED ESEGETICI DEI TESTI DELLA LETTERATURA ITALIANA DALL’ETÀ MEDIEVALE A QUELLA CONTEMPORANEA, CON PARTICOLARE ATTENZIONE ALLA RICOSTRUZIONE DEL TESTO, ALL’ESAME DELLE FONTI CLASSICHE E VOLGARI, ALL’ANALISI GENETICO-EVOLUTIVA DELLE OPERE LETTERARIE D’AUTORE.
|
|
20702438 -
HISTORY OF THE BOOK AND PUBLISHING L.M.
(objectives)
LO STUDENTE ACQUISIRÀ NEL CORSO DEGLI STUDI GLI STRUMENTI ESSENZIALI DI ORIENTAMENTO CRONOLOGICO E METODOLOGICO DELLA STORIA DEL LIBRO E DELL'EDITORIA IN ITALIA.
|
6
|
M-STO/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702448 -
LATIN EPIGRAPHY L.M.
(objectives)
LO STUDENTE SARÀ AVVIATO ALLO STUDIO AVANZATO DELL'EPIGRAFIA LATINA SIA ATTRAVERSO LA TRATTAZIONE DEI CONTENUTI E DELLE METODOLOGIE PROPRI DELLA DISCIPLINA, SIA ATTRAVERSO L'ESEGESI DI DOCUMENTI EPIGRAFICI QUALI FONTI DI PRIMARIA IMPORTANZA PER APPROFONDIRE PARTICOLARI MOMENTI E ASPETTI DELLA STORIA DEL MONDO ROMANO E ROMANIZZATO.
|
6
|
L-ANT/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702519 -
HISTORY OF EUROPE (EASTERN)
(objectives)
AVERE UNA CONOSCENZA SPECIFICA DI FENOMENI POLITICO-ISTITUZIONALI, ECONOMICO-SOCIALI, RELIGIOSI, CULTURALI E LINGUISTICI DELL'AREA CONSIDERATA CON PARTICOLARE RIFERIMENTO ALLE PROBLEMATICHE DELL’ETÀ CONTEMPORANEA ED AL RUOLO DEI SINGOLI PAESI DELL’EUROPA ORIENTALE NELLA POLITICA INTERNAZIONALE
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702520 -
HISTORY OF CONTEMPORARY ITALY
(objectives)
IL CORSO INTENDE RIPERCORRERE I PROCESSI DI PROFONDE TRASFORMAZIONI POLITICHE, ECONOMICHE E SOCIALI CHE, ALL’INDOMANI DELLA PRIMA GUERRA MONDIALE E DELLA RIVOLUZIONE RUSSA, HANNO PROVOCATO, DA UN LATO, LA MOBILITAZIONE DI CETI POPOLARI E L’AFFERMAZIONE DEI PARTITI DI MASSA E, DALL’ALTRO, L’ IRRUZIONE DI FERMENTI NAZIONALISTICI E IL SUCCESSO DI IDEOLOGIE TOTALITARIE. DOPO AVER DOCUMENTATO L’INSTABILITÀ DEL QUADRO ISTITUZIONALE E L’INCAPACITÀ DELLE CLASSI DIRIGENTI DI COMPRENDERE A FONDO LA NATURA DEI MOVIMENTI REAZIONARI, IL CORSO ESAMINERÀ LE DIVERSE CAUSE DELLA NASCITA E DELL’AVVENTO DEL FASCISMO ITALIANO, DALLA PRIMA GUERRA CIVILE ALLA DITTATURA.
|
|
20702520-1 -
STORIA DELL'ITALIA CONTEMPORANEA I L.M.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702520-2 -
STORIA DELL'ITALIA CONTEMPORANEA II L.M.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702656 -
THEATRICAL AND LITERARY CULTURE IN THE 20TH CENTURY L.M.
(objectives)
IL CORSO ANALIZZA GLI USI DELLA LETTERATURA E LE FORME DELLA DRAMMATURGIA NEI CONTESTI OPERATIVI DEI TEATRI E LE RELAZIONI TRA PRODUZIONE DEGLI SPETTACOLI, STORIA DEL LIBRO E MERCATO EDITORIALE
|
6
|
L-ART/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702665 -
CINEMA MOVEMENTS AND DIRECTORS
-
PARIGI STEFANIA
( syllabus)
URBAN IMAGE IN EXPERIMENTAL CINEMA. Program: Analysis of the interaction between urban and artistic space from the early 900 to the present time: experiences, perceptive and cognitive dynamics, systems of vision and reception.The reflexions from the end of the 800 and of the 900 century by Simmel and Benjamin to the recent theories on post-metropolis and post-mediality. The image of the city in the cinema of the historical avant-gardes, in the experimental cinema of the 60s, in the intermedial texture of the contemporary time: videoart, computer graphics, music video, VJing, installations and performances, advertisement, web art.
( reference books)
TEXTS: G. Ravesi, La città delle immagini, Rubettino, Soveria Mannelli, 2011; collection of texts edited by the teacher. FILMOGRAPHY: LUMIÈRE Exposition Universelle de 1900: vue prise d'une plate-forme mobile; Paris: Champs-Elysées; Venise: Panorama du Grand Canal pris d'un bateau; Londres: entrée du cinématographe; Dublin: pompiers - un incendie; Belfast: exercises de sauvetage; Berlin: panoptikum - Friedrichstrasse, Espagne: dance au bivouac; New York: arrivée d'un train à Battery Place; Brooklyn: Fulton Street; New York. Whitehall Street; Chicago: défilé de policemen. AMERICAN FILMS The Blizzard (autore sconosciuto, 1899); Lower Broadway (Robert. K. Bonine, 1902), Beginning of a Skyscraper (Robert K. Bonine, 1905); Panorama from Times Building, New York (Wallace McCutcheon, 1905); Skyscrapers of NYC from North River (J.B. Smith, 1903); Panorama from Tower of the Brooklyn Bridge (G.W. "Billy" Bitzer, 1903); Building Up and Demolishing the Star Theatre (Frederick Armitage, 1902); Coney Island at Night (Edwin S. Porter, 1905); Interior New York Subway (Frederick Armitage e A. e. Weed, 1902); 2 Looney Lens: Split Skyscrapers (Al Brick, 1924); Tenth Avenue, NYC (Al Brick, 1924), 4 scene da Ford Educational Weekly (autori sconosciuti,1916-1924). TWENTIES Charles Sheeler e Paul Strand, Manhatta (1921) Robert Flaherty, Twentyfour-Dollar Island (c. 1926) René Clair, Paris qui dort (1923) Alberto Cavalvanti, Rien que les heures (1926) Walter Ruttmann Berlin. Die Sinfonie der Großstadt (1927) Fritz Lang, Metropolis (1927) Dziga Vertov, Čelovek s kinoapparatom (1929) Joris Ivens, De Brug (1928) e Regen ( 1929) Jean Vigo, Á propos de Nice (1930) PARIS-NOUVELLE VAGUE Jean Douchet, Jean-Daniel Pollet, Erich Rohmer, Jean-Luc Godard e Claude Chabrol, Paris vu par... (1964) Jean-Luc Godard, Deux ou trois choses qui je sais d'elle (1966) FROM THE FIFTIES TO TODAY FILMS AND VIDEO The Corridor (Norman McLaren, anni '50); Blinkity Blank (Norman McLaren, 1955); N.Y., N.Y. – A Day in New York (Francis Thompson, 1957); Bridges-Go-Round (Shirley Clarke, 1958); Broadway by Light (William Klein, 1958); New York Lightboard (Norman McLaren, 1961); Sulle scale mobili (Bruno Munari e Marcello Piccardo, 1964); Empire (Andy Warhol, 1964); Lights (Marie Menken, 1964-1966);Tre e basta (Luca Maria Patella, 1965); (Back and Forth, 1968) di Michael Snow (1968); Necrology (Roll Call Of The Dead) di Standish D. Lawder (1969); Serene Velocity (Ernie Gehr, 1970); Broadwalk (William Raban, 1971); Synchromy (Norman McLaren, 1971); Shift (Ernie Gehr, 1972-1974); Park Film (Chris Welsby, 1973); Eureka (Ernie Gehr,1974); Nuovo libro (Nowa ksiazka, Zbigniew Rybczynski, 1975); Analogies: Studies in the Movement of Time (Peter Rose, 1977); Mein Fenster (La mia finestra, Zbigniew Rybczynski, 1979); Media (Zbigniew Rybczynski, 1980); Tango (Zbigniew Rybczynski, 1980); Mistaken Memories of Mediaeval Manhattan (Brian Eno, 1981-1982); Koyaanisqatsi (Godfrey Reggio, 1983); Two Times in One Space (Ivan Ladislav Galeta, 1976-1984); Signal – Germany on the Air (Ernie Gehr, 1985); Steel Cathedrals (Yasuyuki Yamaguchi, David Sylvian, 1985); Le deuxième jour (Robert Cahen, 1988); Hong Kong Song (Robert Cahen, 1989); Appunti di viaggio su moda e città (Wim Wenders, 1989); Surveillance (Jem Cohen, 1995); X-Rays (Jem Cohen, 1995); Lost Book Found (Jem Cohen, 1996); Lucy et le fantôme de Marcushelmons (Valérie Pavia, 1996); Monocodes (Alexander Rutterford, 2000); Naqoyqatsi (Godfrey Reggio, 2002); Crossings (H.C. Gilje, 2002); Panorama_Roma (ZimmerFrei, 2004); Crossings (Marina Chernikova, 2004); Exchangeable Cities (Kentaro Taki, 2004); Site specific_Roma 04 (Olivo Barbieri, 2004); Site specific_Las Vegas 05 (Olivo Barbieri, 2005); Tournis (François Vogel, 2006); Reflect (spot Motorola, François Vogel, 2007); Fell It (spot ATP, Luis Nieto, 2007); Empire II (Amos Poe, 2007). INSTALLATIONS, VIDEO INSTALLATIONS, INTERACTIVE ART Intervento per lo Scalone, IX Triennale di Milano (Lucio Fontana, 1951); Italia 61 (Soffitto Padiglione, Torino, Lucio Fontana, 1961); Ambienti stroboscopici (Davide Boriani, 1965-1967); Live-taped Video Corridor (Bruce Nauman, 1970); Present Continuous Past (Dan Graham, 1974); Video Piece for Showcase Windows In Shopping Arcade (Dan Graham, 1976);Video Piece for Two Glass Office Buildings (Dan Graham, 1976); Alteration to a Suburban House (Dan Graham, 1978); Video Projection Outside Home (Dan Graham, 1978); Titled Arc (Federal Plaza, New York, Richard Serra, 1981);Vedute – quel tale non sta mai fermo (Studio Azzurro, 1985); The Legible City (Jeffrey Shaw, 1988-1991); The Stairs I – Geneva (Peter Greenaway, 1994); The Georgetown Loop (Ken Jacobs, 1996); Périphérie (Miguel Chevalier, 1998);On View (Antoni Muntadas, 1999); Megalopoli (Studio Azzurro, 2000); Naples (piazza Plebiscito, Napoli, Richard Serra, 2000); Exercising Nowheres (1), (2) e (3) (Hans op de Beeck, 2000); CECUT Projection (Omnimax Theater, Centro Cultural Tijuana, Mexico, Krzysztof Wodiczko, 2000); Macchina dell’arcobaleno (Alberto Biasi, 2000); Location (2) (Hans op de Beeck, 2001); WalkAround (Patrick Tuttofuoco , 2002); Metapolis (Miguel Chevalier, 2002); Y (Patrick Tuttofuoco, 2004); T-Mart (Hans op de Beeck, 2004); Location (5) (Hans op de Beeck, 2004); Celestial Subway Lines/ Salvaging Noise (Ken Jacobs, 2004); Revolving Landscape (Patrick Tuttofuoco, 2006); Sleepwalkers (Doug Aitken, 2007); Crossborders (Miguel Chevalier, 2007); Location (6) (Hans op de Beeck, 2008). MUSIC VIDEO, VISUAL, VJ’ING Se telefonando (spot Barilla, Piero Gherardi, 1966); Under pressure (music video Queen feat. David Bowie) di David Mallet e Andy Morahan (1982); Imagine (music video John Lennon) di Zbig Rybczynski (1987); La tour de Pisa (music video Jean François Cohen) di Michel Gondry (1992); Big Time Sensuality (music video Björk) di Stéphane Sednaoui (1992); Love is Strong (music video Rolling Stones) di David Fincher (1995); Children (music video Robert Miles) di Elizabeth Bailey (1996); Ray of Light (music video Madonna) di Jonas Âkerlund (1997); Non è mai stato subito (music video Biagio Antonacci) di Stefano Salvati (1998); Brown Paper Bag (music video Roni Size/Reprazent, 1998); The Child (music video dj Alex Gopher) di Antoine Bardou-Jacquet (1999); Strong Enough (music video Cher) di Nigel Dick (1999); Freestyler (music video Bomfunk MC’S, 2000); This strange effect (music video Hooverphonic, 2000); Analyse (music video Cranberries) di Keir McFarlane (2001); Star Guitar (music video The Chemical Brothers) di Michel Gondry (2002); Come Into My World (music video Kylie Minogue) di Michel Gondry (2002); Growing Up (music video Peter Gabriel) di François Vogel (2002); Sit Down. Stand Up (music video Radiohead) di Ed Holdsworth (2003); Woodsroads (Saul Saguatti , 2003-2004); Tension (visual Orbital) di Giles Thacker (2004); I Citizen The Loathsome (visual Plaid) di Bob Jaroc (2006); Colombo (music video Baustelle) di Stefano Poletti (2007); Presunti Accenni (music video IG) di Fabio Massimo Iaquone, Luca Attilii (2007); Se vuoi (music video IG) di Fabio Massimo Iaquone, Luca Attilii (2007); Transit City #2 RomAstratta (Saul Saguatti, 2008) NET E SOFTWARE ART Blinkenlights (2001) – Chaos Computer Club Arcade (2002) – Chaos Computer Club Avatar's Portraits (2006) – Eva e Franco Mattes Stereoscope (2008) – Chaos Computer Club
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703530 -
FRENCH LITERATURE I MASTER'S LEVEL 2ND LANGUAGE
(objectives)
Students will acquire specialized and applied competences regarding the methodologies of textual analysis and the analysis of French literary phenomena of the eighteenth and nineteenth centuries. Students will also improve their ability to use theoretical tools critically and autonomously in a thorough analysis of texts and literary phenomena.
|
6
|
L-LIN/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703534 -
ENGLISH LITERATURE I MASTER'S LEVEL COURSE 2ND LANGUAGE
(objectives)
Students will acquire specialized competences to be applied to methodologies of text analysis of the literatures of English-speaking countries, considered in their transcultural dimension. Students will refine their abilities in independently referring to, and problematizing, updated theoretical frameworks in their analyses of texts and literary phenomena from a cultural and linguistic point of view. They will also be trained to recognize interconnections between literary language and the languages of other forms of expression.
|
6
|
L-LIN/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703166 -
HISTORY OF THE ITALIAN LANGUAGE L.M.
|
|
20703166-1 -
STORIA DELLA LINGUA ITALIANA I L.M.
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20703166-2 -
STORIA DELLA LINGUA ITALIANA II L.M.
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20703612 -
FRENCH LITERATURE MASTER'S LEVEL COURSE FOR ARTS
|
6
|
L-LIN/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703613 -
SPANISH LITERATURE MASTER'S LEVEL COURSE FOR ARTS
(objectives)
ACQUISIZIONE DI COMPETENZE SPECIALISTICHE E APPLICATE NELLE METODOLOGIE DI ANALISI DEI TESTI LETTERARI IN PROGRAMMA, CON PARTICOLARE ATTENZIONE AI RAFFRONTI DI TIPO INTERTESTUALE E INTERGENERICO. PROPEDEUTICITÀ: NESSUNA
|
6
|
L-LIN/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703614 -
ENGLISH LITERATURE MASTER'S LEVEL COURSE FOR ARTS
(objectives)
ACQUISIZIONE DI UNA BUONA CONOSCENZA DELLA STORIA DELLA LETTERATURA E DELLA CULTURA DEI PAESI DI LINGUA INGLESE DAL VITTORIANESIMO (1830) AI GIORNI NOSTRI, CON ATTENZIONE ALLE GEOGRAFIE CULTURALI E LETTERARIE. LO STUDENTE ACQUISIRÀ INOLTRE UNA BUONA COMPETENZA RELATIVA ALLE METODOLOGIE DI ANALISI E DELLA RICERCA CRITICO-LETTERARIA E FILOLOGICA, ATTRAVERSO LO STUDIO DI TESTI CON APPROFONDIMENTO DEGLI ASPETTI TEMATICI, FORMALI, INTERTESTUALI E INTERMEDIALI, NONCHÉ CONOSCENZE APPROFONDITE E AGGIORNATE SUL DIBATTITO TEORICO-METODOLOGICO E LA CAPACITÀ DI ARGOMENTARE IN FORMA CRITICA SUI TEMI E LE PROBLEMATICHE TRATTATE. PROPEDEUTICITÀ: NESSUNA
|
6
|
L-LIN/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703615 -
GERMAN LITERATURE MASTER'S LEVEL COURSE FOR ARTS
(objectives)
LO STUDENTE ACQUISIRÀ COMPETENZE SPECIALISTICHE NELLE METODOLOGIE DI ANALISI DI TESTI E FENOMENI LETTERARI DEI PAESI DI LINGUA TEDESCA. ACQUISIRÀ INOLTRE UNA CONOSCENZA CRITICA DEGLI STRUMENTI TEORICI PIÙ AGGIORNATI PER UNA APPROFONDITA ANALISI CULTUROLOGICA E LINGUISTICA DEI FENOMENI LETTERARI, NONCHÉ DELLE INTERRELAZIONI FRA IL LINGUAGGIO LETTERARIO E QUELLO DI ALTRE FORME ESPRESSIVE.
|
6
|
L-LIN/13
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20705253 -
HISTORY OF THE RISORGIMENTO
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico ATTIVITÀ CARATTERIZZANTE - LETTERATURA ITALIANA - CONSIGLIATA AL 2° ANNO - (show)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20702432 -
ITALIAN THEATRICAL LITERATURE L.M.
(objectives)
LO STUDENTE ACQUISIRÀ, ATTRAVERSO LO STUDIO DI TEMI SPECIALISTICI, GLI STRUMENTI DI ANALISI TESTUALE E CRITICA E TEORICA DI AUTORI E DI OPERE DELLA LETTERATURA ITALIANA RELATIVI ALLA PRODUZIONE TEATRALE, IN PARTICOLARE DEL SECOLO XIX E XX.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico ATTIVITÀ CARATTERIZZANTE - LETTERATURA ITALIANA - CONSIGLIATA AL 2° ANNO - (show)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20702432 -
ITALIAN THEATRICAL LITERATURE L.M.
(objectives)
LO STUDENTE ACQUISIRÀ, ATTRAVERSO LO STUDIO DI TEMI SPECIALISTICI, GLI STRUMENTI DI ANALISI TESTUALE E CRITICA E TEORICA DI AUTORI E DI OPERE DELLA LETTERATURA ITALIANA RELATIVI ALLA PRODUZIONE TEATRALE, IN PARTICOLARE DEL SECOLO XIX E XX.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico ATTIVITÀ CARATTERIZZANTE - DISIPLINE STORICHE, FILOSOFICHE, ANTROPOLOGICHE E SOCIOLOGICHE - CONSIGLIATA AL 1° ANNO - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702448 -
LATIN EPIGRAPHY L.M.
(objectives)
LO STUDENTE SARÀ AVVIATO ALLO STUDIO AVANZATO DELL'EPIGRAFIA LATINA SIA ATTRAVERSO LA TRATTAZIONE DEI CONTENUTI E DELLE METODOLOGIE PROPRI DELLA DISCIPLINA, SIA ATTRAVERSO L'ESEGESI DI DOCUMENTI EPIGRAFICI QUALI FONTI DI PRIMARIA IMPORTANZA PER APPROFONDIRE PARTICOLARI MOMENTI E ASPETTI DELLA STORIA DEL MONDO ROMANO E ROMANIZZATO.
|
6
|
L-ANT/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702519 -
HISTORY OF EUROPE (EASTERN)
(objectives)
AVERE UNA CONOSCENZA SPECIFICA DI FENOMENI POLITICO-ISTITUZIONALI, ECONOMICO-SOCIALI, RELIGIOSI, CULTURALI E LINGUISTICI DELL'AREA CONSIDERATA CON PARTICOLARE RIFERIMENTO ALLE PROBLEMATICHE DELL’ETÀ CONTEMPORANEA ED AL RUOLO DEI SINGOLI PAESI DELL’EUROPA ORIENTALE NELLA POLITICA INTERNAZIONALE
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20706067 -
STORIA DEL RISORGIMENTO
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico ATTIVITÀ CARATTERIZZANTE - DISIPLINE STORICHE, FILOSOFICHE, ANTROPOLOGICHE E SOCIOLOGICHE - CONSIGLIATA AL 1° ANNO - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702448 -
LATIN EPIGRAPHY L.M.
(objectives)
LO STUDENTE SARÀ AVVIATO ALLO STUDIO AVANZATO DELL'EPIGRAFIA LATINA SIA ATTRAVERSO LA TRATTAZIONE DEI CONTENUTI E DELLE METODOLOGIE PROPRI DELLA DISCIPLINA, SIA ATTRAVERSO L'ESEGESI DI DOCUMENTI EPIGRAFICI QUALI FONTI DI PRIMARIA IMPORTANZA PER APPROFONDIRE PARTICOLARI MOMENTI E ASPETTI DELLA STORIA DEL MONDO ROMANO E ROMANIZZATO.
|
6
|
L-ANT/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702519 -
HISTORY OF EUROPE (EASTERN)
(objectives)
AVERE UNA CONOSCENZA SPECIFICA DI FENOMENI POLITICO-ISTITUZIONALI, ECONOMICO-SOCIALI, RELIGIOSI, CULTURALI E LINGUISTICI DELL'AREA CONSIDERATA CON PARTICOLARE RIFERIMENTO ALLE PROBLEMATICHE DELL’ETÀ CONTEMPORANEA ED AL RUOLO DEI SINGOLI PAESI DELL’EUROPA ORIENTALE NELLA POLITICA INTERNAZIONALE
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20706067 -
STORIA DEL RISORGIMENTO
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico ATTIVITÀ AFFINE E INTEGRATIVA CONSIGLIATA AL 2° ANNO - (show)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20702665 -
CINEMA MOVEMENTS AND DIRECTORS
-
PARIGI STEFANIA
( syllabus)
URBAN IMAGE IN EXPERIMENTAL CINEMA. Program: Analysis of the interaction between urban and artistic space from the early 900 to the present time: experiences, perceptive and cognitive dynamics, systems of vision and reception.The reflexions from the end of the 800 and of the 900 century by Simmel and Benjamin to the recent theories on post-metropolis and post-mediality. The image of the city in the cinema of the historical avant-gardes, in the experimental cinema of the 60s, in the intermedial texture of the contemporary time: videoart, computer graphics, music video, VJing, installations and performances, advertisement, web art.
( reference books)
TEXTS: G. Ravesi, La città delle immagini, Rubettino, Soveria Mannelli, 2011; collection of texts edited by the teacher. FILMOGRAPHY: LUMIÈRE Exposition Universelle de 1900: vue prise d'une plate-forme mobile; Paris: Champs-Elysées; Venise: Panorama du Grand Canal pris d'un bateau; Londres: entrée du cinématographe; Dublin: pompiers - un incendie; Belfast: exercises de sauvetage; Berlin: panoptikum - Friedrichstrasse, Espagne: dance au bivouac; New York: arrivée d'un train à Battery Place; Brooklyn: Fulton Street; New York. Whitehall Street; Chicago: défilé de policemen. AMERICAN FILMS The Blizzard (autore sconosciuto, 1899); Lower Broadway (Robert. K. Bonine, 1902), Beginning of a Skyscraper (Robert K. Bonine, 1905); Panorama from Times Building, New York (Wallace McCutcheon, 1905); Skyscrapers of NYC from North River (J.B. Smith, 1903); Panorama from Tower of the Brooklyn Bridge (G.W. "Billy" Bitzer, 1903); Building Up and Demolishing the Star Theatre (Frederick Armitage, 1902); Coney Island at Night (Edwin S. Porter, 1905); Interior New York Subway (Frederick Armitage e A. e. Weed, 1902); 2 Looney Lens: Split Skyscrapers (Al Brick, 1924); Tenth Avenue, NYC (Al Brick, 1924), 4 scene da Ford Educational Weekly (autori sconosciuti,1916-1924). TWENTIES Charles Sheeler e Paul Strand, Manhatta (1921) Robert Flaherty, Twentyfour-Dollar Island (c. 1926) René Clair, Paris qui dort (1923) Alberto Cavalvanti, Rien que les heures (1926) Walter Ruttmann Berlin. Die Sinfonie der Großstadt (1927) Fritz Lang, Metropolis (1927) Dziga Vertov, Čelovek s kinoapparatom (1929) Joris Ivens, De Brug (1928) e Regen ( 1929) Jean Vigo, Á propos de Nice (1930) PARIS-NOUVELLE VAGUE Jean Douchet, Jean-Daniel Pollet, Erich Rohmer, Jean-Luc Godard e Claude Chabrol, Paris vu par... (1964) Jean-Luc Godard, Deux ou trois choses qui je sais d'elle (1966) FROM THE FIFTIES TO TODAY FILMS AND VIDEO The Corridor (Norman McLaren, anni '50); Blinkity Blank (Norman McLaren, 1955); N.Y., N.Y. – A Day in New York (Francis Thompson, 1957); Bridges-Go-Round (Shirley Clarke, 1958); Broadway by Light (William Klein, 1958); New York Lightboard (Norman McLaren, 1961); Sulle scale mobili (Bruno Munari e Marcello Piccardo, 1964); Empire (Andy Warhol, 1964); Lights (Marie Menken, 1964-1966);Tre e basta (Luca Maria Patella, 1965); (Back and Forth, 1968) di Michael Snow (1968); Necrology (Roll Call Of The Dead) di Standish D. Lawder (1969); Serene Velocity (Ernie Gehr, 1970); Broadwalk (William Raban, 1971); Synchromy (Norman McLaren, 1971); Shift (Ernie Gehr, 1972-1974); Park Film (Chris Welsby, 1973); Eureka (Ernie Gehr,1974); Nuovo libro (Nowa ksiazka, Zbigniew Rybczynski, 1975); Analogies: Studies in the Movement of Time (Peter Rose, 1977); Mein Fenster (La mia finestra, Zbigniew Rybczynski, 1979); Media (Zbigniew Rybczynski, 1980); Tango (Zbigniew Rybczynski, 1980); Mistaken Memories of Mediaeval Manhattan (Brian Eno, 1981-1982); Koyaanisqatsi (Godfrey Reggio, 1983); Two Times in One Space (Ivan Ladislav Galeta, 1976-1984); Signal – Germany on the Air (Ernie Gehr, 1985); Steel Cathedrals (Yasuyuki Yamaguchi, David Sylvian, 1985); Le deuxième jour (Robert Cahen, 1988); Hong Kong Song (Robert Cahen, 1989); Appunti di viaggio su moda e città (Wim Wenders, 1989); Surveillance (Jem Cohen, 1995); X-Rays (Jem Cohen, 1995); Lost Book Found (Jem Cohen, 1996); Lucy et le fantôme de Marcushelmons (Valérie Pavia, 1996); Monocodes (Alexander Rutterford, 2000); Naqoyqatsi (Godfrey Reggio, 2002); Crossings (H.C. Gilje, 2002); Panorama_Roma (ZimmerFrei, 2004); Crossings (Marina Chernikova, 2004); Exchangeable Cities (Kentaro Taki, 2004); Site specific_Roma 04 (Olivo Barbieri, 2004); Site specific_Las Vegas 05 (Olivo Barbieri, 2005); Tournis (François Vogel, 2006); Reflect (spot Motorola, François Vogel, 2007); Fell It (spot ATP, Luis Nieto, 2007); Empire II (Amos Poe, 2007). INSTALLATIONS, VIDEO INSTALLATIONS, INTERACTIVE ART Intervento per lo Scalone, IX Triennale di Milano (Lucio Fontana, 1951); Italia 61 (Soffitto Padiglione, Torino, Lucio Fontana, 1961); Ambienti stroboscopici (Davide Boriani, 1965-1967); Live-taped Video Corridor (Bruce Nauman, 1970); Present Continuous Past (Dan Graham, 1974); Video Piece for Showcase Windows In Shopping Arcade (Dan Graham, 1976);Video Piece for Two Glass Office Buildings (Dan Graham, 1976); Alteration to a Suburban House (Dan Graham, 1978); Video Projection Outside Home (Dan Graham, 1978); Titled Arc (Federal Plaza, New York, Richard Serra, 1981);Vedute – quel tale non sta mai fermo (Studio Azzurro, 1985); The Legible City (Jeffrey Shaw, 1988-1991); The Stairs I – Geneva (Peter Greenaway, 1994); The Georgetown Loop (Ken Jacobs, 1996); Périphérie (Miguel Chevalier, 1998);On View (Antoni Muntadas, 1999); Megalopoli (Studio Azzurro, 2000); Naples (piazza Plebiscito, Napoli, Richard Serra, 2000); Exercising Nowheres (1), (2) e (3) (Hans op de Beeck, 2000); CECUT Projection (Omnimax Theater, Centro Cultural Tijuana, Mexico, Krzysztof Wodiczko, 2000); Macchina dell’arcobaleno (Alberto Biasi, 2000); Location (2) (Hans op de Beeck, 2001); WalkAround (Patrick Tuttofuoco , 2002); Metapolis (Miguel Chevalier, 2002); Y (Patrick Tuttofuoco, 2004); T-Mart (Hans op de Beeck, 2004); Location (5) (Hans op de Beeck, 2004); Celestial Subway Lines/ Salvaging Noise (Ken Jacobs, 2004); Revolving Landscape (Patrick Tuttofuoco, 2006); Sleepwalkers (Doug Aitken, 2007); Crossborders (Miguel Chevalier, 2007); Location (6) (Hans op de Beeck, 2008). MUSIC VIDEO, VISUAL, VJ’ING Se telefonando (spot Barilla, Piero Gherardi, 1966); Under pressure (music video Queen feat. David Bowie) di David Mallet e Andy Morahan (1982); Imagine (music video John Lennon) di Zbig Rybczynski (1987); La tour de Pisa (music video Jean François Cohen) di Michel Gondry (1992); Big Time Sensuality (music video Björk) di Stéphane Sednaoui (1992); Love is Strong (music video Rolling Stones) di David Fincher (1995); Children (music video Robert Miles) di Elizabeth Bailey (1996); Ray of Light (music video Madonna) di Jonas Âkerlund (1997); Non è mai stato subito (music video Biagio Antonacci) di Stefano Salvati (1998); Brown Paper Bag (music video Roni Size/Reprazent, 1998); The Child (music video dj Alex Gopher) di Antoine Bardou-Jacquet (1999); Strong Enough (music video Cher) di Nigel Dick (1999); Freestyler (music video Bomfunk MC’S, 2000); This strange effect (music video Hooverphonic, 2000); Analyse (music video Cranberries) di Keir McFarlane (2001); Star Guitar (music video The Chemical Brothers) di Michel Gondry (2002); Come Into My World (music video Kylie Minogue) di Michel Gondry (2002); Growing Up (music video Peter Gabriel) di François Vogel (2002); Sit Down. Stand Up (music video Radiohead) di Ed Holdsworth (2003); Woodsroads (Saul Saguatti , 2003-2004); Tension (visual Orbital) di Giles Thacker (2004); I Citizen The Loathsome (visual Plaid) di Bob Jaroc (2006); Colombo (music video Baustelle) di Stefano Poletti (2007); Presunti Accenni (music video IG) di Fabio Massimo Iaquone, Luca Attilii (2007); Se vuoi (music video IG) di Fabio Massimo Iaquone, Luca Attilii (2007); Transit City #2 RomAstratta (Saul Saguatti, 2008) NET E SOFTWARE ART Blinkenlights (2001) – Chaos Computer Club Arcade (2002) – Chaos Computer Club Avatar's Portraits (2006) – Eva e Franco Mattes Stereoscope (2008) – Chaos Computer Club
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703530 -
FRENCH LITERATURE I MASTER'S LEVEL 2ND LANGUAGE
(objectives)
Students will acquire specialized and applied competences regarding the methodologies of textual analysis and the analysis of French literary phenomena of the eighteenth and nineteenth centuries. Students will also improve their ability to use theoretical tools critically and autonomously in a thorough analysis of texts and literary phenomena.
|
6
|
L-LIN/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703534 -
ENGLISH LITERATURE I MASTER'S LEVEL COURSE 2ND LANGUAGE
(objectives)
Students will acquire specialized competences to be applied to methodologies of text analysis of the literatures of English-speaking countries, considered in their transcultural dimension. Students will refine their abilities in independently referring to, and problematizing, updated theoretical frameworks in their analyses of texts and literary phenomena from a cultural and linguistic point of view. They will also be trained to recognize interconnections between literary language and the languages of other forms of expression.
|
6
|
L-LIN/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional group:
comune Orientamento unico ATTIVITÀ AFFINE E INTEGRATIVA CONSIGLIATA AL 2° ANNO - (show)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20702665 -
CINEMA MOVEMENTS AND DIRECTORS
-
PARIGI STEFANIA
( syllabus)
URBAN IMAGE IN EXPERIMENTAL CINEMA. Program: Analysis of the interaction between urban and artistic space from the early 900 to the present time: experiences, perceptive and cognitive dynamics, systems of vision and reception.The reflexions from the end of the 800 and of the 900 century by Simmel and Benjamin to the recent theories on post-metropolis and post-mediality. The image of the city in the cinema of the historical avant-gardes, in the experimental cinema of the 60s, in the intermedial texture of the contemporary time: videoart, computer graphics, music video, VJing, installations and performances, advertisement, web art.
( reference books)
TEXTS: G. Ravesi, La città delle immagini, Rubettino, Soveria Mannelli, 2011; collection of texts edited by the teacher. FILMOGRAPHY: LUMIÈRE Exposition Universelle de 1900: vue prise d'une plate-forme mobile; Paris: Champs-Elysées; Venise: Panorama du Grand Canal pris d'un bateau; Londres: entrée du cinématographe; Dublin: pompiers - un incendie; Belfast: exercises de sauvetage; Berlin: panoptikum - Friedrichstrasse, Espagne: dance au bivouac; New York: arrivée d'un train à Battery Place; Brooklyn: Fulton Street; New York. Whitehall Street; Chicago: défilé de policemen. AMERICAN FILMS The Blizzard (autore sconosciuto, 1899); Lower Broadway (Robert. K. Bonine, 1902), Beginning of a Skyscraper (Robert K. Bonine, 1905); Panorama from Times Building, New York (Wallace McCutcheon, 1905); Skyscrapers of NYC from North River (J.B. Smith, 1903); Panorama from Tower of the Brooklyn Bridge (G.W. "Billy" Bitzer, 1903); Building Up and Demolishing the Star Theatre (Frederick Armitage, 1902); Coney Island at Night (Edwin S. Porter, 1905); Interior New York Subway (Frederick Armitage e A. e. Weed, 1902); 2 Looney Lens: Split Skyscrapers (Al Brick, 1924); Tenth Avenue, NYC (Al Brick, 1924), 4 scene da Ford Educational Weekly (autori sconosciuti,1916-1924). TWENTIES Charles Sheeler e Paul Strand, Manhatta (1921) Robert Flaherty, Twentyfour-Dollar Island (c. 1926) René Clair, Paris qui dort (1923) Alberto Cavalvanti, Rien que les heures (1926) Walter Ruttmann Berlin. Die Sinfonie der Großstadt (1927) Fritz Lang, Metropolis (1927) Dziga Vertov, Čelovek s kinoapparatom (1929) Joris Ivens, De Brug (1928) e Regen ( 1929) Jean Vigo, Á propos de Nice (1930) PARIS-NOUVELLE VAGUE Jean Douchet, Jean-Daniel Pollet, Erich Rohmer, Jean-Luc Godard e Claude Chabrol, Paris vu par... (1964) Jean-Luc Godard, Deux ou trois choses qui je sais d'elle (1966) FROM THE FIFTIES TO TODAY FILMS AND VIDEO The Corridor (Norman McLaren, anni '50); Blinkity Blank (Norman McLaren, 1955); N.Y., N.Y. – A Day in New York (Francis Thompson, 1957); Bridges-Go-Round (Shirley Clarke, 1958); Broadway by Light (William Klein, 1958); New York Lightboard (Norman McLaren, 1961); Sulle scale mobili (Bruno Munari e Marcello Piccardo, 1964); Empire (Andy Warhol, 1964); Lights (Marie Menken, 1964-1966);Tre e basta (Luca Maria Patella, 1965); (Back and Forth, 1968) di Michael Snow (1968); Necrology (Roll Call Of The Dead) di Standish D. Lawder (1969); Serene Velocity (Ernie Gehr, 1970); Broadwalk (William Raban, 1971); Synchromy (Norman McLaren, 1971); Shift (Ernie Gehr, 1972-1974); Park Film (Chris Welsby, 1973); Eureka (Ernie Gehr,1974); Nuovo libro (Nowa ksiazka, Zbigniew Rybczynski, 1975); Analogies: Studies in the Movement of Time (Peter Rose, 1977); Mein Fenster (La mia finestra, Zbigniew Rybczynski, 1979); Media (Zbigniew Rybczynski, 1980); Tango (Zbigniew Rybczynski, 1980); Mistaken Memories of Mediaeval Manhattan (Brian Eno, 1981-1982); Koyaanisqatsi (Godfrey Reggio, 1983); Two Times in One Space (Ivan Ladislav Galeta, 1976-1984); Signal – Germany on the Air (Ernie Gehr, 1985); Steel Cathedrals (Yasuyuki Yamaguchi, David Sylvian, 1985); Le deuxième jour (Robert Cahen, 1988); Hong Kong Song (Robert Cahen, 1989); Appunti di viaggio su moda e città (Wim Wenders, 1989); Surveillance (Jem Cohen, 1995); X-Rays (Jem Cohen, 1995); Lost Book Found (Jem Cohen, 1996); Lucy et le fantôme de Marcushelmons (Valérie Pavia, 1996); Monocodes (Alexander Rutterford, 2000); Naqoyqatsi (Godfrey Reggio, 2002); Crossings (H.C. Gilje, 2002); Panorama_Roma (ZimmerFrei, 2004); Crossings (Marina Chernikova, 2004); Exchangeable Cities (Kentaro Taki, 2004); Site specific_Roma 04 (Olivo Barbieri, 2004); Site specific_Las Vegas 05 (Olivo Barbieri, 2005); Tournis (François Vogel, 2006); Reflect (spot Motorola, François Vogel, 2007); Fell It (spot ATP, Luis Nieto, 2007); Empire II (Amos Poe, 2007). INSTALLATIONS, VIDEO INSTALLATIONS, INTERACTIVE ART Intervento per lo Scalone, IX Triennale di Milano (Lucio Fontana, 1951); Italia 61 (Soffitto Padiglione, Torino, Lucio Fontana, 1961); Ambienti stroboscopici (Davide Boriani, 1965-1967); Live-taped Video Corridor (Bruce Nauman, 1970); Present Continuous Past (Dan Graham, 1974); Video Piece for Showcase Windows In Shopping Arcade (Dan Graham, 1976);Video Piece for Two Glass Office Buildings (Dan Graham, 1976); Alteration to a Suburban House (Dan Graham, 1978); Video Projection Outside Home (Dan Graham, 1978); Titled Arc (Federal Plaza, New York, Richard Serra, 1981);Vedute – quel tale non sta mai fermo (Studio Azzurro, 1985); The Legible City (Jeffrey Shaw, 1988-1991); The Stairs I – Geneva (Peter Greenaway, 1994); The Georgetown Loop (Ken Jacobs, 1996); Périphérie (Miguel Chevalier, 1998);On View (Antoni Muntadas, 1999); Megalopoli (Studio Azzurro, 2000); Naples (piazza Plebiscito, Napoli, Richard Serra, 2000); Exercising Nowheres (1), (2) e (3) (Hans op de Beeck, 2000); CECUT Projection (Omnimax Theater, Centro Cultural Tijuana, Mexico, Krzysztof Wodiczko, 2000); Macchina dell’arcobaleno (Alberto Biasi, 2000); Location (2) (Hans op de Beeck, 2001); WalkAround (Patrick Tuttofuoco , 2002); Metapolis (Miguel Chevalier, 2002); Y (Patrick Tuttofuoco, 2004); T-Mart (Hans op de Beeck, 2004); Location (5) (Hans op de Beeck, 2004); Celestial Subway Lines/ Salvaging Noise (Ken Jacobs, 2004); Revolving Landscape (Patrick Tuttofuoco, 2006); Sleepwalkers (Doug Aitken, 2007); Crossborders (Miguel Chevalier, 2007); Location (6) (Hans op de Beeck, 2008). MUSIC VIDEO, VISUAL, VJ’ING Se telefonando (spot Barilla, Piero Gherardi, 1966); Under pressure (music video Queen feat. David Bowie) di David Mallet e Andy Morahan (1982); Imagine (music video John Lennon) di Zbig Rybczynski (1987); La tour de Pisa (music video Jean François Cohen) di Michel Gondry (1992); Big Time Sensuality (music video Björk) di Stéphane Sednaoui (1992); Love is Strong (music video Rolling Stones) di David Fincher (1995); Children (music video Robert Miles) di Elizabeth Bailey (1996); Ray of Light (music video Madonna) di Jonas Âkerlund (1997); Non è mai stato subito (music video Biagio Antonacci) di Stefano Salvati (1998); Brown Paper Bag (music video Roni Size/Reprazent, 1998); The Child (music video dj Alex Gopher) di Antoine Bardou-Jacquet (1999); Strong Enough (music video Cher) di Nigel Dick (1999); Freestyler (music video Bomfunk MC’S, 2000); This strange effect (music video Hooverphonic, 2000); Analyse (music video Cranberries) di Keir McFarlane (2001); Star Guitar (music video The Chemical Brothers) di Michel Gondry (2002); Come Into My World (music video Kylie Minogue) di Michel Gondry (2002); Growing Up (music video Peter Gabriel) di François Vogel (2002); Sit Down. Stand Up (music video Radiohead) di Ed Holdsworth (2003); Woodsroads (Saul Saguatti , 2003-2004); Tension (visual Orbital) di Giles Thacker (2004); I Citizen The Loathsome (visual Plaid) di Bob Jaroc (2006); Colombo (music video Baustelle) di Stefano Poletti (2007); Presunti Accenni (music video IG) di Fabio Massimo Iaquone, Luca Attilii (2007); Se vuoi (music video IG) di Fabio Massimo Iaquone, Luca Attilii (2007); Transit City #2 RomAstratta (Saul Saguatti, 2008) NET E SOFTWARE ART Blinkenlights (2001) – Chaos Computer Club Arcade (2002) – Chaos Computer Club Avatar's Portraits (2006) – Eva e Franco Mattes Stereoscope (2008) – Chaos Computer Club
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703530 -
FRENCH LITERATURE I MASTER'S LEVEL 2ND LANGUAGE
(objectives)
Students will acquire specialized and applied competences regarding the methodologies of textual analysis and the analysis of French literary phenomena of the eighteenth and nineteenth centuries. Students will also improve their ability to use theoretical tools critically and autonomously in a thorough analysis of texts and literary phenomena.
|
6
|
L-LIN/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703534 -
ENGLISH LITERATURE I MASTER'S LEVEL COURSE 2ND LANGUAGE
(objectives)
Students will acquire specialized competences to be applied to methodologies of text analysis of the literatures of English-speaking countries, considered in their transcultural dimension. Students will refine their abilities in independently referring to, and problematizing, updated theoretical frameworks in their analyses of texts and literary phenomena from a cultural and linguistic point of view. They will also be trained to recognize interconnections between literary language and the languages of other forms of expression.
|
6
|
L-LIN/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|