Degree Course: Classical studies
A.Y. 2018/2019
Autonomia di giudizio
L'autonomia di giudizio , ovvero l'acquisizione della capacità di integrare le conoscenze e gestirne la complessità, anche in modo autonomo, nonché di elaborare osservazioni e formulare valutazioni, sarà acquisita per mezzo di lezioni tenute in forma seminariale negli ambiti delle attività formative attivate nei SSD relativi alle lingue e letterature latine e greche (L-FIL-LET/02, L-FIL-LET-04, L-FIL-LET/06, L-FIL-LET/08), alle scienze filologiche (L-FIL-LET/05), storiche (L-ANT/02, L-ANT/03, L-ANT/05, M-STO/07, M-STO/09).
Le attività suddette consentiranno lo sviluppo di una corretta ermeneutica dei testi e delle fonti documentarie, sviluppando le capacità di valutare autonomamente i documenti oggetto degli studi e di collegare i vari ambiti dei saperi letterari, linguistici, storici e filologici.
Il raggiungimento dell' autonomia di giudizio sarà verificata sui risultati delle analisi dei testi e delle fonti documentarie, dalla capacità di creare bibliografie di riferimento primarie e secondarie esaustive, nonché dalla valutazione dei criteri applicati nella preparazione e redazione della tesi di laurea.
Abilità comunicative
Le abilità comunicative necessarie a trasmettere in modo chiaro e privo di ambiguità, sia ad interlocutori specialisti, sia a non specialisti, il metodo ed i risultati della ricerca scientifica saranno conseguite nell'ambito di tutte le attività formative previste dal corso di laurea.
Tale acquisizione sarà sottoposta a verifica periodica nel corso di appositi incontri seminariali, prove in itinere sia orali sia scritte, nonché attraverso la valutazione della capacità di elaborazione formale della tesi di laurea.Capacità di apprendimento
L'acquisizione della capacità di apprendimento sarà ottenuta attraverso il complessivo iter di studio, con particolare riguardo all'organizzazione del tempo di studio, alla ricerca bibliografica, allo studio dei testi e all'analisi delle fonti, alla partecipazione alle attività seminariali, all'attività di ricerca finalizzata all'elaborazione della tesi finale.
La verifica della capacità di apprendimento avverrà tramite l'analisi della carriera del singolo studente in relazione ai risultati nelle prove di esame in itinere e la valutazione della capacità di apprendimento autonomo dimostrata nel corso dell'elaborazione della tesi di laurea.Requisiti di ammissione
Per l'ammissione al corso di Laurea Magistrale in Filologia, letterature e storia dell'antichità sono richieste le conoscenze generali corrispondenti al possesso di una Laurea di ambito umanistico (Classe delle Lauree in Beni Culturali L-1; Classe delle Lauree in Lettere L-10; Classe delle Lauree in Storia L-42), comprensive di quelle conoscenze preliminari nel campo delle discipline relative alla letteratura e storia dell'antichità greca e romana che permettono di intraprendere con successo un percorso formativo secondo il presente Ordinamento.
Inoltre è
richiesto il grado B2 di conoscenza in una lingua straniera parlata nell'Unione Europea, nonché conoscenze avanzate dei procedimenti informatici sia ai fini della scrittura che ai fini della ricerca di base.
Le conoscenze richieste per l'ammissione sono accertate secondo modalità definite dal Regolamento del corso di Laurea Magistrale.
Ai fini dell'ammissione, oltre alle norme esplicitate nel Regolamento del corso di Laurea Magistrale, si deve dimostrare il possesso o l'acquisizione di una preparazione generale di base nei settori scientifico disciplinari riferibili alle discipline letterarie (L-FIL-LET/02; L-FIL-LET-04, L-FIL-LET/06, L-FIL-LET/08), filologiche (L-FIL-LET/05), storiche (L-ANT/02, L-ANT/03, L-ANT/05, L-ANT/08, M-STO/07, M-STO/09).
Il possesso di questi requisiti verrà accertato anche con colloqui e secondo modalità stabilite dal Regolamento del Corso di Laurea Magistrale.
Prova finale
1.
La Laurea Magistrale in Filologia, letterature e storia dell'antichità si consegue previo superamento di una prova finale, che consiste nella presentazione e discussione di una tesi scritta elaborata in forma originale dal candidato sotto la guida di un relatore, nell'ambito di uno dei SSD presenti nell'Ordinamento del Corso di Laurea Magistrale, per il quale siano previsti insegnamenti nel Regolamento del Corso di Laurea Magistrale e nel quale lo studente abbia conseguito CFU.
2.
Preliminarmente alla determinazione dell'argomento della tesi, lo studente del Corso di Laurea Magistrale deve aver conseguito almeno 30 CFU.
Le modalità per la determinazione dell'argomento della tesi e per la sua preparazione, nonché per la scelta del relatore, sono fissate nel Regolamento del Corso di Laurea Magistrale secondo le linee stabilite a suo tempo dal Consiglio della Facoltà di Lettere e Filosofia.
3.
Per essere ammesso alla discussione della tesi elaborata per la prova finale, che porta all'acquisizione di 30 CFU, lo studente deve aver conseguito 90 CFU.
Le modalità dello svolgimento della prova finale sono fissate nel Regolamento del Corso di Laurea Magistrale secondo le linee stabilite a suo tempo dal Consiglio della Facoltà di Lettere e Filosofia.
Orientamento in ingresso
Le attività di orientamento, tirocinio, stage e placement, a livello di Ateneo, sono promosse e coordinate dal Gruppo di Lavoro per l’Orientamento di Ateneo (GLOA) costituito dal Delegato del Rettore per le politiche di orientamento, con ruolo di coordinatore, da due delegati dei Direttori per ciascun Dipartimento, un Delegato dei Presidenti per le due Scuole e dalla Responsabile della Divisione Politiche per gli Studenti.
Il GLOA promuove azioni relative all’orientamento in ingresso, all’orientamento in itinere (tutorato, tirocini e stage) e all’orientamento in uscita (politiche attive per il lavoro e placement) la cui organizzazione e realizzazione è affidata, rispettivamente, all’Ufficio orientamento, all’Ufficio stage e tirocini e all’Ufficio job placement.
Orientamento in ingresso
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di processi di raccordo con la scuola media secondaria.
Si concretizzano in attività di carattere informativo sui Corsi di Studio (CdS) dell’Ateneo ma anche come impegno condiviso da scuola e università per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attività promosse si articolano in:
a) autorientamento;
b) incontri e manifestazioni informative rivolte alle future matricole;
c) sviluppo di servizi online e pubblicazione di guide sull’offerta formativa dei CdS.
Tra le attività svolte in collaborazione con le scuole per lo sviluppo di una maggiore consapevolezza nella scelta, il progetto di autorientamento è un intervento che consente di promuovere un raccordo particolarmente qualificato con alcune scuole medie superiori.
Il progetto, infatti, è articolato in incontri svolti presso le scuole ed è finalizzato a sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di scelta.
La presentazione dell’offerta formativa agli studenti delle scuole superiori prevede tre eventi principali distribuiti nel corso dell’anno accademico ai quali partecipano tutti i CdS.
• Salone dello studente, si svolge presso la fiera di Roma fra ottobre e novembre e coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro.
Roma Tre partecipa a questo evento con un proprio spazio espositivo, con conferenze di presentazione dell’offerta formativa dell’Ateneo e promuove i propri Dipartimenti scientifici grazie all’iniziativa Roma 1,2,3 … Scienze;
• Giornate di Vita Universitaria (GVU), si svolgono ogni anno da dicembre a marzo e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Si svolgono in tutti i Dipartimenti dell’Ateneo e costituiscono un’importante occasione per le future matricole per vivere la realtà universitaria.
Gli incontri sono strutturati in modo tale che accanto alla presentazione dei Corsi di Laurea, gli studenti possano anche fare un’esperienza diretta di vita universitaria con la partecipazione ad attività didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una significativa mediazione di tipo tutoriale.
Partecipano annualmente circa 5.000 studenti;
• Orientarsi a Roma Tre, rappresenta la manifestazione che chiude le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L’evento accoglie, perlopiù, studenti romani che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Durante la manifestazione viene presentata l’offerta formativa e sono presenti, con un proprio spazio, tutti i principali servizi di Roma Tre, le segreterie didattiche e la segreteria studenti.
I servizi online messi a disposizione dei futuri studenti universitari nel tempo sono aumentati tenendo conto dello sviluppo delle nuove opportunità di comunicazione tramite web.
Inoltre, durante tutte le manifestazioni di presentazione dell’offerta formativa, sono illustrati quei servizi online (siti web di Dipartimento, di Ateneo, Portale dello studente etc.) che possono aiutare gli studenti nella loro scelta.
Il Corso di Studio in breve
Il corso di Laurea Magistrale in Filologia, Letterature e Storia dell'antichità si prefigge i seguenti obiettivi formativi, espressi in termini di risultati attesi:
a) l'acquisizione di approfondite conoscenze e di elevata capacità di comprensione critica nel campo della filologia e delle letterature dell'antichità greca e latina e in quello della storia antica e tardoantica, tali da consentire, in un contesto anche di ricerca, l'elaborazione e/o lo sviluppo di idee originali e innovative;
b) l'acquisizione di avanzate competenze nel campo delle metodologie proprie delle scienze storiche e filologiche, nonché delle specifiche tecniche di ricerca richieste per il reperimento e l'uso critico delle fonti letterarie e documentarie giunteci dall'antichità, alla luce dei risultati della ricerca internazionale in tale campo;
c) l'acquisizione di un'approfondita conoscenza teorica e applicata – fondata sulla lettura e l'analisi di testi arcaici, classici e postclassici – nel campo delle lingue e letterature dell'antichità greca e latina, del loro contesto storico e culturale, della loro fortuna in età medievale, moderna e contemporanea, con possibilità di allargamento alla storia antica dell'Europa e del bacino del Mediterraneo, con riguardo anche ai rapporti con il vicino Oriente;
d) l'acquisizione, in riferimento ai precedenti punti, di abilità nell'affrontare tematiche nuove e risolvere problemi ad esse correlati, inseriti in contesti più ampi o interdisciplinari connessi al settore dello studio dell'antichità;
e) l'acquisizione, in riferimento ai precedenti punti, della capacità di integrare le conoscenze e gestirne la complessità, nonché di elaborare osservazioni e formulare valutazioni e giudizi sulla base di informazioni parziali e frammentate, nel contesto di una matura consapevolezza delle responsabilità sociali ed etiche, oltre che scientifiche, collegate all'applicazione di tali conoscenze e giudizi;
f) il consolidamento della capacità di utilizzare criticamente i principali strumenti informatici e telematici disponibili nel campo dello studio dell'antichità;
g) il consolidamento della capacità di utilizzare fluentemente, in forma scritta e orale, almeno una lingua dell'Unione europea oltre l'italiano, con riferimento anche al lessico disciplinare della scienza dell'antichità;
h) l'acquisizione, con particolare riguardo ai precedenti punti, di capacità di apprendimento che consentano, dopo il conseguimento della Laurea Magistrale, di proseguire in modo anche autonomo lo studio nei campi individuati;
i) l'acquisizione di abilità comunicative finalizzate alla trasmissione chiara e razionale, a interlocutori specialisti e non specialisti, delle conclusioni raggiunte, in termini di conoscenze, di metodo e di implicazioni.
Gli sbocchi professionali previsti per i laureati del Corso di Laurea Magistrale in Filologia, letterature e storia dell'antichità sono in istituzioni specifiche, quali archivi di Stato, Biblioteche, Sovrintendenze, in Centri culturali, Fondazioni, Imprese editoriali, con funzioni di elevata responsabilità; in organismi e unità di studio presso enti e istituzioni, pubbliche e private, sia italiane che straniere.
I laureati del Corso di Laurea Magistrale in Filologia, letterature e storia dell'antichità potranno altresì esercitare funzioni di elevata responsabilità nei settori degli istituti di cultura e di ricerca di tipo specifico; in centri di studi e di ricerca, pubblici e privati; in istituzioni centrali e locali nell'articolato settore dei servizi culturali; nell'editoria specifica (con particolare riferimento all'attività di traduzione dal greco al latino) e in quella connessa alla diffusione dell'informazione e della cultura storica e letteraria riguardante il mondo antico, classico e cristiano.
Il Corso di Laurea Magistrale in Filologia, letterature e storia dell'antichità fornisce inoltre una formazione pienamente funzionale a tutte le attività collegate con la trasmissione a livello elevato del sapere umanistico, con particolare riguardo alle competenze disciplinari richieste per la professione di docente.
I laureati possono prevedere come occupazione l'insegnamento nella scuola media inferiore e superiore, una volta completato il processo di abilitazione all'insegnamento e superati i concorsi previsti dalla normativa vigente.
Gli sbocchi occupazionali e le attività professionali sopra definiti sono compatibili con l'accesso alle attività classificate dall'ISTAT sotto il codice M.80 (Istruzione), in particolare M.80.21.1 (Istruzione secondaria di primo grado: scuole medie), M.80.21.2 (Istruzione secondaria di secondo grado: licei e istituzioni che rilascino diplomi di maturità), M.80.3 (Istruzione universitaria e post-universitaria), M.80.4 (Corsi di formazione e perfezionamento e altre attività di insegnamento), nonché sotto il codice O.92 (Attività ricreative, culturali e sportive), presso enti pubblici e privati.
Le attività a libera scelta dello studente possono permettere di migliorare la sua preparazione per le prove di accesso al dottorato di ricerca.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
Curriculum standard
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
ATTIVITA' CARATTERIZZANTI - STORIA ANTICA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20702449 -
CLASSICAL PHILOLOGY L.M.
(objectives)
Classical Philology I The course aims to provide students with elements of Classical Philology and the most important research tools for critical studies of Classics. The student will acquire basic knowledge of history of philology, textual criticism and tradition of Greek and Latin classical texts.
Classical Philology II The course aims to provide students with a thorough comprehension of issues concerning transmission and critics of Classics through analysis of manuscript tradition and philological reading of selected classical texts.
|
6
|
L-FIL-LET/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
ATTIVITÀ CARATTERIZZANTI - FONTI, TECNICHE E STRUMENTI DELLA RICERCA - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
ATTIVITA' AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- -
Elective course
|
12
|
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20704166 -
OTHER ACTIVITIES
(objectives)
The Master Course provides for the assignment of credits to students who participate in internships and internships organized by the Course itself or by public or private institutions and institutions officially recognized by the Course.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20702454 -
GREEK LITERATURE L.M.
(objectives)
The aim of the course is the acquisition of advanced knowledge and the improvement of the skills previously acquired in the field of Greek literature. Through the study and translation of a text or a selection of different texts in the original language according to a research and investigation path presented on the same from various points of view (historical, literary, philological and performative or dramaturgical), also through laboratory or seminar experiences, the student will be able to acquire a wide-ranging critical and philological methodological competence that allows him to face the exegesis of any other Greek literary text, from the archaic age to the Hellenistic age.
|
|
20702454-1 -
LETTERATURA GRECA I L.M.
(objectives)
The aim of the course is the acquisition of advanced knowledge and the improvement of the skills previously acquired in the field of Greek literature. Through the study and translation of a text or a selection of different texts in the original language according to a research and investigation path presented on the same from various points of view (historical, literary, philological and performative or dramaturgical), also through laboratory or seminar experiences, the student will be able to acquire a wide-ranging critical and philological methodological competence that allows him to face the exegesis of any other Greek literary text, from the archaic age to the Hellenistic age.
|
6
|
L-FIL-LET/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702454-2 -
LETTERATURA GRECA II L.M.
(objectives)
The aim of the course is the acquisition of advanced knowledge and the improvement of the skills previously acquired in the field of Greek literature. Through the study and translation of a text or a selection of different texts in the original language according to a research and investigation path presented on the same from various points of view (historical, literary, philological and performative or dramaturgical), also through laboratory or seminar experiences, the student will be able to acquire a wide-ranging critical and philological methodological competence that allows him to face the exegesis of any other Greek literary text, from the archaic age to the Hellenistic age.
|
6
|
L-FIL-LET/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702455 -
LITERATURE AND LATIN PHILOLOGY L.M.
(objectives)
The student will acquire advanced knowledge through: 1) the philological commentary of selected passages; 2) the analysis of the same steps by following different paths - linguistic, historical-literary, anthropological -, questioning each other on the 'permanence' of gender in specific areas of our culture (students will be an active part in this part of the course which takes the form of a research laboratory); 3) commentary on the passages of great authors of Latin literature in the light of the critical-exegetical writings of eminent contemporary philologists. The student will also acquire knowledge related to the master's level analysis of one or more Latin literary texts, with particular attention to formal aspects and seminar-like interaction with attending students.
|
|
20702455-1 -
LETTERATURA E FILOLOGIA LATINA I L.M.
(objectives)
The student will acquire advanced knowledge through: 1) the philological commentary of selected passages; 2) the analysis of the same steps by following different paths - linguistic, historical-literary, anthropological -, questioning each other on the 'permanence' of gender in specific areas of our culture (students will be an active part in this part of the course which takes the form of a research laboratory); 3) commentary on the passages of great authors of Latin literature in the light of the critical-exegetical writings of eminent contemporary philologists. The student will also acquire knowledge related to the master's level analysis of one or more Latin literary texts, with particular attention to formal aspects and seminar-like interaction with attending students.
|
6
|
L-FIL-LET/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702455-2 -
LETTERATURA E FILOLOGIA LATINA II L.M.
(objectives)
The student will acquire advanced knowledge through: 1) the philological commentary of selected passages; 2) the analysis of the same steps by following different paths - linguistic, historical-literary, anthropological -, questioning each other on the 'permanence' of gender in specific areas of our culture (students will be an active part in this part of the course which takes the form of a research laboratory); 3) commentary on the passages of great authors of Latin literature in the light of the critical-exegetical writings of eminent contemporary philologists. The student will also acquire knowledge related to the master's level analysis of one or more Latin literary texts, with particular attention to formal aspects and seminar-like interaction with attending students.
|
6
|
L-FIL-LET/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
ATTIVITA' CARATTERIZZANTI - STORIA ANTICA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702462 -
GREEK HISTORY L.M.
(objectives)
The student will acquire a complete autonomy in identifying, collecting, interpreting and critically using the historical documentation and the bibliography related to a given research topic.
|
6
|
L-ANT/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702439 -
ROMAN HISTORY L.M.
(objectives)
Lo studente approfondirà la propria esperienza di studio e di ricerca affrontando un tema specifico della materia.
|
6
|
L-ANT/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702448 -
LATIN EPIGRAPHY L.M.
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
ATTIVITÀ CARATTERIZZANTI - FONTI, TECNICHE E STRUMENTI DELLA RICERCA - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
ATTIVITA' AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702443 -
LATIN LITERATURE L.M.
(objectives)
Lo studente acquisirà conoscenze connesse con l’analisi di livello magistrale di uno o più testi letterari latini, con particolare attenzione agli aspetti formali e interazione di carattere seminariale con i frequentanti.
|
6
|
L-FIL-LET/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702448 -
LATIN EPIGRAPHY L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20702450 -
LATIN PHILOLOGY L.M.
(objectives)
The student will acquire advanced knowledge through: 1) the philological commentary of selected passages; 2) the analysis of the same steps by following different paths - linguistic, historical-literary, anthropological -, questioning each other on the 'permanence' of gender in specific areas of our culture (students will be an active part in this part of the course which takes the form of a research laboratory); 3) commentary on the passages of great authors of Latin literature in the light of the critical-exegetical writings of eminent contemporary philologists.
|
6
|
L-FIL-LET/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702457 -
LATIN LANGUAGE AND LITERATURE - ROMAN-BARBARIAN PERIOD - L.M.
(objectives)
The student will acquire awareness, through the direct knowledge of literary and legal documents, of the cultural dynamisms of late Roman and subroman Europe, with particular attention to the integration of the different immigrant peoples in the Latin West.
|
6
|
L-FIL-LET/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702530 -
ETRUSCAN STUDIES AND ITALIC ANTIQUITIES - L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20702716 -
HISTORY OF ANCIENT PHILOSOPHY - L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20703032 -
MEDIEVAL HISTORY II L.M.
|
6
|
M-STO/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703166 -
HISTORY OF THE ITALIAN LANGUAGE L.M.
(objectives)
The student will acquire knowledge of aspects, moments, questions of Italian linguistic history from the Origins to the present, with attention also to the most ancient phases of our language, and with specific attention to reading and analyzing texts, literary and other, considered paradigmatic from various points of view.
|
|
20703166-1 -
STORIA DELLA LINGUA ITALIANA I L.M.
(objectives)
The student will acquire knowledge of aspects, moments, questions of Italian linguistic history from the Origins to the present, with attention also to the most ancient phases of our language, and with specific attention to reading and analyzing texts, literary and other, considered paradigmatic from various points of view.
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703166-2 -
STORIA DELLA LINGUA ITALIANA II L.M.
(objectives)
The student will acquire knowledge of aspects, moments, questions of Italian linguistic history from the Origins to the present, with attention also to the most ancient phases of our language, and with specific attention to reading and analyzing texts, literary and other, considered paradigmatic from various points of view.
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703339 -
ARCHAEOLOGY AND HISTORY OF ANCIENT NEAR EASTERN ART 1 - L.M.
|
6
|
L-OR/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703200 -
Greek epigraphy
(objectives)
The student will acquire advanced knowledge on the discipline through (a) the in-depth study of the formal and content characteristics and ways of use in the historical context of certain categories of epigraphic texts; (b) collaboration in the operations of lemmatization, reading, transcription, interpretation and historical-critical framing of unpublished inscriptions; (c) collaboration in the computer processing of digitized paper inscriptions or casts, in view of their use within databases or websites.
|
6
|
L-ANT/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709852 -
LETTERATURA ITALIANA L.M. (CANALI A-L/M-Z)
|
Also available in another semester or year
|
20710060 -
HISTORY...
|
Also available in another semester or year
|
20710143 -
LETTERATURA ITALIANA DEL MEDIOEVO L.M.
(objectives)
This course aims to provide students with analytical frameworks and research tools specifically related to the interpretation and contextualisation of Italian Medieval literary texts. Through the reading of a work - or group of works - students will get familiar with an eminently interdisciplinary interpretative framework, based on literary history, philology, linguistics, philosophy, one apt to understand the peculiar and complex features of Medieval literature and textuality.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710144 -
LETTERATURA ITALIANA DEL RINASCIMENTO L.M.
(objectives)
The aim of the course is the acquisition of specialized knowledge on Italian Renaissance literature, through the study of an author, a work or a specific theme according to the most up-to-date research perspectives. At the end of the course the student will equip himself with the most appropriate historical, historical-literary and linguistic interpretative tools for the analysis of the literary texts of the Renaissance and will be able to apply advanced analysis methodologies on them.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710150 -
LINGUISTICA ITALIANA
(objectives)
The course aims to provide students with an in-depth knowledge of various theoretical and methodological aspects of Italian linguistics and the most important tools of the discipline, so that they can acquire a thorough preparation in the main fields of linguistic research.
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710032 -
EPIGRAFIA CRISTIANA - LM
|
Also available in another semester or year
|
20710371 -
DIDATTICA DEL LATINO L.M.
(objectives)
The aim of the course is to present to the student a language description model to be applied in teaching the translation technique of a Latin text and to provide the theoretical knowledge necessary for the explanation of the verbal and nominal bending Latin according to a diachical perspective.
|
6
|
L-FIL-LET/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710372 -
DIDATTICA DELL' ITALIANO L.M.
(objectives)
At the end of the course, students will master the disciplinary contents related to Italian language education, will be able to build coherent didactic paths for the development of communicative skills and will be able to identify the most suitable didactic tools and methods for teaching Italian.
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
20705051 -
FINAL EXAM
(objectives)
Th final exam of the LM-15 Master Course provides for the presentation and discussion of a written and drafted paper under the guidance of a supervisor and a co-supervisor.
|
30
|
|
180
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Curriculum internazionale - European Master in Classical Cultures (EMCC)
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
ATTIVITA' CARATTERIZZANTI - STORIA ANTICA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702462 -
GREEK HISTORY L.M.
(objectives)
The student will acquire a complete autonomy in identifying, collecting, interpreting and critically using the historical documentation and the bibliography related to a given research topic.
|
6
|
L-ANT/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702439 -
ROMAN HISTORY L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20702448 -
LATIN EPIGRAPHY L.M.
(objectives)
The student will start the advanced study of Latin epigraphy through the exegesis of epigraphic documents useful to deepen aspects of the Roman and Romanized world.
|
6
|
L-ANT/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
ATTIVITÀ CARATTERIZZANTI - FONTI, TECNICHE E STRUMENTI DELLA RICERCA - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
ATTIVITA' AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702443 -
LATIN LITERATURE L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20702448 -
LATIN EPIGRAPHY L.M.
(objectives)
The student will start the advanced study of Latin epigraphy through the exegesis of epigraphic documents useful to deepen aspects of the Roman and Romanized world.
|
6
|
L-ANT/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702450 -
LATIN PHILOLOGY L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20702457 -
LATIN LANGUAGE AND LITERATURE - ROMAN-BARBARIAN PERIOD - L.M.
(objectives)
The student will acquire awareness, through the direct knowledge of literary and legal documents, of the cultural dynamisms of late Roman and subroman Europe, with particular attention to the integration of the different immigrant peoples in the Latin West.
|
6
|
L-FIL-LET/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702530 -
ETRUSCAN STUDIES AND ITALIC ANTIQUITIES - L.M.
|
6
|
L-ANT/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702716 -
HISTORY OF ANCIENT PHILOSOPHY - L.M.
|
6
|
M-FIL/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703032 -
MEDIEVAL HISTORY II L.M.
|
6
|
M-STO/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703166 -
HISTORY OF THE ITALIAN LANGUAGE L.M.
(objectives)
The student will acquire knowledge of aspects, moments, questions of Italian linguistic history from the Origins to the present, with attention also to the most ancient phases of our language, and with specific attention to reading and analyzing texts, literary and other, considered paradigmatic from various points of view.
|
|
20703166-1 -
STORIA DELLA LINGUA ITALIANA I L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20703166-2 -
STORIA DELLA LINGUA ITALIANA II L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20703339 -
ARCHAEOLOGY AND HISTORY OF ANCIENT NEAR EASTERN ART 1 - L.M.
|
6
|
L-OR/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703200 -
Greek epigraphy
(objectives)
The student will acquire advanced knowledge on the discipline through (a) the in-depth study of the formal and content characteristics and ways of use in the historical context of certain categories of epigraphic texts; (b) collaboration in the operations of lemmatization, reading, transcription, interpretation and historical-critical framing of unpublished inscriptions; (c) collaboration in the computer processing of digitized paper inscriptions or casts, in view of their use within databases or websites.
|
6
|
L-ANT/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709852 -
LETTERATURA ITALIANA L.M. (CANALI A-L/M-Z)
(objectives)
The student will face one or more specialized subjects. He will be offered an example of an author's in-depth study or a relevant topic in Italian literature, according to the most up-to-date research perspectives. It will acquire the necessary hermeneutical tools for the analysis of the texts and the application to them of the most suitable methodologies (analysis of the metric or narrative structures), within the framework of a suitable preliminary to the advanced literary study.
|
12
|
L-FIL-LET/10
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710060 -
HISTORY...
|
6
|
M-GGR/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710143 -
LETTERATURA ITALIANA DEL MEDIOEVO L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20710144 -
LETTERATURA ITALIANA DEL RINASCIMENTO L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20710150 -
LINGUISTICA ITALIANA
|
Also available in another semester or year
|
20710032 -
EPIGRAFIA CRISTIANA - LM
|
6
|
L-ANT/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710371 -
DIDATTICA DEL LATINO L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20710372 -
DIDATTICA DELL' ITALIANO L.M.
|
Also available in another semester or year
|
|
- -
Elective course
|
12
|
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20704166 -
OTHER ACTIVITIES
(objectives)
The Master Course provides for the assignment of credits to students who participate in internships and internships organized by the Course itself or by public or private institutions and institutions officially recognized by the Course.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20702454 -
GREEK LITERATURE L.M.
(objectives)
The aim of the course is the acquisition of advanced knowledge and the improvement of the skills previously acquired in the field of Greek literature. Through the study and translation of a text or a selection of different texts in the original language according to a research and investigation path presented on the same from various points of view (historical, literary, philological and performative or dramaturgical), also through laboratory or seminar experiences, the student will be able to acquire a wide-ranging critical and philological methodological competence that allows him to face the exegesis of any other Greek literary text, from the archaic age to the Hellenistic age.
|
|
20702454-1 -
LETTERATURA GRECA I L.M.
(objectives)
The aim of the course is the acquisition of advanced knowledge and the improvement of the skills previously acquired in the field of Greek literature. Through the study and translation of a text or a selection of different texts in the original language according to a research and investigation path presented on the same from various points of view (historical, literary, philological and performative or dramaturgical), also through laboratory or seminar experiences, the student will be able to acquire a wide-ranging critical and philological methodological competence that allows him to face the exegesis of any other Greek literary text, from the archaic age to the Hellenistic age.
|
6
|
L-FIL-LET/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702454-2 -
LETTERATURA GRECA II L.M.
(objectives)
The aim of the course is the acquisition of advanced knowledge and the improvement of the skills previously acquired in the field of Greek literature. Through the study and translation of a text or a selection of different texts in the original language according to a research and investigation path presented on the same from various points of view (historical, literary, philological and performative or dramaturgical), also through laboratory or seminar experiences, the student will be able to acquire a wide-ranging critical and philological methodological competence that allows him to face the exegesis of any other Greek literary text, from the archaic age to the Hellenistic age.
|
6
|
L-FIL-LET/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702455 -
LITERATURE AND LATIN PHILOLOGY L.M.
(objectives)
The student will acquire advanced knowledge through: 1) the philological commentary of selected passages; 2) the analysis of the same steps by following different paths - linguistic, historical-literary, anthropological -, questioning each other on the 'permanence' of gender in specific areas of our culture (students will be an active part in this part of the course which takes the form of a research laboratory); 3) commentary on the passages of great authors of Latin literature in the light of the critical-exegetical writings of eminent contemporary philologists. The student will also acquire knowledge related to the master's level analysis of one or more Latin literary texts, with particular attention to formal aspects and seminar-like interaction with attending students.
|
|
20702455-1 -
LETTERATURA E FILOLOGIA LATINA I L.M.
(objectives)
The student will acquire advanced knowledge through: 1) the philological commentary of selected passages; 2) the analysis of the same steps by following different paths - linguistic, historical-literary, anthropological -, questioning each other on the 'permanence' of gender in specific areas of our culture (students will be an active part in this part of the course which takes the form of a research laboratory); 3) commentary on the passages of great authors of Latin literature in the light of the critical-exegetical writings of eminent contemporary philologists. The student will also acquire knowledge related to the master's level analysis of one or more Latin literary texts, with particular attention to formal aspects and seminar-like interaction with attending students.
|
6
|
L-FIL-LET/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702455-2 -
LETTERATURA E FILOLOGIA LATINA II L.M.
(objectives)
The student will acquire advanced knowledge through: 1) the philological commentary of selected passages; 2) the analysis of the same steps by following different paths - linguistic, historical-literary, anthropological -, questioning each other on the 'permanence' of gender in specific areas of our culture (students will be an active part in this part of the course which takes the form of a research laboratory); 3) commentary on the passages of great authors of Latin literature in the light of the critical-exegetical writings of eminent contemporary philologists. The student will also acquire knowledge related to the master's level analysis of one or more Latin literary texts, with particular attention to formal aspects and seminar-like interaction with attending students.
|
6
|
L-FIL-LET/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
ATTIVITA' CARATTERIZZANTI - STORIA ANTICA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20702449 -
CLASSICAL PHILOLOGY L.M.
(objectives)
Classical Philology I The course aims to provide students with elements of Classical Philology and the most important research tools for critical studies of Classics. The student will acquire basic knowledge of history of philology, textual criticism and tradition of Greek and Latin classical texts.
Classical Philology II The course aims to provide students with a thorough comprehension of issues concerning transmission and critics of Classics through analysis of manuscript tradition and philological reading of selected classical texts.
|
6
|
L-FIL-LET/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
ATTIVITÀ CARATTERIZZANTI - FONTI, TECNICHE E STRUMENTI DELLA RICERCA - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
ATTIVITA' AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20702443 -
LATIN LITERATURE L.M.
(objectives)
Lo studente acquisirà conoscenze connesse con l’analisi di livello magistrale di uno o più testi letterari latini, con particolare attenzione agli aspetti formali e interazione di carattere seminariale con i frequentanti.
|
6
|
L-FIL-LET/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702448 -
LATIN EPIGRAPHY L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20702450 -
LATIN PHILOLOGY L.M.
(objectives)
The student will acquire advanced knowledge through: 1) the philological commentary of selected passages; 2) the analysis of the same steps by following different paths - linguistic, historical-literary, anthropological -, questioning each other on the 'permanence' of gender in specific areas of our culture (students will be an active part in this part of the course which takes the form of a research laboratory); 3) commentary on the passages of great authors of Latin literature in the light of the critical-exegetical writings of eminent contemporary philologists.
|
6
|
L-FIL-LET/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702457 -
LATIN LANGUAGE AND LITERATURE - ROMAN-BARBARIAN PERIOD - L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20702530 -
ETRUSCAN STUDIES AND ITALIC ANTIQUITIES - L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20702716 -
HISTORY OF ANCIENT PHILOSOPHY - L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20703032 -
MEDIEVAL HISTORY II L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20703166 -
HISTORY OF THE ITALIAN LANGUAGE L.M.
(objectives)
The student will acquire knowledge of aspects, moments, questions of Italian linguistic history from the Origins to the present, with attention also to the most ancient phases of our language, and with specific attention to reading and analyzing texts, literary and other, considered paradigmatic from various points of view.
|
|
20703166-1 -
STORIA DELLA LINGUA ITALIANA I L.M.
(objectives)
The student will acquire knowledge of aspects, moments, questions of Italian linguistic history from the Origins to the present, with attention also to the most ancient phases of our language, and with specific attention to reading and analyzing texts, literary and other, considered paradigmatic from various points of view.
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703166-2 -
STORIA DELLA LINGUA ITALIANA II L.M.
(objectives)
The student will acquire knowledge of aspects, moments, questions of Italian linguistic history from the Origins to the present, with attention also to the most ancient phases of our language, and with specific attention to reading and analyzing texts, literary and other, considered paradigmatic from various points of view.
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703339 -
ARCHAEOLOGY AND HISTORY OF ANCIENT NEAR EASTERN ART 1 - L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20703200 -
Greek epigraphy
|
Also available in another semester or year
|
20709852 -
LETTERATURA ITALIANA L.M. (CANALI A-L/M-Z)
(objectives)
The student will face one or more specialized subjects. He will be offered an example of an author's in-depth study or a relevant topic in Italian literature, according to the most up-to-date research perspectives. It will acquire the necessary hermeneutical tools for the analysis of the texts and the application to them of the most suitable methodologies (analysis of the metric or narrative structures), within the framework of a suitable preliminary to the advanced literary study.
|
12
|
L-FIL-LET/10
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710060 -
HISTORY...
|
Also available in another semester or year
|
20710143 -
LETTERATURA ITALIANA DEL MEDIOEVO L.M.
(objectives)
This course aims to provide students with analytical frameworks and research tools specifically related to the interpretation and contextualisation of Italian Medieval literary texts. Through the reading of a work - or group of works - students will get familiar with an eminently interdisciplinary interpretative framework, based on literary history, philology, linguistics, philosophy, one apt to understand the peculiar and complex features of Medieval literature and textuality.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710144 -
LETTERATURA ITALIANA DEL RINASCIMENTO L.M.
(objectives)
The aim of the course is the acquisition of specialized knowledge on Italian Renaissance literature, through the study of an author, a work or a specific theme according to the most up-to-date research perspectives. At the end of the course the student will equip himself with the most appropriate historical, historical-literary and linguistic interpretative tools for the analysis of the literary texts of the Renaissance and will be able to apply advanced analysis methodologies on them.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710150 -
LINGUISTICA ITALIANA
(objectives)
The course aims to provide students with an in-depth knowledge of various theoretical and methodological aspects of Italian linguistics and the most important tools of the discipline, so that they can acquire a thorough preparation in the main fields of linguistic research.
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710032 -
EPIGRAFIA CRISTIANA - LM
|
Also available in another semester or year
|
20710371 -
DIDATTICA DEL LATINO L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20710372 -
DIDATTICA DELL' ITALIANO L.M.
|
Also available in another semester or year
|
|
20705051 -
FINAL EXAM
(objectives)
Th final exam of the LM-15 Master Course provides for the presentation and discussion of a written and drafted paper under the guidance of a supervisor and a co-supervisor.
|
30
|
|
180
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |