Degree Course: Philosophical Sciences
A.Y. 2017/2018
Autonomia di giudizio
I laureati devono essere in grado di operare un'interazione tra i diversi ambiti filosofici, come pure tra la filosofia e
altre aree disciplinari (dalle scienze umane alle scienze naturali), al fine di formulare giudizi ponderati e perspicui
sulle principali questioni sociali.
Per conseguire questo obiettivo lo studente dovrà impegnarsi nelle discipline politico-sociali (Sps/01 e Sps/08) nonché in quelle affini e integrative per stabilire una proficuo interscambio con le discipline filosofiche.Abilità comunicative
I laureati devono essere capaci di comunicare le proprie conoscenze e valutazioni avvalendosi di un linguaggio
logico-argomentativo lessicalmente rigoroso con gli interlocutori specialisti, chiaro e puntuale con i non specialisti.
Per raggiungere questo obiettivo lo studente potrà partecipare a seminari e laboratori specificamente volti ad acquisire abilità nell'interpretazione dei testi classici, nella ricerca filosofica e nella produzione di testi scritti con un adeguato uso del linguaggio proprio delle discipline di riferimento.Capacità di apprendimento
I laureati devono acquisire, alla fine del corso magistrale, una capacità di apprendimento che li metta in grado per
un verso di perseguire, in modo autonomo e in armonia con le proprie vocazioni, un ulteriore approfondimento e
ampliamento delle conoscenze filosofiche acquisite, per l'altro di applicarle ai problemi del presente.
Per raggiungere questo obiettivo lo studente dovrà essere in grado di elaborare, dimostrandolo attraverso lo svolgimento della tesi di laurea, una ricerca originale e logicamente ben strutturata in cui si dimostri una notevole capacità di impostare i problemi e di risolverli secondo nuove prospettive.
Requisiti di ammissione
Per l'ammissione al corso di Laurea Magistrale in Scienze Filosofiche sono richieste le conoscenze corrispondenti al possesso di una Laurea nonché quelle conoscenze che permettono di intraprendere con successo un percorso formativo secondo questo ordinamento.
Gli studenti in possesso di laurea triennale in Filosofia vengono ammessi tramite un colloquio di verifica del grado di preparazione.
Le conoscenze richieste per l'ammissione degli studenti che abbiano conseguito una Laurea in altra disciplina saranno accertate tramite un colloquio secondo modalità stabilite nel Regolamento Didattico del Corso di Studi.
Prova finale
La Laurea Magistrale in Scienze filosofiche si consegue previo superamento di una prova finale, che consiste nella
presentazione e discussione di una tesi elaborata in forma originale dallo studente sotto la guida di un relatore,
nell'ambito di uno dei settori scientifico-disciplinari presenti nell'ordinamento del corso di Laurea per il quale sono
previsti insegnamenti nel regolamento del corso di Laurea e nel quale lo studente ha conseguito crediti.
Per la determinazione dell'argomento della tesi, lo studente deve aver conseguito almeno 30 CFU.
L'argomento
della tesi va concordato con il relatore almeno un anno prima della prova finale.
Le modalità per la determinazione
e la preparazione dell'argomento della tesi nonché per la scelta del relatore sono fissate nel Regolamento del corso
di Laurea Magistrale.
Per essere ammesso alla discussione dell'elaborato per la prova finale, che porta all'acquisizione di 30 CFU, lo
studente deve aver conseguito 90 CFU.
Le modalità dello svolgimento della prova finale sono fissate nel
Regolamento del corso di Laurea Magistrale.
Orientamento in ingresso
Le attività di orientamento, tirocinio, stage e placement, a livello di Ateneo, sono promosse e coordinate dal Gruppo di Lavoro per l’Orientamento di Ateneo (GLOA) costituito dal Delegato del Rettore per le politiche di orientamento, con ruolo di coordinatore, da due delegati dei Direttori per ciascun Dipartimento, un Delegato dei Presidenti per le due Scuole e dalla Responsabile della Divisione Politiche per gli Studenti.
Il GLOA promuove azioni relative all’orientamento in ingresso, all’orientamento in itinere (tutorato, tirocini e stage) e all’orientamento in uscita (politiche attive per il lavoro e placement) la cui organizzazione e realizzazione è affidata, rispettivamente, all’Ufficio orientamento, all’Ufficio stage e tirocini e all’Ufficio job placement.
Orientamento in ingresso
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di processi di raccordo con la scuola media secondaria.
Si concretizzano in attività di carattere informativo sui Corsi di Studio (CdS) dell’Ateneo ma anche come impegno condiviso da scuola e università per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attività promosse si articolano in:
a) autorientamento;
b) incontri e manifestazioni informative rivolte alle future matricole;
c) sviluppo di servizi online e pubblicazione di guide sull’offerta formativa dei CdS.
Tra le attività svolte in collaborazione con le scuole per lo sviluppo di una maggiore consapevolezza nella scelta, il progetto di autorientamento è un intervento che consente di promuovere un raccordo particolarmente qualificato con alcune scuole medie superiori.
Il progetto, infatti, è articolato in incontri svolti presso le scuole ed è finalizzato a sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di scelta.
La presentazione dell’offerta formativa agli studenti delle scuole superiori prevede tre eventi principali distribuiti nel corso dell’anno accademico ai quali partecipano tutti i CdS.
• Salone dello studente, si svolge presso la fiera di Roma fra ottobre e novembre e coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro.
Roma Tre partecipa a questo evento con un proprio spazio espositivo, con conferenze di presentazione dell’offerta formativa dell’Ateneo e promuove i propri Dipartimenti scientifici grazie all’iniziativa Roma 1,2,3 … Scienze;
• Giornate di Vita Universitaria (GVU), si svolgono ogni anno da dicembre a marzo e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Si svolgono in tutti i Dipartimenti dell’Ateneo e costituiscono un’importante occasione per le future matricole per vivere la realtà universitaria.
Gli incontri sono strutturati in modo tale che accanto alla presentazione dei Corsi di Laurea, gli studenti possano anche fare un’esperienza diretta di vita universitaria con la partecipazione ad attività didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una significativa mediazione di tipo tutoriale.
Partecipano annualmente circa 5.000 studenti;
• Orientarsi a Roma Tre, rappresenta la manifestazione che chiude le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L’evento accoglie, perlopiù, studenti romani che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Durante la manifestazione viene presentata l’offerta formativa e sono presenti, con un proprio spazio, tutti i principali servizi di Roma Tre, le segreterie didattiche e la segreteria studenti.
I servizi online messi a disposizione dei futuri studenti universitari nel tempo sono aumentati tenendo conto dello sviluppo delle nuove opportunità di comunicazione tramite web.
Inoltre, durante tutte le manifestazioni di presentazione dell’offerta formativa, sono illustrati quei servizi online (siti web di Dipartimento, di Ateneo, Portale dello studente etc.) che possono aiutare gli studenti nella loro scelta.
Il Corso di Studio in breve
Il corso di laurea magistrale in Scienze filosofiche, a curriculum unico, ha durata biennale.
Il corso è strutturato all'interno del Dipartimento di Filosofia, Comunicazione e Spettacolo e della Scuola di Lettere Filosofia Lingue dell'Università Roma Tre.
Il corso si propone di fornire un'approfondita formazione filosofica nelle aree disciplinari storica, teoretica, logica, epistemologica, estetica, linguistica, etica, politica.
In tutti questi ambiti, il corso di studio fornisce una preparazione avanzata di tipo sia teorico sia storico-filosofico, formando capacità che consentano di insegnare filosofia con competenza e autorevolezza, di inserirsi nella ricerca filosofica, nonché di applicare le abilità acquisite nei settori professionali in cui esse possono essere messe a frutto, ad esempio le istituzioni culturali, il mondo dell'informazione, i molteplici ambiti in cui operano le organizzazioni non governative, la consulenza filosofica, le relazioni aziendali.
La didattica include la redazione e la discussione di testi scritti, anche prima della dissertazione finale.
Sono inoltre previste presentazioni e relazioni di tipo seminariale da parte degli studenti, che consentano una stretta interazione con i docenti.
Parte della didattica e dell'attività di verifica può svolgersi in lingua inglese.
E' prevista una prova finale, consistente nella stesura di un elaborato scritto di struttura, tipologia e lunghezza variabile a seconda del tema scelto.
Tale elaborato deve rispecchiare le conoscenze e competenze acquisite dallo studente, e si richiede che si conformi ad uno standard minimo di qualità, sia a livello formale che nei contenuti della ricerca svolta.
Il soggiorno all'estero presso altre università, attraverso il programma Erasmus+ e altri programmi di mobilità internazionale, è parte integrante delle opportunità offerte nel corso di studi.
Il corso prevede anche tirocini e laboratori che mettano in contatto la formazione filosofica con la società e il mondo del lavoro.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
FIRST YEAR
First semester
Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Contact Hours
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Exercise Hours
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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Optional Group:
CARATTERIZZANTI A SCELTA - ISTITUZIONI DI FILOSOFIA - (show)
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24
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20702697 -
THEORETICAL PHILOSOPHY - L.M.
(objectives)
The course aims at providing students with a detailed knowledge of significant texts and problems at the crossroad of theoretical philosophy, philosophy of language and economics.
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12
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M-FIL/01
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72
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Core compulsory activities
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ITA |
20702700 -
PHILOSOPHY OF NATURAL SCIENCES - L.M.
(objectives)
The course stresses the themes lying at the borders of our knowledge of the natural world and the philosophical questions raised by the attempt to comprehend the fundamental structure of physical reality. In particular, it will focus on the relationship between physics and the other natural sciences through the reading and critical discussion of classic texts of scientific thought. The course aims at strengthening the competences that are necessary to formulate and evaluate philosophical arguments.
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12
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M-FIL/02
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72
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20709755 -
FILOSOFIA MORALE - L.M.
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Also available in another semester or year
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20702710 -
AESTHETICS - L.M
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Also available in another semester or year
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20703105 -
PHILOSOPHY OF LANGUAGE - L.M
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Also available in another semester or year
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Optional Group:
CARATTERIZZANTI A SCELTA- STORIA DELLA FILOSOFIA - (show)
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12
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20702712 -
HISTORY OF PHILOSOPHY - L.M.
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Also available in another semester or year
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20702716 -
HISTORY OF ANCIENT PHILOSOPHY - L.M.
(objectives)
The course of History of Ancient Philosophy aims at providing students with a detailed knowledge of one or more aspects of the ancient philosophical thought, from the VI century BC. to the VI century AD. By the end of the course, students will have developed in-depth knowledge regarding historical and philosophical research on ancient thought. Moreover, they will have to be able to reconstruct some relevant problems within a rigorous and analytic methodological framework, based on the reading and the interpretation of texts.
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6
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M-FIL/07
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
20702717 -
HISTORY OF MEDIEVAL PHILOSOPHY - L.M.
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Also available in another semester or year
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Optional Group:
CARATTERIZZANTI A SCELTA - DISCIPLINE CLASSICHE, STORICHE, ANTROPOLOGICHE E POLITICO-SOCIALI - (show)
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6
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Optional Group:
CARATTERIZZANTI A SCELTA - STORIA DELLE SCIENZE - (show)
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6
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20710104 -
XX
(objectives)
Knowledge of life sciences in early modern Europe. Theories and scientific practices. Theories and experiments.
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6
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M-STO/05
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
20710122 -
THEOREMS IN LOGIC, 2
(objectives)
To acquire some basic notions of model theory, to become familiar with recursion theory, to understand the links between logic and arithmetic through Gödel’s incompleteness theorems
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6
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MAT/01
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
20710279 -
PSICOLOGIA DELLE EMOZIONI - LM
(objectives)
To develop competences for the application of theoretical knowledge in analyzing the cognitive, affective and social aspects of interpersonal and public communication at work, in education, media, politics, technology, entertainment.
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6
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M-PSI/01
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
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Optional Group:
AFFINI E INTEGRATIVE - A SCELTA - (show)
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24
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20702742 -
COMPUTATIONAL JOURNALISM
(objectives)
The course aims at introducing aspects of information technology that we expect to be of great impact for media professionals. Automated information processing enables analysis and management of information sources provided awareness of its potential and limits. New editors are creating new media and a completely new discipline has emerged: computational journalism. In this course we aim at providing basic computer skills necessary for understanding the issues related to the new media, addressing the following points: consolidate the basic knowledge of computer technology and of the methods of information science; consider specific solutions related to the automatic flow of information; to become familiar with technologies currently in use.
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6
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INF/01
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20709051 -
PSICOLOGIA DINAMICA - L.M.
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Also available in another semester or year
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20706075 -
STORIA DELL'EUROPA E DEL MEDITERRANEO
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12
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M-STO/02
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72
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20710090 -
FILOSOFIA DELLA CONOSCENZA - LM
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Also available in another semester or year
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20704249 -
QUESTIONS OF MORAL PHILOSOPHY MODULE 1
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Also available in another semester or year
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20703032 -
MEDIEVAL HISTORY II L.M.
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Also available in another semester or year
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20709714 -
FUNZIONI E PATOLOGIE DEL LINGUAGGIO E DELLA COMUNICAZIONE
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Also available in another semester or year
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20710091 -
TEORIE LOGICHE 1 - LM
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Also available in another semester or year
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20710092 -
TEORIE LOGICHE 2 - LM
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Also available in another semester or year
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20710101 -
TEORIE E TECNICHE DELLA NARRAZIONE
(objectives)
The course aims to analyze some of the recent experiences of literary fiction and film in the light of anthropological presuppositions that govern the general processes of storytelling.
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6
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L-FIL-LET/14
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36
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20710115 -
GLOTTOLOGIA AVANZATA L.M.
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Also available in another semester or year
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20710177 -
THEMES OF PHILOSOPHY OF SCIENCE
(objectives)
The course aims to present and examine some fundamental issues in philosophy of science. Through the study of classical and contemporary works, the students should acquire an advanced knowledge of issues between science and philosophy, as well as the capacity to connect the philosophical and scientific research with its contemporary developments.
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6
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M-FIL/02
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20702760 -
HISTORY OF CONTEMPORARY PHILOSOPHY - L.M
(objectives)
The course of History of Contemporary Philosophy has the following learning objectives: 1. to increase knowledge of the most important concepts and authors of contemporary philosophy; 2. to reinforce and apply the linguistic and conceptual methodologies of historical-philosophical analysis of the most important classics of the contemporary era in the research activities preliminary to the drafting of the master's thesis; 3. to enhance learning skills and autonomy of judgement. In particular, students must develop and expand: - Linguistic skills that enable them to read and understand the original editions of the contemporary philosophers undergoing the course; - ability to analyse a philosophical problem from different points of view, also taking into account the most accredited critical bibliography; - ability to discover contradictions or innovations in contemporary classical texts on the basis of the training received during the three-year degree course; - ability to control and highlight the relevance and meaning of the characteristic elements of conceptual expositions; - ability to draw conclusions based on a plurality of observations and inferences. These skills are promoted during the seminar work that is an integral part of the course through writing texts and collegial debate.
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6
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M-FIL/06
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20710344 -
FILOSOFIA DELLE RELIGIONI
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Also available in another semester or year
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20704054 -
AESTHETICS - POSTGRADUATE
(objectives)
The course aims to provide students with advanced knowledge about the history of aesthetics. Specific attention will be deserved to the most significant authors in the discipline. The course also aims to provide participants with the with the acquisition of critical skills in the reading of ancient and contemporary classics of the history of the discipline.
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6
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M-FIL/04
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20703620 -
LETTERATURA ITALIANA CONTEMPORANEA L.M
(objectives)
The student, already able to master the diachronic framework of contemporary literature, through the study of authors, moments and themes of the nineteenth and twentieth centuries, will have to master the methodological tools that are not unequivocal of textual analysis, such as to allow a solid specialist knowledge. of critical knowledge in several fields of investigation: historicist, philological, linguistic, structural, metric-stylistic, rhetorical.
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6
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L-FIL-LET/11
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20709712 -
FILOSOFIA DELLA MENTE - LM
(objectives)
Upon completion of this course, students should be familiar with a number of classical and contemporary philosophical positions concerning key issues in the philosophy of mind and the major arguments for and against those positions.
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6
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M-FIL/02
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20710097 -
FILOSOFIA DELLA TECNOLOGIA - LM
(objectives)
Introduce the fundamental arguments in the debate of philosophy of technology Deepen the epistemological, ethical, political issues raised by the introduction in society of technical artifacts, including digital objects Analyze the connections between technical developments and social changes
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6
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M-FIL/02
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20710113 -
ETHIC AND COMUNICATION
(objectives)
The course is divided into two parts:
A. The first part of the course will offer an orientation in the contemporary discussions in neuroethics, with a particular reference to the free will and the moral responsibility issues. The question of how to communicate these discussions to the general public will be analyzed. B. The secund part will deal with some of the fundamental questions of moral philosophy by referring to movies that present those questions in a particularly stimulating and int ersting way.
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12
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M-FIL/03
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72
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20710271 -
COGNITIVE SCIENCES OF LANGUAGE
(objectives)
Analysis and critical evaluation of the main theoretical models of language elaborated within cognitive sciences Evaluation of the contribution of empirical research on the comprehension of language processing.
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12
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M-FIL/05
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72
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20710346 -
ONTOLOGIA
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Also available in another semester or year
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Optional Group:
ALTRE ATTIVITA FORMATIVE - (show)
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6
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Second semester
Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Contact Hours
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Exercise Hours
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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Optional Group:
CARATTERIZZANTI A SCELTA - ISTITUZIONI DI FILOSOFIA - (show)
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24
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Optional Group:
CARATTERIZZANTI A SCELTA- STORIA DELLA FILOSOFIA - (show)
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12
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Optional Group:
CARATTERIZZANTI A SCELTA - DISCIPLINE CLASSICHE, STORICHE, ANTROPOLOGICHE E POLITICO-SOCIALI - (show)
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6
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20702439 -
ROMAN HISTORY L.M.
(objectives)
The student who has already followed the institutional module and the monographic module of Roman history will deepen in a specialized sense the knowledge of research methodologies and historiographical themes.
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6
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L-ANT/03
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36
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20702443 -
LATIN LITERATURE L.M.
(objectives)
The student will acquire knowledge related to the master's level analysis of one or more Latin literary texts, with particular attention to formal aspects and seminar-like interaction with attending students.
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6
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L-FIL-LET/04
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36
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Core compulsory activities
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ITA |
20702464 -
HISTORY OF RELIGIONS L.M.
(objectives)
Students will obtain the basic competencies for evaluating, analyzing and reading the religious phenomenon in a historical approach and its consequences on modern culture; Specifically they will focus on the study of religious places.
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6
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M-STO/06
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72
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20703158 -
GREEK LITERATURE I L.M.
(objectives)
The student, through the reading of one or more authors, will perfect his skills with particular attention to the methodological aspects of the linguistic-literary investigation and to the various exegetical problems of the text or texts proposed from time to time.
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6
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L-FIL-LET/02
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36
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20706038 -
FILOSOFIA SOCIALE
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Also available in another semester or year
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20708096 -
FILOSOFIA POLITICA
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Also available in another semester or year
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20710089 -
STORIA DELL'EUROPA ORIENTALE - L.M.
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Also available in another semester or year
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20706082 -
ECONOMIC AND FINANCIAL HISTORY OF MODERN AGE
(objectives)
The course provides students with essential knowledge on the structuring of contemporary financial systems.
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6
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SECS-P/12
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36
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
20710123 -
GEOPOLITICA ECONOMICA
(objectives)
The course aims to introduce students, from a historical perspective, to the most important contemporary phenomena of economic and social integration between the different areas of the world
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6
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SECS-P/12
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36
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-
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-
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-
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Core compulsory activities
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ITA |
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Optional Group:
CARATTERIZZANTI A SCELTA - STORIA DELLE SCIENZE - (show)
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6
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Optional Group:
AFFINI E INTEGRATIVE - A SCELTA - (show)
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24
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20702742 -
COMPUTATIONAL JOURNALISM
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Also available in another semester or year
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20709051 -
PSICOLOGIA DINAMICA - L.M.
(objectives)
General aspects. Freudian theory of the unconscious. primary process and secondary process. Logic and biologic. Dreams, lips, symptoms and wits.. The cognitive unconscious. Specific aspects. Unconscious process and process of artistic creation. Analogy and differences. Humor as tertiary process. The freudian concept of historical true. judaism and Christianity in the sought prof Sigmund Freud. Antisemitism and Racism in the sough of Sigmund Freud. Psychoanalytic exploration in art and literature. Psychoanalytic insights on the religious experience.
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6
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M-PSI/07
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36
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20706075 -
STORIA DELL'EUROPA E DEL MEDITERRANEO
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Also available in another semester or year
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20710090 -
FILOSOFIA DELLA CONOSCENZA - LM
(objectives)
Knowledge of the theoretical issues related to the topic of the course, and acquisition of reading ability and critical analysis of the selected texts.
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6
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M-FIL/01
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36
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20704249 -
QUESTIONS OF MORAL PHILOSOPHY MODULE 1
(objectives)
The course aims at providing students with the ability to make use of philosophical tradition in order to deal with contemporary problems in moral philosophy and ethics arising from the crossroads of different cultural, political and religious perspectives.
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6
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M-FIL/03
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36
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20703032 -
MEDIEVAL HISTORY II L.M.
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6
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M-STO/01
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36
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20709714 -
FUNZIONI E PATOLOGIE DEL LINGUAGGIO E DELLA COMUNICAZIONE
(objectives)
The course has two main goals. The first one is to propose an education finalized to learn the main classification methods of language disorders in pathologies such as aphasia, autism, schizophrenia. The second is to illustrate how the investigation of language disorders might be used to inform theoretical models on language functioning.
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6
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M-FIL/05
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36
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20710091 -
TEORIE LOGICHE 1 - LM
(objectives)
The course aims at providing students with a systematic and critical knowledge of linear logic and its developments, with a particular focus on a fundamental issue in the contemporary research on information and communication: the interaction.
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6
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MAT/01
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36
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-
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20710092 -
TEORIE LOGICHE 2 - LM
(objectives)
The course aims at providing students with a basic knowledge of Zermelo-Fraenkel axiomatic set theory.
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6
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MAT/01
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36
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-
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20710101 -
TEORIE E TECNICHE DELLA NARRAZIONE
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Also available in another semester or year
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20710115 -
GLOTTOLOGIA AVANZATA L.M.
(objectives)
The aim of this course is to developed students’ knowledge of the theory of linguistic change as well as of comparative linguistics.
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6
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L-LIN/01
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20710177 -
THEMES OF PHILOSOPHY OF SCIENCE
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Also available in another semester or year
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20702760 -
HISTORY OF CONTEMPORARY PHILOSOPHY - L.M
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Also available in another semester or year
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20710344 -
FILOSOFIA DELLE RELIGIONI
(objectives)
Upon completion of this course, the student will have obtained: - An in-depth knowledge of the main theoretical issues of philosophy of religions and of its relation to moral philosophy; - In-depth knowledge of some reference texts in this area and of the main debates associated with them, as well as of secondary literature also in languages other than Italian; - Ability to focus on theoretical issues and to develop arguments in the analysis of problems related to ethics and philosophy of religion.
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6
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M-FIL/03
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
20704054 -
AESTHETICS - POSTGRADUATE
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Also available in another semester or year
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20703620 -
LETTERATURA ITALIANA CONTEMPORANEA L.M
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Also available in another semester or year
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20709712 -
FILOSOFIA DELLA MENTE - LM
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Also available in another semester or year
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20710097 -
FILOSOFIA DELLA TECNOLOGIA - LM
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Also available in another semester or year
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20710113 -
ETHIC AND COMUNICATION
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Also available in another semester or year
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20710271 -
COGNITIVE SCIENCES OF LANGUAGE
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Also available in another semester or year
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20710346 -
ONTOLOGIA
(objectives)
This course focuses on some keyquestions in ontology and examines them critically. Through the study of classic and/or contemporary texts, students will acquire advanced knowledge of the main issues in this area. They will also obtain the ability to systematically relate the philosophico-theoretical tradition to the most recent developments in these areas.
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6
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M-FIL/01
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36
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Related or supplementary learning activities
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ITA |
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Optional Group:
ALTRE ATTIVITA FORMATIVE - (show)
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6
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20710094 -
12 CFU A SCELTA DELLO STUDENTE
(objectives)
The aim of optional courses is: to provide the students with the means for the realisation of their individual needs and intellectual interests; to widen their general backround and provide broad knowledge of areas close to their speciality; to provide the means for the enhancement and diversification of professional knowledge.
Upon completing the optional courses, the student: has the skills and knowledge pursuant to the objectives set out in the syllabi of the respective subjects; has the core knowledge of the research area of his interest enhancing his professional development and also the general skills needed for advancing a successful career.
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12
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72
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Elective activities
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ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Contact Hours
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Exercise Hours
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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20705051 -
FINAL EXAM
(objectives)
Compiling and defending the MA dissertation (30 ECTS) is a mandatory requirement for the completion of the curriculum. Students are supervised by two tutors during the preparation of the dissertation and their work is assessed by an evaluation committee according to the ciriteria set out in the regulation of the course. MA dissertations can be written in Italian, English, French, German, Spanish.
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30
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750
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Final examination and foreign language test
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ITA |
Second semester
Course
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Credits
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Scientific Disciplinary Sector Code
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Contact Hours
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Exercise Hours
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Laboratory Hours
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Personal Study Hours
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Type of Activity
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Language
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