Degree Course: Educational science
A.Y. 2013/2014
Conoscenza e capacità di comprensione
• conoscenza dei fondamenti teorici e metodologici delle discipline attinenti le scienze dell'educazione e della formazione;
• possesso di competenze specifiche per l'osservazione e l'analisi di realtà sociali, culturali e territoriali;
• capacità di analizzare le dinamiche psicologiche e le variabili di situazioni conflittuali e di disagio nell'ambito familiare, istituzionale, scolastico ed extra scolastico.
Le conoscenze e le capacità di comprensione sopra elencate sono conseguite attraverso sia la partecipazione alle lezioni, ai seminari e ai laboratori, sia lo studio personale di testi a carattere introduttivo o di tipo avanzato; vengono inoltre sollecitate le abilità di lettura delle differenti fonti informative che consentono di sviluppare quelle competenze di interpretazione critica dei differenti contesti professionali che caratterizzano la complessità della società attuale.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento attesi si realizza, tra l'altro, nella redazione di elaborati scritti su temi assegnati, nel contesto delle attività seminariali previste a integrazione della didattica interattiva sviluppata nelle lezioni in presenza, in sede di esame (scritto e/o orale) della singola disciplina nonché nella predisposizione e nello svolgimento della prova finale.Capacità di applicare conoscenza e comprensione
• capacità di progettare interventi educativi e formativi nei contesti di pertinenza (scuola, extra-scuola, realtà territoriali ed istituzionali);
• capacità di gestire la relazione educativa a livello individuale, nei piccoli e nei grandi gruppi;
• capacità di individuare e analizzare i bisogni psicologici e sociali e definire le risposte alle necessità di individui minori e di adulti in difficoltà in diversi ambiti culturali e sociali;
• capacità di gestire situazioni di conflitto e di disagio;
• capacità di progettare interventi finalizzati al benessere dei singoli o di un gruppo;
• capacità di progettare processi di cambiamento migliorativo e di empowerment.
Le capacità sopra elencate di applicare conoscenza e comprensione sono conseguite attraverso la riflessione critica sulle sollecitazioni provenienti dallo studio dei testi nonché attraverso la attiva partecipazione alle attività laboratoriali e seminariali previste a integrazione della didattica interattiva sviluppata nelle lezioni in presenza.
Al riguardo, in particolare, risultano fondamentali le attività che consentono di mettere in pratica e/o di simulare in differenti contesti le conoscenze acquisite: tra queste, le esperienze di tirocinio, lo sviluppo di progetti e gli studi di caso attraverso i quali lo studente discute e mette in pratica il sapere acquisito.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento attesi si realizza, oltre che nelle forme già indicate, anche con la valutazione della prova finale.Autonomia di giudizio
Al termine del CdL gli studenti devono essere in grado di raccogliere, interpretare e riflettere sui dati relativi al proprio campo di studio, dimostrando di avere acquisito un atteggiamento scientifico e di avere capacità critica e autocritica, relativamente alle realtà sociali, culturali e territoriali.
In particolare, gli studenti devono sviluppare:
- capacità di interpretare i segni e i significati della comunicazione sociale e di saperli contestualizzare in termini storici e di sistema;
- capacità di analizzare una situazione problematica da più punti di vista;
- capacità di ricostruire le cause che hanno determinato una certa situazione problematica, anche attribuendo loro pesi relativi opportunamente differenziati;
- capacità di rilevare contraddizioni in una situazione;
- capacità di controllare la rilevanza e il significato degli elementi caratteristici di una situazione educativa che si realizza in presenza oppure on line;
- capacità di trarre delle conclusioni in base a una pluralità di fatti osservati o desunti.
L'autonomia di giudizio viene sviluppata nelle attività seminariali e laboratoriali, che si realizzano sia in presenza che on line, previste a integrazione della didattica interattiva sviluppata nelle lezioni: in particolare, le attività formative realizzate in gruppi di lavoro risultano significative per l'acquisizione di efficaci e autonome strategie decisionali.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento attesi si realizza, tra l'altro, nello svolgimento di attività di problem solving e di studio di caso, con la riflessione orale e scritta sulle esperienze di tirocinio, oltre che attraverso la valutazione della prova finale.Abilità comunicative
Al termine del CdL gli studenti devono essere in grado di presentare informazioni, idee, problemi e soluzioni a diversi destinatari, specialisti e non.
Ciò significa sviluppare le competenze strumentali (scrittura, espressione orale, informatica e lingue straniere) in modo da favorire la capacità di relazionarsi positivamente con gli altri e di contribuire al lavoro di gruppo.
Specifiche competenze comunicative sono relative all'abilità nella gestione delle emozioni implicate in tutte le relazioni educative e rimandano alle capacità di:
- conoscere e riconoscere delle proprie emozioni e di quelle altrui;
- controllare le emozioni eccessive quando le circostanze lo richiedono;
- dimostrare disponibilità all'ascolto;
- coinvolgere altre persone e dare loro importanza;
- prevenire e mediare conflitti;
- adottare un atteggiamento positivo improntato ad apertura mentale ed estroversione.
Le abilità comunicative sono acquisite sia nelle attività collaborative laboratoriali e seminariali previste a integrazione della didattica interattiva sviluppata nelle lezioni in presenza, sia nella discussione condivisa nel gruppo di apprendimento su esperienze e materiali prodotti dallo studente (relazioni di tirocinio ed elaborati scritti e/o multimediali su argomenti assegnati nell'ambito dei singoli insegnamenti); sia negli insegnamenti specificamente dedicati (in particolare, lingue e abilità informatiche).
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento attesi si realizza, tra l'altro, attraverso la valutazione dei materiali prodotti dallo studente, oltre che attraverso la valutazione dei tirocini e della prova finale.
Capacità di apprendimento
Il CdL sollecita le abilità necessarie a intraprendere studi successivi con un alto grado di autonomia, per integrarsi nel mondo del lavoro in continua evoluzione e far parte attiva della società.
Ciò significa:
- acquisire le capacità di apprendimento necessarie per la crescita culturale, per lo sviluppo e l'aggiornamento professionale e per intraprendere nuovi studi con un alto grado di autonomia;
- essere in grado di accedere alla letteratura scientifica prodotta anche in un'altra lingua europea oltre alla propria.
Le capacità di apprendimento sono sviluppate attraverso la partecipazione a tutte le attività formative proposte che facilitano la crescita culturale, lo sviluppo e l'aggiornamento professionale e l'autonomia verso successivi percorsi di studio.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento attesi si realizza, tra l'altro, attraverso la valutazione delle prove di profitto dei singoli insegnamenti, oltre che attraverso la valutazione dei tirocini e della prova finale.
Requisiti di ammissione
Oltre a un diploma di scuola media superiore, o altro titolo conseguito all'estero e riconosciuto idoneo, per l'ammissione al Corso di laurea sono richieste abilità e conoscenze non strettamente o necessariamente connesse al tipo di scuola secondaria superiore frequentata.
Si tratta di competenze di base e trasversali (comprensione della lettura, abilità logico-linguistiche e logico-matematiche), di conoscenze di cultura generale, lingua italiana, lingua inglese, competenze informatiche di base.
Per accertare il possesso di tali conoscenze e competenze, si prevede la somministrazione, agli studenti che intendono immatricolarsi, di un test, i cui risultati, non precludono l'iscrizione al Corso ma permettono la diagnosi precoce delle lacune di preparazione, utilizzata per organizzare percorsi di recupero calibrati sui profili degli allievi e, solitamente, attuati durante il I anno di corso.
Prova finale
La prova finale può essere costituita da un lavoro di:
- sviluppo, approfondimento e sistematizzazione dell'esperienza di tirocinio attraverso la predisposizione di un elaborato che esprima la capacità di riflessione sulle situazioni esperienziali e lavorative.
- analisi critico-comparativa di teorie, metodologie, tecniche anche sulla base di attività empiriche, osservative e sperimentali relative a un tema pertinente con le caratteristiche del Corso di Laurea.Sbocchi occupazionali e professionali previsti per i laureati
I laureati in Scienze dell'Educazione acquisiscono conoscenze teoriche e competenze operative nel settore dell'educazione e della formazione integrate da ambiti differenziati di conoscenze e competenze nelle scienze dell'uomo in relazione a una prevalenza della formazione generale, relativa alla conoscenza teorica, epistemologica e metodologica delle problematiche educative nelle loro diverse dimensioni compresa quella di genere.
I laureati potranno svolgere attività di operatori nei servizi culturali, nelle strutture scolastiche ed educative, in altre attività territoriali connesse anche al terzo settore.
Potranno altresì operare come docenti, formatori, istruttori o tutor nelle imprese, nei servizi, nelle scuole, nei centri di formazione e nelle pubbliche amministrazioni.
In particolare, gli ambiti e i temi professionali tipici dei laureati sono i seguenti:
• il sistema scolastico e le istituzioni educative per la consulenza e la progettazione di specifiche attività di aggiornamento dei docenti e per attività di orientamento;
• il tutorato e l'orientamento nel campo educativo, formativo, extrascolastico e per l'insegnamento, con conoscenze negli ambiti disciplinari delle scienze umane e con adeguate competenze e abilità metodologico-didattiche;
• gli Enti Locali, le imprese culturali di natura pubblica e privata, i servizi educativi del territorio differenziati per soggetti, per età e per bisogni;
• le politiche, la progettazione e l'animazione delle attività socio-culturali del territorio;
• la formazione interculturale, la gestione delle relazioni interculturali, la mediazione interculturale nell'ambito dei servizi territoriali di accoglienza ed integrazione degli immigrati;
• l'analisi di aspetti teorici e metodologici delle discipline psicologiche applicate al contesto educativo;
• la progettazione di percorsi di insegnamento-apprendimento rivolti a prevenire o a fronteggiare le principali difficoltà di apprendimento;
• l'analisi dei processi dinamici di base in ambito educativo (scuola, famiglia) e l'elaborazione di strategie di intervento differenziali in situazioni di disagio e di conflitto relazionale;
• le problematiche della comunicazione intergenerazionale e con adolescenti;
• la riflessione sugli aspetti cognitivi, affettivi e relazionali implicati nell'uso delle tecnologie digitali;
• l'organizzazione e l'animazione di attività formative extra-scolastiche anche on line.
Al termine del corso di studi triennale i laureati potranno quindi inserirsi nel sistema pubblico, nel sistema delle imprese, delle associazioni di categoria e nel terzo settore con i seguenti profili professionali:
A.
educatore e animatore socioeducativo, nelle strutture che gestiscono e/o erogano servizi sociali e socio-sanitari (residenziali, domiciliari, territoriali) previsti dalla legge 328/2000 e riguardanti famiglia, anziani, minori, soggetti detenuti nelle carceri, stranieri, nomadi e servizi culturali, ricreativi e sportivi (centri di aggregazione giovanile, biblioteche, mediateche, ludoteche, musei, ecc.) nonché servizi di educazione ambientale (parchi, ecomusei, agenzie per l'ambiente, ecc.);
B.
educatore nelle strutture prescolastiche, scolastiche, extrascolastiche, nei servizi educativi per l'infanzia e per la preadolescenza e in altre attività simili;
C.
formatore, progettista di formazione, istruttore o tutor, esperto junior di promozione e gestione delle risorse umane; esperto junior di monitoraggio e valutazione dei processi e dei prodotti formativi.
I laureati potranno indirizzarsi verso percorsi professionali legati all'istruzione, alla formazione, alla progettazione e gestione di attività formative, alla formazione continua e all'educazione degli adulti.
Il corso di laurea in Scienze dell'Educazione è indirizzato, inoltre, alla formazione di educatori che intendono inserirsi nei servizi educativi per la prima infanzia sia nel sistema dei nidi che nel diversificato e ricco quadro di tipologie di servizi educativi offerti per la prima infanzia e che si sono particolarmente sviluppati in questi ultimi anni; servizi che comprendono gli "spazi-gioco", i centri per i bambini e le famiglie, i servizi domiciliari, i nidi aziendali, le ludoteche, i servizi integrati di assistenza alla genitorialità e all'infanzia, le molteplici offerte di iniziativa privata.
Pertanto i laureati in Scienze dell'Educazione rientrano nella categoria delle Professioni tecniche nei servizi pubblici e alle persone e sono preparati dal punto di vista culturale e operativo alla specificità professionale di operatore e di educatore per la prima infanzia.
In riferimento alla Classificazione analitica per categorie di professioni dell'Istat, che è allineata sui repertori classificativi di rilevanza mondiale, gli sbocchi professionali dei laureati sono esplicitamente indicati:
A.
nel secondo raggruppamento ("Professioni intellettuali, scientifiche e di elevata specializzazione");
B.
nel terzo raggruppamento ("Professioni tecniche").
Orientamento in ingresso
ORIENTAMENTO IN INGRESSO
ATTIVITÀ ORGANIZZATE A LIVELLO DI ATENEO
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di processi di raccordo con la scuola secondaria di secondo grado.
Si concretizzano in attività di carattere informativo sui Corsi di Studio (CdS) dell’Ateneo ma anche come impegno condiviso da Scuola e Università per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attività promosse si articolano in:
a) seminari e attività formative realizzate in collaborazione con i docenti della scuola;
b) incontri e manifestazioni informative rivolte alle future matricole;
c) sviluppo di servizi on line per l’orientamento e l’auto-orientamento.
Tra le attività svolte in collaborazione con le scuole, il “progetto di auto-orientamento” costituisce un notevole impegno finalizzato a promuovere un raccordo particolarmente qualificato con alcune scuole superiori che costituiscono il principale “bacino di utenza” di Roma Tre.
Il progetto è articolato in incontri svolti presso le scuole dagli esperti dell’Ufficio Orientamento con la collaborazione di studenti seniores ed è finalizzato a sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di scelta (gli incontri si svolgono nel periodo ottobre-febbraio).
La presentazione dell’offerta formativa agli studenti delle scuole superiori prevede tre eventi principali, ai quali partecipano tutti i CdS, distribuiti nel corso dell’anno accademico.
- Salone dello studente “Campus orienta”: si svolge presso la fiera di Roma nel periodo ottobre/novembre, coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro.
Roma Tre partecipa a questo evento con un proprio spazio espositivo e con conferenze di presentazione dell’offerta formativa dell’Ateneo.
- Giornate di Vita Universitaria (GVU): si svolgono nel periodo gennaio/febbraio e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Partecipano annualmente oltre 6.000 studenti delle secondarie.
Si svolgono in tutte le Facoltà dell’Ateneo e costituiscono una importante occasione delle future matricole per vivere la realtà universitaria.
Durante gli incontri, oltre alla presentazione dei CdS, si sollecita l’esperienza diretta degli studenti alla vita universitaria con la partecipazione ad attività didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una mediazione di tipo tutoriale.
- Orientarsi a Roma Tre: rappresenta la manifestazione che chiude le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L’evento accoglie mediamente circa 3.000 studenti romani e non, che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Oltre all’offerta formativa sono presentati tutti i principali servizi di Roma Tre rivolti agli studenti e le segreterie didattiche sono a disposizione per tutte le informazioni relative alle pratiche di immatricolazione.
In tutte le manifestazioni di presentazione dell’offerta formativa, sono illustrati anche i vari servizi on line che possono aiutare gli studenti nella scelta: dai siti web delle Facoltà al sito del POS (Prove di Orientamento Simulate) che consente alle future matricole di autovalutarsi rispetto ai requisiti di accesso per tutti i CdS di Roma Tre.
In tutte le manifestazioni che si svolgono in Ateneo sono somministrati ai partecipanti questionari di soddisfazione che vengono elaborati ed utilizzati per proporre miglioramenti all’organizzazione degli eventi.
ATTIVITÀ ORGANIZZATE DAL DIPARTIMENTO PER IL CORSO DI LAUREA
Gli studenti del corso di laurea oltre ad usufruire delle attività promosse a livello di Ateneo possono fruire di ulteriori attività e servizi realizzati dal Dipartimento di Scienze della Formazione, a cui il corso di laurea appartiene.
Per l’orientamento in ingresso, in particolare, gli studenti del corso di laurea hanno a disposizione anche il Servizio di Tutorato Matricole (S.Tu.M.).
Il servizio, curato da docenti del Dipartimento e da studenti laureandi che svolgono la funzione di tutor, si propone di:
- facilitare l’inserimento attivo delle matricole nei corsi di studio;
- migliorare l’accessibilità alle informazioni utili;
- offrire un sostegno nel percorso universitario di ogni studente;
- promuovere tra studenti la costituzione di gruppi di studio.
Il funzionamento dello S.Tu.M è assicurato dall’inizio alla fine delle attività didattiche (ottobre-maggio) e trova collocazione nell’atrio posto al piano terra di Piazza della Repubblica 10.
Il Corso di Studio in breve
Il percorso formativo prevede un primo momento di acquisizione di conoscenze di base di ordine teorico della pedagogia, della psicologia, della sociologia, della storia e della filosofia, e un secondo momento in cui queste conoscenze saranno approfondite e concretizzate anche attraverso attività esperienziali, di laboratorio e di tirocinio esterno presso istituzioni territoriali quali associazioni educative, scuole, asili nido, case famiglia, centri di aggregazione giovanile, organizzazioni di consulenza educativa individuale e di gruppo, biblioteche, ludoteche, musei, centri di formazione professionale, ecc.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
comune
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22902400 -
informatics
(objectives)
THE COURSE IS DESIGNED TO ACHIEVE THE FOLLOWING OBJECTIVES: SOFT APPROACH TO COMPUTER TECHNOLOGIES; GAIN THE ABILITY OF USING THE PERSONAL COMPUTER AND THE ABILITY OF USING THE MOST IMPORTANT OFFICE AUTOMATION SOFTWARE
|
6
|
INF/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
comune Orientamento unico I ANNO - M-PED/02 - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
comune Orientamento unico I ANNO- LINGUA - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
22901904 -
FRENCH LANGUAGE
(objectives)
THE FORMATIVE OBJECTIVES OF THE FRENCH COURSE WILL BE ADAPTED IN FLEXIBLE WAY TO THE PREVIOUS STUDENT’S KNOWLEDGE OF THIS FOREIGN LANGUAGE. THE STUDENTS THAT ALREADY HAVE GOOD LINGUISTIC BASES WILL BE STIMULATED TO IMPROVE THEIR FRENCH LEVEL THROUGH THE STUDY AND THE ELABORATION OF COMPLEX TEXTS. THE STUDENTS THAT HAVE POOR INITIAL KNOWLEDGE OF FRENCH LANGUAGE MUST HAVE ACQUIRED, AT THE END OF THE COURSE, A GOOD PRONUNCIATION OF FRENCH AND THE BASIC KNOWLEDGE OF GRAMMAR, LEXICON AND SYNTAX; THEY MUST, THROUGH THESE COMPETENCIES, BE ABLE TO UNDERSTAND AND USE SOME TEXTS ABOUT TOPICS OF EDUCATION STUDIES, EUROPEAN CITIZENSHIP, INTERCULTURALITY AND FRANCOPHONY.
|
|
22901904-1 -
LINGUA FRANCESE I
|
6
|
L-LIN/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901904-2 -
LINGUA FRANCESE II
|
3
|
L-LIN/04
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901905 -
ENGLISH LANGUAGE
(objectives)
The course is meant to provide an introductory pragmatic approach to the language, showing in particular the cultural specific aspects of several different texts. The main aim of the course is to stimulate a reflection on some specific use of the language (CLIL; ESP).
|
|
22901905-1 -
LINGUA INGLESE I
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901905-2 -
LINGUA INGLESEII
|
3
|
L-LIN/12
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901918 -
SPANISH LANGUAGE
(objectives)
THE SPANISH LANGUAGE COURSE IS AIMED AT DEVELOPING THE FOUR LANGUAGE SKILLS TO REACH LEVEL A2 OF COMMON EUROPEAN FRAMEWORK OF REFERENCE FOR LANGUAGES. THE COURSE WILL BE REFLECTIONS ON LEARNING FOREIGN LANGUAGES WITH THEORETICAL AND PRACTICAL APPLICATIONS. IN PARTICULAR, WE WILL FOCUS ON THE IMPORTANCE OF LOCAL LANGUAGES IN THE LEARNING OF EUROPEAN LANGUAGES, WITH PARTICULAR ATTENTION TO THE CONVERGENCE BETWEEN ITALIAN AND SPANISH LANGUAGES. WE WILL ALSO WORK ON READING AND TRANSLATION WORK IN HOUSE AIMED AT IMPROVING UNDERSTANDING AND LINGUISTIC PRODUCTION.
|
|
22901918-1 -
LINGUA SPAGNOLA I
|
6
|
L-LIN/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901918-2 -
LINGUA SPAGNOLA II
|
3
|
L-LIN/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
comune Orientamento unico I ANNO - M-PED/03 - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
22901674 -
GENERAL DIDACTICS
(objectives)
The course aims to: - Identify and discuss the components of teaching skills in formal and non formal education; -critically analyze the evolution of the education system and the new professional role of the teacher; - Critically compare the main theories of learning; - Describe the role of evaluation in a training process and its recursive interactions with the development of educational activities; - Acquire and use the basic methodologies for instructional design and construction of evaluation tools; - Critically examine the cognitive and social components of an environment for online training; - Develop critical reflections on course topics.
|
|
22901674-1 -
DIDATTICA GENERALE I
|
6
|
M-PED/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901674-2 -
DIDATTICA GENERALE II
|
3
|
M-PED/03
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901901 -
DIDACTIC ORGANISATION AND ASSESSMENT PROCESSES
(objectives)
OBJECTIVES (STUDENTS WILL BE ABLE TO): • UNDERSTAND THE ORGANIZATIONAL, TEACHING AND EVALUATION BASICS THAT HELP TO BUILD THE SCHOOL OF AUTONOMY AS A LEARNING ENVIRONMENT THAT PROMOTES AND ENHANCES THE SHARING, THE EXCHANGE AND THE UNITED COMPARISON; • KNOW THE POTENTIAL OF THE ACTION RESEARCH AS A FUNCTIONAL STRATEGY TO INCREASE THE QUALITY OF EDUCATION, THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS AND THE ORGANIZATIONAL LEARNING; • GET THE LINKS BETWEEN EDUCATIONAL LEADERSHIP, CULTURE OF AUTONOMY AND CULTURE OF EVALUATION; • KNOW THAT THERE IS A STRUCTURAL LINK BETWEEN THE INTENTIONAL TEACHING-LEARNING ACTIVITY AND THE CONTROL OF ITS DEVELOPMENT OVER TIME; •RECOGNIZE THE SPECIALIZED FUNCTIONS OF TEACHING AND EVALUATION OF LEARNING •DESCRIBE AND CRITICALLY INTERPRET THE CONNECTIONS BETWEEN COGNITIVE DEVELOPMENT AND EMOTIONAL/ MOTIVATIONAL DEVELOPMENT; •DISTINGUISH THE FORMAL CHARACTERISTICS OF RIGID TEACHING FROM THOSE OF A MORE MODULAR AND FLEXIBLE TEACHING APPROACH; •UNDERSTAND THE CONNECTIONS BETWEEN INDIVIDUALIZING TEACHING, VERTICAL CURRICULUM AND DEVELOPMENT OF SKILLS IN THE SCHOOL OF AUTONOMY; •UNDERSTAND THE ELEMENTS THAT MAY CHARACTERIZE ASSESSMENT AS A TOOL FOR EVALUATION AND SELF-EVALUATION OF THE TEACHING-LEARNING PROCESS; •CONNECT QUALITY AND RELEVANCE OF THE INFORMATION AVAILABLE TO THE QUALITY OF DECISIONS AT MACRO, MESO, MICRO EDUCATIONAL LEVELS; •REPRESENT THE FORMAL MOMENTS STRUCTURING OF A DECISION; • KNOW THE FORMAL FEATURES OF THE STRUCTURED AND SEMI-STRUCTURED TESTS; • KNOW SOME TOOLS TO COLLECT INFORMATION, DOCUMENT AND TELL THE EDUCATIONAL EXPERIENCE: THE INTERVIEW, THE QUESTIONNAIRE, THE FOCUS GROUP, THE LOGBOOK; •KNOW PLANNING AND TEACHING-LEARNING TOOLS: CONCEPT MAPS •DESIGN AND DEVELOP TOOLS OF TEACHING-ASSESSMENT DOCUMENTATION; •KNOW HOW TO PROMOTE THE CONDITIONS, IN DIFFERENT CONTEXTS, THAT ALLOW THE EVALUATION TO BECOME A TRUE STRATEGIC RESOURCE FOR IMPROVING THE QUALITY OF EDUCATIONAL PROCESSES AND OUTCOMES; •WORK TO DEVELOP A LEARNING COMMUNITY, FACE TO FACE AND THROUGH NETWORK, IN ORDER TO MAKE MORE MEANINGFUL THE UNDERSTANDING OF THE TOPICS COVERED.
|
|
22901901-1 -
ORGANIZZAZIONE DIDATTICA E PROCESSI VALUTATIVI I
|
6
|
M-PED/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901901-2 -
ORGANIZZAZIONE DIDATTICA E PROCESSI VALUTATIVI II
|
3
|
M-PED/03
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902470 -
DIDACTICS FOR ORIENTATION
(objectives)
The frequency of the course will enable students to develop the following knowledge, skills and competences: - Identify the limitations of traditional models of training and guidance; - To know the model of "diachronic orientation-training"; - Understanding the relationship between training and guidance; - Recognize the role of educational institutions in the construction process of educational guidance; - Understand and analyze, in a critical, information tools on the training of the student; - Identify the characteristics that define the decision-making processes in relation to the processes of simulation; - Recognize the structural obstacles to the function orientation; - Know the modular organization of education in the perspective of educational continuity and vertical curriculum; - Identify the functions of evaluation as a key element in the modular organization of teaching; - Know the relationship between modular organization of teaching, training credits and certification of competences; - Understand the dynamics of the organization university orientation; - Know the guidelines and recommendations of the EU in relation to guidance and lifelong learning.
|
|
22902470-1 -
DIDATTICA DELL'ORIENTAMENTO
|
6
|
M-PED/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902470-2 -
DIDATTICA DELL'ORIENTAMENTO
|
3
|
M-PED/03
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22901667 -
GENERAL EDUCATION
(objectives)
THE COURSE IS MEANT TO: INTRODUCE THE STUDENTS IN THE MAIN LINGUISTIC AND CONCEPTUAL ISSUES ABOUT EDUCATION. DEVELOP THE STUDENTS' CRITICAL CONSCIOUSNESS AND KNOWLEDGE OF THE CHANGING PARADIGMS OF EDUCATIONAL THEORY, LINKED TO THE SOCIAL, ECONOMIC, POLITICAL AND ISTITUTIONAL HISTORY. ANALYSE THE INTERTWINED RELATIONSHIP BETWEEN THE WHOLE SOCIETY AND THE EDUCATIONAL INSTITUTION (SCHOOLS, UNIVERSITIES, TRAINING AGENCIES, EDUCATIONAL SERVICES ETC.)
|
|
22901667-1 -
PEDAGOGIA GENERALE I
|
6
|
M-PED/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901667-2 -
PEDAGOGIA GENERALE II
|
3
|
M-PED/01
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901672 -
STUDY OF ASSESSMENT TECHNIQUES
(objectives)
Promote in the students knowledge about the psychicologial functioning in order to develop basic skills for the recognition of psychological variables that co-determine educational phenomena.
|
|
22901672-1 -
PSICOLOGIA GENERALE I
|
6
|
M-PSI/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901672-2 -
PSICOLOGIA GENERALE II
|
3
|
M-PSI/01
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901946 -
CONTEMPORARY HISTORY (L39/40)
(objectives)
Contemporary history: ab quo and ad quem term; Contemporary history: sources; historiographic schools; Industrial revolution: developments and consequences; Demographic evolution, urbanism and migrations; Restoration: subjects and ideologies; National States; Socialist and Social Christian movements; Colonialism; Apogee and crisis of progress idea; The First World War; Socialism becomes State; Interwar crisis; Authoritarian and Totalitarian regimes; The Second World War; Cold War and bipolarism; Decolonisation and Non Aligned Nations Movement; Economy Golden Age; Republican Italy; World economy, globalisation and international organisations.
|
|
22901946-1 -
STORIA CONTEMPORANEA I
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901946-2 -
STORIA CONTEMPORANEA II
|
3
|
M-STO/04
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
comune Orientamento unico I ANNO - M-PED/02 - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
comune Orientamento unico I ANNO- LINGUA - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
22901904 -
FRENCH LANGUAGE
(objectives)
THE FORMATIVE OBJECTIVES OF THE FRENCH COURSE WILL BE ADAPTED IN FLEXIBLE WAY TO THE PREVIOUS STUDENT’S KNOWLEDGE OF THIS FOREIGN LANGUAGE. THE STUDENTS THAT ALREADY HAVE GOOD LINGUISTIC BASES WILL BE STIMULATED TO IMPROVE THEIR FRENCH LEVEL THROUGH THE STUDY AND THE ELABORATION OF COMPLEX TEXTS. THE STUDENTS THAT HAVE POOR INITIAL KNOWLEDGE OF FRENCH LANGUAGE MUST HAVE ACQUIRED, AT THE END OF THE COURSE, A GOOD PRONUNCIATION OF FRENCH AND THE BASIC KNOWLEDGE OF GRAMMAR, LEXICON AND SYNTAX; THEY MUST, THROUGH THESE COMPETENCIES, BE ABLE TO UNDERSTAND AND USE SOME TEXTS ABOUT TOPICS OF EDUCATION STUDIES, EUROPEAN CITIZENSHIP, INTERCULTURALITY AND FRANCOPHONY.
|
|
22901904-1 -
LINGUA FRANCESE I
|
6
|
L-LIN/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901904-2 -
LINGUA FRANCESE II
|
3
|
L-LIN/04
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901905 -
ENGLISH LANGUAGE
(objectives)
The course is meant to provide an introductory pragmatic approach to the language, showing in particular the cultural specific aspects of several different texts. The main aim of the course is to stimulate a reflection on some specific use of the language (CLIL; ESP).
|
|
22901905-1 -
LINGUA INGLESE I
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901905-2 -
LINGUA INGLESEII
|
3
|
L-LIN/12
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901918 -
SPANISH LANGUAGE
(objectives)
THE SPANISH LANGUAGE COURSE IS AIMED AT DEVELOPING THE FOUR LANGUAGE SKILLS TO REACH LEVEL A2 OF COMMON EUROPEAN FRAMEWORK OF REFERENCE FOR LANGUAGES. THE COURSE WILL BE REFLECTIONS ON LEARNING FOREIGN LANGUAGES WITH THEORETICAL AND PRACTICAL APPLICATIONS. IN PARTICULAR, WE WILL FOCUS ON THE IMPORTANCE OF LOCAL LANGUAGES IN THE LEARNING OF EUROPEAN LANGUAGES, WITH PARTICULAR ATTENTION TO THE CONVERGENCE BETWEEN ITALIAN AND SPANISH LANGUAGES. WE WILL ALSO WORK ON READING AND TRANSLATION WORK IN HOUSE AIMED AT IMPROVING UNDERSTANDING AND LINGUISTIC PRODUCTION.
|
|
22901918-1 -
LINGUA SPAGNOLA I
|
6
|
L-LIN/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901918-2 -
LINGUA SPAGNOLA II
|
3
|
L-LIN/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
comune Orientamento unico I ANNO - M-PED/03 - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
22901674 -
GENERAL DIDACTICS
(objectives)
The course aims to: - Identify and discuss the components of teaching skills in formal and non formal education; -critically analyze the evolution of the education system and the new professional role of the teacher; - Critically compare the main theories of learning; - Describe the role of evaluation in a training process and its recursive interactions with the development of educational activities; - Acquire and use the basic methodologies for instructional design and construction of evaluation tools; - Critically examine the cognitive and social components of an environment for online training; - Develop critical reflections on course topics.
|
|
22901674-1 -
DIDATTICA GENERALE I
|
6
|
M-PED/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901674-2 -
DIDATTICA GENERALE II
|
3
|
M-PED/03
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901901 -
DIDACTIC ORGANISATION AND ASSESSMENT PROCESSES
(objectives)
OBJECTIVES (STUDENTS WILL BE ABLE TO): • UNDERSTAND THE ORGANIZATIONAL, TEACHING AND EVALUATION BASICS THAT HELP TO BUILD THE SCHOOL OF AUTONOMY AS A LEARNING ENVIRONMENT THAT PROMOTES AND ENHANCES THE SHARING, THE EXCHANGE AND THE UNITED COMPARISON; • KNOW THE POTENTIAL OF THE ACTION RESEARCH AS A FUNCTIONAL STRATEGY TO INCREASE THE QUALITY OF EDUCATION, THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS AND THE ORGANIZATIONAL LEARNING; • GET THE LINKS BETWEEN EDUCATIONAL LEADERSHIP, CULTURE OF AUTONOMY AND CULTURE OF EVALUATION; • KNOW THAT THERE IS A STRUCTURAL LINK BETWEEN THE INTENTIONAL TEACHING-LEARNING ACTIVITY AND THE CONTROL OF ITS DEVELOPMENT OVER TIME; •RECOGNIZE THE SPECIALIZED FUNCTIONS OF TEACHING AND EVALUATION OF LEARNING •DESCRIBE AND CRITICALLY INTERPRET THE CONNECTIONS BETWEEN COGNITIVE DEVELOPMENT AND EMOTIONAL/ MOTIVATIONAL DEVELOPMENT; •DISTINGUISH THE FORMAL CHARACTERISTICS OF RIGID TEACHING FROM THOSE OF A MORE MODULAR AND FLEXIBLE TEACHING APPROACH; •UNDERSTAND THE CONNECTIONS BETWEEN INDIVIDUALIZING TEACHING, VERTICAL CURRICULUM AND DEVELOPMENT OF SKILLS IN THE SCHOOL OF AUTONOMY; •UNDERSTAND THE ELEMENTS THAT MAY CHARACTERIZE ASSESSMENT AS A TOOL FOR EVALUATION AND SELF-EVALUATION OF THE TEACHING-LEARNING PROCESS; •CONNECT QUALITY AND RELEVANCE OF THE INFORMATION AVAILABLE TO THE QUALITY OF DECISIONS AT MACRO, MESO, MICRO EDUCATIONAL LEVELS; •REPRESENT THE FORMAL MOMENTS STRUCTURING OF A DECISION; • KNOW THE FORMAL FEATURES OF THE STRUCTURED AND SEMI-STRUCTURED TESTS; • KNOW SOME TOOLS TO COLLECT INFORMATION, DOCUMENT AND TELL THE EDUCATIONAL EXPERIENCE: THE INTERVIEW, THE QUESTIONNAIRE, THE FOCUS GROUP, THE LOGBOOK; •KNOW PLANNING AND TEACHING-LEARNING TOOLS: CONCEPT MAPS •DESIGN AND DEVELOP TOOLS OF TEACHING-ASSESSMENT DOCUMENTATION; •KNOW HOW TO PROMOTE THE CONDITIONS, IN DIFFERENT CONTEXTS, THAT ALLOW THE EVALUATION TO BECOME A TRUE STRATEGIC RESOURCE FOR IMPROVING THE QUALITY OF EDUCATIONAL PROCESSES AND OUTCOMES; •WORK TO DEVELOP A LEARNING COMMUNITY, FACE TO FACE AND THROUGH NETWORK, IN ORDER TO MAKE MORE MEANINGFUL THE UNDERSTANDING OF THE TOPICS COVERED.
|
|
22901901-1 -
ORGANIZZAZIONE DIDATTICA E PROCESSI VALUTATIVI I
|
6
|
M-PED/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901901-2 -
ORGANIZZAZIONE DIDATTICA E PROCESSI VALUTATIVI II
|
3
|
M-PED/03
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902470 -
DIDACTICS FOR ORIENTATION
(objectives)
The frequency of the course will enable students to develop the following knowledge, skills and competences: - Identify the limitations of traditional models of training and guidance; - To know the model of "diachronic orientation-training"; - Understanding the relationship between training and guidance; - Recognize the role of educational institutions in the construction process of educational guidance; - Understand and analyze, in a critical, information tools on the training of the student; - Identify the characteristics that define the decision-making processes in relation to the processes of simulation; - Recognize the structural obstacles to the function orientation; - Know the modular organization of education in the perspective of educational continuity and vertical curriculum; - Identify the functions of evaluation as a key element in the modular organization of teaching; - Know the relationship between modular organization of teaching, training credits and certification of competences; - Understand the dynamics of the organization university orientation; - Know the guidelines and recommendations of the EU in relation to guidance and lifelong learning.
|
|
22902470-1 -
DIDATTICA DELL'ORIENTAMENTO
|
6
|
M-PED/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22902470-2 -
DIDATTICA DELL'ORIENTAMENTO
|
3
|
M-PED/03
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
comune Orientamento unico III ANNO - A SCELTA - (show)
|
15
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22901860 -
BASIC MORAL PHILOSOPHY
|
Also available in another semester or year
|
Optional Group:
comune Orientamento unico II anno M-PED/04 - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
comune Orientamento unico II ANNO - M-PSI - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
22901907 -
PSYCHOLOGY OF ADOLESCENCE
(objectives)
THE PURPOSE OF THE COURSE OF PSYCHOLOGY OF ADOLESCENCE IS TO PROVIDE SOME BASIC NOTIONS ABOUT DIFFERENT THEORETICAL AND EMPIRICAL STUDIES THAT HAVE CONTRIBUTED TO THE KNOWLEDGE OF THIS SPECIFIC PERIOD OF HUMAN DEVELOPMENT AND ALSO TO ILLUSTRATE AND TO DISCUSS THE MOST IMPORTANT DEVELOPMENTAL TASKS OF ADOLESCENCE. A MORE SPECIFIC ASPECT REGARDS THE PROBLEMS CONCERNING THE RELATIONS BETWEEN ADULTS AND ADOLESCENT STUDENTS IN EDUCATIONAL SETTINGS.
|
|
22901907-1 -
PSICOLOGIA DELL'ADOLESCENZA I
|
3
|
M-PSI/04
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901907-2 -
PSICOLOGIA DELL'ADOLESCENZA II
|
3
|
M-PSI/04
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901908 -
CLINICAL PSYCHOLOGY
(objectives)
Transmission of Memory a in a psychoanalytical and interdisciplinary perspective.
|
|
22901908-1 -
PSICOLOGIA CLINICA I
|
3
|
M-PSI/08
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901908-2 -
PSICOLOGIA CLINICA II
|
3
|
M-PSI/08
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902440 -
SOCIAL PSYCHOLOGY
(objectives)
The course aims at providing the scientific and disciplinary contents for understanding the individual and group processes affecting (and affected by) social psychological systems (e.g., individual differences, attitudes, communication, social interaction). The course aims also at providing the tools necessary to understand the contribution of applied social psychological science to address important social issues in real-life domains, such as health promotion, environmental education, and pro-sustainability human behaviour.
|
6
|
M-PSI/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
comune Orientamento unico II ANNO - AMBITO LINGUISTICO, ARTISTICO - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
22901909 -
AESTHETICS
(objectives)
The aim of the course is to provide students with aesthetic knowledge of modern interpretations of Art, the psychological and the social approach.
|
6
|
M-FIL/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901910 -
GENERAL LINGUISTICS
(objectives)
THE AIM OF THIS COURSE IS TO REJECT SOME OF THE MOST COMMON PREJUDICES AND POPULAR IDEAS ABOUT LANGUAGE AND LANGUAGES – WHICH ARE STILL WIDELY FOUND IN SCHOOL AND AMONG EDUCATIONALISTS – AND TO REPLACE THEM WITH THE ACQUISITIONS OF CURRENT RESEARCH IN THE SCIENCES OF LANGUAGE.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902630 -
THEATRE AND EDUCATION
(objectives)
THE COURSE AIMS TO REDISCOVER THE EDUCATIONAL VALUE OF THEATRE BY STUDYING ITS DEEP CONNECTION WITH LIFE THROUGH THE READING OF CLASSICAL PLAYS, THE WORK OF THE ACTOR AND THE DIRECTOR, THE DESIGN AND THE IMPLEMENTATION OF PERFORMANCES IN CONTEMPORARY THEATRE.
|
6
|
L-ART/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902570 -
Musicology, history and sociology of music
|
6
|
L-ART/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
comune Orientamento unico II ANNO - M-PED/01-M-PED/03 - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
22901895 -
INTERCULTURAL EDUCATION
(objectives)
Knowing the intercultural dimension of the Italian school and the main strategies of integration of foreign pupils. Identify the key factors that determine international migration. Knowing the statistics on immigration in Italy. Comparing different definitions of "cultural difference". Understanding the links between migration and immigration.
|
|
22901895-1 -
PEDAGOGIA INTERCULTURALE I
|
6
|
M-PED/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901895-2 -
PEDAGOGIA INTERCULTURALE II
|
3
|
M-PED/01
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901897 -
SOCIAL EDUCATION
(objectives)
The course aims to provide a framework of key concepts of social pedagogy (processes and education systems, educative emergencies, educational and cultural needs) through the use of several disciplinary approaches. Moreover, the course aims to develop research and intervention skills in the educational and social fields, with particular regard to the planning of education programs targeted to groups at risk of social exclusion. Therefore, through the reflections and proposals of several authors (john dewey, bertrand schwartz, paulo freire, aldo capitini), the course will focus on a perspective of education as a means of combating social exclusion.
|
|
22901897-1 -
PEDAGOGIA SOCIALE I
(objectives)
The course aims to provide a framework of key concepts of social pedagogy (processes and education systems, educative emergencies, educational and cultural needs) through the use of several disciplinary approaches. Moreover, the course aims to develop research and intervention skills in the educational and social fields, with particular regard to the planning of education programs targeted to groups at risk of social exclusion. Therefore, through the reflections and proposals of several authors (john dewey, bertrand schwartz, paulo freire, aldo capitini), the course will focus on a perspective of education as a means of combating social exclusion.
|
6
|
M-PED/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901897-2 -
PEDAGOGIA SOCIALE II
(objectives)
The course aims to provide a framework of key concepts of social pedagogy (processes and education systems, educative emergencies, educational and cultural needs) through the use of several disciplinary approaches. Moreover, the course aims to develop research and intervention skills in the educational and social fields, with particular regard to the planning of education programs targeted to groups at risk of social exclusion. Therefore, through the reflections and proposals of several authors (john dewey, bertrand schwartz, paulo freire, aldo capitini), the course will focus on a perspective of education as a means of combating social exclusion.
|
3
|
M-PED/01
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901900 -
DIDACTIC PLANNING FOR TRAINING ON THE NET
(objectives)
LEARNING OBJECTIVES (THE STUDENT IS ABLE TO): IDENTIFY AND DISCUSS THE NEW CONCEPTS OF KNOWLEDGE SUGGESTED BY THE NEW TECHNOLOGIES; DESCRIBE DIFFERENT WAYS OF WEB COMMUNICATION AND THEIR POSSIBLE APPLICATIONS IN EDUCATION. SOCIAL ACHIEVEMENTS (THE STUDENT IS ABLE TO): COMMUNICATE EFFICIENTLY, IN PRESENCE AND ONLINE, WITH HIS OWN TEAM MEMBERS; COLLABORATE TO THE CREATION AND THE DEVELOPMENT OF A LEARNING COMMUNITY WHICH MAIN GOAL IS TO GIVE FURTHER RELEVANCE TO THE COURSE TOPICS; PRESENT TO THE CLASSROOM HIS OWN CONSIDERATIONS AND THE MATERIAL PRODUCED WORKING IN TEAM.
|
|
22901900-1 -
PROGETTAZIONE DIDATTICA PER LA FORMAZIONE IN RETE I
|
6
|
M-PED/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901900-2 -
PROGETTAZIONE DIDATTICA PER LA FORMAZIONE IN RETE II
|
3
|
M-PED/03
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901902 -
SPECIAL EDUCATION
(objectives)
- To know the history and evolution of special education, and its contribution to the development of a culture of integration. - To know the legislation, the various national and international documents, to identify new prospects. - To be able to observe reality in order to detect critical situations and unresolved problems, educational and social questions, but also strengths, successful actions, innovative experiments. - To identify forms of action of relationship and care within scientific texts, literature, films, stories of life experiences and in studies promoted by the Department.
|
|
22901902-1 -
PEDAGOGIA SPECIALE I
|
6
|
M-PED/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901902-2 -
PEDAGOGIA SPECIALE II
|
3
|
M-PED/03
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901903 -
METHODOLOGY OF DIDACTIC RESEARCH
(objectives)
•IDENTIFY THE REFERENCE PARADIGMS OF RESEARCH IN EDUCATION (POSITIVISTIC / QUANTITATIVE APPROACHES AND INTERPRETATIVE / QUALITATIVE APPROACHES); •RECOGNIZE THE MAIN PHASES OF EDUCATIONAL RESEARCH; •MAKE THE DISTINCTION BETWEEN EXPERIMENTAL AND NON-EXPERIMENTAL RESEARCH AND BETWEEN QUANTITATIVE AND QUALITATIVE RESEARCH; •BE FAMILIAR WITH THE MAIN THEORIES OF MEASUREMENT IN THE EDUCATIONAL FIELD; •GATHER, PROCESS AND REPRESENT DATA; •CONSTRUCT AND USE CHECKLISTS, QUESTIONNAIRES, INTERVIEWS, STRUCTURED AND SEMI-STRUCTURED TESTS, SYSTEMATIC GRIDS OF OBSERVATION; •IDENTIFY THE CHARACTERISTICS OF THE MOST IMPORTANT STATISTICAL SAMPLES; •SIMULATE SIMPLE PATHS OF INVESTIGATION; •ANALYZE THE RELATIONSHIP BETWEEN EDUCATIONAL RESEARCH AND TEACHING PRACTICE.
|
|
22901903-1 -
METODOLOGIA DELLA RICERCA DIDATTICA I
|
6
|
M-PED/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901903-2 -
METODOLOGIA DELLA RICERCA DIDATTICA II
|
3
|
M-PED/03
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22901906 -
DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY
(objectives)
The purpose of the Course is to provide some first conceptual tools to direction the study of Developmental Psychology with specific focus on J.Piaget’s Genetic Epistemology, Psychoanalysis, and more recent studies on social development ( J. Bowlby’s Attachment Theory., The Theory of Mind , M. Tomasello’s researches, etc..) in a dynamic, “process oriented”, interactionist perspective that consider the many social, cultural, family and gender related factors that interact in development.
|
|
22901906-1 -
PSICOLOGIA DELLO SVILUPPO I
|
6
|
M-PSI/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901906-2 -
PSICOLOGIA DELLO SVILUPPO II
|
3
|
M-PSI/04
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901860 -
BASIC MORAL PHILOSOPHY
(objectives)
COURSE OBJECTIVES:
The priority objective of the course is to encourage the consideration on the moral experience, that means on the ethical quality of the human action, naturally oriented to the happiness. Moral is not only an art to happily live but it's the art to discover that happiness which is worth of man that is worth of his humanity. In this perspective, it's central the notion of virtue, elaborated from the classical ethics and reproposed in contemporary age. virtue is the personal quality that allows to give the best of oneself and to establish relationship in an equilibrated way, that is according to reason, with the world and with the others. Also the notion of professionality is today not longer meant as a simple technical expertise, but as authentic personal development and promotion of others, which therefore needs a whole virtuous disposal that make able to improve the work and improve themselves in the work.
|
6
|
M-FIL/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
22901874 -
STATISTICS
(objectives)
THE COURSE PROVIDES BASIC CONCEPTS OF DESCRIPTIVE UNIVARIATE AND BIVARIATE STATISTICS. PARTICULAR ATTENTION IS DEVOTED TO THE CONCEPTS OF CENTRAL TENDENCY AND DISPERSION, ASSOCIATION AND CORRELATION.
|
|
22901874-1 -
STATISTICA I
|
6
|
SECS-S/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22901874-2 -
STATISTICA II
|
3
|
SECS-S/01
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22901815 -
HISTORY OF PHILOSOPHY
(objectives)
A) KNOWING TO DEFINE AND USE ON A CONCEPTUAL LEVEL THE NOTION OF INTERIORITY, AND THE CONCEPTS RELATED TO IT. B) ACQUIRING SKILLS OF HISTORICAL AND CULTURAL EVOLUTION OF THE CONCEPT OF INTERIORITY AND OF THE INTERACTIONS BETWEEN PHILOSOPHY AND LITERATURE IN THE AREA OF MODERN AND CONTEMPORARY THOUGHT. C) BEING ABLE TO APPLY KNOWLEDGE AND SKILLS LEARNED TO REFLECT ON THE CURRENT HUMAN CONDITION, IN REFERENCE TO THE FIELDS WHERE THE SOCIAL ACTION TAKES PLACE.
|
6
|
M-FIL/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
comune Orientamento unico II anno M-PED/04 - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
comune Orientamento unico II ANNO - M-PSI - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
22901907 -
PSYCHOLOGY OF ADOLESCENCE
(objectives)
THE PURPOSE OF THE COURSE OF PSYCHOLOGY OF ADOLESCENCE IS TO PROVIDE SOME BASIC NOTIONS ABOUT DIFFERENT THEORETICAL AND EMPIRICAL STUDIES THAT HAVE CONTRIBUTED TO THE KNOWLEDGE OF THIS SPECIFIC PERIOD OF HUMAN DEVELOPMENT AND ALSO TO ILLUSTRATE AND TO DISCUSS THE MOST IMPORTANT DEVELOPMENTAL TASKS OF ADOLESCENCE. A MORE SPECIFIC ASPECT REGARDS THE PROBLEMS CONCERNING THE RELATIONS BETWEEN ADULTS AND ADOLESCENT STUDENTS IN EDUCATIONAL SETTINGS.
|
|
22901907-1 -
PSICOLOGIA DELL'ADOLESCENZA I
|
3
|
M-PSI/04
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901907-2 -
PSICOLOGIA DELL'ADOLESCENZA II
|
3
|
M-PSI/04
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901908 -
CLINICAL PSYCHOLOGY
(objectives)
Transmission of Memory a in a psychoanalytical and interdisciplinary perspective.
|
|
22901908-1 -
PSICOLOGIA CLINICA I
|
3
|
M-PSI/08
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901908-2 -
PSICOLOGIA CLINICA II
|
3
|
M-PSI/08
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902440 -
SOCIAL PSYCHOLOGY
(objectives)
The course aims at providing the scientific and disciplinary contents for understanding the individual and group processes affecting (and affected by) social psychological systems (e.g., individual differences, attitudes, communication, social interaction). The course aims also at providing the tools necessary to understand the contribution of applied social psychological science to address important social issues in real-life domains, such as health promotion, environmental education, and pro-sustainability human behaviour.
|
6
|
M-PSI/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
comune Orientamento unico II ANNO - AMBITO LINGUISTICO, ARTISTICO - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
22901909 -
AESTHETICS
(objectives)
The aim of the course is to provide students with aesthetic knowledge of modern interpretations of Art, the psychological and the social approach.
|
6
|
M-FIL/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901910 -
GENERAL LINGUISTICS
(objectives)
THE AIM OF THIS COURSE IS TO REJECT SOME OF THE MOST COMMON PREJUDICES AND POPULAR IDEAS ABOUT LANGUAGE AND LANGUAGES – WHICH ARE STILL WIDELY FOUND IN SCHOOL AND AMONG EDUCATIONALISTS – AND TO REPLACE THEM WITH THE ACQUISITIONS OF CURRENT RESEARCH IN THE SCIENCES OF LANGUAGE.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902630 -
THEATRE AND EDUCATION
(objectives)
THE COURSE AIMS TO REDISCOVER THE EDUCATIONAL VALUE OF THEATRE BY STUDYING ITS DEEP CONNECTION WITH LIFE THROUGH THE READING OF CLASSICAL PLAYS, THE WORK OF THE ACTOR AND THE DIRECTOR, THE DESIGN AND THE IMPLEMENTATION OF PERFORMANCES IN CONTEMPORARY THEATRE.
|
6
|
L-ART/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902570 -
Musicology, history and sociology of music
|
6
|
L-ART/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
comune Orientamento unico II ANNO - M-PED/01-M-PED/03 - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
22901895 -
INTERCULTURAL EDUCATION
(objectives)
Knowing the intercultural dimension of the Italian school and the main strategies of integration of foreign pupils. Identify the key factors that determine international migration. Knowing the statistics on immigration in Italy. Comparing different definitions of "cultural difference". Understanding the links between migration and immigration.
|
|
22901895-1 -
PEDAGOGIA INTERCULTURALE I
|
6
|
M-PED/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901895-2 -
PEDAGOGIA INTERCULTURALE II
|
3
|
M-PED/01
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901897 -
SOCIAL EDUCATION
(objectives)
The course aims to provide a framework of key concepts of social pedagogy (processes and education systems, educative emergencies, educational and cultural needs) through the use of several disciplinary approaches. Moreover, the course aims to develop research and intervention skills in the educational and social fields, with particular regard to the planning of education programs targeted to groups at risk of social exclusion. Therefore, through the reflections and proposals of several authors (john dewey, bertrand schwartz, paulo freire, aldo capitini), the course will focus on a perspective of education as a means of combating social exclusion.
|
|
22901897-1 -
PEDAGOGIA SOCIALE I
(objectives)
The course aims to provide a framework of key concepts of social pedagogy (processes and education systems, educative emergencies, educational and cultural needs) through the use of several disciplinary approaches. Moreover, the course aims to develop research and intervention skills in the educational and social fields, with particular regard to the planning of education programs targeted to groups at risk of social exclusion. Therefore, through the reflections and proposals of several authors (john dewey, bertrand schwartz, paulo freire, aldo capitini), the course will focus on a perspective of education as a means of combating social exclusion.
|
6
|
M-PED/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901897-2 -
PEDAGOGIA SOCIALE II
(objectives)
The course aims to provide a framework of key concepts of social pedagogy (processes and education systems, educative emergencies, educational and cultural needs) through the use of several disciplinary approaches. Moreover, the course aims to develop research and intervention skills in the educational and social fields, with particular regard to the planning of education programs targeted to groups at risk of social exclusion. Therefore, through the reflections and proposals of several authors (john dewey, bertrand schwartz, paulo freire, aldo capitini), the course will focus on a perspective of education as a means of combating social exclusion.
|
3
|
M-PED/01
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901900 -
DIDACTIC PLANNING FOR TRAINING ON THE NET
(objectives)
LEARNING OBJECTIVES (THE STUDENT IS ABLE TO): IDENTIFY AND DISCUSS THE NEW CONCEPTS OF KNOWLEDGE SUGGESTED BY THE NEW TECHNOLOGIES; DESCRIBE DIFFERENT WAYS OF WEB COMMUNICATION AND THEIR POSSIBLE APPLICATIONS IN EDUCATION. SOCIAL ACHIEVEMENTS (THE STUDENT IS ABLE TO): COMMUNICATE EFFICIENTLY, IN PRESENCE AND ONLINE, WITH HIS OWN TEAM MEMBERS; COLLABORATE TO THE CREATION AND THE DEVELOPMENT OF A LEARNING COMMUNITY WHICH MAIN GOAL IS TO GIVE FURTHER RELEVANCE TO THE COURSE TOPICS; PRESENT TO THE CLASSROOM HIS OWN CONSIDERATIONS AND THE MATERIAL PRODUCED WORKING IN TEAM.
|
|
22901900-1 -
PROGETTAZIONE DIDATTICA PER LA FORMAZIONE IN RETE I
|
6
|
M-PED/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901900-2 -
PROGETTAZIONE DIDATTICA PER LA FORMAZIONE IN RETE II
|
3
|
M-PED/03
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901902 -
SPECIAL EDUCATION
(objectives)
- To know the history and evolution of special education, and its contribution to the development of a culture of integration. - To know the legislation, the various national and international documents, to identify new prospects. - To be able to observe reality in order to detect critical situations and unresolved problems, educational and social questions, but also strengths, successful actions, innovative experiments. - To identify forms of action of relationship and care within scientific texts, literature, films, stories of life experiences and in studies promoted by the Department.
|
|
22901902-1 -
PEDAGOGIA SPECIALE I
|
6
|
M-PED/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901902-2 -
PEDAGOGIA SPECIALE II
|
3
|
M-PED/03
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901903 -
METHODOLOGY OF DIDACTIC RESEARCH
(objectives)
•IDENTIFY THE REFERENCE PARADIGMS OF RESEARCH IN EDUCATION (POSITIVISTIC / QUANTITATIVE APPROACHES AND INTERPRETATIVE / QUALITATIVE APPROACHES); •RECOGNIZE THE MAIN PHASES OF EDUCATIONAL RESEARCH; •MAKE THE DISTINCTION BETWEEN EXPERIMENTAL AND NON-EXPERIMENTAL RESEARCH AND BETWEEN QUANTITATIVE AND QUALITATIVE RESEARCH; •BE FAMILIAR WITH THE MAIN THEORIES OF MEASUREMENT IN THE EDUCATIONAL FIELD; •GATHER, PROCESS AND REPRESENT DATA; •CONSTRUCT AND USE CHECKLISTS, QUESTIONNAIRES, INTERVIEWS, STRUCTURED AND SEMI-STRUCTURED TESTS, SYSTEMATIC GRIDS OF OBSERVATION; •IDENTIFY THE CHARACTERISTICS OF THE MOST IMPORTANT STATISTICAL SAMPLES; •SIMULATE SIMPLE PATHS OF INVESTIGATION; •ANALYZE THE RELATIONSHIP BETWEEN EDUCATIONAL RESEARCH AND TEACHING PRACTICE.
|
|
22901903-1 -
METODOLOGIA DELLA RICERCA DIDATTICA I
|
6
|
M-PED/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901903-2 -
METODOLOGIA DELLA RICERCA DIDATTICA II
|
3
|
M-PED/03
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
comune Orientamento unico III ANNO - A SCELTA - (show)
|
15
|
|
|
|
|
|
|
|
|
THIRD YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
comune Orientamento unico III ANNO -SPS - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
comune Orientamento unico III ANNO - A SCELTA - (show)
|
15
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22901914 -
LIBRARY AND INFORMATION SCIENCE
(objectives)
SUBJECT: LIBRARY AND INFORMATION SCIENCE (AY 2011-12). PRESENTATION: EVERY PERSON NEEDS TO HAVE SOUND ABILITIES IN READING (AS A SET OF LITERACIES: FUNCTIONAL, MULTIMEDIA, INFORMATION...) IN ORDER TO UNDERSTAND THE PHENOMENA OF OUR COMPLEX, TRANSITIONAL, LIQUID SOCIETY, AND TO BE ABLE TO SELF-ORIENTEERING IN SUCH A GLOBALISED AND INTERCONNECTED CONTEXT.
LIBRARIES, ARCHIVES, DOCUMENTATION AND INFORMATION CENTRES (AND MUSEUMS AS WELL) ARE VITAL LEARNING ENVIRONMENTS THAT ENABLE THEIR USERS TO ACQUIRE, REINFORCE, IMPROVE INFORMATION LITERACY AND THEREFORE A COMPETENT USE OF INFORMATION. OBJECTIVES: - BECOMING AWARE OF THE STRATEGIC RELEVANCE OF INFORMATION LITERACY AND OF THE ROLE PLAYED IN IT BY LIBRARIES, ESPECIALLY THE SCHOOL LIBRARY, IN THE LEARNING PROCESS IN A COMPLEX SOCIETY. - KNOWING THE THEORETICAL BASIC FUNDAMENTALS AND ACQUIRING THE TECHNIQUES OF BIBLIOGRAPHY, LIBRARIANSHIP AND DOCUMENTATION, IN PARTICULARLY CONCERNING: O INFORMATION AND DOCUMENTATION AS AN INSTRUCTIONAL AND EDUCATIONAL RESOURCE O WEB 2.0 IN INFORMATION LITERACY EDUCATION AND AS A MEANS OF OF COMMUNICATION AND OUTREACH OF LIBRARY SERVICES ADDRESSED TO CHIDLDREN AND PUPILS O PLANNING, ORGANIZATION AND MANAGEMENT OF PUBLIC LIBRARIES, SCHOOL LIBRARIES, CHILDREN’S LIBRARIES AS A LEARNING ENVIRONMENT
|
6
|
M-STO/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22901872 -
SOCIOLOGY OF ORGANISATIONS - BASIC COURSE
|
6
|
SPS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
Optional Group:
comune Orientamento unico III ANNO -SPS - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
comune Orientamento unico III ANNO - A SCELTA - (show)
|
15
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
comune Orientamento unico III ANNO - MPED/01 , M-PED/03 - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
22901717 -
READING DIDACTICS
(objectives)
OBJECTIVES. (THE STUDENT IS ABLE TO): • PLAN, ORGANIZE AND EVALUATE MEASURES FOR PROMOTION, ENTERTAINMENT AND READING COMPREHENSION AND ENJOYMENT OF READING; • KNOW THE COGNITIVE, AFFECTIVE AND EMOTIONAL COMPONENTS INVOLVED IN READING; • ASSESS THE QUALITY OF THE BOOKS IN RELATION TO CHILDREN’S COGNITIVE DEVELOPMENT; • BUILD READING COMPREHENSION TESTS ON DIFFERENT TYPES OF TEXT; • KNOW THE VARIETY OF READING PRACTICES IN MULTIMEDIA ENVIRONMENTS AND CONDUCT SHARED READING EXPERIENCES; • BECOME BETTER AWARE OF THE RELATIONSHIP BETWEEN READING, WRITING, LISTENING, TELLING AND BUILDING OF SELF AND IDENTITY; • KNOW THE MAIN FEATURES OF THE SHARED READ AND APPRECIATE IT IN DIFFERENT EDUCATIONAL CONTEXTS; • COLLABORATE ON THE DEVELOPMENT OF AN ONLINE LEARNING “NARRATIVE COMMUNITY” THAT MAKES MORE MEANINGFUL THE UNDERSTANDING OF THE TOPICS COVERED; • SHARE READINGS, CONSIDERATIONS, PERSONAL OR PRODUCED IN THE WORKING GROUP PAPERS; • COMMUNICATE EFFECTIVELY, FACE TO FACE AND THROUGH THE NETWORK WITH COLLEAGUES OF THE COURSE, WITH THE TUTORS AND THE TEACHER.
|
|
22901717-1 -
DIDATTICA DELLA LETTURA
|
6
|
M-PED/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901717-2 -
DIDATTICA DELLA LETTURA II
|
3
|
M-PED/03
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901896 -
PHILOSOPHY OF EDUCATION
(objectives)
THE COURSE AIMS TO ACQUISICTION OF A BASIC CRITICAL SKILLS ON THEME OF EDUCATION. THE METHOD USED, TYPICAL OF PHILOSOPHICAL RESEARCH, TENDS TO REFER TO CRITICAL SCREEN THE HISTORICAL- THEORETICAL CONCEPT OF THE CONCEPT ITSELF OF PAIDEIA, SOME FUNDAMENTAL ISSUES OF ITS TERMS (BE, REASON, PERSON, ETHOS, POLIS, SOCIETAS, FREEDOM, PAIDEIA) SOME LOCAL AND MAJOR HISTORY MOMENTS. IN PARTICULAR IT ATTEMPTS TO PUT IN EVIDENCE THE ANCIENT ROOTS OF PAIDEIA, HIGHLIGHTING THE HISTORICAL-CONCEPTUAL FEATURES OF WESTERN TRADITION AND THE INPUT COMING FROM CURRENT HISTORICAL-POLITICAL SCENE . IT WILL TAKE CARE OF A BASIC KNOWLEDGE OF PHILOSOPHICAL VOCABULARY AND A BASIC CAPACITY OF CRITICAL ARGUMENT.
|
|
22901896-1 -
FILOSOFIA DELL'EDUCAZIONE I
|
6
|
M-PED/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901896-2 -
FILOSOFIA DELL'EDUCAZIONE II
|
3
|
M-PED/01
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901913 -
SPECIAL EDUCATION, PLAY, ANIMATION
(objectives)
- Identify and analyze the key aspects that make "special" the teaching - Understand the importance of dialogue and cooperation between the educational services - Develop and implement teaching strategies consistent with the objectives of integration and inclusion - Know the theoretical foundations of play and animation, and some applications in the field of socio-cultural activities of the territory
|
|
22901913-1 -
DIDATTICA SPECIALE, DEL GIOCO, DELL'ANIMAZIONE I
|
6
|
M-PED/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22901913-2 -
DIDATTICA SPECIALE, DEL GIOCO, DELL'ANIMAZIONE II
|
3
|
M-PED/03
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902248 -
ADULT EDUCATION 10 CREDITS
|
|
22902248-1 -
EDUCAZIONE DEGLI ADULTI
|
3
|
M-PED/01
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902248-2 -
EDUCAZIONE DEGLI ADULTI
|
6
|
M-PED/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902646 -
PEDAGOGIA DELL'ESPRESSIONE
|
|
22902646-1 -
PEDAGOGIA DELL'ESPRESSIONE I
|
Also available in another semester or year
|
22902646-2 -
PEDAGOGIA DELL'ESPRESSIONE II
|
Also available in another semester or year
|
|
22901916 -
TRAINING
|
|
-
TIROCINIO INT.
|
2
|
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
-
TIROCINIO EST.
|
8
|
|
200
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
ITA |
22902195 -
FINAL EXAM
|
5
|
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |