Degree Course: Information , publishing, Journalism
A.Y. 2018/2019
Autonomia di giudizio
A conclusione del curriculum i laureati avranno la capacità di raccogliere dati e interpretare criticamente testi provenienti dalla stampa, dalla radio, dalla televisione e dalla pubblicità, nonché di formulare motivati giudizi autonomi sui processi sociali, economici, giuridici e politici ad essi sottesi e ai loro effetti sulla formazione dell'opinione pubblica.
Tali abilità saranno sviluppate mediante le attività di verifica che si svolgono durante la realizzazione di lavori di tesine per alcuni esami e anche nella prova finale.
L’autonomia di giudizio viene anche testata durante le discussioni in aula nelle lezioni di carattere seminariale.
Abilità comunicative
A conclusione del curriculum i laureati avranno approfondito attraverso lo studio teorico ( discipline semiotiche e linguistiche) e l'analisi storico-sociale e giuridico dei media ( discipline sociali e mediologiche, il panorama dei processi di comunicazione dal piano interpersonale a quello sociale politico e di impresa istituzionale e in virtù delle esercitazioni pratiche cui avranno atteso possederanno capacità di comunicare con chiarezza contenuti e
abilità di progettazione di contenuti, anche di tipo multimediale e ipertestuale, e servizi per ambienti
multipiattaforma (web, tv digitale, telefonia ecc.);
abilità di comunicazione in relazione ad una conoscenza critica della specificità dei destinatari;
competenze per la progettazione e la realizzazione di prodotti per l'informazione specializzata e periodica sia di
tipo tradizionale che innovativo.
Tali abilità saranno raggiunte attraverso la riflessione approfondita e continua sulle varie tematiche di cui fanno esperienza durante le lezioni, attraverso seminari, discussioni di gruppo, tirocini formativi e di orientamento.
L'acquisizione di tali competenze sarà verificata attraverso verifiche scritte e orali all'interno dei singoli insegnamenti e nell'ambito della discussione della prova finale.
Capacità di apprendimento
I laureati magistrali devono aver acquisito la padronanza metodologica e l’ abilità di apprendimento utili per l'accesso al Dottorato di ricerca o a un Master anche di secondo livello.
Le capacità di apprendimento vengono acquisite attraverso le attività obbligatorie del corso di Laurea, esse sono finalizzate all'accesso ai Dottorati nelle seguenti aree disciplinari: Filosofia, Scienze umane e Relazioni internazionali.
Le attività a libera scelta permettono di migliorare la preparazione per tali Dottorati, nonché di agevolare l'accesso ad altre tipologie di Dottorato.
La capacità di apprendimento dello studente sarà verificata attraverso verifiche scritte e orali all'interno dei singoli insegnamenti e nell'ambito della discussione della prova finale.
Requisiti di ammissione
Per l'ammissione al Corso di studio in “Informazione, Editoria e Giornalismo” sono richieste sia le conoscenze corrispondenti al possesso di una Laurea sia quelle che permettono di intraprendere con successo un percorso formativo secondo questo ordinamento.
L'accertamento delle conoscenze richieste per l'ammissione è svolto in base alle seguenti modalità:
(a) le conoscenze sono automaticamente accertate nel caso di conseguimento del titolo di I livello nella classe di Laurea L-20 Scienze della Comunicazione;
(b) nel caso di altra Laurea di I livello conseguita nelle classi di laurea di cui alla tabella A, le conoscenze sono sottoposte a una verifica volta ad accertare il possesso di 60 CFU complessivi nei settori s.s.d.
indicati nel Regolamento Didattico;
(c) nel caso di laurea di I livello conseguita in una classe diversa da quelle di cui alla tabella A, le conoscenze saranno sottoposte a una verifica volta ad accertare il possesso di almeno 90 CFU complessivi nei s.s.d.
indicati nel Regolamento Didattico;
(d) in tutti gli altri casi l'accertamento è compiuto secondo modalità definite dal Regolamento del corso di Laurea Magistrale.
TABELLA A
L-3 Discipline delle arti figurative, della musica, dello spettacolo e della moda
L-5 Filosofia
L-10 Lettere
L-11 Lingue culture moderne
L-12 Mediazione linguistica
L-42 Storia
Ai fini dell'ammissione, oltre ai crediti indicati (punti a, b, c), si deve dimostrare il possesso o l'acquisizione di una preparazione personale da verificare negli ambiti dell'informazione e comunicazione socio-economico, storico e politico, linguistico e cognitivo; una comprovata e solida capacità di pieno uso espositivo e argomentativo dell'italiano sia in forma scritta che orale; una conoscenza elevata di almeno una lingua straniera dell'Unione Europea; la capacità di utilizzare strumenti informatici.
Al fine dell’ammissione i candidati possono essere sottoposti a test e/o colloqui volti anche a valutare la possibilità di eventuali integrazioni di CFU che devono essere acquisiti prima della procedura di immatricolazione al CdLM secondo modalità stabilite nel Regolamento Didattico.
Prova finale
La Laurea Magistrale in INFORMAZIONE, EDITORIA E GIORNALISMO si consegue previo superamento di una prova finale, che consiste nella presentazione e discussione di una tesi elaborata in forma originale dallo studente sotto la guida di un relatore e di un correlatore nell'ambito di uno dei settori scientifico-disciplinari presenti nell'ordinamento del corso di Laurea per il quale sono previsti insegnamenti nel regolamento del corso di Laurea e nel quale lo studente ha conseguito almeno 6 CFU.
Le modalità per l’assegnazione della tesi sono quelle stabilite dalla normativa vigente d’Ateneo.
Per essere ammesso alla discussione dell’elaborato per la prova finale, che porta all’acquisizione
di 24 CFU, lo studente deve aver conseguito 96 CFU.
Le modalità di prenotazione alla prova finale sono quelle previste dalla normativa vigente d’Ateneo.
Per le sedute delle lauree magistrali sono previste commissioni composte da un numero minimo di membri stabilito dal Regolamento Didattico.
I relatori e correlatori delle tesi ammesse alla discussione devono far parte della commissione.
Orientamento in ingresso
Le azioni di orientamento in ingresso si concretizzano in attività di carattere informativo sui Corsi di Studio (CdS) dell'Ateneo e hanno l'obiettivo di favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Tra le attività svolte Orientarsi a Roma Tre, rappresenta la manifestazione che si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L'evento accoglie, perlopiù, studenti romani che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Durante la manifestazione viene presentata l'offerta formativa e sono presenti, con un proprio spazio, tutti i principali servizi di Roma Tre, le segreterie didattiche e la segreteria studenti.
L'Ateneo offre numerosi servizi online, durante la manifestazione di presentazione dell'offerta formativa, sono illustrati questi servizi online (siti web di Dipartimento, di Ateneo, Portale dello studente etc.) che possono aiutare gli studenti nella loro scelta.
Attività di Orientamento in ingresso vengono svolte con regolarità dalla Segreteria Didattica e dai tutor durante l'intero Anno Accademico.
Tutte le informazioni relative allo svolgimento dei corsi, agli orari delle lezioni ed ai risultati delle prove di esame, sono rese pubbliche mediante pubblicazione sul sistema di gestione dell'offerta formativa di Ateneo (GOMP), e parte di esse sono pubblicate sul sito www.comunicazione.uniroma3.it
Il Corso di Studio in breve
ll corso di Laurea Magistrale in Informazione, Editoria e giornalismo, attraverso la scelta tra vari insegnamenti, consentirà a ciascuno studente di perseguire i propri interessi e attitudini, dando loro la possibilità di costruire percorsi volti alla produzione e gestione dell'informazione, all'editoria libraria cartacea, multimediale o alle diverse forme del giornalismo, generalista o specifico.
In particolare, il corso mira a fornire allo studente le conoscenze e i metodi propri del lavoro di gestione dei contenuti, con particolare riferimento alle necessità gestionali ed organizzative delle imprese giornalistiche e editoriali (cartacee, audiovisive, on line) e dell'editoria periodica specializzata e non specializzata, in un contesto nazionale ed internazionale, e nella costante consapevolezza del carattere globale dei processi di comunicazione nella società contemporanea.
Il laureato dovrà, in particolare, saper utilizzare le nuove tecnologie della comunicazione in funzione delle necessità gestionali ed organizzative delle imprese giornalistiche e editoriali (cartacee, audiovisive, on line) e dell'editoria periodica specializzata e non specializzata.
Ciò sarà perseguito attraverso l'integrazione degli insegnamenti curricolari nelle aree: filosofico-cognitiva, linguistico-semiotica, filosofico-storico-politica, giuridico-economico-sociologica, informatica; sia con la pratica nei laboratori di scrittura e media, che attraverso periodi di tirocinio e stage presso imprese che operano nei settori di riferimento e con soggiorni anche presso altre Università italiane e straniere, nel quadro di accordi nazionali e internazionali dell'Ateneo Roma Tre.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
DISCIPLINE METODOLOGICHE INFORMATICHE E DEI LINGUAGGI - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
DISCIPLINE STORICO SOCIALI, GIURIDICO ECONOMICHE, POLITOLOGICHE E DELLE RELAZIONI - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20710120 -
PRINCIPI DI ECONOMIA - LM
|
Also available in another semester or year
|
20710269 -
History of Parties and political Information
(objectives)
Understand history of italian political parties and movements from 1848 to the crisis of the "first " Republic (1992-1994). Understand the main nodes of the relationship between the press and political power. Form an understanding of the differencies which revealed in the history of human events that constituite history.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20708096 -
POLITICAL PHILOSOPHY
(objectives)
The course intends to map the principal current political theories, within a comparative approach with ancient and modern traditions. A focus will be drawn on the theoretical tools available to read contemporary politics and societies.
|
6
|
SPS/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
20704070 -
JOURNALISM - POSTGRADUATE
(objectives)
Allow students, on the basis of a minimum of historical knowledge, to form a critical judgment on the transformations of journalism and journalists, and on the representation that the information system offers of Italian society
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702879 -
BOOK PUBLISHING - POSTGRADUATE
(objectives)
GENERAL OBJECTIVE OF COURSE IS OFFERING A LOOK ON THE WORLD BOOK AND BOOK INDUSTRY . PARTICULAR ATTENTION WILL BE PROVIDED TO THE SPECIFIC PUBLISHING OF CULTURE IN THE FRAMEWORK OF CURRENT TECHNOLOGICAL CHANGES
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20704072 -
COMMUNICATION IN ADVERTSISING
(objectives)
This course aims to: 1) enable students to understand and interpret advertising and to deconstruct gender, race, class, and sexuality stereotypes commonly found in it; 2) stimulate student’s creativity and provide them with the critical competences enabling them to elaborate advertising strategies and ‘imageries’ that could be alternative to the mainstream ones. Program, course hours, and teaching materials also on www.mediastudies.it
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20704075 -
MARKETING FOR PUBLISHING
(objectives)
The course aims to provide theoretical knowledge on key techniques of promotion and communication of a text by analyzing all the steps and strategies that bring the book from publishing company to readers. The course aims to provide practical tools and knowledge to work in marketing and communication of a publishing house (area sales and marketing, media relations and events) and to develop of a communication plan for the launch of a book.
|
6
|
SECS-P/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710102 -
ANALISI DELL'AMBIENTE E DEL TERRITORIO - LM
|
Also available in another semester or year
|
20710097 -
FILOSOFIA DELLA TECNOLOGIA - LM
|
Also available in another semester or year
|
20710270 -
SOCIAL PSYCHOLOGY
(objectives)
To provide knowledge on main theoretical approaches on social psychology, on cognitive, affective and communicative processes of social interaction, on social cognition and social identity, on the construction and change of opinions and attitudes, on social influence and persuasion either on face to face and distance interaction, and in interpersonal and public communication, with particular attention to political field. To describe recent study on aggressive, prosocial and inter-group behaviors and relations. To forster competences in the application of acquired knowledge in communication work and research
|
6
|
M-PSI/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
A SCELTA DELLO STUDENTE - E’ possibile inserire tra gli esami a scelta al massimo 6 CFU di attività di Laboratorio, non è possibile inserire tra gli esami a scelta ulteriori “Idoneità di lingua” conseguite al CLA - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
20708659 -
LETTERATURA ITALIANA CONTEMPORANEA - LM
|
Also available in another semester or year
|
20710108 -
GEOPOLITICA ECONOMICA E INFORMAZIONE
|
Also available in another semester or year
|
20710117 -
LABORATORIO DI FOTOGIORNALISMO
(objectives)
Give to the students knowledge and abilities in order to tell by pictures, through a theoretical and practical iter focusing on:
- reportage - work and experiences of the most important photo-reporters - building a way to look into the world in order to tell it by pictures - how to approach other's stories - meeting and interviewing testimonials - writing with words and writing with light
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20704090 -
LABORATORY: MUSIC LANGUAGE
(objectives)
The workshop provides an opportunity for students to deepen their knowledge of composers, songs and nodal points of the history of music, by attending an exhibition of 12 lecture-concerts. In all the concerts, with the presence of both important artists of young professionals, the performance will be preceded by a theoretical and critical lesson. The workshop aims to introduce students to the great repertoire of art music, by live listening and through the study of different genres and compositional forms.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710040 -
LABORATORIO DI LINEAMENTI DI GENERE
|
Also available in another semester or year
|
20710128 -
MARKETING SPECIALISTICO
|
Also available in another semester or year
|
20710194 -
RUSSIAN AND EURASIAN CONTEMPORARY HISTORY
|
Also available in another semester or year
|
20710207 -
Laboratory of environmental and territory analysis
|
Also available in another semester or year
|
20710323 -
SCIENZE COGNITIVE DEL LINGUAGGIO - MOD.A - LM
|
Also available in another semester or year
|
20702749 -
ITALIAN LINGUISTICS - POSTGRADUATE
|
Also available in another semester or year
|
20706032 -
artistic communication
(objectives)
The course analyses how and to what extent the artistic and cultural institutions contribute, on the one hand, to produce the careers of artworks and artists, and, on the other hand, to shape the processes of consumption.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710389 -
COMUNICAZIONE VISUALE
|
Also available in another semester or year
|
20710390 -
SOCIOLOGIA DELLA MUSICA
(objectives)
The course deals with the relationship between music and society in the following twofold aspects: a) “music as agency” in everyday life; b) the social construction of the carriers of musical texts and musicians. The first part of the course will provide to the students the analytical tools for understanding how and to what extent the music can contribute to construct the social meanings of experience, time and space. The second part will address and problematize the notion of musical genius, by showing its social aspects.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709120 -
public communication
|
Also available in another semester or year
|
|
20704079 -
TRAINING AND ORIENTATION ACTIVITIES
(objectives)
Stage 150 hours
|
6
|
|
150
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20704046 -
ENGLISH LANGUAGE SKILLS
(objectives)
level B2 ( advanced level)
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
DISCIPLINE METODOLOGICHE INFORMATICHE E DEI LINGUAGGI - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20702742 -
COMPUTATIONAL JOURNALISM
(objectives)
The course aims at introducing aspects of information technology that we expect to be of great impact for media professionals. Automated information processing enables analysis and management of information sources provided awareness of its potential and limits. New editors are creating new media and a completely new discipline has emerged: computational journalism. In this course we aim at providing basic computer skills necessary for understanding the issues related to the new media, addressing the following points: consolidate the basic knowledge of computer technology and of the methods of information science; consider specific solutions related to the automatic flow of information; to become familiar with technologies currently in use.
|
6
|
INF/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702741 -
ENGLISH LANGUAGE - ADVANCED COURSE
(objectives)
The aim of the course in "English - Advanced level" is to make students develop their ability to analyze and understand a gamut of complex texts produced by different mass media. The main focus is on what characterizes social communication through the language of journalism and advertisements.
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20709687 -
PRAGMATICA - LM
(objectives)
Study of the foundations of pragmatics
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704050 -
LEXICON AND SEMANTICS
|
Also available in another semester or year
|
20710322 -
LINGUISTICA E SOCIETA' - LM
|
Also available in another semester or year
|
20709714 -
FUNZIONI E PATOLOGIE DEL LINGUAGGIO E DELLA COMUNICAZIONE - LM
(objectives)
The course has two main goals. The first one is to propose an education finalized to learn the main classification methods of language disorders in pathologies such as aphasia, autism, schizophrenia. The second is to illustrate how the investigation of language disorders might be used to inform theoretical models on language functioning.
|
6
|
M-FIL/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710075 -
LINGUISTICA E GIORNALISMO
|
Also available in another semester or year
|
20710272 -
LINGUISTICS, MEDIA AND ADVERTISING
(objectives)
The course aims to illustrate how the historical perspective, the sociolinguistics, the pragmatics and the semiotics can analyze the language of advertising highlighting the lexical, syntactic and morphological features and the intercultural aspects of different texts. The linguistic variants and structures are linked to the functional aspects with the objective of explaining the meaning and the grammar of slogans, jingles and commercials. There are no prerequisites. Specific activities could be organized to support the study of the foreign students and the working students.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
DISCIPLINE METODOLOGICHE INFORMATICHE E DEI LINGUAGGI - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20710271 -
COGNITIVE SCIENCES OF LANGUAGE
(objectives)
Analysis and critical evaluation of the main theoretical models of language elaborated within cognitive sciences Evaluation of the contribution of empirical research on the comprehension of language processing.
|
12
|
M-FIL/05
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710113 -
ETHIC AND COMUNICATION
(objectives)
The course is divided into two parts:
A. The first part of the course will offer an orientation in the contemporary discussions in neuroethics, with a particular reference to the free will and the moral responsibility issues. The question of how to communicate these discussions to the general public will be analyzed. B. The secund part will deal with some of the fundamental questions of moral philosophy by referring to movies that present those questions in a particularly stimulating and int ersting way.
|
12
|
M-FIL/03
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
DISCIPLINE STORICO SOCIALI, GIURIDICO ECONOMICHE, POLITOLOGICHE E DELLE RELAZIONI - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20702745 -
HISTORY AND LANGUAGES OF RADIO AND TELEVISION - POSTGRADUATE
(objectives)
Acquisition of history, culture and lifestyle determined by the advent of radio and television and the effects in terms of supply and of the various forms of consumption part of the users . Meetings with professionals and practitioners.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710268 -
CONTEMPORARY HISTORY - POSTGRADUATE
(objectives)
The course aims to give students chance of acquiring analytical skills in order to identify the many factors involved in the dynamics of historical processes and understand their interconnections. The students will also develop a research method and investigation abilities in order to discover the inner complexity of the present age in its historical depth; they will be educated on how to understand otherness disclosing in the study of human events that constitute historical development.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20704072 -
COMMUNICATION IN ADVERTSISING
|
Also available in another semester or year
|
20704075 -
MARKETING FOR PUBLISHING
|
Also available in another semester or year
|
20710102 -
ANALISI DELL'AMBIENTE E DEL TERRITORIO - LM
(objectives)
Territory is a multidisciplinary notion, requiring both a cartography and an overlapping of different disciplinary and practical approaches social policies and alternative economies, e.g. The course is devoted to the profiling of a new field of research, through the contribution of political philosophy, esthetics, history of economics, environmental justice, social geography, urban studies, etc.
|
6
|
SPS/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710097 -
FILOSOFIA DELLA TECNOLOGIA - LM
(objectives)
Introduce the fundamental arguments in the debate of philosophy of technology Deepen the epistemological, ethical, political issues raised by the introduction in society of technical artifacts, including digital objects Analyze the connections between technical developments and social changes
|
6
|
M-FIL/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710270 -
SOCIAL PSYCHOLOGY
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
A SCELTA DELLO STUDENTE - E’ possibile inserire tra gli esami a scelta al massimo 6 CFU di attività di Laboratorio, non è possibile inserire tra gli esami a scelta ulteriori “Idoneità di lingua” conseguite al CLA - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
20708659 -
LETTERATURA ITALIANA CONTEMPORANEA - LM
(objectives)
The course aims to deepen the authors , moments , genres and themes that characterize the Italian literature of our time , from the early twentieth century , taking into account also , as much as possible , the links with the other systems of literary expression , other arts , the literatures of other countries , as well as the history and geography of our country. Critical and analytical tools that will be used during the course will also help , the student , to hone their reading mode .
|
12
|
L-FIL-LET/11
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710108 -
GEOPOLITICA ECONOMICA E INFORMAZIONE
(objectives)
The course aims to train students to major themes of contemporary geopolitics, with particular attention to the dimension of communication and information processes.
|
6
|
SECS-P/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710117 -
LABORATORIO DI FOTOGIORNALISMO
|
Also available in another semester or year
|
20704090 -
LABORATORY: MUSIC LANGUAGE
|
Also available in another semester or year
|
20710040 -
LABORATORIO DI LINEAMENTI DI GENERE
(objectives)
Dedicated to the keywords of feminism from the seventies until today , the seminar aims to provide the tools to address both elementary and fundamental rhetoric is more advanced analysis of the contemporary. Speaking of a gap in the academic education , but also on the discontinuity in the memory of the struggle and the knowledge produced by women , the initiative is aimed at those who want to learn , update , discuss , have tools for action.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710128 -
MARKETING SPECIALISTICO
(objectives)
Within the framework of the Dublin Descriptors (http://www.quadrodeititoli.it/descrittori.aspx?descr=172&IDL=2), the Course has the following objectives:
Knowledge
The Advanced Marketing Course aims at transferring the knowledge of Digital Marketing and its basic features. Therefore, its main learning outcomes are: Contributing to build a cultural vision of IT Understanding technological, economic and social reasons of the development of digital marketing and related issues Full understanding of the relationship between digital marketing and value Understanding the concept of disruptive innovation and its marketing implications Knowledge of digital marketing planning and implementation by organizations Knowledge of communication management in digital marketing and its evaluation tools Ability to frame digital marketing knowledge as to concepts such content, usability, user centered design, user experience design, interaction design Course topics will be dealt with constant reference to the publishing and information industry. The Course will therefore include a workshop in which changes in book cover in marketplace and marketspace will be explored.
Skills
Ability to correlate among them and with other disciplinary approaches the marketing, strategy and communication knowledge acquired during the Course
Strengthening of linguistic competence (general and sectoral) both in Italian and English (acquisition and pertinent use of technical terminology, improvement in oral and written communication)
Ability to draw and develop the essential aspects of digital marketing and communication plans
Soft skills
Awareness of the complexity of digital technosphere and of its evolutionary trends Capacity of a critical and original approach in setting and solving new problems with an interdisciplinary approach Capacity to take one’s own responsibilities within the framework of a set of shared rules and of a learning community Active and inclusive listening Sharing and discussion of opinions Critical and original approach to problem setting and solving Learning from the experience of other people Digital information organization and management Clarity in oral and written communication.
|
6
|
SECS-P/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710194 -
RUSSIAN AND EURASIAN CONTEMPORARY HISTORY
(objectives)
The course has the following learning objectives: • Getting to know the historical trends characterizing contemporary age in Russian and Eurasian territories that first were part of the Russian Empire and then of the USSR; • Understanding the major questions and interpretations of Russian and Eurasian history in contemporary historiography; • Appreciating how cultural, political, religious, social, geopolitical elements have constantly been intertwined in the historical development of the area; • Becoming aware of how that characteristic ‘Russian otherness’ has been shaped in contemporary age through the relation with global events and concurrent differentiation processes .
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710207 -
Laboratory of environmental and territory analysis
(objectives)
Territory is a multidisciplinary notion, requiring both a cartography and an overlapping of different disciplinary and practical approaches social policies and alternative economies, e.g. The course is devoted to the profiling of a new field of research, through the contribution of political philosophy, esthetics, history of economics, environmental justice, social geography, urban studies, etc.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710323 -
SCIENZE COGNITIVE DEL LINGUAGGIO - MOD.A - LM
(objectives)
Analysis and critical evaluation of the main theoretical models of language elaborated within cognitive sciences Evaluation of the contribution of empirical research on the comprehension of language processing.
|
6
|
M-FIL/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20702749 -
ITALIAN LINGUISTICS - POSTGRADUATE
(objectives)
The student will acquire the knowledge of the aspects, moments, questions, texts of the Italian linguistic history from the Origins to the present, with particular attention to the most ancient phases of our language and with particular reference to the medieval and Renaissance ones of the median area, and with specific attention to some paradigmatic cases. He will also acquire knowledge of the origins and foundations of Italian dialectology examined from a historical point of view.
|
12
|
L-FIL-LET/12
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20706032 -
artistic communication
|
Also available in another semester or year
|
20710389 -
COMUNICAZIONE VISUALE
(objectives)
The course deals with the analysis of images. It refers specifically to the social factors intervening in the construction of their meanings. The first part of the course will provide analytical and methodological tolls to the students in order to analyse the images and, more specifically, the photos. The second part of the course will focus on the social and public use of images, especially in relation to photos of controversial pasts (wars, natural disasters, violence, terroristic attacks).
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710390 -
SOCIOLOGIA DELLA MUSICA
|
Also available in another semester or year
|
20709120 -
public communication
(objectives)
The course focuses on the public communication and it provides to the students the analytical tools necessary to analyze how the public discourse is socially constructed and culturally shaped.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
20705052 -
FINAL EXAM
(objectives)
Compiling and defending the MA dissertation (24 ECTS) is a mandatory requirement for the completion of the curriculum. Students are supervised by two tutors during the preparation of the dissertation and their work is assessed by an evaluation committee according to the ciriteria set out in the regulation of the course.
|
24
|
|
144
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |