Degree Course: Field and Natural Resources Geology
A.Y. 2013/2014
Conoscenza e capacità di comprensione
Si attende l'acquisizione da parte degli studenti di competenze culturali integrate nei vari settori delle Scienze Geologiche (geologico-paleontologico, mineralogico-petrografico, geochimico-vulcanologico, geomorfologico), le quali a loro volta permetteranno la comprensione olistica del Sistema Terra.
Tali competenze saranno acquisite tramite le attività formative relative agli insegnamenti dell'ambito delle Discipline Caratterizzanti, con la partecipazione a lezioni frontali, esercitazioni di laboratorio, esercitazioni sul terreno, seminari e con lo studio autonomo.
La verifica e la valutazione delle conoscenze e capacità acquisite si farà attraverso prove scritte, pratiche e/o orali sia in itinere sia al termine delle singole attività formative.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Si attende l'acquisizione da parte degli studenti di approfondite competenze applicative multidisciplinari per svolgere attività geologiche sia sul terreno sia in laboratorio riguardanti settori quali la gestione del territorio, la geologia dei fluidi (acqua, petrolio, gas), i materiali lapidei, i minerali utili.
Tali competenze saranno acquisite nelle attività formative relative agli insegnamenti degli ambiti caratterizzanti ed affini ed integrativi che saranno svolti in aula, in attività di laboratoriotra cui molte che richiedono corrette applicazioni di protocolli analitici, e in attività di terreno ed in particolar modo in attività di terreno in contesti operativi, che includono il rispetto delle leggi vigenti e delle norme di sicurezza.
Autonomia di giudizio
Si attende che gli studenti acquisiscano una consapevole autonomia di giudizio con riferimento alla valutazione e interpretazione di dati presenti nella letteratura scientifica specifica e in particolar modo alla valutazione e interpretazione dei dati sperimentali di terreno e di laboratorio.
Tale autonomia di giudizio deve essere strettamente correlata con l'applicazione dei principi della deontologia professionale.
La partecipazione attiva alle lezioni e alle esercitazioni in laboratorio e sul terreno, la presentazione di tesine alla fine di alcuni corsi (in special modo in quelli per i quali è prevista attività di terreno) e le discussioni con il relatore (ed eventuale/i correlatore/i) durante lo svolgimento della tesi sono considerati gli strumenti didattici di insegnamento e verifica.
Abilità comunicative
Gli studenti devono acquisire adeguate competenze di comunicazione, scritta e orale, in italiano e inglese, per poter presentare relazioni scientifico-tecniche.
Devono inoltre poter presentare i dati in maniera sintetica, servendosi dello strumento informatico.
Si attende altresì che gli studenti siano in grado di poter presentare in maniera corretta, senza complicare ma anche senza banalizzare, temi che interessano la comunità nel suo insieme (terremoti, erruzioni vulcaniche, frane ecc.).
La raccolta dati su argomenti di attualità geologica e l'esposizione da parte degli studenti ai loro colleghi e al/i docente/i in classe costituisce un valido strumento didattico.
Le abilità comunicative verranno valutate in maniera esplicita durante la discussione della tesi di laurea magistrale.
Capacità di apprendimento
Gli studenti dovranno sviluppare adeguate capacità per poter approfondire e implementare le conoscenze già in loro possesso e per estendere tali conoscenze all'acquisizione di ulteriori competenze.
Dovranno inoltre essere in grado di sviluppare capacità di aggiornamento continuo nel loro campo di conoscenze attraverso la consultazione di bibliografia, banche dati e altre informazioni in rete.
Infine dovranno essere in grado di apprendere nuove tecniche di laboratorio che il continuo sviluppo tecnologico rende indispensabili.
La partecipazione in seminari riguardanti i progressi scientifici e tecnologici in vari campi di Scienze Geologiche e le applicazioni di tali progressi in campo professionale e la preparazione di relazioni su tali seminari da parte degli studenti possono essere considerati un buon strumento di didattica e valutazione in questo settore.
Requisiti di ammissione
Possono essere iscritti al Corso di Laurea Magistrale in Geologia del Territorio e delle Risorse gli studenti in possesso di una laurea di primo livello, laurea specialistica o magistrale o laurea conseguita secondo l’ordinamento ante DM 509/99.
Per l’ammissione al Corso di Laurea Magistrale in Geologia del Territorio e delle Risorse, sono richieste solide basi nei diversi settori delle Scienze della Terra (ambito geologico-paleontologico, ambito geomorfologico-geologico applicativo, ambito mineralogico-petrografico-geochimico, ambito geofisico), oltre che nei necessari fondamenti di Matematica, Fisica, Chimica e Informatica ed a buone conoscenze di Lingua Inglese.
La verifica del possesso di tali conoscenze avviene tramite un Colloquio del candidato con una Commissione nominata dal Consiglio del Collegio Didattico.
Tale colloquio si svolge nel periodo stabilito dai decreti di ammissione e dal calendario delle attività didattiche.Prova finale
La prova finale del Corso di Laurea Magistrale in Geologia del Territorio e delle Risorse consiste nella preparazione di una tesi originale, in italiano o in inglese, elaborata dallo studente con l'assistenza di almeno un docente appartenente al Collegio Didattico (relatore).
Potranno assistere lo studente più docenti (correlatori) non necessariamente facenti parte del Collegio Didattico.
Alla prova finale sono attribuiti 12 CFU.
Gli argomenti oggetto della prova finale riguardano approfondimenti di aspetti teorici e/o sperimentali affrontati dallo studente durante il corso di studi magistrali.
In sede di prova finale lo studente espone il proprio lavoro di tesi mediante una presentazione orale supportata da materiale audiovisivo ed eventualmente corredata da elaborati stampati su supporto cartaceo di vario formato, che saranno oggetto di valutazione da parte della commissione d’esame.
L'esposizione della tesi da parte dello studente è valutata da una commissione di undici membri di cui non meno di otto devono far parte del Collegio Didattico.
I voti assegnati dalla commissione esaminatrice potranno variare tra un massimo di 11 e un minimo di 0 punti.
La stessa commissione provvederà ad assegnare la votazione finale in centodecimi (con eventuale lode decisa all’unanimità) secondo la seguente procedura:
-si calcolano gli 11/3 della media dei voti conseguiti nel biennio, pesati in funzione dei valori in CUF dei rispettivi moduli di insegnamento.
-al valore così ottenuto e approssimato all’unità, la Commissione aggiunge fino a 11 punti, in funzione dell’esito della prova finale e della durata degli studi del candidato nel modo seguente: da 0 a 4 punti vengono attribuiti dalla Commissione; da 0 a 4 punti vengono attribuiti dal Relatore (ed eventuale/i correlatore/i); 3 punti vengono attribuiti al candidato se consegue la laurea nei tempi previsti dalla legge, 2 punti se consegue la laurea in tre anni, 1 punto se in quattro anni.
-qualora la votazione finale raggiunga 110/110, la commissione, con decisione unanime, può concedere al candidato la lode.
Condizione essenziale per tale attribuzione è che la media normalizzata dei voti degli esami sostenuti nel biennio sia di almeno 28/30 e che il tempo per il conseguimento del titolo non superi il doppio della durata del corso.
Sbocchi occupazionali e professionali previsti per i laureati
Gli ambiti professionali tipici che si possono offrire al laureato del Corso di Studio magistrale in Geologia del Territorio e delle Risorse sono:
- attività di programmazione e progettazione di interventi geologici e coordinamento di strutture tecnico-gestionali;
- cartografia geologica di base e tematica, telerilevamento e sistemi informativi territoriali, con particolare riferimento alle problematiche geologiche ed ambientali, alla prevenzione ed alla mitigazione dei rischi, al recupero di siti estrattivi dismessi;
- analisi e modellazione dei sistemi e dei processi geoambientali;
- pianificazione e gestione del territorio e dei beni culturali;
- valutazioni di impatto ambientale con particolare riferimento agli aspetti geologici;
- indagini geognostiche per l'esplorazione del sottosuolo;
- indagini geologiche applicate alle opere di ingegneria;
- indagini geologiche applicate al reperimento, alla valutazione e gestione delle risorse idriche;
- analisi degli aspetti geologici ed idrogeologici legati all'inquinamento;
- indagini geologiche applicate al reperimento e alla valutazione delle risorse di combustibili fossili;
- indagini geologiche applicate al reperimento e alla valutazione di risorse energetiche alternative (geotermia);
- indagini geologiche applicate al reperimento di giacimenti di materiali utili;
- analisi di materiali naturali o sintetici;
- conservazione di collezioni museali;
- insegnamento presso le scuole medie inferiori e superiori;
- preparazione all'attività di insegnamento e ricerca presso strutture universitarie e/o di ricerca (preparazione per il concorso per l'acquisizione del Dottorato di Ricerca).
Tali competenze potranno trovare applicazione presso enti pubblici, istituzioni, aziende, societa, studi professionali.
La laurea magistrale consente inoltre l'accesso all'albo professionale dei geologi.
Orientamento in ingresso
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di processi di raccordo con la scuola secondaria di secondo grado.
Si concretizzano in attività di carattere informativo sui Corsi di Studio (CdS) dell’Ateneo ma anche come impegno condiviso da Scuola e Università per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attività promosse si articolano in:
a) seminari e attività formative realizzate in collaborazione con i docenti della scuola;
b) incontri e manifestazioni informative rivolte alle future matricole;
c) sviluppo di servizi on line per l’orientamento e l’auto-orientamento.
Tra le attività svolte in collaborazione con le scuole, il “progetto di auto-orientamento” costituisce un notevole impegno finalizzato a promuovere un raccordo particolarmente qualificato con alcune scuole superiori che costituiscono il principale “bacino di utenza” di Roma Tre.
Il progetto è articolato in incontri svolti presso le scuole dagli esperti dell’Ufficio Orientamento con la collaborazione di studenti seniores ed è finalizzato a sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di scelta (gli incontri si svolgono nel periodo ottobre-febbraio).
La presentazione dell’offerta formativa agli studenti delle scuole superiori prevede tre eventi principali, ai quali partecipano tutti i CdS, distribuiti nel corso dell’anno accademico.
• Salone dello studente “Campus orienta”, si svolge presso la fiera di Roma nel periodo ottobre/novembre, coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro.
Roma Tre partecipa a questo evento con un proprio spazio espositivo e con conferenze di presentazione dell’offerta formativa dell’Ateneo.
• Le Giornate di Vita Universitaria (GVU) si svolgono nel periodo gennaio/febbraio e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Partecipano annualmente oltre 6.000 studenti delle secondarie.
Si svolgono in tutte le Facoltà dell’Ateneo e costituiscono una importante occasione delle future matricole per vivere la realtà universitaria.
Durante gli incontri, oltre alla presentazione dei CdS, si sollecita l’esperienza diretta degli studenti alla vita universitaria con la partecipazione ad attività didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una mediazione di tipo tutoriale.
• Orientarsi a Roma Tre rappresenta la manifestazione che chiude le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L’evento accoglie mediamente circa 3.000 studenti romani e non, che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Oltre all’offerta formativa sono presentati tutti i principali servizi di Roma Tre rivolti agli studenti e le segreterie didattiche sono a disposizione per tutte le informazioni relative alle pratiche di immatricolazione.
In tutte le manifestazioni di presentazione dell’offerta formativa, sono illustrati anche i vari servizi on line che possono aiutare gli studenti nella scelta: dai siti web delle Facoltà al sito del POS (Prove di Orientamento Simulate) che consente alle future matricole di autovalutarsi rispetto ai requisiti di accesso per tutti i CdS di Roma Tre.
In tutte le manifestazioni che si svolgono in Ateneo sono somministrati ai partecipanti questionari di soddisfazione che vengono elaborati ed utilizzati per proporre miglioramenti all’organizzazione degli eventi.
Il Corso di Studio in breve
Il Corso di Laurea Magistrale in Geologia del Territorio e delle Risorse (Classe LM-74) si sviluppa nell’arco di due anni per un carico didattico complessivo di 120 CFU e si articola in tre curricula:
a) Geologia del Territorio; b) Geologia delle Risorse; c) Geologia dei Materiali.
Gli obiettivi formativi qualificanti che si pone il Corso di Studio sono rispettivamente:
a) fornire agli studenti padronanza del metodo scientifico di indagine e delle tecniche di analisi dei dati e una solida preparazione culturale nei diversi settori inerenti al sistema Terra, nei loro aspetti teorici, sperimentali e pratici;
b) fornire gli strumenti fondamentali e avanzati per l’analisi dei sistemi e dei processi geologici, della loro evoluzione temporale e modellazione oltre alle conoscenze necessarie per operare il ripristino e la conservazione della qualità di realtà naturali complesse;
c) fornire competenze operative di terreno e di laboratorio e un’elevata capacità di recepire e trasferire i risultati della ricerca scientifica e tecnologica in campo professionale.
In particolar modo il curriculum in Geologia del Territorio intende fornire gli strumenti e le conoscenze specifiche in discipline caratterizzanti quali la cartografia geologica e tematica, la geomorfologia, la geochimica, l’idrogeologia, la geotecnica, e le loro applicazioni a problematiche pratiche quali la pianificazioni territoriale, la gestione ed eventuale bonifica delle falde acquifere, dei rifiuti industriali ed urbani, della radioattività naturale ecc., necessarie a tutti gli studenti che, una volta laureati, lavoreranno sia come liberi professionisti sia come dipendenti di enti pubblici o privati aventi come obiettivo la pianificazione e/o la gestione del territorio.
Il curriculum in Geologia delle Risorse affronta sia la situazione attuale, dominata dall’utilizzo di combustibili fossili, che le prospettive di integrazioni future delle risorse energetiche mediante fonti rinnovabili.
Nel primo caso il curriculum offre agli studenti la possibilità di approfondire le conoscenze nel campo della ricerca petrolifera, preparandoli per i corsi di formazione avanzata e specifica in azienda.
Nel secondo caso, si approfondiscono le conoscenze nel campo delle ricerche per lo sfruttamento dell’energia geotermica ad alta e bassa entalpia, sia per usi industriali, sia per usi civili (settore in via di sviluppo in varie parti del mondo compresa l’Italia, ed in particolare nella nostra Regione).
Il curriculum in Geologia dei Materiali infine, intende coprire la vastità del settore offrendo agli studenti la possibilità di approfondire sia le tecniche di analisi e sintesi di minerali per applicazioni industriali, commerciali e mediche, sia le tecniche di analisi, classificazione e reperimento di materiali lapidei per scopi commerciali e di conservazione del patrimonio culturale.
Attraverso l’uso di testi e pubblicazioni in lingua inglese si intende preparare gli studenti alla conoscenza e all’uso di tale lingua nel campo specifico della Geologia, con particolare riferimento ai lessici disciplinari.
La frequenza ai corsi di insegnamento, ai laboratori, ai campi è obbligatoria.
Eventuali eccezioni e deroghe al riguardo possono essere stabilite dal Consiglio del Collegio Didattico.
Sono previste tre sessioni di esame di profitto: due ordinarie, con due appelli ciascuna, rispettivamente nei mesi di gennaio/febbraio e giugno/luglio, e una di recupero, con un appello, nel mese di settembre, prima dell’inizio dei corsi del nuovo anno accademico.
Il Corso di laurea prevede inoltre due sessioni straordinarie di esame di profitto, nei mesi di novembre e aprile, con un appello ciascuna.
Le prove di esame di profitto possono essere scritte e/o orali e/o pratiche.
Per alcune attività formative (campi, stage) non viene assegnato un voto ma solo un giudizio di idoneità (idoneo o non idoneo).
Per essere ammesso a frequentare il secondo anno del CdL Magistrale, lo studente deve frequentare e superare le prove di verifica (esami di profitto) per un minimo di almeno 1/3 dei CFU previsti per il primo anno di corso.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
corso_generico
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20402050 -
EVOLUTION OF LIFE AND EARTH
(objectives)
The course aims to: a) increase knowledge about the history of Earth and environmental and climatic changes at different scales; b) provide knowledge on recent developments in the field of evolutionary ecology and frame the geological phenomena in the fourth dimension.
|
6
|
GEO/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402051 -
THEORETICAL AND APPLIED GEOPHYSICS
|
|
20402051-2 -
II
|
6
|
GEO/11
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20402051-1 -
I
|
6
|
GEO/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20402052 -
GEORESOURCES AND GEOMATERIALS
(objectives)
KNOWLEDGE OF NATURAL MATERIALS USED AS RESOURCES IN INDUSTRY, TECHNOLOGY, CULTURAL HERITAGE AND CONSTRUCTIONS
|
6
|
GEO/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402053 -
FIELD GEOLOGY AND REMOTE SENSING
(objectives)
TO PREPARE STUDENTS FOR THE CONSTRUCTION OF GEOLOGICAL AND THEMATIC MAPS IN DIFFERENT GEOLOGICAL SETTINGS,THROUGH THE COLLECTION AND PROCESSING OF FIELD DATA AND THEIR INTEGRATION WITH DATA FROM MAIN METHODS OF ANALYSIS IN EARTH SCIENCES, TO ACQUIRE THE THEORETICAL CONCEPTS AND TECHNIQUES NEEDED TO USE IMAGES TAKEN WITH AIR AND SATELLITE SENSORS IN DIFFERENT ENVIRONMENTAL CONTEX
|
|
20402053 -2 -
TELERILEVAMENTO
|
6
|
GEO/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402053 -1 -
RILEVAMENTO GEOLOGICO
|
6
|
GEO/02
|
80
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402054 -
VULCANOLOGY AND GEOLOGY OF VOLCANIC AREAS
(objectives)
To provide to the students the basic concepts useful for understand the eruptive processes and the depositional mechanism of the effusive and explosive deposits, starting from the analyses, characterization and interpretation of the deposits . Main topic of the course is to joint the field observation to the theoretical concepts. For the comprehension of the arguments dealt during the course it is necessary to have concepts of Sedimentology, Petrography and Geochemistry.
|
9
|
GEO/08
|
104
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20402053 -
FIELD GEOLOGY AND REMOTE SENSING
(objectives)
TO PREPARE STUDENTS FOR THE CONSTRUCTION OF GEOLOGICAL AND THEMATIC MAPS IN DIFFERENT GEOLOGICAL SETTINGS,THROUGH THE COLLECTION AND PROCESSING OF FIELD DATA AND THEIR INTEGRATION WITH DATA FROM MAIN METHODS OF ANALYSIS IN EARTH SCIENCES, TO ACQUIRE THE THEORETICAL CONCEPTS AND TECHNIQUES NEEDED TO USE IMAGES TAKEN WITH AIR AND SATELLITE SENSORS IN DIFFERENT ENVIRONMENTAL CONTEX
|
|
20402053 -2 -
TELERILEVAMENTO
|
6
|
GEO/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402053 -1 -
RILEVAMENTO GEOLOGICO
|
6
|
GEO/02
|
80
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402166 -
HYDROGEOLOGY
(objectives)
Abilty to locate, quantify and manage groundwater resources; ability to produce hydrogeological maps; ability to design works collection of springs and underground aquifers; ability to produce hydrogeological schemes and / or hydrogeological models.
|
6
|
GEO/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402177 -
STRATIGRAPHIC GEOLOGY
(objectives)
PROVIDE TO THE STUDENT THE KNOWLEDGE OF THE MAIN TOOLS OF THE STRATIGRAPHIC GEOLOGY IN ORDER TO REACH AUTONOMY AND CRITICISM CAPABILITY IN FACING THOSE TOPICS OF THE GEOLOGY THAT NEED A STRATIGRAPHIC APPROACH. APPLICATION ON THE FIELD OF THE CONCEPTS EXPLAINED IN MODULE 1.
|
9
|
GEO/02
|
104
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402178 -
STRUCTURAL GEOLOGY
(objectives)
The course aims to provide tools and methods for description, analysis and interpretation of ductile and brittle deformation processes affecting a volume of rock. The goal is to reconstruct complex deformation sequences for interpreting the regional geological evolution. The aim of the course is also to present the structures and styles associated with regional tectonics.
|
9
|
GEO/03
|
104
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
comune Orientamento unico A SCELTA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20402203 -
END COURSE FIELDWORK
(objectives)
PRACTICAL GEOLOGICAL EXPERIENCES, WITH THE AIM OF LEARNING A GLOBAL APPROACHING TO THE APPLICATIONS OF GEOLOGY (GEOLOGICAL FRAMEWORK, URBANIZATION, LANDSLIDE, WATER RESOURCES, NONRENEWABLE RESOURCES, ENVIRONMENTAL REQUALIFICATIONS, ECT.). CONTACTS WITH PROFESSIONAL GEOLOGY CONTEXT IN SOLVING REAL PROBLEMS.
|
|
20402203-1 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
GEO/05
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402203-4 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
GEO/06
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402203-5 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
GEO/03
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402203-3 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
GEO/04
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402203-2 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
FIS/06
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402203-6 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
GEO/08
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402230 -
FINAL EXAM
|
12
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Optional Group:
comune Orientamento unico A SCELTA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20401023 -
APPLIED INFORMATICS AND G.I.S. LABORATORY
|
Also available in another semester or year
|
20402200 -
HYDROGEOCHEMISTRY
(objectives)
THE AIM OF THE COURSE IS TO PROVIDE A PROPER KNOWLEDGE ON THE GEOCHEMISTRY OF THE HYDROSPHERE FROM A THEORETICAL, ANALYTICAL AND APPLIED (MANAGEMENT) POINT OF VIEW, USING A GEOCHEMICAL-GEOLOGICAL APPROACH INTEGRATED WITH ELEMENTS OF BIOLOGY AND CHEMISTRY.
|
6
|
GEO/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402201 -
MAGMATOLOGY
(objectives)
DESCRIPTION: ACQUISITION OF A COMPREHENSIVE EXAMINATION OF THE BEHAVIOUR OF MAGMA AND ITS PHYSICAL AND CHEMICAL PROPERTIES IN ORDER TO UNDERSTAND AND CORRECTLY INTERPRET VOLCANIC PROCESSES.
|
6
|
GEO/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402237 -
GEOCHRONOLOGY AND ISOTOPE GEOCHEMISTRY
(objectives)
PROVIDE THE STUDENT WITH THE NECESSARY TOOLS FOR UNDERSTANDING OF THE MAIN METHODS OF ISOTOPIC CHRONOLOGY WITH PARTICULAR REFERENCE TO THE POTENTIAL AND LIMITS OF EACH METHOD. DEFINE THE BASIC PRINCIPLES OF STABLE ISOTOPE GEOCHEMISTRY IN PALEOENVIRONMENTAL RECONSTRUCTIONS.
|
6
|
GEO/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402238 -
REGIONAL GEOLOGY
(objectives)
TO PROVIDE BASIC INSTRUMENTS AND METHODS TO PERFORM REGIONAL GEOLOGICAL ANALYSES; TO GIVE BASIC INSTRUMENTS FOR READING, INTERPRETING, AND UTILIZING REGIONAL GEOLOGICAL MAPS; TO GIVE KNOWLEDGE OF THE GEOLOGICAL SETTING OF EUROPE, ALPS, APENNINES, SARDINIA-CORSICA BLOCK, ETC.
|
6
|
GEO/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402239 -
INTERPRETAZIONE DELLE LINEE SISMICHE
|
6
|
GEO/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402240 -
SEISMOLOGY AND SEISMIC HAZARD
(objectives)
The course aims to provide students with some fundamental theoretical concepts of seismology and the ability to understand the generation of earthquakes, the seismic wave propagation and risks associated with seismic activity.
|
6
|
GEO/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402241 -
QUATERNARY GEOLOGY AND PALAEONTOLOGY
(objectives)
THE AIM OF THE COURSE IS TO GIVE THE STUDENTS THOROUGH KNOWLEDGES ON THE GEOLOGY, STRATIGRAPHY, PALAEOCLIMATOLOGY, AND PALEONTOLOGY OF THE QUATERNARY.
|
6
|
GEO/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402242 -
TECTONICS
(objectives)
PROVIDE THE TECTONICS FOUNDATIONS: ORIGIN OF DEFORMATIVE ELEMENTS, THEIR ARCHITECTURE, EVOLUTION AND GEODYNAMIC FRAMEWORK; HIGHLIGHT THE INTERACTION BETWEEN TECTONICS AND BOTH SHALLOW (SEDIMENTATION, EROSION, …) AND DEEP (MANTLE CONVECTION) PROCESSES; INTRODUCE THE MAIN METHODOLOGIES ADOPTED TO STUDY THE TECTONICS;
EACH ARGUMENT WILL BE PRESENTED OFFERING AN INITIAL BASIC THEORETICAL BACKGROUND WHICH WILL BE SUBSEQUENTLY IMPLEMENTED BY THE WIDEST RANGE OF UPDATED INTERPRETATIONS AND NATURAL EXAMPLES. STUDENTS WILL BE EXPECTED TO ACTIVELY PARTICIPATE TO THE CLASS ACTIVITIES (E.G. READING SCIENTIFIC PAPERS, HOMEWORK ASSIGNMENTS, CLASS PARTICIPATION, IN-CLASS PRESENTATIONS). THIS CLASS INVOLVES ALSO PRACTICAL EXERCISES IN MODELING RELEVANT PRESENTED TECTONIC PROBLEMS.
|
6
|
GEO/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402245 -
EARTH AND ENVIRONMENTAL PHYSICS LABORATORY
|
Also available in another semester or year
|
|
Geologia del territorio
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20402050 -
EVOLUTION OF LIFE AND EARTH
(objectives)
The course aims to: a) increase knowledge about the history of Earth and environmental and climatic changes at different scales; b) provide knowledge on recent developments in the field of evolutionary ecology and frame the geological phenomena in the fourth dimension.
|
6
|
GEO/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402051 -
THEORETICAL AND APPLIED GEOPHYSICS
|
|
20402051-2 -
II
|
6
|
GEO/11
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20402051-1 -
I
|
6
|
GEO/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20402052 -
GEORESOURCES AND GEOMATERIALS
(objectives)
KNOWLEDGE OF NATURAL MATERIALS USED AS RESOURCES IN INDUSTRY, TECHNOLOGY, CULTURAL HERITAGE AND CONSTRUCTIONS
|
6
|
GEO/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402053 -
FIELD GEOLOGY AND REMOTE SENSING
(objectives)
TO PREPARE STUDENTS FOR THE CONSTRUCTION OF GEOLOGICAL AND THEMATIC MAPS IN DIFFERENT GEOLOGICAL SETTINGS,THROUGH THE COLLECTION AND PROCESSING OF FIELD DATA AND THEIR INTEGRATION WITH DATA FROM MAIN METHODS OF ANALYSIS IN EARTH SCIENCES, TO ACQUIRE THE THEORETICAL CONCEPTS AND TECHNIQUES NEEDED TO USE IMAGES TAKEN WITH AIR AND SATELLITE SENSORS IN DIFFERENT ENVIRONMENTAL CONTEX
|
|
20402053 -2 -
TELERILEVAMENTO
|
Also available in another semester or year
|
20402053 -1 -
RILEVAMENTO GEOLOGICO
|
6
|
GEO/02
|
80
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402054 -
VULCANOLOGY AND GEOLOGY OF VOLCANIC AREAS
(objectives)
To provide to the students the basic concepts useful for understand the eruptive processes and the depositional mechanism of the effusive and explosive deposits, starting from the analyses, characterization and interpretation of the deposits . Main topic of the course is to joint the field observation to the theoretical concepts. For the comprehension of the arguments dealt during the course it is necessary to have concepts of Sedimentology, Petrography and Geochemistry.
|
9
|
GEO/08
|
104
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20402053 -
FIELD GEOLOGY AND REMOTE SENSING
(objectives)
TO PREPARE STUDENTS FOR THE CONSTRUCTION OF GEOLOGICAL AND THEMATIC MAPS IN DIFFERENT GEOLOGICAL SETTINGS,THROUGH THE COLLECTION AND PROCESSING OF FIELD DATA AND THEIR INTEGRATION WITH DATA FROM MAIN METHODS OF ANALYSIS IN EARTH SCIENCES, TO ACQUIRE THE THEORETICAL CONCEPTS AND TECHNIQUES NEEDED TO USE IMAGES TAKEN WITH AIR AND SATELLITE SENSORS IN DIFFERENT ENVIRONMENTAL CONTEX
|
|
20402053 -2 -
TELERILEVAMENTO
|
6
|
GEO/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402053 -1 -
RILEVAMENTO GEOLOGICO
|
Also available in another semester or year
|
20402166 -
HYDROGEOLOGY
(objectives)
Abilty to locate, quantify and manage groundwater resources; ability to produce hydrogeological maps; ability to design works collection of springs and underground aquifers; ability to produce hydrogeological schemes and / or hydrogeological models.
|
6
|
GEO/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402177 -
STRATIGRAPHIC GEOLOGY
(objectives)
PROVIDE TO THE STUDENT THE KNOWLEDGE OF THE MAIN TOOLS OF THE STRATIGRAPHIC GEOLOGY IN ORDER TO REACH AUTONOMY AND CRITICISM CAPABILITY IN FACING THOSE TOPICS OF THE GEOLOGY THAT NEED A STRATIGRAPHIC APPROACH. APPLICATION ON THE FIELD OF THE CONCEPTS EXPLAINED IN MODULE 1.
|
9
|
GEO/02
|
104
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402178 -
STRUCTURAL GEOLOGY
(objectives)
The course aims to provide tools and methods for description, analysis and interpretation of ductile and brittle deformation processes affecting a volume of rock. The goal is to reconstruct complex deformation sequences for interpreting the regional geological evolution. The aim of the course is also to present the structures and styles associated with regional tectonics.
|
9
|
GEO/03
|
104
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20402191 -
ENVIRONMENTAL GEOCHEMISTRY
(objectives)
THE MAIN GOAL OF THE COURSE IS TO DEVELOP A CRITICAL VIEW AND A SPECIFIC FEELING IN THE STUDENTS ABOUT THE VARIED ISSUES REGARDING THE BASIC KNOWLEDGE AND THE APPLICATIONS OF THE ENVIRONMENTAL GEOCHEMISTRY.
|
6
|
GEO/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
GEOLOGIA DEL TERRITORIO Orientamento unico PDS 1 - OBBLIGATORI -GEOLOGIA DEL TERRITORIO - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20402192 -
URBAN AREAS GEOLOGY
(objectives)
PROVIDE METHODS FOR THE STUDY OF GEOLOGICAL CHARACTERS OF URBAN AREAS. IDENTIFYING THE GEOLOGICAL PROCESSES WHICH EFFECTS NOT ONLY CREATE PROBLEMS AT REGIONAL AND LOCAL LEVEL (HAZARD AND RISK), BUT ALSO THE CONDITION OF WORKS EXECUTION OF ENGINEERING. IDENTIFYING THE GEOLOGICAL PROCESSES THAT HAVE GIVEN THE PRESENCE OF ELEMENTS USEFUL FOR THE DEVELOPMENT OF HUMAN ACTIVITIES (RENEWABLE AND NOT RENEWABLE RESOURCES). ABILITY TO PLAN, CONDUCT AND READ THE INVESTIGATION OF UNDERGROUND EXPLORATION.
|
6
|
GEO/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402193 -
GEOTECHNICS
(objectives)
THE AIM OF THE COURSE IS TO PROVIDE THE BASIC KNOWLEDGE OF THE SOIL MECHANICS AND GEOTECHNICAL ENGINEERING PRINCIPLES.
|
6
|
ICAR/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
GEOLOGIA DEL TERRITORIO Orientamento unico A SCELTA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20402190 -
APPLIED GEOMORPHOLOGY
(objectives)
THE AIM OF THIS COURSE IS TO PROVIDE STUDENTS WITH TOOLS TO SOLVE A “GEOMORPHOLOGY PROBLEM”, COLLECTING AND ANALYSING DATA AND TO SUGGEST A POSSIBLE SOLUTION TO PREVENT OR MITIGATE PHENOMENA THAT GENERATE CONDITION OF HAZARD.
|
9
|
GEO/04
|
104
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402203 -
END COURSE FIELDWORK
(objectives)
PRACTICAL GEOLOGICAL EXPERIENCES, WITH THE AIM OF LEARNING A GLOBAL APPROACHING TO THE APPLICATIONS OF GEOLOGY (GEOLOGICAL FRAMEWORK, URBANIZATION, LANDSLIDE, WATER RESOURCES, NONRENEWABLE RESOURCES, ENVIRONMENTAL REQUALIFICATIONS, ECT.). CONTACTS WITH PROFESSIONAL GEOLOGY CONTEXT IN SOLVING REAL PROBLEMS.
|
|
20402203-1 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
GEO/05
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402203-4 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
GEO/06
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402203-5 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
GEO/03
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402203-3 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
GEO/04
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402203-2 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
FIS/06
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402203-6 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
GEO/08
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402230 -
FINAL EXAM
|
12
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
20402231 -
FURTHER TRAINING ACTIVITIES (ART. 10, PAR. 5, LETT. D)
|
3
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Optional Group:
GEOLOGIA DEL TERRITORIO Orientamento unico A SCELTA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20401023 -
APPLIED INFORMATICS AND G.I.S. LABORATORY
|
Also available in another semester or year
|
20402200 -
HYDROGEOCHEMISTRY
(objectives)
THE AIM OF THE COURSE IS TO PROVIDE A PROPER KNOWLEDGE ON THE GEOCHEMISTRY OF THE HYDROSPHERE FROM A THEORETICAL, ANALYTICAL AND APPLIED (MANAGEMENT) POINT OF VIEW, USING A GEOCHEMICAL-GEOLOGICAL APPROACH INTEGRATED WITH ELEMENTS OF BIOLOGY AND CHEMISTRY.
|
6
|
GEO/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402201 -
MAGMATOLOGY
(objectives)
DESCRIPTION: ACQUISITION OF A COMPREHENSIVE EXAMINATION OF THE BEHAVIOUR OF MAGMA AND ITS PHYSICAL AND CHEMICAL PROPERTIES IN ORDER TO UNDERSTAND AND CORRECTLY INTERPRET VOLCANIC PROCESSES.
|
6
|
GEO/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402237 -
GEOCHRONOLOGY AND ISOTOPE GEOCHEMISTRY
(objectives)
PROVIDE THE STUDENT WITH THE NECESSARY TOOLS FOR UNDERSTANDING OF THE MAIN METHODS OF ISOTOPIC CHRONOLOGY WITH PARTICULAR REFERENCE TO THE POTENTIAL AND LIMITS OF EACH METHOD. DEFINE THE BASIC PRINCIPLES OF STABLE ISOTOPE GEOCHEMISTRY IN PALEOENVIRONMENTAL RECONSTRUCTIONS.
|
6
|
GEO/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402238 -
REGIONAL GEOLOGY
(objectives)
TO PROVIDE BASIC INSTRUMENTS AND METHODS TO PERFORM REGIONAL GEOLOGICAL ANALYSES; TO GIVE BASIC INSTRUMENTS FOR READING, INTERPRETING, AND UTILIZING REGIONAL GEOLOGICAL MAPS; TO GIVE KNOWLEDGE OF THE GEOLOGICAL SETTING OF EUROPE, ALPS, APENNINES, SARDINIA-CORSICA BLOCK, ETC.
|
6
|
GEO/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402239 -
INTERPRETAZIONE DELLE LINEE SISMICHE
|
6
|
GEO/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402240 -
SEISMOLOGY AND SEISMIC HAZARD
|
Also available in another semester or year
|
20402241 -
QUATERNARY GEOLOGY AND PALAEONTOLOGY
(objectives)
THE AIM OF THE COURSE IS TO GIVE THE STUDENTS THOROUGH KNOWLEDGES ON THE GEOLOGY, STRATIGRAPHY, PALAEOCLIMATOLOGY, AND PALEONTOLOGY OF THE QUATERNARY.
|
6
|
GEO/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402242 -
TECTONICS
(objectives)
PROVIDE THE TECTONICS FOUNDATIONS: ORIGIN OF DEFORMATIVE ELEMENTS, THEIR ARCHITECTURE, EVOLUTION AND GEODYNAMIC FRAMEWORK; HIGHLIGHT THE INTERACTION BETWEEN TECTONICS AND BOTH SHALLOW (SEDIMENTATION, EROSION, …) AND DEEP (MANTLE CONVECTION) PROCESSES; INTRODUCE THE MAIN METHODOLOGIES ADOPTED TO STUDY THE TECTONICS;
EACH ARGUMENT WILL BE PRESENTED OFFERING AN INITIAL BASIC THEORETICAL BACKGROUND WHICH WILL BE SUBSEQUENTLY IMPLEMENTED BY THE WIDEST RANGE OF UPDATED INTERPRETATIONS AND NATURAL EXAMPLES. STUDENTS WILL BE EXPECTED TO ACTIVELY PARTICIPATE TO THE CLASS ACTIVITIES (E.G. READING SCIENTIFIC PAPERS, HOMEWORK ASSIGNMENTS, CLASS PARTICIPATION, IN-CLASS PRESENTATIONS). THIS CLASS INVOLVES ALSO PRACTICAL EXERCISES IN MODELING RELEVANT PRESENTED TECTONIC PROBLEMS.
|
6
|
GEO/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402245 -
EARTH AND ENVIRONMENTAL PHYSICS LABORATORY
|
Also available in another semester or year
|
|
Geologia delle risorse
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20402050 -
EVOLUTION OF LIFE AND EARTH
(objectives)
The course aims to: a) increase knowledge about the history of Earth and environmental and climatic changes at different scales; b) provide knowledge on recent developments in the field of evolutionary ecology and frame the geological phenomena in the fourth dimension.
|
6
|
GEO/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402051 -
THEORETICAL AND APPLIED GEOPHYSICS
|
|
20402051-2 -
II
|
6
|
GEO/11
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20402051-1 -
I
|
6
|
GEO/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20402052 -
GEORESOURCES AND GEOMATERIALS
(objectives)
KNOWLEDGE OF NATURAL MATERIALS USED AS RESOURCES IN INDUSTRY, TECHNOLOGY, CULTURAL HERITAGE AND CONSTRUCTIONS
|
6
|
GEO/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402053 -
FIELD GEOLOGY AND REMOTE SENSING
(objectives)
TO PREPARE STUDENTS FOR THE CONSTRUCTION OF GEOLOGICAL AND THEMATIC MAPS IN DIFFERENT GEOLOGICAL SETTINGS,THROUGH THE COLLECTION AND PROCESSING OF FIELD DATA AND THEIR INTEGRATION WITH DATA FROM MAIN METHODS OF ANALYSIS IN EARTH SCIENCES, TO ACQUIRE THE THEORETICAL CONCEPTS AND TECHNIQUES NEEDED TO USE IMAGES TAKEN WITH AIR AND SATELLITE SENSORS IN DIFFERENT ENVIRONMENTAL CONTEX
|
|
20402053 -2 -
TELERILEVAMENTO
|
Also available in another semester or year
|
20402053 -1 -
RILEVAMENTO GEOLOGICO
|
6
|
GEO/02
|
80
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402054 -
VULCANOLOGY AND GEOLOGY OF VOLCANIC AREAS
(objectives)
To provide to the students the basic concepts useful for understand the eruptive processes and the depositional mechanism of the effusive and explosive deposits, starting from the analyses, characterization and interpretation of the deposits . Main topic of the course is to joint the field observation to the theoretical concepts. For the comprehension of the arguments dealt during the course it is necessary to have concepts of Sedimentology, Petrography and Geochemistry.
|
9
|
GEO/08
|
104
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20402053 -
FIELD GEOLOGY AND REMOTE SENSING
(objectives)
TO PREPARE STUDENTS FOR THE CONSTRUCTION OF GEOLOGICAL AND THEMATIC MAPS IN DIFFERENT GEOLOGICAL SETTINGS,THROUGH THE COLLECTION AND PROCESSING OF FIELD DATA AND THEIR INTEGRATION WITH DATA FROM MAIN METHODS OF ANALYSIS IN EARTH SCIENCES, TO ACQUIRE THE THEORETICAL CONCEPTS AND TECHNIQUES NEEDED TO USE IMAGES TAKEN WITH AIR AND SATELLITE SENSORS IN DIFFERENT ENVIRONMENTAL CONTEX
|
|
20402053 -2 -
TELERILEVAMENTO
|
6
|
GEO/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402053 -1 -
RILEVAMENTO GEOLOGICO
|
Also available in another semester or year
|
20402166 -
HYDROGEOLOGY
(objectives)
Abilty to locate, quantify and manage groundwater resources; ability to produce hydrogeological maps; ability to design works collection of springs and underground aquifers; ability to produce hydrogeological schemes and / or hydrogeological models.
|
6
|
GEO/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402177 -
STRATIGRAPHIC GEOLOGY
(objectives)
PROVIDE TO THE STUDENT THE KNOWLEDGE OF THE MAIN TOOLS OF THE STRATIGRAPHIC GEOLOGY IN ORDER TO REACH AUTONOMY AND CRITICISM CAPABILITY IN FACING THOSE TOPICS OF THE GEOLOGY THAT NEED A STRATIGRAPHIC APPROACH. APPLICATION ON THE FIELD OF THE CONCEPTS EXPLAINED IN MODULE 1.
|
9
|
GEO/02
|
104
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402178 -
STRUCTURAL GEOLOGY
(objectives)
The course aims to provide tools and methods for description, analysis and interpretation of ductile and brittle deformation processes affecting a volume of rock. The goal is to reconstruct complex deformation sequences for interpreting the regional geological evolution. The aim of the course is also to present the structures and styles associated with regional tectonics.
|
9
|
GEO/03
|
104
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20402194 -
GEODYNAMICS
(objectives)
The purpose of this course is to give foundations on the dynamics (i.e. forces) controlling the shallow and deep evolution of the Earth. In this class, we will use continuum mechanics, which describes the response of a material to an imposed force, to study and understand cause-effect relationships between geometry, kinematics and dynamics of the solid earth. Each argument will be presented offering an initial basic theoretical background which will be subsequently implemented by the widest range of updated interpretations and natural examples. Students will be expected to actively participate to the class activities (e.g. reading scientific papers, homework assignments, class participation, in-class presentations), This class involves also practical exercises in modeling – experimentally and numerically - relevant geodynamic problems. Exercises will be given in parallel to the Geodynamics course subjects.
|
9
|
GEO/03
|
80
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
GEOLOGIA DELLE RISORSE Orientamento unico PDS 2 - A SCELTA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
GEOLOGIA DELLE RISORSE Orientamento unico A SCELTA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20402203 -
END COURSE FIELDWORK
(objectives)
PRACTICAL GEOLOGICAL EXPERIENCES, WITH THE AIM OF LEARNING A GLOBAL APPROACHING TO THE APPLICATIONS OF GEOLOGY (GEOLOGICAL FRAMEWORK, URBANIZATION, LANDSLIDE, WATER RESOURCES, NONRENEWABLE RESOURCES, ENVIRONMENTAL REQUALIFICATIONS, ECT.). CONTACTS WITH PROFESSIONAL GEOLOGY CONTEXT IN SOLVING REAL PROBLEMS.
|
|
20402203-1 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
GEO/05
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402203-4 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
GEO/06
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402203-5 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
GEO/03
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402203-3 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
GEO/04
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402203-2 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
FIS/06
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402203-6 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
GEO/08
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402230 -
FINAL EXAM
|
12
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
20402231 -
FURTHER TRAINING ACTIVITIES (ART. 10, PAR. 5, LETT. D)
|
3
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Optional Group:
GEOLOGIA DELLE RISORSE Orientamento unico A SCELTA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20401023 -
APPLIED INFORMATICS AND G.I.S. LABORATORY
|
Also available in another semester or year
|
20402200 -
HYDROGEOCHEMISTRY
(objectives)
THE AIM OF THE COURSE IS TO PROVIDE A PROPER KNOWLEDGE ON THE GEOCHEMISTRY OF THE HYDROSPHERE FROM A THEORETICAL, ANALYTICAL AND APPLIED (MANAGEMENT) POINT OF VIEW, USING A GEOCHEMICAL-GEOLOGICAL APPROACH INTEGRATED WITH ELEMENTS OF BIOLOGY AND CHEMISTRY.
|
6
|
GEO/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402201 -
MAGMATOLOGY
(objectives)
DESCRIPTION: ACQUISITION OF A COMPREHENSIVE EXAMINATION OF THE BEHAVIOUR OF MAGMA AND ITS PHYSICAL AND CHEMICAL PROPERTIES IN ORDER TO UNDERSTAND AND CORRECTLY INTERPRET VOLCANIC PROCESSES.
|
6
|
GEO/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402237 -
GEOCHRONOLOGY AND ISOTOPE GEOCHEMISTRY
(objectives)
PROVIDE THE STUDENT WITH THE NECESSARY TOOLS FOR UNDERSTANDING OF THE MAIN METHODS OF ISOTOPIC CHRONOLOGY WITH PARTICULAR REFERENCE TO THE POTENTIAL AND LIMITS OF EACH METHOD. DEFINE THE BASIC PRINCIPLES OF STABLE ISOTOPE GEOCHEMISTRY IN PALEOENVIRONMENTAL RECONSTRUCTIONS.
|
6
|
GEO/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402238 -
REGIONAL GEOLOGY
(objectives)
TO PROVIDE BASIC INSTRUMENTS AND METHODS TO PERFORM REGIONAL GEOLOGICAL ANALYSES; TO GIVE BASIC INSTRUMENTS FOR READING, INTERPRETING, AND UTILIZING REGIONAL GEOLOGICAL MAPS; TO GIVE KNOWLEDGE OF THE GEOLOGICAL SETTING OF EUROPE, ALPS, APENNINES, SARDINIA-CORSICA BLOCK, ETC.
|
6
|
GEO/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402239 -
INTERPRETAZIONE DELLE LINEE SISMICHE
|
6
|
GEO/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402240 -
SEISMOLOGY AND SEISMIC HAZARD
(objectives)
The course aims to provide students with some fundamental theoretical concepts of seismology and the ability to understand the generation of earthquakes, the seismic wave propagation and risks associated with seismic activity.
|
6
|
GEO/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402241 -
QUATERNARY GEOLOGY AND PALAEONTOLOGY
(objectives)
THE AIM OF THE COURSE IS TO GIVE THE STUDENTS THOROUGH KNOWLEDGES ON THE GEOLOGY, STRATIGRAPHY, PALAEOCLIMATOLOGY, AND PALEONTOLOGY OF THE QUATERNARY.
|
6
|
GEO/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402242 -
TECTONICS
(objectives)
PROVIDE THE TECTONICS FOUNDATIONS: ORIGIN OF DEFORMATIVE ELEMENTS, THEIR ARCHITECTURE, EVOLUTION AND GEODYNAMIC FRAMEWORK; HIGHLIGHT THE INTERACTION BETWEEN TECTONICS AND BOTH SHALLOW (SEDIMENTATION, EROSION, …) AND DEEP (MANTLE CONVECTION) PROCESSES; INTRODUCE THE MAIN METHODOLOGIES ADOPTED TO STUDY THE TECTONICS;
EACH ARGUMENT WILL BE PRESENTED OFFERING AN INITIAL BASIC THEORETICAL BACKGROUND WHICH WILL BE SUBSEQUENTLY IMPLEMENTED BY THE WIDEST RANGE OF UPDATED INTERPRETATIONS AND NATURAL EXAMPLES. STUDENTS WILL BE EXPECTED TO ACTIVELY PARTICIPATE TO THE CLASS ACTIVITIES (E.G. READING SCIENTIFIC PAPERS, HOMEWORK ASSIGNMENTS, CLASS PARTICIPATION, IN-CLASS PRESENTATIONS). THIS CLASS INVOLVES ALSO PRACTICAL EXERCISES IN MODELING RELEVANT PRESENTED TECTONIC PROBLEMS.
|
6
|
GEO/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402245 -
EARTH AND ENVIRONMENTAL PHYSICS LABORATORY
|
Also available in another semester or year
|
|
Geologia dei materiali
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20402050 -
EVOLUTION OF LIFE AND EARTH
(objectives)
The course aims to: a) increase knowledge about the history of Earth and environmental and climatic changes at different scales; b) provide knowledge on recent developments in the field of evolutionary ecology and frame the geological phenomena in the fourth dimension.
|
6
|
GEO/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402051 -
THEORETICAL AND APPLIED GEOPHYSICS
|
|
20402051-2 -
II
|
6
|
GEO/11
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20402051-1 -
I
|
6
|
GEO/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20402052 -
GEORESOURCES AND GEOMATERIALS
(objectives)
KNOWLEDGE OF NATURAL MATERIALS USED AS RESOURCES IN INDUSTRY, TECHNOLOGY, CULTURAL HERITAGE AND CONSTRUCTIONS
|
6
|
GEO/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402053 -
FIELD GEOLOGY AND REMOTE SENSING
(objectives)
TO PREPARE STUDENTS FOR THE CONSTRUCTION OF GEOLOGICAL AND THEMATIC MAPS IN DIFFERENT GEOLOGICAL SETTINGS,THROUGH THE COLLECTION AND PROCESSING OF FIELD DATA AND THEIR INTEGRATION WITH DATA FROM MAIN METHODS OF ANALYSIS IN EARTH SCIENCES, TO ACQUIRE THE THEORETICAL CONCEPTS AND TECHNIQUES NEEDED TO USE IMAGES TAKEN WITH AIR AND SATELLITE SENSORS IN DIFFERENT ENVIRONMENTAL CONTEX
|
|
20402053 -2 -
TELERILEVAMENTO
|
Also available in another semester or year
|
20402053 -1 -
RILEVAMENTO GEOLOGICO
|
6
|
GEO/02
|
80
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402054 -
VULCANOLOGY AND GEOLOGY OF VOLCANIC AREAS
(objectives)
To provide to the students the basic concepts useful for understand the eruptive processes and the depositional mechanism of the effusive and explosive deposits, starting from the analyses, characterization and interpretation of the deposits . Main topic of the course is to joint the field observation to the theoretical concepts. For the comprehension of the arguments dealt during the course it is necessary to have concepts of Sedimentology, Petrography and Geochemistry.
|
9
|
GEO/08
|
104
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20402053 -
FIELD GEOLOGY AND REMOTE SENSING
(objectives)
TO PREPARE STUDENTS FOR THE CONSTRUCTION OF GEOLOGICAL AND THEMATIC MAPS IN DIFFERENT GEOLOGICAL SETTINGS,THROUGH THE COLLECTION AND PROCESSING OF FIELD DATA AND THEIR INTEGRATION WITH DATA FROM MAIN METHODS OF ANALYSIS IN EARTH SCIENCES, TO ACQUIRE THE THEORETICAL CONCEPTS AND TECHNIQUES NEEDED TO USE IMAGES TAKEN WITH AIR AND SATELLITE SENSORS IN DIFFERENT ENVIRONMENTAL CONTEX
|
|
20402053 -2 -
TELERILEVAMENTO
|
6
|
GEO/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402053 -1 -
RILEVAMENTO GEOLOGICO
|
Also available in another semester or year
|
20402166 -
HYDROGEOLOGY
(objectives)
Abilty to locate, quantify and manage groundwater resources; ability to produce hydrogeological maps; ability to design works collection of springs and underground aquifers; ability to produce hydrogeological schemes and / or hydrogeological models.
|
6
|
GEO/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402177 -
STRATIGRAPHIC GEOLOGY
(objectives)
PROVIDE TO THE STUDENT THE KNOWLEDGE OF THE MAIN TOOLS OF THE STRATIGRAPHIC GEOLOGY IN ORDER TO REACH AUTONOMY AND CRITICISM CAPABILITY IN FACING THOSE TOPICS OF THE GEOLOGY THAT NEED A STRATIGRAPHIC APPROACH. APPLICATION ON THE FIELD OF THE CONCEPTS EXPLAINED IN MODULE 1.
|
9
|
GEO/02
|
104
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20402178 -
STRUCTURAL GEOLOGY
(objectives)
The course aims to provide tools and methods for description, analysis and interpretation of ductile and brittle deformation processes affecting a volume of rock. The goal is to reconstruct complex deformation sequences for interpreting the regional geological evolution. The aim of the course is also to present the structures and styles associated with regional tectonics.
|
9
|
GEO/03
|
104
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
GEOLOGIA DEI MATERIALI Orientamento unico PDS 3 - A SCELTA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
GEOLOGIA DEI MATERIALI Orientamento unico A SCELTA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20402203 -
END COURSE FIELDWORK
(objectives)
PRACTICAL GEOLOGICAL EXPERIENCES, WITH THE AIM OF LEARNING A GLOBAL APPROACHING TO THE APPLICATIONS OF GEOLOGY (GEOLOGICAL FRAMEWORK, URBANIZATION, LANDSLIDE, WATER RESOURCES, NONRENEWABLE RESOURCES, ENVIRONMENTAL REQUALIFICATIONS, ECT.). CONTACTS WITH PROFESSIONAL GEOLOGY CONTEXT IN SOLVING REAL PROBLEMS.
|
|
20402203-1 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
GEO/05
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402203-4 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
GEO/06
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402203-5 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
GEO/03
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402203-3 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
GEO/04
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402203-2 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
FIS/06
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402203-6 -
CAMPO DI FINE BIENNIO
|
,5
|
GEO/08
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402230 -
FINAL EXAM
|
12
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
20402231 -
FURTHER TRAINING ACTIVITIES (ART. 10, PAR. 5, LETT. D)
|
3
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20402243 -
SYSTEMATIC AND APPLIED MINERALOGY
(objectives)
ADVANCED STUDY OF THE CRYSTAL-CHEMISTRY AND SYSTEMATIC OF ROCK-FORMING MINERALS AND THEIR TECHNOLOGICAL AND INDUSTRIAL USE
|
9
|
GEO/06
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
GEOLOGIA DEI MATERIALI Orientamento unico A SCELTA - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20401023 -
APPLIED INFORMATICS AND G.I.S. LABORATORY
|
Also available in another semester or year
|
20402176 -
VERTEBRATE PALEONTOLOGY
(objectives)
THE AIM OF THE COURSE IS THE STUDY OF SYSTEMATICS AND EVOLUTION OF VERTEBRATES FROM THEIR ORIGIN TO THE RECENT. EMPHASIS IS GIVEN ON THE MESOZOIC AND CENOZOIC VERTEBRATE FAUNAS OF ITALY WHO MAY FIND APPLICATIONS IN OTHER FIELDS OF EARTH SCIENCES (FIELD GEOLOGY, REGIONAL GEOLOGY, QUATERNARY GEOLOGY ETC.).
|
6
|
GEO/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402200 -
HYDROGEOCHEMISTRY
(objectives)
THE AIM OF THE COURSE IS TO PROVIDE A PROPER KNOWLEDGE ON THE GEOCHEMISTRY OF THE HYDROSPHERE FROM A THEORETICAL, ANALYTICAL AND APPLIED (MANAGEMENT) POINT OF VIEW, USING A GEOCHEMICAL-GEOLOGICAL APPROACH INTEGRATED WITH ELEMENTS OF BIOLOGY AND CHEMISTRY.
|
6
|
GEO/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402201 -
MAGMATOLOGY
(objectives)
DESCRIPTION: ACQUISITION OF A COMPREHENSIVE EXAMINATION OF THE BEHAVIOUR OF MAGMA AND ITS PHYSICAL AND CHEMICAL PROPERTIES IN ORDER TO UNDERSTAND AND CORRECTLY INTERPRET VOLCANIC PROCESSES.
|
6
|
GEO/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402237 -
GEOCHRONOLOGY AND ISOTOPE GEOCHEMISTRY
(objectives)
PROVIDE THE STUDENT WITH THE NECESSARY TOOLS FOR UNDERSTANDING OF THE MAIN METHODS OF ISOTOPIC CHRONOLOGY WITH PARTICULAR REFERENCE TO THE POTENTIAL AND LIMITS OF EACH METHOD. DEFINE THE BASIC PRINCIPLES OF STABLE ISOTOPE GEOCHEMISTRY IN PALEOENVIRONMENTAL RECONSTRUCTIONS.
|
6
|
GEO/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402238 -
REGIONAL GEOLOGY
(objectives)
TO PROVIDE BASIC INSTRUMENTS AND METHODS TO PERFORM REGIONAL GEOLOGICAL ANALYSES; TO GIVE BASIC INSTRUMENTS FOR READING, INTERPRETING, AND UTILIZING REGIONAL GEOLOGICAL MAPS; TO GIVE KNOWLEDGE OF THE GEOLOGICAL SETTING OF EUROPE, ALPS, APENNINES, SARDINIA-CORSICA BLOCK, ETC.
|
6
|
GEO/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402239 -
INTERPRETAZIONE DELLE LINEE SISMICHE
|
6
|
GEO/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402240 -
SEISMOLOGY AND SEISMIC HAZARD
|
Also available in another semester or year
|
20402241 -
QUATERNARY GEOLOGY AND PALAEONTOLOGY
(objectives)
THE AIM OF THE COURSE IS TO GIVE THE STUDENTS THOROUGH KNOWLEDGES ON THE GEOLOGY, STRATIGRAPHY, PALAEOCLIMATOLOGY, AND PALEONTOLOGY OF THE QUATERNARY.
|
6
|
GEO/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402242 -
TECTONICS
(objectives)
PROVIDE THE TECTONICS FOUNDATIONS: ORIGIN OF DEFORMATIVE ELEMENTS, THEIR ARCHITECTURE, EVOLUTION AND GEODYNAMIC FRAMEWORK; HIGHLIGHT THE INTERACTION BETWEEN TECTONICS AND BOTH SHALLOW (SEDIMENTATION, EROSION, …) AND DEEP (MANTLE CONVECTION) PROCESSES; INTRODUCE THE MAIN METHODOLOGIES ADOPTED TO STUDY THE TECTONICS;
EACH ARGUMENT WILL BE PRESENTED OFFERING AN INITIAL BASIC THEORETICAL BACKGROUND WHICH WILL BE SUBSEQUENTLY IMPLEMENTED BY THE WIDEST RANGE OF UPDATED INTERPRETATIONS AND NATURAL EXAMPLES. STUDENTS WILL BE EXPECTED TO ACTIVELY PARTICIPATE TO THE CLASS ACTIVITIES (E.G. READING SCIENTIFIC PAPERS, HOMEWORK ASSIGNMENTS, CLASS PARTICIPATION, IN-CLASS PRESENTATIONS). THIS CLASS INVOLVES ALSO PRACTICAL EXERCISES IN MODELING RELEVANT PRESENTED TECTONIC PROBLEMS.
|
6
|
GEO/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20402245 -
EARTH AND ENVIRONMENTAL PHYSICS LABORATORY
|
Also available in another semester or year
|
|