Degree Course: Aeronautical engineering
A.Y. 2018/2019
Autonomia di giudizio
I laureati magistrali in ingegneria aeronautica saranno in grado di assumere responsabilità autonome nelle attività di progettazione, realizzazione e gestione di sistemi di elevata complessità, in contesti anche interdisciplinari.
L'obiettivo sarà perseguito nell'attività didattica dei singoli corsi in cui si promuoverà l'attitudine degli allievi ad un approccio autonomo, all'analisi delle problematiche trattate e, soprattutto nell'attività finale di tesi di laurea, ad una visione multidisciplinare nell'ambito di selezionati contigui settori dell'ingegneria industriale.
L'obiettivo sarà verificato attraverso gli esami di profitto e la tesi di laurea magistrale.
Abilità comunicative
I laureati magistrali saranno in grado di comunicare efficacemente e interagire con interlocutori di differenziata formazione e competenza.
L'obiettivo sarà perseguito tramite l'interazione con colleghi e docenti nell'ambito della prevista attività didattica.
Le abilità comunicative saranno verificate tramite gli esami di profitto e l'esame di tesi magistrale.Capacità di apprendimento
I laureati magistrali, grazie alla visione formativa ad ampio spettro che è stata progettata, saranno in grado di procedere in modo autonomo nell'aggiornamento professionale sia nello specifico campo di specializzazione sia in altri settori professionali.
Il corso magistrale proposto è pienamente idoneo a formare laureati da inserire in attività di ricerca.
La capacità di apprendimento verrà verificata attraverso gli esami dei singoli corsi e il lavoro di tesi.
Questo obiettivo sarà perseguito nei corsi che prevedono una componente seminariale e di autonoma attività di sviluppo delle competenze e nello svolgimento della tesi di laurea magistrale.
Esso sarà verificato attraverso i relativi esami di profitto e l'esame di laurea magistrale.
Requisiti di ammissione
Per poter accedere al Corso di Laurea Magistrale in Ingegneria Aeronautica lo studente deve:
- conoscere adeguatamente gli aspetti metodologici e operativi delle scienze di base di quelle caratterizzanti l'ingegneria industriale (classe L-9 delle lauree in Ingegneria Industriale)ed essere capace di utilizzare tale conoscenze per identificare, formulare e risolvere i problemi utilizzando metodi, tecniche e strumenti aggiornati;
- essere in grado di condurre esperimenti e di utilizzare tecniche e strumenti per la progettazione di componenti, sistemi, processi;
- essere in grado di comprendere l'impatto delle soluzioni e conoscere i contesti aziendali nei suoi aspetti economici, gestionali e organizzativi;
- conoscere i contesti contemporanei e le proprie responsabilità professionali ed etiche;
- essere in grado di comunicare efficacemente, in forma scritta e orale, in lingua inglese;
- possedere gli strumenti cognitivi di base per l'aggiornamento delle proprie conoscenze.
Il Regolamento Didattico descrive in modo completo le modalità di verifica di tali conoscenze.Prova finale
La tesi di laurea magistrale, originale e individuale dello studente, avrà come obiettivo la sintesi in un lavoro progettuale delle competenze acquisite nel corso di laurea .
Essa sarà condotta dall'allievo sotto la guida di un relatore.
Orientamento in ingresso
Le attività di orientamento, tirocinio, stage e placement, a livello di Ateneo, sono promosse e coordinate dal Gruppo di Lavoro per l'Orientamento di Ateneo (GLOA) costituito dal Delegato del Rettore per le politiche di orientamento, con ruolo di coordinatore, da due delegati dei Direttori per ciascun Dipartimento, un Delegato dei Presidenti per le due Scuole e dalla Responsabile della Divisione Politiche per gli Studenti.
Il GLOA promuove azioni relative all'orientamento in ingresso, all'orientamento in itinere (tutorato, tirocini e stage) e all'orientamento in uscita (politiche attive per il lavoro e placement) la cui organizzazione e realizzazione è affidata, rispettivamente, all'Ufficio orientamento, all'Ufficio stage e tirocini e all'Ufficio job placement.
Le azioni di orientamento in ingresso al corso di laurea Magistrale in Ingegneria Aeronautica sono evidentemente meno critiche di quelle dirette a coloro che si immatricolano al corso di laurea triennale in quanto gli stdenti, provenienti da un corso triennale nella classe dell'ingegneria industriale hanno acquisito una sufficiente maturità e familiarità con gli studi universitari.
L'orientamento quindi si concretizza principalmente nelle comunicazione dei percorsi formativi e di specializzazione disponbili.
Oltre all'attività di informazione ed orientamento svolta in seno agli insegnamenti erogati in seno al corso di laurea triennale in Ingegneria Meccanica ed ai relativi laboratori didattici, l'orientamento al corso di laurea magistrale nei confronti degli studenti provenienti da altri Atenei o da altri Corsi di studio avviane anche mediante le tradizionali attività di:
a) autorientamento;
b) incontri e manifestazioni informative rivolte alle future matricole;
c) sviluppo di servizi online e pubblicazione di guide sull'offerta formativa dei CdS.
La presentazione dell'offerta formativa agli studenti delle scuole superiori ed al pubblico generale prevede tre eventi principali distribuiti nel corso dell'anno accademico ai quali partecipano tutti i CdS.
1.
Salone dello studente, si svolge presso la fiera di Roma fra ottobre e novembre e coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro.
Roma Tre partecipa a questo evento con un proprio spazio espositivo, con conferenze di presentazione dell'offerta formativa dell'Ateneo e promuove i propri Dipartimenti scientifici grazie all'iniziativa Roma 1,2,3 … Scienze;
2.
Giornate di Vita Universitaria (GVU), si svolgono ogni anno da dicembre a marzo e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Si svolgono in tutti i Dipartimenti dell'Ateneo e costituiscono un'importante occasione per le future matricole per vivere la realtà universitaria.
Gli incontri sono strutturati in modo tale che accanto alla presentazione dei Corsi di Laurea, gli studenti possano anche fare un'esperienza diretta di vita universitaria con la partecipazione ad attività didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una significativa mediazione di tipo tutoriale.
Partecipano annualmente circa 5.000 studenti;
3.
Orientarsi a Roma Tre, rappresenta la manifestazione che chiude le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L'evento accoglie, perlopiù, studenti romani che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Durante la manifestazione viene presentata l'offerta formativa e sono presenti, con un proprio spazio, tutti i principali servizi di Roma Tre, le segreterie didattiche e la segreteria studenti.
I servizi online messi a disposizione dei futuri studenti universitari nel tempo sono aumentati tenendo conto dello sviluppo delle nuove opportunità di comunicazione tramite web.
Inoltre, durante tutte le manifestazioni di presentazione dell'offerta formativa, sono illustrati quei servizi online (siti web di Dipartimento, di Ateneo, Portale dello studente etc.) che possono aiutare gli studenti nella loro scelta.
La caratteristica del Corso di Laurea magistrale in Ingegneria Aeronautica di essere l'unico sul territorio nazionale, eccezion fatta per l'Universitò del Salento, a non prevedere a monte un corso triennale in Ingegneria Aeronautica è motivo specifico di attrattività anche per studenti provenienti da altri Atenei e questa peculiarità è rimarcata in tutte le attività di orientamento attuate.Il Corso di Studio in breve
Il Corso di Laurea Magistrale in Ingegneria Aeronautica, afferente al Dipartimento di Ingegneria dell' Università degli Studi Roma Tre e appartenente alla Classe LM-20 delle Lauree Magistrali in “Ingegneria Aerospaziale e Astronautica”, è finalizzato al conseguimento del titolo di studio universitario: Laurea Magistrale in Ingegneria Aeronautica.
Il Corso di Laurea Magistrale è finalizzato alla formazione di laureati di elevata qualificazione nell’ambito dell’ingegneria aeronautica, in possesso di conoscenze e di competenze di significativa validità nei contigui settori dell’ingegneria industriale.
I laureati magistrali dovranno essere in grado di identificare, formalizzare e risolvere problemi di elevata complessità nell’area dell’ingegneria aeronautica e aerospaziale, utilizzando metodologie di analisi e soluzioni progettuali all’avanguardia in campo internazionale.
Alla luce degli obiettivi prefissati il Corso di Laurea Magistrale in Ingegneria Aeronautica è rivolto all’approfondimento delle competenze progettuali nel settore delle costruzioni aeronautiche, dell’aerodinamica e propulsione, degli azionamenti per l’aeronautica, delle macchine e dei materiali.
Il percorso didattico è organizzato in un primo anno dedicato alla formazione di una solida preparazione scientifica e tecnologica e in un secondo anno dedicato all'acquisizione di conoscenze d'avanguardia e di specifiche competenze in differenziati settori applicativi.
La tesi di laurea magistrale prevede un contributo originale e individuale dello studente, e sarà sviluppata con riferimento ad un contesto professionale e scientifico d'avanguardia a livello internazionale
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
FIRST YEAR
First semester
Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Contact Hours
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Exercise Hours
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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20801740 -
AERODYNAMICS
(objectives)
FUNDAMENTAL CONCEPTS ON AERODYNAMICS OF WINGS AND PROFILES INCLUDING TURBULENCE AND ANALYSIS OF RANDOM SIGNALS. THE COURSE WILL PROVIDE BASIC INSTRUMMENTS FOR AERODYNAMIC DESIGN WITH STANDARD APPROACHES.
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9
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ING-IND/06
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72
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20810096 -
FUNDAMENTALS OF AERONAUTICS
(objectives)
KNOWLEDGE OF THE DIFFERENT TYPE OF AIRCRAFT ARCHITECTURE, OF THE ROLE AND PRINCIPLE OF OPERATION OF THE MAIN AIRCRAFT COMPONENTS FOR FLIGHT PURPOSES; CAPABILITY OF STUDY OF THE AIRCRAFT AS A MATERIAL POINT, FOR ANALYSIS OF PERFORMANCE AND IDENTIFICATION OF CORRESPONDING INFLUENCING PARAMETERS; KNOWLEDGE OF THE MAIN OPERATING CONDITIONS. INTRODUCTION OF SOME METHODOLOGIES FOR MATHEMATICAL MODELLING AND SIMULATION TYPICALLY USED IN AERONAUTICAL ENGINEERING, AND THEIR UTILIZATION.
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9
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ING-IND/04
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72
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
Second semester
Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Contact Hours
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Exercise Hours
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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20801830 -
FLIGHT DYNAMICS
(objectives)
EQUATIONS OF MOTION OF THE AERIAL VEHICLE AND ITS PERFORMANCE. MATERIAL POINT AND RIGID BODY STUDIES. CHARACTERISTIC FLIGHT SEGMENTS. STABILITY AND CONTROL.
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9
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ING-IND/03
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72
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20810027 -
THERMO-FLUID DYNAMICS FOR PROPULSION SYSTEMS
(objectives)
FUNDAMENTALS OF COMPRESSIBLE FLOWS IN CHANNELS, INCLUDING NON ISENTROPIC RAYLEIGH AND FANNO FLOWS. OBLIQUE SHOCK WAVES. PRANDTL MEYER EXPANSIONS. COMPRESSIBLE POTENTIAL FLOWS AND SMALL PERTURBATION THEORIES FOR SUBSONIC AND SUPERSONIC FLOWS. SUPERSONIC PROFILES AND WINGS.
THERMODYNAMIC DESCRIPTION OF AIR-BREATHING ENGINES AND PROPELLERS. BLADE ELEMENT THEORY.
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9
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ING-IND/08
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72
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-
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20801741 -
AERONAUTICAL CONSTRUCTIONS
(objectives)
INTRODUCTION TO THE BASIC COMPONENTS OF AERONAUTICAL STRUCTURES: ANALYSIS OF STRESS AND STRAIN. COMPLEX AERONAUTICAL STRUCTURES WITH EMPHASIS ON WING BOX AND FUSELAGE: THEIR MATHEMATICAL MODELING FOR PRELIMINARY DESIGN PURPOSES AND STRUCTURAL INSTABILITY ANALYSIS.
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9
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ING-IND/04
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72
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Contact Hours
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Exercise Hours
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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20801822 -
LABORATORY: AERODYNAMICS AND AEROACOUSTICS
(objectives)
The specific aim of this module is to achieve cognitive and practical skills in experimental aerodynamics applied to the aeronautic field and more generally to the industrial and environmental engineering fields.
Lectures are also focused on arguments that deal with the fundamental theory of aeroacoustics, including theoretical design problems. Practical exercises and experimental experiences in the department laboratory will deepen aspects related to noise measurements with particular attention on their application in the aeronautical field (ex.: compressible jets and wall flows ).
Having successfully complete the module, the student will be able to recognize, acquire and analyze aeroacoustics and aerodynamics problems with conventional and advanced instrumentation and elaboration techniques.
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9
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ING-IND/06
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72
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Core compulsory activities
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ITA |
20801816 -
ANALYSIS OF AERONAUTICAL STRUCTURES
(objectives)
TO INTEGRATE AND TO COMPLETE THE STUDENTS KNOWLEDGE IN STRUCTURAL DYNAMICS, FOCUSING ON SPECIFIC PROBLEMS OF AIRCRAFT STRUCTURES AND ON NUMERICAL METHODS WIDELY USED FOR THEIR ANALYSIS. IN PARTICULAR, THE EMPHASIS WILL BE PLACED ON LINEAR AND NON-LINEAR MODELING OF AIRCRAFT STRUCTURES SUBJECT TO THE COMBINED ACTION OF THERMAL AND EXTERNAL LOADS. IN A FIRST STAGE, THE THEORY NECESSARY FOR THE MODELING OF SPECIFIC AIRCRAFT STRUCTURES PROBLEMS WILL BE PRESENTED AND THE BASIC THEORY OF FINITE ELEMENT METHODS WILL BE PROVIDED, WITH PARTICULAR ATTENTION TO AERONAUTICAL APPLICATIONS. IN A SECOND STAGE, THE STUDENT WILL BECOME FAMILIAR WITH FINITE ELEMENT CODES COMMONLY USED FOR STRUCTURAL DESIGN IN INDUSTRIES. THIS ACTIVITY WILL BE AIMED AT THE STRUCTURAL ANALYSIS OF ONE OF THE MOST IMPORTANT ELEMENTS OF THE AIRCRAFT (WING AND/OR FUSELAGE).
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9
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ING-IND/04
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72
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
Optional Group:
comune Orientamento unico AD OBBLIGATORIE AFFINI - (show)
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36
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20801744 -
MATERIALS TECHNOLOGY FOR AERONAUTICS
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Also available in another semester or year
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20801817 -
ADVANCED AUTOMATIC CONTROLS STUDIES
(objectives)
STATE SPACE: INPUT-STATE REPRESENTATIONS, INTERCONNECTION OF SYSTEMS, TRANSITION MATRIX, EXPONENTIAL OF A MATRIX, FROM TRANSFER FUNCTION TO STATE SPACE AND VICE-VERSA, COORDINATE TRANSFORMATION, EGINEVALUES, MODAL ANALYSIS, STRUCTURAL PROPERTIES, ASYMPTOTIC OBSERVER, EIGENVALUES ASSIGNEMENT, SEMPARATION PRINCIPLE, OUTPUR REGULATION, OPTIMAL CONTROL. DISCETE TIME SYSTEMS: DISCRETE IMPLEMENTATION OF FEEDBACK CONTROL SYSTEM. HARDWARE CHARACTERISTICS, D/A AND A/D CONVERSION. SAMPLING AND RECONSTRUCTION, SHANNON THEOREM. DIFFERENCE EQUATIONS, Z TRANSFORM, MODES, STABILITY. APPROXIMATE METHODS. SYNTHESIS OF CONTROL SYSTEMS.
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20801817-1 -
COMPLEMENTI DI CONTROLLI AUTOMATICI MODULO I
(objectives)
STATE SPACE: INPUT-STATE REPRESENTATIONS, INTERCONNECTION OF SYSTEMS, TRANSITION MATRIX, EXPONENTIAL OF A MATRIX, FROM TRANSFER FUNCTION TO STATE SPACE AND VICE-VERSA, COORDINATE TRANSFORMATION, EGINEVALUES, MODAL ANALYSIS, STRUCTURAL PROPERTIES, ASYMPTOTIC OBSERVER, EIGENVALUES ASSIGNEMENT, SEMPARATION PRINCIPLE, OUTPUR REGULATION, OPTIMAL CONTROL. DISCETE TIME SYSTEMS: DISCRETE IMPLEMENTATION OF FEEDBACK CONTROL SYSTEM. HARDWARE CHARACTERISTICS, D/A AND A/D CONVERSION. SAMPLING AND RECONSTRUCTION, SHANNON THEOREM. DIFFERENCE EQUATIONS, Z TRANSFORM, MODES, STABILITY. APPROXIMATE METHODS. SYNTHESIS OF CONTROL SYSTEMS.
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6
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ING-INF/04
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48
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20801817-2 -
COMPLEMENTI DI CONTROLLI AUTOMATICI MODULO II
(objectives)
STATE SPACE: INPUT-STATE REPRESENTATIONS, INTERCONNECTION OF SYSTEMS, TRANSITION MATRIX, EXPONENTIAL OF A MATRIX, FROM TRANSFER FUNCTION TO STATE SPACE AND VICE-VERSA, COORDINATE TRANSFORMATION, EGINEVALUES, MODAL ANALYSIS, STRUCTURAL PROPERTIES, ASYMPTOTIC OBSERVER, EIGENVALUES ASSIGNEMENT, SEMPARATION PRINCIPLE, OUTPUR REGULATION, OPTIMAL CONTROL. DISCETE TIME SYSTEMS: DISCRETE IMPLEMENTATION OF FEEDBACK CONTROL SYSTEM. HARDWARE CHARACTERISTICS, D/A AND A/D CONVERSION. SAMPLING AND RECONSTRUCTION, SHANNON THEOREM. DIFFERENCE EQUATIONS, Z TRANSFORM, MODES, STABILITY. APPROXIMATE METHODS. SYNTHESIS OF CONTROL SYSTEMS.
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3
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ING-INF/04
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24
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20801821 -
INTERACTIONS BETWEEN MACHINES AND THE ENVIRONMENT
(objectives)
ACQUISITION OF BASIC KNOWLEDGE ABOUT POLLUTANTS FORMATION IN POWER PLANT AND MOTOR VEHICLE; ACQUISITION OF TOOLS FOR AIR POLLUTION MODELING. ACQUISITION OF ADVANCED KNOWLEDGE TO ANALYZE SOURCES IN LIGHT OF THEIR POLLUTANTS EMISSIONS; ACQUISITION OF SKILLS NECESSARY TO MEASURE AND CONTROL THE EMISSIONS IN ATMOSPHERE (PRE-COMBUSTION, COMBUSTION AND POST-COMBUSTION CONTROLS).
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9
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ING-IND/08
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72
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20801825 -
TURBOMACHINES
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Also available in another semester or year
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20801835 -
INTERNAL COMBUSTION ENGINES
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Also available in another semester or year
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20801838 -
OLEODYNAMICS AND PNEUMATICS
(objectives)
ACQUISITION OF BASIC KNOWLEDGE ABOUT THE FUNCTIONAL CHARACTERISTICS, IN STEADY STATE, THE HYDRAULIC AND PNEUMATIC COMPONENTS OF INTEREST FOR INDUSTRIAL ENGINEERING. ACQUISITION OF SKILLS NEEDED FOR THE DESIGN OF HYDRAULIC AND PNEUMATIC ARCHITECTURE COMPLEX AND HIGHLY INTEGRATED WITH ELECTRICAL COMPONENTS AND SYSTEMS MANAGEMENT IN PROGRAMMABLE LOGIC. REFINEMENT AND CONSOLIDATION OF KNOWLEDGE FOR THE IDENTIFICATION OF THE DYNAMIC BEHAVIOR OF COMPONENTS AND HYDRAULIC SYSTEMS AND FOR THE STABILITY ANALYSIS OF MECHANICAL, HYDRAULIC AND ELECTRICAL INTEGRATED SYSTEMS.
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9
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ING-IND/08
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72
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20801715 -
MACHINES AND ELECTRIC OPERATIONS
(objectives)
The course has the purpose to describe the manufacturing features and the functional characteristics of the main rotating electrical machines, including dynamic models used for the study of the electrical machine behavior in electromechanical systems. It is expected that the student will acquire the ability to select the various electromechanical equipment used in industrial applications or in power systems for the production of the electric energy. The course gives basic knowledge concerning the main configurations of the power electronic converters that are used for the control of power supply of electrical machines as well as it gives basic knowledge of the main algorithms being used in electric drives for control and monitoring of the machine performance; as a result, the course is targeted to give know how concerning how to identify the main design characteristics of an electric drive in connection with the functional specification of a given application.
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9
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ING-IND/32
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72
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20810159 -
APPLIED STATISTICS
(objectives)
The course provides the basic theoretical and application knowledge of statistical methods for data analysis: from the preliminary concepts of inferential statistics, to the basic elements of statistical data modeling, with particular regard to regression models and multivariate analysis techniques.
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6
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FIS/01
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48
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
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Second semester
Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Contact Hours
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Exercise Hours
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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20801818 -
STRUCTURAL DESIGN OF AIRCRAFT
(objectives)
AIM OF THE COURSE IS TO PROVIDE THE FUNDAMENTAL METHODOLOGIES ADOPTED FOR THE CONCEPTUAL DESIGN OF COMMERCIAL AIRCRAFT STARTING FROM THE MISSION REQUIREMENTS AND TAKING INTO ACCOUNT ALL THE MAJOR TECHNICAL, REGULATION AND ENVIRONMENTAL CONSTRAINTS. THE DESIGN IS CONCEIVED IN AN INTEGRATED MULTIDISCIPLINARY FASHION, WITH A CAREFUL ANALYSIS OF THE MOST ADVANCED OPTIMIZATION TECHNIQUES. DURING THE COURSE, THE STUDENTS ARE INVOLVED IN THE COMPLETE DESIGN OF A REALISTIC CONFIGURATION.
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9
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ING-IND/04
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72
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20801826 -
AEROELASTICITY
(objectives)
STUDENTS ARE INTRODUCED TO THE METHODOLOGIES APPLIED IN AERONAUTICS FOR THE ANALYSIS OF AEROELASTIC PROBLEMS. THESE CONCERN FLUID-STRUCTURE INTERACTIONS, WITH ATTENTION TO INSTABILITY PHENOMENA LIKE FLUTTER AND DIVERGENCE. AEROELASTIC FORMULATIONS FOR 2D AND 3D WING MODELS ARE OBTAINED BY COUPLING STRUCUTRAL DYNAMMICS EQUATIONS WITH UNSTEADY AERODYNAMIC THEORIES, AND THEN SOLUTION METHODS ARE PRESENTED AND DISCUSSED.
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9
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ING-IND/04
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72
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
Optional Group:
comune Orientamento unico AD OBBLIGATORIE AFFINI - (show)
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36
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20801744 -
MATERIALS TECHNOLOGY FOR AERONAUTICS
(objectives)
The objectives of the course “Materials technologies for aeronautical engineering” can be summarized as follows: 1. To provide students with the know-how for the correct and timely selection of materials for the most relevant aeronautical application, even by the use of recently developed software; 2. To provide students with the basic knowledge on structural materials for aeronautics and aerospace, including polymer matrix composites, light alloys, super-alloys for high-temperature applications, advanced ceramics and coatings ()structure-property-process correlations and applications for components in aircrafts); 3. To provide students with the fundamentals of corrosion and wear, with specific reference to the main advanced engineering aspects of such degradation phenomena; 4. To provide students with the most important concepts of surface engineering and the applications to aeronautical and aerospace engineering; 5. To provide students with the fundamental aspects of advanced microstructural characterization of materials for aeronautics and aerospace, including optical and electron microscopy, focused ion beam microscopy); 6. To provide students with the main know-how on micro- and nano-mechanical characterization of materials for aeronautics (including micro-and nano-indentation and atomic force microscopy). Students will acquire required knowledge and expertise for (1) the proper selection of suitable materials on the basis of design specifications, (2) understanding the main processes and heat treatments required for microstructural control of advanced materials for aeronautics and aerospace, (3) understanding the corrosion and wear mechanisms in aerospace materials, (4) understanding the main applications and concepts of recent surface engineering and coating technologies.
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9
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ING-IND/22
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72
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-
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20801817 -
ADVANCED AUTOMATIC CONTROLS STUDIES
(objectives)
STATE SPACE: INPUT-STATE REPRESENTATIONS, INTERCONNECTION OF SYSTEMS, TRANSITION MATRIX, EXPONENTIAL OF A MATRIX, FROM TRANSFER FUNCTION TO STATE SPACE AND VICE-VERSA, COORDINATE TRANSFORMATION, EGINEVALUES, MODAL ANALYSIS, STRUCTURAL PROPERTIES, ASYMPTOTIC OBSERVER, EIGENVALUES ASSIGNEMENT, SEMPARATION PRINCIPLE, OUTPUR REGULATION, OPTIMAL CONTROL. DISCETE TIME SYSTEMS: DISCRETE IMPLEMENTATION OF FEEDBACK CONTROL SYSTEM. HARDWARE CHARACTERISTICS, D/A AND A/D CONVERSION. SAMPLING AND RECONSTRUCTION, SHANNON THEOREM. DIFFERENCE EQUATIONS, Z TRANSFORM, MODES, STABILITY. APPROXIMATE METHODS. SYNTHESIS OF CONTROL SYSTEMS.
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20801817-1 -
COMPLEMENTI DI CONTROLLI AUTOMATICI MODULO I
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Also available in another semester or year
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20801817-2 -
COMPLEMENTI DI CONTROLLI AUTOMATICI MODULO II
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Also available in another semester or year
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20801821 -
INTERACTIONS BETWEEN MACHINES AND THE ENVIRONMENT
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Also available in another semester or year
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20801825 -
TURBOMACHINES
(objectives)
THE AIM OF THE COURSE IS TO PROVIDE STUDENTS WITH PRELIMINARY DESIGN PROCEDURES AND CRITERIA FOR TURBOMACHINES. (FROM GAS, STEAM, AND HYDRAULIC TURBINES TO PUMPS, FANS, BLOWERS AND COMPRESSORS). MOVING FROM PERFORMANCE TARGETS AND SPECIFIC DESIGN BOUNDARY CONDITIONS, THE STUDENT WILL LEARN SOME SIMPLIFIED DESIGN METHODOLOGIES TAKING MATERIAL, MECHANICAL AND THERMAL STRESSES, TRANSONIC FLOW LIMITS AND CAVITATION INTO ACCOUNT. THE OPTIMIZATION OF THE DEGREE OF FREEDOM WILL BE IMPLEMENTED IN THE DESIGN PROCEDURES. THE STUDENT WILL BE ABLE TO ANALYSE MACHINE PERFORMANCE ONCE THE MAIN GEOMETRIC QUANTITIES ARE GIVEN.
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9
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ING-IND/08
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72
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20801835 -
INTERNAL COMBUSTION ENGINES
(objectives)
ACQUISITION OF TOOLS FOR ANALYZING RECIPROCATING INTERNAL COMBUSTION ENGINES PERFORMANCES, SPARK IGNITION AND DIESEL ONES, FOR USE IN BOTH INDUSTRIAL, AND TRANSPORT SECTORS. REFINEMENT OF KNOWLEDGE ON OPERATIONAL ISSUES RELATED TO THE THERMO-FLUID DYNAMICS OF RECIPROCATING ENGINES, COMBUSTION, POLLUTION CONTROL AND MANAGEMENT OF ENGINE POWER TRAIN ACQUISITION OF TOOLS FOR THE ANALYSIS OF FUNCTIONAL CHARACTERISTICS OF PLANTS WITH GAS TURBINE ENGINES FOR BOTH THE INDUSTRY AND FOR THE AVIATION, MARINE AND TERRESTRIAL PROPULSION. ACQUISITION OF OPERATIONAL SKILLS NECESSARY FOR PROFESSIONAL ACTIVITY IN PLANTS WITH GAS TURBINES.
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9
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ING-IND/08
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72
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-
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20801838 -
OLEODYNAMICS AND PNEUMATICS
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Also available in another semester or year
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20801715 -
MACHINES AND ELECTRIC OPERATIONS
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Also available in another semester or year
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20810159 -
APPLIED STATISTICS
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Also available in another semester or year
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20801832 -
FINAL EXAM
(objectives)
Based on the technical and scientific skills acquired during the degree programme, the student will develop an original and individual project work that will be described in the MSc thesis. The student work will be supervised by a faculty member.
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12
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-
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-
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Final examination and foreign language test
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ITA |
22902343 -
STUDENT'S CHOICE OF COURSE
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8
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72
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-
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-
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Elective activities
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ITA |
Optional Group:
Laboratori a scelta dello studente - (show)
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6
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20802034 -
Additional skills
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1
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-
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Other activities
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ITA |
Optional Group:
Laboratori Aeronautica - (show)
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3
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