Degree Course: Socio-Educational Services Manager
A.Y. 2014/2015
Conoscenza e capacità di comprensione
Il laureato magistrale deve aver acquisito approfondite conoscenze disciplinari in campo pedagogico, sociologico, giuridico, psicologico e statistico tali da consentirgli un adeguato approccio ai problemi della programmazione e della realizzazione di interventi di natura socioeducativa e socioassistenziale.
Deve inoltre aver maturato competenze da utilizzare efficacemente nella ideazione di interventi nell'area dei servizi alla persona e in modo specifico come risposta a condizioni di difficoltà o disagio a cui è possibile rispondere con interventi di natura socioeducativa o socioassistenziale.
Infine, deve possedere conoscenze metodologiche e tecniche avanzate, in grado di consentirgli di riflettere su situazioni anche complesse con adeguati strumenti di analisi e di interpretazione.
In sintesi, i risultati di apprendimento attesi al termine del corso di studio sono:
- il possesso di competenze metodologiche, strategiche, tecniche in relazione al funzionamento delle reti di servizi alla persona e degli apparati istituzionali impegnati negli ambiti socio-educativo, riabilitativo, preventivo;
- il possesso di competenze tecniche e strategiche nell'ambito della relazione educativa con utenti portatori di handicap, a rischio sociale, con disturbi della personalità, devianti;
- il possesso di competenze professionali specifiche nella conduzione dei gruppi, nelle tecniche di osservazione e analisi dei contesti educativi;
- l'adozione di un atteggiamento e di un approccio riflessivi, analitici, logici, progettuali in grado di definire e approfondire le interconnessioni fra gli ambiti disciplinari (pedagogico, psicologico, filosofico, didattico, linguistico, sociologico, statistico-sociale, storico, anatomofisiologico, clinico, giuridico, metodologico, strategico, tecnico) del Corso di Laurea con le strategie educative e riabilitative nei servizi alla persona;
- l'adozione di un atteggiamento riflessivo, analitico, logico, progettuale, disponibile sia al lavoro di gruppo e di rete, sia alla progettazione di gruppo e di rete.
Tali conoscenze saranno acquisite principalmente attraverso le lezioni frontali delle discipline caratterizzanti e affini.
Saranno previsti inoltre esercitazioni, lavori di gruppo e seminari a rafforzamento della didattica frontale.
Le conoscenze e le capacità di comprensione sopra elencate sono conseguite sia con la partecipazione alle lezioni frontali sia con lo studio personale di testi a carattere avanzato.
Attraverso esercitazioni, lavori di gruppo e seminari saranno inoltre sollecitate le abilità di analisi autonoma delle fonti informative e di interpretazione critica dei differenti contesti che caratterizzano la complessità della società attuale.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento attesi si realizza attraverso la redazione di elaborati scritti su temi assegnati, nel contesto delle attività seminariali previste a integrazione della didattica in presenza, in sede di esame della singola disciplina, nonché nella predisposizione e nello svolgimento della prova finale.
I risultati vengono accertati non solo in modo tradizionale (prove di verifica scritte ed orali, valutazione di progetti ed interventi educativi e didattici e della prova finale) ma anche attraverso indicatori di qualità (partecipazione, motivazione, approfondimenti, personalizzazione nella elaborazione e nella rielaborazione di contenuti orali e scritti prodotti dagli studenti durante e dopo le esperienze di studio, laboratoriali, seminariali, operative).
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Il laureato magistrale deve aver acquisito una elevata capacità di interconnettere le conoscenze maturate in campo teorico, metodologico e tecnico con il loro efficace impiego in attività di ideazione, programmazione, organizzazione, monitoraggio e valutazione di servizi o interventi socioeducativi e socio-assistenziali.
Deve inoltre aver acquisito la capacità di identificare e selezionare le strategie e gli strumenti di azione più adeguati alle situazioni da affrontare.
Un significativo livello di competenze operative è conseguito dal laureato magistrale attraverso esercitazioni collegate agli insegnamenti delle singole discipline.
In tale contesto, in particolare, il laureato magistrale è sollecitato ad assumere un atteggiamento propositivo che segnali la sua capacità di mettere a sistema le conoscenze interdisciplinari acquisite e correlare con la complessità delle situazioni reali.
In sintesi, i risultati di apprendimento attesi al termine del corso di studio sono:
- possesso di competenze organizzative nei microsistemi, nella regolazione degli interventi educativi, nella gestione del cambiamento;
- possesso di competenze nell'uso dei sistemi operativi propri delle nuove tecnologie e attinenti
- allo specifico campo dell'educazione nel contesto di comunità e istituzioni sociosanitarie;
- uso competente delle strategie cognitive, della comunicazione, della relazione interindividuale con interlocutori professionisti e con interlocutori utenti.
Le capacità di cui sopra sono conseguite sia con la partecipazione attiva alle lezioni frontali sia con le esercitazioni, i lavori di gruppo e i seminari che sono posti in essere a corredo della didattica tradizionale.
Il tirocinio, dove previsto, consentirà anche di misurare sul campo le competenze teoriche, metodologiche e tecniche acquisite e al termine dello stesso è previsto anche un lavoro di rielaborazione della esperienza effettuata.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento attesi si realizza attraverso la redazione di elaborati scritti, nel contesto delle attività seminariali previste a integrazione della didattica in presenza, in sede di esame della singola disciplina nonché nella predisposizione e nello svolgimento della prova finale.
I risultati vengono accertati non solo in modo tradizionale (prove di verifica scritte ed orali, valutazione di progetti ed interventi educativi e didattici e della prova finale) ma anche attraverso indicatori di qualità (partecipazione, motivazione, approfondimenti, personalizzazione nella elaborazione e nella rielaborazione di contenuti orali e scritti prodotti dagli studenti durante e dopo le esperienze di studio, laboratoriali, seminariali, operative).
Autonomia di giudizio
Il laureato magistrale deve essere in grado di elaborare un giudizio autonomo sulle situazioni nelle quali è chiamato ad intervenire e deve essere capace di prendere decisioni in situazioni complesse, anche a fronte di dati e informazioni parziali.
Deve inoltre mostrare capacità riflessiva sulle proprie modalità di intervento e deve agire nel rispetto delle persone e secondo principi di adeguatezza, responsabilità e non discriminazione.
Le capacità di cui sopra sono conseguite sia con la partecipazione attiva alle lezioni frontali sia nelle esercitazioni e nei laboratori che integrano la didattica tradizionale.
Il tirocinio, dove previsto, e la prova finale costituiscono il terreno privilegiato per la verifica dell'autonomia di giudizio, che tuttavia viene sviluppata anche attraverso lo studio di casi e simulazioni di aula.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento attesi si realizza nel contesto delle attività seminariali e laboratoriali previste a integrazione della didattica in presenza, in sede di verifica di tali attività e nello svolgimento della prova finale.
I risultati vengono accertati attraverso verifiche oggettive ma anche attraverso indicatori di qualità (personalizzazione nella elaborazione e nella rielaborazione di contenuti orali e scritti prodotti durante e dopo le esperienze di studio, laboratoriali, seminariali, operative).
Abilità comunicative
Il laureato magistrale deve essere in grado di redigere documenti finalizzati alla programmazione e alla gestione di servizi, di predisporre rapporti di ricerca/monitoraggio/valutazione e di elaborare e presentare proposte operative d'intervento.
Deve, inoltre, saper comunicare in pubblico, gestire la comunicazione istituzionale, organizzare e condurre procedure di partecipazione e concertazione istituzionale e sociale nonché forme di partecipazione attiva dei cittadini.
Deve, infine, saper interloquire efficacemente con i collaboratori e con gli interlocutori, siano essi professionisti o meno.
In sintesi, i risultati di apprendimento attesi al termine del corso di studio sono:
- possesso di capacità specifiche per agire da esperto del sistema integrato educativo, socioassistenziale e sociosanitario nell'ambito delle relazioni internazionali, soprattutto per quanto attiene alla formazione, lo scambio e il confronto operativo con realtà europee analogamente impegnate nel potenziamento degli interventi per la salute mentale;
- possesso di capacità specifiche per agire da promotore e organizzatore di interventi a sostegno delle famiglie per la rimozione e/o riduzione del disagio, del danno, del rischio di devianza, dei rischi connessi a situazioni problematiche;
- possesso di capacità specifiche per agire da esperto del sistema di monitoraggio degli interventi formativi per lo sviluppo della tutela della salute e dell'ambiente
Le capacità di cui sopra sono conseguite con la partecipazione attiva alle lezioni frontali e con la frequenza di attività seminariali e laboratori.
Per lo sviluppo di specifiche competenze comunicative in alcune circostanze è possibile siano realizzate anche simulazioni di aula.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento attesi si realizza nel contesto delle attività didattiche tradizionali nonché in quelle seminariali e laboratoriali.
Un passaggio particolarmente rilevante in tal senso è la discussione della prova finale.
I risultati vengono accertati in modo tradizionale (prove di verifica scritte ed orali, valutazione della prova finale) ma anche attraverso indicatori di qualità connessi ai contenuti della partecipazione attiva alle attività formative proposte.
Capacità di apprendimento
Il laureato magistrale deve acquisire competenze idonee a consentire eventuali ulteriori percorsi formativi postlaurea (master di II livello, dottorato di ricerca) fermo restando la capacità di proseguire in modo autonomo nel processo di aggiornamento delle conoscenze necessarie al profilo professionale.
Tali capacità gli derivano dall'aver efficacemente svolto il percorso formativo proposto.
Requisiti di ammissione
L'accesso al corso di laurea magistrale interclasse “Coordinatore dei Servizi Educativi e dei Servizi Sociali” è consentito agli studenti in possesso di una laurea triennale, di una laurea quadriennale v.o o di altra laurea specialistica o magistrale.In dettaglio, il candidato deve essere in possesso dei requisiti di seguito elencati:
Curriculum LM 87
- laurea triennale della classe L39 (Servizio sociale) o della previgente classe 6 (Scienze del Servizio sociale) oppure diploma universitario in servizio sociale istituito ai sensi della Legge 341/1990 oppure diploma di Assistente Sociale rilasciato da istituzioni pubbliche o private se convalidato dalle Università abilitate (art.
5 D.P.R.
14/1987)
- laurea o diploma universitario triennale, laurea specialistica/magistrale appartenente ad altra classe o altro titolo di studio conseguito all'estero e riconosciuto come equivalente a quelli italiani in cui:
siano stati acquisiti almeno 12 CFU nell'area giuridica (settori scientifico-disciplinari IUS/01, IUS/08, IUS/09, IUS/17)
siano stati acquisiti almeno 12 CFU nell'area psicologica (settori scientifico-disciplinari MPSI/01, MPSI/04, MPSI/05, MPSI/08)
siano stati acquisiti almeno 6 CFU in discipline di ambito pedagogico, storico o statistico (settori scientifico-disciplinari M-PED/01, M-STO/04, SECS-S/01, SECS-S/05)
siano stati acquisiti almeno 46 CFU nell'area sociologica e del servizio sociale (settori scientifico-disciplinari SPS/07, SPS/08, SPS/09, SPS/12) di cui non meno di 30 CFU derivanti dal superamento di prove di esame quali “Politica sociale”, “Metodi e tecniche del servizio sociale”, “Principi e fondamenti del servizio sociale”, “Organizzazione dei servizi sociali”, “Legislazione dei servizi sociali” (o formulazioni equipollenti).
siano state effettuate almeno 450 ore di tirocinio presso strutture di servizio sociale e sotto la guida di un supervisore assistente sociale.
Nel caso del possesso di una laurea quadriennale v.o.
gli esami sostenuti saranno considerati da 6 CFU se semestrali e da 12 CFU se annuali.
La procedura di ammissione prevede inoltre la verifica dell'adeguatezza della personale preparazione del candidato con le modalità previste dall'art.
24.
Eventuali carenze formative vanno comunque colmate prima dell'iscrizione al corso di laurea magistrale.
Curriculum LM 50
Tipologia A, lauree di I livello in
- Educatore Professionale di Comunità,
- Scienze dell'educazione,
- Formazione e Sviluppo delle Risorse Umane,
- Discipline del Servizio Sociale ad Indirizzo Formativo Europeo,
- Scienze sociali della conoscenza e della formazione,
e le Lauree triennali di tutte le altre Facoltà dove siano attivati i Corsi di laurea relativi alle classi 6, 18, 36 ( ex DM 509); L19, L39, L40 (ex DM 270).
Tipologia B, lauree quadriennali, vecchi ordinamenti, in
- Scienze dell'educazione,
- Pedagogia,
- Scienze della Formazione Primaria.
La procedura di ammissione prevede inoltre la verifica dell'adeguatezza della personale preparazione del candidato.
Eventuali carenze formative vanno comunque colmate prima dell'iscrizione al corso di laurea magistrale.
La modulistica e i tempi per l'iscrizione sono definiti nell'apposito bando annualmente emanato con Decreto Rettorale e reso disponibile sul sito web della Facoltà.
.
Prova finale
La prova finale consiste nella preparazione e nella discussione da parte dello studente di una tesi su un argomento concordato con un relatore docente titolare di insegnamento nel corso di laurea magistrale.
La prova finale si configura come una esperienza di riflessione e di elaborazione intellettuale assai importante e impegna lo studente a mettere a frutto la più ampia gamma delle competenze acquisite.
La prova finale consente l'acquisizione di 14 CFU.
Il regolamento didattico può prevedere forme diverse di strutturazione della prova finale in relazione ai due curricula presenti.Sbocchi occupazionali e professionali previsti per i laureati
I laureati nel corso di laurea magistrale possono esercitare con elevata autonomia e responsabilità funzioni di progettazione, coordinamento, organizzazione e gestione di interventi rivolti a persone, gruppi o strutture nel campo delle politiche socioeducative e socio-assistenziali.
Tali funzioni possono riguardare dinamiche relazionali oppure la organizzazione di risorse sociali e istituzionali.
I laureati magistrali possono inoltre esercitare attività professionale, anche autonoma, nelle aree preventivo-promozionali, didattico-formative e di ricerca.
In particolare:
- per i laureati magistrali in LM 50 gli ambiti professionali tipici sono le strutture pubbliche e private (ASL, Comuni, Province, Regioni, cooperative sociali) che si occupano di organizzare o fornire servizi alla persona nei quali sia centrale l'obiettivo della maturazione e della crescita umana e sociale dell'individuo.
Si tratta dunque di scuole per l'infanzia, centri educativi, ospedali, reparti pediatrici, cliniche, case di cura, case famiglia, centri di accoglienza, comunità terapeutiche, strutture per la reclusione di individui minori e adulti, tribunali dei minori, strutture per l'integrazione di individui stranieri e in particolare di minori non accompagnati, ecc.
- per i laureati magistrali in LM 87 gli ambiti professionali tipici sono le strutture pubbliche e private (ASL, Comuni, Province, Regioni, cooperative sociali) in cui si realizza la programmazione di politiche sociali e la gestione di servizi sociali, in cui si realizzano percorsi di promozione della inclusione sociale e della partecipazione attiva ai processi decisionali, in cui si coordinano interventi di prevenzione e contrasto del disagio sociale.
Il Corso di Studio in breve
Il Corso di laurea magistrale in "Coordinatore dei servizi educativi e dei servizi sociali" si propone come interclasse tra LM 50 "Programmazione e gestione dei servizi educativi" e LM 87 "Servizio sociale e politiche sociali" e intende formare professionisti capaci di programmare, progettare, realizzare, gestire, coordinare e valutare in modo competente interventi di natura socio-educativa o socio-assistenziale.
Il corso fornisce, dunque, il complesso delle conoscenze necessarie per analizzare ed interpretare contesti sociali problematici e per identificare e porre in essere strategie ed azioni socio-educative o socio-assistenziali idonee a rispondervi in modo appropriato.
Il Corso di laurea magistrale interclasse è strutturato in due curricula destinati a formare un Educatore professionale coordinatore di servizi (LM 50) e a fornire le competenze per il Management delle politiche e dei servizi sociali (LM 87).
La diversa caratterizzazione dei titoli magistrali che il corso alternativamente consente di acquisire viene rispettata assicurando che, oltre ad un significativo patrimonio comune di conoscenze, una parte del percorso formativo svolto e delle competenze professionali acquisite sia differentemente orientato.
La struttura del Corso laurea magistrale interclasse, infatti, è costruita in modo tale da valorizzare pienamente gli aspetti comuni alla formazione di tipo socio-educativo e a quella di servizio sociale nel I anno del corso, lasciando però nel II anno un adeguato spazio di approfondimento specifico in grado di assicurare in modo netto la distinzione del titolo di studio che viene conseguito.
Complessivamente, il percorso formativo del Corso di laurea magistrale interclasse intende promuovere una forte integrazione della teoria con la pratica e mira a dotare i laureati magistrali di un elevato grado di conoscenza finalizzato all'analisi, all'interpretazione e all'azione nel settore dei servizi socio-educativi e socio-assistenziali, nonché di un appropriato livello di autonomia e responsabilità professionali.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
Educatore professionale coordinatore dei servizi
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22902276 -
METHODS AND SOCIO-EDUCATIONAL STRATEGIES FOR DIVERSITY LM 50/87
(objectives)
INTEGRATING AND DEEPENING THE SPECIFIC CHARACTERISTICS OF THE DIFFERENT SOCIO-EDUCATIONAL PROFESSIONS, THE SCIENTIFIC KNOWLEDGE OF THE PSYCHODYNAMIC AND SOCIO-COMMUNICATIONAL AREAS, WITH STRATEGIC, METHODOLOGICAL AND TECHNICAL COMPETENCES.
|
|
22902276-2 -
METODI E STRATEGIE SOCIOEDUCATIVE PER LE DIVERSITÀ LM50/87
|
Also available in another semester or year
|
22902276-1 -
METODI E STRATEGIE SOCIO EDUCATIVE PER LE DIVERSITÀ LM 50/87
|
6
|
M-PED/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902278 -
REGIONAL AND LOCAL AUTHORITY LAW LM50/87
(objectives)
Regional state and federal state. The development of regionalism in Italy. The creation of multilevel constitutional systems. The constitutional principle of local communities autonomy. The community character of regions, municipalities and provinces. Territorial autonomies and European Union. Statutory autonomy. Regional legislative power. The regulatoty power of regions, municipalities and provinces. characters of regional government. Regional government bodies. Auxiliary bodies. Municipal and provincial government. Municipal and provincial bodies. Rights and duties of elective bodies. Associated execution of municipal duty and services. Metropolitan areas. Controls on bodies and acts. Power of substitution. Political involvement in regions and local authorities. Organizational autonomy. Management autonomy. Decreto Legislativo n.267, 18th August 2000- "Testo unico delle leggi sull'ordinamento degli enti locali". Regional and local programming.
|
|
22902278-2 -
DIRITTO REGIONALE E DEGLI ENTI LOCALI LM50/87
|
Also available in another semester or year
|
22902278-1 -
DIRITTO REGIONALE E DEGLI ENTI LOCALI LM50/87
|
6
|
IUS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902316 -
BUSINESS MANAGEMENT LM50
(objectives)
➢ Theories of organization and development of organizational models ➢ From the concept of organization as a "machine" to new explanatory paradigms (cognitive and cultural approaches) ➢ historical evolution of organizational studies ➢ The development of organizational models: the mechanistic model to lean production system ➢ Change in organizational models in public administration ➢ non-profit organizations and social enterprises ➢ The people in the contexts of production and the dynamics of collaboration and competition. Elements of Human Resource Management ➢ Variables strategic organizational systems: training, communication and evaluation. In particular: the evolution of the concept of communication in business organizations. ➢ Elements of analysis, planning and organizational development
|
|
22902316-2 -
ORGANIZZAZIONE AZIENDALE LM50 2
|
Also available in another semester or year
|
22902316-1 -
ORGANIZZAZIONE AZIENDALE LM50
|
6
|
SECS-P/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902340 -
SOCIAL PSYCHOLOGY OF GROUPS LM 50/87
(objectives)
THE GOAL OF THE COURSE “SOCIAL PSYCHOLOGY OF GROUPS” IS TO PROMOTE THE ACQUISITION OF KNOWLEDGE ON THE SOCIAL PSYCHOLOGICAL PROCESSES THAT LEAD INTERACTIONS IN GROUPS AND IN THE CONTEXT OF THE INTERGROUP RELATIONS. THE COURSE AIMS TO DEVELOP THEORICAL ADVANCED KNOWLEDGE AND APPLICATIONS REFERRING TO SOCIAL GROUP PROCESSES, WITH REFERENCE TO BOTH CLASSICAL STUDIES AND RECENT TRENDS OF RESEARCH IN THIS FIELD.
|
6
|
M-PSI/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
EDUCATORE PROFESSIONALE COORDINATORE DEI SERVIZI Orientamento unico OBBLIGATORI IN COMUNE LM50-87 A SCELTA SPS/08 I ANNO - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
EDUCATORE PROFESSIONALE COORDINATORE DEI SERVIZI Orientamento unico OBBLIGATORI IN COMUNE LM50-87 A SCELTA SPS/12 I ANNO - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
22902277 -
LEGAL INSTITUTIONS AND SOCIO-EDUCATIONAL SERVICES LM50/87
(objectives)
Institutions and public and private legal protection of social rights. Powers of the State, Regions, Provinces, Municipalities. Normative analysis and classification of political institutions, social and legal. Function, the effectiveness and the institutions of a social system. Fundamental rights and social rights. The protection of social rights. Public bodies. Local governments and social services. The principle of horizontal and vertical subsidiarity. Administrative pluralism and multiplicity of administrative templates. The integrated system of social services. The socio-educational and welfare services. Interventions associations, voluntary and active citizenship.
|
6
|
SPS/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902331 -
SOCIOLOGY OF LAW AND DEVIANCY
|
Also available in another semester or year
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22902276 -
METHODS AND SOCIO-EDUCATIONAL STRATEGIES FOR DIVERSITY LM 50/87
(objectives)
INTEGRATING AND DEEPENING THE SPECIFIC CHARACTERISTICS OF THE DIFFERENT SOCIO-EDUCATIONAL PROFESSIONS, THE SCIENTIFIC KNOWLEDGE OF THE PSYCHODYNAMIC AND SOCIO-COMMUNICATIONAL AREAS, WITH STRATEGIC, METHODOLOGICAL AND TECHNICAL COMPETENCES.
|
|
22902276-2 -
METODI E STRATEGIE SOCIOEDUCATIVE PER LE DIVERSITÀ LM50/87
|
6
|
M-PED/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902276-1 -
METODI E STRATEGIE SOCIO EDUCATIVE PER LE DIVERSITÀ LM 50/87
|
Also available in another semester or year
|
22902278 -
REGIONAL AND LOCAL AUTHORITY LAW LM50/87
(objectives)
Regional state and federal state. The development of regionalism in Italy. The creation of multilevel constitutional systems. The constitutional principle of local communities autonomy. The community character of regions, municipalities and provinces. Territorial autonomies and European Union. Statutory autonomy. Regional legislative power. The regulatoty power of regions, municipalities and provinces. characters of regional government. Regional government bodies. Auxiliary bodies. Municipal and provincial government. Municipal and provincial bodies. Rights and duties of elective bodies. Associated execution of municipal duty and services. Metropolitan areas. Controls on bodies and acts. Power of substitution. Political involvement in regions and local authorities. Organizational autonomy. Management autonomy. Decreto Legislativo n.267, 18th August 2000- "Testo unico delle leggi sull'ordinamento degli enti locali". Regional and local programming.
|
|
22902278-2 -
DIRITTO REGIONALE E DEGLI ENTI LOCALI LM50/87
|
6
|
IUS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902278-1 -
DIRITTO REGIONALE E DEGLI ENTI LOCALI LM50/87
|
Also available in another semester or year
|
22902316 -
BUSINESS MANAGEMENT LM50
(objectives)
➢ Theories of organization and development of organizational models ➢ From the concept of organization as a "machine" to new explanatory paradigms (cognitive and cultural approaches) ➢ historical evolution of organizational studies ➢ The development of organizational models: the mechanistic model to lean production system ➢ Change in organizational models in public administration ➢ non-profit organizations and social enterprises ➢ The people in the contexts of production and the dynamics of collaboration and competition. Elements of Human Resource Management ➢ Variables strategic organizational systems: training, communication and evaluation. In particular: the evolution of the concept of communication in business organizations. ➢ Elements of analysis, planning and organizational development
|
|
22902316-2 -
ORGANIZZAZIONE AZIENDALE LM50 2
|
6
|
SECS-P/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902316-1 -
ORGANIZZAZIONE AZIENDALE LM50
|
Also available in another semester or year
|
22902489 -
SOCIOLOGIA DEI MUTAMENTI
(objectives)
THE COURSE AIMS TO ANALYZE SOCIAL CHANGE AS THE PHENOMENON THAT CHARACTERIZES THE CONTEMPORARY SOCIETY. THE INTENT IS TO HIGHLIGHT WHAT, HOW, AND WHY, AND CULTURE CHANGE CAN BECOME SYNONYMS IN THE INTERPRETATION OF THE CONTEXT AND THE SOCIAL STRUCTURE.
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
Optional Group:
EDUCATORE PROFESSIONALE COORDINATORE DEI SERVIZI Orientamento unico OBBLIGATORI IN COMUNE LM50-87 A SCELTA SPS/12 I ANNO - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
EDUCATORE PROFESSIONALE COORDINATORE DEI SERVIZI Orientamento unico OBBLIGATORI IN COMUNE LM50-87 A SCELTA SPS/08 I ANNO - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
EDUCATORE PROFESSIONALE COORDINATORE DEI SERVIZI Orientamento unico A SCELTA TRALM50 II ANNO - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22902305 -
CO-ORDINATIVE ACTIVITIES FOR TRAINING SUPERVISION LM50
|
|
22902305-2 -
ATTIVITÀ COORDINATIVE DI SUPERVISIONE DEL TIROCINIO LM50 - INTEGRAZIONE
|
Also available in another semester or year
|
22902305-1 -
ATTIVITÀ COORDINATIVE DI SUPERVISIONE DEL TIROCINIO LM50 - BASE
|
4
|
|
24
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
ITA |
22902511 -
STRATEGIE EDUCATIVE DEI NUOVI PROCESSI COMUNICATIVI LM50
(objectives)
OBJECTIVES
WITH REGARD TO THE SPECIFIC CHARACTERISTICS OF THE DEGREE COURSE, AND IN RELATION TO THE NEED TO TRAIN STUDENTS TO USE AND STRUCTURED AWARE OF NEW COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE CONDUCT OF FUTURE PROFESSIONAL ACTIVITY, THE FREQUENCY OF THE COURSE WILL ENABLE STUDENTS TO DEVELOP THE FOLLOWING SKILLS AND COMPETENCES:
- LEARN THE GENERAL CHARACTERISTICS OF DIGITAL TRAINING, IN RELATION TO ITS HISTORY AND APPLICATION OF THE SAME; - IDENTIFY THE DIFFERENT EDUCATIONAL PARADIGMS (WITH PARTICULAR REFERENCE TO INSTRUCTIONAL AND CONSTRUCTIONAL POINT OF VIEW ) THAT UNDERLIE THE DIFFERENT TYPES OF TRAINING IN E-LEARNING; - DESIGNING EDUCATIONAL INTERVENTIONS ON THE NETWORK, PAYING PARTICULAR ATTENTION TO BOTH THE MATERIAL RESOURCES AND THE APPROPRIATE FORMS OF COMMUNICATION; - ACQUIRE ELEMENTS FOR MONITORING AND EVALUATION OF THE TRAINING COURSE DESIGNED; - RECOGNIZE THE STRUCTURAL OBSTACLES TO THE DYNAMICS OF COMMUNICATION ONLINE; - FOCUS THE SIZE OF COMMUNICATIVE MEDIATION ONLINE UNDERSTOOD AS SUPPORT AND FACILITATION OF RELATIONAL ACTIVITIES; - DEVELOP KNOWLEDGE AND SKILLS IN RELATION TO ONLINE TUTORING - UNDERSTAND AND APPLY THE PRACTICES OF PEER-TUTORING; - ANALYZE SITUATIONS OF TRAINING IN NETWORK IMPLEMENTED IN THE FIELD BY DETECTING STRENGTHS AND WEAKNESSES; - IDENTIFY THE CHARACTERISTICS THAT DEFINE THE PROCESSES OF GROUP MANAGEMENT IN AN ONLINE PLATFORM; - CARRYING OUT ONLINE GROUP, AIMED AT RESEARCH, STUDY, SIMULATION OF PROFESSIONAL CONTEXTS. - USE THE NET TO SEARCH FOR DOCUMENTATION.
|
|
22902511-2 -
STRATEGIE EDUCATIVE DEI NUOVI PROCESSI COMUNICATIVI LM50
|
Also available in another semester or year
|
22902511-1 -
STRATEGIE EDUCATIVE DEI NUOVI PROCESSI COMUNICATIVI LM50
|
6
|
M-PED/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902551 -
FORMAZIONE E PROGETTUALITA NEI SISTEMI EDUCATIVI PER L'INTEGRAZIONE LM50
|
|
22902551-2 -
FORMAZIONE E PROGETTUALITA NEI SISTEMI EDUCATIVI PER L'INTEGRAZIONE LM50
|
Also available in another semester or year
|
22902551-1 -
FORMAZIONE E PROGETTUALITA NEI SISTEMI EDUCATIVI PER L'INTEGRAZIONE LM50
|
6
|
M-PED/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
EDUCATORE PROFESSIONALE COORDINATORE DEI SERVIZI Orientamento unico A SCELTA TRALM50 II ANNO - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
EDUCATORE PROFESSIONALE COORDINATORE DEI SERVIZI Orientamento unico A SCELTA TRA LM50 II ANNO - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
22902301 -
GNOSEOLOGY LM 50
(objectives)
THE PERCEPTION INVESTS IN ITS ENTIRETY SUBJECT-BODY THAT THE PERSON WE ARE, WEAVES INSIDE AND OUTSIDE IRRESOLVABLE AMBIVALENCE WHICH DOES NOT PERMIT ANY RIGID BORDER AND UNDO ALL THE CARTESIAN DUALISM OF FLAVOR. BODY, INTER-SUBJECT AND A NEW IDEA ARE THE CONCEPTS OF MERLEU-PONTY THAT FORM THE BASIS OF MUCH EXPERIMENTAL WORK ON PERCEPTION. THE COGNITIVE ACTIVITY IS NO LONGER UNDERSTOOD AS THE PRODUCT OF ISOLATED INTRAPSYCHIC MECHANISMS, BUT AS THE RESULT OF THE INTERFACE BETWEEN DIFFERENT WORLDS OF EXPERIENCE INTERACTING WITH EACH OTHER. SO THE SEARCH IS NOT CIRCUMSCRIBED TO THE NARROW LIMITS OF A SINGLE PSYCHICAL, BUT IS AWARE OF THE OTHERNESS, THE RELATIONSHIP BETWEEN SUBJECT AND OBJECT, IDENTIFYING BOTH THE CONDITIONS OF POSSIBILITY OF RELATIONSHIP AND COMMUNICATION BETWEEN THESE TWO POLES. IN FACT, THIS NEW AND EXCITING PERSPECTIVE IS THE RESULT OF A LONG AND TORTUOUS JOURNEY THAT DEMOLISHING CERTAINTIES INGRAINED IN WESTERN TRADITION, HAS RETURNED A NEW IMAGE OF THE SUBJECT, CONSIDERED IN ITS INSEPARABLE UNITY OF MIND AND BODY AND HARMONIOUS MUTUAL ADJUSTMENT WITH THE OBJECT OF HIS KNOWLEDGE. RETRACING THIS PATH ALONG HIS MAIN STEPS, TO THE KNOWLEDGE IN THE IMMATERIALITY OF THE NETWORK, IS THE OBJECTIVE OF THE COURSE.
|
6
|
M-FIL/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22902302 -
SEMIOTICS LM50
|
6
|
M-FIL/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
EDUCATORE PROFESSIONALE COORDINATORE DEI SERVIZI Orientamento unico A SCELTA DELLO STUDENTE LM50 CONSIGLIATO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22902305 -
CO-ORDINATIVE ACTIVITIES FOR TRAINING SUPERVISION LM50
|
|
22902305-2 -
ATTIVITÀ COORDINATIVE DI SUPERVISIONE DEL TIROCINIO LM50 - INTEGRAZIONE
|
3
|
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
1
|
|
6
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
|
ITA |
22902305-1 -
ATTIVITÀ COORDINATIVE DI SUPERVISIONE DEL TIROCINIO LM50 - BASE
|
Also available in another semester or year
|
22902511 -
STRATEGIE EDUCATIVE DEI NUOVI PROCESSI COMUNICATIVI LM50
(objectives)
OBJECTIVES
WITH REGARD TO THE SPECIFIC CHARACTERISTICS OF THE DEGREE COURSE, AND IN RELATION TO THE NEED TO TRAIN STUDENTS TO USE AND STRUCTURED AWARE OF NEW COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE CONDUCT OF FUTURE PROFESSIONAL ACTIVITY, THE FREQUENCY OF THE COURSE WILL ENABLE STUDENTS TO DEVELOP THE FOLLOWING SKILLS AND COMPETENCES:
- LEARN THE GENERAL CHARACTERISTICS OF DIGITAL TRAINING, IN RELATION TO ITS HISTORY AND APPLICATION OF THE SAME; - IDENTIFY THE DIFFERENT EDUCATIONAL PARADIGMS (WITH PARTICULAR REFERENCE TO INSTRUCTIONAL AND CONSTRUCTIONAL POINT OF VIEW ) THAT UNDERLIE THE DIFFERENT TYPES OF TRAINING IN E-LEARNING; - DESIGNING EDUCATIONAL INTERVENTIONS ON THE NETWORK, PAYING PARTICULAR ATTENTION TO BOTH THE MATERIAL RESOURCES AND THE APPROPRIATE FORMS OF COMMUNICATION; - ACQUIRE ELEMENTS FOR MONITORING AND EVALUATION OF THE TRAINING COURSE DESIGNED; - RECOGNIZE THE STRUCTURAL OBSTACLES TO THE DYNAMICS OF COMMUNICATION ONLINE; - FOCUS THE SIZE OF COMMUNICATIVE MEDIATION ONLINE UNDERSTOOD AS SUPPORT AND FACILITATION OF RELATIONAL ACTIVITIES; - DEVELOP KNOWLEDGE AND SKILLS IN RELATION TO ONLINE TUTORING - UNDERSTAND AND APPLY THE PRACTICES OF PEER-TUTORING; - ANALYZE SITUATIONS OF TRAINING IN NETWORK IMPLEMENTED IN THE FIELD BY DETECTING STRENGTHS AND WEAKNESSES; - IDENTIFY THE CHARACTERISTICS THAT DEFINE THE PROCESSES OF GROUP MANAGEMENT IN AN ONLINE PLATFORM; - CARRYING OUT ONLINE GROUP, AIMED AT RESEARCH, STUDY, SIMULATION OF PROFESSIONAL CONTEXTS. - USE THE NET TO SEARCH FOR DOCUMENTATION.
|
|
22902511-2 -
STRATEGIE EDUCATIVE DEI NUOVI PROCESSI COMUNICATIVI LM50
|
3
|
M-PED/03
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902511-1 -
STRATEGIE EDUCATIVE DEI NUOVI PROCESSI COMUNICATIVI LM50
|
Also available in another semester or year
|
22902551 -
FORMAZIONE E PROGETTUALITA NEI SISTEMI EDUCATIVI PER L'INTEGRAZIONE LM50
|
|
22902551-2 -
FORMAZIONE E PROGETTUALITA NEI SISTEMI EDUCATIVI PER L'INTEGRAZIONE LM50
|
3
|
M-PED/01
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902551-1 -
FORMAZIONE E PROGETTUALITA NEI SISTEMI EDUCATIVI PER L'INTEGRAZIONE LM50
|
Also available in another semester or year
|
22902295 -
FINAL EXAM - LM50/87
|
14
|
|
84
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Management delle politiche e dei servizi sociali
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22902276 -
METHODS AND SOCIO-EDUCATIONAL STRATEGIES FOR DIVERSITY LM 50/87
(objectives)
INTEGRATING AND DEEPENING THE SPECIFIC CHARACTERISTICS OF THE DIFFERENT SOCIO-EDUCATIONAL PROFESSIONS, THE SCIENTIFIC KNOWLEDGE OF THE PSYCHODYNAMIC AND SOCIO-COMMUNICATIONAL AREAS, WITH STRATEGIC, METHODOLOGICAL AND TECHNICAL COMPETENCES.
|
|
22902276-2 -
METODI E STRATEGIE SOCIOEDUCATIVE PER LE DIVERSITÀ LM50/87
|
Also available in another semester or year
|
22902276-1 -
METODI E STRATEGIE SOCIO EDUCATIVE PER LE DIVERSITÀ LM 50/87
|
6
|
M-PED/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902278 -
REGIONAL AND LOCAL AUTHORITY LAW LM50/87
(objectives)
Regional state and federal state. The development of regionalism in Italy. The creation of multilevel constitutional systems. The constitutional principle of local communities autonomy. The community character of regions, municipalities and provinces. Territorial autonomies and European Union. Statutory autonomy. Regional legislative power. The regulatoty power of regions, municipalities and provinces. characters of regional government. Regional government bodies. Auxiliary bodies. Municipal and provincial government. Municipal and provincial bodies. Rights and duties of elective bodies. Associated execution of municipal duty and services. Metropolitan areas. Controls on bodies and acts. Power of substitution. Political involvement in regions and local authorities. Organizational autonomy. Management autonomy. Decreto Legislativo n.267, 18th August 2000- "Testo unico delle leggi sull'ordinamento degli enti locali". Regional and local programming.
|
|
22902278-2 -
DIRITTO REGIONALE E DEGLI ENTI LOCALI LM50/87
|
Also available in another semester or year
|
22902278-1 -
DIRITTO REGIONALE E DEGLI ENTI LOCALI LM50/87
|
6
|
IUS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902316 -
BUSINESS MANAGEMENT LM50
(objectives)
➢ Theories of organization and development of organizational models ➢ From the concept of organization as a "machine" to new explanatory paradigms (cognitive and cultural approaches) ➢ historical evolution of organizational studies ➢ The development of organizational models: the mechanistic model to lean production system ➢ Change in organizational models in public administration ➢ non-profit organizations and social enterprises ➢ The people in the contexts of production and the dynamics of collaboration and competition. Elements of Human Resource Management ➢ Variables strategic organizational systems: training, communication and evaluation. In particular: the evolution of the concept of communication in business organizations. ➢ Elements of analysis, planning and organizational development
|
|
22902316-2 -
ORGANIZZAZIONE AZIENDALE LM50 2
|
Also available in another semester or year
|
22902316-1 -
ORGANIZZAZIONE AZIENDALE LM50
|
6
|
SECS-P/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902340 -
SOCIAL PSYCHOLOGY OF GROUPS LM 50/87
(objectives)
THE GOAL OF THE COURSE “SOCIAL PSYCHOLOGY OF GROUPS” IS TO PROMOTE THE ACQUISITION OF KNOWLEDGE ON THE SOCIAL PSYCHOLOGICAL PROCESSES THAT LEAD INTERACTIONS IN GROUPS AND IN THE CONTEXT OF THE INTERGROUP RELATIONS. THE COURSE AIMS TO DEVELOP THEORICAL ADVANCED KNOWLEDGE AND APPLICATIONS REFERRING TO SOCIAL GROUP PROCESSES, WITH REFERENCE TO BOTH CLASSICAL STUDIES AND RECENT TRENDS OF RESEARCH IN THIS FIELD.
|
6
|
M-PSI/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
MANAGEMENT DELLE POLITICHE E DEI SERVIZI SOCIALI Orientamento unico OBBLIGATORI IN COMUNE LM50-87 A SCELTA SPS/08 I ANNO - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22902276 -
METHODS AND SOCIO-EDUCATIONAL STRATEGIES FOR DIVERSITY LM 50/87
(objectives)
INTEGRATING AND DEEPENING THE SPECIFIC CHARACTERISTICS OF THE DIFFERENT SOCIO-EDUCATIONAL PROFESSIONS, THE SCIENTIFIC KNOWLEDGE OF THE PSYCHODYNAMIC AND SOCIO-COMMUNICATIONAL AREAS, WITH STRATEGIC, METHODOLOGICAL AND TECHNICAL COMPETENCES.
|
|
22902276-2 -
METODI E STRATEGIE SOCIOEDUCATIVE PER LE DIVERSITÀ LM50/87
|
6
|
M-PED/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902276-1 -
METODI E STRATEGIE SOCIO EDUCATIVE PER LE DIVERSITÀ LM 50/87
|
Also available in another semester or year
|
22902278 -
REGIONAL AND LOCAL AUTHORITY LAW LM50/87
(objectives)
Regional state and federal state. The development of regionalism in Italy. The creation of multilevel constitutional systems. The constitutional principle of local communities autonomy. The community character of regions, municipalities and provinces. Territorial autonomies and European Union. Statutory autonomy. Regional legislative power. The regulatoty power of regions, municipalities and provinces. characters of regional government. Regional government bodies. Auxiliary bodies. Municipal and provincial government. Municipal and provincial bodies. Rights and duties of elective bodies. Associated execution of municipal duty and services. Metropolitan areas. Controls on bodies and acts. Power of substitution. Political involvement in regions and local authorities. Organizational autonomy. Management autonomy. Decreto Legislativo n.267, 18th August 2000- "Testo unico delle leggi sull'ordinamento degli enti locali". Regional and local programming.
|
|
22902278-2 -
DIRITTO REGIONALE E DEGLI ENTI LOCALI LM50/87
|
6
|
IUS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902278-1 -
DIRITTO REGIONALE E DEGLI ENTI LOCALI LM50/87
|
Also available in another semester or year
|
22902316 -
BUSINESS MANAGEMENT LM50
(objectives)
➢ Theories of organization and development of organizational models ➢ From the concept of organization as a "machine" to new explanatory paradigms (cognitive and cultural approaches) ➢ historical evolution of organizational studies ➢ The development of organizational models: the mechanistic model to lean production system ➢ Change in organizational models in public administration ➢ non-profit organizations and social enterprises ➢ The people in the contexts of production and the dynamics of collaboration and competition. Elements of Human Resource Management ➢ Variables strategic organizational systems: training, communication and evaluation. In particular: the evolution of the concept of communication in business organizations. ➢ Elements of analysis, planning and organizational development
|
|
22902316-2 -
ORGANIZZAZIONE AZIENDALE LM50 2
|
6
|
SECS-P/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902316-1 -
ORGANIZZAZIONE AZIENDALE LM50
|
Also available in another semester or year
|
22902489 -
SOCIOLOGIA DEI MUTAMENTI
(objectives)
THE COURSE AIMS TO ANALYZE SOCIAL CHANGE AS THE PHENOMENON THAT CHARACTERIZES THE CONTEMPORARY SOCIETY. THE INTENT IS TO HIGHLIGHT WHAT, HOW, AND WHY, AND CULTURE CHANGE CAN BECOME SYNONYMS IN THE INTERPRETATION OF THE CONTEXT AND THE SOCIAL STRUCTURE.
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
Optional Group:
MANAGEMENT DELLE POLITICHE E DEI SERVIZI SOCIALI Orientamento unico OBBLIGATORI IN COMUNE LM50-87 A SCELTA SPS/12 I ANNO - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
22902277 -
LEGAL INSTITUTIONS AND SOCIO-EDUCATIONAL SERVICES LM50/87
(objectives)
Institutions and public and private legal protection of social rights. Powers of the State, Regions, Provinces, Municipalities. Normative analysis and classification of political institutions, social and legal. Function, the effectiveness and the institutions of a social system. Fundamental rights and social rights. The protection of social rights. Public bodies. Local governments and social services. The principle of horizontal and vertical subsidiarity. Administrative pluralism and multiplicity of administrative templates. The integrated system of social services. The socio-educational and welfare services. Interventions associations, voluntary and active citizenship.
|
6
|
SPS/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902331 -
SOCIOLOGY OF LAW AND DEVIANCY
|
6
|
SPS/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
MANAGEMENT DELLE POLITICHE E DEI SERVIZI SOCIALI Orientamento unico OBBLIGATORI IN COMUNE LM50-87 A SCELTA SPS/08 I ANNO - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22902283 -
PROGRAMMING OF THE SOCIAL SERVICES LM87
(objectives)
THIS COURSE PRESENTS AND ANALYZES THE PROCESSES OF SOCIAL POLICY PROGRAMS STUDYING PARTICULARLY THE LOGIC OF GOVERNANCE AND PARTICIPATION
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
22902284 -
PLANNING AND ASSESSMENT IN THE SOCIAL SERVICES LM87
(objectives)
Thematic Area: Evaluation in the Social Field Actors and timings in evaluation Tools for evaluation Evaluation and quality
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22902438 -
SOCIAL WORK AND RESEARCH
|
Also available in another semester or year
|
Optional Group:
MANAGEMENT DELLE POLITICHE E DEI SERVIZI SOCIALI Orientamento unico A SCELTA CONSIGLIATILM87 II ANNO - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
22902438 -
SOCIAL WORK AND RESEARCH
|
3
|
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
10
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
|
ITA |
Optional Group:
MANAGEMENT DELLE POLITICHE E DEI SERVIZI SOCIALI Orientamento unico A SCELTA TRALM87 II ANNO - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
22902285 -
THEORIES AND PRACTICES OF ACTIVE CITIZENSHIP LM 87
|
6
|
SPS/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22902288 -
SOCIOLOGY AND SOCIAL RESEARCH LM87
(objectives)
Accept students to major contemporary sociological theories and methodologies that are derived from these.
|
6
|
SPS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22902289 -
MODELS AND TOOLS FOR MANAGING SERVICES FOR PEOPLE
(objectives)
the course will provide knowledge of public and private/public legal bodies used to manage Services and will improve the understanding of normative instruments used by Public Administration to outsource Services; it will illustrate the process of Services and Projects realization by showing practical experiences; specific knowledge will be provided in the application of “Codice dei Contratti” and its particular section “appalti nel sociale”. A closer examination will be given to Services authorizations, functioning, accreditation and quality. The course will also provide hints to better understand Services and to illustrate the new professional competences and responsibilities demanded to Social Workers to manage community welfare processes. During workshops and class practice the course will analyze competences, instruments and activities demanded by territorial integrated work to Social Workers and Social Work Managers
|
6
|
SPS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
MANAGEMENT DELLE POLITICHE E DEI SERVIZI SOCIALI Orientamento unico A SCELTA TRALM87 II ANNO - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
22902287 -
SOCIAL HISTORY LM87
(objectives)
THE COURSE WILL ANALYSE THE DEEP AND PERVASIVE TRANSFORMATIONS IN ECONOMY AND SOCIETY BETWEEN XIX AND XX CENTURY, FROM THE FIRST, TO SECOND AND THIRD INDUSTRIAL REVOLUTION. IT WILL PARTICULARY FOCUS ON THE ORIGIN, DEVELOPMENT AND DRIFT OF SOCIAL STATE, WITH SPECIAL ATTENTION TO THE ITALIAN CASE.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
22902290 -
SOCIAL EDUCATION FOR SERVICES TO PEOPLE LM87
|
6
|
M-PED/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
22902295 -
FINAL EXAM - LM50/87
|
14
|
|
84
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Optional Group:
MANAGEMENT DELLE POLITICHE E DEI SERVIZI SOCIALI Orientamento unico A SCELTA CONSIGLIATILM87 II ANNO - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
22902292 -
LABORATORY: HISTORY OF WORK
(objectives)
Study subjects are transformations in production, occupation and legal and salary conditions of workers in Italy and between XIX and XX century. Seminars with trade unions and enterprise representatives will be held and projection of documentary-film and fiction-film focused on labour, in cooperation with the Archivio audiovisivo del Movimento operaio e democratico. The labour history Laboratory will take place in the second semester. Registration and active participation to the Lab allows to submit an individual or group written paper, to be valued as mid-term exam.
|
3
|
M-STO/04
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22902293 -
LABORATORY: PLANNING AND DESIGN PRACTICE
(objectives)
THE “MENTAL MAP” AS THE INSTRUMENT FOR PLANNING THOUGHTS AND FOR PROJECT MANAGEMENT
GLOSSARY TERMS OF EUROPEAN PROJECTS
THE STRUCTURAL FUNDS. EUROPEAN UNION FINANCIAL INSTRUMENTS
THE MAIN PROGRAMMES AND COMMUNITY INITIATIVES
THE GOVERNANCE FOR COOPERATION IN ITALY
THE DRAFTING OF BUDGET AND REPORTING
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22902294 -
LABORATORY: EVALUATIVE ANALYSIS OF A SOCIAL SERVICE
(objectives)
During the Laboratory, students are going to build an evaluative project of a social service and with this aim they are going to be actively involved in the development and use of tools for evaluative research (questionnaires, interviews, systems of quality indicators). Students will be invited to write down the project. Laboratory activities will promote students' participation and will encompass simulation activities.
|
3
|
SPS/08
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22902342 -
HISTORY OF WOMEN
(objectives)
The course is divided into lectures and seminars, and traces the role of women in contemporary times. We examine, in particular, in the nineteenth century, ie in the first two centuries of modernity, which is also the founding, processes and movements of female emancipation, from the conquest of civil rights and the demand for access to political rights. In this direction, specific attention takes the suffragist movement. A second important issue addressed concerns over the image of women as well as self representation as perception of the civil and ecclesiastical institutions. Another issue concerns the study of sexuality in the nineteenth century social and health studies, but also in much of the literature, mainly concerning the universe of comfort women, and prostitutes. The analysis of regulated prostitution, carried on in brothels, can penetrate the complex mechanisms, legal sanctions, but also social, health and cultural interconnecting civil society and state.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22902426 -
LAB VIOLENZA DI GENERE E CENTRI DI ANTIVIOLENZA
|
Also available in another semester or year
|
22902490 -
LINGUA E CULTURA SPAGNOLA
(objectives)
THE COURSE AIMS TO CONSOLIDATE BASIC GRAMMAR OF THE SPANISH LANGUAGE THROUGH THE DETAILED STUDY OF VERBAL SYNTAX, TO CONSOLIDATE THE 4 LANGUAGE SKILLS AND EXPAND VOCABULARY. IN ADDITION, BY STUDYING WORKS BY ANTONIO MACHADO AND FEDERICO GARCIA LORCA WILL OFFER AN OVERVIEW OF THE CONTEXT THAT LED TO THE OUTBREAK OF THE CIVIL WAR.
|
6
|
L-LIN/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22902491 -
LABORATORIO "LA PROGRAMMAZIONE SOCIALE NEL LAZIO (LM87)
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
29902468 -
STATISTICAL METHODS FOR DATA ANALYSIS
(objectives)
The course provides basic concepts of sampling and regression. Particular attention is devoted to the comparison of probabilistic and no probabilistic sampling, bivariate and multivariate statistics.
|
6
|
SECS-S/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22902660 -
LAB IDENTITA' CULTURALI E RELIGIOSE
|
3
|
SPS/08
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
22902661 -
LAB PER LA PREPARAZIONE ALL'ESAME DI ABILITAZIONE PER LA PROFESSIONE DI ASSISTENTE SOCIALE ALBO A
|
3
|
SPS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
Educatore Professionale Coordinatore dei Servizi / LM-87
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Management delle Politiche e dei Servizi Sociali / LM-50
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
corso generico / LM-50
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
corso generico / LM-87
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|