Degree Course: Communication Studies
A.Y. 2018/2019
Autonomia di giudizio
A conclusione del curriculum i laureati avranno la capacità di interpretare criticamente testi scritti e interazioni orali, provenienti dalla stampa, dalla radio, dalla televisione e dalla pubblicità, nonché di formulare giudizi autonomi sui processi sociali, economici, giuridici e politici ad essi sottesi e sui loro effetti nella formazione dell'opinione pubblica.
L’autonomia di giudizio sarà promossa dall’acquisizione di conoscenze analitiche, in ambito linguistico-comunicativo, cognitivo e delle scienze sociali, e sviluppata grazie a pratiche di laboratorio.
I risultati attesi saranno verificati anzitutto mediante le verifiche rappresentate dalle prove di esame e di laboratorio; sono inoltre previsti momenti di discussione in aula e di confronto tra gli studenti, sia in occasione della presentazione di tesine in itinere sia mediante la formazione di gruppi di lavoro.
Abilità comunicative
A conclusione del curriculum i laureati avranno percorso attraverso lo studio teorico ( discipline semiotiche e linguistiche) e l'analisi storico-sociale e giuridico dei media ( discipline sociali e mediologiche), il panorama dei processi di comunicazione dal piano interpersonale a quello sociale politico e di impresa istituzionale e in virtù delle esercitazioni pratiche cui avranno atteso possiederanno capacità di comunicare con chiarezza contenuti relativi a specifici ambiti, anche con l'uso delle nuove tecnologie e delle forme editoriali on line.
Saranno in grado di utilizzare, in forma scritta e orale, la lingua inglese e possiederanno competenze atte ad un uso efficace della lingua italiana in relazione alla comunicazione di informazioni, idee, problemi e soluzioni.
Possiederanno infine abilità
tecnico-pratiche necessarie alla produzione di testi informativi, comunicativi e argomentativi.
Tali abilità saranno raggiunte attraverso la riflessione approfondita e continua sulle varie tematiche di cui fanno esperienza durante le lezioni, attraverso seminari, discussioni di gruppo.
L'acquisizione di tali competenze sarà verificata attraverso verifiche scritte e orali all'interno dei singoli insegnamenti e nell'ambito della discussione della prova finale.
Capacità di apprendimento
A conclusione del curriculum i laureati avranno sviluppato capacità di apprendimento necessarie al proseguimento degli studi integrati nelle lauree magistrali che preparano professionalità nelle quali la comunicazione è, rispettivamente, oggetto di ricerca sistematica nell’ambito delle scienze cognitive oppure assume un ruolo decisivo di pratica operativa (dal giornalismo ai sistemi editoriali, dalla comunicazione pubblica e d'impresa alla pubblicità, dalla teoria della comunicazione alle aree critiche della società dell'informazione).
Più specificamente, lo studente deve mettere a punto capacità di comprensione della letteratura di ricerca scientifica e tecnologica che si tradurranno: 1) in seno alla laurea magistrale in Scienze cognitive della comunicazione e dell’azione, in specifiche capacità laboratoriali; 2) nell’ambito della laurea magistrale in Informazione, editoria e giornalismo, nella capacità di applicare una metodologia di ricerca adeguata al fine di analizzare criticamente le modalità comunicative nei settori pubblicitari (pubblici e privati), indagare i contesti sociali della comunicazione, utilizzare metodi di ergonomia cognitiva nella produzione di comunicazioni su piattaforme multimediali.
Al fine di garantire e monitorare, nell’arco del percorso di studi, l’avvenuta acquisizione delle suddette capacità, i moduli impartiti prevedono, accanto alla lezione frontale e alla classica prova di esame conclusiva (scritta/orale, prova pratica), momenti di discussione in aula e di confronto tra gli studenti resi possibili dalla formazione di gruppi di lavoro e la conseguente presentazione di tesine in itinere.
Per quanto riguarda invece l’acquisizione della capacità di applicare le conoscenze apprese, essa sarà garantita e monitorata attraverso attività di laboratorio (scrittura, media, progettazione telematica, analisi e comunicazione dei dati, informatica) in relazione a obiettivi specifici e mediante attività esterne quali tirocini formativi presso imprese e soggiorni in università di altri paesi europei, nel quadro di accordi nazionali e internazionali.
Requisiti di ammissione
Per l'ammissione al corso di Laurea in Scienze della Comunicazione sono richieste le conoscenze che sono comuni ai percorsi formativi della scuola secondaria.
I candidati saranno inoltre sottoposti a test tesi ad accertare la preparazione personale secondo modalità dettagliate contenute nel regolamento didattico del corso di studio e che prevederanno l'accertamento delle conoscenze della storia, della lingua e letteratura italiana e della lingua inglese destinate ad appurare eventuali carenze specifiche (debiti formativi) da colmare attraverso l'eventuale frequenza di specifici corsi di recupero entro il primo anno di corso.Prova finale
La Laurea in Scienze della Comunicazione si consegue previo superamento di una prova finale, che consiste nella presentazione e discussione di un elaborato scritto e/o di un prodotto multimediale su un argomento scelto nell'ambito di uno dei settori scientifico-disciplinari presenti nell'Ordinamento del corso di studio per il quale sono previsti insegnamenti nel Regolamento del corso di studio e nel quale lo studente ha conseguito almeno 6 CFU.
La richiesta di tesi al docente relatore deve essere effettuata almeno 6 mesi prima dalla discussione.
Le modalità di prenotazione alla prova finale sono quelle previste dalla normativa vigente d'Ateneo.
Per le sedute delle lauree triennali sono previste commissioni composte da un numero minimo di membri stabilito dal Regolamento Didattico, esse sono composte dai relatori delle tesi ammesse alla discussione.
Orientamento in ingresso
Le attività di orientamento, tirocinio, stage e placement, a livello di Ateneo, sono promosse e coordinate dal Gruppo di Lavoro per l'Orientamento di Ateneo (GLOA) costituito dal Delegato del Rettore per le politiche di orientamento, con ruolo di coordinatore, da due delegati dei Direttori per ciascun Dipartimento, un Delegato dei Presidenti per le due Scuole e dalla Responsabile della Divisione Politiche per gli Studenti.
Il GLOA promuove azioni relative all'orientamento in ingresso, all'orientamento in itinere (tutorato, tirocini e stage) e all'orientamento in uscita (politiche attive per il lavoro e placement) la cui organizzazione e realizzazione è affidata, rispettivamente, all'Ufficio orientamento, all'Ufficio stage e tirocini e all'Ufficio job placement.
Orientamento in ingresso
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di processi di raccordo con la scuola media secondaria.
Si concretizzano in attività di carattere informativo sui Corsi di Studio (CdS) dell'Ateneo ma anche come impegno condiviso da scuola e università per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attività promosse si articolano in:
a) autorientamento;
b) incontri e manifestazioni informative rivolte alle future matricole;
c) sviluppo di servizi online e pubblicazione di guide sull'offerta formativa dei CdS.
Tra le attività svolte in collaborazione con le scuole per lo sviluppo di una maggiore consapevolezza nella scelta, il progetto di autorientamento è un intervento che consente di promuovere un raccordo particolarmente qualificato con alcune scuole medie superiori.
Il progetto, infatti, è articolato in incontri svolti presso le scuole ed è finalizzato a sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di scelta.
La presentazione dell'offerta formativa agli studenti delle scuole superiori prevede tre eventi principali distribuiti nel corso dell'anno accademico ai quali partecipano tutti i CdS.
• Salone dello studente, si svolge presso la fiera di Roma fra ottobre e novembre e coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro.
Roma Tre partecipa a questo evento con un proprio spazio espositivo, con conferenze di presentazione dell'offerta formativa dell'Ateneo e promuove i propri Dipartimenti scientifici grazie all'iniziativa Roma 1,2,3 … Scienze;
• Giornate di Vita Universitaria (GVU), si svolgono ogni anno da dicembre a marzo e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Si svolgono in tutti i Dipartimenti dell'Ateneo e costituiscono un'importante occasione per le future matricole per vivere la realtà universitaria.
Gli incontri sono strutturati in modo tale che accanto alla presentazione dei Corsi di Laurea, gli studenti possano anche fare un'esperienza diretta di vita universitaria con la partecipazione ad attività didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una significativa mediazione di tipo tutoriale.
Partecipano annualmente circa 5.000 studenti;
• Orientarsi a Roma Tre, rappresenta la manifestazione che chiude le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L'evento accoglie, perlopiù, studenti romani che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Durante la manifestazione viene presentata l'offerta formativa e sono presenti, con un proprio spazio, tutti i principali servizi di Roma Tre, le segreterie didattiche e la segreteria studenti.
I servizi online messi a disposizione dei futuri studenti universitari nel tempo sono aumentati tenendo conto dello sviluppo delle nuove opportunità di comunicazione tramite web.
Inoltre, durante tutte le manifestazioni di presentazione dell'offerta formativa, sono illustrati quei servizi online (siti web di Dipartimento, di Ateneo, Portale dello studente etc.) che possono aiutare gli studenti nella loro scelta.
Attività di Orientamento in ingresso vengono svolte con regolarità dalla Segreteria Didattica e dai tutor durante l'intero Anno Accademico.
Tutte le informazioni relative allo svolgimento dei corsi, agli orari delle lezioni ed ai risultati delle prove di esame, sono rese pubbliche mediante pubblicazione sul sistema di gestione dell'offerta formativa di Ateneo (GOMP), e parte di esse sono pubblicate sul sito www.comunicazione.uniroma3.it
Il Corso di Studio in breve
Il corso di laurea in Scienze della comunicazione propone un percorso formativo volto a fornire agli studenti le competenze di base necessarie per esercitare tutte le professioni in cui la comunicazione svolge un ruolo primario (dal giornalismo ai sistemi editoriali, dalla comunicazione pubblica alla pubblicità), e ciò nel quadro di una conoscenza critica dell'interazione fra i processi di comunicazione e i fenomeni psicologici, politici, giuridici ed economici che caratterizzano la società contemporanea.
A tal fine, il corso di studio è strutturato in un unico curriculum che vuole consentire allo studente di acquisire: (1) le conoscenze linguistico-semiotiche, bio-psicologiche, logico-informatiche, socio-economiche, storico-politiche e filosofiche necessarie per indagare scientificamente le varie forme di comunicazione; (2) gli strumenti informatici che oggi di queste forme di comunicazione sono il veicolo primario; (3) i metodi propri della ricerca sui media e sulle dinamiche di fruizione e consumo; (4) le competenze critiche necessarie per l'analisi dei contesti storici, politici, economici, sociali e giuridici dei processi comunicativi.
Queste conoscenze sono integrate da attività di laboratorio (scrittura, media, progettazione telematica, analisi e comunicazione dei dati, informatica) in relazione a obiettivi specifici e attività esterne, quali tirocini formativi presso imprese, nonché soggiorni in università di altri paesi europei nel quadro di accordi nazionali e internazionali.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20702733 -
LINGUISTICS AND COMMUNICATION
(objectives)
The course aims to present the ways in which the linguistic research analyses: 1. the structures of the verbal codes 2. the use of the languages. In the first part , the course makes the students aware of the patterns used to describe the sounds, the words, the syntax, the texts and the pragmatics, with the objective of explaining the complex nature of communication. The second part of the course is intended to clarify the different variables linked to the social aspects, the communicative skills and the media use. By the end of the course the students should be familiar with some of the technique terminology and be able to apply this knowledge to observe and explore an aspect of the linguistic variation. There are no prerequisites. Specific activities could be organized to support the study of the foreign students and the working students.
|
12
|
L-LIN/01
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20704027 -
PHILOSOPHY OF LANGUAGE AND COMMUNICATION 1
(objectives)
The course addresses the issue of the biological foundations of human language. Starting from the study of the relationship between language and brain, two specific theoretical proposals will be compared: the theoretical perspectives according to which language can not be analyzed in reference to the principles of natural selection; the models that interpret language in terms of a biological adaptation. The aim of the course is to present a hypothesis of convergence between these two proposals based on the notion of co-evolution.
|
6
|
M-FIL/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20704034 -
ELEMENTS OF CONTEMPORARY HISTORY
(objectives)
The course aims to help students acquire knowledge of historical processes in the contemporary age considering the interaction of world history. Moreover the students will develop a critical awareness of the historicity of political, economical, cultural and social phenomena and learn about methodological and hermeneutic trends of historical studies in the contemporary age.
|
12
|
M-STO/04
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20710041 -
SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE E DEI MEDIA
(objectives)
The course aims to provide students with both theoretical and methodological tools enabling them to understand and analyze the role played by the media in modern society and in the social, cultural, and institutional transformations occurred over the last decades. By the end of the course, students are expected to have developed a full understanding of the main paradigms developed within different disciplines- with particular reference to sociology – in order to study the media, their languages, and audiences.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702728 -
LOGIC AND COMMUNICATION
(objectives)
TO KNOW MAIN THEMES OF LOGIC AND LOGICAL CONCEPTS WHICH ARE NECESSARY FOR A CORRECT REASONING AND AN EFFICIENT COMMUNICATION, ALSO AS AN INTRODUCTION TO THE TRAINING IN CONTEMPORARY COMPUTER SCIENCE.
|
12
|
M-FIL/02
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
METODOLOGIE, ANALISI E TECNICHE DELLA COMUNICAZIONE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20710379 -
PSYCHOLOGY OF COMMUNICATION
(objectives)
The course aims to provide the skills required for defining communicative processes, recognising their main elements, applying the expertises acquired to the analysis of the cognitive and social aspects of public and interpersonal communication as well as at work and within the fields of education, media, politics and performing arts.
|
12
|
M-PSI/01
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704037 -
JOURNALISM
(objectives)
The subject aims at outlining the main issues related to the theoretical-politics dimension of communication. The primary topics concern the transformation of the concepts of culture, democracy and multiculturalism, the relationship between rationality and identity, between values and interests, the perspectives on interculturality, politics and identity conflicts in global society.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704065 -
EPISTEMOLOGY OF THE NEW MEDIA
(objectives)
Familiarize with the basic theoretical questions raised by communication technology diffusion Identify the crucial concepts that allowed the development and organization of the digital communication devices Introduce the critical questions about the digital management of information, and the consequent organization of knowledge
|
6
|
M-FIL/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
Optional Group:
A SCELTA DELLO STUDENTE - E’ possibile inserire tra gli esami a scelta al massimo 12 CFU di attività di Laboratorio, non è possibile inserire tra gli esami a scelta ulteriori “Idoneità di lingua” conseguite al CLA - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
ULTERIORI ATTIVITA' FORMATIVE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20202021 -
ENGLISH LANGUAGE - PASS/FAIL CERTIFICATE
(objectives)
Level B1 of english knowledge
www.cla.uniroma3.it
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
20709896 -
LINGUISTICA E PERSUASIONE
(objectives)
The course aims at providing students with the methodology to analyze linguistic tools that create persuasion and to build effective argumentative texts. The most important figures of speech will be analyzed and classified. Basic elements of argumentation theory will be introduced, with special reference to advertising and journalistic texts.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20710321 -
SEMANTICA E PRAGMATICA
(objectives)
Introduction to the study of semantics and pragmatics
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20710378 -
INTRODUZIONE ALL'INFORMATICA
(objectives)
- PROVIDE AN INTRODUCTION TO THEORETICAL AND TECHNOLOGICAL ASPECTS OF COMPUTER SCIENCE USED IN COMMUNICATION SCIENCES, - PROVIDE BASIC KNOWLEDGE OF INFORMATION SCIENCE AND INFORMATION TECHNOLOGY, TO USE INFORMATION COMMUNICATION TOOLS WITH AWARENESS AND TO UNDERSTAND FUTURE DEVELOPMENTS OF COMPUTER SCIENCE.
|
6
|
INF/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20704021 -
ENGLISH LANGUAGE
(objectives)
The objective of the course is to contribute to the education of the future professionals who will be able to interact in international contexts and to use written and spoken English, along with specialized lexicon and pragmatic competence as effective work tools.
Students will be allowed to take this exam provided they have passed the English B1 test at the "Centro Linguistico di Ateneo" (CLA) or have passed the Preliminary English Test (PET) at any official certification board. A copy of this certificate has to be given to the CLA.
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20704029 -
PHILOSOPHY, SOCIETY AND COMMUNICATION
(objectives)
The course introduces to the teoretical and political aspects of communication. A special attention will be drawn both on the concepts of culture, democracy and multiculturalism, and on the relationship between rationality and identity, interests and values, intercultural perspectives and political and identitarian conflicts, in global times.
|
12
|
SPS/01
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704028 -
PHILOSOPHY OF LANGUAGE AND COMMUNICATION 2
(objectives)
The course deals with the origin of language from an evolutionary perspective. Starting from the comparison between human language and animal communication, two theoretical proposals will be discussed: on the one hand, the hypothesis of those who argue that human language has a continuous relationship with the communication systems of nonhuman animals (in particular, those of the apes); on the other hand, the hypothesis of those who, on the contrary, believe that verbal communication cannot be explained in a continuistic framework. The aim is to present argument in favor of the continuistic models throught the idea that language is originated by the gesture system.
|
6
|
M-FIL/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
DISCIPLINE GIURIDICHE, STORICO-POLITICHE E FILOSOFICHE - MASSIMO 6 CFU - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20709897 -
STORIA DELL'ITALIA CONTEMPORANEA
(objectives)
The course aims to give students chance of acquiring analytical skills in order to identify the many factors involved in the dynamics of historical processes and understand their interconnections. The students will also develop a research method and investigation abilities in order to discover the inner complexity of the present age in its historical depth; they will be educated on how to understand otherness disclosing in the study of human events that constitute historical development.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710184 -
HISTORY OF CONTEMPORARY EUROPE
(objectives)
To provide instruments to analyze the historical processes that led to the constitution of contemporary Europe, with particular reference to the passage of the two World Wars; to acquire the knowledge of the historiographic debate on the building of the European identity; to be able to understand the political, social and cultural dynamics of contemporary Europe.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
METODOLOGIE, ANALISI E TECNICHE DELLA COMUNICAZIONE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20704032 -
MARKETING
(objectives)
Within the framework of the Dublin Descriptors (http://www.quadrodeititoli.it/descrittori.aspx?descr=172&IDL=2), the Course has the following objectives:
Knowledge The Marketing Course aims at transferring the knowledge of the fundamental elements of Marketing, within the frame of its historical evolution and systematization. The Course will also take in due consideration the most recent developments of Marketing related to changes in lifestyles Aand to the impact of the Information Technology and of disruptive innovation. It therefore aims at:
Understanding of the marketing approach, the marketing management process and their relations with the value concept Understanding of the key factors in strategy design and implementation, and of relationships between strategies and marketing planning Knowledge about the main marketing tools and their interrelations Deeper knowledge about communication tools and processes, with particular reference to the relations between marketing communication and other forms of communication, and to the role of IT in designing strategic, management, production and communication processes developed by organizations.
Skills
Ability to correlate among them and with other disciplinary approaches the marketing, strategy and communication knowledge acquired during the Course
Strengthening of linguistic competence (general and sectoral) both in Italian and English (further acquisition and pertinent use of technical terminology, improvement in oral and written communication)
Ability to draw and develop the essential aspects of marketing and communication plans, with particular reference to the role of IT
Soft skills
Capacity to build a learning community and take one’s own responsibilities within the framework of a set of shared rules Active listening Sharing and discussion of opinions Critical and original approach to problem setting and solving Learning from the experience of other people Information organisation and management Clarity in oral and written communication
|
6
|
SECS-P/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704031 -
HISTORY AND LANGUAGES OF RADIO AND TELEVISION
|
Also available in another semester or year
|
|
20710026 -
LITERATURE AND VISUAL ARTS
(objectives)
THE COURSE AIMS TO ANALYZE , IN LITERATURE AND VISUAL CULTURE , SOME OF THE MOST SIGNIFICANT TERMS OF CONTEMPORARY REPRESENTATION OF REALITY
|
6
|
L-FIL-LET/14
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
Optional Group:
ATTIVITÀ FORMATIVE AFFINI O INTEGRATIVE - MASSIMO 6 CFU - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20704096 -
ESTETICA
(objectives)
Art, Artworld and End of Art: an introduction The course aims to provide a basic understanding of the main categories of Aesthetics (from the beautiful to the ugly, from the kitsch to the sublime) and of some key ideas of the Philosophy of Art.
|
6
|
M-FIL/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710037 -
LITERATURE AND VISUAL ARTS 2
(objectives)
THE COURSE AIMS TO ANALYZE , IN LITERATURE AND VISUAL CULTURE , SOME OF THE MOST SIGNIFICANT TERMS OF CONTEMPORARY REPRESENTATION OF REALITY
|
6
|
L-FIL-LET/14
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710283 -
INTRODUZIONE ALLE SCIENZE COGNITIVE
(objectives)
The main goal of this course is to introduce students into basic concepts of cognitive science, the basic methods of cognitive science and the main researches in the field of cognitive science.
|
6
|
M-FIL/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
A SCELTA DELLO STUDENTE - E’ possibile inserire tra gli esami a scelta al massimo 12 CFU di attività di Laboratorio, non è possibile inserire tra gli esami a scelta ulteriori “Idoneità di lingua” conseguite al CLA - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
20710138 -
ETHIC AND COGNITIVE SCIENCES
(objectives)
The course will introduce the students to the most relevant ethical questions by considering the contributions that in the last decades have come from cognitive sciences and neurosciences.
|
6
|
M-FIL/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20704090 -
LABORATORY: MUSIC LANGUAGE
|
Also available in another semester or year
|
20709685 -
MOVIMENTI E SCRITTORI NELLA LETTERATURA ITALIANA DEL 900
(objectives)
The course aims to bring together students with authors , moments , genres and themes that characterize the Italian literature of our time , from the early twentieth century . To cut and mode of interpretation that the texts will be proposed during the course , the course provides students with the basic tools for a first contact with the works of contemporary literature .
|
6
|
L-FIL-LET/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20702497 -
ECONOMIC HISTORY
(objectives)
After providing the essential methodological tools to understand the economic history, the course outlines the formation and the development of the main capitalistic economies both in Europe and out of Europe between 19th and 20th centuries.
|
6
|
SECS-P/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710040 -
LABORATORIO DI LINEAMENTI DI GENERE
(objectives)
Dedicated to the keywords of feminism from the seventies until today , the seminar aims to provide the tools to address both elementary and fundamental rhetoric is more advanced analysis of the contemporary. Speaking of a gap in the academic education , but also on the discontinuity in the memory of the struggle and the knowledge produced by women , the initiative is aimed at those who want to learn , update , discuss , have tools for action.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710117 -
LABORATORIO DI FOTOGIORNALISMO
|
Also available in another semester or year
|
20710192 -
STRATEGIE DELLE RICERCHE DI OPINIONE E DI MERCATO
|
Also available in another semester or year
|
20710207 -
Laboratory of environmental and territory analysis
(objectives)
Territory is a multidisciplinary notion, requiring both a cartography and an overlapping of different disciplinary and practical approaches social policies and alternative economies, e.g. The course is devoted to the profiling of a new field of research, through the contribution of political philosophy, esthetics, history of economics, environmental justice, social geography, urban studies, etc.
|
6
|
|
-
|
-
|
36
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710006 -
methods of communication sciences
(objectives)
The course will introduce basic concepts in the methodologies of the Social Sciences, with a particular focus on communication.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710388 -
GENDER AND MEDIA
(objectives)
The course deals with a critical analysis of the gender representations in the media. The first part gives a literature overview on the role and influence of media in the social construction of male and female identities. In the second part, methodological tools will be provided in order to deepen gender perspective in the analysis of communication practices in various media environments (whether digital or not).
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
Optional Group:
ULTERIORI ATTIVITA' FORMATIVE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20705050 -
FINAL EXAM
(objectives)
Compiling and defending the BA dissertation (6 ECTS) is a mandatory requirement for the completion of the curriculum. Students are supervised by a tutor during the preparation of the dissertation and their work is assessed by an evaluation committee according to the ciriteria set out in the regulation of the course.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |