Degree Course: Electronic engineering
A.Y. 2024/2025
Conoscenza e capacità di comprensione
I laureati acquisiranno: (i) conoscenze di base negli ambiti di base della Matematica, dell'Informatica, della Fisica e della Chimica, necessari per interpretare e descrivere i problemi di interesse nelle discipline caratterizzanti, (ii) competenze ad ampio spettro nelle aree dell'ingegneria Elettronica, dell'ingegneria delle Telecomunicazioni e dell'ingegneria Biomedica, (iii) conoscenze di contesto in altri settori dell'ingegneria dell'informazione.
Questi obiettivi saranno perseguiti attraverso gli insegnamenti relativi alle attività formative di base e caratterizzanti, e la verifica della conoscenza e comprensione avverrà attraverso le relative prove di valutazione.Capacità di applicare conoscenza e comprensione
I laureati saranno in grado di applicare le conoscenze acquisite alla risoluzione di problemi in almeno una specifica area (ingegneria biomedica, elettronica, delle telecomunicazioni), conducendo in autonomia attività di analisi, progettazione, realizzazione e gestione di sistemi di media complessità, e partecipando proficuamente a quelle relative a sistemi di grande complessità.
Gli obiettivi succitati saranno perseguiti attraverso gli insegnamenti a contenuto più marcatamente progettuale e sperimentale, attraverso la partecipazione ad attività di tirocinio ed attraverso la conduzione di esperienze in ambito aziendale, con l'applicazione delle diverse competenze acquisite per la realizzazione di possibili progetti.
Tali obiettivi saranno verificati attraverso le prove di valutazione relative ai predetti insegnamenti, attraverso l'analisi delle attività di tirocinio e stage svolte, e con la valutazione della prova finale di laurea.Autonomia di giudizio
Nell'ambito dell'area o delle aree di propria competenza i laureati saranno in grado di assumere responsabilità decisionali autonome in progetti di media dimensione e di contribuire al processo decisionale in progetti complessi.
Questo obiettivo sarà perseguito attraverso alcuni corsi di insegnamento con componente progettuale o applicativa e attraverso il tirocinio.
Sono anche previsti incontri, seminari, workshop con rappresentanti delle industrie o enti, che operano nel settore dell'Ingegneria dell'Informazione, per favorire la migliore conoscenza di contesti industriali e applicativi.
Tali incontri aiuteranno a contestualizzare gli sbocchi professionali in stretto legame con gli argomenti trattati all'interno dei singoli corsi.
Il raggiungimento dell'obiettivo sarà verificato attraverso i relativi esami di profitto e l'esame finale di laurea.Abilità comunicative
I laureati saranno in grado di comunicare e interagire sulle tematiche di interesse con interlocutori specialisti e non specialisti, secondo il proprio livello di responsabilità.
Questo obiettivo sarà perseguito attraverso gli esami ed il tirocinio.
Esso sarà verificato mediante gli esami scritti e orali e attraverso l'esame finale di laurea.Capacità di apprendimento
I laureati saranno in grado di proseguire gli studi a livello avanzato nei settori dell'ingegneria Biomedica, dell'ingegneria Elettronica, dell'ingegneria delle Telecomunicazioni, nonché di procedere autonomamente nell'aggiornamento professionale.
Questo obiettivo sarà perseguito soprattutto attraverso i corsi di insegnamento di natura metodologica, che preparino ad affrontare studi successivi.
Esso sarà verificato attraverso gli esami di profitto.Requisiti di ammissione
Per essere ammessi al Corso di Studio occorre essere in possesso di un diploma di scuola secondaria di secondo grado o di altro titolo di studio conseguito all'estero, riconosciuto idoneo secondo la normativa vigente.
Per accedere proficuamente al Corso di Studio sono richieste conoscenze di matematica a livello di quelle acquisibili con i diplomi di scuole secondarie superiori.
In particolare, si ritengono necessarie conoscenze di trigonometria, di algebra elementare, di funzioni elementari dirette e inverse, di polinomi, di equazioni e disequazioni di primo e secondo grado, di geometria elementare delle curve, delle aree e dei volumi.
A questo scopo, il Dipartimento di Ingegneria organizza una prova di valutazione delle competenze per gli studenti delle scuole medie superiori.
Il Regolamento Didattico del Corso di Studio (reperibile a partire dalla sezione dedicata del sito del Dipartimento di Ingegneria dell'Ateneo) specifica le modalità con le quali si intenderà soddisfatto l'assolvimento di eventuali obblighi formativi aggiuntivi conseguenti al mancato superamento della suddetta prova.Prova finale
La laurea in Ingegneria Elettronica si consegue previo superamento di una prova finale, che consiste nello sviluppo e presentazione da parte dello studente con la guida di un Docente, il relatore, e da eventuali Co-relatori, di un elaborato scritto tecnico-scientifico o progettuale, la tesi di Laurea, che verte su argomenti coerenti con gli obiettivi formativi del corso di studio.
La tesi ha lo scopo di effettuare una verifica del livello di apprendimento da parte del candidato, della sua capacità di operare in modo autonomo e di comunicare relativamente all'analisi di sistemi semplici.
Tale attività può essere svolta sia nei laboratori dell'Ateneo, sia presso aziende o enti di ricerca in Italia e all'estero.Orientamento in ingresso
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di processi di raccordo con la scuola secondaria di secondo grado.
Si concretizzano sia in attività informative e di approfondimento dei caratteri formativi dei Corsi di Studio (CdS) dell'Ateneo, sia in un impegno condiviso da scuola e università per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti e delle studentesse nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attività promosse si articolano in:
a) incontri e iniziative rivolte alle future matricole;
b) incontri per la presentazione delle Lauree Magistrali rivolte a studenti delle triennali;
c) sviluppo di servizi online (pagine social, sito), realizzazione e pubblicazione di materiali informativi sull'offerta formativa dei CdS (guide di dipartimento, guida breve di Ateneo, newsletter dell'orientamento).
L'attività di orientamento prevede una serie attività, distribuite nel corso dell'anno accademico, alle quali partecipano tutti i Dipartimenti e i CdS:
• Orientamento Next Generation Roma Tre, il progetto comune di tutti gli Atenei della Regione Lazio, a cui partecipa attivamente anche Roma Tre, è stato avviato nell'a.a.
2022- 2023 e si concluderà nel 2026.
Finanziato dai fondi del PNRR, è pensato per sostenere le studentesse e gli studenti della nostra Regione nella scelta consapevole del proprio percorso di formazione successivo al ciclo scolastico, nonché a definire la propria traiettoria personale e professionale.
Nel primo anno di attivazione Roma Tre ha raggiunto:
- 2.597 studenti inseriti in piattaforma del terzo o quarto anno di corso del target iniziale;
- presenze effettive: 2.330 studenti, che hanno raggiunto il 70% delle presenze;
- N.
125 corsi erogati;
- N.
accordi con le scuole: 14 convenzioni firmate
- N° Formatori interni: più di 100
• Giornate di Vita Universitaria (GVU), si svolgono ogni anno nell'arco di circa 3 mesi e sono rivolte a studentesse e studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Si svolgono in tutti i Dipartimenti dell'Ateneo e costituiscono un'importante occasione per le future matricole per vivere la realtà universitaria.
Gli incontri sono strutturati in modo tale che accanto alla presentazione dei Corsi di Laurea, studentesse e studenti possano anche fare un'esperienza diretta di vita universitaria con la partecipazione ad attività didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una significativa mediazione di tipo tutoriale.
Partecipano annualmente circa 4.000 studenti; nel 2023 hanno partecipato 3.255 studenti in presenza.
Inoltre le GVU 2023 hanno totalizzato su YouTube 4.266 visualizzazioni.
• Incontri nelle scuole: nel 2023 l'Ufficio orientamento ha ricevuto 36 inviti.
Le richieste sono state lavorate nel seguente modo:
- se la scuola ha richiesto la presentazione dell'offerta formativa dell'intero Ateneo sono stati organizzati gli incontri di “Orientamento tra pari”: l'idea nasce dalla consolidata esperienza legata all'importanza di realizzare un orientamento, basato sul peer tutoring.
Nel 2023 sono stati realizzati 5 incontri on line alla presenza del personale dell'Ufficio con i borsisti (sia dei dipartimenti che dell'ufficio) presso:
a) il Liceo Peano di Roma (52 studenti);
b) Liceo artistico Caravaggio di Roma (200 studenti);
c) Liceo Metelli di Terni (20 studenti);
d) IT Fermi di Sulmona (200 studenti);
e) Informagiovani Roma Capitale (60 studenti)
Per un totale di 530 studenti.
Presso l'Assistant College Counseling St Stephen's School di Roma l'Ufficio è stato presente solo con un banchetto per la distribuzione di guide in inglese e in italiano a circa 60 studenti.
Si evidenzia che partecipano varie scuole di altre Regioni, grazie alla possibilità dell'online.
- se la scuola richiede un incontro specifico con uno o più dipartimenti, concordemente con quanto stabilito in Gloa (Gruppo di Lavoro per l'Orientamento di Ateneo) ogni invito viene inoltrato ai referenti Gloa presso i dipartimenti e le scuole, affinché realizzino i loro incontri;
• Attività di orientamento sviluppate dai singoli Dipartimenti, mediante incontri in presenza e online;
• Orientarsi a Roma Tre nel 2023 si è svolta in presenza presso il Nuovo Palazzo degli Uffici di Via Ostiense 133.
Nelle aule del dipartimento di Giurisprudenza sono state organizzate le presentazioni dell'offerta formativa dei Dipartimenti che sono state seguite anche in diretta streaming e che poi sono state caricate su YouTube.
I servizi sono stati presentati nelle torri, dove sono state distribuite le guide e dove le segreterie didattiche hanno anche organizzato delle postazioni con attività laboratoriali.
La sera è stato offerto un concerto di musica dal vivo ai partecipanti.
Hanno partecipato all'evento circa 4.000 studenti.
• Salone dello Studente a ottobre – novembre di ogni anno l'Ufficio orientamento partecipa all'evento organizzato da Campus presso la Nuova Fiera di Roma.
Il 17-19 ottobre 2023 è stato affittato uno stand lineare lungo 8 mt e organizzato con dei monitor dove giravano i PPT elaborati dall'Ufficio.
Sono stati distribuiti 8000 zaini e 8000 guide di Ateneo e bigliettini QR code.
Sono stati incontrati nelle aule più di 1.500 studenti in presenza e on line.
I servizi di orientamento online messi a disposizione dei futuri studenti universitari sono nel tempo aumentati, tenendo conto dello sviluppo delle nuove opportunità di comunicazione tramite web e tramite social.
Inoltre, durante tutte le manifestazioni di presentazione dell'offerta formativa, sono illustrati quei siti web di Dipartimento, di Ateneo, Portale dello studente, etc., che possono aiutare gli studenti nella loro scelta.
Infine, l'Ateneo valuta, di volta in volta, l'opportunità di partecipare ad ulteriori occasioni di orientamento in presenza ovvero online (Euroma2 e altre iniziative).Il Corso di Studio in breve
Il corso di studio è indirizzato alla formazione di laureati che siano in grado di operare nei diversi campi dell'Ingegneria elettronica con adeguate conoscenze scientifiche, inserendosi negli ambiti della progettazione, realizzazione e gestione delle aziende operanti nei settori dell'Ingegneria elettronica e delle telecomunicazioni ed anche in Aziende dell'Ingegneria industriale, nonché di altri settori dell'Ingegneria dell'informazione.
L'obiettivo formativo è quello di fornire all'ingegnere la capacità di utilizzare tecniche e strumenti per la progettazione di componenti, apparati e sistemi, di saper condurre esperimenti e di saperne analizzare ed interpretare i risultati in un contesto definito, comprendente anche l'impatto delle soluzioni ingegneristiche nel contesto sociale e fisico-ambientale.
Inoltre, l'ingegnere dovrà essere reso consapevole delle responsabilità professionali ed etiche che gli competono nei contesti aziendali in cui opererà ed essere reso capace di sviluppare la cultura d'impresa nei suoi aspetti economici, gestionali e organizzativi, al passo con lo sviluppo tecnologico contemporaneo.
Le basi sulle quali ha poggiato la progettazione del Corso di Studio (CdS) sono tuttora valide e garantiscono allo studente un punto di partenza di rilievo sia per svolgere un'attività lavorativa che per proseguire gli studi.
Infatti, la laurea in Ingegneria elettronica offre un'elevata flessibilità occupazionale nei settori di interesse.
Il CdS incoraggia attivamente la collaborazione con aziende per gli studenti desiderosi di inserirsi al più presto nel tessuto produttivo.
Allo stesso tempo, la formazione di base di un ingegnere garantisce il possesso delle conoscenze fondamentali per poter proseguire gli studi nelle lauree magistrali in Ingegneria.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20810230 -
MATHEMATICAL ANALYSIS I
(objectives)
Allow the acquisition of the method deductive logic and provide the basic mathematical tools of the calculation of differential and integral. Each topic will be introduced and strictly the treaty, carrying, sometimes, detailed demonstrations, and also doing large reference to physical meaning, geometric interpretation and application number. Proper methodology and a reasonable skill in the use of the concepts of calculation and its entirety and differential results will put in grade students in principle to face so easy application more topics that will take place in the following courses.
|
12
|
MAT/05
|
108
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20810536 -
INTRODUCTION TO COMPUTER SCIENCE
|
|
20810536-1 -
INTRODUCTION TO COMPUTER SCIENCE - module 1
(objectives)
Provide the basic elements of Computer Science, giving concepts, methods and tools to address the technological evolution and the large variety of applications. Particular objectives are: - introduce IT as a discipline for automatic problem solving; - examine the basic concepts of computer programming using methods and tools, partly formal and partly pragmatic, and taking into account the qualitative aspects of efficiency and correctness; - present the main data structures and algorithms.
At the end, students will be able to face a programming problem in all its parts, namely by: - understanding, analyzing and formalizing the problem; - designing a solution algorithm; - implementing the algorithm in the Julia scientific language; - carrying out correctness tests; - critically judging the project in terms of code readability and efficiency, reusability, and maintainability.
|
6
|
ING-INF/05
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20810536-2 -
INTRODUCTION TO COMPUTER SCIENCE - module 2
(objectives)
Provide the basic elements of Computer Science, giving concepts, methods and tools to address the technological evolution and the large variety of applications. Particular objectives are: - introduce IT as a discipline for automatic problem solving; - examine the basic concepts of computer programming using methods and tools, partly formal and partly pragmatic, and taking into account the qualitative aspects of efficiency and correctness; - present the main data structures and algorithms.
At the end, students will be able to face a programming problem in all its parts, namely by: - understanding, analyzing and formalizing the problem; - designing a solution algorithm; - implementing the algorithm in the Julia scientific language; - carrying out correctness tests; - critically judging the project in terms of code readability and efficiency, reusability, and maintainability.
|
3
|
ING-INF/05
|
27
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20801685 -
GEOMETRY
(objectives)
The aim of the course is to show both the theoretical and the practical side of the basics in linear algebra and geometry. This will allow the student to obtain a flexible foundation well suited for describing, interpreting and solving problems connected with electronics and telecommunications
|
6
|
MAT/03
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20202021 -
ENGLISH LANGUAGE - PASS/FAIL CERTIFICATE
(objectives)
The student must acquire an B2 level of knowledge of the English language. This eligibility will be assessed for a number of CFU equal to 3.
|
3
|
|
27
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20802118 -
MATHEMATICAL ANALYSIS II
(objectives)
Series; ordinary differential equations; integrals transforms (Laplace, Fourier); functions of more variables.
|
6
|
MAT/05
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20802116 -
FUNDAMENTALS OF CHEMISTRY
(objectives)
The course aims to provide students with the tools necessary to frame in a logical and sequential way, not merely descriptive, the main chemical and physico-chemical phenomena related to the microscopic and macroscopic behavior of matter.
|
9
|
CHIM/07
|
81
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20810333 -
PHYSICS I
(objectives)
The course introduces the scientific method and presents Newton's mechanics and thermodynamics. The student becomes familiar with the basic models of classical physics and, in particular, with such concepts as physical quantity, physical law, and conservation laws. The student is able to apply the above concepts to the solution of simple problems by means of appropriate analytical procedures.
|
12
|
FIS/03
|
108
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20810241 -
ELECTROTECHNICS
(objectives)
The course aims at providing students the basic concepts of electrical engineering, regarding the analysis of electrical circuits and the principles of operating of electrical appliances and systems
|
9
|
ING-IND/31
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20801854 -
PHYSICS II
(objectives)
The course provides methods for the study of elementary oscillatory phenomena, with particular reference to electromagnetic waves and optics; the student achieves a unitary vision of mechanical, electrical and electromagnetic phenomena.
|
12
|
FIS/03
|
96
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20810334 -
SIGNAL THEORY
(objectives)
The course aims to provide the mathematical tools and methodologies necessary for the characterization and analysis of both deterministic and random signals used in order to send and / or store information. At the end of the course the student will have acquired the necessary skills for the representation of signals in the time and frequency domain as well as basic notions of probability theory, random variables and random processes.
|
12
|
ING-INF/03
|
96
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20801860 -
ELECTROMAGNETIC FIELDS I
(objectives)
To learn the foundations of electromagnetic field theory finalized to the analysis and design of electromagnetic systems to be used in electronics, biomedical engineering and telecommunications.
|
9
|
ING-INF/02
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20801859 -
ELECTRONICS I
(objectives)
The objective of the course is to introduce the student in the world of electronics. The course includes principle of operation and models of electronic devices (diodes, bipolar transistor and field effect transistor) and their applications to electronic circuits focusing on analog amplifiers and basic logic gates and studying their properties in both time and frequency domain.
|
9
|
ING-INF/01
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20810335 -
FOUNDATIONS OF ELECTRICAL AND ELECTRONIC MEASUREMENTS
(objectives)
Learn the basic concepts of measurement and uncertainty, also within a statistical approach. Critically apply those concepts to the acquisition, analysis and interpretation of experimental data, with particular emphasis on electrical and electronic quantities. Learn basic knowledge on electrical and electronic instruments, and on their use in the laboratory.
|
9
|
ING-INF/07
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
THIRD YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20801983 -
ELECTROMAGNETIC FIELDS II
(objectives)
The course aims at learning advanced electromagnetism knowledge with particular reference to the propagation of the electromagnetic field in guiding systems.
|
6
|
ING-INF/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20801986 -
ELECTRONICS II
(objectives)
Aim of the course is to introduce the operation of analog circuits in integrated electronics and their applications. Operational amplifiers will be introduced and their applications studied. The principles of operation and characteristics of digital electronic devices will be illustrated and the tools for the analysis and design of combinational and sequential logic digital circuits will be provided.
|
9
|
ING-INF/01
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20810336 -
FUNDAMENTALS OF PHOTONICS
(objectives)
The course provides the student with tools and knowledge that are the basis of the applications of instrumental optics, photonics and optoelectronics. In particular, techniques are introduced for the study of diffraction, interference, polarization and propagation of light fields in free space, through optical systems and in guiding or resonant structures, with hints on the basic processes for the generation of laser radiation.
|
6
|
FIS/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20810242 -
NUMERICAL METHODS FOR ELECTRICAL CIRCUITS
(objectives)
The aim of the course is to provide students with knowledge on the use of the most modern analytical and numerical instruments suitable for the analysis and the synthesis of electrical and electronic, both analog and digital, circuits.
|
6
|
ING-IND/31
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20810537 -
TELECOMMUNICATION SYSTEMS
(objectives)
The course aims to outline the characteristics of telecommunications systems, from telephone networks to packet-switched data networks to wireless networks. The performance aspects in terms of quality, cost, and security of the services offered will be addressed. Multimedia signal transmission systems will be given significant coverage in the course. Additional lectures will also be given to demonstrate some salient aspects of new telecommunications systems practically.
|
6
|
ING-INF/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
a scelta dello studente: LISTA AD CONSIGLIATE - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
a scelta dello studente: LISTA AD CONSIGLIATE - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
20802047 -
Antennas for mobile communications
(objectives)
This course aims at giving the student the tools to analyze and design antennas for both base stations and mobile terminals of cellular communication systems.
|
6
|
ING-INF/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20810005 -
Experimental Chemistry
(objectives)
The course is intended as the improvement of the first year Chemistry course. Introducing just few new chemical concepts, more generally the course intends to deepen and extend the culture of chemistry as a experimental science. The course is addressed to all third-year students who want to explore the themes developed with practical laboratory experiences, in particular students wishing to continue their studies with specialized courses in the field of chemistry and experimental sciences in general (e.g. Biomaterials and Chimica delle Tecnologie). With this course, the student puts into practice the knowledge acquired related to the basic concepts of chemistry, making a significant laboratory experience
|
6
|
CHIM/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20801909 -
APPLIED PHYSICS
|
Also available in another semester or year
|
20810538 -
WIRELESS COMMUNICATION LABORATORY
(objectives)
The course introduces the main features of wireless telecommunication systems, both in the RF (Radio Frequency) and OWC (Optical Wireless Communications) domain. Starting from networking theory, the most advances methodologies adopted for the analysis and assessment of wireless telecommunication systems will be investigated by means of simulation tools. Special interest will be given to WLAN systems and ad-hoc networks (MANET and VANET), as well as to sensor networks and UAV systems. About OWC, this course will focus on IEEE 802.15.7 standard dedicated to wireless communications in the visible light spectrum range (Visible Light Communications) for indoor applications, as well as channel models of Free Space Optics for outdoor applications.
|
6
|
ING-INF/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20802061 -
MULTIMEDIA LABORATORY
(objectives)
The course aims at illustrating the more recent techniques for multimedia signal processing. Video signals and images will be analyzed in both bi-dimensional and tri-dimensional case. The course will be organized in two parts: in the first, the basics needed for multimedia signal processing and programming in Matlab will be presented to the students. In the second part practical experiences will be performed, both in individual and in group assignments, by using the tools available in the lab (Kinect, rendering 3D systems, stereo webcam). The possibility to use in the lab systems for acquiring, elaborating and rendering multimedia content, will allow the students to efficiently project and manage a multimedia system. The course will include dedicated seminars on practical applications of multimedia signals such as e-learning, cinema, IP-tv and mobile communications.
|
6
|
ING-INF/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20810539 -
ELECTRONIC TECHNOLOGIES LABORATORY
(objectives)
The course aims to deepen the basic knowledge acquired in previous electronics studies and apply it to the design and prototyping of electronic systems. Fundamental techniques for the analysis and verification of electronic circuits for sensor signal conditioning, actuator control and power management are introduced. Furthermore, the course aims to develop practical skills in the behavioral analysis of circuits using circuit simulation software and in their functional verification using laboratory instrumentation. Finally, the use of CAD software for the realization of printed circuit boards and the design of mechanical components suitable for 3D printing is introduced.
|
6
|
ING-INF/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20810243 -
ELECTRICAL AND ELECTRONIC MEASUREMENTS
(objectives)
The measurements and the correct analysis of the results are instrumental in every industrial or research activity. The course assumes previous basic knowledge of the measurement science. Aim of the course is to give to the student the capability to apply and develop the previous knowledge to more advanced and complex situations. In particular, the course aims at fostering the capability of the student to develop measuring strategies, choice of instrumentation, uncertainty evaluation. The student is guided toward the aim by the study and application of different methods for the measurement of the main electrical quantities, developing the capability to critically compare complexity and results that can be gained from different measuring strategies. In the practical examples the course focusses on the measurement of electrical quantities in industrial and technological applications.
|
6
|
ING-INF/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20810200 -
INTEGRATED DIGITAL SYSTEMS
(objectives)
The course aim is to improve the students' knowledge in digital electronics, from basic components to complex systems. Particular attention will be given to recent applications like FPGAS and ASICS and will be given basic knowledge about current digital communication standards such as USB, Ethernet and LVDS.
|
6
|
ING-INF/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20810555 -
CHOSEN BY THE STUDENT
(objectives)
To complete their Study Plan, students can choose any combination of optional courses offered in the "Laurea in Ingegneria Elettronica" (Bachelor's degree in Electrical Engineering) or courses offered in the other active "Laurea" degrees (Bachelor's degrees) of this University.
|
18
|
|
144
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
20801857 -
BASICS OF AUTOMATICS
(objectives)
Develop an understanding of the elements of classical control theory. In particular understand: the concept of feedback and its properties; the concept of stability and stability margins; and the different tools that can be used to analyze the previous properties. Finally gain a working knowledge of the basic linear control design techniques.
|
6
|
ING-INF/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20810248 -
TRAINING
(objectives)
The student must carry out a period of training and orientation called internship, aimed at experimenting and developing the technical and methodological skills acquired during the studies, as well as facilitating professional choices, through the direct knowledge of the industrial reality
|
3
|
|
75
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20801976 -
FINAL EXAM
(objectives)
The final project consists in drafting and discussing a written report relating to a project developed by the student as part of the training activities corresponding to his / her studies, with the guidance of a reference teacher and possibly of a company tutor.
|
3
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |