Degree Course: DAMS - Studies in Performing Arts
A.Y. 2013/2014
Conoscenza e capacità di comprensione
Ampie conoscenze nel campo della storia e delle teorie del teatro, del cinema, della televisione e dei nuovi media, nonché adeguate conoscenze della musica, della danza e delle arti figurative.
Capacità di comprendere i processi di trasformazione e di ibridazione in atto nei campi specifici, sia a livello tecnologico sia a livello sociale e culturale.
Gli strumenti metodologici e critici necessari per analizzare i linguaggi delle diverse pratiche artistiche e comunicative vengono acquisiti attraverso insegnamenti nei settori L-ART/01, L-ART/02, L-ART/03, L-ART/05, L-ART/06, L-ART/07, L-ART/08, SPS/08, L-FIL-LET/11, L-FIL-LET/10, L-LIN/01, L-LIN/03, L-LIN/05, L-LIN/10, L-LIN/13, M-STO/01, M-STO/02, M-STO/04, SECS-P/12, M-DEA/01, M-FIL/04, M-FIL/05.
Potranno essere acquisite anche attraverso l’attivazione o la fruizione di insegnamenti nei settori ICAR/16 e ICAR/18.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Capacità di applicazione delle conoscenze storiche, teoriche, metodologiche e pratiche in modo da ottenere competenze adeguate per inserirsi professionalmente negli ambiti di lavoro.
Sperimentazione delle tecniche artistiche e dei processi produttivi e realizzativi nei settori specifici.
A tal scopo il corso di laurea offre una serie di laboratori tenuti da professionisti (registi di cinema, teatro e televisione, sceneggiatori, montatori, etc.).
La verifica consiste nella valutazione di un prodotto multimediale o di un testo professionale, con l'attribuzione finale di una idoneità.
Capacità di ideazione, gestione e organizzazione nei settori specifici.
Accanto a insegnamenti teorici nei settori SECS-P/10, IUS/09, il corso di Laurea offre una serie di laboratori tenuti da professionisti (produttori, organizzatori di eventi, etc.) e stages nelle società di produzione e nei festival.
La verifica dei risultati raggiunti consiste in un esame orale o scritto con l'attribuzione finale di un voto (per gli insegnamenti teorici); nella valutazione di un progetto culturale con l'attribuzione finale di una idoneità.(per i laboratori); nella valutazione dell' attività svolta con l'attribuzione finale di una idoneità (per gli stages)Autonomia di giudizio
Capacità di descrivere e interpretare in modo autonomo i fenomeni dello spettacolo, dell'arte e della comunicazione.
Tali capacità vengono conseguite attraverso ricerche, concordate con il docente, in biblioteche, archivi multimediali e direttamente sul campo (set cinematografici, studi televisivi, compagnie teatrali, spettacoli musicali)
L'originalità della ricerca viene valutata con l'attribuzione finale di un voto o di una idoneità.Abilità comunicative
Capacità di comunicare in maniera chiara e articolata le proprie idee negli ambiti di competenza.
A tal fine il Corso di Laurea prevede forme didattiche di tipo seminariale, esami orali e una articolata discussione della prova finale.
Capacità di usare gli strumenti informatici e della comunicazione telematica.
Capacità di utilizzare almeno una lingua straniera, oltre l'italiano.
A tal fine il Corso di Laurea prevede corsi specifici con l'attribuzione finale di apposite idoneità.Capacità di apprendimento
Capacità di apprendimento adeguate per la prosecuzione degli studi nei settori specifici.
Tali capacità vengono acquisite attraverso insegnamenti nei settori L-ART/01, L-ART/02, L-ART/03, L-ART/05, L-ART/06, L-ART/07, L-ART/08, SPS/08, L-FIL-LET/11, L-FIL-LET/10, L-LIN/01, L-LIN/03, L-LIN/05, L-LIN/10, L-LIN/13, M-STO/01, M-STO/02, M-STO/04, SECS P-10, SECS-P/12, IUS/09, M-DEA/01, M-FIL/04, M-FIL/05.
Potranno essere acquisite anche attraverso l'attivazione o la fruizione di insegnamenti nei settori ICAR/16 e ICAR/18.
La verifica dei risultati raggiunti è affidata a un esame orale o scritto con l'attribuzione finale di un voto in trentesimi.
Requisiti di ammissione
Per l'ammissione al Corso di Laurea in DAMS sono richieste le conoscenze comunemente acquisite in seguito al superamento dell'esame di Stato che conclude il ciclo degli studi secondari e la padronanza di una lingua straniera della UE.
Le modalità di verifica delle conoscenze richieste e gli eventuali obblighi formativi aggiuntivi previsti nel caso di verifica non positiva, saranno definiti nel Regolamento didattico.
Prova finale
La Laurea in DAMS si consegue previo superamento di una prova finale, che consiste nella presentazione e discussione di un elaborato scritto eventualmente corredato da materiali di varia tipologia: adattamento drammaturgico, cortometraggio, sceneggiatura, rassegna stampa, etc.
Dopo aver conseguito 120 cfu lo studente può scegliere il relatore tra i docenti di qualsiasi settore scientifico disciplinare presenti nel curriculum Dams.
Con il relatore concorderà l'argomento della prova finale e le modalità di preparazione.
Per essere ammesso alla discussione della prova finale, che porta all'acquisizione di 6 crediti, lo studente deve aver conseguito 174 crediti.
Le modalità dello svolgimento della prova finale sono fissate nel Regolamento del Corso di Laurea.Sbocchi occupazionali e professionali previsti per i laureati
Gli sbocchi professionali previsti per i laureati nel corso di Laurea in DAMS sono: attività di studioso e di critico nel campo del teatro, del cinema, della televisione, dei
nuovi media; attività di operatore nelle scuole secondarie e nelle associazioni culturali; attività di ideazione, produzione, animazione e impresa culturale nei settori indicati.
Profili professionali più specifici riguardano gli sbocchi previsti da ciascun curriculum del Corso di Studio indicato nel Regolamento.
I laureati del corso di Laurea in DAMS avranno la possibilità di accedere ad una Laurea Magistrale, secondo le disposizioni dei Regolamenti ministeriali e delle singole
Facoltà, o ad un Master di primo livello secondo le normative dell'Ateneo che lo organizza.
Le attività obbligatorie del corso di Laurea sono finalizzate alla preparazione per
l‘accesso a Lauree Magistrali nella seguente classe: LM-65 Scienze dello spettacolo e produzione multimediale.
Le attività a libera scelta possono permettere allo studente di migliorare la sua preparazione a queste Lauree, o di prepararsi per l'accesso a Lauree Magistrali di altre classi.
Orientamento in ingresso
Le attività di orientamento, tirocinio, stage e placement, a livello di Ateneo, sono promosse e coordinate dal Gruppo di Lavoro per l’Orientamento di Ateneo (GLOA) costituito, sino ad ora, da due delegati dei Presidi per ciascuna Facoltà, dalla Responsabile della Divisione Politiche per gli Studenti e coordinato dal delegato del Rettore per le politiche di orientamento.
Il GLOA promuove azioni relative all’orientamento in ingresso, all’orientamento in itinere (tutorato, tirocini e stage) e all’orientamento in uscita (politiche attive per il lavoro e placement).
Orientamento in ingresso
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di processi di raccordo con la scuola secondaria di secondo grado.
Si concretizzano in attività di carattere informativo sui Corsi di Studio (CdS) dell’Ateneo ma anche come impegno condiviso da Scuola e Università per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attività promosse si articolano in:
a) seminari e attività formative realizzate in collaborazione con i docenti della scuola;
b) incontri e manifestazioni informative rivolte alle future matricole;
c) sviluppo di servizi on line per l’orientamento e l’auto-orientamento.
Tra le attività svolte in collaborazione con le scuole, il “progetto di auto-orientamento” costituisce un notevole impegno finalizzato a promuovere un raccordo particolarmente qualificato con alcune scuole superiori che costituiscono il principale “bacino di utenza” di Roma Tre.
Il progetto è articolato in incontri svolti presso le scuole dagli esperti dell’Ufficio Orientamento con la collaborazione di studenti seniores ed è finalizzato a sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di scelta (gli incontri si svolgono nel periodo ottobre-febbraio).
La presentazione dell’offerta formativa agli studenti delle scuole superiori prevede tre eventi principali, ai quali partecipano tutti i CdS, distribuiti nel corso dell’anno accademico.
• Salone dello studente “Campus orienta”, si svolge presso la fiera di Roma nel periodo ottobre/novembre, coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro.
Roma Tre partecipa a questo evento con un proprio spazio espositivo e con conferenze di presentazione dell’offerta formativa dell’Ateneo.
• Le Giornate di Vita Universitaria (GVU) si svolgono nel periodo gennaio/febbraio e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Partecipano annualmente oltre 6.000 studenti delle secondarie.
Si svolgono in tutte le Facoltà dell’Ateneo e costituiscono una importante occasione delle future matricole per vivere la realtà universitaria.
Durante gli incontri, oltre alla presentazione dei CdS, si sollecita l’esperienza diretta degli studenti alla vita universitaria con la partecipazione ad attività didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una mediazione di tipo tutoriale.
• Orientarsi a Roma Tre rappresenta la manifestazione che chiude le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L’evento accoglie mediamente circa 3.000 studenti romani e non, che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Oltre all’offerta formativa sono presentati tutti i principali servizi di Roma Tre rivolti agli studenti e le segreterie didattiche sono a disposizione per tutte le informazioni relative alle pratiche di immatricolazione.
In tutte le manifestazioni di presentazione dell’offerta formativa, sono illustrati anche i vari servizi on line che possono aiutare gli studenti nella scelta: dai siti web delle Facoltà al sito del POS (Prove di Orientamento Simulate) che consente alle future matricole di autovalutarsi rispetto ai requisiti di accesso per tutti i CdS di Roma Tre.
In tutte le manifestazioni che si svolgono in Ateneo sono somministrati ai partecipanti questionari di soddisfazione che vengono elaborati ed utilizzati per proporre miglioramenti all’organizzazione degli eventi.
Il Corso di Studio in breve
La Laurea Triennale in DAMS si articola in 2 percorsi formativi caratterizzati da specifici profili culturali e professionali.
Il curriculum TEATRO, MUSICA, DANZA cura la formazione culturale specifica della storia e dell'interpretazione delle pratiche e degli ambienti in cui si realizza la presenza del teatro, della musica, della danza.
Il percorso indirizza alla ricerca storico-critica e a quella artistica, agli usi del teatro negli ambiti del sociale e della pedagogia.
Offre inoltre gli strumenti preliminari per accedere alle professioni dedicate all'organizzazione e alla gestione dello spettacolo, alla progettazione e creazione di imprese ed eventi culturali.
A tal fine vengono proposti laboratori dedicati alle pratiche e alla conoscenza delle culture materiali della scena.
Il curriculum CINEMA, TELEVISIONE E NUOVI MEDIA cura lo studio storico-critico e l'interpretazione dei seguenti settori: a) il cinema, la sua storia, la critica cinematografica, le teorie estetiche, i metodi di lettura e analisi del film; b) la fotografia, la radio, la televisione; c) gli scenari innovativi favoriti dalla rivoluzione digitale e dai nuovi video, la multimedialità, la rete e i nuovi media; d) gli ambiti sociali, politici, economici, legislativi e imprenditoriali dei media e dello spettacolo.
Il percorso consente anche l'acquisizione di competenze pratiche attraverso specifici laboratori (filmmaking, arti digitali, òinguaggi televisivi).
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
Cinema, televisione e nuovi media
First semester
Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Contact Hours
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Exercise Hours
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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20705270 -
FINAL EXAM
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6
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-
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-
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-
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-
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Final examination and foreign language test
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ITA |
20702648 -
HISTORY OF MUSIC
(objectives)
BY MEANS OF APPROPRIATELY SELECTED EXAMPLES, THE COURSE ILLUSTRATES THE MOST IMPORTANT MUSICAL FORMS, THEIR HISTORICAL AND SOCIAL CONTEXTS, THE PREDOMINANT STYLES OF DIFFERENT HISTORICAL PERIODS.
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6
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L-ART/07
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36
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20709103 -
HYSTORY OF CINEMA 1
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6
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L-ART/06
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36
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20702641 -
AESTHETICS OF CINEMA AND THE MEDIA
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12
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L-ART/06
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72
|
-
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-
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-
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Core compulsory activities
|
ITA |
20702970 -
CONTEMPORARY ART - L.M.
(objectives)
THE PURPOSE OF THE COURSE IS TO PROVIDE THE BASIC HISTORICAL AND CRITICAL SKILLS REQUIRED FOR THE STUDY OF MODERN AND CONTEMPORARY ART.
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6
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L-ART/03
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36
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20706080 -
Communication sociology
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6
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SPS/08
|
36
|
-
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-
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-
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Basic compulsory activities
|
ITA |
20706081 -
MEDIA SOCIOLOGY
(objectives)
THE COURSE AIMS TO INTRODUCE STUDENTS TO THE THEORY OF MEDIA COMMUNICATION AND OF THE SOCIOLOGICAL ANALYSIS, FACILITATING A CRITICAL UNDERSTANDING OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE EVOLUTION OF THE MASS MEDIA AND SOCIETY.
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6
|
SPS/08
|
36
|
-
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-
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-
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Basic compulsory activities
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ITA |
20709104 -
Hystory of cinema 2
(objectives)
THE COURSE PROVIDES BASIC HISTORICAL AND CRITICAL KNOWLEDGE ABOUT HISTORY OF CINEMA.
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6
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L-ART/06
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36
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
Optional Group:
CINEMA, TELEVISIONE E NUOVI MEDIA Orientamento unico CARATTERIZZANTI - MUSICA E SPETTACOLO, TECNICHE DELLA MODA E DELLE PRODUZIONI ARITICHE - (show)
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30
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Optional Group:
CINEMA, TELEVISIONE E NUOVI MEDIA Orientamento unico ELENCO ATTIVITA' CONSIGLIATE - (show)
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24
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Optional Group:
CINEMA, TELEVISIONE E NUOVI MEDIA Orientamento unico PERCORSO CINEMA -ATTIVITA' DI BASE - (show)
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6
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Optional Group:
CINEMA, TELEVISIONE E NUOVI MEDIA Orientamento unico AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
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12
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Optional Group:
CINEMA, TELEVISIONE E NUOVI MEDIA Orientamento unico ATTIVITA' ALTRE LABORATORIO 1 - (show)
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6
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20705082 -
Laboratory of filmmaking
(objectives)
Part 1 - The film direction
- What is the direction? Tasks and characteristics of the film director
- Film’s setting and its lead characters
- The director as a spectator. The ability to look and to analyze the film
- Visualization. Translating a script into images
- The importance of teamwork. The crew
Part 2 - The shot
- Picture painting
- Major movie formats (1.37, 1:1.85, 2.35:1, 2P)
- Scale of the screens and frames
- Point of view, center of attention and Focus
Part -3 – Movie’s basics elements
- Scenic space.
- Film space
- Graphics Codes (captions, subtitles, written and titles)
- Sound Codes (noises, voices, sounds - and diegetic extra diegetic - voice and voice over off)
- Codes of syntactic or editing (editing inside the framework, continuity / discontinuity, proximity, transition, contrast) - the transparent editing.
- Use of the soundtrack. Original music and non-original music
- Field, home run and reverse
- Gaze line and passing over the field
- Passing over of the field
- Objective and Subjective shots
- Plan sequence and the point of view
- Against Angle, camera movement, lenses, depth of field, line of gaze and visual continuity) - the space system at 180 ° - axis attack
- Introduction to the editing: montage and decoupage
-The Master method: what are the best film cameras?
- Scene Masters, shooting coverage, camera angles and turnaround
- Shooting order and shooting list
- Actor’s position, optical and focal
- Shot duration
- Camera movements - Technical Considerations, narrative and emotional meanings
- Vertical and horizontal shot
- The track
- Optical zoom or tracking shot
- Dolly and crane
- Hand-held camera and the steady-cam
- Luma and crane
- Sky-cam, camera-car and aerial photograph
- Lockdown and sequence plan. Finding a the perfect directing balance
- "Bring home the movie." The relationship with the production and contractual obligations
- Shooting ratio. How to achieve the right frame for each shot
Part 4: practical and theoretical Depth
- The director and film writing: brainstorming, story concept, subject, cues, treatment, storyboards and decoupage
- Characters: peculiar and distinctive elements of personality, relationship between the story and the characters - archetypes and stereotypes
- The subject: original or literature adaptation?
- The Process: identification of a structure and division into three acts
- Dialogues: the need for realism and adherence to reality
- Formatting and styles. Screenplay (Italian, American, French style)
- Time horizon – flash back - flash forward
- Fiction and Documentary. Directing approach, specificity, and differences
- The complexity of the audiovisual sector. Video clip, advertising, 3D animation, documentary and reportage, video art and installations
Part 5 - From Script to the set
- Working with the actor. Relationship between filmmaker and actor and acting styles
- Casting of actors and research
- Dialogues and likelihood. The reading aloud of the script and director-actor collaboration in the preparation of the film.
- The vocabulary and the rites of the set. Introduction to key terms and film vocabulary
- "Silence! Rolling, Action." The procedures and rites of the set
- Comparison between the comparative technical terms used in the Italian and American cinema
- Short movie. Language, style and narrative structure in the universe of "short" movies
- Major differences between long and short narrative
- Different durations (The Short, and even shorter ones). The narrative importance of the synthetic construction of the frame. Expressive
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6
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-
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-
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36
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-
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Other activities
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ITA |
20709145 -
LABORATORIO DI FILMAKING 2
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Also available in another semester or year
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20709146 -
LABORATORIO DI FILMAKING 3
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6
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-
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-
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36
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Other activities
|
ITA |
20709148 -
LABORATORIO DI FILMAKING 4
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Also available in another semester or year
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20710050 -
IDONEITA' SOSTITUTIVA LABORATORIO 1
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6
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-
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-
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-
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Other activities
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ITA |
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Optional Group:
CINEMA, TELEVISIONE E NUOVI MEDIA Orientamento unico ATTIVITA' ALTRE LABORATORIO 3 - (show)
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6
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Optional Group:
Abilità Linguistiche - (show)
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6
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Second semester
Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Contact Hours
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Exercise Hours
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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20702626 -
CONTEMPORARY HISTORY
(objectives)
THE COURSE PROVIDES AN INTRODUCTION TO THE CONTEMPORARY HISTORY IN ALL ITS MAJOR ASPECTS.
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6
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M-STO/04
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36
|
-
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-
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-
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Basic compulsory activities
|
ITA |
20705078 -
THEATRE AND PERFORMANCE CULTURES
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12
|
L-ART/05
|
72
|
-
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-
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-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702653 -
THEORIES OF ART AND AESTHETIC EXPERIENCE
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6
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M-FIL/04
|
36
|
-
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-
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-
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Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
CINEMA, TELEVISIONE E NUOVI MEDIA Orientamento unico ELENCO ATTIVITA' CONSIGLIATE - (show)
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24
|
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Optional Group:
CINEMA, TELEVISIONE E NUOVI MEDIA Orientamento unico CARATTERIZZANTI - MUSICA E SPETTACOLO, TECNICHE DELLA MODA E DELLE PRODUZIONI ARITICHE - (show)
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30
|
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Optional Group:
CINEMA, TELEVISIONE E NUOVI MEDIA Orientamento unico AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
|
12
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Optional Group:
CINEMA, TELEVISIONE E NUOVI MEDIA Orientamento unico AFFINI E INTEGRATIVI - (show)
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6
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20702962 -
LEGISLATION AND PUBLISHING RULES
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6
|
IUS/09
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36
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-
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-
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-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20709113 -
CREAZIONE D'IMPRESA AUDIOVISIVA
(objectives)
THE COURSE IS AIMED TO GIVE A DEEPENED KNOWLEDGE ON ECONOMICS, MARKETS AND TECHNOLOGIES RELATED TO AUDIOVISUAL BUSINESSES. IN PARTICULAR, THE COURSE IS FOCUSED ON THE DIGITAL DISTRIBUTION OF AUDIOVISUAL CONTENT TO HELP STUDENTS WORK IN THIS SECTOR OR START A BUSINESS.
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6
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SECS-P/10
|
36
|
-
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
|
ITA |
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Optional Group:
CINEMA, TELEVISIONE E NUOVI MEDIA Orientamento unico PERCORSO CINEMA -ATTIVITA' DI BASE - (show)
|
6
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Optional Group:
CINEMA, TELEVISIONE E NUOVI MEDIA Orientamento unico ATTIVITÀ ALTRE Laboratorio 2 - (show)
|
6
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Optional Group:
CINEMA, TELEVISIONE E NUOVI MEDIA Orientamento unico ATTIVITA' ALTRE LABORATORIO 1 - (show)
|
6
|
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Optional Group:
Abilità Linguistiche - (show)
|
6
|
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Teatro, musica , danza
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
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Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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Optional Group:
Nuovo gruppo OPZIONALE - caratterizzanti DANZA - (show)
|
6
|
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20702967 -
PRODUCTION PROCESSES FOR A PERFORMANCE
(objectives)
PRESENTATION OF PROGRAMS 2014/2015 THE COURSE AIMS TO PROVIDE ELEMENTS OF KNOWLEDGE OF MANAGEMENT, PRODUCTION AND ORGANIZATIONAL ACTIVITIES RELATED TO ARTS AND ENTERTAINMENT EVENTS.
|
6
|
SECS-P/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20705083 -
DRAMATURGY
|
6
|
L-ART/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20706080 -
Communication sociology
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20709107 -
french literature
|
6
|
L-LIN/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702648 -
HISTORY OF MUSIC
(objectives)
BY MEANS OF APPROPRIATELY SELECTED EXAMPLES, THE COURSE ILLUSTRATES THE MOST IMPORTANT MUSICAL FORMS, THEIR HISTORICAL AND SOCIAL CONTEXTS, THE PREDOMINANT STYLES OF DIFFERENT HISTORICAL PERIODS.
|
6
|
L-ART/07
|
36
|
-
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-
|
-
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Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
TEATRO, MUSICA, DANZA Orientamento unico CARATTERIZZANTI - DISCIPLINE STORICO ARTISTICHE - (show)
|
6
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Optional Group:
TEATRO, MUSICA, DANZA Orientamento unico ATT. ALTRE LABORATORIO 4 - (show)
|
6
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Optional Group:
TEATRO, MUSICA, DANZA Orientamento unico CARATTERIZZANTI - MUSICA SPETTACOLO, TECNICHE DELLA MODA E DELLA PROD. ARTISTICA - (show)
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12
|
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Optional Group:
TEATRO, MUSICA, DANZA Orientamento unico ELENCO ATTIVITA' DIDATTICHE CONSIGLIATE - (show)
|
18
|
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20702641 -
AESTHETICS OF CINEMA AND THE MEDIA
|
12
|
L-ART/06
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20702652 -
CULTURAL ANTHROPOLOGY
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Also available in another semester or year
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20702653 -
THEORIES OF ART AND AESTHETIC EXPERIENCE
|
Also available in another semester or year
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20703402 -
GENERAL ELEMENTS OF JOURNALISTIC LANGUAGE
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20703413 -
LABORATORY: ADVERTISING COMMUNICATION
(objectives)
The laboratory aims to analyze, from an operational standpoint, by studying several cases, the joints and procedures in the advertising communication.
|
6
|
|
-
|
-
|
36
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709107 -
french literature
|
6
|
L-LIN/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20709130 -
ITALIAN CINEMA
|
Also available in another semester or year
|
20703440 -
LABORATORY: LANGUAGE OF TELEVISION FOR THE GENERAL PUBLIC
|
Also available in another semester or year
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20705082 -
Laboratory of filmmaking
(objectives)
Part 1 - The film direction
- What is the direction? Tasks and characteristics of the film director
- Film’s setting and its lead characters
- The director as a spectator. The ability to look and to analyze the film
- Visualization. Translating a script into images
- The importance of teamwork. The crew
Part 2 - The shot
- Picture painting
- Major movie formats (1.37, 1:1.85, 2.35:1, 2P)
- Scale of the screens and frames
- Point of view, center of attention and Focus
Part -3 – Movie’s basics elements
- Scenic space.
- Film space
- Graphics Codes (captions, subtitles, written and titles)
- Sound Codes (noises, voices, sounds - and diegetic extra diegetic - voice and voice over off)
- Codes of syntactic or editing (editing inside the framework, continuity / discontinuity, proximity, transition, contrast) - the transparent editing.
- Use of the soundtrack. Original music and non-original music
- Field, home run and reverse
- Gaze line and passing over the field
- Passing over of the field
- Objective and Subjective shots
- Plan sequence and the point of view
- Against Angle, camera movement, lenses, depth of field, line of gaze and visual continuity) - the space system at 180 ° - axis attack
- Introduction to the editing: montage and decoupage
-The Master method: what are the best film cameras?
- Scene Masters, shooting coverage, camera angles and turnaround
- Shooting order and shooting list
- Actor’s position, optical and focal
- Shot duration
- Camera movements - Technical Considerations, narrative and emotional meanings
- Vertical and horizontal shot
- The track
- Optical zoom or tracking shot
- Dolly and crane
- Hand-held camera and the steady-cam
- Luma and crane
- Sky-cam, camera-car and aerial photograph
- Lockdown and sequence plan. Finding a the perfect directing balance
- "Bring home the movie." The relationship with the production and contractual obligations
- Shooting ratio. How to achieve the right frame for each shot
Part 4: practical and theoretical Depth
- The director and film writing: brainstorming, story concept, subject, cues, treatment, storyboards and decoupage
- Characters: peculiar and distinctive elements of personality, relationship between the story and the characters - archetypes and stereotypes
- The subject: original or literature adaptation?
- The Process: identification of a structure and division into three acts
- Dialogues: the need for realism and adherence to reality
- Formatting and styles. Screenplay (Italian, American, French style)
- Time horizon – flash back - flash forward
- Fiction and Documentary. Directing approach, specificity, and differences
- The complexity of the audiovisual sector. Video clip, advertising, 3D animation, documentary and reportage, video art and installations
Part 5 - From Script to the set
- Working with the actor. Relationship between filmmaker and actor and acting styles
- Casting of actors and research
- Dialogues and likelihood. The reading aloud of the script and director-actor collaboration in the preparation of the film.
- The vocabulary and the rites of the set. Introduction to key terms and film vocabulary
- "Silence! Rolling, Action." The procedures and rites of the set
- Comparison between the comparative technical terms used in the Italian and American cinema
- Short movie. Language, style and narrative structure in the universe of "short" movies
- Major differences between long and short narrative
- Different durations (The Short, and even shorter ones). The narrative importance of the synthetic construction of the frame. Expressive
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6
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-
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-
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36
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-
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Elective activities
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ITA |
20704373 -
Digital Arts Lab
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6
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-
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36
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-
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Elective activities
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ITA |
20709128 -
Cultural History. Time and Space
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Also available in another semester or year
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Optional Group:
Abilità Linguistiche - (show)
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6
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Optional Group:
TEATRO, MUSICA, DANZA Orientamento unico ATT.ALTRE LABORATORIO 3 - (show)
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6
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20705270 -
FINAL EXAM
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6
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Final examination and foreign language test
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ITA |
Second semester
Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Contact Hours
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Exercise Hours
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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Optional Group:
TEATRO, MUSICA, DANZA Orientamento unico CARATTERIZZANTI - MUSICA SPETTACOLO, TECNICHE DELLA MODA E DELLA PROD. ARTISTICA - (show)
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12
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Optional Group:
TEATRO, MUSICA, DANZA Orientamento unico ELENCO ATTIVITA' DIDATTICHE CONSIGLIATE - (show)
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18
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20702641 -
AESTHETICS OF CINEMA AND THE MEDIA
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Also available in another semester or year
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20702652 -
CULTURAL ANTHROPOLOGY
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6
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M-DEA/01
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36
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-
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-
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-
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Elective activities
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ITA |
20702653 -
THEORIES OF ART AND AESTHETIC EXPERIENCE
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6
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M-FIL/04
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36
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-
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-
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-
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Elective activities
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ITA |
20703402 -
GENERAL ELEMENTS OF JOURNALISTIC LANGUAGE
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Also available in another semester or year
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20703413 -
LABORATORY: ADVERTISING COMMUNICATION
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Also available in another semester or year
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20709107 -
french literature
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Also available in another semester or year
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20709130 -
ITALIAN CINEMA
(objectives)
GOALS: THE COURSE PROPOSES A HISTORICAL, CRITICAL AND THEORETICAL ANALYSIS OF ITALIAN CINEMA IN THE 1900S.
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12
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L-ART/06
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72
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Elective activities
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ITA |
20703440 -
LABORATORY: LANGUAGE OF TELEVISION FOR THE GENERAL PUBLIC
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6
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36
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Elective activities
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ITA |
20705082 -
Laboratory of filmmaking
(objectives)
Part 1 - The film direction
- What is the direction? Tasks and characteristics of the film director
- Film’s setting and its lead characters
- The director as a spectator. The ability to look and to analyze the film
- Visualization. Translating a script into images
- The importance of teamwork. The crew
Part 2 - The shot
- Picture painting
- Major movie formats (1.37, 1:1.85, 2.35:1, 2P)
- Scale of the screens and frames
- Point of view, center of attention and Focus
Part -3 – Movie’s basics elements
- Scenic space.
- Film space
- Graphics Codes (captions, subtitles, written and titles)
- Sound Codes (noises, voices, sounds - and diegetic extra diegetic - voice and voice over off)
- Codes of syntactic or editing (editing inside the framework, continuity / discontinuity, proximity, transition, contrast) - the transparent editing.
- Use of the soundtrack. Original music and non-original music
- Field, home run and reverse
- Gaze line and passing over the field
- Passing over of the field
- Objective and Subjective shots
- Plan sequence and the point of view
- Against Angle, camera movement, lenses, depth of field, line of gaze and visual continuity) - the space system at 180 ° - axis attack
- Introduction to the editing: montage and decoupage
-The Master method: what are the best film cameras?
- Scene Masters, shooting coverage, camera angles and turnaround
- Shooting order and shooting list
- Actor’s position, optical and focal
- Shot duration
- Camera movements - Technical Considerations, narrative and emotional meanings
- Vertical and horizontal shot
- The track
- Optical zoom or tracking shot
- Dolly and crane
- Hand-held camera and the steady-cam
- Luma and crane
- Sky-cam, camera-car and aerial photograph
- Lockdown and sequence plan. Finding a the perfect directing balance
- "Bring home the movie." The relationship with the production and contractual obligations
- Shooting ratio. How to achieve the right frame for each shot
Part 4: practical and theoretical Depth
- The director and film writing: brainstorming, story concept, subject, cues, treatment, storyboards and decoupage
- Characters: peculiar and distinctive elements of personality, relationship between the story and the characters - archetypes and stereotypes
- The subject: original or literature adaptation?
- The Process: identification of a structure and division into three acts
- Dialogues: the need for realism and adherence to reality
- Formatting and styles. Screenplay (Italian, American, French style)
- Time horizon – flash back - flash forward
- Fiction and Documentary. Directing approach, specificity, and differences
- The complexity of the audiovisual sector. Video clip, advertising, 3D animation, documentary and reportage, video art and installations
Part 5 - From Script to the set
- Working with the actor. Relationship between filmmaker and actor and acting styles
- Casting of actors and research
- Dialogues and likelihood. The reading aloud of the script and director-actor collaboration in the preparation of the film.
- The vocabulary and the rites of the set. Introduction to key terms and film vocabulary
- "Silence! Rolling, Action." The procedures and rites of the set
- Comparison between the comparative technical terms used in the Italian and American cinema
- Short movie. Language, style and narrative structure in the universe of "short" movies
- Major differences between long and short narrative
- Different durations (The Short, and even shorter ones). The narrative importance of the synthetic construction of the frame. Expressive
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6
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-
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-
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36
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-
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Elective activities
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ITA |
20704373 -
Digital Arts Lab
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Also available in another semester or year
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20709128 -
Cultural History. Time and Space
(objectives)
THE COURSE PROVIDES AN INTRODUCTION TO THE CULTURAL HISTORY IN ALL ITS MAJOR ASPECTS
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6
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M-STO/04
|
36
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-
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-
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-
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Elective activities
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ITA |
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Optional Group:
TEATRO, MUSICA, DANZA Orientamento unico AFFINI E INTEGRATIVI - (show)
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6
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20702652 -
CULTURAL ANTHROPOLOGY
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6
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M-DEA/01
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36
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-
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-
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-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702653 -
THEORIES OF ART AND AESTHETIC EXPERIENCE
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6
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M-FIL/04
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36
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-
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20709109 -
FILOSOFIA DEL LINGUAGGIO
(objectives)
The course aims to highlight the convergence or even the substantial identity between the two famous Aristotelian definition of Homo sapiens animal that has language and political animal. studying the texts of some important linguists and philosophers of language, as well as the major work of Hannah Arendt, Vita Activa, we would like to clarify the reasons for which the verbal language can be considered the biological organ of public praxis.
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6
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M-FIL/05
|
36
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-
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
|
ITA |
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20705079 -
HISTORY AND ART OF THE ACTOR
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6
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L-ART/05
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36
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20709105 -
STORIA MODERNA
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6
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M-STO/02
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36
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-
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-
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-
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Basic compulsory activities
|
ITA |
20702626 -
CONTEMPORARY HISTORY
(objectives)
THE COURSE PROVIDES AN INTRODUCTION TO THE CONTEMPORARY HISTORY IN ALL ITS MAJOR ASPECTS.
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6
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M-STO/04
|
36
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-
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-
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-
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Basic compulsory activities
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ITA |
20702647 -
HISTORY OF MELODRAMA
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6
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L-ART/07
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36
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20702965 -
MOVEMENTS AND WRITERS IN 20TH CENTURY ITALIAN LITERATURE
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6
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L-FIL-LET/11
|
36
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-
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-
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-
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Basic compulsory activities
|
ITA |
20703401 -
THEATRE MANAGEMENT MODELS
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6
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SECS-P/10
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36
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20705078 -
THEATRE AND PERFORMANCE CULTURES
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12
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L-ART/05
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72
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Core compulsory activities
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ITA |
20705081 -
Historic theatre performances of the 20th century
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6
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L-ART/05
|
36
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-
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Core compulsory activities
|
ITA |
20705080 -
Theatrical Cultures compared
(objectives)
TO PROVIDE TOOLS TO FACE THE STUDY OF EUROPEAN AND EXTRA-EUROPEAN THEATRICAL CULTURES IN AN HISTORICAL-COMPARATIVE PERSPECTIVE. TO THIS END, SOME THEATRICAL EXPERIENCES WILL BE EXAMINED AS “MODELS” FOR THE RESEARCH OF THE DIFFERENT CULTURAL MATRICES AND OF THEIR TECHNICAL JUNCTION POINTS.
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6
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L-ART/05
|
36
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Core compulsory activities
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ITA |
Optional Group:
Abilità Linguistiche - (show)
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6
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Optional Group:
TEATRO, MUSICA, DANZA Orientamento unico ATTIVITÀ ALTRE LABORATORIO 1 - (show)
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6
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Optional Group:
TEATRO, MUSICA, DANZA Orientamento unico CARATTERIZZANTI - (show)
|
6
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Optional Group:
TEATRO, MUSICA, DANZA Orientamento unico ATT.ALTRE LABORATORIO 2 - (show)
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6
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