Degree Course: Electronic engineering
A.Y. 2021/2022
Conoscenza e capacità di comprensione
I laureati acquisiranno: (i) conoscenze di base negli ambiti di base della Matematica, dell?Informatica, della Fisica e della Chimica, necessari per interpretare e descrivere i problemi di interesse nelle discipline caratterizzanti, (ii) competenze ad ampio spettro nelle aree dell'ingegneria Elettronica, dell'ingegneria delle Telecomunicazioni e dell'ingegneria Biomedica, (iii) conoscenze di contesto in altri settori dell'ingegneria dell'informazione.
Questi obiettivi saranno perseguiti attraverso gli insegnamenti relativi alle attivita formative di base e caratterizzanti, e la verifica della conoscenza e comprensione avverra attraverso le relative prove di valutazione.Capacità di applicare conoscenza e comprensione
I laureati saranno in grado di applicare le conoscenze acquisite alla risoluzione di problemi in almeno una specifica area (ingegneria biomedica, elettronica, delle telecomunicazioni), conducendo in autonomia attivita di analisi, progettazione, realizzazione e gestione di sistemi di media complessita, e partecipando proficuamente a quelle relative a sistemi di grande complessita.
Gli obiettivi succitati saranno perseguiti attraverso gli insegnamenti a contenuto piu marcatamente progettuale e sperimentale, attraverso la partecipazione ad attivita di tirocinio ed attraverso la conduzione di esperienze in ambito aziendale, con l?applicazione delle diverse competenze acquisite per la realizzazione di possibili progetti.
Tali obiettivi saranno verificati attraverso le prove di valutazione relative ai predetti insegnamenti, attraverso l?analisi delle attivita di tirocinio e stage svolte, e con la valutazione della prova finale di laurea.Autonomia di giudizio
Nell'ambito dell'area o delle aree di propria competenza i laureati saranno in grado di assumere responsabilita decisionali autonome in progetti di media dimensione e di contribuire al processo decisionale in progetti complessi.
Questo obiettivo sara perseguito attraverso alcuni corsi di insegnamento con componente progettuale o applicativa e attraverso il tirocinio.
Sono anche previsti incontri, seminari, workshop con rappresentanti delle industrie o enti, che operano nel settore dell'Ingegneria dell'Informazione, per favorire la migliore conoscenza di contesti industriali e applicativi.
Tali incontri aiuteranno a contestualizzare gli sbocchi professionali in stretto legame con gli argomenti trattati all'interno dei singoli corsi.
Il raggiungimento dell'obiettivo sara verificato attraverso i relativi esami di profitto e l'esame finale di laurea.Abilità comunicative
I laureati saranno in grado di comunicare e interagire sulle tematiche di interesse con interlocutori specialisti e non specialisti, secondo il proprio livello di responsabilita.
Questo obiettivo sara perseguito attraverso gli esami ed il tirocinio.
Esso sara verificato mediante gli esami scritti e orali e attraverso l'esame finale di laurea.Capacità di apprendimento
I laureati saranno in grado di proseguire gli studi a livello avanzato nei settori dell'ingegneria Biomedica, dell'ingegneria Elettronica, dell'ingegneria delle Telecomunicazioni, nonche di procedere autonomamente nell'aggiornamento professionale.
Questo obiettivo sara perseguito soprattutto attraverso i corsi di insegnamento di natura metodologica, che preparino ad affrontare studi successivi.
Esso sara verificato attraverso gli esami di profitto.Requisiti di ammissione
Per essere ammessi al Corso di Studio occorre essere in possesso di un diploma di scuola secondaria di secondo grado o di altro titolo di studio conseguito all?estero, riconosciuto idoneo secondo la normativa vigente.
Per accedere proficuamente al Corso di Studio sono richieste conoscenze di matematica a livello di quelle acquisibili con i diplomi di scuole secondarie superiori.
In particolare, si ritengono necessarie conoscenze di trigonometria, di algebra elementare, di funzioni elementari dirette e inverse, di polinomi, di equazioni e disequazioni di primo e secondo grado, di geometria elementare delle curve, delle aree e dei volumi.
A questo scopo, il Dipartimento di Ingegneria organizza una prova di valutazione delle competenze per gli studenti delle scuole medie superiori.
Il Regolamento Didattico del Corso di Studio (reperibile a partire dalla sezione dedicata del sito del Dipartimento di Ingegneria dell?Ateneo) specifica le modalita con le quali si intendera soddisfatto l?assolvimento di eventuali obblighi formativi aggiuntivi conseguenti al mancato superamento della suddetta prova.Prova finale
La laurea in Ingegneria Elettronica si consegue previo superamento di una prova finale, che consiste nello sviluppo e presentazione da parte dello studente con la guida di un Docente, il relatore, e da eventuali Co-relatori, di un elaborato scritto tecnico-scientifico o progettuale, la tesi di Laurea, che verte su argomenti coerenti con gli obiettivi formativi del corso di studio.
La tesi ha lo scopo di effettuare una verifica del livello di apprendimento da parte del candidato, della sua capacita di operare in modo autonomo e di comunicare relativamente all?analisi di sistemi semplici.
Tale attivita puo essere svolta sia nei laboratori dell'Ateneo, sia presso aziende o enti di ricerca in Italia e all?estero.Orientamento in ingresso
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di processi di raccordo con la scuola media secondaria.
Si concretizzano sia in attivita informative e di approfondimento dei caratteri formativi dei Corsi di Studio (CdS) dell'Ateneo, sia in un impegno condiviso da scuola e universita per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attivita promosse si articolano in:
a) incontri e manifestazioni rivolte alle future matricole;
b) sviluppo di servizi online e pubblicazione di guide sull'offerta formativa dei CdS.
L'attivita di orientamento in ingresso prevede quattro principali attivita, distribuite nel corso dell?anno accademico, alle quali partecipano tutti i Dipartimenti e i CdS:
? Giornate di Vita Universitaria (GVU), si svolgono ogni anno da dicembre a marzo e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Si svolgono in tutti i Dipartimenti dell'Ateneo e costituiscono un'importante occasione per le future matricole per vivere la realta universitaria.
Gli incontri sono strutturati in modo tale che accanto alla presentazione dei Corsi di Laurea, gli studenti possano anche fare un'esperienza diretta di vita universitaria con la partecipazione ad attivita didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una significativa mediazione di tipo tutoriale.
Partecipano annualmente circa 5.000 studenti;
? Autorientamento, un progetto sviluppato in collaborazione diretta con alcune scuole medie superiori per lo sviluppo di una maggiore consapevolezza nella scelta da parte degli studenti.
Il progetto, infatti, e articolato in incontri svolti presso le scuole ed e finalizzato a sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di scelta;
? Attivita di orientamento sviluppate dai singoli Dipartimenti, mediante incontri in presenza e servizi online;
? Orientarsi a Roma Tre, rappresenta la manifestazione che riassume le annuali attivita di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L'evento accoglie, perlopiu, studenti romani che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Durante la manifestazione viene presentata l'offerta formativa e sono presenti, con un proprio spazio, tutti i principali servizi di Roma Tre, le segreterie didattiche e la segreteria studenti.
I servizi di orientamento online messi a disposizione dei futuri studenti universitari sono nel tempo aumentati, tenendo conto dello sviluppo delle nuove opportunita di comunicazione tramite web.
Inoltre, durante tutte le manifestazioni di presentazione dell?offerta formativa, sono illustrati quei siti web di Dipartimento, di Ateneo, Portale dello studente, etc., che possono aiutare gli studenti nella loro scelta.
Infine, l'Ateneo valuta, di volta in volta, l'opportunita di partecipare ad ulteriori occasioni di orientamento in presenza ovvero online (Salone dello studente ed altre iniziative).Il Corso di Studio in breve
Il corso di studio e indirizzato alla formazione di laureati che siano in grado di operare nei diversi campi dell'Ingegneria elettronica con adeguate conoscenze scientifiche, inserendosi negli ambiti della progettazione, realizzazione e gestione delle Aziende operanti nei settori dell'Ingegneria elettronica, biomedica e delle telecomunicazioni ed anche in Aziende dell'Ingegneria industriale, nonche di altri settori dell'Ingegneria dell'informazione.
L'obiettivo formativo e quello di fornire all'ingegnere la capacita di utilizzare tecniche e strumenti per la progettazione di componenti, apparati e sistemi, di saper condurre esperimenti e di saperne analizzare ed interpretare i risultati in un contesto definito, comprendente anche l'impatto delle soluzioni ingegneristiche nel contesto sociale e fisico-ambientale.
Inoltre, l'ingegnere dovra essere reso consapevole delle responsabilita professionali ed etiche che gli competono nei contesti aziendali in cui operera ed essere reso capace di sviluppare la cultura d'impresa nei suoi aspetti economici, gestionali e organizzativi, al passo con lo sviluppo tecnologico contemporaneo.
Le basi sulle quali ha poggiato la progettazione del CdS sono tuttora valide e garantiscono allo studente un punto di partenza di rilievo sia per svolgere un'attivita lavorativa che per proseguire gli studi.
Infatti, la laurea in Ingegneria elettronica offre un'elevata flessibilita occupazionale nei settori di interesse.
Il CdS incoraggia attivamente la collaborazione con aziende per gli studenti desiderosi di inserirsi al piu presto nel tessuto produttivo.
Allo stesso tempo, la formazione di base di un ingegnere garantisce il possesso delle conoscenze fondamentali per poter proseguire gli studi nelle lauree magistrali in Ingegneria.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20810230 -
MATHEMATICAL ANALYSIS I
(objectives)
Allow the acquisition of the method deductive logic and provide the basic mathematical tools of the calculation of differential and integral. Each topic will be introduced and strictly the treaty, carrying, sometimes, detailed demonstrations, and also doing large reference to physical meaning, geometric interpretation and application number. Proper methodology and a reasonable skill in the use of the concepts of calculation and its entirety and differential results will put in grade students in principle to face so easy application more topics that will take place in the following courses.
|
12
|
MAT/05
|
108
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20801684 -
INTRODUCTION TO COMPUTER SCIENCE
(objectives)
Provide the basic elements of Computer Science, giving concepts, methods and tools to address the technological evolution and the large variety of applications. Particular objectives are: - introduce IT as a discipline for automatic problem solving; - examine the basic concepts of computer programming using methods and tools, partly formal and partly pragmatic, and taking into account the qualitative aspects of efficiency and correctness; - present the main data structures and algorithms.
At the end, students will be able to face a programming problem in all its parts, namely by: - understanding, analyzing and formalizing the problem; - designing a solution algorithm; - implementing the algorithm in the Julia scientific language; - carrying out correctness tests; - critically judging the project in terms of code readability and efficiency, reusability, and maintainability.
|
9
|
ING-INF/05
|
81
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20810010 -
MATHEMATICS FOR ELECTRONIC ENGINEERING
(objectives)
The aim of the course is to show both the theoretical and the practical side of the basics in linear algebra and geometry. This will allow the student to obtain a flexible foundation well suited for describing, interpreting and solving problems connected with electronics and telecommunications.
Series; ordinary differential equations; integrals transforms (Laplace, Fourier); functions of more variables.
|
|
20810010-1 -
GEOMETRY
(objectives)
The aim of the course is to show both the theoretical and the practical side of the basics in linear algebra and geometry. This will allow the student to obtain a flexible foundation well suited for describing, interpreting and solving problems connected with electronics and telecommunications
|
6
|
MAT/03
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20810010-2 -
MATHEMATICAL ANALYSIS
|
Also available in another semester or year
|
20202021 -
ENGLISH LANGUAGE - PASS/FAIL CERTIFICATE
(objectives)
The student must acquire an B2 level of knowledge of the English language. This eligibility will be assessed for a number of CFU equal to 3.
|
3
|
|
27
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20802116 -
FUNDAMENTALS OF CHEMISTRY
(objectives)
The course aims to provide students with the tools necessary to frame in a logical and sequential way, not merely descriptive, the main chemical and physico-chemical phenomena related to the microscopic and macroscopic behavior of matter.
|
9
|
CHIM/07
|
81
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20810276 -
PHYSICS I
(objectives)
The course introduces the scientific method, presents newton's mechanics and the main electric and magnetic phenomena, together with the pertinent laws. The student becomes familiar with the basic models of classical physics and, in particular, with such concepts as physical quantity, field, conservation law. The student is able to apply the above concepts to the solution of simple problems by means of appropriate analytical procedures.
|
12
|
FIS/01
|
108
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20801909 -
TECHNICAL PHYSICS
(objectives)
To provide to students skills and tools to determine the heat transfer in different situations as a result of the temperature configurations, with particular attention to the applications in electronic systems
|
6
|
ING-IND/11
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20810010 -
MATHEMATICS FOR ELECTRONIC ENGINEERING
(objectives)
The aim of the course is to show both the theoretical and the practical side of the basics in linear algebra and geometry. This will allow the student to obtain a flexible foundation well suited for describing, interpreting and solving problems connected with electronics and telecommunications.
Series; ordinary differential equations; integrals transforms (Laplace, Fourier); functions of more variables.
|
|
20810010-1 -
GEOMETRY
|
Also available in another semester or year
|
20810010-2 -
MATHEMATICAL ANALYSIS
(objectives)
Series; ordinary differential equations; integrals transforms (Laplace, Fourier); functions of more variables.
|
6
|
MAT/05
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20810241 -
ELECTROTECHNICS
(objectives)
The course aims at providing students the basic concepts of electrical engineering, regarding the analysis of electrical circuits and the principles of operating of electrical appliances and systems
|
9
|
ING-IND/31
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20801854 -
PHYSICS II
(objectives)
The course provides methods for the study of elementary oscillatory phenomena, with particular reference to electromagnetic waves and optics; the student achieves a unitary vision of mechanical, electrical and electromagnetic phenomena.
|
12
|
FIS/03
|
96
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20801856 -
SIGNAL THEORY
(objectives)
The course aims at providing the basic analytic tools for analyzing telecommunications systems. Deterministic signals and their possible representations will be studied. Sampling theorem and the basics for analogic modlulation are given. The basics of probability theory and random processes will be also given. Eventally, real telecommunication systems are analyzed
|
9
|
ING-INF/03
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20801860 -
ELECTROMAGNETIC FIELDS I
(objectives)
To learn the foundations of electromagnetic field theory finalized to the analysis and design of electromagnetic systems to be used in electronics, biomedical engineering and telecommunications.
|
9
|
ING-INF/02
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20810062 -
ELEMENTS OF ELECTRICAL AND ELECTRONIC MEASURES
(objectives)
To learn the basic concepts of measurement and uncertainty, also within a statistical approach. To critically apply those concepts to the acquisition, analysis and interpretation of experimental data, with particular emphasis on electrical and electronic quantities.
|
6
|
ING-INF/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20810198 -
ANALOG ELECTRONICS
(objectives)
The course introduces to the fundamentals of analog electronics. The structure, operation and models of the main electronic devices (diodes, bipolar transistors and field effect transistors) and their use in fundamental analog circuits will be illustrated, studying their properties in both time and frequency domain. The course includes an introduction to operational amplifiers and their applications. The objective of the course is to provide the basis for the analysis and the design of the circuits of most common analog electronic systems.
|
9
|
ING-INF/01
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20802110 -
BIOMEDICAL EQUIPMENT
(objectives)
Acquire specific knowledge on methods and technologies used in the biomedical field, through the proposition of significant examples of biomedical signals acquisition. Get acquainted with the fundamentals of the regulations and certification of biomedical devices and systems. Get familiar with the instrumentation for the acuisition of biomedical data and signals, and for the assessment of the performance, quality and safety of the biomedical instrumentation.
|
6
|
ING-INF/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
THIRD YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20801983 -
ELECTROMAGNETIC FIELDS II
(objectives)
The course aims at learning advanced electromagnetism knowledge with particular reference to the propagation of the electromagnetic field in guiding systems.
|
6
|
ING-INF/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20810199 -
DIGITAL ELECTRONICS
(objectives)
The course introduces the fundamentals of digital electronics. The principle of operation and the characteristics of basic digital electronic devices such as inverters, logic gates and flip-flops, will be illustrated before moving to more complex digital devices. The course provides the main tools for the analysis and design of combinational and sequential logic digital circuits. The fundamentals of analog to digital and digital to analog conversion will be discussed.
|
6
|
ING-INF/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20801989 -
PHOTONICS
(objectives)
The course provides students with the basic knowledge of light generation, detection and propagation in free space and through guiding media. Starting from the fundamentals of geometrical, paraxial and quantum optics, the main features of passive and active photonic devices are analysed; such as spectrometers, interferometers, optical fibers, lasers, LED, photodetectors,… evidencing for each of them the performances and critical issues.
|
9
|
ING-INF/03
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20810242 -
NUMERICAL METHODS FOR ELECTRICAL CIRCUITS
(objectives)
The aim of the course is to provide students with knowledge on the use of the most modern analytical and numerical instruments suitable for the analysis and the synthesis of electrical and electronic, both analog and digital, circuits.
|
6
|
ING-IND/31
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20801998 -
DIGITAL COMMUNICATIONS
(objectives)
To acquire specific knowledge on digital communications techniques. To learn the major methodologies for design and planning of point to point and point-to-multipoint digital radio links.
|
6
|
ING-INF/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
a scelta dello studente: LISTA AD CONSIGLIATE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
a scelta dello studente: LISTA AD CONSIGLIATE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20802047 -
Antennas for mobile communications
(objectives)
This course aims at giving the student the tools to analyze and design antennas for both base stations and mobile terminals of cellular communication systems.
|
6
|
ING-INF/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20810332 -
INDUSTRIAL AND ELECTRICAL APPLICATIONS
(objectives)
The lessons will give fundamentals and methodologies on electrical applications with reference, in particular, to electrical machines and power plants devoted to generation, transportation, distribution and utilization of the electric energy. The students will face simple design problems and numerical exercises.
|
6
|
ING-IND/32
|
42
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20810005 -
Experimental Chemistry
(objectives)
The course is intended as the improvement of the first year Chemistry course. Introducing just few new chemical concepts, more generally the course intends to deepen and extend the culture of chemistry as a experimental science. The course is addressed to all third-year students who want to explore the themes developed with practical laboratory experiences, in particular students wishing to continue their studies with specialized courses in the field of chemistry and experimental sciences in general (e.g. Biomaterials and Chimica delle Tecnologie). With this course, the student puts into practice the knowledge acquired related to the basic concepts of chemistry, making a significant laboratory experience
|
6
|
CHIM/07
|
42
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20801909 -
APPLIED PHYSICS
|
Also available in another semester or year
|
20810059 -
INTERNET & MULTIMEDIA
(objectives)
The aim of the course is the analysis of the characteristics of telecommunications systems, from the telephone network to data packet/switch network to wireless networks. Among the issues that will be addressed, the performance evaluation in terms of quality, security and cost of service will be discussed. Multimedia communications and Internet of Things communication systems will be analyzed. Lab sessions will be dedicated to the design and implementation of Internet of Things communication networks.
|
6
|
ING-INF/03
|
42
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20810060 -
MICROWAVES AND ANTENNAS LABORATORY
(objectives)
This course gives theoretical and experimental basis for the characterisation of microwave and radiofrequency circuits and antennas. The course provides an introduction to the computational electromagnetism and to the use of EM full-wave simulation software (Ansys HFSS and CST Microwave Studio) and MATLAB. At the end of the course the student will be able to plan experimental activities, in the electromagnetic fields area, by adopting the most appropriate equipment and components; the student will also be able to use electromagnetic modelling software.
|
6
|
ING-INF/02
|
42
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20802061 -
MULTIMEDIA LABORATORY
(objectives)
The course aims at illustrating the more recent techniques for multimedia signal processing. Video signals and images will be analyzed in both bi-dimensional and tri-dimensional case. The course will be organized in two parts: in the first, the basics needed for multimedia signal processing and programming in Matlab will be presented to the students. In the second part practical experiences will be performed, both in individual and in group assignments, by using the tools available in the lab (Kinect, rendering 3D systems, stereo webcam). The possibility to use in the lab systems for acquiring, elaborating and rendering multimedia content, will allow the students to efficiently project and manage a multimedia system. The course will include dedicated seminars on practical applications of multimedia signals such as e-learning, cinema, IP-tv and mobile communications.
|
6
|
ING-INF/03
|
42
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20810061 -
MICROELECTRONICS
(objectives)
Aim of the course is to lead students to get more insight into the fundamentals of digital systems, gaining knowledge for the basic functionality and performances they have for different typical applications. The course is mainly focused on the design of simple digital electronic systems based on programmable devices and practical experiments allow students to understand the fundamental working methodology from a design perspective.
|
6
|
ING-INF/01
|
42
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20810243 -
ELECTRICAL AND ELECTRONIC MEASUREMENTS
|
Also available in another semester or year
|
20810200 -
INTEGRATED DIGITAL SYSTEMS
(objectives)
The course aim is to improve the students' knowledge in digital electronics, from basic components to complex systems. Particular attention will be given to recent applications like FPGAS and ASICS and will be given basic knowledge about current digital communication standards such as USB, Ethernet and LVDS.
|
6
|
ING-INF/01
|
42
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20801995 -
HEALTH MANAGEMENT SYSTEMS
(objectives)
The course objective is to let the student obtain competences on: the issues related to the acquisition and management of biomedical equipment, and of relevant data in the management of health systems; information systems (accounting, maintenance management etc..); today's standards on storage and transmission of medical data. At the end of the course, it is predicted that the student will also master probability models associated to the maintenance of biomedical equipment.
|
6
|
ING-INF/06
|
42
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20810000 -
A SCELTA STUDENTE
|
12
|
|
84
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20810245 -
HIGHER EDUCATION APPRENTICESHIP
(objectives)
Higher training apprenticeship has the following educational objectives: • to allow the student to apply and check the knowledge learned in the university studies in a company or in any case in a non academic environment; • to contribute to the training of the student through direct job experience in a corporate or professional environment; • to start the integration into the world of work and professions, in continuity with university studies.
|
12
|
|
84
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
20801857 -
BASICS OF AUTOMATICS
(objectives)
Develop an understanding of the elements of classical control theory. In particular understand: the concept of feedback and its properties; the concept of stability and stability margins; and the different tools that can be used to analyze the previous properties. Finally gain a working knowledge of the basic linear control design techniques.
|
6
|
ING-INF/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20810248 -
TRAINING
(objectives)
The student must carry out a period of training and orientation called internship, aimed at experimenting and developing the technical and methodological skills acquired during the studies, as well as facilitating professional choices, through the direct knowledge of the industrial reality
|
3
|
|
75
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20801976 -
FINAL EXAM
(objectives)
The final project consists in drafting and discussing a written report relating to a project developed by the student as part of the training activities corresponding to his / her studies, with the guidance of a reference teacher and possibly of a company tutor.
|
3
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |