Degree Course: Master of Science - Restoration
A.Y. 2015/2016
Autonomia di giudizio
c - Autonomia di giudizio (making judgements)
I laureati devono essere capaci di:
c1 - utilizzare le loro conoscenze, capacità di comprensione ed abilità nel campo del progetto e della cultura architettonica, integrandole con la comprensione della complessità e contraddittorietà del reale e con la consapevolezza delle responsabilità sociali ed etiche che questo esercizio comporta;
c2 - maturare una propria autonomia di giudizio nell'esercizio delle proprie conoscenze, capacità di comprensione ed abilità nel campo del progetto e della cultura architettonica, evitandone ogni applicazione meramente meccanica, ripetitiva o tecnicistica.
Il raggiungimento di una libera e consapevole autonomia di giudizio è un obiettivo centrale per un corso di laurea al cui centro sta il progetto architettonico (edilizio, urbano o di restauro che sia), attività che chiede appunto l'esercizio di responsabili, complesse, e spesso molto difficili scelte individuali (non per caso il progetto è fra le attività a cui viene attribuito un potenziale rischio sociale), ed è un obiettivo - infine - che può essere perseguito soltanto attraverso un complesso sistema di procedimenti maieutici: cioè attraverso strategie interdisciplinari, confronto fra opinioni, pratiche di discussione e comunicazione, piuttosto che attraverso l'insegnamento di singole discipline.
Per questo, innanzi tutto, il presente corso di laurea magistrale è fortemente strutturato per far interagire l'attività progettuale sia con discipline miranti a un costante aggiornamento metodologico, conoscitivo, scientifico e sociologico, sia anche con discipline che promuovano un arco di riflessioni più generalmente culturale e umanistico: qui vale in particolare il ruolo delle discipline storiche (o storico-critiche), che soprattutto nei corsi di laurea magistrali assumono un carattere eminentemente formativo piuttosto che informativo.
Poi ancora concorrono a questo obiettivo ed implicitamente alla sua valutazione (o, meglio, autovalutazione):
- la pratica di discussioni collettive dei risultati progettuali, applicata in tutti i laboratori;
- la pratica dell'esposizione finale dei progetti in mostre pubbliche;
- la pubblicità della discussione delle tesi di laurea e l'esposizione pubblica dei loro elaborati;
- la pubblicità dei vari prodotti (progettuali e no) del corso di laurea, ottenuta attraverso il sito di facoltà e varie pubblicazioni dedicate;
- l'uso di strumenti in rete per la comunicazione e la discussione dei lavori progettuali in itinere.
- la frequente programmazione di conferenze e "lectures" di docenti, critici e professionisti di valore nazionale ed internazionale;
- l'interazione e lo scambio di esperienze fra più corsi (di laurea, magistrali, di perfezionamento, master) nella stessa facoltà;
- gli scambi Erasmus, i viaggi di studio, ecc.;
- lo sviluppo e l'incentivo di sistemi di valutazione dei corsi e di iniziative di discussione da parte degli studenti.Abilità comunicative
d - Abilità comunicative (communication skills)
Il presente corso di laurea si attende che i propri laureati debbano saper comunicare a interlocutori specialisti e non specialisti in modo chiaro e privo di ambiguità (sia sul piano verbale e letterario, che su quello tecnico: cioè attraverso tutti gli strumenti grafici, informatici e mediatici propri della cultura architettonica contemporanea) le loro idee, le loro ragioni, i loro progetti e ricerche.
A quest'obiettivo, sul versante della comunicazione tecnica, sono dedicati alcuni corsi e/o moduli, specialmente rivolti a fornire strumenti ed aggiornamenti sul piano del disegno, della rappresentazione e del rilievo (con modalità sia tradizionali che informatiche).
Queste attività didattiche, che procedono alla valutazione dei risultati con le modalità descritte più sopra, sono supportate da vari laboratori applicativi attivati dalla Facoltà: si tratta in particolare di un laboratorio informatico, dotato di software ed hardware adeguati e di un laboratorio modelli (ad ambedue i laboratori applicativi sono connessi corsi opzionali per l'addestramento e l'aggiornamento strumentale).
Sul versante della comunicazione scritta e verbale, il corso di laurea si affida:
- alla richiesta, avanzata da quasi tutti i corsi teorici e nei laboratori, di presentazioni scritte (tesine, ricerche, curricula ragionati e critici delle proprie attività, ecc.), intese come elementi essenziali per la valutazione dei risultati specifici e delle abilità comunicative;
- all'utilizzazione generalizzata, sia nella sede dei laboratori progettuali (in itinere ed all'esame), che in sede di laurea, di articolate e complete presentazioni pubbliche orali (con o senza supporti informatici) delle proprie proposizioni progettuali o teoriche; anche questa pratica è intesa come essenziale elemento di valutazione.Capacità di apprendimento
e - Capacità di apprendimento (learning skills)
Il presente corso di laurea si attende che i propri laureati debbano aver sviluppato capacità di apprendimento ed abilità progettuali tali da permetter loro un costante aggiornamento e un reale progresso conoscitivo nell'esercizio di una professione che (oggi in particolare) è soggetta a un rapidissimo processo di modificazione strutturale.
La strategia didattica messa in atto per puntare a tale obiettivo si può riassumere in questo: il corso di laurea integra, in ogni caso (anche nelle attività formative dedicate agli aspetti normativi, tecnici, tecnologici e strumentali), gli aspetti e i momenti formativi con quelli informativi.
In sintesi, e facendo riferimento a quanto è stato scritto per i precedenti descrittori, tale strategia vede come punti essenziali:
- l'interdisciplinarità, presente sia all'interno alle singole unità didattiche che nella complessiva articolazione del corso;
- l'interazione tra fasi operative e fasi di riflessione culturale;
- l'accentuazione della responsabilità autocritica nella pratica del progetto;
- l'aggiornamento prodotto dal (e cercato nel) confronto di diverse esperienze.
Il criterio essenziale per la valutazione del raggiungimento di questo obiettivo sta nello spazio che viene dato, istitutivamente, all'autonoma espressione e discussione delle proprie proposizioni, motivazioni e proposte progettuali, che (vedi il descrittore d) ha una così gran parte nello svolgimento e nell'esame dei corsi teorici e progettuali, nonché nello svolgimento e presentazione della tesi di laurea.Requisiti di ammissione
Ai sensi della normativa vigente, per essere ammessi ad un corso di laurea magistrale LM-4,
- occorre essere in possesso di una laurea o di un diploma universitario di durata triennale (DM 270/04, art.
6),
- è requisito curricolare inderogabile l'adempimento delle attività formative indispensabili riportate nella tabella relativa alla laurea in Scienze dell'Architettura L-17 (108 CFU vedi ordinamento classe L-17 DM 16 marzo 2007),
- aver superato i test d'ammissione obbligatori per l'iscrizione ad un corso di laurea e/o di laurea magistrale a ciclo unico, con la esplicita finalizzazione diretta "alla formazione di architetto", come regolato a livello nazionale ogni anno dal Ministero che determina a livello nazionale, con proprio decreto, il numero di posti per le immatricolazioni degli studenti per tali corsi di studio.
Non vengono considerate ai fini della valutazione dei requisiti le attività didattiche acquisite con attività extra-curriculari, post-lauream o corsi singoli.
Prova finale
La prova finale consiste:
1) nella presentazione di un portfolio, illustrante il percorso, comprensivo della Laurea in Scienze dell'Architettura, degli studi e delle ricerche del laureando.
2) nella esposizione di un elaborato progettuale o di una tesi scritta originali.
3) nella discussione sostenuta con la commissione dal laureando su quanto ha presentato.
La tesi di laurea è un elaborato originale realizzato individualmente su temi scientifici e culturali concordati col relatore ed attinente, per contenuti e metodi, il corso di laurea magistrale.
Orientamento in ingresso
Nella giornata di orientamento, organizzata nell'ambito delle Giornate di Vita Universitaria previste dal nostro Ateneo, di fatto si illustrano anche i percorsi delle tre Lauree Magistrali presenti nel Dipartimento.
Inoltre, durante il ciclo di studi triennale, vengono organizzati una serie di workshop su temi caratteristici dei tre indirizzi di Laurea magistrale, anche in collaborazione con Università straniere (europee ed extra europee), al fine di aiutare gli studenti ad orientarsi nella scelta.
Il sito architettura.uniroma3.it permette l'accesso ad ogni informazione specifica o generale riguardo l'offerta didattica (dagli avvisi, agli orari, ai contenuti culturali dei programmi didattici) e riguardo le attività didattico-culturali (promosse da docenti e studenti ), ovvero attivate all'esterno, ma attinenti agli interessi dei CdS); nel sito sono attivi vari corsi in rete integrativi ed è disponibile un'ampia documentazione delle tesi di laurea.
Le attività di orientamento/informazione si raccordano a quelle organizzate dall'Ateneo, che prevedono eventi, distribuiti nel corso dell'anno accademico, ai quali partecipano tutti i CdS.
• Salone dello studente “Campus orienta”, si svolge presso la fiera di Roma fra ottobre e novembre e coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro.
Roma Tre partecipa a questo evento con un proprio spazio espositivo e con conferenze di presentazione dell'offerta formativa dell'Ateneo.
• Orientarsi a Roma Tre rappresenta la manifestazione che chiude le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
Oltre all'offerta formativa sono presentati tutti i principali servizi di Roma Tre rivolti agli studenti e le segreterie didattiche sono a disposizione per tutte le informazioni relative alle pratiche di immatricolazione.
Le attività di orientamento, tirocinio, stage e placement, a livello di Ateneo, sono promosse e coordinate dal Gruppo di Lavoro per l'Orientamento di Ateneo (GLOA) costituito dal Delegato del Rettore per le politiche di orientamento, con ruolo di coordinatore, da due delegati dei Direttori per ciascun Dipartimento, un Delegato dei Presidenti per le due Scuole e dalla Responsabile della Divisione Politiche per gli Studenti.
Il GLOA promuove azioni relative all'orientamento in ingresso, all'orientamento in itinere (tutorato, tirocini e stage) e all'orientamento in uscita (politiche attive per il lavoro e placement).
Il Corso di Studio in breve
Il Corso di Laurea magistrale in Architettura - Restauro si occupa in particolare dell'intervento progettuale sul patrimonio edilizio e monumentale, sviluppando una tematica cruciale e particolarmente qualificante della professione (il restauro dei monumenti è infatti l'unica attività nel campo della progettazione esclusivamente riservata agli architetti).
Il corso di laurea amplia e approfondisce gli elementi disciplinari specifici già presenti nel corso di Laurea in Scienze dell'Architettura, consentendo l'apprendimento dei modi e delle tecniche di formazione dell'edilizia urbana di ogni genere e grado, e fornisce nello stesso tempo possibilità di sperimentazione applicativa e di sintesi progettuale sul tema del recupero della qualità del patrimonio architettonico, con riferimento sia agli aspetti archeologici e monumentali sia a quelli dell'ambiente edilizio e urbano dei centri storici.
Gli obiettivi del percorso formativo sono quelli di istruire un programma di studio sui diversi temi della valorizzazione del patrimonio architettonico, controllato dal punto di vista scientifico e operativo, attraverso un equilibrato rapporto di insegnamenti teorici e progettuali.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
21002090 -
DESIGN STUDIO
(objectives)
The design of new projects in relation to the context of historical and environmental interest, with emphasis on the environmental, technical, and physical plant systems.
|
|
21002090-1 -
PROGETTAZIONE ARCHITETTONICA
(objectives)
The design of new projects in relation to the context of historical and environmental interest, with emphasis on the environmental, technical, and physical plant systems.
|
8
|
ICAR/14
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002090-2 -
FISICA TECNICA
(objectives)
The design of new projects in relation to the context of historical and environmental interest, with emphasis on the environmental, technical, and physical plant systems.
|
4
|
ING-IND/11
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002093 -
RESTORATION TECHNOLOGY
(objectives)
Study of materials, the construction process and the traditional executive techniques and innovations: analysis of their possible use in the restoration project of architectural artifacts of historical and artistic interest.
|
6
|
ICAR/12
|
75
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002101 -
OTHER TRAINING ACTIVITIES
(objectives)
Additional language skills, computer skills, job training and guidance, other useful knowledge for entering the labor market.
|
6
|
|
75
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Optional Group:
Storia dell'architettura- 8 cfu a scelta tra: - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
21002062 -
HISTORY OF TOWN AND TERRITORY
(objectives)
THE COURSE AIMS TO PROVIDE A FRAMEWORK OF 'HISTORIC CITY' AS A RESULT OF PROJECTS, LINGUISTICALLY DEFINED, CHARACTERISTIC AND DISTINCTIVE OF THE URBAN DIMENSION; STARTING FROM SYNTHETIC REFERENCES TO THE CITIES OF PRE-ROMAN AND ROMAN TIMES, THE COURSE WILL EXPLORE SOME SPECIFIC ISSUES REGARDING THE FOUNDATION AND URBAN TRANSFORMATION DURING THE PERIOD BETWEEN THE MIDDLE AGES AND THE MODERN AGE. THE KNOWLEDGE ACQUIRED BY STUDENTS WILL FIND SPECIFIC APPLICATIONS IN THE PROCESSING OF PAPERS RELATING TO ENTIRE CITIES OR PARTS OF THEM (STREETS, SQUARES, FORTIFICATIONS, ETC..) THAT ARE CONSIDERED PARTICULARLY SIGNIFICANT FOR URBAN HISTORY; THEIR ORIGINAL FEATURES AND THE SUBSEQUENT TRANSFORMATIONS WILL BE HIGHLIGHTED, UNTIL THE CURRENT PHASE.
|
8
|
ICAR/18
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002035 -
HISTORY OF CONTEMPORARY ARCHITECTURE
(objectives)
Knowledge of the past confronted with issues related to the construction and design, both nationally and internationally, and how these issues are dealt with according to different themes and insights.
|
8
|
ICAR/18
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21010008 -
ANCIENT ARCHITECTURE:THEORIES, TYPES, AND TECHNIQUES
(objectives)
THE COURSE AIMS AT OFFERING THE STUDENTS A CHANCE TO GAIN A DEEPER KNOWLEDGE OF ANCIENT ARCHITECTURE, IN PARTICULAR THAT OF IMPERIAL ROME, THROUGH A DIDACTIC STRATEGY THAT CONSIDERS BOTH A HISTORICAL PROCESS-BASED OUTLOOK (CRUCIAL IN AN ARCHITECT’S BACKGROUND), AND MORE PRACTICAL DESIGN-BASED ASPECTS, SUCH AS BUILDING OR REPRESENTATION TECHNIQUES, TYPOLOGY, AND THE ARCHITECTURAL LANGUAGE OF ANCIENT BUILDINGS.
|
|
-
ARCHITETTURA ANTICA: TEORIE, TIPI E TECNICHE - PARTE 1
(objectives)
THE COURSE AIMS AT OFFERING THE STUDENTS A CHANCE TO GAIN A DEEPER KNOWLEDGE OF ANCIENT ARCHITECTURE, IN PARTICULAR THAT OF IMPERIAL ROME, THROUGH A DIDACTIC STRATEGY THAT CONSIDERS BOTH A HISTORICAL PROCESS-BASED OUTLOOK (CRUCIAL IN AN ARCHITECT’S BACKGROUND), AND MORE PRACTICAL DESIGN-BASED ASPECTS, SUCH AS BUILDING OR REPRESENTATION TECHNIQUES, TYPOLOGY, AND THE ARCHITECTURAL LANGUAGE OF ANCIENT BUILDINGS.THE COURSE WILL ENCOURAGE THE STUDENTS TO USE DRAWING AS A COMPREHENSION-CHECK TOOL, AND WILL HIGHLIGHT THE RELATIONSHIPS BETWEEN THE HISTORY OF ANCIENT ARCHITECTURE AND OTHER OPERATIONAL DISCIPLINES THAT ARE TIGHTLY RELATED TO IT, SUCH AS SURVEY, METROLOGY, AND RESTORATION. THE COURSE TAKES PLACE IN THE FIRST SEMESTER, AND THE PROGRAM INCLUDES FIELD-TRIPS TO ARCHAEOLOGICAL SITES AND MONUMENTS, DURING WHICH SPECIAL DRAWING-ASSIGNMENTS MAY ALSO BE DONE.
|
4
|
ICAR/18
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
-
ARCHITETTURA ANTICA: TEORIE, TIPI E TECNICHE - PARTE 2
(objectives)
THE COURSE AIMS AT OFFERING THE STUDENTS A CHANCE TO GAIN A DEEPER KNOWLEDGE OF ANCIENT ARCHITECTURE, IN PARTICULAR THAT OF IMPERIAL ROME, THROUGH A DIDACTIC STRATEGY THAT CONSIDERS BOTH A HISTORICAL PROCESS-BASED OUTLOOK (CRUCIAL IN AN ARCHITECT’S BACKGROUND), AND MORE PRACTICAL DESIGN-BASED ASPECTS, SUCH AS BUILDING OR REPRESENTATION TECHNIQUES, TYPOLOGY, AND THE ARCHITECTURAL LANGUAGE OF ANCIENT BUILDINGS.
|
4
|
ICAR/18
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002092 -
HISTORY AND METHODOLOGY OF ANALYSIS IN ARCHITECTURE
(objectives)
The design of new projects in relation to the context of historical and environmental interest, with emphasis on the environmental, technical, and physical plant systems.
|
8
|
ICAR/18
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
A scelta dello studente - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
21010003 -
Restoration building sites
|
4
|
ICAR/19
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002143 -
CONTEMPORARY ISSUES IN ARCHITECTURAL RESTORATION IN EUROPE AND BEYOND
(objectives)
THE COURSE EXAMINES THEMES AND EXEMPLARY AND/OR CONTROVERSIAL INTERNATIONAL CASES RELATED TO THE RESTORATION OF MONUMENTS AND THE CONSERVATION OF CULTURAL HERITAGE.
|
4
|
ICAR/19
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002139 -
Planning of the Urban Recovery
(objectives)
THE COURSE AIMS AT PROVIDING THE ELEMENTS OF THE DISCIPLINE, METHODOLOGY AND TECHNIQUE TO INTERVENE IN THOSE URBAN AREAS, HISTORIC AND NON, IDENTIFIED SINCE 1978 BY THE LAW 457, WHICH INTRODUCED THE INSTRUMENT OF THE RECOVERY PLAN. THIS ALSO AND ESPECIALLY IN THE LIGHT OF THE EVOLUTION THAT THE INSTRUMENT HAD OVER THE YEARS AND THE CURRENT URBAN DYNAMICS, EVER MORE INTERESTED IN THE RECOVERY OF THE EXISTING URBAN AREAS.
|
8
|
ICAR/21
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21010006 -
Managing complex urban programs
(objectives)
EDUCATIONAL OBJECTIVE OF THE COURSE OF PROCEDURES FOR THE IMPLEMENTATION OF COMPLEX PROGRAMS IS THE STUDY OF THE VARIOUS TYPES OF COMPLEX PROGRAMS AND URBAN REGENERATION, THEIR DESIGN PROCEDURES, APPROVAL AND IMPLEMENTATION ON THE GROUND, THEIR IMPLICATIONS AND COMPLEXITY OF QUOTAS IN TERMS OF TECHNICAL, ADMINISTRATIVE AND SOCIAL, HIGHLIGHTING THE INTERRELATIONSHIPS WITH OTHER SECTORS OF THE LOCAL GOVERNMENT AND WITH THE ELEMENTS OF INNOVATION USEFUL FOR THE MANAGEMENT OF URBAN PHENOMENA AND DEVELOPMENT STRATEGIES.
|
4
|
ICAR/21
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002138 -
URBAN STUDIES: SPACES AND COMMUNITIES
(objectives)
To give the students the basic skills for a critical understanding of urban problems and to compare these with the role of architectural approach
|
8
|
ICAR/21
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002140 -
GESTIONE URBANA
|
4
|
ICAR/20
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002130 -
AUTOMATED STRUCTURAL ANALYSIS
(objectives)
THE LECTURES COVER A WIDE FIELD OF APPLICATIONS WHERE FINITE ELEMENT METHOD (FEM) CAN BE APPLIED, CONFORMING TO THE FOLLOWING OUTLINE: 1) LINEAR ALGEBRA AND ANALYSIS AIMED AT INTRODUCING THE FE METHOD; 2) LINEAR ELASTIC ANALYSIS OF BOTH 1D AND 2D STRUCTURES; 3) COLLAPSE ANALYSIS WITHIN PERFECT PLASTICITY.
|
4
|
ICAR/08
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002131 -
Complements on Design of Structures in Masonry, Timber and Prestressed Concrete
|
|
21002131-1 -
COMPLEMENTI DI PROGETTAZIONE STRUTTURALE - PARTE I
|
2
|
ICAR/09
|
15
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002131-2 -
COMPLEMENTI PROGETTAZIONE STRUTTURALE - PARTE II
|
2
|
ICAR/09
|
15
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002132 -
DESIGNING AND BUILDING ON SAFETY
(objectives)
THE COURSE IS DIRECTED TO TRAINING FOR THE DIRECTORATE OF WORKS, DIRECTORATE FOR CONSTRUCTION AND FOR THE ROLE OF SAFETY COORDINATOR AT RUN TIME, ESPECIALLY WITH REGARD TO THE PRODUCTION STAGE IN THE CONSTRUCTION SITE. THE COURSE COVERS THE FOLLOWING TOPICS TEACHING, DEVELOPED A THEORETICAL PART AND AN APPLICATION PART: THE WORKERS AND PROCEDURES OF THE CONSTRUCTION PROCESS. IS IDENTIFIED WITH A REPRESENTATION OF THE BUILDING PROCESS THAT DESCRIBES THE VARIOUS FIGURES PRESENT (CLIENT, DESIGNER, MANUFACTURER, ETC.) AND THEIR NATURE, THE SKILLS THAT EACH OF THEM SHOULD POSSESS, RELATIONSHIPS AND PROCEDURES IDENTIFIED IN BOTH LEGISLATIVE OR REGULATORY AND TECHNICAL THAT CUSTOMARY. FINALLY, ARE PRESENTED THE DIFFERENT STEPS THAT CHARACTERIZE THE CONSTRUCTION OF PUBLIC WORKS.
|
8
|
ICAR/12
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002135 -
BIM - PARAMETRIC AND RULE BASED DESIGN
|
4
|
ICAR/14
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002134 -
CIVIC ARTS
(objectives)
THE STUDIO PROPOSE AN EXPERIENCE OF A PHENOMENOLOGICAL ANALYSIS OF THE ACTUAL CITY TROUGH A RELATIONAL, ARTISTIC AND TRANSDISCIPLINARY APPROACH.
FOR MORE INFO SEE:
HTTP://WWW.ARTICIVICHE.NET/LAC/ARTI_CIVICHE/ARTI_CIVICHE.HTML
AND THE BLOG OF PROF. CARERI : HTTP://ARTICIVICHE.BLOGSPOT.IT/
|
4
|
ICAR/14
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21010001 -
SEMINARIO VILLARD
|
8
|
ICAR/14
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21010000 -
CONTEMPORARY ARCHITECTURES, 1960-2010
(objectives)
At the end of the course the student will demonstrate a good knowledge of the Italian and international architecture of the last fifty years, as well as an adequate understanding of languages and architectural trends of the period considered. He will be able to contextualize the architectural works too, proving to get the sources and the cultural tools to know and understand the various schools of thought and the underlying critical developments.
|
4
|
ICAR/18
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21010002 -
HISTORY OF MODERN AND CONTEMPORARY CITY
(objectives)
THE COURSE AIMS TO PROVIDE A FRAMEWORK OF THE CITY BETWEEN THE END OF THE MODERN AGE AND THE BEGINNING OF THE CONTEMPORARY AGE, HIGHLIGHTING THE OCCURRENCE, WITH GROWING EVIDENCE, OF HETEROGENEOUS FEATURES IN THE HISTORY OF WESTERN URBANISM: FROM THE CULTURED INSTANCES OF THE ENLIGHTENMENT AND THE ARRIVAL ON THE URBAN SCENE OF THE NEEDS OF THE EARLY INDUSTRIALIZATION, UNTIL THE BIRTH AND EARLY DEVELOPMENT OF CONTEMPORARY URBAN PLANNING.
|
4
|
ICAR/18
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002015 -
HISTORY OF CONTEMPORARY ART
(objectives)
A good knowledge of the art movements from Neoclassicism to our days
|
4
|
L-ART/03
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002016 -
MUSEOLOGY, ART AND CONSERVATION CRITICISM
(objectives)
IL CORSO MIRA AD OFFRIRE AGLI STUDENTI UNA SOLIDA, BENCHÉ SINTETICA, FORMAZIONE SULLA STORIA DEI MUSEI, DALLE COLLEZIONI RINASCIMENTALI AL MUSEO CONTEMPORANEO, CON COSTANTE ATTENZIONE AL SUO INTERSECARSI CON LA STORIA DELLA CRITICA, DELLA TUTELA E DELLA CONSERVAZIONE. LA SEZIONE PRATICA - LABORATORIO DI MUSEOLOGIA E MUSEOGRAFIA – MIRA A FAR ENTRARE GLI STUDENTI NEL PROCESSO DI PROGETTAZIONE DI UN ALLESTIMENTO ESPOSITIVO, GUIDANDOLI NELL’IDENTIFICAZIONE DELLE COMPONENTI CONOSCITIVE CHE CONCORRONO AL PROCESSO PROGETTUALE E A COINVOLGERLI IN DIALOGO TRA LE ESIGENZE DELLA STORIA DELL’ARTE E DELL’ARCHITETTURA, DELLA CRITICA E DELLA COMUNICAZIONE, PORTANDOLI AD ELABORARE UN LINGUAGGIO CONDIVISO. AL TERMINE DELLE LEZIONI GLI STUDENTI DOVRANNO DIMOSTRARE DI CONOSCERE I PERCORSI TRACCIATI NELLA STORIA DELLA MUSEOLOGIA E DI AVERE CONSAPEVOLEZZA DELLE RIFLESSIONI RECENTI E ATTUALI IN RELAZIONE ALLE FUNZIONI DEL MUSEO, CON RIFERIMENTO AGLI ASPETTI CRITICI, LEGISLATIVI E FUNZIONALI.
|
4
|
L-ART/04
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002144 -
Lighting Design and Acoustics
(objectives)
IL CORSO INTRODUCE GLI STUDENTI ALLE PROBLEMATICHE DEL PROGETTO ILLUMINOTECNICO, AFFRONTATE MEDIANTE L’APPRENDIMENTO DELLE LEGGI E DELLE TECNICHE DI BASE DELLA DISCIPLINA. ALLE NOZIONI SULLA LUCE COME FENOMENO FISICO E MISURABILE FA SEGUITO UN APPROFONDIMENTO SULLA PERCEZIONE VISIVA E DEL COLORE. LUCE NATURALE ED ARTIFICIALE VENGONO STUDIATE IN APPLICAZIONI INDOOR E OUTDOOR, CON PARTICOLARE ATTENZIONE ALL’INTERAZIONE TRA LUCE E MATERIALI.
|
4
|
ING-IND/11
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002142 -
MATHEMATICAL MODELLING AND APPLICATIONS
|
|
21002142-2 -
PARTE II
|
2
|
MAT/07
|
15
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002142-1 -
PARTE I
|
2
|
MAT/07
|
15
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21010005 -
Urban markets and real estate developers
(objectives)
THE CENTRAL CONCERN OF THE COURSE IS TO IDENTIFY IDEAS AND METHODS OF ENHANCING URBAN PRODUCTIVITY WHILE PROMOTING SUSTAINABILITY AND EQUITY THROUGH PUBLIC INTERVENTION AT THE CITY LEVEL. BRINGING ECONOMIC ANALYSIS TO CITY PLANNING AND MANAGEMENT, THE COURSE WILL FOCUS ON URBAN PUBLIC POLICY & PRIVATE ECONOMIC DEVELOPMENT, MAINLY IN THE REAL ESTATE SECTOR. THE COURSE EMPHASIZES THE IMPORTANCE OF THE ECONOMIC CONTEXT, THE UNDERSTANDING OF THE UNDERLYING RATIONALE FOR POLICIES, AND THE RESPONSE PRIVATE AGENTS GIVE TO PUBLIC ACTION AND INCENTIVES.
|
4
|
ICAR/21
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002012 -
MATHEMATICAL DRAWING MACHINES: HISTORIC DRAWING FROM A PARAMETRIC POINT OF VIEW
|
|
21002012-1 -
PARTE I
|
Also available in another semester or year
|
21002012-2 -
PARTE II
|
Also available in another semester or year
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
21002094 -
TOOLS FOR RESTORATION PROJECTS
(objectives)
Design: The goal of the course is to provide students with methods, tools and useful procedures to the knowledge and analysis of historic buildings, their physical characteristics, construction and conservation. Particular attention will be given to learning the methods of integrated survey, using traditional techniques of direct survey coordinated with 3D relief (image based and range based).
Mathematics: The course is aimed at studying and analysis of curves and surfaces in plane and in space as mathematical models of architectural elements. To learn, applying to different case studies, the differential properties of parametric curves and surfaces and their composition in a virtual model. By modeling you it is possible to process a thorough analysis of the architectural structure functional to several interventions in the field of restoration.
|
|
21002094-1 -
RILIEVO PER IL RESTAURO
(objectives)
Design: The goal of the course is to provide students with methods, tools and useful procedures to the knowledge and analysis of historic buildings, their physical characteristics, construction and conservation. Particular attention will be given to learning the methods of integrated survey, using traditional techniques of direct survey coordinated with 3D relief (image based and range based).
Mathematics: The course is aimed at studying and analysis of curves and surfaces in plane and in space as mathematical models of architectural elements. To learn, applying to different case studies, the differential properties of parametric curves and surfaces and their composition in a virtual model. By modeling you it is possible to process a thorough analysis of the architectural structure functional to several interventions in the field of restoration.
|
4
|
ICAR/17
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002094-2 -
GIS PER IL RESTAURO
(objectives)
The goal of the course is to provide students with methods, tools and useful procedures to the knowledge and analysis of historic buildings, their physical characteristics, construction and conservation. Particular attention will be given to learning the methods of integrated survey, using traditional techniques of direct survey coordinated with 3D relief (image based and range based).
|
2
|
ICAR/17
|
25
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002094-3 -
MATEMATICA - CURVE E SUPERFICI
(objectives)
Curves and surfaces in 2 and 3 dimensions as mathematical models of architectural elements; we will present their differential properties using parametric representation for qualitative applications and quantitative measures using the software Mathematica as a useful tool.
|
4
|
MAT/07
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
21002095 -
URBAN RESTORATION STUDIO
(objectives)
The issues of urban development especially related to recent transformations. The modules of Urban Planning and the Law and Legal of BBCC provide insight into the regulatory, procedural and economic instruments to put in support of the restoration project.
|
|
21002095-1 -
RESTAURO
(objectives)
The issues of urban development especially related to recent transformations. The modules of Urban Planning and the Law and Legal of BBCC provide insight into the regulatory, procedural and economic instruments to put in support of the restoration project.
|
4
|
ICAR/19
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002095-2 -
URBANISTICA
(objectives)
The issues of urban development especially related to recent transformations. The modules of Urban Planning and the Law and Legal of BBCC provide insight into the regulatory, procedural and economic instruments to put in support of the restoration project.
|
4
|
ICAR/21
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002095-3 -
LEGISLAZIONE BB CC
(objectives)
The issues of urban development especially related to recent transformations. The modules of Urban Planning and the Law and Legal of BBCC provide insight into the regulatory, procedural and economic instruments to put in support of the restoration project.
|
4
|
IUS/10
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002096 -
STREGTH OF MATERIALS
(objectives)
UP TO DATE CONCEPTS OF STRUCTURAL MECHANICS ARE USED FOR THE ANALYSIS OF THE HISTORICAL CONSTRUCTIONS, IN ORDER TO GIVE THE STUDENTS THE NECESSARY TOOLS FOR THE RESTORATION PROJECTS.
|
8
|
ICAR/08
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
A scelta dello studente - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
21010003 -
Restoration building sites
|
Also available in another semester or year
|
21002143 -
CONTEMPORARY ISSUES IN ARCHITECTURAL RESTORATION IN EUROPE AND BEYOND
(objectives)
THE COURSE EXAMINES THEMES AND EXEMPLARY AND/OR CONTROVERSIAL INTERNATIONAL CASES RELATED TO THE RESTORATION OF MONUMENTS AND THE CONSERVATION OF CULTURAL HERITAGE.
|
4
|
ICAR/19
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002139 -
Planning of the Urban Recovery
(objectives)
THE COURSE AIMS AT PROVIDING THE ELEMENTS OF THE DISCIPLINE, METHODOLOGY AND TECHNIQUE TO INTERVENE IN THOSE URBAN AREAS, HISTORIC AND NON, IDENTIFIED SINCE 1978 BY THE LAW 457, WHICH INTRODUCED THE INSTRUMENT OF THE RECOVERY PLAN. THIS ALSO AND ESPECIALLY IN THE LIGHT OF THE EVOLUTION THAT THE INSTRUMENT HAD OVER THE YEARS AND THE CURRENT URBAN DYNAMICS, EVER MORE INTERESTED IN THE RECOVERY OF THE EXISTING URBAN AREAS.
|
8
|
ICAR/21
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21010006 -
Managing complex urban programs
(objectives)
EDUCATIONAL OBJECTIVE OF THE COURSE OF PROCEDURES FOR THE IMPLEMENTATION OF COMPLEX PROGRAMS IS THE STUDY OF THE VARIOUS TYPES OF COMPLEX PROGRAMS AND URBAN REGENERATION, THEIR DESIGN PROCEDURES, APPROVAL AND IMPLEMENTATION ON THE GROUND, THEIR IMPLICATIONS AND COMPLEXITY OF QUOTAS IN TERMS OF TECHNICAL, ADMINISTRATIVE AND SOCIAL, HIGHLIGHTING THE INTERRELATIONSHIPS WITH OTHER SECTORS OF THE LOCAL GOVERNMENT AND WITH THE ELEMENTS OF INNOVATION USEFUL FOR THE MANAGEMENT OF URBAN PHENOMENA AND DEVELOPMENT STRATEGIES.
|
4
|
ICAR/21
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002138 -
URBAN STUDIES: SPACES AND COMMUNITIES
(objectives)
To give the students the basic skills for a critical understanding of urban problems and to compare these with the role of architectural approach
|
8
|
ICAR/21
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002140 -
GESTIONE URBANA
|
Also available in another semester or year
|
21002130 -
AUTOMATED STRUCTURAL ANALYSIS
|
Also available in another semester or year
|
21002131 -
Complements on Design of Structures in Masonry, Timber and Prestressed Concrete
|
|
21002131-1 -
COMPLEMENTI DI PROGETTAZIONE STRUTTURALE - PARTE I
|
2
|
ICAR/09
|
15
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002131-2 -
COMPLEMENTI PROGETTAZIONE STRUTTURALE - PARTE II
|
2
|
ICAR/09
|
15
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002132 -
DESIGNING AND BUILDING ON SAFETY
|
Also available in another semester or year
|
21002135 -
BIM - PARAMETRIC AND RULE BASED DESIGN
|
4
|
ICAR/14
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002134 -
CIVIC ARTS
(objectives)
THE STUDIO PROPOSE AN EXPERIENCE OF A PHENOMENOLOGICAL ANALYSIS OF THE ACTUAL CITY TROUGH A RELATIONAL, ARTISTIC AND TRANSDISCIPLINARY APPROACH.
FOR MORE INFO SEE:
HTTP://WWW.ARTICIVICHE.NET/LAC/ARTI_CIVICHE/ARTI_CIVICHE.HTML
AND THE BLOG OF PROF. CARERI : HTTP://ARTICIVICHE.BLOGSPOT.IT/
|
4
|
ICAR/14
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21010001 -
SEMINARIO VILLARD
|
8
|
ICAR/14
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21010000 -
CONTEMPORARY ARCHITECTURES, 1960-2010
(objectives)
At the end of the course the student will demonstrate a good knowledge of the Italian and international architecture of the last fifty years, as well as an adequate understanding of languages and architectural trends of the period considered. He will be able to contextualize the architectural works too, proving to get the sources and the cultural tools to know and understand the various schools of thought and the underlying critical developments.
|
4
|
ICAR/18
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21010002 -
HISTORY OF MODERN AND CONTEMPORARY CITY
(objectives)
THE COURSE AIMS TO PROVIDE A FRAMEWORK OF THE CITY BETWEEN THE END OF THE MODERN AGE AND THE BEGINNING OF THE CONTEMPORARY AGE, HIGHLIGHTING THE OCCURRENCE, WITH GROWING EVIDENCE, OF HETEROGENEOUS FEATURES IN THE HISTORY OF WESTERN URBANISM: FROM THE CULTURED INSTANCES OF THE ENLIGHTENMENT AND THE ARRIVAL ON THE URBAN SCENE OF THE NEEDS OF THE EARLY INDUSTRIALIZATION, UNTIL THE BIRTH AND EARLY DEVELOPMENT OF CONTEMPORARY URBAN PLANNING.
|
4
|
ICAR/18
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002015 -
HISTORY OF CONTEMPORARY ART
(objectives)
A good knowledge of the art movements from Neoclassicism to our days
|
4
|
L-ART/03
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002016 -
MUSEOLOGY, ART AND CONSERVATION CRITICISM
(objectives)
IL CORSO MIRA AD OFFRIRE AGLI STUDENTI UNA SOLIDA, BENCHÉ SINTETICA, FORMAZIONE SULLA STORIA DEI MUSEI, DALLE COLLEZIONI RINASCIMENTALI AL MUSEO CONTEMPORANEO, CON COSTANTE ATTENZIONE AL SUO INTERSECARSI CON LA STORIA DELLA CRITICA, DELLA TUTELA E DELLA CONSERVAZIONE. LA SEZIONE PRATICA - LABORATORIO DI MUSEOLOGIA E MUSEOGRAFIA – MIRA A FAR ENTRARE GLI STUDENTI NEL PROCESSO DI PROGETTAZIONE DI UN ALLESTIMENTO ESPOSITIVO, GUIDANDOLI NELL’IDENTIFICAZIONE DELLE COMPONENTI CONOSCITIVE CHE CONCORRONO AL PROCESSO PROGETTUALE E A COINVOLGERLI IN DIALOGO TRA LE ESIGENZE DELLA STORIA DELL’ARTE E DELL’ARCHITETTURA, DELLA CRITICA E DELLA COMUNICAZIONE, PORTANDOLI AD ELABORARE UN LINGUAGGIO CONDIVISO. AL TERMINE DELLE LEZIONI GLI STUDENTI DOVRANNO DIMOSTRARE DI CONOSCERE I PERCORSI TRACCIATI NELLA STORIA DELLA MUSEOLOGIA E DI AVERE CONSAPEVOLEZZA DELLE RIFLESSIONI RECENTI E ATTUALI IN RELAZIONE ALLE FUNZIONI DEL MUSEO, CON RIFERIMENTO AGLI ASPETTI CRITICI, LEGISLATIVI E FUNZIONALI.
|
4
|
L-ART/04
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002144 -
Lighting Design and Acoustics
(objectives)
IL CORSO INTRODUCE GLI STUDENTI ALLE PROBLEMATICHE DEL PROGETTO ILLUMINOTECNICO, AFFRONTATE MEDIANTE L’APPRENDIMENTO DELLE LEGGI E DELLE TECNICHE DI BASE DELLA DISCIPLINA. ALLE NOZIONI SULLA LUCE COME FENOMENO FISICO E MISURABILE FA SEGUITO UN APPROFONDIMENTO SULLA PERCEZIONE VISIVA E DEL COLORE. LUCE NATURALE ED ARTIFICIALE VENGONO STUDIATE IN APPLICAZIONI INDOOR E OUTDOOR, CON PARTICOLARE ATTENZIONE ALL’INTERAZIONE TRA LUCE E MATERIALI.
|
4
|
ING-IND/11
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002142 -
MATHEMATICAL MODELLING AND APPLICATIONS
|
|
21002142-2 -
PARTE II
|
2
|
MAT/07
|
15
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002142-1 -
PARTE I
|
2
|
MAT/07
|
15
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21010005 -
Urban markets and real estate developers
(objectives)
THE CENTRAL CONCERN OF THE COURSE IS TO IDENTIFY IDEAS AND METHODS OF ENHANCING URBAN PRODUCTIVITY WHILE PROMOTING SUSTAINABILITY AND EQUITY THROUGH PUBLIC INTERVENTION AT THE CITY LEVEL. BRINGING ECONOMIC ANALYSIS TO CITY PLANNING AND MANAGEMENT, THE COURSE WILL FOCUS ON URBAN PUBLIC POLICY & PRIVATE ECONOMIC DEVELOPMENT, MAINLY IN THE REAL ESTATE SECTOR. THE COURSE EMPHASIZES THE IMPORTANCE OF THE ECONOMIC CONTEXT, THE UNDERSTANDING OF THE UNDERLYING RATIONALE FOR POLICIES, AND THE RESPONSE PRIVATE AGENTS GIVE TO PUBLIC ACTION AND INCENTIVES.
|
4
|
ICAR/21
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002012 -
MATHEMATICAL DRAWING MACHINES: HISTORIC DRAWING FROM A PARAMETRIC POINT OF VIEW
|
|
21002012-1 -
PARTE I
|
2
|
ICAR/17
|
25
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
21002012-2 -
PARTE II
|
2
|
MAT/05
|
25
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
21002097 -
ARCHITECTURAL RESTORATION STUDIO
(objectives)
Study of the design process of the restoration of architecture, from the theoretical and analytical fields to the operational aspects. The application of this process has the objective of designing and defining appropriate interventions in architectural restoration of selected case studies. During the workshop technical insights are provided on the importance of historic buildings and the physical technique applied.
The module of quantity survey provides the economic and financial evaluation for a possible feasibility and cost effectiveness. Through case studies, students will be able to check the total cost of similar interventions, moving in the direction of improving the quality of existing space.
|
|
21002097-2 -
ESTIMO
(objectives)
Study of the design process of the restoration of architecture, from the theoretical and analytical fields to the operational aspects. The application of this process has the objective of designing and defining appropriate interventions in architectural restoration of selected case studies. During the workshop technical insights are provided on the importance of historic buildings and the physical technique applied.
The module of quantity survey provides the economic and financial evaluation for a possible feasibility and cost effectiveness. Through case studies, students will be able to check the total cost of similar interventions, moving in the direction of improving the quality of existing space.
|
4
|
ICAR/22
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002097-1 -
RESTAURO
(objectives)
Study of the design process of the restoration of architecture, from the theoretical and analytical fields to the operational aspects. The application of this process has the objective of designing and defining appropriate interventions in architectural restoration of selected case studies. During the workshop technical insights are provided on the importance of historic buildings and the physical technique applied.
The module of quantity survey provides the economic and financial evaluation for a possible feasibility and cost effectiveness. Through case studies, students will be able to check the total cost of similar interventions, moving in the direction of improving the quality of existing space.
|
8
|
ICAR/19
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002098 -
TECHNICAL PHYSICS
(objectives)
The course aims to address the issue of sizing and insertion of technological systems (thermal, electrical, lighting and special systems) in situations where the protection of cultural heritage is of primary importance. The theme of light is also addressed as a narrative element, to be used for the development and the correct interpretation of the architectural, from a morphological, typological and historical profile.
|
4
|
ING-IND/11
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
21002099 -
CONSTRUCTION STUDIO
(objectives)
The structural design in relation to the historical built by qualitative and quantitative approaches. In the laboratory, the understanding of the structural aspects of the traditional construction follows the ideation of design solutions philologically consistent, and effective from the mechanical point of view.
|
8
|
ICAR/09
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
21002100 -
Cultural Heritage and Philological Design
(objectives)
Critical ordering and operational testing on issues related to the culture of the historical and artistic heritage, led by a philological and constructive reading of arguments submitted during the course. Integration between theoretical research of architectural design and the themes of restoration, conservation and reconstruction in archeology, monumental and contexts of regionalist architecture.
|
|
21002100-2 -
RESTAURO ARCHITETTONICO REGIONALISTA
(objectives)
Critical ordering and operational testing on issues related to the culture of the historical and artistic heritage, led by a philological and constructive reading of arguments submitted during the course. Integration between theoretical research of architectural design and the themes of restoration, conservation and reconstruction in archeology, monumental and contexts of regionalist architecture.
|
4
|
ICAR/19
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
21002100-1 -
RESTAURO DEI MONUMENTI
(objectives)
Critical ordering and operational testing on issues related to the culture of the historical and artistic heritage, led by a philological and constructive reading of arguments submitted during the course. Integration between theoretical research of architectural design and the themes of restoration, conservation and reconstruction in archeology, monumental and contexts of regionalist architecture.
|
4
|
ICAR/19
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002100-3 -
TEORIA DELLA RICERCA ARCHITETTONICA
(objectives)
The course entitled ‘Theories of Architectural Research’ intends to place itself organically within the teaching lines and research of the Architecture Department and its educational offer, and in direct connection with the cultural setting and the ideal inspirations of the Research Doctorate “Architecture: Heritage and Innovation”, which involves a research path both on the “Philological Project” and on “Designing in an ancient country”. Particular attention will be placed on the issues of the built, archaeological and artistic heritage that cannot be conserved, maintained or innovated without a strong theoretical and critical awareness, as can be seen in the tradition of Italian and European architectural culture. With the Course of ‘Theories of Architectural Research’ we intend to supply architecture students with a contribution in this direction, that is with the knowledge that Theory is a fundamental and autonomous part of the Architectural Discipline, through a set of specifically chosen Theories, individual reflections, books, manuals, constructed and paper projects. The Theory of Architecture is neither a “how to” guide nor a justification that follows the establishment of an architecture, but rather a stand-alone instance of architectural thought.
|
4
|
ICAR/14
|
50
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
21002102 -
FINAL EXAM
|
10
|
|
125
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |