Degree Course: Labour Market, Industrial Relations and Welfare Systems
A.Y. 2017/2018
Autonomia di giudizio
La preparazione conseguita dal laureato magistrale gli fornirà la capacità di formulare valutazioni autonome e indipendenti dei problemi che si pongono nel complesso mondo dell'economia moderna e del mercato del lavoro in particolare, anche in presenza di informazione incompleta.
Egli avrà inoltre la capacità di formulare nuove idee, individuare istituzioni e politiche sociali innovative, ed elaborare giudizi di merito che includano la riflessione sulle
responsabilità sociali ed etiche degli agenti economici operanti nel mondo del lavoro.
Il percorso formativo di questa laurea magistrale condurrà allo sviluppo di tali capacità principalmente attraverso l'elaborazione di brevi saggi personali attinenti alle problematiche del mondo del lavoro, attraverso le esercitazioni di raccolta ed interpretazione di dati di rilevanza economica, attraverso lo svolgimento di progetti individuali e di gruppo assegnati dai docenti in funzione dello sviluppo delle capacità decisionali e di giudizio nonchè delle capacità critiche.
La stessa attività di preparazione della prova finale offre occasioni significative per lo sviluppo di tali capacità.
Le forme di verifica vanno dalla realizzazione di presentazioni in attività seminariali alla valutazione del grado di
autonomia durante tutta l'attività didattica e la preparazione della prova finale, alla argomentazione e discussione pubblica dei projet works individuali o di gruppo.Abilità comunicative
La società moderna richiede molte abilità comunicative, e ciò è particolarmente vero nel complesso mondo delle relazioni industriali, del mercato del lavoro e dei sistemi di welfare.
Perciò il laureato che avrà compiuto il percorso formativo di questa laurea magistrale:
- saprà esporre in forma scritta e orale, in modo efficace e con un linguaggio adeguato, a diversi interlocutori, le
propri conclusioni riguardanti studi, analisi e progetti;
- saprà redigere autonomamente relazioni tecniche ed interpretare relazioni redatte da altri sviluppando
adeguatamente un confronto tra le diverse posizioni;
- saprà raccogliere e interpretare i dati rilevanti rispetto ai problemi affrontati e saprà comunicare efficacemente tali
dati e informazioni a interlocutori specialisti e non specialisti, anche facendo uso di strumenti multimediali.
Tali abilità comunicative scritte e orali saranno sviluppate e verificate nelle attività formative che prevedono la
preparazione di relazioni e documenti scritti e l'esposizione orale dei medesimi.Le modalità di verifica includono
inoltre lo svolgimento di colloqui individuali, la discussione di progetti, le attività di esercitazione in aula.
Inoltre, l'attività di verifica avrà luogo anche nell'ambito della redazione della prova finale e della discussione della stessa davanti ad una commissione.Capacità di apprendimento
Il percorso di studio di questa Laurea Magistrale farà si che il laureato
- possegga le conoscenze avanzate necessarie per l'analisi e l'interpretazione dei processi del mercato del lavoro
nel contesto delle dinamiche macroeconomiche e delle funzioni di comportamento microfondate;
- possegga gli strumenti analitici e le appropriate metodologie di apprendimento per approfondire e aggiornare in autonomia le proprie conoscenze;
- sia in grado di sviluppare propri progetti di ricerca e di focalizzare efficacemente la propria attività sulle problematiche della progettazione e della implementazione delle strategie operative in materia di mercato del lavoro, relazioni industriali e sistemi di welfare.
- possegga le necessarie capacità di apprendimento per intraprendere, con un alto grado di autonomia, studi di livello superiore (Dottorato di Ricerca o Master Universitario di II livello) nonchè per aggiornare e migliorare in modo continuo le proprie competenze.
Tali capacità di apprendimento sono conseguite nel percorso di studio nel suo complesso, con riguardo particolare allo studio individuale previsto e alla preparazione di progetti individuali.
Inoltre tali capacità sono anche sviluppate nella preparazione della dissertazione finale.
La capacità di apprendimento viene valutata attraverso forme di verifica continua durante le attività formative, con particolare attenzione alla presentazione di dati reperiti autonomamente e alla capacità di elaborarli ed interpretarli.Requisiti di ammissione
Avranno accesso diretto al corso di laurea magistrale i laureati nelle Classi di Laurea L-33 (Scienze Economiche) e L-18 (Scienze dell'economia e della gestione aziendale) ex D.M.
n.
270/2004 o L-28 (Scienze Economiche) e L-17 (Scienze dell'economia e della gestione aziendale) ex D.M.
n.
509/1999.
I laureati in altre Classi di Laurea potranno accedere previa verifica del possesso dei requisiti curriculari indicati nel Regolamento Didattico del Corso di Studio.
Le modalità di verifica della personale preparazione sono indicate nel Regolamento Didattico del Corso di Studio.
Inoltre, sulla base delle certificazioni presentate, la Commissione di valutazione accerterà e verificherà che le competenze linguistiche dei candidati in una lingua dell'Unione Europea oltre l'italiano siano almeno di livello B2 ed eventualmente richiederà che tale livello di competenze sia acquisito prima della discussione della tesi di laurea.
Prova finale
La prova finale consiste nella discussione, dinanzi ad una apposita commissione, di una tesi di laurea redatta sotto la guida di un docente relatore e supervisionata da un correlatore.
La tesi qualifica in modo significativo il percorso formativo e tratta un argomento riconducibile alle discipline che caratterizzano il curriculum dello studente.
L'elaborato e la relativa discussione dovranno dimostrare che il candidato abbia acquisito la padronanza degli strumenti analitici appresi nel corso di studio e abbia sviluppato le capacità di interpretare i fenomeni e la letteratura con spirito critico e con contributi di originalità, approfondendo gli aspetti teorici e/o applicativi e/o di natura empirica dell'argomento prescelto.
La tesi è redatta in lingua italiana o inglese.
Orientamento in ingresso
Le attività di orientamento, tirocinio, stage e placement, a livello di Ateneo, sono promosse e coordinate dal Gruppo di Lavoro per l'Orientamento di Ateneo (GLOA) costituito dal Delegato del Rettore per le politiche di orientamento, con ruolo di coordinatore, da due delegati dei Direttori per ciascun Dipartimento, un Delegato dei Presidenti per le due Scuole e dalla Responsabile della Divisione Politiche per gli Studenti.
Il GLOA promuove azioni relative all'orientamento in ingresso, all'orientamento in itinere (tutorato, tirocini e stage) e all'orientamento in uscita (politiche attive per il lavoro e placement).
Orientamento in ingresso
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di processi di raccordo con la scuola media secondaria.
Si concretizzano in attività di carattere informativo sui Corsi di Studio (CdS) dell'Ateneo ma anche come impegno condiviso da Scuola e Università per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attività promosse si articolano in:
a) seminari e attività formative realizzate in collaborazione con i docenti della scuola;
b) incontri e manifestazioni informative rivolte alle future matricole;
c) sviluppo di servizi on line per l'orientamento e l'auto-orientamento.
Tra le attività svolte in collaborazione con le scuole per lo sviluppo di una maggiore consapevolezza nella scelta, il “progetto di auto-orientamento” è un intervento significativo che consente di promuovere un raccordo particolarmente qualificato con alcune scuole medie superiori che insistono sul territorio limitrofo a Roma Tre.
Il progetto, infatti, è articolato in incontri svolti presso le scuole dagli esperti dell'Ufficio Orientamento con la collaborazione di studenti seniores ed è finalizzato a sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di scelta (gli incontri si svolgono nel periodo ottobre-dicembre).
La presentazione dell'offerta formativa agli studenti delle scuole superiori prevede tre eventi principali, distribuiti nel corso dell'anno accademico, ai quali partecipano tutti i CdS.
-Salone dello studente “Campus orienta”, si svolge presso la fiera di Roma fra ottobre e novembre e coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro.
Roma Tre partecipa a questo evento con un proprio spazio espositivo e con conferenze di presentazione dell'offerta formativa dell'Ateneo.
-Le Giornate di Vita Universitaria (GVU) si svolgono ogni anno da gennaio a marzo e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Si svolgono in tutti i Dipartimenti dell'Ateneo e costituiscono una importante occasione per le future matricole per vivere la realtà universitaria.
Gli incontri sono strutturati in modo tale che accanto alla presentazione dei CdS, gli studenti possano anche fare un'esperienza diretta di vita universitaria con la partecipazione ad attività didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una significativa mediazione di tipo tutoriale.
Partecipano annualmente oltre 6.000 studenti delle secondarie.
-Orientarsi a Roma Tre rappresenta la manifestazione che chiude le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L'evento accoglie mediamente circa 3.000 studenti romani e non solo, che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Oltre all'offerta formativa sono presentati tutti i principali servizi di Roma Tre rivolti agli studenti e le segreterie didattiche sono a disposizione per tutte le informazioni relative alle pratiche di immatricolazione.
In tutte le manifestazioni di presentazione dell'offerta formativa, sono illustrati anche i vari servizi on line che possono aiutare gli studenti nella scelta: dai siti web dei Dipartimenti al sito del POS (Prove di Orientamento Simulate) che consente alle future matricole di autovalutarsi rispetto ai requisiti di accesso per tutti i CdS di Roma Tre.
Infine, in tutte le manifestazioni che si svolgono in Ateneo sono somministrati ai partecipanti questionari di soddisfazione che vengono elaborati ed utilizzati per proporre miglioramenti all'organizzazione degli eventi.
Il Corso di Studio in breve
Il Corso intende offrire agli studenti una formazione di livello avanzato finalizzata ad
affrontare le diverse problematiche di natura economica che emergono nel campo
del Mercato del Lavoro, delle Relazioni Industriali e dei Sistemi di Welfare negli attuali
contesti economici.
L'obiettivo è quello di fornire gli strumenti e le competenze di teoria economica, di
organizzazione aziendale e di metodi quantitativi che consentano di analizzare e di
interpretare le specifiche dinamiche e gli specifici problemi emergenti in questi
campi.
Tali competenze saranno integrate dall'approfondimento degli aspetti giuridici
che accompagnano e condizionano lo svolgimento delle dinamiche economiche.
Le competenze acquisite nel Corso consentiranno al laureato di svolgere impegni
professionali di ricerca, di progettazione, di consulenza e di responsabilità di
alto livello nei confronti dei problemi del Lavoro.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
FIRST YEAR
First semester
Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Contact Hours
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Exercise Hours
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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Optional Group:
1° anno - Un esame a scelta tra: - (show)
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9
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21201433 -
HUMAN RESOURCES MANAGEMENT AND DEVELOPMENT
(objectives)
People are fundamental resources in the contemporary competitive context, for their ability to generate and share knowledge, forge relationships, collaborate to innovate. It is necessary for business organizations to be able to adopt appropriate personnel management policies. Accordingly, this course is able to outline the challenges of personnel management under a twofold perspective, both theoretical and empirical. In particular, the course aims to: a) frame the discipline from a theoretical point of view, highlighting its historical and conceptual roots and recent developments; b) illustrate the contents of the main activities in which the personnel policies are articulated and the essential characteristics of the operating tools used in company practice for their realization; c) deepen the concrete problems in which personnel management needs are articulated in order to illustrate the variety of possible situations and the criteria on which to make choices. Personnel management has emerged with the aim of intervening on people to orient their behavior trying to align them with organizational requirements and strategic objectives. The course includes the development of a monographic module aimed at illustrating the typical aspects of organizational behavior. The module is developed, therefore, by examining the main conceptual categories drawn from the psychological and sociological sciences for the study of human behavior in organizations. The module will deal with, among others, the concepts of group, culture, leadership, communication, gender and organizational well-being and some related issues that are increasingly central to the management of dynamics within the current organizational contexts.
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21201433-2 -
GESTIONE E SVILUPPO DELLE RISORSE UMANE
(objectives)
People are fundamental resources in the contemporary competitive context, for their ability to generate and share knowledge, forge relationships, collaborate to innovate. It is necessary for business organizations to be able to adopt appropriate personnel management policies. Accordingly, this course is able to outline the challenges of personnel management under a twofold perspective, both theoretical and empirical. In particular, the course aims to: a) frame the discipline from a theoretical point of view, highlighting its historical and conceptual roots and recent developments; b) illustrate the contents of the main activities in which the personnel policies are articulated and the essential characteristics of the operating tools used in company practice for their realization; c) deepen the concrete problems in which personnel management needs are articulated in order to illustrate the variety of possible situations and the criteria on which to make choices. Personnel management has emerged with the aim of intervening on people to orient their behavior trying to align them with organizational requirements and strategic objectives. The course includes the development of a monographic module aimed at illustrating the typical aspects of organizational behavior. The module is developed, therefore, by examining the main conceptual categories drawn from the psychological and sociological sciences for the study of human behavior in organizations. The module will deal with, among others, the concepts of group, culture, leadership, communication, gender and organizational well-being and some related issues that are increasingly central to the management of dynamics within the current organizational contexts.
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3
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SECS-P/10
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20
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
21201433-1 -
GESTIONE E SVILUPPO DELLE RISORSE UMANE
(objectives)
People are fundamental resources in the contemporary competitive context, for their ability to generate and share knowledge, forge relationships, collaborate to innovate. It is necessary for business organizations to be able to adopt appropriate personnel management policies. Accordingly, this course is able to outline the challenges of personnel management under a twofold perspective, both theoretical and empirical. In particular, the course aims to: a) frame the discipline from a theoretical point of view, highlighting its historical and conceptual roots and recent developments; b) illustrate the contents of the main activities in which the personnel policies are articulated and the essential characteristics of the operating tools used in company practice for their realization; c) deepen the concrete problems in which personnel management needs are articulated in order to illustrate the variety of possible situations and the criteria on which to make choices. Personnel management has emerged with the aim of intervening on people to orient their behavior trying to align them with organizational requirements and strategic objectives. The course includes the development of a monographic module aimed at illustrating the typical aspects of organizational behavior. The module is developed, therefore, by examining the main conceptual categories drawn from the psychological and sociological sciences for the study of human behavior in organizations. The module will deal with, among others, the concepts of group, culture, leadership, communication, gender and organizational well-being and some related issues that are increasingly central to the management of dynamics within the current organizational contexts.
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6
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SECS-P/10
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40
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
21210058 -
Sociologia del lavoro e delle organizzazioni
(objectives)
To provide the basic concepts and the theoretical framework of the sociological, employment and organizational disciplines. To analyze the interconnections with other disciplines which have as their object the study of labour, production organizations, human resource management and industrial relations.
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9
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SPS/09
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60
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
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Optional Group:
comune Orientamento unico 1° ANNO - UN ESAME A SCELTA TRA: - (show)
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9
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Optional Group:
1° Anno - Un esame a scelta tra: - (show)
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9
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21201712 -
Applied Statistics
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Also available in another semester or year
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21210001 -
ANALISI STATISTICA PER LE SCIENZE SOCIALI
(objectives)
Aim of the course is to provide the student with an adequate preparation on the statistical concepts and methods that can be used to collect, elaborate and synthesize data concerning economical and social phenomena. Much attention will be paid to conditions that need to be fulfilled for the different tecniques to be appliable, stressing their analytical potentialities. The course is focused mainly on applications of the different tecniques.
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9
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SECS-S/01
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60
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Core compulsory activities
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ITA |
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Second semester
Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Contact Hours
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Exercise Hours
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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21201427 -
LABOUR ECONOMICS AND POLICY
(objectives)
The course has three main objectives: 1) explore the micro and macroeconomics of the labour market; 2) analyze the recent structural evolution of the labour market; 3) assess the working of labour policies both at the national and European level. The macroeconomic perspective implies the study of the determinants of employment and unemployment levels and their relationship with the level of inflation. The microeconomic perspective implies the analysis of individual agents behavior with respect to demand and supply of labour, labour cost, various labour contracts and collective agreements. Finally, rhe role of labour policies will be considered, with reference both to European Employment Strategy and to the constraints imposed by the European Economic Policy.
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9
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SECS-P/01
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60
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
21201705 -
LABOUR MARKET LAW
(objectives)
The course aim at provide students with the regulation of the Italian labour market and the rules governing the relationship between employer and employee. At the end of the course, the students will have acquired a knowledge of all the sources of labour law and the method of interpretation. Also, the students will acquire the essential legal knowledge for employee hiring, development and ending of labour relationship and the instruments to resolve the principal legal issues on human resources.
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9
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IUS/07
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60
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
Optional Group:
1° anno un esame a scelta tra: - (show)
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9
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21201517 -
BUSINESS PLANNING
(objectives)
Course will provide participants the 1. Tools to identify/evaluate opportunities and acquire/manage resources 2. Tools to analyze business context and risks 3. Analytical frameworks for understanding competitive/market dynamics 4. Guidelines for developing market-entry strategy 5. Financial tools for estimating economic viability 6. Criteria for making go/no-go decisions to start/approve new ventures 7. Understanding of financial options and frameworks 8. Tools for maximizing marketing opportunities 9. Tools for identifying resource requirements and building capabilities 10.Strategies for achieving/sustaining competitive advantage
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9
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SECS-P/08
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60
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
21201459 -
BUSINESS STRATEGY
(objectives)
Course will provide participants to 1. Understand the strategic decisions that organizations make and have an ability to engage in strategic planning. 2. Explain the basic concepts, principles and practices associated with strategy formulation and implementation. 3. Integrate and apply knowledge gained in basic courses to the formulation and implementation of strategy. 4. Analyze and evaluate critically real life company situations and develop creative solutions, using a strategic management perspective. 5. Conduct and present a credible business analysis in a team setting. 6. Understand the crucially important role that the finance function plays in the setting and implementation of a strategy.
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21201459-2 -
STRATEGIA D'IMPRESA
(objectives)
Course will provide participants to 1. Understand the strategic decisions that organizations make and have an ability to engage in strategic planning. 2. Explain the basic concepts, principles and practices associated with strategy formulation and implementation. 3. Integrate and apply knowledge gained in basic courses to the formulation and implementation of strategy. 4. Analyze and evaluate critically real life company situations and develop creative solutions, using a strategic management perspective. 5. Conduct and present a credible business analysis in a team setting. 6. Understand the crucially important role that the finance function plays in the setting and implementation of a strategy.
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4
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SECS-P/08
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20
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
21201459-1 -
STRATEGIA D'IMPRESA
(objectives)
Course will provide participants to 1. Understand the strategic decisions that organizations make and have an ability to engage in strategic planning. 2. Explain the basic concepts, principles and practices associated with strategy formulation and implementation. 3. Integrate and apply knowledge gained in basic courses to the formulation and implementation of strategy. 4. Analyze and evaluate critically real life company situations and develop creative solutions, using a strategic management perspective. 5. Conduct and present a credible business analysis in a team setting. 6. Understand the crucially important role that the finance function plays in the setting and implementation of a strategy.
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5
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SECS-P/08
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40
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Core compulsory activities
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ITA |
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Optional Group:
comune Orientamento unico 1° ANNO - UN ESAME A SCELTA TRA: - (show)
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9
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21201428 -
ECONOMICS AND INDUSTRIAL RELATIONS
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Also available in another semester or year
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21201569 -
HISTORY OF LABOUR AND INDUSTRIAL RELATIONS
(objectives)
The aim of this course is to develop a critical interpretation of the transformations, between 19th and 20th century, of the labor organization, social conflicts, industrial relations, social security and welfare policies, with particular reference to the Italian case.
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21201569-1 -
STORIA DEL LAVORO E DELLE RELAZIONI INDUSTRIALI 1
(objectives)
The aim of this course is to develop a critical interpretation of the transformations, between 19th and 20th century, of the labor organization, social conflicts, industrial relations, social security and welfare policies, with particular reference to the Italian case.
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5
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SECS-P/12
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30
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Core compulsory activities
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ITA |
21201569-2 -
STORIA DEL LAVORO E DELLE RELAZIONI INDUSTRIALI 2
(objectives)
The aim of this course is to develop a critical interpretation of the transformations, between 19th and 20th century, of the labor organization, social conflicts, industrial relations, social security and welfare policies, with particular reference to the Italian case.
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4
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SECS-P/12
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30
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
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Optional Group:
1° Anno - Un esame a scelta tra: - (show)
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9
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21201712 -
Applied Statistics
(objectives)
The course builds on the coherence of the topics and their contextualization with the educational objectives of the degree in question. The course in Applied Statistics aims at providing the necessary tools for designing, processing and analysing data on labour economics. The theoretical aspects will be accompanied by an applied part on real data and case studies coming from labour economics, industrial relations and welfare systems and from environmental economics. Various statistical software such as Minitab and Hugin will be used. The student will be taught not only to apply statistical techniques but also to choose the most appropriate technique and to comment on the output of the analysis helping them understand how statistics can be useful for decision-making. Students will be taught not only the theoretical aspect of the models but also the main application contexts and their use through appropriate statistical software. The course teaches students how to manage a statistical survey from its planning, to the analysis and to present a report commenting on the output of the data analysis.
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9
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SECS-S/01
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60
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Core compulsory activities
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ITA |
21210001 -
ANALISI STATISTICA PER LE SCIENZE SOCIALI
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Also available in another semester or year
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Optional Group:
Altre attività formative - (show)
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6
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21210059 -
Clinica del Lavoro
(objectives)
The Legal Clinic of Labour Law is a course, built on the model of "Legal Clinics", which aims to provide students with the methodological tools for developing solutions to complex legal questions relating to HR management. During the course, the study is carried out through the exam of practical cases, which will be analyzed and solved under the guidance of experts in human resource management (practicing lawyers and experts coming from employers’ associations at national level).
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6
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150
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-
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-
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-
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Other activities
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ITA |
21201444 -
BUSINESS ENGLISH
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6
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150
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-
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Other activities
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ITA |
21201321 -
ENGLISH LANGUAGE
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6
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L-LIN/12
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150
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-
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-
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Other activities
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ITA |
21210029 -
Stage
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6
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-
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-
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Other activities
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ITA |
21201511 -
I.T.: STATISTICAL ANALYSIS LABORATORY
(objectives)
The course aims at providing students with basic knowledge of statistical analysis software tools such as Matlab. The final objective of the course is to ensure that students, at the end of the teaching activity, are able to perform some of the main statistical applications and, in the case of applications not developed within the course, to being able to learn independently the knowledge necessary for the development of such applications.
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6
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INF/01
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150
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-
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-
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Other activities
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ITA |
21210126 -
Clinica del Lavoro
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3
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IUS/07
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20
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-
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Other activities
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ITA |
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SECOND YEAR
First semester
Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Contact Hours
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Exercise Hours
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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Optional Group:
2° anno- un insegnamento a scelta - (show)
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9
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21201711 -
Employment, income distribution and growth
(objectives)
The course will present different analytical perspectives along with empirical evidence on themes such as the relationship between labour market regulation, income distribution and employment growth, which are very relevant for economic analysis and current debates concerning economic policy.
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9
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SECS-P/01
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60
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
21210002 -
ECONOMIC GROWTH AND WELFARE SYSTEMS
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9
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SECS-P/02
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60
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
21210004 -
ECONOMIA DELLE IMPRESE E DEI SETTORI PRODUTTIVI
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Also available in another semester or year
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21210066 -
Corporate and innovation policy
(objectives)
The course aims to provide students with the basic notions for a critical analysis of public intervention in support of firms, research and innovation. The course is structured in three Sections. The first one provides an introduction to main concept in Economics of Innovation theory. The second one refers to the Italian case that is analyzed with reference to industrial, science and technology policies. The third Section is devoted to the description of the European regional policies. Particular attention will be given to the study of public policies for the development and diffusion of new environmental-friendly technologies.
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9
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SECS-P/03
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60
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-
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
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Optional Group:
2° Anno - Un esame a scelta tra: - (show)
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9
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21201500 -
ADMINISTRATIVE LAW
(objectives)
The course explores the main topics of administrative law: organization and structures of public administration, privatization of public bodies and services. Much attention will be paid to civil service issues and management discipline; administrative procedures under rule of law, discretion, fairness, and regulatory unreasonableness.
The student must achieve: 1) knowledge of the general theory of administrative law; 2) knowledge of the traditional approach of administrative law studies; 3) awareness of the significant changes in the reference regulatory framework concerning the public administration.
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9
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IUS/10
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60
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
21201546 -
SOCIAL SECURITY LAW
(objectives)
The course is aimed at deepening the issue of social security and welfare state in a dimension that embraces public and private social security, social assistance, unemployment protection, social safety nets and active policies, and also the issue of occupational safety, the social security protection for work accidents and occupational diseases.
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9
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IUS/07
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60
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
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Optional Group:
comune Orientamento unico 2° ANNO - UN INSEGNAMENTO A SCELTA TRA: - (show)
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9
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Optional Group:
comune Orientamento unico 2° ANNO - UN ESAME A SCELTA TRA: - (show)
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9
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Second semester
Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Contact Hours
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Exercise Hours
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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Optional Group:
comune Orientamento unico 2° ANNO - UN INSEGNAMENTO A SCELTA TRA: - (show)
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9
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21201562 -
ADVANCED ECONOMIC POLICY
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Also available in another semester or year
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21201566 -
ECONOMICS AND SOCIAL POLICY
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Also available in another semester or year
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21210003 -
POLITICHE MACROECONOMICHE PER LO SVILUPPO
(objectives)
The course addresses a number of macroeconomic issues with a focus on development and growth, income distribution, institutions, and the growth-inequality-poverty nexus. The module will typically cover the following topics: Principal macroeconomic issues of uneven development; Growth models as tools for analyzing the macroeconomics of development; Macroeconomic stability; Geography, Culture and Institutions; Income distribution and Macroeconomics; Inequality, growth and welfare policy.
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9
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SECS-P/02
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60
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Core compulsory activities
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ITA |
21210004 -
ECONOMIA DELLE IMPRESE E DEI SETTORI PRODUTTIVI
(objectives)
The course aims to provide students with the notions for a thorough analysis of the Italian productive system, taking into consideration issues related to firms’ organization and performance together with a close look at the specific industries’ main competitiveness indicators. Particular attention will be devoted to the impact of globalization on firms’ organization and performance. The course will make use of models and applications through a laboratory session.
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9
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SECS-P/06
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60
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Core compulsory activities
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ITA |
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Optional Group:
2° anno- un insegnamento a scelta - (show)
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9
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Optional Group:
comune Orientamento unico 2° ANNO - UN ESAME A SCELTA TRA: - (show)
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9
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21210032 -
KNOWLEDGE MANAGEMENT IN THE DIGITAL AGE
(objectives)
Il corso si propone di indagare le principali questioni relative alla gestione delle conoscenze aziendali, in particolare per quanto riguarda i settori ad alta intensità di informazione e nel più ampio contesto della visione della società basata sulla conoscenza. Data la rapida obsolescenza della base di conoscenze, le aziende hanno bisogno di rinnovare costantemente le loro strategie e le politiche di gestione della conoscenza. Pertanto, gli studenti vengono impegnati in una partecipazione attiva attraverso esercizi e progetti di lavoro al fine di comprendere le strategie di gestione della conoscenza, le condizioni organizzative e le tecnologie abilitanti. Il corso è progettato per comprendere il ruolo della conoscenza basate sui dati nell'economia contemporanea e per fornire agli studenti un'analisi chiara della produzione, distribuzione e consumo di beni basati sulle informazioni.
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9
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SECS-P/08
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60
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Core compulsory activities
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ITA |
21201541 -
MANAGEMENT CONTROL
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Also available in another semester or year
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21210000 -
A SCELTA STUDENTE
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9
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60
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Elective activities
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ITA |
21201473 -
FINAL EXAM
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15
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140
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Final examination and foreign language test
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ITA |