Degree Course: Teaching Italian as a second language (DIL2)
A.Y. 2024/2025
Conoscenza e capacità di comprensione
Finalizzato alla formazione di laureati magistrali preposti all'insegnamento della lingua e della cultura italiana a parlanti non nativi, il corso di laurea magistrale in Didattica dell'Italiano come Lingua Seconda (DIL2) fornisce un'avanzata conoscenza delle teorie e dei metodi della linguistica generale, della linguistica e della storia della lingua italiana, della sociolinguistica e della glottodidattica.
Mira inoltre a sviluppare una solida formazione nel campo letterario, storico e artistico italiano, affiancata dalla conoscenza della tradizione letteraria di almeno un altro paese europeo e/o extraeuropeo, e dalla capacità di usarne fluentemente, a livello orale e scritto, la lingua.
Il profilo formativo del corso è completato da specifiche conoscenze nel settore della psicologia dell'educazione, della sociologia e delle discipline antropologiche, grazie alle quali gli studenti possono acquisire teorie e metodi in grado di potenziare l'insegnamento della lingua e tradizione culturale italiane, adattandolo alle esigenze di apprendenti in età evolutiva, a contesti di apprendimento interculturali e più in generale alle situazioni caratterizzate dalla presenza di parlanti di diverse lingue e culture.
Le conoscenze e le capacità di comprensione sopraelencate sono raggiunte mediante la partecipazione alle lezioni frontali e seminariali, così come previsto dalle attività formative di base e caratterizzanti attivate, lo studio individuale e la partecipazione a tirocini e attività laboratoriali.
Gli esami scritti e/o orali rappresentano il sistema di verifica dell'apprendimento.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Al termine del corso il laureato magistrale è in grado di applicare le conoscenze acquisite a livello teorico e metodologico, nelle discipline linguistiche, glottodidattiche e psicoantropologiche, ai fini dell'insegnamento dell'italiano ad apprendenti non italofoni e in contesti ove si trovino a interagire lingue e culture diverse, anche attraverso l'elaborazione di progetti e percorsi di apprendimento adeguati alla specifica situazione.
L'acquisizione di approfondite conoscenze storico-letterarie e delle avanzate competenze critiche necessarie all'analisi e alla comprensione dei testi letterari di varie epoche sono proficuamente messe a frutto nella trasmissione di contenuti storico-letterari e più in generale culturali relativi alla tradizione italiana.
Il corso di laurea magistrale predispone anche alla ricerca in àmbito glottodidattico e linguistico, con particolare riferimento ai fenomeni e alle tematiche coinvolti nella didattica dell'italiano a parlanti non nativi, alla descrizione e all'analisi delle interlingue e alla didattica della civiltà e della letteratura italiane.
La riflessione critica sui testi, l'approfondimento di natura bibliografica e lo studio di concrete prassi didattiche, anche in contesti interculturali, costituiscono gli strumenti necessari per conseguire le capacità di applicazione delle conoscenze e della comprensione Gli esami scritti e/o orali, le verifiche intermedie e le attività laboratoriali rappresentano il sistema di verifica della capacità di applicare conoscenza e comprensione.
Autonomia di giudizio
Il laureato magistrale è in grado di leggere e interpretare contesti e situazioni interculturali, adattando il proprio operato e le strategie didattiche messe in campo alla fisionomia linguistica e culturale degli apprendenti.
In tale àmbito sa individuare criticità e limiti del contesto di apprendimento e mettere in atto le strategie opportune per risolverli.
Sa inoltre confezionare e proporre metodi e materiali adeguati per l'insegnamento dell'italiano L2.
L'autonomia di giudizio è stimolata e sviluppata lungo l'intera durata del corso mediante le attività seminariali e le prove in itinere (siano esse di carattere scritto o orale) ed è valutata nel processo di elaborazione della prova finale.Abilità comunicative
Al termine del corso di laurea magistrale in Didattica dell'italiano come lingua seconda, il laureato magistrale ha affinato e approfondito la propria competenza comunicativa.
Oltre all'italiano conosce e usa fluentemente, nell'orale e nello scritto, la lingua di un altro paese europeo e/o extraeuropeo; sa elaborare testi scritti efficaci ed esposizioni orali chiare e strutturate, anche attraverso l'uso dei mezzi offerti dalla comunicazione digitale.
Inoltre, sa relazionarsi in un contesto didattico e interagire con persone di diversa provenienza e lingua.
Domina il lessico specialistico nei settori delle scienze del linguaggio e nelle scienze del testo ed è in grado di divulgare contenuti scientifici di alta complessità a un pubblico di non specialisti.
Tali competenze saranno conseguite mediante lezioni frontali, seminariali, esercitazioni e laboratori.
Le prove d'esame, le esercitazioni e le attività laboratoriali rappresentano il sistema di verifica dell'apprendimento e delle abilità comunicative acquisite.
Capacità di apprendimento
Il laureato magistrale in Didattica dell'italiano come lingua seconda è in grado di reperire informazioni e di valutarle criticamente.
Sa inoltre procedere ad approfondimenti in piena autonomia, specialmente nel campo delle discipline linguistiche e glottodidattiche, mantenendosi aggiornato rispetto alle nuove acquisizioni delle scienze del linguaggio, della didattica generale e disciplinare e delle scienze del testo.
Le conoscenze e le competenze apprese lo rendono idoneo a proseguire gli studi, nell'àmbito sia del dottorato di ricerca sia di master e scuole di specializzazione, soprattutto nei settori legati all'insegnamento, alla gestione di percorsi formativi e alla ricerca scientifica.
Tali competenze saranno conseguite mediante lezioni frontali, seminariali, esercitazioni e laboratori.
Gli esami scritti e/o orali, le verifiche intermedie e le attività laboratoriali, rappresentano il sistema di verifica e di incentivo delle capacità di apprendimento.
Requisiti di ammissione
I requisiti curriculari per l'immatricolazione al CdLM in DIL2 sono i seguenti:
a) conseguimento del titolo di I livello in una delle seguenti Classi di Laurea: L-1 Beni culturali, L-10 Lettere; L-42 Storia, comprensivo di almeno 60 CFU complessivi nei S.S.D.
di cui alla tabella A:
b) conseguimento del titolo di I livello in una delle seguenti classi di Laurea: L-3 Discipline delle arti figurative, della musica, dello spettacolo e della moda; L-5 Filosofia; L-11 Lingue e culture moderne; L-12 Mediazione linguistica; L-20 Scienze della comunicazione, comprensivo di almeno 72 CFU complessivi nei S.S.D.
di cui alla tabella A:
c) conseguimento del titolo di I livello in una classe diversa da quelle indicate ai punti a) e b), comprensivo di almeno 90 CFU complessivi nei S.S.D.
di cui alla tabella A.
A seguito della verifica del possesso dei requisiti curriculari precedentemente descritti ai punti a), b) e c) è prevista, secondo la normativa vigente, una verifica della preparazione personale, e, a tal proposito, si ritiene indispensabile, in base alla lingua prescelta per il biennio magistrale, la conoscenza di una lingua europea a livello B2 (comprensione e produzione scritta e orale).
Le modalità di verifica della personale preparazione e delle competenze linguistiche sono rinviate al Regolamento Didattico del CdSM.
Tabella A:
• INF/01 Informatica
• IUS/13 Diritto internazionale
• IUS/14 Diritto dell'unione europea
• L-ANT/03 Storia romana
• L-ANT/02 Storia greca
• L-ART/05 Discipline dello spettacolo
• L-ART/06 Cinema, fotografia e televisione
• L-ART/07 Musicologia e storia della musica
• L-ART/01 Storia dell'arte medievale
• L-ART/02 Storia dell'arte moderna
• L-ART/03 Storia dell'arte contemporanea
• L-FIL-LET/02 Lingua e letteratura greca
• L-FIL-LET/04 Lingua e letteratura latina
• L-FIL-LET/06 Letteratura cristiano antica
• L-FIL-LET/09 Filologia e linguistica romanza
• L-FIL-LET/10 Letteratura italiana
• L-FIL-LET/11 Letteratura italiana contemporanea
• L-FIL-LET/12 Linguistica italiana
• L-FIL-LET/13 Filologia della letteratura italiana
• L-FIL-LET/14 Critica letteraria e letterature comparate
• L-FIL-LET/15 Filologia germanica
• L-LIN/01 Glottologia e linguistica
• L-LIN/02 Didattica delle lingue moderne
• L-LIN/03 Letteratura francese
• L-LIN/04 Lingua e traduzione - lingua francese
• L-LIN/05 Letteratura spagnola
• L-LIN/07 Lingua e traduzione - lingua spagnola
• L-LIN/09 Lingua e traduzione - lingua portoghese e brasiliana
• L-LIN/10 Letteratura inglese
• L-LIN/11 - Lingue e Letterature anglo-americane
• L-LIN/12 Lingua e traduzione - lingua inglese
• L-LIN/13 Letteratura tedesca
• L-LIN/14 Lingua e traduzione - lingua tedesca
• L-LIN/17 Lingua e letteratura romena
• L-LIN/21 Slavistica
• L-OR/12 Lingua e letteratura araba
• L-OR/21 Lingue e letterature della Cina e dell'Asia sud-orientale
• M-FIL/01 Filosofia teoretica
• M-FIL/02 Logica e filosofia della scienza
• M-FIL/03 Filosofia morale
• M-FIL/04 Estetica
• M-FIL/05 Filosofia e teorie dei linguaggi
• M-DEA/01 Discipline demoetnoantropologiche
• M-GGR/01 Geografia
• M-PSI/01 Psicologia generale
• M-PSI/04 Psicologia dello sviluppo e psicologia dell'educazione
• M-STO/01 Storia medievale
• M-STO/02 Storia moderna
• M-STO/04 Storia contemporanea
• M-STO/08 Biblioteconomia e bibliografia
• SECS P/06 Economia applicata
• SECS P/12 Storia economica
• SPS/08 Sociologia dei processi culturali e comunicativi
Prova finale
La Laurea Magistrale in Didattica dell'Italiano come Lingua Seconda (DIL2) si consegue previo superamento di una prova finale, che consiste nella presentazione e discussione di una tesi in lingua italiana elaborata in modo originale dallo studente sotto la guida di un relatore.
Alla tesi sono attribuiti 24 CFU e pertanto la sua entità è rapportata alle ore di lavoro previste per un tale numero di crediti.
La prova finale per il conseguimento del titolo di studio (Laurea Magistrale) consiste nella elaborazione di una tesi in lingua italiana che affronti un tema di carattere linguistico o glottodidattico il cui argomento sia stato preventivamente concordato con il docente relatore.
Orientamento in ingresso
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di
processi di raccordo con la scuola secondaria di secondo grado.
Si concretizzano sia in attività informative e di approfondimento dei caratteri formativi dei Corsi di Studio
(CdS) dell'Ateneo, sia in un impegno condiviso da scuola e università per favorire lo
sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti e delle studentessenel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e
interessi.
Le attività promosse si articolano in:
a) incontri e iniziative rivolte alle future matricole;
b) sviluppo di servizi online, realizzazione e pubblicazione di materiali informativi
sull'offerta formativa dei CdS (guide di dipartimento, guida breve di Ateneo,
locandina dell'offerta formativa, newsletter dell'orientamento).
L'attività di orientamento in ingresso prevede cinque principali attività, distribuite nel
corso dell'anno accademico, alle quali partecipano tutti i Dipartimenti e i CdS:
• Giornate di Vita Universitaria (GVU), si svolgono ogni anno nell'arco di circa 4 mesi
e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Si
svolgono in tutti i Dipartimenti dell'Ateneo e costituiscono un'importante occasione
per le future matricole per vivere la realtà universitaria.
Gli incontri sono strutturati in
modo tale che accanto alla presentazione dei Corsi di Laurea, gli studenti possano
anche fare un'esperienza diretta di vita universitaria con la partecipazione ad attività
didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores
che svolgono una significativa mediazione di tipo tutoriale.
Partecipano annualmente
circa 4.000 studenti; nel 2021 in via telematica hanno partecipato 7.000 studenti;
• Autorientamento, un progetto destinato agli studenti delle IV classi della scuola secondaria superiore e che si svolge ogni anno nell'arco di 5 mesi.
Si sviluppa in collaborazione diretta con alcune scuole per favorire l'accrescimento della
consapevolezza nella scelta del percorso universitario da parte degli studenti.
Il progetto, infatti, è articolato in incontri svolti presso le scuole ed è finalizzato a
sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di
scelta.
Aspetto caratterizzante il progetto, inoltre, è la presenza degli studenti seniores
dei nostri Corsi di Laurea che attraverso la propria esperienza formativa possono offrire
un punto di vista attuale rispetto all'organizzazione e al funzionamento del mondo accademico.
Nell'anno scolastico 2020-2021 la realizzazione del progetto, in modalità online, ha dato la possibilità a 20 scuole – dislocate sul territorio romano e laziale – di
partecipare;
• Attività di orientamento sviluppate dai singoli Dipartimenti, mediante incontri in
presenza e servizi online;
• Incontri presso le scuole: l'Ufficio orientamento ha ricevuto inviti a partecipare ad
eventi di orientamento da parte delle scuole per un totale di 23 inviti (8 su Roma e 15
Lazio/Extralazio).
Concordemente con quanto stabilito in Gloa (Gruppo di Lavoro per
l'Orientamento di Ateneo) la procedura è stata la seguente: ogni invito è stato inoltrato
ai referenti Gloa presso i dipartimenti e le scuole, a fronte delle diverse possibilità
offerte, hanno liberamente scelto di partecipare anche alle proposte del nostro Ateneo.
Si evidenzia che anche in questa attività, come per le altre attività di orientamento,
hanno partecipato varie scuole di altre Regioni, grazie alla possibilità dell'online.
• Orientarsi a Roma Tre nel 2021 si è svolta in modalità mista in presenza al Teatro
Palladium per l'evento inaugurale e a distanza dalle aule dipartimentali per la
presentazione dell'offerta formativa dei dipartimenti.
Il portale dell'orientamento
realizzato nel 2020 è stato aggiornato e ne è stata realizzata una versione in inglese:
orientamento.uniroma3.it.
Rappresenta la manifestazione che riassume le annuali
attività di orientamento in ingresso e si svolge ogni anno alla fine dell'anno
accademico.
L'evento accoglie, perlopiù, studenti romani che partecipano per mettere
definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Durante la manifestazione viene
presentata l'offerta formativa e sono promossi tutti i principali servizi di Roma Tre, le
segreterie didattiche e la segreteria studenti.
I servizi di orientamento online messi a disposizione dei futuri studenti universitari
sono nel tempo aumentati, tenendo conto dello sviluppo delle nuove opportunità di
comunicazione tramite web e tramite social.
Inoltre, durante tutte le manifestazioni di
presentazione dell'offerta formativa, sono illustrati quei siti web di Dipartimento, di
Ateneo, Portale dello studente, etc., che possono aiutare gli studenti nella loro scelta.
Infine, l'Ateneo valuta, di volta in volta, l'opportunità di partecipare ad ulteriori
occasioni di orientamento in presenza ovvero online (Salone dello studente ed altre
iniziative)Il Corso di Studio in breve
Il Corso di Laurea Magistrale in Didattica dell'Italiano come Lingua Seconda (DIL2) si propone di formare laureati magistrali preposti all'insegnamento della lingua e cultura italiana a parlanti non nativi, e di fornire loro la possibilità di utilizzare fluentemente, in forma scritta e orale, una lingua dell'Unione Europea oltre l'italiano.
Il Corso mira, inoltre, a sviluppare ampie competenze in ambito letterario, politico-culturale, storico, artistico e musicale della tradizione italiana, fornendo altresì strumenti metodologici flessibili atti ad affrontare le questioni relative all'insegnamento delle lingue in un contesto multiculturale.
Il Corso forma laureati magistrali che rispondono al profilo dell'insegnante di lingua e cultura italiana così come delineato dalla classe di concorso A-23 (Lingua Italiana per Discenti di Lingua Straniera) come definita nel 2017.
A conclusione del Corso di Laurea Magistrale in DIL2 i laureati dovranno: possedere un'avanzata conoscenza delle teorie e delle metodologie linguistiche nonché della storia linguistica dell'italiano; possedere specifiche conoscenze relative alla struttura delle lingue naturali anche nella prospettiva di una formazione utile all'inserimento nell'insegnamento e nell'educazione linguistica; possedere una adeguata preparazione nell'ambito delle lingue moderne e/o antiche; essere in grado di utilizzare i principali strumenti informatici negli ambiti specifici di competenza; essere in grado di analizzare in prospettiva linguistica e traduttologica testi prodotti in un'altra lingua dell'Unione Europea oltre l'italiano; possedere le competenze relative ai nuovi linguaggi della comunicazione e dell'informazione.
Tali conoscenze e tali competenze sono raggiunte attraverso un percorso incentrato su due specifiche e preponderanti aree di apprendimento: 1.
Linguistica e glottodidattica per l'insegnamento dell'italiano L2; 2.
Civiltà letteraria italiana e dinamiche interculturali.
Nel primo anno è previsto il conseguimento di un congruo numero di crediti formativi relativi alla linguistica e alla storia della lingua italiana e alle letterature, antiche e moderne, alla traduzione di lingue straniere e nelle discipline informatiche, logico-filosofiche, socio-antropologiche e psico-pedagogiche.
Integrano il quadro delle attività formative gli insegnamenti relativi alle discipline storiche e geografiche.
Nel corso del secondo anno la formazione nell'area di apprendimento Linguistica e glottodidattica per l'insegnamento dell'italiano L2 è completata attraverso il conseguimento di un adeguato numero di crediti formativi negli insegnamenti di linguistica generale, glottodidattica e filosofia del linguaggio, mentre per quel che riguarda l'area di apprendimento Civiltà letteraria italiana e dinamiche interculturali si prevede un insegnamento a scelta riguardante le lingue straniere più utilizzate nell'Unione Europea e alcuni delle minoranze linguistiche più significative.
Perfeziona il percorso la scelta di un esame tra le discipline nell'ambito dell'arte e dello spettacolo.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20710645 -
LINGUISTICA GENERALE L.M.
(objectives)
MOdulo A
The aim of the course is to bring students to deepen their knowledge on the theory of linguistic change and comparative linguistics, making use of the of the results reached by linguistic typology.
Modulo B The course aims at providing students with a basic knowledge of methods, tools and approaches characterizing sociolinguistics, taking also into account the epistemological problems concerning its adjacency to other branches of linguistic and social knowledge. At the end of the course, students will write an essay showing their competence in gathering data and analyzing them in sociolinguistic perspective.
|
|
20710645-1 -
MODULO LINGUISTICA GENERALE A
|
Also available in another semester or year
|
20710645-2 -
MODULO LINGUISTICA GENERALE B
|
Also available in another semester or year
|
20710646 -
DIDATTICA DELLE LINGUE MODERNE L.M.
(objectives)
The teaching of Didactics of modern languages falls within the scope of the basic training activities of "Philology and general and applied linguistics" of the degree course in Languages and Linguistic-Cultural Mediation, specifically the activities aimed at providing basic training in the methods and in the tools of analysis and reflection proper to language teaching. The course aims to provide: Knowledge of the phenomena that characterize the language acquisition process (first, second and foreign), with particular attention to the linguistic aspects relating to the acquisition sequences and the development of the ability to use: variability, systematicity and internal and external factors to the individual that affect the acquisition process. Knowledge of the characteristics of the interaction between native and non-native speakers, and its effects on L2 acquisition: input modifications and negotiation, role of output and feedback. Knowledge of the development process of the competence to use a foreign language, with attention to the role of the context, of the input, as well as of the learning strategies involved. Knowledge of language skills development processes, through examples relating to the various languages taught at the Department and in Italian schools, including Italian for foreigners. Development of metalinguistic reflection, in a transversal way, giving particular emphasis to the comparison between languages and the enhancement of the linguistic repertoire of the learners. Knowledge of the role of teaching in language learning, with particular reference to the main teaching methodologies developed in research, to optimize and enhance learning processes, including through the use of new digital technologies. Expected learning outcomes: students will know the research on spontaneous and guided learning of foreign languages and aspects related to the order of acquisition; will be able to carry out metalinguistic reflections; they will be aware of their own linguistic repertoire and will be able to use the comparison between languages to optimize their learning; will know the processes of learning and using the foreign language, the role of the context and of learning strategies; they will know the processes of listening, speaking, reading and writing of foreign languages and Italian L2; they will know the main methodologies and technologies for teaching.
|
|
20710646-1 -
MODULO DIDATTICA DELLE LINGUE MODERNE L.M. A
(objectives)
The teaching of Didactics of modern languages falls within the scope of the basic training activities of "Philology and general and applied linguistics" of the degree course in Languages and Linguistic-Cultural Mediation, specifically the activities aimed at providing basic training in the methods and in the tools of analysis and reflection proper to language teaching. The course aims to provide: Knowledge of the phenomena that characterize the language acquisition process (first, second and foreign), with particular attention to the linguistic aspects relating to the acquisition sequences and the development of the ability to use: variability, systematicity and internal and external factors to the individual that affect the acquisition process. Knowledge of the characteristics of the interaction between native and non-native speakers, and its effects on L2 acquisition: input modifications and negotiation, role of output and feedback. Knowledge of the development process of the competence to use a foreign language, with attention to the role of the context, of the input, as well as of the learning strategies involved. Knowledge of language skills development processes, through examples relating to the various languages taught at the Department and in Italian schools, including Italian for foreigners. Development of metalinguistic reflection, in a transversal way, giving particular emphasis to the comparison between languages and the enhancement of the linguistic repertoire of the learners. Knowledge of the role of teaching in language learning, with particular reference to the main teaching methodologies developed in research, to optimize and enhance learning processes, including through the use of new digital technologies. Expected learning outcomes: students will know the research on spontaneous and guided learning of foreign languages and aspects related to the order of acquisition; will be able to carry out metalinguistic reflections; they will be aware of their own linguistic repertoire and will be able to use the comparison between languages to optimize their learning; will know the processes of learning and using the foreign language, the role of the context and of learning strategies; they will know the processes of listening, speaking, reading and writing of foreign languages and Italian L2; they will know the main methodologies and technologies for teaching.
|
6
|
L-LIN/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710646-2 -
MODULO DIDATTICA DELLE LINGUE MODERNE L.M. B
|
Also available in another semester or year
|
Optional Group:
CARATTERIZZANTI - METODOLOGIE LINGUISTICHE, FILOLOGICHE E SEMIOTICHE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
PRIMO GRUPPO - CARATTERIZZANTI - LINGUE E LETTERATURE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20710451 -
Plasmar las ideas. textualidad y argumentación en la prosa en español
(objectives)
Graduates in Languages and Literatures for Teaching and Translation acquire knowledge and understanding skills in all the sectors covered by their training in order to 1) achieve a high level of literary and cultural competence in the context of European and American civilizations, with particular attention to those of specialization; 2) deepen the knowledge of the two foreign languages chosen, with the achievement of a high level of proficiency in the first language and a perfecting of the level in the second language; 3) achieve a high level of knowledge of the linguistic problems of the language chosen as a biennial, knowing how to evaluate its developments and characteristics in a diachronic and synchronic key; 4) achieve adequate knowledge of the most up-to-date literary text analysis methodologies; 5) acquire the theoretical-practical tools useful for teaching and translation.
Teaching Plasmar las ideas. Textualidad y argumentación en la prosa en español is one of the characteristic training activities of the Degree Course. The aim of the course is to refine advanced level communication and argumentative skills in Spanish in written and oral production, through the analysis of Spanish and/or Hispano-American prose texts of different types and through reflection on the linguistic and argumentative strategies present in them . At the same time, the student will be guided both in the translation analysis, also from a diachronic or transmedia perspective, and in the translation practice, limited to a selection of texts, on which he will be able to apply the skills he has acquired. Furthermore, the course provides knowledge and advanced critical methodologies of the Spanish language aimed at developing a critical awareness, an autonomous learning capacity and drafting skills applicable to specialist and non-specialist contexts, in an intercultural perspective.
|
6
|
L-LIN/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
SPA |
20710453 -
English as an international language: methodological and didactic issues
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
SECONDO GRUPPO - CARATTERIZZANTI - LINGUE E LETTERATURE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20710349 -
LETTERATURA GRECA I LM
(objectives)
Greek Literature I LM Some general Greek metric problems will be addressed. In the second part we will analyze the songs of the Medea of Euripides.
|
6
|
L-FIL-LET/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710371 -
DIDATTICA DEL LATINO L.M.
(objectives)
Latin LM Didactics The student will acquire knowledge related to the masterly analysis of one or more Latin literary texts, with a focus on formal aspects and interaction of a seminarian character with frequenters
|
6
|
L-FIL-LET/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20703620 -
LETTERATURA ITALIANA CONTEMPORANEA L.M
(objectives)
Contemporary Italian literature LM The student, already able to master the diachronic framework of contemporary literature, through the deepening of authors, moments and themes of the nineteenth and twentieth centuries, will have to master the non-unique methodological tools of textual analysis, such as to allow a solid specialized background of critical knowledge in several fields of investigation: historical, philological, linguistic, structural, metric-stylistic, rhetorical.
|
6
|
L-FIL-LET/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710602 -
LETTERATURA ITALIANA L.M. (PER DIDATTICA DELL'ITALIANO)
(objectives)
Through the analysis of specific and prominent cases, this course aims to provide an in-depth knowledge of some features of the history of Italian literature.
|
6
|
L-FIL-LET/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20702461 -
HISTORY OF THE LATIN LANGUAGE L.M.
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
CARATTERIZZANTI -DISCIPLINE INFORMATICHE LOGICO, FILOSOFICHE, PSICOLOGICHE SOCIO E ANTROPOLOGICHE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
PRIMO GRUPPO - AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
SECONDO GRUPPO - AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20704133 -
HISTORY OF MODERN ART - L.M
(objectives)
History of modern art LM The course is aimed at deepening aspects of art in Rome in the sixteenth century, examining sources, studies, methodologies
|
6
|
L-ART/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710597 -
STORIA DELL'ARTE DEL XX SECOLO - LM
(objectives)
In-depth knowledge of post-war art history, with particular attention to Italian artistic events.
|
6
|
L-ART/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710159 -
STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE E STORIA DELL'ARTE BIZANTINA - LM
(objectives)
History of medieval art and history of Byzantine art LM It is intended to examine a segment of the artistic manifestations of the West and the East, highlighting similarities and differences between the architectural types, the decorative apparatuses, theological and aesthetic conceptions of the two geographical areas. Both modules, therefore, in parallel with the buildings, will analyze mosaics, murals and icons from the 5th to the 12th century, investigating iconographic themes and systems, stylistic-formal structures and commissions, respectively in Rome, Constantinople and other territories of the Byzantine Empire. Visits to some churches in Rome and Lazio will be an integral part of the examination programme. There will be some visits with the teacher that will be communicated at the beginning of the course.
|
|
20710159-1 -
STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE E STORIA DELL'ARTE BIZANTINA 1 - LM
(objectives)
History of medieval art and history of Byzantine art LM It is intended to examine a segment of the artistic manifestations of the West and the East, highlighting similarities and differences between the architectural types, the decorative apparatuses, theological and aesthetic conceptions of the two geographical areas. Both modules, therefore, in parallel with the buildings, will analyze mosaics, murals and icons from the 5th to the 12th century, investigating iconographic themes and systems, stylistic-formal structures and commissions, respectively in Rome, Constantinople and other territories of the Byzantine Empire. Visits to some churches in Rome and Lazio will be an integral part of the examination programme. There will be some visits with the teacher that will be communicated at the beginning of the course.
|
6
|
L-ART/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
AMBITO F - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20710001 -
ADDITIONAL SKILLS WORKSHOPS INTERNSHIPS AND APPRENTICESHIPS
(objectives)
training workshops and internships
|
6
|
|
-
|
-
|
36
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20711398 -
Il ruolo delle donne nell'editoria del XX secolo
|
Also available in another semester or year
|
20711250 -
WORKSHOP OF BIBLICAL HEBREW
(objectives)
The student will acquire knowledge related to biblical texts intended as an expression of ancient Jewish religious culture. He will also learn the rudiments of the Hebrew language.
|
6
|
|
-
|
-
|
36
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20710441 -
LABORATORY OF TOOLS AND METHODS OF ANALYSIS OF LITERARY TEXT
|
Also available in another semester or year
|
20710199 -
LABORATORY OF MODERN PHILOLOGY
|
Also available in another semester or year
|
20710071 -
WRITING LABORATORY
(objectives)
The student will strengthen and expand his skills in the field of uses of the written language through the production of texts of various types, with particular regard to those typologies necessary for his study path.
|
6
|
|
-
|
-
|
36
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20710069 -
Computer workshop for ancient world studies
|
Also available in another semester or year
|
20710134 -
Methods and intruments to explain religious events
(objectives)
The workshop aims to be a preparatory aid in facilitating the study of religions, given the increasing importance they have assumed in the contemporary world. The main aim is to enable students to read the religious phenomenon in its fundamental expressions and subsequently to undertake more complex specialist studies. It is intended to provide students with the keys to reading, hermeneutic, cultural and linguistic methods and instruments, which are useful for understanding the religious fact in its present-day manifestations, in its historical developments -since Antiquity- and in its spread throughout the world.
|
6
|
|
-
|
-
|
36
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20710151 -
THE TRANSLATION OF CHRISTIAN TEXTS (I-V CENT)
(objectives)
Purpose. Students will acquire the essential skills to deal with the translation of ancient and late-antique Christian texts, belonging to various literary genres (gospels, epistles, apocalypses, apologies, eresiological texts, exegetical commentaries, homilies, church histories, hagiographies, normative books, etc.): they will be able to know and use the most important tools for lexical, morphological and syntactic analysis (specialized dictionaries and grammars) and semantic analysis of the texts (monographs and encyclopaedias that allow the historical understanding, historic-ideological and functional of a text).
|
6
|
|
-
|
-
|
36
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20710068 -
CORSO DI GRECO DI BASE
(objectives)
The student will acquire a knowledge of the Greek language that allows him to understand and translate texts of medium difficulty.
|
6
|
|
-
|
-
|
36
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20710067 -
CORSO DI LATINO DI BASE
(objectives)
The student will arrive at a morphological-syntactic competence of the Latin language sufficient to decode a Latin text in prose.
|
6
|
|
-
|
-
|
36
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20711632 -
Laboratorio "Vuoti di memoria" Storie narrazioni, rappresentazioni delle teche RAI LM
|
Also available in another semester or year
|
20711650 -
Laboratorio di analisi delle piattaforme digitali: standard tecnologici vs diversità linguistico-culturali
|
Also available in another semester or year
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20710428 -
teaching italian language LM
(objectives)
Italian language didactics The student will acquire specialized skills in the field of studies on the Italian language and the dialects spoken in Italy, with reference to their history, phonetic, phonological, morphological, syntactic and lexical studies, the evolution of such systems, social uses and geolinguistic structures, literary language and its formal structures (including metrics), historical and synchronic lexicography and grammar, as well as problems and methodologies of language teaching Italians and foreigners and linguistic and computer analysis of texts and corpora.
|
12
|
L-FIL-LET/12
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710645 -
LINGUISTICA GENERALE L.M.
(objectives)
MOdulo A
The aim of the course is to bring students to deepen their knowledge on the theory of linguistic change and comparative linguistics, making use of the of the results reached by linguistic typology.
Modulo B The course aims at providing students with a basic knowledge of methods, tools and approaches characterizing sociolinguistics, taking also into account the epistemological problems concerning its adjacency to other branches of linguistic and social knowledge. At the end of the course, students will write an essay showing their competence in gathering data and analyzing them in sociolinguistic perspective.
|
|
20710645-1 -
MODULO LINGUISTICA GENERALE A
(objectives)
MOdulo A
The aim of the course is to bring students to deepen their knowledge on the theory of linguistic change and comparative linguistics, making use of the of the results reached by linguistic typology.
Modulo B The course aims at providing students with a basic knowledge of methods, tools and approaches characterizing sociolinguistics, taking also into account the epistemological problems concerning its adjacency to other branches of linguistic and social knowledge. At the end of the course, students will write an essay showing their competence in gathering data and analyzing them in sociolinguistic perspective.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710645-2 -
MODULO LINGUISTICA GENERALE B
(objectives)
MOdulo A
The aim of the course is to bring students to deepen their knowledge on the theory of linguistic change and comparative linguistics, making use of the of the results reached by linguistic typology.
Modulo B The course aims at providing students with a basic knowledge of methods, tools and approaches characterizing sociolinguistics, taking also into account the epistemological problems concerning its adjacency to other branches of linguistic and social knowledge. At the end of the course, students will write an essay showing their competence in gathering data and analyzing them in sociolinguistic perspective.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710646 -
DIDATTICA DELLE LINGUE MODERNE L.M.
(objectives)
The teaching of Didactics of modern languages falls within the scope of the basic training activities of "Philology and general and applied linguistics" of the degree course in Languages and Linguistic-Cultural Mediation, specifically the activities aimed at providing basic training in the methods and in the tools of analysis and reflection proper to language teaching. The course aims to provide: Knowledge of the phenomena that characterize the language acquisition process (first, second and foreign), with particular attention to the linguistic aspects relating to the acquisition sequences and the development of the ability to use: variability, systematicity and internal and external factors to the individual that affect the acquisition process. Knowledge of the characteristics of the interaction between native and non-native speakers, and its effects on L2 acquisition: input modifications and negotiation, role of output and feedback. Knowledge of the development process of the competence to use a foreign language, with attention to the role of the context, of the input, as well as of the learning strategies involved. Knowledge of language skills development processes, through examples relating to the various languages taught at the Department and in Italian schools, including Italian for foreigners. Development of metalinguistic reflection, in a transversal way, giving particular emphasis to the comparison between languages and the enhancement of the linguistic repertoire of the learners. Knowledge of the role of teaching in language learning, with particular reference to the main teaching methodologies developed in research, to optimize and enhance learning processes, including through the use of new digital technologies. Expected learning outcomes: students will know the research on spontaneous and guided learning of foreign languages and aspects related to the order of acquisition; will be able to carry out metalinguistic reflections; they will be aware of their own linguistic repertoire and will be able to use the comparison between languages to optimize their learning; will know the processes of learning and using the foreign language, the role of the context and of learning strategies; they will know the processes of listening, speaking, reading and writing of foreign languages and Italian L2; they will know the main methodologies and technologies for teaching.
|
|
20710646-1 -
MODULO DIDATTICA DELLE LINGUE MODERNE L.M. A
|
Also available in another semester or year
|
20710646-2 -
MODULO DIDATTICA DELLE LINGUE MODERNE L.M. B
(objectives)
The teaching of Didactics of modern languages falls within the scope of the basic training activities of "Philology and general and applied linguistics" of the degree course in Languages and Linguistic-Cultural Mediation, specifically the activities aimed at providing basic training in the methods and in the tools of analysis and reflection proper to language teaching. The course aims to provide: Knowledge of the phenomena that characterize the language acquisition process (first, second and foreign), with particular attention to the linguistic aspects relating to the acquisition sequences and the development of the ability to use: variability, systematicity and internal and external factors to the individual that affect the acquisition process. Knowledge of the characteristics of the interaction between native and non-native speakers, and its effects on L2 acquisition: input modifications and negotiation, role of output and feedback. Knowledge of the development process of the competence to use a foreign language, with attention to the role of the context, of the input, as well as of the learning strategies involved. Knowledge of language skills development processes, through examples relating to the various languages taught at the Department and in Italian schools, including Italian for foreigners. Development of metalinguistic reflection, in a transversal way, giving particular emphasis to the comparison between languages and the enhancement of the linguistic repertoire of the learners. Knowledge of the role of teaching in language learning, with particular reference to the main teaching methodologies developed in research, to optimize and enhance learning processes, including through the use of new digital technologies. Expected learning outcomes: students will know the research on spontaneous and guided learning of foreign languages and aspects related to the order of acquisition; will be able to carry out metalinguistic reflections; they will be aware of their own linguistic repertoire and will be able to use the comparison between languages to optimize their learning; will know the processes of learning and using the foreign language, the role of the context and of learning strategies; they will know the processes of listening, speaking, reading and writing of foreign languages and Italian L2; they will know the main methodologies and technologies for teaching.
|
6
|
L-LIN/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
CARATTERIZZANTI - METODOLOGIE LINGUISTICHE, FILOLOGICHE E SEMIOTICHE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20709714 -
FUNCTIONS AND PATHOLOGIES OF LANGUAGE COMMUNICATION - LM
(objectives)
Language and communication functions and pathologies The course has two key objectives. The first is to propose an educational path aimed at learning the knowledge of the main methods of classification of language disorders in diseases such as aphasia, autism, schizophrenia. The second is to show how the study of language pathologies can be used to develop theoretical models on the functioning of language
|
6
|
M-FIL/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710271 -
COGNITIVE SCIENCES OF LANGUAGE
(objectives)
Cognitive Language Sciences - LM - Critical analysis and discussion of the main theoretical language models proposed in cognitive sciences - Discussion of the contribution of empiric research to understanding the processes that allow the production and understanding of language
|
6
|
M-FIL/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
PRIMO GRUPPO - CARATTERIZZANTI - LINGUE E LETTERATURE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20710451 -
Plasmar las ideas. textualidad y argumentación en la prosa en español
|
Also available in another semester or year
|
20710453 -
English as an international language: methodological and didactic issues
(objectives)
Graduates in Languages and Literatures for Teaching and Translation acquire knowledge and understanding skills in all the sectors covered by their training in order to 1) achieve a high level of literary and cultural competence in the context of European and American civilizations, with particular attention to those of specialization; 2) deepen the knowledge of the two foreign languages chosen, with the achievement of a high level of proficiency in the first language and a perfecting of the level in the second language; 3) achieve a high level of knowledge of the linguistic problems of the language chosen as a biennial, knowing how to evaluate its developments and characteristics in a diachronic and synchronic key; 4) achieve adequate knowledge of the most up-to-date literary text analysis methodologies; 5) acquire the theoretical-practical tools useful for teaching and translation.
The teaching English as an International Language: Methodological and Didactic Issues is one of the characteristic training activities of the Course. The course provides the fundamental notions relating to the phenomena that have allowed the emergence and affirmation of variant forms of the English language both among native speakers and among the populations of the former British colonies, and finally among other international communities of speakers. The student will develop a greater awareness of the multifaceted nature of English as an international language, while using the English language as a tool for work and metalinguistic reflection. The specific methodological skills related to the pedagogical implications of Global Englishes in the field of L2 English teaching will also be provided, including the initiation of a critical reflection on the role of the teacher and on the purpose of the planned activities, also taking into account the different styles of learning. The student must be able to: design educational paths for teaching the English language in an international context; communicate in written and oral form at an advanced level, demonstrating that you have also acquired socio-cultural competence.
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
|
Optional Group:
SECONDO GRUPPO - CARATTERIZZANTI - LINGUE E LETTERATURE - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
20710349 -
LETTERATURA GRECA I LM
|
Also available in another semester or year
|
20710371 -
DIDATTICA DEL LATINO L.M.
|
Also available in another semester or year
|
20703620 -
LETTERATURA ITALIANA CONTEMPORANEA L.M
(objectives)
Contemporary Italian literature LM The student, already able to master the diachronic framework of contemporary literature, through the deepening of authors, moments and themes of the nineteenth and twentieth centuries, will have to master the non-unique methodological tools of textual analysis, such as to allow a solid specialized background of critical knowledge in several fields of investigation: historical, philological, linguistic, structural, metric-stylistic, rhetorical.
|
6
|
L-FIL-LET/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710602 -
LETTERATURA ITALIANA L.M. (PER DIDATTICA DELL'ITALIANO)
|
Also available in another semester or year
|
20702461 -
HISTORY OF THE LATIN LANGUAGE L.M.
(objectives)
The course offers a survey of the evolution of Latin languages through the ages, from the earliest epigraphic texts handed down to us, up to the prose texts of the Imperial age. The students will learn how to assess the linguistic features of a Latin texts, with an eye to the evolution of the language in texts belongin to different ages and literary genres. At the end of the course, they will be able to describe the evolution of Latin language and apply the main elements of historical grammar and metric into the analysis of the texts, to set an original critical discourse on a text in Latin, contextualizing it in the historical period and defining its register.
|
6
|
L-FIL-LET/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
CARATTERIZZANTI -DISCIPLINE INFORMATICHE LOGICO, FILOSOFICHE, PSICOLOGICHE SOCIO E ANTROPOLOGICHE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
PRIMO GRUPPO - AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20702439 -
ROMAN HISTORY L.M.
(objectives)
Roman history LM The student who has already followed the institutional module and the monographic module of Roman history will deepen in a specialized sense the knowledge of research methodologies and historiographical themes.
|
6
|
L-ANT/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710420 -
DIDATTICA DELLA GEOGRAFIA
|
Also available in another semester or year
|
20706075 -
STORIA DELL'EUROPA E DEL MEDITERRANEO
(objectives)
The course provides advanced skills for critical reading and interpretation of crucial issues of the political and cultural history of modern Europe, also read from the point of view of symbolic production. Specific attention is paid to the history of European historiography as a place of formation of the idea of Europe and of a common identity awareness.
|
6
|
M-STO/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710662 -
PUBLIC HISTORY
(objectives)
The course intends to provide the methodological elements for the analysis of individual and collective memory construction processes and for all public (and political) uses of the past.
In particular, we will discuss those historiographical currents which, especially in Italy, constitute the theoretical foundations of the discipline: oral history and cultural history.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20702462 -
GREEK HISTORY L.M.
(objectives)
The student will acquire a complete autonomy in identifying, collecting, interpreting and critically using the historical documentation and the bibliography related to a given research topic.
|
6
|
L-ANT/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
SECONDO GRUPPO - AFFINI E INTEGRATIVE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20704133 -
HISTORY OF MODERN ART - L.M
|
Also available in another semester or year
|
20710597 -
STORIA DELL'ARTE DEL XX SECOLO - LM
|
Also available in another semester or year
|
20710159 -
STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE E STORIA DELL'ARTE BIZANTINA - LM
(objectives)
History of medieval art and history of Byzantine art LM It is intended to examine a segment of the artistic manifestations of the West and the East, highlighting similarities and differences between the architectural types, the decorative apparatuses, theological and aesthetic conceptions of the two geographical areas. Both modules, therefore, in parallel with the buildings, will analyze mosaics, murals and icons from the 5th to the 12th century, investigating iconographic themes and systems, stylistic-formal structures and commissions, respectively in Rome, Constantinople and other territories of the Byzantine Empire. Visits to some churches in Rome and Lazio will be an integral part of the examination programme. There will be some visits with the teacher that will be communicated at the beginning of the course.
|
|
20710159-1 -
STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE E STORIA DELL'ARTE BIZANTINA 1 - LM
|
Also available in another semester or year
|
|
20710093 -
12 CFU A SCELTA DELLO STUDENTE
(objectives)
student's choice
|
12
|
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710430 -
PROVA FINALE
(objectives)
final exam ..........................
|
24
|
|
144
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Optional Group:
AMBITO F - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20710001 -
ADDITIONAL SKILLS WORKSHOPS INTERNSHIPS AND APPRENTICESHIPS
(objectives)
training workshops and internships
|
6
|
|
-
|
-
|
36
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20711398 -
Il ruolo delle donne nell'editoria del XX secolo
|
Also available in another semester or year
|
20711250 -
WORKSHOP OF BIBLICAL HEBREW
|
Also available in another semester or year
|
20710441 -
LABORATORY OF TOOLS AND METHODS OF ANALYSIS OF LITERARY TEXT
(objectives)
The workshop aims to be a preparatory aid in facilitating the study of religions, given the increasing importance they have assumed in the contemporary world. The main aim is to enable students to read the religious phenomenon in its fundamental expressions and subsequently to undertake more complex specialist studies. It is intended to provide students with the keys to reading, hermeneutic, cultural and linguistic methods and instruments, which are useful for understanding the religious fact in its present-day manifestations, in its historical developments -since Antiquity- and in its spread throughout the world.
|
6
|
|
-
|
-
|
36
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20710199 -
LABORATORY OF MODERN PHILOLOGY
(objectives)
The student, through examples and practical exercises on traditions (mono and pluritestimoniali) of texts of Italian literature, will deepen the knowledge of ecdotic tools aimed at the constitution of a critical edition, both in the field of reconstructive philology and in that of philology of author. The theoretical and practical character of the Laboratory, with the active participation of each student, requires a programmed number of 25 students
|
6
|
|
-
|
-
|
36
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20710071 -
WRITING LABORATORY
|
Also available in another semester or year
|
20710069 -
Computer workshop for ancient world studies
(objectives)
Purpose. The Laboratory introduces to the knowledge of the main IT resources for historical and philological studies on Classics, Late Antiquity and Middle Ages.
|
6
|
|
-
|
-
|
36
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20710134 -
Methods and intruments to explain religious events
|
Also available in another semester or year
|
20710151 -
THE TRANSLATION OF CHRISTIAN TEXTS (I-V CENT)
|
Also available in another semester or year
|
20710068 -
CORSO DI GRECO DI BASE
|
Also available in another semester or year
|
20710067 -
CORSO DI LATINO DI BASE
|
Also available in another semester or year
|
20711632 -
Laboratorio "Vuoti di memoria" Storie narrazioni, rappresentazioni delle teche RAI LM
(objectives)
Vuoti di memoria” (“Voids of Memory”). Stories from the Teche Rai
|
6
|
|
-
|
-
|
36
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20711650 -
Laboratorio di analisi delle piattaforme digitali: standard tecnologici vs diversità linguistico-culturali
(objectives)
The aim of this workshop is to introduce students to the phenomenon of the platformization of knowledge and languages. Examples and technological models will be analyzed in order to understand their limits and po-tential with respect to the preservation of biocultural diversity. The scope of this practical work will be to de-velop a critical awareness on the use of digital tools and stimulate an active participation in the processes of cultural, semiotic and political transformation we are experiencing today.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|