Degree Course: Italian Studies
A.Y. 2019/2020
Autonomia di giudizio
L'autonomia di giudizio sarà acquisita per mezzo di lezioni tenute in forma seminariale negli ambiti delle attività formative attivate nei SSD relativi alle attività formative caratterizzanti – ambiti: Lingua e Letteratura italiana, Lingue e Letterature moderne
Discipline storiche, filosofiche, antropologiche e sociologiche e Discipline linguistiche, filologiche e metodologiche.
Le attività suddette dovranno consentire una corretta interpretazione critica dei testi e delle fonti documentarie, attraverso la quale lo studente sarà in grado di orientarsi correttamente, collegare fra loro i vari ambiti dei saperi letterari linguistici e filologici e valutare autonomamente i documenti oggetto degli studi.
Egli sarà inoltre in grado di elaborare una riflessione critica sul ruolo che ciascuna disciplina occupa nella società odierna, sulla sua storia ed evoluzione anche in rapporto ai mutamenti storico culturali e metodologici.
La verifica del percorso di apprendimento dello studente avverrà attraverso attività seminariali, prove orali e/o scritte, e soprattutto attraverso l'elaborazione e la discussione della tesi di laurea.
Abilità comunicative
Le abilità comunicative saranno conseguite in forma differenziata nell'ambito di tutte le attività formative previste dal corso di laurea, in particolare in quelle attivate nei SSD previsti nelle attività formative caratterizzanti, negli ambiti disciplinari Lingua e Letteratura italiana e Discipline linguistiche, filologiche e metodologiche.
La loro acquisizione sarà sottoposta a verifica periodica nel corso di appositi incontri seminariali, tramite elaborati e prove in itinere.
oltre che attraverso il controllo delle varie fasi di redazione della tesi di laurea in cui lo studente dovrà presentare in modo chiaro e efficace dal punto di vista comunicativo i risultati della ricerca autonoma e originale.
Capacità di apprendimento
L' acquisizione della capacità di apprendimento avverrà tramite il complessivo percorso di studio, con particolare riguardo allo studio individuale, alla organizzazione del tempo di studio, alla ricerca bibliografica (condotta anche con strumenti informatici), allo studio dei testi e delle fonti, alla partecipazione alle attività seminariali, all' attività di ricerca volta alla elaborazione della tesi finale.
Lo studente, una volta organizzato il suo percorso, sarà in grado di continuare lo studio autonomo negli ambiti dell'italianistica, in prospettiva di una prosecuzione dell'attività di ricerca oppure di un ampliamento e sviluppo delle proprie competenze.
La verifica dell'acquisizione della capacità di apprendimento avverrà tramite l'analisi della carriera del singolo studente, in relazione al risultato delle prove d'esame e, in particolare, alla valutazione della capacità di apprendimento autonomo maturata durante l'elaborazione della tesi di laurea.
Requisiti di ammissione
Per l'ammissione al Corso di Laurea Magistrale in Italianistica sono
richieste le conoscenze generali corrispondenti al possesso di una
Laurea in Lettere (L-10).
Ai fini dell'ammissione, si valuteranno il
raggiungimento di un certo numero di CFU nei SSD dell'italianistica
(cfr.
punti a e b).
Le conoscenze richieste per l'ammissione sono accertate dal:
a) conseguimento del titolo di primo livello nella Classe delle Lauree
in Lettere (L-10).
La laurea deve essere comprensiva di 60 crediti complessivi nei SSD
indicati nella tabella A:
b) conseguimento del titolo di primo livello in una classe diversa da
quella di Lettere (L-10) comprensivo di almeno 90 CFU nei settori
indicati nella tabella B:
Tabella A
L-ANT/03 - M-STO/01-04 Storia romana o medievale o moderna o
contemporanea 6 CFU
L-FIL-LET/04 Lingua e letteratura latina 6 CFU
L-FIL-LET/10 Letteratura italiana 12 CFU
L-FIL-LET/11 Letteratura italiana contemporanea 6 CFU
L-FIL-LET/12 Linguistica italiana 12 CFU
L-FIL-LET/13 Filologia della letteratura italiana 6 CFU
L-FIL-LET/1Critica letteraria e letterature comparate
M-STO/08 Archivistica, bibliografia, biblioteconomia 12 CFU
L-FIL-LET/09 Filologia e linguistica romanza
L-LIN/01 Glottologia e linguistica
Tabella B
L-LIN/04 Lingua francese
L-LIN/07 Lingua spagnola
L-LIN/12 Lingua inglese
L-LIN/14 Lingua tedesca
L-ART/01 Storia dell'arte medievale
L-ART/02 Storia dell'arte moderna
L-ART/03 Storia dell'arte contemporanea
M-GGR/01 Geografia
L-ART/05 Discipline dello spettacolo
L-ART/06 Cinema, fotografia e televisione
Per gli studenti in possesso dei requisiti curriculari è prevista la
verifica della personale preparazione, che è obbligatoria per tutti ed
è prevista con modalità che saranno definite opportunamente nel
regolamento didattico del corso di studio.
La personale preparazione deve in ogni caso comprendere il possesso o
l'acquisizione di una solida preparazione personale negli ambiti
linguistici, letterari, filologici e storici; come pure un buon
livello di conoscenza di almeno una lingua straniera dell'Unione
Europea (livello B-2 in una forma fluente scritta e orale), e degli
strumenti informatici.Prova finale
1.La Laurea Magistrale in Italianistica si consegue previo superamento di una prova finale, che consiste nella presentazione e discussione di una tesi scritta, elaborata in forma originale dallo studente sotto la guida di un relatore, nell'ambito di uno dei settori scientifico-disciplinari linguistici, letterari e filologici, presenti nell'Ordinamento del corso di Laurea Magistrale, per il quale siano previsti insegnamenti nel Regolamento del Corso di Laurea magistrale, nel quale lo studente abbia conseguito almeno 6 CFU.
2.
Per la determinazione dell'argomento della tesi, lo studente del Corso di Laurea magistrale deve aver conseguito almeno 30 CFU.
Le modalità per la determinazione della tesi e per la preparazione, nonché per la scelta del relatore, sono fissate nel Regolamento del Corso di Laurea Magistrale, deliberato dal Consiglio di Dipartimento.
3.
Per essere ammesso alla discussione della tesi elaborata per la prova finale, che porta all'acquisizione di 30 CFU, lo studente deve aver conseguito 90 CFU.
Le modalità dello svolgimento della prova finale sono fissate nel Regolamento del Corso di Laurea Magistrale, deliberato dal Consiglio di Dipartimento.
Orientamento in ingresso
Le attività di orientamento, tirocinio, stage e placement, a livello di Ateneo, sono promosse e coordinate dal Gruppo di Lavoro per l’Orientamento di Ateneo (GLOA) costituito dal Delegato del Rettore per le politiche di orientamento, con ruolo di coordinatore, da due delegati dei Direttori per ciascun Dipartimento, un Delegato dei Presidenti per le due Scuole e dalla Responsabile della Divisione Politiche per gli Studenti.
Il GLOA promuove azioni relative all’orientamento in ingresso, all’orientamento in itinere (tutorato, tirocini e stage) e all’orientamento in uscita (politiche attive per il lavoro e placement) la cui organizzazione e realizzazione è affidata, rispettivamente, all’Ufficio orientamento, all’Ufficio stage e tirocini e all’Ufficio job placement.
Orientamento in ingresso
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di processi di raccordo con la scuola media secondaria.
Si concretizzano in attività di carattere informativo sui Corsi di Studio (CdS) dell’Ateneo ma anche come impegno condiviso da scuola e università per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attività promosse si articolano in:
a) autorientamento;
b) incontri e manifestazioni informative rivolte alle future matricole;
c) sviluppo di servizi online e pubblicazione di guide sull’offerta formativa dei CdS.
Tra le attività svolte in collaborazione con le scuole per lo sviluppo di una maggiore consapevolezza nella scelta, il progetto di autorientamento è un intervento che consente di promuovere un raccordo particolarmente qualificato con alcune scuole medie superiori.
Il progetto, infatti, è articolato in incontri svolti presso le scuole ed è finalizzato a sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di scelta.
La presentazione dell’offerta formativa agli studenti delle scuole superiori prevede tre eventi principali distribuiti nel corso dell’anno accademico ai quali partecipano tutti i CdS.
• Salone dello studente, si svolge presso la fiera di Roma fra ottobre e novembre e coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro.
Roma Tre partecipa a questo evento con un proprio spazio espositivo, con conferenze di presentazione dell’offerta formativa dell’Ateneo e promuove i propri Dipartimenti scientifici grazie all’iniziativa Roma 1,2,3 … Scienze;
• Giornate di Vita Universitaria (GVU), si svolgono ogni anno da dicembre a marzo e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Si svolgono in tutti i Dipartimenti dell’Ateneo e costituiscono un’importante occasione per le future matricole per vivere la realtà universitaria.
Gli incontri sono strutturati in modo tale che accanto alla presentazione dei Corsi di Laurea, gli studenti possano anche fare un’esperienza diretta di vita universitaria con la partecipazione ad attività didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una significativa mediazione di tipo tutoriale.
Partecipano annualmente circa 5.000 studenti;
• Orientarsi a Roma Tre, rappresenta la manifestazione che chiude le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L’evento accoglie, perlopiù, studenti romani che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Durante la manifestazione viene presentata l’offerta formativa e sono presenti, con un proprio spazio, tutti i principali servizi di Roma Tre, le segreterie didattiche e la segreteria studenti.
I servizi online messi a disposizione dei futuri studenti universitari nel tempo sono aumentati tenendo conto dello sviluppo delle nuove opportunità di comunicazione tramite web.
Inoltre, durante tutte le manifestazioni di presentazione dell’offerta formativa, sono illustrati quei servizi online (siti web di Dipartimento, di Ateneo, Portale dello studente etc.) che possono aiutare gli studenti nella loro scelta.
Il Corso di Studio in breve
Il corso di Laurea Magistrale in Italianistica si prefigge i seguenti obiettivi formativi, espressi in termini di risultati attesi:
a) l'acquisizione di approfondite conoscenze e di elevata capacità di comprensione critica nel campo della Letteratura, della Linguistica e della Filologia italiana, discipline intese sia in senso cronologico sia in senso metodologico, tali da consentire l'elaborazione e/o sviluppo di idee originali e innovative, in un contesto anche di ricerca;
b) l'acquisizione di avanzate competenze nel campo delle metodologie proprie delle scienze linguistiche, letterarie e filologiche, oltreché delle specifiche tecniche di ricerca richieste per il reperimento e l'uso critico delle fonti letterarie e della comparazione con analoghe letterature straniere medievali, moderne e contemporanee;
c) l'acquisizione di un'approfondita conoscenza linguistica critica e metodologica fondata sulla lettura e sull'analisi dei testi,specie letterari, sia scritti nei volgari italiani che pertinenti alla lingua letteraria italiana, alla circolazione dei testi, alla fortuna degli autori e delle loro opere in età medievale, moderna e contemporanea, nonché all'interno delle tradizioni letterarie di paesi stranieri;
d) l'acquisizione, in riferimento ai precedenti punti, di abilità nell'affrontare tematiche e risolvere problemi nuovi e non familiari, inseriti in contesti più ampi o interdisciplinari connessi ai settori di scientifico disciplinari di pertinenza dell'italianistica (S.S.D.
L-FIL-LET/10, L-FIL-LET/11, L-FIL-LET/12, L-FIL-LET/13 e L-FIL-LET/14);
e) l'acquisizione, in riferimento ai precedenti punti, della capacità di integrare le conoscenze e gestirne la complessità, nonché di elaborare osservazioni e formulare valutazioni e giudizi sulla base di informazioni parziali e frammentate, nel contesto di una matura consapevolezza delle responsabilità sociali ed etiche collegate all'applicazione di tali conoscenze e giudizi;
f) il consolidamento della capacità di utilizzare criticamente i principali strumenti informatici e telematici disponibili nel campo dello studio dell'italianistica e delle scienze ad essa correlate.
g) il consolidamento della capacità di utilizzare fluentemente, in forma scritta e orale, almeno una lingua dell'Unione europea oltre l'italiano.
h) l'acquisizione, con particolare riguardo ai precedenti punti, di capacità di apprendimento che consentano, dopo il conseguimento della Laurea Magistrale, di proseguire in modo anche autonomo lo studio nei campi individuati;.
i) l'acquisizione di abilità comunicative finalizzate alla trasmissione chiara e razionale, a interlocutori specialisti e non specialisti, delle conclusioni raggiunte, in termini di conoscenze, di metodo e di implicazioni.
Gli sbocchi professionali previsti per i laureati del Corso di Laurea Magistrale in Italianistica sono in istituzioni specifiche, quali archivi di Stato, biblioteche, sovrintendenze, in centri culturali, fondazioni, aziende editoriali, con funzioni di elevata responsabilità; in organismi e unità di studio presso enti e istituzioni, pubbliche e private, sia italiane che straniere.
I laureati del Corso di Laurea Magistrale in Italianistica potranno anche esercitare funzioni di elevata responsabilità nei settori degli istituti di cultura e di ricerca di tipo specifico; in centri di studi e di ricerca, pubblici e privati; in istituzioni centrali e locali nell'articolato settore dei servizi culturali; nell'editoria scientifica e in quella connessa alla diffusione dell'informazione e della cultura letteraria e linguistica, anche a livello internazionale, pertinente l'italianistica.
Il Corso di Laurea Magistrale Italianistica stante la sua costituzione di tipo letterario, linguistico e filologico consente una formazione adatta a tutte le attività collegate alla trasmissione a livelli alti del sapere umanistico; in particolare è in grado di fornire le competenze disciplinari richieste per la professione di docente.
I laureati possono prevedere come occupazione l'insegnamento nella scuola primaria di primo e secondo grado, una volta completato il processo di abilitazione all'insegnamento e superati i concorsi previsti dalla normativa vigente.
Gli sbocchi occupazionali e le attività professionali sopra definiti sono compatibili con l'accesso alle attività classificate dall'ISTAT sotto il codice M.80 (Istruzione), in particolare M.80.21.1 (Istruzione secondaria di primo grado: scuole medie), M.80.21.2 (Istruzione secondaria di secondo grado: licei e istituzioni che rilascino diplomi di maturità), M.80.3 (Istruzione universitaria e post-universitaria), M.80.4 (Corsi di formazione e perfezionamento e altre attività di insegnamento), nonché sotto il codice O.92 (Attività ricreative, culturali e sportive), presso enti pubblici e privati.
Le attività a libera scelta dello studente possono permettere di migliorare la sua preparazione per le prove di accesso al dottorato di ricerca.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20709852 -
LETTERATURA ITALIANA L.M. (CANALI A-L/M-Z)
(objectives)
The student will address one or more specialist topics. He will be presented with an example of an author's in-depth study or an important theme of Italian literature, according to the most up-to-date research perspectives. It will acquire the necessary hermeneutic tools for the analysis of texts and the application of the most appropriate methodologies to them (analysis of metric or narrative structures), in the context of a suitable preparation for advanced literary study.
|
12
|
L-FIL-LET/10
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20703620 -
LETTERATURA ITALIANA CONTEMPORANEA L.M
(objectives)
The student, already able to master the diachronic framework of contemporary literature, through the study of authors, moments and themes of the nineteenth and twentieth centuries, will have to master the methodological tools that are not unequivocal of textual analysis, such as to allow a solid specialist knowledge. of critical knowledge in several fields of investigation: historicist, philological, linguistic, structural, metric-stylistic, rhetorical.
|
6
|
L-FIL-LET/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
ATTIVITÀ CARATTERIZZANTE - LETTERATURA ITALIANA - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20702432 -
ITALIAN THEATRICAL LITERATURE L.M.
(objectives)
The student will acquire, through the study of specialized subjects, the tools of textual and critical analysis of authors and works of Italian literature related to theatrical production, from the Middle Ages to the contemporary. The acquired analytical ability on exemplary texts must make it theoretically aware of the gender connotations that distinguish the theatrical communicative experience from the literary one, and of those that on the contrary to it homologate.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710143 -
LETTERATURA ITALIANA DEL MEDIOEVO L.M.
(objectives)
The course aims to provide specific tools for the study and analysis of literary texts of the Italian Middle Ages. Through an in-depth reading of a work, or group of works, the student will acquire an interpretative model based on the interweaving of different "knowledge" - historical-literary, linguistic-philological, doctrinal - particularly suited to grasp the complex physiognomy of the literary text medieval and its peculiarities.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710144 -
LETTERATURA ITALIANA DEL RINASCIMENTO L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20710145 -
LETTERATURA ITALIANA MODERNA L.M.
(objectives)
The aim of the course is to provide students with the most appropriate analysis tools to read the tradition of the nineteenth-century novel in its most significant models. To this end, students will have to study the terms of the theoretical critical debate on the characters of the historical novel and of the training novel, and reach a capacity for reading and analyzing texts, from a historical-cultural, stylistic and narratological perspective.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702431 -
HISTORY OF ITALIAN LITERARY CRITICISM L.M.
(objectives)
At the end of the course the student will acquire specialized knowledge related to the development and articulation of the critical reflection on the authors of Italian literature from the origins to our days and the tools of literary hermeneutics that will have to pragmatically exercise in an original way.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
CARATTERIZZANTI- LINGUE E LETTERATURE MODERNE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20710494 -
MODERN LANGUAGES TEACHING LM (A)
|
Also available in another semester or year
|
20710495 -
MODERN LANGUAGES TEACHING LM (B)
(objectives)
Didactics of Modern Languages B LM Module "Tools and methods in didactics for plurilingualism" The teaching of Didactics of modern languages B LM (Module "Tools and methods in didactics for plurilingualism") falls within the scope of related and integrative training activities of the Magistral Study Course in Modern Languages for International Communication, and specifically among the related activities aimed at deepening the skills in the field of language teaching. The course provides: In-depth knowledge of the main theoretical hypotheses related to language learning and the different approaches and methods inspired by them over time. Deepening of knowledge related to the teaching of Italian L2 and current language teaching trends, with particular reference to linguistic education in a plurilingual perspective and to intercomprehension Knowledge of the main results obtained from research in the field of assessment, verification and certification of skills language. Knowledge and skills in the design and development of language teaching activities. Critical analysis of the potential and use of technological and digital tools for language teaching and learning. Expected learning outcomes: students will know the main theoretical hypotheses related to language learning and the different approaches and methods they inspired over time; they will know the main aspects of teaching Italian as L2 and the processes of verification and certification of skills; will include the processes related to the development of receptive skills and the intercomprehension of the Romance languages; they will be able to propose teaching activities and critically evaluate teaching materials and digital educational technologies.
|
6
|
L-LIN/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710453 -
English as an international language: methodological and didactic issues
(objectives)
Graduates in Languages and Literatures for Teaching and Translation obtain advanced knowledge and understanding in all the subject areas of their training in order to 1) consolidate and develop their competence in European and American Studies, with particular attention to their literature of specialisation; 2) deepen their knowledge of the two foreign languages chosen, achieving a heightened competence in the language of specialization and an advancement in the second language; 3) reach enhanced awareness of the linguistic features of their language of specialisation, both from a diachronic and a synchronic perspective; 4) reach an adequate knowledge of the most advanced methodologies for the analysis of literary texts; 5) handle confidently the theoretical-practical tools for teaching and for translation.
English as an International Language: Methodological and Didactic Issues is one of the characterising modules of the programme. The course provides basic knowledge about the phenomena that have allowed the emergence of variant forms of English among native speakers, among the populations of the former British colonies, and finally among other international communities of speakers. The student is expected to develop a deeper awareness of the multifaceted nature of English as an international language, while using this language as a tool for work and metalinguistic reflection. Specific methodological skills related to the pedagogical implications of Global Englishes in the field of English language teaching will also be provided, including a critical reflection on the role of the teacher, the purpose of activity design, and different learning styles. At the end of the module students will be able to: develop lesson plans for the teaching of English in an international context; communicate in written and oral form at an advanced level, including the acquisition of socio-cultural competence.
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
20710450 -
Paradigmes et frontières du texte
(objectives)
Graduates in Languages and Literatures for Teaching and Translation obtain advanced knowledge and understanding in all the subject areas of their training in order to 1) consolidate and develop their competence in European and American Studies, with particular attention to their literature of specialisation; 2) deepen their knowledge of the two foreign languages chosen, achieving a heightened competence in the language of specialization and an advancement in the second language; 3) reach enhanced awareness of the linguistic features of their language of specialisation, both from a diachronic and a synchronic perspective; 4) reach an adequate knowledge of the most advanced methodologies for the analysis of literary texts; 5) handle confidently the theoretical-practical tools for teaching and for translation.
Paradigmes et frontières du texte/ Paradigms and text boundaries is one of the characterising modules of the programme. Its aim is to foster communicative and argumentative skills in French at an advanced level in written and oral production. This will be achieved through the analysis of a wide range of literary and specialised texts. The module also introduces learners to the translation and translation analysis of the texts and specialised languages taken into consideration, with a focus on the socio-anthropological, interlinguistic and intercultural aspects related to different text typologies. At the end of the module students will be able to: critically and autonomously analyse texts; start a metalinguistic reflection; apply the linguistic, communicative and writing skills in specific work contexts (e.g. editing/translating articles, reviews, essays, brochures, etc.); communicate specific notions at an advanced level.
|
6
|
L-LIN/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
FRA |
|
Optional Group:
ATTIVITÀ CARATTERIZZANTE - DISCIPLINE STORICHE, FILOSOFICHE, ANTROPOLOGICHE E SOCIOLOGICHE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20702439 -
ROMAN HISTORY L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20703032 -
MEDIEVAL HISTORY II L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20706075 -
STORIA DELL'EUROPA E DEL MEDITERRANEO
|
Also available in another semester or year
|
20710011 -
STORIA DELL'ISTITUZIONE DIPLOMATICA IN ETA' MODERNA
|
Also available in another semester or year
|
20710064 -
STORIA DELL'ITALIA CONTEMPORANEA
(objectives)
The course intends to retrace the processes of profound political, economic and social transformations which, in the aftermath of the First World War and the Russian Revolution, have provoked, on the one hand, the mobilization of popular classes and the affirmation of mass parties and, on the other, the eruption of nationalistic unrest and the success of totalitarian ideologies. After documenting the instability of the institutional framework and the inability of the ruling classes to fully understand the nature of reactionary movements, the course will examine the different causes of the birth and advent of Italian fascism, from the first civil war to the dictatorship.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702712 -
HISTORY OF PHILOSOPHY - L.M.
(objectives)
The course of History of philosophy is part of the program in Philosophical sciences (MA level) and is included among the characterising training activities. Upon completion of the course, students will have read through one or more texts of modern and contemporary philosophy and they will have acquired in-depth knowledge on the relative issues and debates. Students will be able to apply the acquired knowledge, to discuss and to develop arguments both in a theoretical and in a historical perspective. Students are expected to acquire the following skills: - Advanced critical thinking on modern and contemporary philosophy and on its relation to wider issues (both historical and philosophical); - Advanced language and argumentation skills required for reading and analyzing texts, and critical debate in Italian and English; - Capacity to read and analyse philosophical works and the relevant critical debate (in Italian and in English); - Oral presentation of a little report and preparation of written texts (in Italian or in English).
|
6
|
M-FIL/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
ATTIVITA' CARATTERIZZANTI - DISCIPLINE LINGUISTICHE, FILOLOGICHE E METODOLOGICHE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20706094 -
ROMANCE PHILOLOGY AND LINGUISTICS 1 LM
(objectives)
The Course “Romance Philology 1 LM” falls within the domain of the Complementary learning activities of the Degree Course in Modern Languages for International Communication, specifically the activities aiming at providing adequate tools for the analysis of texts in the light of their transmission and cultural context. Building on the results achieved during the philology courses of the First Cycle, the course envisages further study of the content, methodological and analytical domains of the subject, reinforcing the competence previously acquired, and obtaining a solid preparation in the field of the history of medieval languages and literatures also with regard to their transition towards the early modern period. Expected Learning Outcomes: The student will acquire advanced understanding of the principles and methods of the subject and will acquire solid competence in the history of medieval languages and literatures.
|
6
|
L-FIL-LET/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710496 -
GENERAL LINGUISTICS LM (module A)
(objectives)
General Linguistics A LM The teaching of General Linguistics A LM (Module "Pragmatica") is part of the training activities that characterize the Master's Degree Course in Modern Languages for International Communication and, specifically, between the transversal and fundamental activities aimed at deepen the knowledge and skills in the field of linguistic pragmatics with particular reference to Italian and study languages. The course aims to provide an in-depth analysis of the specific knowledge and methodological and analytical skills specific to the specific sector, with consolidation of those already acquired during the three-year cycle of studies. The "Pragmatica" module deals in particular with the analysis of the relationships between text and context; the illocutività; the theory of linguistic acts; the principle of cooperation, conversational maxims, implications; the theory of relevance; the presuppositions; the information structure of the statement. Expected learning outcomes: students will be able to analyze the relationships between text and context; they will have in-depth knowledge on the unreliability, on the theory of linguistic acts, on conversational maxims, on the theory of relevance, on the information structure of the sentence.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
ATTIVITÀ AFFINE E INTEGRATIVA - I gruppo - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20710336 -
BIBLIOGRAFIA E BIBLIOTECONOMIA L.M.
(objectives)
6 The aim of the course, which can be divided into two parts, is to learn about the historical-institutional framework of Italian libraries as it has been configured during the history and the concrete way of functioning of the library structure in relation to study and research needs. In particular, the library-part of the course will include the exposition of the history of the libraries and the treatment of the principles underlying the processes of communicative mediation that the library is called to implement.
|
6
|
M-STO/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702436 -
LITERARY CRITICISM L.M.
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
ATTIVITÀ AFFINE E INTEGRATIVA - II gruppo - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20702443 -
LATIN LITERATURE L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20702459 -
PALEOGRAPHY L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20702710 -
AESTHETICS - L.M
(objectives)
The course of Aesthetics is part of the program in Philosophical Sciences (MA level) and is included among the characterising training activities. At the end of this course the student will acquire: - A thorough knowledge of several issues concerning aesthetics and the relationships between philosophy and the arts (literature, visual arts, performing arts, architecture, film) - An extended knowledge of the most important texts of the history of aesthetics, and of the critical debate on these texts - An extended knowledge on the most recent literature on aesthetics, perception theory, ontology of art and related subjects - The ability to form an independent judgement on such topics and to expose it in oral and written form - An excellent mastery of aesthetic terminology and of the argumentative methods in the field of aesthetics and art criticism, even for educational purposes - The ability of focusing theoretical issues, analyzing information, formulating arguments in the fields of aesthetics, theory of perception, art theories, with the help of bibliographical sources, even in languages other than Italian - The ability to contextualize in historical-philosophical perspective aesthetic debates, as well as debates on art criticism and on landscape theory.
|
6
|
M-FIL/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710147 -
LETTERATURA CONTEMPORANEA COMPARATA L.M.
(objectives)
The aim of the course is to analyze some major questions of contemporary Italian literature within the framework of major foreign literatures. The study will be carried out in a comparative perspective, essential for the literature of the nineteenth, twentieth and twenty-first centuries, when the exchange between different cultures became more intense and the models and poetics elaborated abroad often had profound influence on Italian authors . The student will deepen a genre, a theme, a poetic, the story of the reception of an author or a cultural institution.
|
6
|
L-FIL-LET/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710313 -
LETTERATURA, GIORNALISMO E NUOVI MEDIA L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20702665 -
FILM STYLES AND FILMMAKERS
(objectives)
The course aims to address the figure and the work of Ferreri in the context of italian and international cinema.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710175 -
Theatrical culture and literary culture
(objectives)
This course aims to provide students an introduction with the relationships between text and performance, theater and print, actors and writers.
|
6
|
L-ART/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710150 -
LINGUISTICA ITALIANA - LM
|
Also available in another semester or year
|
20710371 -
DIDATTICA DEL LATINO L.M.
(objectives)
The student will be able to apply a linguistic model, based on functionalism, in teaching the technique of translating a Latin text and to explain the Latin verbal and nominal flexion according to a diachronic perspective.
|
6
|
L-FIL-LET/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710372 -
DIDATTICA DELL' ITALIANO L.M.
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
ambito F - ulteriori abilità - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20703625 -
FILOLOGIA ITALIANA L.M.
(objectives)
The student, through individual case studies on one or more traditions, conducted starting from the direct examination of manuscript and printed witnesses, will acquire advanced philological tools and active skills to face the main ecdotic, exegetical and interpretative problems of the texts of Italian literature. Through the analysis of various types of autograph materials (sketches, zibaldoni, annotated books, etc.), the student will be able to develop further skills aimed at studying the genesis of the texts and will have the opportunity to refine the methodology of approach to the sources.
|
6
|
L-FIL-LET/13
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20703166 -
HISTORY OF THE ITALIAN LANGUAGE L.M.
(objectives)
The student will acquire the knowledge of the aspects, moments, questions, texts of the Italian linguistic history from the Origins to the present, with particular attention to the most ancient phases of our language and with particular reference to the medieval and Renaissance ones of the median area, and with specific attention to some paradigmatic cases. He will also acquire knowledge of the origins and foundations of Italian dialectology examined from a historical point of view.
|
|
20703166-1 -
STORIA DELLA LINGUA ITALIANA I L.M.
(objectives)
The course aims to analyze in depth topics, issues and authors who, for various reasons, represent crucial turning points in the history of the Italian language. The course will focus on literary Italian (ancient and modern), but will also examine other uses and registers of the language, such as jargons, technical languages and semiliterate production, taking into account the complex geolinguistic situation of the Italian territory, where dialects and minority languages play even today an important role. With regard in particular to the earliest phases of the language, texts of outstanding interest, both in prose and in poetry, will be read and commented upon in detail. The student will therefore acquire an in-depth knowledge of the historical development of the Italian language its earliest attestations to the present. (S)He will furthermore acquire the ability to apply with confidence the methodology of linguistic analysis to literary and non-literary texts, also in a diachronic perspective.
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20703166-2 -
STORIA DELLA LINGUA ITALIANA II L.M.
(objectives)
The course aims to analyze in depth topics, issues and authors who, for various reasons, represent crucial turning points in the history of the Italian language. The course will focus on literary Italian (ancient and modern), but will also examine other uses and registers of the language, such as jargons, technical languages and semiliterate production, taking into account the complex geolinguistic situation of the Italian territory, where dialects and minority languages play even today an important role. With regard in particular to the earliest phases of the language, texts of outstanding interest, both in prose and in poetry, will be read and commented upon in detail. The student will therefore acquire an in-depth knowledge of the historical development of the Italian language its earliest attestations to the present. (S)He will furthermore acquire the ability to apply with confidence the methodology of linguistic analysis to literary and non-literary texts, also in a diachronic perspective.
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
ATTIVITÀ CARATTERIZZANTE - LETTERATURA ITALIANA - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
CARATTERIZZANTI- LINGUE E LETTERATURE MODERNE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20710494 -
MODERN LANGUAGES TEACHING LM (A)
(objectives)
Teaching of modern languages A LM Module “Processes, tools and methods in second language teaching” The teaching of Didactics of modern languages A LM (Module “Processes, tools and methods in second language teaching”) is part of the activity related and supplementary training courses in the Master's Degree Course in Modern Languages for International Communication, and specifically among the related activities aimed at deepening the skills in the field of language teaching. The course provides: Knowledge of the main results obtained by the different research traditions in the field of learning and teaching languages (first, second and foreign). Knowledge of the different methodological orientations that guide the teaching intervention in the teaching of languages, with particular reference to Italian as L2 and to communicative approaches and especially to task-based teaching. Development of the ability to effectively use the main reference tools for those involved in language learning and teaching, in particular the Common European Framework of Reference for languages. Development of the ability to critically analyze teaching materials and digital educational technologies in the light of the knowledge acquired and through the use of specific observation tools. Expected learning outcomes: students will know the research results in the field of language learning and teaching; they will know the different methodological orientations of didactic interventions in language teaching; they will have the ability to use the reference tools for teaching and learning languages; they will be able to analyze teaching materials and digital teaching technologies using the knowledge acquired and the observation tools.
|
6
|
L-LIN/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710495 -
MODERN LANGUAGES TEACHING LM (B)
|
Also available in another semester or year
|
20710453 -
English as an international language: methodological and didactic issues
|
Also available in another semester or year
|
20710450 -
Paradigmes et frontières du texte
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
ATTIVITÀ CARATTERIZZANTE - DISCIPLINE STORICHE, FILOSOFICHE, ANTROPOLOGICHE E SOCIOLOGICHE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20702439 -
ROMAN HISTORY L.M.
(objectives)
The student who has already followed the institutional module and the monographic module of Roman history will deepen in a specialized sense the knowledge of research methodologies and historiographical themes.
|
6
|
L-ANT/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20703032 -
MEDIEVAL HISTORY II L.M.
(objectives)
The first objective of the course is to answer a question / problem of medieval history that has been chosen previously, to which the knowledge of the topic will be explained in a seminar way. In terms of content, from the point of view of content, the aim is to foster medieval knowledge on the chosen topic, while from the methodological point of view to acquire a critical capacity, the necessary skills to be able to read the testimonies necessary to resolve the question, the knowledge of the history of the studies on the chosen topic. Finally, the course aims to develop the active protagonism of the individual student and his argumentative ability both in terms of the ability to speak in public and in terms of written elabation. Finally, wherever possible, he wants to encourage his ability to work in a group, in the belief that knowing how to work with others is now a high point in his cultural education and in the future a necessity for his professional future.
|
6
|
M-STO/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20706075 -
STORIA DELL'EUROPA E DEL MEDITERRANEO
(objectives)
The course provides advanced skills for reading and critical interpretation of crucial issues in the political and cultural history of modern Europe, also read in terms of symbolic production. Specific attention is paid to the history of European historiography as a place of formation for the idea of Europe and a common identity consciousness.
|
6
|
M-STO/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710011 -
STORIA DELL'ISTITUZIONE DIPLOMATICA IN ETA' MODERNA
(objectives)
The objective of the course is to provide students with a thorough understanding of the development of Italian and European diplomatic institutions from the fifteenth century to the Napoleonic era.
|
6
|
M-STO/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710064 -
STORIA DELL'ITALIA CONTEMPORANEA
|
Also available in another semester or year
|
20702712 -
HISTORY OF PHILOSOPHY - L.M.
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
ATTIVITA' CARATTERIZZANTI - DISCIPLINE LINGUISTICHE, FILOLOGICHE E METODOLOGICHE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
ATTIVITÀ AFFINE E INTEGRATIVA - I gruppo - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
ATTIVITÀ AFFINE E INTEGRATIVA - II gruppo - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20702443 -
LATIN LITERATURE L.M.
(objectives)
The student will acquire knowledge related to the master's level analysis of one or more Latin literary texts, with particular attention to formal aspects and seminar-like interaction with attending students.
|
6
|
L-FIL-LET/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702459 -
PALEOGRAPHY L.M.
(objectives)
The student will have advanced knowledge of the history of Greek and Latin writing, after having examined the main writings of ancient, medieval and modern times, taking a seminar course dedicated to a specific paleographic theme.
|
6
|
M-STO/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702710 -
AESTHETICS - L.M
|
Also available in another semester or year
|
20710147 -
LETTERATURA CONTEMPORANEA COMPARATA L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20710313 -
LETTERATURA, GIORNALISMO E NUOVI MEDIA L.M.
(objectives)
The course Literature, journalism and new media, L.M., aims to enrich the student's specialized training on contemporary Italian literature through the interrelationships with journalism, cinema and television that have profoundly changed the system of literary communication during the twentieth century. The educational perspective, open to the ongoing transformations of literary writing in relation to new communication strategies, aims to prepare the student for the potential of multiple career opportunities.
|
6
|
L-FIL-LET/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702665 -
FILM STYLES AND FILMMAKERS
|
Also available in another semester or year
|
20710175 -
Theatrical culture and literary culture
|
Also available in another semester or year
|
20710150 -
LINGUISTICA ITALIANA - LM
(objectives)
The course aims to provide students with an in-depth knowledge of various theoretical and methodological aspects of Italian linguistics and the most important tools of the discipline, so that they can acquire a thorough preparation in the main fields of linguistic research
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710371 -
DIDATTICA DEL LATINO L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20710372 -
DIDATTICA DELL' ITALIANO L.M.
(objectives)
At the end of the course, students will master the disciplinary contents related to Italian language education, will be able to build coherent didactic paths for the development of communicative skills and will be able to identify the most suitable didactic tools and methods for teaching Italian.
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
ambito F - ulteriori abilità - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20710093 -
12 CFU A SCELTA DELLO STUDENTE
(objectives)
12 cfu chosen by the student.
|
12
|
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20705042 -
FINAL EXAM
(objectives)
The final exam of the LM-14 Master Course provides for the presentation and discussion of a written paper written under the guidance of a supervisor and a co-supervisor.
|
30
|
|
180
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |