Degree Course: Information , publishing, Journalism
A.Y. 2015/2016
Autonomia di giudizio
A conclusione del curriculum i laureati, sulla base delle conoscenze analitiche sia di impianto teorico linguistico che mediologico e sociale e delle pratiche di laboratorio, nonché delle verifiche rappresentate dalle prove di esame e di laboratorio avranno la capacità di raccogliere dati e interpretare criticamente testi provenienti dalla stampa, dalla radio, dalla televisione e dalla pubblicità, nonché di formulare motivati giudizi autonomi sui processi sociali, economici, giuridici e politici ad essi sottesi e ai loro effetti sulla formazione dell'opinione pubblicaAbilità comunicative
A conclusione del curriculum i laureati avranno approfondito attraverso lo studio teorico ( discipline semiotiche e linguistiche) e l'analisi storico-sociale e giuridico dei media ( discipline sociali e mediologiche, il panorama dei processi di comunicazione dal piano interpersonale a quello sociale politico e di impresa istituzionale e in virtù delle esercitazioni pratiche cui avranno atteso possederanno capacità di comunicare con chiarezza contenuti e
abilità di progettazione di contenuti, anche di tipo multimediale e ipertestuale, e servizi per ambienti
multipiattaforma (web, tv digitale, telefonia ecc.);
abilità di comunicazione in relazione ad una conoscenza critica della specificità dei destinatari;
competenze per la progettazione e la realizzazione di prodotti per l'informazione specializzata e periodica sia di
tipo tradizionale che innovativo.
Capacità di apprendimento
L'impegno sul piano teorico e disciplinare e la pratica dei tirocini conferiranno ai laureati capacità padronanza metodologica e abilità di apprendimento utili per l'accesso al Dottorato di ricerca o a un Master anche di secondo livello.
Le attività obbligatorie del corso di Laurea sono finalizzate all'accesso ai Dottorati nelle seguenti aree disciplinari: Filosofia, Scienze umane e Relazioni internazionali.
Le attività a libera scelta permettono di migliorare la preparazione per tali Dottorati, nonché di agevolare l'accesso ad altre tipologie di Dottorato.
Requisiti di ammissione
Per l'ammissione al corso di Laurea Magistrale in Informazione editoria e giornalismo sono richieste le conoscenze corrispondenti al possesso di una Laurea nonché quelle conoscenze che permettono di intraprendere con successo un percorso formativo secondo questo ordinamento.
Le conoscenze richieste per l'ammissione sono automaticamente accertate in ciascuno dei due casi seguenti:
a) conseguimento del titolo di I livello in una delle seguenti classi di Laurea:
L-3 Discipline delle arti figurative, della musica, dello spettacolo e della moda
L-5 Filosofia
L-10 Lettere
L-11 Lingue culture moderne
L-12 Mediazione linguistica
L-20 Scienze della Comunicazione
L-42 Storia
Il titolo di I livello deve essere comprensivo di 60 CFU complessivi nei settori scientifico disciplinari indicati in un elenco definito a livello di Regolamento del Corso di Studi;
b) conseguimento del titolo di I livello in una classe diversa da quelle di cui al punto a) comprensivo di almeno 90 CFU complessivi nei settori scientifico disciplinari indicati in un elenco definito a livello di Regolamento del Corso di Studi.
Negli altri casi l'accertamento è compiuto secondo modalità definite dal Regolamento del corso di Laurea Magistrale.
Ai fini dell'ammissione, oltre ai crediti indicati (punto a, punto b), la cui esplicitazione sarà inserita nel Regolamento del Corso di studio, si deve dimostrare il possesso o l'acquisizione di una preparazione personale da verificare negli ambiti dell'informazione e comunicazione socio-economico, storico e politico, linguistico e cognitivo; una comprovata e solida capacità di pieno uso espositivo e argomentativo dell'italiano sia in forma scritta che orale, nonchè una conoscenza elevata di almeno una lingua straniera dell'Unione Europea, e degli strumenti informatici.
La preparazione sarà accertata anche con colloqui e secondo le modalità stabilite dal Regolamento didattico del Corso di Laurea.Prova finale
La Laurea Magistrale in INFORMAZIONE, EDITORIA E GIORNALISMO si consegue previo superamento di una prova
finale, che consiste nella presentazione e discussione di una tesi elaborata in forma originale dallo studente sotto la
guida di un relatore, nell'ambito di uno dei settori scientifico-disciplinari presenti nell'ordinamento del corso di
Laurea per il quale sono previsti insegnamenti nel regolamento del corso di Laurea e nel quale lo studente ha
conseguito almeno crediti.
Le modalità per la determinazione e la preparazione dell'argomento della tesi nonché per la scelta del relatore sono
fissate nel Regolamento del corso di Laurea Magistrale secondo le linee stabilite dal Consiglio di Facoltà.
Per essere ammesso alla discussione dell'elaborato per la prova finale, che porta all'acquisizione di (24 o 30)
crediti, lo studente deve aver conseguito (96 o 90) crediti.
Le modalità dello svolgimento della prova finale sono
fissate nel Regolamento del corso di Laurea Magistrale secondo le linee stabilite dal Consiglio di Facoltà.
Orientamento in ingresso
Le attività di orientamento, tirocinio, stage e placement, a livello di Ateneo, sono promosse e coordinate dal Gruppo di Lavoro per l’Orientamento di Ateneo (GLOA) costituito dal Delegato del Rettore per le politiche di orientamento, con ruolo di coordinatore, da due delegati dei Direttori per ciascun Dipartimento, un Delegato dei Presidenti per le due Scuole e dalla Responsabile della Divisione Politiche per gli Studenti.
Il GLOA promuove azioni relative all’orientamento in ingresso, all’orientamento in itinere (tutorato, tirocini e stage) e all’orientamento in uscita (politiche attive per il lavoro e placement).
Orientamento in ingresso
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di processi di raccordo con la scuola media secondaria.
Si concretizzano in attività di carattere informativo sui Corsi di Studio (CdS) dell’Ateneo ma anche come impegno condiviso da Scuola e Università per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attività promosse si articolano in:
a) seminari e attività formative realizzate in collaborazione con i docenti della scuola;
b) incontri e manifestazioni informative rivolte alle future matricole;
c) sviluppo di servizi on line per l’orientamento e l’auto-orientamento.
Tra le attività svolte in collaborazione con le scuole per lo sviluppo di una maggiore consapevolezza nella scelta, il “progetto di auto-orientamento” è un intervento significativo che consente di promuovere un raccordo particolarmente qualificato con alcune scuole medie superiori che insistono sul territorio limitrofo a Roma Tre.
Il progetto, infatti, è articolato in incontri svolti presso le scuole dagli esperti dell’Ufficio Orientamento con la collaborazione di studenti seniores ed è finalizzato a sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di scelta (gli incontri si svolgono nel periodo ottobre-dicembre).
La presentazione dell’offerta formativa agli studenti delle scuole superiori prevede tre eventi principali, distribuiti nel corso dell’anno accademico, ai quali partecipano tutti i CdS.
• Salone dello studente “Campus orienta”, si svolge presso la fiera di Roma fra ottobre e novembre e coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro.
Roma Tre partecipa a questo evento con un proprio spazio espositivo e con conferenze di presentazione dell’offerta formativa dell’Ateneo.
• Le Giornate di Vita Universitaria (GVU) si svolgono ogni anno da gennaio a marzo e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Si svolgono in tutti i Dipartimenti dell’Ateneo e costituiscono una importante occasione per le future matricole per vivere la realtà universitaria.
Gli incontri sono strutturati in modo tale che accanto alla presentazione dei CdS, gli studenti possano anche fare un’esperienza diretta di vita universitaria con la partecipazione ad attività didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una significativa mediazione di tipo tutoriale.
Partecipano annualmente oltre 6.000 studenti delle secondarie.
• Orientarsi a Roma Tre rappresenta la manifestazione che chiude le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L’evento accoglie mediamente circa 3.000 studenti romani e non solo, che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Oltre all’offerta formativa sono presentati tutti i principali servizi di Roma Tre rivolti agli studenti e le segreterie didattiche sono a disposizione per tutte le informazioni relative alle pratiche di immatricolazione.
In tutte le manifestazioni di presentazione dell’offerta formativa, sono illustrati anche i vari servizi on line che possono aiutare gli studenti nella scelta: dai siti web dei Dipartimenti al sito del POS (Prove di Orientamento Simulate) che consente alle future matricole di autovalutarsi rispetto ai requisiti di accesso per tutti i CdS di Roma Tre.
Infine, in tutte le manifestazioni che si svolgono in Ateneo sono somministrati ai partecipanti questionari di soddisfazione che vengono elaborati ed utilizzati per proporre miglioramenti all’organizzazione degli eventi.
Il Corso di Studio in breve
l corso di Laurea Magistrale in Informazione, Editoria e giornalismo,attraverso la scelta tra vari insegnamenti, consentirà a ciascuno studente di perseguire i propri interessi e attitudini, dando loro la possibilità di costruire percorsi volti alla produzione e gestione dell’informazione, all’editoria libraria cartacea, multimediale o alle diverse forme del giornalismo, generalista o specifico.
In particolare, il corso mira a fornire allo studente le conoscenze e i metodi propri del lavoro di gestione dei contenuti, con particolare riferimento alle necessità gestionali ed organizzative delle imprese giornalistiche e editoriali (cartacee, audiovisive, on line) e dell'editoria periodica specializzata e non specializzata, in un contesto nazionale ed internazionale, e nella costante consapevolezza del carattere globale dei processi di comunicazione nella società contemporanea.
Il laureato dovrà, in particolare, saper utilizzare le nuove tecnologie della comunicazione in funzione delle necessità gestionali ed organizzative delle imprese giornalistiche e editoriali (cartacee, audiovisive, on line) e dell'editoria periodica specializzata e non specializzata.
Ciò sarà perseguito attraverso l’integrazione degli insegnamenti curricolari nelle aree: Filosofico cognitive, Linguistiche e semiotiche, Filosofico-storico-politiche, Giuridico-economico sociologiche, Informatiche; sia con la pratica nei laboratori di scrittura e media, che attraverso periodi di tirocinio e stage presso imprese che operano nei settori di riferimento e con soggiorni anche presso altre Università italiane e straniere, nel quadro di accordi nazionali e internazionali dell’Ateneo Roma Tre.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
DISCIPLINE SORICO SOCIALI, GIURIDICO ECONOMICHE, POLITOLOGICHE E DELLE RELAZIONI - MASSIMO 18 CFU - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
DISCIPLINE METODOLOGICHE INFORMATICHE E DEI LINGUAGGI - MASSIMO 18 CFU - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
20702742 -
COMPUTATIONAL JOURNALISM
(objectives)
The course aims at introducing aspects of information technology that we expect to be of greatest impact for information professionals. Automated information processing allows analysis and manipulation of sources provided awareness of its potential and limits. New editors are creating new media and a completely new discipline has emerged: computational journalism. In this course we aim at providing basic computer skills necessary for understanding the issues related to the new media, addressing the following points: consolidate the basic knowledge of computer technology and of the methods of information science; consider specific solutions related to the automatic flow of information; to become familiar with the technologies currently in use.
|
6
|
INF/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702741 -
ENGLISH LANGUAGE - ADVANCED COURSE
(objectives)
The aim of the course in "English - Advanced level" is to make students develop their ability to analyze and understand a gamut of complex texts produced by different mass media. The main focus is on what characterizes social communication through the language of journalism, advertisements, TV broadcasts and film scripts.
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20709687 -
PRAGMATICA
|
Also available in another semester or year
|
20709998 -
ETICA DELLA COMUNICAZIONE SPECIALISTICO
(objectives)
The first part of the course will offer an orientation in the contemporary discussions in neuroethics, with a particular reference to the free will and the moral responsibility issues. The secund part will deal with some of the fundamental questions of moral philosophy by referring to movies that present those questions in a particularly stimulating and interesting way.
The course gives 12 CFU. Students can also have the exam on the first module (Neuroetica), which gives 6 CFU.
|
12
|
M-FIL/03
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704050 -
LEXICON AND SEMANTICS
(objectives)
Cognitive study of the lexicon and of the semantics of verbs
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704039 -
LANGUAGES, MEDIA AND ADVERTISING
(objectives)
The course aims at illustrating how the historical perspective, the sociolinguistics, the pragmatics and the semiotics can analyze the language of advertising highlighting the lexical, syntactic and morphological features and the intercultural aspects of different texts.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710074 -
LINGUAGGIO, COMUNICAZIONE E COGNIZIONE
|
Also available in another semester or year
|
20709714 -
FUNZIONI E PATOLOGIE DEL LINGUAGGIO E DELLA COMUNICAZIONE
|
Also available in another semester or year
|
20710075 -
LINGUISTICA E GIORNALISMO
(objectives)
The course aims at illustrating how the historical perspective, the sociolinguistics, the pragmatics and the semiotics can analyze the language of newspapers highlighting the lexical, syntactic and morphological features and the intercultural aspects of different texts. A part of course will focus on the titles and the metaphors
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
AFFINI E INTEGRATIVE MASSIMO 12 CFU - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20704072 -
COMMUNICATION IN ADVERTSISING
|
Also available in another semester or year
|
20704075 -
MARKETING FOR PUBLISHING
|
Also available in another semester or year
|
20709089 -
SEMIOTICA DEL TESTO
(objectives)
THE AIM IS TO PROVIDE TOOLS FOR ANALYSIS AND INTERPRETATION OF TEXTUALITY, DEEPENING THE NARRATIVE ORGANIZATION OF THE TEXT. SAMPLES ARE SELECTED BELONGING TO THE FIELD OF JOURNALISM, PUBLISHING AND ADVERTISING (PRINT AND AUDIOVISUAL FORMS).
|
6
|
M-FIL/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710073 -
PSICOLOGIA DELL'INFLUENZA SOCIALE
|
Also available in another semester or year
|
20710102 -
ANALISI DELL'AMBIENTE E DEL TERRITORIO
(objectives)
Territory is a multidisciplinary notion, requiring both a cartography and an overlapping of different disciplinary and practical approaches social policies and alternative economies, e.g. The course is devoted to the profiling of a new field of research, through the contribution of political philosophy, esthetics, history of economics, environmental justice, social geography, urban studies, etc.
|
6
|
SPS/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
A SCELTA DELLO STUDENTE - MASSIMO 12 CFU - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20708659 -
LETTERATURA ITALIANA CONTEMPORANEA
(objectives)
the course aims to deepen the authors , moments , genres and themes that characterize the Italian literature of our time , from the early twentieth century , taking into account also , as much as possible , the links with the other systems of literary expression , other arts , the literatures of other countries , as well as the history and geography of our country. Critical and analytical tools that will be used during the course will also help , the student , to hone their reading mode .
|
12
|
L-FIL-LET/11
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20702749 -
ITALIAN LINGUISTICS - POSTGRADUATE
(objectives)
Expand the knowledge of the use of Italian contemporary considered in terms diatopic , diafasico , dianesico and diastratic . Activate the possibility to use the variety of Italian , spoken, written , transmitted, with reference to contexts and different fields of use . The development of communication skills in Italian.
|
|
20702749-1 -
LINGUISTICA ITALIANA - SPECIALISTICO
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20702749-2 -
LINGUISTICA ITALIANA SPECIALISTICO
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20702743 -
CONTEMPORARY ITALIAN LITERATURE - POSTGRADUATE
(objectives)
The course aims to deepen the authors , moments , genres and themes that characterize the Italian literature of our time , from the early twentieth century , taking into account also , as much as possible , the links with the other systems of literary expression , other arts , the literatures of other countries , as well as the history and geography of our country. Critical and analytical tools that will be used during the course will also help , the student , to hone their reading mode .
|
6
|
L-FIL-LET/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710102 -
ANALISI DELL'AMBIENTE E DEL TERRITORIO
(objectives)
Territory is a multidisciplinary notion, requiring both a cartography and an overlapping of different disciplinary and practical approaches social policies and alternative economies, e.g. The course is devoted to the profiling of a new field of research, through the contribution of political philosophy, esthetics, history of economics, environmental justice, social geography, urban studies, etc.
|
6
|
SPS/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710108 -
GEOPOLITICA ECONOMICA E INFORMAZIONE
|
Also available in another semester or year
|
20710117 -
SEMINARIO FOTOGIORNALISMO
|
Also available in another semester or year
|
20704053 -
NEUROETHICS
(objectives)
This course will offer an orientation in the contemporary discussions in neuroethics, with a particular reference to the free will and the moral responsibility issues.
|
6
|
M-FIL/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20704090 -
LABORATORY: MUSIC LANGUAGE
(objectives)
The workshop provides an opportunity for students to deepen their knowledge of composers, songs and nodal points of the history of music, by attending an exhibition of 12 lecture-concerts. In all the concerts, with the presence of both important artists of young professionals, the performance will be preceded by a theoretical and critical lesson. The workshop aims to introduce students to the great repertoire of art music, by live listening and through the study of different genres and compositional forms.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710040 -
LABORATORIO DI LINEAMENTI DI GENERE
(objectives)
Dedicated to the keywords of feminism from the seventies until today , the seminar aims to provide the tools to address both elementary and fundamental rhetoric is more advanced analysis of the contemporary. Speaking of a gap in the academic education , but also on the discontinuity in the memory of the struggle and the knowledge produced by women , the initiative is aimed at those who want to learn , update , discuss , have tools for action.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710128 -
MARKETING SPECIALISTICO
|
Also available in another semester or year
|
|
20702745 -
HISTORY AND LANGUAGES OF RADIO AND TELEVISION - POSTGRADUATE
(objectives)
Acquisition of history, culture and lifestyle determined by the advent of radio and television and the effects in terms of supply and of the various forms of consumption part of the users . Meetings with professionals and practitioners.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704070 -
JOURNALISM - POSTGRADUATE
(objectives)
Allow students, on the basis of a minimum of historical knowledge, to form a critical judgment on the transformations of journalism and journalists, and on the representation that the information system offers of Italian society
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702879 -
BOOK PUBLISHING - POSTGRADUATE
(objectives)
GENERAL OBJECTIVE OF COURSE IS OFFERING A LOOK ON THE WORLD BOOK AND BOOK INDUSTRY . PARTICULAR ATTENTION WILL BE PROVIDED TO THE SPECIFIC PUBLISHING OF CULTURE IN THE FRAMEWORK OF CURRENT TECHNOLOGICAL CHANGES
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704079 -
TRAINING AND ORIENTATION ACTIVITIES
(objectives)
Stage 150 hours
|
6
|
|
150
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20704078 -
COMPUTER AND TELECOMMUNICATION SKILLS
(objectives)
The course aims to present some practical aspects of information technology applied in online publishing and tools in use on networked applications.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Optional Group:
Idoneità di lingua inglese (Gli insegnamenti tra di loro sono uguali, effettuare una sola scelta) - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20705052 -
FINAL EXAM
(objectives)
Compiling and defending the MA dissertation (24 ECTS) is a mandatory requirement for the completion of the curriculum. Students are supervised by two tutors during the preparation of the dissertation and their work is assessed by an evaluation committee according to the ciriteria set out in the regulation of the course.
|
24
|
|
144
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
DISCIPLINE SORICO SOCIALI, GIURIDICO ECONOMICHE, POLITOLOGICHE E DELLE RELAZIONI - MASSIMO 18 CFU - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
20704305 -
CONTEMPORARY HISTORY 1 - POSTGRADUATE
(objectives)
The course aims to give students chance of acquiring analytical skills in order to identify the many factors involved in the dynamics of historical processes and understand their interconnections. The students will also develop a research method and investigation abilities in order to discover the inner complexity of the present age in its historical depth; they will be educated on how to understand otherness disclosing in the study of human events that constitute historical development.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20709086 -
STORIA CONTEMPORANEA 2 - SPECIALISTICO
(objectives)
Students will acquire the ability to understand the history of the Italian catholic world from 1848 to the pontificate of John Paul II. They will learn to find their way on the main nodes of the relationship between Catholics and the Italian State. They will be trained to understand otherness, which is revealed in the study of human events that constitute the development of history.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702695 -
POLITICAL PHILOSOPHY
|
Also available in another semester or year
|
20710120 -
PRINCIPI DI ECONOMIA
(objectives)
How does the economic system really work?
The course will explain the fundamental concepts to understand it: no preliminary knowledge is required. By the end of the course, the student will acquire a strong skill to read and interpret economic topics as they are daily and diffusely treated in every media - newspapers, television, radio. Moreover, tools will be supplied to the students to better understand a world where the economic paradigm has become pervasive.
|
6
|
SECS-P/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
DISCIPLINE METODOLOGICHE INFORMATICHE E DEI LINGUAGGI - MASSIMO 18 CFU - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
A SCELTA DELLO STUDENTE - MASSIMO 12 CFU - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20708659 -
LETTERATURA ITALIANA CONTEMPORANEA
|
Also available in another semester or year
|
20702749 -
ITALIAN LINGUISTICS - POSTGRADUATE
(objectives)
Expand the knowledge of the use of Italian contemporary considered in terms diatopic , diafasico , dianesico and diastratic . Activate the possibility to use the variety of Italian , spoken, written , transmitted, with reference to contexts and different fields of use . The development of communication skills in Italian.
|
|
20702749-1 -
LINGUISTICA ITALIANA - SPECIALISTICO
|
Also available in another semester or year
|
20702749-2 -
LINGUISTICA ITALIANA SPECIALISTICO
|
Also available in another semester or year
|
20702743 -
CONTEMPORARY ITALIAN LITERATURE - POSTGRADUATE
|
Also available in another semester or year
|
20710102 -
ANALISI DELL'AMBIENTE E DEL TERRITORIO
|
Also available in another semester or year
|
20710108 -
GEOPOLITICA ECONOMICA E INFORMAZIONE
(objectives)
The course aims to introduce students, in a historical perspective, to the most important contemporary phenomena of economic and social integration between the different areas of the world.
|
6
|
SECS-P/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710117 -
SEMINARIO FOTOGIORNALISMO
|
Also available in another semester or year
|
20704053 -
NEUROETHICS
|
Also available in another semester or year
|
20704090 -
LABORATORY: MUSIC LANGUAGE
|
Also available in another semester or year
|
20710040 -
LABORATORIO DI LINEAMENTI DI GENERE
|
Also available in another semester or year
|
20710128 -
MARKETING SPECIALISTICO
(objectives)
The Advanced Marketing Course aims at transferring the knowledge of Digital Marketing and its basic features. Therefore, its main learning outcomes are: - Understanding technological, economic and social reasons of the development of digital marketing - Knowledge of digital marketing planning, its steps and tools - Knowledge of communication management in digital marketing - Ability to frame digital marketing knowledge as to concepts such content, usability, user centered design, user experience design Course topics will be dealt with constant reference to publishing industry.
|
6
|
SECS-P/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
Optional Group:
AFFINI E INTEGRATIVE MASSIMO 12 CFU - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20704072 -
COMMUNICATION IN ADVERTSISING
(objectives)
This course aims to: 1) enable students to understand and interpret advertising and to deconstruct gender, race, class, and sexuality stereotypes commonly found in it; 2) stimulate student’s creativity and provide them with the critical competences enabling them to elaborate advertising strategies and ‘imageries’ that could be alternative to the mainstream ones
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20704075 -
MARKETING FOR PUBLISHING
(objectives)
The course aims to provide theoretical knowledge on key techniques of promotion and communication of a text by analyzing all the steps and strategies that bring the book from publishing company to readers. The course aims to provide practical tools and knowledge to work in marketing and communication of a publishing house (area sales and marketing, media relations and events) and to develop of a communication plan for the launch of a book.
|
6
|
SECS-P/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709089 -
SEMIOTICA DEL TESTO
|
Also available in another semester or year
|
20710073 -
PSICOLOGIA DELL'INFLUENZA SOCIALE
(objectives)
To provide knowledge and research skills on the cognitive, affective and communicative processes of social interaction, on the devices of power and social influence, on persuasion, on the construction and change of opinions and attitudes, and on the exploitation of such devices in face to face and distance interaction, and in interpersonal and public communication. To forster competences in the application of acquired knowledge in communication work and research
|
6
|
M-PSI/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710102 -
ANALISI DELL'AMBIENTE E DEL TERRITORIO
|
Also available in another semester or year
|
|
Teachings extracurricular:
(hide)
|
|
|
20710128 -
MARKETING SPECIALISTICO
|
Also available in another semester or year
|
20704090 -
LABORATORY: MUSIC LANGUAGE
(objectives)
The workshop provides an opportunity for students to deepen their knowledge of composers, songs and nodal points of the history of music, by attending an exhibition of 12 lecture-concerts. In all the concerts, with the presence of both important artists of young professionals, the performance will be preceded by a theoretical and critical lesson. The workshop aims to introduce students to the great repertoire of art music, by live listening and through the study of different genres and compositional forms.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
20710040 -
LABORATORIO DI LINEAMENTI DI GENERE
(objectives)
Dedicated to the keywords of feminism from the seventies until today , the seminar aims to provide the tools to address both elementary and fundamental rhetoric is more advanced analysis of the contemporary. Speaking of a gap in the academic education , but also on the discontinuity in the memory of the struggle and the knowledge produced by women , the initiative is aimed at those who want to learn , update , discuss , have tools for action.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
Teachings extracurricular:
(hide)
|
|
|
20710128 -
MARKETING SPECIALISTICO
(objectives)
The Advanced Marketing Course aims at transferring the knowledge of Digital Marketing and its basic features. Therefore, its main learning outcomes are: - Understanding technological, economic and social reasons of the development of digital marketing - Knowledge of digital marketing planning, its steps and tools - Knowledge of communication management in digital marketing - Ability to frame digital marketing knowledge as to concepts such content, usability, user centered design, user experience design Course topics will be dealt with constant reference to publishing industry.
|
6
|
SECS-P/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
20704090 -
LABORATORY: MUSIC LANGUAGE
|
Also available in another semester or year
|
20710040 -
LABORATORIO DI LINEAMENTI DI GENERE
|
Also available in another semester or year
|