Degree Course: COMMUNICATION STUDIES
A.Y. 2019/2020
Conoscenza e capacità di comprensione
Il corso di studio mira alla formazione di laureati in possesso:
-delle conoscenze e delle capacità di comprensione dei fenomeni e delle attività caratteristiche dei
diversi settori della comunicazione, relative ai compiti professionali nei media, nella pubblica
amministrazione, negli organismi della comunicazione internazionale e interculturale, nei diversi
apparati dell'industria culturale e nel settore aziendale, dei servizi e dei consumi;
-delle competenze di base relative alla comunicazione e all'informazione, incluse quelle relative alle
nuove tecnologie e alle forme editoriali on line, nonché della capacità di applicare le relative
conoscenze nello svolgimento di attività di comunicazione e di relazione con il pubblico in aziende
private, negli enti pubblici e nel no-profit;
-delle abilità necessarie per svolgere attività redazionali nei diversi settori dei media e negli enti
pubblici e privati;
-della capacità di utilizzare, in forma scritta e orale, la lingua inglese, oltre ad avvalersi in modo
efficace della lingua italiana in relazione alla comunicazione di informazioni, idee, problemi e soluzioni;
-delle abilità di base necessarie alla produzione di testi informativi e comunicativi per i diversi settori
produttivi e ambiti culturali ed editoriali.
Tali capacità di applicazione delle conoscenze apprese saranno acquisite principalmente attraverso attività di laboratorio (scrittura, media, progettazione telematica, analisi e comunicazione dei dati, informatica) in relazione a obiettivi specifici e mediante attività esterne quali tirocini formativi presso imprese e soggiorni in università di altri paesi europei, nel quadro di accordi nazionali e internazionali.
I risultati attesi saranno verificati sia mediante le prove di esame e di laboratorio, sia nei momenti di discussione in aula e di confronto tra gli studenti che si creeranno in occasione della presentazione di tesine in itinere e grazie alla formazione di gruppi di lavoro.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Al momento del conseguimento della laurea in Scienze della comunicazione lo studente avrà imparato ad applicare le conoscenze teoriche e metodologiche acquisite all'analisi e alla risoluzione di problemi e a casi concreti.
In particolare, lo studente dovrà essere capace di selezionare le pratiche e le metodologie di ricerca più efficaci nell'analizzare e approfondire specifici temi di indagine e/o domande di ricerca, con riferimento alle più recenti tendenze nei diversi settori delle scienze della comunicazione.
Tali competenze saranno sviluppate mediante diverse modalità didattiche: lezioni frontali, seminari, laboratori, discussioni di gruppo, stesura di elaborati.
La verifica delle competenze acquisite sarà effettuata mediante prove d'esame scritte e/o orali.
Autonomia di giudizio
A conclusione del curriculum i laureati avranno la capacità di interpretare criticamente testi scritti e interazioni orali, provenienti dalla stampa, dalla radio, dalla televisione e dalla pubblicità, nonché di formulare giudizi autonomi sui processi sociali, economici, giuridici e politici ad essi sottesi e sui loro effetti nella formazione dell'opinione pubblica.
L’autonomia di giudizio sarà promossa dall’acquisizione di conoscenze analitiche, in ambito linguistico-comunicativo, cognitivo e delle scienze sociali, e sviluppata grazie a pratiche di laboratorio.
I risultati attesi saranno verificati anzitutto mediante le verifiche rappresentate dalle prove di esame e di laboratorio; sono inoltre previsti momenti di discussione in aula e di confronto tra gli studenti, sia in occasione della presentazione di tesine in itinere sia mediante la formazione di gruppi di lavoro.
Abilità comunicative
A conclusione del curriculum i laureati avranno percorso attraverso lo studio teorico ( discipline semiotiche e linguistiche) e l'analisi storico-sociale e giuridico dei media ( discipline sociali e mediologiche), il panorama dei processi di comunicazione dal piano interpersonale a quello sociale politico e di impresa istituzionale e in virtù delle esercitazioni pratiche cui avranno atteso possiederanno capacità di comunicare con chiarezza contenuti relativi a specifici ambiti, anche con l'uso delle nuove tecnologie e delle forme editoriali on line.
Saranno in grado di utilizzare, in forma scritta e orale, la lingua inglese e possiederanno competenze atte ad un uso efficace della lingua italiana in relazione alla comunicazione di informazioni, idee, problemi e soluzioni.
Possiederanno infine abilità
tecnico-pratiche necessarie alla produzione di testi informativi, comunicativi e argomentativi.
Tali abilità saranno raggiunte attraverso la riflessione approfondita e continua sulle varie tematiche di cui fanno esperienza durante le lezioni, attraverso seminari, discussioni di gruppo.
L'acquisizione di tali competenze sarà verificata attraverso verifiche scritte e orali all'interno dei singoli insegnamenti e nell'ambito della discussione della prova finale.
Capacità di apprendimento
A conclusione del curriculum i laureati avranno sviluppato capacità di apprendimento necessarie al proseguimento degli studi integrati nelle lauree magistrali che preparano professionalità nelle quali la comunicazione è, rispettivamente, oggetto di ricerca sistematica nell’ambito delle scienze cognitive oppure assume un ruolo decisivo di pratica operativa (dal giornalismo ai sistemi editoriali, dalla comunicazione pubblica e d'impresa alla pubblicità, dalla teoria della comunicazione alle aree critiche della società dell'informazione).
Più specificamente, lo studente deve mettere a punto capacità di comprensione della letteratura di ricerca scientifica e tecnologica che si tradurranno: 1) in seno alla laurea magistrale in Scienze cognitive della comunicazione e dell’azione, in specifiche capacità laboratoriali; 2) nell’ambito della laurea magistrale in Informazione, editoria e giornalismo, nella capacità di applicare una metodologia di ricerca adeguata al fine di analizzare criticamente le modalità comunicative nei settori pubblicitari (pubblici e privati), indagare i contesti sociali della comunicazione, utilizzare metodi di ergonomia cognitiva nella produzione di comunicazioni su piattaforme multimediali.
Al fine di garantire e monitorare, nell’arco del percorso di studi, l’avvenuta acquisizione delle suddette capacità, i moduli impartiti prevedono, accanto alla lezione frontale e alla classica prova di esame conclusiva (scritta/orale, prova pratica), momenti di discussione in aula e di confronto tra gli studenti resi possibili dalla formazione di gruppi di lavoro e la conseguente presentazione di tesine in itinere.
Per quanto riguarda invece l’acquisizione della capacità di applicare le conoscenze apprese, essa sarà garantita e monitorata attraverso attività di laboratorio (scrittura, media, progettazione telematica, analisi e comunicazione dei dati, informatica) in relazione a obiettivi specifici e mediante attività esterne quali tirocini formativi presso imprese e soggiorni in università di altri paesi europei, nel quadro di accordi nazionali e internazionali.
Requisiti di ammissione
Per l'ammissione al corso di Laurea in Scienze della Comunicazione sono richieste le conoscenze che sono comuni ai percorsi formativi della scuola secondaria.
I candidati saranno inoltre sottoposti a test tesi ad accertare la preparazione personale secondo modalità dettagliate contenute nel regolamento didattico del corso di studio e che prevederanno l'accertamento delle conoscenze della storia, della lingua e letteratura italiana e della lingua inglese destinate ad appurare eventuali carenze specifiche (debiti formativi) da colmare attraverso l'eventuale frequenza di specifici corsi di recupero entro il primo anno di corso.Prova finale
La Laurea in Scienze della Comunicazione si consegue previo superamento di una prova finale, che consiste nella presentazione e discussione di un elaborato scritto e/o di un prodotto multimediale su un argomento scelto nell'ambito di uno dei settori scientifico-disciplinari presenti nell'Ordinamento del corso di studio per il quale sono previsti insegnamenti nel Regolamento del corso di studio e nel quale lo studente ha conseguito almeno 6 CFU.
La richiesta di tesi al docente relatore deve essere effettuata almeno 6 mesi prima dalla discussione.
Le modalità di prenotazione alla prova finale sono quelle previste dalla normativa vigente d'Ateneo.
Per le sedute delle lauree triennali sono previste commissioni composte da un numero minimo di membri stabilito dal Regolamento Didattico, esse sono composte dai relatori delle tesi ammesse alla discussione.
Orientamento in ingresso
Le attività di orientamento, tirocinio, stage e placement, a livello di Ateneo, sono promosse e coordinate dal Gruppo di Lavoro per l'Orientamento di Ateneo (GLOA) costituito dal Delegato del Rettore per le politiche di orientamento, con ruolo di coordinatore, da due delegati dei Direttori per ciascun Dipartimento, un Delegato dei Presidenti per le due Scuole e dalla Responsabile della Divisione Politiche per gli Studenti.
Il GLOA promuove azioni relative all'orientamento in ingresso, all'orientamento in itinere (tutorato, tirocini e stage) e all'orientamento in uscita (politiche attive per il lavoro e placement) la cui organizzazione e realizzazione è affidata, rispettivamente, all'Ufficio orientamento, all'Ufficio stage e tirocini e all'Ufficio job placement.
Orientamento in ingresso
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di processi di raccordo con la scuola media secondaria.
Si concretizzano in attività di carattere informativo sui Corsi di Studio (CdS) dell'Ateneo ma anche come impegno condiviso da scuola e università per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attività promosse si articolano in:
a) autorientamento;
b) incontri e manifestazioni informative rivolte alle future matricole;
c) sviluppo di servizi online e pubblicazione di guide sull'offerta formativa dei CdS.
Tra le attività svolte in collaborazione con le scuole per lo sviluppo di una maggiore consapevolezza nella scelta, il progetto di autorientamento è un intervento che consente di promuovere un raccordo particolarmente qualificato con alcune scuole medie superiori.
Il progetto, infatti, è articolato in incontri svolti presso le scuole ed è finalizzato a sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di scelta.
La presentazione dell'offerta formativa agli studenti delle scuole superiori prevede tre eventi principali distribuiti nel corso dell'anno accademico ai quali partecipano tutti i CdS.
• Salone dello studente, si svolge presso la fiera di Roma fra ottobre e novembre e coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro.
Roma Tre partecipa a questo evento con un proprio spazio espositivo, con conferenze di presentazione dell'offerta formativa dell'Ateneo e promuove i propri Dipartimenti scientifici grazie all'iniziativa Roma 1,2,3 … Scienze;
• Giornate di Vita Universitaria (GVU), si svolgono ogni anno da dicembre a marzo e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Si svolgono in tutti i Dipartimenti dell'Ateneo e costituiscono un'importante occasione per le future matricole per vivere la realtà universitaria.
Gli incontri sono strutturati in modo tale che accanto alla presentazione dei Corsi di Laurea, gli studenti possano anche fare un'esperienza diretta di vita universitaria con la partecipazione ad attività didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una significativa mediazione di tipo tutoriale.
Partecipano annualmente circa 5.000 studenti;
• Orientarsi a Roma Tre, rappresenta la manifestazione che chiude le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L'evento accoglie, perlopiù, studenti romani che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Durante la manifestazione viene presentata l'offerta formativa e sono presenti, con un proprio spazio, tutti i principali servizi di Roma Tre, le segreterie didattiche e la segreteria studenti.
I servizi online messi a disposizione dei futuri studenti universitari nel tempo sono aumentati tenendo conto dello sviluppo delle nuove opportunità di comunicazione tramite web.
Inoltre, durante tutte le manifestazioni di presentazione dell'offerta formativa, sono illustrati quei servizi online (siti web di Dipartimento, di Ateneo, Portale dello studente etc.) che possono aiutare gli studenti nella loro scelta.
Attività di Orientamento in ingresso vengono svolte con regolarità dalla Segreteria Didattica e dai tutor durante l'intero Anno Accademico.
Tutte le informazioni relative allo svolgimento dei corsi, agli orari delle lezioni ed ai risultati delle prove di esame, sono rese pubbliche mediante pubblicazione sul sistema di gestione dell'offerta formativa di Ateneo (GOMP), e parte di esse sono pubblicate sul sito www.comunicazione.uniroma3.it
Il Corso di Studio in breve
Il corso di laurea in Scienze della comunicazione propone un percorso formativo volto a fornire agli studenti le competenze di base necessarie per esercitare tutte le professioni in cui la comunicazione svolge un ruolo primario (dal giornalismo ai sistemi editoriali, dalla comunicazione pubblica alla pubblicità), e ciò nel quadro di una conoscenza critica dell'interazione fra i processi di comunicazione e i fenomeni psicologici, politici, giuridici ed economici che caratterizzano la società contemporanea.
A tal fine, il corso di studio è strutturato in un unico curriculum che vuole consentire allo studente di acquisire: (1) le conoscenze linguistico-semiotiche, bio-psicologiche, logico-informatiche, socio-economiche, storico-politiche e filosofiche necessarie per indagare scientificamente le varie forme di comunicazione; (2) gli strumenti informatici che oggi di queste forme di comunicazione sono il veicolo primario; (3) i metodi propri della ricerca sui media e sulle dinamiche di fruizione e consumo; (4) le competenze critiche necessarie per l'analisi dei contesti storici, politici, economici, sociali e giuridici dei processi comunicativi.
Queste conoscenze sono integrate da attività di laboratorio (scrittura, media, progettazione telematica, analisi e comunicazione dei dati, informatica) in relazione a obiettivi specifici e attività esterne, quali tirocini formativi presso imprese, nonché soggiorni in università di altri paesi europei nel quadro di accordi nazionali e internazionali.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20704027 -
PHILOSOPHY OF LANGUAGE AND COMMUNICATION 1
(objectives)
The course takes into account a particular aspect of human verbal skills - the faculty of language -, analyzing the different hypotheses that have been suggested on the topic over time.
The course aims providing students with critical tools that allow them to reflect on the general question: Is language innate or learned?
|
6
|
M-FIL/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20704028 -
PHILOSOPHY OF LANGUAGE AND COMMUNICATION 2
(objectives)
The course aims to provide students with the basic knowledge about the modern theories of language origins. Starting from the comparison between human language and animal communication, two theoretical proposals will be discussed: on the one hand, the hypothesis according to which human language derives from the communication systems of non-human animals (of the great apes, specifically); on the other, the hypothesis according to which animal communication is not a precursor of human faculty of language.
|
6
|
M-FIL/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704034 -
ELEMENTS OF CONTEMPORARY HISTORY
(objectives)
The course aims to help students acquire knowledge of historical processes in the contemporary age considering the interaction of world history. Moreover the students will develop a critical awareness of the historicity of political, economical, cultural and social phenomena and learn about methodological and hermeneutic trends of historical studies in the contemporary age.
|
12
|
M-STO/04
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20710041 -
SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE E DEI MEDIA
(objectives)
The course aims to provide students with both theoretical and methodological tools enabling them to understand and analyze the role played by the media in modern society and in the social, cultural, institutional and technological transformations occurred over the last decades. Moreover, the course aims to prompt students to focalize their own interests, and to analyze media by reflexively drawing on their own, daily experience of them. By the end of the course, students are expected to have developed a full understanding of the main paradigms developed within different disciplines - with particular reference to sociology – in order to study the media, their languages, technologies and audiences.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702728 -
LOGIC AND COMMUNICATION
(objectives)
TO KNOW MAIN THEMES OF LOGIC AND LOGICAL CONCEPTS WHICH ARE NECESSARY FOR A CORRECT REASONING AND AN EFFICIENT COMMUNICATION, ALSO AS AN INTRODUCTION TO THE TRAINING IN CONTEMPORARY COMPUTER SCIENCE.
|
12
|
M-FIL/02
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
gruppo L-LIN/01 - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702733 -
LINGUISTICS AND COMMUNICATION
(objectives)
The course aims to present the ways in which the linguistic research analyses: 1. the structures of the verbal codes 2. the use of the languages. In the first part , the course makes the students aware of the patterns used to describe the sounds, the words, the syntax, the texts and the pragmatics, with the objective of explaining the complex nature of communication. The second part of the course is intended to clarify the different variables linked to the social aspects, the communicative skills and the media use. By the end of the course the students should be familiar with some of the technique terminology and be able to apply this knowledge to observe and explore an aspect of the linguistic variation. There are no prerequisites. Specific activities could be organized to support the study of the foreign students and the working students.
|
12
|
L-LIN/01
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20710700 -
SEMANTICS AND PRAGMATICS
(objectives)
The course aims to provide the students with an introduction to the levels of analysis into which language is articulated. It will present to students the basic notions of morphology, lexicon, semantics and pragmatics as independent levels of analysis but interrelated. Basic notions of syntax will be introduced to allow students to understand the notions related to the processing of sentences and lexical items. At the end of the course students will be able to understand and analyze words, sentences and utterances on the basis of the acquisition of the theoretical concepts.
|
12
|
L-LIN/01
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20710699 -
PERSUASION AND COMUNICATION
(objectives)
The course aims at providing students with the methodology to analyze linguistic tools that create persuasion and to build effective argumentative texts. To this purpose, the basic components of language and communication will be described, and the different dimensions of linguistic variation will be highlighted. The most important figures of speech will be analyzed and classified. Basic elements of argumentation theory will be introduced, with special reference to advertising and journalistic texts.
|
12
|
L-LIN/01
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
20704037 -
JOURNALISM
(objectives)
The subject aims at outlining the main issues related to the theoretical-politics dimension of communication. The primary topics concern the transformation of the concepts of culture, democracy and multiculturalism, the relationship between rationality and identity, between values and interests, the perspectives on interculturality, politics and identity conflicts in global society.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
A SCELTA DELLO STUDENTE - E’ possibile inserire tra gli esami a scelta al massimo 12 CFU di attività di Laboratorio, non è possibile inserire tra gli esami a scelta ulteriori “Idoneità di lingua” conseguite al CLA - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
20710138 -
ETHIC AND COGNITIVE SCIENCES
|
Also available in another semester or year
|
20704090 -
LABORATORY: MUSIC LANGUAGE
(objectives)
The Workshop offers the opportunity to deepen the knowledge of composers, tracks and fundamental moments in the history of music, through a series of concert-lessons. All the performances are preceded by an introductory lesson of a theoretical-critical nature. It is, at the base, a review of classical concerts, but introduced by real lessons, useful to train the public, to make the authors, styles and periods easier to be understood. It is no coincidence that monographic programs are often preferred in this perspective, precisely because they lend themselves, better than others, to the didactic part and to the introduction of certain, fundamental authors of the repertoire. The concert review therefore aims to bring students closer to the great repertoire, by listening live music and explaining this way the different genres and compositional forms.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709685 -
MOVIMENTI E SCRITTORI NELLA LETTERATURA ITALIANA DEL 900
(objectives)
The course aims to bring together students with authors , moments , genres and themes that characterize the Italian literature of our time , from the early twentieth century . To cut and mode of interpretation that the texts will be proposed during the course , the course provides students with the basic tools for a first contact with the works of contemporary literature .
|
6
|
L-FIL-LET/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20702497 -
ECONOMIC HISTORY
|
Also available in another semester or year
|
20710040 -
LABORATORIO DI LINEAMENTI DI GENERE
|
Also available in another semester or year
|
20710117 -
LABORATORIO DI FOTOGIORNALISMO
(objectives)
- Providing the basis for telling, to translate an event into an image as a visual synthesis of narration - Learning e difference between lies and truth in photography - Writing with light and words: practical exercises - Learning the confrontation: meetings and interviews with professionals, journalists and / or other related personalities
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710192 -
STRATEGIE DELLE RICERCHE DI OPINIONE E DI MERCATO
(objectives)
The course aims to acquire knowledge of the main methods and techniques of qualitative and quantitative research in the context of social, political and economic sciences.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710207 -
Laboratory of environmental and territory analysis
|
Also available in another semester or year
|
20710006 -
methods of communication sciences
|
Also available in another semester or year
|
20710388 -
GENDER AND MEDIA
|
Also available in another semester or year
|
20710522 -
HISTORY OF THE MIND SCIENCES
|
Also available in another semester or year
|
20710523 -
COMPUTER SCIENCE APPLIED TO HUMANITIES
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
ULTERIORI ATTIVITA' FORMATIVE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20704024 -
LABORATORY: COMMUNICATION
(objectives)
The aim of the course is to provide the students with the basic notions of textual linguistics. The course will introduce the students to the main typologies of texts (narrative, argumentative, descriptive), as well as to the main features of a written or oral text. At the end of the course the student will be able to produce written texts of different types, according to the theoretical and practical notions acquired during the course.
The course includes a practical part in which students can show their newly acquired abilities.
|
6
|
|
-
|
-
|
36
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20710380 -
LABORATORIO DI SCRITTURA E COMUNICAZIONE
|
Also available in another semester or year
|
20710381 -
LABORATORIO DI SCRITTURA E GIORNALISMO
|
Also available in another semester or year
|
|
20202021 -
ENGLISH LANGUAGE - PASS/FAIL CERTIFICATE
(objectives)
acquisition of B1 level of english.
all information are in the link: www.cla.uniroma3.it
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Optional Group:
ATTIVITÀ FORMATIVE AFFINI O INTEGRATIVE - MASSIMO 6 CFU - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20704096 -
ESTETICA
|
Also available in another semester or year
|
20710037 -
LITERATURE AND VISUAL ARTS 2
|
Also available in another semester or year
|
20710283 -
INTRODUZIONE ALLE SCIENZE COGNITIVE
(objectives)
The course of Introduction to cognitive sciences is part of the program in Communication Studies (three-year degree) and is included among the related or supplementary learning activities. Upon completion of the course the student will have gained: - knowledge of the key concepts of cognitive sciences, its main research fields, and its connections with other disciplines; - knowledge of the basic contribution of disciplines such as philosophy, psychology, neuroscience and artificial intelligence to cognitive sciences; - knowledge of the basic methods and researches in the cognitive sciences; - capacity to discuss problems concerning cognitive sciences both orally and in written form.
|
6
|
M-FIL/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
20709896 -
LINGUISTICA E PERSUASIONE
(objectives)
The course aims at providing students with the methodology to analyze linguistic tools that create persuasion and to build effective argumentative texts. The most important figures of speech will be analyzed and classified. Basic elements of argumentation theory will be introduced, with special reference to advertising and journalistic texts.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20710378 -
INTRODUZIONE ALL'INFORMATICA
(objectives)
- AN INTRODUCTION TO THEORETICAL AND TECHNOLOGICAL ASPECTS OF COMPUTER SCIENCE USED IN COMMUNICATION SCIENCES, - A BASIC KNOWLEDGE OF INFORMATION SCIENCE AND INFORMATION TECHNOLOGY, TO USE INFORMATION COMMUNICATION TOOLS WITH AWARENESS AND TO UNDERSTAND FUTURE DEVELOPMENTS OF COMPUTER SCIENCE.
|
6
|
INF/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20704021 -
ENGLISH LANGUAGE
(objectives)
The course is intended as an introductory overview to the study of the English language. It aims to provide students with the basic theoretical knowledge of the different linguistic properties of English, with particular reference to phonetics, phonology, morphology, syntax, semantics, pragmatics and textual analysis. The course aims at developing the student's analytical skills in the fields of linguistics and textual analysis: at the end of the course, the student will be able i) to describe the different English structures, and ii) to relate them to theoretical linguistics.
Lessons are designed to include classroom activities, which will serve as a tool to favour the acquisition of theoretical contents and practical skills for linguistic analysis.
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20704065 -
EPISTEMOLOGY OF THE NEW MEDIA
(objectives)
The course offers the basic notions of the organization of the network and of the social networks The course aims at a general understanding of big data and algorithms and of their use within social sciences and humanities The objective of the course is the introduction to the transformation of the epistemology of social sciences and humanities caused by the new methods for the organization of information The objective of the course is the understanding of the open questions in the social, political and epistemological fields of digitalization and automation of decision taking.
At the end of the course, students will be able to discuss digitalization problems and their consequences in terms of knowledge creation and organization
|
6
|
M-FIL/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20704032 -
MARKETING
(objectives)
Within the framework of the Dublin Descriptors (http://www.quadrodeititoli.it/descrittori.aspx?descr=172&IDL=2), the Course has the following objectives:
Knowledge The Marketing Course aims at transferring the knowledge of the fundamental elements of Marketing, within the frame of its historical evolution and systematization. The Course will also take in due consideration the most recent developments of Marketing related to changes in lifestyles Aand to the impact of the Information Technology and of disruptive innovation. It therefore aims at:
Understanding of the marketing approach, the marketing management process and their relations with the value concept Understanding of the key factors in strategy design and implementation, and of relationships between strategies and marketing planning Knowledge about the main marketing tools and their interrelations Deeper knowledge about communication tools and processes, with particular reference to the relations between marketing communication and other forms of communication, and to the role of IT in designing strategic, management, production and communication processes developed by organizations.
Skills
Ability to correlate among them and with other disciplinary approaches the marketing, strategy and communication knowledge acquired during the Course
Strengthening of linguistic competence (general and sectoral) both in Italian and English (further acquisition and pertinent use of technical terminology, improvement in oral and written communication)
Ability to draw and develop the essential aspects of marketing and communication plans, with particular reference to the role of IT
Soft skills
Capacity to build a learning community and take one’s own responsibilities within the framework of a set of shared rules Active listening Sharing and discussion of opinions Critical and original approach to problem setting and solving Learning from the experience of other people Information organisation and management Clarity in oral and written communication
|
6
|
SECS-P/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710321 -
SEMANTICA E PRAGMATICA
(objectives)
The course aims to provide the students with an introduction to semantics and pragmatics as independent levels of analysis and with their interfaces. Basic notions of syntax will be introduced to allow students to have a clear idea of the interaction between the levels. At the end of the course students will be able to understand and analyze words, sentences and utterances on the basis of the acquisition of the theoretical concepts.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20704029 -
PHILOSOPHY, SOCIETY AND COMMUNICATION
(objectives)
The Course provides an introduction to the main authors, focusing on a specific issue in Political Philosophy. The Course is intended to the acquisition of analytical and interpretative conceptual tools in Political philosophy , both in reading and in debating. International students can ask for a final exam in their native language or in English.
|
12
|
SPS/01
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710379 -
PSYCHOLOGY OF COMMUNICATION
(objectives)
The course aims at providing knowledge concerning the psycological (cognitive, social, affective, interactional) processes underlying communication, and on the definition and analysis of communicative processes, their development and learning, and their elements: signal, meaning, communicative act, communicative goal, sender, receiver and addressee, receptive nad productive modalities, verbal and body communication systems, multimodality. The course further aims at developing competences in applying such theoretical knowledge to analyse the cognitive, affective, social aspects implied in reasoning, argumentation and persuasion, learning and teaching, identity and self-presentation, in such a way as to be able to analyse real cases of interpersonal and public communication in everyday life, at work, in education, media, politics, technology, music and entertainment.
|
12
|
M-PSI/01
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
DISCIPLINE GIURIDICHE, STORICO-POLITICHE E FILOSOFICHE - MASSIMO 6 CFU - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20709897 -
STORIA DELL'ITALIA CONTEMPORANEA
(objectives)
The course aims to give students chance of acquiring analytical skills in order to identify the many factors involved in the dynamics of historical processes and understand their interconnections. The students will also develop a research method and investigation abilities in order to discover the inner complexity of the present age in its historical depth; they will be educated on how to understand otherness disclosing in the study of human events that constitute historical development.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710184 -
HISTORY OF CONTEMPORARY EUROPE
(objectives)
To provide instruments to analyze the historical processes that led to the constitution of contemporary Europe, with particular reference to the passage of the two World Wars; to acquire the knowledge of the historiographic debate on the building of the European identity; to be able to understand the political, social and cultural dynamics of contemporary Europe.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
20710026 -
LITERATURE AND VISUAL ARTS
(objectives)
The course aims to provide students with some of the most significant ways of representing contemporary reality in the disciplinary field of literature and visual culture. The course aims to provide students with a general understanding of some of the most complex and problematic procedures, and at the same time also the most widespread, through which multiple practices of current communication unfold.
|
6
|
L-FIL-LET/14
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
Optional Group:
ATTIVITÀ FORMATIVE AFFINI O INTEGRATIVE - MASSIMO 6 CFU - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20704096 -
ESTETICA
(objectives)
The aim of this course is to provide students with the basic notions of aesthetics (from beauty to kitsch, from ugly to sublime, from interesting to horror and terror), following their conceptual evolution and transformations from antiquity to the modern age up to the present day. One of the essential educational objectives of this course is for students to acquire solid knowledge of the aesthetics and philosophy of art and to be able to orient themselves between the various philosophical and artistic positions of the last few decades. The student will be stimulated to critically question the proposed topics in order to develop an independent capacity for analysis and sensitivity to aesthetic issues. At the end of the course, the student will be able to use with awareness the philosophical-aesthetic vocabulary and bibliographic tools useful to deepen the themes of modern and contemporary aesthetics.
|
6
|
M-FIL/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710037 -
LITERATURE AND VISUAL ARTS 2
(objectives)
The course aims to provide students with some of the most significant ways of representing contemporary reality in the disciplinary field of literature and visual culture. The course aims to provide students with an in-depth understanding of some of the most complex and problematic procedures, and at the same time also the most widespread, through which multiple practices of current communication unfold.
|
6
|
L-FIL-LET/14
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710283 -
INTRODUZIONE ALLE SCIENZE COGNITIVE
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
A SCELTA DELLO STUDENTE - E’ possibile inserire tra gli esami a scelta al massimo 12 CFU di attività di Laboratorio, non è possibile inserire tra gli esami a scelta ulteriori “Idoneità di lingua” conseguite al CLA - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
20710138 -
ETHIC AND COGNITIVE SCIENCES
(objectives)
The course aims at providing the students with the basic notions of moral philosophy, from a historical and theoretical point of view, with a particular stress on the relationship with cognitive sciences. In particular it will give them the toools to understand one the most common comtemporany discussions, that regarding free will. At the end of the course, the student will be able to master the basic concepts of the conceptual galaxy free will-moral responsibility
|
6
|
M-FIL/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20704090 -
LABORATORY: MUSIC LANGUAGE
|
Also available in another semester or year
|
20709685 -
MOVIMENTI E SCRITTORI NELLA LETTERATURA ITALIANA DEL 900
|
Also available in another semester or year
|
20702497 -
ECONOMIC HISTORY
(objectives)
The course of Economic History is part of the program in Philosophy (BA level) and it is included among the complementary training activities. Providing the essential methodological tools to understand the economic history, the course outlines the formation and the development of the main capitalistic economies both in Europe and out of Europe between 19th and 20th centuries. Students are expected to analyse, understand, interpret and critically evaluate the themes analysed giving them the essential tools to overall comprehend the main economic history times since the mid-17th century. At the end of the course students are expected to acquire the following skills: - Capability to overall interpret economic and social macro-phenomenons of the main themes analysed. - Capability of historical ‘sense of direction’ concerning the main economic history themes particularly in relation to the capitalistic system. - Basic language and argumentation capabilities regarding the main themes analysed.
|
6
|
SECS-P/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710040 -
LABORATORIO DI LINEAMENTI DI GENERE
(objectives)
The Course provides for an introduction to the main periods, issues, and authors, in feminist and gender studies and movements. The Course is intended to the acquisition of historical and analytical tools, both in reading and in debating. International students can ask for a final exam in their native language or in English.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710117 -
LABORATORIO DI FOTOGIORNALISMO
|
Also available in another semester or year
|
20710192 -
STRATEGIE DELLE RICERCHE DI OPINIONE E DI MERCATO
|
Also available in another semester or year
|
20710207 -
Laboratory of environmental and territory analysis
(objectives)
The course is devoted to the profiling of a new field of research - through the contribution of political philosophy, aesthetics, history of economics, environmental justice, social geography, urban studies, etc.- to the acquisition of analytical and interpretative conceptual tools in relation to the general dimensions of “environment” and “territory”. International students can ask for a final exam in their native language or in English.
|
6
|
|
-
|
-
|
36
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710006 -
methods of communication sciences
(objectives)
The course aims to: • introduce the main concepts of the methodology of research in the field of social and communication sciences; • consolidate the skills in research methodology, through the design and implementation of ethnographic investigation paths; • enhance critical analysis skills through interactive and laboratory teaching; • encourage the active participation of the students with exercises and presentations during the lessons, in order to improve their verbal abilities and communication skills.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710388 -
GENDER AND MEDIA
(objectives)
The course deals with a critical analysis of the gender representations in media. The first part gives a literature overview on the role and influence of media in the social construction of male and female identities. In the second part, methodological tools will be provided in order to deepen the gender perspective in the analysis of communication practices in various media environments (whether digital or not). The course aims to: • strengthen the disciplinary knowledge related to the relationship between gender identity and media; • enhance critical analysis skills through interactive and laboratory teaching; • encourage the active participation of students with presentations during the lessons, in order to practice their verbal abilities and communication skills.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710522 -
HISTORY OF THE MIND SCIENCES
(objectives)
The course aims to provide a survey of the evolution of the Sciences of the mind, from the Scientific Revolution to the birth of neuroscience This year the focus of the course will explore the history of biological and experimental approaches to the study of the emotions. We will discuss the major scientific, medical, philosophical, historical, and socio-cultural concepts and factors that led to the development of the contemporary concept of emotion.
|
6
|
M-STO/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710523 -
COMPUTER SCIENCE APPLIED TO HUMANITIES
(objectives)
The teaching intends to provide students with a basic knowledge of the theoretical foundations of the digital ecosystem, and to introduce the use of computers and digital tools in the humanities, with special reference to text encoding, analysis and representation.
The main aim of the teaching is to allow students to understand the principles underlying the digital devices they use every day, acquiring the core notions required to understand the relevance of the research and debate in the field of Digital Humanities.
At the end of the course, participants will understand the basic principles of the theory of information, as well as the main ideas allowing for the use of digital tools and information in the humanities.
|
6
|
M-STO/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
Optional Group:
ULTERIORI ATTIVITA' FORMATIVE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20704024 -
LABORATORY: COMMUNICATION
(objectives)
The aim of the course is to provide the students with the basic notions of textual linguistics. The course will introduce the students to the main typologies of texts (narrative, argumentative, descriptive), as well as to the main features of a written or oral text. At the end of the course the student will be able to produce written texts of different types, according to the theoretical and practical notions acquired during the course.
The course includes a practical part in which students can show their newly acquired abilities.
|
6
|
|
-
|
-
|
36
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20710380 -
LABORATORIO DI SCRITTURA E COMUNICAZIONE
(objectives)
The course aims at improving students’ reading and writing skills focusing on different types of text. It is organized into three main modules: - The first theoretical module introduces the functions of a well-organized text by focusing on the relationship between contents, both explicit and implicit, and linguistic expression. - The second part of the course is based on the writing process and the underlying structural properties; particular attention will be given to the importance of bringing out the main thesis of a text and arguing on the basis of that thesis by using the relevant language tools and rhetorical resources. - The third module suggests some examples taken from various textual fields to work on and offers some practical exercises to improve the writing abilities.
|
6
|
|
-
|
-
|
36
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20710381 -
LABORATORIO DI SCRITTURA E GIORNALISMO
(objectives)
The lessons aims are to give the students the journalistic writing basic elements, besides they should give the students a general comprehension of the right media writing approach. The teaching goal is to introduce the theme of the journalist’s daily work, the students attending the course should get knowledge and understand either the function of the journalist’s role or a right approach to the specific writing method which should be used in editing journalistic texts.
At the end of the lessons the student will be able to produce a journalistic writing according to the profession rules.
|
6
|
|
-
|
-
|
36
|
-
|
Other activities
|
ITA |
|
20705050 -
FINAL EXAM
(objectives)
The Degree in Communication Sciences is awarded after passing a final examination, which consists of the presentation and discussion of a written paper and/or a multimedia product on a subject chosen within one of the scientific-disciplinary sectors present in the study course regulations for which there is provision and in which the student has obtained at least 6 CFU.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |