Degree Course: COMMUNICATION STUDIES
A.Y. 2017/2018
Autonomia di giudizio
A conclusione del curriculum i laureati, sulla base delle conoscenze analitiche sia di impianto teorico linguistico e comunicativo che mediologico e sociale e delle pratiche di laboratorio, nonché delle verifiche rappresentate dalle prove di esame e di laboratorio, avranno la capacità di raccogliere dati e interpretare criticamente testi e interazioni comunicative provenienti dalla stampa, dalla radio, dalla televisione e dalla pubblicità, nonché di formulare motivati giudizi autonomi sui processi sociali, economici, giuridici e politici ad essi sottesi e ai loro effetti sulla formazione dell'opinione pubblicaAbilità comunicative
A conclusione del curriculum i laureati avranno percorso attraverso lo studio teorico ( discipline semiotiche e linguistiche) e l'analisi storico-sociale e giuridico dei media ( discipline sociali e mediologiche, il panorama dei processi di comunicazione dal piano interpersonale a quello sociale politico e di impresa istituzionale e in virtù delle esercitazioni pratiche cui avranno atteso possiederanno capacità di comunicare con chiarezza contenuti relativi a specifici ambiti, anche con l'uso delle nuove tecnologie e delle forme editoriali on line.
Saranno in grado di utilizzare, in forma scritta e orale, la lingua inglese e possiederanno competenze atte ad un uso efficace della lingua italiana in relazione alla comunicazione di informazioni, idee, problemi e soluzioni.
Possiederanno infine abilità
tecnico-pratiche necessarie alla produzione di testi informativi, comunicativi e argomentativi
Capacità di apprendimento
A conclusione del curriculum i laureati avranno sviluppato capacità di apprendimento necessarie al proseguimento degli studi integrati nelle lauree magistrali che preparano professionalità nelle quali la comunicazione assume un ruolo decisivo di pratica operativa: dal giornalismo ai sistemi editoriali, dalla comunicazione pubblica e d'impresa alla pubblicità, dalla teoria della comunicazione alle aree critiche della società dell'informazione.
A conclusione di ciascun corso o, in alcuni casi di più unità didattiche) la preparazione acquisita sarà accertata attraverso una prova di esame la cui forma ( scritta orale, prova pratica) sarà determinata e specificata nel regolamento didattico del corso di studio e resa nota all'inizio di ciascun anno accademico)
Requisiti di ammissione
Per l'ammissione al corso di Laurea in Scienze della Comunicazione sono richieste le conoscenze che sono comuni ai percorsi formativi della scuola secondaria.
I candidati saranno inoltre sottoposti a test tesi ad accertare la preparazione personale secondo modalità dettagliate contenute nel regolamento didattico del corso di studio e che prevederanno l'accertamento delle conoscenze della storia, della lingua e letteratura italiana e della lingua inglese destinate ad appurare eventuali carenze specifiche (debiti formativi) da colmare attraverso l'eventuale frequenza di specifici corsi di recupero entro il primo anno di corso.Prova finale
La Laurea in Scienze della Comunicazione si consegue previo superamento di una prova finale, che consiste nella presentazione e discussione di un elaborato scritto o di un prodotto multimediale su un argomento scelto nell'ambito di uno dei settori scientifico-disciplinari presenti nell'Ordinamento del corso di Laurea per il quale sono previsti insegnamenti nel Regolamento del corso di Laurea e nel quale lo studente ha conseguito crediti.
Per la determinazione dell'argomento dell'elaborato per la prova finale, lo studente deve aver conseguito almeno 120 CFU.
Le modalità per la determinazione dell'argomento dell'elaborato e per la sua preparazione sono fissate nel Regolamento del Corso di Laurea.
Per essere ammesso alla discussione dell'elaborato per la prova finale, che porta all'acquisizione di 6 crediti, lo studente deve aver conseguito 174 crediti, comprensivi dei crediti previsti per la conoscenza della lingua straniera.
Le modalità dello svolgimento della prova finale sono fissate nel Regolamento del Corso di Laurea.Orientamento in ingresso
Le attività di orientamento, tirocinio, stage e placement, a livello di Ateneo, sono promosse e coordinate dal Gruppo di Lavoro per l’Orientamento di Ateneo (GLOA) costituito dal Delegato del Rettore per le politiche di orientamento, con ruolo di coordinatore, da due delegati dei Direttori per ciascun Dipartimento, un Delegato dei Presidenti per le due Scuole e dalla Responsabile della Divisione Politiche per gli Studenti.
Il GLOA promuove azioni relative all’orientamento in ingresso, all’orientamento in itinere (tutorato, tirocini e stage) e all’orientamento in uscita (politiche attive per il lavoro e placement).
Orientamento in ingresso
Le azioni di orientamento in ingresso sono improntate alla realizzazione di processi di raccordo con la scuola media secondaria.
Si concretizzano in attività di carattere informativo sui Corsi di Studio (CdS) dell’Ateneo ma anche come impegno condiviso da Scuola e Università per favorire lo sviluppo di una maggiore consapevolezza da parte degli studenti nel compiere scelte coerenti con le proprie conoscenze, competenze, attitudini e interessi.
Le attività promosse si articolano in:
a) seminari e attività formative realizzate in collaborazione con i docenti della scuola;
b) incontri e manifestazioni informative rivolte alle future matricole;
c) sviluppo di servizi on line per l’orientamento e l’auto-orientamento.
Tra le attività svolte in collaborazione con le scuole per lo sviluppo di una maggiore consapevolezza nella scelta, il “progetto di auto-orientamento” è un intervento significativo che consente di promuovere un raccordo particolarmente qualificato con alcune scuole medie superiori che insistono sul territorio limitrofo a Roma Tre.
Il progetto, infatti, è articolato in incontri svolti presso le scuole dagli esperti dell’Ufficio Orientamento con la collaborazione di studenti seniores ed è finalizzato a sollecitare nelle future matricole una riflessione sui propri punti di forza e sui criteri di scelta (gli incontri si svolgono nel periodo ottobre-dicembre).
La presentazione dell’offerta formativa agli studenti delle scuole superiori prevede tre eventi principali, distribuiti nel corso dell’anno accademico, ai quali partecipano tutti i CdS.
• Salone dello studente “Campus orienta”, si svolge presso la fiera di Roma fra ottobre e novembre e coinvolge tradizionalmente tutti gli Atenei del Lazio e molti Atenei fuori Regione, Enti pubblici e privati che si occupano di Formazione e Lavoro.
Roma Tre partecipa a questo evento con un proprio spazio espositivo e con conferenze di presentazione dell’offerta formativa dell’Ateneo.
• Le Giornate di Vita Universitaria (GVU) si svolgono ogni anno da gennaio a marzo e sono rivolte agli studenti degli ultimi due anni della scuola secondaria superiore.
Si svolgono in tutti i Dipartimenti dell’Ateneo e costituiscono una importante occasione per le future matricole per vivere la realtà universitaria.
Gli incontri sono strutturati in modo tale che accanto alla presentazione dei CdS, gli studenti possano anche fare un’esperienza diretta di vita universitaria con la partecipazione ad attività didattiche, laboratori, lezioni o seminari, alle quali partecipano anche studenti seniores che svolgono una significativa mediazione di tipo tutoriale.
Partecipano annualmente oltre 6.000 studenti delle secondarie.
• Orientarsi a Roma Tre rappresenta la manifestazione che chiude le annuali attività di orientamento in ingresso e si svolge in Ateneo a luglio di ogni anno.
L’evento accoglie mediamente circa 3.000 studenti romani e non solo, che partecipano per mettere definitivamente a fuoco la loro scelta universitaria.
Oltre all’offerta formativa sono presentati tutti i principali servizi di Roma Tre rivolti agli studenti e le segreterie didattiche sono a disposizione per tutte le informazioni relative alle pratiche di immatricolazione.
In tutte le manifestazioni di presentazione dell’offerta formativa, sono illustrati anche i vari servizi on line che possono aiutare gli studenti nella scelta: dai siti web dei Dipartimenti al sito del POS (Prove di Orientamento Simulate) che consente alle future matricole di autovalutarsi rispetto ai requisiti di accesso per tutti i CdS di Roma Tre.
Infine, in tutte le manifestazioni che si svolgono in Ateneo sono somministrati ai partecipanti questionari di soddisfazione che vengono elaborati ed utilizzati per proporre miglioramenti all’organizzazione degli eventi.
Il Corso di Studio in breve
La comunicazione è una pratica umana pervasiva e fondante della società e della cultura condivisa
dalla comunità e dai gruppi.
Il percorso formativo si snoda attraverso l'insegnamento delle
modalità con cui l'interazione quotidiana e le moderne tecnologie della comunicazione registrano, trasmettono e danno
forma al nostro sapere e al nostro agire.
L'ordinamento proposto mira, attraverso l'articolazione
degli insegnamenti connessi alla padronanza dei mezzi linguistici ed argomentativi con i saperi
attinenti all'uso dei media, all'acquisizione da parte degli studenti delle capacità operative di
produzione e gestione dell'informazione e della comunicazione che caratterizzano le nuove
professioni, nel quadro di una conoscenza critica dell'interazione tra i processi di comunicazione e i
fenomeni politici, giuridici ed economici.
A tale scopo il corso comprende, tra le discipline di base e caratterizzanti, insegnamenti e attività
finalizzati all'apprendimento dei fondamenti teorici, linguistici, cognitivi, delle varie forme di
comunicazione, nonché degli strumenti informatici che ne costituiscono oggi il veicolo.
Esso mira all'acquisizione da parte dei laureati di capacità critiche di analisi dei contesti storici,
politici, economici, sociali, giuridici dei processi comunicativi e all'apprendimento dei metodi
propri della ricerca nell'ambito delle scienze della comunicazione.
Il percorso formativo di base dovrà aver prodotto e sviluppato le capacità di apprendimento
necessarie ai fini del proseguimento degli studi integrati nelle lauree magistrali che preparano a
professionalità nelle quali la comunicazione assume un ruolo decisivo nelle pratiche operative: dal
giornalismo ai sistemi editoriali, dalla comunicazione pubblica alla pubblicità.
A tal fine, il corso di studio è strutturato in un unico curriculum in cui gli studi umanistici si
integrano con quelli giuridico-sociali ed economici, avvalendosi degli strumenti offerti
dall'informatica.
L'approccio alla comunicazione configurato in questo corso di studi pone l'accento
sulle specificità della società nella quale il sapere testuale si salda con quello multimediale ed
entrambi interagiscono con i saperi politici, sociali, economici e giuridici, in una prospettiva che
tenga in dovuta considerazione la dimensione internazionale della società contemporanea.
Il curriculum mira a conseguire i suddetti obiettivi mediante attività tese all'acquisizione delle
conoscenze fondamentali nei vari campi delle scienze dell'informazione e della comunicazione,
nonché dei metodi propri della ricerca sui media e sulle dinamiche di fruizione e consumo.
Queste
conoscenze sono integrate da attività di laboratorio (scrittura, media, progettazione telematica,
analisi e comunicazione dei dati, informatica) in relazione a obiettivi specifici e attività esterne, quali tirocini formativi presso imprese, nonché soggiorni in università di altri paesi europei nel
quadro di accordi nazionali e internazionali.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20702733 -
LINGUISTICS AND COMMUNICATION
(objectives)
The course aims to present the ways in which the linguistic research analyses: 1. the structures of the verbal codes 2. the use of the languages. In the first part , the course makes the students aware of the patterns used to describe the sounds, the words, the syntax, the texts and the pragmatics, with the objective of explaining the complex nature of communication. The second part of the course is intended to clarify the different variables linked to the social aspects, the communicative skills and the media use. By the end of the course the students should be familiar with some of the technique terminology and be able to apply this knowledge to observe and explore an aspect of the linguistic variation. There are no prerequisites. Specific activities could be organized to support the study of the foreign students and the working students.
|
12
|
L-LIN/01
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20704034 -
ELEMENTS OF CONTEMPORARY HISTORY
(objectives)
The course aims to help students acquire knowledge of historical processes in the contemporary age considering the interaction of world history. Moreover the students will develop a critical awareness of the historicity of political, economical, cultural and social phenomena and learn about methodological and hermeneutic trends of historical studies in the contemporary age.
|
12
|
M-STO/04
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20702728 -
LOGIC AND COMMUNICATION
(objectives)
TO KNOW MAIN THEMES OF LOGIC AND LOGICAL CONCEPTS WHICH ARE NECESSARY FOR A CORRECT REASONING AND AN EFFICIENT COMMUNICATION, ALSO AS AN INTRODUCTION TO THE TRAINING IN CONTEMPORARY COMPUTER SCIENCE.
|
12
|
M-FIL/02
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
METODOLOGIE, ANALISI E TECNICHE DELLA COMUNICAZIONE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20704037 -
JOURNALISM
(objectives)
The subject aims at outlining the main issues related to the theoretical-politics dimension of communication. The primary topics concern the transformation of the concepts of culture, democracy and multiculturalism, the relationship between rationality and identity, between values and interests, the perspectives on interculturality, politics and identity conflicts in global society.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
ATTIVITÀ FORMATIVE AFFINI O INTEGRATIVE - MASSIMO 6 CFU - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20704065 -
EPISTEMOLOGY OF THE NEW MEDIA
(objectives)
Familiarize with the basic theoretical questions raised by communication technology diffusion Identify the crucial concepts that allowed the development and organization of the digital communication devices Introduce the critical questions about the digital management of information, and the consequent organization of knowledge
|
6
|
M-FIL/02
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20202021 -
ENGLISH LANGUAGE - PASS/FAIL CERTIFICATE
(objectives)
Level B1 of english knowledge
www.cla.uniroma3.it
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Optional Group:
A SCELTA DELLO STUDENTE - E’ possibile inserire tra gli esami a scelta al massimo 12 CFU di attività di Laboratorio, non è possibile inserire tra gli esami a scelta ulteriori “Idoneità di lingua” conseguite al CLA. Anche se approvato il piano di studi che non rispetta tali regole potrà essere oggetto di revisione. - (show)
|
24
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20710041 -
SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE E DEI MEDIA
(objectives)
The course aims to provide students with both theoretical and methodological tools enabling them to understand and analyze the role played by the media in modern society and in the social, cultural, and institutional transformations occurred over the last decades. By the end of the course, students are expected to have developed a full understanding of the main paradigms developed within different disciplines- with particular reference to sociology – in order to study the media, their languages, and audiences.
|
6
|
SPS/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20704089 -
PSYCHOLOGY OF COMMUNICATION
(objectives)
To provide knowledge concerning the definition and analysis of communicative processes and their elements: signal, meaning, communicative act, goal to communicate, sender, addressee and receiver, receptive and productive modalities, verbal and body communication systems, multimodality. To develop competences for the application of theoretical knowledge in analyzing the cognitive, affective and social aspects of interpersonal and public communication at work, in education, media, politics, technology, entertainment.
|
12
|
M-PSI/05
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
20710321 -
SEMANTICA E PRAGMATICA
(objectives)
Introduction to the study of semantics and pragmatics
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20704021 -
ENGLISH LANGUAGE
(objectives)
The objective of the course is to contribute to the education of the future professionals who will be able to interact in international contexts and to use written and spoken English, along with specialized lexicon and pragmatic competence as effective work tools.
Students will be allowed to take this exam provided they have passed the English B1 test at the "Centro Linguistico di Ateneo" (CLA) or have passed the Preliminary English Test (PET) at any official certification board. A copy of this certificate has to be given to the CLA.
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20710026 -
LITERATURE AND VISUAL ARTS
(objectives)
THE COURSE AIMS TO ANALYZE , IN LITERATURE AND VISUAL CULTURE , SOME OF THE MOST SIGNIFICANT TERMS OF CONTEMPORARY REPRESENTATION OF REALITY
|
6
|
L-FIL-LET/14
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20704027 -
PHILOSOPHY OF LANGUAGE AND COMMUNICATION 1
(objectives)
The course addresses the issue of the biological foundations of human language. Starting from the study of the relationship between language and brain, two specific theoretical proposals will be compared: the theoretical perspectives according to which language can not be analyzed in reference to the principles of natural selection; the models that interpret language in terms of a biological adaptation. The aim of the course is to present a hypothesis of convergence between these two proposals based on the notion of co-evolution.
|
6
|
M-FIL/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20704029 -
PHILOSOPHY, SOCIETY AND COMMUNICATION
(objectives)
The course introduces to the teoretical and political aspects of communication. A special attention will be drawn both on the concepts of culture, democracy and multiculturalism, and on the relationship between rationality and identity, interests and values, intercultural perspectives and political and identitarian conflicts, in global times.
|
12
|
SPS/01
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704028 -
PHILOSOPHY OF LANGUAGE AND COMMUNICATION 2
(objectives)
The course deals with the origin of language from an evolutionary perspective. Starting from the comparison between human language and animal communication, two theoretical proposals will be discussed: on the one hand, the hypothesis of those who argue that human language has a continuous relationship with the communication systems of nonhuman animals (in particular, those of the apes); on the other hand, the hypothesis of those who, on the contrary, believe that verbal communication cannot be explained in a continuistic framework. The aim is to present argument in favor of the continuistic models throught the idea that language is originated by the gesture system.
|
6
|
M-FIL/05
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
ATTIVITÀ FORMATIVE AFFINI O INTEGRATIVE - MASSIMO 6 CFU - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20704096 -
ESTETICA
(objectives)
Art, Artworld and End of Art: an introduction The course aims to provide a basic understanding of the main categories of Aesthetics (from the beautiful to the ugly, from the kitsch to the sublime) and of some key ideas of the Philosophy of Art.
|
6
|
M-FIL/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710037 -
LITERATURE AND VISUAL ARTS 2
(objectives)
THE COURSE AIMS TO ANALYZE , IN LITERATURE AND VISUAL CULTURE , SOME OF THE MOST SIGNIFICANT TERMS OF CONTEMPORARY REPRESENTATION OF REALITY
|
6
|
L-FIL-LET/14
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
20710283 -
INTRODUZIONE ALLE SCIENZE COGNITIVE
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
DISCIPLINE GIURIDICHE, STORICO-POLITICHE E FILOSOFICHE - MASSIMO 6 CFU - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20709897 -
STORIA DELL'ITALIA CONTEMPORANEA
(objectives)
The course aims to give students chance of acquiring analytical skills in order to identify the many factors involved in the dynamics of historical processes and understand their interconnections. The students will also develop a research method and investigation abilities in order to discover the inner complexity of the present age in its historical depth; they will be educated on how to understand otherness disclosing in the study of human events that constitute historical development.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20710184 -
HISTORY OF CONTEMPORARY EUROPE
(objectives)
To provide instruments to analyze the historical processes that led to the constitution of contemporary Europe, with particular reference to the passage of the two World Wars; to acquire the knowledge of the historiographic debate on the building of the European identity; to be able to understand the political, social and cultural dynamics of contemporary Europe.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
20710131 -
INTRODUCTION TO EDITING INFORMATIC
(objectives)
THIS COURSE AIMS TO PROVIDE A MODERN INTRODUCTION BOTH TO THE THEORY AND TECHNOLGIES THAT ARE BEHIND COMPUTING AND DIGITAL PUBLISHING. STUDENTS WILL BE ABLE: - TO GET A BASIC KNOWLEDGE, WITH CRITICAL CONSCIOUSNESS, OF TECHNOLOGY AND METHODS OF BOTH COMPUTER SCIENCE AND INFORMATION THEORY IN ORDER TO BE ABLE TO USE PROGRAMMING LANGUAGES AND TOOLS FOR DIGITAL PUBLISHING; - TO MONITOR FURTHER DEVELOPMENTS OF COMPUTER AND INFORMATION SCIENCE APPLIED TO DIGITAL PUBLISHING; - TO DEVELOP ELEMENTARY PROJECTS AND SIMPLE AUTOMATIC TASKS DEDICATED TO DIGITAL PUBLISHING.
|
6
|
INF/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
20704024 -
LABORATORY: COMMUNICATION
(objectives)
THE LABORATORY OF COMMUNICATION SO COMPOUND:
Writing Workshop 3 c.f.u. compulsory + one to be chosen from Laboratory practice of journalism 3 c.f.u. Media lab 3 c.f.u.
|
6
|
|
150
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
20709896 -
LINGUISTICA E PERSUASIONE
(objectives)
The course aims at providing students with the methodology to analyze linguistic tools that create persuasion and to build effective argumentative texts. The most important figures of speech will be analyzed and classified. Basic elements of argumentation theory will be introduced, with special reference to advertising and journalistic texts.
|
6
|
L-LIN/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
METODOLOGIE, ANALISI E TECNICHE DELLA COMUNICAZIONE - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
20704032 -
MARKETING
(objectives)
Learning Outcomes
Within the framework of the Dublin Descriptors (http://www.quadrodeititoli.it/descrittori.aspx?descr=172&IDL=2), the Course has the following objectives:
Knowledge The Marketing Course aims at transferring the knowledge of the fundamental elements of Marketing, within the frame of its historical evolution and systematization. The Course will also take in due consideration the most recent developments of Marketing related to the impact of the Information Technology and of the globalization processes. It therefore aims at:
-Understanding of the marketing approach, the marketing management process and their relations with the value concept -Understanding of the key factors in strategy design and implementation, and of relationships between strategies and marketing planning -Knowledge about the main marketing tools and their interrelations -Deeper knowledge about communication tools and processes, with particular reference to the relations between marketing communication and other forms of communication, and to the role of IT in designing strategic, management, production and communication processes developed by organizations.
Skills
-Ability to correlate among them and with other disciplinary approaches the marketing, strategy and communication knowledge acquired during the Course
-Strengthening of linguistic competence (general and sectoral) both in Italian and English (further acquisition and pertinent use of technical terminology, improvement in oral and written communication)
-Ability to draw and develop the essential aspects of marketing and communication plans, with particular reference to the role of IT
Soft skills
-Capacity to build a learning community and take one’s own responsibilities within the framework of a set of shared rules -Active listening -Sharing and discussion of opinions -Critical and original approach to problem setting and solving -Learning from the experience of other people -Information organisation and management -Clarity in oral and written communication
|
6
|
SECS-P/08
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
20704031 -
HISTORY AND LANGUAGES OF RADIO AND TELEVISION
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
A SCELTA DELLO STUDENTE - E’ possibile inserire tra gli esami a scelta al massimo 12 CFU di attività di Laboratorio, non è possibile inserire tra gli esami a scelta ulteriori “Idoneità di lingua” conseguite al CLA. Anche se approvato il piano di studi che non rispetta tali regole potrà essere oggetto di revisione. - (show)
|
24
|
|
|
|
|
|
|
|
20710138 -
ETHIC AND COGNITIVE SCIENCES
(objectives)
The course will introduce the students to the most relevant ethical questions by considering the contributions that in the last decades have come from cognitive sciences and neurosciences.
|
6
|
M-FIL/03
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20704090 -
LABORATORY: MUSIC LANGUAGE
|
Also available in another semester or year
|
20709685 -
MOVIMENTI E SCRITTORI NELLA LETTERATURA ITALIANA DEL 900
(objectives)
The course aims to bring together students with authors , moments , genres and themes that characterize the Italian literature of our time , from the early twentieth century . To cut and mode of interpretation that the texts will be proposed during the course , the course provides students with the basic tools for a first contact with the works of contemporary literature .
|
6
|
L-FIL-LET/11
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20702497 -
ECONOMIC HISTORY
|
Also available in another semester or year
|
20710040 -
LABORATORIO DI LINEAMENTI DI GENERE
(objectives)
Dedicated to the keywords of feminism from the seventies until today , the seminar aims to provide the tools to address both elementary and fundamental rhetoric is more advanced analysis of the contemporary. Speaking of a gap in the academic education , but also on the discontinuity in the memory of the struggle and the knowledge produced by women , the initiative is aimed at those who want to learn , update , discuss , have tools for action.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
20710117 -
LABORATORIO DI FOTOGIORNALISMO
|
Also available in another semester or year
|
20703162 -
THEORY AND PRACTICE IN LITERARY COMMUNICATION (FOR COMMUNICATION)
|
Also available in another semester or year
|
20710192 -
STRATEGIE DELLE RICERCHE DI OPINIONE E DI MERCATO
|
Also available in another semester or year
|
20710207 -
Laboratory of environmental and territory analysis
(objectives)
Territory is a multidisciplinary notion, requiring both a cartography and an overlapping of different disciplinary and practical approaches social policies and alternative economies, e.g. The course is devoted to the profiling of a new field of research, through the contribution of political philosophy, esthetics, history of economics, environmental justice, social geography, urban studies, etc.
|
6
|
|
-
|
-
|
36
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
20705050 -
FINAL EXAM
(objectives)
Compiling and defending the BA dissertation (6 ECTS) is a mandatory requirement for the completion of the curriculum. Students are supervised by a tutor during the preparation of the dissertation and their work is assessed by an evaluation committee according to the ciriteria set out in the regulation of the course.
|
6
|
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |