Degree Course: Information , publishing, Journalism
A.Y. 2017/2018
Autonomia di giudizio
A conclusione del curriculum i laureati, sulla base delle conoscenze analitiche sia di impianto teorico linguistico che mediologico e sociale e delle pratiche di laboratorio, nonché delle verifiche rappresentate dalle prove di esame e di laboratorio avranno la capacità di raccogliere dati e interpretare criticamente testi provenienti dalla stampa, dalla radio, dalla televisione e dalla pubblicità, nonché di formulare motivati giudizi autonomi sui processi sociali, economici, giuridici e politici ad essi sottesi e ai loro effetti sulla formazione dell'opinione pubblicaAbilità comunicative
A conclusione del curriculum i laureati avranno approfondito attraverso lo studio teorico ( discipline semiotiche e linguistiche) e l'analisi storico-sociale e giuridico dei media ( discipline sociali e mediologiche, il panorama dei processi di comunicazione dal piano interpersonale a quello sociale politico e di impresa istituzionale e in virtù delle esercitazioni pratiche cui avranno atteso possederanno capacità di comunicare con chiarezza contenuti e
abilità di progettazione di contenuti, anche di tipo multimediale e ipertestuale, e servizi per ambienti
multipiattaforma (web, tv digitale, telefonia ecc.);
abilità di comunicazione in relazione ad una conoscenza critica della specificità dei destinatari;
competenze per la progettazione e la realizzazione di prodotti per l'informazione specializzata e periodica sia di
tipo tradizionale che innovativo.
Capacità di apprendimento
L'impegno sul piano teorico e disciplinare e la pratica dei tirocini conferiranno ai laureati capacità padronanza metodologica e abilità di apprendimento utili per l'accesso al Dottorato di ricerca o a un Master anche di secondo livello.
Le attività obbligatorie del corso di Laurea sono finalizzate all'accesso ai Dottorati nelle seguenti aree disciplinari: Filosofia, Scienze umane e Relazioni internazionali.
Le attività a libera scelta permettono di migliorare la preparazione per tali Dottorati, nonché di agevolare l'accesso ad altre tipologie di Dottorato.
Requisiti di ammissione
Per l'ammissione al corso di Laurea Magistrale in Informazione editoria e giornalismo sono richieste le conoscenze corrispondenti al possesso di una Laurea nonché quelle conoscenze che permettono di intraprendere con successo un percorso formativo secondo questo ordinamento.
Le conoscenze richieste per l'ammissione sono automaticamente accertate in ciascuno dei due casi seguenti:
a) conseguimento del titolo di I livello in una delle seguenti classi di Laurea:
L-3 Discipline delle arti figurative, della musica, dello spettacolo e della moda
L-5 Filosofia
L-10 Lettere
L-11 Lingue culture moderne
L-12 Mediazione linguistica
L-20 Scienze della Comunicazione
L-42 Storia
Il titolo di I livello deve essere comprensivo di 60 CFU complessivi nei settori scientifico disciplinari indicati in un elenco definito a livello di Regolamento del Corso di Studi;
b) conseguimento del titolo di I livello in una classe diversa da quelle di cui al punto a) comprensivo di almeno 90 CFU complessivi nei settori scientifico disciplinari indicati in un elenco definito a livello di Regolamento del Corso di Studi.
Negli altri casi l'accertamento è compiuto secondo modalità definite dal Regolamento del corso di Laurea Magistrale.
Ai fini dell'ammissione, oltre ai crediti indicati (punto a, punto b), la cui esplicitazione sarà inserita nel Regolamento del Corso di studio, si deve dimostrare il possesso o l'acquisizione di una preparazione personale da verificare negli ambiti dell'informazione e comunicazione socio-economico, storico e politico, linguistico e cognitivo; una comprovata e solida capacità di pieno uso espositivo e argomentativo dell'italiano sia in forma scritta che orale, nonchè una conoscenza elevata di almeno una lingua straniera dell'Unione Europea, e degli strumenti informatici.
La preparazione sarà accertata anche con colloqui e secondo le modalità stabilite dal Regolamento didattico del Corso di Laurea.Prova finale
La Laurea Magistrale in INFORMAZIONE, EDITORIA E GIORNALISMO si consegue previo superamento di una prova
finale, che consiste nella presentazione e discussione di una tesi elaborata in forma originale dallo studente sotto la
guida di un relatore, nell'ambito di uno dei settori scientifico-disciplinari presenti nell'ordinamento del corso di
Laurea per il quale sono previsti insegnamenti nel regolamento del corso di Laurea e nel quale lo studente ha
conseguito almeno crediti.
Le modalità per la determinazione e la preparazione dell'argomento della tesi nonché per la scelta del relatore sono
fissate nel Regolamento del corso di Laurea Magistrale secondo le linee stabilite dal Consiglio di Facoltà.
Per essere ammesso alla discussione dell'elaborato per la prova finale, che porta all'acquisizione di (24 o 30)
crediti, lo studente deve aver conseguito (96 o 90) crediti.
Le modalità dello svolgimento della prova finale sono
fissate nel Regolamento del corso di Laurea Magistrale secondo le linee stabilite dal Consiglio di Facoltà.
Orientamento in ingresso
Le attività di orientamento, tirocinio, stage e placement, a livello di Ateneo, sono promosse e coordinate dal Gruppo di Lavoro per l’Orientamento di Ateneo (GLOA) costituito dal Delegato del Rettore per le politiche di orientamento, con ruolo di coordinatore, da due delegati dei Direttori per ciascun Dipartimento, un Delegato dei Presidenti per le due Scuole e dalla Responsabile della Divisione Politiche per gli Studenti.
Il GLOA promuove azioni relative all’orientamento in ingresso, all’orientamento in itinere (tutorato, tirocini e stage) e all’orientamento in uscita (politiche attive per il lavoro e placement).
Orientamento in ingresso
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di processi di raccordo con la scuola media secondaria.
Si concretizzano in attività di carattere informativo sui Corsi di Studio (CdS) dell’Ateneo ma anche come impegno condiviso da Scuola e Università per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attività promosse si articolano in:
a) seminari e attività formative realizzate in collaborazione con i docenti della scuola;
b) incontri e manifestazioni informative rivolte alle future matricole;
c) sviluppo di servizi on line per l’orientamento e l’auto-orientamento.
Tra le attività svolte in collaborazione con le scuole per lo sviluppo di una maggiore consapevolezza nella scelta, il “progetto di auto-orientamento” è un intervento significativo che consente di promuovere un raccordo particolarmente qualificato con alcune scuole medie superiori che insistono sul territorio limitrofo a Roma Tre.
Il progetto, infatti, è articolato in incontri svolti presso le scuole dagli esperti dell’Ufficio Orientamento con la collaborazione di studenti seniores ed è finalizzato a sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di scelta (gli incontri si svolgono nel periodo ottobre-dicembre).
La presentazione dell’offerta formativa agli studenti delle scuole superiori prevede tre eventi principali, distribuiti nel corso dell’anno accademico, ai quali partecipano tutti i CdS.
• Salone dello studente “Campus orienta”, si svolge presso la fiera di Roma fra ottobre e novembre e coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro.
Roma Tre partecipa a questo evento con un proprio spazio espositivo e con conferenze di presentazione dell’offerta formativa dell’Ateneo.
• Le Giornate di Vita Universitaria (GVU) si svolgono ogni anno da gennaio a marzo e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Si svolgono in tutti i Dipartimenti dell’Ateneo e costituiscono una importante occasione per le future matricole per vivere la realtà universitaria.
Gli incontri sono strutturati in modo tale che accanto alla presentazione dei CdS, gli studenti possano anche fare un’esperienza diretta di vita universitaria con la partecipazione ad attività didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una significativa mediazione di tipo tutoriale.
Partecipano annualmente oltre 6.000 studenti delle secondarie.
• Orientarsi a Roma Tre rappresenta la manifestazione che chiude le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L’evento accoglie mediamente circa 3.000 studenti romani e non solo, che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Oltre all’offerta formativa sono presentati tutti i principali servizi di Roma Tre rivolti agli studenti e le segreterie didattiche sono a disposizione per tutte le informazioni relative alle pratiche di immatricolazione.
In tutte le manifestazioni di presentazione dell’offerta formativa, sono illustrati anche i vari servizi on line che possono aiutare gli studenti nella scelta: dai siti web dei Dipartimenti al sito del POS (Prove di Orientamento Simulate) che consente alle future matricole di autovalutarsi rispetto ai requisiti di accesso per tutti i CdS di Roma Tre.
Infine, in tutte le manifestazioni che si svolgono in Ateneo sono somministrati ai partecipanti questionari di soddisfazione che vengono elaborati ed utilizzati per proporre miglioramenti all’organizzazione degli eventi.
Il Corso di Studio in breve
l corso di Laurea Magistrale in Informazione, Editoria e giornalismo,attraverso la scelta tra vari insegnamenti, consentirà a ciascuno studente di perseguire i propri interessi e attitudini, dando loro la possibilità di costruire percorsi volti alla produzione e gestione dell’informazione, all’editoria libraria cartacea, multimediale o alle diverse forme del giornalismo, generalista o specifico.
In particolare, il corso mira a fornire allo studente le conoscenze e i metodi propri del lavoro di gestione dei contenuti, con particolare riferimento alle necessità gestionali ed organizzative delle imprese giornalistiche e editoriali (cartacee, audiovisive, on line) e dell'editoria periodica specializzata e non specializzata, in un contesto nazionale ed internazionale, e nella costante consapevolezza del carattere globale dei processi di comunicazione nella società contemporanea.
Il laureato dovrà, in particolare, saper utilizzare le nuove tecnologie della comunicazione in funzione delle necessità gestionali ed organizzative delle imprese giornalistiche e editoriali (cartacee, audiovisive, on line) e dell'editoria periodica specializzata e non specializzata.
Ciò sarà perseguito attraverso l’integrazione degli insegnamenti curricolari nelle aree: Filosofico cognitive, Linguistiche e semiotiche, Filosofico-storico-politiche, Giuridico-economico sociologiche, Informatiche; sia con la pratica nei laboratori di scrittura e media, che attraverso periodi di tirocinio e stage presso imprese che operano nei settori di riferimento e con soggiorni anche presso altre Università italiane e straniere, nel quadro di accordi nazionali e internazionali dell’Ateneo Roma Tre.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
DISCIPLINE METODOLOGICHE INFORMATICHE E DEI LINGUAGGI - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
DISCIPLINE STORICO SOCIALI, GIURIDICO ECONOMICHE, POLITOLOGICHE E DELLE RELAZIONI - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20704072 -
COMMUNICATION IN ADVERTSISING
(objectives)
This course aims to: 1) enable students to understand and interpret advertising and to deconstruct gender, race, class, and sexuality stereotypes commonly found in it; 2) stimulate student’s creativity and provide them with the critical competences enabling them to elaborate advertising strategies and ‘imageries’ that could be alternative to the mainstream ones. Program, course hours, and teaching materials also on www.mediastudies.it
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20704075 -
MARKETING FOR PUBLISHING
|
Also available in another semester or year
|
20710102 -
ANALISI DELL'AMBIENTE E DEL TERRITORIO - LM
|
Also available in another semester or year
|
20710097 -
FILOSOFIA DELLA TECNOLOGIA - LM
|
Also available in another semester or year
|
20710270 -
SOCIAL PSYCHOLOGY
(objectives)
To provide knowledge on main theoretical approaches on social psychology, on cognitive, affective and communicative processes of social interaction, on social cognition and social identity, on the construction and change of opinions and attitudes, on social influence and persuasion either on face to face and distance interaction, and in interpersonal and public communication, with particular attention to political field. To describe recent study on aggressive, prosocial and inter-group behaviors and relations. To forster competences in the application of acquired knowledge in communication work and research
|
6
|
M-PSI/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
A SCELTA DELLO STUDENTE -E’ possibile inserire tra gli esami a scelta al massimo 6 CFU di attività di Laboratorio, non è possibile inserire tra gli esami a scelta ulteriori “Idoneità di lingua” conseguite al CLA. Anche se approvato il piano di studi che non rispetta tali regole potrà essere oggetto di revisione. - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20708659 -
LETTERATURA ITALIANA CONTEMPORANEA - LM
(objectives)
The course aims to deepen the authors , moments , genres and themes that characterize the Italian literature of our time , from the early twentieth century , taking into account also , as much as possible , the links with the other systems of literary expression , other arts , the literatures of other countries , as well as the history and geography of our country. Critical and analytical tools that will be used during the course will also help , the student , to hone their reading mode .
|
12
|
L-FIL-LET/11
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20702749 -
ITALIAN LINGUISTICS - POSTGRADUATE
(objectives)
The student will acquire the knowledge of the aspects, moments, questions, texts of the Italian linguistic history from the Origins to the present, with particular attention to the most ancient phases of our language and with particular reference to the medieval and Renaissance ones of the median area, and with specific attention to some paradigmatic cases. He will also acquire knowledge of the origins and foundations of Italian dialectology examined from a historical point of view.
|
|
20702749-1 -
LINGUISTICA ITALIANA - SPECIALISTICO
|
Also available in another semester or year
|
20702749-2 -
LINGUISTICA ITALIANA SPECIALISTICO
|
Also available in another semester or year
|
20710108 -
GEOPOLITICA ECONOMICA E INFORMAZIONE
(objectives)
The course aims to train students to major themes of contemporary geopolitics, with particular attention to the dimension of communication and information processes.
|
6
|
SECS-P/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710117 -
LABORATORIO DI FOTOGIORNALISMO
(objectives)
Give to the students knowledge and abilities in order to tell by pictures, through a theoretical and practical iter focusing on:
- reportage - work and experiences of the most important photo-reporters - building a way to look into the world in order to tell it by pictures - how to approach other's stories - meeting and interviewing testimonials - writing with words and writing with light
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20704090 -
LABORATORY: MUSIC LANGUAGE
(objectives)
The workshop provides an opportunity for students to deepen their knowledge of composers, songs and nodal points of the history of music, by attending an exhibition of 12 lecture-concerts. In all the concerts, with the presence of both important artists of young professionals, the performance will be preceded by a theoretical and critical lesson. The workshop aims to introduce students to the great repertoire of art music, by live listening and through the study of different genres and compositional forms.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710040 -
LABORATORIO DI LINEAMENTI DI GENERE
|
Also available in another semester or year
|
20710128 -
MARKETING SPECIALISTICO
|
Also available in another semester or year
|
20710194 -
RUSSIAN AND EURASIAN CONTEMPORARY HISTORY
|
Also available in another semester or year
|
20710207 -
Laboratory of environmental and territory analysis
|
Also available in another semester or year
|
20710323 -
SCIENZE COGNITIVE DEL LINGUAGGIO - MOD.A - LM
|
Also available in another semester or year
|
|
20704079 -
TRAINING AND ORIENTATION ACTIVITIES
(objectives)
Stage 150 hours
|
6
|
|
150
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20702879 -
BOOK PUBLISHING - POSTGRADUATE
(objectives)
GENERAL OBJECTIVE OF COURSE IS OFFERING A LOOK ON THE WORLD BOOK AND BOOK INDUSTRY . PARTICULAR ATTENTION WILL BE PROVIDED TO THE SPECIFIC PUBLISHING OF CULTURE IN THE FRAMEWORK OF CURRENT TECHNOLOGICAL CHANGES
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704046 -
ENGLISH LANGUAGE SKILLS
(objectives)
level B2 ( advanced level)
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20704070 -
JOURNALISM - POSTGRADUATE
(objectives)
Allow students, on the basis of a minimum of historical knowledge, to form a critical judgment on the transformations of journalism and journalists, and on the representation that the information system offers of Italian society
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
DISCIPLINE METODOLOGICHE INFORMATICHE E DEI LINGUAGGI - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20702742 -
COMPUTATIONAL JOURNALISM
(objectives)
The course aims at introducing aspects of information technology that we expect to be of great impact for media professionals. Automated information processing enables analysis and management of information sources provided awareness of its potential and limits. New editors are creating new media and a completely new discipline has emerged: computational journalism. In this course we aim at providing basic computer skills necessary for understanding the issues related to the new media, addressing the following points: consolidate the basic knowledge of computer technology and of the methods of information science; consider specific solutions related to the automatic flow of information; to become familiar with technologies currently in use.
|
6
|
INF/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702741 -
ENGLISH LANGUAGE - ADVANCED COURSE
|
Also available in another semester or year
|
20709687 -
PRAGMATICA - LM
(objectives)
Study of the foundations of pragmatics
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704050 -
LEXICON AND SEMANTICS
|
Also available in another semester or year
|
20710322 -
LINGUISTICA E SOCIETA' - LM
|
Also available in another semester or year
|
20709714 -
FUNZIONI E PATOLOGIE DEL LINGUAGGIO E DELLA COMUNICAZIONE - LM
(objectives)
The course has two main goals. The first one is to propose an education finalized to learn the main classification methods of language disorders in pathologies such as aphasia, autism, schizophrenia. The second is to illustrate how the investigation of language disorders might be used to inform theoretical models on language functioning.
|
6
|
M-FIL/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710075 -
LINGUISTICA E GIORNALISMO
(objectives)
The course aims to illustrate how the historical perspective, the sociolinguistics, the pragmatics and the semiotics can analyze the language of newspapers highlighting the lexical, syntactic and morphological features and the intercultural aspects of different texts. A part of course will focus on the cognitive paradigm, the titles and the metaphors. There are no prerequisites. Specific activities could be organized to support the study of the foreign students and the working students.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710272 -
LINGUISTICS, MEDIA AND ADVERTISING
(objectives)
The course aims to illustrate how the historical perspective, the sociolinguistics, the pragmatics and the semiotics can analyze the language of advertising highlighting the lexical, syntactic and morphological features and the intercultural aspects of different texts. The linguistic variants and structures are linked to the functional aspects with the objective of explaining the meaning and the grammar of slogans, jingles and commercials. There are no prerequisites. Specific activities could be organized to support the study of the foreign students and the working students.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
DISCIPLINE METODOLOGICHE INFORMATICHE E DEI LINGUAGGI - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20710271 -
COGNITIVE SCIENCES OF LANGUAGE
(objectives)
Analysis and critical evaluation of the main theoretical models of language elaborated within cognitive sciences Evaluation of the contribution of empirical research on the comprehension of language processing.
|
12
|
M-FIL/05
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710113 -
ETHIC AND COMUNICATION
(objectives)
The course is divided into two parts:
A. The first part of the course will offer an orientation in the contemporary discussions in neuroethics, with a particular reference to the free will and the moral responsibility issues. The question of how to communicate these discussions to the general public will be analyzed. B. The secund part will deal with some of the fundamental questions of moral philosophy by referring to movies that present those questions in a particularly stimulating and int ersting way.
|
12
|
M-FIL/03
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
DISCIPLINE STORICO SOCIALI, GIURIDICO ECONOMICHE, POLITOLOGICHE E DELLE RELAZIONI - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20704072 -
COMMUNICATION IN ADVERTSISING
|
Also available in another semester or year
|
20704075 -
MARKETING FOR PUBLISHING
(objectives)
The course aims to provide theoretical knowledge on key techniques of promotion and communication of a text by analyzing all the steps and strategies that bring the book from publishing company to readers. The course aims to provide practical tools and knowledge to work in marketing and communication of a publishing house (area sales and marketing, media relations and events) and to develop of a communication plan for the launch of a book.
|
6
|
SECS-P/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710102 -
ANALISI DELL'AMBIENTE E DEL TERRITORIO - LM
(objectives)
Territory is a multidisciplinary notion, requiring both a cartography and an overlapping of different disciplinary and practical approaches social policies and alternative economies, e.g. The course is devoted to the profiling of a new field of research, through the contribution of political philosophy, esthetics, history of economics, environmental justice, social geography, urban studies, etc.
|
6
|
SPS/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710097 -
FILOSOFIA DELLA TECNOLOGIA - LM
(objectives)
Introduce the fundamental arguments in the debate of philosophy of technology Deepen the epistemological, ethical, political issues raised by the introduction in society of technical artifacts, including digital objects Analyze the connections between technical developments and social changes
|
6
|
M-FIL/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710270 -
SOCIAL PSYCHOLOGY
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
A SCELTA DELLO STUDENTE -E’ possibile inserire tra gli esami a scelta al massimo 6 CFU di attività di Laboratorio, non è possibile inserire tra gli esami a scelta ulteriori “Idoneità di lingua” conseguite al CLA. Anche se approvato il piano di studi che non rispetta tali regole potrà essere oggetto di revisione. - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20708659 -
LETTERATURA ITALIANA CONTEMPORANEA - LM
|
Also available in another semester or year
|
20702749 -
ITALIAN LINGUISTICS - POSTGRADUATE
(objectives)
The student will acquire the knowledge of the aspects, moments, questions, texts of the Italian linguistic history from the Origins to the present, with particular attention to the most ancient phases of our language and with particular reference to the medieval and Renaissance ones of the median area, and with specific attention to some paradigmatic cases. He will also acquire knowledge of the origins and foundations of Italian dialectology examined from a historical point of view.
|
|
20702749-1 -
LINGUISTICA ITALIANA - SPECIALISTICO
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20702749-2 -
LINGUISTICA ITALIANA SPECIALISTICO
|
6
|
L-FIL-LET/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710108 -
GEOPOLITICA ECONOMICA E INFORMAZIONE
|
Also available in another semester or year
|
20710117 -
LABORATORIO DI FOTOGIORNALISMO
|
Also available in another semester or year
|
20704090 -
LABORATORY: MUSIC LANGUAGE
|
Also available in another semester or year
|
20710040 -
LABORATORIO DI LINEAMENTI DI GENERE
(objectives)
Dedicated to the keywords of feminism from the seventies until today , the seminar aims to provide the tools to address both elementary and fundamental rhetoric is more advanced analysis of the contemporary. Speaking of a gap in the academic education , but also on the discontinuity in the memory of the struggle and the knowledge produced by women , the initiative is aimed at those who want to learn , update , discuss , have tools for action.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710128 -
MARKETING SPECIALISTICO
(objectives)
The Advanced Marketing Course aims at transferring the knowledge of Digital Marketing and its basic features. Therefore, its main learning outcomes are: - Understanding technological, economic and social reasons of the development of digital marketing - Knowledge of digital marketing planning, its steps and tools - Knowledge of communication management in digital marketing - Ability to frame digital marketing knowledge as to concepts such content, usability, user centered design, user experience design Course topics will be dealt with constant reference to publishing industry.
|
6
|
SECS-P/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710194 -
RUSSIAN AND EURASIAN CONTEMPORARY HISTORY
(objectives)
The course has the following learning objectives: • Getting to know the historical trends characterizing contemporary age in Russian and Eurasian territories that first were part of the Russian Empire and then of the USSR; • Understanding the major questions and interpretations of Russian and Eurasian history in contemporary historiography; • Appreciating how cultural, political, religious, social, geopolitical elements have constantly been intertwined in the historical development of the area; • Becoming aware of how that characteristic ‘Russian otherness’ has been shaped in contemporary age through the relation with global events and concurrent differentiation processes .
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710207 -
Laboratory of environmental and territory analysis
(objectives)
Territory is a multidisciplinary notion, requiring both a cartography and an overlapping of different disciplinary and practical approaches social policies and alternative economies, e.g. The course is devoted to the profiling of a new field of research, through the contribution of political philosophy, esthetics, history of economics, environmental justice, social geography, urban studies, etc.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710323 -
SCIENZE COGNITIVE DEL LINGUAGGIO - MOD.A - LM
(objectives)
Analysis and critical evaluation of the main theoretical models of language elaborated within cognitive sciences Evaluation of the contribution of empirical research on the comprehension of language processing.
|
6
|
M-FIL/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
20702745 -
HISTORY AND LANGUAGES OF RADIO AND TELEVISION - POSTGRADUATE
(objectives)
Acquisition of history, culture and lifestyle determined by the advent of radio and television and the effects in terms of supply and of the various forms of consumption part of the users . Meetings with professionals and practitioners.
|
6
|
L-ART/06
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704078 -
COMPUTER AND TELECOMMUNICATION SKILLS
(objectives)
The course aims to present some practical aspects of information technology applied in online publishing and tools in use on networked applications.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20710268 -
CONTEMPORARY HISTORY - POSTGRADUATE
(objectives)
The course aims to give students chance of acquiring analytical skills in order to identify the many factors involved in the dynamics of historical processes and understand their interconnections. The students will also develop a research method and investigation abilities in order to discover the inner complexity of the present age in its historical depth; they will be educated on how to understand otherness disclosing in the study of human events that constitute historical development.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20705052 -
FINAL EXAM
(objectives)
La Laurea Magistrale in Informazione, Editoria e Giornalismo si consegue previo superamento di una prova finale, che consiste nella presentazione e discussione di una tesi elaborata in forma originale dallo studente sotto la guida di un relatore e correlatore, nell’ambito di uno dei settori scientifico-disciplinari presenti nell’ordinamento del corso di Laurea per il quale sono previsti insegnamenti nel regolamento del corso di Laurea e nel quale lo studente ha conseguito almeno 6 CFU.
|
24
|
|
144
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |