Degree Course: Social Work and Sociology
A.Y. 2013/2014
Conoscenza e capacità di comprensione
Il laureato deve possedere conoscenze di base nelle principali aree delle scienze sociali (diritto, storia, psicologia, sociologia, statistica) tali da consentirgli di analizzare i fenomeni della realtà contemporanea riconducendoli ad un quadro descrittivo condivisibile ed a consolidati modelli interpretativi.
Deve inoltre detenere un solido patrimonio conoscitivo di tipo teorico, metodologico, tecnico ed operativo nell'ambito di studi prescelto.
Le conoscenze e le capacità di comprensione sopra elencate sono conseguite sia attraverso la partecipazione alle lezioni frontali e ai seminari sia attraverso lo studio personale di testi a carattere introduttivo o di tipo avanzato.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento attesi si realizza attraverso la redazione di elaborati scritti su temi assegnati, nel contesto delle attività seminariali previste a corredo della didattica tradizionale, in sede di esame (scritto e/o orale) della singola disciplina nonché nelle procedure di predisposizione e svolgimento della prova finale.Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Il laureato deve possedere una adeguata conoscenza degli strumenti tecnici ed operativi della analisi sociale e dell'intervento finalizzato al problem solving nonché una buona competenza ad interagire con altre figure professionali nell'ambito di un lavoro di equipe.
Deve inoltre aver acquisito un solido patrimonio di "sapere professionale" in grado di consentirgli di poter identificare, programmare e valutare gli interventi sociali idonei alla situazione concreta.
Le capacità di applicare conoscenza e comprensione sopra elencate sono conseguite tramite la riflessione critica sulle sollecitazioni provenienti della frequenza delle lezioni e dallo studio dei testi nonché attraverso la partecipazione alle attività laboratoriali previste a corredo della didattica tradizionale.
Al riguardo, tuttavia, risultano essere decisive soprattutto le attività di tirocinio o stage nelle quali al laureato sarà richiesto di mettere in pratica il sapere acquisito e che saranno oggetto di puntuale verifica attraverso le relazioni conclusive redatte dallo studente e dal tutor esterno.Autonomia di giudizio
Il laureato deve aver sviluppato una adeguata capacità critica tale da consentirgli di affrontare con giudizio indipendente e adeguato i problemi concreti con cui si misura.
Deve quindi saper fondare in modo appropriato sul patrimonio conoscitivo e sulle competenze acquisite le indicazioni strategiche ed operative che nel suo futuro professionale sarà chiamato ad esprimere.
L'autonomia di giudizio viene sviluppata principalmente nelle attività seminariali e laboratoriali previste a corredo della didattica tradizionale, nello svolgimento delle attività di tirocinio o stage nonché nel percorso di preparazione della prova finale.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento attesi si realizza valutando il contenuto delle esperienze di tirocinio o stage oltre che nella predisposizione della prova finale.Abilità comunicative
Il laureato deve possedere competenze di comunicazione scritta e orale non solo in lingua italiana nonché una adeguata capacità d'impiego della terminologia tecnica.
Deve inoltre detenere abilità comunicative adatte e adattabili a diverse situazioni e ambienti, che lo rendano anche capace di lavorare in gruppo apportando un contributo positivo nei processi di analisi o decisionali in cui risulta coinvolto.
Il laureato deve poi avere la capacità di formulare in modo professionale una relazione tecnica o un rapporto di ricerca e deve aver maturato competenze idonee all'uso delle tecnologie informatiche non solo per esigenze espositive ma anche per gestire database e collegarsi o lavorare in rete.
Le abilità comunicative sono acquisite sia nelle attività laboratoriali e seminariali previste a corredo della didattica tradizionale, sia nelle esperienze di tirocinio e stage, sia negli insegnamenti specificamente dedicati (lingue e abilità informatiche).
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento attesi si realizza attraverso la valutazione dei materiali prodotti dallo studente in funzione di attività seminariali o laboratoriali oltre che attraverso la valutazione delle esperienze svolte sul campo.Capacità di apprendimento
Il laureato deve aver acquisito una capacità di apprendimento idonea a sostenerlo nella autonoma definizione di un eventuale percorso di approfondimento degli studi (laurea magistrale o master) ovvero di aggiornamento professionale occasionale o continuativo.
Il laureato deve altresì possedere un orientamento cognitivo aperto e riflessivo utile per rispondere efficacemente alla costante esigenza di rielaborare le proprie conoscenze in funzione del rapido cambiamento dei fenomeni della società contemporanea.
Le capacità di apprendimento sono sviluppate attraverso la partecipazione a tutte le attività formative proposte che facilitano la crescita culturale, lo sviluppo e l'aggiornamento professionale e l'autonomia verso successivi percorsi di studio.Requisiti di ammissione
Al Corso di Studio si è ammessi se in possesso di un diploma di scuola media superiore o altro titolo conseguito all'estero e riconosciuto idoneo.
Le conoscenze necessarie per l'accesso sono quelle fornite dalla scuola superiore, Indipendentemente dall'indirizzo seguito.
In particolare, tali conoscenze consistono nella comprensione della lettura, nelle abilità logico-linguistiche e logico-matematiche.
Sono inoltre richieste conoscenze di cultura generale, lingua italiana, lingua inglese, nonché competenze informatiche di base.
Per accertare il possesso di tali conoscenze e competenze è previsto una prova di ingresso selettiva che propone quesiti a scelta multipla.
La modalità di svolgimento della prova sono determinate e rese note con il bando (pubblicato nel periodo giugno-luglio sul portale dello studente del sito di ateneo) nel quale sono altresì indicate le scadenze per la preimmatricolazione, la data in cui la prova viene effettuata nonché i criteri di valutazione per i passaggi di corso, i trasferimenti e le abbreviazioni di carriera.
Le procedure per il recupero delle eventuali lacune di preparazione accertate nella prova di ingresso sono determinate nel Regolamento Didattico del corso di laurea e si realizzando anche con il supporto di appositi servizi attivati a livello di Dipartimento.
Prova finale
La prova finale consiste in un elaborato scritto che può assumere tanto la forma di una ricerca approfondita su un argomento concordato con il docente-relatore quanto quella di un testo in cui vengono presentati e criticamente discussi alcuni aspetti della esperienza di tirocinio o stage.
Alla prova finale sono attribuiti 6 CFU.Sbocchi occupazionali e professionali previsti per i laureati
Il corso interclasse forma un laureato in grado di sapersi inserire nella multiforme dinamica del mercato del lavoro nell'area delle professionali sociali.
A chi consegue il titolo di studio in servizio sociale si apre in primo luogo la opportunità di acquisire, previo esame di stato, l'iscrizione all'ordine degli assistenti sociali (albo B) e con ciò l'accesso ad un orizzonte occupazionale ancora assai ricettivo nell'ambito di strutture pubbliche, private o di terzo settore.
Le competenze acquisite nel percorso formativo gli consentono infatti di poter svolgere ruoli di progettazione, organizzazione e gestione di servizi sociali a favore di minori, famiglie, anziani.
Chi consegue il titolo di studio in sociologia è invece prioritariamente destinato a svolgere attività lavorativa in qualità di esperto di analisi dei contesti sociali e di progettista e coordinatore dei conseguenti programmi di intervento, di ricercatore sociale, di professionista dei problemi dello sviluppo del sistema territoriale, di esperto di problemi formativi e della organizzazione.
Ha inoltre competenze per ricoprire ruoli di responsabilità e organizzazione nell'area dei servizi alla persona all'interno di amministrazioni pubbliche o private.Orientamento in ingresso
ATTIVITÀ ORGANIZZATE A LIVELLO DI ATENEO
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di processi di raccordo con la scuola secondaria di secondo grado.
Si concretizzano in attività di carattere informativo sui Corsi di Studio (CdS) dell’Ateneo ma anche come impegno condiviso da Scuola e Università per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attività promosse si articolano in:
a) seminari e attività formative realizzate in collaborazione con i docenti della scuola;
b) incontri e manifestazioni informative rivolte alle future matricole;
c) sviluppo di servizi on line per l’orientamento e l’auto-orientamento.
Tra le attività svolte in collaborazione con le scuole, il “progetto di auto-orientamento” costituisce un notevole impegno finalizzato a promuovere un raccordo particolarmente qualificato con alcune scuole superiori che costituiscono il principale “bacino di utenza” di Roma Tre.
Il progetto è articolato in incontri svolti presso le scuole dagli esperti dell’Ufficio Orientamento con la collaborazione di studenti seniores ed è finalizzato a sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di scelta (gli incontri si svolgono nel periodo ottobre-febbraio).
La presentazione dell’offerta formativa agli studenti delle scuole superiori prevede tre eventi principali, ai quali partecipano tutti i CdS, distribuiti nel corso dell’anno accademico.
- Salone dello studente “Campus orienta”: si svolge presso la fiera di Roma nel periodo ottobre/novembre, coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro.
Roma Tre partecipa a questo evento con un proprio spazio espositivo e con conferenze di presentazione dell’offerta formativa dell’Ateneo.
- Giornate di Vita Universitaria (GVU): si svolgono nel periodo gennaio/febbraio e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Partecipano annualmente oltre 6.000 studenti delle secondarie.
Si svolgono in tutte le Facoltà dell’Ateneo e costituiscono una importante occasione delle future matricole per vivere la realtà universitaria.
Durante gli incontri, oltre alla presentazione dei CdS, si sollecita l’esperienza diretta degli studenti alla vita universitaria con la partecipazione ad attività didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una mediazione di tipo tutoriale.
- Orientarsi a Roma Tre: rappresenta la manifestazione che chiude le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L’evento accoglie mediamente circa 3.000 studenti romani e non, che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Oltre all’offerta formativa sono presentati tutti i principali servizi di Roma Tre rivolti agli studenti e le segreterie didattiche sono a disposizione per tutte le informazioni relative alle pratiche di immatricolazione.
In tutte le manifestazioni di presentazione dell’offerta formativa, sono illustrati anche i vari servizi on line che possono aiutare gli studenti nella scelta: dai siti web delle Facoltà al sito del POS (Prove di Orientamento Simulate) che consente alle future matricole di autovalutarsi rispetto ai requisiti di accesso per tutti i CdS di Roma Tre.
In tutte le manifestazioni che si svolgono in Ateneo sono somministrati ai partecipanti questionari di soddisfazione che vengono elaborati ed utilizzati per proporre miglioramenti alla organizzazione degli eventi.
ATTIVITÀ ORGANIZZATE DAL DIPARTIMENTO PER IL CORSO DI LAUREA
Gli studenti del corso di laurea oltre ad usufruire delle attività promosse a livello di Ateneo possono fruire di ulteriori attività e servizi realizzati dal Dipartimento di Scienze della Formazione, a cui il corso di laurea appartiene.
Per l’orientamento in ingresso, in particolare, gli studenti del corso di laurea hanno a disposizione anche il Servizio di Tutorato Matricole (S.Tu.M.).
Il servizio, curato da docenti del Dipartimento e da studenti laureandi che svolgono la funzione di tutor, si propone di:
- facilitare l’inserimento attivo delle matricole nei corsi di studio;
- migliorare l’accessibilità alle informazioni utili;
- offrire un sostegno nel percorso universitario di ogni studente;
- promuovere tra studenti la costituzione di gruppi di studio.
Il funzionamento dello S.Tu.M è assicurato dall’inizio alla fine delle attività didattiche (ottobre-maggio) e trova collocazione nell’atrio posto al piano terra di Piazza della Repubblica 10.
Il Corso di Studio in breve
Il Corso di Studio in Servizio sociale e Sociologia mira alla formazione di professionalità dotate di un bagaglio teorico, metodologico, tecnico ed esperenziale in grado di consentire l'analisi dei fenomeni sociali, la progettazione di azioni capaci di rispondere in modo adeguato ai problemi della società odierna e la realizzazione di interventi appropriati nell'area dei bisogni e delle attese di welfare.
In quanto interclasse, il Corso di studio rilascia alternativamente i titoli di dottore in Sociologia (classe L 40) oppure di dottore in Servizio sociale (classe L 39).
La sua strutturazione, quindi, valorizza pienamente gli aspetti comuni alla formazione sociologica e a quella di servizio sociale – che convergono nella esigenza di una buona cultura interdisciplinare, di adeguate capacità analitiche e organizzative per la predisposizione di ricerche e di strategie di intervento sociale, di idonee competenze comunicativo-relazionali e pratico-operative – lasciando però ampio spazio alla specifica caratterizzazione dei distinti percorsi di studio.
CORSO DI LAUREA IN SERVIZIO SOCIALE
La laurea in Servizio sociale fornisce agli studenti conoscenze, competenze e abilità in grado di attribuire loro una specifica professionalità nell'ambito dei servizi di assistenza sociale.
In particolare la laurea in Servizio sociale consente l'acquisizione di saperi finalizzati a: prevenire e risolvere situazioni di disagio di singoli, gruppi e comunità in ambito istituzionale; promuovere e valorizzare nuove risorse, anche di volontariato e di terzo settore; svolgere compiti di gestione, organizzazione, programmazione dei servizi sociali; contribuire ad una diffusione delle strategie di informazione e formazione sui servizi e sui diritti degli utenti.
La laurea in Servizio sociale si consegue al termine di un triennio di studi che comporta il superamento di 20 esami.
Tra le discipline oggetto di studio vi sono i principi e i fondamenti del servizio sociale, la psicologia, la politica sociale, la storia contemporanea, la sociologia dell'educazione, la psicologia sociale, i metodi e le tecniche del servizio sociale, la psicologia dello sviluppo e dell'educazione, la lingua inglese e l'informatica.
Il corso di laurea prevede anche che lo svolgimento di un impegnativo percorso di tirocinio professionale (450 ore) essenziale per la acquisizione delle competenze e delle abilità che consentono un proficuo inserimento nel mercato del lavoro.
Completano l'offerta formativa del Corso di Laurea una ricca offerta di laboratori con finalità professionalizzanti.
CORSO DI LAUREA IN SOCIOLOGIA
La laurea in Sociologia fornisce agli studenti la capacità di osservare, descrivere, spiegare e interpretare i problemi e le trasformazioni della società contemporanea.
Le questioni che sono oggetto di studio in questo corso di laurea attengono sia ai macrofenomeni della società odierna (i processi migratori, i modelli di consumo, le forme della globalizzazione, le tendenze demografiche, le matrici sociali della conoscenza e dell'educazione, il ruolo delle grandi religioni) sia ai problemi della vita quotidiana (le dinamiche di gruppo, i processi di interazione e comunicazione interpersonale, la comunità locale).
Alla base di questo percorso formativo si colloca una preparazione interdisciplinare nella quale trovano particolare rilievo i presupposti metodologici e tecnici che presiedono alla ricerca sociale.
La formazione che il Corso di Laurea propone intende essere operativa, mirata a far acquisire le competenze idonee per effettuare indagini sociali e per produrre modelli interpretativi dei diversi aspetti della realtà contemporanea.
La laurea in Sociologia si consegue al termine di un triennio di studi che comporta il superamento di 20 esami.
Tra le discipline oggetto di studio vi sono la sociologia generale, la storia contemporanea, la sociologia dell'educazione, la psicologia sociale, la metodologia della ricerca sociale, la psicologia dello sviluppo e dell'educazione, la lingua inglese e l'informatica.
Il Corso di Laurea prevede anche che lo svolgimento di un percorso di stage (300 ore) che consente la acquisizione di competenze e abilità utili per un proficuo inserimento nel mercato del lavoro.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
SERVIZIO SOCIALE
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22902434 -
informatics
(objectives)
The course aims to enable students learning about the main ITC methodological and operating fields. It covers informatics issues from a digital ,technological and efficient point of view. Students should be able to use the most widespread operating systems.
|
6
|
INF/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22902435 -
english
(objectives)
* Goals: The educational path aims at making students already possessing a pre-intermediate language level consolidate their skills, globally responding to Common European Framework of Reference for Languages level B1 (see European Language Portfolio at http://www.coe.int/portfolio). The tasks proposed will particularly refer to the practicing of the main linguistic constructions, the formulation of complex phrases, the enrichment of specialized vocabulary. The skills of adapting and reformulating different kinds of texts into another language will be implemented too.
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22901947 -
ELEMENTS OF PUBLIC LAW (L39/40)
(objectives)
The course aims to provide an overview of sources of law, organization of public powers, the organs of the State, the European Union, Regional and Local Government. It is also proposed to introduce and analyze the legislation for the protection of fundamental rights and freedoms guaranteed by the Constitution.
|
|
22901947-1 -
ISTITUZIONI DI DIRITTO PUBBLICO (L39/L40)
|
6
|
IUS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901947-2 -
ISTITUZIONI DI DIRITTO PUBBLICO (L39/L40)
|
Also available in another semester or year
|
22901951 -
GENERAL PSYCHOLOGY (L39)
(objectives)
The course provides an introduction to theoretical, methodological, and research approaches aimed at understanding the basic psychological processes. This course provides the necessary skills to understand cognitive and affective processes.
|
6
|
M-PSI/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901950 -
PRINCIPLES AND BASICS OF SOCIAL SERVICE
(objectives)
Objectives
Arguments discussed will deal with: 1) social-anthropological and juridical-philosophical basics of social work; 2) inspiring and operative principles in/of social work; 3) historical, social and juridical genesis of social worker profession; 4) object, goals, functions and institutional position of social work; 5) ethical dimension of/in the profession. 6) The construction of a professional identity.
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901946 -
CONTEMPORARY HISTORY (L39/40)
(objectives)
Contemporary history: ab quo and ad quem term; Contemporary history: sources; historiographic schools; Industrial revolution: developments and consequences; Demographic evolution, urbanism and migrations; Restoration: subjects and ideologies; National States; Socialist and Social Christian movements; Colonialism; Apogee and crisis of progress idea; The First World War; Socialism becomes State; Interwar crisis; Authoritarian and Totalitarian regimes; The Second World War; Cold War and bipolarism; Decolonisation and Non Aligned Nations Movement; Economy Golden Age; Republican Italy; World economy, globalisation and international organisations.
|
|
22901946-2 -
STORIA CONTEMPORANEA (L39/L40)
|
Also available in another semester or year
|
22901946-1 -
STORIA CONTEMPORANEA (L39/L40)
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901948 -
SOCIOLOGY (L39/40)
(objectives)
THE COURSE AIMS AT ACQUIRING BASICS OF SOCIOLOGICAL KNOWLEDGE WITH SPECIFIC REFERENCE TO SCIENTIFIC FEATURE OF SOCIOLOGY. STARTING FROM THE ANALYSIS OF HISTORICAL DEVELOPMENT OF DISCIPLINE THROUGH MAIN LINE AUTHORS AN APPROACH TO MAJOR THEORIES AND STREAMS IS PROPOSED. SPECIFIC PROBLEMS OF METHODOLOGY AND TECHNIQUES ARE ANALYZED, TOGETHER WITH SAMPLING AND REPRESENTATIVENESS, QUANTITATIVE AND QUALITATIVE RESEARCH, AND EMPIRICAL PROCEDURES BASED ON MIXED METHODS (QUALI-QUANTITATIVE PERSPECTIVE). MAIN CONCEPTS AND THEIR EMPIRICAL USES ARE EXPLAINED. PECULIAR EXEMPLES OF FIELD RESEARCH ARE GIVEN.
|
|
22901948-2 -
SOCIOLOGIA (L39/L40)
|
Also available in another semester or year
|
22901948-1 -
SOCIOLOGIA (L39/L40)
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22901946 -
CONTEMPORARY HISTORY (L39/40)
(objectives)
Contemporary history: ab quo and ad quem term; Contemporary history: sources; historiographic schools; Industrial revolution: developments and consequences; Demographic evolution, urbanism and migrations; Restoration: subjects and ideologies; National States; Socialist and Social Christian movements; Colonialism; Apogee and crisis of progress idea; The First World War; Socialism becomes State; Interwar crisis; Authoritarian and Totalitarian regimes; The Second World War; Cold War and bipolarism; Decolonisation and Non Aligned Nations Movement; Economy Golden Age; Republican Italy; World economy, globalisation and international organisations.
|
|
22901946-2 -
STORIA CONTEMPORANEA (L39/L40)
|
3
|
M-STO/04
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901946-1 -
STORIA CONTEMPORANEA (L39/L40)
|
Also available in another semester or year
|
22901948 -
SOCIOLOGY (L39/40)
(objectives)
THE COURSE AIMS AT ACQUIRING BASICS OF SOCIOLOGICAL KNOWLEDGE WITH SPECIFIC REFERENCE TO SCIENTIFIC FEATURE OF SOCIOLOGY. STARTING FROM THE ANALYSIS OF HISTORICAL DEVELOPMENT OF DISCIPLINE THROUGH MAIN LINE AUTHORS AN APPROACH TO MAJOR THEORIES AND STREAMS IS PROPOSED. SPECIFIC PROBLEMS OF METHODOLOGY AND TECHNIQUES ARE ANALYZED, TOGETHER WITH SAMPLING AND REPRESENTATIVENESS, QUANTITATIVE AND QUALITATIVE RESEARCH, AND EMPIRICAL PROCEDURES BASED ON MIXED METHODS (QUALI-QUANTITATIVE PERSPECTIVE). MAIN CONCEPTS AND THEIR EMPIRICAL USES ARE EXPLAINED. PECULIAR EXEMPLES OF FIELD RESEARCH ARE GIVEN.
|
|
22901948-2 -
SOCIOLOGIA (L39/L40)
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901948-1 -
SOCIOLOGIA (L39/L40)
|
Also available in another semester or year
|
22902427 -
LABORATORIO DI TIROCINIO I ANNO L39
|
3
|
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Optional Group:
insegnamenti di base a scelta SERSS L39 1 anno - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
22902473 -
sociology of the family and social networks and communication
(objectives)
EDUCATIONAL GOALS: TO BE ABLE TO DEFINE AND ANALYZE, IN A SOCIOLOGICAL INTERPRETATION, SOCIAL, FAMILY AND COMMUNICATIONS RELATIONSHIPS. TO KNOW AND IDENTIFY THE PROCESSES OF THE FAMILY TRANSFORMATIONS IN RELATION TO EDUCATION, LABOR MARKET AND SOCIAL PROTECTION FORMS. TO BE ABLE TO ANALYZE RELATIONSHIPS AND GENDER IDENTITIES AND GENERATIONS CONNECTIONS. TO HAVE USEFUL SKILLS FOR DETECTION AND ANALYSIS OF WORK CHANGES, SOCIAL POLICIES AND WELFARE SCHEMES IN RELATION TO DIFFUSION OF NEW FAMILY FORMS. TO KNOW HOW TO INTERPRET THE ISSUES OF DIFFERENCES AND GENDER INEQUALITY IN RELATION TO DOMESTIC WORKLOAD, PARENTAL RESPONSIBILITIES, CARE ACTIVITIES.
|
|
22902473-1 -
SOCIOLOGIA DELLA FAMIGLIA E DELLE RETI SOCIALI E COMUNICATIVE ( BASE L39/40)
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902473-2 -
SOCIOLOGIA DELLA FAMIGLIA E DELLE RETI SOCIALI E COMUNICATIVE ( INTEGRAZIONE L39/40)
|
3
|
SPS/08
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902476 -
sociology of education
(objectives)
The course intends to analyze the transformations of educative processes in relationship to changes of society through the study of principal classical and contemporaneous sociological theories. The school system will be studied as a fundamental actor in development processes of society, it will be also paid attention to cultural and socio-educative policies, socialization processes, cultural marginality, social participation of children in public spaces of modern towns.
|
|
22902476-1 -
SOCIOLOGIA DELL'EDUCAZIONE (L39/40)
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902476-2 -
SOCIOLOGIA DELL'EDUCAZIONE (L39/40)
|
3
|
SPS/08
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
22901947 -
ELEMENTS OF PUBLIC LAW (L39/40)
(objectives)
The course aims to provide an overview of sources of law, organization of public powers, the organs of the State, the European Union, Regional and Local Government. It is also proposed to introduce and analyze the legislation for the protection of fundamental rights and freedoms guaranteed by the Constitution.
|
|
22901947-1 -
ISTITUZIONI DI DIRITTO PUBBLICO (L39/L40)
|
Also available in another semester or year
|
22901947-2 -
ISTITUZIONI DI DIRITTO PUBBLICO (L39/L40)
|
3
|
IUS/09
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22902332 -
Sociology of culture and religion and laboratory "Living in the box: cultures and religions in the Mediterranean"
|
|
22902332-2 -
LABORATORIO " ABITARE IL DIALOGO: CULTURE E RELIGIONI NEL MEDITERRANEO"
|
3
|
SPS/08
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902332-1 -
SOCIOLOGIA DEI PROCESSI CULTURALI E DELLA RELIGIONE
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901961 -
SOCIAL PSYCHOLOGY (L39/40)
(objectives)
The course aims at providing the scientific and disciplinary contents for understanding the individual and group processes affecting (and affected by) social psychological systems (e.g., individual differences, attitudes, communication, social interaction). The course aims also at providing the tools necessary to understand the contribution of applied social psychological science to address important social issues in real-life domains, such as health promotion, environmental education, and pro-sustainability human behaviour.
|
|
22901961-1 -
PSICOLOGIA SOCIALE (L39/L40)
|
6
|
M-PSI/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901961-2 -
PSICOLOGIA SOCIALE (L39/L40)
|
3
|
M-PSI/05
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901955 -
METHODS AND TECHNIQUES FOR SOCIAL SERVICE I (L39)
|
|
22901955-1 -
METODI E TECNICHE DEL SERVIZIO SOCIALE I (L39)
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901955-2 -
METODI E TECNICHE DEL SERVIZIO SOCIALE I (L39)
|
Also available in another semester or year
|
22901957 -
SOCIAL POLICY AND LEGISLATION FOR SOCIAL SERVICES (L39)
(objectives)
THIS COURSE INTRODUCES STUDENTS TO THE ANALYSIS OF CONTEMPORARY SOCIAL WELFARE POLICY DESCRIBING ITS DIFFERENT SECTORS: EMPLOYMENT, HEALTH, SOCIAL EXCLUSION, SOCIAL SERVICES
|
|
22901957-2 -
POLITICA SOCIALE E LEGISLAZIONE DEI SERVIZI SOCIALI (L39)
|
Also available in another semester or year
|
22901957-1 -
POLITICA SOCIALE E LEGISLAZIONE DEI SERVIZI SOCIALI (L39)
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
SERVIZIO SOCIALE 2 ANNO - CREDITI A SCELTA DELLO STUDENTE - ESAMI CONSIGLIATI SERSS L39 - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22901955 -
METHODS AND TECHNIQUES FOR SOCIAL SERVICE I (L39)
|
|
22901955-1 -
METODI E TECNICHE DEL SERVIZIO SOCIALE I (L39)
|
Also available in another semester or year
|
22901955-2 -
METODI E TECNICHE DEL SERVIZIO SOCIALE I (L39)
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20802038 -
Industrial experience
|
9
|
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
ITA |
22901957 -
SOCIAL POLICY AND LEGISLATION FOR SOCIAL SERVICES (L39)
(objectives)
THIS COURSE INTRODUCES STUDENTS TO THE ANALYSIS OF CONTEMPORARY SOCIAL WELFARE POLICY DESCRIBING ITS DIFFERENT SECTORS: EMPLOYMENT, HEALTH, SOCIAL EXCLUSION, SOCIAL SERVICES
|
|
22901957-2 -
POLITICA SOCIALE E LEGISLAZIONE DEI SERVIZI SOCIALI (L39)
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901957-1 -
POLITICA SOCIALE E LEGISLAZIONE DEI SERVIZI SOCIALI (L39)
|
Also available in another semester or year
|
22901958 -
ECONOMIC SOCIOLOGY AND SOCIOLOGY OF DEVELOPMENT (L39/40)
(objectives)
The aim of the course is to provide a wider horizon to local issues. The term development is considered here not only in its purely economic sense, but primarily as an integrated and ecological model capable of overcoming conditions leading to impoverishment and such ignorance, illiteracy, violence, human rights violations.
|
6
|
SPS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
SERVIZIO SOCIALE 2 ANNO - CREDITI A SCELTA DELLO STUDENTE - ESAMI CONSIGLIATI SERSS L39 - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
22901966 -
SOCIAL EDUCATION (L39)
|
Also available in another semester or year
|
22902423 -
sociology of gender culture
(objectives)
THE COURSE ANALYSES THE ISSUES AND PROBLEMS OF GENDER AND THE CULTURAL MODELS RELATED THERETO: POLITICS, GENDER ORGANISATIONS, FAMILY RELATIONSHIPS, INSTITUTIONS OF POWER, SYMBOLISM AND CULTURE, GENDER PRODUCTIONS AND CONSUMPTION, ETC. IN PARTICULAR IT WILL STUDY IN DEPTH THE THEMES OF TRANS-NATIONAL FEMALE IMMIGRATION IN A GLOBAL CONTEXT. IT WILL ALSO FOCUS ON THE PROBLEMS RELATING TO THE ROLE OF WOMEN IN RELIGIOUS CULTURES, ESPECIALLY IN THE MEDITERRANEAN AREA.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22902481 -
LABORATORIO DI ETNOGRAFIA (L39)
|
Also available in another semester or year
|
22902482 -
CULTURAL AND SOCIAL ANTHROPOLOGY
|
Also available in another semester or year
|
22902495 -
LABORATORIO PROFESSIONALIZZANTE "LA DOCUMENTAZIONE PROFESSIONALE" (L39)
(objectives)
BY THE END OF THE TERM, STUDENTS SHOULD BE ABLE TO: 1. UTILIZE A GENERALIST PERSPECTIVE IN UNDERSTANDING THE RELATIONSHIP BETWEEN INTERVIEWING, ASSESSMENT AND DOCUMENTATION; 2. UNDERSTAND THE IMPORTANCE OF SOCIAL WORK ETHICS AND PROFESSIONALISM WHEN ADDRESSING ACCOUNTABILITY CONSIDERATIONS IN SOCIAL WORK DOCUMENTATION; 3. DEMONSTRATE THE ABILITY TO DOCUMENT MICRO (INDIVIDUAL CLIENT), MEZZO (GROUPS) AND MACRO AGENCY (MEETING AGENDAS, MINUTES, ETC) SOCIAL WORK SERVICES; 4. DEMONSTRATE THE ABILITY TO INCLUDE CONTENT FORM MULTIPLE THEORETICAL PERSPECTIVES AND INTERVENTIONS IN CLIENT DOCUMENTATION; 5. APPLY THE STRENGTHS PERSPECTIVE IN CLIENT DOCUMENTATION; 6. UTILIZE DOCUMENTATION SKILLS TO ADVOCATE ON BEHALF OF CLIENT ECONOMIC AND SOCIAL JUSTICE; 7. demonstrate knowledge of agency documentation and record keeping requirements (i.e. case records, professional letters, treatment plans) 8. demonstrate the ability to integrate knowledge about client diversity (athnic, racial, class, religious, gender, age, sexual orientation, social and economic justice), when recording client data; 9. utilize the planned change process to communicate in writing appropriate suggestions for agency and client change; 10. demonstrate the ability to utilize various formats when writing progress notes and written treatment/goal plans. 11. demonstrate awareness of documentations in special client cases (child abuse, high-risk clients, suicide, etc)
|
3
|
SPS/07
|
-
|
-
|
18
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22901974 -
HISTORY OF THE CITY AND TERRITORY (L39/40)
|
Also available in another semester or year
|
|
THIRD YEAR
First semester
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22902633 -
DIRITTI SOCIALI E DIMENSIONE ETICA NELLA RELAZIONE DI AIUTO
|
6
|
IUS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901962 -
SOCIAL MEDICINE (L39)
|
6
|
MED/42
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901963 -
METHODS AND TECHNIQUES FOR SOCIAL SERVICE II (L39)
|
|
22901963-2 -
METODI E TECNICHE DEL SERVIZIO SOCIALE II INTEGRAZIONE (L39)
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901963-1 -
METODI E TECNICHE DEL SERVIZIO SOCIALE II (L39)
|
Also available in another semester or year
|
22901484 -
FINAL EXAM
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
22901967 -
TRAINING II (L39)
|
9
|
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
ITA |
Optional Group:
SERVIZIO SOCIALE 3 ANNO - CREDITI A SCELTA DELLO STUDENTE - ESAMI CONSIGLIATI SERSS L39 - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
SERVIZIO SOCIALE 3 anno esame a scelta di lingue - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
22901953 -
SPANISH LANGUAGE (L39)
(objectives)
THE SPANISH LANGUAGE COURSE IS AIMED AT DEVELOPING THE FOUR LANGUAGE SKILLS TO REACH LEVEL A2 OF COMMON EUROPEAN FRAMEWORK OF REFERENCE FOR LANGUAGES. THE COURSE WILL BE REFLECTIONS ON LEARNING FOREIGN LANGUAGES WITH THEORETICAL AND PRACTICAL APPLICATIONS. IN PARTICULAR, WE WILL FOCUS ON THE IMPORTANCE OF LOCAL LANGUAGES IN THE LEARNING OF EUROPEAN LANGUAGES, WITH PARTICULAR ATTENTION TO THE CONVERGENCE BETWEEN ITALIAN AND SPANISH LANGUAGES. WE WILL ALSO WORK ON READING AND TRANSLATION WORK IN HOUSE AIMED AT IMPROVING UNDERSTANDING AND LINGUISTIC PRODUCTION.
|
6
|
L-LIN/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22901954 -
FRENCH LANGUAGE (L39)
|
6
|
L-LIN/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22902486 -
ENGLISH LANGUAGE II (L39/40)
(objectives)
THE COURSE AIMS TO HELP STUDENTS TO STRENGTHEN GRAMMAR, VOCABULARY AND LISTENING AT INTERMEDIATE/UPPER-INTERMEDIATE LEVEL (B1/B2 THE COMMON EUROPEAN FRAMEWORK OF REFERENCE FOR LANGUAGES) THROUGH THE DEVELOPMENT OF THE FOUR SKILLS - SPEAKING, READING, WRITING AND LISTENING – USING ENGLISH IN A RANGE OF REAL COMMUNICATIVE SITUATIONS. IT ALSO AIMS TO IMPROVE THE KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING OF ENGLISH LANGUAGE, IN ORDER TO ALLOW STUDENTS TO ACQUIRE PRACTICAL READING AND SPEAKING SKILLS, TO LEARN TO READ, UNDERSTAND AND PRODUCE TEXTS ABOUT SOCIAL AND CULTURAL THEMES RELATING IN PARTICULAR TO COMMUNICATION, EDUCATION AND SOCIETY.
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
SOCIOLOGIA
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22902434 -
informatics
(objectives)
The course aims to enable students learning about the main ITC methodological and operating fields. It covers informatics issues from a digital ,technological and efficient point of view. Students should be able to use the most widespread operating systems.
|
6
|
INF/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22901947 -
ELEMENTS OF PUBLIC LAW (L39/40)
(objectives)
The course aims to provide an overview of sources of law, organization of public powers, the organs of the State, the European Union, Regional and Local Government. It is also proposed to introduce and analyze the legislation for the protection of fundamental rights and freedoms guaranteed by the Constitution.
|
|
22901947-1 -
ISTITUZIONI DI DIRITTO PUBBLICO (L39/L40)
|
6
|
IUS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901947-2 -
ISTITUZIONI DI DIRITTO PUBBLICO (L39/L40)
|
Also available in another semester or year
|
22902435 -
english
(objectives)
* Goals: The educational path aims at making students already possessing a pre-intermediate language level consolidate their skills, globally responding to Common European Framework of Reference for Languages level B1 (see European Language Portfolio at http://www.coe.int/portfolio). The tasks proposed will particularly refer to the practicing of the main linguistic constructions, the formulation of complex phrases, the enrichment of specialized vocabulary. The skills of adapting and reformulating different kinds of texts into another language will be implemented too.
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22901946 -
CONTEMPORARY HISTORY (L39/40)
(objectives)
Contemporary history: ab quo and ad quem term; Contemporary history: sources; historiographic schools; Industrial revolution: developments and consequences; Demographic evolution, urbanism and migrations; Restoration: subjects and ideologies; National States; Socialist and Social Christian movements; Colonialism; Apogee and crisis of progress idea; The First World War; Socialism becomes State; Interwar crisis; Authoritarian and Totalitarian regimes; The Second World War; Cold War and bipolarism; Decolonisation and Non Aligned Nations Movement; Economy Golden Age; Republican Italy; World economy, globalisation and international organisations.
|
|
22901946-2 -
STORIA CONTEMPORANEA (L39/L40)
|
Also available in another semester or year
|
22901946-1 -
STORIA CONTEMPORANEA (L39/L40)
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901948 -
SOCIOLOGY (L39/40)
(objectives)
THE COURSE AIMS AT ACQUIRING BASICS OF SOCIOLOGICAL KNOWLEDGE WITH SPECIFIC REFERENCE TO SCIENTIFIC FEATURE OF SOCIOLOGY. STARTING FROM THE ANALYSIS OF HISTORICAL DEVELOPMENT OF DISCIPLINE THROUGH MAIN LINE AUTHORS AN APPROACH TO MAJOR THEORIES AND STREAMS IS PROPOSED. SPECIFIC PROBLEMS OF METHODOLOGY AND TECHNIQUES ARE ANALYZED, TOGETHER WITH SAMPLING AND REPRESENTATIVENESS, QUANTITATIVE AND QUALITATIVE RESEARCH, AND EMPIRICAL PROCEDURES BASED ON MIXED METHODS (QUALI-QUANTITATIVE PERSPECTIVE). MAIN CONCEPTS AND THEIR EMPIRICAL USES ARE EXPLAINED. PECULIAR EXEMPLES OF FIELD RESEARCH ARE GIVEN.
|
|
22901948-2 -
SOCIOLOGIA (L39/L40)
|
Also available in another semester or year
|
22901948-1 -
SOCIOLOGIA (L39/L40)
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22901947 -
ELEMENTS OF PUBLIC LAW (L39/40)
(objectives)
The course aims to provide an overview of sources of law, organization of public powers, the organs of the State, the European Union, Regional and Local Government. It is also proposed to introduce and analyze the legislation for the protection of fundamental rights and freedoms guaranteed by the Constitution.
|
|
22901947-1 -
ISTITUZIONI DI DIRITTO PUBBLICO (L39/L40)
|
Also available in another semester or year
|
22901947-2 -
ISTITUZIONI DI DIRITTO PUBBLICO (L39/L40)
|
3
|
IUS/09
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901946 -
CONTEMPORARY HISTORY (L39/40)
(objectives)
Contemporary history: ab quo and ad quem term; Contemporary history: sources; historiographic schools; Industrial revolution: developments and consequences; Demographic evolution, urbanism and migrations; Restoration: subjects and ideologies; National States; Socialist and Social Christian movements; Colonialism; Apogee and crisis of progress idea; The First World War; Socialism becomes State; Interwar crisis; Authoritarian and Totalitarian regimes; The Second World War; Cold War and bipolarism; Decolonisation and Non Aligned Nations Movement; Economy Golden Age; Republican Italy; World economy, globalisation and international organisations.
|
|
22901946-2 -
STORIA CONTEMPORANEA (L39/L40)
|
3
|
M-STO/04
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901946-1 -
STORIA CONTEMPORANEA (L39/L40)
|
Also available in another semester or year
|
22901948 -
SOCIOLOGY (L39/40)
(objectives)
THE COURSE AIMS AT ACQUIRING BASICS OF SOCIOLOGICAL KNOWLEDGE WITH SPECIFIC REFERENCE TO SCIENTIFIC FEATURE OF SOCIOLOGY. STARTING FROM THE ANALYSIS OF HISTORICAL DEVELOPMENT OF DISCIPLINE THROUGH MAIN LINE AUTHORS AN APPROACH TO MAJOR THEORIES AND STREAMS IS PROPOSED. SPECIFIC PROBLEMS OF METHODOLOGY AND TECHNIQUES ARE ANALYZED, TOGETHER WITH SAMPLING AND REPRESENTATIVENESS, QUANTITATIVE AND QUALITATIVE RESEARCH, AND EMPIRICAL PROCEDURES BASED ON MIXED METHODS (QUALI-QUANTITATIVE PERSPECTIVE). MAIN CONCEPTS AND THEIR EMPIRICAL USES ARE EXPLAINED. PECULIAR EXEMPLES OF FIELD RESEARCH ARE GIVEN.
|
|
22901948-2 -
SOCIOLOGIA (L39/L40)
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901948-1 -
SOCIOLOGIA (L39/L40)
|
Also available in another semester or year
|
Optional Group:
comune Orientamento unico 1 ANNO - ESAMI OBBLIGATORI A SCELTA IN COMUNE SERSS L40 - DI BASE - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
22902473 -
sociology of the family and social networks and communication
(objectives)
EDUCATIONAL GOALS: TO BE ABLE TO DEFINE AND ANALYZE, IN A SOCIOLOGICAL INTERPRETATION, SOCIAL, FAMILY AND COMMUNICATIONS RELATIONSHIPS. TO KNOW AND IDENTIFY THE PROCESSES OF THE FAMILY TRANSFORMATIONS IN RELATION TO EDUCATION, LABOR MARKET AND SOCIAL PROTECTION FORMS. TO BE ABLE TO ANALYZE RELATIONSHIPS AND GENDER IDENTITIES AND GENERATIONS CONNECTIONS. TO HAVE USEFUL SKILLS FOR DETECTION AND ANALYSIS OF WORK CHANGES, SOCIAL POLICIES AND WELFARE SCHEMES IN RELATION TO DIFFUSION OF NEW FAMILY FORMS. TO KNOW HOW TO INTERPRET THE ISSUES OF DIFFERENCES AND GENDER INEQUALITY IN RELATION TO DOMESTIC WORKLOAD, PARENTAL RESPONSIBILITIES, CARE ACTIVITIES.
|
|
22902473-2 -
SOCIOLOGIA DELLA FAMIGLIA E DELLE RETI SOCIALI E COMUNICATIVE ( INTEGRAZIONE L39/40)
|
3
|
SPS/08
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902473-1 -
SOCIOLOGIA DELLA FAMIGLIA E DELLE RETI SOCIALI E COMUNICATIVE ( BASE L39/40)
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902476 -
sociology of education
(objectives)
The course intends to analyze the transformations of educative processes in relationship to changes of society through the study of principal classical and contemporaneous sociological theories. The school system will be studied as a fundamental actor in development processes of society, it will be also paid attention to cultural and socio-educative policies, socialization processes, cultural marginality, social participation of children in public spaces of modern towns.
|
|
22902476-2 -
SOCIOLOGIA DELL'EDUCAZIONE (L39/40)
|
3
|
SPS/08
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902476-1 -
SOCIOLOGIA DELL'EDUCAZIONE (L39/40)
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
22902572 -
"SOCIAL RESEARCH METHODOLOGY" AND “LABORATORY OF SOCIAL RESEARCH METHODOLOGY”
(objectives)
The course of social research methodology will therefore deal with theoretical issues related to the setting of empirical research and the acquisition of technical skills of the research design.
|
|
22902572-1 -
METODOLOGIA DELLA RICERCA SOCIALE
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902572-2 -
LABORATORIO DI METODOLOGIA DELLA RICERCA SOCIALE
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22901986 -
SOCIOLOGY - ADVANCED COURSE (L40)
|
|
22901986-1 -
SOCIOLOGIA CORSO AVANZATO (L40)
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901986-2 -
SOCIOLOGIA CORSO AVANZATO (L40)
|
Also available in another semester or year
|
22902550 -
social statistics and laboratory data analysis
(objectives)
The course introduce sto the principal statistical tecniques applied in the social sciences. The topics taught are relative sto the univariate and bivariate statistics.Emphasis is put mostly on the concept comprehensions more that on the formulas. The second part of the course is about the indicators, simple and complex, in the social sciences.
|
|
22902550-2 -
LABORATORIO DI ANALISI DEI DATI
|
3
|
SECS-S/05
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902550-1 -
STATISTICA SOCIALE
|
6
|
SECS-S/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901987 -
SOCIAL POLICY (L40)
(objectives)
THIS COURSE INTRODUCES STUDENTS TO THE ANALYSIS OF CONTEMPORARY SOCIAL WELFARE POLICY DESCRIBING ITS DIFFERENT SECTORS: EMPLOYMENT, HEALTH, SOCIAL EXCLUSION, SOCIAL SERVICES
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901961 -
SOCIAL PSYCHOLOGY (L39/40)
(objectives)
The course aims at providing the scientific and disciplinary contents for understanding the individual and group processes affecting (and affected by) social psychological systems (e.g., individual differences, attitudes, communication, social interaction). The course aims also at providing the tools necessary to understand the contribution of applied social psychological science to address important social issues in real-life domains, such as health promotion, environmental education, and pro-sustainability human behaviour.
|
|
22901961-1 -
PSICOLOGIA SOCIALE (L39/L40)
|
6
|
M-PSI/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901961-2 -
PSICOLOGIA SOCIALE (L39/L40)
|
3
|
M-PSI/05
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902332 -
Sociology of culture and religion and laboratory "Living in the box: cultures and religions in the Mediterranean"
|
|
22902332-2 -
LABORATORIO " ABITARE IL DIALOGO: CULTURE E RELIGIONI NEL MEDITERRANEO"
|
3
|
SPS/08
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902332-1 -
SOCIOLOGIA DEI PROCESSI CULTURALI E DELLA RELIGIONE
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902520 -
Social and Cultural Anthropology and Ethnography Lab
|
|
22902520-2 -
LABORATORIO DI ETNOGRAFIA
|
3
|
M-DEA/01
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902520-1 -
ANTROPLOGIA CULTURALE E SOCIALE
|
6
|
M-DEA/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
THIRD YEAR
First semester
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22901988 -
HISTORY OF SOCIOLOGICAL THOUGHT (L40)
|
|
22901988-2 -
STORIA DEL PENSIERO SOCIOLOGICO (L40)
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901988-1 -
STORIA DEL PENSIERO SOCIOLOGICO (L40)
|
Also available in another semester or year
|
Optional Group:
SOCIOLOGIA 3 ANNO - 6 CFU A SCELTA SERSS L40 ambito disciplinare affini - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22901484 -
FINAL EXAM
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Optional Group:
comune Orientamento unico 3 ANNO- ESAMI A SCELTA DI LINGUE SERSS L40 - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
22901953 -
SPANISH LANGUAGE (L39)
(objectives)
THE SPANISH LANGUAGE COURSE IS AIMED AT DEVELOPING THE FOUR LANGUAGE SKILLS TO REACH LEVEL A2 OF COMMON EUROPEAN FRAMEWORK OF REFERENCE FOR LANGUAGES. THE COURSE WILL BE REFLECTIONS ON LEARNING FOREIGN LANGUAGES WITH THEORETICAL AND PRACTICAL APPLICATIONS. IN PARTICULAR, WE WILL FOCUS ON THE IMPORTANCE OF LOCAL LANGUAGES IN THE LEARNING OF EUROPEAN LANGUAGES, WITH PARTICULAR ATTENTION TO THE CONVERGENCE BETWEEN ITALIAN AND SPANISH LANGUAGES. WE WILL ALSO WORK ON READING AND TRANSLATION WORK IN HOUSE AIMED AT IMPROVING UNDERSTANDING AND LINGUISTIC PRODUCTION.
|
6
|
L-LIN/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22902437 -
french
|
6
|
L-LIN/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22902486 -
ENGLISH LANGUAGE II (L39/40)
(objectives)
THE COURSE AIMS TO HELP STUDENTS TO STRENGTHEN GRAMMAR, VOCABULARY AND LISTENING AT INTERMEDIATE/UPPER-INTERMEDIATE LEVEL (B1/B2 THE COMMON EUROPEAN FRAMEWORK OF REFERENCE FOR LANGUAGES) THROUGH THE DEVELOPMENT OF THE FOUR SKILLS - SPEAKING, READING, WRITING AND LISTENING – USING ENGLISH IN A RANGE OF REAL COMMUNICATIVE SITUATIONS. IT ALSO AIMS TO IMPROVE THE KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING OF ENGLISH LANGUAGE, IN ORDER TO ALLOW STUDENTS TO ACQUIRE PRACTICAL READING AND SPEAKING SKILLS, TO LEARN TO READ, UNDERSTAND AND PRODUCE TEXTS ABOUT SOCIAL AND CULTURAL THEMES RELATING IN PARTICULAR TO COMMUNICATION, EDUCATION AND SOCIETY.
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
SOCIOLOGIA Orientamento unico 3 ANNO - CREDITI A SCELTA DELLO STUDENTE - ESAMI CONSIGLIATI SERSS L40 - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
22901972 -
WELFARE AND SOCIAL CITIZENSHIP (L39/40)
|
Also available in another semester or year
|
22902001 -
LABORATORY: SOCIAL ETHICS (L40)
(objectives)
THE LABORATORY ACTIVITIES INTEND TO SOLICIT A THOUGHT ABLE TO FACE THE UNSTOPPABLE PHENOMENA OF GLOBALIZATION OVERCOMING PREJUDICES AND STEREOTYPES AND TO GO TOWARD COSMOPOLITANISM THROUGH AN OPEN AND CRITICAL MIND.
|
3
|
M-FIL/03
|
-
|
-
|
18
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22902485 -
Workshop "The sociological lexicon"
|
Also available in another semester or year
|
22902488 -
Sociology of organizations
|
Also available in another semester or year
|
22902570 -
Musicology, history and sociology of music
|
Also available in another semester or year
|
22901966 -
SOCIAL EDUCATION (L39)
(objectives)
The course aims to provide a coherent framework of key concepts of Social Pedagogy, with particular reference to educational processes in society and in services, social educational needs, inclusive educational intervention, particularly in the area of social work. Moreover, the course aims to develop skills of social work intervention with regard to the planning of education programs targeted to groups at risk of social exclusion (in particular immigrants, refugees, unemployed and low literacy adults).
|
6
|
M-PED/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22902423 -
sociology of gender culture
(objectives)
THE COURSE ANALYSES THE ISSUES AND PROBLEMS OF GENDER AND THE CULTURAL MODELS RELATED THERETO: POLITICS, GENDER ORGANISATIONS, FAMILY RELATIONSHIPS, INSTITUTIONS OF POWER, SYMBOLISM AND CULTURE, GENDER PRODUCTIONS AND CONSUMPTION, ETC. IN PARTICULAR IT WILL STUDY IN DEPTH THE THEMES OF TRANS-NATIONAL FEMALE IMMIGRATION IN A GLOBAL CONTEXT. IT WILL ALSO FOCUS ON THE PROBLEMS RELATING TO THE ROLE OF WOMEN IN RELIGIOUS CULTURES, ESPECIALLY IN THE MEDITERRANEAN AREA.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
SOCIOLOGIA / L-39
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
THIRD YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
SERVIZIO SOCIALE / L-40
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
THIRD YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
corso generico / L-40
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
THIRD YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|