Degree Course: Art History
A.Y. 2019/2020
Conoscenza e capacità di comprensione
I laureati nei corsi di laurea magistrale della classe devono possedere avanzate competenze sia di carattere storico che metodologico ai fini della ricerca e dell'esegesi critica nelle diverse aree e nei diversi settori cronologici relativi
allo sviluppo delle arti (architettura, pittura, scultura, arti applicate) dal Medioevo all'età contemporanea; possedere conoscenze teoriche e applicate dei problemi della conservazione, gestione, promozione e valorizzazione del patrimonio storico-artistico e delle sue istituzioni; aver approfondito le problematiche specifiche relative alla storia e alla conservazione di un settore artistico determinato; essere in grado di utilizzare pienamente i principali strumenti informatici negli ambiti specifici di competenza e in particolare in ordine alla catalogazione e documentazione dei beni storico-artistici e dei relativi contesti; essere in grado di utilizzare fluentemente, in forma scritta e orale, almeno una lingua dell'Unione Europea oltre l'italiano, con riferimento anche ai lessici disciplinari.
Le conoscenze e capacità di comprensione saranno acquisite tramite lezioni frontali, esercitazioni, seminari, studio individuale,
Le capacità di apprendimento raggiunte saranno verificate attraverso prove orali e/o scritte anche in itinere; lo studente dovrà mostrare nella prova scritta finale di essere in grado di elaborare un testo di carattere argomentativo coeso e coerente, che dimostri un sicuro possesso delle conoscenze e delle metodologie richieste nel campo di studi prescelto
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
I laureati in Storia dell'arte sono capaci di applicare conoscenze, competenze e abilità nel risolvere problemi connessi all'interpretazione delle fonti storico-artistiche, affrontando laddove necessario tematiche nuove, inserite in contesti interdisciplinari.
La capacità di possedere e applicare conoscenza e comprensione si acquisterà tramite lezioni frontali, seminari e esercitazioni individuali o di gruppo, organizzati negli àmbiti dei vari settori scientifico-disciplinari di cui sopra e nel corso della preparazione della prova finale.
Lo studente sarà invitato a riflettere criticamente sui testi proposti per lo studio individuale e ad affrontare e risolvere problemi relativi a tematiche storico-artistiche, metodologiche anche appartenenti a contesti più ampi.
L'apprendimento di tali capacità sarà verificato attraverso prove da svolgersi sia in itinere sia in conclusione dei percorsi di studio.
Lo studente dovrà dimostrare un autonomo senso critico e capacità di risolvere problemi di ambito interdisciplinare attraverso la corretta applicazione delle metodologie specificheAutonomia di giudizio
capacità di integrare le conoscenze e gestire la complessità, nonché di formulare giudizi sulla base di informazioni limitate o incomplete, includendo la riflessione sulle responsabilità sociali e etiche collegate all'applicazione delle loro conoscenze e dei loro giudizi
strumenti: attività seminariali, laboratori, tirocini e sopralluoghi con finalità didattiche presso musei, monumenti e Istituti di Ricerca.
La verifica avverrà tramite l'analisi della carriera del singolo studente, in relazione al risultato delle singole prove d'esame, e alla valutazione delle autonome capacità di apprendimento maturate durante la stesura dell'elaborato finale.Abilità comunicative
capacità di comunicare in modo chiaro e privo di ambiguità le conclusioni, nonché le conoscenze e la ratio ad esse sottese, a interlocutori specialisti e non specialisti
strumenti: attività seminariali, laboratori, tirocini.
L'acquisizione delle abilità comunicative sarà sottoposta a verifica periodica nel corso di appositi incontri seminariali tramite elaborati, colloqui, prove in itinere, attraverso l'uso dei principali strumenti informatici specialistici, attraverso il controllo delle varie fasi della redazione dell'elaborato finale.Capacità di apprendimento
capacità di apprendimento che consentano loro di continuare a studiare per lo più in modo auto-diretto o autonomo.
strumenti: lezioni frontali, attività seminariali, laboratori, tirocini e sopralluoghi con finalità didattiche presso musei, monumenti e Istituti di Ricerca.
Le capacità di apprendimento raggiunte saranno verificate attraverso prove orali e/o scritte anche in itinere; lo studente dovrà mostrare nella prova scritta finale di essere in grado di elaborare un testo di carattere argomentativo coeso e coerente, che dimostri un sicuro possesso delle conoscenze e delle metodologie richieste nel campo di studi presceltoRequisiti di ammissione
Requisiti curriculari
Per l'ammissione al corso di Laurea Magistrale in Storia dell'arte sono
richieste le conoscenze generali corrispondenti al possesso di una
Laurea triennale rilasciata da un'Università italiana o equipollente
in Beni culturali (L-1).
Le conoscenze richieste per l'ammissione sono accertate dal:
a) conseguimento del titolo di I livello in una delle seguenti classi di Laurea: L-1 Classe delle lauree in Beni culturali, L-10 Classe delle lauree in Lettere, L-42 Classe delle lauree in Storia, comprensivo di 60 CFU complessivi nei settori scientifico disciplinari indicati nella tabella B (almeno 18 CFU nei SSD indicati nella tabella A).
b) conseguimento del titolo di I livello in una Classe diversa da quelle indicate al punto a), comprensivo di almeno 90 CFU complessivi nei settori indicati nella tabella B (almeno 18 CFU nei SSD indicati nella tabella A).
Tabella A
L-ART/01 - Storia dell'arte medievale
L-ART/02 - Storia dell'arte moderna
L-ART/03 - Storia dell'arte contemporanea
L-ART/04 - Museologia e critica artistica e del restauro
Tabella B
L-FIL-LET/10 - Letteratura italiana
M-STO/01 - Storia medievale
M-STO/02 - Storia moderna
M-STO/04 - Storia contemporanea
L-FIL-LET/04 - Lingua e letteratura latina
M-GGR/01 - Geografia
IUS/09 - Istituzioni di diritto pubblico
L-ANT/07 - Archeologia classica
L-ART/01 - Storia dell'arte medievale
L-ART/02 - Storia dell'arte moderna
L-ART/03 - Storia dell'arte contemporanea
L-ART/04 - Museologia e critica artistica e del restauro
L-ANT/08 - Archeologia cristiana e medievale
Per gli studenti in possesso dei requisiti curriculari è prevista la
verifica della personale preparazione, che è obbligatoria per tutti ed
è prevista con modalità che saranno definite opportunamente nel
regolamento didattico del corso di studio.
La personale preparazione deve in ogni caso comprendere il possesso o
l'acquisizione di una solida preparazione e di competenze scientifiche
e teoriche di base relative al settore della storia dell'arte e delle
relative metodologie d'indagine, il possesso di una buona formazione
storica e letteraria; la capacità di utilizzare in modo adeguato i
principali strumenti informatici e della comunicazione telematica
negli ambiti specifici di competenza nonché la conoscenza del grado B2 in
una lingua straniera parlata nella Unione Europea oltre l'italiano,
con riferimento anche ai lessici disciplinari.Prova finale
La Laurea Magistrale in Storia dell'arte si consegue previo superamento di una prova finale, che consiste nella presentazione e discussione di una tesi elaborata in forma originale dallo studente sotto la guida di un relatore, nell'ambito di uno dei settori scientifico-disciplinari presenti nell'ordinamento del corso di Laurea per il quale sono previsti insegnamenti nel regolamento del corso di Laurea e nel quale lo studente ha conseguito crediti.
Per la determinazione dell'argomento della tesi, lo studente deve aver conseguito almeno 30 CFU.
Per essere ammesso alla discussione dell'elaborato per la prova finale, che porta all'acquisizione di 30 crediti, lo studente deve aver conseguito 90 crediti.
Orientamento in ingresso
Le attività di orientamento, tirocinio, stage e placement, a livello di Ateneo, sono promosse e coordinate dal Gruppo di Lavoro per l'Orientamento di Ateneo (GLOA) costituito dal Delegato del Rettore per le politiche di orientamento, con ruolo di coordinatore, da due delegati dei Direttori per ciascun Dipartimento, un Delegato dei Presidenti per le due Scuole e dalla Responsabile della Divisione Politiche per gli Studenti.
Il GLOA promuove azioni relative all'orientamento in ingresso, all'orientamento in itinere (tutorato, tirocini e stage) e all'orientamento in uscita (politiche attive per il lavoro e placement) la cui organizzazione e realizzazione è affidata, rispettivamente, all'Ufficio orientamento, all'Ufficio stage e tirocini e all'Ufficio job placement.
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di processi di raccordo con la scuola media secondaria.
Si concretizzano in attività di carattere informativo sui Corsi di Studio (CdS) dell'Ateneo ma anche come impegno condiviso da scuola e università per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attività promosse si articolano in:
a) autorientamento;
b) incontri e manifestazioni informative rivolte alle future matricole;
c) sviluppo di servizi online e pubblicazione di guide sull'offerta formativa dei CdS.
Tra le attività svolte in collaborazione con le scuole per lo sviluppo di una maggiore consapevolezza nella scelta, il progetto di autorientamento è un intervento che consente di promuovere un raccordo particolarmente qualificato con alcune scuole medie superiori.
Il progetto, infatti, è articolato in incontri svolti presso le scuole ed è finalizzato a sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di scelta.
La presentazione dell'offerta formativa agli studenti delle scuole superiori prevede tre eventi principali distribuiti nel corso dell'anno accademico ai quali partecipano tutti i CdS.
Salone dello studente, si svolge presso la fiera di Roma fra ottobre e novembre e coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro.
Roma Tre partecipa a questo evento con un proprio spazio espositivo, con conferenze di presentazione dell'offerta formativa dell'Ateneo e promuove i propri Dipartimenti scientifici grazie all'iniziativa Roma 1,2,3 … Scienze;
Giornate di Vita Universitaria (GVU), si svolgono ogni anno da dicembre a marzo e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Si svolgono in tutti i Dipartimenti dell'Ateneo e costituiscono un'importante occasione per le future matricole per vivere la realtà universitaria.
Gli incontri sono strutturati in modo tale che accanto alla presentazione dei Corsi di Laurea, gli studenti possano anche fare un'esperienza diretta di vita universitaria con la partecipazione ad attività didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una significativa mediazione di tipo tutoriale.
Partecipano annualmente circa 5.000 studenti;
Orientarsi a Roma Tre, rappresenta la manifestazione che chiude le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L'evento accoglie, perlopiù, studenti romani che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Durante la manifestazione viene presentata l'offerta formativa e sono presenti, con un proprio spazio, tutti i principali servizi di Roma Tre, le segreterie didattiche e la segreteria studenti.
I servizi online messi a disposizione dei futuri studenti universitari nel tempo sono aumentati tenendo conto dello sviluppo delle nuove opportunità di comunicazione tramite web.
Inoltre, durante tutte le manifestazioni di presentazione dell'offerta formativa, sono illustrati quei servizi online (siti web di Dipartimento, di Ateneo, Portale dello studente etc.) che possono aiutare gli studenti nella loro scelta.Il Corso di Studio in breve
Il corso di Laurea Magistrale in Storia dell'arte è finalizzato alla formazione di laureati con competenze avanzate nelle tematiche e nelle metodologie delle Discipline storico artistiche e della conservazione nei diversi settori delle arti figurative dal medioevo all'età moderna e contemporanea, dal mondo bizantino a quello occidentale.
Il corso approfondisce le competenze in area storica e filologico-letteraria e permette una solida formazione nelle discipline storico-artistiche.
Il corso di Laurea Magistrale prevede un unico percorso formativo articolato in prove di esame tra le discipline caratterizzanti (tot.
54-66 CFU), finalizzate all'acquisizione di conoscenze e competenze nelle Discipline storico-artistiche, metodologiche e in quelle storico-letterarie; nelle discipline affini e integrative (tot.
12 CFU), finalizzate all'acquisizione di conoscenze specifiche; nelle discipline a scelta dello studente (tot.
12 CFU) e in idoneità da maturare in attività di laboratorio, stage e di tirocinio (tot.
6 CFU).
Infine 30 CFU sono riservati alla prova finale, ovvero alla tesi di ricerca concordata con il relatore che lo studente potrà elaborare in modo critico e autonomo.
Alle lezioni frontali sono affiancate esercitazioni, seminari, eventuali escursioni e visite guidate, esperienze di stage e laboratori.
L'integrazione fra lezioni frontali, attività seminariali e di laboratorio garantisce una migliore efficacia formativa e permette di raggiungere una qualificazione professionale in linea con gli standard richiesti dal mercato del lavoro.
La formazione dello studente si attuerà sia attraverso la frequenza dei corsi teorici e lo studio individuale, sia attraverso il confronto e il dialogo con i docenti.
L'acquisizione delle conoscenze sarà accertata mediante le prove di profitto.
Al momento della consegna dei piani di studio, prevista nel primo anno di corso, lo studente dovrà indicare il percorso formativo prescelto.
Per la scelta del percorso formativo gli studenti devono avvalersi della consulenza di un professore (tutore).
I laureati del corso di Laurea Magistrale in Storia dell'arte avranno la possibilità di accedere ad un corso di Dottorato di ricerca, secondo le disposizioni dei regolamenti ministeriali e dei singoli Atenei, o ad un Master anche di secondo livello secondo le normative dell'Ateneo che lo organizza.
Le attività obbligatorie del corso di Laurea sono finalizzate alla preparazione per l'accesso ai corsi di Dottorati di ricerca nella seguente area disciplinare: Area 10-Scienze dell'Antichità Filologiche Letterarie e
Storico-Artistiche
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
ATTIVITA' CARATTERIZZANTI A - (show)
|
24
|
|
|
|
|
|
|
|
20710159 -
STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE E STORIA DELL'ARTE BIZANTINA - LM
(objectives)
Knowledge of the history of medieval art and the history of Byzantine art (IV-XIV centuries), of themes and specific problems of the discipline; ability to analyze and read works of art and their context; ability to analyze the written and graphic sources; acquisition of methodological skills that enable independent study and research; ability to apply the acquired knowledge in order to develop and expose logical and coherent arguments; ability to communicate information and ideas to specialists and non-specialists.
|
|
20710159-1 -
STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE E STORIA DELL'ARTE BIZANTINA 1 - LM
(objectives)
Knowledge of the history of medieval art and the history of Byzantine art (IV-XIV centuries), of themes and specific problems of the discipline; ability to analyze and read works of art and their context; ability to analyze the written and graphic sources; acquisition of methodological skills that enable independent study and research; ability to apply the acquired knowledge in order to develop and expose logical and coherent arguments; ability to communicate information and ideas to specialists and non-specialists.
|
6
|
L-ART/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710159-2 -
STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE E STORIA DELL'ARTE BIZANTINA 2 - LM
(objectives)
Knowledge of the history of medieval art and the history of Byzantine art (IV-XIV centuries), of themes and specific problems of the discipline; ability to analyze and read works of art and their context; ability to analyze the written and graphic sources; acquisition of methodological skills that enable independent study and research; ability to apply the acquired knowledge in order to develop and expose logical and coherent arguments; ability to communicate information and ideas to specialists and non-specialists.
|
6
|
L-ART/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704133 -
HISTORY OF MODERN ART - L.M
(objectives)
knowledge of the history of modern art (14th-18th centuries) and of specific subjects and problems of the discipline; ability to analyze and read the work of art; ability to analyze the sources; acquisition of a methodological competence that allows an independent study; ability to apply the knowledge acquired in order to devise and support arguments; ability to communicate information and ideas to specialist and non-specialist interlocutors
|
|
20704133-1 -
STORIA DELL'ARTE MODERNA
(objectives)
knowledge of the history of modern art (14th-18th centuries) and of specific subjects and problems of the discipline; ability to analyze and read the work of art; ability to analyze the sources; acquisition of a methodological competence that allows an independent study; ability to apply the knowledge acquired in order to devise and support arguments; ability to communicate information and ideas to specialist and non-specialist interlocutors
|
6
|
L-ART/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704133-2 -
STORIA DELL'ARTE MODERNA
(objectives)
knowledge of the history of modern art (14th-18th centuries) and of specific subjects and problems of the discipline; ability to analyze and read the work of art; ability to analyze the sources; acquisition of a methodological competence that allows an independent study; ability to apply the knowledge acquired in order to devise and support arguments; ability to communicate information and ideas to specialist and non-specialist interlocutors
|
6
|
L-ART/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710035 -
FONTI E MATERIALI PER L'ARTE CONTEMPORANEA - LM
(objectives)
knowledge of the different types of sources related to the history of art of the XIX-XX centuries, both visual and documentary, written and oral.
|
|
20710035-1 -
FONTI E MATERIALI PER L'ARTE CONTEMPORANEA - LM
(objectives)
knowledge of the different types of sources related to the history of art of the XIX-XX centuries, both visual and documentary, written and oral.
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710035-2 -
FONTI E MATERIALI PER L'ARTE CONTEMPORANEA - LM
(objectives)
knowledge of the different types of sources related to the history of art of the XIX-XX centuries, both visual and documentary, written and oral.
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710160 -
TEORIA E CRITICA DELL'ARTE CONTEMPORANEA - LM
(objectives)
The course aims at acquiring autonomous historical analysis and critical interpretation of the artistic phenomena of the contemporary age, with particular regard to the interactions between artistic production and theoretical and aesthetic reflection.
|
|
20710160-1 -
TEORIA E CRITICA DELL'ARTE CONTEMPORANEA 1 - LM
(objectives)
The course aims at acquiring autonomous historical analysis and critical interpretation of the artistic phenomena of the contemporary age, with particular regard to the interactions between artistic production and theoretical and aesthetic reflection.
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710160-2 -
TEORIA E CRITICA DELL'ARTE CONTEMPORANEA 2 - LM
(objectives)
The course aims at acquiring autonomous historical analysis and critical interpretation of the artistic phenomena of the contemporary age, with particular regard to the interactions between artistic production and theoretical and aesthetic reflection.
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
ATTIVITA' CARATTERIZZANTI A1 - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
20710158 -
FONTI E METODI PER LO STUDIO DELLA STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE - LM
|
Also available in another semester or year
|
20710442 -
STORIA DELL'ARTE A ROMA NEL MEDIOEVO - LM
|
Also available in another semester or year
|
20709782 -
STORIA DELL'ARTE DEL SEI E SETTECENTO - LM
|
Also available in another semester or year
|
20709152 -
STORIA DELL'ARTE A ROMA IN ETA' MODERNA
(objectives)
The course aims to provide an highly specialized knowledge about the main historical and artistic phenomena in Rome during the early modern age, investigated under the different aspects of the historical context, the historiography of the art history, and the stylistic analysis. At the end of the course, the student should be able to present the contents learned through the frontal lectures, the reading of the bibliography and the visits to the artistic monuments, with clarity and competence, demonstrating the ability to relate, through an independent judgment and a critical awareness, different historical and artistic phenomena in Rome in the early modern age.
|
6
|
L-ART/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710444 -
AVANGUARDIE EUROPEE DEL XX SECOLO - LM
|
Also available in another semester or year
|
20709781 -
MODELS AND LANGUAGES OF MODERN PHOTOGRAPHY
(objectives)
Knowledge of the main methodological approaches to the history and theory of photography; ability to investigate photographic objects in their contexts of production and conservation; ability to conduct art-historical research on photographers and photographic archives, collections, institutions, and publications; ability to share research questions and outcomes in different areas of scientific, educational, and informational communication.
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710161 -
STORIA DELL'ARTE CONTEMPORANEA DEL XX SECOLO - LM
(objectives)
Advanced knowledge of the history of post-war art, chiefly in Italy.
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
ATTIVITA' CARATTERIZZANTI B - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20703344 -
HISTORY AND TECHNIQUES OF RESTORATION - L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20710445 -
STORIA DELLE COLLEZIONI E DEL MUSEO - LM
|
Also available in another semester or year
|
20703346 -
HISTORY OF ART CRITICISM - L.M.
(objectives)
The course aims to give students an advanced knowledge of the discipline and exercise the skills of students to contextualize the critical sources deepening the methodological aspects and gender. Students will be directly involved in workshops to applying the acquired knowledge in the analysis of specific themes and periods, the critical lexicon; the figures of Italian, European and non-European critics, and to improve the skills about methods and the understanding of stylistic and cultural contexts.
|
6
|
L-ART/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
ATTIVITA' AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20710036 -
STORIA E TECNICA DEL RESTAURO II - LM
|
Also available in another semester or year
|
20704261 -
HISTORY OF ART CRITICISM II - L.M.
(objectives)
The course aims to give students an advanced knowledge of the discipline and exercise the skills of students to contextualize the critical sources deepening the methodological aspects and gender. Students will be directly involved in workshops to applying the acquired knowledge in the analysis of specific themes and periods, the critical lexicon; the figures of Italian, European and non-European critics, and to improve the skills about methods and the understanding of stylistic and cultural contexts.
|
6
|
L-ART/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703341 -
MUSEOLOGY - L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20710443 -
STORIA DELL'ARTE FIAMMINGA E OLANDESE - LM
(objectives)
Students who attend this course will acquire knowledge of the History of Flemish and Dutch Art in the early modern age, especially with regard to the aspects of the Social History of Art, History of Patronage and Collecting. Students will be given the opportunity to learn about the sites, the artists, the standard works of the History of Flemish and Dutch Art in the seventeenth century and the ability to use the main tools for the interpretation of the data (sources and historiographical debate).They will also be able to apply the method acquired in the art-historical investigation to other authors, works and contexts than those dealt with in class. They will also be able to communicate their knowledge, acquiring specialised vocabulary. Finally, the students of the course will be able to acquire a study method based on the specificity of the historical-artistic discipline aimed at interpreting and commenting analytically works and contexts of the modern age.
|
6
|
L-ART/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702466 -
HISTORY OF ANCIENT CHRISTIANITY L.M.
|
6
|
M-STO/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710124 -
FONTI E STORIOGRAFIA PER LA STORIA DEL CRISTIANESIMO
|
6
|
M-STO/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702710 -
AESTHETICS - L.M
|
Also available in another semester or year
|
20710488 -
CULTURAL ANTHROPOLOGY LM
|
Also available in another semester or year
|
20705170 -
Political Communication
|
Also available in another semester or year
|
20710489 -
Sociology of Religion
|
Also available in another semester or year
|
20702453 -
EARLY CHRISTIAN LITERATURE L.M.
|
6
|
L-FIL-LET/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702469 -
CHRISTIAN LITERATURE IN THE POST-CONSTANTINIAN AGE L.M.
|
6
|
L-FIL-LET/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702456 -
MEDIEVAL LATIN LITERATURE L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20710439 -
STORIA E CIVILTA' BIZANTINA L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20709116 -
FORMS AND LANGUAGES OF CONTEMPORARY MUSIC
|
Also available in another semester or year
|
20703620 -
LETTERATURA ITALIANA CONTEMPORANEA L.M
|
6
|
L-FIL-LET/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710387 -
FORME DELLA MESSA IN SCENA. CINEMA, TELEVISIONE, VIDEO
|
Also available in another semester or year
|
20706094 -
ROMANCE PHILOLOGY AND LINGUISTICS 1 LM
|
Also available in another semester or year
|
20705085 -
Sources and methodologies in theatre hystory
|
6
|
L-ART/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710144 -
LETTERATURA ITALIANA DEL RINASCIMENTO L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20709115 -
LETTERATURA FRANCESE LM
|
Also available in another semester or year
|
20702742 -
COMPUTATIONAL JOURNALISM
|
Also available in another semester or year
|
20702531 -
GREEK ARCHAEOLOGY - L.M.
|
Also available in another semester or year
|
19700620 -
ARCHEOLOGIA DELLE PROVINCE ROMANE - LM
(objectives)
in-depth knowledge of urban development strategies and dynamics, of interaction relationships between different cultural components; ability to analyze the sources; ability to interpret data, ability to communicate the acquired knowledge to specialists and others
|
6
|
L-ANT/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710032 -
EPIGRAFIA CRISTIANA - LM
|
Also available in another semester or year
|
20710374 -
STORIA DELL'ARTE ROMANA - LM
|
Also available in another semester or year
|
20703349 -
CHRISTIAN AND MEDIEVAL ICONOGRAPHY - L.M.
(objectives)
knowledge of late antique and medieval artistic production in the Mediterranean, of the themes and stylistic tendencies of both pagan and Christian iconographic monuments; ability to communicate information and ideas to specialist and non-specialist interlocutors
|
6
|
L-ANT/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20705275 -
MEDIEVAL ARCHAEOLOGY - L.M.
(objectives)
ability to analyze in detail, through the entire system of available sources, the transformations of urban and rural settlements in the Middle Ages; ability to communicate research results, in oral and written form, even at a specialist level
|
|
20705275-1 -
ARCHEOLOGIA MEDIEVALE - LM
(objectives)
ability to analyze in detail, through the entire system of available sources, the transformations of urban and rural settlements in the Middle Ages; ability to communicate research results, in oral and written form, even at a specialist level
|
6
|
L-ANT/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20705275-2 -
ARCHEOLOGIA MEDIEVALE - LM
(objectives)
ability to analyze in detail, through the entire system of available sources, the transformations of urban and rural settlements in the Middle Ages; ability to communicate research results, in oral and written form, even at a specialist level
|
6
|
L-ANT/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
21201502 -
ENVIRONMENTAL ECONOMICS
|
Also available in another semester or year
|
20704132 -
HISTORY OF ARCHITECTURE - L.M.
(objectives)
The course aims to provide the basis for a master's degree knowledge of the history of art in the history of Italian architecture is secondarily European from the XIth to the XXth century, with particular regard to the architectural enterprises dealt with in the current manuals of history of the art.
|
6
|
ICAR/18
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
ALTRE ATTIVITA' - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20704182 -
LABORATORY
|
Also available in another semester or year
|
20704176 -
TRAINING
(objectives)
The Degree Course provides for the assignment of credits to the student who participates in Internship and Internship activities organized by the Course itself, by public or private Bodies or Institutes officially recognized by the Degree Course.
|
6
|
|
150
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
ATTIVITA' CARATTERIZZANTI A1 - (show)
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
20710158 -
FONTI E METODI PER LO STUDIO DELLA STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE - LM
(objectives)
development of acquired knowledge; specific knowledge of the historical and artistic development of the medieval art (VI-XV century) acquisition of specific skills on artistic and craft production, monumental achievements of medieval age; ability to collect and interpret data; ability to analyze and read the work of art; development of a methodological competence that allows independent study; ability to communicate information and ideas to specialist and non-specialist interlocutors
|
6
|
L-ART/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710442 -
STORIA DELL'ARTE A ROMA NEL MEDIOEVO - LM
|
6
|
L-ART/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20709782 -
STORIA DELL'ARTE DEL SEI E SETTECENTO - LM
(objectives)
The course, dedicated to students of the Master's Degree, is aimed at implementing the knowledge and critical understanding of figurative art and culture in Italy and Europe in the seventeenth and eighteenth centuries. This is a period wrought by the studies of the last century only starting around the 1920s. The course therefore aims to provide critical and historiographical tools to address this segment of the history of art. It also intends to provide knowledge about the artists and the works performed in this period through a history of figurative production in the main Italian centers, studied both from the point of view of the client and of patronage, and, no less important, from the stylistic point of view. formal. One of the main objectives of the course is in fact the acquisition by the students of the ability of stylistic analysis and consequently of the attributive ability of the works executed in these two centuries.
|
6
|
L-ART/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20709152 -
STORIA DELL'ARTE A ROMA IN ETA' MODERNA
|
Also available in another semester or year
|
20710444 -
AVANGUARDIE EUROPEE DEL XX SECOLO - LM
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20709781 -
MODELS AND LANGUAGES OF MODERN PHOTOGRAPHY
|
Also available in another semester or year
|
20710161 -
STORIA DELL'ARTE CONTEMPORANEA DEL XX SECOLO - LM
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
ATTIVITA' CARATTERIZZANTI B - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20703344 -
HISTORY AND TECHNIQUES OF RESTORATION - L.M.
(objectives)
in-depth knowledge of the history of restoration and of the theoretical and methodological problems that characterize this discipline; ability to learn independently and to deepen the discipline; extensive knowledge of the reference bibliography; ability to analyze and critically evaluate the entire cycle of conservation and restoration, through a consolidated interdisciplinary vision; ability to collect and analyze data and sources; ability to develop original ideas relating to historical events that will be the subject of ongoing exercises and possibly research at the end of the training course
|
6
|
L-ART/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710445 -
STORIA DELLE COLLEZIONI E DEL MUSEO - LM
(objectives)
The aim of the course is to give at the student the knowledge of the history of collecting and Museology from both a historical excursus and on the point of view of the cultural Heritage. The course also intends to pay particular attention to the history of the formation of museum institutions between the age of Enlightenment and the birth of modern states. Students will be involved directly in exercises aimed to developing both skills in tradimento historical-critical contexts and ability to read a work of art preserved in museum institutions
|
6
|
L-ART/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20703346 -
HISTORY OF ART CRITICISM - L.M.
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
ATTIVITA' CARATTERIZZANTI C - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
ATTIVITA' AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20710036 -
STORIA E TECNICA DEL RESTAURO II - LM
(objectives)
in-depth knowledge of the history of restoration and of the theoretical and methodological problems that characterize this discipline; ability to learn independently and to deepen the discipline; extensive knowledge of the reference bibliography; ability to analyze and critically evaluate the entire cycle of conservation and restoration, through a consolidated interdisciplinary vision; ability to collect and analyze data and sources; ability to develop original ideas relating to historical events that will be the subject of ongoing exercises and possibly research at the end of the training course
|
6
|
L-ART/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20704261 -
HISTORY OF ART CRITICISM II - L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20703341 -
MUSEOLOGY - L.M.
(objectives)
knowledge of museological problems at advanced level and of specific subjects and problems of the discipline; reading ability of works of art in their historical context; ability to collect and analyze sources and historical-critical literature; acquisition of methodological skills for autonomous learning of the discipline; ability to apply the acquired knowledge to argue, debate and present the different historical-critical positions in writing; ability to communicate data and concepts to specialist and non-specialist interlocutors
|
6
|
L-ART/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710443 -
STORIA DELL'ARTE FIAMMINGA E OLANDESE - LM
|
Also available in another semester or year
|
20702466 -
HISTORY OF ANCIENT CHRISTIANITY L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20710124 -
FONTI E STORIOGRAFIA PER LA STORIA DEL CRISTIANESIMO
|
Also available in another semester or year
|
20702710 -
AESTHETICS - L.M
|
6
|
M-FIL/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710488 -
CULTURAL ANTHROPOLOGY LM
|
6
|
M-DEA/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20705170 -
Political Communication
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710489 -
Sociology of Religion
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702453 -
EARLY CHRISTIAN LITERATURE L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20702469 -
CHRISTIAN LITERATURE IN THE POST-CONSTANTINIAN AGE L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20702456 -
MEDIEVAL LATIN LITERATURE L.M.
|
6
|
L-FIL-LET/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710439 -
STORIA E CIVILTA' BIZANTINA L.M.
|
6
|
L-FIL-LET/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709116 -
FORMS AND LANGUAGES OF CONTEMPORARY MUSIC
|
6
|
L-ART/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703620 -
LETTERATURA ITALIANA CONTEMPORANEA L.M
|
Also available in another semester or year
|
20710387 -
FORME DELLA MESSA IN SCENA. CINEMA, TELEVISIONE, VIDEO
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20706094 -
ROMANCE PHILOLOGY AND LINGUISTICS 1 LM
|
6
|
L-FIL-LET/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20705085 -
Sources and methodologies in theatre hystory
|
Also available in another semester or year
|
20710144 -
LETTERATURA ITALIANA DEL RINASCIMENTO L.M.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709115 -
LETTERATURA FRANCESE LM
|
6
|
L-LIN/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702742 -
COMPUTATIONAL JOURNALISM
|
6
|
INF/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702531 -
GREEK ARCHAEOLOGY - L.M.
(objectives)
development of acquired knowledge; specific knowledge of the historical and artistic development of the Greek world concerning the first millennium BC acquisition of specific skills on artistic and craft production, monumental achievements and urban planning of the Greek world; ability to collect and interpret data; ability to analyze and read the work of art; development of a methodological competence that allows independent study; ability to communicate information and ideas to specialist and non-specialist interlocutors
|
6
|
L-ANT/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
19700620 -
ARCHEOLOGIA DELLE PROVINCE ROMANE - LM
|
Also available in another semester or year
|
20710032 -
EPIGRAFIA CRISTIANA - LM
(objectives)
ability to analyze in detail, through the entire system of available sources, the transformations of urban and rural settlements in the Middle Ages; knowledge of the indispensable elements for the research and study of epigraphic documents; ability to analyze handwritten sources and epigraphic data; ability to communicate information and ideas orally and in written form to specialist and non-specialist interlocutors
|
6
|
L-ANT/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710374 -
STORIA DELL'ARTE ROMANA - LM
(objectives)
The course aims to show the development of Roman artistic production, between the middle republican age and the early Constantinian age, in particular classes of materials chosen from year to year. The theme of the 2018/2019 course is painting, and classroom lessons are necessarily accompanied by educational visits to museums, monuments and sites, in Rome and the surrounding area, that still offer the opportunity to appreciate this form of artistic expression, which has also influenced later european art, both for continuity and for rediscovery by the Renaissance artists
|
6
|
L-ANT/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20703349 -
CHRISTIAN AND MEDIEVAL ICONOGRAPHY - L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20705275 -
MEDIEVAL ARCHAEOLOGY - L.M.
(objectives)
ability to analyze in detail, through the entire system of available sources, the transformations of urban and rural settlements in the Middle Ages; ability to communicate research results, in oral and written form, even at a specialist level
|
|
20705275-1 -
ARCHEOLOGIA MEDIEVALE - LM
|
Also available in another semester or year
|
20705275-2 -
ARCHEOLOGIA MEDIEVALE - LM
|
Also available in another semester or year
|
21201502 -
ENVIRONMENTAL ECONOMICS
|
6
|
SECS-P/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20704132 -
HISTORY OF ARCHITECTURE - L.M.
|
Also available in another semester or year
|
|
20710094 -
12 CFU A SCELTA DELLO STUDENTE
(objectives)
Student's free choice disciplines present in the University's educational offer.
|
12
|
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
Optional Group:
ALTRE ATTIVITA' - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20704182 -
LABORATORY
(objectives)
The Laboratory is aimed at providing the bases on methods and norms for the processing of texts in the historical-artistic field, both scientific and popular, and on practical knowledge and procedures for the use of tools and programs to work on images and elaborate texts and images in the same.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20704176 -
TRAINING
(objectives)
The Degree Course provides for the assignment of credits to the student who participates in Internship and Internship activities organized by the Course itself, by public or private Bodies or Institutes officially recognized by the Degree Course.
|
6
|
|
150
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
|
20702114 -
FINAL EXAM
(objectives)
It involves the presentation and discussion of a written paper written under the guidance of a Rapporteur and a Co-supervisor.
|
30
|
|
180
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |