Degree Course: DAMS - Theatre - Music - Dance
A.Y. 2015/2016
Autonomia di giudizio
Il criterio che guida l'offerta di questa Laurea Magistrale è quello di evitare la proposta di un'inerte multidisciplinarietà, favorendo, al contrario, la capacità di analizzare in ambienti diversi le domande nate nei contesti della cultura teatrale.
Tali capacità vengono conseguite attraverso ricerche, concordate con un docente, in biblioteche, musei, archivi multimediali e direttamente sul campo (allestimento e organizzazione di spettacoli dal vivo)
L'originalità della ricerca viene valutata con l'attribuzione finale di un voto o di una idoneità.
Abilità comunicative
La formazione storica e critica fornita da questa Laurea Magistrale permette di affrontare con sicurezza ed efficacia i mutamenti degli scenari culturali e operativi.
Al fine di valutare le abilità comunicative dello studente, il Corso di Laurea prevede forme didattiche di tipo seminariale, conferenze, esami orCapacità di apprendimento
La consapevolezza storica e critica della presenza del teatro nella storia, dunque più ampia di quella delimitata dalla storia del teatro, consente di acquisire e utilizzare gli altri campi di conoscenza per formulare relazioni originali con il sapere teatrale non solo in ambito specialistico,ma anche negli altri ambienti della cultura e in quelli
dellinformazione e della società.
Le capacità di apprendimento vengono acquisite attraverso insegnamenti nei settori L-ART/05, L-ART/07, L-FIL-LET/10, L-FIL-LET/11, L-LIN/03, L-LIN/05, L-LIN/10, L-LIN/11,L-LIN/13, L-LIN/21, M-DEA/01, M-STO/04, M-STO/02.
La verifica dei risultati raggiunti è affidata a un esame orale o scritto con l'attribuzione finale di un voto in trentesimi.
Requisiti di ammissione
Per l'ammissione al corso di Laurea Magistrale in DAMS Teatro- Musica- Danza sono richieste le conoscenze corrispondenti al possesso di una Laurea nonché quelle conoscenze che permettono di intraprendere con successo un percorso formativo secondo questo ordinamento: studi già avviati nel campo del teatro, della musica e della danza; capacità di usare gli strumenti informatici e della comunicazione
telematica, oltre che di utilizzare almeno una lingua straniera negli ambiti di competenza.
Le conoscenze richieste per l'ammissione sono accertate secondo modalità definite dal Regolamento del corso di Laurea Magistrale.
Prova finale
La Laurea Magistrale in DAMS Teatro Musica Danza si consegue previo superamento di una prova finale, che consiste nella presentazione e discussione di una tesi elaborata in forma originale dallo studente sotto la guida di un relatore, nell'ambito di uno dei settori scientifico-disciplinari presenti nell'ordinamento del corso di Laurea per il quale sono previsti insegnamenti nel regolamento del corso di Laurea e nel quale lo studente ha conseguito crediti.
Per la determinazione dell'argomento della tesi, lo studente deve aver conseguito almeno 30 CFU.
Le modalità per la determinazione e la preparazione dell'argomento della tesi nonché per la scelta del relatore sono fissate nel Regolamento del corso di Laurea Magistrale.
Per essere ammesso alla discussione dell'elaborato per la prova finale, che porta all'acquisizione di 24 crediti, lo studente deve aver conseguito 96 crediti.
Le modalità dello svolgimento della prova finale sono fissate nel Regolamento del corso di Laurea Magistrale.Orientamento in ingresso
Le attività di orientamento, tirocinio, stage e placement, a livello di Ateneo, sono promosse e coordinate dal Gruppo di Lavoro per l’Orientamento di Ateneo (GLOA) costituito dal Delegato del Rettore per le politiche di orientamento, con ruolo di coordinatore, da due delegati dei Direttori per ciascun Dipartimento, un Delegato dei Presidenti per le due Scuole e dalla Responsabile della Divisione Politiche per gli Studenti.
Il GLOA promuove azioni relative all’orientamento in ingresso, all’orientamento in itinere (tutorato, tirocini e stage) e all’orientamento in uscita (politiche attive per il lavoro e placement).
Orientamento in ingresso
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di processi di raccordo con la scuola media secondaria.
Si concretizzano in attività di carattere informativo sui Corsi di Studio (CdS) dell’Ateneo ma anche come impegno condiviso da Scuola e Università per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attività promosse si articolano in:
a) seminari e attività formative realizzate in collaborazione con i docenti della scuola;
b) incontri e manifestazioni informative rivolte alle future matricole;
c) sviluppo di servizi on line per l’orientamento e l’auto-orientamento.
Tra le attività svolte in collaborazione con le scuole per lo sviluppo di una maggiore consapevolezza nella scelta, il “progetto di auto-orientamento” è un intervento significativo che consente di promuovere un raccordo particolarmente qualificato con alcune scuole medie superiori che insistono sul territorio limitrofo a Roma Tre.
Il progetto, infatti, è articolato in incontri svolti presso le scuole dagli esperti dell’Ufficio Orientamento con la collaborazione di studenti seniores ed è finalizzato a sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di scelta (gli incontri si svolgono nel periodo ottobre-dicembre).
La presentazione dell’offerta formativa agli studenti delle scuole superiori prevede tre eventi principali, distribuiti nel corso dell’anno accademico, ai quali partecipano tutti i CdS.
• Salone dello studente “Campus orienta”, si svolge presso la fiera di Roma fra ottobre e novembre e coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro.
Roma Tre partecipa a questo evento con un proprio spazio espositivo e con conferenze di presentazione dell’offerta formativa dell’Ateneo.
• Le Giornate di Vita Universitaria (GVU) si svolgono ogni anno da gennaio a marzo e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Si svolgono in tutti i Dipartimenti dell’Ateneo e costituiscono una importante occasione per le future matricole per vivere la realtà universitaria.
Gli incontri sono strutturati in modo tale che accanto alla presentazione dei CdS, gli studenti possano anche fare un’esperienza diretta di vita universitaria con la partecipazione ad attività didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una significativa mediazione di tipo tutoriale.
Partecipano annualmente oltre 6.000 studenti delle secondarie.
• Orientarsi a Roma Tre rappresenta la manifestazione che chiude le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L’evento accoglie mediamente circa 3.000 studenti romani e non solo, che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Oltre all’offerta formativa sono presentati tutti i principali servizi di Roma Tre rivolti agli studenti e le segreterie didattiche sono a disposizione per tutte le informazioni relative alle pratiche di immatricolazione.
In tutte le manifestazioni di presentazione dell’offerta formativa, sono illustrati anche i vari servizi on line che possono aiutare gli studenti nella scelta: dai siti web dei Dipartimenti al sito del POS (Prove di Orientamento Simulate) che consente alle future matricole di autovalutarsi rispetto ai requisiti di accesso per tutti i CdS di Roma Tre.
Infine, in tutte le manifestazioni che si svolgono in Ateneo sono somministrati ai partecipanti questionari di soddisfazione che vengono elaborati ed utilizzati per proporre miglioramenti all’organizzazione degli eventi.
Il Corso di Studio in breve
La Laurea Magistrale in DAMS Teatro Musica Danza consente l'approfondimento degli strumenti metodologici e critici per la comprensione dello spettacolo dal vivo e delle pratiche musicali e della danza nelle storia e nel presente.
Il suo percorso permette di utilizzare tali strumenti nella progettazione culturale e nella gestione dello spettacolo dal vivo e delle strutture che lo organizzano e di acquisire esperienze significative e originali nel campo delle pratiche creative del teatro, della musica e della danza.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20702680 -
DOCUMENTS AND METHODOLOGIES IN THEATRE HISTORY L.M.
(objectives)
AIMS: basic topics, methodologies and tools in theatre hystory
|
6
|
L-ART/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20705261 -
THEORIES AND PRACTICES OF THEATRICAL WORK
(objectives)
Advanced course in theatre studies; through the analysis of reference texts the course will discuss the issue of the (symbiotic, inexistent or antithetical) relationships between theatre theories and practices, as well as their historiographical and general consequences
|
12
|
L-ART/05
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
comune Orientamento unico AFFINI E INTEGRATIVE - A SCELTA TRA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20703006 -
HISTORY AND THEORY OF CONTEMPORARY ART L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20706033 -
Artistic communication
(objectives)
The course analyses how and to what extent the artistic and cultural institutions contribute, on the one hand, to produce the careers of artworks and artists, and, on the other hand, to shape the processes of consumption.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709117 -
ANTROPOLOGIA CULTURALE LAUREA MAGISTRALE
|
Also available in another semester or year
|
20709136 -
MODI DI PRODUZIONE E STILE DEL CINEMA E DELLA TELEVISIONE
|
Also available in another semester or year
|
20709137 -
MEDIA DIGITALI: TELEVISIONE, VIDEO, INTERNET
(objectives)
This course provides students with an overview on transformations related to the advent of digital technologies and cultures, particularly in the audio-visual and telecommunications sector. The course is taught in Italian. No prerequisite is required.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709138 -
FILM STYLES AND FILMMAKERS
(objectives)
Analysis of the cinematographic experience of Pasolini: image's practices and theories.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709139 -
CINEMA E PSICOANALISI
(objectives)
Monographic Course Title: Film and the Lost Object
Course description (aims): examples will be given, using a psychoanalytic esthetic, of analyses and interpretation of themes, subjects, genres and authors in the history of film and in some cases of other arts, depending on the subject of the pre-selected monographic course.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709140 -
THE HOLLYWOOD FILM
|
Also available in another semester or year
|
20709141 -
TEORIE E PRATICHE DEL CINEMA MODERNO
(objectives)
The course aim is to give the students the knowledge of the concepts of Ejzenstejn’s theory which are useful for understanding the modern and contemporary cinema, and particularly through a confrontation with Antonioni’s work
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
Attenzione: gli studenti immatricolati nell' anno accademico 2015/2016 potranno sostenere l'esame a partire dall'a.a. 16/17, anno in cui sarà offerto il corso.
20709142 -
TEORIE E PRATICHE POST-COLONIALI DEL CINEMA E DEI MEDIA
|
Also available in another semester or year
|
20709143 -
TEORIE DELL'IMMAGINE
(objectives)
The course addresses the topic of the efficacy of the images, with particular reference to the cinematic emotional engagement. It provides an overview of the most relevant models of cinematic spectatorship, considering them in the contemporary debate on image theory,
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709144 -
TEORIE DELL'INTERMEDIALITA'
|
Also available in another semester or year
|
20710030 -
CINEMA AND HISTORY
(objectives)
Cinema and History (Laurea Magistrale Cinema, Televisione e Produzione Multimediale - 6 cfu)
The course focuses on the relationship between cinema and history by convening a series of perspectives and knowledge able to clarify and deepen this crucial relationship that constitutes the very status of the cinema, since its origins. We will look at the cinema as hybrid and expanded horizon, therefore as a context that includes, even in the relationship with history, bordering or not "orthodox" media as television, photography, video, videogames. Among the objectives of the course: the examination of the different modes of "textualisation" of historical reality implemented within the iconic and audiovisual media; the exploration and interpretation of production mechanisms, forms and language with reference to the dynamics of audiovisual cultural and historical identity of an era; verification of how iconic objects and audiovisual media are "agents of history."
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710029 -
FILMOLOGY
|
Also available in another semester or year
|
2070634 -
TV FORMATS & STORYTELLING
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
comune Orientamento unico LISTINO 1 - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702671 -
MUSICAL AESTHETICS L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20702679 -
HISTORY AND HISTORIOGRAPHY OF THE CONTEMPORARY AGE L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20703006 -
HISTORY AND THEORY OF CONTEMPORARY ART L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20706033 -
Artistic communication
(objectives)
The course analyses how and to what extent the artistic and cultural institutions contribute, on the one hand, to produce the careers of artworks and artists, and, on the other hand, to shape the processes of consumption.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709117 -
ANTROPOLOGIA CULTURALE LAUREA MAGISTRALE
|
Also available in another semester or year
|
20709136 -
MODI DI PRODUZIONE E STILE DEL CINEMA E DELLA TELEVISIONE
|
Also available in another semester or year
|
20709137 -
MEDIA DIGITALI: TELEVISIONE, VIDEO, INTERNET
(objectives)
This course provides students with an overview on transformations related to the advent of digital technologies and cultures, particularly in the audio-visual and telecommunications sector. The course is taught in Italian. No prerequisite is required.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709138 -
FILM STYLES AND FILMMAKERS
(objectives)
Analysis of the cinematographic experience of Pasolini: image's practices and theories.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709140 -
THE HOLLYWOOD FILM
|
Also available in another semester or year
|
20709141 -
TEORIE E PRATICHE DEL CINEMA MODERNO
(objectives)
The course aim is to give the students the knowledge of the concepts of Ejzenstejn’s theory which are useful for understanding the modern and contemporary cinema, and particularly through a confrontation with Antonioni’s work
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
Attenzione: gli studenti immatricolati nell' anno accademico 2015/2016 potranno sostenere l'esame a partire dall'a.a. 16/17, anno in cui sarà offerto il corso.
20709142 -
TEORIE E PRATICHE POST-COLONIALI DEL CINEMA E DEI MEDIA
|
Also available in another semester or year
|
20709143 -
TEORIE DELL'IMMAGINE
(objectives)
The course addresses the topic of the efficacy of the images, with particular reference to the cinematic emotional engagement. It provides an overview of the most relevant models of cinematic spectatorship, considering them in the contemporary debate on image theory,
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709144 -
TEORIE DELL'INTERMEDIALITA'
|
Also available in another semester or year
|
20709301 -
LABORATORIO DI OPERATORE RADIOFONICO
(objectives)
The main goal of this workshop is to promote among the participants a deep involvement and understanding of the rules of radio production and live webcasting through the infrastructure of the college radio of Roma Tre University (see radio.uniroma3.it)
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709302 -
TIROCINIO PALLADIUM- BIBLIOTECA DELLE ARTI
(objectives)
Promoting the development of theoretical and practical knowledges in the field of organization and documentation of theater activities
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710020 -
STORIA DELL'ISTITUZIONE DIPLOMATICA NELL'ETA' MODERNA
|
Also available in another semester or year
|
20710048 -
RICERCA BIBLIOGRAFICA
(objectives)
Survey of bibliographic material relating to one of the scientific areas characteristic of the Study
|
2
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710047 -
RICERCA BIBLIOGRAFICA
(objectives)
Survey of bibliographic material relating to one of the scientific areas characteristic of the Study
|
4
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710046 -
RICERCA BIBLIOGRAFICA
(objectives)
Survey of bibliographic material relating to one of the scientific areas characteristic of the Study
|
6
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710051 -
TIROCINIO ESTERNO
|
4
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710052 -
TIROCINIO ESTERNO
|
6
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710054 -
TIROCINIO ESTERNO
|
2
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710058 -
ATTIVITA' ESTERNA PROPOSTA DALL'ATENEO
|
6
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710130 -
ROMA TRE FILM FESTIVAL
(objectives)
The “Roma Tre Film Festival” is founded and directed by Vito Zagarrio. From a student event it turned over the years into an event open to young professionals from ItalianDAMS or film schools, but also to authors of various generations who over time have presented their films and confronted the audience in the Palladium Theater.
|
4
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710129 -
CONVEGNO PALLADIUM 2015
(objectives)
The 2015 Palladium conference, entitled "Cinema and History", has as its educational purposes the need to deepen, even with respect to the relationship between the two disciplines considered, neighboring or non-"orthodox" media contextssuch as television, video art, web, videogames.
|
4
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709102 -
CONVEGNO EUROVISIONI
(objectives)
Eurovisioni is a conference that allows students to learn about trends in European cinema and television and is an opportunity for scholars and professionalsto discuss issues related to legislation concerning the audiovisual and media industries.
|
2
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
20706031 -
Problems of Historiography of the play
(objectives)
to provide tools to face the study of the main problems posed by theatrical historiography, by tackling the theatrical cultures from time to time examined in relation to their historical context, to the operating modes that they have produced and the traditions that they have created.
|
6
|
L-ART/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20703008 -
FINAL EXAM
|
24
|
|
144
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20709115 -
LETTERATURA FRANCESE LM
(objectives)
Basic knowledge of the avant-garde movements of the 20th century. Theory and texts analysis.
|
6
|
L-LIN/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20709116 -
FORMS AND LANGUAGES OF CONTEMPORARY MUSIC
(objectives)
illustrate the forms, the functions and the historical evolution of music on purpose scored for the theatrical staging
|
6
|
L-ART/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702657 -
DANCE THEORIES AND PRACTICES FROM THE 18TH THROUGH THE 21ST CENTURIES
(objectives)
The course aims to analyze the relationship between body and word within the building process of performative body, starting from historical avant-gard to Tanztheater to Japanese butoh dance.
|
6
|
L-ART/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702670 -
HISTORY AND ANALYSIS OF MUSICAL INTERPRETATION L.M.
(objectives)
THE COURSE AIMS TO GIVE A KNOWLEDGE OF THE FUNDAMENTALS IN THE FIELD OF MUSICAL PERFORMANCE, BOTH IN HISTORICAL AND STYLISTIC PERSPECTIVE, WITH SPECIFIC REGARD TO THE RELATIONSHIPS WITH “EXTRA-MUSICAL” ELEMENTS.
|
6
|
L-ART/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20705084 -
THEATRICAL CULTURE AND LITERARY CULTURE
(objectives)
This course aims to provide students an introduction with the relationships between text and performance, theater and print, actors and writers
|
12
|
L-ART/05
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
comune Orientamento unico A SCELTA -DISC.STORICHE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
comune Orientamento unico AFFINI E INTEGRATIVE - A SCELTA TRA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20703006 -
HISTORY AND THEORY OF CONTEMPORARY ART L.M.
(objectives)
VIOLENT IMAGES
Since the beginning of the twentieth century the representation of violence, caught in action or just as a symbol, has accompanied the path of modernity, from Futurism to postmodernist deconstruction. The course presents a series of studies focusing three forms of representing or addressing violence in images: violence through the medium itself, violence on the body and the representation of historical violent events. Examples of the first kind are Fontana’s “cuts” or the self-destructive machines of Jean Tinguely; for the second modality, for example the performances of Chris Burden, Marina Abramović or Santiago Sierra; for the third, well known examples as Picasso’s Guernica, the murals by Siqueiros and Orozco or the paintings by Leon Golub. Through a series of case studies and critical essays the course offers an assessment of the importance of the topic of violence in the imagination of twentieth century and a deeper comprehension of its metamorphosis and shifting cultural significations.
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20706033 -
Artistic communication
|
Also available in another semester or year
|
20709117 -
ANTROPOLOGIA CULTURALE LAUREA MAGISTRALE
(objectives)
The course will provide a reflection on some conceptual categories of anthropology of contemporary world: festival, ritual, performance
|
6
|
M-DEA/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709136 -
MODI DI PRODUZIONE E STILE DEL CINEMA E DELLA TELEVISIONE
(objectives)
The course aims to analyze the Italian cinema of the 30, during the Fascism
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709137 -
MEDIA DIGITALI: TELEVISIONE, VIDEO, INTERNET
|
Also available in another semester or year
|
20709138 -
FILM STYLES AND FILMMAKERS
|
Also available in another semester or year
|
20709139 -
CINEMA E PSICOANALISI
|
Also available in another semester or year
|
20709140 -
THE HOLLYWOOD FILM
(objectives)
The course investigates the cinema of Frank Capra, a director who isn’t well known among the younger generations. Re-viewing his film, the student will appreciate a Master of the classic American cinema besides the stereotypes he was studies with.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
20709141 -
TEORIE E PRATICHE DEL CINEMA MODERNO
|
Also available in another semester or year
|
Attenzione: gli studenti immatricolati nell' anno accademico 2015/2016 potranno sostenere l'esame a partire dall'a.a. 16/17, anno in cui sarà offerto il corso.
20709142 -
TEORIE E PRATICHE POST-COLONIALI DEL CINEMA E DEI MEDIA
|
Also available in another semester or year
|
20709143 -
TEORIE DELL'IMMAGINE
|
Also available in another semester or year
|
20709144 -
TEORIE DELL'INTERMEDIALITA'
(objectives)
Acquisition of knowledge of theoretical concepts in the recently comparative studies on “Expanded Cinema” and “Expanded Television”.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710030 -
CINEMA AND HISTORY
|
Also available in another semester or year
|
20710029 -
FILMOLOGY
(objectives)
The course is intended to provide a methodology of historical-critical analysis that relates to filmology, with particular attention to the relationship between history, culture and society
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
2070634 -
TV FORMATS & STORYTELLING
(objectives)
The main goal of this course is to explore the golden rules of TV storytelling, working on the analysis of TV formats
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
comune Orientamento unico ATT. ALTRE 1 - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
comune Orientamento unico LISTINO 1 - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702671 -
MUSICAL AESTHETICS L.M.
(objectives)
illustrate metamorphosis of a musical landscape shaped by a electrification and digitization of sounds increasingly accentuated
|
6
|
L-ART/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20702679 -
HISTORY AND HISTORIOGRAPHY OF THE CONTEMPORARY AGE L.M.
(objectives)
The course introduces students to the main methodological tools and critical analysis of history.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20703006 -
HISTORY AND THEORY OF CONTEMPORARY ART L.M.
(objectives)
VIOLENT IMAGES
Since the beginning of the twentieth century the representation of violence, caught in action or just as a symbol, has accompanied the path of modernity, from Futurism to postmodernist deconstruction. The course presents a series of studies focusing three forms of representing or addressing violence in images: violence through the medium itself, violence on the body and the representation of historical violent events. Examples of the first kind are Fontana’s “cuts” or the self-destructive machines of Jean Tinguely; for the second modality, for example the performances of Chris Burden, Marina Abramović or Santiago Sierra; for the third, well known examples as Picasso’s Guernica, the murals by Siqueiros and Orozco or the paintings by Leon Golub. Through a series of case studies and critical essays the course offers an assessment of the importance of the topic of violence in the imagination of twentieth century and a deeper comprehension of its metamorphosis and shifting cultural significations.
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20706033 -
Artistic communication
(objectives)
The course analyses how and to what extent the artistic and cultural institutions contribute, on the one hand, to produce the careers of artworks and artists, and, on the other hand, to shape the processes of consumption.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709117 -
ANTROPOLOGIA CULTURALE LAUREA MAGISTRALE
(objectives)
The course will provide a reflection on some conceptual categories of anthropology of contemporary world: festival, ritual, performance
|
6
|
M-DEA/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709136 -
MODI DI PRODUZIONE E STILE DEL CINEMA E DELLA TELEVISIONE
(objectives)
The course aims to analyze the Italian cinema of the 30, during the Fascism
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709137 -
MEDIA DIGITALI: TELEVISIONE, VIDEO, INTERNET
(objectives)
This course provides students with an overview on transformations related to the advent of digital technologies and cultures, particularly in the audio-visual and telecommunications sector. The course is taught in Italian. No prerequisite is required.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709138 -
FILM STYLES AND FILMMAKERS
(objectives)
Analysis of the cinematographic experience of Pasolini: image's practices and theories.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709140 -
THE HOLLYWOOD FILM
(objectives)
The course investigates the cinema of Frank Capra, a director who isn’t well known among the younger generations. Re-viewing his film, the student will appreciate a Master of the classic American cinema besides the stereotypes he was studies with.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ENG |
20709141 -
TEORIE E PRATICHE DEL CINEMA MODERNO
(objectives)
The course aim is to give the students the knowledge of the concepts of Ejzenstejn’s theory which are useful for understanding the modern and contemporary cinema, and particularly through a confrontation with Antonioni’s work
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
Attenzione: gli studenti immatricolati nell' anno accademico 2015/2016 potranno sostenere l'esame a partire dall'a.a. 16/17, anno in cui sarà offerto il corso.
20709142 -
TEORIE E PRATICHE POST-COLONIALI DEL CINEMA E DEI MEDIA
(objectives)
The course is intended to provide to the student a set of knowledge in critical and film theory, and in history, in order to deploy a method of analysis of film texts and contexts oriented in a postcolonial perspective.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709143 -
TEORIE DELL'IMMAGINE
|
Also available in another semester or year
|
20709144 -
TEORIE DELL'INTERMEDIALITA'
(objectives)
Acquisition of knowledge of theoretical concepts in the recently comparative studies on “Expanded Cinema” and “Expanded Television”.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709301 -
LABORATORIO DI OPERATORE RADIOFONICO
|
Also available in another semester or year
|
20709302 -
TIROCINIO PALLADIUM- BIBLIOTECA DELLE ARTI
(objectives)
Promoting the development of theoretical and practical knowledges in the field of organization and documentation of theater activities
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710020 -
STORIA DELL'ISTITUZIONE DIPLOMATICA NELL'ETA' MODERNA
|
6
|
M-STO/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710048 -
RICERCA BIBLIOGRAFICA
(objectives)
Survey of bibliographic material relating to one of the scientific areas characteristic of the Study
|
2
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710047 -
RICERCA BIBLIOGRAFICA
(objectives)
Survey of bibliographic material relating to one of the scientific areas characteristic of the Study
|
4
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710046 -
RICERCA BIBLIOGRAFICA
(objectives)
Survey of bibliographic material relating to one of the scientific areas characteristic of the Study
|
6
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710051 -
TIROCINIO ESTERNO
|
4
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710052 -
TIROCINIO ESTERNO
|
6
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710054 -
TIROCINIO ESTERNO
|
2
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710058 -
ATTIVITA' ESTERNA PROPOSTA DALL'ATENEO
|
6
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710130 -
ROMA TRE FILM FESTIVAL
(objectives)
The “Roma Tre Film Festival” is founded and directed by Vito Zagarrio. From a student event it turned over the years into an event open to young professionals from ItalianDAMS or film schools, but also to authors of various generations who over time have presented their films and confronted the audience in the Palladium Theater.
|
4
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710129 -
CONVEGNO PALLADIUM 2015
(objectives)
The 2015 Palladium conference, entitled "Cinema and History", has as its educational purposes the need to deepen, even with respect to the relationship between the two disciplines considered, neighboring or non-"orthodox" media contextssuch as television, video art, web, videogames.
|
4
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709102 -
CONVEGNO EUROVISIONI
(objectives)
Eurovisioni is a conference that allows students to learn about trends in European cinema and television and is an opportunity for scholars and professionalsto discuss issues related to legislation concerning the audiovisual and media industries.
|
2
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|